nyhetstest

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära drunkningsstatistik Omkom 10 personer genom drunkning under november månad i år jämfört med 3 personer under november 2007. Totalt har 100 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 102 personer under samma period 2007.

2008 november 2007
4 övriga 2
5 fritidsbåt 1
1 is –
10 Totalt 3

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under november 2008.

2/11, Fritidsbåt
Hökebacken, Hamburgsund, OP-län
En 60-årig man drunknade när han arbetade med sin båt och föll i vattnet.
Enligt polisen fastnade han med ena foten i en tamp och drunknade.

2/11, Fritidsbåt/fiske
Hallaren, Hallarsjöbro, Runhällen, U-län
En 35-årig man avled efter ett drunkningstillbud i sjön Hallaren.
De båda bröderna såg inte att isen lagt sig i viken, båten välte när den träffade iskanten. Männen, som saknade flytväst, hamnade i sjöns kalla vatten.

4/11, Övrigt
Ko Chang, Thailand
En 42-årig man har hittats drunknad, troligtvis har han gett sig ut på en simtur
på morgonen, trots att vågorna var höga.

10/11, Is
Joranträsket, Storuman, AC-län
En 74-årig man påträffades drunknad efter en sparktur. Mannen befann sig under isen och polisen tror att han gått ner i en vak.

10/11, Fritidsbåt
Stockholm, AB-län
En man drunknade när han låg och sov ombord på båten som av okänd anledning
sjönk till botten.

15/11, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Mårön, S-län
Två män 64 och 70 år har hittats drunknade. De två männen var ute för att fiska.
Vad som gått snett är oklart. En teori är att båten de färdades i kantrat när de
tagit upp nät.

24/11, Övrigt
Kraftstationen Degerfors, T-län
En äldre kvinna har hittats drunknad i vattnet vid kraftstationen i Degerfors.

25/11, Övrigt
Östersjön, Almagrundet, AB-län
En man tros ha drunknat sedan han fallit överbord från en färja vid Almagrundet.
Färjan vände, men personalen såg inga spår efter mannen. Två helikoptrar och handelsfartyg sökte efter mannen utan resultat.

29/11, Övrigt
Råå, Helsingborg, LM-län
En 73-årig kvinna ropade på hjälp när bilen långsamt rullade mot kajkanten.
Ett vittne såg hur kvinnan försökte ta sig ur bilen. Räddningsdykare lyckades få ut kvinnan ur bilen och hon fördes till sjukhus men hennes liv gick inte att rädda.

I Norge har tidningen Båtmagasinet det senaste året skrivit en hel del om problem med Volvo Pentas senaste generation av dieselmotorer. Injektorer har gått sönder och motorer har skurit. Volvo Penta har dock tagit sitt ansvar och hållit slutkunderna skadeslösa och levererat nya motorer så snart företaget har hunnit.

Problemet verkar vara lokalt och troligen relaterat till den speciella, feta diesel som används i norska sjömackar. I Sverige har inga liknande problem rapporterats, kanske beroende på vår betydligt mer miljövänliga och magrare dieselolja.

– Injektorproblematiken på motorerna i serien D4/D6, som norska tidningar har rapporterat om, är det fortfarande en norsk angelägenhet. Vi har inte kännedom om några fall i Sverige, säger Mats Edenborg, informationschef på Volvo Penta i Göteborg.

– Vi håller på att sammanställa frekvensen av fall i Norge och det ser ut som om det var en minskning av antalet fall jämfört med föregående år.

Bilden:
Mats Edenborg.

När Sjöfartsverket införde krav på utbildning för snabba yrkesbåtar 2004 var Sjösportskolan i samarbete med Chalmers bland de första att bli godkända att hålla denna utbildning. Sedan dess har flera hundra svenskar utbildats i hur man hanterar snabba båtar. Kunderna är både privatpersoner, Kustbevakningen och företag som till exempel Volvo Penta.

Eftersom Sjösportskolan är licensierad även för den enda internationellt gångbara yachtutbildning, Yachtmaster, samt RIB master, har företaget i samarbete med Ullman Dynamics tagit fram en kurs som riktar sig till utländska myndigheter och privatpersoner för att sprida den unika kunskap som Sjösportskolan besitter inom området små snabba båtar.
I den första kursen i Långedrag kom deltagarna från Portugal och Danmark. De arbetar vid sjöpolisen och flottan och fick specialutbildning för att kunna köra säkert med mycket snabba båtar. Utbildningen skedde hos Sjösportskolan i Sjöräddningshuset med praktik ute till havs.
Båtarna som används på kursen är bland de snabbaste som finns på västkusten. Dessutom har en av kunderna med sig en extremt snabb båt, med en maxfart på cirka 80 knop. Ullman Dynamics utformar ergonomisk riktig och säker utrustning för bland annat högfartsbåtar.

Marinediesel i Ängelholm expanderar sin produktlinje samt sin forskning och utveckling. Företagets nuvarande produktfamilj består av högpresterande marina dieselmotorer för fritidsbåtar. Det senaste tillskottet är en serie V8-dieselar på 6,6 liter med Commonrail och effekter på 350–500 hk. Med en totalvikt på låga 460 kg har de ett bra vikteffektförhållande.

De nyaste motorerna från företaget sägs ha marknadens bäst vikteffektförhållande. Motorserien är konstruerad för att klara alla kända avgas- och emissionskrav. De kallas VGT motorer och kommer att släppas till säsongen 2009 med ytterligare en serie kallad TSC inom ett år.

TCS-modellerna får effekter på 400–500 hk och blir de första seriebyggda motorerna med dubbelturbo för marinmarknaden.

Marinediesel expanderar också sin forskning och utveckling.

Länk: www.marinediesel.nu

Preem har låtit AVL MTC, ett svenskt världsledande testcentrum för motorer, genomföra ett omfattande jämförelsetest av svensk diesel i miljöklass 1 (MK1) och Europadiesel (EN590). Testresultaten, som presenterades vid ett seminarium den 3:e december, visar på betydligt bättre miljö- och hälsomässig prestanda hos den svenska MK1-dieseln. Europadieseln uppvisar bland annat väsentligt högre emissioner av skadliga partiklar, PAH och en ökning av mutagena/cancerframkallande effekter.

