Den nya HVision familjen med instrument displayer från Brookes & Gatehouse har presenterats för första gången. HVision konceptet både uppdaterar två existerande B&G mast displayer och introducerar för första gången på METS en ny kompakt modell, som tillsammans skapar en integrerad serie som passar alla behov.
20/20 HV och 40/40 HV modellerna kommer att kännas igen i sin design, men de har uppgraderats med den nya HVision display teknologin för att ge ännu bättre tydlighet och pålitlighet. 20/20 HV är en extremt tydlig display för maximal läsbarhet av vital information på segelbåtar i 30- 50 fots klass. 30/30 HV är en mast display som passar segelyachts i storleksklassen 50-90 fot. 40/40 HV är mer lämpliga på segelyachter från 70 fot och uppåt. Det som slutför serien och som debuterar på METS är 10/10 HV, en kompakt display idealisk på utrymmen ombord där man vill ha viktig och tydlig enkelradig information, såsom vid winchpediestaler och trimpositioner ombord.
HVision teknologin försäkrar att HVision serien blir det givna valet när medvetna seglare över hela världen väljer instrument. Den unika förseglade displayen tillsammans med det robusta glaset med sin anti-reflektiva behandling försäkrar att dessa instrument inte bara är robusta, utan även kan avläsas från sidan och utan risk för kondens. Segmenterad enkelrads data, hög kontrast svart på vit bakgrund och 3 nivåers LED bakgrundsbelysning ger ytterliggare förbättrade avläsningar oavsett ljusförhållanden och väderlek.
B&G instrument displayerna dominerar totalt segelbåtsmarknaden för grand prix och club racing seglare. HVision serien befäster denna position och försäkrar att alla seglare med krav på sina instrument kan få tillgång till vitala prestanda när och var de än behöver få tillgång till den.
Länk: www.navpoint.se
Ericsson 4 är på väg mot seger på den andra delsträckan i Volvo Ocean Race 2008-2009. Båten har dragit ifrån ordentligt och leder nu med 110 NM när det återstår 400 Nm till Cochin. Tvåa ligger Telefonica Blue (110 Nm efter) och trea Ericsson 3 (ytterligare 100 Nm efter). Så här stora skillnader i positioner uppstår väldigt snabbt i de stiltjebälten som flottan befinner sig i. Om Ericsson 4 får behålla sin nuvarande båtfart och goda vind når Torben Grael med besättning målet inom ett dygn.
Under det senaste dygnet har Ericsson 4 med Torben Grael och hans besättning seglat 244 Nm, vilket inte låter så imponerande. Men det är ändå 100 Nm än vad närmaste konkurrent klarade av.
Den enda båt som klarat av att matcha Ericsson 4 är Telefonica Blue med sin skeppare Bouwe Bekking. Den båten tvingades segla betydligt mervästerut än planerat på grund av vindförhållandena.
Klockan 05.00 i morse, svensk tid, hade Ericsson 4 haft en genomsnittsfart det senaste dygnet på 17,3 knop och Telefonica Blue 11,5 knop medan gruppen som jagar täten seglade 6,5 knop (Delta Lloyd), 5,5 knop (Green Dragon) och endast 1,0 knop (Ericsson 3). En minst sagt stressande situation för Anders Lewander med besättning.
Länk: www.volvooceanrace.org
Navico har lanserat en helt ny och innovativ bredbandsradar för den internationella båtindustrin. “Efter mer än fem års intensiv utveckling, forskning och tester, är vi mycket glada över att nu kunna introducera en produkt som är ett mycket stor genombrott inom avancerade radar för nöjesbåtsmarknaden”, sa Navicos President och CEO Jens-Thomas Pietralla vid premiären.
“Bredbands Radarn är ett perfekt exempel på vårt sätt att arbeta och visar upp vår pionjäranda med att ta fram nya produkter och utnyttja det senaste inom den nya tekniken. Vi använder inte bara den nya tekniken, vi förädlar den till att bli snabbare, säkrare, och mycket enklare att använda än traditionella radar, ”tillade Pietralla.
Navico har med detta introducerat ett revolutionerande radarsystem helt olik alla andra nöjesbåtsradar som finns på marknaden idag. Den nya radarantennen bygger på bredbandsmodulering och solid-state teknologi. Detta är ett totalt genombrott inom radarteknologin som ger tillgång till kristallklar ekoseparering, användarvänlig utan massa inställningar och introducerar en helt ny nivå inom navigationssäkerhet, för alla nöjesbåtar.
Navico’s Bredbands Radar ger tillgång till fantastisk bra eko-upplösning, även i avståndsskalor ner till 1/32 nm. Hamnar, kanalmarkeringar, navigationsmärken, bojar, båtar som ligger för ankar och andra kritiska objekt presenteras med kristallklar presentation och separering från andra objekt. Bredbands tekniken eliminerar också ”självekot eller den döda zonen” som en vanlig pulsradar ger — vilken då stör ut möjligheten för att studera ekon i båtens omedelbara närområde. Med Navicos nya radar kan man avläsa radarekon endast 2-3 meter från båten.
Navico Bredbands Radar har en sändande effekt på 1/2000 av en vanlig pulsradar (sänder ut med 10 gånger mindre effekt än en vanlig mobiltelefon). Tack vare detta kan man installera radomantennen på platser som förut var omöjliga. I tillägg till detta drar den 30% mindre ström än en 2kW – och 50% mindre än en 4 kW X-band marin radar. Inget mer väntande under 2-3 minuter på att en magnetron skall värmas upp. Inga mer byten av magnetroner. 100% solid-state design ger snabbstart utan någon uppvärmning. När mörkret lägger sig eller dimman kommer inrullande är man alltid förberedd att omgående kunna starta upp sin radar. Detta är också idealiskt på segelbåtar där man vill spara ström, eller båtar som ligger för ankar där man inte vill köra radarn kontinuerligt.
Fördelarna är i korthet:
– Kristallklar upplösning av ekon i båtens närområde, inom 2-3 meter.
– Ingen uppvärmningstid
– Låg strömförbrukning, perfekt för mindre motorbåtar och alla segelbåtar
– Extremt låg strålning, kan placeras var som helst
– Eliminerat ”själveko”
– Mycket lätt antennkabel, endast en nätverkskabel.
– Antennens vikt endast 7.4 kg (utan kabel)
Navicos bredbandsradar kommer att finnas tillgänglig under 2009 för integrering med navigationssystemen till de populära Simrad, Northstar och Lowrance produkterna.
För mer information, besök http://www.simrad-yachting.com/en/Products/Leisure/Navico-Broadband-Radar/
Det går nu riktigt långsam mot målet i Indien för de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 har en ganska säker ledning med 57 Nm över Ericsson 3 när 700 Nm återstår av delsträckan. Men samtliga båtar seglar nu mycket sakta, vilket innebär under 10 knop. Ericsson 3 ligger tvåa, Green Dragon trea och Delta Lloyd (bilden) fyra.
Att det går trögt visar innehållet i detta E-mail från Ericsson 3:
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 12 QFB: received 26.11.08 1256 GMT
We tried to protect the east for the Doldrums crossing, but did not want to go there alone, so we bailed out and lined up between Ericsson 4 and Puma yesterday night. That way we would experience the same conditions as them.
When daylight arrived, we were all close, with Ericsson 4 a few miles ahead and Puma a few miles behind. Ericsson 4 disappeared into a solid rain shower, and two position reports later, they are now 30 miles ahead of us, Puma 16 behind. Quite random, but at least no position changes for now. And the light zone seems to be following us north a bit, so we may stay in it for a while. It also looks very light for most the rest of the leg now. No more Saturday night arrival in Kochi, unfortunately!
