SINGAPORE (10 januari 2009) – Ericssons internationella båt, Ericsson 4, med brasilianske skepparen Torben Grael vann lördagens in port-race i Singapore och utökade sin ledning i Volvo Ocean Race. Nordiska Ericsson 3 ligger kvar på en total fjärdeplats trots en sämre dag där båten slutade på sjätte plats i in port-racet.
Tävlingen avgjordes i två korta bankappseglingar i skiftande vindar utanför Singapore. I första seglingen höll Torben Grael och Ericsson 4 andraplatsen från start till mål, bakom amerikanska Puma. Men i andra seglingen var det betydligt tuffare och ledningen växlade mellan fyra båtar i täten.
– Jag är oerhört nöjd med dagen. Men vi fick jobba stenhårt eftersom vinden växlade hela tiden, sade Torben Grael som också kan glädjas åt fortsatt totalledning 5,5 poäng före tvåan spanska Telefonica Blue.
Det var taktikern Stu Bannatyne på Ericsson 4 som hittade vindstråket som gav Ericsson den sista puffen av bli först över mållinjen alldeles före Telefonica Blue.
– Det var verkligen spänt idag. Det kändes som om vi hela tiden var i manövrar. Det gick inte att slappna av för en sekund. Vi brukar kalla det “freestyle racing” när man inte kan planera utan bara kör på, sade Bannatyne.
Grael och Bannatyne’s kollegorna ombord på den nordiska båten, Ericsson 3, hade en tyngre dag. Visserligen kom båten iväg bäst i dagens första race. Men det var också det enda som skippern Magnus Olsson och hans besättning hade att glädjas över. Ericsson 3 slutade femma och sexa i de två seglingarna. Det gav dem en total sjätteplats i det sju båtar stora fältet.
– Det var några taktiska beslut som inte blev som vi hoppats. Det är verkligen små marginaler som avgör, säger Magnus Olsson som ändå kan konstatera att Ericsson 3 ligger kvar på en total fjärdeplats i Volvo Ocean Race
Nästa gång båtarna i Volvo Ocean Race möts i ett in port-race är i kinesiska Qingdao 7 februari. Etapp 4 av tävlingen startar från Singapore söndag 18 januari och avslutas i Qingdao dit båtarna beräknas komma runt 30 januari.
VOLVO OCEAN RACE IN PORT-RACE I SINGAPORE
1. Ericsson 4: (4 points)
2. PUMA: (3.5 points)
3. Telefónica Blue: (3 points)
4. Telefónica Black: (2.5 points)
5. Green Dragon: (2 points)
6. Ericsson 3: (1.5 points)
7. Delta Lloyd: (1 point)
VOLVO OCEAN RACE SAMMANLAGT
1. Ericsson 4, 39 poäng
2. Telefónica Blue, 33.5
3. Puma, 31
4. Ericsson 3, 24
5. Green Dragon, 22.5
6. Telefónica Black, 22
7. Team Russia, 10.5
8. Delta Lloyd, 10
Länk: www.ericssonracingteam.com
Bilden: Ericsson 4. Foto: Oskar Kihlborg.
SINGAPORE (8 januari 2009) – Tävlingsjuryn för Volvo Ocean Race beslutade på torsdagen att avslå den protest som lämnats in mot totalledaren Ericsson 4. Däremot får nordiska Ericsson 3, en poängs avdrag för att ha seglat in i en “förbjuden zon ” under etapp 3. Regelgruppen, som ska kontrollera att samtliga båtar mäter in i Volvo Open 70-klassen, hade hävdat att Ericsson 4 inte hade giltigt mätbrev eftersom en del i fören, som kan liknas vid en stötfångare, hade bytts ut inför tävlingsstarten.
– Juryn finner att det inte fanns någon skyldighet för Ericsson Racing Team att informera om förändringen. Därför ogillas protesten, sade juryns ordförande Bryan Willis.
– Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet. Protesten ogillades på alla punkter och nu ser vi fram emot att få komma ut på havet och segla igen, sade Torben Grael, skeppare på Ericsson 4.
– Givetvis är det lite olyckligt att vi fått avsätta fyra dagars arbete på något som detta. Vi avbröt våra förberedelser inför lördagens in port-race för att istället lägga energi på förhandlingar. Men det är skönt att vi nu fått rätt av tävlingsjuryn, sade Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.
Tävlingsjuryn tilldömde däremot den nordiska båten, Ericsson 3, en straffpoäng för att ha seglat in i en “förbjuden zon” söder om Sri Lanka under etapp 3, från Kochi I Indien till Singapore.
Trots poängavdraget behåller Ericsson 3 sin tredje plats på etappen och teamet ligger kvar på en sammanlagd fjärde plats, nu med 22,5 poäng.
– Det var efter att vi rundat en rundningspunkt som vi oavsiktligen kom in i den förbjudna zonen under drygt 3 minuter. Det berodde främst på stark ström i kombination med svaga vindar. Men vi tjänade inget på det. Tvärt om förlorade vi i distans till de andra båtarna när vi behövde slå tillbaka för att komma ur zonen, säger Aksel Magdahl, navigatör på Ericsson 3.
Ericsson hade ytterligare en protest emot sig som skulle ha behandlats under torsdagen och som gällde en incident med spanska Telefonica Blue. Men på onsdagen drog spanjorerna tillbaka sin protest och därmed togs protesten aldrig upp.
VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
1. Ericsson 4, 35 points
2. Telefónica Blue, 30.5
3. Puma, 27.5
4. Ericsson 3, 22.5
5. Green Dragon, 20.5
6. Telefónica Black, 19.5
7. Kosatka, 10.5
8. Delta Lloyd, 9
Länk: www.ericssonracingteam.com
Bild:
Aksel Magdahl i protestförhandlingar. Photo by Dave Kneale/Volvo Ocean Race
Mange Olsson tar över som skeppare för Ericsson 3 efter skadade Anders Lewander, som är ordinarie skeppare på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, som för tillfället besöker Singapore.
Mange tar över under Leg 4 medan Anders får en knäoperation i Singapore. I och med detta firar Mange även sin 60:e födelsedag då han för första gången även tar över som skeppare på en båt i Volvo Ocean Race. Efter över 30 års erfarenhet som professionell havskappseglare axlar han detta ansvar.
I intervjun som du kan lyssna på här berättar Magnus “Mange” Olsson om sin nya roll. Bilden visare Mange vid ankomsten till Singapore. Foto: Gustav Morin/ERT.
SINGAPORE (Jan. 5, 2009) – Ericsson Racing Team’s svenske skeppare Anders Lewander kommer att missa nästa etapp av Volvo Ocean Race. Anders Lewander skadade sitt knä under förra etappen, mellan indiska Kochi och Singapore, och har nyligen opererats i Singapore.
Lewander skadade sig vid ett segelbyte några dagar efter starten av etapp 3. Anders fick ett slag på sidan av knäet vilket har gjort det instabilt och alltså tvingade honom till operation – eller en artroskopi som är ortopedisk titthålskirurgi, som används för att undersöka leder, eller för att kirurgiskt behandla skador i eller omkring leden.
– Anders har skadat menisken i sitt vänstra knä och efter röntgen och samråd med lokala ortopeder beslutade vi för att göra en artroskopi, säger Antonio Zoido som är Ericsson Racing Team’s läkare. Operationen genomfördes på Gleneagles Hospital i Singapore lördag 3 januari.
– Jag är självklart oerhört besviken över att jag missar den fjärde etappen. Vi har ett härligt gäng och seglar med ett bra självförtroende just nu. Det kommer att bli svårt att stå på kajen och se dem segla iväg.
Magnus Olsson, som haft rollen som vaktkapten ombord på Ericsson 3 tar tillfälligt över som skeppare på etappen från Singapore till kinesiska Qingdao som startar 18 januari. Med sin erfarenhet och rutin från fem tidigare Jorden Runt-kappseglingar var Magnus ett naturligt val som ersättare till Anders.
– Ericsson 3 har så här långt gjort en mycket stark insats och det är givetvis tufft för teamet och för Anders själv att han missar nästa etapp. Men vi utgår från att Anders skada läker som den ska och att han är helt återställd och redo för nästa etapp som startar från Qingdao 14 februari, säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius och fortsätter:
– Volvo Ocean Race är en mycket påfrestande tävling, både för båtarna och för besättningarna. Anders skada är ett bevis på hur lätt och snabbt något kan hända. Men givetvis har vi planer för hur vi ska hantera olika skador och avbräck. I det här fallet är vi lyckliga som har en besättningsman med Magnus Olssons erfarenhet. Hans rutin och kunnande kommer väl till pass nu.
Ytterligare en ändring i besättningen hos Ericsson 3 kommer att ske inför nästa etapp. Men det är en planerad sådan då Eivind Melleby från Norge har andra åtaganden på hemmaplan. Eivind kommer att återvända till Ericsson Racing Team för in-port racet i Qingdao 7 februari och sedan vara med ombord på Ericsson 3 för etapp 5 som startar en vecka senare.
Stockholmaren Klas “Klabbe” Nylöf är en av dem som nu kliver ombord för etapp 4. 41-årige Nylöf är framför allt en mycket erfaren rorsman och var med ombord på svenska EF Language som vann Whitbread 1997-1998 och på Assa Abloy som kom tvåa i Volvo Ocean Race 2001-2002.
– Det ska bli oerhört kul och spännande att bli en del av Ericsson Racing Team och att komma tillbaka till Volvo Ocean Race. Jag är mycket imponerad av Ericsson 3:s fina insats så här långt. Det ska också bli spännande att segla de nya VO70-båtarna som är mycket snabbare och mer krävande än när jag seglade Volvo Ocean Race senast, säger Klas Nylöf
Den andre “nya” besättningsmannen blir Jann Neergaard. Danske Neergaard är sedan tidigare en del av Ericsson Racing Team då han deltog ombord på Ericsson 3 i in-port racet i Alicante i oktober.
Volvo Ocean Race fortsätter närmast med ett in port-race i Singapore 10 januari. Etapp 4 startar 18 januari och båtarna väntas till etappmålet Qingdao cirka 12 dagar senare, runt 30 januari.
VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
1. Ericsson 4, 35 points
2. Telefonica Blue, 30.5
3. Puma, 27.5
4. Ericsson 3, 23.5
5. Green Dragon, 20.5
6. Telefonica Black, 19.5
7. Kosatka, 10.5
8. Delta Lloyd, 9
Engelska Princess Yachts gör en stor satsning med sittdeltagande på värdelns största båtmässa, tyska Düsseldorf International Boat Show 2009 som hålls 17 – 25 januari. Princess Yachts visar sex stycken avsina nyaste båtmodeller på mässan. Bland annat den nya Princess 85 Motor Yacht (bilden), den största Princess som någonsin har visats på denna utställning.
