Singapore 22 januari Den kanske tuffaste etappen av Volvo Ocean Race hade på torsdagseftermiddagen, fyra dygn efter starten i Singapore, ännu inte visat sitt rätta ansikte. – Det känns märkligt att segla här i behagliga 6-7 sekundmeter och 25-gradig värme och veta att snart brakar helsiket lös, säger Magnus Olsson skeppare på Ericsson 3 som seglar väster om Filipinerna på väg norrut mot väntande stormvindar och kyla.
De två Ericssonbåtarna har valt en mer ostlig kurs än resten av fältet. Det har resulterat i lättare vindare, lägre farter och därmed sämre placeringar.
– Vi bestämde redan innan starten att inte segla i det farliga området som de andra valde. Det är ett gigantiskt område som är dåligt sjömätt. Reven och grynnorna ligger inte där sjökorten säger att de ska ligga, säger Magnus.
När det farliga området närmade sig valde Ericsson 3 ändå att, precis som de andra båtarna, försöka segla rakt igenom. Men tidigt dök det upp ett rev som var fyra gånger större i verkligenheten än på sjökorten. Fördäcksgasten Anders Dahlsjö hissades upp i riggen för att lotsa båten tillbaka på säkrare vatten.
Efter några mycket nervösa minuter lyckades Ericsson 3 segla runt revet och då togs det förnuftiga beslutet att lämna området så snabbt som möjligt.
– Det var hur läskigt som helst, säger Mange som till på köpet lyckades skadade sig på torsdagsförmiddagen.
– Jag fastnade med höger tumme i ett block. Det gjorde djävulskt ont och jag satt fast ett tag innan de andra fick loss mig. Men det var också en komisk situation, säger Magnus och skrattar åt eländet.
Vaktchefen och tillika sjukvårdaren, Richard Mason, tog hand om Magnus och ville helst plocka bort den trasiga nageln som mer eller mindre hade slitits loss.
– Richard får inte röra min tumme. Det gör alldeles för ont, säger Magnus som lovar att skadan inte hämmar honom när han ska styra båten – även när det blir tuffare förhållanden.
– Vi vet att det här troligen är lugnet före stormen. Vindarna ska vi nog klara av, det som blir tuffast är den grova sjön som väntar, säger Magnus Olsson.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Stora bilden:
Mange Olsson 22 januari. Foto: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race
Lilla bilden:
Mange Olssons tumme. Foto: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race
Spanska Telefonica Black har tagit täten i Volvo Ocean Races delsträck från Singapore till Kina. De båda Ericssonbåtarna har fallit tillbaka och Ericsson 4 ligger långt bak i fältet. Med 1 736 Nm kvar till målet i Qingdhao leder Telefonica Black med 10 Nm över Puma, som ligger på andra plats.
Telefonica Blue ligger på tredje plats, ytterligare 1 Nm efter Puma. Ericsson 3 är bäst av Ericssons båda båtar med sin fjärde plats, 12 Nm efter ledaren.
Ännu återstår flera dagars segling av den här relativt korta etappen.
Länk: www.volvooceanrace.org
Svenska Båtunionen tillsammans med SWEBOAT och Sjöfartsinspektionen tar inför båtmässan ”Allt För Sjön” 2009 i Stockholm fram önskemål och kriterier för vad som kan anses vara utmärkande för ett miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Sista datum för att anmäla en båt till den här utmärkelsen är 16 februari.
Kriterierna skall inte ses som felfria eller slutgiltiga, utan bygger på de erfarenheter gruppen nu besitter. Kriterierna kommer i framtiden att anpassas till utvecklingen. En panel representerande SBU, SWEBOAT och Sjöfartsverket bedömer vilken båt som skall få utmärkelsen ”MiljöBästa Motorbåt” respektive ”MiljöBästa Segelbåt” första dagen på båtmässan ”Allt För Sjön” 2009.
Bland grundkraven för ”MiljöBästa båt” märks att båten bör ha:
CE-märkning
Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.
Miljödeklaration
På SBU-Nyheter på Båtlivs hemsida finns mer information om urvalet av båtar. Där finns också ett par pdf-dokument med ingående beskrivning av hur juryn ska arbeta.
Länk: https://www.batliv.se/sbu.asp?newsid=170
Miljöbästa båt Pressmeddelande
Miljöbästa båt Motorbåt
Miljöbästa båt Segelbåt
Bilderna:
Hallberg-Rassy 342 segelbåt. Foto: Peter Szamer.
Wiksten 22 norsk träsnipa. Foto: Båtliv.
På London Boat Show 2009 korade Brittisk press Årets Båt i en rad olika kategorier. Engelska Princess Yachts tog hem priset i två kategorier, Flybridgebåtar upp till 50 fot där nya Princess 50 vann och Sportscruisers över 45 Fot där Princess V45 vann, detta bland hundratals modeller i Europa.
Nominerade i kategorin
Flybridge upp till 50 fot:
Princess 50
Jeanneau Prestige 50F
Nord West 370
Nord West 420
Fairline Phantom 48
Storebro 435
Nominerade i kategorin
Sportcruisers över 45 fot:
Princess V45
Absolute 52
Azimut 62S
Sealine SC47
Sessa C46
Windy 48 Triton
Fakta om Princess V45
Principal Dimensions
Length overall (inc. pulpit): 47ft 1in (14.35m)
Beam: 13ft 1in (3.99m)
Draft: 3ft 6in (1.07m)
Displacement: 12.6 tonnes (Twin Volvo D6-370)
Fuel capacity: 220 gallons (1,000 litres)
Water capacity (inc. calorifier): 80 gallons (365 litres)
Fakta om Princess 50
Principal Dimensions:
Length overall (inc. pulpit): 50ft 5in (15.37m)
Beam: 15ft 0in (4.57m)
Draft: 4ft 2in (1.27m)
Displacement: 19.0 tonnes (Twin Volvo 575hp)
Fuel capacity: 500 gallons (2,275 litres)
Water capacity (inc. calorifier): 130 gallons (592 litres)
Länk: www.batcenter.se
Länk: www.princess.co.uk
Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. Vi (Oxelösunds SS) och huvudsponsorn Watski välkomnar Quantum till arrangemanget. Vi ser fram mot samarbetet med ett sådant väletablerat Segelmakeri. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att under våren rabattera de deltagare som beställer segel.
Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ säger:
”Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.”
Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:
Watski2star Baltic, som 2009 går 28-31 maj blev efter endast 1 vecka fulltecknat. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.
En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika det nyckfulla Kalmarsund). Banan blir ca 300 nm med start/mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.
Länk: www.watski2star.se
Quantum Sail Design Group grundades 1996 i Annapolis, USA. Idag finn Quantum representerade med 60 loft spridda över hela världen. I Sverige representeras Quantum av 3 loft på ostkusten samt ett loft i Kungälv.
Quantum designar och tillverkar segel med högsta kvalitet och prestanda.
Länk: www.quantumsails.se
Finlands största båtmässa – Vene 09 Båt – hålls i Helsingfors Mässcentrum den 7–15 februari. Mässans alla hallar är fullbokade. Det ligger i tiden att konsumenterna nu får mer än tidigare för pengarna. Nu är det goda tider för båtköpare. Nu erbjuds det båtar som är ännu bättre utrustade och tryggare än någonsin.
Ett positivt drag med att det blivit lugnare inom båthandeln är att tillverkarna har haft mer tid på sig att finslipa sina produktutvecklingsprojekt. För presentationen av produktutvecklingens resultat och den raffinerade utrustningen behövs personliga kontakter. Utställarna på båtmässan får kontakt med tiotusentals båtentusiaster och sådana som funderar på att skaffa båt – alla på ett ställe. Båthandlarna, tillverkarna och importörerna har förtroende för mässan som säljfrämjande medium, och de satsar stort på detta evenemang, som ju är det viktigaste i hela branschen.
Båtmässan genomförs därför i samma omfattning som under de föregående åren. Segelyachterna är samlade i hall 1. Motorbåtar, stugbåtar, utfärdsbåtar, beboeliga motorbåtar och de imponerande motoryachterna har plats i hallarna 6 och 3. Vännerna av träbåtar hittar sina favoriter – från jollar till allmogeseglare, rodd- och motorbåtar – i hall 4. Där visas inte bara nybyggen i trä, utan det blir också en nostalgisk upplevelse i form av en vackert restaurerad salongsbåt i C.G.Pettersson-stil.
Båttillbehör och båtutrustning har i år en något större andel av mässutbudet än i fjol, säkert till glädje för en stor del av mässbesökarna. Det har nämligen konstaterats att hela 49 % av mässbesökarna i första hand kommer för att se och köpa båttillbehör – det betydde i fjol nästan 44 000 besökare. Motorer, navigationsutrustning, elektronik och tillbehör fyller hallarna 4 och 5. Alldeles i närheten finns också senaste nytt i dieselvärlden samt projektbåten EkoPaatti, som kommer att restaureras med ekologiska metoder.
Mycket mer än bara båtar
På båtmässan får alla familjemedlemmar trivsel och nöje med anknytning till sjölivet och olika hobbyer, i form av shower och framföranden. Vid sidan om de fartfyllda dykaruppvisningarna och presentationerna i bassängen i hall 2 kan också besökarna själva uppträda – de får bl.a. försöka sig på dykning med dykaggregat, under ledning av dykutbildare. I hall 2 visas också en stor serie naturbilder som alla är tagna över en kajaks för, där finns alla företag som arrangerar turer i skärgård och insjöleder samt kaféet Skärgårdssmak med delikatesser från öarna. I hall 2 hittar paddlare också ett stort urval kanoter och kajaker.
En monter med information för nybörjare till sjöss, en infodisk om sportfiske och en båtbytesmarknad för annonsering av begagnade båtar finns i hall 3.
En hel del information om båtar och sjöliv får besökarna under en serie föreläsningar som hålls i mässans Ballroom. Fläktar från de större haven kommer genom världsomseglaren Jimmy Cornell, grundaren av Atlantic Rally for Cruisers. Han träffas i Ballroom efter sina föredrag om långdistanssegling. Dessa hålls lördagen 7.2 kl. 12.15 och 15.45 och söndagen 8.2 kl. 12.30 och 15.45.
Vene 09 Båt är startskottet för årets båtsäsong. Utöver de kommersiella aspekterna spelar mässan också en viktig roll som stället där bekanta träffas och utbyter åsikter. Här finns alla de bästa specialisterna och en stor skara av de mest aktiva båtmänniskorna, likaså många som än så länge bara drömmer om att bli det. Det är ju klart, erfarna sjöbjörnar är säkert bäst på att informera andra om gamla och nya destinationer, att varna nybörjarna för farliga blindskär och stormar. Och för sjöjungfrur inte minst.
Vene 09 Båt i Helsingfors Mässcentrum 7-15.2.2009 är Finlands största evenemang i båtbranschen. I februari 2008 hade båtmässan 89 188 besökare. Årets båtmässa är den fyrtionde i ordningen, antalet utställare är omkring 300 och de ställer upp med drygt 600 båtar, därtill motorer, trailers, elektronik, navigationsutrustning och båttillbehör, likaså ett stort utbud av olika slags aktiviteter med anknytning till sjön. Arrangör av Vene 09 Båt är Finlands Mässa på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.
Öppettiderna är må-fre kl. 11–19 (to 12.2 förlängd tid till kl. 21), lö och sö kl. 10–18 (sö 15.2 kl. 10-17). Inträde 13/9 €, familjebiljett 28 €. Fredagen 6.2 kl. 10–18 är vikt enbart för proffs i båtbranschen och för media.
Huvudsaklig samarbetspartner för evenemanget är Volvo.
