Från och med 1 november 2008 ingår matchracingseglaren Anna Kjellberg i Sail Racing Test Team. Anna kommer, liksom de övriga medlemmarna i teamet, att vara delaktig i utvecklingen av nya produkter i Sail Racings sortiment.
Anna Kjellberg, 24 år från Göteborg, tog alla med storm under seglingarna på Marstrand i somras då hon med sitt Carpe Diem Beds Sailing Team kom med på ett wild-card och slutade på 2:a plats. Därmed slog hon flera favoriter på matchracingtouren.
– Detta är min tredje säsong som rorsman. 2008 har ju varit fantastiskt kul, framförallt med vår placering under seglingarna på Marstrand. Vi fick chansen att vara med och det var bara att ta den och satsa 100%, säger Anna.
– Vi kom 4:a under EM 2007, vilket vi var jättestolta över. Det gjorde också att min vinnarinstinkt ökade och jag bestämde mig för att gå in i 2008 med en seriös plan och en professionell inställning. Det har gett resultat, fortsätter Anna.
Team Carpe Diem har snabbt stigit på världsrankingen och är idag rankade på 13:e plats. Anna och Team Carpe Diem ser fram emot 2009, där fokus nu ligger på VM i Lysekil. Längre fram finns 2012 och OS i London.
I Team Carpe Diem finns erfarna seglare från matchracingtouren så som Nina Barne, Malin Källström med flera.
– Det är självklart väldigt tryggt att ha sådan samlad erfarenhet ombord, säger Anna. -Jag lär mig hela ständigt nya saker och utvecklas hela tiden, både som person och som rorsman.
När Anna letade klädsponsor till teamet var det flera varumärken som visade intresse. Men för Anna känns Sail Racing som rätt val. –Vi har liknande värderingar och visioner med våra varumärken. Att dessutom få vara en del av teamet på Sail Racing och att kunna påverka utvecklingen av nya produkter är väldigt inspirerande, säger Anna. -Jag har ett stort intresse för mode och jag tycker att Sail Racing har en skön kombination av sport och högre modegrad.
För Sail Racing är samarbetet med Anna Kjellberg ett viktigt steg i utvecklingen av varumärkets damkollektion. Med start 2009 kommer Anna och Team Carpe Diem att segla i Sail Racings kläder och löpande delta i produktmöten för utvärdering och uppföljning. Kommentarer och önskemål kommer sedan med all säkerhet att avspegla sig i produkter för marknaden.
Länk: www.sailracing.se
Sail Racing, som profilerat sig hårt senaste åren, bl. a som klädsponsor till Victory Challange inför Americas Cup 2007, har även följt utvecklingen i TP52 klassen. Som en del av en internationell satsning har man tillsammans med sin italienska samarbetspartner gått in som officiell klädsponsor till italienska Team AudiQ8.
– Detta är ett viktigt strategiskt steg för vårt varumärke att vara en del av ”Grand Prix Racing” inom segling, säger Christian Engström, försäljningschef på Sail Racing.
– Exponeringen hittills har varit mycket bra och inför Audi Med Cup 2009 har nu också andra team visat intresse för oss.
Magnus Holmberg, Sveriges bästa matchracing seglare genom tiderna, samt del av Sail Racings Test Team, blev inför VM i TP52 nu i oktober, kontaktad av Team Audi Q8 för hjälp med taktik och trimning av besättningen. Detta sammanträffande är en riktig fullträff, då båda parter samarbetar med Sail Racing. Magnus Holmberg meddelar nu att han är klar för Team Audi Q8 för hela säsongen 2009.
– Detta skall vi verkligen ta vara på, säger Christian Engström. -Det finns nu möjligheter för oss att nyttja samarbetet, inte bara i test av våra produkter. Självklart finns det också ett stort värde, sett till profilering av vårt varumärke , att vi finns på plats inom den just nu mest prestigefyllda seglingen i världen.
Sex stora regattor i medelhavet går alla under namnet Audi Med Cup. I cupen ingår just nu 22 team, från 10 olika nationer och från 3 kontinenter vilket det speglar det stora globala intresset för cupen. Och det ser ut som att det blir än fler team inför 2009. Klart står redan att Emirates New Zealand (2:a i Americas Cup 2007) är klara för Audi Med Cup 2009.
