Norska Marex ACC 370 vann titeln Årets Motorbåt i Europa i klassen för båtar upp till 40 fot. En annan motorbåt, likaså norska Windy 44 Chinook, delade segern i klassen för motorbåtar upp till 50 fot med italienska Ferretti 470.
Det är en grupp av europeiska båtjournalister som varje år utser Årets Båt i klasserna Powerboat respektive Sailboat. Från Sverige deltar tidningen Båtnytt.
Vi har inte fått resultaten för tävlingen om Årets Segelbåt än, men här är resultaten för motorbåtarna:
European Powerboat of the Year upp till 30 fot:
Bavaria 30 sport HT
European Powerboat of the Year upp till 40 fot:
Marex 370 Family Cruiser
European Powerboat of the Year upp till 50 fot:
Ferretti 470 och Windy 44 Chinook
European Powerboat of the Year över 50:
Mochi Dolphin 54 Fly
European Powerboat of the Year:
Linssen Grand Sturdy 40.9
Garmin har i många år levererat avancerade kommunikationssystem till flygindustrin. Nu tar de erfarenheterna vidare till den marina sektorn och lanserar två robusta och vattentäta VHF system laddade med funktioner och möjligheter. Med upp till 25 watt sändningseffekt och exceptionell brusreducering erbjuder dessa nya VHF:er bästa tänkbara prestanda.
Båda modellerna, VHF 100i respektive 200i, har en 3,2” stor lättavläst display med justerbar bakgrundsbelysning, de har full klass D DSC funktionalitet med inbyggd DSC mottagare – koppla ihop VHF:en med en plotter försedd med NMEA utgång så visas lat-/ longitud i displayen. VHF 200i erbjuder 2-vägs hailer funktion, automatiska och manuella mistlurssignaler. VHF100i/200i kan monteras infälld i panel, eller på medföljande bygel.
VHF100i är NMEA 0183 kompatibel och kostar ca 2 695:-
VHF 200i är både NMEA 0183 och NMEA 2000 kompatibel, kan dessutom kompletteras med en sladdbunden fullfunktions fjärrkontroll med mikrofon som gör att VHF:en kan skötas från annan plats i båten.
Ca pris 4 350:-
Länk: www.garmin.se
Garmin GPSMAP 620 är en smidig, kraftfull och portabel sjökortsplotter utrustad med många av de funktioner som finns i Garmins prisbelönta 5000-serie. Displayen har en 5,2” stor ljusstark WVGA skärm. Eftersom det bara finns en knapp, av/på, blir inramningen av displayen mycket tunn och själva skärmen stor i förhållande till ytterformatet.
All menyhantering sker på den tryckkänsliga pekskärmen, menyerna är intuitiva och lättbegripliga. GPSMAP 620 har en högkänslig GPS-mottagare, den stödjer NMEA 0183, är vattentät enligt IPX7 och förprogrammerad med en världsomspännande grundkarta.
Komplettera med Garmins sjökort BlueChart g2 Vision och du får funktioner som högupplösta satellitbilder, flygfoton samt 3D perspektiv, både över och under ytan. Flygfoton skapar verkliga och detaljerade bilder över hamnar, marinor och landmärken. Du får även information om tidvatten, hamninformation och detaljerad vägkartografi i kustnära områden.
Auto Guidance funktion ger automatisk guidning till vald destination.
Eftersom GPSMAP 620 är portabel och kan kompletteras med City Navigator NT vägkartor fungerar den alldeles utmärkt även i bilen med samma finesser som Garmins nüvi bilnavigatorer. GPSMAP 620 kan monteras fast och nyttja båtens strömkälla, eller användas löst. Det inbyggda lithium-jon batteriet har en drifttid på upp till 9 timmar.
Förpackningen innehåller lithium-jon batteri, monteringsbygel med svirvlande fäste och strömkabel för båt, AC laddare, USB kabel, skyddskåpa och svensk manual. Ca pris 8595:-
Länk: www.garmin.se
Engelska Princess presenterar i februari sin nya modell V78. Båten har testkörts och görs nu redo för de första leveranserna. Även med den minsta motorbestyckningen (Caterpillar C32 motorer) så nådde det första skrovet den beräknade maxfarten. Den som vill kan dock beställa princess V78 med två stycken mäktiga Caterpillar eller MTU-motorer på vardera1 800hk.
V78 är den första Princessmodellen som byggs med vakuuminjicering enligt ett avancerat system som både ger väldigt god kvalitet i laminatet och sparar in mycket vikt. Därmed blir båten starkare och bränsleeffektivare.
Data för Princess V78:
Längd: 23,83 m
Bred: 5,66 m
Djupgående: 1,65 m
Vikt: 47,5 ton
Bränsletankar: 5 486 liter
Fartområde: 33-37 knop
Länk: www.princessyachts.com
SINGAPORE (18 januari 2009) – Ericsson 4, med brasilianske skepparen Torben Grael, kom snabbast iväg när etapp 4 av Volvo Ocean Race startade i Singapore på söndagen. Amerikanska Puma rundade det första märket som andra båt medan nordiska Ericsson 3 var trea.
Efter fyra timmars segling, i relativt lätta vindar och farter runt 13-15 knop, var det fortfarande helt jämnt mellan Ericsson 4 och Puma medan Ericsson 3 var cirka två sjömil (3,5 km) bakom.
Nu väntar knappt två veckor av stentuff segling i motvind, motsjö och iskalla nordanvindar för de sju besättningarna. Första båt beräknas vara i kinesiska Qingdao om 12 dagar. Men det är givetvis beroende av hur mycket besättningarna vågar gasa och hur mycket de väljer att hålla igen på farten för att inte riskera att båten går sönder.
De cirka 2500 sjömilen från Singapore till Qingdao blir en resa från sommar och värme till vinter med flera minusgrader och risk för isbildning på båtarna.
– De första fem dygnen kommer att vara fina, men sedan följer två svåra dygn innan det blir bra igen upp till Qingdao, säger Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3, precis innan starten.
– De två dåliga och svåra dygnen kommer vid Luzon Strait söder om Taiwan och norr om Filipinerna. Troligen kommer etappen att avgöras just där. Det kommer att blåsa helt vansinnigt och strömmarna kommer att vara både med oss och mot oss. Och sjön kommer att vara helt galen. Det blir brutalt, säger Magnus Olsson.
