KAPSTADEN, Sydafrika (3 november 2008) – Några minuter efter klockan fem på måndagsmorgonen gled Ericsson 3 över mållinjen utanför Kapstaden som tredje båt på första etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Ericsson 3 skar mållinjen drygt 22 timmar efter segrande kollegorna på Ericsson 4. Däremellan klämde amerikanska Puma sig in på andra plats av den första etappen.
– Det här är en stor dag i livet. Efter allt hårt arbete under mer än tre veckor till havs med det här fantasiska teamet är det skönt att segla in som trea. Det är en riktigt bra födelsedagspresent, sade svensk skepparen Anders Lewander som blev 45 år dagen innan.
De elva i besättningen ombord Ericsson 3 har haft en omväxlande resa ner från spanska Alicante. Glädje och sorg, framgång och bakslag har avlöst varandra. Vid några tillfällen har det nordiska gänget varit i ledningen för att bara några dagar senare ligga i botten av fältet. Därför är tredjeplatsen i det åtta båtar starka fältet en framgång, speciellt med tanken på att det bara är vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason som deltagit i Volvo Ocean Race tidigare.
– Det finns alltid en chans att komma tillbaka. Det gäller att aldrig ge upp. Glöm det som varit och se framåt. Den här tredjeplatsen är en seger för vårt gäng. Jag uppskattar verkligen att bli trea den här gången, säger Magnus Olsson som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.
Det som legat till grund för Ericsson 3 framskjutna placering på första etappen är teamets träning runt de spanska Kanarieöarna under närmare ett år. Där har man skaffat sig erfarenheten att segla i hårda vindar och grov sjö.
– Det som drev oss att aldrig ge upp och komma tillbaka är vår attityd. Vi vet att vi kan vara i toppen och det var verkligen viktigt för lagandan att vi lyckades komma tillbaka. Det ger oss bra självförtroende för framtiden. Men det är väldigt mycket kappsegling kvar, säger Anders Lewander.
Nu väntar några dagars vila för besättningen, sedan ska de börja förbereda både sig och båten för etapp nummer två. Den startar från Kapstaden lördag 15 november och går nordost mot den indiska hamnstaden Kochi på Malabarkusten dit båtarna väntas cirka 17-18 dygn senare.
Politiker och beslutsfattare över hela världen funderar över hur det globala finansiella systemet ska kunna stabiliseras. Men det är inte säkert att regleringar och överenskommelser hjälper särskilt mycket. Istället bör man kika på ekologernas forskning om resilience –återhämtningsförmåga – ett begrepp som beskriver hur ekosystem klarar chocker och sedan bygger upp sig själva igen.
Det här hävdar två ledande forskare om ekosystem och återhämtningsförmåga, professor Buzz Holling, som den 6 november, tar emot Volvos miljöpris, och Johan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet.
– I det finansiella systemet har små förändringar pågått i åratal, som ökningar av skuldsättning, säger Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience Centre.
– Ingen av dessa förändringar har varit stor nog att utlösa en reaktion. Men när en investeringsbank går omkull så utlöser det en reaktion som flippar hela systemet till ett annat stadium, med nya spelregler, som i det här fallet misstro.
Liknelsen kan tyckas vara hisnande, men det liknar precis det som ekologiforskare under åratal sett hända i ekosystem som ”flippat” och gått över till nya stadier. Livet i en vattendamm kan pågå till synes ostört i åratal, men en minimal kemisk förändring kan plötsligt förvandla dammen till soppa av alger, som slår ut allt annat liv. Trots att människor försöker styra, så kan insekter plötsligt angripa odlingar eller en fiskepopulation nästan helt försvinna, oavsett fiskekvoter eller övervakning.
Detta beror på att de flesta system – i naturen men också mänskliga och sociala system – är komplexa och samverkande. En liten störning kan leda till snabba förändringar, säger Buzz Holling, kanadensisk professor och den första i världen som utvecklade teorin om resilience. Kriserna är oundvikliga, säger han. Det är helt enkelt så ekosystemen fungerar.
Buzz Hollings forskning har under senare år fått allt mer uppmärksamhet och börjat påverka förvaltning av naturresurser. Att skapa återhämtningsförmåga handlar inte om att undvika kriser och de snabba förändringarna – det är omöjligt – utan om att systemen måste innehålla så mycket mångfald att de kan hämta sig snabbt efter chocker.
– Det här bör de som ska styra finansmarknaderna tänka på, säger Johan Rockström. Annars kan instabilitet snabbt sprida sig och leda till kollapser av hela det finansiella systemet.
Professor Buzz Holling, allmänt ansedd som världens ledande forskare inom resilience kommer nu till Sverige, för att vid en ceremoni i Stockholm den 6 november ta emot Volvos Miljöpris på 1,5 mkr.
Både Buzz Holling och Johan Rockström deltar i ett seminarium som anordnas i samband med prisutdelningen den 6 november i Stockholm och vid ett seminarium om resilience och kriser på Kungliga Vetenskapsakademien, dagen innan, den 5 november.
Volvos miljöpris – The Volvo Environment Prize – delas i år ut för 19: e gången och har under åren fått status som ett av världens mest prestigefyllda miljöpris. Det är ett årligt pris som går till personer som gjort framstående vetenskapliga upptäckter eller uppfinningar av betydelse inom miljöområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse med en jury som består av internationellt erkända personer inom miljöområdet. Sedan priset delades ut första gången 1990 har det tilldelats 35 personer. Bland pristagarna ingår många kända namn, däribland tre Nobelpristagare.
Länk: www.environment-prize.com
Stockholm Resilience Centre forskar kring resiliens och hållbar utveckling och grundades 2007 med ett anslag på över 100 miljoner kronor från MISTRA, Stiftelsen för Miljöstrategisk forskning, som planerar att investera lika mycket till, efter en utvärdering år 2013.
Kustroddbåtarna är här för att stanna. Den första i en ny generation av utriggade kustroddbåtar har världspremiär på Scandinavian Boat Show – Framtagen av ROW Scandinavia och resultatet av 6 års testande och utveckling. Anpassad för att säkert kunna ros i höga vågor, mer stabil än havskajaken, självlänsande, lätt att hantera och vacker att se på. En sjösäker roddbåt med 3 meter långa utriggade kolfiber skulleråror samt rullsäte.
Den nya VagaBond 4,7 Touring Row Boat är en roddbåt för ett aktivt friluftsliv. För de som vill göra långresor, upptäcktsfärder eller utflykter längst med kusten eller på större sjöar. Till vardags är det ett härligt motionsverktyg i formen av en vacker roddbåt. För långfärd kan den kompletteras med allt man kan behöva för resan i form av olika utrustningspaket som finns till det nya innovativa utbytbara kasettsystemet.
