nyhetstest

Med en modell av en 18 m lång deplacementsbåt visade svenska Anytec en intressant studie över hur en miljövänlig motorbåt kan se ut. Går planerna i lås kanske modellen byggs i full skala inom 1-2 år. Det är Anytecs designer, Håkan Pettersson, som står bakom konstruktionen.

Håkan är själv seglare på fritiden och det syns i modellen på bilden, som har byggts i skala 1:10. Den är cirka 1,8 m lång.

Båten är ”i verkligheten” 18 m lång och 4,3 m bred. Den är tänkt att gå i deplacementsfart cirka 10 med en förbrukning på under 1 lit/Nm.

Länk: www.anytec.se

Den nya James Bond filmen Quantum of Solace, som hade svensk premiär i slutet av oktober, innehåller många rafflande båtscener. Bland annat dyker ett par rejäla Sunseeker motorbåtar upp i filmen och James Bond genomför sin mest omfattande båtjakt någonsin i den här filmen.

Filmen är producerad av Michael G. Wilson och Barbara Broccoli och regisserad av Marc Forster. Manus är skrivet av Paul Haggis och Neal Purvis och Robert Wade.

Filmen spelades in i Panama i mars 2008. Båtscenen med jakt på diverse skurkar tog tre månader att förbereda och omfattade totalt över 100 båtar, bland annat en Sunseeker Superhawk 43.

I en annan del av filmen åker James Bond med den allra första Sunseekerbåten som byggdes, en Sunseeker Sovereign 17 från 1970 som renoverades till nyskick 2005 för att fira företagets historia.

Även en Sunseeker 37 Metre Yacht M4, ett av varvets senaste och största ”skepp”, finns med i bakgrunden.

Fem olika Sunseeker modeller har medverkat i tidigare filmer med James Bond: Casino Royal (2006) hade med en 108 Predator, en XS 2000 och en Sportsfish 37, i Die Another Day (2002) klev Halle Berry ombord på en Superhawk 48 och i The world is not enogh (1999) användes en Superhawk 34 i våldsam jakt nerför Thames i London i över 60 knop.

Länk: www.sunseeker.com

Bilden: James Bond under inspelningen av den senaste Bondfilmen. Quantum of Solace ©2008, Danjaq United Artists, CPII. 007 TM and related James Bond Trademarks, TM Danjaq.

Genom att byta ut hinken och trasan mot Kärcher WV 50 Set blir fönsterputsningen gjord på ett kick utan ansträngning. WV 50 suger upp allt smutsvatten från ytan och gör fönstren rena och torra utan ränder eller smutsrester.

WV 50 Set gör fönsterputsningen enkel och bekväm. Först sprayas vatten och rengöringsmedel på fönstret med hjälp av sprayflaskan. Fönstret tvättas med tvättmunstycket och mikrofiberduken. Därefter suger fönstertvätten upp allt överflödigt smutsvatten – den lämnar inga ränder.

Tack vare batteridriften är fönstertvätten smidig att använda och man begränsas inte av en störande sladd. Den kompakta konstruktionen med det ergonomiska handtaget gör den extra användarvänlig. Sugmunstycket är specialdesignat för att ge en ren och torr yta på glas, speglar och kakel.

Pris 795 kr.

Länk: www.karcher.se

Kommentarer

Sneseglaren 23:17:45 2009-03-11

Kanonprodukt! Har fönstertvätt men inte till båten. Vill dock slå ett slag för ångtvätten från Kärcher. Den är inte dum för att ta bort smutsranden på skrovet och mögel i kajutan på våren med. Blir helt rent i ett kick. Ångtvätten har jag hemma, i båten och till bilen.

Osse 08:49:11 2009-03-12

Samma här. Jag tvättade bort massor av mögel i ett renoveringsobjekt med en ångtvätt. Mycket bra och miljövänligt!

Jens 12:58:38 2009-03-12

Min båt exploderade i ett klot av eld efter jag använt denna.

Anders 15:05:37 2009-03-12

Märkligt, Jens måste ha problem med elden.

Aqualiv förstärker sin organisation med tre personer i yppersta klass inför framtida expansion. Personerna har en gedigen bakgrund och en väldokumenterad erfarenhet och resultat från tidigare anställningar.

Sven Bokstedt
– Aqualiv AB har engagerat Sven Bokstedt som säljare från och med 1 november. Sven har över 20 års erfarenhet från säkerhetsprodukter inom de marknadssegment som Aqualiv är verksam inom. Sven har drivit upp ett antal produkter till marknadsledande positioner inom dessa marknadssegment. Sven Bokstedt har tidigare haft anställningar på Honda MC och ABUS.

IngBritt Hedlund
– IngBritt Hedlund har anställts som ekonomiansvarig från och med november månad. IngBritt har mångårig erfarenhet från operativt ledande ställning, styrelseuppdrag och varit delaktig i ekonomi, management och företagsförvärv i mindre bolag likväl som internationellt etablerade företag. Vi ser fram mot att få ta del av hennes breda kompetens inom dessa områden.

Leif Nilsson
– Leif Nilsson har anställts såsom teknikansvarig i Aqualiv. Leif Nilsson kommer att ansvara för den fortsatt snabba tekniska utvecklingen av Aqualivs produktprogram. Leif Nilsson har bl.a. sin spetskompetens inom embedded systems, TCP/IP och datakommunikation.

– Med den gedigna erfarenhet och breda kompetens inom sina ansvarsområden som våra nya medarbetare besitter kommer dessa personer att vara en oerhörd tillgång för Aqualiv. Dessutom är deras kunskap en viktig resurs när det kommer till att lotsa Aqualiv in i framtiden, säger Mattias Malmgren, VD på Aqualiv AB.