VOLVO OCEAN RACE LEG 4
Ställningen kl 11.00 (svensk tid) 18 januari 2009
1. Ericsson 4, 2,414 nautiska mil till mål
1. Puma, samma.
3. Telefónica Blue, +1 NM
4. Ericsson 3, +2 NM
4. Green Dragon, samma
4. Telefónica Black, samma
7. Delta Lloyd, +3 NM
Länk: www.volvooceanrace.org
SINGAPORE (16 januari 2009) – Etapp fyra av Volvo Ocean Race, från Singapore till kinesiska Qingdao, är en 2500 sjömil lång resa från sommar och temperaturer runt 25 plusgrader till vinter med flera minusgrader. Det är också en resa som kan bryta ner både båtar och manskap.
Etappen upp till Qingdao, som var skådeplats för de olympiska seglingarna för ett halvår sedan, kommer troligen att bjuda på nordliga vindar mellan 15 och 25 knop. Det betyder att båtarna kommer att kryssa sig up genom vågor som kan bli 7-8 meter höga
– Sibiriska högtrycket från Mongoliet är vädersystemet som kommer att avgöra hur vindarna blir. Och det är ett av världens starkaste högtryckssystem, säger Ericsson Racing Teams meteorolog Chris Bedford och fortsätter:
– Det är i princip en förlängning av kall luft från nordpolen. Samtidigt kommer större delen av etappen att bjuda på varma vattentemperaturer. När kall luft blandas med varmt vatten förändras trycket och där det ändras snabbt får du massor av vind.
Bedford rankar etappens svårighetsgrad som 10 på en 10-gradig skala. Och en som inte är helt tillfreds med vad som väntar är Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3.
– Jag kan inte säga att jag ser fram mot den här etappen. Och det gör nog ingen annan i besättningen heller, säger Magnus.
Ur en rent taktisk synvinkel kan etappen delas in i tre delar
Den första delen från Singapore till Taiwan bjuder på varma vatten (+20-25 grader) i Sydkinesiska havet. Det finns atoller att ta hänsyn till väster om Filippinerna och också starka strömmar.
Del två handlar om Taiwan. Besättningarna kan välja mellan att gå öster om ön eller mellan Taiwan och det kinesiska fastlandet. Öster om Taiwan finns den japanska strömmen som skickar varmt vatten till Japan. Havsbottnen stiger kraftigt här och påverkar vågmönstret.
Att välja sundet mellan Taiwan och Kina bjuder också på svårigheter. Eftersom det är smalt (97 nautiska mil) påverkas både vindar och strömmar. De som fått nog av hård motsjö i Sydkinesiska havet väljer nog ändå att gå i sundet.
Segling utanför Kinas kust kan erbjuda en fristad i form av lätta vindar och plattare hav. Det är en något kortare väg som dock kan ta längre tid med lättare vindar och många slag som krävs om båtarna ska hålla sig nära kusten.
På del tre, norr om Taiwan, sjunker temperaturen vid vattenytan till 10 till 15 grader. Samtidigt vrider vinden troligen från nordost till nordväst när Taiwan passerats.
– Och det finns en risk för lätta vindar både utanför Taiwan och söder om Qingdao. Men en sak är säker. Det kommer att bli kryss hela vägen, säger Chris Bedford.
NUVARANDE STÄLLNING I VOLVO OCEAN RACE
1. Ericsson 4, 39 poäng
2. Telefónica Blue, 33.5
3. Puma, 31
4. Ericsson 3, 24
5. Green Dragon, 22.5
6. Telefónica Black, 22
7. Team Russia, 10
8. Delta Lloyd, 10
Michael Brunstedt och Anders Billing planerar ett stort äventyr i det riktigt nätta formatet: I sommar ska de båda medelålders herrarna klämma ner sig i varsin liten OK-jolle och segla runt Sverige. Seglingen går från Göteborg till Karlshamn i Blekinge, en tur på 300 sjömil.
Det finns ingen dokumentation om längre OK-segling i hela världen. Det handlar inte om unga, tuffa sportkillar – det här är två helt vanliga, lätt överviktiga, fritidsseglande snart 50-åriga män från Göteborg som vill byta sin slipsvardag mot något nytt.
– Vi vill återuppleva handen i vattnet-känslan, det primitiva som en gång fick oss att börja segla, säger Anders Billing, filmljudläggare och matskribent som har hyllat små kök i böckerna “Båtmat”, “Husvagnsmat” och “Tältmat”.
OK-jollen är en liten fyrameters kappseglingsbåt som brukar seglas på korta banor nära land. Längsta kända OK-seglingen hittills är 28 sjömil runt Tjörn. Nu väntar en tio gånger längre sträcka utmed Sveriges hela väst- och sydkust. Projektet blir därmed lite av en hälsosatsning; Anders och Michael som hittills inte ägt ett gymkort insåg i höstas att de var tvungna att börja träna för att kunna ha chans att klara rekordförsöket.
– Det kan bli en tuff segling, det är väldigt krävande att segla jolle. Förhoppningsvis tappar vi ett kilo eller två på kuppen, säger Michael Brunstedt, som till vardags är företagsledare i rekryteringsbranschen. OK’09-projektet innebär flera spännande utmaningar för både små jollar och stora farbröder: Bara över Laholmsbukten är det 13 sjömil över öppet hav. Det hårt trafikerade Öresund med bitvis kraftiga strömmar följs av 38 sjömil förbi den skånska oskyddade sydkusten innan den ökända Sandhammaren rundas.
På Skånes östsida väntar Hanöbukten, känd för sin svåra sjö, med 29 sjömil över öppet vatten. Väl framme i Karlshamn tar Östersjöfestivalen emot de båda rekordaspiranterna med champagne. Äventyret följs av dokumentärfilmaren Jonas Myrstrand och fotografen Anna von Brömssen (stora journalistpriset 2005). Totalt beräknas ca 30 hamnstopp i naturhamnar och gästhamnar längs med rutten.
OK’09 startar fredagen den 26 juni och tar tre veckor. Beräknad ankomst till Karlshamns Östersjöfestival blir fredagen den 17 juli.
Länk: www.ok09.se
På London Boat Show i januari 2009 deltog Princess med sin största utställning av båtar någonsin. Samtliga modeller mellan 42 och 95 fot fanns utställda. Under mässan tilldelades två Princess modeller den prestigefyllda utmärkelsen ”Motor Boat of the Year”.
Princess 50 vann i kategorin flybridgebåtar med motiveringen ”Ett fenomenalt exempel på hur långt båtdesign har kommit idag….även större båtar skulle ha svårt att erbjuda en tre-kabin layout av denna kaliber”. Även sjöegenskaper och prestanda lovordades i juryns motivering.