Testerna visar att emissionen av hälsoskadliga partiklar är 48 procent högre för Europadieseln jämfört med MK1. Det finns åtskilligt med forskningsrön som pekat på sambandet mellan partikelstorlek och negativa hälsoeffekter, så som dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Ju mindre (finare) partiklar, desto skadligare. Och här finns alltså en stor skillnad i förekomst mellan MK1 och Europadieseln.

Än allvarligare är att mutagena/cancerframkallande effekter från polyaromatiska kolväten (PAH) ökar med 217 % vid körning med Europadieseln jämfört med MK1. Bilavgaser, slitage av bildäck och slitage av vägmaterial är de största källorna till PAH i luften i de större städerna. PAH är just nu i fokus i debatten om sambanden mellan däckslitage och ohälsa i storstadsområden. Ett skifte från MK1 till Europadiesel skulle dramatiskt öka utsläppen av PAH i Sverige.

– Mycket starka skäl till att fortsatt värna MK1 kvarstår enligt denna rapport. 85 % av alla lastbilar på våra vägar saknar modern reningsutrusning. Tills fordonsparken är utbytt borde våra politiker arbeta för MK1 som ny Europastandard. Det vore ett sätt att gå före och låta även Europas invånare som bor i hårt trafikerade områden få bättre luftmiljö, säger Michael G:son Löw, koncernchef för Preem.

Testet är genomfört på en Scania Euro III motor från 2006, vilket är en mycket vanlig motortyp på de svenska vägarna. Över 80% av dagens fordonspark (personbilar, lastbilar, bussar och entreprenadfordon) saknar den senaste reningsutrustningen, framför allt saknas ett partikelfilter som fångar upp de hälsopåverkande partiklarna i avgaserna. Tyngre fordon står för ca 80 procent av dieselförbrukningen i Sverige, personbilar för ca 20 procent.

I testet ingick också en jämförande granskning av bränsleeffektivitet mellan de två dieselkvaliteterna. Ingen skillnad i bränsleförbrukning kunde detekteras. En övergång till Europadieseln i Sverige skulle också innebära att koldioxidutsläppen ökade med mellan 130 000- 450 000 ton per år.

Länk: Läs mer om rapporten

Sedan 1995 utser Göta Älvklubben i Göteborg ”Årets Sjöfartsprofil”. Syftet är att synliggöra några av alla de som arbetar inom sjöfartsnäringen i Sverige och därmed göra allmänheten uppmärksammad på vad som händer inom den maritima sektorn. Den som utses skall under året ha utmärkt sig med nya idéer, gott entreprenörskap, goda visioner eller på annat sätt visat på den kraft som finns inom dagens svenska sjöfart. Göta Älvklubben är en förening representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning.

Till 2008 års Sjöfartsprofil har utsetts Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk AB, och motiveringen är: ”Som verkställande direktör i tankerrederiet Stena Bulk är Ulf G. Ryder en kraftfull och energisk idéspruta som gynnat såväl miljön som lönsamheten, samtidigt som han i otaliga sammanhang med arrangemang kring sjöfarten är en färgstark och inspirerande profil.” Ulf Ryder mottog priset under en ceremoni på restaurang Palace i Göteborg den 3 december.

År 1982 bildades Stena Bulk AB och Ulf G. Ryder, då 29 år gammal, anställdes för att starta en Bulk- & Tankavdelning inom Stena-koncernen.

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egendesignavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 80 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för det börsnoterade Concordia Maritimes hela flotta. Förra årets omsättning uppgick till 4,5 miljarder kronor.

”Vår filosofi att olja alltid skall resa i första klass kommer i framtiden att vara mer aktuell än någonsin – och vår position som ansvarsfullt, ledande företag i en av världens mest fokuserade, kritiserade och känsliga branscher har då vuxit sig ännu starkare än idag,” säger Ulf G. Ryder. Stena Bulk firade förra året 25-års jubileum.

Ett urval av de som tidigare år erhållit pris som Årets Sjöfartsprofil:
År 2006 – Olle Rutgersson, professor i skeppsteknik, Chalmers
År 2004 – Dan Sten Olsson, skeppsredare, Stena
År 2003 – Lennart Simonsson, VD, Broströms

Bakgrundsfakta
Göta Älvklubbens syfte är att vara ett forum för representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning, för att sprida kunskap och information. Detta sker bl a genom sammankomster, studiebesök och utflykter, varvid föredrag och diskussioner i aktuella sjöfartsfrågor förekommer.

Garmin Ltd. har idag meddelat att man har slutfört affären om ett övertagande av Sportmanship International AB, distributören av Garmins produkter i Sverige. Företaget byter namn till Garmin Sweden AB och behåller sin företagsledning samt all personal inom försäljning, marknadsföring, kundsupport och eftermarknad bestående av 28 personer. Dr. Min Kao, styrelseordförande och VD i Garmin Ltd. säger, ”Vi välkomnar teamet från Sportmanship International AB in i Garminfamiljen. Sportmanship har gjort Garmin till marknadsledare i Sverige för portabla bilnavigationsenheter (PND), likväl inom marknaderna marinelektronik och Outdoor. Vi förväntar oss att detta övertagande gör det möjligt för oss att stärka vår position ytterligare i de nordiska länderna”. Länk: www.garmin.se

Tyska Bavaria är en av Europas största motorbåtsbyggare förutom att de är bland världens ledande segelbåtsvarv. På båtmässan i Düsseldorf i januari presenteras en helt ny familj med Bavaria motorbåtar. Designen för närmast tankarna till exklusiva italienska varv. Linjerna är svepande eleganta och väldigt moderna.

Vi har inte fått någon närmare information om hur stora båtarna blir eller vad de har för kapacitet. Den enda information hittills har kommit ut är den bild på en 46 fots båt med tre kabiner som vi publicerar här på hemsidan.

Designen är framtagen i ett samarbete mellan Bavaria Yachts och BMW Group DesignworksUSA.