Now we have just come to painful a complete stop. 0.00 on the boatspeed instrument on the mast. Some guys go for a swim, and there are heaps of small lazy whales around. The guys are continuously hunting for a cooler place on the boat. Not many were tempted by today’s hot lunch. Some are coming by the nav station to look at the nice pictures of the tropical cyclone near where we are going. It does not seem too bad for us at the moment, as it should weaken when it gets over land in India. But we keep watching it.
Gustav works long days, and sometimes falls asleep by the computer while writing texts for media, accidentally filling the pages with letters. Two days ago, he managed to rotate the contents on his display 90 degrees while asleep, and could not get it back. It made it extremely challenging for him to write texts and edit video, and made a good laugh for the others. I don’t know if he accidentally did it himself or if someone played him a joke for sleep writing.
The sea temperature is now 31 degrees, wind speed 1.3 knots from everywhere. Or nowhere.
Aksel Magdahl – navigator
Länk: www.volvooceanrace.org
När det är vinter i Skandinavien seglas det för fullt på varmare breddgrader. I Florida vann Goombay Smash, en Farr 40 ägd av William Douglass från New York, 2008 Rolex Farr 40 North American Championship, som seglades 21-23 november i Miami Beach. Åtta team från Danmark, Italien, Turkiet och USA deltog i regattan.
– Den här regattan inneär en stor framgång för oss, sa William Douglass. Vi var snabba och vår besättning var strk nog att ta oss runt hela banan.
Inför finalseglingarna ledde Douglass båt före den tidigare världsmästarna, italienarna Massimo Mezzaroma och Antonio Sodo Migliori (Rom) med sin båt Nerone och Barking Mad, ägd av Jim Richardson (Boston).
För Goombay Smash var det första segern med taktikern Morgan Larson.
Nu väntar seglingar i Key West Race Week och Miami Grand Prix för de här båtarna, innan de ger sig över till Yacht Club Costa Smeralda i Italien för att segla 2009 Rolex Farr 40 World Championship i juni.
Länk: www.farr40.org
Bilden:
Den vinnande båten (3523), Goombay Smash, med Mr. Douglass som trea från vänster. Foto: Walter Cooper/Rolex.
Ericsson 4 leder flottan av Volvo Ocean Race båtarna på väg mot Indien. Cirka 600 Nm återstår nu och de första båtarna bör komma till Indien inom 1-2 dygn. Organisatörerna av Volvo Ocean Race har dock tvingats se över säkerheten efter det senaste dygnets terroristattacker med bomber i Mumbai.
Cochin, dit båtarna är på väg, ligger cirka 100 svenska mil från Mumbai. Men organisatörerna vill ändå försäkra sig om att arrangemanget kan genomföras på det säkraste sättet. Nyhetsmässigt viktiga händelser, som till exempel Volvo Ocean Race, kan vara en riskfaktor för attacker från terrorister.
Totalt omfattar organisationen inom Volvo Ocean Race cirka 400 personer, som alla har informerats om vilka mått och steg som bör vidtas.
Här är det allra färskaste E-mailet från deltagarna:
GREEN DRAGON LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 0842 GMT
At first light this morning, we came through a massive raincloud and poked our nose into a north-westerly breeze. This was the sign we were waiting for that we were exiting the doldrums for the second time this race. Fortunately, we seem to be quite good at getting through the doldrums, as we have climbed up the leaderboard to third.
It was an agonising 150 or so miles, where flat calms were interspersed with rainsqualls and wind from every part of the compass. We had two shocking clouds that stopped us in our track, but nothing compared with the hole, which engulfed Puma about 10 miles from us. We managed to just skirt it by 100 metres or so and gained about 15 miles in 2 hours – there was nothing Puma could do as a huge cell grew above them and stopped them dead.
We did have our bad moments – not least when I was steering and got caught in a downdraught under one cloud. It is the first time I have gone full circle in a boat without tacking or gybing – all in 20 knots as the lads furled the code zero. It culminated in us being stuck head to wind with our soon-to-be patented ‘multiple bridle no boom mainsheet system’ pinned in the middle and a spinnaker sheet wrapped around the rudder! 1 hour later the rain cleared the wind came back and we got going again – not very good.
So here we are, now in a drag race with Telefónica Blue, who somehow managed to escape the wider doldrums in the west, Ericsson 3 who must look at how Ericsson 4 got away in disgust, and Delta Lloyd who we can see about 10 miles behind. Their crew changes seem to be working wonders as they are doing a great job. It is certainly still a fast boat.
Looking at the weather forecast there could be all sorts of fun and games to be had in the 735 miles to go and I wouldn’t rule out anybody just now. For us we are really happy to be in a boat race after 10 days without a boom. It is funny that nobody seems to mention it anymore apart from the odd wise crack like ‘ease the vang’ or ‘pull on the outhaul’. Oh how we laugh….
Ian Walker – skipper
Bilden: Hamnen i Cochin.
Den svenska bottenfärgstillverkaren Ekomarine har tilldelats 600 000 kronor av statliga Vinnova för att vidareutveckla den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Pengarna kommer att användas under vintern för att ge förbättringar redan inför nästa båtsäsong. Ekomarines giftfria båtbottenfärg, som är den första som har en biologisk effekt, lanserades för fritidsbåtar till säsongen 2008. En utveckling av produkten sker i samarbete med flera marina laboratorier i Sverige och utomlands.
– Det är jätteroligt att vi får det här erkännandet från Vinnova, säger Mikael Haeffner, forskningschef på Ekomarine. Det vi koncentrerar oss på nu är att förbättra vidhäftningen av färgen samt att färgen får en längre effekt när båten ligger i vattnet. Forsknings- och utvecklingsstödet kommer att innebära att vi kan öka vår utvecklingstakt.
Ekomarine samarbetar med Ytkemiska Institutet, YKI, Statens Provningsanstalt, SP och de två marina forskningsstationerna, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Dessutom testas just nu nya versioner av färgen vid en forskningsstation i Indien.
Dessutom får Marström Consulting i Västervik 500 000 kr av Vinnova. Pengarna ska användas till en förstudie i ett FoU-projekt om en räddningsbåt.
Det spanska företaget Ronautica Yachts & Renewables har lanserat sin första miljöbåt under namnet 340 ECO boat. Premiären skedde på Barcelonas internationella båtmässa. 340 ECO, som ska serietillverkas, har en elektrisk motor som i huvudsak får sin kraft från förnyelsebara energikällor.
Barcelona Boats Show har drabbats av den ekonomiska tillbakagången på samma sätt som många andra publika båtmässor. RO 340 ECO kom dock i centrum på mässan tack vare sitt miljökoncept. Båten drog flest besökae av alla utställda båtar på mässan.Den fick också stor uppmärksamhet i media.
RO 340 ECO innehåller många idéer somhar tagis fram av företaget Ronautica’s Forsknings oc utvecklingsenhet. De ville skapa en båt med en hög teknologisk nivå som följer marknadens behov och önskemål. Den skulle också vara enkel att underhålla.
En segelbåt är som bekant miljövänlig redan från början, men RO 340 ECO sägs vara ännu mer miljövänlig och säker. Bland annat för att den får sin energi från tre rena energikällor för att ladda batterierna ombord; solen, vinden och havet. Dessutom kan den snabbladdas med koppling i land.
Båtens ekonomiska fördelar är bland annat att den trots sin avancerade teknologi inte är dyrare än motsvarande båtar. Underhåll och bränsle behövs nästan inte. Säkerheten kommer av att motorn stoppar direkt vid en nödsituation om till exempel en besättningsman faller över bord.