Alla publikprogram under mässan ingår i inträdesbiljettens pris. Program finns på båtmässans webbplats: www.venemessut.fi
Norske Marex 370 Aft Cabin Cruiser (ACC) är den första akterkabinbåten som lanseras i Europa på många år. Nu har båten, som visades på Scandinavian Boat Show i Stockholm i november, utsetts till European Powerboat of the year i klassen för båtar upp till 40 fot.
Utnämningen blev officiell på båtmässan i tyska Düsseldorf, som pågår för närvarande. Det är båtjournalister från hela Europa som tillsammans utser vinnare i olika kategorier.
Marex har utvecklat en båt som passar särskilt bra som semesterbåt för familjer. Grundtanken har varit en båt som det är enkelt att röra sig i och som har två större separata kabiner och en liten mittkabin. Den ska drivas av en motor med rak axel och ha en marschfart på cirka 25 knop.
– Det är en trend i hela världen att försöka minska förbrukningen av bränsle och diesel kommer knappast att sjunka i pris framöver. Väldigt många vet också att två maskiner har ett betydligt större utstläpp av CO2 än en singelmonterad maskin, säger Thomas Ekholt Aalrud på Marex.
I 370 Aft Cabin Cruiser har Marex använt ett Seatorque axelsystem, som annars bara används på betydligt större båtar. Enkelt uttryckt ligger axeln i ett rör som skyddar axeln hela vägen fram till propellern. Detta reducerar turbulens och bränsleförbrukningen uppges minska med cirkaa 8 %.
Marex har producerat glasfiberbåtar sedan 1973 och byggde sin första akterkabinbåt 1975.
Länk: www.marex.no
Tekniska specifikationer:
Längd: 11.30 m
Bredd: 3.50 m
Djup: 0.95 m
Vikt: 7 000 kg
Dieseltank: 650 l
Vattentank: 300 l
Batterier: 5 x 100 Ah
Toppfart: 28 – 30 knop
Sittplatser: 10
Moto: Volvo Pent D6-435
Design: Espen Aalrud/Marex, Seaway/JJ Design och E. Thorup
De kanadeiska mjukvaruföretagen Northport System Inc., Touratel och svenska Solteknik HB erbjuder möjligheten att ladda ner och använda svenska sjökort direkt i Apple iPhone och PC-datorer med programvarorna Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC.
Nedladdning av sjökorten görs från Internet och sparas i enhetens minne. Nedladdning och användning av sjökorten i iPhone kräver programvaran iNavX. Programvaran iNavX kan laddas från iTunes medan Fugawiprogrammen säljs av Solteknik HB eller deras återförsäljare.
Samtliga svenska sjökort ingår i utbudet och är en prenumerationstjänst som löper under ett år. Sjökorten är i grunden sjöfartsverkets originaldata som konverterats till BSB-standarden av Solteknik HB och som anpassats för nedladdning från Internet till iPhone och Fugawi av Northport System/Touratel.
Nedladdning av sjökorten görs från Internet från Fugawi/Touratels sida X-Traverse och kostnaden för en prenumeration av alla sjökorten över hela Sverige är 100 dollar. Du har då tillgång till alla svenska sjökort under en period av ett år. Även sjökort över Göta kanal, Dalslands kanal, Strömsholms kanal ingår.
Programvaran iNavX kommer från det välkända företaget som tillverkar programvarorna för Mac datorer GPSNavX och MacENC. Programvaran iNavX kan köpas och laddas från iTunes och kostar strax under 400 kr.
Nedladdningstjänsten släpps i början av februari 2009.
Länk: www.x-traverse.com
Länk: www.soltek.se
Inför båtsäsongen 2009 kommer den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula att finnas hos fler finska återförsäljare. Färgen lanserades 2008 i Sverige och Finland av det svenska företaget Ekomarine. Den tidigare återförsäljaren, Aquastore, blir nu distributör för hela den finska marknaden.
Neptune Formula är en båtbottenfärg utan koppar, zink eller någon av de andra gifter som de flesta andra bottenfärger använder för att hindra att det växer havstulpaner på skrovet. Färgen bygger i stället på en naturlig biologisk effekt för att hindra beväxning. Inför säsongen 2009 presenteras också färgen i en ny uppdaterad version.
– Neptune Formula är en giftfri båtbottenfärg som passar de finska förhållandena väl, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine. Därför är vi glada över att kunna expandera vår försäljning i Finland. Vårt mål är att bygga ett brett återförsäljarnätverk samt få en stark position på den finska marknaden.
– Aquastore är glada över att distribuera Neptune Formula till den finska marknaden, säger Erkki Kaurinkoski, försäljningschef för Aquastore. Genom dessa produkter ger man de finska båtägarna en ypperlig chans att bidra till en förbättrad Östersjömiljö.
Färgen kommer att säljas med Neptune Formulas nöjd kund-garanti, som gör det enkelt för kunder, som av en eller annan anledning skulle vara missnöjda med färgen, att få tillbaka pengarna.
Mer information om Ekomarines nya produktsortiment inför säsongen 2009 presenteras i samband med Helsingfors internationella båtmässa den 6-15 februari.
Länk: www.neptuneformula.com
Kommentarer
jag vill direkt varna för att använda neptune Formula. detta är den i särklass sämsta bottenfärgen som går att hitta. En båt målad med detta skit är som en snäckodling. Snäckor som sitter så hårt att de måste skrapas bort. Det är förvånande att denna dåliga färg kan säljas och särskilt till det höga priset den har. ANVÄND DEN INTE!!!!! Vilka är kunderna? Jo, dumskallarna som tror på en sånda bluffprodukt. Men dom är bara engångskunder. För dom som köpt skiten gör detta bara en enda gång!
Jag köpte Biltemas bottenfärg i våras och jag tror inte att den var så speciellt mycket bättre an Neptune Formulas!
Jag hade också en riktig snäckodling på min båt när jag tog upp den! Innan dess hade jag en "riktig" färg som satt på sedan jag köpte båten, snart 10 år sedan, inte en snäcka!!! Men nu får man betala priset för att man ska vara miljövänlig!
