Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 9 personer, varav en utländsk medborgare, omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 6 personer under oktober 2007.
Totalt har 90 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 99 personer under samma period förra året.
2008 oktober 2007
3 övriga 3
4 fritidsbåt 3
1 fritidsbåt, utländsk –
1 bad –
9 totalt 6
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2008.
5/10, Övriga
Fiskarehamnen, Västervik, H-län
En 19-årig man som varit anmäld försvunnen, har hittats drunknad
i Fiskarehamnen. Mannen var på besök hos vänner för en fest. På
något sätt har mannen kommit ifrån sina kompisar.
6/10, Övriga
Ribersborg, Malmö, M-län
En man hittades drunknad vid kallbadhuset på Ribersborg. En man som rastade sina hundar fann mannen och larmade räddningstjänsten. Omständigheterna kring mannens död är oklara men polisen misstänker inget brott.
12/10, Övrigt
Gapern, S-län
En 65-årig man har hittats drunknad vid sjön Gapern.
13/10. Fritidsbåt/fiske
Skedvisjön, Kolsva, U-län
En 42-årig man som gett sig ut för att fiska med båt, har hittats drunknad.
Polisen fick larm om att mannen saknades sedan båten observerats övergiven med motorn igång.
18/10, Fritidsbåt/fiske
Haraudden, Jokkmokk, BD-län
En 58-årig man kapsejsade med sin kanot i samband med fiske. Mannen fördes starkt nedkyld till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.
23/10, Bad
Fästningen, Varberg, N-län
En 80-årig man har hittats drunknad i havet utanför nakenbadet i Varberg.
30/10, Fritidsbåt
Östersjön mellan Landsort och Gotland, I-län
En man drunknade efter att ha fallit överbord från en segelskuta. Räddningshelikoptern från Gotland lyckades bärga mannen efter det att han legat ca. en och en halv timme. Mannen fördes till sjukhus där man konstaterade att han var död. Mannen var troligen inte svensk.
31/10, Fritidsbåt
Mälaren, Ridön, Västerås, U-län
Två män 20 och 60 år har drunknat efter en båtolycka i Mälaren.
Totalt var det fyra män i båten som hade varit på Ridön för att hugga skog.
Två av männen lyckades simma iland på ön Stora Sandskär. 20-åringen saknas fortfarande. Ingen bar flytväst.
En ny 31-fots modell från Paragon Yachts som förenar Skandinavisk stilren, modern och innovativ design med sportig prestanda och säkra sjöegenskaper. Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och innovativa, integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker nya Paragon 31.
Nya Paragon 31 hade smygpremiär i samband med Scandinavian Boat Show i Stockholm 5-9 november. Båten är den andra modellen i en helt ny generation av “året-runt-båtar” som bygger vidare på det mycket lyckade Paragon 25 konceptet. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen, dagsturer med vänner och bekanta, transporter, fiske eller andra aktiviteter till sjöss.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Förutom stora plana däcksytor och den kraftiga avbärarlist är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor panoramaframruta, öppningsbara skjutdörrar på båda sidor och stort “flushat” glastak med öppningsbar del.
De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och en “flybridge”. Den ljusa och moderna salongen upplevs som rymlig och mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar i salong och cockpit. Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare en helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.
I förkabinen ryms en stor dubbelbädd och pentry. Pentryt har generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spisen ligger dold under den eleganta bänkskivan i pentryt vilken snabbt och lätt kan fällas upp. Utöver det finns en stor toalett med full ståhöjd. Akterkabinen har två full-längds bäddar och smarta förvaringsutrymmen.
Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 9,85 m
Bredd / Width 3,30 m
Djupgående / Draught 1,10 m
Vikt / Weight 3 800 kg
Bränsletank / Fuel tank 450 l
Vattentank / Water tank 200 l
Batterier / Batteries 4x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4
Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-330 (228 kW, 328 hk/hp) 36 kn
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp) 39 kn
Länk: www.nimbus.se
Svenska Statoil vill hjälpa fler företag att utnyttja möjligheten att kompensera för de koldioxidutsläpp som företagen inte själva kan åtgärda i sin verksamhet. Därför genomförs nu en kampanj riktad till 6 600 företagskunder för att uppmärksamma hur företag, genom tjänsten Klimatneutral förbrukning, kan göra en insats för att minska sin påverkan på klimatet .
– Idag ökar andelen biodrivmedel, men fortfarande är den största andelen drivmedel som används fossila. Genom tjänsten Klimatneutral förbrukning vill vi ge företag möjlighet att ta ansvar för sin egen klimatpåverkan. Tjänsten ska ses som ett komplement till de åtgärder företagen själva kan genomföra i sin verksamhet för att minska påverkan på klimatet, säger Helena Winberg, Statoils miljöchef.
Cirka 6 660 företag kommer genom ett riktat utskick att få information om Statoils tjänst, Klimatneutral förbrukning. Tjänsten bygger på Kyotoprotokollets mekanismer. Genom att köpa utsläppsrätter som sedan inte används, reduceras mängden koldioxidutsläpp inom de sektorer som omfattas av systemet med utsläppshandel. Genom att fylla i företagets förbrukning kan man få en uppgift om vad det kostar att klimatneutralisera företagets koldioxidutsläpp. Kostnaden för att köra klimatneutralt med en bil som drar 0,8 liter per mil är i dagsläget cirka 40 öre per mil för en bensindriven, 45 öre för en dieselbil och 10 öre för en flexifuelbil som kör på E85 .