Mässan boot09 i Düsseldorf är världens största båtmässa. Den hålls 17-25 januari.

Länk: www.bavariasverige.se

Länk: www.bavaria-yachtbau.com

Kommentarer

Apa 16:14:33 2008-12-09

Ser riktigt fin ut.

Måns 14:00:00 2008-12-10

Ser riktigt DYYYR ut

Molle 15:38:08 2009-06-17

Skorvet ser ut som Pettersson båtar, fint!

dan 12:05:00 2009-08-12

cool

http://www.karlskronaradio.net/ 23:44:44 2009-09-05

http://www.karlskronaradio.net/

http://www.karlskronaradio.net/ 23:45:06 2009-09-05

[url]http://www.karlskronaradio.net/[/url]

http://www.karlskronaradio.net/ 23:45:18 2009-09-05

http://www.karlskronaradio.net/ http://www.karlskronaradio.net/

Viking X – den mest omskrivna av alla Petterssonbåtar – lämnar nu vattnen och flyttar upp för gott på land som museiföremål. Viking X stod färdig 1925 och ritades av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson. Samma år gjorde C G Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han författaren Ragnar Holmström, direktör Barcklind, fotografen Halling samt en levande maskot: grönapan Jocke.

Den 20 juli 1925 lämnade de Stockholm i åska och hällregn. Pentainombordaren på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Den 9 augusti rundades Falsterbo, 24 augusti anlöptes Oslo, 29 augusti klarade man Fiskarebådan, 26 september löpte man in i Trondheims hamn och 9 oktober förtöjde man i Narvik. Där lastades båten på tåget. I Luleå sjösattes Viking X igen och färden fortsatte i vinterväder. Efter 15 veckor var man åter i Stockholm.

Sjöhistoriska museet har köpt Viking X av Gunnar Fritz-Crone som 1980 själv gjorde om långresan.

– Det var dags för Viking X att bli en museibåt. Visst hade det gått att fortsätta åka med henne men man hade blivit tvungen att byta ut många originaldelar. Vi kommer inte att sjösätta Viking X. Vi ska lacka henne men i övrigt bevara henne som hon är, det känns bäst så, säger intendent Eva Berglund Thörnblom.

Viking X kommer att placeras i Båthall 2 på Galärvarvet där Sjöhistoriska museet har sin originalbåtsamling. Båthall 2 håller öppet för besökare under sommarmånaderna.

Petterssonfakta:
C G Pettersson (1876–1953) ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. De har ofta ett “öra” – en karakteristisk rundad övergång från fördäcket till skarndäck. Typiska är också de runda ventilerna.

C G Pettersson ritade inte bara båtar utan gav också namn åt en båttyp som kom till under 1920-talet. Även båtar ritade av andra konstruktörer men med karaktäristiska drag benämns som “Petterssonare”. Hur många ”Petterssonbåtar” som byggdes är det ingen som vet.

I och med förvärvet av Viking X har Sjöhistoriska museet nu i sin samling för första gången en äkta Petterssonbåt.

Bilden:
Viking X på väg in i Båthall 2. Foto: Anneli Karlsson

På båtutställningen i Paris 6-14 december har Jeannéau världspremiär för sina nya modell Prestige 50. Denna modell kommer att levereras både som flybridgemodell och kupébåt, något som blivit väldigt modernt det senaste året. Jeannéau tar i och med den här lanseringen steget från vanliga motorbåtar till större yachter.

Den minsta modellen i Jeannéaus Prestige-serie är på 30 fot och den nya 50-fotsmodellen blir toppmodellen i programmet.

Båten har en skrovlängd på 14,98. I flybridgemodellen har den ett stort akterdäck avskärmat med en rejäl glas/aluminiumvägg, men den som vill kan även välja den mer linjeskön S-modellen. Denna har en stort social cockpit och en solsäng i riktigt stort format.

De nya modellerna är konstruerade av Jeannéau. De utvändiga linjerna och inredningen är gjorda av det italienska företaget Garroni Design. I inredningen dominerar mjuka textilier och träpaneler.

Jeannéau 50 har en totallängd på över 16 meter. Bredden är 4,36 meter. Båten levereras som standard med två Volvo Penta D9-motorer på vardera 575 hk.

Nu börjar det verkligen hända saker på sjöfartens område. Tyska SkySail har länge varit ensamma med sin teknik att förse stora lastfartyg med en fallskärm/drake för att hjälpa till med framdriften. Nu går även anrika Zeppelin Group in i SkySails.De två företagen ska tillsammans bygga en global försäljnings- och serviceorganisation för SkySails verksamhet med framdrift via vindkraft.

Zeppelin Power Systems GmbH & Co. KG i Hamburg, som är en underleverantör till anrika Zeppelin Group går alltså samman med likaledes Hamburgbaserade SkySails GmbH & Co. KG för att öka förutsättningarna på marknaden för vindkraft till handelsfartyg.

Med start nästa år kommer de två företagen att kombinera sin kunskap för att hjälpa sina kunder. De ska också försöka introducera sitt koncept under rubriken “Diesel-wind hybrid power systems”. med tanke på att i stort sett all världens exporthandel skeppas på världshaven finns det enorma summor att spara in. Handelsflottan har i många fall redan sänkt marschfarten för att spara bränsle, men med SkySails koncept skulle de kunna spara ännu mer pengar och miljö.

Zeppelin har varit partner åt amerikanska Caterpillar, världens största oberoende tillverkare av dieselmotorer, i över 50 år och har redan en av de ledande organisationerna för service och kundsupport.

SkySails framdrivningsteknik används för tillfället på två handelsfartyg som tillhör rederieerna Beluga Shipping och Wessels Reederei som en del i en testverksamhet med olika typer av fartyg. SkySails startar sin serieproduktion under 2009 och tillverkningskapaciteten är redan bokad för ett års arbete.