Genom att använda rullsäte står benkraften för den största delen av årtaget. Armar, axlar, mage och rygg följer med och eftersom man använder benen får man en jämnare belastning på kroppen. Man får bra motion och fantastisk träning för hela kroppen. En investering i bra hälsa är en billig pensionsförsäkring, säger Wim Kotzé, Row Scandinavia. Han fortsätter:
VagaBond 4,7 är världens första produktions långfärdsbåt för kustrodd. Den är 4,71 m lång, 1,15 m bred utan riggers, 1,67 m bred med riggers och har en totalvikt om 48 kg. Sittbrunnen är självlänsande. Båten är förberedd med ett nytt innovativt kassettsystem där man enkelt kan lägga till eller ta bort utrustning för att anpassa båten till ändamålet. Bland utrustningen i kassettformat finns ett elförsörjningspaket komplett med solceller, ackumulator samt laddningscentral för navigationsutrustning, mobiltelefon mm. Båten transporteras enkelt med vanliga lasthållare på biltaket.
Länk: www.row.nu
Turismen i Stockholms län ökar men många av de utländska besökarna hittar aldrig ut i skärgården. För att hjälpa besökare att hitta sina smultronställen har Skärgårdsstiftelsen tagit fram en engelskspråkig upplaga av sin nya webbplats. – Vi tror att det beror på brist på information, utländska besökare tror att det är krångligt och tidskrävande att komma ut i skärgården eller så vet de bara inte om att den finns. Vi vill göra skärgården tillgänglig för fler, säger Ulrika Palmblad på Skärgårdsstiftelsen.
Turismen i Stockholms län ökar stadigt och turister från andra länder strömmar in via kryssningsfartyg och gruppresor. När besökarna kommer till Stockholm vill de se den vackra staden, shoppa och ta del av den unika naturen som Stockholm har att erbjuda. För inhemska turister är Stockholms vackra skärgård en av favoritsevärdheterna. Utländska besökare har haft svårare att hitta ut i skärgården.
Ny sajt ska hjälpa besökare planera sin resa
För att förenkla och inspirera till skärgårdsbesök för alla icke svensktalande turister slår nu Skärgårdsstiftelsen upp dörrarna för en engelskspråkig version av sin webbplats. Den engelskspråkiga versionen är en, i stort sett, identisk kopia av originalet. Förutom att läsa om Skärgårdsstiftelsens arbete kan besökare få tips om och planera sin vistelse i skärgården. Genom att kryssa i önskemål om service, boende, restauranger, gästhamn och så vidare kan besökare skräddarsy sin skärgårdsvistelse efter önskemål och behov.
– Stockholms skärgård är en helt unik företeelse och saknar motstycke i världen. Många blir helt förstumma av hur vackert det är när de väl kommer ut, men problemet är att många aldrig hittar ut. Med den nya sajten kan besökarna läsa på och planera sitt besök redan innan de kommer hit, säger Ulrika Palmblad på Skärgårdsstiftelsen.
I Stockholms län stod, enligt statistiska centralbyrån, utländska besökare för mer än fyra av tio övernattningar. I Stockholms skärgård gjordes dock bara en av nio övernattningar av utländska besökare, trots att antalet övernattande utlänningar i Stockholms län ökade med 14 procent från i fjol.
Den engelskspråkiga versionen av www.skargardsstiftelsen.se kommer man åt via www.archipelagofoundation.se eller genom att klicka sig från originalwebbplatsen.
Årets Scandinavian Boat Show bjuder på stora båtnyheter. Både räknat i antal världs- och Sverigepremiärer och för att mässan samlar de största båtarna som säljs i Sverige. Totalt visas över 170 båtar. Två är världsnyheter från ledande svenska båtvarv. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder av drygt 50-talet utställare. Mässan öppnar den 5 november.
Årets Scandinavian Boat Show blir inte den största i dess 12-åriga historia, men mycket välfylld med intressanta nyheter.
– Sett till antalet utställda båtar kan vi inte räkna med rekord i år. Och det är väl förklarligt med tanke på toppåret 2007 som var extraordinärt med en 20-procentig ökning av båtförsäljningen. Däremot tror jag att vi inte kan räkna med rekord när vi ser till kaviteten. Vi har redan, med två månader kvar till öppningsdags, otroligt många intressanta nyheter, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Bland motorbåtsnyheterna finns till exempel: Apreamare 44, Riviera 44, Antares 8, NordWest 370 Coupe, Forbina 40 CC, Glastron GS 289 och GLS 235, Princess V45, Mochi 51, Mariah 280, Hudson 26, Delta 34 SW, Maril 725, Marex 370 ACC, Vectra 23, XPolare /XP 980 och Coronet 29 med flera.
Nyheter på segelbåtssidan är det också gott om, som till exempel: Arcona 430, Bavaria 43, Hanse 430, HR372, Esse 850, Tarac, Elan 380, Dephia 40,2, Grand Soleil 43 OT, Alubat Ovni 445, Dufour 45 Performace m. fl.
Tre mässor – stor publikhelg
– Förutom en välfylld båtmässa kommer folk att vallfärda till mässhallarna helgen den 7 – 9 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning. Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.
Gratis shuttlebuss direkt från city
Nytt för i år är att det kommer gå shuttlebussar varannan timme från centrala Stockholm och direkt till Stockholmsmässan – fredag till söndag. Kostnad: gratis! De ”uppstripade” bussarna kommer även att gå runt i Mälardalen ända från den 14 oktober och till mässan är över.
KAPSTADEN, Sydafrika (2 november, 2008) – “Table Bay” och Kapstaden bjöd på en underbart vacker söndagsmorgon när Ericsson 4 majestätiskt gled över mållinjen som segrare på den första etappen av Volvo Ocean Race. Skepparen Torben Grael och hans internationella besättning behövde 21 dygn 17 timmar och 54 minuter för att segla tävlingens näst längsta etapp från Alicante till Kapstaden. En sträcka på 6500 sjömil.
– Vi är givetvis mycket glada över segern. Men det är väldigt mycket kvar av tävlingen. Det här är bara början, säger Torben Grael.
Trolig tvåa blir amerikanska Puma som väntas till Kapstaden under söndagseftermiddagen. Bakom Puma kämpar Ericssons nordiska besättning om tredjeplatsen med kinesisk-irländska Green Dragon. Den kampen är troligen avgjord någon gång på natten mellan söndag och måndag. När Ericsson 4 gick i mål så var Ericsson 3 på tredje plats cirka 30 sjömil före Green Dragon.
För Ericsson 4 har det varit en mycket händelserik etapp. Höjdpunkten var givetvis etappsegern och världsrekordet då Torben Grael och hans besättning blev först i världen att segla drygt 600 sjömil på 24 timmar med en enskrovsbåt.
Den tråkigaste händelsen under etappen var när de fick släppa av nyzeeländaren Tony Mutter på Kap Vrede-öarna eftersom en inflammation i knäet gjorde det omöjligt för honom att fortsätta. Med en man borta ur besättning så blev trycket på dem som var kvar ombord ännu större. Tony fanns dock på plats i Kapstaden för att ta emot sina kamrater och han kommer snart att vara med ombord igen.