Länk: www.sailracing.se
Svenska Ostindiska Companiet AB (SOIC) har beslutat att senarelägga en ny långresa för Ostindiefararen Götheborg. I stället väljer SOIC att planera för en ny expedition i närområdet sommaren 2009. Enligt planeringen skulle Ostindiefararen Götheborg kasta loss för en ny långresa med ungefärlig avgång i mars/april år 2009. Målsättningen var att gå via USA till världsutställningen i Shanghai år 2010. På grund av det ekonomiska läget i näringslivet väljer SOIC istället att planera för en expedition i närområdet sommaren 2009.
– I dagsläget vet vi inte om skeppet kommer att representera Sverige vid världsutställningen i Shanghai. Skeppet är ett oerhört kraftfullt marknadsföringsverktyg, men det krävs att regeringen och näringslivet vill använda sig av det, säger SOIC:s VD Rikard Thornander.
Sommaren 2008 gjorde skeppet en lyckad expedition i Östersjön. Nu tittar man på hur en expedition i närområdet skulle kunna se ut. Bland alternativen finns att knyta an till Sveriges ordförandeskap i EU år 2009.
Länk: www.soic.se
Sjöfartsverket har beslutat att överlåta produkten Det Levande Sjökortet till T-Kartor Sweden AB. T-Kartor har under ett antal år bistått Sjöfartsverket med teknisk support och utveckling av produkten. Från och med den 15 december 2008 övertar T-Kartor ansvaret för produkten och supporten och Sjöfartsverket kommer i fortsättningen endast att leverera sjökortsdata.
T-Kartor Sweden AB är ett Svenskt privatägt företag som funnits sedan 1985 med huvudkontor i Kristianstad. Företagsgruppen finns representerad i 5 länder, med kunder i mer är 20 länder. Inom T-Kartor arbetar ca 120 personer. T-kartors huvudinriktning är att producera information/kartor, utveckla mjukvara, applikationer och Web lösningar relaterat till geografisk eller sjögeografisk information.
Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
2009 tar Poly-Produkter ett helt nytt grepp för att stimulera förenkla för konsumenten att handla linor i butik. Med konceptet Smart Pack” kan nu kunden handla färdigförpackade linor för alla användningsområden på båten i en praktisk förpackning, en vattentät väska.
– Vi vill göra det enkelt för båtägaren att välja rätt produkt samtidigt som vi vill kunna erbjuda butikerna ett bredare sortiment, säger Benny Widlund-Nilsson, VD och ägare till Poly-Produkter. IQline var första steget i detta sortiment.
”Smart pack”-sortimentet är anpassat till dagens båtägare som i allt större utsträckning vill ha färdigförpackade produkter. Dessutom blir linor i snygga färger allt viktigare för båtägaren. Med linor i snygga färger lyfter man enkelt utseendet på sin båt.
I ”Smart Pack” sortimentet finns allt ifrån förtöjning, ankring, linor till segelbåten, linor tilljolleseglaren – hela vägen upp till 45 fot. Med bra info på förpackningen är det bara för kunden att välja typ av lina och sedan gå till kassan och betala, avslutar Benny Widlund-Nilsson
Länk: www.poly.se
Malö 37 Classic har utsetts till Import Boat of the Year 2009. Det är andra gången på tre år som amerikanska båtmagasinet Cruising World belönar en segelbåt från Malövarvet i Kungsviken. Varje år bedömer en oberoende expertpanel årets nya båtar på den amerikanska marknaden. I år deltog hela 21 båtar. Båtarna genomgår noggranna tester och utsätts för prov på havet.
Egenskaperna som Malö 37 Classic uppvisade till sjöss och varvets omsorgsfulla känsla för detaljer gjorde den till juryns självklara favorit i klassen Import Boat of the Year. I januarinumret av Cruising World kallar man båten ”en dröm att styra och en fröjd för ögat”.