Företaget Ronáutica, som bygger denna båt, håller på att etablera sig på olika marknader i hela världen.
Länk: www.ronautica.com
Ericsson 3 har tappat tredjeplatsen i Volvo Ocean Race delsträcka till Indien. Medan Ericsson 4 har drygat ut sitt försprång till 72 Nm före tvåan så har Telefonica Blue (bilden) gått upp på andra plats, 72 Nm efter ledaren. Det är även mycket tajt mellan de öviga båtarna i racet. Mellan tvåan och sexan skiljer det bara 21 Nm.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 1237 GMT
Warm times aboard today as we leave the rain clouds of the doldrums and head into clear blue skies. Several of the boys have moved their mattresses up on deck now in the hope that sleeping temperatures are slightly more bearable than down below. The boat is humming to the sound of our little bunk fans desperately trying to get some air flow happening below decks.
Race wise, things are still going well. We have lost some of the lead earned yesterday but still hold a commanding position and are really hoping for an increase in pressure that may allow us to get the average speed up. 665 miles to go. Not far, similar to a Sydney Hobart race, but at 6kts boat speed, the finish is looking a long way off.
Spirits are still high aboard and conversation has turned to what lay ahead for us at the Cochin stop over.
Take care,
Ryan Godfrey – bowman
Utsänt från MRCC 25/11 kl. 23.02: Färjan Silja Festival, på resa mellan Stockholm och Riga, larmade på tisdagskvällen om att en person fallit överbord. Två helikoptrar och ett flygplan söker i området. Följ utvecklingen på Sjöräddningscentralens blogg: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline Larmet kom in till Sjöräddningscentralen i Göteborg kl 21:24. Fartyget berättade då att man just fått information om att en person fallit överbord i position 59°03,0N 019°22,7E, ca 9 distansminuter sydost Almagrundet. 2 räddningshelikoptrar från Stockholm resp Visby söker nu i området. Senare framkom från vittnen, att man sett en person genom oförsiktighet/olyckshändelse falla överbord. Mannen är ca 20 år och lettisk medborgare. I det 7-gradiga vattnet har man små chanser att överleva någon längre tid, speciellt inte med tanke på att man måste beakta ett fall på ca 20 meter. Rent teoretiskt kan man överleva i max 2 timmar, sannolikt kortare tid.
Ericssons båda båtar i VOlvo Ocan Race känner flåset av de andra deltagarna, som ligger tätt efter ledarduon. Ericsson 4 leder alltjämt, 10 Nm före Ericsson 3. PUMAligger kvar på tredje plats, 15 Nm efter ledaren. Det kan bli en ganska dramatisk final på väg mot Indien. Båtarna har cirka 800 Nm kvar och seglar 10-12 knop. Med tanke på de stiltjebälten som lurar längs resten av vägen kan mycket hända och segern för Ericsson 4 är inte självklar.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 12 QFB: received 26.11.08 0519 GMT
Only 900 miles to go but it will be a painful and long ordeal, there will be some very happy and unhappy boats by the end of this leg as there will be plenty of luck involved over the next few days. Hopefully we can stay on the front row but sometimes you don’t have a say in these things.
This morning we watched Ericsson 3 come from 11 miles behind, to about four in the space of 3 hours as we struggled through some light air clouds. We seem to be wearing quite a few of these clouds that are losing us a lot of miles. I guess everyone has to deal with them as well, but sometimes you feel they seem to find you only.
We are getting ready for some very light air over the next day or so and there seems to be a lot of snoring going on today as the sleeping conditions are at last perfect. Tony (Tony Mutter/NZL) is living up to his nickname ‘Chopper’ and is snoring nearly as loudly as the continuous screaming of the rudders, which is making everyone deaf and shouting is the means of communication.
We fully expect to see Puma, Green Dragon and Ericsson 3 for the next few days and probably into the finish as I can’t imagine anyone getting too far apart in the weather we have coming.
Days like these are why my hair is falling out and going grey, I better stop moaning and go sailing, later.
Brad Jackson – watch captain
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 11 QFB: received 25.11.08 1724 GMT
Life onboard Ericsson4 is good at the moment – but due to get more uncomfortable for sure. The heat is tolerable at present but, as we get closer to the equator, I’m sure it will be back to being pretty sticky onboard and all the unpleasantness that not washing properly for a couple of weeks create.
The wind is also due to drop in the next 24hrs, which increases the stress levels for those in power, as it is, we already have been having a torrid time amongst the minefield of clouds which are created in the night times. It has certainly felt a game of snakes and snakes for us onboard Ericsson 4 – but then, I am sure you will be having the same sob story from most of the boats.
Ericsson 3 has been clearly in sight for the last 36hrs and the chasing pack seems to be snapping closer to our heels every time we get a sched. There could be some very tense times ahead and maybe a couple of re-starts of the race.
I was quite surprised yesterday when talking to our Brazilian squad that when I mentioned if we were in the same situation (400 miles from Mauritius) a few hundred years ago, that we would be stopping off for some Dodo to eat. Amazingly, they had not heard of such beast and were also unaware of its place in the English language! I wonder what other societies are unaware of this tragic bird.
Guy Salter MCM
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 11 QFB: received 25.11.08 2130 GMT
It is on and off, or ‘good times bad times’ as Led Zeppelin are singing in my ears. In one moment, we are screaming along overpowered in 20 knots and the next second everything goes quiet and the boat pretty much stops.
We are getting closer to the Doldrums and the weather situation is, for the moment, very much caused by the unstable low pressure we have ahead of us. We are surrounded by squalls and we have to be prepared for everything. We have one guy on stand by all the time. He is resting in the bunk closest to the hatch, with all his clothes on, just to be as prepared as possible, able to get up on deck in seconds if we need to change sails.
Earlier today, we had a big time piece of cosy sailing. We were sailing in 12 to 16 knots in 10 knots of wind. Air temperature was around 30, just like the water. Some off the off watch guys were on deck, we were telling stories and having laughing session.
You just have to take the opportunity and enjoy it when you can onboard. Of course, there is always deadly serious racing going on, and everyone is focused and doing everything they can to make the boat go faster. But, having fun and contributing to a good mood onboard, is extremely important as well, and, I think, it is very much underestimated. People are generally too stiff and focused that they forget to have fun.
Like Magnus Olsson often says: ‘You can never win this race if you don’t have fun.’
Sailing always includes good times and bad times and the ones who survive the bad times the best are usually the ones that take the highest step up the podium in the end. They are the ones with the best spirit and best mood. Shortly, the ones who have most fun.
Gustav Morin – MCM
STOCKHOLM, Sweden (Nov. 25, 2008) – Ericsson Racing Team’s two crews in the Volvo Ocean Race have swapped first and second a few times since clearing the Leg 2 scoring gate last Thursday, but their advantage over the fleet has dwindled as it transitions away from the trade winds and into the Doldrums.
At today’s 1300 GMT position report, Torben Grael’s International crew on Ericsson 4 was just over 1,000 nautical miles from the finish in Cochin, India, and held a 7-nautical-mile lead over Anders Lewander’s Nordic crew on Ericsson 3.
Behind them, however, the fleet is closing in. Third-placed Puma had closed to 11 miles after trailing by 44 miles yesterday. Telefónica Blue (fourth) and Green Dragon (fifth) were 22 and 27 miles behind, respectively, after trailing by 51 and 72 miles yesterday. Even Kosatka, the fleet back marker, had gained 72 miles in the past 24 hours.