Beroende på vindförhållandena kan SkySails system i genomsnitt spara in mellan 10 och 35 procent av bränslekostnaderna för ett handelsfartyg. Cirka 60 000 av de 100 000 fartyg som används idag kan byggas om för SkySails system eller liknande. mer än 150 miljoner ton klimatnegativa CO2-emissioner skulle därmed teoretiskt kunna sparas in…

Länk: www.skysails.com

Se film:
SkySails – The Technology

Både Ericsson 4 och Ericsson 3 har nu nått indiska Cochin och etappmålet för den andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Även Telefonica Blue (bilden) har kommit fram och tog andraplatsen mellan Ericssons båda båtar. Fortfarande återstår några timmar innan de sju första båtarna kommit till målet. För den åttonden båten, Team Russia, återstår kanske ett par dagar. Den har fastnat i ett område helt utan vind…

Volvo Ocean Race är dock inte på något sätt avgjort. Det återstår flera delsträckor och månag poäng som kan förändra ställningen helt.

– Racet är inte alls över, konstaterade Telefonica Blues skeppare, Bouwe Bekking, när han steg av sin båti Cochin.

– Avståndet mellan oss minskar hela tiden oc vi kommer bara att bli bättre. vi kan absolut vinna det här.

Torben Grael, skeppare på Ericsson 4, har ett bättre utgångsläge än Bekking med sina två delvinster så här långt.

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 16 QFB: received 30.11.08 1406 GMT

Heat, tactics and fishing boats

We went stealth yesterday to avoid helping the guys coming from behind. We did not want to show them where we would park so they could sail around us.

It was extremely tricky conditions, once again with no breeze from everywhere and hard to get into the coast to get the coastal breezes. We sailed back and forth for a whole sched, only making good 2.4 miles to the finish. The beam of these boats help on the speed in anything except these light airs.

We are getting closer to the coast and meet massive clouds with building thunderstorms. Hard to say what to prefer: the constant very light breeze or the unknown in the clouds. In these conditions, all is still open, but for now, we are happy to be ahead of the other teams fighting for third.

A few of the guys were knocked out by the heat today, just lying down in whatever shadow available. The computers in the nav station are fortunately waterproof, as it is dripping sweat on them.

Right now, we woke up Thomas (Thomas Johanson/FIN) 20 minutes before his watch: “Thomas! Thomas!! We are tacking. We are tacking! Right now!” It was a joke, but Thomas did not know that and still took a few minutes to get out of his sweaty bunk. He was called again, and to increase his stress level the generator was turned on. We normally use it for tacking the keel from side to side, but not in these four knots of breeze sailing downwind, of course. But it worked, he really got some speed on. He packed up his stuff quickly and ran towards the cockpit with it only to be met by five guys laughing at him.

Tonight there is an armada of small fishing boats around us. They are open wooden boats with two small engines on. Don’t know what fuel they use, it smells very much and very special. A bit embarrassing to think of the fact that we could probably buy the whole fleet for the price of one of our sails, but these guys seem very happy. There are generally four persons per boat, and I do not know which of us think it is most fun to see the other. Now that the sun is down, there are always hundreds of small lights around, very close. We have to be careful about where we go if there is a squall with reduced visibility. But it is a spectacular experience, from not seeing a boat for a week, this is suddenly very social.

Most seems to be lighting for fish, and quite a few have red and blue disco lights flashing! Combined with the lightning from the thundery showers coming off the coast, this is a fantastic view.

Aksel Magdahl – Navigator

Karlskrona och Sjöräddningssällskapets station på Hasslö fick på lördagen en helt ny räddningsbåt. Det är en snabbgående båt ur Victoriaklassen, som har donerats av Mikael Blomqvist. Båten döptes till Michano av sin gudmor, landshövding Gunvor Engström. Karlskronaområdet har saknat en snabbgående båt av den här typen.

Den nya räddningsbåten fyller ett viktigt tomrum. Karlskrona östra skärgård och den delen av Blekinge är starkt trafikerad av både föbipasserande seglare från många nationaliteter och den snabbt växande trafiken med handelsfartyg.

Sjöräddningssällskapets (SSRS) station på Hasslö har tidigare haft en snabbgående Stridsbåt till sitt förfogande båt, mn den fick de lämna tillbaka 2006.

Stationen har dock haft en Victoriabåt på lån från ensttion i Stockholm och på så sätt kunnat utföra sina uppgifter. Nu blir det dock betydligt enklare med en helt ny båt med den allra senaste utrustning både vad gäller elktronik och maskineri (båten har Scandias 12-litersmotorer).

Efter dopet var det dopbuffé under ledning av gudmor, representanter från SSRS och donatorn, affärsmannen Mikael Blomqvist.

Länk: www.ssrs.se

Ericsson Racing Teams internationella båt, Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael som skeppare, vann även den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden i Sydafrika till Kochi på Malabarkusten i Indien. Strax efter klockan fyra på söndags morgonen, lokal tid (runt midnatt i Sverige) gled Ericsson 4 långsamt över mållinjen.

Bakom kämpade systerbåten Ericsson 3, med nordisk besättning, mot spanska Telefonica Blue om andra platsen. När Ericsson 4 gick i mål såg det ut som om Telefonica låg bäst till för att knipa andra platsen.

– Jag är verkligen glad över att vara först i mål, säger Torben Grael. Etappen hade många svårigheter. Det har varit både vått och kallt. Och de lätta vindarna i Doldrums har varit besvärliga. Men som sagt; Vi är glada över att vara först till Kochi.

Navigatören Jules Salter var nästa mer lättad en glad.

– Ja, det är en lättnad att vara i mål. De lätta vindarna i slutet av etappen har varit mer besvärliga än de starka i början. Det har varit svårt att räkna ut var vinden ska komma ifrån. Men till slut gick det ju bra, säger Jules Salter.

Det tog Ericsson 4 drygt två veckor att segla de cirka 4 450 sjömilen (cirka 8 250 km) från Kapstaden till Kochi. Men det var först på tolfte dagen som man ryckte ifrån det övriga fältet. Fram till dess hade Torben Grael ofta legat efter sin kollega Anders Lewander på Ericsson 3. Men Ericsson 4 lyckades fånga vindar under ett regnmoln och lämnade de andra båtarna långt bakom. Sedan dess har man bevakat sin position in till målet

Båtarna kommer nu att stanna i Kochi i cirka två veckor. På Luciadagen smäller starskottet för etapp tre av Volvo Ocean Race. Målet på etappen är Singapore dit båtarna beräknas komma dagen före julafton.