Juryns motivering
”Malö 37 Classic är en kundanpassad segelbåt byggd utifrån noga utformade kvalitetskrav – redo att segla varje ocean. Båten har ett elegant inre och en genomtänkt däckslayout. Seglingen är en förstklassig upplevelse.”
Redan 2007 belönade Cruising World en segelbåt från Malö Yachts. Då vann Malö 40 utmärkelsen som Import Boat of the Year.
Länk: www.cruisingworld.com
Från och med i höst kommer alla nya plottrar från Raymarine vara laddade med Navionics digitala sjökort. Redan vid leverans är de utrustade med kartografi över hela Europa.
– Detta sätter en helt ny standard som ingen annan är i närheten av. Våra kunder kommer verkligen få ytterligare mervärden och valuta för sina pengar, säger Henrik Kuhlman, försäljningsansvarig på Navship.
– Den inbyggda kartografin från Navionics har fått namnet Basic, vilket är missvisande, säger Henrik. Kartografin är allt annat än basic, alla detaljer finns med från 10 meters djup och grundare.
Själva kartbilden ser precis ut som vanliga papperskort och presenteras ”sömlöst”, utan skarvar.
Nya A-seriens plottrar och kombinerade plotter/fishfinders är de första Raymarineprodukterna som levereras med inbyggd kartografi.
Länk: www.navship.se
Raymarines nya kombiinstrument har detaljerad kartografi över hela Europa inbyggd redan från början. Den har dessutom Raymarines epokgörande HD digital fishfinder. Kartografin är perfekt för alla fritidsbåtsägare, den visar alla detaljer från 10 meter och grundare.
Ekolodet har överlägsen HD teknologi som visar fiskar, bottenstruktur tydligt och klart utan störande ytklutter även i grov sjö. Ekolodet anpassar sig automatiskt till ändrade bottenförhållanden och vattnets beskaffenhet.
Skärmen kan visa hel kartbild, delad bild, upp till 4 bilder samtidigt. Via Raymarines SeaTalkng interface kan de även visa motordata, autopilot och AIS på den ljusstarka skärmen i 256 färger. Överskådliga menyer gör handhavandet mycket enkelt.
De nya kombiinstrumenten finns i 3 storlekar 5, 5,7 och 6,4 tum, de är vattentäta och avsedda för öppna båtar.
Det nyutvecklade svirvelfästet och inbyggd Gps-antenn gör att montaget tar liten plats och att kombiinstrumentet med ett enkelt handgrepp kan kopplas in/ur och är lätt att ta med hem. Inbyggda kartografin kommer från världsledande Navionics och visar alla detaljer en fritids-båts/fiskare behöver för säker navigation. Minstingen (som inte är så liten) A50D med med 5 tums skärm kostar ca 12495:-, mellanmodellen A57D med en 5,7 tums skärm kostar ca 15995:- och A70D med skärm på 6,4 tum kostar ca 18995:-
Alla tre modellerna levereras med akterspegelsgivare.
Länk: www.navship.se
Ericsson 4 har tagit en knapp ledning före Puma i den tredje etappen av Volvo Ocean Race. Efter starten i mycket svaga vindar ledder Ericsson 4 med endast 2 Nm före Puma på måndagsförmiddagen. Ericsson 3 med sin nordiska besättning ligger på sjunde plats, 28 Nm efter ledaren. Länk: www.volvooceanrace.org
Finska Silver har utökat sin modellserie med ett par nyheter. De bygger båda på väl beprövade skrov. Den största båten heter Silver Eagle 650 DC och är en daycruiservariant på Eagleskrovet. Båten har försetts med vindrutor, dubbla sittplatser och en dörr som leder ut till fördäcket.
Silvers lösning med aluminiumskrov och glasfiberinnerliner ger en trygg och ombonad känsla. Dessutom tycker vi efter en provkörning i Stockholm i november att båten går både tyst och snabbt – 46 knop med en kraftfull Mercury Optimax 175 hk. Vi hade dock hellre valt en fyrtaktsmotor på max 150 hk.
Den mindre båten är Fox SC 485, som har en sittplats med vindruta för föraren om styrbord och en akterbänk. Övriga utrymmen är väl tilltagna och med tanke på fiskare och andra som vill ha en rymlig båt som kan trailas efter en vanlig personbil. Med en 60 hk motor var fartresurserna bra och båten planade utan protester upp med två personer ombord.