There’s a simple reason for the slowing: the Indian Ocean Doldrums. The lightest winds are situated between 03S and 05S latitude, but the top five in the fleet were all north of 09S latitude and feeling the effects. Windspeeds were down to 10 knots and boatspeeds were a sedate 12 to 13 knots, still faster than the windspeed but mundane compared to the 20-knot power reaching of two days ago.
“We’ll see and feel and plan ahead,” said Ericsson 3 skipper Lewander. “Aksel (Magdahl, navigator) is digging deep into the different models. Unfortunately, we don’t have radar, but we work off updated satellite imagery and Aksel is working with a picture of where to put us in the best way. It’s a tricky one.”
The trick to the situation is the winds on the northern side of the Doldrums. Today the fleet is in an east/southeasterly wind, but on the other side of the Doldrums the winds are predicted west/southwesterly, nearly a 180-degree shift. That means that boats on the windward side of the fleet today could well be on the leeward side tomorrow.
“We’re picking our way through the transition and getting to the westerlies,” said Jules Salter, Ericsson 4 navigator. “You’ve got to sail your own race. There’s a big shift coming, and we’re trying to place ourselves for it. But the west-to-east separation is probably 200 miles. So if one side pays more than other, then it’ll be hard to keep under control.”
Despite the lateral spread, there’s amazingly little separation among the top five after 11 days at sea and approximately 3,500 nautical miles of sailing, a testament to the speed of the boats, the prowess of navigators and the seamanship of the crews. Lewander said the leg has been rough and very wet.
“We’ve had 11 days at sea and for 10 we’ve been hammered with spray like crazy,” said the 45-year-old skipper from Stockholm. “There’s been one day without an enormous amount of spray over deck, that was after we turned north at the gate. It’s been a tough leg, a really, really wet leg. Just looking at last night with strong winds and a little overpowered – wet, wet, wet.”
VOLVO OCEAN RACE LEG 2 LEADERBOARD
(Nov. 25, 2008, 1300 GMT)
1. Ericsson 4, 1,086 nautical miles to finish
2. Ericsson 3, 7 NM to leader
3. Puma, 11 NM to leader
4. Telefónica Blue, 22 NM to leader
5. Green Dragon, 27 NM to leader
6. Delta Lloyd, 95 NM to leader
7. Telefónica Black, 98 NM to leader
8. Kosatka, 142 NM to leader
Foto: Guy Salter/ERT.
Lowrance visade för första gången i Europa sitt revolutionerande High-Definition System (HDS) på branschmässan METS i Amsterdam 2008. Nya Lowrance HDS serien med multifunktions displayer kombinerar den bästa Lowrance ekolodsteknologi, högupplöslig kartplotter, fullt integrerad radar lösning, en snygg design som är enkel att installera och ett nytt mjukvarugränsnitt som är extremt användarvänligt med snabbknappar till funktioner som används ofta.
Det är en mycket bra lösning för båtägare som kräver ett enkelt nätverk eller standalone produkt. Lowrance HDS är en revolution och erbjuds till ett attraktivt pris.
HDS serien integrerar den prisbelönta Lowrance Broadband Sounder teknologin I HDS serien och en helt ny typ av kartpresentation från Navionics. Produkterna har även den nya displayteknologin med LED belysning, snabbvalsknappar samt den unika funktionen FlyWheelTM. HDS erbjuder också nätverksmöjligheter med plug-and-play radar; bränsle övervakning, motorinterface; och buddy-tracking. Produkterna använder Ethernet och NMEA 2000.
– Lowrance HDS serie är en revolution som ger båtägare det bästa inom kartplotter och ekolod I ett utbyggbart paket, säger Jens-Thomas Pietralla, VD och CEO för Navico. Med en helt ny design och helt nya egenskaper med displayer I olika storlekar och fullt integrerade nätverksmöjligheter, erbjuder nu Lowrance HDS lösning för alla typer av båtägare.
Lowrance HDS Serie finns tillgänglig i 5, 7, 8 och 10 tum.
Länk: www.lowrance.se
Länk: www.navpoint.se
Den 25 november hade årets upplaga av fotoprojektet We Speak Image premiär i Stockholm. We Speak Image 2008 har undertiteln “A Cup of Love” och bjuder på kärleksfulla porslinsmuggar med fotomotiv framtaget av designgruppen Form Us With Love. Muggarna säljs i begränsad upplaga och hela försäljningsbeloppet går oavkortat till Röda Korsets julkampanj “Kramas för de ensamma!”
Årets projekt inriktar sig på design och i egenskap av officiell sponsor till Röda Korset går alla intäkter från We Speak Image 2008 till Röda Korsets julkampanj – Kramas för de ensamma! Kampanjen bidrar aktivt för att motverka ensamhet genom bland annat hembesök och anhörigstöd för äldre, bemanning av jourtelefon, stöd till nyanlända flyktingar och läxhjälp.
Canon är initiativtagare till fotoprojektet och har engagerat designgruppen Form Us With Love som designpartner. Form Us With Love har skapat fotografiska motiv som tryckts på en specialgjord mugg tillverkad i endast 300 exklusiva exemplar. Muggen kostar 199 kronor styck och kan beställas på Canons hemsida.
I en installation på Designgalleriet i Stockholm den 25-30 november visas hela designprocessen, men även inspiration på hur fotografi kan fungera som inredningselement. I utställningen visas allt från lampor, soppskålar och gardiner till självklara fotoväggar och just nämnda fotomuggar av Form Us With Love. Här finns även muggen “A Cup of Love” till försäljning. Hela försäljningsbeloppet på 199 kronor per mugg går oavkortat till Röda Korset.
– We Speak Image är ett sätt för oss på Canon att ta ett aktivt samhällsansvar. Vi har ett flerårigt samarbete med Röda Korset och är mycket stolta över att få möjlighet att bidra till årets viktiga julkampanj – Kramas för de ensamma!, säger Madelene Axelson Kommunikationschef på Canon Svenska.
– Vi uppskattar verkligen den här typen av initiativ och hoppas att designen på muggen gör att många vill köpa den för att stödja det här projektet, säger Johan af Donner, Kommunikationschef på Röda Korset.
Canon finns på plats under utställningsperioden med skrivare, inspiration och personal. Allmänheten kan skriva ut sina favoritbilder för att göra kuddar, tygkassar eller helt enkelt fotografiska uppförstoringar inför julen. Helt kostnadsfritt.
We Speak Image 2008 är en uppföljare till fjolårets modeprojekt där Canon tillsammans med svenska designern Carin Rodebjer och svenska folket samlade in pengar till Röda Korsets ungdomsverksamhet. Canon och Röda Korset har samarbetat sedan 2003 i flertalet projekt. Bland annat i The Other Side of the Lens 2003, The Other Side of Football 2004, The Other side of Fashion 2006 och i nämnda projekt med Carin Rodebjer förra året.
Om Form Us With Love
Form Us With Love är en internationellt uppmärksammad svensk designgrupp som arbetar med produktdesign och inredning på ett innovativt sätt. Form Us With Love har deltagit i flera utställningar, bl a i Milano på Salone Satellite, på ICFF i New York och på möbelmässan i Stockholm. Flera internationella tidningar har skrivit om dem, t ex Wallpaper, Frame, I.D, Interni, Domus, Surface och Blueprint. De har också fått flera utmärkelser, däribland internationella Red Dot design award och Ung Svensk Form. Form Us With Love har sin studio i Gamla Stan, Stockholm.