Bland de övriga Princessbåtarna som ställs ut finns V45 och V65 sports yachts, tillsammans med Princess 50, Princess 54 och Princess 58 flybridge yachts. Båtarna visas i Hall 6, Stand 6E41.
Länk:: www.princessyachts.com
Här är den engelska pressreleasen om 85 Motor Yacht:
Princess Yachts Announce Forthcoming 85 Motor Yacht
Princess Yachts International has announced that a new 85ft flybridge yacht is in the early stages of construction at its Newport Street manufacturing facility in Plymouth, England.
The new 85 Motor Yacht will bring the contemporary style and thoroughly resolved accommodation layouts of the Company’s new ‘Motor Yacht’ range to a wider audience to meet growing demand for larger Princess craft.
“The recent launch of the Princess 95 Motor Yacht in May 2007 has generated a great deal of interest in larger flybridge models from both new and existing Princess customers”, says Sales Director David Pyle. “With striking, elegant lines, a high level of standard equipment and trademark Princess performance and handling the 85 Motor Yacht will stretch the boundaries of contemporary living afloat. With the new Motor Yacht range we aim to surpass the expectations of the world’s most sophisticated and discerning owners”.
A number of advance orders have already been taken from preliminary drawings and first-in-line trials are expected to take place early in the New Year.
PRINCIPAL DIMENSIONS
Length overall (incl. pulpit) 85ft 1in (25.93m)
Length overall (excl. pulpit) 84ft 3in (25.68m)
Beam 20ft 8in (6.3m)
Draft 5ft 5in (1.65m)
Height above DWL (to top of GRP radar arch) 20ft 10in (6.35m)
Displacement approx. (Twin Caterpillar C32A) 70 tonnes*
Fuel capacity 1850 gallons (8400 litres)
Water capacity (incl. calorifier) 330 gallons (1500 litres)
Hot water calorifier 45 gallons (205 litres)
Holding tank capacity 110 gallons (500 litres)
ENGINE OPTIONS – DIESEL
Twin Caterpillar C32 (2 x 1675hp) Speed range: 28-30 knots †
Twin MTU 12V 2000 M93 (2 x 1800hp) Speed range: 29-31 knots †
Twin Caterpillar C32A (2 x 1820hp) Speed range: 30-32 knots †
Pressmeddelande från CM Hammar: Det har nyss kommit till vår kännedom att någon tillverkar falska kopior av vår hydrostatiska frigörare – Hammar H20. För ett otränat öga är kopian nästan identisk med originalprodukten, med Hammars logotyp och adress på toppetiketten. Den falska kopian ser likadan ut som originalprodukten, men det finns en viktig skillnad: Kopian fungerar inte!
Vi har testat flera stycken av dessa kopior. Inte en enda av dem fungerar tillfredställande enligt SOLAS reglementet – den falska H20 kommer inte att frigöra någon livflotte eller Epirb. Vi ser detta som ett mycket allvarligt problem. Det kan inte uteslutas att det finns fartyg ute på haven som seglar med falska hydrostatiska frigörare ombord. Om något av dessa fartyg skulle gå under kommer det inte att finnas några livflottar eller Epirbs som hjälper till att rädda livet på våra sjömän.
Hur kan du snabbt kontrollera att du har en Hammar H20 original?
• Köp alltid produkterna genom godkända distributörer eller auktoriserade servicestationer för livflottar och Epirbs
• Se till att du får med Hammars flerspråkiga produktmanual och flotteetiketten till varje livflotte H20 och Hammars märkningsinstruktion med varje Epirb utlösare (bild 1)
• Om du kontrollerar undersidan av Hammar H20 skall du hitta 5 (fem) tillverkningsmärken på alla enheter som är tillverkade efter april 2006. På enheter som är tillverkade innan det datumet är det bara 2 (två) tillverkningsmärken (bild 2)
• Serienummer och produktionsdatum (bild 2) kan alltid verifieras genom att kontakta CM Hammar på info@cmhammar.com
• Tillverkningsmärket på ovansidan av frigöraren skall alltid vara riktad mot repet (bild 3)
Länk: www.cmhammar.com
Finska Bella Boats presenterar en hel serie med nya båtmodeller, som kommer att visas för publik under vårens båtmässor. Det är typiska familjebåtar i storlekarna 5,0-5,8 meter som företaget har tagit fram. Anpassade för vanliga människors behov och ekonomi.
En av de större modellerna är 560 HT (bilden), som är en praktisk och mångsidig utflyktsbåt för den lilla familjen. Den har modern design och mjuka linjer, vilket gör Bella 560 HT behaglig att köra. Båten lämpar sig utmärkt för diverse båtutflykter, eftersom den är välutrustad. Det lilla pentryt kan kompletteras med en spis så att det blir möjligt att göra längre resor. Tack vare den breda dubbelkojen går det bra att övernatta. De rejäla sittbrunnarna ger god komfort och tack vare sin låga vikt passar båten även för trailertransport.
Bella 580 C är en genomgångbar allroundbåt med dränerade sittbrunnar i för och akter. Bella 580 C fungerar trots sin kompakta storlek utmärkt för helgutflykter och som förbindelsebåt. I kajutan finns gott om förvaringsutrymme och separata fack. Som tillval kan man även få spis och fläktlocksvärmare. Bella 580 C erbjuder mångsidig seglarnjutning i ett robust paket, från vår till sen höst.
Bella 500 Twin är en sportig båt med rymliga utrymmen för passagerare och gott om stuvutrymme för varor. Båten har stora skyddande vindrutor och bekväma sittplatser för två i fören.
