Ericsson 4 har åter tagit ledningen i Volvo Ocean Race första delsträcka och ligger nu i ledningen, 9 Nm före Puma. Trea är fortfarande Green Dragon, som ligger 34 Nm efter Ericsson 4. Anders Lewander med Ericsson 3 ligger på sjätte plats, 63 Nm efter ledaren.
Här är Ericsson 4:s senaste pressrelease:
ERICSSON 4 LEG ONE DAY 18 QFB: Received 28.10.08 1104 GMT
You all get to see the footage of these Volvo 70’s surfing down waves at break-neck speeds and plowing their way through the ocean to their next port of call, but what you don’t get to see is the life down below the deck….which can be as extreme!!!
I have just come off my morning watch 6 -10am, so I thought I would give you a brief description of what happens in the 20 minutes prior to going on deck. I could get up earlier and have more time for all this, but sleep is king!!!
0540 – Get woken up by Blood (Phil Jameson). Usually with some sort of crass remarks, followed by a brief description of what is going on outside with regards to conditions and general performance of the boat. This is the most important time of the pre-watch period. I am normally the guy at home who drives my wife nuts by hitting the snooze button three times before actually getting up. No time for that here. The race is on…for the toilet. You could set your watch by my body clock, and at 0542, I need the toilet pretty bad. The unfortunate thing is my watch mate, Joca (Joao Signorini), needs it as well and sometimes one or two of the other 11 guys on board. The only advantage I have is my bunk is further forward, so I generally beat them all to it.
So, out of the bunk. This is about 7 feet in the air and some minor acrobatics are involved there I can tell you, to make sure I don’t land on the guy sleeping 2 feet below me, or the puddle of water that has accumulated in the bilge below our bunks. Tip toe to the toilet dodging all the puddles without slipping and breaking your neck, or getting your thermal underwear wet.
0548 – Finish toilet programme (that’s a story in itself which I won’t go into). Head via galley to grab a bowl of porridge, and then proceed as far back in the boat as I can to have my breakfast and start to get changed. All the weight on board needs to be near the back of the boat when going downwind in these sorts of conditions. Helps to prevent nose diving….hopefully!
0555 – Back to the galley to rinse the bowl. Back to the hanger where all our wet weather gear is hung. Double check you have enough clothing on without over doing it. You don’t want to sweat too much in these conditions. Finish getting dressed, and lose your balance, placing your dry foot and sock into the puddle of water mentioned above….! Get over it, both boots will be wet in a matter of an hour or so.
Dave Endean – pitman
Foto: Ericsson Racing Team.
Ericsson 4 behåller ledningen i Volvo Ocean Race. Med knappt 2 800 Nm kvar till Kapstaden leder båten med 3 Nm före Puma. Ericsson 3 ligger nu på sjätte plats, 73 Nm efter Ericsson 4. Seglingen sker i ganska lugnt väder och båtarna gör 12-16 knop fär tillfället.
Länk: www.volvooceanrace.org
Engelska Princess Yachts International plc laddar rejält inför London International Boat Show 2009 (9 – 18 januari). Företaget kommer då att ha sitt största deltagande någonsin på mässan, som hålls i anläggningen Excel. Princess monter omfattar bland annat Princess V85 och både Princess 85 Motor Yacht och varvets flaggskepp, Princess 95 Motor Yacht som visas för första gången på en internationell båtmässa.
Bland nyheterna som visas upp finns även nya Princess V42, en helt ny uppföljare till den tidigare V42:an som har blivit en av de mest sålda sportbåtarna i sin klass.
Princess Yachts International etablerades 1965 i Plymouth i England och har idag över 2 000 anställda där. Omsättningen för 2007 uppgick till över 2,5 miljarder svenska kr. Båtarna säljs i över 65 länder.
Princess Yachts modellutbud omfattar båtar på 42 – 95 fot.
Mått och fakta om nyheterna:
Princess V42 – Principal Dimensions
Overall Length (incl pulpit) 44ft 6in (13.56m)
Overall Length (excl pulpit) 43ft 6in (13.26m)
Beam 13ft 1in (3.99m)
Draft 3ft 6in (1.07m)
Displacement approx. (Twin MTU 1200hp) 9.26 tonnes*
Fuel Capacity 187 gallons (850 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 73 gallons (332 litres)
*Displacements are calculated with full fuel and water but with no optional equipment fitted or other gear or crew aboard.
Länk: www.princessyachts.com
Ericsson 4 håller undan i täten och behåller ledningen på väg mot etappmålet i Kapstaden. Båtarna har fått mer vind och ökat farten betydligt de senaste timmarna. Vi lunch rapporterade de genomsnittliga hastigheter på 16-19,5 knop. Tvåa är fortfarande Puma med Green Dragon som trea.
Glädjande nog så avancerar Ericsson 3 lite grand. Båten ligger sexa för tillfället, men det är ganska jämnt i fältet och förändringar kan komma snabbt.
Länk: www.voloceanrace.org
Dixon Yacht Design har flera gånger överraskat båtvärlden med sina stora och häftiga båtar. De har oftast innovativ design som fungerat som föredöme för andra varv och konstruktörer. Bill Dixon och hans team har nu tagit fram en 80 meter lång segelbåt, som enligt Bill innebär en ny definition på begreppet segling.
Denna enorma skapelse är en seglande yacht med flybridge. Sådana finns redan på marknaden, men med sina 80 m totallängd är det här något alldeles extra.
Till skillnad från många andra seglande yachter har 80 m båten kabiner och utrymmen för ägaren och VIP-gäster i mitten av båten och ovanför vattenlinjen. Övre däck fungerar inte bara som styrplats utan är även salong för gästerna ombord. Totalt finns det plats för 12 gäster med kabin och 18 besättningsmän.
Båten kan riggas antingen som ketch eller som skonare, den senare lösningen passar för dem som vill kunna passera Panamakanalen. Båten har tre styrplatser och massor av utrymme för leksaker och småbåtar.