Länk: www.volvooceanrace.org

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1547 GMT

We are currently approaching Cochin in very light winds, 2 miles offshore of the sub-continent, trying to find some night breeze to get us to the finish line.

The air smells damp, earthy and of wood smoke which is generally a good sign that we may get a few zephyrs to move us on our way. The day has been frustrating and we have been slowed by clouds rain and a peak of 5.6 knots of wind speed.

This leg has ended like the lamb rather than the first week of lion-like conditions. We have seen the fleet strung out over 600 miles yet still to me, the final outcome is unsure as the weather is so variable and light, and the factor that these boats are capable of such high speeds.

This time last night I couldn’t type as the boat was bouncing around sitting on 26 knots in 30 knots of wind and I was watching us take 40nm a 3 hour sched out of boats…tonight we are doing 3 knots and losing 40nm a sched.

The tension is mounting amongst the crew that all our hard work on the leg will end with us being overtaken at the finishing post, so some hard night hours ahead, trimming the sails and the boat.

Jules Salter – navigator

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1600 GMT

”Please don’t die”

They are Magnus Olsson’s words. It feels like he has spelled them out enough times in this race. The weather reports are quite unreliable in this part of the world and it would be nice if the report I heard about the wind dropping as we come closer to the finish turns out to be wrong.

We have gained on the others the last scheds and we have had good, but extremely shifty breeze, which means many sail changes.

When it comes to signs of wilderness, this trip has been boringly calm. Until yesterday, we had only seen fins of a bunch of small whales and some albatrosses in the Southern Ocean. They are fantastic birds with a gracious way of flying. To follow ones track for a couple of minutes really takes an effort. They are flying in between the waves, almost touching the surface and they are using the wind so efficiently that they don’t have to flap their wings more than a couple of times per day. Fantastic.

But I was hoping for more than the amazing birds. I was thinking more of sharks, whales and the never-boring dolphins. So far, we only saw the fins of really small whales and we had close contact with a small fish the other day. First, he was caught on our daggerboard. And when he let go of that, he managed to get stuck on the rudder as well. Not good for us and certainly not good for him. I actually think he snapped in half after a while.

Yesterday was the big moment. A huge whale jumped up in the air about 50 meters to leeward. In Swedish, it’s called a Kaskelott. It’s one of those really big ones with a flat nose and no teeth. It was an amazing moment. The only pity about it was that I didn’t see it. Just three guys in the crew did. And they were ecstatic. I have to figure out a way to never miss those moments. Any ideas?

A tired Gustav Morin – MCM

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Nu är det bara några timmar kvar innan besättningen på Ericsson 4 kliver iland som segrare i indiska Cochin. Torben Grael med besättning har gjort det klokaste vägvalet och det betalar sig i en överlägsen vinst. På andra plats låg på lördagsmorgonen Telefonica Blue (+110 Nm) medan Ericsson 3 låg på tredje plats (+271 Nm).

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 14 QFB: received 28.11.08 1648 GMT

We are experiencing a little difference in wind from forecast to what we actually have – and for once, it is in our favour.

Flying along in flat water at 20kts is a great feeling and these boats quickly remind you of just how aggressive they can be. Even in 5knots of wind, we can see the speed up to 10kts, and now in 17 knots we are low 20s and high teens constantly.

It’s easy to get complacent about how many miles these boats quickly eat up and spit out. We have seen more current than expected as it flows between the Maldives 200nm to our left. What awaits us up the coast of India is anyone’s guess, and there is a chance that we will be playing close to the shore as, if the predicted light winds appear, then we will need the local land and sea breezes to get us to Cochin, hopefully in 1st place.

We have put a lot of miles on the rest of the fleet in the past 2 days, but could easily see this all vanish under one cloud. In the last 20 hrs our ETA has changed by more than 2 days, so as far as knowing when we will finish – that’s anyone’s guess

Guy Salter – MCM

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 14 QFB: received 28.11.08 1753 GMT

Trying Times

Passing by the nav station this afternoon, after 4 hours of a gust being 3 knots of wind and glancing at GPS, brought memories flooding back of only days ago. Top speed for trip, 39.4 knots! Not 3.94 knots.

If I remember correctly, we were in the nav station every few hours, “How much longer do we have this breeze for? When do you think it is going to drop off? Now it is replaced by; “when are we going to get some breeze and do you think we will have it for more than 5 minutes?”

This afternoon was marked by the second crossing of the equator in this race and a re-awakening of King Neptune. He was not amused to be disturbed so early in the race for a second time and took some severe punishment to the only crewmember of Ericsson 3 to have not yet crossed the equator, young Martin Strömberg.

Martin was, without compassion, lashed to the aft media aerial and after not being able to give the latitude of Cape Horn, laden with the heathen brew. As extra punishment for being a sail maker, Neptune’s latest helper in a long line of helpers going back as far as lady Cod Fish, James the Hairdresser (Martin Krite) from Southern Sweden, famous for its fashion in hair design, came on deck to unleash the latest in heavy metal basher mullock hair styling.

It was only minutes before our victim was refashioned into a 1980’s Def Leopard fan look alike. If any of our shore crew is reading this, Martin will need a black def leopard Singlet, one pair of tight black jeans and Doctor Martin boots as soon as he hits the dock.

King Neptune was satisfied with the massive punishment handed out .He let us pass on our way and disappeared into the bowels of Ericsson 3.

All in all, a very entertaining afternoon. As for the remainder of the leg, well it feels as we have a long way to go!

Richard Mason – watch captain

Länk: www.volvooceanrace.org

Regeringen måste öppna upp berganläggningen på Muskö för civil verksamhet. Det kräver Nynäshamn och Haninge kommuner tillsammans med Kockums och Muskövarvet. Gemensamt vill de göra Musköanläggningen till ett centrum för marin utveckling i stockholmsregionen. Närheten till Stockholm-Nynäshamns nya hamn i Norvik gör att området erbjuder fantastiska möjligheter för etableringar av fler företag.

