nyhetstest

Viking X – den mest omskrivna av alla Petterssonbåtar – lämnar nu vattnen och flyttar upp för gott på land som museiföremål. Viking X stod färdig 1925 och ritades av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson. Samma år gjorde C G Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han författaren Ragnar Holmström, direktör Barcklind, fotografen Halling samt en levande maskot: grönapan Jocke.

Den 20 juli 1925 lämnade de Stockholm i åska och hällregn. Pentainombordaren på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Den 9 augusti rundades Falsterbo, 24 augusti anlöptes Oslo, 29 augusti klarade man Fiskarebådan, 26 september löpte man in i Trondheims hamn och 9 oktober förtöjde man i Narvik. Där lastades båten på tåget. I Luleå sjösattes Viking X igen och färden fortsatte i vinterväder. Efter 15 veckor var man åter i Stockholm.

Sjöhistoriska museet har köpt Viking X av Gunnar Fritz-Crone som 1980 själv gjorde om långresan.

– Det var dags för Viking X att bli en museibåt. Visst hade det gått att fortsätta åka med henne men man hade blivit tvungen att byta ut många originaldelar. Vi kommer inte att sjösätta Viking X. Vi ska lacka henne men i övrigt bevara henne som hon är, det känns bäst så, säger intendent Eva Berglund Thörnblom.

Viking X kommer att placeras i Båthall 2 på Galärvarvet där Sjöhistoriska museet har sin originalbåtsamling. Båthall 2 håller öppet för besökare under sommarmånaderna.

Petterssonfakta:
C G Pettersson (1876–1953) ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. De har ofta ett “öra” – en karakteristisk rundad övergång från fördäcket till skarndäck. Typiska är också de runda ventilerna.

C G Pettersson ritade inte bara båtar utan gav också namn åt en båttyp som kom till under 1920-talet. Även båtar ritade av andra konstruktörer men med karaktäristiska drag benämns som “Petterssonare”. Hur många ”Petterssonbåtar” som byggdes är det ingen som vet.

I och med förvärvet av Viking X har Sjöhistoriska museet nu i sin samling för första gången en äkta Petterssonbåt.

Bilden:
Viking X på väg in i Båthall 2. Foto: Anneli Karlsson

På båtutställningen i Paris 6-14 december har Jeannéau världspremiär för sina nya modell Prestige 50. Denna modell kommer att levereras både som flybridgemodell och kupébåt, något som blivit väldigt modernt det senaste året. Jeannéau tar i och med den här lanseringen steget från vanliga motorbåtar till större yachter.

Den minsta modellen i Jeannéaus Prestige-serie är på 30 fot och den nya 50-fotsmodellen blir toppmodellen i programmet.

Båten har en skrovlängd på 14,98. I flybridgemodellen har den ett stort akterdäck avskärmat med en rejäl glas/aluminiumvägg, men den som vill kan även välja den mer linjeskön S-modellen. Denna har en stort social cockpit och en solsäng i riktigt stort format.

De nya modellerna är konstruerade av Jeannéau. De utvändiga linjerna och inredningen är gjorda av det italienska företaget Garroni Design. I inredningen dominerar mjuka textilier och träpaneler.

Jeannéau 50 har en totallängd på över 16 meter. Bredden är 4,36 meter. Båten levereras som standard med två Volvo Penta D9-motorer på vardera 575 hk.

Nu börjar det verkligen hända saker på sjöfartens område. Tyska SkySail har länge varit ensamma med sin teknik att förse stora lastfartyg med en fallskärm/drake för att hjälpa till med framdriften. Nu går även anrika Zeppelin Group in i SkySails.De två företagen ska tillsammans bygga en global försäljnings- och serviceorganisation för SkySails verksamhet med framdrift via vindkraft.

Zeppelin Power Systems GmbH & Co. KG i Hamburg, som är en underleverantör till anrika Zeppelin Group går alltså samman med likaledes Hamburgbaserade SkySails GmbH & Co. KG för att öka förutsättningarna på marknaden för vindkraft till handelsfartyg.