Länk: www.dixonyachtdesign.com
Helly Hansen lanserar sin första ekologiska kollektion Ekolab – ett projekt som kommer att göra hela företaget mer miljövänligt. Helly Hansen ska ta ett helhetsgrepp kring begreppet ekologi och kommer inte enbart att se till materialval i kläderna, utan även till hur produkterna förpackas, transporteras och tillverkas.
Helly Hansens projekt Ekolab är mer än bara en kollektion – det är ett experiment som ska leda till att hela företaget tar ett större ansvar för den värld vi lever i.
– Genom att testa material och ytbehandlingar ur ett miljöperspektiv har vi redan efter vår första kollektion hittat nya ytbehandlingar och produktionssätt, som ersatt flera av de metoder vi tidigare använt i den vanliga kollektionen. Tack vare att vi använder oss av dessa upptäckter i resten av verksamheten gör att Ekolab kan ses som ett experiment för att utveckla och förnya hela Helly Hansens miljöarbete, förklarar Øyvind Vedvik, Outdoor Category Manager på Helly Hansen.
Vid tillverkningen av Ekolab har Helly Hansen fokuserat på att i mesta möjliga mån närproducera produkterna och använda sig av material och delar som tillverkas så nära fabrikerna som möjligt. Produkterna förpackas i förpackningar tillverkade av återvunnen kartong och papper och försluts med förpackningsband eller folie utan PVC. Transporterna sker huvudsakligen med båt. I Ekolabs kollektion har man dessutom redan på designnivå tänkt på miljön. Till exempel har man genom optimal användning av material fått mindre spilltextilier. I tillägg har man använt miljövänliga tyger samt dragkedjor, märken, hängare och fodermaterial som baseras på samma miljötänk.
Ekolab kommer under 2009 att utökas till en större kollektion med nya material och ytbehandlingar, framtagna i projektet. Materialen och ytbehandlingarna kommer dessutom att implementeras i Helly Hansens övriga kollektioner.
I kollektionen Ekolab finns skidbyxor, skidjacka, underställ i fleece samt bastoppar. Materialen i plaggen är organisk bomull, återvunnen polyester (utgör 60 procent av materialet i samtliga fleeceplagg) och tyger certifierade enligt Öko-Tex Standard 100.
Länk: www.oeko-tex.com
Ericsson 4 ligger en mycket tajt ledning på väg mot Kapstaden. Tvåa är Puma, som bara ligger 1 Nm efter. Trea är Green Dragon, som är ytterligare 25 Nm efter. Det ryska teamet har hamnat på efterkälken ordentligt och ligger nästan 200 Nm efter.
Även Ericsson 3, med skepparen Anders Lewander, ligger efter, 81 Nm efter ledaren. Det är illa för Lewander eftersom båten dras med straffpoäng efter fadäsen med en allt för lätt köl, vilket ger tunga minuspoäng.
Båtarna hade på söndagskvällen under 3 000 Nm kvar till Kapstaden.
Länk: www.volvoocearace.org
bilden:
Ericsson 4 vid rundningen utanför Brasilien. Foto: Rick Tomlinson.
Jonas Andersson från Frövi, körde idag Formel 1 VM för racerbåtar i Kinesiska Shenzhen. Efter ett mindre problem i starten fick Jonas jaga hårt, han gjorde till och med racets snabbaste varv. Han lyckades därmed komma i mål på fjärde plats, samma position som han först startade ifrån.
Jonas har tidigare vunnit två race och brutit i tre. Senast för två veckor sedan rollade han vid en boj när han låg på tredjeplats. Därför pressade han inte ytterligare idag, utan säkrade poäng nog för att behålla sin andra plats i serien. Även Jonas Team, F1 Team Sweden ligger på andra plats i teammästerskapet.
Serieledande Jay Price från USA tog andraplatsen och drog ifrån lite till. Vann gjorde Sami Seliö, som är regerande världsmästare, och han ligger nu bara två poäng efter Jonas Andersson. Två tävlingar återstår, de går 5/12 och 12/12 i Förenade Arabemiraten.
Bilden:
Jonas Andersson i kinesiska Shenzhen. Foto: Philippe Stiernon.
Det var skador och förnedring när Kung Neptun besökte Ericsson 4 vid ekvatorn. Här följer Gustav Morins berättelse. Han är mediaman ombord. Vilket svar vi än kom med var det fel och vi straffades med att dränkas i gammal mat. Igår rann en mix av gröt, chili con carne och några indiska frystorkade rätter från huvudet och ner i kalsongerna på alla ombord, utom på skeppare Anders Lewander och vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason.
De har varit igenom rutinen förr och njöt istället av ögonblicket av förnedring som Kung Neptun har all rätt att utföra på förstagångsbesökare av hans vatten, på de södra breddgraderna.
Mitt ute på havet, i 17 knops fart under en låg men ganska stökig bidevindsbog, föregick alltså detta. Det hela var lika roligt som absurt. Efter att vi alla fått vår dos av äckligheter balanserade vi oss fram på fördäck och duschades rena av de översköljande sjöarna.
Inatt rundade vi ön Fernando vid Brasiliens kust. Dessvärre var vi tvungna att ta en liten omväg för att få ombord en ny sattelitmottagare. Inget vidare att behöva göra för oss som redan förlorat mer än måttligt till våra konkurrenter.
Vi kämpar nu för allt vad tygen heller för att ta igen förlusterna från Doldrums. Dessvärre är det svårare nu eftersom vi inte kommer att gå in i några fler lika ostadiga områden. Men det är inte omöjligt. Fortsätter vi utan att göra misstag och får några fördelar i vädret kan vi komma ikapp.
En stor sak är också att alla i besättningen är hela, vilket är ganska svårt när sjön går hög. Varje rörelse måste tänkas igenom innan den utförs. Tappar man greppet kan man slå sig illa. Marginalerna är små.
