nyhetstest

Båtjournalisten och seglaren Gustv Morin seglar med Ericsson som mediarepresentant. Han följer därmed skepparen Anders Lewander och dennes nordiska besättning på seglingen jorden runt.

24-årige Gustav Morin, somkommer från Stockholm, har tidigare arbetat på Båtnytt och Båtmagasinet på TV8. Han har skrivit manuskript, testat båtar med mera.

“Jag är lycklig över det här. Den nordiska besättningen är mycket öppen och grabbarna är lätta att prata med”, säger Morin.

Gustav hjälpte Ericsson 3 att leveranssegla båten till spansk Alicante för två veckor sedan.

Att ha med en mediarepresentant ombord är något helt nytt för Volvo Ocean Race i år. Varje båt kan ta med en journalist, som dock inte får delta i det vanliga arbetet med att driva båten framåt.

Gustav Morin har tidigare varit grinder hos Victory Challenge i Louis Vuitton Cup 2007.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Tuffa emissionsbegränsningar och höga krav på bränsleekonomi ligger bakom de två nya miljötankers som just nu byggs i Holland. Ett dieselelektriskt system med fem stycken Volvo Penta D16 svarar för framdrift och all kraftförsörjning ombord.

Miljötankern, som har utvecklats av det holländska varvet IHDA Shipbuilding, har många innovativa designlösningar. Samtliga motorer har placerats längst föröver i fartyget, vilket minskar motorljudet på bryggan och dessutom möjliggör 5 procents ökad lastvolym.
Fem stycken Volvo Penta D16 generatoraggregat tar hand om fartygets totala kraftbehov ombord – bland annat framdrift av två drivenheter (poddar), vilka ger fartyget mycket goda manövreringsegenskaper – samt bogpropellrar, el till att driva pumpar mm.
Ett avancerat styrsystem gör att varje motor kan köras individuellt och på mest effektiva varvtal. När tankern går olastad eller nedströms stängs en eller flera motorer automatiskt av, vilket reducerar bränsleförbrukningen utan att påverka tankerns prestanda.
Den första miljötankern levereras sommaren 2009 och den kommer att användas som bunkerfartyg i Rotterdams hamn.

Tekniska data

Längd: 135 m
Bredd: 14,15 m
Djupgående: 6,17 m
Lastvolym: 7.145 m3
Motorer: 5 x Volvo Penta D16 MG
Framdrift: 2 x 850 kW drivenheter (poddar)
Pumpar: 20 x 52 kW
Bogpropeller: 1 x 550 kW
Klassning: Lloyds register of shipping
Hamn- och nöddrift: 1 x Volvo Penta D5 TA

Scania genomför nu en utbildning i bränslesnål körning för Sveaskogs åkerier i Bergslagen. Resultaten pekar på att varje förare efter utbildningen kan minska sin bränsleförbrukning med 9 procent. För Sveaskogs åkerier skulle det röra sig om 8 000 ton mindre koldioxidutsläpp varje år. Scanias förarutbildning är utformad i enlighet med kraven i ett nytt EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare.

– Våra virkestransporter med lastbil uppgår till cirka 7 miljoner mil om året. Om bränsleförbrukningen kan minskas med 9 procent blir besparingen drygt 3 miljoner liter diesel och 8 000 ton lägre koldioxidutsläpp, säger Sveaskogs miljöchef, Olof Johansson.

Sveaskogs satsning på förarutbildning är ett led i företagets strävan att minska skogsbrukets miljöbelastning. Företaget har tecknat avtal med Scania Sverige om utbildning i säker och bränslesnål körning för ett hundratal förare hos de åkerier som svarar för Sveaskogs virkestransporter i Bergslagen och Sörmland.

– Det finns ett stort engagemang i klimatfrågan hos de åkerier vi anlitar. De vill bidra i miljöarbetet och förarutbildningen har därför fått ett mycket positivt mottagande. Nu börjar vi med förarna i Bergslagen och Sörmland och vill givetvis att alla förare vi anlitar ska utbildas, säger Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog.

Den utbildning som Scania Sverige levererar till Sveaskog ingår i Scanias globala plattform för yrkesutbildning för buss- och lastbilsförare.

– Vårt avtal med Sveaskog står på egna kommersiella meriter. De förare som deltar i kursen utbildas bakom ratten på de bilar de använder i sitt dagliga arbete, oavsett lastbilsmärke, berättar Niklas Sperle, chef för Marknadssupport på Scania Sverige

Nytt EU-direktiv
Scanias förarutbildning är utformad för att uppfylla kraven i ett EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare. Direktivet gäller för bussförare från september i år och för lastbilsförare ett år senare. Enligt direktivet ska yrkesförare genomgå 35 timmars obligatorisk fortbildning inom en femårsperiod. Utbildningen omfattar både teoretiska och praktiska moment bestående av säker körning, ekonomisk körning och lastsäkring.

– Bara i Sverige finns cirka 50 000 aktiva yrkesförare som omfattas av det nya direktivet, vilket innebär ett behov av 350 000 utbildningsdagar per femårsperiod, säger Niklas Sperle.

Lönsam investering
– Våra erfarenheter av förarutbildning i nästan 40 länder är att investeringar i förarutbildning har mycket kort återbetalningstid, säger Claes Åkerlund, kommersiellt ansvarig för förarutbildning på Scania globalt.

– Det handlar inte bara om lägre klimatpåverkan och minskade bränslekostnader. Med en utbildad och motiverad förare som aktivt utnyttjar sina kunskaper minskar också olycksrisken, vilket bidrar till lägre reparationskostnader och minskad risk för skador på fordon och omgivning. Likaså är tillgängligheten och lönsamheten högre och förbättringarna kan på sikt även leda till lägre försäkringspremier, säger
Claes Åkerlund.

Wenger grundades i Schweiz redan 1893 och har sedan 1901 varit leverantör av fickknivar till Schweiziska armén. Wenger är baserat i Delémont i Jura-regionen och är med sina 160 anställda ett av de viktigaste företagen på den lokala marknaden. Wengers knivprodukter säljs idag i över 150 länder över hela världen.

Idag har Wenger över 160 olika modeller av knivar och fickverktyg. Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.

All tillverkning av delar och montering av knivarna sker lokalt på fabriken i Delémont.

Schweiz har en lång tradition av urmakeri och precisionsklockor. Wengers klockor är inget undantag. De är designade att möta de mest rigorösa militära kravspecifikationerna. Klockorna måste kunna utstå extrem kyla och fukt, stå emot stötar, magnetism och plötsliga förändringar av altituden. Under Swiss Commando Raid som innehåller 160 militära lag från femton länder utsätts Wengers klockor för det värsta som kan hända ett urverk, och inte bara i ett laboratorietest utan i verkligheten. Wengers klockor som marknadsförs i butikerna är exakt samma som de som används av det vinnande laget sedan 2003. Tävlingen går nattetid från Zermatt över de schweiziska alperna till Verbier, en distans på 55 kilometer och en höjdvariation på ca 4000 meter. Det bästa laget tillryggalägger sträckan på strax under 8 timmar.