Med start nästa år kommer de två företagen att kombinera sin kunskap för att hjälpa sina kunder. De ska också försöka introducera sitt koncept under rubriken “Diesel-wind hybrid power systems”. med tanke på att i stort sett all världens exporthandel skeppas på världshaven finns det enorma summor att spara in. Handelsflottan har i många fall redan sänkt marschfarten för att spara bränsle, men med SkySails koncept skulle de kunna spara ännu mer pengar och miljö.

Zeppelin har varit partner åt amerikanska Caterpillar, världens största oberoende tillverkare av dieselmotorer, i över 50 år och har redan en av de ledande organisationerna för service och kundsupport.

SkySails framdrivningsteknik används för tillfället på två handelsfartyg som tillhör rederieerna Beluga Shipping och Wessels Reederei som en del i en testverksamhet med olika typer av fartyg. SkySails startar sin serieproduktion under 2009 och tillverkningskapaciteten är redan bokad för ett års arbete.

Beroende på vindförhållandena kan SkySails system i genomsnitt spara in mellan 10 och 35 procent av bränslekostnaderna för ett handelsfartyg. Cirka 60 000 av de 100 000 fartyg som används idag kan byggas om för SkySails system eller liknande. mer än 150 miljoner ton klimatnegativa CO2-emissioner skulle därmed teoretiskt kunna sparas in…

Länk: www.skysails.com

Se film:
SkySails – The Technology

Både Ericsson 4 och Ericsson 3 har nu nått indiska Cochin och etappmålet för den andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Även Telefonica Blue (bilden) har kommit fram och tog andraplatsen mellan Ericssons båda båtar. Fortfarande återstår några timmar innan de sju första båtarna kommit till målet. För den åttonden båten, Team Russia, återstår kanske ett par dagar. Den har fastnat i ett område helt utan vind…

Volvo Ocean Race är dock inte på något sätt avgjort. Det återstår flera delsträckor och månag poäng som kan förändra ställningen helt.

– Racet är inte alls över, konstaterade Telefonica Blues skeppare, Bouwe Bekking, när han steg av sin båti Cochin.

– Avståndet mellan oss minskar hela tiden oc vi kommer bara att bli bättre. vi kan absolut vinna det här.

Torben Grael, skeppare på Ericsson 4, har ett bättre utgångsläge än Bekking med sina två delvinster så här långt.

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 16 QFB: received 30.11.08 1406 GMT

Heat, tactics and fishing boats

We went stealth yesterday to avoid helping the guys coming from behind. We did not want to show them where we would park so they could sail around us.

It was extremely tricky conditions, once again with no breeze from everywhere and hard to get into the coast to get the coastal breezes. We sailed back and forth for a whole sched, only making good 2.4 miles to the finish. The beam of these boats help on the speed in anything except these light airs.

We are getting closer to the coast and meet massive clouds with building thunderstorms. Hard to say what to prefer: the constant very light breeze or the unknown in the clouds. In these conditions, all is still open, but for now, we are happy to be ahead of the other teams fighting for third.

A few of the guys were knocked out by the heat today, just lying down in whatever shadow available. The computers in the nav station are fortunately waterproof, as it is dripping sweat on them.

Right now, we woke up Thomas (Thomas Johanson/FIN) 20 minutes before his watch: “Thomas! Thomas!! We are tacking. We are tacking! Right now!” It was a joke, but Thomas did not know that and still took a few minutes to get out of his sweaty bunk. He was called again, and to increase his stress level the generator was turned on. We normally use it for tacking the keel from side to side, but not in these four knots of breeze sailing downwind, of course. But it worked, he really got some speed on. He packed up his stuff quickly and ran towards the cockpit with it only to be met by five guys laughing at him.