Racet har varit mycket jämnt och positionerna mellan båtarna har ständigt växlat. Båtarna är så jämna rent seglingsmässigt vilket har gjort att hela flottan har hållit ihop ganska väl.
– Det känns som om vi har haft Puma inom synhåll under 80 procent av etappen, säger Jules Salter, navigatör på Ericsson 4.
Bilden: Ericsson på väg in till Kapstaden. Foto: Rick Tomlinson/ERT.
Kommentarer
Seglar de inte otroligt långsamt?
600 sjömil på 24h… genomsnitt på 46 km/h ungefär… blir jorden runt på 36 dygn raka vägen… snabbare än Phileas Fogg iaf
Ericsson 4 med skepparen Torben Grael seglar vidare mot vad som ser ut att bli en säker vinst i första etappen av Volvo Ocean Race 2008-2009. När det är knappt 300 Nm kvar av delsträckan leder Ericsson 4 med nästan 100 Nm över tvåan, Puma.
Ericsson 3, med Anders Lewander som skeppare, ligger fortfarande trea, 329 Nm efter Ericsson 4.
Beroende på väder och vind bör målgången i Kapstaden ske någon gång innan söndag morgon.
Länk: www.volvooceanrace.org
Windy har levererat det första exemplaret av sin modell 52 Xantos med tre stycken Volvo IPS 600 diselmotorer. Det är en riktig prestandabåt god för över 40 knop men med 20% bättre bränsleförbrukning än jämförbara motorer, enligt Windy.
Windy 52 Xanthos lanserades 2006. Det är en modernt designadbåt med tre lyxiga kabiner och en rymlig salong med skjutdörrar ut till akterdäck.
Dave Marsh, teknisk redaktör vid den engelska tidningen Motor Boat and Yachting, beskriver föraplatsen som den bästahan har provat.
Med en topphastighet på 41 knop och en acceleration 0-30 knop på 13,2 sekunder har Windy 52 Xantos prestanda i sportbåtsklassen. Tidigare motorinstallatioer i den här modellen har varit 2 X Volvo D-12-800.
Länk: www.windyboats.com
Torben Grael från Brasilien och hans besättning ombord på Ericsson 4 är på snabbingång mot Kapstaden. På lördagskvällen hade debara 200 Nm kvar till det första etappmålet i Volvo Ocean Race. Puma ligger tvåa och Ericsson 3 trea, men Ericsson 4 seglar mycket snabbare än övriga fältet.
Enligt bedömningar från raceledningen kommer Ericsson 4 i mål strax efter kl. 8.00 på söndagsmorgonen (GMT) med Pumpa på andra plats cirka kl. 1630 (GMT).
Puma med Ken Read/USA låg kvar på nordligare breddgrader än Ericsson 4, men det var inte helt lyckosamt eftersom avståndet till ledaren ökade. De sex övriga båtarna seglade mer söderut, cirka 500 Nm, där de hade det betydligt kallare. Vattentemperaturen i det området ligger nu på drygt 10 grader C.
Här är den aktuella ställningen:
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 237nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +110
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +345
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +372
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +478
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +558
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +605
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +673
Länk: www.volvooceanrace.org
Kommentarer
Ska bli spännande att se om TV4 kommer att visa något i nyhetsrapporteringen, förmodligen kommer man inte att göra det……..
Den nya trenden att shoppa med socialt ansvar manifesteras på Stockholms Centralstation under hela Allhelgonahelgen av Godhandling.se. Tillsammans med 56 av Sveriges välgörenhetsorganisationer visar Godhandling.se hur enkelt det är att handla på nätet och samtidigt bidra till en bättre värld.
På Godhandling.se, som är en svensk sajt som startade för några år sedan, kan du shoppa från över 120 välkända nätbutiker och få välgörenhet på köpet, utan att det kostar dig ett öre mer. Ving, CDON, Ticket, Bokus och Lindex är några av de många nätbutiker som finns med här. I samarbete med Hundra Reklambyrå och webproducent Tobias Olsson har grundarna till sajten tagit fram en ny uppdaterad sajt som gör det ännu enklare att stödja välgörenhet på nätköp genom den sk. trestegsmodellen.
– Det känns viktigt för oss att ta ett socialt ansvar genom att driva nya tydliga projekt som gynnar samtliga delaktiga parter, säger Pierre Andersson som är en av grundarna till sajten. Om fler och fler tar som vana att handla via Godhandling.se när de ändå ska handla, kommer vi att kunna hjälpas åt att ge både djur och människor ett bättre liv både i Sverige och runt om i världen.
Tillsammans med Djurskyddet, Plan Sverige, Alzheimerfonden, IM, Ersta Diakoni, Operation Dagsverke, Afrika Gruppen, Kristna Fredsrörelsen och några fler finns Godhandling.se på plats på Stockholms Centralstation den 30 oktober – 2 november. Sedan starten har projektet dragit in över 160 000 kr till välgörenhetsorgansationerna i Sverige.
– Allhelgonahelgen tycker vi är en bra helg för att visa på hur enkelt det är att visa lite extra omsorg när man ändå handlar. Det är verkligen kul att så många organisationer finns på plats med oss. Ett tips är att handla sina julklappar här och få välgörenhet på köpet, säger Jenny Karlsson, projektledare för den nya versionen av hemsidan.
– Samarbetet med Godhandling.se är väldigt positivt för oss, säger Anna Gustin, kommunikationsansvarig på Djurskyddet Sverige. Djur som far illa berör ju så väldigt många människor, och bidragen hjälper våra utsatta djur. Det här är ett spännande och nytt sätt för oss att nå ut till fler sympatisörer, fortsätter Anna Gustin. Alla är varmt välkomna att prata med oss från Djurskyddet på torsdag, fredag och söndag på Stockholms central.
Du kan även stödja Röda Korset, Barncancerfonden, Rädda barnen, Sjöräddningssällskapet, Frälsningsarmén, BRIS, Stockholms Stadsmission, Göteborgs Räddningsmission, Djurens Rätt, Naturskyddsföreningen, HRF och ett fyrtiotal andra organisationer här.
– Barncancerfonden ser positivt på detta projekt. Att kunna stödja ideella ändamål när man handlar känns rätt i tiden. Med ökande konkurrens om givarnas pengar är det viktigt att hitta kreativa och fungerande lösningar för nya insamlingsaktiviteter. Godhandling står bakom en av dessa bra idéer, och som vi gärna fortsätter att samarbeta med säger Johan Björkman hos Barncancerfonden.
Fotomässan, som gjort stor succé 2006 och 2007, är nu tillbaka. Liksom föregående år satsar man stort på bilduställningar av absoluta toppklass, med många av Sveriges bästa fotografer. Mässan äger rum den 14-18 november på Stockholsmässan I Älvsjö. Fotomässan 2008 kommer att visa upp många av Sveriges bästa fotografer som representerar många delar av fotoscenen.