Rejäla räcken och hög fribord tillsammans med 500- seriens stadig skrov med goda sjöegenskaper gör båten trygg och säker
Bella 500 Excel är en kompetent och sportig genomgångbar båt, som avslöjar sin verkliga kapacitet och otämjda bow rider-natur först i vattnet. Den är säker och rymlig och dess breda botten och djupa V-vinkel garanterar en behaglig färd även under hårda förhållanden. Reglerbara säten, breda bänkar och bra framkomlighet underlättar resan för alla.
Bella 500 R är en allroundbåt som passar för fisketurer, fritidsaktiviteter och som förbindelsebåt. Bella 500 R är en praktisk, lättmanövrerad och exceptionellt funktionell båt som ger en njutningsfull, jämn och avslappnad färd under alla förhållanden. Det stora öppna utrymmet i fören är som gjort för avslappnat umgänge samtidigt som det breda skrovet, de höga kanterna och förens stödjande räcken ser till att det även är säkert att röra sig på båten.
Denna allroundbåt är en av nyheterna för 2009 som passar för fisketurer, fritidsaktiviteter och som förbindelsebåt.
Länk: www.bellaboats.fi
Länk: www.flippermarin.se
Tre etapper har nu seglats av Volvo Ocean Race. Och lika många gånger har Ericssons nordiska båt kommit på tredje plats. Däremot blev det skiftet i toppen då spanska Telefonica Blue blev första båt från Kochi i Indien till Singapore dit båtarna kom sent på måndagskvällen lokal tid.
– Jag har verkligen gillat att segla den här etappen med mycket taktik och blandningen av förhållanden. Det är fortfarande hårt arbete men närkontakten med de andra båtarna gjorde etappen till en verklig utmaning, säger Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3.
De fyra båtar längst fram i fältet växlade om att vara i ledningen det sista dygnet i Malacka sundet ner mot Singapore. Och det gällde att inte bara hålla koll på konkurrenterna. I Malacka sundet finns hundratals lastbåtar och mångdubbelt fler små fiskebåtar och fiskenät ligger huller om buller. Det gäller att hålla tunga rätt i mun inte minst nattetid.
– Jag måste erkänna att jag vid några tillfällen trodde att vi skulle vinna etappen. Nu blev det tyvärr inte så. Men det var verkligen ett spännande race, säger Lewander
Ericsson 4 med internationell besättning blev fyra och amerikanska Puma la beslag på andra platsen. Det har snackats om att de spanska Telefonica-båtarna seglar bäst i lätta vindar och det var exakt vad skepparen Bouwe Beking visade. Telefonica Blue är snabb när det inte blåser så mycket.
Efter drygt nio dygn till havs och cirka 1950 sjömil (cirka 3611 km) skilde bara ett par hundra meter när Ericsson 3, Ericsson 4 och Puma slogs om andra platsen bakom spanska Telefonica Blue som hade gått i mål tio minuter tidigare. Puma drog det längsta strået av de tre och var en minut och 47 sekunder före Ericsson 3 som i sin tur var endast 40 sekunder före Ericsson 4.
Sammanlagt leder Ericsson 4 fortfarande på 35 poäng före Telefonica Blue på 30,5. Puma har 27,5 poäng och Ericsson 3 ligger fyra med 23,5 poäng. Nu får besättningarna några dagar ledigt för att fira jul och nyår. Den 10:e januari är det in-port race i Singapore och den 18:e januari smäller startskottet för etapp 4 från sommaren i Singapore till vintern i kinesiska Qingdao.
Länk: www.volvooceanrace.org
För att möta efterfrågan på ett billigare båtägande utan krångel lanserar det nystartade företaget Agapi Marine AB ett nytt koncept: ”Ett rikare båtliv”. Konceptet består av en paketlösning; en fullt utrustad RIB-båt med trailer. I samband med båtmässan i Stockholm 2007 gjordes en undersökning som visar att många människor förknippar båtägande med höga kostnader, besvärlig skötsel och tidskrävande underhåll. Intresset för båtliv ökar men många är tveksamma inför att ta steget att köpa sin första båt. Många som redan är båtägare skulle vilja hitta ett enklare sätt att ta sig ut på sjön med mindre meckande och mera tid på sjön.
RIB står för Rigid Inflatable Boat och är ett känt begrepp i båtvärlden. I Sverige är de mest kända som charterbåtar men passar lika bra som privatägda familjebåtar. Alla RIB-båtar som är 3,5 till 9 meter långa säljs med trailer och all nödvändig utrustning. Båtarna är av märkena Aquapro, som är stort i Australien och på Nya Zeeland, och Agapi, som är en nyframtagen, svenskdesignad modell. Motorerna är fyrtaktare från Suzuki och de specialbyggda släpvagnarna kommer från Reko-trailers.
För de flesta modellerna räcker det med en vanlig personbil som dragbil. Listan på utrustning som ingår i paketet är lång men flytvästar, GPS och sjökort kan nämnas. Medlemskap i Sjöassistans, försäkring och utbildning är också inkluderade.
– Kunden får i princip en nyckel i handen. Allt ingår, till och med en grundutbildning för nybörjaren, säger Peder Asplund, vd på Agapi Marine AB.
Möjligheterna att förlänga båtsäsongen, att strunta i när båtklubben har gemensam sjösättning och upptagning, att upptäcka nya vatten och att kunna gå in i grunda vikar som är svåra att nå med vanliga båtar är viktiga delar i ett helt nytt ”båttänk”.