Wenger Watch SA grundades 1997 i Biel/Bienne som ett dotterföretag till Wenger SA och har idag en kollektion av 150 olika klockmodeller och säljs i mer än 80 länder.

gps@work ab
Företaget startades 1994 och har sedan starten arbetat med satellitnavigation i olika former. De första åren var företaget helt inriktade mot den professionella marknaden, men sedan 2004 ligger fokus i stort sett helt och hållet på konsumentprodukter.

Sedan 2004 har gps@work ab varit generalagent för GPS-märket Magellan och i augusti i år breddades outdoor-sortiment med Wenger.

Företagets mission är att i Sverige marknadsföra och distribuera produkter som ger människor en högre livskvalitet. Produkterna skall motivera till en livsstil med aktivare fritid och därmed ett högre välbefinnande. Valet av tillverkare är baserat på produktkvalitet och styrkan i varumärket.

Bilden:
Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.

Länk: www.wengersverige.se

Kommentarer

victor(y) 17:52:14 2009-05-23

den är inte på riktigt den är fejk hur KAN man då tälja när den är så bred det är omöjligt!

ÄKTA!!!! 15:26:07 2009-07-31

det finns äver en för kontorsnissarna, en häftapparat med kniv eller tvärtom

Garanterat Äkta 22:38:12 2009-09-04

Den är garanterat äkta. Jag har hållt i den. Den går däremot inte att använda utan är för utställningar eller samlare.

För andra året i rad gör Sportfiskarna en storsatsning för att intressera Sveriges skolbarn för natur och för fiske. Under läsåret 07/08 kommer 10000 elever över hela landet att fiska med den lokala fiskeklubben i projektet som går under namnet Klassdraget.

Förra läsåret deltog 5000 skolbarn och i år genomförs alltså en dubbelt så stor satsning. Skolorna erbjuds en välorganiserad friluftsaktivitet. Den lokala fiskeklubben står för instruktörer och Sportfiskarna tillsammans med sponsorer står för fiskeutrustning och studiematerial. Efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla fiskeutrustningen och varje elev får ett häfte om livet under vattenytan och en dvd-film om grunderna i fiske. De flesta deltagande skolklasserna är i årskurs 3-5.

– Fiskeintresset är mycket stort bland svenska barn och ungdomar. Genom satsningar som Klassdraget vill vi få ännu fler barn att komma ut i naturen, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

Det är inte bara fiske som står på schemat. Under fiskedagarna brukar man också studera livet under ytan, till exempel småkryp i vattnet, och lära sig mer om naturen runt sjöar och vattendrag. På många skolor genomförs temadagar om vatten.

– De naturupplevelser barnen får genom fisket skapar också engagemang för att bevara och värna miljön, menar Stefan Nyström.

Intresset att medverka är mycket stort från lärare och skolor och Sportfiskarna ser att projektet kan bli ännu större.
– Tyvärr klarar vi inte av att ta med alla skolor som vill ut på en fiskedag i år. Därför har vi ambitionen att göra projektet ännu större nästa läsår, säger Stefan Nyström.

Projektet genomförs med stöd från Friluftsrådet och är ett samarbete med bland annat sportfiskebranschen.

Deltagande skolor och fiskeklubbar
Se hela listan på www.sportfiskarna.se/klassdraget/orter2008.asp
Aktiviteterna genomförs under hela läsåret men i första hand i september och maj.

Finska Finn Yachts AB lanserade sin nya Finn Flyer 36 i mitten av augusti. Därefter gjordes första provseglingen i skärgården utanför Helsingfors. Besättningen bestod av bland andra Finn Yachts ägare, Hans och Johanna Johansson, konstruktören Kamu Stråhlmann, Lars Sjöman som ansvarat för koncept, lösningar och kravspec, samt före detta nordiska mästaren i DN, Tom Sjöman.

Finn Flyer 36 Club båten som provseglades var utrustad med teakdäck och cruisingutrustning. Masten och bommen var i kolfiberutförande från Nordic Mast med vanter och förstag i rod. Båten vägdes innan provseglingen till 5 130 kg.
Med vinden från 90 grader sann vinkel och 4 m/s sann hastighet uppmätte besättningen 7,5 knops fart. Kryssvinklarna var 40 grader sann vinkel med en båtfart på 6,5 knop.

Tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement Club 4,7 ton , CR 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

Länk: www.sjomanyachting.se

Helsingborgslotsen Anders Jannesson var, tillsammans med sina två båtmän Bengt Olof Karlsson och Mikael Wessman, på väg från Helsingborg till boj M1 för att möta ett fartyg som skulle lotsas genom Öresund. På väg norrut i den nordgående separeringen möter de ett fartyg som går på sydostlig kurs (115 grader) med en fart på 9 knop och stävar mot grunt vatten.

Lotsbåten försöker nå fartyget via VHF anrop men lyckas inte få någon kontakt.
Lotsbåten går då upp längst sidan och försöker få uppmärksamhet genom att lysa, blinka och signalera mot fartygets brygga, men även detta misslyckas. Fartyget befinner sig nu ca 2 nautiska mil (13-15 minuter) från grunt vatten.

Lotsen beslutar då att tillsammans med en av båtmännen borda fartyget. Väl ombord går lotsen upp på bryggan och sänker fartygets fart, samtidigt som båtmannen väcker upp besättningen. Uppe på fartygsbryggan vaknar befälhavaren och lotsens bedömning är att han är berusad.

Lotsen ändrar fartygets kurs till kontrakurs samt försöker få kontakt med Kustbevakningen. Men svaret dröjer och det är danska SOK (Sjöoperativa
kommandot) som först reagerar på anropet. De uppmanar den svenske lotsen att manövrera över fartyget på danskt vatten och anger en position där han kan ankra. Danska SOK tar med sig tre polismän från Nordsjälland och möter upp med sitt fartyg SØLØVEN. Polisen kommer ombord för att förhöra besättningen och kan konstatera att befälhavaren är alkoholpåverkad.

Nu var det en väldigt lyckosam slump att lotsbåten mötte Little Jane i tid för att förhindra en olycka. Hade fartyget kunnat upptäckas på annat sätt?

Öresund är i dagsläget inte ett obligatoriskt rapporteringsområde för sjöfarten.
Men sedan en tid tillbaka pågår ett pilotprojekt med en svensk-dansk VTS (Vessel Traffic Service) i Malmö. För närvarande övervakar man ett begränsat område i sundet och den här incidenten inträffade utanför det området. Men en utbyggnad pågår, så i framtiden kommer man att övervaka sjötrafiken i hela Öresund. Då hade man tidigare upptäckt att Little Jane inte följde trafiksepareringen och kunnat påkalla besättningens uppmärksamhet. Det är det internationella FN-organet för sjöfart, IMO, som beslutar om sundet ska bli ett obligatoriskt rapporteringsområde.

Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.

Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

Länk: www.sjofartsverket.se

Nya Garmin Oregon-serien handburna GPS:er har bara en knapp: av och på. Allt annat sköts via den ljusstarka pekskärmen där stora tydliga ikoner guidar dig fram genom menyerna och gör Oregon riktigt spännande och användarvänlig. Displayen på 240 x 400 pixlar är riktigt stor för att vara en handburen enhet.

Oregon finns i tre olika modeller anpassade för olika behov. Alla har inbyggd högkänslig GPS mottagare. Minstingen i serien, Oregon 200, är förprogrammerad med världsomspännande grundkarta. Oregon 300 är förprogrammerad med världsomspännande grundkarta med skuggade konturer som ger djup och skarpa detaljer i kartbilden. Värstingen i serien, Oregon 400t, levereras med förprogrammerad topografisk karta med 3D perspektiv över Europa. Perfekt för alla typer av utomhusäventyr oavsett om du befinner dig på land eller vattnet. Självklart är de vattentäta.

Oregon 300 och 400t har dessutom inbyggd kompass, altimeter, alarm och ljud, de överför trådlöst rutter, spår och geocachar mellan olika enheter. Den trådlösa tekniken innebär även att man kan ansluta pulsband eller kadenssensor för cykling.

Du kan även skräddarsy din Oregon med fem olika användarprofiler: fordon, marin, outdoor, fitness och geocaching.

Oregon har plats för microSD kort för ytterligare kartografi, du kan ladda den med City Navigator vägkartor, BlueChart g2 Vision sjökort och Friluftskartan Pro. Oregon 200 kostar ca 3 495:-, 300 ca 4 295:- och 400t 5 295:-

Länk: www.garmin.se

Volvokoncernen introducerar nu 4:e generationens hybridlösning på bred front i såväl bussar som lastbilar och anläggningsmaskiner. ”Vår hybridlösning för tunga fordon är något helt annat än det som hittills funnits på marknaden”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. “I kraft av våra volymer och resurser har vi kunnat ta fram en mer standardiserad plattformslösning vilket är en förutsättning för att hybridteknologin skall kunna få ett brett kommersiellt genomslag inom den tunga fordonssektorn.”

Volvo har sedan 1980-talet provat olika typer av hybridlösningar och i mars 2006 premiärvisade Volvokoncernen världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Volvos lösning bygger på ett koncept som sammanfattats i begreppet I-SAM – Integrated Starter, Alternator Motor (integrerad startmotor, generator och motor). I den här lösningen arbetar en elmotor och en dieselmotor parallellt vilket innebär att de båda motorerna kan utnyttjas inom de områden där de är effektivast. Det här för med sig en högre kapacitet jämfört med seriehybrider, men också minskad förbrukning och ökad körbarhet – samtidigt.

Fjärde generationen

”Det här är vad vi kallar för den fjärde generationens hybridteknologi”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Om några år kommer hybridtekniken inte att vara en speciallösning utan en teknologi som kommer att finnas på merparten av nya stadsbussar och distributionslastbilar. Fjärde generationens hybridteknologi har de förutsättningar som krävs för att en sådan utveckling skall bli möjlig.”

De goda marknadsmässiga förutsättningarna för Volvokoncernens hybridteknologi hänger samman med att den bygger på en plattformslösning med hög andel standardkomponenter. De lösningar som hittills funnits på marknaden, och som även Volvokoncernen erbjudit, har byggt på hög andel specialkomponenter. Detta har försvårat volymtillverkning och medfört att fordonen blivit betydligt dyrare än motsvarande standardfordon. En annan fördel med en anpassningsbar plattformslösning som den som Volvokoncernen har tillgång till, är att den kan användas till många olika produkter och applikationer vilket ytterligare ökar volymerna och minskar produktionskostnaderna.

”Volvo ser goda möjligheter att utveckla hybridteknik för alla segment inom tunga fordon, allt från bussar och anläggningsmaskiner till lastbilar för distribution och fjärrtrafik”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.

Volvo Lastvagnar

Under hösten kommer ett antal av Volvokoncernens hybridfordon att visas upp på olika mässor, bland annat vid IAA i Hannover som pågår mellan 25 september och 2 oktober. Volvo Lastvagnar kommer där att visa upp världens första tunga hybridsopbil, Volvo FE Hybrid. Lastbilen, som premiärvisades i april i år, är en av två hybridsopbilar som testas i drift i Sverige av renhållningsföretagen Renova och Ragn-Sells. De här sopbilarna kan ge bränslebesparingar på upp till 20 procent och motsvarande minskning av koldioxidutsläpp. Därutöver är hybridsopbilen helt avgasfri och tystgående under eldrift, något som är viktigt både ur ett arbetsmiljöperspektiv men också på grund av att renhållningsfordon ofta arbetar i tätbebyggda områden tidigt på morgnarna.

Volvo Bussar

Inom kort lanserar Volvo Bussar också sin nya hybridbuss i Europa baserad på Volvokoncernens hybridteknologi, Volvo 7700 Hybrid, med produktionsstart under 2009. Hybridtekniken ger här en bränslebesparing på upp till 30 procent. Volvo Bussar kommer också framöver att genomföra fältprover med sex hybriddrivna dubbeldäckare på vissa linjer i London, en satsning som kommer att få stor betydelse för den framtida marknaden för hybridbussar i London.

Volvo Construction Equipment

Även Volvo Construction Equipment ligger långt framme med sin hybridteknologi. Vid mässan Conexpo i Las Vegas i mars i år gjorde Volvo Construction Equipment succé med sin hybridhjullastare, den första i sitt slag i världen, som med upp till 10 procent lägre bränsleförbrukning visar på de fördelar som hybridsystem kan erbjuda även för anläggningsmaskiner. Volvo Construction Equipment räknar även med att kunna utveckla hybridlösningen och därmed få ytterligare lägre bränsleförbrukning. Leveranserna av hybridhjullastaren, L220F, beräknas starta under 2010, med viss förproduktion under 2009.

För mer information om Volvokoncernens hybridteknik se:
http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/Volvo+Group/ourvalues/environment/hybrider/hybridteknologi

I somras startade Stiftelsen Håll Sverige Rent och Lidingö Stad en båtbottentvätt i Käppalahamnen för att erbjuda fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Inför den stundande höstupptagningen av fritidsbåtar inbjuder Håll Sverige Rent till en demonstration av båtbottentvätten i Käppalahamnen. Var med när båtarna från filmen “Göta Kanal II” får sina båtbottnar tvättade.

De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Målet med Håll Sverige Rent och Lidingö Stads projekt är att minska användningen av båtbottenfärger och få fler att välja att tvätta sin båt.

Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte enbart en miljövinst. Båtägaren spar också tid och pengar eftersom de slipper köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Ur hälsosynpunkt är det också en fördel att inte andas in damm från slip- och färgrester.

Håll Sverige Rent håller sin demonstration för pressen onsdag 24 september i Käppalahamnen på Lidingö.