Det blev inte minst Mange Olsson påmind om igår när han halkade i pentryt och slog i revbenen. Det var en rejäl smäll som nästan bröt revbenen, och det är imponerande hur han kämpar på och fokuserar på allt annat än sin skada, trots smärtan.
“Att han fortfarande sysslar med yachting på den här nivån är otroligt. Jag har redan ont i ryggen och tycker att det är hårt slit”, säger Richard Mason som är 33 år och gör sitt tredje Volvo Ocean Race.
Mange är 26 år äldre…
Gustav Morin/Ericsson 3
Ericsson har tagit en knapp ledning på 4 Nm när båtarna i Volvo Ocean Race har drygt 3 000 Nm kvar till etapmålet i Kapstaden. Därmed är över hälften av delsträckan avklarad. På andra plats ligger Puma och på tredje Telefonica Blue, som är 6 Nm efter Ericsson 4.
Det har börjat friska i lite mer och tätbåtarna gjorde på lördagsförmiddagen cirka 17 knop. Ericsson 3 med Anders Lewander & Co. låg då på 7:e plats, 41 Nm efter ledaren.
Efter halva sträckan genomförd skiljer det inte mer än 93 Nm mellan ledaren och den sista båten i fältet (Team Russia). Det innebär att det blir kamp ända in i mål.
Länk: www.volvooceanrace.org
Bilden: Ombord på Ericsson 3. Foto: Gustav Morin.
True Heading AB och FLIR Systems Inc. USA har tecknat avtal om distribution i Sverige gällande värmekameralösningar för fritidsbåtsmarknaden. True Heading AB, kompletterar nu sitt sortiment av högkvalitets-produkter för fritidsbåtsmarknaden med de kända värmekamerorna från FLIR. Detta är ett naturligt steg för att kunna erbjuda ett komplett system för navigering i svensk miljö för alla årstider och väder med både radar, AIS och kameror.
FLIR Systems Inc är världsledande på tillverkning av värmekameror och verksamma i alla områden inom detta produktsortiment. Huvudprodukten bland kamerorna avsedda för marintbruk på fritidsbåtar är Navigator. Navigator finns i både rörligt och fast utförande. Kamerorna är underhållsfria och installeras enkelt ombord och kopplas för presentation till TV, PC eller plotter.
True Heading AB är ett ledande bolag inom marintelematik och transponderteknologi som tillhandahåller den högsta kvalitet och service på de arbeten och produkter vi marknadsför. Vi samarbetar med våra kunder så att de ökar sin effektivitet, interna kvalitet och egna kapacitet. True Heading följer upp och ser till att målen som våra klienter satt upp tillsammans med oss för de tjänster och produkter vi tillhandahåller uppfylls. Vårt mål är att tillhandhålla garanterat innovativa lösningar som ger nöjda kunder.
Länk: www.trueheading.se
Ericsson 4 med brasilianske skepparen Torben Grael var på torsdagseftermiddagen andra båt att runda ön Fernando de Noronha utanför den brasilianska kusten. Därmed tog Ericssons internationella besättning 3,5 viktig poäng och stävar nu vidare mot Kapstaden i Sydafrika och målet för etapp 1 av Volvo Ocean Race.
Ericsson 4 var endast 13 sjömil (cirka 25 km) efter irländsk/kinesiska Green Dragon som rundade först. Trea var amerikanska Puma alldeles bakom Ericsson 4. Tillsammans med de poäng som båtarna fick efter in port-racet i Alicante för drygt två veckor sedan betyder det att samtliga tre båtar i topp har sex poäng.
Bakom ledartrion seglade de två spanska Telefónica-båtarna (Black och Blue) på väg mot rundningen på torsdagskvällen. Efter dem såg det ut som om Ericsson 3 med svensk skepparen Anders Lewander och hans nordiska besättning skulle runda som sjätte båt. Ericsson 3 var då cirka 120 sjömil efter Green Dragon. Men på torsdagsmorgonen hade avståndet varit 170 sjömil så båtarna längre bak i fältet hade bättre vindar under torsdagen och avståndet i fältet krymper.
Ericsson 3 fastnade i Doldrums – dvs de stiltjebälten som rör sig runt ekvatorna – i flera dygn. Drygt 15 timmar längre satt Ericsson 3 fast i nästan total stiltje jämfört med Ericsson 4 som valde en västligare väg. Och för en av besättningsmedlemmarna ombord den nordiska båten var det extra jobbigt.
Dansken Stefan Myrälf fick sätta sig i “tandläkarstolen” sedan han bitit av en tand. Men den lagades provisoriskt av Richard Mason som tillfälligt fick lämna sitt jobb som vaktkapten och agera “tandläkare”. Enligt rapporterna mår Myrälf bra.
Nu ger sig båtar ut på en sydostlig kurs ner mot etappmålet Kapstaden som ligger cirka 3300 sjömil (6100 km) från torsdagens rundning. Navigatörerna på båtarna kommer att försöka hitta en kurs precis i kanten av högstryckssystemen där det blåser ost till nordost. De som lyckas bäst kan räkna med en behaglig seglats ner till Kapstaden.
VOLVO OCEAN RACE LEADERBOARD
(Okt. 23, 2008, 1600 GMT)
1. Green Dragon 3,343 sjömil till mål.
2. Ericsson 4, 5 sjömil efter ledare.
3. Puma, 6 sjömil efter.
4. Telefónica Black, 8 sjömil efter.
5. Telefónica Blue, 67 sjömil efter.
6. Ericsson 3, 121 sjömil efter.
7. Delta Lloyd, 142 sjömil efter.
8. Team Russia, 171 sjömil efter.
Bilden: Foto: Rick Tomlinson.