– För det företag som kör cirka 5 000 mil om året med bensinbilar blir kostnaden för att köra klimatneutralt drygt 2 000 kronor. Kör man däremot dieselbil är bränsleförbrukningen något lägre och då blir kostnaden drygt 1 800 kronor om året, säger Henrik Grenert, affärsutvecklare Statoil.
Vägtrafiken står idag för cirka 25 procent av de totala svenska utsläppen av växthusgaser. För att bidra till minskade utsläpp har Statoil under de senaste åren satsat stort på förnybara bränslen. Antalet försäljningsställen för etanol E85 har det senaste året ökat med ytterligare 30 procent, och Statoil säljer idag E85 på 330 stationer.
Sammantaget, inklusive låginblandning av fem procent etanol i den vanliga bensinen har Statoil hittills i år sålt cirka 100 miljoner liter förnybar etanol, vilket innebar att koldioxidutsläppen från trafiken reducerades med 125 000 ton – motsvarande de årliga utsläppen från nästan 50 000 bensinbilar.
– Vi vet att många av våra företagskunder har ett stort engagemang i klimatfrågan och att allt fler företag har insett värdet i att klimatanpassa sin verksamhet. Som ett ledande energiföretag har Statoil ett ansvar för att bidra till klimateffektiva lösningar och förenkla för företag som på olika sätt vill minska sin klimatpåverkan, säger Helena Winberg.
Mer information om tjänsten Klimatneutral förbrukning samt hur Statoil arbetar aktivt för klimatfrågan finns på statoil.se/klimat
Det är slut med att höra barnen beklaga sig över att deras gummistövlar är fula. Nu kan de nämligen själva bestämma precis hur stövlarna ska se ut, om och om igen. Med My Design Boots kan barn och andra kreativa själar uttrycka sig och skapa unika och personliga stövlar – och skulle man bli trött på de färger och motiv man har valt kan man bara tvätta bort alltihop och försöka igen. My Design Boots är en nyhet på den skandinaviska marknaden och kan köpas i svenska butiker från mitten av november.
Nu är det bara fantasin som sätter gränser för hur gummistövlar kan se ut. My Design Boots finns som ett komplett set med stövlar, massor av färger, palett, penslar och tvättpulver och det är så lätt att använda att hela familjen kan vara med. ”Barn tycker att det är roligt att måla – och det är ännu roligare om det de målar kan användas till något.
Med My Design Boots kan barn utveckla sin uppfinningsrikedom och kreativitet medan de skapar ett par gummistövlar i sin alldeles egna och unika design, igen och igen”, säger Michael Haas från Tradinggroup som har fått My Design Boots till Danmark. Om man inte är så bra på att teckna själv kan man använda sig av de många schabloner som är en del av extratillbehöret till stövlarna. Det finns exempelvis figurer från äventyrsvärlden och motiv med blommor, sommarfåglar, sköldpaddor, lejon, giraffer, elefanter, etc.
Högkvalitativ och barnvänlig färg
Själva stövlarna är av naturgummi och de färger man målar med är barnvänliga och inte giftiga. De är hållbara genom att färgen är vattenfast, flexibel och speciellt utvecklad för att kunna fastna på det glatta gummit. ”Vi upptäckte stövlarna som går att måla på i början av året och har därefter testat kvalitet och hållbarhet, bland annat genom att utsätta dem för en tur i diskmaskinen och för realistisk användning. Det är självklart våra egna och bekantas barn som har provat gummistövlarna”, berättar Michael Haas som bara har fått positiv respons på stövlarna. Många har framhållit att de personliga stövlarna är lätta att känna igen på förskolan eller i skolan – och köper helt enkelt ett set till samtliga barn i familjen.
Årets julklappsidé
My Design Boots finns i storlek 25-40 och kan användas av både vuxna och barn från 3 år och uppåt. Som tillbehör kan man också få ett varmt ullfoder som samtidigt gör stövlarna ett nummer mindre. ”På så sätt kan man köpa ett par stövlar som passar nu – med ullfoder i. Till våren kan man ta ur fodret och därmed förlänga tiden som stövlarna passar barnet”, förklarar Michael Haas. Bland övriga tillbehör kan man exempelvis få snören och olika figurer som klistras på stövlarna – och nya typer av tillbehör utvecklas löpande.
Tradinggroup är ett skandinaviskt företag som har specialiserat sig på exklusiva barnkläder som är nya, roliga och annorlunda. Just nu söker Tradinggroup återförsäljare av My Design Boots i Sverige.
Länk: www.mydesignboots.dk
Den norska båttillverkaren Askeladden har gått i konkurs. Därmed är en 97 år gammal epok i norsk båtindustri till ända. Askeladden var Norges största båtproducent, till och med större än Windy Boats.
Över 160 personer mister jobbet när Askeladden nu har gått i konkurs. Beskedet kom på onsdagskvällen efter en lång tids försök att rädda företaget.
Försäljningen har dock tvärstannat i höst för Askeladden, som sålde cirka en fjärdedel så många båtar i oktober i år jmäfört med samma period 2007. Dessutom har skulderna vuxit snabbt på grund av hundratals osålda båtar på varvet i norska Os och hos återförsäljare runt om i Norden.
Askeladden ägs av Henrik J. Askviks Sønner AS, som i sin tur ägs till lika delar av bröderna Georg och Henrik Askvik samt amerikanska Brunswick International, världens största marinföretag.
Länk: www.askeladden.no
MAST, Maritime Systems and Technology, är en väletablerad global kongress och branschmässa för ledare inom det marina försvars- och säkerhetsområdet. Organisationen bakom MAST är en internationell kommitté bestående av inflytelserika auktoriteter och beslutsfattare inom regering, forskning, utbildning och industri. Den 21-23 oktober 2009 äger arrangemanget rum på Kistamässan norr om Stockholm.