Tonight there is an armada of small fishing boats around us. They are open wooden boats with two small engines on. Don’t know what fuel they use, it smells very much and very special. A bit embarrassing to think of the fact that we could probably buy the whole fleet for the price of one of our sails, but these guys seem very happy. There are generally four persons per boat, and I do not know which of us think it is most fun to see the other. Now that the sun is down, there are always hundreds of small lights around, very close. We have to be careful about where we go if there is a squall with reduced visibility. But it is a spectacular experience, from not seeing a boat for a week, this is suddenly very social.

Most seems to be lighting for fish, and quite a few have red and blue disco lights flashing! Combined with the lightning from the thundery showers coming off the coast, this is a fantastic view.

Aksel Magdahl – Navigator

Karlskrona och Sjöräddningssällskapets station på Hasslö fick på lördagen en helt ny räddningsbåt. Det är en snabbgående båt ur Victoriaklassen, som har donerats av Mikael Blomqvist. Båten döptes till Michano av sin gudmor, landshövding Gunvor Engström. Karlskronaområdet har saknat en snabbgående båt av den här typen.

Den nya räddningsbåten fyller ett viktigt tomrum. Karlskrona östra skärgård och den delen av Blekinge är starkt trafikerad av både föbipasserande seglare från många nationaliteter och den snabbt växande trafiken med handelsfartyg.

Sjöräddningssällskapets (SSRS) station på Hasslö har tidigare haft en snabbgående Stridsbåt till sitt förfogande båt, mn den fick de lämna tillbaka 2006.

Stationen har dock haft en Victoriabåt på lån från ensttion i Stockholm och på så sätt kunnat utföra sina uppgifter. Nu blir det dock betydligt enklare med en helt ny båt med den allra senaste utrustning både vad gäller elktronik och maskineri (båten har Scandias 12-litersmotorer).

Efter dopet var det dopbuffé under ledning av gudmor, representanter från SSRS och donatorn, affärsmannen Mikael Blomqvist.

Länk: www.ssrs.se

Ericsson Racing Teams internationella båt, Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael som skeppare, vann även den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden i Sydafrika till Kochi på Malabarkusten i Indien. Strax efter klockan fyra på söndags morgonen, lokal tid (runt midnatt i Sverige) gled Ericsson 4 långsamt över mållinjen.

Bakom kämpade systerbåten Ericsson 3, med nordisk besättning, mot spanska Telefonica Blue om andra platsen. När Ericsson 4 gick i mål såg det ut som om Telefonica låg bäst till för att knipa andra platsen.

– Jag är verkligen glad över att vara först i mål, säger Torben Grael. Etappen hade många svårigheter. Det har varit både vått och kallt. Och de lätta vindarna i Doldrums har varit besvärliga. Men som sagt; Vi är glada över att vara först till Kochi.

Navigatören Jules Salter var nästa mer lättad en glad.

– Ja, det är en lättnad att vara i mål. De lätta vindarna i slutet av etappen har varit mer besvärliga än de starka i början. Det har varit svårt att räkna ut var vinden ska komma ifrån. Men till slut gick det ju bra, säger Jules Salter.

Det tog Ericsson 4 drygt två veckor att segla de cirka 4 450 sjömilen (cirka 8 250 km) från Kapstaden till Kochi. Men det var först på tolfte dagen som man ryckte ifrån det övriga fältet. Fram till dess hade Torben Grael ofta legat efter sin kollega Anders Lewander på Ericsson 3. Men Ericsson 4 lyckades fånga vindar under ett regnmoln och lämnade de andra båtarna långt bakom. Sedan dess har man bevakat sin position in till målet

Båtarna kommer nu att stanna i Kochi i cirka två veckor. På Luciadagen smäller starskottet för etapp tre av Volvo Ocean Race. Målet på etappen är Singapore dit båtarna beräknas komma dagen före julafton.