Det spanska företaget Ronautica Yachts & Renovables har tagit fasta på miljöarbetet på allvar. Företaget har tagit fram ett helt nytt koncept för ett mer miljövänligt båtliv vad gäller båtar och marinor. Spanjorerna har skissat på en helt miljövänlig marina där båtar ska kunna förvaras utan någon större miljöpåverkan. Med solceller och vindkraftverk för elproduktionen minskar belastningen på miljön.
Ronautica Yachts presenterar i november en av världens första masstillverkade miljöbåt på Barcelona International Boat Show.
Båten byggs vid Ronauticas varv i spanska Vigo och har bland annat en elmotor på 4,8KW, transmission från Volvo Penta, 8 högeffektiva motorbatterier utan krav på underhåll och ytterligare 3 batterier för övrig förbrukning ombord.
Länk: www.ronautica.com
Kommentarer
Kul att nån tar den här frågan på allvar. Hoppas att svenska båtklubbar kan följa efter – snabbt!
Kolla på oss på Lidingö. Vi har testat en tvätt hela sommaren och det har fungerat väldigt bra.
Göran: vad har det med artikeln att göra?
Ursäkta, kommentaren hamnade under fel artikel
Italienska Iveco har presenterat en ny dieselmotor på 560 hk med mycket låg totalvikt. Motorn, som premiärvisades på Genuamässan, är den lättaste i 600 hk-segmentet och mer än 200 kg lättare en Yanmars nya motor i samma klass.
Motorn heter N67 560 och är på 6,7 liter. Den levererar 560 hk vid 3 000 rpm och väger 610 kg utan backslag.
Motorn håller samma mått som tidigare varianter av Iveco N60-motorn, men har fått en nyutvecklad intercooler. Detta ger ett vikt-effekt-förhållande på 0,92hk per kg, vilket är bäst i klassen. Yttermåtten är L 1090mm, B 780mm och H 790mm.
Det var en motor av den här typen som tog hem totalsegern i årets upplaga av Round Britain Race. Den finns tillgänglig i februari 2009.
Länk: www.fptpowertrain.com
Puma och Ericsson 4 med skepparen Torben Grael fortsätter att jaga efter ledande Green Dragon med skepparen Ian Walker. Green Dragon, med irländsk-kinesisk besättning ombord, har hittat ett vinnande spår och har lett Volvo Ocean Race de senaste dygnen. De åtta deltagande båtarna är nu mycket nära rundningsmärket utanför Brasiliens kust och kommer att runda detta under det närmaste dygnet. Till slutmålet i Kapstaden återstår dock 3 400 Nm.
Spridningen mellan de deltagande båtarna har blivit lite mindre det senaste dygnet. Sista båten, Team Russia, ligger drygt 200 Nm efter ledaren. Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ligger på sjätte plats, 174 Nm efter. Men mycket kan hända beroende på hur båtarna tar sig ut ur stiltjebältena.
Igår kväll skickade Gustav Morin, mediaman ombord på Ericsson 3, detta meddelande inför passagen över ekvatorn:
Stundande förnedring
“Se till att inte slänga någon mat från och med nu. Gör du det blir det bara värre för dig själv. He he he”.
Kung Neptun är på väg ombord för att förnedra alla som inte korsat ekvatorn tidigare. Han är härskare över havet och man måste genomgå en, enligt ryktet, ganska otrevlig ceremoni för att han ske ge oss tillåtelse att segla på hans vatten.
De inledande orden kom från Volvo Ocean Race-räven Richard Mason som förmodligen kommer att leda hela spektaklet, vilket ryktet säger ska äga rum imorgon bitti.
Det kommer nog att bli ganska intensivt eftersom alla utom tre i besättningen, Richard Mason, Magnus Olsson och Anders Lewander, korsar ekvatorn för första gengen.
Stay tuned
Gustav Morin/Ericsson 3
En revolutionerande uppfinning inom antenntekniken gör att nya satellittelefoner blir mycket mindre än sina föregångare. Det är företagen Iridium Satellite LLC och Sarantel som har presenterat den nya antennen, kallad Sarantel PowerHelix. Denna teknologi har byggts in i Iridiums nya handburna enhet, Iridium 9555 .
Iridium 9555 har flera nyheter som användarna kommer att uppskatta. Till exempel en mycket skarpare skärm, högtalartelefon, SMS och E-mailfunktioner, en uppdaterad mini-USB data port, intern antenn och väsentligt mycket mindre yttermått. Den är också programmerbar på 14 språk.
Länk: www.iridium.com
Steyrs hybridsystem, som är det första för marint bruk som serielevereras, har belönats med innovationspriset på mässan IBEX 2008. På Öppna Varv visades en Steyr 256H45 med hybridsystem. Detta kan monteras på alla Steyrs marinmotorer och med alla alternativ till transmissioner i företagets motorprogram på 55– 280 hk. Hybriddelen, som väger 75 kg, kan till exempel ersätta dieselmotor med separat elverk och ger 7kW vid 48V. Kostnaden är 134 000 kr förutom motor.
Steyr Motors GmbH får innovationspriset på IBEX (International BoatBuilders Exhibition & Conference) i Miami i kategorin inomborsmotorer. Juryn bestod av BWI (Boating Writers International) och priset delades ut av NMMA (National Marine Manufactorers Association).
Länk md mer att läsa: www.steyr-motors.com/news/PR_AWARD_Hybrid_IBEX2008.pdf
Länk: www.steyr-motors.se
Kommentarer
Mycket intressant. Men hur kan en sån liten klump va så dyr?
Båtarna i Volvo Ocean Race är på väg ut ur Doldrums, de stora stiltjebältena kring ekvatorn. På torsdagseftermiddagen låg Green Dragon alltjämt etta med Puma som tvåa och Ericsson 4 på en tredje plats. Team Russia har halkat efter och ligger 204 Nm efter ledaren. Även för Ericsson 3 ser det lite bekymmersamt ut. Båten ligger på sjätte plats, 168 Nm efter ledaren, men allt kan ändras snabbt om det bara börjar blåsa ordentligt.