Princess V45 vann i kategorin sportcruisers över 45 fot. Juryn omtalade inte bara båtens fantastiska sjöegenskaper och prestanda utan även dess interiöra och exteriöra design. ”…it will turn heads for a lifetime”
Länk: www.inamarin.se
Som ett led i utvecklingen att leverera kompletta instrumentsystem till båtar introducerar nu Garmin GWS 10 – en vindmätare med högsta tänkbara precision. GWS 10 levererar information om skenbar och sann vindvinkel, skenbar och sann vindhastighet, VMG, Tack heading, Ground vind, lufttryck, temperatur mm, allt samlat i en integrerad enhet.
Vindgivaren har elliptiska vindfångare vilket gör den extra effektiv och känslig för vindhastigheter. GWS 10 levererar mätdata i så låga vindhastigheter som 0,25 m/s med en precision som slår det mesta, vindhastighet och vindvinkel redovisas med +/- 5 % noggrannhet.
En av “barnsjukdomarna” med digitala instrument har varit den något ryckiga presentationen av mätdata. Detta har GWS 10 helt eliminerat. 10Hz vinddata output med uppdatering 10ggr/sek ger oöverträffad mjukhet och följsamhet i presentationen,
GWS 10 ansluts till någon av Garmins plottrar i GPSmap 4000/5000 serien, eller till Garmins multiinstrument GMI 10 direkt via NMEA 2000. Detta innebär att endast en kabel behöver dras genom masten, vindgivaren strömförsörjs även via NMEA 2000.
Länk: www.garmin.se
Garmin introducerar nu sin helt nya autopilot GHP 10, och som vanligt är det banbrytande teknologi, ny funktioner och användarvänlighet som står i fokus när Garmin bryter ny mark. Autopiloterna har massvis med finesser, b la är de utrustade med patenterade Shadow Drive vilket betyder att rorsman kan greppa ratten och korrigera kurs under tiden autopiloten är aktiverad utan att behöva brottas med ratten eller inaktivera piloten och sedan aktivera igen efter korrigering.
När väl kurskorrigeringen är gjord återtar piloten automatiskt styrningen igen.
Autopiloten GHP 10 passar alla motorbåtar med hydraulstyrning, både in- och utbordare. Den är lätt att ställa in, håller perfekt kurs mot vind, vågor, ström och även under svåra förhållanden. GHP 10 har massvis med avancerade automatiska styrmönster för fiske, man-över-bord m m.
Kontrolldisplayen (GHC 10), har samma design som Garmins övriga nya produkter. Displayen har en tydlig 3,5” display och ett intuitivt menysystem som på ett enkelt sätt styr piloten. Upp till 3 kontrolldisplayer kan anslutas till ett autopilotsystem vilket gör det möjligt att styra båten från olika platser på båten.
Garmins nya autopilotsystem finns med 3 olika pumpkit för att passa allt från standardinstallationer till båtar med två in- eller utombordsmotorer.
Fjärrkontrollen GHC 10 Remote finns som tillbehör och ger maximal frihet och rörlighet ombord, den är trådlös, räckvidden är 14 m från kontrolldisplayen, en lättavläst display och knappsats gör att alla funktioner hamnar i din hand. Fjärrkontrollen är vattentät enligt IPX7 och flyter om olyckan skulle vara framme.
Ca pris för komplett autopilot beroende på modell är 27 625:- till 29 425:-, fjärrkontrollen kostar ca 3810:-
Länk: www.garmin.se
Nya Princess V42 är en helt ny båt i segmentet sportcruisers från det engelska Princessvarvet. Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Den sinnrika sufflettlösningen möjliggör att nästan hela taket kan öppnas upp vilket är unikt för Princess V42.
Princess V42 har ett nyutvecklat skrov med djup V-botten, steglister och drivs med Volvo Pentas högpresterande D4 eller D6 dieselmotorer och duopropdrev. Skrovets design ger båten både torra och mjuka gångegenskaper även i kraftig havssjö. Genom hela fartregistret är Princess V42 mycket lättmanövrerad med en effektiv styrrespons som ger ett fint grepp i vattnet vid hård kurvtagning.
Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner med egen toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla. Princess V42 upplevs också som mycket rymligare än vad som förväntas av en båt i den här klassen. Inredningen är tillverkad av körsbär eller ek och kunden kan välja mellan högblank eller matt lackering. Ett stort urval av exklusiva textilier, mattor och läder finns att tillgå för att sätta en personlig prägel på inredningen. Utvändigt har nya V42 en slank och elegant design som i stil med övriga Princessprogrammet kommer att kännas modern och fräsch under många år framöver.
Från förarplatsen under den öppningsbara hardtopen har förare och passagerare god runtomsikt. Instrumentpanelen är utformad för att alla reglage och instrument lätt skall kunna nås och ses oavsett om man kör stående eller sittande.
Under hardtopen ryms även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl. Akter om matplatsen breder en solbädd ut sig med plats för fyra till fem personer. Under solbädden finns ett stort garage för jolle eller jetski samt generösa stuvutrymmen.
Nya Princess V42 premiärvisades på London International Boat Show 2009.
Tekniska data
Längd 13,56 m
Bredd 3,99 m
Vikt 9,5 ton
Bränsle 850 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 33-38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D4 eller D6
Länk: www.inamarin.se
Det polska varvet Delphia kommer med en ny 47-fotare på den svenska marknaden. Delphia har de senaste åten gjort sig kända för kvalitetsbåtar till attraktiva priser. Nu kommer flaggskeppet Delphia 47. Interiören är helt ny och är signerad Schnaase Interior Design. Varvet har lämnat den tradionella stilen till förmån för en mer modern och exklusiv stil.
-Vi är stolta över det nya flaggskeppet från Delphia. Vi tror att denna båten blir väl mottagen på marknaden. Här hittar man en tilltalande och ny interiör som andas kvalitet och komfort och inte minst mycket båt för pengarna, säger Axel Billquist på Delphia Yachts, Sverige.
Båten kostar från 181 000 Euro, det vill säga under 2 500 000 kr inkl moms och med en eurokurs på 11 kronor.
– Delphia 47 hade premiär på mässan i Genua. Båten som kommer till Düsseldorf kommer att vara totalt omdesignad under däck, berättar Axel Billquist för Båtliv.
Länk: www.delphia.se
Engelska Sunseeker International har annonserat sitt senaste projekt, som är företagets största båt någonsin. Under namnet “Zeus” tar sig Sunseeker därmed in på en ny marknad för båtar byggda i aluminium. Båten är på 170 fot (52 m). Samtidigt uppger Sunseeker att de slutar bygga båtar under 50 fot (15 m).
Det är Sunseekers kunder som har efterfrågat i den storleksklass och med den extrema utrustningsnivå som Zeus presenterar. De vill ha större båtar med ett utökat utrymme för kundanpassningar.