Länk: www.aqualiv.com

Torsten Wiborgh, 51 år, civilingenjör och till vardags vägmästare på Sveaskog, blir ny vd för Sveriges äldsta konstgjorda vattenväg Hjälmare Kanal. I hans uppdrag ingår att säkra kulturarvet och att utveckla kanalen som besöksmål.

– Det är hedrande att få uppdraget att förvalta denna nationalklenod, som självaste Baltzar von Platen arbetat med. Jag kommer att utveckla kanalen som attraktivt besöksmål bland annat genom samarbeten med lokala företagare, säger Torsten Wiborgh.

Hjälmare Kanal ägs av Sveaskog, som har inlett ett omfattande upprustningsarbete av kanalen. Sedan 2002 har besöksmålet förbättrats med en servicebyggnad med dusch och toaletter, ett besökscentrum med utställning och café, vandringsleder, rastplatser och grillplatser.

Torsten Wiborgh är vägmästare på Sveaskog med ansvar för vägar, broar och dammar i marknadsområde Bergslagen. Som vd i Hjälmare Kanal efterträder han Jimmy Pettersson, vd på Sveaskog Naturupplevelser AB. Jimmy Pettersson ska fokusera på sina andra ansvarsområden inom Sveaskog Naturupplevelser AB.

Hjälmare Kanal, som sträcker sig närmare 14 kilometer mellan Arbogaån och Hjälmaren, är i drift sedan 1639. Den byggdes för att underlätta transporterna av gods mellan Bergslagen och Stockholm. Idag trafikeras kanalen endast av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Slussarna öppnas och stängs för hand precis som för fyra hundra år sedan. Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån, och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar.

Kanalen har varit i statens ägo sedan 1815. År 1819 bolagiserades verksamheten i Hjelmare Kanal och Slussverks Bolag.

Torsten Wiborgh bor i Örebro och började på Sveaskog år 2001. Han har tidigare arbetat inom byggbranschen.

Länk: www.hjalmarekanal.se

Simrad har en lång tradition inom avancerad autopilotteknologi och har belönats för detta gång på gång. Precis nyligen avslutades National Marine Electronics Association (NMEA) konventionen i San Diego, Californien och Simrad tog hem priset i klassen ”2008 års bästa Autopilot” för den nya AP24-AP28 autopilot serien.

Detta prestigefyllda pris, som röstades fram av “icke tillverkare”, men aktiva NMEA medlemmar, och NMEA-certifierade marinelektronik tekniker, togs emot av Louis Chemi, Navico Executive Vice President, Sales & Marketing, America. Navico är världsledande inom marinelektronik för nöjesbåtmarknaden och de distribuerar produkterna B&G, Eagle, Lowrance, Northstar och Simrad.

Dessa nya Simrad autopiloter är de mest avancerade någonsin, och erbjuder ägare av motor- och segelbåtar från 25 till 80 fot, en kombination av sofistikerade styrfunktioner, SimNet integrering och världsledande Simrad kvalitet. Simrad AP24 och AP28 autopilot modellerna har en funktion som kan använda sig av en Virtuell Roder Feedback (VRF™) teknologi, som eliminerar behovet av roder feedback ombord på snabbgående motorbåtar med inombords- och utombords motorer. Denna exklusiva Simrad teknologi ger enklare installation och ännu mer pålitlighet, samtidigt som systemkostnaden reduceras.

I tillägg till detta godkändes de nya autopiloterna för installation på Volvo Penta IPS system och EVC (Electronic Vessel Control) utrustade båtar. Detta gör att Simrads innovativa autopiloter nu kan användas på en mängd olika premium motorbåtar som använder sig av IPS och EVC tekniken. AP24/AP28 har en lång lista av avancerade styrfunktioner för både segel- och motorbåtar. Detta kan vara olika förprogrammerade girmönster, djupkontur styrning, integrerade styralgoritmer, avancerad vindstyrning, Instrument Data Presentation, och mycket, mycket mer.

”Vi har decennier av erfarenhet av att tillverka autopiloter för den “verkliga världens förutsättningar”, och våra autopiloter har de funktioner som dagens båtägare verkligen vill ha”, sa Louis Chemi. ”Denna senaste generation av autopiloter bygger vidare på Simrad traditionen av robust design och pålitlighet till sjöss.

Vi är mycket glada över utnämningen och att NMEA röstmedlemmarna var helt eniga i sitt val, och vi tar med stolthet emot priset för Navico familjens räkning”, lade Chemi till.

Länk: www.simrad-yachting.com

Nu presenterar Bavariavarvet 35 Cruiser. Båten kommer att levereras f ro m slutet av november. Nya 35:an är efterlängtad. Vi har mycket stor efterfrågan på en modell med tre hytter i denna storleksklass. 35:an har den revolutionerande, flexibla, akterhyttslösningen där man på någon minut bygger om akterhytterna. Du kan få en jättehytt över hela båtens bredd, två lika stora hytter, eller en mindre barnhytt och en stor ägarhytt. Den nya båten får varvets moderna design av inredning som lanserades på 43:an. Resultatet är en båt för moderna seglare med krav form och prestanda.

Den nya 35:an har en mycket rymlig inredning med genomtänkta funktioner. Förpiken har generöst stora kojer. Här finns också rymliga garderober, hyllskåp och stuvutrymmen.

Vid nedgången finns en mycket stor öppen kommunikationsyta som ger en oöverträffad rymdkänsla i denna storlek på båt. Från denna yta når du två akterhytter, pentry, WC, sittgrupp och navigationsplats. En tillsynes teknisk lösning som underlättar livet ombord och därmed skapar trivsel. Salongen har en inbjudande sittgrupp med vinkelsoffa om babord och en rak soffa om styrbord. Stort längsgående pentry bidrar ytterligare till de öppna ytorna. Kylskåp under bordet som är lätt att nå från pentryt.