Jens Andersson, Denise Grünstein, Mattias Klum, Ulf Berglund, Emilia Bergmark-Jiménez, Louise Billgert, Jacob Felländer, Thobias Fäldt, Francois Gillet, Serkan Günes, Hans Hammarskiöld, Karolina Henke, Lennart Kaltea, Jonas Lemberg, Igor Moukhin, Annett Reimer, Åsa Tällgård, Pieter ten Hoopen och Jan Töve finns med på fotomässan med bildutställningar.
Utöver de separata bildutställningarna kommer det att finnas över tjugo samlingsutställningar.
– Det är såklart galet att ha så många fantastiska bildutställningar på endast tre dagar. Vi älskar fotografi och vill att alla skall få möjlighet att se toppfotografi i stor mångfald och vi hoppas besökarna kommer att se mycket som inspirerar dem, säger Per Broman som är en av arrangörerna.
På Fotomässan 2008 kommer alla viktiga aktörer finnas representerade. Produktsidan har växt enormt och nu har mässan flyttat från tidigare Nacka Strand till Stockholmsmässan i Älvsjö.
På Fotomässan 2008 kommer det att finnas över 100 seminarier som bjuder mässbesökarna på massor av kunskap.
Länk: www.foto2007.se
Bilden:
På Fotomässan 14-16 november har Mattias Klum en bildutställning. Foto: Mattias Klum.
Kommentarer
Skitsnygg bild! fler!!
Idag på morgonen låg de båda Ericssonbåtarna etta respektive tvåa i Volvo Ocean Race. Pumabåten hade placerat sig själv i skugga, men presentera sin position någon gång under fredagen. Det går verkligen undan nu på södra Atlanten. Ericsson 4, som är i ledningen för fältet, håller 25 knop. Ericsson 3 däremot, som är tvåa, ligger liksom de övriga båtarna på under 20 knop.
Med “endast” 700 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden ser det ut som om Ericsson 4 tar den första segern. Det enda orosmolnet för Ericsson 4:s del är Pumabåtens position.
Länk: www.volvooceanrace.org
Puma har återkommit efter sin period i “stealth mode”. Nu ligger Puma,med skepparen Ken Read, åter på andra plats, 76 Nm efter Ericsson 4. Med knappt 600 Nm kvar till Kapstaden ser Ericsson 4 därmed ut att gå mot en klar seger. Båten gör bäst fart (24,7 knop) av hela fältet och ökar därmed sitt försprång.
Ericsson 3 ligger nu på tredje plats, 312 Nm efter Ericsson 4. Den stora överraskningen så här långt är Telefonica Black, som ligger sist – hela 596 Nm efter ledaren. Trots att den båten har fältets kanske bäste navigatör, svensken Roger Nilson.
Länk: www.volvooceanrace.org
Här är eftermiddagens pressrelease från Puma.
PUMA LEG ONE DAY 21 QFB: received 31.10.08 0936 GMT
Well, well… being on the keyboard after these last few days of ‘powerful sailing’ is a funny feeling. But it’s nice. Nice to come back to something ‘normal’, something you can actually do rather than just hanging on waiting for the next crash . Now we are back in a more civilised world and Cape Town is getting closer. That smells good! But race is not over and doors are still wide open to any kind of good or bad result.
Conclusion of this last day is: ‘Congratulations E4, you’ve done a real demonstration, the level of both crew and preparation became obvious.’ But race and leg are not over, and we better whip ourselves and Il Mostro hard because, in the past editions, the winner of first leg won the race…
If E4 made a demonstration, we can see on our side that we have a good learning curve and still some more under our foot. This leg has been a fantastic ‘lab’ to get the last few missing knots out of Il Mostro. Close contact had been our best friend, almost ‘two boat testing conditions’, this made us stronger.
Now I have talked enough about this race and my thoughts and dreams are going to this moment where us and our families will become one again. A few of us had some peculiar dreams during this heavy sailing. Once I was steering in the dark, my mind found an escape and I ended up somewhere laying on the floor with my daughters and wife in my arms… Then I had to tell myself:
‘Come back Sid, that’s not the way to go, come back to your numbers and keep fighting’. It shows how radical conditions bring us back to our roots and to the important things in life. Even if Anglo-Saxons are not big ‘talkers’, you can feel that in everybody’s eyes and attitude.
All right, back to our fight, we have an E4 to kill and a fleet to keep away; I am flying to my bunk and hope to come back on deck with even more anger.
See ya.
Sidney Gavignet – watch captain
Världens största båt- och motortillverkare för fritidsbruk Brunswick Marine och dess dotterbolag Brunswick Marine in Sweden har ingått ett 3-årigt samarbetsavtal med Sjöassistans. Samarbetet innebär att de kunder som köper ett fabriksnytt båtpaket (båt+motor) hos någon av Brunswick Marine in Swedens återförsäljare får vid köpet med 1 års medlemskap i Sjöassistans.
– Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga även om det oväntade skulle hända. Tillsammans med Sjöassistans kan vi skapa en trygg och långvarig relation med båtägaren, säger Bertil Wåhl, VD på Brunswick Marine in Sweden.
– Om det mot förmodan inträffar något till sjöss, litet eller stort, är målet att familjen tryggt och snabbt ska komma ut på sjön igen. Tillsammans med Brunswick ska vi verka för ett så bekymmersfritt båtliv som möjligt, säger Jens Johansson, VD på Sjöassistans.
Sjöassistans har under de senaste åren behandlat över 100 000 samtal från båtmänniskor som har varit i behov av information/rådgivning eller assistans. Detta har inneburit att många situationer som hade kunnat utvecklas till allvarliga incidenter har kunnat undvikas.
Info om Sjöassistans
Skandinaviens största sjöservicecentral. Årligen handläggs drygt 25 000 st ärenden (vid ej fara för liv). Sjöassistans samarbetar med Danmark, Norge och Finland. Centralen är bemannad dygnet runt, året runt. Sjöassistans ingår i Viamarekoncernen. Mer info på hemsidorna, sjoassistans.se samt viamare.se.
Info om Brunswick
Brunswick Marine in Sweden är ett helägt dotterbolag till Brunswick Marine in EMEA, som är beläget strax utanför Liege i Belgien. Moderbolaget ägs i sin tur av Mercury Marine Inc. i USA och ingår i Brunswick-koncernen.
Brunswick Marine in Sweden marknadsför kända varumärken som Uttern, Örnvik, Silver, Arvor, Bayliner, Maxum, Trophy, MV-Marin, Quicksilver, Valiant, Mercury och MerCruiser.
Länk: www.sjoassistans.se
Ericsson 4 har under natten drygat ut sin ledning i första delsträckan av Volvo Ocean Race och leder nu med 64 Nm över Puma. Dessutom seglar Ericsson 4 i nästan 2 knop snabbare än Puma, så ledningen ökar hela tiden. Gårdagens fartrekord har ökat stämningen ombord till nya höjder. Tätbåtarna har nu bara cirka 1 200 Nm kvar till Kapstaden.
Även Ericsson 3 med Anders Lewander som skeppare har förbättrat sin position. Lewander ligger nu trea, 153 Nm efter Ericsson 4. Avståndet mellan ledaren och tvåan är 71 Nm.