Sunseeker har i många år ständigt klivit uppåt i storlek och lyxighet. Varvet i engelska Pool, med cirka 2 000 anställda, anser sig därför ha god kapacitet för att bygga denna verkliga superyacht i den yppersta lyxkategorin.
– Det här är verkligen spännande för vårt företag. Vi har god erfarenhet av att bygga liknande båtar och kan nu ta ett steg ytterligare, säger företagets VD, Robert Braithwaite.
För data om båten besök företagets hemsida.
Länk: www.sunseeker.com
Kommentarer
ser billig ut?
På norska västlandet erbjuder nu Lange Maritime alpin skidåkning i orörd natur på fjällsidorna runt Romsdalen. Gästerna bor ombord i Explore North, en Alubat Ovni 435, får segla utmed fjorden och köra lössnöåkning med guide. Februari till april går dessa veckoturer med utgångspunkt från Molde.
Under sommaren fortsätter spännande upplevelser med segling i majestätiska Lofoten. Bland kritvita sandstränder och kristallklart vatten kan gästerna vara helt för sig själva. Njuta av sjöfågel, örter och småväxter i intensiv blomning under midnattsolens ständiga ljus. Lördag till lördag, tvåveckors- eller specialturer får gästerna segla mellan historiskt kända hamnar och fiskeplatser i ett av Nordnorges mest dramatiska landskap.
“Vi märker ett ökat intresse för segling i nordliga och arktiska farvatten”, säger Bo Lennström på Lange Maritime i Vaxholm. “Våra båtar från Alubat passar mycket bra för segling på dessa breddgrader och vi har fått många förfrågningar från Ovniägare och kunder som vill testa båtarna i nordliga farvatten. Segling är ett miljövänligt semesteralternativ och gästerna kan dessutom åka tåg till våra avgångshamnar. Därför tycker vi det är bra att kunna erbjuda de här seglingarna i Skandinavien”.
Alubat Ovni är kända för starka, välisolerade aluminiumskrov med lyftköl. Byggda för långsegling och anpassade för nordliga farvatten. Sedan flera år är Lange Maritime importör i Skandinavien för de franska segelbåtarna från Alubat.
Nu lanserar Lange Maritime ett samarbete med norska Explore North för att kunna erbjuda segling på norska västlandet och Lofoten med Ovnibåtar.
Foton: Jon Amtrup om inte annat anges.
Länk: www.langemaritime.se
De senaste åren har antalet stölder av utombordsmotorer i Sverige minskat. För andra gången på två år sänker Atlantica båtförsäkringspremierna. Ägare till utombordsmotorer som är försäkrade i Atlantica får i snitt tio procent billigare båtförsäkring den här säsongen.
– Vi är alltid snabba med att anpassa premier till skade- och stöldutvecklingen. Nu är det en tydlig trend med minskning av stölderna av utombordsmotorer. Därför är det självklart för oss att låta våra kunder få del av förändringen och sänka premierna. Det är andra gången på två år vi gör det, säger Atlanticas chef Conny Landström.
Atlantica har länge uppmanat båtägare att förse båtarna med stöldskydd i form av kraftiga lås, startspärrar, söksystem och stöldskyddsmärkning. De båtägare som gör detta får både premierabatter och självriskreduktioner. Nu får alla ägare av utombordare del av resultatet av det stöldförebyggande arbetet.
Båtstölderna minskar
Det stjäls båtar för ungefär 250 miljoner kronor varje år. Trenden de senaste åren är att den marina brottsligheten minskar. Båtköpare är mer uppmärksamma på att kontrollera att båten inte är stulen före köp. Den nuvarande lagen om god tro innebär att en ägare får tillbaka sin båt om den varit stulen.Tidigare fick köparen, som ansågs vara i god tro, behålla den trots att den var stulen.
– När utombordare stjäls brukar det gå till så att tjuvarna stjäl hela båten, sedan tar de av motorn, säljer den och lämnar båten kvar. De flesta stölderna är mindre motorer, men de större motorerna har högre värde. Många tror inte att deras stora fyrtaktsmotorer som väger långt över 100 kg kan stjälas från båtarna, men det är tyvärr ganska vanligt, säger Conny Landström.
Lagen om god tro och samarbetet mellan försäkringsbolagen, Larmtjänst och polis i de europeiska länderna har gjort att det har blivit betydligt svårare att få avsättning för det som stjäls. Utförliga register på stulet gods är tillgängliga bl a för de europeiska tullmyndigheterna. De kollar allt som ska föras in i länderna och rapporterar återfunnet stöldgods. Allt fler stulna båtar återfinns på detta sätt, och ligor kan sättas fast.
– Det har lagts ned ett omfattande arbete på att försvåra för brottsligheten som nu har gett resultat. Minskningen av antalet stölder av utombordare är tydlig, ca 30 procent bara det senaste året, säger Martin Åberg på Larmtjänst.
– Vi på Atlantica har bra uppfattning om våra kostnader och vill alltid vara snabba med att reagera, i det här fallet med att sänka premien. Det tycker vi är viktigt i förhållandet till våra kunder, säger Conny Landström.
Det finns 700 000 fritidsbåtar
Atlantica är störst i landet inom försäkring för fritidsbåtar, när man räknar i premievolym. Bolaget har funnits sedan 1916 och har stor erfarenhet och kunskap om fritidsbåtsbeståndet i Sverige. Mer än en halv miljon svenskar har en egen båt. Det finns ungefär 700 000 fritidsbåtar i hela landet, enligt Båtlivsundersökningen som gjordes 2004. En sjättedel av båtarna är segelbåtar, resten motorbåtar. Varannan svensk tillbringar minst en dag på en fritidsbåt varje år.
Länk: www.atlantica.se
Nimbus 335 Coupé har världspremiär i samband med den internationella båtmässan i Düsseldorf den 17 till 25 januari 2009. Båten är en uppföljare till den i augusti 2008 introducerade 365 Coupé, och ansluter till den helt nya generationen av Coupébåtar som bland annat bygger på “sidewalk” konceptet.
Pressrelease:
335 Coupé är det andra steget i produktlinjen av den helt nya generationen av Coupémodeller som bjuder på många spännande nyheter. Förutom sidewalk är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och dubbla takluckor som gör att föraren vid dåligt väder med säkerhet kan få god överblick och samtidigt ge god komfort för övriga ombord.
Den flushmonterade sidodörren medger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen. De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som den väl tilltagna badbryggan och salongen.