Navigationsplatsen har en fällbar navigationsyta för att utöka platsen vid soffan. Stort WC om styrbord vid nedgången. Den nya modellen bygger på 34:ans skrov och däck. Denna modell har i jämförelsetester bevisat att hon seglar bättre än båtar som marknadsför sig som racinginriktade båtar. 35:an har en modern och fräck framtoning där varvets uppskattade klassiskt vackra former finns bevarade. Långa seglande linjer med väl balanserade sektioner ger farten men också en båt som uppför sig väl i grov sjö.

Sittbrunnen är tack vare nytänkande rekordstor med sittbänkar på hela 2,40 m längd och utrustad med ett bra sittbrunnsbord.

Länk: www.bavariasverige.se

Stockholmsbaserade Delta Powerboats har tagit fram den femte båten i sin serie med lättdrivna motorbåtar byggda med modern teknik. Delta 34 fick sin världspremiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm.

Liksom de övriga Deltabåtarna är 34:an en mycket lättdriven båt. Den är byggd med vakuuminjicering i material som vinylester och divinycell. ¨Detabåtarna har dessutom en stegbotten med ett luftsmort steg, vilket gör dem väldigt bäriga och i princip tar bort planingströskeln.

Delta 34 Sidewalk är tänkt både som transportbåt och som semesterbåt. Den är på 11,0×3,3 m och väger 4,5 ton. Toppfrt 38 knop med en Volvo Penta D6-370 hk.

Länk: www.deltapowerboats.se

Kommentarer

Hans W 14:30:05 2008-11-12

Snygg båt, men är nytt?

Det blev Nord West 370 Sport som tilldelades utmärkelsen Boat Innovation Award 2008 på Stockholmsmässan. Däcksalongssegelbåten Moody 45 DS kom tvåa, bara några röster efter Nord West.

Boat Innovation Award utses dels av en jury med åtta båtjournalister, dels av en omröstning på mässans hemsida. Det var slutligen publikens egna röster som avjorde utgången.

Prisutdelningen hölls i Yacht Club på Scandinavian Boat Show den 9 november. Den andra nominerade båtarna var: motorbåtarna Nimbus 356 Coupé och Marex 370 ACC. De två nominerade segelbåtarna var Moody 45 DS och Tarac.

Motivering: Nord West 370 Sport är ambitionen om den perfekta båten som förverkligats tack vare en lång rad innovativa lösningar. De små detaljernas mästare.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

Kommentarer

Gurra 13:12:38 2008-11-10

En sån skulle man ha. Vilken båt!

JD 16:55:44 2008-11-10

Finns den i lila?

Amerikanen Tim Seebold vann racingloppet i Neaples med sin egenhändigt konstrurerade racerkatta försedd med en Mercury 2.5 EFI. Tävlingen gick över 60 varv och var den sjätte och sista deltävlingen i 2008 års F1-ChampBoat Series. Seebold ledde från start till mål och vann med 36 sekunder över enannan amerikan, Shaun Torrente.

Tim Seebold vann därmed årets racingserie före Shaun Torrente även sammanlagt.

Kartsymboler och ikoner ser olika ut beroende av vem som tillverkar kartan eller utvecklar kartapplikationen. Det här blir allt tydligare när antalet digitala kartapplikationer ökar i snabb takt. SIS, Swedish Standards Institute tar nu initiativ till en standard på området.

dag kan vi se en brokig skara symboler och ikoner på kartor. På en och samma webbplats med kartapplikationer kan exempelvis kartans utseende och manöverknappar för samma funktion skilja från en tjänst till en annan. Det här gör det svårare att använda tjänsterna och utvecklingsarbetet blir dyrare.

– Vi har smarta kartfunktioner hemma, i bilen och mobilen och tar ofta hjälp av gps för att orientera oss. Men i dag ser symbolerna ut på olika sätt beroende av vem som utvecklat mjukvaran och vilka kartor som använts – det här vill vi ändra på, säger Henning Törner, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.

Vägverket deltar i standardiseringsprojektet. Clas Roberg ansvarar för myndighetens nationella trafikinformationen och vägportalen Läget på vägarna:

– Trafikinformation bidrar till bättre framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö och trafikanterna måste enkelt kunna tolka det vi förmedlar. Vägskyltar som kartsymboler är enkla att förstå, men kompletterande kartinformation behöver standardiseras. Även verktygsikonerna för att påverka kartbilden bör se lika ut, säger Clas Roberg.

Nu startar SIS ett projekt för att undersöka behovet av standarder på området. Med i projektet är Vägverket, Lantmäteriet och Liber AB. Fler företag som utvecklar, tillverkar och använder kartor, kartapplikationer och geodata är välkomna att delta i projektet.

Länk: www.sis.se

Sent på torsdagskvällen utnämndes Stenungsbaden Yacht Clubs Villa JC Stevens till Europas bäst inredda konferenslokal i den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards. Designbyrån Stylt Trampolis exklusivt och hemtrevligt utformade konferenslokaler i Villa JC Stevens på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund tog hem tävlingen i hård konkurrens med bland annat Jacques Herzog och Pierre de Meuron som ligger bakom nationalstadion fågelboet i Beijing.

Stenungsbaden Yacht Club var det enda nordiska hotell nominerat till den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards som arrangeras av brittiska tidskriften Sleeper Magazine under hotellkonferensen The Sleep Event i London. Villa JC Stevens, som tog hem vinsten i kategorin för inredning av möteslokaler, är skapad av designbyrån Stylt Trampoli.

– Villa JC Stevens är utsedd till en av den bäst inredda konferenslokalen i Europa och vi är överlyckliga över att ha tagit hem titeln i den hårda konkurrensen. Det visar att vår satsning på mer hemtrevliga och personliga mötesrum ligger rätt i tiden, säger Fredrik Janson, vd Stenungsbaden Yacht Club som var på plats under prisutdelningen tillsammans med Erik Nissen Johansen som är Creative Director på Stylt Trampoli.