Bilden:
Brad Jackson och Dave Endean firar fartrekordet över 24 timmar. Foto: Guy Salter/Ericsson 4.
Pring Marine introducerar ytterligare en ”Modern Classics” i Skandinavien – Fineliner 31. – Det här är en storasyster till Admirals Tender 28 som vi premiärvisade på Scandinavian Boat Show förra året, säger Bosse Johnson. Bosse, som var agent för Nautor´s Swan under många år, förklarar att Pring Marine satsar på båtar med hög kvalitet och klassiskt utseende kombinerat med modern konstruktion.
Fineliner 31 har samma fina linjer och lättdrivna skrov som Admirals Tender 28. Holländska Van de Stadt står för designen som uttrycker både enkelhet och raffinemang.
Fineliner 31 är 9,50 meter lång, 1 meter längre än Admirals Tender, vilket ger extra utrymme i förpiken samt unika gångegenskaper. Standardutrustningen är omfattande med bland annat teakdäck, lackad teaksarg, bogpropeller, sprayhood och kapell. Skrovet är handupplagt med användande av vinylester och sandwichkonstruktion.
L.öa 9,5 m
L.v.l 9,34 m
Bredd 2,45 m
Djup 0,60 m
Depl. 2 ton
Motor, Yanmar 75-260 hk
Pris med 125 hk Yanmar 1 255 000 kr.
Pring Marine representerar förutom Fineliner och Admirals Tender även följande båtar i Skandinavien:
Långfärdssegelbåten Bestewind 50 från Holland
De exklusiva tyska motorbåtarna Kiel Classic Custom made segelbåtar från K&M Yachbuilders i Holland Dagseglaren G2 från Holland
Länk: www.pringmarine.se
Baserat på sitt nya 37-fots skrov presenterar svenska Nord West två nya båtar på storbåtsmässan Scandinavian Boat Show i Stockholm i november, De är byggda på samma skrov som Nord West 370 Flybridge och Coupé. Nord Wests 370 Sport bejakar sol och salta stänk med en rymlig cockpit helt i det fria. Men erbjuder samtidigt en ombonad och trygg upplevelse. I klassiskt stilrena linjer och med stark attityd.
Båten har ett generöst inre – en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, en stor midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med gott om svängrum och en duschkabin.
Varvet lyssnar på sina kunder. För att kunna förlänga båtsäsongen och öka användandet här upp i Norden erbjuds Nord West 370 Sports Top. Mer skyddat från väder och vind men, med möjlighet att öppna upp taket elektriskt. Annars identisk med 370 Sport. Samma fina driftekonomi, egenskaper och karaktär.
Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett mycket väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS. Dessa nya modeller bär med stolthet samma fina känsla för hantverk och material som är Nord Wests kännetecken. In i minsta detalj. Lägg därtill körupplevelse och manövrering – ”best handling in the world” – enligt Motor Boat Monthly`s test av Nord West 370 Flybridge oktober 2008. – Och där begreppet ”Sport” får en ny innebörd – en ny mening!
Med en ny placering ligger det välutrustade pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en lättarbetad, ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. En väl tilltagen badplattform hör till och ger tillsammans med cockpit en naturlig plats för umgänge och avkoppling. Alltid nära till en wetbar med plats för el-grill, ho, kylskåp och ismaskin. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nersänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.
Nord West 370 Sport kommer att täckas av kl. 11.00 den 5 November på öppningsdagen på Scandinavian Boat Show i Älvsjö, Stockholm. Monter nr AMD:09 A-D.
TEKNISKA DATA
L.O.A. 11.8 M / 38 FT
BREDD 3.5 M / 11 FT
DJUP 1.2 M / 4 FT
HÖJD ÖVER VATTNET (FÄLLD ANTENNBÅGE) 3.8 M (3.2 M)
VIKT 9 TON
KABINER / BÄDDAR 2 / 4+2
BRÄNSLETANK 800 L
VATTENTANK + VARMVATTENBEREDARE 435 L + 40 L
SEPTIKTANK 150 L
DUBBLA DIESELMOTORER IPS OR STERN DRIVES
DESIGN & KONSTRUKTION BENNY MARTINSSON. 2008
FRAMTAGNING AV PLUGGAR OCH FORMAR JIB DESIGN
Länk: www.nordwest.se
Kommentarer
Ser ut som en jänkebåt med teak fast tre gånger så dyr.
EU:s miljöfond LIFE+ ger Sveaskog sex miljoner kronor för naturvård i ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen. Bidraget gör det möjligt för Sveaskog att vidta snabba åtgärder för att rädda ekoparkens hotade skogar. Sveaskog går själv in med 2,5 miljoner kronor. – Det känns fantastiskt roligt, vi jobbade febrilt med ansökan inför förra årsskiftet och efter det har vi väntat och hoppats, säger Mats Larshagen, Sveaskogs handläggare för LIFE+-projektet i ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen.
Ekoparken, som ligger i den inre delen av Mälaren, invigdes 2005 och sedan dess har Sveaskog arbetat med att restaurera gamla hagmarker och lövskogar. Med pengarna från EU öppnas nya möjligheter.
– Vi kommer framför allt att använda dem för att stängsla större betesmarker och ta ut gran som växer in i ädellövskogarna. Dessutom tänker vi satsa stort på information och guidningar för besökare, säger Mats Larshagen.
Ridö-Sundbyholmsarkipelagen är unik genom sina stora lindskogar där mistel klänger i lövverken. Här har också flera sällsynta skalbaggar sin enda förekomst i Sverige. Ekoparken består av 70 öar i Mälaren som är populära utflyktsmål och lockar många besökare.
Projektet kommer att pågå till år 2014 och blir ett samarbete mellan länsstyrelserna i Västmanland, Södermanland och Uppsala, samt Sveaskog och Upplandsstiftelsen.
Foto:
Ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen bifogas. Foto: Marcus Samuelsson.
Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Vi arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda.
Länk: www.sveaskog.se
Ericsson 4 har slagit en riktig drömgräns genom att segla över 600 Nm på ett enda dygn. Den “svenska” båten har fått ordentlig fart under kölen och leder med cirka 75 Nm och har 1 100 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden. Även Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ligger bra till och har ett fast grepp om tredjeplatsen.
Här är den engelska releasen om rekordet:
Wednesday 29 October 2008 20:00 GMT – Updated at 07:00 GMT, 30 October
By Cameron Kelleher
Ericsson 4 broke through the 600-mile barrier as their historic run continued with the log reaching 602.66 nautical miles at 18:54 GMT.
The record must now be ratified by ISAF and the World Sailing Speed Record Council. That is likely to happen a week after the fleet’s arrival in Cape Town, which, at the going rate, is predicted as Monday 3rd November.
The new mark established by Torben Grael’s men translates into an average speed of 25.11 knots, according to the telemetry received from the boat at Race Headquarters.