Länk: www.volvooceanrace.org

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1547 GMT

We are currently approaching Cochin in very light winds, 2 miles offshore of the sub-continent, trying to find some night breeze to get us to the finish line.

The air smells damp, earthy and of wood smoke which is generally a good sign that we may get a few zephyrs to move us on our way. The day has been frustrating and we have been slowed by clouds rain and a peak of 5.6 knots of wind speed.

This leg has ended like the lamb rather than the first week of lion-like conditions. We have seen the fleet strung out over 600 miles yet still to me, the final outcome is unsure as the weather is so variable and light, and the factor that these boats are capable of such high speeds.

This time last night I couldn’t type as the boat was bouncing around sitting on 26 knots in 30 knots of wind and I was watching us take 40nm a 3 hour sched out of boats…tonight we are doing 3 knots and losing 40nm a sched.

The tension is mounting amongst the crew that all our hard work on the leg will end with us being overtaken at the finishing post, so some hard night hours ahead, trimming the sails and the boat.

Jules Salter – navigator

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1600 GMT

”Please don’t die”

They are Magnus Olsson’s words. It feels like he has spelled them out enough times in this race. The weather reports are quite unreliable in this part of the world and it would be nice if the report I heard about the wind dropping as we come closer to the finish turns out to be wrong.

We have gained on the others the last scheds and we have had good, but extremely shifty breeze, which means many sail changes.

When it comes to signs of wilderness, this trip has been boringly calm. Until yesterday, we had only seen fins of a bunch of small whales and some albatrosses in the Southern Ocean. They are fantastic birds with a gracious way of flying. To follow ones track for a couple of minutes really takes an effort. They are flying in between the waves, almost touching the surface and they are using the wind so efficiently that they don’t have to flap their wings more than a couple of times per day. Fantastic.

But I was hoping for more than the amazing birds. I was thinking more of sharks, whales and the never-boring dolphins. So far, we only saw the fins of really small whales and we had close contact with a small fish the other day. First, he was caught on our daggerboard. And when he let go of that, he managed to get stuck on the rudder as well. Not good for us and certainly not good for him. I actually think he snapped in half after a while.

Yesterday was the big moment. A huge whale jumped up in the air about 50 meters to leeward. In Swedish, it’s called a Kaskelott. It’s one of those really big ones with a flat nose and no teeth. It was an amazing moment. The only pity about it was that I didn’t see it. Just three guys in the crew did. And they were ecstatic. I have to figure out a way to never miss those moments. Any ideas?

A tired Gustav Morin – MCM

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Nu är det bara några timmar kvar innan besättningen på Ericsson 4 kliver iland som segrare i indiska Cochin. Torben Grael med besättning har gjort det klokaste vägvalet och det betalar sig i en överlägsen vinst. På andra plats låg på lördagsmorgonen Telefonica Blue (+110 Nm) medan Ericsson 3 låg på tredje plats (+271 Nm).

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 14 QFB: received 28.11.08 1648 GMT

We are experiencing a little difference in wind from forecast to what we actually have – and for once, it is in our favour.

Flying along in flat water at 20kts is a great feeling and these boats quickly remind you of just how aggressive they can be. Even in 5knots of wind, we can see the speed up to 10kts, and now in 17 knots we are low 20s and high teens constantly.

It’s easy to get complacent about how many miles these boats quickly eat up and spit out. We have seen more current than expected as it flows between the Maldives 200nm to our left. What awaits us up the coast of India is anyone’s guess, and there is a chance that we will be playing close to the shore as, if the predicted light winds appear, then we will need the local land and sea breezes to get us to Cochin, hopefully in 1st place.

We have put a lot of miles on the rest of the fleet in the past 2 days, but could easily see this all vanish under one cloud. In the last 20 hrs our ETA has changed by more than 2 days, so as far as knowing when we will finish – that’s anyone’s guess

Guy Salter – MCM

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 14 QFB: received 28.11.08 1753 GMT

Trying Times

Passing by the nav station this afternoon, after 4 hours of a gust being 3 knots of wind and glancing at GPS, brought memories flooding back of only days ago. Top speed for trip, 39.4 knots! Not 3.94 knots.