Salongen, med stora plana ytor, upplevs som ljus och modern men samtidigt ombonad, tack vare kombinationen mellan materialvalet för dynor och kuddar och det gedigna träarbetet i salong och cockpit. Förarplats och instrumentering är designad med inriktning mot moderna krav på hög funktionalitet och med val av ytbeläggningar som reducerar ljusreflektioner samt en mycket väl avpassad ergonomisk utformning.
Utvecklingen av 335 Coupe har bedrivits under ledorden solid funktionell komfort i modern design med miljömedveten produktionsteknik och goda prestanda. Tack vare Nimbus utvecklingsprocess och produktionsteknik (Nimbus Production System), som har stora likheter med bilindustrin, har 335 Coupé tagits fram med fokus på miljömedvetenhet. Vid plasttillverkning används enbart vacuuminjicering som är en sluten tillverkningsprocess och därmed reducerar utsläppen till ett minimum. Produktionstekniken bygger på en ytterform och ett inre membran som ligger mot varandra under vacuum. Undertrycket drar in polyestern mellan form och membran, utan att polyestern exponeras för personal eller omgivande miljö.
Med denna metod, blir kvaliteten i slutprodukten både högre och jämnare. Dessutom blir båten lättare och styvare. Fördelarna medverkar till att båten får god cruising-fart också med en motor, vilket jämfört med andra båtar i samma storlek som för motsvarande prestanda kräver dubbla motorer, minskar såväl kostnad för båten som bränsleförbrukningen. Som en direkt följd av den minskade bränsleförbrukningen, minskar samtidigt utsläppen från motorn. Nimbus fortsätter därmed på sin inslagna väg, mot att utveckla båtar som alltmer minskar miljöbelastning såväl vid produktion som vid användande.
Till båtens egenskaper hör en rad innovativa lösningar. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen eller för att umgås med vänner och bekanta. I förkabinen inryms en dubbelbädd, med stora förvaringsutrymmen i form av utdragslådor, en garderob och flera välplacerade mindre stuvfack och hyllor.
Enkel kapellhantering, mycket tyst och mjuk gång och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 335 Coupé dess unika egenskaper. Sammantaget är 335 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med liten påverkan på vår omgivande miljö, är anpassad för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.
Nimbus Coupé är marknadens mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.
Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 10, 27 m
Bredd / Width 3,20 m
Djupgående / Draught 1,05 m
Vikt / Weight 4 500 kg
Bränsletank / Fuel tank 480 l
Vattentank / Water tank 190 l
Batterier / Batteries 6x12V – 75 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4+2
Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D4-225/260/300 (165/191/221 kW )
Länk: www.nimbus.se
Kommentarer
Det är väl tur att nån är positiv i dessa tider…
Zzzzzz
Fantastisk journalistik. Känns att tidningen Båtliv verkligen står på läsarnas sida.
Underbara kommentarer! Jag tycker att båten verkar helfräsch…
Men vad tycker ni om priset? Är dryga 2 miljoner verkligen vettigt för denna båt?
Det är jättemycket pengar, men motorn står väl för 1/3 av det. Resten får vi se, det beror på andrahandsvärdet framöver. Men många Nimbusar finns det till salu.
SINGAPORE (10 januari 2009) – Ericssons internationella båt, Ericsson 4, med brasilianske skepparen Torben Grael vann lördagens in port-race i Singapore och utökade sin ledning i Volvo Ocean Race. Nordiska Ericsson 3 ligger kvar på en total fjärdeplats trots en sämre dag där båten slutade på sjätte plats i in port-racet.
Tävlingen avgjordes i två korta bankappseglingar i skiftande vindar utanför Singapore. I första seglingen höll Torben Grael och Ericsson 4 andraplatsen från start till mål, bakom amerikanska Puma. Men i andra seglingen var det betydligt tuffare och ledningen växlade mellan fyra båtar i täten.
– Jag är oerhört nöjd med dagen. Men vi fick jobba stenhårt eftersom vinden växlade hela tiden, sade Torben Grael som också kan glädjas åt fortsatt totalledning 5,5 poäng före tvåan spanska Telefonica Blue.
Det var taktikern Stu Bannatyne på Ericsson 4 som hittade vindstråket som gav Ericsson den sista puffen av bli först över mållinjen alldeles före Telefonica Blue.
– Det var verkligen spänt idag. Det kändes som om vi hela tiden var i manövrar. Det gick inte att slappna av för en sekund. Vi brukar kalla det “freestyle racing” när man inte kan planera utan bara kör på, sade Bannatyne.
Grael och Bannatyne’s kollegorna ombord på den nordiska båten, Ericsson 3, hade en tyngre dag. Visserligen kom båten iväg bäst i dagens första race. Men det var också det enda som skippern Magnus Olsson och hans besättning hade att glädjas över. Ericsson 3 slutade femma och sexa i de två seglingarna. Det gav dem en total sjätteplats i det sju båtar stora fältet.
– Det var några taktiska beslut som inte blev som vi hoppats. Det är verkligen små marginaler som avgör, säger Magnus Olsson som ändå kan konstatera att Ericsson 3 ligger kvar på en total fjärdeplats i Volvo Ocean Race
Nästa gång båtarna i Volvo Ocean Race möts i ett in port-race är i kinesiska Qingdao 7 februari. Etapp 4 av tävlingen startar från Singapore söndag 18 januari och avslutas i Qingdao dit båtarna beräknas komma runt 30 januari.
VOLVO OCEAN RACE IN PORT-RACE I SINGAPORE
1. Ericsson 4: (4 points)
2. PUMA: (3.5 points)
3. Telefónica Blue: (3 points)
4. Telefónica Black: (2.5 points)
5. Green Dragon: (2 points)
6. Ericsson 3: (1.5 points)
7. Delta Lloyd: (1 point)
VOLVO OCEAN RACE SAMMANLAGT
1. Ericsson 4, 39 poäng
2. Telefónica Blue, 33.5
3. Puma, 31
4. Ericsson 3, 24
5. Green Dragon, 22.5
6. Telefónica Black, 22
7. Team Russia, 10.5
8. Delta Lloyd, 10
Länk: www.ericssonracingteam.com
Bilden: Ericsson 4. Foto: Oskar Kihlborg.
SINGAPORE (8 januari 2009) – Tävlingsjuryn för Volvo Ocean Race beslutade på torsdagen att avslå den protest som lämnats in mot totalledaren Ericsson 4. Däremot får nordiska Ericsson 3, en poängs avdrag för att ha seglat in i en “förbjuden zon ” under etapp 3. Regelgruppen, som ska kontrollera att samtliga båtar mäter in i Volvo Open 70-klassen, hade hävdat att Ericsson 4 inte hade giltigt mätbrev eftersom en del i fören, som kan liknas vid en stötfångare, hade bytts ut inför tävlingsstarten.