Fakta – Silvers nyheter
Modell Eagle 650 DC Fox SC 485
Längd: 6,30 m 4,85 m
Bredd: 2,40 m 1,95 m
Totalvikt: 810 kg 400 kg
Pris: 386 500 kr* 191 000 kr**
* Med Mercury Verado 135 XL. ** Med Mercury F60 EFI.
Micore släpper en ny modell till 2009. Den heter Micore 21cc Offshore och är den första båten från Micore Plats med inombordsmotor. Micore Plast är ett svenskt familjeföretag som startades 1979 av Göte Gustavsson som fortfarande är VD. Micore har producerat båtar sedan 1986 och totalt har över 2 200 båtar lämnat fabriken sedan 1986. Idagsläget tillverkar Micore cirka 125 båtar årligen.
Skrovet på den nya båten är baserat på Micore 630 Offshore, som Rolf Eliasson har ritat. Däcket är nytt med en stor motorlucka som man lätt kan plocka av vid eventuella fel på motorn.
Motoralternativet är för tillfället MerCruiser 3,0 på 135 hk med sötvattenkylning och Alpha one drev och servostyrning. Med denna motor gör båten cirka 34 knop. Båten kommer även att kunna fås med Volvopentas fyrcylindriga motorer.
Standardutrustning:
Tiltbar ratt Sportstolar
Badstege 12V Elutag
Pulpetöverdrag Automatsäkringar
Lanternor för & akter Handskfack
Klass 3 ögla Drickhållare
Fast tank 138l El länspump 2st
Brandsläckare Badbrygga
Automatisk brandsläckare Motorrumsfläkt 7 st stuvutrymmen
Tekniskdata:
Längd utan badbrygga 630 cm
Längd inkl badbrygga 700 cm
Längd i vattenlinje 505 cm
Vikt 1200 kg.
Bredd 240 cm
Pris med MerCruiser 3,0 är 295 000 kr.
Länk: www.micore.se
Genom en mycket bra och kontrollerad körning kunde Jonas Andersson köra hem en tredje plats i det avslutande racet för säsongen i F1 för båtar. Därmed säkrade Jonas även en bronsmedalj i VM! Detta är den bästa placeringen i F1 VM i svensk historia! Det är en fantastisk insats från ett team som är en underdog, om man jämför deras racing- budget med andra teams. Jonas skulle med en bättre budget definitivt ha en mycket större chans att ta VM-guld.
Jonas fick en fantastisk start och låg lika med ledande båt fram till första boj, där han naturligt föll tillbaka på grund av att man måste hålla spår, men han lyckades ändå gå upp från 5:e till 4:e. Sedan lyckades han också ta sig förbi den 9-faldige världsmästaren Guido Cappellini på första varvet. Därefter hälla han sin tredje plats hela vägen in i mål. Det var inte många omkörningar men oerhört tätt hela racet igenom. Oerhört nervöst också då han senaste tävlingen tvinades bryta med motorfel ett varv från mål! Då förlorade han sin VM- silverplats och åkte ner till fjärde som han hade haft i flera månader. Idag vann hann tillbaka ett VM-brons, och det var helt rätt!
Säsongen i sammandrag:
Jonas har under säsongen tagit två segrar, en 3:e plats och en 4:e plats och brutit resterande fyra race.
Jonas är snabb: i cupen för snabbaste varv på tävlingarna, SLAM- trophy, slutade han tvåa efter att ha presterat snabbaste varv på fyra av åtta tävlingar!
Jonas har haft en pole position och varit med i 6 av 8 shootouts, där de med de 6 bästa träningstiderna gör upp om de 6 första startpositionerna. Sammanlagt har Jonas varit 5.e bäst under säsongen.
F1 Team Sweden, som drivs av Jonas själv, blev tredje bästa team av 11.
Bild båt: Jonas Andersson, F1 Team Sweden.
Foto. Phillipe Stiernon.