Det var i Villa JC Stevens som Stenungsbaden inledde sin satsning på America´s Cup, kappseglingen som startades av just JC Stevens 1851. Villa JC Stevens ingår i hotellets övergripande koncept kring båtliv i New England–miljö där det marina tas till sin spets med personliga och hemtrevliga inredningsdetaljer från Gant, Newport och Ralph Lauren.

– Villa JC Stevens är ett nytänkande koncept med konferenslokaler i hemmamiljö. Vi har ersatt de sterila mötesrummen, här träffas man istället i bekväma fåtöljer framför öppna spisen eller kring det generösa matbordet i köket. Det ger en personlig känsla av att man är hemma hos någon samtidigt som man slipper tänka på matlagning och disk, säger Erik Nissen Johansen, Creative Director på Stylt Trampoli.

Länk: www.stenungsbaden.se

Marinplus AB – distributör av FLIR Systems marina värmekameror och FLIR Systems säkerhetskameror – lanserar nätverksanslutning till värmekameran FLIR Navigator Pan/Tilt.

På många fartyg eller landanläggningar finns det behov av att kunna visa och övervaka omgivningen oavsett ljus- eller väderförhållande. En värmekamera är mycket lämplig för detta i och med att den mäter värmestrålning i stället för ljus och ger lika bra bild på natten som på dagen.

Nu lanserar Marinplus AB möjligheten att ansluta värmekameran FLIR Navigator Pan/Tilt till ett vanligt TCP/IP-baserat nätverk. Tack vare en nätverks/videoserver är det möjligt att via en vanlig webbläsare styra kameran och se bilden direkt på en dator i nätverket. Värmekameran kan styras och visas från obegränsat antal platser vilket gör det enkelt, kostnadseffektivt och användbart för användaren.

”Ett exempel på en smart lösning är placering av en värmekamera ombord på ett fartyg med övervakning av landgången. Personal på rederiets kontor eller på ett bevakningsföretag kan enkelt övervaka vad som händer ombord och styra kameran från distans när ingen besättning finns på fartyget”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

Pris för nätverks/videoservern är 11 390 kr inkl moms.

Länk: www.marinplus.se

Nu är det klart med en storsatsning på hotellet på Ulvön i världsarvet Höga Kusten. Det är AB Högland Invest med ägarna familjen Marcusson i Örnsköldsvik som har köpt hotellet och som nu också går vidare med en totalrenovering och utbyggnad. Totalt omfattar projektet, som också stöds av Nutek och länsstyrelsen i Västernorrland, 35 miljoner kronor och ett 40-tal rum, restaurang, pub och konferensrum. I anslutning till den nya entrén till huvudbyggnaden byggs anläggningens nya del inspirerad av Ulvöhamns fiskeläge och med ett utseende som påminner om sjöbodar.

Arbetet med nya Ulvö hotell startar omgående och beräknas vara helt klart inom en treårsperiod.

– Vår vision är ett skärgårdshotell som kan välkomna såväl internationella turister som företag och jakt- och fiskegrupper, säger Jennie Marcusson Sundström, VD för AB Högland Invest. Med familjens rötter på Ulvön och de fördelar som Ulvön och Höga Kusten har känns det här som ett naturligt steg och en intressant utmaning.

Kommunen har för avsikt att samtidigt med satsningen på hotellet rusta kaj och båthamn. Detta som ett led i planerna på att utveckla skärgårdsturismen i Örnsköldsvik och Höga Kusten. Peter Holmqvist är chef för tillväxtavdelningen vid Örnsköldsviks kommun:

– Skärgårdsturismen kräver ett antal kraftfulla satsningar som i sin tur skapar ringar på vattnet i form av nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen. Ulvön är ett känt resmål i Höga Kusten som betyder mycket för att turisterna ska söka sig hit och också stanna en tid i området. Ett nytt hotell är givetvis mycket positivt i det sammanhanget.

– Välrustade båthamnar, eller så kallade marinor, är en av tre strategiska punkter i utvecklingen av skärgårdsturism, fortsätter kommunstyrelsens ordförande Elvy Söderström (s). Utökad turtäthet till Ulvön och Trysunda en andra punkt och boende en tredje.

Förutom rustningen av kajen på Ulvön ser kommunen en ny marina på södra stranden vid Inre hamnen i Örnsköldsvik och en i Köpmanholmen som kommande strategiska infrastrukturinsatser. Örnsköldsviks Hamn och Logistik har också beslutat att redan från midsommar nästa år till mitten på augusti köra skärgårdsbåten fyra dubbelturer per dag till Ulvön och Trysunda. Dessutom att renoveras den gamla angöringsbryggan på Strängöarna för att ta upp den gamla rutten genom Strängösundet.

– Att öka tillgängligheten till öarna är ett viktigt grepp för att skapa möjligheter för fler att utforska Höga Kusten, avslutar Elvy Söderström. Sammantaget är alla dessa insatser ett stort steg framåt för skärgårdsturismen och ett led i arbetet i Världsklass 2015 och arbetsgruppen Värt att se.

Kommentarer

Suck 21:36:53 2008-11-27

Nu blir ju Ulvön inte längre ett suparställe utan ett fisförnämt klass-hak 🙁

Efter sex framgångsrika år satsar yachting och eventföretaget Whyshore vidare med en ny stark ägarstruktur och nya spännande projekt. Claes ”Klabbe” Nylöf tar över som VD och huvudägare. Nya delägare är Richard Ohlson VD Intellecta AB (Pub), Rustan Panday grundare av Mediaplanet AB, Jonas Edholm Stream Nordic AB och Johan Kinnander Komo AB. Whyshore kommer att fokusera än mer på internationella race såsom Volvo Ocean Race och Ishares Cup. Målet är dessutom nya kappseglingsrekord under 2009 för 60 fots Trimaranen ”HiQ Sailing Team” som Whyshore äger.