MAST är ett unikt årligen återkommande forum där framtida möjligheter och etablerade koncept diskuteras och debatteras av världsledande aktörer inom den marina sektorn och där nya rön inom teknologi presenteras.
– MAST has rapidly established itself as a high-profile forum for the world’s maritime security and defence leaders. Quality of facilities, comfort of surroundings and an environment conducive to networking are of paramount importance to us in selecting a venue. Kistamassan “ticked” all these boxes, plus offered an experienced event management team, säger Warren Edge, Business Director Evolutionary International Events.
Genom att belysa en stor bredd av ämnen och teknologier, både på operationell och teknisk nivå, attraherar MAST en stor internationell publik. 1 800 internationella delegater, från militära samordnare, stabschefer, slutanvändare, ansvariga för upphandlingar och marin- och försvarsattachéer till ingenjörer, teknikchefer och forskare samlas under 3 dagar på Kistamässan och MAST 2009.
– Det är en stor ära för Kistamässan att i hård konkurrens med alternativa städer och arenor få presentera MAST 2009. En stor internationell kongress med en rad ryktbara delegater inom regering, forskning, utbildning och industri på plats visar att Kistamässan redan etablerat sig som en viktig mötesarena även på internationell nivå, säger Christer Ekman, Affärsområdesansvarig på Kistamässan.
Kistamässan – Sveriges mest centrala mäss- och eventanläggning – är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de nybyggda lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella kontakter.
Länk: www.kistamassan.com
Touch heter den senaste elektroniska kartplottern från företaget Digital Yacht- Den använder sig av touchteknik för all manövrering. Nyheter är två skärmar på 12 respektive 15 tum, som kopplas till en black box som i sin tur baseras på PC-teknologi.
Plottern känns och fungerar som en vanlig plotter, men den här aparaten har funktioner som i en PC. Processorn innehålelr även en Class B AIS transponder och ett höghastighets trådlöst nätverkskort.
Plottrarna levereras förladdade med en global databas med över 35 000 sjökort, som bygger på den senaste C-Map Max Pro teknologin. Automatiska uppdateringar av korten är tillgängliga mot betalning.
Dessa plottrar kan byggas in i ett system med bland annat en radar på 2/4 KW i en radom eller i en inbyggd enhet. Det finns även möjlighet att ansluta ekolod till apparaterna.
Pris från £2895 inklusive engelsk moms.
Länk: www.digitalyacht.co.uk
Göteborgsföretaget Sail Racing tillsammans med reklambyrån Ovland and Friends tog hem två priser på galan för Svenska Publishing-Priset. Design, text, tryck och visuellt innehåll bedöms av juryn som består av allt från art directors och språkpedagoger till professor i medieteknik och journalister.
I kategorin ”Kataloger” vann 2008 års katalog för Sail Racing. Juryns motivering var ”För en aptitlig katalog som med högklassiga bilder och konsekvent design som griper tag i läsaren”. Juryn gav 36 poäng av 40 möjliga.
För samma katalog vann man också det visuella priset. Det vill säga juryns specialpris för bra bilder och visualisering. Juryns motivering: ”För utsökta och överraskande fotografier i symbios med fräscha produktillustrationer”.
– Två stimulerande priser som verkligen visar att det lönar sig att lägga all den tid och kraft som vi gör på form och foto för att utveckla vårt varumärke. Vi har också lyckats återspegla våra kärnvärden som Speed, HighTech, Innovation och Test Team säger Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing.
– Arbetet med nästa års katalog är i full gång och vi kan lova att den kommer att bli minst lika bra som den vi nu har vunnit med, säger Lars Bolin.
Länk: www.popkom.se/page
Med en modell av en 18 m lång deplacementsbåt visade svenska Anytec en intressant studie över hur en miljövänlig motorbåt kan se ut. Går planerna i lås kanske modellen byggs i full skala inom 1-2 år. Det är Anytecs designer, Håkan Pettersson, som står bakom konstruktionen.
Håkan är själv seglare på fritiden och det syns i modellen på bilden, som har byggts i skala 1:10. Den är cirka 1,8 m lång.
Båten är ”i verkligheten” 18 m lång och 4,3 m bred. Den är tänkt att gå i deplacementsfart cirka 10 med en förbrukning på under 1 lit/Nm.
Länk: www.anytec.se
Den nya James Bond filmen Quantum of Solace, som hade svensk premiär i slutet av oktober, innehåller många rafflande båtscener. Bland annat dyker ett par rejäla Sunseeker motorbåtar upp i filmen och James Bond genomför sin mest omfattande båtjakt någonsin i den här filmen.
Filmen är producerad av Michael G. Wilson och Barbara Broccoli och regisserad av Marc Forster. Manus är skrivet av Paul Haggis och Neal Purvis och Robert Wade.
Filmen spelades in i Panama i mars 2008. Båtscenen med jakt på diverse skurkar tog tre månader att förbereda och omfattade totalt över 100 båtar, bland annat en Sunseeker Superhawk 43.
I en annan del av filmen åker James Bond med den allra första Sunseekerbåten som byggdes, en Sunseeker Sovereign 17 från 1970 som renoverades till nyskick 2005 för att fira företagets historia.
Även en Sunseeker 37 Metre Yacht M4, ett av varvets senaste och största ”skepp”, finns med i bakgrunden.