Bild prispall:
Från vänster: Sami Seliö, Finland (förra årets världsmästare)tvåa i tävlingen och silver i VM. Tani Al Qamzi, Abu Dhadi, vinnaren av dagens tävling. Jonas Andersson, Sverige trea i tävlingen och brons i VM.
Bildbyline: Foto. Phillipe Stiernon.
I mycket lätta vindar lämnade de åtta båtarna i Volvo Ocean Race, på lördagen, den indiska hamnstaden Kochi. Om drygt en vecka beräknas båtarna vara framme i Singapore som är målet på etapp 3. Ericsson 4 leder tävlingen efter två raka segrar medan nordiska Ericsson 3 ligger på en sammanlagd femte plats. Spanska Telefonica Blue ligger tvåa och amerikanska Puma är på tredje plats.
Det var ett mycket samlat fält som styrde söderut för att sedan svänga mer mot öster. Framför dem ligger knappt 2000 sjömil med förväntade lätta vindar över Bengaliska viken till scoring gaten vid Sumatra och sedan via Malackasundet ner mot Singapore
Tre timmar efter start rapporterades Puma och Team Russia vara i ledningen en sjömil före de två Ericssonbåtarna. Farterna låg runt 10 knop. Men fältet var väl samlat och nu är målet att snabbt komma bort från de alltför lätta vindarna vid den indiska kusten.
Det var alltså helt andra förutsättningar i starten i Kochi jämfört med Alicante och Kapstaden då det var mycket kraftiga vindar när båtarna gav sig av.
– Det här kommer att bli ett helt annat race än de två första etapperna på grund av de lätta vindarna, sade Ericsson 4:as brasilianske skeppare Torben Grael innan båtarna lämnade hamnen.
Bilden: Ericsson 3. Foto by Oskar Kihlborg/ERT
Länk: www.volvooceanrace.org
Som vi skrev om i förra veckan på Båtlivs hemsida så har det tyska varvet Bavaria tagit hjälp av BMW:s designers för att rita och konstruera sina ny motorbåtar. Nu kommer ytterligare nyheter från detta stora varv: Bavaria Cruiser 55, som Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA har ritat och konstruerat.
Det är ett unikt samarbete mellan världens effektivaste varv (Bavaria), BMW Group DesignworksUSA och Farr Yacht Design som ligger bakom Bavarias nya flaggskepp. Hittills har det tyska varvet bara byggt båtar upp till max 50 fot, men nu kliver de alltså över den gränsen.
Bavaria Cruiser 55 är en båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers. Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett nytt steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper.
Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups Designworks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt kommer nya lösningar garanterat att överraska.
Det nya flaggskeppet kommer att presenteras under våren.
Länk: www.bavariasverige.se
Ericsson Racing Team har tagit emot priset för första- respektive andraplatseni deltävlingen till Indien och Cochin. Nuväntar närmast nästadelsträcka, somstartar 13/12 och går till Singapore. Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3, ledde sin nordiska besättning upp på scenen där de fick motta sitt väl förtjäntatredjepris.
Förstapriset vanns som bekant av den internationella besättningen på Ericsson 4 med sin skeppare, Torben Grael.
Nästa start går på söndag kl. 14.00 (Cochin lokal tid) 13 december.
Bilden:
Ericsson 4 vid prisutdelningen i Cochin. Foto Oskar Kihlborg, Ericsson Racing Team.
Länk: www.volvooceanrace.org
Wally Boats har i flera år visat världen vilka linjer som är hetast för både segel- och motorbåtar. Deras nya motorbåt 64 wallypower representerar ett slags “korsning” mellan de mindre WallyTender och de stora WallyPower yachts. Designen visar hur linjerna förenas till en integrerard och väl fungerande enhet.
Detta ger, i Wallys fall, både stor inre volym, rejäla däcksytor och en mycket spännande design som knappast kan anklagas för att kopiera någon annan.
Båten på bilderna är stor. Den är 19,4 m lång och 6,03 m bred och väger 30 ton. Den drivs med två stycken MAN V12 dieselmotorersamt Rolls Royce KaMeWa vattenjet, vilket ger en mahastighet på43-50 knop beroende på utväxling, propellrar och framdrivningssätt.