Det är nog inte fabrikatet som avgör! For två år sedan målade jag med internationals bottenfärg för östersjön. Jag har aldrig haft så många tulpaner på botten som efter den säsongen. I våras målade jag med Biltemas bottenfärg, för sämre botten kunde man inte få tänkte jag. I höstas vid uppdragningen visade det sig att endast ett fåtal snäckor och knappast ingen annan beväxtning heller hade fastnat. Utav detta tror jag mer på temperaturer och vattenförhållanden istället.
Norska Marex ACC 370 vann titeln Årets Motorbåt i Europa i klassen för båtar upp till 40 fot. En annan motorbåt, likaså norska Windy 44 Chinook, delade segern i klassen för motorbåtar upp till 50 fot med italienska Ferretti 470.
Det är en grupp av europeiska båtjournalister som varje år utser Årets Båt i klasserna Powerboat respektive Sailboat. Från Sverige deltar tidningen Båtnytt.
Vi har inte fått resultaten för tävlingen om Årets Segelbåt än, men här är resultaten för motorbåtarna:
European Powerboat of the Year upp till 30 fot:
Bavaria 30 sport HT
European Powerboat of the Year upp till 40 fot:
Marex 370 Family Cruiser
European Powerboat of the Year upp till 50 fot:
Ferretti 470 och Windy 44 Chinook
European Powerboat of the Year över 50:
Mochi Dolphin 54 Fly
European Powerboat of the Year:
Linssen Grand Sturdy 40.9
Garmin har i många år levererat avancerade kommunikationssystem till flygindustrin. Nu tar de erfarenheterna vidare till den marina sektorn och lanserar två robusta och vattentäta VHF system laddade med funktioner och möjligheter. Med upp till 25 watt sändningseffekt och exceptionell brusreducering erbjuder dessa nya VHF:er bästa tänkbara prestanda.
Båda modellerna, VHF 100i respektive 200i, har en 3,2” stor lättavläst display med justerbar bakgrundsbelysning, de har full klass D DSC funktionalitet med inbyggd DSC mottagare – koppla ihop VHF:en med en plotter försedd med NMEA utgång så visas lat-/ longitud i displayen. VHF 200i erbjuder 2-vägs hailer funktion, automatiska och manuella mistlurssignaler. VHF100i/200i kan monteras infälld i panel, eller på medföljande bygel.
VHF100i är NMEA 0183 kompatibel och kostar ca 2 695:-
VHF 200i är både NMEA 0183 och NMEA 2000 kompatibel, kan dessutom kompletteras med en sladdbunden fullfunktions fjärrkontroll med mikrofon som gör att VHF:en kan skötas från annan plats i båten.
Ca pris 4 350:-
Länk: www.garmin.se
Garmin GPSMAP 620 är en smidig, kraftfull och portabel sjökortsplotter utrustad med många av de funktioner som finns i Garmins prisbelönta 5000-serie. Displayen har en 5,2” stor ljusstark WVGA skärm. Eftersom det bara finns en knapp, av/på, blir inramningen av displayen mycket tunn och själva skärmen stor i förhållande till ytterformatet.
All menyhantering sker på den tryckkänsliga pekskärmen, menyerna är intuitiva och lättbegripliga. GPSMAP 620 har en högkänslig GPS-mottagare, den stödjer NMEA 0183, är vattentät enligt IPX7 och förprogrammerad med en världsomspännande grundkarta.
Komplettera med Garmins sjökort BlueChart g2 Vision och du får funktioner som högupplösta satellitbilder, flygfoton samt 3D perspektiv, både över och under ytan. Flygfoton skapar verkliga och detaljerade bilder över hamnar, marinor och landmärken. Du får även information om tidvatten, hamninformation och detaljerad vägkartografi i kustnära områden.
Auto Guidance funktion ger automatisk guidning till vald destination.
Eftersom GPSMAP 620 är portabel och kan kompletteras med City Navigator NT vägkartor fungerar den alldeles utmärkt även i bilen med samma finesser som Garmins nüvi bilnavigatorer. GPSMAP 620 kan monteras fast och nyttja båtens strömkälla, eller användas löst. Det inbyggda lithium-jon batteriet har en drifttid på upp till 9 timmar.
Förpackningen innehåller lithium-jon batteri, monteringsbygel med svirvlande fäste och strömkabel för båt, AC laddare, USB kabel, skyddskåpa och svensk manual. Ca pris 8595:-
Länk: www.garmin.se
Engelska Princess presenterar i februari sin nya modell V78. Båten har testkörts och görs nu redo för de första leveranserna. Även med den minsta motorbestyckningen (Caterpillar C32 motorer) så nådde det första skrovet den beräknade maxfarten. Den som vill kan dock beställa princess V78 med två stycken mäktiga Caterpillar eller MTU-motorer på vardera1 800hk.
V78 är den första Princessmodellen som byggs med vakuuminjicering enligt ett avancerat system som både ger väldigt god kvalitet i laminatet och sparar in mycket vikt. Därmed blir båten starkare och bränsleeffektivare.
Data för Princess V78:
Längd: 23,83 m
Bred: 5,66 m
Djupgående: 1,65 m
Vikt: 47,5 ton
Bränsletankar: 5 486 liter
Fartområde: 33-37 knop
Länk: www.princessyachts.com
SINGAPORE (18 januari 2009) – Ericsson 4, med brasilianske skepparen Torben Grael, kom snabbast iväg när etapp 4 av Volvo Ocean Race startade i Singapore på söndagen. Amerikanska Puma rundade det första märket som andra båt medan nordiska Ericsson 3 var trea.
Efter fyra timmars segling, i relativt lätta vindar och farter runt 13-15 knop, var det fortfarande helt jämnt mellan Ericsson 4 och Puma medan Ericsson 3 var cirka två sjömil (3,5 km) bakom.
Nu väntar knappt två veckor av stentuff segling i motvind, motsjö och iskalla nordanvindar för de sju besättningarna. Första båt beräknas vara i kinesiska Qingdao om 12 dagar. Men det är givetvis beroende av hur mycket besättningarna vågar gasa och hur mycket de väljer att hålla igen på farten för att inte riskera att båten går sönder.