Program
– Ingvar Bingman, styrelseordförande, Håll Sverige Rent – inleder
– Elin Svensson, projektledare, Håll Sverige Rent – berättar om hur båttvätten bidrar till en renare Östersjö och varför båtägare väljer att tvätta sina båtar
– Carl-Johan Gestrup ordförande i kultur- och fritidsnämnden på Lidingö stad – berättar om Hälsans ö
– Anne Gilbert, kultur- och fritidsförvaltningen, Lidingö stad – berättar om sommarens resultat, hur fritidsbåtägare har upplevt båttvätten m.m
– Demonstration av tvätten – båtar från filmen ”Göta Kanal II” använder tvätten

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är att Sverige ska bli världens renaste land.

Länk: www.hsr.se

2008 års landskamp i plåtslageri mellan Sverige och Norge är avgjord. Martin Johansson och Emil Wennberg från Uppsala var de tävlande för Sverige och de som efter 15 timmars hårt arbete korades som vinnare i tävlingen.

Segern tog de hem med hjälp av sladdlösa maskiner i Makitas serie verktyg med litiumbatteri; borr/skruvdragaren Makita BDF440RFE och slagskruvdragaren BTD130RFE. Maskiner som trots sitt lilla format och låga vikt besitter en enorm kraft.

– Ännu en gång har vi fått känna på kraften i borrskruvdragaren Makita BDF440RFE och i slagskruvdragaren BTD130RFE. Visst känns det otroligt roligt att veta att våra maskiner håller måttet och att Sverige fick ta hem segern, säger Mattias Sebell, Brand Manager, ESSVE.

Uppgiften bestod i att täcka ett tak och en fasad i titanzinkplåt. Efter hårt arbete i 15 timmar tog domarnas arbete vid. De konstaterade att norrmännen gjort ett mer estetiskt tilltalande arbete medan svenskarna gjort ett ur zinkplåtens perspektiv bättre arbete. När poängen sammanräknats stod det klart att Sverige vunnit med 80 poäng mot Norges 72.

Maskiner att räkna med
Makitas borrskruvdragare Makita BDF440RFE, 38 Nm med en vikt på 1,6 kg, har ett litiumbatterisystem och en 4-polsmotor som ger stor kraft trots det lilla omfånget.

Makitas slagskruvdragare BTD130RFE ingår i den serie av 14,4V Litium maskiner som har beteckningen Extreme, vilket innebär nyutvecklat motorpaket, förbättrad ergonomi, intelligent batterisystem s.k. Makstar med litiumbatterier.

Ett litiumbatteri är 40 % lättare och ger 280 % mer kraft än vanliga kadmiumbatterier. Ett verktyg med litiumbatterier kan därför kombinera två motsägande egenskaper: låg vikt och extrem styrka. Det gör den mycket lämplig för professionellt bruk. Proffsverktyg måste ha stor kraft, men bör samtidigt vara smidiga och lätta att använda.

Sveriges mesta äventyrare Ola Skinnarmo ska ut på nya äventyr. Denna gång ska han segla Nordostpassagen, 130 år efter att Nordenskiöld lyckades med bedriften. Det är en farlig resa, som ska genomföras klimatneutralt.

– Jag bestämde mig för ett år sedan att jag skulle försöka repetera Nordenskiölds bragd, samtidigt som jag vill sätta fokus på den globala uppvärmningen och det som händer med miljön i Arktis. Sett till helheten ser jag det här som min största utmaning hitintills som äventyrare, säger Ola Skinnarmo.

Expeditionen är ett svenskt-ryskt samarbete, där Ola Skinnarmo har handplockat expeditionsmedlemmarna från både Sverige och Ryssland. Precis som för Nordenskiöld handlar Olas äventyr om kulturutbyte. Teamet ombord ska utöver miljöförändringar även dokumentera utvecklingen av regionen och dess unika kultur och fåtal människor.

Äventyraren Nils Adolf Erik Nordenskiöld, som i Sverige inte fått lika stor uppmärksamhet som i resten av världen, lyckades med skeppet Vega 1878-1880 bli den första att segla Nordostpassagen. Han bar länge på ett intresse för att utforska möjligheten att färdas från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Sibirien. Men det hela gick inte smärtfritt till. I tio månader satt Nordenskiöld och hans besättning fast i ismassorna.

6 000 sjömil på tre månader
För Skinnarmo blir expeditionen en 6 000 sjömil lång seglats, där själva Nordostpassagen mäter 3 800 sjömil. Ola räknar med att bli förste svensk som lyckas upprepa Nordenskiölds bragd. Expeditionen kommer igång runt midsommar 2009 och att resan sedan tar tre månader. Om allt går vägen det vill säga. För han har stor respekt för farorna med expeditionen.

– Trots att det i år varit rekordlite is så är det fortfarande en farlig resa. Isen däruppe är lömsk och flyttar runt hela tiden med strömmar och vind. Det är lätt hänt att man blir fastlåst och fånge i isen, precis som Nordenskiöld en gång blev, säger Ola Skinnarmo.

– Det är ett av världens tuffaste ställen att segla på, säger Ola Skinnarmo.

I fotspåren för femte gången
Ola Skinnarmo har förutom sina expeditioner till Syd- och Nordpolen genomfört ett flertal äventyr där han följt stora upptäcktsresande i fotspåren, bland annat Nansen och Andrée.

För Ola Skinnarmo kommer tiden fram till avgången i juni vara full av förberedelser. För tillfället håller Ola på att renovera båten, den 60 fot långa Explorer of Sweden. Expeditionen kommer att resultera i en dokumentär som kommer att sändas på TV4 och hela äventyret går att följa på skinnarmo.com.

Expeditionen sponsras bland annat av East Capital och Corporate Express.

Länk: www.skinnarmo.com

Kommentarer

ove olsson 15:26:22 2011-02-27

Hej planerar att segla en 77 feet motorsailer genom no passagen.hollask stal bygge 12 cylinder man disel och 14 cubic disel 8 cubic vatten och watermaker,skulle vilja bestalla din bok och cd, var gor jag det
Mvh Ove Olsson

Inför nästa säsong presenterar Ekomarine en grundfärg som är anpassad till den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Anledningen är att Neptune Formula har visat sig ha problem med vidhäftningen tillsammans med vissa grundfärger från andra tillverkare. 5-10% av de båtar som använt färgen riskerar att ha drabbats. Den nya grundfärgen gör också att ytterligare ett led i färgkedjan kan miljösäkras.

– Det är tråkigt för de fritidsbåtsägare som drabbats, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. De kompenseras nu av vår trygghetsgaranti.

Det har inte varit nödvändigt att grundmåla båten för att använda den giftfria färgen Neptune Formula. De flesta som använt färgen har också målat den direkt på en gammal bottenfärg och då har vidhäftningen varit god. Ekomarine bedömer att cirka 5-10% av kunderna har grundmålat innan de målat med Neptune Formula.

Den nya grundfärgen, speciellt framtagen för Neptune Formula, utvecklas och testas i samarbete med Ytkemiska institutet, YKI.