Länk: www.wally.com
På Monacos båtmässa hade italienska Wally Boats världspremiär för en av sina fräckaste segelbåtar hittills – en helt ny båt på 148 fot ((45 meter). Denna väldiga slup är Wallys största båt hittills och är byggd för långfärdssegling och racing med inredning och utrustning som i en mega yacht.
Båten heter Saudade och har ett deplacement på 150 ton, vilket betraktas som medellätt i den här klassen. Den har en lyftköl som kan justeras mellan 4,20 och 6,20 meter, vilket ger en snabb båt med stor innervolym.
Segelplanet inkluderar en 110% genua. För att verkligen kunna segla riktigt långt har båten en färskvattentank på 3 000 liter på vardera sidan. Dessa kan även användas som barlast.
Däcket karakteriseras av ett lågt och aggressivt däckshus och en fast medn borttagbar bimini top till skydd mot solen.
Två mindre båtar kan förvaras ombord på Saudade: en i fören och en akteröver.
Länk: www.wally.com
NGK tändstift firar en mycket framgångsrik Formel 1-säsong 2008 och kan notera att bolagets tändstift bidragit till framgången för både vinnande förare och konstruktörer. Förutom i segrande Vodafone McLaren Mercedes som körts av Lewis Hamilton (bilden) fanns NGK tändstift med i de bilar som kom på andra, tredje och fjärde plats i förarnas egen tävling.
– Faktum är att vinnarna i totalt 16 av 18 omgångar i årets Formel 1-tävlingar har haft NGK-tändstift i sina bilar. Dessutom har NGK funnits med i 45 av de övriga totalt 54 pallplaceringarna under säsongen, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos generalagenten KG Knutsson AB.
Konstruktörerna har sitt eget Konstruktörsmästerskap under Formel 1-säsongen och NGK har varit officiell leverantör till såväl vinnaren som tvåan och trean även i den tävlingen.
Länk: www.kgk.se
Rutten är nu fastlagd för en av de riktigt stora havskappseglingarna, Velux 5 Oceans. Tävlingen hålls 2010-2011 och organiseras av Clipper Ventures PLC. Det blir den åttonde upplagan av denna extrema solosegling, som hölls första gången 1982. Starten går i franska La Rochelle.
Tävlingen består av fem delsträckor:
Cape Town Ocean Sprint: 7,500 Nm från La Rochelle till Kapstaden och startar 17 oktober 2010.
Wellington Ocean Sprint: 7,000 Nm från Kapstaden till Wellington i Nya Zeeland.
Salvador Ocean Sprint: 7,400 Nm från Wellington till Salvador i Brasilien.
Charleston Ocean Sprint: 4,000 Nm från Salvador till Charleston i USA.
La Rochelle Ocean Sprint: 3,600 Nm från Charleston tillbaka till La Rochelle.
Organisatörerna har redan förhandlat med flera skeppare i över ett år för att bli klara i tid till detta jätteevenemang, som förra gången (2006-2007) seglades med tre delsträckor.
Länk: www.velux.com
Holländska Vripack har tagit sina kunders önskemål på allvar när de designat sin nya model 56 Atlantic composite. Det är en planande motorbåt med dubbla maskiner och VP IPS. Varvet har varit särskilt noga med komforten och alla detaljer I den här modellern. Båten är designad i samarbete med Atlantic Motoryachts i Workum i Nederländerna.
Denna eleganta båt är utrustad med en exklusiv, automatisk taklucka av samma modell som blivit väldigt populär på senare tid. Bland annat använder Nord West Yachts och Nimbus detta i sina senaste modeller.
Panoramataket är designat av holländska Vripack och är tillverkat i härdat glas med en mekanisk drivning. Utsidan på båten döljer många finesser som till exempel lätt nåbara förvaringsfack för fendertar, ett ankare som rengör sig självt och en lösning som gör att däcket helt saknar utstickande detaljer.
I aktern finns en stor badbrygga som också har plats för en 3 m lång vattenjetdriven jolle eller vattenskoter, en integrerad badstege och dusch. Båten drivs av dubbla Volvo Penta IPS 600 system som ger upp till 435 hk och en maxfart på 24 knop.