Fem olika Sunseeker modeller har medverkat i tidigare filmer med James Bond: Casino Royal (2006) hade med en 108 Predator, en XS 2000 och en Sportsfish 37, i Die Another Day (2002) klev Halle Berry ombord på en Superhawk 48 och i The world is not enogh (1999) användes en Superhawk 34 i våldsam jakt nerför Thames i London i över 60 knop.
Länk: www.sunseeker.com
Bilden: James Bond under inspelningen av den senaste Bondfilmen. Quantum of Solace ©2008, Danjaq United Artists, CPII. 007 TM and related James Bond Trademarks, TM Danjaq.
Genom att byta ut hinken och trasan mot Kärcher WV 50 Set blir fönsterputsningen gjord på ett kick utan ansträngning. WV 50 suger upp allt smutsvatten från ytan och gör fönstren rena och torra utan ränder eller smutsrester.
WV 50 Set gör fönsterputsningen enkel och bekväm. Först sprayas vatten och rengöringsmedel på fönstret med hjälp av sprayflaskan. Fönstret tvättas med tvättmunstycket och mikrofiberduken. Därefter suger fönstertvätten upp allt överflödigt smutsvatten – den lämnar inga ränder.
Tack vare batteridriften är fönstertvätten smidig att använda och man begränsas inte av en störande sladd. Den kompakta konstruktionen med det ergonomiska handtaget gör den extra användarvänlig. Sugmunstycket är specialdesignat för att ge en ren och torr yta på glas, speglar och kakel.
Pris 795 kr.
Länk: www.karcher.se
Aqualiv förstärker sin organisation med tre personer i yppersta klass inför framtida expansion. Personerna har en gedigen bakgrund och en väldokumenterad erfarenhet och resultat från tidigare anställningar.
Sven Bokstedt
– Aqualiv AB har engagerat Sven Bokstedt som säljare från och med 1 november. Sven har över 20 års erfarenhet från säkerhetsprodukter inom de marknadssegment som Aqualiv är verksam inom. Sven har drivit upp ett antal produkter till marknadsledande positioner inom dessa marknadssegment. Sven Bokstedt har tidigare haft anställningar på Honda MC och ABUS.
IngBritt Hedlund
– IngBritt Hedlund har anställts som ekonomiansvarig från och med november månad. IngBritt har mångårig erfarenhet från operativt ledande ställning, styrelseuppdrag och varit delaktig i ekonomi, management och företagsförvärv i mindre bolag likväl som internationellt etablerade företag. Vi ser fram mot att få ta del av hennes breda kompetens inom dessa områden.
Leif Nilsson
– Leif Nilsson har anställts såsom teknikansvarig i Aqualiv. Leif Nilsson kommer att ansvara för den fortsatt snabba tekniska utvecklingen av Aqualivs produktprogram. Leif Nilsson har bl.a. sin spetskompetens inom embedded systems, TCP/IP och datakommunikation.
– Med den gedigna erfarenhet och breda kompetens inom sina ansvarsområden som våra nya medarbetare besitter kommer dessa personer att vara en oerhörd tillgång för Aqualiv. Dessutom är deras kunskap en viktig resurs när det kommer till att lotsa Aqualiv in i framtiden, säger Mattias Malmgren, VD på Aqualiv AB.
Länk: www.aqualiv.com
Torsten Wiborgh, 51 år, civilingenjör och till vardags vägmästare på Sveaskog, blir ny vd för Sveriges äldsta konstgjorda vattenväg Hjälmare Kanal. I hans uppdrag ingår att säkra kulturarvet och att utveckla kanalen som besöksmål.
– Det är hedrande att få uppdraget att förvalta denna nationalklenod, som självaste Baltzar von Platen arbetat med. Jag kommer att utveckla kanalen som attraktivt besöksmål bland annat genom samarbeten med lokala företagare, säger Torsten Wiborgh.
Hjälmare Kanal ägs av Sveaskog, som har inlett ett omfattande upprustningsarbete av kanalen. Sedan 2002 har besöksmålet förbättrats med en servicebyggnad med dusch och toaletter, ett besökscentrum med utställning och café, vandringsleder, rastplatser och grillplatser.
Torsten Wiborgh är vägmästare på Sveaskog med ansvar för vägar, broar och dammar i marknadsområde Bergslagen. Som vd i Hjälmare Kanal efterträder han Jimmy Pettersson, vd på Sveaskog Naturupplevelser AB. Jimmy Pettersson ska fokusera på sina andra ansvarsområden inom Sveaskog Naturupplevelser AB.
Hjälmare Kanal, som sträcker sig närmare 14 kilometer mellan Arbogaån och Hjälmaren, är i drift sedan 1639. Den byggdes för att underlätta transporterna av gods mellan Bergslagen och Stockholm. Idag trafikeras kanalen endast av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Slussarna öppnas och stängs för hand precis som för fyra hundra år sedan. Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån, och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar.
Kanalen har varit i statens ägo sedan 1815. År 1819 bolagiserades verksamheten i Hjelmare Kanal och Slussverks Bolag.
Torsten Wiborgh bor i Örebro och började på Sveaskog år 2001. Han har tidigare arbetat inom byggbranschen.
Länk: www.hjalmarekanal.se
Simrad har en lång tradition inom avancerad autopilotteknologi och har belönats för detta gång på gång. Precis nyligen avslutades National Marine Electronics Association (NMEA) konventionen i San Diego, Californien och Simrad tog hem priset i klassen ”2008 års bästa Autopilot” för den nya AP24-AP28 autopilot serien.