Även andra nyheter planeras i färgsortimentet inför nästa säsong. Bland annat har nya aktiva komponenter i färgen testats under 2008 med mycket positiva preliminära resultat för att kunna ge en längre verkningseffekt. Det gör att färgen effektivare även i områden med stark beväxning och på Västkusten.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och utomlands, och den bygger på en naturlig bakteriefilm som skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet, vilket avskräcker bland annat havstulpaner.

Länk: www.neptuneformula.com

Kommentarer

HJ 23:48:28 2008-09-22

Hej !
Hör till en av dem som grundmålade innan användningen av Neptune Formula och tyvärr blev slutresultatet en stor besvikelse. Efter att ha renslipat botten och gjort epoxy-behandling med GELSHIELD200 valde jag att testa Neptune Formula. Det kändes rätt att välja giftfritt när man en gång "började om från början" och all tidigare giftfärg var avlägsnad. Till en början verkade det fungera bra, men när havstulpanerna började söka sin växtplats i början på augusti fann de tydligen en mycket attraktiv plats under min båt. I stort sett hela bottnen täcktes av havstulpaner. Hur mycket av färgen som satt kvar vid det laget är svårt att avgöra, dock hade båten inte varit i sjön mer än 2 månader. Finns det inte en "risk" att de som målar med Neptune Formula på en gammal giftfärg inte klarar sig tackvara bättre vidhäftning, utan tackvara att den gamla giftfärgen i sig fortfarande gör verkan?

Krister Samuelsson 08:33:37 2008-10-23

Hejsan HJ.
Tyvärr såg vi inte din kommentar till artikeln här förrän nu. Men vi svarar ändå.

Först vill jag börja med att beklaga att du drabbats av att färgen nötts bort från primern. Men det är inte såsom du beskriver, att Neptune Formula fungerar enbart på gammal giftig färg. Vad som händer när man målar Neptune Formula på en hård primer av den typ du använt är att den inte härdar ordentligt, och därför nöts bort snabbt. Den primer vi lanserar inför nästa år hindrar inte Neptune Formula för att härda. Det är alltså grundfärgens yta och inte om den innehåller gift
eller inte som är viktigt.

Krister Samuelsson
Ansvarig fälttester, Ekomarine

Berra 13:06:49 2008-10-23

Har ni inte en egen grundfärg som funkar på gång?

En helt ny båt förbättrar nu trafiken mellan Fjällbacka och ögruppen Väderöarna i Bohuslän. Båten, döpt till Ramnö, är byggd i Nordirland. Tidigare var det ett problem att nå ut till Väderöarna när det blåste för mycket. Rederiet brottades höst- och vintertid med inställda turer och en osäkra transporter.

Den nya båten, av RIB – typ (Rigid Inflatable Boat) är ny för västkusten och mycket sjövärdig. Den har en marschfart på 25 knop och har redan provats i 18 m/sek.

Ramnö tar 12 passagerare och är fullt utrustad med det modernaste i säkerhet och teknik. Radar, autopilot, plotter, ekolod, dator och Internet hör till standardutrustningen. Dessutom är båten utrustad med en värmekamera som skall kunna upptäcka fisakeredskap i mörker.

– Förutom turerna till Väderöarna kan vi nu öka vår aktionsradie betydligt, menar Hans Schub, i Fjällbackatrafik AB.

– Marschfarten gör att vi lätt kan hämta folk i Smögen eller ta en tur upp i den blivande marina nationalparken vid Koster.

Väderöarna är en ensam ögrupp , ca 7 distansminuter från Fjällbacka på västkusten, med en populär gästhamn för fritidsseglarna. Tidigare fanns här en bemannad lotsstation, fyrpersonal och skola. Fyrvaktarbostäderna är numera ombyggda till vandrarhem, café och restaurang.

Bilden:
Båten Ramnö i Fjällbacka hamn.

Nimbus Boats stänger sin fabrik i Visby på Gotland och 250 personer blir utanarbete där. Samtidigt behålls fabriken vid Fårösund och produktionen koncentreras till i första hand Mariestad och Storebro.

Press release från Nimbus 080915:

Ny produktionsstrategi inom Nimbus Boats.
Nimbus Boats har byggt några av Europas starkaste båtvarumärken Nimbus, Storebro, Paragon och Ryds genom att ständigt fokusera på kvalitet, design, säkerhet och komfort. Genom produktutveckling och innovation har vi dessutom under årens lopp tagit fram nya koncept och båtmodeller som alla blivit uppskattade av såväl Europas båtexpertis som konsumenter.

I syfte att öka effektiviteten genom att skapa en flexibilitet i byggnationen av olika båtmodeller, skapa förutsättningar för nya investeringar samt minska fasta kostnader, har Nimbus fattat beslutet om en ny produktionsstrategi som bland annat innebär en koncentration av antalet produktionsställen.

Fabrikerna i Mariestad och Storebro blir nav i den nya produktionsstrukturen
Nimbus investerar 42 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Mariestadsfabriken. Investeringen gör det möjligt för oss att bygga dubbelt så många båtar mot vad vi gör idag och det finns även möjlighet till ytterligare utbyggnad. Vidare kommer produktionen av koncernens snickeri- och träinredningar att koncentreras till fabriken i Storebro.

Marknadsutveckling
Utvecklingen av världsekonomin under våren och sommaren har påverkat den totala båtförsäljningen vilket innebär att vi också måste anpassa vår produktionskapacitet till rådande läge.

Konsekvenser för produktionsanläggningarna och verksamheten i Långedrag.
Valet av framtida produktionsstruktur och konjunkturläget medför att bolaget har för avsikt att inleda MBL-förhandlingar om att stänga produktionsanläggningen i Visby till semestern 2009 och flytta Visbys produktion till Mariestad, Storebro samt Fårösund.

Bolaget har för avsikt att genomföra produktionsflytten under hösten 2008 och våren 2009. Ett antal medarbetare i Visby kommer att erbjudas jobb i våra andra fabriker. Verksamheten i Långedrag inklusive huvudkontoret kommer också att påverkas av ovanstående händelser vilket innebär att även här kommer MBL-förhandlingar om personalneddragningar att inledas.

Ledningen i Nimbus gör bedömningen att åtgärderna ovan är nödvändiga för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft för koncernen.

Bilden:
Nya Nimbus 365 Coupé presenterades i augusti.

Sportfiskarna och 12 svenska rockband har gett ut ett samlingsalbum under namnet “Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård. Första projektet som de 300000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.

Tyvärr har gäddan, den populäraste sportfisken i Sverige, minskat kraftigt längs stora delar av ostkusten på senare år.

– Kunskapen om gäddbestånden är bristfällig och för att kunna genomföra effektiva fiskevårdsåtgärder och hjälpa gäddan att komma tillbaka behöver vi förbättra kunskapen. Därför känns det angeläget att satsa de insamlade pengarna i detta projekt, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Startskottet för projektet går 5 oktober då mer än 500 gäddfiskare samlas för gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I projektet pikereg.se (pike=gädda på engelska) kommer duktiga och engagerade sportfiskare och fiskeguider att bidra till genom att samla in data om sina fångster.