Skrovet och överbyggnaden är tillverkade i kolfiber. Vripack etablerades 1961.
Technical Specifications:
LOA 56’ / 17.0m
LWL 44’ / 13.4m
BOA 16’ / 4.9m
Draught 3’ / 1.0m
Engines 2x Volvo Penta IPS 600, 435hp
Max. speed 20-24kts
Hull Composite
Superstructure Composite
Class CE-A classified
Design Vripack
Builder Atlantic Motoryachts
Länk: www.vripack.com
Under november 2008 sålde Statoil 4,5 miljoner liter av etanolbränslet E85, en minskning med 47 procent sedan föregående månad. Att försäljningen nästan halverats beror främst på att världsmarknadspriset för bensin har fallit och gjort det billigare att tanka en etanolbil med bensin än med förnybar etanol.
– Det är förstås beklagligt att användningen av E85 minskar. Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil.
Sverige har under flera år satsat kraftigt på etanolbränslet E85, bland annat genom lagkrav om pumpar för förnybara drivmedel och miljöbilspremien.
– Att fler än hälften fortsätter att tanka E85 även när det är dyrare visar att det finns en stor vilja att minska sin klimatpåverkan. Men i takt med att den ekonomiska krisen sprider sig är det möjligt att andelen som tankar etanol minskar ytterligare, säger Helena Fornstedt.
Från den 1 november övergick E85 till vinterkvalitet för att garantera att bilen vid kallare temperaturer startar utan problem. Kvaliteten på E85 har fastställts i en svensk standard som anger en sommar- och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag. I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin.
– Ökad andel bensin i vinterkvalitet för E85 innebär att skatten och priset ökar. När vi i våras minskade andelen bensin sänktes priset och när andelen bensin nyligen ökade steg också priset, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
All etanol i Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör. Den är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin. I dagsläget har Statoil 343 tankställen för E85.
Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?
På Åland byggs det en helt ny marina och sjömack enligt ett nytt koncept. Kunderna kan även köpa sig sin egen båtplats med övernattnings del på 16 eller 33 kvm. De kan också välja att hyra ut platsen till besökare. Även en besökshamn finns med i planerna.
I Lumparland planeras en ny marina med plats för 160 båtar. Bakom projektet ligger båtägare som har behov av båtplats i östra skärgården. Initativtagere är Lennart Joelsson och Göran Johansson från Lumparland.
– Det har visat sig att det är stor efterfrågan på permanenta båtplatser och även många turister söker sig till Långnäsregionen, och även bränsleförsäljning saknas i regionen, vi började med att se på en anläggning för vår egen del men mycket snabbt så växte projektet till planen på en fullvärdig marina med boende möjligheter, säger Lennart Joelsson.
– Tillsammans med Lumparlands Kommun och Lemland-Lumparlands församling har bolaget nyttjanderätten på ett område på ca 8 ha lite norr om Långnäs. Området är mycket lämplig som småbåtshamn
– I etapp ett så kommer vi att bjuda ut båtplatser med strandbod inklusive övernattningsdel , de som är intresserade kommer att kunna äga sin båtplats och bod samt övernattningsdelen, bolaget kommer att hyra ut de platser som inte utnyttjas och dela inkomsten med ägaren.
– Vi kommer att provteckna andelar under nov-dec och samtidigt söka miljötillstånd och byggnadsplanera området. Är intresset stort så förverkligas etapp två och tre snabbare, fullt utbyggt så kan det vara tidigast 2010, då kommer Lumparland att ha en marina som kan ta emot 160 båtar ca 100 övernattande gäster i området samt restaurang, badanläggning osv.
Länk: www.fyrensmarina.ax
Den tredje advent blir det riktigt traditionell julmarknad i Stockholms skärgård. Det är Visit SKärgarden som arrangerar julfirandet med halmat golv, tindrande gran och en riktig Tomtefar med Tomtenissar.
Fiskdamm både för de minsta och litet större. Luciatåg med sång 13 december med barn från Runmarö skola.
Visit Skärgårdens fantastiska julorkester spelar upp båda dagarna, en svängom på pontonen kan hålla vem som helst varm och glad!