It eclipsed the previous best 24-hour run for a racing monohull of 562.96 miles set by Sebastian Josse and the crew of ABN AMRO TWO on the second leg of the 2005-06 race from Cape Town to Melbourne. Ericsson 4 added nearly 40 miles to that figure.
Grael and his crew had been pushing the boat hard for well over 24 hours, first toppling the previous mark at 03:55 GMT with a run of 566.57 miles. They raised the bar repeatedly and by 13:00 GMT, 593 miles were on the board as the magical 600-mark grew nearer. By 14:25, they had clocked 594.23 as they moved onwards and upwards. Then came Grael’s holy grail.
The achievement is all the more credible given that Ericsson 4 have been sailing a man down since dropping off Tony Mutter, one of their drivers, at the Cape Verde Islands.
Drained by the experience, Grael is not about to get too carried away with the record when the serious business of being first to Cape Town remains top of the to-do list.
The conditions were not ideal given the sea state overnight. Winds approaching 40 knots are one thing, boisterous seas of eight metres in pitch darkness quite another. Shattered records, shattered bodies it seems.
’We have been on the edge’
“The record is a great achievement,” an audibly spent Grael said in an interview with Amanda Blackley earlier in the day. “To be honest we were not really looking for records we were looking for a good ride on this weather system for as long as possible.
“Conditions were marginal, especially during the night. It was no fun at all. The problem was the waves, especially during the middle of the night as there is no moon and it is very difficult to read them so the boat has been jumping about.
“We have been very much on the edge, if we had an easier sea state we could have gone faster.”
Guy Salter, the Media Crew Member on board added: “It’s not everyday you get to have a ride as we have had over the past day or so, and to get a new 24-hour record has been superb.
“The reality of that feat out here hasn’t really sunk in, we know we have a record but what is more on our minds is getting to Cape Town and hopefully at the front of the pack, avoiding damage to ourselves and the yacht.
“All the boys look really drained – sleep is not the easiest on E4, I can only describe the motion as I would imagine re-entry on the Space shuttle is like. Everything is bouncing – including every cell in our bodies and the mundane tasks are near impossible.”
The Volvo Ocean Race mutual admiration society issued statements as news of Ericsson 4’s achievement went out on the bush telegraph.
Green Dragon’s Ian Walker said: “Hats off to ERT 4 for a storming 24 hours. We have just about been able to match them when we have had a steady three hours but sail changes, reefing and backing off at night has kept our 24 hour mileage in check.”
“The news of the day has been the new 24-hour new record established by Ericsson 4. Congratulations from Telefonica Negro. Good boat good sailors,” wrote Media Crew Member Mikel Pasabant.
“It has been a hard night, with rough seas and winds which exceeded 40 knots. In a pitch dark night, imagine the conditions to steer.”
Telefonica Blue’s Simon Fisher, the navigator on ABN AMRO TWO in 2005-06, said: “It has been hard not to smile a little when you see the pace that Ericsson 4 has laid down. Deeply, deeply impressive to say the least. It is a shame to see our old record from ABN AMRO TWO go but at the same time these things are made to be broken and those boys are certainly doing it with style.”
’They have been blasting’
Fisher’s skipper, Bouwe Bekking, was the first owner of the record for a Volvo Open 70 when his movistar clocked a relatively pedestrian 530 miles on the boat’s delivery run from Melbourne to Sanxenxo, Spain ahead of the previous race.
The Dutchman said: “Well done to the guys. They have been blasting. It’s really the first time that a lot of our guys have been sailing in big, big breeze so we’ve been taking it a bit easy and keeping the boat in one piece.
“But what Ericsson have done is impressive, congratulations to them. Its pretty hard to control the boats right now.”
Juan Kouyoumdjian, the designer of both Ericsson boats – and previous record holder ABN AMRO TWO, said: “I am very happy to receive this kind of satisfaction. As designers we provide the instrument that the crews have to play, but only that. This record belongs to the crew.”
Ericsson 4’s mighty effort has created breathing space to second-placed PUMA. By the 19:00 GMT Position Report, Ken Read’s men trailed by a Distance to Leader (DTL) of +46 despite getting to within a mile of ABN AMRO TWO’s record with a run of 561 miles.
Elsewhere, the pursuers are leaking miles to the leading pair. Green Dragon, following the tracks of the duo are +105 but peering over their shoulders as they prepare to fall out of the low pressure system.
“We are starting to see the effect of ‘stepping off the train’ on Delta Lloyd and Team Russia and we want to delay that as long as we can. Sooner or later it will happen to us but the faster we go the later it will be. We are now directly East of our closest competitors for third place so they should suffer first.”
Ericsson 3, chasing the Dragon, are at (+138) while Bekking’s Telefonica Blue (+174) hold sway over sister ship Telefonica Black (+200).
The black boat has had a torrid time. Sailing at around 25 knots, Fernando Echávarri’s men launched off a large wave and crash landed to discover that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone.
The crew, unharmed, have mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more sedately.
Behind them, Delta Lloyd (+355) and Team Russia (+376) continue to scrap over the crumbs.
Diva 35 presenteras i ett nytt utförande på mässan Scandinavian Boat Show i Stockholm. Diva 35 var redan tidigare en unik båt med egenskaper som ingen båt i storleksklassen kan visa upp. Den har störst sittbrunn, störst pentry, störst ägarhytt och plats för åtta personer runt bordet för att ge några exempel på komfortskapande egenskaper.
Diva35 har även mycket goda och, enligt tillverkaren, unika seglingsegenskaper. Detta ger en oöverträffad kombination av fart, smidighet och enmanshantering.
På mässan presenteras båten med ljusare och exklusivare inredning. Mer ljusinsläpp med fler och större skylights. Ljusa textilier och mer belysning. Resultatet är en ännu modernare båt.
Länk: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Snygg båt! Är det den som byggs i Estland men är ritad av en svensk?
Vad är nytt förutom färgen?
Ericsson 4 drygar ut ledningen på väg mot Kapstaden. På onsdagsmorgonen låg Torben Grael med besättning 28 Nm före Puma och 58 före trean, Green Dragon. Även Ericsson 3 har fått ordentligt med vind i seglen. Den båten, med skepparen Anders Lewander, är nu uppe på en fjärde plats, 86 Nm efter Ericsson 4.
Tätbåtarna har nu cirka 1 900 Nm kvar till Kapstedan. De seglar med god fart, de flesta över 20 knop. Med tanke på att det brukar vara rikligt med vind i de vatten de kommer att passera kan det bli en mycket spännande final.
Länk: www.volvooceanrace.org
Marinplus AB lanserar NaviGear™ – framtidens system för navigation, kommunikation, säkerhet och underhållning i båten. NaviGear är ett modernt, flexibelt och användarvänligt navigationssystem. Enligt företaget passar det för alla som vill ha en plotter, ett avancerat större system, marinanpassa din navigationsdator eller komplettera befintlig navigationsutrustning.