Dels kommer de som deltar i projektet att föra journal över sina fångster och dels kommer gäddor som släpps tillbaka att märkas med ett litet märke under ryggfenan. När samma fisk registreras igen får forskarna reda på hur mycket den växt, om den har flyttat sig, i vilken kondition den är och så vidare.

Med uppgifterna från fångsterna kommer Fiskeriverkets forskare att kunna bedöma bland annat i vilket skick gäddbestånden är, hur storleksfördelningen ser ut, hur väl fisk som återutsätts klarar sig med mera.

– På sikt kan uppgifterna också användas för att utvärdera genomförda fiskevårdsprojekt och förändringar i fiskeregler och fisketryck, säger Lars Ljunggren från Fiskeriverkets kustfiskelaboratorium.

Idag är yrkesfisket efter gädda litet i Sverige och det är därför viktigt att samla in uppgifter om gäddbestånden från dem som fiskar efter gädda, det vill säga sportfiskare. Gäddan är den viktigaste sportfisken som de senaste åren bara ökat i popularitet.

– Gädda är en av mina egna favoritfiskar. Att Ge fan i våra vatten kan bidra till att förbättra situationen för gäddan känns riktigt bra, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna till skivan Ge fan i våra vatten.

Pikereg.se är i första skedet ett pilotprojekt för att utveckla metoder som möjliggör insamling av uppgifter om fångster från sportfiskare. Projektet är ett samarbete mellan Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges Organiserade Fiskeguider. Pikereg.se finansieras genom pengar som samlats in i samband med Sportfiskarnas projekt “Ge fan i våra vatten” samt med medel från Fiskeriverket och Länsstyrelsen i Stockholm. Projektets webbsidor finns på www.pikereg.se.

På samlingsplattan “Ge fan i våra vatten” medverkar följande artister:
Soundtrack Of Our Lives, Millencolin, Moneybrother, Backyard Babies, Weeping Willows, The Hellacopters, Voice Of A Generation, Randy, Bitter Twins, Bombshell Rocks, The Hives, The Accidents.

Länk: www.sportfiskarna.se/gefan

27-29 mars 2009 firar Sportfiskemässan 5-årsjubileum på nya, moderna Kistamässan strax norr om Stockholm. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak.

Sveriges största drag-show Sportfiskemässan i mars är Sveriges största mässa för all sorts sportfiske . Här kan besökarna få råd och tips, testa nya produkter eller pröva på några av mässans alla aktiviteter. För vuxna sportfiskare finns bland annat flera flugkastbanor och dragbassänger, seminarier med kända föreläsare samt möjlighet att testa flugbindning, Trolling, Jerkfiske, Vertikalfiske, Dropshootfiske och Specimen.

Hos Rullakuten kan man få sin Shimano-eller Ambassadeurrulle servad. I Sportfiskeskolan får sportfiskare mellan 7-12 år lära sig om olika fiskesätt och för de allra minsta blir det fiskdamm.

– Sportfiskemässan har besökts av mängder med intresserade sportfiskare som fått se och uppleva allt de förväntat sig och lite till. Alla fiskemetoder och aktörer från samtliga delar av sportfiskebranschen finns representerade. Nu vänder mässan åter till sin födelseort men i nya lokaler. Kistamässan med sina stora öppna ytor och en takhöjd på upp till 10 meter är idealisk, säger Pär Lindberg, på Normark, en av branschens största grossister.

Här finns nyheterna inför kommande sportfiskesäsong Sportfiskemässan arrangerades första gången 2005 i Stockholm/Sollentuna. Efter några år på turné ute i landet är man nu tillbaka i stockholmsområdet. På plats med nyheter inför kommande Sportfiskesäsong finns branschens ledande leverantörer, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, hantverkare, fiskevård och bokförlag m fl. Det breda utbudet och en lång rad aktiviteter bidrar till att göra Sportfiskemässan till en angelägenhet för hela familjen. Men Sportfiskemässan är också en viktig marknadsplats – 2008 handlade 9.000 besökare för i snitt ca 800 kronor per person.

– Sportfiskemässan är en manifestation för hela branschen. Vi är glada att vara tillbaka och visa stockholmarna vad sportfiske har att erbjuda, säger Klas Elm, VD för Spofa Spöfiske som är en av mässans samarbetspartners.

Länk: www.sportfiskemassan.se

Regeringen har idag utsett Judith Melin till ny generaldirektör och chef för Kustbevakningen. Hon tillträder tjänsten den 13 oktober. Judith Melin kommer närmast från en anställning som generaldirektör för dåvarande Statens Kärnkraftsinspektion (SKI).

Judith Melin har också innehaft tjänster som enhetschef i Miljödepartementet och vid dåvarande Statens strålskyddsinstitut (SSI).

Judith Melin har varit särskild utredare för organisation och finansiering av kemikalietillsynen i Sverige.

Judith Melin har också haft internationella uppdrag, bland annat vid internationella atomenergiorganet IAEA som svensk styrelserepresentant och som Ordförande i Western Nuclear Regulators Association, en sammanslutning av Europas chefer för kärnsäkerhetsmyndigheter.

Länk: www.kustbevakningen.se

Pressrelease från Statens Maritima museer: Regeringen tillsatte 2006 en utredning av det svenska havsmiljöarbetet, hur det kan förbättras nationellt och i samverkan med andra länder. I maj kom utredarnas betänkande med titeln ”En utvecklad havsmiljöförvaltning” (SOU 2008:48). Senast 29 augusti skulle remissvar vara lämnade till regeringskansliet. Statens maritima museer har lämnat sina synpunkter till regeringskansliet, trots att myndigheten inte finns med i listan över remissinstanser.

– Ämnet berör oss i hög grad, och många av tankarna i rapporten är bra, bland annat de om en framtida förvaltningsorganisation. Men Havsmiljöutredningens betänkande är helt inriktat mot naturmiljön. Utredarna har tyvärr exkluderat kulturmiljön, säger Björn Varenius, chef för kulturmiljöavdelningen vid Statens maritima museer som varit med och sammanställt remissvaret.

I sitt svar efterlyser de maritima museerna därför en bättre diskussion av hur kulturmiljöfrågorna ska beaktas. En bärande tanke i till exempel miljöbalken är att natur- och kulturvärdena är starkt sammanlänkande och att ett väsentlig mål för miljöpolitiken är att skydda kulturmiljön, menar Björn Varenius.

Ett tydligt exempel där kulturmiljö och naturmiljön går hand i hand är problemet med dumpning av ballastvatten. Enligt SMHI:s beräkningar kan varje år miljardtals kubikmeter ballastvatten komma att dumpas i södra Östersjön från passerande fraktfartyg. Det medför inte bara en risk för föroreningar utan också att havslevande arter från främmande vatten kan komma in och etablera sig i Östersjön.