– Pelle Norberg, Andreas Andersen och jag har haft fem framgångsrika år tillsammans, och jag har haft glädjen att uppleva många framgångar tillsammans med dem. Jag är stolt över Whyshores position på marknaden idag – något som vi alla tre har varit med och bidragit till. Nu har vi kommit till en punkt då vi går skilda vägar. Whyshore ska fortsätta att fokusera på segling och event, och vi ser med spänning fram emot ett nytt intensivt seglingsår, säger Claes ”Klabbe” Nylöf.

Whyshore kommer att fortsätta delta i de stora kappseglingarna med sin välkända och framgångsrika trimaran. Planen är att lyfta de sportsliga målen än högre och självklart satsa på att ta nya rekord. Besättningen består av HiQ Sailing Team.

Whyshores medarbetare är Johan Ljung (Whyshore events), Johan Bahrke marknadschef, Henrik Dahl (boatcaptain), Olle Ekerling (shoremanager) och Kristina Jansthål (ekonomi).

Whyshore kommer att sitta kvar i sina lokaler ute i Nacka Strand.

Länk: www.whyshore.com

Svensk segling är i bra trim, men 2009 görs nya satsningar för att ytterligare vässa våra möjligheter att ta guld och medaljer i OS och de internationella mästerskapen. Några projekt avslöjades på Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot på onsdagen. Seglarförbundet elitsatsar inför OS 2012 i London. Två svenska elitseglare satsar på prestigeserien TP52 i Medelhavet. I Volvo Ocean Race ligger den svenska satsningen i topp.

Elitmönstringen i svensk segling ökar inför 2009 och flera olika svenska projekt i elitklass planeras. Det framkom på konsultföretaget Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot i samband med Scandinavian Boat Show på onsdagen.

Satsningen på seglings-OS 2012 i England har börjat och Internationella seglingsförbundet, ISAF, kommer i nästa vecka att besluta om vilka båtar som OS i London/Weymouth skall avgöras i. En medaljklass försvinner, det blir därmed bara tio klasser istället för somt tidigare 11 och 380 seglare istället för 400 i OS. De nationella förbunden och klassförbunden har varit involverade i processen om vilken klass som ska slopas.

– Efter intensiva diskussioner har det blivit klart att flerskrovsklassen Tornado försvinner, förklarar Björn Unger, som gör sin andra fyraårsperiod som ordförande i ISAFs Event Committee.

En av Event Committees viktigare uppgifter är enligt Björn Unger att skapa ett tävlingsformat för bl a OS-tävlingar som kan leverera TV-tittare.

– Segling ska bli lätt och spännande att följa, bland annat genom finalavgörande i det s k Medal Races med dubbla poäng, som vi såg i årets OS, där alla tvingas delta, ett seglingens tie-break.

Svenska Seglarförbundet vässar sin satsning på elitseglare, för att inför nästa OS gallra fram en trupp som ännu bättre klarar den ökande internationella konkurrensen, med sikte på fler OS-medaljer.

– Vi har gjort en hel del bra i satsningen mot 2008, bland annat inom materialutveckling. Just nu pågår en utvärdering av denna satsning och målet är att kunna ta fler medaljer i OS 2012, säger Stefan Rahm.

– Utan att gå händelserna i förväg handlar det om att skapa bättre träning på hemmaplan för att skapa ett tryck från yngre seglare underifrån samtidigt som vi måste vässa formen för de allra bästa. Det kommer att ställas ännu tuffare krav på att seglarna förbättrar sina svaga områden. Vi måste få bättre utdelning på våra chanser och för att kunna prestera bättre i de avgörande medaljracen behöver vi förbättra starter och båttaktik, berättar Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör och sportchef Stefan Rahm.

Internationellt har den spektakulära TP52-klassen blivit dominerande i bankappsegling för storbåtar och flera av America’s Cup-teamen storsatsar i Medelhavets stora seglingsklass. Nästa år satsar två svenska toppseglare på serien som drar många miljoner TV-tittare, stora företagssponsorer och flera av världens främsta seglingsteam.

Redan förra året klev en svensk seglingsdoldis fram i rampljuset och vann serien i sitt första försök. Torbjörn Törnqvist, svensk affärsman, hade ett tuffare andra år och blev fyra, men satsar 2009 med Russel Coutts som taktiker.

Då kliver också Magnus Holmberg, skeppare på den svenska America’s Cup-båten Victory Challenge, in i TP52-cirkusen tillsammans med sin taktiker från Match racing, Charlie McGee.

– Vi har blivit engagerade av det italienska Audi Q8-teamet som har seglare från America’s Cups Luna Rossa-team, berättar Magnus Holmberg.

– Detta är en mycket prestigefylld serie och varje team har en väldigt hög nivå och drivs som America’s Cup-team i miniatyr. Vi kommer att jobba hela året med att hjälpa teamet att utveckla och modifiera båt, teknik, taktik och segling.

Foto: Pedro Martinez.

Länk: www.tp52worldchampionship.com

Från och med i år får allmänheten vara med om att rösta i tävlingen Boat Innovation Award. Juryn och allmänheten har 50 procent vardera av rösterna. Den vinnande båten presenteras söndagen den 9 november klockan 14.00 på Scandinavian Boat Show. Prisets syfte är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden.

Alla nya båtar som ställs ut på Scandinavian Boat Show deltar i tävlingen. Vinnaren är den båt som är mest innovativ. Det innovativa kan hittas i delar på båten eller i båten som helhet. Det kan vara i form av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en ”innovationshöjd” i detalj eller som helhet. De fem mest innovativa båtarna nomineras och presenteras på presskonferensen den 5 november klockan 09.30.