Detta prestigefyllda pris, som röstades fram av “icke tillverkare”, men aktiva NMEA medlemmar, och NMEA-certifierade marinelektronik tekniker, togs emot av Louis Chemi, Navico Executive Vice President, Sales & Marketing, America. Navico är världsledande inom marinelektronik för nöjesbåtmarknaden och de distribuerar produkterna B&G, Eagle, Lowrance, Northstar och Simrad.
Dessa nya Simrad autopiloter är de mest avancerade någonsin, och erbjuder ägare av motor- och segelbåtar från 25 till 80 fot, en kombination av sofistikerade styrfunktioner, SimNet integrering och världsledande Simrad kvalitet. Simrad AP24 och AP28 autopilot modellerna har en funktion som kan använda sig av en Virtuell Roder Feedback (VRF™) teknologi, som eliminerar behovet av roder feedback ombord på snabbgående motorbåtar med inombords- och utombords motorer. Denna exklusiva Simrad teknologi ger enklare installation och ännu mer pålitlighet, samtidigt som systemkostnaden reduceras.
I tillägg till detta godkändes de nya autopiloterna för installation på Volvo Penta IPS system och EVC (Electronic Vessel Control) utrustade båtar. Detta gör att Simrads innovativa autopiloter nu kan användas på en mängd olika premium motorbåtar som använder sig av IPS och EVC tekniken. AP24/AP28 har en lång lista av avancerade styrfunktioner för både segel- och motorbåtar. Detta kan vara olika förprogrammerade girmönster, djupkontur styrning, integrerade styralgoritmer, avancerad vindstyrning, Instrument Data Presentation, och mycket, mycket mer.
”Vi har decennier av erfarenhet av att tillverka autopiloter för den “verkliga världens förutsättningar”, och våra autopiloter har de funktioner som dagens båtägare verkligen vill ha”, sa Louis Chemi. ”Denna senaste generation av autopiloter bygger vidare på Simrad traditionen av robust design och pålitlighet till sjöss.
Vi är mycket glada över utnämningen och att NMEA röstmedlemmarna var helt eniga i sitt val, och vi tar med stolthet emot priset för Navico familjens räkning”, lade Chemi till.
Länk: www.simrad-yachting.com
Nu presenterar Bavariavarvet 35 Cruiser. Båten kommer att levereras f ro m slutet av november. Nya 35:an är efterlängtad. Vi har mycket stor efterfrågan på en modell med tre hytter i denna storleksklass. 35:an har den revolutionerande, flexibla, akterhyttslösningen där man på någon minut bygger om akterhytterna. Du kan få en jättehytt över hela båtens bredd, två lika stora hytter, eller en mindre barnhytt och en stor ägarhytt. Den nya båten får varvets moderna design av inredning som lanserades på 43:an. Resultatet är en båt för moderna seglare med krav form och prestanda.
Den nya 35:an har en mycket rymlig inredning med genomtänkta funktioner. Förpiken har generöst stora kojer. Här finns också rymliga garderober, hyllskåp och stuvutrymmen.
Vid nedgången finns en mycket stor öppen kommunikationsyta som ger en oöverträffad rymdkänsla i denna storlek på båt. Från denna yta når du två akterhytter, pentry, WC, sittgrupp och navigationsplats. En tillsynes teknisk lösning som underlättar livet ombord och därmed skapar trivsel. Salongen har en inbjudande sittgrupp med vinkelsoffa om babord och en rak soffa om styrbord. Stort längsgående pentry bidrar ytterligare till de öppna ytorna. Kylskåp under bordet som är lätt att nå från pentryt.
Navigationsplatsen har en fällbar navigationsyta för att utöka platsen vid soffan. Stort WC om styrbord vid nedgången. Den nya modellen bygger på 34:ans skrov och däck. Denna modell har i jämförelsetester bevisat att hon seglar bättre än båtar som marknadsför sig som racinginriktade båtar. 35:an har en modern och fräck framtoning där varvets uppskattade klassiskt vackra former finns bevarade. Långa seglande linjer med väl balanserade sektioner ger farten men också en båt som uppför sig väl i grov sjö.
Sittbrunnen är tack vare nytänkande rekordstor med sittbänkar på hela 2,40 m längd och utrustad med ett bra sittbrunnsbord.
Länk: www.bavariasverige.se
Stockholmsbaserade Delta Powerboats har tagit fram den femte båten i sin serie med lättdrivna motorbåtar byggda med modern teknik. Delta 34 fick sin världspremiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm.
Liksom de övriga Deltabåtarna är 34:an en mycket lättdriven båt. Den är byggd med vakuuminjicering i material som vinylester och divinycell. ¨Detabåtarna har dessutom en stegbotten med ett luftsmort steg, vilket gör dem väldigt bäriga och i princip tar bort planingströskeln.
Delta 34 Sidewalk är tänkt både som transportbåt och som semesterbåt. Den är på 11,0×3,3 m och väger 4,5 ton. Toppfrt 38 knop med en Volvo Penta D6-370 hk.
Länk: www.deltapowerboats.se
Kommentarer
Snygg båt, men är nytt?
Det blev Nord West 370 Sport som tilldelades utmärkelsen Boat Innovation Award 2008 på Stockholmsmässan. Däcksalongssegelbåten Moody 45 DS kom tvåa, bara några röster efter Nord West.
Boat Innovation Award utses dels av en jury med åtta båtjournalister, dels av en omröstning på mässans hemsida. Det var slutligen publikens egna röster som avjorde utgången.