– Ett skräckscenario för marinarkeologer är att skeppsmasken, eller Teredo navalis som den heter, anpassar sig till Östersjöns låga salthalt och sprider sig. Den finns redan nu i södra Östersjön och hotar de unika trävraken där, säger Björn Varenius.

I remissvaret understryker Statens maritima museer också behovet av samverkan när det gäller exploateringar i den ekonomiska zonen. Exempelvis påpekas behovet av att kunna styra trålfisket så att värdefulla vrak och andra lämningar kan skyddas från skador. Även andra slag av exploateringar som vindkraftparker kräver ett bättre samarbete mellan myndigheterna. Havsmiljöförvaltningen bör på ett naturligt sätt integrera kulturmiljöfrågorna, och då gärna enligt kulturminneslagens principer, även i de fall exploateringen äger rum i ekonomisk zon där kulturminneslagen inte är tillämplig.

Länk: www.maritima.se

Den 28 november invigs Vasamuseets nya pedagogiska rum. Rummet är en del av projektet ”Alla ombord! – det salutogena museet”. Målet är att skapa förutsättningar för att alla barn och unga, oavsett funktionsnedsättning, ska kunna tillgodogöra sig, uppleva och aktivt delta i den pedagogiska verksamheten på jämställda och värdiga villkor.

Till exempel ska personer som använder sig av Bliss-symboler för att kommunicera kunna delta på samma villkor som alla andra. Bliss är ett system av symboler där ord och begrepp representeras av bilder i stället för av bokstäver. Det är ett internationellt språk som används av barn och vuxna som inte kan prata. De kommunicerar genom att peka på en symbolkarta.

– Vi har varit tvungna att arbeta fram helt nya bliss-symboler. Det fanns exempelvis inget tecken för ordet ”kollerstock” som är namnet på den stora rorkult som man styrde Vasa med, säger Carina Ostenfeldt som ansvarar för konceptet och är projektledare för ”Alla ombord!” på Statens maritima museer.

Nyligen presenterade hon projektet på ett internationellt Bliss-konvent. Intresset för de nya tecknen var stort. Och de är nu godkända och registrerade.

– Totalt har vi fått ett 30- tal nya tecken godkända av sekretariatet i Kanada. Vasamuseet är det första museet i världen som kommer att använda egna bliss-symboler, berättar hon.

Innan invigningen kommer man att ha testverksamhet under en månad för att finjustera rummet innan barnen i rehabilitering tar det i besittning. Verksamheten vänder sig i första hand till barn och unga från 6 till 14 år. Det pedagogiska rummet på Vasamuseet kommer att användas tillsammans med en pedagog och måste bokas i förväg.

Länk: www.maritima.se/allaombord.aspx

Professor Vidal Ashkenazi vid Nottingham Scientific Ltd har i sommar dekorerats med Royal Institute of Navigations allra finaste utmärkelse, Harold Spencer-Jones guldmedalj. Före professor Ashkenazi har bara en annan person fått medaljen under Royal Institute of Navigations 60-åriga historia. Professor Ashkenazi har under hela sin karriär arbetat i East Midlands och har starkt bidragit till regionens exceptionella kompetens inom satellitnavigering.

Professor Ashkenazi var med och grundade Institute of Engineering, Surveying and Space Geodesy (IESSG) vid University of Nottingham, där han arbetat i nästan 40 år. Han har också varit en drivande kraft bakom implementeringen av det stora pan-europeiska satellitnavigeringsprojektet Galileo.

Professor Ashkenazi har en lång karriär som forskare, rådgivare och expert inom satellitnavigering. Här är några axplock:

• Har arbetat som konsult för en rad myndigheter och företag jorden runt.
• Har handlett över 50 doktorander.
• Har publicerat över 500 vetenskapliga artiklar.
• Fick 1996 en medalj gemensamt av Storbritanniens Royal Society och Institution of Civil Engineers.
• Startade för 10 år sedan Nottingham Scientific Ltd (NSL), som arbetar med utveckling av robust och tillförlitlig satellitnavigationsteknik.

Enligt Ann Nilstoft, som är East Midlands representant i Skandinavien, attraherar regionens satsning på forskning och innovation allt fler företag: “Satellitnavigering är ett bra exempel på en bransch som verkligen har nytta av East Midlands satsning på innovation. Många internationella spjutspetsbolag finner den kompetens och företagsmiljö som de behöver här i Nottingham, Leicester eller Derby. Vårt team av specialister hjälper kostnadsfritt till med information och med att knyta kontakter med intressanta människor i branschen, som förstår svenska bolags affärsutmaningar och som kan ge konkret hjälp att hitta lösningar i East Midlands”.

Det svenska bolaget Hexagon Machine Control, som utvecklar GPS- och laserstyrda maskiner, har sedan lång tid haft sitt huvudkontor och utvecklingscenter i regionen. Julian Grant, som är Hexagon Machine Controls marknadsdirektör, är oerhört nöjd med etableringen i East Midlands: “Detta är en idealisk plats för Hexagon Machine Control. Vi är nära många av våra nyckelkunder och partners, med utmärkta kommunikationer via såväl flyg som bil. Och minst lika viktigt är att vi nu får tillgång till regionens expertis inom exempelvis satellitnavigering.”

Regionen East Midlands är känt för sitt företagsvänliga klimat, och cirka 1 400 utländska bolag har etablerat sig i regionen, främst inom sektorerna energisystem, fordonsindustri och bioteknik.
East Midlands ligger mycket centralt i England och har mycket goda kommunikationer, t ex är flygplatsen East Midlands Storbritanniens största fraktflygplats. Regionen är även känd för sitt relativt sett låga kostnadsläge, välutbildade befolkning och sin vackra natur.

Länk: www.englandseastmidlands.com

Den gångna helgen avgjordes världsmästerskap i Offshore racing på Guernsey. 2-liters klassen anses vara den tuffaste och hårdaste klassen att tävla i.

Tre Svenska ekipage kom till start bland de andra 17 båtarna. Vädret var mycket hårt och dom första tävlingsdagarna fick ställas in men man kunde dock till slut kora en segrare. Roy Smith från Guernsey vann till slut med sin B-23 batboat designad av Ocke Mannerfelt. Detta var Roys tredje VM seger med denna båtmodellen.

Thomas och Annika Wrenkler kom på 6te plats, Johan och Magnus Sjölander kom 8a och Thomas Rosen och Magnus Söderkvist kom 9a.

Ocke Mannerfelts batbåtar tog även 3dje, 7de och 11te plats – totalt har denna B-23 båtdesignen vunnit VM 6 VM de senaste 10 åren. Mycket av erfarenheterna har överförts till normala båtar för att höja säkerheten och minska bränsleårgången.

Länk: www.guernsey2008.worldoffshore.com/news

http://www.svera.org/

Foto: David Ormiston

Intresset för dieselelektrisk drift inom den kommersiella sjöfarten har ökat på senare år – och miljövinsterna är betydande. Med Volvo Pentas 16-litersmotorer är de miljöskadliga utsläppen bara är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel.