Två veckor efter att guvernör Arnold Schwarzenegger annonserat att Kalifornien sponsrar en atsning i Clipper 09-10 Round the World Yacht Race har även Singapores teamsponsor, Keppel Corporation, annonserat att de ska vara med i den uppmärksammade segling.
Keppel Corporation ska stödja en satsning över två race tillsammans med Singapore Tourism board, som är med för tredje gången.
Marina vid Keppel Bay blir den officiella hamnen för stoppen i Singapore under de två kommande tävlingarna, Clipper 09-10 och Clipper 11-12. Marinan ligger mitt i Keppel Bays och är det första marina centrat i Singapore som godkänns av RYA, engelska Royal Yachting Association.
Clipper 09-10 Round the World Yacht Race startar från Humber i nordöstra England 13 September och återkommer i juli 2010 efter 35 000 Nm av krävande oceankappsegling.
Var och en av deltagarbåtarna är bemannade av upp till 17 icke professionella seglare. Uppskattningsvis kommer 40 procent av dessa att vara nybörjare.
Skepparna blir dock professionella.
Länk: www.clipperroundtheworld.com
Bild:
Clipper 07-08 anländer till Singapore.
Ericssonbåtarna har fortfarande initiativet i Volvo Ocean Race. Det framkom vid dagens positionsrapporter, som skickades ut kl. 13.00 GMT. Ericsson 4 hade då utökat sitt försprång tack vare en bra placering i förhållande till en mycket kraftig regnskur. Båten försvann ungefär som om en hade lagt sig i “stealth mode” tidigare idag, men dök senare upp och hade då utökat sin ledning med cirka 45 Nm.
Torben Grael/BRA och hans besättning seglar nu myket snabbare än den närmaste konkurrenten. Ledningen över båt nummer två, som är Ericsson 3, är 48 N. Ytterligare 10 NM efter ligge Green Dragon på tredje plats. PUMA har däremot fallit tillbaa en del och ligger fyra, 60 NM efter ledaren.
Men detta är de så kallade “Doldrums” ochdet är svårt att spela poker med förhållandena där. Vädret skiftar mycket snabbt och det kan ändras under dramatiska förhållanden.
Vid gryningen idag låg gruppen med Ericsson 4, Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE), PUMA (Ken Read/USA) och Green Dragon (Ian Walker/GBR) väl samlad. Ericsson 4 låg bara några få Nm före Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE) och PUMA (Ken Read).
Nu, när Ericsson 4 har dragit iväg i täten, käns det som om Ericsson 3 närmast ligger stilla. Båten gö bara några få knop. Vattentemperaturen är 31 grader och det blåser 1,3 knop – från alla håll.
Ställningen:
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 821 nm
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +48
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +58
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +60
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +64
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +75
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +114
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +122
Länk: www.volvooceanrace.org
Det är en hård kamp om ledarpositionerna i Volvo Ocean Race ända in i mål på den andra delsträckan. Ericsson 4 ligger fortfarande i ledningen, 5 Nm före Ericsson 3, men både PUMA och Green Dragon (bilen) ligger väldigt nära. Totalt har de åtta deltagarna nu bara drygt 1 000 Nm kvar till målet i Cochin i Indien. Fältet är ganska utspritt med Team Russia på sista plats, 159 Nm efter Ericsson 4.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 10 QFB: received 24.11.08 1306 GMT
It’s been a pretty wet 24 hours aboard the good ship Ericsson 4! We have been sailing along making a very high average boatspeed. Not quite record pace, but very close.
We have a wind angle of roughly 100 degrees. Anything in that sort of region means some serious fire hosing on deck!
For Ryan Godfrey and I, this is where we get a sort of revenge on the rest of the crew. We spend our lives completely underwater up on the foredeck while the other boys take great delight in laughing at us. At this angle, they get a taste of it, but still no way near as bad as at the front end. It humours us to hear them complaining about the water.
We got our first sighting of Ericsson 3, four hours ago. She is roughly 8 miles dead astern of us, and sailing a very good race. I imagine we’ll be tied together for a while now. It is quite good to have another boat in sight as it pushes you to race a bit harder.
We’ve had a few crimes onboard recently… The latest one was in the toilet. I won’t go into detail, but I can assure you, it wasn’t pretty. Another crime was the loss of the serving spoon, which Dave Endean decided to throw overboard with the leftover food. We are now stirring our meals with a winch handle! In Dave’s defence, he was handed the pot in pitch-blackness and asked to ditch the food overboard. There is another culprit involved…
Everything else seems to be rumbling along okay. We’ve had our fair share of breakdowns, downtime and bad luck in this leg. We’re just doing our best to minimise all that nasty stuff and keep the bow pointing toward India.
Crew are doing well with only minor injuries, which is a good thing. Tony (Tony Mutter/NZL) is enjoying being back on the yacht. He’s being extra careful not to hurt himself. I guess he just doesn’t want me near him with the medical kit again!
Phil ‘Blood’ Jameson
Länk: www.volvooceanrace.org
Tillverkaren av den tekniskt mest avancerade elutombordsmotorn på marknaden, Torqeedo, introducerade den helt nya modellen Cruise 4.0 R på den stora tillbehörsmässan i Amsterdam i förra veckan. Med en effektivitet på över 50 procent sätter Torqeedo Cruise 4.0 R en ny standard för elektriska utombordare.
Enligt tillverkaren använder den här motorn elektricitet från batterier bättre än någon annan liknande motor. Användarna får därmed bästa effekten för varje laddning.
Den nya Cruise-modellen kör på 48 V. Dragkraften är 97 kg, vilket kan jämföras med en bensindriven utombordare på 9,9 hk.
– När det handlar om elektriska båtmotorer är batterierna alltid den begränsande faktorn. Därför är det avgörande att använda den begränsade batterikapaciteten så effektivt som möjligt, säger Christoph Ballin på Torqeedo.
– Elektriska utombordare har en genomsnittlig effektivitet på 20 procent för trollingmotorer och upp till 35 procent för starkare elmotorer. Den genomsnittliga effekten för förbränningsmotorer är ofta till och med lägre än så, säger Ballin. Vi känner inte till någon annan utombordare som kommer ens i närheten av den effektivitet som våra motorer erbjuder.
Cruise 4.0 R är konstruerad för montering med separata reglage. En integrerad dator ger all nödvändig motorinformation och har även en inbyggd GPS. Detta gö det lättare att kontrollera batteriladdning, fart och återstående laddning.
Cruise 4.0 R drivs med ett 48 V lead-gel eller AGM batteri eller två högpresterande lithium-mangan batterier från Torqeedos Power serie.
Länk: www.torqeedo.com
Det gör långsamt i Volo Ocean Race. Med drygt 1 000 Nm kvar till Indien har deltagarna inte helt oväntat råkat ut för värme och stora stiltjebälten. Ericsson 4 ligger fortfarande i täten, tätt följda av Ericsson 3, 7 Nm efter. På tredje plats ligger PUMA, ytterligare 4 Nm efter ledaren.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 11: received 25.11.08 0147 GMT
It’s been a pretty wet 24 hours aboard the good ship E4!
We have been sailing along making a very high average boat speed. Not quite record pace, but very close.
We have a wind angle of roughly 100 degrees. Anything in that sort of region means some serious fire hosing on deck!
For Ryan Godfrey and I, this is where we get a sort of revenge on the rest of the crew. We spend our lives completely underwater up on the foredeck while the other boys take great delight in laughing at us. At this angle, they get a taste of it, but still no way near as bad as the front end. It humours us to hear them complaining about the water.
We got our first sighting of Ericsson 3, 4 hours ago. She is roughly 8 miles dead astern of us and sailing a very good race.