Haninge och Nynäshamns kommuner agerar gemensamt med Kockums och Muskövarvet för att ta tillvara de stora möjligheter som finns i Musköanläggningen och Muskös närhet till Norvik. Kommunerna kommer att uppvakta regeringen med krav för att hinder för tillväxten på Muskö undanröjs.

– Det är en väldigt spännande utveckling. Muskö har legat dolt under årtionden. Successivt öppnas nu området och därmed även möjligheterna för näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande i Haninge Gilbert de Wendel (m).

– Musköanläggningen måste öppnas upp för civil verksamhet och i stället för statlig hyressättning med höga hyror kräver vi rimliga hyresvillkor med bibehållen service för att fler arbetstillfällen ska skapas, säger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Ilija Batljan (s).

Stockholms hamnar flyttar till Norvik i Nynäshamn och Kockums och Muskövarvet har flyttat in i delar av Muskö örlogshamn. Ytor i och utanför berganläggningen kan ta fler företag och erbjuder fantastiska möjligheter.

– Nu arbetar vi i de berörda kommunerna gemensamt med företagen för att ta tillvara och skapa storstockholms marina center. Här i området med både Norvik och Muskö finns förutsättningarna, kunskapen och erfarenheten, säger Gilbert de Wendel (m).

Den nya HVision familjen med instrument displayer från Brookes & Gatehouse har presenterats för första gången. HVision konceptet både uppdaterar två existerande B&G mast displayer och introducerar för första gången på METS en ny kompakt modell, som tillsammans skapar en integrerad serie som passar alla behov.

20/20 HV och 40/40 HV modellerna kommer att kännas igen i sin design, men de har uppgraderats med den nya HVision display teknologin för att ge ännu bättre tydlighet och pålitlighet. 20/20 HV är en extremt tydlig display för maximal läsbarhet av vital information på segelbåtar i 30- 50 fots klass. 30/30 HV är en mast display som passar segelyachts i storleksklassen 50-90 fot. 40/40 HV är mer lämpliga på segelyachter från 70 fot och uppåt. Det som slutför serien och som debuterar på METS är 10/10 HV, en kompakt display idealisk på utrymmen ombord där man vill ha viktig och tydlig enkelradig information, såsom vid winchpediestaler och trimpositioner ombord.

HVision teknologin försäkrar att HVision serien blir det givna valet när medvetna seglare över hela världen väljer instrument. Den unika förseglade displayen tillsammans med det robusta glaset med sin anti-reflektiva behandling försäkrar att dessa instrument inte bara är robusta, utan även kan avläsas från sidan och utan risk för kondens. Segmenterad enkelrads data, hög kontrast svart på vit bakgrund och 3 nivåers LED bakgrundsbelysning ger ytterliggare förbättrade avläsningar oavsett ljusförhållanden och väderlek.

B&G instrument displayerna dominerar totalt segelbåtsmarknaden för grand prix och club racing seglare. HVision serien befäster denna position och försäkrar att alla seglare med krav på sina instrument kan få tillgång till vitala prestanda när och var de än behöver få tillgång till den.

Länk: www.navpoint.se

Ericsson 4 är på väg mot seger på den andra delsträckan i Volvo Ocean Race 2008-2009. Båten har dragit ifrån ordentligt och leder nu med 110 NM när det återstår 400 Nm till Cochin. Tvåa ligger Telefonica Blue (110 Nm efter) och trea Ericsson 3 (ytterligare 100 Nm efter). Så här stora skillnader i positioner uppstår väldigt snabbt i de stiltjebälten som flottan befinner sig i. Om Ericsson 4 får behålla sin nuvarande båtfart och goda vind når Torben Grael med besättning målet inom ett dygn.

Under det senaste dygnet har Ericsson 4 med Torben Grael och hans besättning seglat 244 Nm, vilket inte låter så imponerande. Men det är ändå 100 Nm än vad närmaste konkurrent klarade av.

Den enda båt som klarat av att matcha Ericsson 4 är Telefonica Blue med sin skeppare Bouwe Bekking. Den båten tvingades segla betydligt mervästerut än planerat på grund av vindförhållandena.

Klockan 05.00 i morse, svensk tid, hade Ericsson 4 haft en genomsnittsfart det senaste dygnet på 17,3 knop och Telefonica Blue 11,5 knop medan gruppen som jagar täten seglade 6,5 knop (Delta Lloyd), 5,5 knop (Green Dragon) och endast 1,0 knop (Ericsson 3). En minst sagt stressande situation för Anders Lewander med besättning.

Länk: www.volvooceanrace.org

Navico har lanserat en helt ny och innovativ bredbandsradar för den internationella båtindustrin. “Efter mer än fem års intensiv utveckling, forskning och tester, är vi mycket glada över att nu kunna introducera en produkt som är ett mycket stor genombrott inom avancerade radar för nöjesbåtsmarknaden”, sa Navicos President och CEO Jens-Thomas Pietralla vid premiären.

“Bredbands Radarn är ett perfekt exempel på vårt sätt att arbeta och visar upp vår pionjäranda med att ta fram nya produkter och utnyttja det senaste inom den nya tekniken. Vi använder inte bara den nya tekniken, vi förädlar den till att bli snabbare, säkrare, och mycket enklare att använda än traditionella radar, ”tillade Pietralla.

Navico har med detta introducerat ett revolutionerande radarsystem helt olik alla andra nöjesbåtsradar som finns på marknaden idag. Den nya radarantennen bygger på bredbandsmodulering och solid-state teknologi. Detta är ett totalt genombrott inom radarteknologin som ger tillgång till kristallklar ekoseparering, användarvänlig utan massa inställningar och introducerar en helt ny nivå inom navigationssäkerhet, för alla nöjesbåtar.