– Tänk dig att ta en sväng i Stockholms skärgård ena dagen och en tur i Vänern eller på Västkusten nästa dag. Lär känna nya skärgårdar, hav, sjöar och älvar. Ta med hela familjen på en tripp till badviken, svärfar eller svärmor på fisketur, kollegerna eller vännerna på upptäcktsresa, enligt Peder Asplund finns inga begränsningar.
Det går snabbt, mindre än tio minuter, att sjösätta och ta upp båten och den är så stabil och sjösäker att även den som är ovan på sjön kan känna sig trygg. När båten inte används kan den ligga i vattnet eller vila på trailern på tomten, garageuppfarten eller någon av Agapi Marines sommarparkeringar.
Om du inte har möjlighet att vinterförvara båten själv kan Agapi Marine erbjuda flera lösningar. Det finns fem paketlösningar med pris från 95 000 kr.
Ägare och grundare av företaget Agapi Marine AB är Peder Asplund, civilingenjör, båtentusiast och aktiv inom båt- och RIB-charter i Mälaren och Stockholms skärgård. Tekniskt ansvarig är Håkan Valeberg som också driver Event Yacht Charter i Göteborg. Håkan har mer än 25 års erfarenhet av sjölivet som skeppare och besiktningsman. Företaget samarbetar med Suzuki, Reko-trailer, Atlantica Båtförsäkring, Sjöassistans, Sjöskolan på Beckholmen och Handelsbanken Finans.
Länk: www.agapimarin.se
Från och med 1 november 2008 ingår matchracingseglaren Anna Kjellberg i Sail Racing Test Team. Anna kommer, liksom de övriga medlemmarna i teamet, att vara delaktig i utvecklingen av nya produkter i Sail Racings sortiment.
Anna Kjellberg, 24 år från Göteborg, tog alla med storm under seglingarna på Marstrand i somras då hon med sitt Carpe Diem Beds Sailing Team kom med på ett wild-card och slutade på 2:a plats. Därmed slog hon flera favoriter på matchracingtouren.
– Detta är min tredje säsong som rorsman. 2008 har ju varit fantastiskt kul, framförallt med vår placering under seglingarna på Marstrand. Vi fick chansen att vara med och det var bara att ta den och satsa 100%, säger Anna.
– Vi kom 4:a under EM 2007, vilket vi var jättestolta över. Det gjorde också att min vinnarinstinkt ökade och jag bestämde mig för att gå in i 2008 med en seriös plan och en professionell inställning. Det har gett resultat, fortsätter Anna.
Team Carpe Diem har snabbt stigit på världsrankingen och är idag rankade på 13:e plats. Anna och Team Carpe Diem ser fram emot 2009, där fokus nu ligger på VM i Lysekil. Längre fram finns 2012 och OS i London.
I Team Carpe Diem finns erfarna seglare från matchracingtouren så som Nina Barne, Malin Källström med flera.
– Det är självklart väldigt tryggt att ha sådan samlad erfarenhet ombord, säger Anna. -Jag lär mig hela ständigt nya saker och utvecklas hela tiden, både som person och som rorsman.
När Anna letade klädsponsor till teamet var det flera varumärken som visade intresse. Men för Anna känns Sail Racing som rätt val. –Vi har liknande värderingar och visioner med våra varumärken. Att dessutom få vara en del av teamet på Sail Racing och att kunna påverka utvecklingen av nya produkter är väldigt inspirerande, säger Anna. -Jag har ett stort intresse för mode och jag tycker att Sail Racing har en skön kombination av sport och högre modegrad.
För Sail Racing är samarbetet med Anna Kjellberg ett viktigt steg i utvecklingen av varumärkets damkollektion. Med start 2009 kommer Anna och Team Carpe Diem att segla i Sail Racings kläder och löpande delta i produktmöten för utvärdering och uppföljning. Kommentarer och önskemål kommer sedan med all säkerhet att avspegla sig i produkter för marknaden.
Länk: www.sailracing.se
Sail Racing, som profilerat sig hårt senaste åren, bl. a som klädsponsor till Victory Challange inför Americas Cup 2007, har även följt utvecklingen i TP52 klassen. Som en del av en internationell satsning har man tillsammans med sin italienska samarbetspartner gått in som officiell klädsponsor till italienska Team AudiQ8.
– Detta är ett viktigt strategiskt steg för vårt varumärke att vara en del av ”Grand Prix Racing” inom segling, säger Christian Engström, försäljningschef på Sail Racing.
– Exponeringen hittills har varit mycket bra och inför Audi Med Cup 2009 har nu också andra team visat intresse för oss.
Magnus Holmberg, Sveriges bästa matchracing seglare genom tiderna, samt del av Sail Racings Test Team, blev inför VM i TP52 nu i oktober, kontaktad av Team Audi Q8 för hjälp med taktik och trimning av besättningen. Detta sammanträffande är en riktig fullträff, då båda parter samarbetar med Sail Racing. Magnus Holmberg meddelar nu att han är klar för Team Audi Q8 för hela säsongen 2009.
– Detta skall vi verkligen ta vara på, säger Christian Engström. -Det finns nu möjligheter för oss att nyttja samarbetet, inte bara i test av våra produkter. Självklart finns det också ett stort värde, sett till profilering av vårt varumärke , att vi finns på plats inom den just nu mest prestigefyllda seglingen i världen.