– Juryn finner att det inte fanns någon skyldighet för Ericsson Racing Team att informera om förändringen. Därför ogillas protesten, sade juryns ordförande Bryan Willis.
– Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet. Protesten ogillades på alla punkter och nu ser vi fram emot att få komma ut på havet och segla igen, sade Torben Grael, skeppare på Ericsson 4.
– Givetvis är det lite olyckligt att vi fått avsätta fyra dagars arbete på något som detta. Vi avbröt våra förberedelser inför lördagens in port-race för att istället lägga energi på förhandlingar. Men det är skönt att vi nu fått rätt av tävlingsjuryn, sade Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.
Tävlingsjuryn tilldömde däremot den nordiska båten, Ericsson 3, en straffpoäng för att ha seglat in i en “förbjuden zon” söder om Sri Lanka under etapp 3, från Kochi I Indien till Singapore.
Trots poängavdraget behåller Ericsson 3 sin tredje plats på etappen och teamet ligger kvar på en sammanlagd fjärde plats, nu med 22,5 poäng.
– Det var efter att vi rundat en rundningspunkt som vi oavsiktligen kom in i den förbjudna zonen under drygt 3 minuter. Det berodde främst på stark ström i kombination med svaga vindar. Men vi tjänade inget på det. Tvärt om förlorade vi i distans till de andra båtarna när vi behövde slå tillbaka för att komma ur zonen, säger Aksel Magdahl, navigatör på Ericsson 3.
Ericsson hade ytterligare en protest emot sig som skulle ha behandlats under torsdagen och som gällde en incident med spanska Telefonica Blue. Men på onsdagen drog spanjorerna tillbaka sin protest och därmed togs protesten aldrig upp.
VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
1. Ericsson 4, 35 points
2. Telefónica Blue, 30.5
3. Puma, 27.5
4. Ericsson 3, 22.5
5. Green Dragon, 20.5
6. Telefónica Black, 19.5
7. Kosatka, 10.5
8. Delta Lloyd, 9
Länk: www.ericssonracingteam.com
Bild:
Aksel Magdahl i protestförhandlingar. Photo by Dave Kneale/Volvo Ocean Race
Mange Olsson tar över som skeppare för Ericsson 3 efter skadade Anders Lewander, som är ordinarie skeppare på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, som för tillfället besöker Singapore.
Mange tar över under Leg 4 medan Anders får en knäoperation i Singapore. I och med detta firar Mange även sin 60:e födelsedag då han för första gången även tar över som skeppare på en båt i Volvo Ocean Race. Efter över 30 års erfarenhet som professionell havskappseglare axlar han detta ansvar.
I intervjun som du kan lyssna på här berättar Magnus “Mange” Olsson om sin nya roll. Bilden visare Mange vid ankomsten till Singapore. Foto: Gustav Morin/ERT.
SINGAPORE (Jan. 5, 2009) – Ericsson Racing Team’s svenske skeppare Anders Lewander kommer att missa nästa etapp av Volvo Ocean Race. Anders Lewander skadade sitt knä under förra etappen, mellan indiska Kochi och Singapore, och har nyligen opererats i Singapore.
Lewander skadade sig vid ett segelbyte några dagar efter starten av etapp 3. Anders fick ett slag på sidan av knäet vilket har gjort det instabilt och alltså tvingade honom till operation – eller en artroskopi som är ortopedisk titthålskirurgi, som används för att undersöka leder, eller för att kirurgiskt behandla skador i eller omkring leden.
– Anders har skadat menisken i sitt vänstra knä och efter röntgen och samråd med lokala ortopeder beslutade vi för att göra en artroskopi, säger Antonio Zoido som är Ericsson Racing Team’s läkare. Operationen genomfördes på Gleneagles Hospital i Singapore lördag 3 januari.
– Jag är självklart oerhört besviken över att jag missar den fjärde etappen. Vi har ett härligt gäng och seglar med ett bra självförtroende just nu. Det kommer att bli svårt att stå på kajen och se dem segla iväg.
Magnus Olsson, som haft rollen som vaktkapten ombord på Ericsson 3 tar tillfälligt över som skeppare på etappen från Singapore till kinesiska Qingdao som startar 18 januari. Med sin erfarenhet och rutin från fem tidigare Jorden Runt-kappseglingar var Magnus ett naturligt val som ersättare till Anders.
– Ericsson 3 har så här långt gjort en mycket stark insats och det är givetvis tufft för teamet och för Anders själv att han missar nästa etapp. Men vi utgår från att Anders skada läker som den ska och att han är helt återställd och redo för nästa etapp som startar från Qingdao 14 februari, säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius och fortsätter:
– Volvo Ocean Race är en mycket påfrestande tävling, både för båtarna och för besättningarna. Anders skada är ett bevis på hur lätt och snabbt något kan hända. Men givetvis har vi planer för hur vi ska hantera olika skador och avbräck. I det här fallet är vi lyckliga som har en besättningsman med Magnus Olssons erfarenhet. Hans rutin och kunnande kommer väl till pass nu.
Ytterligare en ändring i besättningen hos Ericsson 3 kommer att ske inför nästa etapp. Men det är en planerad sådan då Eivind Melleby från Norge har andra åtaganden på hemmaplan. Eivind kommer att återvända till Ericsson Racing Team för in-port racet i Qingdao 7 februari och sedan vara med ombord på Ericsson 3 för etapp 5 som startar en vecka senare.
Stockholmaren Klas “Klabbe” Nylöf är en av dem som nu kliver ombord för etapp 4. 41-årige Nylöf är framför allt en mycket erfaren rorsman och var med ombord på svenska EF Language som vann Whitbread 1997-1998 och på Assa Abloy som kom tvåa i Volvo Ocean Race 2001-2002.
– Det ska bli oerhört kul och spännande att bli en del av Ericsson Racing Team och att komma tillbaka till Volvo Ocean Race. Jag är mycket imponerad av Ericsson 3:s fina insats så här långt. Det ska också bli spännande att segla de nya VO70-båtarna som är mycket snabbare och mer krävande än när jag seglade Volvo Ocean Race senast, säger Klas Nylöf
Den andre “nya” besättningsmannen blir Jann Neergaard. Danske Neergaard är sedan tidigare en del av Ericsson Racing Team då han deltog ombord på Ericsson 3 i in-port racet i Alicante i oktober.
Volvo Ocean Race fortsätter närmast med ett in port-race i Singapore 10 januari. Etapp 4 startar 18 januari och båtarna väntas till etappmålet Qingdao cirka 12 dagar senare, runt 30 januari.
VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
1. Ericsson 4, 35 points
2. Telefonica Blue, 30.5
3. Puma, 27.5
4. Ericsson 3, 23.5
5. Green Dragon, 20.5
6. Telefonica Black, 19.5
7. Kosatka, 10.5
8. Delta Lloyd, 9
Engelska Princess Yachts gör en stor satsning med sittdeltagande på värdelns största båtmässa, tyska Düsseldorf International Boat Show 2009 som hålls 17 – 25 januari. Princess Yachts visar sex stycken avsina nyaste båtmodeller på mässan. Bland annat den nya Princess 85 Motor Yacht (bilden), den största Princess som någonsin har visats på denna utställning.
Bland de övriga Princessbåtarna som ställs ut finns V45 och V65 sports yachts, tillsammans med Princess 50, Princess 54 och Princess 58 flybridge yachts. Båtarna visas i Hall 6, Stand 6E41.
Länk:: www.princessyachts.com
Här är den engelska pressreleasen om 85 Motor Yacht:
Princess Yachts Announce Forthcoming 85 Motor Yacht
Princess Yachts International has announced that a new 85ft flybridge yacht is in the early stages of construction at its Newport Street manufacturing facility in Plymouth, England.
The new 85 Motor Yacht will bring the contemporary style and thoroughly resolved accommodation layouts of the Company’s new ‘Motor Yacht’ range to a wider audience to meet growing demand for larger Princess craft.
“The recent launch of the Princess 95 Motor Yacht in May 2007 has generated a great deal of interest in larger flybridge models from both new and existing Princess customers”, says Sales Director David Pyle. “With striking, elegant lines, a high level of standard equipment and trademark Princess performance and handling the 85 Motor Yacht will stretch the boundaries of contemporary living afloat. With the new Motor Yacht range we aim to surpass the expectations of the world’s most sophisticated and discerning owners”.
A number of advance orders have already been taken from preliminary drawings and first-in-line trials are expected to take place early in the New Year.
PRINCIPAL DIMENSIONS
Length overall (incl. pulpit) 85ft 1in (25.93m)
Length overall (excl. pulpit) 84ft 3in (25.68m)
Beam 20ft 8in (6.3m)
Draft 5ft 5in (1.65m)
Height above DWL (to top of GRP radar arch) 20ft 10in (6.35m)
Displacement approx. (Twin Caterpillar C32A) 70 tonnes*
Fuel capacity 1850 gallons (8400 litres)
Water capacity (incl. calorifier) 330 gallons (1500 litres)
Hot water calorifier 45 gallons (205 litres)
Holding tank capacity 110 gallons (500 litres)
ENGINE OPTIONS – DIESEL
Twin Caterpillar C32 (2 x 1675hp) Speed range: 28-30 knots †
Twin MTU 12V 2000 M93 (2 x 1800hp) Speed range: 29-31 knots †
Twin Caterpillar C32A (2 x 1820hp) Speed range: 30-32 knots †
Pressmeddelande från CM Hammar: Det har nyss kommit till vår kännedom att någon tillverkar falska kopior av vår hydrostatiska frigörare – Hammar H20. För ett otränat öga är kopian nästan identisk med originalprodukten, med Hammars logotyp och adress på toppetiketten. Den falska kopian ser likadan ut som originalprodukten, men det finns en viktig skillnad: Kopian fungerar inte!
Vi har testat flera stycken av dessa kopior. Inte en enda av dem fungerar tillfredställande enligt SOLAS reglementet – den falska H20 kommer inte att frigöra någon livflotte eller Epirb. Vi ser detta som ett mycket allvarligt problem. Det kan inte uteslutas att det finns fartyg ute på haven som seglar med falska hydrostatiska frigörare ombord. Om något av dessa fartyg skulle gå under kommer det inte att finnas några livflottar eller Epirbs som hjälper till att rädda livet på våra sjömän.
Hur kan du snabbt kontrollera att du har en Hammar H20 original?
• Köp alltid produkterna genom godkända distributörer eller auktoriserade servicestationer för livflottar och Epirbs
• Se till att du får med Hammars flerspråkiga produktmanual och flotteetiketten till varje livflotte H20 och Hammars märkningsinstruktion med varje Epirb utlösare (bild 1)
• Om du kontrollerar undersidan av Hammar H20 skall du hitta 5 (fem) tillverkningsmärken på alla enheter som är tillverkade efter april 2006. På enheter som är tillverkade innan det datumet är det bara 2 (två) tillverkningsmärken (bild 2)
• Serienummer och produktionsdatum (bild 2) kan alltid verifieras genom att kontakta CM Hammar på info@cmhammar.com
• Tillverkningsmärket på ovansidan av frigöraren skall alltid vara riktad mot repet (bild 3)
Länk: www.cmhammar.com
Finska Bella Boats presenterar en hel serie med nya båtmodeller, som kommer att visas för publik under vårens båtmässor. Det är typiska familjebåtar i storlekarna 5,0-5,8 meter som företaget har tagit fram. Anpassade för vanliga människors behov och ekonomi.
En av de större modellerna är 560 HT (bilden), som är en praktisk och mångsidig utflyktsbåt för den lilla familjen. Den har modern design och mjuka linjer, vilket gör Bella 560 HT behaglig att köra. Båten lämpar sig utmärkt för diverse båtutflykter, eftersom den är välutrustad. Det lilla pentryt kan kompletteras med en spis så att det blir möjligt att göra längre resor. Tack vare den breda dubbelkojen går det bra att övernatta. De rejäla sittbrunnarna ger god komfort och tack vare sin låga vikt passar båten även för trailertransport.
Bella 580 C är en genomgångbar allroundbåt med dränerade sittbrunnar i för och akter. Bella 580 C fungerar trots sin kompakta storlek utmärkt för helgutflykter och som förbindelsebåt. I kajutan finns gott om förvaringsutrymme och separata fack. Som tillval kan man även få spis och fläktlocksvärmare. Bella 580 C erbjuder mångsidig seglarnjutning i ett robust paket, från vår till sen höst.
Bella 500 Twin är en sportig båt med rymliga utrymmen för passagerare och gott om stuvutrymme för varor. Båten har stora skyddande vindrutor och bekväma sittplatser för två i fören.
Rejäla räcken och hög fribord tillsammans med 500- seriens stadig skrov med goda sjöegenskaper gör båten trygg och säker
Bella 500 Excel är en kompetent och sportig genomgångbar båt, som avslöjar sin verkliga kapacitet och otämjda bow rider-natur först i vattnet. Den är säker och rymlig och dess breda botten och djupa V-vinkel garanterar en behaglig färd även under hårda förhållanden. Reglerbara säten, breda bänkar och bra framkomlighet underlättar resan för alla.