En nyhet är att man kan lyssna på en intervju med besättningen ombord. Du kan lyssna på en intervju med Anders Dahlsjö.
Klicka här för radiointervjun!
högerklicka och välj spara mål som för att spara filen
Bilden:
Anders Dahsljö tillsammans med Thomas Johanson och Magnus Olsson. Foto: Gustav Morin.
Kommentarer
Kul att ni har börjat lägga upp filer man kan lyssna på!
Kankul! Nu kan alla vi seglingsintresserade lyssna på skvalpet.
Hur kul är det egentligen?
Ett aktivt båtliv kräver sin utrustning. Arbesko är en av Nordens ledande tillverkare av skydds- och yrkesskor och utvecklar ständigt nya skomodeller. Nu presenterar företaget en ny skyddssko som med sin ergonomi, sitt skydd och sina vattenavstötande egenskaper även passar det aktiva arbetet på och kring båten.
Arbesko har sedan 1952 arbetat för att utveckla skydds- och yrkesskor av högsta kvalitet med unika egenskaper inom ergonomi, design och skydd. Nu har företaget tagit ytterligare ett steg i sin produkt-utveckling och lanserar flera nya modeller av skyddsskor, däribland den nya modell 465.
– Den här säsongen satsar vi stort på en kollektion av skor som har hög säkerhet kombinerat med en oslagbar smidighet. Tack vare detta passar de flesta modellerna både tyngre uppgifter på arbetsplatsen och fysiska aktiviteter under fritiden. Modell 465 har vi försett med ett ypperligt halkmotstånd och vattenavstötande egenskaper som gör den väl anpassad för båtlivet, säger Peter Svensson, affärschef Arbesko.
Modell 465 är en smidig sko i tuffa färger som sticker ut. Skon har aluminiumtåhätta och mjukt spiktrampskydd utan metall. Skinnet är impregnerat och vattenavstötande, fodret är ventilerande och lästen mycket rymlig. Skon har även Arbeskos unika Energy Gel duo som ger foten maximal avlastning i klack och trampdyna. Sulan är även försedd med nitrilgummi i klacken för bästa tänkbara halkskydd. Storlekar: 35-48. Pris 1 259 kr.
Länk: www.arbesko.se
Nu finns det en specialgjord utrustning för den som jobbar med båtens botten medan båten är kvar i vattnet. Utrustningen heter Mini-B och presenteras på båtmässan i Earl´s Court i London, 25-30 november. Med Mini-B kan de flesta båtägare kontrollera båtens botten, skrapa bort beväxning och avhjälpa mindre fel vid behov.
Tillverkaren rekommenderar Mini-B främst för arbete på grunda vatten, vilket passar i de flesta marinor och båtklubbar. Mini-B är tillverkat med högsta kvalitet i material och säkerhetsdetaljer och kostar cirka 11 000 kr plus moms.
Länk: www.mini-b.com
Green Dragon är fortfarande i ledningen och har gjort det smartaste vägvalet hittills i Volvo Ocean Rce. De åtta båtarna är snart vid vändningspunkten utanför Brasilien, dit åskådarbåtar ska kunna ta sig ut för att se deltagarna på närmare håll. Puma ligger på andra plats medan Ericsson 4 är trea. Avståndet till etappmålet i Kapstaden är cirka 3 600 Nm.
Det har varit stora variationer i ledningen för den här första etappen, som startade från Alicante i Spanien. De speciella vindförhållandena runt Dldrums med sina stora stiltjebälten ställer stora krav på navigatörerna i båtarna. Roger Nilson, svensk veteran i Telefonica Black, har de sneatse dagarnas positiva utveckling mildrats lite, idag ligger den båten 70 m efter ledaren.
Ericsson 4 med Torben Grael vid rodret, ligger 37 Nm efter Green Dragon medan Ericsson 3 med Anders Lewander ligger på sjätte plats, 179 Nm efter.
Här nedan följer de senaste pressreleaserna.
Länk: www.volvooceanrace.org
THE WORLD’S LARGEST DOLDRUMS
The temperatures continue to rise onboard the Volvo Open 70’s out on the race course, as well as the frustrations of the crews. Over the past 24 hours PUMA (Ken Read/USA) and Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) have gained on the leader Green Dragon (Ian Walker/GBR). The two yachts are currently positioned 65 nautical miles to the east of Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) and slowly overtook the black boat over the hours of darkness as they tracked south. They now sit in second and third respectively.
For Ken Read/USA on il mostro the time to face King Neptune is nearing, but before that the crew of PUMA haa a few good miles to pick its way through the doldrums. Andrew Cape predicts there is 60 nautical miles to go before they might reach the trade winds again.
Thoughts have turned philosophical for Read, as he considers today their tactical plans down the Atlantic, as they led into the “world’s largest doldrums”.
He joked, “Early in the race we knew that this was going to be a major trap. The doldrums as described by Capey in his typical understated tones were ‘unusually large’, which translates to, ‘Holy crap, there isn’t any wind forever!’ Actually what he described is that the doldrums are exactly where they usually are, and aren’t really that large, but there is a huge band of no wind to the north of the doldrums making it seem like the worlds largest doldrums. And he was right.”
Their tactic to get through the extended light airs was to stay between their enemies and the scoring gate at Fernando de Noronha but in retrospect Read wonders if they were too tactically conservative. “In the Green Dragons case, they did a really nice job, back a hundred miles at one point, sailing right around the fleet to the west. Same thing with Ericsson 4, who after dropping off Tony (Mutter) for medical help found a way back and also boogied to the west.”
Ericsson 4 is a mere 24 miles from the leader and has had the best 24 hour run with 189 miles, 6 miles more than PUMA. Ryan Godfrey, bowman, reported on the crew’s jolly mood, “We have been in relatively good sailing conditions compared to our competitors and are slowly earning back the ground that we had sacrificed for a more westerly route several days ago. So far, we have managed to avoid any major ‘park-ups’ in the numerous windless zones that dominate this doldrums area.”