Navico’s Bredbands Radar ger tillgång till fantastisk bra eko-upplösning, även i avståndsskalor ner till 1/32 nm. Hamnar, kanalmarkeringar, navigationsmärken, bojar, båtar som ligger för ankar och andra kritiska objekt presenteras med kristallklar presentation och separering från andra objekt. Bredbands tekniken eliminerar också ”självekot eller den döda zonen” som en vanlig pulsradar ger — vilken då stör ut möjligheten för att studera ekon i båtens omedelbara närområde. Med Navicos nya radar kan man avläsa radarekon endast 2-3 meter från båten.
Navico Bredbands Radar har en sändande effekt på 1/2000 av en vanlig pulsradar (sänder ut med 10 gånger mindre effekt än en vanlig mobiltelefon). Tack vare detta kan man installera radomantennen på platser som förut var omöjliga. I tillägg till detta drar den 30% mindre ström än en 2kW – och 50% mindre än en 4 kW X-band marin radar. Inget mer väntande under 2-3 minuter på att en magnetron skall värmas upp. Inga mer byten av magnetroner. 100% solid-state design ger snabbstart utan någon uppvärmning. När mörkret lägger sig eller dimman kommer inrullande är man alltid förberedd att omgående kunna starta upp sin radar. Detta är också idealiskt på segelbåtar där man vill spara ström, eller båtar som ligger för ankar där man inte vill köra radarn kontinuerligt.

Fördelarna är i korthet:
– Kristallklar upplösning av ekon i båtens närområde, inom 2-3 meter.
– Ingen uppvärmningstid
– Låg strömförbrukning, perfekt för mindre motorbåtar och alla segelbåtar
– Extremt låg strålning, kan placeras var som helst
– Eliminerat ”själveko”
– Mycket lätt antennkabel, endast en nätverkskabel.
– Antennens vikt endast 7.4 kg (utan kabel)

Navicos bredbandsradar kommer att finnas tillgänglig under 2009 för integrering med navigationssystemen till de populära Simrad, Northstar och Lowrance produkterna.

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

För mer information, besök http://www.simrad-yachting.com/en/Products/Leisure/Navico-Broadband-Radar/

Kommentarer

suck 23:26:52 2008-12-02

booooring

16:42:12 2010-02-18

Inget konkret

Det går nu riktigt långsam mot målet i Indien för de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 har en ganska säker ledning med 57 Nm över Ericsson 3 när 700 Nm återstår av delsträckan. Men samtliga båtar seglar nu mycket sakta, vilket innebär under 10 knop. Ericsson 3 ligger tvåa, Green Dragon trea och Delta Lloyd (bilden) fyra.

Att det går trögt visar innehållet i detta E-mail från Ericsson 3:

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 12 QFB: received 26.11.08 1256 GMT

We tried to protect the east for the Doldrums crossing, but did not want to go there alone, so we bailed out and lined up between Ericsson 4 and Puma yesterday night. That way we would experience the same conditions as them.

When daylight arrived, we were all close, with Ericsson 4 a few miles ahead and Puma a few miles behind. Ericsson 4 disappeared into a solid rain shower, and two position reports later, they are now 30 miles ahead of us, Puma 16 behind. Quite random, but at least no position changes for now. And the light zone seems to be following us north a bit, so we may stay in it for a while. It also looks very light for most the rest of the leg now. No more Saturday night arrival in Kochi, unfortunately!

Now we have just come to painful a complete stop. 0.00 on the boatspeed instrument on the mast. Some guys go for a swim, and there are heaps of small lazy whales around. The guys are continuously hunting for a cooler place on the boat. Not many were tempted by today’s hot lunch. Some are coming by the nav station to look at the nice pictures of the tropical cyclone near where we are going. It does not seem too bad for us at the moment, as it should weaken when it gets over land in India. But we keep watching it.

Gustav works long days, and sometimes falls asleep by the computer while writing texts for media, accidentally filling the pages with letters. Two days ago, he managed to rotate the contents on his display 90 degrees while asleep, and could not get it back. It made it extremely challenging for him to write texts and edit video, and made a good laugh for the others. I don’t know if he accidentally did it himself or if someone played him a joke for sleep writing.

The sea temperature is now 31 degrees, wind speed 1.3 knots from everywhere. Or nowhere.

Aksel Magdahl – navigator

Länk: www.volvooceanrace.org

När det är vinter i Skandinavien seglas det för fullt på varmare breddgrader. I Florida vann Goombay Smash, en Farr 40 ägd av William Douglass från New York, 2008 Rolex Farr 40 North American Championship, som seglades 21-23 november i Miami Beach. Åtta team från Danmark, Italien, Turkiet och USA deltog i regattan.

– Den här regattan inneär en stor framgång för oss, sa William Douglass. Vi var snabba och vår besättning var strk nog att ta oss runt hela banan.

Inför finalseglingarna ledde Douglass båt före den tidigare världsmästarna, italienarna Massimo Mezzaroma och Antonio Sodo Migliori (Rom) med sin båt Nerone och Barking Mad, ägd av Jim Richardson (Boston).

För Goombay Smash var det första segern med taktikern Morgan Larson.

Nu väntar seglingar i Key West Race Week och Miami Grand Prix för de här båtarna, innan de ger sig över till Yacht Club Costa Smeralda i Italien för att segla 2009 Rolex Farr 40 World Championship i juni.

Länk: www.farr40.org

Bilden:
Den vinnande båten (3523), Goombay Smash, med Mr. Douglass som trea från vänster. Foto: Walter Cooper/Rolex.

Ericsson 4 leder flottan av Volvo Ocean Race båtarna på väg mot Indien. Cirka 600 Nm återstår nu och de första båtarna bör komma till Indien inom 1-2 dygn. Organisatörerna av Volvo Ocean Race har dock tvingats se över säkerheten efter det senaste dygnets terroristattacker med bomber i Mumbai.

Cochin, dit båtarna är på väg, ligger cirka 100 svenska mil från Mumbai. Men organisatörerna vill ändå försäkra sig om att arrangemanget kan genomföras på det säkraste sättet. Nyhetsmässigt viktiga händelser, som till exempel Volvo Ocean Race, kan vara en riskfaktor för attacker från terrorister.