Sex stora regattor i medelhavet går alla under namnet Audi Med Cup. I cupen ingår just nu 22 team, från 10 olika nationer och från 3 kontinenter vilket det speglar det stora globala intresset för cupen. Och det ser ut som att det blir än fler team inför 2009. Klart står redan att Emirates New Zealand (2:a i Americas Cup 2007) är klara för Audi Med Cup 2009.
Länk: www.sailracing.se
Svenska Ostindiska Companiet AB (SOIC) har beslutat att senarelägga en ny långresa för Ostindiefararen Götheborg. I stället väljer SOIC att planera för en ny expedition i närområdet sommaren 2009. Enligt planeringen skulle Ostindiefararen Götheborg kasta loss för en ny långresa med ungefärlig avgång i mars/april år 2009. Målsättningen var att gå via USA till världsutställningen i Shanghai år 2010. På grund av det ekonomiska läget i näringslivet väljer SOIC istället att planera för en expedition i närområdet sommaren 2009.
– I dagsläget vet vi inte om skeppet kommer att representera Sverige vid världsutställningen i Shanghai. Skeppet är ett oerhört kraftfullt marknadsföringsverktyg, men det krävs att regeringen och näringslivet vill använda sig av det, säger SOIC:s VD Rikard Thornander.
Sommaren 2008 gjorde skeppet en lyckad expedition i Östersjön. Nu tittar man på hur en expedition i närområdet skulle kunna se ut. Bland alternativen finns att knyta an till Sveriges ordförandeskap i EU år 2009.
Länk: www.soic.se
Sjöfartsverket har beslutat att överlåta produkten Det Levande Sjökortet till T-Kartor Sweden AB. T-Kartor har under ett antal år bistått Sjöfartsverket med teknisk support och utveckling av produkten. Från och med den 15 december 2008 övertar T-Kartor ansvaret för produkten och supporten och Sjöfartsverket kommer i fortsättningen endast att leverera sjökortsdata.
T-Kartor Sweden AB är ett Svenskt privatägt företag som funnits sedan 1985 med huvudkontor i Kristianstad. Företagsgruppen finns representerad i 5 länder, med kunder i mer är 20 länder. Inom T-Kartor arbetar ca 120 personer. T-kartors huvudinriktning är att producera information/kartor, utveckla mjukvara, applikationer och Web lösningar relaterat till geografisk eller sjögeografisk information.
Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
2009 tar Poly-Produkter ett helt nytt grepp för att stimulera förenkla för konsumenten att handla linor i butik. Med konceptet Smart Pack” kan nu kunden handla färdigförpackade linor för alla användningsområden på båten i en praktisk förpackning, en vattentät väska.
– Vi vill göra det enkelt för båtägaren att välja rätt produkt samtidigt som vi vill kunna erbjuda butikerna ett bredare sortiment, säger Benny Widlund-Nilsson, VD och ägare till Poly-Produkter. IQline var första steget i detta sortiment.
”Smart pack”-sortimentet är anpassat till dagens båtägare som i allt större utsträckning vill ha färdigförpackade produkter. Dessutom blir linor i snygga färger allt viktigare för båtägaren. Med linor i snygga färger lyfter man enkelt utseendet på sin båt.
I ”Smart Pack” sortimentet finns allt ifrån förtöjning, ankring, linor till segelbåten, linor tilljolleseglaren – hela vägen upp till 45 fot. Med bra info på förpackningen är det bara för kunden att välja typ av lina och sedan gå till kassan och betala, avslutar Benny Widlund-Nilsson
Länk: www.poly.se
Malö 37 Classic har utsetts till Import Boat of the Year 2009. Det är andra gången på tre år som amerikanska båtmagasinet Cruising World belönar en segelbåt från Malövarvet i Kungsviken. Varje år bedömer en oberoende expertpanel årets nya båtar på den amerikanska marknaden. I år deltog hela 21 båtar. Båtarna genomgår noggranna tester och utsätts för prov på havet.
Egenskaperna som Malö 37 Classic uppvisade till sjöss och varvets omsorgsfulla känsla för detaljer gjorde den till juryns självklara favorit i klassen Import Boat of the Year. I januarinumret av Cruising World kallar man båten ”en dröm att styra och en fröjd för ögat”.
Juryns motivering
”Malö 37 Classic är en kundanpassad segelbåt byggd utifrån noga utformade kvalitetskrav – redo att segla varje ocean. Båten har ett elegant inre och en genomtänkt däckslayout. Seglingen är en förstklassig upplevelse.”
Redan 2007 belönade Cruising World en segelbåt från Malö Yachts. Då vann Malö 40 utmärkelsen som Import Boat of the Year.
Länk: www.cruisingworld.com
Från och med i höst kommer alla nya plottrar från Raymarine vara laddade med Navionics digitala sjökort. Redan vid leverans är de utrustade med kartografi över hela Europa.
– Detta sätter en helt ny standard som ingen annan är i närheten av. Våra kunder kommer verkligen få ytterligare mervärden och valuta för sina pengar, säger Henrik Kuhlman, försäljningsansvarig på Navship.
– Den inbyggda kartografin från Navionics har fått namnet Basic, vilket är missvisande, säger Henrik. Kartografin är allt annat än basic, alla detaljer finns med från 10 meters djup och grundare.
Själva kartbilden ser precis ut som vanliga papperskort och presenteras ”sömlöst”, utan skarvar.
Nya A-seriens plottrar och kombinerade plotter/fishfinders är de första Raymarineprodukterna som levereras med inbyggd kartografi.