Den traditionella fartygsdieseln är mekaniskt kopplad till fartygets propeller via ett backslag och en drivaxel. Motorns varvtal är det enda sättet att påverka propellerns, och därmed båtens, hastighet.

Eldrivna propellrar
Med dieselelektrisk drift har fartyget ett antal (ofta fyra till sex) mindre dieselmotorer som driver varsitt generatoraggregat. Den producerade elen driver två eller flera drivenheter placerade under båtens skrov.

Drivenheterna är “allt-i-ett-enheter” med elmotor och propeller. Och genom att de är vridbara sköter de också styrningen. Farten kan här regleras genom elmotorerna i drivenheterna och även genom att variera antalet dieselmotorer som körs. Eftersom elmotorerna har låg ljudnivå och det är betydligt lättare att ljudisolera dieselelektriska generatoraggregat än traditionella marindieslar, så går t.ex. färjor med dieselelektrisk drift betydligt tystare än motsvarande fartyg med traditionell framdrift.

– Tillämpningar med stora variationer av båtens last eller hastighet, får oftast bättre bränsleekonomi och även avsevärt lägre emissioner med dieselelektrisk drift. Detta är två områden som blir allt viktigare för världens rederier och vi ser därför en starkt ökad efterfrågan på dieselelektriska alternativ vid de upphandlingar som görs, säger Gerard Törneman, produktplaneringschef för marina yrkesmotorer på Volvo Penta.

Bort med svavlet och kväveoxiderna
Istället för svavelhaltig bunkerolja går motorerna i ett modernt dieselelektriskt system på samma sorts diesel som används av exempelvis lastbilar.

Volvo Pentas D16-motor, som är ett vanligt alternativ för dieselelektrisk drift, uppfyller alla miljökrav för yrkestrafik, inklusive de omfattande europeiska för kanaltrafik. Miljöskadliga svavelemissioner är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel och NOx utsläppen nästan halverade jämfört med för bara några år sedan.

Antal motorer efter behov
Varje motor är som mest effektiv vid ett visst varvtal. Att köra på halvfart kan bli oekonomiskt och ge kraftigt ökade emissioner.

Med dieselelektrisk drift kan en eller flera motorer helt stängas av. Ett fartyg med sex motorer kan köra tre av dessa på full effekt och gå i halvfart, med bästa möjliga bränsleekonomi och lägsta möjliga emissioner. Just för passagerarfärjor och supplyfartyg, som kör med varierande last och fart, ger dieselelektrisk drift stora miljöfördelar – ofta så mycket som 15 procent lägre emissioner.

Ökad lastkapacitet
Framgången för dieselelektrisk drift beror inte bara på de direkta miljöegenskaperna. Tack vare att motorerna kan placeras var som helst blir last- och passagerarutrymmen större, vilket skapar möjligheter för effektivare sjötransporter.

Att fartygen kan köras – trots att en eller flera motorer är avstängda – ökar också säkerheten, eftersom det inte riskerar att bli drivande om en motor havererar. Det är också möjligt att göra service på motorerna utan att tvingas till kostsamma stillestånd.

I slutet av augusti åkte 20 elever från klass 5 C på Nygårdsskolan i Billdal utanför Göteborg med lärare till Stenungsund för en tvådagars segelkurs. Anledningen var att de tidigare i våras vann Båtmässans förstapris i en tipstävling för ungdomar.

– Det här blev en jätterolig upplevelse där eleverna fick samarbeta i båtarna och göra det med klasskamrater de inte vanligtvis brukar leka med, säger lärarinnan Sofie Sjödin.

Under två dagar fick eleverna lära sig hur man riggar, hissar segel, kastar loss och seglar optimistjolle av Stenungsunds segelsällskap. För många var det första gången på en segelbåt.

– Vår skola satsar mycket på att ge barnen gemensamma upplevelser, eftersom vi är övertygade om att det motverkar mobbing att göra roliga saker tillsammans. Det här blev en aktivitet där barnen svetsades samman och fick en rolig start på den nya terminen.

Även på nästa Båtmässa som går den 31 januari – 8 februari 2009, kommer det att finnas en rad tävlingar och aktiviteter för barn och ungdomar.

Bilden:
Christopher Kewenter och Jakob Holtback Yeter lär sig segla optimist under Nygårdsskolans seglarläger.

En ”klunk” på tre kubikmeter i sekunden strömmar sedan den 21 augusti genom Mörrumsån. Klunken i kombination med de senaste veckornas regn gör att det stundande havsöringsfisket kan bli rekordbra. Sommarens mestadels torra och varma väder har lett till ett lågt vattenflöde i Mörrumsån. Sveaskog har därför, via Fiskeriverket och den vattendom som reglerar flödet i Mörrumsån, begärt ett extra tillsläpp av vatten från fördämningen uppe vid Granö. Detta kallas för en ”klunk” och den innebär en nästan 50-procentig ökning av vattenflödet från de sju kubikmeter i sekunden som Mörrumsån haft under sommaren.

”Klunken” i kombination med regnvädret de senaste veckorna gör att aktiviteten bland havsöringarna som vandrar upp genom Mörrumsån förväntas bli intensiv.

– September månad är havsöringens högtidsstund i Mörrumsån. Med ett bra vattenflöde kommer höstfisket att bli fantastiskt, säger Percy Assarsson, chef vid Mörrums Kronolaxfiske,

Det varma sommarvädret till trots har fisket i Mörrumsån i år varit bra. Från premiären den 28 mars till och med den 3 augusti har det fångats 925 havsöringar (585 i fjol) och 454 laxar (295 i fjol).

Med de olika fiskevårdsåtgärder som gjorts under senare år är förutsättningarna goda för att det ska finnas gott om vandringsbenägen havsöring kvar i Östersjön. Vid en flödesökning kommer dessa fiskar med stor säkerhet att vandra upp i Mörrumsån.

– Vi hoppas att någon eller några öringar som simmar upp genom Mörrumsån till sina lekområden väger mer än tio kilo. Det är en drömgräns för alla fiskare att få en så stor havsöring.

Fakta: Mörrums Kronolaxfiske
Laxfisket i Mörrum är mycket gammalt och sedan uråldrig tid regalt (dvs tillhört kronan).
Det beskrivs första gången redan år 1231 i Valdemar II:s jordebok. I äldre tider användes ljuster för att fånga laxen i Mörrumsån. Efterhand tillkom redskap som laxkar, håv, laxnot, laxgarn. Dessa redskap var i bruk ända fram till 1960-talet. Numera är allt kommersiellt laxfiske nedlagt, men de gamla fasta fiskeplatserna vid Kungsforsen och Hönebygget kan fortfarande beskådas.
Vissa dagar under sommaren och i samband med höstfisket efter avelslax till fiskodlingen, håvas det fortfarande på gammalt vis. Allt annat lax- och öringfiske utövas idag som sportfiske.
Sveaskog äger och förvaltar Mörrums Kronolaxfiske