The media crew member, Guy Salter also had something to add today about life onboard their carbon fibre oven of a boat. “There are some budding tailors onboard and the odd wannabe ballet dancer (in lycra skin tight leggings), but for me the prize for most marginal has to go to a Brazilian and his very short shorts (they get shorter by the day). At least the Speedos have not made an appearance yet, probably because the shoe horn needed to get into them has been left ashore! How about getting your crew shorts back on Torben! Please!” At least the humour has not run out onboard.
As of 1000 GMT the whole fleet made a concerted decision to head south west towards the waypoint and they have carried on this track for the past three hours. Green Dragon is now 505 miles from the Brazilian island of Fernando de Noronha, with a current speed of 6.7 knots compared to a more healthy 9, 8 and 9.5 knots average on the three boats behind. Yet the only boat to gain on the leader is PUMA since the last report with a three mile gain. Green Dragon is sailing more directly at the mark.
Bouwe Bekking (NED) skipper of Telefónica Blue is another tense man today as he is chased by the Nordic crew of Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE). Yesterday saw the two boats within 4 miles of each other as they dodged wind holes. Overnight two boats manoeuvred their way through the squalls but the blue boat extended away from Ericsson 3 and is currently nine miles to the south west.
Bekking described the hard night’s work, “It was our turn again tonight to have a park-up. We saw thunder and lightning on the horizon appear, so switched our radar on to see if there was any rain. Rain in general is bad news, especially if you are in the wake of a cloud. We could see that the rain was about 16 miles away, so roughly 30 km, and you would expect that there is no impact over such a big distance. But we know better, Ericsson 3 had seen the same thing, and we both tried to sail higher to avoid it as well as possible.
“But again we both ran into the wall. FULLSTOP for two hours, sails flapping. Anyway nice to have a boat right next to you in these conditions, as you can see immediately if you do things right (or wrong) as you have good gauge right next to you. In that sense we have been sailing well.”
Leg One Day 11: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTF 3863
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +19
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +24
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +31
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +64
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +73
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +91
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +132
ERICSSON 4 LEG ONE DAY 11: received 21.10.08 1304 GMT
Afternoon everyone,
Things have been going well on E4 for the past day or so. We have been in relatively good sailing conditions compared to our competitors and are slowly earning back the ground that we had sacrificed for a more westerly route several days ago. So far, we have managed to avoid any major ‘park ups’ in the numerous windless zones that dominate this doldrums area.
The temperature both on deck and below is reaching well into high thirties at times which is making life somewhat unpleasant in regards to sleeping during your off watch. The warmth is doing no favours for the body odour of a select few of our crewmates. Hopefully an upcoming rain cloud will inspire them to take an outdoors shower!
We are looking forward to soon getting into the South East trade winds and increasing our speed towards Cape Town and few drinks with friends and family.
Ryan Godfrey – bowman
Media Crew Member Note
The hot weather – although uncomfortable has brought its fair share of laughs, namely in the array of marginal clothing being sported. There are some budding tailors onboard and the odd wannabe ballet dancer (in lycra skin tight leggings) but for me the prize of most marginal has to go to a Brazilian and his very short shorts (they get shorter by the day). At least the Speedos have not made an appearance yet, probably because the shoe horn needed to get into them has been left ashore! How about getting your crew shorts back on Torben! Please!
Guy Salter – MCM
PUMA LEG ONE DAY 11 QFB: received 21.10.08 1138 GMT
Rags to riches to rags, over and over again. The story of the worlds largest doldrums.
It is well documented that this is my first doldrums crossing–and of course my first equator crossing. Yeah yeah, I know. The antics of “King Neptune” are not far away now. Casey Smith, Mickey Mueller and myself have that to look forward to! But, for the last couple of days or so it has felt like we would never get to those antics. Light air running – just getting going only to be smacked by a cloud that has no wind. Then a cloud with pressure gives you hope. And then a clearing that brings slapping sails. And it goes on, and on, and on.
Early in the race we knew that this was going to be a major trap. The doldrums as described by Capey (Andrew Cape – navigator) in his typical understated tones were “unusually large”. Which is translated to,” Holy crap, there isn’t any wind forever!” Actually what he described is that the doldrums are exactly where they usually are, and aren’t really that large, but there is a huge band of no wind to the north of the doldrums making it seem like the worlds largest doldrums. And he was right.
So we entered the lead with only our historical data, some pretty sketchy weather analysis and a prayer. Just hoping to get out within some shot of the lead, and not put ourselves in position to have to play a substantial catch up game in the next part of this race, which is notoriously hard to catch up in.
We aren’t out yet. Capey figures 60 miles to go as I write this. And our goal isn’t secured to get out within a shot of the lead either. Things are just now starting to become clearer though. I think in this particular case it was certainly a disadvantage to enter this massive doldrums in the lead.
A few of the boats had a nice shot at seeing our 3 hour position reports and seeing what the wind was doing with us and evaluating their weather files and deciding where to go next.
We always like the west, but to go there meant to jibe away from the entire fleet at one point and give up the lead for positioning sake – while still in the lead. A lead that we had planed down the Atlantic Ocean to grab. And there was certainly some of the old adage – “if you don’t have a clear picture – stay between your competitors and the mark”. Well, we ended up losing the lead by being too tactically conservative at the front end of the doldrums. In the Green Dragons case, they did a really nice job, back a hundred miles at one point, sailing right around the fleet to the west. Same thing with Ericsson 4, who after dropping off Tony (Mutter) for medical help found themselves a ways back and also boogied to the west.
We got to the west finally as well, although a little late. And hopefully this strategy will inevitable pay off for us over this last 60 miles. I will tell you it is no fun seeing a particular 3 hour boat position report and finding out that by sailing sideways on the race track to get to the west, you actually gained little to no ground toward the mark and lost 15+ miles to most of the other competitors each time we did it.