De cirka 2500 sjömilen från Singapore till Qingdao blir en resa från sommar och värme till vinter med flera minusgrader och risk för isbildning på båtarna.
– De första fem dygnen kommer att vara fina, men sedan följer två svåra dygn innan det blir bra igen upp till Qingdao, säger Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3, precis innan starten.
– De två dåliga och svåra dygnen kommer vid Luzon Strait söder om Taiwan och norr om Filipinerna. Troligen kommer etappen att avgöras just där. Det kommer att blåsa helt vansinnigt och strömmarna kommer att vara både med oss och mot oss. Och sjön kommer att vara helt galen. Det blir brutalt, säger Magnus Olsson.
VOLVO OCEAN RACE LEG 4
Ställningen kl 11.00 (svensk tid) 18 januari 2009
1. Ericsson 4, 2,414 nautiska mil till mål
1. Puma, samma.
3. Telefónica Blue, +1 NM
4. Ericsson 3, +2 NM
4. Green Dragon, samma
4. Telefónica Black, samma
7. Delta Lloyd, +3 NM
Länk: www.volvooceanrace.org
Kommentarer
Heja Ericsson!!
SINGAPORE (16 januari 2009) – Etapp fyra av Volvo Ocean Race, från Singapore till kinesiska Qingdao, är en 2500 sjömil lång resa från sommar och temperaturer runt 25 plusgrader till vinter med flera minusgrader. Det är också en resa som kan bryta ner både båtar och manskap.
Etappen upp till Qingdao, som var skådeplats för de olympiska seglingarna för ett halvår sedan, kommer troligen att bjuda på nordliga vindar mellan 15 och 25 knop. Det betyder att båtarna kommer att kryssa sig up genom vågor som kan bli 7-8 meter höga
– Sibiriska högtrycket från Mongoliet är vädersystemet som kommer att avgöra hur vindarna blir. Och det är ett av världens starkaste högtryckssystem, säger Ericsson Racing Teams meteorolog Chris Bedford och fortsätter:
– Det är i princip en förlängning av kall luft från nordpolen. Samtidigt kommer större delen av etappen att bjuda på varma vattentemperaturer. När kall luft blandas med varmt vatten förändras trycket och där det ändras snabbt får du massor av vind.
Bedford rankar etappens svårighetsgrad som 10 på en 10-gradig skala. Och en som inte är helt tillfreds med vad som väntar är Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3.
– Jag kan inte säga att jag ser fram mot den här etappen. Och det gör nog ingen annan i besättningen heller, säger Magnus.
Ur en rent taktisk synvinkel kan etappen delas in i tre delar
Den första delen från Singapore till Taiwan bjuder på varma vatten (+20-25 grader) i Sydkinesiska havet. Det finns atoller att ta hänsyn till väster om Filippinerna och också starka strömmar.
Del två handlar om Taiwan. Besättningarna kan välja mellan att gå öster om ön eller mellan Taiwan och det kinesiska fastlandet. Öster om Taiwan finns den japanska strömmen som skickar varmt vatten till Japan. Havsbottnen stiger kraftigt här och påverkar vågmönstret.
Att välja sundet mellan Taiwan och Kina bjuder också på svårigheter. Eftersom det är smalt (97 nautiska mil) påverkas både vindar och strömmar. De som fått nog av hård motsjö i Sydkinesiska havet väljer nog ändå att gå i sundet.
Segling utanför Kinas kust kan erbjuda en fristad i form av lätta vindar och plattare hav. Det är en något kortare väg som dock kan ta längre tid med lättare vindar och många slag som krävs om båtarna ska hålla sig nära kusten.
På del tre, norr om Taiwan, sjunker temperaturen vid vattenytan till 10 till 15 grader. Samtidigt vrider vinden troligen från nordost till nordväst när Taiwan passerats.
– Och det finns en risk för lätta vindar både utanför Taiwan och söder om Qingdao. Men en sak är säker. Det kommer att bli kryss hela vägen, säger Chris Bedford.
NUVARANDE STÄLLNING I VOLVO OCEAN RACE
1. Ericsson 4, 39 poäng
2. Telefónica Blue, 33.5
3. Puma, 31
4. Ericsson 3, 24
5. Green Dragon, 22.5
6. Telefónica Black, 22
7. Team Russia, 10
8. Delta Lloyd, 10
Michael Brunstedt och Anders Billing planerar ett stort äventyr i det riktigt nätta formatet: I sommar ska de båda medelålders herrarna klämma ner sig i varsin liten OK-jolle och segla runt Sverige. Seglingen går från Göteborg till Karlshamn i Blekinge, en tur på 300 sjömil.
Det finns ingen dokumentation om längre OK-segling i hela världen. Det handlar inte om unga, tuffa sportkillar – det här är två helt vanliga, lätt överviktiga, fritidsseglande snart 50-åriga män från Göteborg som vill byta sin slipsvardag mot något nytt.
– Vi vill återuppleva handen i vattnet-känslan, det primitiva som en gång fick oss att börja segla, säger Anders Billing, filmljudläggare och matskribent som har hyllat små kök i böckerna “Båtmat”, “Husvagnsmat” och “Tältmat”.
OK-jollen är en liten fyrameters kappseglingsbåt som brukar seglas på korta banor nära land. Längsta kända OK-seglingen hittills är 28 sjömil runt Tjörn. Nu väntar en tio gånger längre sträcka utmed Sveriges hela väst- och sydkust. Projektet blir därmed lite av en hälsosatsning; Anders och Michael som hittills inte ägt ett gymkort insåg i höstas att de var tvungna att börja träna för att kunna ha chans att klara rekordförsöket.
– Det kan bli en tuff segling, det är väldigt krävande att segla jolle. Förhoppningsvis tappar vi ett kilo eller två på kuppen, säger Michael Brunstedt, som till vardags är företagsledare i rekryteringsbranschen. OK’09-projektet innebär flera spännande utmaningar för både små jollar och stora farbröder: Bara över Laholmsbukten är det 13 sjömil över öppet hav. Det hårt trafikerade Öresund med bitvis kraftiga strömmar följs av 38 sjömil förbi den skånska oskyddade sydkusten innan den ökända Sandhammaren rundas.