Allmänheten röstar
De nominerade båtarna visas på mässans hemsida där allmänheten sedan kan rösta på sin favorit. Prisutdelning sker på söndagen klockan 14.00 i café Yacht Club.

Juryn
Juryn är sammansatt av åtta av våra främsta och mest erfarna nordiska journalister. Alla har de fritidsbåtar och båtliv som huvudsakligt arbetsområde. I juryn ingår: Atle KnutsenBåtmagasinet (Norge) , Lars-Åke RedéenBåtliv,Elias Johansson Båtnytt,Bengt Jörnstedt Frilans,Erling MatzPå Kryss,Mats Göthlin Segling,Lars H Lindén Frilans,Kari Wilén Vene (Finland).

Länk: www.scandinavianboatshow.se

Länk till röstningssidan: http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/

KAPSTADEN, Sydafrika (3 november 2008) – Några minuter efter klockan fem på måndagsmorgonen gled Ericsson 3 över mållinjen utanför Kapstaden som tredje båt på första etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Ericsson 3 skar mållinjen drygt 22 timmar efter segrande kollegorna på Ericsson 4. Däremellan klämde amerikanska Puma sig in på andra plats av den första etappen.

– Det här är en stor dag i livet. Efter allt hårt arbete under mer än tre veckor till havs med det här fantasiska teamet är det skönt att segla in som trea. Det är en riktigt bra födelsedagspresent, sade svensk skepparen Anders Lewander som blev 45 år dagen innan.

De elva i besättningen ombord Ericsson 3 har haft en omväxlande resa ner från spanska Alicante. Glädje och sorg, framgång och bakslag har avlöst varandra. Vid några tillfällen har det nordiska gänget varit i ledningen för att bara några dagar senare ligga i botten av fältet. Därför är tredjeplatsen i det åtta båtar starka fältet en framgång, speciellt med tanken på att det bara är vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason som deltagit i Volvo Ocean Race tidigare.

– Det finns alltid en chans att komma tillbaka. Det gäller att aldrig ge upp. Glöm det som varit och se framåt. Den här tredjeplatsen är en seger för vårt gäng. Jag uppskattar verkligen att bli trea den här gången, säger Magnus Olsson som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.

Det som legat till grund för Ericsson 3 framskjutna placering på första etappen är teamets träning runt de spanska Kanarieöarna under närmare ett år. Där har man skaffat sig erfarenheten att segla i hårda vindar och grov sjö.

– Det som drev oss att aldrig ge upp och komma tillbaka är vår attityd. Vi vet att vi kan vara i toppen och det var verkligen viktigt för lagandan att vi lyckades komma tillbaka. Det ger oss bra självförtroende för framtiden. Men det är väldigt mycket kappsegling kvar, säger Anders Lewander.

Nu väntar några dagars vila för besättningen, sedan ska de börja förbereda både sig och båten för etapp nummer två. Den startar från Kapstaden lördag 15 november och går nordost mot den indiska hamnstaden Kochi på Malabarkusten dit båtarna väntas cirka 17-18 dygn senare.

Kommentarer

Bengt 10:59:35 2008-11-06

Kul att man kan lyssna på intervjuerna här på sajten!

AC 11:03:38 2008-11-07

engelska 🙁

Mr T 09:48:48 2008-11-10

vad menar du? kan du inte engelska? har du levt i en brunn?

Ulla 21:46:40 2008-11-12

Förmodligen, det kan inte vara lätt att inte kunna engelska idag… 🙂

Mr T 14:47:15 2008-11-13

we dont need no education

Politiker och beslutsfattare över hela världen funderar över hur det globala finansiella systemet ska kunna stabiliseras. Men det är inte säkert att regleringar och överenskommelser hjälper särskilt mycket. Istället bör man kika på ekologernas forskning om resilience –återhämtningsförmåga – ett begrepp som beskriver hur ekosystem klarar chocker och sedan bygger upp sig själva igen.

Det här hävdar två ledande forskare om ekosystem och återhämtningsförmåga, professor Buzz Holling, som den 6 november, tar emot Volvos miljöpris, och Johan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet.

– I det finansiella systemet har små förändringar pågått i åratal, som ökningar av skuldsättning, säger Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience Centre.

– Ingen av dessa förändringar har varit stor nog att utlösa en reaktion. Men när en investeringsbank går omkull så utlöser det en reaktion som flippar hela systemet till ett annat stadium, med nya spelregler, som i det här fallet misstro.

Liknelsen kan tyckas vara hisnande, men det liknar precis det som ekologiforskare under åratal sett hända i ekosystem som ”flippat” och gått över till nya stadier. Livet i en vattendamm kan pågå till synes ostört i åratal, men en minimal kemisk förändring kan plötsligt förvandla dammen till soppa av alger, som slår ut allt annat liv. Trots att människor försöker styra, så kan insekter plötsligt angripa odlingar eller en fiskepopulation nästan helt försvinna, oavsett fiskekvoter eller övervakning.

Detta beror på att de flesta system – i naturen men också mänskliga och sociala system – är komplexa och samverkande. En liten störning kan leda till snabba förändringar, säger Buzz Holling, kanadensisk professor och den första i världen som utvecklade teorin om resilience. Kriserna är oundvikliga, säger han. Det är helt enkelt så ekosystemen fungerar.

Buzz Hollings forskning har under senare år fått allt mer uppmärksamhet och börjat påverka förvaltning av naturresurser. Att skapa återhämtningsförmåga handlar inte om att undvika kriser och de snabba förändringarna – det är omöjligt – utan om att systemen måste innehålla så mycket mångfald att de kan hämta sig snabbt efter chocker.

– Det här bör de som ska styra finansmarknaderna tänka på, säger Johan Rockström. Annars kan instabilitet snabbt sprida sig och leda till kollapser av hela det finansiella systemet.