All for the end game though. And in this case the end game is getting out of this bear trap called the “extended” doldrums. And we don’t even know for sure if this will work yet in the end! Did I mention that it is pretty hot as well?
We are working hard to keep things loose on the craft. Pretty easy to do when you are sailing with some of the most sarcastic people on earth. Makes it quite enjoyable actually, especially during trying times like “:massive doldrums” and a bad position report or two.
I bet all of you at home are tearing your hair out watching this unfold. Believe me, I know exactly how you feel!
Hopefully the next writing can come from il mostro with a bit more conviction and normalcy. Dear Lord I hope so!
Kenny Read – skipper
ERICSSON 3 LEG ONE DAY 11: received 21.10.08 1300 GMT
Last night: Thunderstorm! There was a sudden huge wind increase and shift, we were quickly sailing 90 degrees off course at five times the speed with way too much sail area. The bow was digging into the water because of all the sails on the bow to keep the stern out of the water in the light airs.
It was a massive tropical rain shower and hard to see anything. Screaming between helmsman and trimmer. “Ease more!”, “Get more topmast backstay on!”, “Where are we in this squall on the radar?”, “Stand by to furl!” and “No, let’s ride it out!”
Good action for a change compared to the dull last couple of days. But that marked the end of breeze for us really, so it has been a painful night. Right now we are out in the southerly breeze, but very light and changeable. If our karma has not changed, the thundery clouds will probably move after us.
Aksel Magdahl – navigator
Norska media har upptäct att det säljs falskskyltade vattenskotrar till den europeiska marknaden. Skotrarna är försedda med fejkade skyltar från Det Norske Veritas (DNV) på motorerna. Skyltarna är dock lätta att känna igen eftersom de saknar både signatur och stämpel. Det är en kinesisk tillverkare som via en holländsk importör förser den europeiska marknaden med dessa produkter som alltså inte får användas. Dessutom lär det inte finns varken garantier eller liknande.
De aktuella modellerna har typbeteckningarna SPV-JS1400A respektive SPV-PWC001 och kommer från tillverkaren HaiNing SPV Vehicle Manufacturing Co, LTD.
Priset på vattenskotrarna är lågt, men värdet är troligen betydligt lägre eftersom de inte får användas eller säljas över huvud taget på marknaden. Även försäkringsbolagen lär vara totalt kallsinniga till att hantera dessa produkter.
Det finns gott om piratimporterade vattenskotrar på den europeiska marknaden. Det kommer rätt stora mängder lätt begagnade skotrar främst från USA
Läs mer om de kinesiska vattenskotrarna: www.Baataktuelt.no.
Kommentarer
En polare köpte en beggad vattenskoter från USA. Den höll i två år, nu är den helt kass…
Jag har ocksdå köpt en där. Funkar perfekt!
Samma här funkar PERFEKT! Skitsnack allt annat..
Jag har köpt 5 därifrån och alla har exploderat i ett klot av eld.
Jag har köpt 10 därifrån och alla har smält och runnit ned i en golvbrunn.
Jag har köpt en Arctic cat tigershark från Miami och det ärä en kanonmaskin men det är inget kina plock heller jag tror med rätt under håll funkar även kina maskinerna.
Har ni något telefon nummer boys! jag vill köpa en sån ! Mvh
Waow, ett klot av eld alltså!
Deltagarna i Volvo Ocean Race är nu på väg över ekvatorn. I ledningen finns Green Dragon med skepparen Ian Walker. De svenska båtarna återfinns på tredje respektive sjätte plats. Under onsdagen har avståndet mellan de åtta båtarna successivt ökat. Den sista båten i fältet – Delta Lloyd – låg på onsdagseftermiddagen 223 Nm efter ledaren.
Här följer dagens sammanfattande pressrelease på engelska.
Länk: www.volvooceanrace.org
One by one, the eight boats racing in leg one of the Volvo Ocean Race popped out the other side of the Doldrums and hooked into the south-easterly trade winds. In a drag race south, the fleet is steadily clicking off the miles towards Fernando de Noronha, around 253 nautical miles ahead of Ian Walker’s Green Dragon and the chance to score more points.
After the painful drifting of the Doldrums, when the fleet all but came to a standstill, now onboard everyone is interested in the position reports and the universal question is: ‘Do we still have a chance?’ And, everyone is watching the Dragons, as they continue to hang onto their lead.
“There is full traffic by the nav station. Now everyone wants to have a look at the computers to see how the others are doing’, writes Gustav Morin MCM onboard Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE).
Gone is the languishing on deck, searching for shade. Today the crews are reaching for their wet weather gear as speeds pick up again to around 12 knots. “It looks like we are back to normal sailing then,” said the crew of third placed Ericsson 4 (Torben Grael/BRA).
Out to the west, Green Dragon is sailing fast and straight for the islands, reaping the rewards of the westerly position the team opted for, four days ago. Bouwe Bekking/NED in charge of Telefónica Blue observed, “We all know by now that the west paid off hugely, but probably the best route has been by Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP). They will make some good gains on the leaders in the next 36 hours,” he said. And Bekking is right. Telefónica Black is now only 64 nm from Green Dragon.
“Life goes on as usual, except for the use of oilskins on deck, it is not very comfortable as you approach the Equator, but you can not have everything,” says Mikel Pasabant, the MCM. “We have caught up with the fleet in front of us, and split a little bit more with the boats behind, as we have been the quickest boat since the last position report. GO BLACKIES GO,” he adds enthusiastically.
Although pleased about the success of their team mates, the Telefónica Blue team is disappointed about their own position. “Of course we are not happy. We would have liked to be more west, but missed the boat, literally, when we parked up,” Bekking said.
From onboard seventh-placed Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT), Telefónica Blue’s situation looks rather enviable. “During the Doldrums we lost an awful amount of miles to our opponents. The worst example is Telefónica Blue who was 140 miles behind us and now is ahead. That should not be possible. Even Green Dragon was very far behind and now they are in the lead,” said Gustav Morin.