På Skånes östsida väntar Hanöbukten, känd för sin svåra sjö, med 29 sjömil över öppet vatten. Väl framme i Karlshamn tar Östersjöfestivalen emot de båda rekordaspiranterna med champagne. Äventyret följs av dokumentärfilmaren Jonas Myrstrand och fotografen Anna von Brömssen (stora journalistpriset 2005). Totalt beräknas ca 30 hamnstopp i naturhamnar och gästhamnar längs med rutten.
OK’09 startar fredagen den 26 juni och tar tre veckor. Beräknad ankomst till Karlshamns Östersjöfestival blir fredagen den 17 juli.
Länk: www.ok09.se
På London Boat Show i januari 2009 deltog Princess med sin största utställning av båtar någonsin. Samtliga modeller mellan 42 och 95 fot fanns utställda. Under mässan tilldelades två Princess modeller den prestigefyllda utmärkelsen ”Motor Boat of the Year”.
Princess 50 vann i kategorin flybridgebåtar med motiveringen ”Ett fenomenalt exempel på hur långt båtdesign har kommit idag….även större båtar skulle ha svårt att erbjuda en tre-kabin layout av denna kaliber”. Även sjöegenskaper och prestanda lovordades i juryns motivering.
Princess V45 vann i kategorin sportcruisers över 45 fot. Juryn omtalade inte bara båtens fantastiska sjöegenskaper och prestanda utan även dess interiöra och exteriöra design. ”…it will turn heads for a lifetime”
Länk: www.inamarin.se
Som ett led i utvecklingen att leverera kompletta instrumentsystem till båtar introducerar nu Garmin GWS 10 – en vindmätare med högsta tänkbara precision. GWS 10 levererar information om skenbar och sann vindvinkel, skenbar och sann vindhastighet, VMG, Tack heading, Ground vind, lufttryck, temperatur mm, allt samlat i en integrerad enhet.
Vindgivaren har elliptiska vindfångare vilket gör den extra effektiv och känslig för vindhastigheter. GWS 10 levererar mätdata i så låga vindhastigheter som 0,25 m/s med en precision som slår det mesta, vindhastighet och vindvinkel redovisas med +/- 5 % noggrannhet.
En av “barnsjukdomarna” med digitala instrument har varit den något ryckiga presentationen av mätdata. Detta har GWS 10 helt eliminerat. 10Hz vinddata output med uppdatering 10ggr/sek ger oöverträffad mjukhet och följsamhet i presentationen,
GWS 10 ansluts till någon av Garmins plottrar i GPSmap 4000/5000 serien, eller till Garmins multiinstrument GMI 10 direkt via NMEA 2000. Detta innebär att endast en kabel behöver dras genom masten, vindgivaren strömförsörjs även via NMEA 2000.
Länk: www.garmin.se
Garmin introducerar nu sin helt nya autopilot GHP 10, och som vanligt är det banbrytande teknologi, ny funktioner och användarvänlighet som står i fokus när Garmin bryter ny mark. Autopiloterna har massvis med finesser, b la är de utrustade med patenterade Shadow Drive vilket betyder att rorsman kan greppa ratten och korrigera kurs under tiden autopiloten är aktiverad utan att behöva brottas med ratten eller inaktivera piloten och sedan aktivera igen efter korrigering.
När väl kurskorrigeringen är gjord återtar piloten automatiskt styrningen igen.
Autopiloten GHP 10 passar alla motorbåtar med hydraulstyrning, både in- och utbordare. Den är lätt att ställa in, håller perfekt kurs mot vind, vågor, ström och även under svåra förhållanden. GHP 10 har massvis med avancerade automatiska styrmönster för fiske, man-över-bord m m.
Kontrolldisplayen (GHC 10), har samma design som Garmins övriga nya produkter. Displayen har en tydlig 3,5” display och ett intuitivt menysystem som på ett enkelt sätt styr piloten. Upp till 3 kontrolldisplayer kan anslutas till ett autopilotsystem vilket gör det möjligt att styra båten från olika platser på båten.
Garmins nya autopilotsystem finns med 3 olika pumpkit för att passa allt från standardinstallationer till båtar med två in- eller utombordsmotorer.
Fjärrkontrollen GHC 10 Remote finns som tillbehör och ger maximal frihet och rörlighet ombord, den är trådlös, räckvidden är 14 m från kontrolldisplayen, en lättavläst display och knappsats gör att alla funktioner hamnar i din hand. Fjärrkontrollen är vattentät enligt IPX7 och flyter om olyckan skulle vara framme.
Ca pris för komplett autopilot beroende på modell är 27 625:- till 29 425:-, fjärrkontrollen kostar ca 3810:-
Länk: www.garmin.se
Nya Princess V42 är en helt ny båt i segmentet sportcruisers från det engelska Princessvarvet. Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Den sinnrika sufflettlösningen möjliggör att nästan hela taket kan öppnas upp vilket är unikt för Princess V42.
Princess V42 har ett nyutvecklat skrov med djup V-botten, steglister och drivs med Volvo Pentas högpresterande D4 eller D6 dieselmotorer och duopropdrev. Skrovets design ger båten både torra och mjuka gångegenskaper även i kraftig havssjö. Genom hela fartregistret är Princess V42 mycket lättmanövrerad med en effektiv styrrespons som ger ett fint grepp i vattnet vid hård kurvtagning.
Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner med egen toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla. Princess V42 upplevs också som mycket rymligare än vad som förväntas av en båt i den här klassen. Inredningen är tillverkad av körsbär eller ek och kunden kan välja mellan högblank eller matt lackering. Ett stort urval av exklusiva textilier, mattor och läder finns att tillgå för att sätta en personlig prägel på inredningen. Utvändigt har nya V42 en slank och elegant design som i stil med övriga Princessprogrammet kommer att kännas modern och fräsch under många år framöver.