Professor Buzz Holling, allmänt ansedd som världens ledande forskare inom resilience kommer nu till Sverige, för att vid en ceremoni i Stockholm den 6 november ta emot Volvos Miljöpris på 1,5 mkr.

Både Buzz Holling och Johan Rockström deltar i ett seminarium som anordnas i samband med prisutdelningen den 6 november i Stockholm och vid ett seminarium om resilience och kriser på Kungliga Vetenskapsakademien, dagen innan, den 5 november.

Volvos miljöpris – The Volvo Environment Prize – delas i år ut för 19: e gången och har under åren fått status som ett av världens mest prestigefyllda miljöpris. Det är ett årligt pris som går till personer som gjort framstående vetenskapliga upptäckter eller uppfinningar av betydelse inom miljöområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse med en jury som består av internationellt erkända personer inom miljöområdet. Sedan priset delades ut första gången 1990 har det tilldelats 35 personer. Bland pristagarna ingår många kända namn, däribland tre Nobelpristagare.

Länk: www.environment-prize.com

Stockholm Resilience Centre forskar kring resiliens och hållbar utveckling och grundades 2007 med ett anslag på över 100 miljoner kronor från MISTRA, Stiftelsen för Miljöstrategisk forskning, som planerar att investera lika mycket till, efter en utvärdering år 2013.

Länk: www.stockholmresilience.org

Kustroddbåtarna är här för att stanna. Den första i en ny generation av utriggade kustroddbåtar har världspremiär på Scandinavian Boat Show – Framtagen av ROW Scandinavia och resultatet av 6 års testande och utveckling. Anpassad för att säkert kunna ros i höga vågor, mer stabil än havskajaken, självlänsande, lätt att hantera och vacker att se på. En sjösäker roddbåt med 3 meter långa utriggade kolfiber skulleråror samt rullsäte.

Den nya VagaBond 4,7 Touring Row Boat är en roddbåt för ett aktivt friluftsliv. För de som vill göra långresor, upptäcktsfärder eller utflykter längst med kusten eller på större sjöar. Till vardags är det ett härligt motionsverktyg i formen av en vacker roddbåt. För långfärd kan den kompletteras med allt man kan behöva för resan i form av olika utrustningspaket som finns till det nya innovativa utbytbara kasettsystemet.

Genom att använda rullsäte står benkraften för den största delen av årtaget. Armar, axlar, mage och rygg följer med och eftersom man använder benen får man en jämnare belastning på kroppen. Man får bra motion och fantastisk träning för hela kroppen. En investering i bra hälsa är en billig pensionsförsäkring, säger Wim Kotzé, Row Scandinavia. Han fortsätter:

VagaBond 4,7 är världens första produktions långfärdsbåt för kustrodd. Den är 4,71 m lång, 1,15 m bred utan riggers, 1,67 m bred med riggers och har en totalvikt om 48 kg. Sittbrunnen är självlänsande. Båten är förberedd med ett nytt innovativt kassettsystem där man enkelt kan lägga till eller ta bort utrustning för att anpassa båten till ändamålet. Bland utrustningen i kassettformat finns ett elförsörjningspaket komplett med solceller, ackumulator samt laddningscentral för navigationsutrustning, mobiltelefon mm. Båten transporteras enkelt med vanliga lasthållare på biltaket.

Länk: www.row.nu

Turismen i Stockholms län ökar men många av de utländska besökarna hittar aldrig ut i skärgården. För att hjälpa besökare att hitta sina smultronställen har Skärgårdsstiftelsen tagit fram en engelskspråkig upplaga av sin nya webbplats. – Vi tror att det beror på brist på information, utländska besökare tror att det är krångligt och tidskrävande att komma ut i skärgården eller så vet de bara inte om att den finns. Vi vill göra skärgården tillgänglig för fler, säger Ulrika Palmblad på Skärgårdsstiftelsen.

Turismen i Stockholms län ökar stadigt och turister från andra länder strömmar in via kryssningsfartyg och gruppresor. När besökarna kommer till Stockholm vill de se den vackra staden, shoppa och ta del av den unika naturen som Stockholm har att erbjuda. För inhemska turister är Stockholms vackra skärgård en av favoritsevärdheterna. Utländska besökare har haft svårare att hitta ut i skärgården.

Ny sajt ska hjälpa besökare planera sin resa
För att förenkla och inspirera till skärgårdsbesök för alla icke svensktalande turister slår nu Skärgårdsstiftelsen upp dörrarna för en engelskspråkig version av sin webbplats. Den engelskspråkiga versionen är en, i stort sett, identisk kopia av originalet. Förutom att läsa om Skärgårdsstiftelsens arbete kan besökare få tips om och planera sin vistelse i skärgården. Genom att kryssa i önskemål om service, boende, restauranger, gästhamn och så vidare kan besökare skräddarsy sin skärgårdsvistelse efter önskemål och behov.

– Stockholms skärgård är en helt unik företeelse och saknar motstycke i världen. Många blir helt förstumma av hur vackert det är när de väl kommer ut, men problemet är att många aldrig hittar ut. Med den nya sajten kan besökarna läsa på och planera sitt besök redan innan de kommer hit, säger Ulrika Palmblad på Skärgårdsstiftelsen.

I Stockholms län stod, enligt statistiska centralbyrån, utländska besökare för mer än fyra av tio övernattningar. I Stockholms skärgård gjordes dock bara en av nio övernattningar av utländska besökare, trots att antalet övernattande utlänningar i Stockholms län ökade med 14 procent från i fjol.

Den engelskspråkiga versionen av www.skargardsstiftelsen.se kommer man åt via www.archipelagofoundation.se eller genom att klicka sig från originalwebbplatsen.