Länk: www.navship.se
Raymarines nya kombiinstrument har detaljerad kartografi över hela Europa inbyggd redan från början. Den har dessutom Raymarines epokgörande HD digital fishfinder. Kartografin är perfekt för alla fritidsbåtsägare, den visar alla detaljer från 10 meter och grundare.
Ekolodet har överlägsen HD teknologi som visar fiskar, bottenstruktur tydligt och klart utan störande ytklutter även i grov sjö. Ekolodet anpassar sig automatiskt till ändrade bottenförhållanden och vattnets beskaffenhet.
Skärmen kan visa hel kartbild, delad bild, upp till 4 bilder samtidigt. Via Raymarines SeaTalkng interface kan de även visa motordata, autopilot och AIS på den ljusstarka skärmen i 256 färger. Överskådliga menyer gör handhavandet mycket enkelt.
De nya kombiinstrumenten finns i 3 storlekar 5, 5,7 och 6,4 tum, de är vattentäta och avsedda för öppna båtar.
Det nyutvecklade svirvelfästet och inbyggd Gps-antenn gör att montaget tar liten plats och att kombiinstrumentet med ett enkelt handgrepp kan kopplas in/ur och är lätt att ta med hem. Inbyggda kartografin kommer från världsledande Navionics och visar alla detaljer en fritids-båts/fiskare behöver för säker navigation. Minstingen (som inte är så liten) A50D med med 5 tums skärm kostar ca 12495:-, mellanmodellen A57D med en 5,7 tums skärm kostar ca 15995:- och A70D med skärm på 6,4 tum kostar ca 18995:-
Alla tre modellerna levereras med akterspegelsgivare.
Länk: www.navship.se
Ericsson 4 har tagit en knapp ledning före Puma i den tredje etappen av Volvo Ocean Race. Efter starten i mycket svaga vindar ledder Ericsson 4 med endast 2 Nm före Puma på måndagsförmiddagen. Ericsson 3 med sin nordiska besättning ligger på sjunde plats, 28 Nm efter ledaren. Länk: www.volvooceanrace.org
Finska Silver har utökat sin modellserie med ett par nyheter. De bygger båda på väl beprövade skrov. Den största båten heter Silver Eagle 650 DC och är en daycruiservariant på Eagleskrovet. Båten har försetts med vindrutor, dubbla sittplatser och en dörr som leder ut till fördäcket.
Silvers lösning med aluminiumskrov och glasfiberinnerliner ger en trygg och ombonad känsla. Dessutom tycker vi efter en provkörning i Stockholm i november att båten går både tyst och snabbt – 46 knop med en kraftfull Mercury Optimax 175 hk. Vi hade dock hellre valt en fyrtaktsmotor på max 150 hk.
Den mindre båten är Fox SC 485, som har en sittplats med vindruta för föraren om styrbord och en akterbänk. Övriga utrymmen är väl tilltagna och med tanke på fiskare och andra som vill ha en rymlig båt som kan trailas efter en vanlig personbil. Med en 60 hk motor var fartresurserna bra och båten planade utan protester upp med två personer ombord.
Fakta – Silvers nyheter
Modell Eagle 650 DC Fox SC 485
Längd: 6,30 m 4,85 m
Bredd: 2,40 m 1,95 m
Totalvikt: 810 kg 400 kg
Pris: 386 500 kr* 191 000 kr**
* Med Mercury Verado 135 XL. ** Med Mercury F60 EFI.
Micore släpper en ny modell till 2009. Den heter Micore 21cc Offshore och är den första båten från Micore Plats med inombordsmotor. Micore Plast är ett svenskt familjeföretag som startades 1979 av Göte Gustavsson som fortfarande är VD. Micore har producerat båtar sedan 1986 och totalt har över 2 200 båtar lämnat fabriken sedan 1986. Idagsläget tillverkar Micore cirka 125 båtar årligen.
Skrovet på den nya båten är baserat på Micore 630 Offshore, som Rolf Eliasson har ritat. Däcket är nytt med en stor motorlucka som man lätt kan plocka av vid eventuella fel på motorn.
Motoralternativet är för tillfället MerCruiser 3,0 på 135 hk med sötvattenkylning och Alpha one drev och servostyrning. Med denna motor gör båten cirka 34 knop. Båten kommer även att kunna fås med Volvopentas fyrcylindriga motorer.
Standardutrustning:
Tiltbar ratt Sportstolar
Badstege 12V Elutag
Pulpetöverdrag Automatsäkringar
Lanternor för & akter Handskfack
Klass 3 ögla Drickhållare
Fast tank 138l El länspump 2st
Brandsläckare Badbrygga
Automatisk brandsläckare Motorrumsfläkt 7 st stuvutrymmen
Tekniskdata:
Längd utan badbrygga 630 cm
Längd inkl badbrygga 700 cm
Längd i vattenlinje 505 cm
Vikt 1200 kg.
Bredd 240 cm
Pris med MerCruiser 3,0 är 295 000 kr.
Länk: www.micore.se
Genom en mycket bra och kontrollerad körning kunde Jonas Andersson köra hem en tredje plats i det avslutande racet för säsongen i F1 för båtar. Därmed säkrade Jonas även en bronsmedalj i VM! Detta är den bästa placeringen i F1 VM i svensk historia! Det är en fantastisk insats från ett team som är en underdog, om man jämför deras racing- budget med andra teams. Jonas skulle med en bättre budget definitivt ha en mycket större chans att ta VM-guld.