I imagine we’ll be tied together for a while now. It is quite good to have another boat in sight as it pushes you to race a bit harder.
We’ve had a few crimes onboard recently….. The latest one was in the toilet. I won’t go into detail, but I can assure you, it wasn’t pretty.
Another crime was the loss of the serving spoon which Dave Endean decided to throw overboard with the leftover food. We are now stirring our meals with a winch handle! In Dave’s defence, He was handed the pot in pitch blackness and asked to ditch the food overboard. So there is another culprit involved.
Everything else seems to be rumbling along okay. We’ve had our fair share of breakdowns, downtime and bad luck in this leg. We’re just doing our best to minimise all that nasty stuff and keep the bow pointing toward India.
The crew are doing well with only minor injuries, which is a good thing. Tony (Mutter) is enjoying being back on the yacht. He’s being extra careful not to hurt himself. I guess he just doesn’t want me near him with the medical kit again!
Phil ‘Blood’ Jameson – Bowman
Det blev, som vi har berättat om tidigare, motorbåten Nord West 370 S som fick utmärkelsen Boat Innovation Award på båtmässan Scandinavian Boat Show som avslutades nyligen på Stockholmsmässan. Över 160 motor- och segelbåtar ställdes ut. Åtta båtar hade världspremiär. På mässan visades också de senaste båttillbehören. Boat Innovation Award delades i år ut för andra gången. Priset är nordiskt och bedömningen görs av åtta av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.
Det innovativa kan hittas i delar på båten eller i båten som helhet. Fem båtar nominerades till utmärkelsen. Det var förutom vinnarbåten, motorbåtarna Nimbus 365 Coupé och Marex 370 ACC samt segelbåtarna Moody 45 DS och Tarac.
Juryn röstade individuellt på de fem båtarna vilket också allmänheten fick göra. Juryn hade Moody 45 DS som sin favorit och allmänheten hade Nord West 370S.
Bra besökare och antal
Trots svarta rubriker i tidningarna om finanskrisen var både kvaliteten på besökarna och antalet besökare bra. 29 471 personer betalade entré till mässan vilket är 2 702 färre än förra året. Dock såldes det en hel del båtar och tongångarna var överlag positiva bland utställarna.
– Ja, det var verkligen en ljusstrimma i höstmörkret för alla utställare, och ett kvitto på att båtintresset inte svalnat i takt med konjunkturen. För båtintresset sitter väldigt djupt rotat. Och kanske är det så att man vill och behöver unna sig något extra när de dystra prognoserna duggar som tätast. Det här visar att man gärna lägger sina pengar på båtlivet, säger Thomas Sandberg, projektledare på Scandinavian Boat Show.
Exklusivare mässa
I de långsiktiga planerna för mässan ligger att göra den mer exklusiv.
– Vi arbetar med att ge både Allt för sjön och Scandinavian Boat Show en tydligare identitet. Allt för sjön ska spegla det båtliv som vänder sig till alla, därav namnet. Scandinavian Boat Show ska vara mässan för det exklusivare båtlivet, säger Thomas Sandberg.
Yacht Club, den nya loungen med kristallkronor och atmosfär hämtad från en internationell Yacht Club, är ett exempel på en sådan satsning som skapar den exklusiva känslan.
–Vi vill skapa en avspänd, stimulerande atmosfär i hallarna. En atmosfär som ska stimulera affärer, säger Thomas Sandberg.
Det finns en stor affärsmöjlighet för dem som vill transportera riktigt exklusiva båtar mellan världens båtmässor. Dockwise Yacht Transports Super Ship Yacht Express(bilden) har gått i in första reguljära tur med båtar till Dubai International Boat Show och invigningen av Abu Dhabi Yacht Show (Mars 3-7 och Mars 12-14) nästa år.
Yacht Express är det största fartyget i sitt slag i världen med sina 687,5 fot (209 meter). Det är också ett mycket annorlunda fartyg eftersom det “sänks” vid i- och urlastning för att de fartyg och båtar som fraktas ska kunna köra mbord för egen maskin. Det går dock även att lyfta ombord fartygen med traditionella mtoder.
– Det här blir den första gången som Yacht Express besöker Förenade Arabemiraten, säger Clemens van der Werf, VD för DYT i Ft. Lauderdale i Florida.
Yacht Express gjorde sin jungfrutur i april 2008 mellan Ft. Lauderdale och Genoa. Lasten den gången bestod av megayachter värda totalt 154 miljoner US Dollar.
Fartyget har en fart på 18 knop.
Det komplicerade förarbetet inför klassificeringen av flytetyget Westwind, som ska transportera ut de första tre vindkraftverken till Gässlingegrundet i Vänern, är nu klart. Alla tekniska underlag för resning av vindkraftverkens övre delar är inlämnade till klassificeringssällskapet DNV och om allt går enligt plan förväntas ett slutligt godkännande av den marina operationen före årsskiftet. Som en följd av instabilt väder och i syfte att hålla nere stilleståndskostnaderna för beredskap att påbörja resningen under hösten har beslut tagits att skjuta upp resningen till vecka 15 2009.
Som tidigare har kommunicerats ska Morphic leverera en komplett park bestående av tio stycken verk med en märkeffekt om 3 MW vardera till Vindpark Vänern. Delarna till de tre första vindkraftverken finns på plats i Värmland och har under en tid varit klara för resning. På grund av vissa frågeställningar relaterade till flytetyget för resningen har resningen senarelagts något. Alla tekniska underlag för resning av vindkraftverkens övre delar är inlämnade till klassificeringssällskapet DNV och om allt går enligt plan förväntas ett slutligt godkännande från Sjöfartsverket före årsskiftet.
Samtliga tio verk kommer att vara på plats och i drift under 2009. Lyften är beroende av stabila väderförhållanden och de övre delarna av vindkraftverken kommer därför att resas under andra och tredje kvartalet 2009. Bottenplattan och den nedersta tornsektionen kommer dock lyftas på plats så snart som möjligt. En stor del av installations- och förberedelsearbetet kommer därigenom att kunna göras i förväg, vilket avsevärt snabbar upp processen när väl resningen startar.
“Arbetet ute på Vänern pågår för fullt. Vi färdigställer bland annat jordningsarbeten på de första fem fundamenten, samt genomför konstruktionsarbeten på fundamenten för etapp två. Det ostadiga vädret innebär dock en väsentligt ökad arbetsrisk och vi har därför beslutat att senarelägga lyften av verkens övre delar till vecka 15”, säger Anders Sjögren, projektledare på Morphic Wind.
“Enligt tidplanen skulle fem verk ha varit i drift under 2008. Drifttagningen kommer nu att bli mellan 5 -7 månader försenad och eventuellt förseningsvite som ej orsakats av väderomständigheter kommer beräknas när verken är överlämnande sommaren 2009 . Storleken på eventuellt vite och fördelning av detta är en förhandlingsfråga”, säger Sjögren.
Enligt Morphic Technologies bedömning kommer ett eventuellt vite inte få någon väsentlig påverkan på koncernens framtida resultat och ställning.
Energimyndigheten har utsett området Vindpark Vänern till riksintresse för vindkraft. Byggandet av vindkraftparken som är ett pilotprojekt, sker i samarbete med PEAB och projektet är ett av de största pågående vindkraftprojekten i Sverige och den enda offshore-vindparken i en insjö.