“It looks like they [Green Dragon] picked the winning side this time,” says Ger O’Rourke/IRL, skipper of Delta Lloyd who opted for the easterly side of the course and is 223 nm out of touch. Earlier today his team had a near miss with a 200 mtre ship who decided that power must not give way to sail. “The watch-leader miscalculated our crossing, called for permission to cross, but the master of the 200m ship held his ground and speeded up, eventually passing us an embarrassing half a mile ahead. It was the source of much amusement,” O’Rourke added.
After 12 days at sea, as the sweat ran off the crews in the scorching heat, there has been time for reflection, especially among those who have dreamed about competing in this race, and have followed the progress of their heroes during previous races. “Is it what I expected?” Nick Bubb, a trimmer with Team Russia asks himself? “Every bit and more,” he said.
“It still feels a little surreal for me to be out here as a competitor. So many of my idols have cut their teeth on this race track and I’m ‘stoked’ to be given my chance,” he said. “Each time I go offshore I am struck by how simplistic life can be. No ‘phone calls or emails, no day-to-day hassles. Just four hours on and four hours off.” For 6,500 nautical miles.
At the 1300 GMT position report today, average boat speed for the hour preceding the report was up to around 12 knots with Telefónica Blue and Ericsson 3 both averaging 12.8 knots. The positions in the fleet have remained stable for 24 hours, and Green Dragon has clocked the highest 24-hour run of 254 nm. The team has 253 nm to run until she reaches Fernando de Noronha, which will take them about 24 hours if they maintain the current speeds.
Leg One Day 12: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTF 3612
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +30
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +33
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +64
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +138
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +183
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +205
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +223
Kommentarer
engelska…
Handelsbanken Finans har i samarbete med Rädda Barnen tagit fram ett helt nytt sätt att skänka pengar. Lösningen är ett betalkort där bonusen på en halv procent på alla inköp går till Rädda Barnens katastroffond för akutinsatser vid väpnade konflikter och naturkatastrofer. Kortet har fått namnet en slant varje gång och innebär att kortinnehavaren ger ett bidrag varje gång kortet används utan att det kostar något.
Viljan att skänka pengar till behövande har ökat kraftigt under de senaste tio åren. Det beror dels på att välgörenhet har blivit mer synligt genom de stora TV-galorna, dels fick tsunamikatastrofen 2004 effekten att en katastrof långt borta kändes nära.
Samtidigt är välgörenhet något svårt för många eftersom det inte är lätt att få pengarna att räcka till. Dessutom är det lite krångligt att skänka pengar även om det idag finns autogiro, TV-galor och vanliga insamlingar.
– Vi tror att biståndsviljan i Sverige är betydligt större än utfallet. Handelsbanken Finans har därför valt att hjälpa Rädda Barnen att ta fram ett sätt där det är enkelt att göra gott och utan att det kostar något, säger Niclas Andersson på Handelsbanken Finans.
Lösningen är ett helt rött MasterCard betalkort där texten en slant varje gång är präglat på framsidan. Varje gång kortet användas går en bonus på en halv procent av inköpsbeloppet till Rädda Barnens katastroffond för akutinsatser vid väpnade konflikter och naturkatastrofer.
– Det här sker automatiskt och det enda kortinnehavaren behöver göra är att använda kortet. Ju mer kortet används, desto mer pengar till katastroffonden. Många små slantar kan bli riktigt mycket pengar i slutänden, säger Niclas Andersson.
Syftet med Rädda Barnens katastroffond är att bygga upp en beredskap för att snabbt kunna bistå barn vid väpnade konflikter och naturkatastrofer. Dessa behov uppstår blixtsnabbt och pengarna måste därför redan finnas tillgängliga så att Rädda Barnen omedelbart ska kunna skydda, stödja och lyssna på barnen. Ju snabbare personal eller insatser är på plats, desto fler liv kan räddas.
– Det fina med en slant varje gång är att katastroffonden fylls på varje gång kortet används. Det här sker varje dag utan att någon speciell katastrof eller konflikt är uppmärksammad i media. En slant varje gång är ett enkelt sätt att göra skillnad i vardagen, säger Niclas Andersson.
För intresserade är det enkelt att ansöka om kortet på www.enslant.se. För att så många som möjligt ska prova kortet tas ingen årsavgift ut under de första tolv månaderna och kortet kan sägas upp när som helst. Efter provtiden är årsavgiften 195 kronor.
Under hösten delar reptillverkaren LIROS ut gratis splits CD till alla som vill lära sig splitsa, tagla eller andra sjömansarbeten. I CD:n finns instruktioner hur man splitsar bland annat 3-slagna och dubbelflätade linor. CD:n beställs genom att man skickar ett E-mail till info@lirosropes.se , med uppgifter om namn och adress. Mailet märks med ”CD”
Kommentarer
Ser mot få skivan då jag vill lära mig splitsa ogöra öglor med moderna matrial då jag har segekbåt modell äldre triss magnum ska fallen ner i sittbrunnen för lättare sköta det därifrån
Jag vill lära mig att splitsa dubbelflätade linor
walle-viking@hotmail.com
Skulle vilja lära mig Splitsa för set är så användbart inte bara inom båtlivit.
le.tallberg@helsingenet.com
V-by 216
89396 Sidensjö
Hej
Ser fram emot att få cd skivan om splitsning
Ljunggatan 3
66432
Grums
CD
Skulle väldigt gärna vija ha CD-skivan om splitsning.
Lars Myrén
Vitmossavägen 12
66432 Grums
CD
Hej jag vill väldigt gärna ha cd om splitsning
MVH
Jens Gradstock
Härnevi, Rotbrunna 30
745 96 Enköping
Kommentarer
Pincess bygger världens snyggaste motorbåtar. Eller hur?