Jonas fick en fantastisk start och låg lika med ledande båt fram till första boj, där han naturligt föll tillbaka på grund av att man måste hålla spår, men han lyckades ändå gå upp från 5:e till 4:e. Sedan lyckades han också ta sig förbi den 9-faldige världsmästaren Guido Cappellini på första varvet. Därefter hälla han sin tredje plats hela vägen in i mål. Det var inte många omkörningar men oerhört tätt hela racet igenom. Oerhört nervöst också då han senaste tävlingen tvinades bryta med motorfel ett varv från mål! Då förlorade han sin VM- silverplats och åkte ner till fjärde som han hade haft i flera månader. Idag vann hann tillbaka ett VM-brons, och det var helt rätt!
Säsongen i sammandrag:
Jonas har under säsongen tagit två segrar, en 3:e plats och en 4:e plats och brutit resterande fyra race.
Jonas är snabb: i cupen för snabbaste varv på tävlingarna, SLAM- trophy, slutade han tvåa efter att ha presterat snabbaste varv på fyra av åtta tävlingar!
Jonas har haft en pole position och varit med i 6 av 8 shootouts, där de med de 6 bästa träningstiderna gör upp om de 6 första startpositionerna. Sammanlagt har Jonas varit 5.e bäst under säsongen.
F1 Team Sweden, som drivs av Jonas själv, blev tredje bästa team av 11.
Bild båt: Jonas Andersson, F1 Team Sweden.
Foto. Phillipe Stiernon.
Bild prispall:
Från vänster: Sami Seliö, Finland (förra årets världsmästare)tvåa i tävlingen och silver i VM. Tani Al Qamzi, Abu Dhadi, vinnaren av dagens tävling. Jonas Andersson, Sverige trea i tävlingen och brons i VM.
Bildbyline: Foto. Phillipe Stiernon.
I mycket lätta vindar lämnade de åtta båtarna i Volvo Ocean Race, på lördagen, den indiska hamnstaden Kochi. Om drygt en vecka beräknas båtarna vara framme i Singapore som är målet på etapp 3. Ericsson 4 leder tävlingen efter två raka segrar medan nordiska Ericsson 3 ligger på en sammanlagd femte plats. Spanska Telefonica Blue ligger tvåa och amerikanska Puma är på tredje plats.
Det var ett mycket samlat fält som styrde söderut för att sedan svänga mer mot öster. Framför dem ligger knappt 2000 sjömil med förväntade lätta vindar över Bengaliska viken till scoring gaten vid Sumatra och sedan via Malackasundet ner mot Singapore
Tre timmar efter start rapporterades Puma och Team Russia vara i ledningen en sjömil före de två Ericssonbåtarna. Farterna låg runt 10 knop. Men fältet var väl samlat och nu är målet att snabbt komma bort från de alltför lätta vindarna vid den indiska kusten.
Det var alltså helt andra förutsättningar i starten i Kochi jämfört med Alicante och Kapstaden då det var mycket kraftiga vindar när båtarna gav sig av.
– Det här kommer att bli ett helt annat race än de två första etapperna på grund av de lätta vindarna, sade Ericsson 4:as brasilianske skeppare Torben Grael innan båtarna lämnade hamnen.
Bilden: Ericsson 3. Foto by Oskar Kihlborg/ERT
Länk: www.volvooceanrace.org
Som vi skrev om i förra veckan på Båtlivs hemsida så har det tyska varvet Bavaria tagit hjälp av BMW:s designers för att rita och konstruera sina ny motorbåtar. Nu kommer ytterligare nyheter från detta stora varv: Bavaria Cruiser 55, som Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA har ritat och konstruerat.
Det är ett unikt samarbete mellan världens effektivaste varv (Bavaria), BMW Group DesignworksUSA och Farr Yacht Design som ligger bakom Bavarias nya flaggskepp. Hittills har det tyska varvet bara byggt båtar upp till max 50 fot, men nu kliver de alltså över den gränsen.
Bavaria Cruiser 55 är en båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers. Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett nytt steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper.
Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups Designworks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt kommer nya lösningar garanterat att överraska.
Det nya flaggskeppet kommer att presenteras under våren.
Länk: www.bavariasverige.se
Ericsson Racing Team har tagit emot priset för första- respektive andraplatseni deltävlingen till Indien och Cochin. Nuväntar närmast nästadelsträcka, somstartar 13/12 och går till Singapore. Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3, ledde sin nordiska besättning upp på scenen där de fick motta sitt väl förtjäntatredjepris.
Förstapriset vanns som bekant av den internationella besättningen på Ericsson 4 med sin skeppare, Torben Grael.
Nästa start går på söndag kl. 14.00 (Cochin lokal tid) 13 december.
Bilden:
Ericsson 4 vid prisutdelningen i Cochin. Foto Oskar Kihlborg, Ericsson Racing Team.
Länk: www.volvooceanrace.org
Wally Boats har i flera år visat världen vilka linjer som är hetast för både segel- och motorbåtar. Deras nya motorbåt 64 wallypower representerar ett slags “korsning” mellan de mindre WallyTender och de stora WallyPower yachts. Designen visar hur linjerna förenas till en integrerard och väl fungerande enhet.
Detta ger, i Wallys fall, både stor inre volym, rejäla däcksytor och en mycket spännande design som knappast kan anklagas för att kopiera någon annan.
Båten på bilderna är stor. Den är 19,4 m lång och 6,03 m bred och väger 30 ton. Den drivs med två stycken MAN V12 dieselmotorersamt Rolls Royce KaMeWa vattenjet, vilket ger en mahastighet på43-50 knop beroende på utväxling, propellrar och framdrivningssätt.
Länk: www.wally.com