Prisutdelningen hölls i Yacht Club på Scandinavian Boat Show den 9 november. Den andra nominerade båtarna var: motorbåtarna Nimbus 356 Coupé och Marex 370 ACC. De två nominerade segelbåtarna var Moody 45 DS och Tarac.
Motivering: Nord West 370 Sport är ambitionen om den perfekta båten som förverkligats tack vare en lång rad innovativa lösningar. De små detaljernas mästare.
Länk: www.scandinavianboatshow.se
Kommentarer
En sån skulle man ha. Vilken båt!
Finns den i lila?
Amerikanen Tim Seebold vann racingloppet i Neaples med sin egenhändigt konstrurerade racerkatta försedd med en Mercury 2.5 EFI. Tävlingen gick över 60 varv och var den sjätte och sista deltävlingen i 2008 års F1-ChampBoat Series. Seebold ledde från start till mål och vann med 36 sekunder över enannan amerikan, Shaun Torrente.
Tim Seebold vann därmed årets racingserie före Shaun Torrente även sammanlagt.
Kartsymboler och ikoner ser olika ut beroende av vem som tillverkar kartan eller utvecklar kartapplikationen. Det här blir allt tydligare när antalet digitala kartapplikationer ökar i snabb takt. SIS, Swedish Standards Institute tar nu initiativ till en standard på området.
dag kan vi se en brokig skara symboler och ikoner på kartor. På en och samma webbplats med kartapplikationer kan exempelvis kartans utseende och manöverknappar för samma funktion skilja från en tjänst till en annan. Det här gör det svårare att använda tjänsterna och utvecklingsarbetet blir dyrare.
– Vi har smarta kartfunktioner hemma, i bilen och mobilen och tar ofta hjälp av gps för att orientera oss. Men i dag ser symbolerna ut på olika sätt beroende av vem som utvecklat mjukvaran och vilka kartor som använts – det här vill vi ändra på, säger Henning Törner, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.
Vägverket deltar i standardiseringsprojektet. Clas Roberg ansvarar för myndighetens nationella trafikinformationen och vägportalen Läget på vägarna:
– Trafikinformation bidrar till bättre framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö och trafikanterna måste enkelt kunna tolka det vi förmedlar. Vägskyltar som kartsymboler är enkla att förstå, men kompletterande kartinformation behöver standardiseras. Även verktygsikonerna för att påverka kartbilden bör se lika ut, säger Clas Roberg.
Nu startar SIS ett projekt för att undersöka behovet av standarder på området. Med i projektet är Vägverket, Lantmäteriet och Liber AB. Fler företag som utvecklar, tillverkar och använder kartor, kartapplikationer och geodata är välkomna att delta i projektet.
Länk: www.sis.se
Sent på torsdagskvällen utnämndes Stenungsbaden Yacht Clubs Villa JC Stevens till Europas bäst inredda konferenslokal i den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards. Designbyrån Stylt Trampolis exklusivt och hemtrevligt utformade konferenslokaler i Villa JC Stevens på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund tog hem tävlingen i hård konkurrens med bland annat Jacques Herzog och Pierre de Meuron som ligger bakom nationalstadion fågelboet i Beijing.
Stenungsbaden Yacht Club var det enda nordiska hotell nominerat till den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards som arrangeras av brittiska tidskriften Sleeper Magazine under hotellkonferensen The Sleep Event i London. Villa JC Stevens, som tog hem vinsten i kategorin för inredning av möteslokaler, är skapad av designbyrån Stylt Trampoli.
– Villa JC Stevens är utsedd till en av den bäst inredda konferenslokalen i Europa och vi är överlyckliga över att ha tagit hem titeln i den hårda konkurrensen. Det visar att vår satsning på mer hemtrevliga och personliga mötesrum ligger rätt i tiden, säger Fredrik Janson, vd Stenungsbaden Yacht Club som var på plats under prisutdelningen tillsammans med Erik Nissen Johansen som är Creative Director på Stylt Trampoli.
Det var i Villa JC Stevens som Stenungsbaden inledde sin satsning på America´s Cup, kappseglingen som startades av just JC Stevens 1851. Villa JC Stevens ingår i hotellets övergripande koncept kring båtliv i New England–miljö där det marina tas till sin spets med personliga och hemtrevliga inredningsdetaljer från Gant, Newport och Ralph Lauren.
– Villa JC Stevens är ett nytänkande koncept med konferenslokaler i hemmamiljö. Vi har ersatt de sterila mötesrummen, här träffas man istället i bekväma fåtöljer framför öppna spisen eller kring det generösa matbordet i köket. Det ger en personlig känsla av att man är hemma hos någon samtidigt som man slipper tänka på matlagning och disk, säger Erik Nissen Johansen, Creative Director på Stylt Trampoli.
Länk: www.stenungsbaden.se
Marinplus AB – distributör av FLIR Systems marina värmekameror och FLIR Systems säkerhetskameror – lanserar nätverksanslutning till värmekameran FLIR Navigator Pan/Tilt.
På många fartyg eller landanläggningar finns det behov av att kunna visa och övervaka omgivningen oavsett ljus- eller väderförhållande. En värmekamera är mycket lämplig för detta i och med att den mäter värmestrålning i stället för ljus och ger lika bra bild på natten som på dagen.
Nu lanserar Marinplus AB möjligheten att ansluta värmekameran FLIR Navigator Pan/Tilt till ett vanligt TCP/IP-baserat nätverk. Tack vare en nätverks/videoserver är det möjligt att via en vanlig webbläsare styra kameran och se bilden direkt på en dator i nätverket. Värmekameran kan styras och visas från obegränsat antal platser vilket gör det enkelt, kostnadseffektivt och användbart för användaren.