Från förarplatsen under den öppningsbara hardtopen har förare och passagerare god runtomsikt. Instrumentpanelen är utformad för att alla reglage och instrument lätt skall kunna nås och ses oavsett om man kör stående eller sittande.
Under hardtopen ryms även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl. Akter om matplatsen breder en solbädd ut sig med plats för fyra till fem personer. Under solbädden finns ett stort garage för jolle eller jetski samt generösa stuvutrymmen.
Nya Princess V42 premiärvisades på London International Boat Show 2009.
Tekniska data
Längd 13,56 m
Bredd 3,99 m
Vikt 9,5 ton
Bränsle 850 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 33-38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D4 eller D6
Länk: www.inamarin.se
Det polska varvet Delphia kommer med en ny 47-fotare på den svenska marknaden. Delphia har de senaste åten gjort sig kända för kvalitetsbåtar till attraktiva priser. Nu kommer flaggskeppet Delphia 47. Interiören är helt ny och är signerad Schnaase Interior Design. Varvet har lämnat den tradionella stilen till förmån för en mer modern och exklusiv stil.
-Vi är stolta över det nya flaggskeppet från Delphia. Vi tror att denna båten blir väl mottagen på marknaden. Här hittar man en tilltalande och ny interiör som andas kvalitet och komfort och inte minst mycket båt för pengarna, säger Axel Billquist på Delphia Yachts, Sverige.
Båten kostar från 181 000 Euro, det vill säga under 2 500 000 kr inkl moms och med en eurokurs på 11 kronor.
– Delphia 47 hade premiär på mässan i Genua. Båten som kommer till Düsseldorf kommer att vara totalt omdesignad under däck, berättar Axel Billquist för Båtliv.
Länk: www.delphia.se
Engelska Sunseeker International har annonserat sitt senaste projekt, som är företagets största båt någonsin. Under namnet “Zeus” tar sig Sunseeker därmed in på en ny marknad för båtar byggda i aluminium. Båten är på 170 fot (52 m). Samtidigt uppger Sunseeker att de slutar bygga båtar under 50 fot (15 m).
Det är Sunseekers kunder som har efterfrågat i den storleksklass och med den extrema utrustningsnivå som Zeus presenterar. De vill ha större båtar med ett utökat utrymme för kundanpassningar.
Sunseeker har i många år ständigt klivit uppåt i storlek och lyxighet. Varvet i engelska Pool, med cirka 2 000 anställda, anser sig därför ha god kapacitet för att bygga denna verkliga superyacht i den yppersta lyxkategorin.
– Det här är verkligen spännande för vårt företag. Vi har god erfarenhet av att bygga liknande båtar och kan nu ta ett steg ytterligare, säger företagets VD, Robert Braithwaite.
För data om båten besök företagets hemsida.
Länk: www.sunseeker.com
Kommentarer
ser billig ut?
På norska västlandet erbjuder nu Lange Maritime alpin skidåkning i orörd natur på fjällsidorna runt Romsdalen. Gästerna bor ombord i Explore North, en Alubat Ovni 435, får segla utmed fjorden och köra lössnöåkning med guide. Februari till april går dessa veckoturer med utgångspunkt från Molde.
Under sommaren fortsätter spännande upplevelser med segling i majestätiska Lofoten. Bland kritvita sandstränder och kristallklart vatten kan gästerna vara helt för sig själva. Njuta av sjöfågel, örter och småväxter i intensiv blomning under midnattsolens ständiga ljus. Lördag till lördag, tvåveckors- eller specialturer får gästerna segla mellan historiskt kända hamnar och fiskeplatser i ett av Nordnorges mest dramatiska landskap.
“Vi märker ett ökat intresse för segling i nordliga och arktiska farvatten”, säger Bo Lennström på Lange Maritime i Vaxholm. “Våra båtar från Alubat passar mycket bra för segling på dessa breddgrader och vi har fått många förfrågningar från Ovniägare och kunder som vill testa båtarna i nordliga farvatten. Segling är ett miljövänligt semesteralternativ och gästerna kan dessutom åka tåg till våra avgångshamnar. Därför tycker vi det är bra att kunna erbjuda de här seglingarna i Skandinavien”.
Alubat Ovni är kända för starka, välisolerade aluminiumskrov med lyftköl. Byggda för långsegling och anpassade för nordliga farvatten. Sedan flera år är Lange Maritime importör i Skandinavien för de franska segelbåtarna från Alubat.
Nu lanserar Lange Maritime ett samarbete med norska Explore North för att kunna erbjuda segling på norska västlandet och Lofoten med Ovnibåtar.
Foton: Jon Amtrup om inte annat anges.
Länk: www.langemaritime.se
De senaste åren har antalet stölder av utombordsmotorer i Sverige minskat. För andra gången på två år sänker Atlantica båtförsäkringspremierna. Ägare till utombordsmotorer som är försäkrade i Atlantica får i snitt tio procent billigare båtförsäkring den här säsongen.
– Vi är alltid snabba med att anpassa premier till skade- och stöldutvecklingen. Nu är det en tydlig trend med minskning av stölderna av utombordsmotorer. Därför är det självklart för oss att låta våra kunder få del av förändringen och sänka premierna. Det är andra gången på två år vi gör det, säger Atlanticas chef Conny Landström.
Atlantica har länge uppmanat båtägare att förse båtarna med stöldskydd i form av kraftiga lås, startspärrar, söksystem och stöldskyddsmärkning. De båtägare som gör detta får både premierabatter och självriskreduktioner. Nu får alla ägare av utombordare del av resultatet av det stöldförebyggande arbetet.
Båtstölderna minskar
Det stjäls båtar för ungefär 250 miljoner kronor varje år. Trenden de senaste åren är att den marina brottsligheten minskar. Båtköpare är mer uppmärksamma på att kontrollera att båten inte är stulen före köp. Den nuvarande lagen om god tro innebär att en ägare får tillbaka sin båt om den varit stulen.Tidigare fick köparen, som ansågs vara i god tro, behålla den trots att den var stulen.