Bella 500 R är en allroundbåt som passar för fisketurer, fritidsaktiviteter och som förbindelsebåt. Bella 500 R är en praktisk, lättmanövrerad och exceptionellt funktionell båt som ger en njutningsfull, jämn och avslappnad färd under alla förhållanden. Det stora öppna utrymmet i fören är som gjort för avslappnat umgänge samtidigt som det breda skrovet, de höga kanterna och förens stödjande räcken ser till att det även är säkert att röra sig på båten.
Denna allroundbåt är en av nyheterna för 2009 som passar för fisketurer, fritidsaktiviteter och som förbindelsebåt.
Länk: www.bellaboats.fi
Länk: www.flippermarin.se
Tre etapper har nu seglats av Volvo Ocean Race. Och lika många gånger har Ericssons nordiska båt kommit på tredje plats. Däremot blev det skiftet i toppen då spanska Telefonica Blue blev första båt från Kochi i Indien till Singapore dit båtarna kom sent på måndagskvällen lokal tid.
– Jag har verkligen gillat att segla den här etappen med mycket taktik och blandningen av förhållanden. Det är fortfarande hårt arbete men närkontakten med de andra båtarna gjorde etappen till en verklig utmaning, säger Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3.
De fyra båtar längst fram i fältet växlade om att vara i ledningen det sista dygnet i Malacka sundet ner mot Singapore. Och det gällde att inte bara hålla koll på konkurrenterna. I Malacka sundet finns hundratals lastbåtar och mångdubbelt fler små fiskebåtar och fiskenät ligger huller om buller. Det gäller att hålla tunga rätt i mun inte minst nattetid.
– Jag måste erkänna att jag vid några tillfällen trodde att vi skulle vinna etappen. Nu blev det tyvärr inte så. Men det var verkligen ett spännande race, säger Lewander
Ericsson 4 med internationell besättning blev fyra och amerikanska Puma la beslag på andra platsen. Det har snackats om att de spanska Telefonica-båtarna seglar bäst i lätta vindar och det var exakt vad skepparen Bouwe Beking visade. Telefonica Blue är snabb när det inte blåser så mycket.
Efter drygt nio dygn till havs och cirka 1950 sjömil (cirka 3611 km) skilde bara ett par hundra meter när Ericsson 3, Ericsson 4 och Puma slogs om andra platsen bakom spanska Telefonica Blue som hade gått i mål tio minuter tidigare. Puma drog det längsta strået av de tre och var en minut och 47 sekunder före Ericsson 3 som i sin tur var endast 40 sekunder före Ericsson 4.
Sammanlagt leder Ericsson 4 fortfarande på 35 poäng före Telefonica Blue på 30,5. Puma har 27,5 poäng och Ericsson 3 ligger fyra med 23,5 poäng. Nu får besättningarna några dagar ledigt för att fira jul och nyår. Den 10:e januari är det in-port race i Singapore och den 18:e januari smäller startskottet för etapp 4 från sommaren i Singapore till vintern i kinesiska Qingdao.
Länk: www.volvooceanrace.org
För att möta efterfrågan på ett billigare båtägande utan krångel lanserar det nystartade företaget Agapi Marine AB ett nytt koncept: ”Ett rikare båtliv”. Konceptet består av en paketlösning; en fullt utrustad RIB-båt med trailer. I samband med båtmässan i Stockholm 2007 gjordes en undersökning som visar att många människor förknippar båtägande med höga kostnader, besvärlig skötsel och tidskrävande underhåll. Intresset för båtliv ökar men många är tveksamma inför att ta steget att köpa sin första båt. Många som redan är båtägare skulle vilja hitta ett enklare sätt att ta sig ut på sjön med mindre meckande och mera tid på sjön.
RIB står för Rigid Inflatable Boat och är ett känt begrepp i båtvärlden. I Sverige är de mest kända som charterbåtar men passar lika bra som privatägda familjebåtar. Alla RIB-båtar som är 3,5 till 9 meter långa säljs med trailer och all nödvändig utrustning. Båtarna är av märkena Aquapro, som är stort i Australien och på Nya Zeeland, och Agapi, som är en nyframtagen, svenskdesignad modell. Motorerna är fyrtaktare från Suzuki och de specialbyggda släpvagnarna kommer från Reko-trailers.
För de flesta modellerna räcker det med en vanlig personbil som dragbil. Listan på utrustning som ingår i paketet är lång men flytvästar, GPS och sjökort kan nämnas. Medlemskap i Sjöassistans, försäkring och utbildning är också inkluderade.
– Kunden får i princip en nyckel i handen. Allt ingår, till och med en grundutbildning för nybörjaren, säger Peder Asplund, vd på Agapi Marine AB.
Möjligheterna att förlänga båtsäsongen, att strunta i när båtklubben har gemensam sjösättning och upptagning, att upptäcka nya vatten och att kunna gå in i grunda vikar som är svåra att nå med vanliga båtar är viktiga delar i ett helt nytt ”båttänk”.
– Tänk dig att ta en sväng i Stockholms skärgård ena dagen och en tur i Vänern eller på Västkusten nästa dag. Lär känna nya skärgårdar, hav, sjöar och älvar. Ta med hela familjen på en tripp till badviken, svärfar eller svärmor på fisketur, kollegerna eller vännerna på upptäcktsresa, enligt Peder Asplund finns inga begränsningar.
Det går snabbt, mindre än tio minuter, att sjösätta och ta upp båten och den är så stabil och sjösäker att även den som är ovan på sjön kan känna sig trygg. När båten inte används kan den ligga i vattnet eller vila på trailern på tomten, garageuppfarten eller någon av Agapi Marines sommarparkeringar.
Om du inte har möjlighet att vinterförvara båten själv kan Agapi Marine erbjuda flera lösningar. Det finns fem paketlösningar med pris från 95 000 kr.
Ägare och grundare av företaget Agapi Marine AB är Peder Asplund, civilingenjör, båtentusiast och aktiv inom båt- och RIB-charter i Mälaren och Stockholms skärgård. Tekniskt ansvarig är Håkan Valeberg som också driver Event Yacht Charter i Göteborg. Håkan har mer än 25 års erfarenhet av sjölivet som skeppare och besiktningsman. Företaget samarbetar med Suzuki, Reko-trailer, Atlantica Båtförsäkring, Sjöassistans, Sjöskolan på Beckholmen och Handelsbanken Finans.
Länk: www.agapimarin.se
Kommentarer
Heja Ericsson!!