”Ett exempel på en smart lösning är placering av en värmekamera ombord på ett fartyg med övervakning av landgången. Personal på rederiets kontor eller på ett bevakningsföretag kan enkelt övervaka vad som händer ombord och styra kameran från distans när ingen besättning finns på fartyget”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.
Pris för nätverks/videoservern är 11 390 kr inkl moms.
Länk: www.marinplus.se
Nu är det klart med en storsatsning på hotellet på Ulvön i världsarvet Höga Kusten. Det är AB Högland Invest med ägarna familjen Marcusson i Örnsköldsvik som har köpt hotellet och som nu också går vidare med en totalrenovering och utbyggnad. Totalt omfattar projektet, som också stöds av Nutek och länsstyrelsen i Västernorrland, 35 miljoner kronor och ett 40-tal rum, restaurang, pub och konferensrum. I anslutning till den nya entrén till huvudbyggnaden byggs anläggningens nya del inspirerad av Ulvöhamns fiskeläge och med ett utseende som påminner om sjöbodar.
Arbetet med nya Ulvö hotell startar omgående och beräknas vara helt klart inom en treårsperiod.
– Vår vision är ett skärgårdshotell som kan välkomna såväl internationella turister som företag och jakt- och fiskegrupper, säger Jennie Marcusson Sundström, VD för AB Högland Invest. Med familjens rötter på Ulvön och de fördelar som Ulvön och Höga Kusten har känns det här som ett naturligt steg och en intressant utmaning.
Kommunen har för avsikt att samtidigt med satsningen på hotellet rusta kaj och båthamn. Detta som ett led i planerna på att utveckla skärgårdsturismen i Örnsköldsvik och Höga Kusten. Peter Holmqvist är chef för tillväxtavdelningen vid Örnsköldsviks kommun:
– Skärgårdsturismen kräver ett antal kraftfulla satsningar som i sin tur skapar ringar på vattnet i form av nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen. Ulvön är ett känt resmål i Höga Kusten som betyder mycket för att turisterna ska söka sig hit och också stanna en tid i området. Ett nytt hotell är givetvis mycket positivt i det sammanhanget.
– Välrustade båthamnar, eller så kallade marinor, är en av tre strategiska punkter i utvecklingen av skärgårdsturism, fortsätter kommunstyrelsens ordförande Elvy Söderström (s). Utökad turtäthet till Ulvön och Trysunda en andra punkt och boende en tredje.
Förutom rustningen av kajen på Ulvön ser kommunen en ny marina på södra stranden vid Inre hamnen i Örnsköldsvik och en i Köpmanholmen som kommande strategiska infrastrukturinsatser. Örnsköldsviks Hamn och Logistik har också beslutat att redan från midsommar nästa år till mitten på augusti köra skärgårdsbåten fyra dubbelturer per dag till Ulvön och Trysunda. Dessutom att renoveras den gamla angöringsbryggan på Strängöarna för att ta upp den gamla rutten genom Strängösundet.
– Att öka tillgängligheten till öarna är ett viktigt grepp för att skapa möjligheter för fler att utforska Höga Kusten, avslutar Elvy Söderström. Sammantaget är alla dessa insatser ett stort steg framåt för skärgårdsturismen och ett led i arbetet i Världsklass 2015 och arbetsgruppen Värt att se.
Kommentarer
Nu blir ju Ulvön inte längre ett suparställe utan ett fisförnämt klass-hak 🙁
Efter sex framgångsrika år satsar yachting och eventföretaget Whyshore vidare med en ny stark ägarstruktur och nya spännande projekt. Claes ”Klabbe” Nylöf tar över som VD och huvudägare. Nya delägare är Richard Ohlson VD Intellecta AB (Pub), Rustan Panday grundare av Mediaplanet AB, Jonas Edholm Stream Nordic AB och Johan Kinnander Komo AB. Whyshore kommer att fokusera än mer på internationella race såsom Volvo Ocean Race och Ishares Cup. Målet är dessutom nya kappseglingsrekord under 2009 för 60 fots Trimaranen ”HiQ Sailing Team” som Whyshore äger.
– Pelle Norberg, Andreas Andersen och jag har haft fem framgångsrika år tillsammans, och jag har haft glädjen att uppleva många framgångar tillsammans med dem. Jag är stolt över Whyshores position på marknaden idag – något som vi alla tre har varit med och bidragit till. Nu har vi kommit till en punkt då vi går skilda vägar. Whyshore ska fortsätta att fokusera på segling och event, och vi ser med spänning fram emot ett nytt intensivt seglingsår, säger Claes ”Klabbe” Nylöf.
Whyshore kommer att fortsätta delta i de stora kappseglingarna med sin välkända och framgångsrika trimaran. Planen är att lyfta de sportsliga målen än högre och självklart satsa på att ta nya rekord. Besättningen består av HiQ Sailing Team.
Whyshores medarbetare är Johan Ljung (Whyshore events), Johan Bahrke marknadschef, Henrik Dahl (boatcaptain), Olle Ekerling (shoremanager) och Kristina Jansthål (ekonomi).
Whyshore kommer att sitta kvar i sina lokaler ute i Nacka Strand.
Länk: www.whyshore.com
Svensk segling är i bra trim, men 2009 görs nya satsningar för att ytterligare vässa våra möjligheter att ta guld och medaljer i OS och de internationella mästerskapen. Några projekt avslöjades på Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot på onsdagen. Seglarförbundet elitsatsar inför OS 2012 i London. Två svenska elitseglare satsar på prestigeserien TP52 i Medelhavet. I Volvo Ocean Race ligger den svenska satsningen i topp.