Regeringen måste öppna upp berganläggningen på Muskö för civil verksamhet. Det kräver Nynäshamn och Haninge kommuner tillsammans med Kockums och Muskövarvet. Gemensamt vill de göra Musköanläggningen till ett centrum för marin utveckling i stockholmsregionen. Närheten till Stockholm-Nynäshamns nya hamn i Norvik gör att området erbjuder fantastiska möjligheter för etableringar av fler företag.
Haninge och Nynäshamns kommuner agerar gemensamt med Kockums och Muskövarvet för att ta tillvara de stora möjligheter som finns i Musköanläggningen och Muskös närhet till Norvik. Kommunerna kommer att uppvakta regeringen med krav för att hinder för tillväxten på Muskö undanröjs.
– Det är en väldigt spännande utveckling. Muskö har legat dolt under årtionden. Successivt öppnas nu området och därmed även möjligheterna för näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande i Haninge Gilbert de Wendel (m).
– Musköanläggningen måste öppnas upp för civil verksamhet och i stället för statlig hyressättning med höga hyror kräver vi rimliga hyresvillkor med bibehållen service för att fler arbetstillfällen ska skapas, säger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Ilija Batljan (s).
Stockholms hamnar flyttar till Norvik i Nynäshamn och Kockums och Muskövarvet har flyttat in i delar av Muskö örlogshamn. Ytor i och utanför berganläggningen kan ta fler företag och erbjuder fantastiska möjligheter.
– Nu arbetar vi i de berörda kommunerna gemensamt med företagen för att ta tillvara och skapa storstockholms marina center. Här i området med både Norvik och Muskö finns förutsättningarna, kunskapen och erfarenheten, säger Gilbert de Wendel (m).
Torben Grael (bilden) och hans besättning på Ericsson 4 behåller ledningen i Volvo Ocean Race. På måndagsmorgonen låg de etta, 6 Nm före Ericsson 3 med Anders Lewander och hans besättningen. På tredje plats låg PUMA, 38 Nm efter ledaren.
De största förändringarna det senaste dygnet har varit mellan ledarbåtarna, som har skiftat placering flera gånger.
Nu återstår knappt 1 500 Nm av delsträckan innan båtarna kommer fram till Cochin i Indien. Nästa uppdatering av positionerna kommer måndag förmiddag.
Länk: www.volooceanrace.org
Rapporter från båtarna
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 9 QFB: received 23.11.08 1649 GMT
3400 miles from Cape Town. We have all experienced demanding conditions in the southern ocean. We have had opportunities provided for big different tactics and leverage around the gate. But still all boats are gathered so close; maybe you can use the saying, like in the eye of a needle in a haystack
We can’t see the opposition but certainly feel their close appearance. I have just been off watch resting away in thoughts of the race with Pink Floyd, but yet somehow relaxing from the hunt we feel from the other boats and the great offensive attitude we have forward. We are in the lead, and the routing has us all in a main and jib setup with fast steady momentum and rhythm here in the trade winds of the Indian Ocean.
How do we gain now? How do we go faster? It’s in the small details now, that we can gain immediate effect, rethink the stack to gain a few kilos outboard, small sail trim change, steer to the wind pressure, changes and wave state and millions of other small, small ever-changing factors to improve our performance.
The fleet changes in position, beside speed, is to prepare the strategic around the positioning of doldrums both in respect of light fields and to your close opponents.
Next time, during my off watch, I will turn down the system with a soft Swedish tune instead, dream away with my family and get a deep short rest.
All well onboard Ericsson 3.
Anders Lewander – skipper
DAMAGE FOR TELEFÓNICA BLUE
Just when everything seemed to be going right for Bouwe Bekking and his men on Telefónica Blue, it all went wrong again. The boat was loving the conditions, the crew were pushing hard, and slowly, but surely, climbing back up the leaderboard, when the crew heard a big bang, and everything changed.
“We snapped one of our daggerboards, the boards which prevent the boat from slipping sideways,” explained skipper Bouwe Bekking. “We destroyed it and had to stop the boat for 45 minutes,” he said. Even worse for the crew, the little speed they were able to do, was on the wrong tack and sailing away from the finish in India and they lost 10 precious miles.
The crew found hammers, chisels and hacksaws to try and cut the board free, but, in the end, Pepe Ribes from Spain was lowered into the water to get rid of all the bits and pieces so that the board could be raised again.
The team is underway again, but sailing much slower than they would like. The good news is that Laurent Pages from France, who was injured in the big weather last week when he was washed down the boat, is back up on deck and even trimming the mainsail.
“You can’t stop him,” says Bekking. “He [Laurent] was getting very, very bored, so we have given him this joy, as the conditions are not too bad.” The crew have braced Pages between two spinnakers and made a little stand to lock his feet in to. His injured arm is hanging limply beside his body and he is still unable use it.
The jury is clearly out on Green Dragon (Ian Walker/GBR) as to whether the crew should attempt to repair their broken boom or not. Skipper Ian Walker says the boat is still going well with no boom.
“When we have the mainsail set up, it looks good. The problems are when we need to react quickly to shifts of gusts as have about four sheets hanging off it.” He says repairing the boom could be more of a distraction, especially as even with the repair, it will far from 100 percent.
Meanwhile, Tom Braidwood/AUS and Damien Foxall/IRL have been busy fixing other things, including water leaking badly through the glue joining the port daggerboard. While they were making the repair, the steering sheave, which prevents the boat from Chinese gybing, came off.
Braidwood assessed the damage and decided on stopping the leak first, as the team was able to steer with the leeward wheel. Braidwood is in the mood for repairs and is keen to have the challenge of repairing the boom, but he is waiting for Ian Walker to give him the go ahead. If the repair is attempted, Braidwood says it will be from a combination of mainsail battens, glue, carbon and anything else he can find. He says it will look ugly, but if it works, he will be very happy.
Meanwhile, the Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) crew was unfortunate enough to catch about seven metres of heavy, arm-thick rope around the port rudder, which stalled the boat and slowed it down.
The fleet is all beam reaching towards the finish in Cochin, India, and is in, or almost into the tradewinds. There will be around three more days of these fast conditions before the teams arrive at the lottery of the Doldrums for the second time in this race. It will be interesting to see how the fleet tackles this obstruction. “Fore sure, there will differing opinions,” says Bekking. Mark Chisnell looks in detail at the fleet’s strategy for the next three days in today’s TEN ZULU report at: http://www.volvooceanrace.org/news/article/2008/november/TEN-ZULU-REPORT-L2-D9/index.aspx .
Today at t 1300 GMT, the lead had swapped and it was Ericsson 3’s (Anders Lewander/SWE) turn at the front, seven miles ahead of yesterday’s leader Ericsson 4 (Torben Grael/BRA). Ericsson 3 is creaming along at around 19 knots, the highest average in the fleet. Telefónica Blue and PUMA have both overtaken Green Dragon, to move up to third spot and fourth respectively. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) hasswapped places with Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) and Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) brings up the rear.
PUMA LEG TWO DAY 9 QFB: received 23.11.08 0913 GMT
Hi there!
The heat is back, it’s a good thing. We are doing some good miles towards the finish, that’s also a good thing. Il Mostro is in fifth place, that’s a good and bad one… We could be delivering the boat in slow speed instead of racing, so for this reason, we cannot complain but as a ‘racer’, it is always frustrating to have someone’s transom in front of us…
To tell the truth, I am looking forward to the Doldrums and a new situation where anything could happen. But, once again, the Ericsson boats are in the lead and, so far, they deserve it! Conditions are pretty easy and the team is working well, this is a satisfaction.