Årets Scandinavian Boat Show bjuder på stora båtnyheter. Både räknat i antal världs- och Sverigepremiärer och för att mässan samlar de största båtarna som säljs i Sverige. Totalt visas över 170 båtar. Två är världsnyheter från ledande svenska båtvarv. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder av drygt 50-talet utställare. Mässan öppnar den 5 november.

Årets Scandinavian Boat Show blir inte den största i dess 12-åriga historia, men mycket välfylld med intressanta nyheter.

– Sett till antalet utställda båtar kan vi inte räkna med rekord i år. Och det är väl förklarligt med tanke på toppåret 2007 som var extraordinärt med en 20-procentig ökning av båtförsäljningen. Däremot tror jag att vi inte kan räkna med rekord när vi ser till kaviteten. Vi har redan, med två månader kvar till öppningsdags, otroligt många intressanta nyheter, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Bland motorbåtsnyheterna finns till exempel: Apreamare 44, Riviera 44, Antares 8, NordWest 370 Coupe, Forbina 40 CC, Glastron GS 289 och GLS 235, Princess V45, Mochi 51, Mariah 280, Hudson 26, Delta 34 SW, Maril 725, Marex 370 ACC, Vectra 23, XPolare /XP 980 och Coronet 29 med flera.

Nyheter på segelbåtssidan är det också gott om, som till exempel: Arcona 430, Bavaria 43, Hanse 430, HR372, Esse 850, Tarac, Elan 380, Dephia 40,2, Grand Soleil 43 OT, Alubat Ovni 445, Dufour 45 Performace m. fl.

Tre mässor – stor publikhelg
– Förutom en välfylld båtmässa kommer folk att vallfärda till mässhallarna helgen den 7 – 9 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning. Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.

Gratis shuttlebuss direkt från city
Nytt för i år är att det kommer gå shuttlebussar varannan timme från centrala Stockholm och direkt till Stockholmsmässan – fredag till söndag. Kostnad: gratis! De ”uppstripade” bussarna kommer även att gå runt i Mälardalen ända från den 14 oktober och till mässan är över.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

KAPSTADEN, Sydafrika (2 november, 2008) – “Table Bay” och Kapstaden bjöd på en underbart vacker söndagsmorgon när Ericsson 4 majestätiskt gled över mållinjen som segrare på den första etappen av Volvo Ocean Race. Skepparen Torben Grael och hans internationella besättning behövde 21 dygn 17 timmar och 54 minuter för att segla tävlingens näst längsta etapp från Alicante till Kapstaden. En sträcka på 6500 sjömil.

– Vi är givetvis mycket glada över segern. Men det är väldigt mycket kvar av tävlingen. Det här är bara början, säger Torben Grael.

Trolig tvåa blir amerikanska Puma som väntas till Kapstaden under söndagseftermiddagen. Bakom Puma kämpar Ericssons nordiska besättning om tredjeplatsen med kinesisk-irländska Green Dragon. Den kampen är troligen avgjord någon gång på natten mellan söndag och måndag. När Ericsson 4 gick i mål så var Ericsson 3 på tredje plats cirka 30 sjömil före Green Dragon.

För Ericsson 4 har det varit en mycket händelserik etapp. Höjdpunkten var givetvis etappsegern och världsrekordet då Torben Grael och hans besättning blev först i världen att segla drygt 600 sjömil på 24 timmar med en enskrovsbåt.

Den tråkigaste händelsen under etappen var när de fick släppa av nyzeeländaren Tony Mutter på Kap Vrede-öarna eftersom en inflammation i knäet gjorde det omöjligt för honom att fortsätta. Med en man borta ur besättning så blev trycket på dem som var kvar ombord ännu större. Tony fanns dock på plats i Kapstaden för att ta emot sina kamrater och han kommer snart att vara med ombord igen.

Racet har varit mycket jämnt och positionerna mellan båtarna har ständigt växlat. Båtarna är så jämna rent seglingsmässigt vilket har gjort att hela flottan har hållit ihop ganska väl.

– Det känns som om vi har haft Puma inom synhåll under 80 procent av etappen, säger Jules Salter, navigatör på Ericsson 4.

Bilden: Ericsson på väg in till Kapstaden. Foto: Rick Tomlinson/ERT.

Kommentarer

Christer H 18:24:11 2008-11-02

Seglar de inte otroligt långsamt?

Mr T 18:05:04 2008-11-05

600 sjömil på 24h… genomsnitt på 46 km/h ungefär… blir jorden runt på 36 dygn raka vägen… snabbare än Phileas Fogg iaf

Ericsson 4 med skepparen Torben Grael seglar vidare mot vad som ser ut att bli en säker vinst i första etappen av Volvo Ocean Race 2008-2009. När det är knappt 300 Nm kvar av delsträckan leder Ericsson 4 med nästan 100 Nm över tvåan, Puma.

Ericsson 3, med Anders Lewander som skeppare, ligger fortfarande trea, 329 Nm efter Ericsson 4.

Beroende på väder och vind bör målgången i Kapstaden ske någon gång innan söndag morgon.

Länk: www.volvooceanrace.org

Windy har levererat det första exemplaret av sin modell 52 Xantos med tre stycken Volvo IPS 600 diselmotorer. Det är en riktig prestandabåt god för över 40 knop men med 20% bättre bränsleförbrukning än jämförbara motorer, enligt Windy.

Windy 52 Xanthos lanserades 2006. Det är en modernt designadbåt med tre lyxiga kabiner och en rymlig salong med skjutdörrar ut till akterdäck.

Dave Marsh, teknisk redaktör vid den engelska tidningen Motor Boat and Yachting, beskriver föraplatsen som den bästahan har provat.

Med en topphastighet på 41 knop och en acceleration 0-30 knop på 13,2 sekunder har Windy 52 Xantos prestanda i sportbåtsklassen. Tidigare motorinstallatioer i den här modellen har varit 2 X Volvo D-12-800.

Länk: www.windyboats.com