Förutom goda navigationsegenskaper kan systemet visas och styras från flera stationer. Bärbara datorer kan integreras trådlöst. Mediaspelare ansluts med USB. Mobilt bredband från ice.net med bästa täckning för marint bruk. Det går att larma och övervaka båten från distans. Och självklart kan NMEA 0183/2000-produkter anslutas.
“Ta plotterns fördelar och komplettera med kraften och flexibiliteten från en dator. Lägg till program och tillbehör som förhöjer funktionen till ett komplett system för navigation, kommunikation, säkerhet och under-hållning. Då får du NaviGear – enkelt, roligt och säkert och samtidigt extremt kraftfullt. Att det dessutom kan anpassas efter varje båtägares behov gör valet självklart.”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.
NaviGear Station
Består av hårdvara utvecklad för professionell marin användning, det extremt användarvänliga navigationsprogrammet Coastal Explorer, sjökort samt en GPS-antenn. NaviGear finns i storlekarna 8.4”, 10.4”, 12.1”, 15”, 17”, 19” och 23”, med transflektiva ljusstarka pekskärmar som klarar direkt solljus, är dimbara 0-100 % med vridratt och som är vädertåliga.
NaviGear Pro
NaviGear Pro är skräddarsydda stationer för användare med avancerat behov. Till exempel dubbelinstallation för styrhytt och flybridge, radarstyrning från navigationsplatsen eller en planerings- och underhållningsstation i salongen.
NaviGear Accessories
Ett heltäckande sortiment tillbehör som till exempel framåtseende ekolod, väderstationer, värmekameror, AIS-transponder, flera skärmar, joystick, mobilt bredband, radar, videokameror, trådlös anslutning till en dator, larm och anslutning av media. NaviGear ger båtägaren en enkel, rolig och säker tillvaro till sjöss.
Coastal Explorer
Extremt användarvänligt navigationsprogram framtaget för pekskärm och joystick. Använder officiella sjökort (ENC) för bästa resultat. Flera visningsalternativ gör det enkelt att välja och helt anpassa bilden efter eget önskemål. Flera kartor, video och radar kan visas samtidigt. AIS-visningen ger detaljerade uppgifter om båtar runt omkring. Fartygens position och rörelser visas exakt, röstvarningar och färgändringar gör det enkelt att planera kursen. Information och bilder på fartygen kan hämtas och delas med andra båtar.
Ruttplaneringsverktyget uppfyller kraven för höghastighets- och radarnavigering. Kurs- och distansvisning samt tvärsmärken och passageavstånd för varje girpunkt gör det enkelt att planera och navigera efter en rutt. Avgångstiden beräknas efter när du vill vara framme.
”Behovet av användarvänliga och säkra system ökar mer och mer. Inget annan etablerad tillverkare har kunnat erbjuda en särskilt bra lösning eller haft ett komplett sortiment som stödjer en modern livsstil och ökade säkerhetskrav till sjöss. NaviGear är modern teknik och innovation i ett och gör det möjligt att använda sin båt oftare och säkrare”, fortsätter Christer Ullskog.
Priser
Pris för en NaviGear Station är från 29 900 kr för en 8.4” skärm till 59 900 kr för en 23” skärm. Coastal Explorer kan även köpas separat i PC-version för 3 990 kr. Alla priser är inkl moms.
Produkterna lanseras i monter A14:10 på Scandinavian Boat Show 2008.
Länk: www.marinplus.se
De nya modellerna CF-F8, CF-W8 och CF-T8 har utrustats med den senaste tekniken och nya lösningar för mobil kommunikation. Samtliga modeller är utrustade med den senaste Intel® Centrino® vProTM –teknologin tillsammans med Intel® Core® 2 Duo-processor (Penryn) för kraftfullare prestanda. Den mest mobila modellen CF-F8 är utrustad med en 14,1 tums widescreen skärm, ett nytt integrerat handtag och når marknaden som den lättaste datorn i sin kategori.
Pressrelease:
Panasonic presenterar med Panasonic Toughbook Executive-modellerna CF-F8, CF-W8 och CF-T8 efterföljarna till de framgångsrika ultraportabla Business Notebook-datorerna CF-Y7, CF-W7 och CF-T7. Panasonic har vid vidareutveckling av Toughbook-modellerna i Executive-serien framför allt fokuserat på affärsanvändarnas behov. Den nya Toughbook-generationen övertygar med mobil kommunikation med lång räckvidd, kraftfulla prestanda och låg vikt. Med sina 1.660 gram är CF-F8 den lättaste 14,1 tums datorn i sin kategori*.
Hög grafikprestanda, låg energiförbrukning och mobilitet gör att de nya Executive-modellerna är optimalt balanserade för professionella affärsanvändare. Batteritiden är ett nyckelelement för affärsanvändaren och de nya modellerna har utvecklats med Intel DPPM (Dymanic Power Performance Management)-teknologin. CF-F8 är den mest mobila produkten i serien och har med det nya bärhandtaget och den sofistikerade designen i svart och silver ett högt igenkänningsvärde.
De nya Panasonic Toughbooks CF-F8, CF-W8 och CF-T8 hör tack vare den ultralätta konstruktionen till lättviktarna i sin klass och ger obegränsad mobilitet i affärsvardagen: CF-F8 väger bara 1.660 gram, medan CF-W8 väger 1.280 gram och CF-T8 1.385 gram.
Alla tre modeller är tack vare ett speciellt dräneringssystem på ett optimalt sätt skyddade mot stänkvatten. Med hjälp av ett ledningssystem rinner till exempel vatten, som av misstag hällts över tangentbordet bort utan att känsliga elektriska komponenter skadas. De nya Business-Ruggidized-modellerna kan utan problem utsättas för tryckbelastningar på upp till 100 kg, utan att LCD-displayen eller hårddisken skadas. Ett brottsäkert magnesiumhölje och fyra stötdämpare i högteknologiska material skyddar hårddisken mot yttre inverkningar, såsom till exempel vibrationer och stötar. Även vid svåra yttre förhållanden är risken liten för att känsliga data skall gå förlorade, vilket gör Notebook-datorerna till idealiska följeslagare vid externt säljarbete, service och på affärsresor.
Tack vare den senaste Intel® Centrino® med vProTM –teknologin tillsammans med en Intel® CoreTM 2 Duo-processor med klockfrekvens på 2,26 Gigahertz och tre Gigabyte arbetsminne i CF-F8 kan kraftfull beräkningsprestanda och låg strömförbrukning kombineras utan problem. CF-F8 är utrustad med ett Mobile Intel® GS45 (ICH9M-Enhanced) Express Chipset med Intel® Active Management-teknologi version 4.0. Den grafiska prestandan ger den stora 14,1 tum stora WXGA TFT Widescreen-skärmen på CF-F8 en upplösning på 1280 gånger 800 pixlar, medan modellerna CF-W8 och CF-T8 är utrustade med en 12,1 tums XGA-skärm. Bildskärmens ljusstyrka på CF-F8 har förbättrats ytterligare utan att energiförbrukningen ökat. Ett speciellt mervärde vid externt försäljningsarbete och service ger CF-T8 med pekskärm. Order kan på så sätt registreras snabbt med pekbaserade applikationer.