– När utombordare stjäls brukar det gå till så att tjuvarna stjäl hela båten, sedan tar de av motorn, säljer den och lämnar båten kvar. De flesta stölderna är mindre motorer, men de större motorerna har högre värde. Många tror inte att deras stora fyrtaktsmotorer som väger långt över 100 kg kan stjälas från båtarna, men det är tyvärr ganska vanligt, säger Conny Landström.
Lagen om god tro och samarbetet mellan försäkringsbolagen, Larmtjänst och polis i de europeiska länderna har gjort att det har blivit betydligt svårare att få avsättning för det som stjäls. Utförliga register på stulet gods är tillgängliga bl a för de europeiska tullmyndigheterna. De kollar allt som ska föras in i länderna och rapporterar återfunnet stöldgods. Allt fler stulna båtar återfinns på detta sätt, och ligor kan sättas fast.
– Det har lagts ned ett omfattande arbete på att försvåra för brottsligheten som nu har gett resultat. Minskningen av antalet stölder av utombordare är tydlig, ca 30 procent bara det senaste året, säger Martin Åberg på Larmtjänst.
– Vi på Atlantica har bra uppfattning om våra kostnader och vill alltid vara snabba med att reagera, i det här fallet med att sänka premien. Det tycker vi är viktigt i förhållandet till våra kunder, säger Conny Landström.
Det finns 700 000 fritidsbåtar
Atlantica är störst i landet inom försäkring för fritidsbåtar, när man räknar i premievolym. Bolaget har funnits sedan 1916 och har stor erfarenhet och kunskap om fritidsbåtsbeståndet i Sverige. Mer än en halv miljon svenskar har en egen båt. Det finns ungefär 700 000 fritidsbåtar i hela landet, enligt Båtlivsundersökningen som gjordes 2004. En sjättedel av båtarna är segelbåtar, resten motorbåtar. Varannan svensk tillbringar minst en dag på en fritidsbåt varje år.
Länk: www.atlantica.se
Nimbus 335 Coupé har världspremiär i samband med den internationella båtmässan i Düsseldorf den 17 till 25 januari 2009. Båten är en uppföljare till den i augusti 2008 introducerade 365 Coupé, och ansluter till den helt nya generationen av Coupébåtar som bland annat bygger på “sidewalk” konceptet.
Pressrelease:
335 Coupé är det andra steget i produktlinjen av den helt nya generationen av Coupémodeller som bjuder på många spännande nyheter. Förutom sidewalk är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och dubbla takluckor som gör att föraren vid dåligt väder med säkerhet kan få god överblick och samtidigt ge god komfort för övriga ombord.
Den flushmonterade sidodörren medger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen. De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som den väl tilltagna badbryggan och salongen.
Salongen, med stora plana ytor, upplevs som ljus och modern men samtidigt ombonad, tack vare kombinationen mellan materialvalet för dynor och kuddar och det gedigna träarbetet i salong och cockpit. Förarplats och instrumentering är designad med inriktning mot moderna krav på hög funktionalitet och med val av ytbeläggningar som reducerar ljusreflektioner samt en mycket väl avpassad ergonomisk utformning.
Utvecklingen av 335 Coupe har bedrivits under ledorden solid funktionell komfort i modern design med miljömedveten produktionsteknik och goda prestanda. Tack vare Nimbus utvecklingsprocess och produktionsteknik (Nimbus Production System), som har stora likheter med bilindustrin, har 335 Coupé tagits fram med fokus på miljömedvetenhet. Vid plasttillverkning används enbart vacuuminjicering som är en sluten tillverkningsprocess och därmed reducerar utsläppen till ett minimum. Produktionstekniken bygger på en ytterform och ett inre membran som ligger mot varandra under vacuum. Undertrycket drar in polyestern mellan form och membran, utan att polyestern exponeras för personal eller omgivande miljö.
Med denna metod, blir kvaliteten i slutprodukten både högre och jämnare. Dessutom blir båten lättare och styvare. Fördelarna medverkar till att båten får god cruising-fart också med en motor, vilket jämfört med andra båtar i samma storlek som för motsvarande prestanda kräver dubbla motorer, minskar såväl kostnad för båten som bränsleförbrukningen. Som en direkt följd av den minskade bränsleförbrukningen, minskar samtidigt utsläppen från motorn. Nimbus fortsätter därmed på sin inslagna väg, mot att utveckla båtar som alltmer minskar miljöbelastning såväl vid produktion som vid användande.
Till båtens egenskaper hör en rad innovativa lösningar. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen eller för att umgås med vänner och bekanta. I förkabinen inryms en dubbelbädd, med stora förvaringsutrymmen i form av utdragslådor, en garderob och flera välplacerade mindre stuvfack och hyllor.
Enkel kapellhantering, mycket tyst och mjuk gång och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 335 Coupé dess unika egenskaper. Sammantaget är 335 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med liten påverkan på vår omgivande miljö, är anpassad för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.
Nimbus Coupé är marknadens mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.
Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 10, 27 m
Bredd / Width 3,20 m
Djupgående / Draught 1,05 m
Vikt / Weight 4 500 kg
Bränsletank / Fuel tank 480 l
Vattentank / Water tank 190 l
Batterier / Batteries 6x12V – 75 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4+2
Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D4-225/260/300 (165/191/221 kW )
Länk: www.nimbus.se
Kommentarer
Det är väl tur att nån är positiv i dessa tider…
Zzzzzz
Fantastisk journalistik. Känns att tidningen Båtliv verkligen står på läsarnas sida.
Underbara kommentarer! Jag tycker att båten verkar helfräsch…
Men vad tycker ni om priset? Är dryga 2 miljoner verkligen vettigt för denna båt?
Det är jättemycket pengar, men motorn står väl för 1/3 av det. Resten får vi se, det beror på andrahandsvärdet framöver. Men många Nimbusar finns det till salu.
Kommentarer
Fräsch bild!! :S