I take the opportunity of this little text to raise my hat to Casey (Casey Smith/AUS) , our boat captain, Chris Nicholson (AUS), Salty ( Rob Salthouse/NZL) and our German legend Michi Mueller who worked together to repair Il Mostro. ‘Battler’ (Robbie Naismith), has been enjoying the strong
conditions, especially the 48 knot gusts with a full main, he loved it!
No pirates around, only few flying fish. Bring them on, we are looking for action here!
I am going to get some good dreams…another voyage!
See ya!
Sidney Gavignet
Till den nya serien med Heavy-Duty-borrskruvdragare och slagborrmaskiner GSB/GSR 14,4/ 18 VE-2LI har BOSCH utvecklat två övervakningssystem EMP (Electronic Motor Protection) och ECP (Electronic Cell Protection). Maskinerna är avsevärt starkare och skiljer sig markant från liknande modeller vad gäller robusthet och prestanda.
I den nya serien från BOSCH med ECP och EMP Protection skyddas batteri och motor optimalt genom att strömstyrkan till motorn kontinuerligt övervakas. Dessutom skyddas de nya sladdlösa borrskruvdragaren från överbelastning, överhettning samt djupurladdning genom att batteriet är försett med ett chip som övervakar temperatur och belastning. Om temperaturen blir för hög eller batteriet överbelastas stängs strömmen av.
Robust och starkt
Litiumjon-tekniken ger batterierna en unik uthållighet och låg vikt. Höljet av Dura-shield gör verktyget tåligt mot stötar och slag. Verktygen håller även om de tappas i ett betonggolv från två meters höjd.
Den nya kraftiga BOSCH-motorn ger borrskruvdragaren ett extremt högt vridmoment. I serien av sladdlösa borrskruvdragare och slagborrmaskiner finns följande modeller: Borrskruvdragarna GSR14.4 VE-2LI och GSR 18 VE-2LI Professional samt slagborrmaskinerna GSB 14 VE-2 LI och GSB 18 VE-2LI Professional.
Samtliga maskiner i serien använder Bosch specialutvecklade litiumjonbatteri. Batterierna kan användas till samtliga maskiner i serien och kännetecknas av extremt snabb uppladdning och praktiskt taget ingen självurladdning.
Länk: www.bosch.se
Ericssons båda båtar fortsätter att kämpa med varandra om förstaplatsen på etappen till Indien. Ericsson 4 har ökat på sin ledning en aning och ledde på måndagseftermiddagen över Ericsson 3 med 5 Nm. Till båt nummer tre, som var PUMA, var avståndet ytterligare 39 Nm. Nu återstår bara cirka 1 400 Nm för de åtta båtarna i Volvo Ocean Race. De seglar med cirka 20 knop båtfart och bör angöra Cochin inom de två närmaste dygnen.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 10 QFB: received 24.11.08 1306 GMT
It’s been a pretty wet 24 hours aboard the good ship Ericsson 4! We have been sailing along making a very high average boatspeed. Not quite record pace, but very close.
We have a wind angle of roughly 100 degrees. Anything in that sort of region means some serious fire hosing on deck!
For Ryan Godfrey and I, this is where we get a sort of revenge on the rest of the crew. We spend our lives completely underwater up on the foredeck while the other boys take great delight in laughing at us. At this angle, they get a taste of it, but still no way near as bad as at the front end. It humours us to hear them complaining about the water.
We got our first sighting of Ericsson 3, four hours ago. She is roughly 8 miles dead astern of us, and sailing a very good race. I imagine we’ll be tied together for a while now. It is quite good to have another boat in sight as it pushes you to race a bit harder.
We’ve had a few crimes onboard recently… The latest one was in the toilet. I won’t go into detail, but I can assure you, it wasn’t pretty. Another crime was the loss of the serving spoon, which Dave Endean decided to throw overboard with the leftover food. We are now stirring our meals with a winch handle! In Dave’s defence, he was handed the pot in pitch-blackness and asked to ditch the food overboard. There is another culprit involved…
Everything else seems to be rumbling along okay. We’ve had our fair share of breakdowns, downtime and bad luck in this leg. We’re just doing our best to minimise all that nasty stuff and keep the bow pointing toward India.
Crew are doing well with only minor injuries, which is a good thing. Tony (Tony Mutter/NZL) is enjoying being back on the yacht. He’s being extra careful not to hurt himself. I guess he just doesn’t want me near him with the medical kit again!
Phil ‘Blood’ Jameson
HELMETS AND GOGGLES
The eight-strong Volvo Ocean Race fleet is cracking along now at a steady 20 knots, broad reaching in the southeast trade winds and clicking off the miles towards the finish in Cochin. The helmets and goggles are back on as the waves crash over the boat, but the motion is better and the water is warmer.
“It is pretty hard to move around down below as the boat shudders and shakes, but there is no violent slamming motion that you get jumping waves downwind or the abrupt deceleration of nosedives,” says Green Dragon skipper, Ian Walker/GBR.
The teams are lining up for the Doldrums lottery, just over a day a way, and the direct route to Cochin is blocked by a windless area the size of Spain. Will the fleet go through it or around it? Ian Walker explains the position: “Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) seems to have had a change of heart and has dived north for a more direct crossing near Diego Garcia. The Telefónicas are out west, with PUMA (Ken Read/USA) in the middle near the Ericsson boats. We are holding the eastern flank, while Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) and Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) further east and behind.”
Walker says it is not too late for the fleet to change its mind and this is what the Green Dragons are trying to decide now. Walker thinks that there looks to be better wind to the east, but it means sailing more miles. Going direct (in the west) is very appealing, but looks easier for the leaders than those behind as the Doldrums are expanding in this area. With such a tight race, even a few hours of no wind could make the difference between first and fifth place.
Since losing their port daggerboard yesterday, life for Bouwe Bekking/NED and his men racing Telefónica Blue has become a whole lot tougher. “We have had the rug pulled out from under us somewhat,” says navigator Simon Fisher/GBR.
“The reaching that we were so looking forward to during the previous days, as we felt we would be in good shape to make gains, has now become an exercise in damage limitation,” he says.
Rather than eagerly awaiting the position reports to see if his team has gained, Fisher now awaits them grimly, hoping that the loss in miles is not going to be too great. Bouwe Bekking reckons that the damage was caused by a collision with an object. Now, the boat is not easy to steer, as there is nothing to prevent her from slipping sideways. The normally straight ‘rooster tail’ wake from the back of the boat is now a zigzag all over the ocean.
Towards the back of the fleet, the crew of Delta Lloyd is in sight of the Russians. Instead of racing a blip on the computer, they can see the boat, which is just ahead and to leeward. “Everyone is fired up,” says navigator Matt Gregory from the USA. “Racing a ‘real’ boat’, that you can see with your own eyes, brings out the intensity in everyone onboard,” he says.
At 1300 GMT today, with 1415 nm to run to the finish, it was still an all-Ericsson show, but with Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) regaining the lead from Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE) although only by five miles. PUMA and Telefónica Blue had swapped places, with PUMA now in third place, 44 nm behind the leaders. The order of the chasing pack has not changed over the last 24 hours, and although the top five boats have made small gains, the bottom three boats have all lost miles to the leader over the previous three hours.
Speeds are all around the 20-knot mark, with Ericsson 4 achieving the highest 24-hour run of 479 nm. The computers are predicting an arrival date of 18 November for the leader, but this will undoubtedly change once the fleet becomes embedded in the Doldrums. The picture should be clearer in the next day or so.
Leg Two Day 10: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 1415
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +5
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +44
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +51
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +72
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +117
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +198
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +214
Position reports are issued daily at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours.
Länk: www.volvooceanrace.org
Kommentarer
booooring
Inget konkret