Totalt omfattar organisationen inom Volvo Ocean Race cirka 400 personer, som alla har informerats om vilka mått och steg som bör vidtas.

Här är det allra färskaste E-mailet från deltagarna:

GREEN DRAGON LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 0842 GMT

At first light this morning, we came through a massive raincloud and poked our nose into a north-westerly breeze. This was the sign we were waiting for that we were exiting the doldrums for the second time this race. Fortunately, we seem to be quite good at getting through the doldrums, as we have climbed up the leaderboard to third.

It was an agonising 150 or so miles, where flat calms were interspersed with rainsqualls and wind from every part of the compass. We had two shocking clouds that stopped us in our track, but nothing compared with the hole, which engulfed Puma about 10 miles from us. We managed to just skirt it by 100 metres or so and gained about 15 miles in 2 hours – there was nothing Puma could do as a huge cell grew above them and stopped them dead.

We did have our bad moments – not least when I was steering and got caught in a downdraught under one cloud. It is the first time I have gone full circle in a boat without tacking or gybing – all in 20 knots as the lads furled the code zero. It culminated in us being stuck head to wind with our soon-to-be patented ‘multiple bridle no boom mainsheet system’ pinned in the middle and a spinnaker sheet wrapped around the rudder! 1 hour later the rain cleared the wind came back and we got going again – not very good.

So here we are, now in a drag race with Telefónica Blue, who somehow managed to escape the wider doldrums in the west, Ericsson 3 who must look at how Ericsson 4 got away in disgust, and Delta Lloyd who we can see about 10 miles behind. Their crew changes seem to be working wonders as they are doing a great job. It is certainly still a fast boat.

Looking at the weather forecast there could be all sorts of fun and games to be had in the 735 miles to go and I wouldn’t rule out anybody just now. For us we are really happy to be in a boat race after 10 days without a boom. It is funny that nobody seems to mention it anymore apart from the odd wise crack like ‘ease the vang’ or ‘pull on the outhaul’. Oh how we laugh….

Ian Walker – skipper

Bilden: Hamnen i Cochin.

Den svenska bottenfärgstillverkaren Ekomarine har tilldelats 600 000 kronor av statliga Vinnova för att vidareutveckla den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Pengarna kommer att användas under vintern för att ge förbättringar redan inför nästa båtsäsong. Ekomarines giftfria båtbottenfärg, som är den första som har en biologisk effekt, lanserades för fritidsbåtar till säsongen 2008. En utveckling av produkten sker i samarbete med flera marina laboratorier i Sverige och utomlands.

– Det är jätteroligt att vi får det här erkännandet från Vinnova, säger Mikael Haeffner, forskningschef på Ekomarine. Det vi koncentrerar oss på nu är att förbättra vidhäftningen av färgen samt att färgen får en längre effekt när båten ligger i vattnet. Forsknings- och utvecklingsstödet kommer att innebära att vi kan öka vår utvecklingstakt.

Ekomarine samarbetar med Ytkemiska Institutet, YKI, Statens Provningsanstalt, SP och de två marina forskningsstationerna, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Dessutom testas just nu nya versioner av färgen vid en forskningsstation i Indien.

Dessutom får Marström Consulting i Västervik 500 000 kr av Vinnova. Pengarna ska användas till en förstudie i ett FoU-projekt om en räddningsbåt.

Det spanska företaget Ronautica Yachts & Renewables har lanserat sin första miljöbåt under namnet 340 ECO boat. Premiären skedde på Barcelonas internationella båtmässa. 340 ECO, som ska serietillverkas, har en elektrisk motor som i huvudsak får sin kraft från förnyelsebara energikällor.

Barcelona Boats Show har drabbats av den ekonomiska tillbakagången på samma sätt som många andra publika båtmässor. RO 340 ECO kom dock i centrum på mässan tack vare sitt miljökoncept. Båten drog flest besökae av alla utställda båtar på mässan.Den fick också stor uppmärksamhet i media.

RO 340 ECO innehåller många idéer somhar tagis fram av företaget Ronautica’s Forsknings oc utvecklingsenhet. De ville skapa en båt med en hög teknologisk nivå som följer marknadens behov och önskemål. Den skulle också vara enkel att underhålla.

En segelbåt är som bekant miljövänlig redan från början, men RO 340 ECO sägs vara ännu mer miljövänlig och säker. Bland annat för att den får sin energi från tre rena energikällor för att ladda batterierna ombord; solen, vinden och havet. Dessutom kan den snabbladdas med koppling i land.

Båtens ekonomiska fördelar är bland annat att den trots sin avancerade teknologi inte är dyrare än motsvarande båtar. Underhåll och bränsle behövs nästan inte. Säkerheten kommer av att motorn stoppar direkt vid en nödsituation om till exempel en besättningsman faller över bord.

Företaget Ronáutica, som bygger denna båt, håller på att etablera sig på olika marknader i hela världen.

Länk: www.ronautica.com

Ericsson 3 har tappat tredjeplatsen i Volvo Ocean Race delsträcka till Indien. Medan Ericsson 4 har drygat ut sitt försprång till 72 Nm före tvåan så har Telefonica Blue (bilden) gått upp på andra plats, 72 Nm efter ledaren. Det är även mycket tajt mellan de öviga båtarna i racet. Mellan tvåan och sexan skiljer det bara 21 Nm.

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 1237 GMT

Warm times aboard today as we leave the rain clouds of the doldrums and head into clear blue skies. Several of the boys have moved their mattresses up on deck now in the hope that sleeping temperatures are slightly more bearable than down below. The boat is humming to the sound of our little bunk fans desperately trying to get some air flow happening below decks.

Race wise, things are still going well. We have lost some of the lead earned yesterday but still hold a commanding position and are really hoping for an increase in pressure that may allow us to get the average speed up. 665 miles to go. Not far, similar to a Sydney Hobart race, but at 6kts boat speed, the finish is looking a long way off.

Spirits are still high aboard and conversation has turned to what lay ahead for us at the Cochin stop over.

Take care,
Ryan Godfrey – bowman