Elitmönstringen i svensk segling ökar inför 2009 och flera olika svenska projekt i elitklass planeras. Det framkom på konsultföretaget Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot i samband med Scandinavian Boat Show på onsdagen.
Satsningen på seglings-OS 2012 i England har börjat och Internationella seglingsförbundet, ISAF, kommer i nästa vecka att besluta om vilka båtar som OS i London/Weymouth skall avgöras i. En medaljklass försvinner, det blir därmed bara tio klasser istället för somt tidigare 11 och 380 seglare istället för 400 i OS. De nationella förbunden och klassförbunden har varit involverade i processen om vilken klass som ska slopas.
– Efter intensiva diskussioner har det blivit klart att flerskrovsklassen Tornado försvinner, förklarar Björn Unger, som gör sin andra fyraårsperiod som ordförande i ISAFs Event Committee.
En av Event Committees viktigare uppgifter är enligt Björn Unger att skapa ett tävlingsformat för bl a OS-tävlingar som kan leverera TV-tittare.
– Segling ska bli lätt och spännande att följa, bland annat genom finalavgörande i det s k Medal Races med dubbla poäng, som vi såg i årets OS, där alla tvingas delta, ett seglingens tie-break.
Svenska Seglarförbundet vässar sin satsning på elitseglare, för att inför nästa OS gallra fram en trupp som ännu bättre klarar den ökande internationella konkurrensen, med sikte på fler OS-medaljer.
– Vi har gjort en hel del bra i satsningen mot 2008, bland annat inom materialutveckling. Just nu pågår en utvärdering av denna satsning och målet är att kunna ta fler medaljer i OS 2012, säger Stefan Rahm.
– Utan att gå händelserna i förväg handlar det om att skapa bättre träning på hemmaplan för att skapa ett tryck från yngre seglare underifrån samtidigt som vi måste vässa formen för de allra bästa. Det kommer att ställas ännu tuffare krav på att seglarna förbättrar sina svaga områden. Vi måste få bättre utdelning på våra chanser och för att kunna prestera bättre i de avgörande medaljracen behöver vi förbättra starter och båttaktik, berättar Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör och sportchef Stefan Rahm.
Internationellt har den spektakulära TP52-klassen blivit dominerande i bankappsegling för storbåtar och flera av America’s Cup-teamen storsatsar i Medelhavets stora seglingsklass. Nästa år satsar två svenska toppseglare på serien som drar många miljoner TV-tittare, stora företagssponsorer och flera av världens främsta seglingsteam.
Redan förra året klev en svensk seglingsdoldis fram i rampljuset och vann serien i sitt första försök. Torbjörn Törnqvist, svensk affärsman, hade ett tuffare andra år och blev fyra, men satsar 2009 med Russel Coutts som taktiker.
Då kliver också Magnus Holmberg, skeppare på den svenska America’s Cup-båten Victory Challenge, in i TP52-cirkusen tillsammans med sin taktiker från Match racing, Charlie McGee.
– Vi har blivit engagerade av det italienska Audi Q8-teamet som har seglare från America’s Cups Luna Rossa-team, berättar Magnus Holmberg.
– Detta är en mycket prestigefylld serie och varje team har en väldigt hög nivå och drivs som America’s Cup-team i miniatyr. Vi kommer att jobba hela året med att hjälpa teamet att utveckla och modifiera båt, teknik, taktik och segling.
Foto: Pedro Martinez.
Från och med i år får allmänheten vara med om att rösta i tävlingen Boat Innovation Award. Juryn och allmänheten har 50 procent vardera av rösterna. Den vinnande båten presenteras söndagen den 9 november klockan 14.00 på Scandinavian Boat Show. Prisets syfte är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden.
Alla nya båtar som ställs ut på Scandinavian Boat Show deltar i tävlingen. Vinnaren är den båt som är mest innovativ. Det innovativa kan hittas i delar på båten eller i båten som helhet. Det kan vara i form av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en ”innovationshöjd” i detalj eller som helhet. De fem mest innovativa båtarna nomineras och presenteras på presskonferensen den 5 november klockan 09.30.
Allmänheten röstar
De nominerade båtarna visas på mässans hemsida där allmänheten sedan kan rösta på sin favorit. Prisutdelning sker på söndagen klockan 14.00 i café Yacht Club.
Juryn
Juryn är sammansatt av åtta av våra främsta och mest erfarna nordiska journalister. Alla har de fritidsbåtar och båtliv som huvudsakligt arbetsområde. I juryn ingår: Atle KnutsenBåtmagasinet (Norge) , Lars-Åke RedéenBåtliv,Elias Johansson Båtnytt,Bengt Jörnstedt Frilans,Erling MatzPå Kryss,Mats Göthlin Segling,Lars H Lindén Frilans,Kari Wilén Vene (Finland).
Länk: www.scandinavianboatshow.se
Länk till röstningssidan: http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/
Kommentarer
Kanonprodukt! Har fönstertvätt men inte till båten. Vill dock slå ett slag för ångtvätten från Kärcher. Den är inte dum för att ta bort smutsranden på skrovet och mögel i kajutan på våren med. Blir helt rent i ett kick. Ångtvätten har jag hemma, i båten och till bilen.
Samma här. Jag tvättade bort massor av mögel i ett renoveringsobjekt med en ångtvätt. Mycket bra och miljövänligt!
Min båt exploderade i ett klot av eld efter jag använt denna.
Märkligt, Jens måste ha problem med elden.