De nya Toughbook-modellerna i Executive-serien bevisar att höga processorprestanda och en kraftfull grafik går att kombinera med långa batteritider: Upp till sex timmars batteritid för CF-F8 och åtta timmar för CF-W8 och CF-T8 ger nästintill obegränsade mobila arbetsmöjligheter. På så sätt är Toughbook-modellerna pålitliga följeslagare i affärsvardagen, även där det inte finns något vägguttag. Denna kombination av långa batteritider och låg vikt gör den nya CF-F8 till den lättaste 14,1 tums Widescreen Notebook-datorn och med den längsta batteritiden på marknaden.
Trådlös anslutning på resande fot
Flexibilitet vid varje tidpunkt garanterar de nya CF-F8, CF-W8 och CF-T8 genom den senaste trådlösa kommunikationsteknologin. Utöver en Bluetooth®-modul är CF-F8 utrustad med den senaste Intel® WiFi Link 5100-teknologin och stödjer de gängse WLAN-standarderna (IEEE 802.11a/b/g/draft-n). På så sätt är dataöverföringshastigheter på upp till 300 Megabit per sekund möjliga med CF-F8. Även CF-T8 och CF-W8 har vardera en integrerad Bluetooth®- och WLAN-modul (IEEE 802.11a/b/g/draft-n). Som ett tillval kan en Gobi HSPA 7.2M-modul från Qualcomm byggas in i Notebook-datorerna.
I CF-F8 och CF-W8 är en DVD-Multi-Drive integrerad, som tack vare sin konstruktion i form av en Open-Top-enhet kräver mindre plats och är lättare än en vanlig enhet. Externa enheter kan utan problem anslutas till de tre Notebook-modellerna tack vare ett flertal USB-portar och en PC Card-slot. En ytterligare DC Card-Slot gör det möjligt att läsa minneskort även på resande fot. Som tillval till CF-T8 och CF-W8 finns en portreplikator, som ansluts via ett proprietärt gränssnitt och som förfogar över fyra USB-gränssnitt och vardera en VGA-, LAN- och DC-In-anslutning. Portreplikatorn till CF-F8 (tillval), som ansluts via ett proprietärt gränssnitt förfogar över fyra USB-gränssnitt och vardera en Display-port, en LAN- och en DC In-anslutning.
Tillgänglighetsdata och priser på de nya Panasonic Toughbook-modellerna:
Från och med november 2008 finns CF-W8 för 1.815€, CF-T8 för
1.935€ och CF-F8 för 2.060€ i handeln. (nettopriser, exklusive moms).
De ledande båtarna i Volvo Ocean Race fortsätter att segla väldigt jämnt. På tisdagsmorgonen låg Puma i täten, följd av Ericsson 4 och Green Dragon. Här följer den senaste releasen från Ericsson 4, utsänd sent på måndagen.
ERICSSON 4 LEG ONE DAY 17 QFB: received 27.10.08 1248 GMT
The fleet is compressing in this race once more as we start to make the turn east to Cape Town. We have been having some interesting skirmishes with Puma throughout this race and again we find ourselves within 4 miles of each other with them in the ascendancy. The pursuers, which range from Green Dragon in the south, to Telefónica Blue to the North, all have better wind than us right now – the Irish have probably got themselves into the best position leverage-wise for a move to the front of the pack…we shall see.
Problem for us is how to minimise the losses against these guys as the wind field evens out then increases for all…and then on the smaller scale keeping the Puma at bay. Oh to be in 3 places at once. Never mind, we are still leading though being down to 10 men (soccer pundits insert your cod 11 versus 10 team psychology here….).
We seem to hang in there with Puma but only just, are we faster? Our perception on board is not as the shoe boat keeps gaining then a light spot or angle change seems to give us another lucky jump and the process begins again…it will be interesting to hear the Puma guys thoughts on this.
The latest weather models route us through some big wind areas so we will have to take a view on that, always better to get there with some points than not at all. This class of boat still does not fully convince me of its robustness in winds greater than 35 knots. Some exciting sailing ahead for those who like sailing then, for the others like me who don’t, it will be a period of constant worrying below decks with the odd stroll on deck to prove man’s efforts at making oilskins that work have not moved on much since wool dipped in tar and oil was donned by whalers down here 200 years ago…or maybe it is just that people were tougher back then.
Jules Salter – navigator
Fortfarande är intresset för fiske stort hos unga. Nära 70 procent av alla barn i åldern 10 till 15 fiskar varje år och fler unga tjejer fiskar ofta. Fiskevatten nära hemmet är en viktig faktor. Det visar en undersökning som organisationen Sportfiskarna gjort med stöd av Fiskeriverket. Många barn säger i undersökningen att de skulle vilja fiska mer men saknar tillgång till fiskevatten i närheten. Undersökningen visar också att fiskeintresset är minst i storstäderna. Barn som har fiskevatten nära hemmet eller sommarstugan, fiskar oftare.
– Vi har tidigare visat att merparten av vuxnas fiske sker inom tre mil från hemmet. Närfiskevatten är naturligtvis ännu viktigare för barn som har svårare att ta sig långt. Från Fiskeriverket har vi ambitionen att göra särskilda satsningar på att främja allmänhetens fiskemöjligheter kring städerna, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.
Barn som fiskar visar sig i undersökningen ha större kunskap om natur och miljöfrågor än de som inte fiskar alls.
– Det verkar som att fisket för barnen är en del av en livsstil som ger bättre kunskap om natur och miljö, säger Joel Norlin från Sportfiskarna som ansvarat för undersökningen.
Undersökningen visar också att fiskeintresset hos unga tjejer har ökat. En jämförelse med en studie från 1994 tyder på att fler flickor fiskar ofta idag. Fortfarande är dock fler pojkar intresserade och framför allt är de riktiga entusiasterna till allra största delen pojkar: nästan fyra gånger fler pojkar säger att de är mycket intresserade av fiske. Jämförelsen med 1994 tyder också på att de som är mycket intresserade av fiske totalt sett blivit något färre och att andelen barn som fiskar någon gång per år är i stort sett oförändrad.
– Den samlade bilden är att fiske fortfarande står sig väl som fritidsaktivitet trots konkurrens från många nya aktiviteter, säger Joel Norlin.
743 elever i årskurs 4 till 9 från skolor över hela landet har deltagit i undersökningen, som ingår i projektet Storstadsnära fiske. Projektet drivs sedan 2007 av Sportfiskarna med finansiering från Fiskeriverket. Målsättningen är att förbättra fiskemöjligheterna och öka befolkningens tillgång till fiske i storstadsregioner.
Kommentarer
Kul att man kan lyssna på intervjuerna här på sajten!
engelska 🙁
vad menar du? kan du inte engelska? har du levt i en brunn?
Förmodligen, det kan inte vara lätt att inte kunna engelska idag… 🙂
we dont need no education