Promenera till Visit Skärgården eller ta båttaxi från Slussen, landa på Strandvägen och njut av Abborrburgare, strömming, fisk- och skaldjursgryta eller våfflor med sylt…
Ta chansen att fräsa runt på en halvtimmes tur i Ribbåt för endast 300kr per person!
Mer på programmet:
Hemslöjd, Skärgårdsslöjd, Hantverk, Julprydnader, Jultextilier
Handgjorda tomtar, salt- och pepparfyrar, bodar, räddningsplankor, hembakt bröd, sylter, senap, röror och inläggningar mm.
Länk: www.visitskargarden.se
Försvarsmusikcentrum (FöMusC) Marinens musikkår blir kvar i Karlskrona. Det är Försvarsmaktens inriktning efter den utredning som gjorts om Försvarsmusikcentrums framtid. Försvarsmakten har genomfört en utredning avseende den framtida organisationen av Försvarsmusikcentrum, FöMusC. Skälet till utredningen är främst att Försvarsmakten kommer att gå in i ett nytt personalförsörjningssystem. Utredningen är även ett led i att effektivisera FöMusC för framtidens behov.
Försvarsmaktens inriktning efter utredningen är att Försvarsmusikcentrum i framtiden kommer att bestå av tre musikkårer: Arméns musikkår (Stockholm), Livgardets dragonmusikkår (Stockholm) och Marinens musikkår (Karlskrona). Marinens musikkår behåller sin stationering i Karlskrona, även om det innebär något högre verksamhetskostnader.
– En flytt av Marinens musikkår till Stockholm medför uppenbara risker för kompetensförluster som vi inte med säkerhet kan omhänderta, säger Försvarsmaktens produktionschef Jan Salestrand.
Av beslutsunderlaget framgår också att Arméns trumkår upphör som egen kår. Arméns trumkårs nuvarande uppgifter kommer dock att kunna utföras i den nya organisationen.
Samtliga enheter kommer att bli modulärt uppbyggda för att kunna lösa fler uppdrag samtidigt. Dessutom inriktas musikkårerna mot det tänkta personalsystemet, vilket innebär att samtliga musikkårer på sikt kommer att bestå av såväl kontraktsanställda som fast anställd personal.
Inriktningen är att den nya organisationen ska införas under tredje kvartalet 2009.
Bilden:
Marinens Musikkår vid Swedish Military Tattoo.
Foto: Mikael Hallgren/Försvarsmakten
Inför 2009 kommer Quicksilver att introducera flera nya gummibåtsmodeller, bland annat genom att lansera en ny serie med kolfiberdurk i stället för trädurk. Den nya durken är lätt, väldigt stark, vattentät och snygg. Den kommer att finnas i modellerna Sport Enduro och Adventure Enduro (240/270/310/340).
Samtliga 2009 års modeller får även en ny design, som tidigare har visats på 2008 års Limited Edition.
Den största förändringen i modellprogrammet berör modellserien Air Deck. Tidigare fanns det bara en vitgrå modell, men nu presenteras två nya modeller:
Air Deck Ultra Light i tre storlekar: 220 / 250 / 290.
Sportserien har utökats med en ny 380 och 430 Sport XS. De två sistnämnda klarar av motorer upp till 25 hk och även 30 hk och är dessutom försedda med aluminiumdurk.
Brunswick Marine in EMEA, med huvudkontor i Belgien, är den avdelning inom Brunswick som har ansvar för Europa, Mellanöstern och Afrika. Deras varumärken på motorsidan är Mercury, Mariner och Mercury MerCruise. Båtmärkena från Brunswick är Arvor, Bayliner, Boston Whaler, Hatteras, Meridian, Örnvik, Quicksilver, Sealine, Sea Pro, Sea Ray, Trophy, Uttern och Valiant med flera.
Kommentarer
fräsig båt. med den får man nog ligga.
Kommentarer
Äntligen ett beslut som är riktigt!
Varför lägga pengar på musikkårer över huvud taget? Är det inte bättre att lägga de pengarna på flygtimmar för piloter tex? Eller varför inte lägga dem på äldreomsorgen?