If I remember correctly, we were in the nav station every few hours, “How much longer do we have this breeze for? When do you think it is going to drop off? Now it is replaced by; “when are we going to get some breeze and do you think we will have it for more than 5 minutes?”

This afternoon was marked by the second crossing of the equator in this race and a re-awakening of King Neptune. He was not amused to be disturbed so early in the race for a second time and took some severe punishment to the only crewmember of Ericsson 3 to have not yet crossed the equator, young Martin Strömberg.

Martin was, without compassion, lashed to the aft media aerial and after not being able to give the latitude of Cape Horn, laden with the heathen brew. As extra punishment for being a sail maker, Neptune’s latest helper in a long line of helpers going back as far as lady Cod Fish, James the Hairdresser (Martin Krite) from Southern Sweden, famous for its fashion in hair design, came on deck to unleash the latest in heavy metal basher mullock hair styling.

It was only minutes before our victim was refashioned into a 1980’s Def Leopard fan look alike. If any of our shore crew is reading this, Martin will need a black def leopard Singlet, one pair of tight black jeans and Doctor Martin boots as soon as he hits the dock.

King Neptune was satisfied with the massive punishment handed out .He let us pass on our way and disappeared into the bowels of Ericsson 3.

All in all, a very entertaining afternoon. As for the remainder of the leg, well it feels as we have a long way to go!

Richard Mason – watch captain

Länk: www.volvooceanrace.org

Regeringen måste öppna upp berganläggningen på Muskö för civil verksamhet. Det kräver Nynäshamn och Haninge kommuner tillsammans med Kockums och Muskövarvet. Gemensamt vill de göra Musköanläggningen till ett centrum för marin utveckling i stockholmsregionen. Närheten till Stockholm-Nynäshamns nya hamn i Norvik gör att området erbjuder fantastiska möjligheter för etableringar av fler företag.

Haninge och Nynäshamns kommuner agerar gemensamt med Kockums och Muskövarvet för att ta tillvara de stora möjligheter som finns i Musköanläggningen och Muskös närhet till Norvik. Kommunerna kommer att uppvakta regeringen med krav för att hinder för tillväxten på Muskö undanröjs.

– Det är en väldigt spännande utveckling. Muskö har legat dolt under årtionden. Successivt öppnas nu området och därmed även möjligheterna för näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande i Haninge Gilbert de Wendel (m).

– Musköanläggningen måste öppnas upp för civil verksamhet och i stället för statlig hyressättning med höga hyror kräver vi rimliga hyresvillkor med bibehållen service för att fler arbetstillfällen ska skapas, säger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Ilija Batljan (s).

Stockholms hamnar flyttar till Norvik i Nynäshamn och Kockums och Muskövarvet har flyttat in i delar av Muskö örlogshamn. Ytor i och utanför berganläggningen kan ta fler företag och erbjuder fantastiska möjligheter.

– Nu arbetar vi i de berörda kommunerna gemensamt med företagen för att ta tillvara och skapa storstockholms marina center. Här i området med både Norvik och Muskö finns förutsättningarna, kunskapen och erfarenheten, säger Gilbert de Wendel (m).

Den nya HVision familjen med instrument displayer från Brookes & Gatehouse har presenterats för första gången. HVision konceptet både uppdaterar två existerande B&G mast displayer och introducerar för första gången på METS en ny kompakt modell, som tillsammans skapar en integrerad serie som passar alla behov.

20/20 HV och 40/40 HV modellerna kommer att kännas igen i sin design, men de har uppgraderats med den nya HVision display teknologin för att ge ännu bättre tydlighet och pålitlighet. 20/20 HV är en extremt tydlig display för maximal läsbarhet av vital information på segelbåtar i 30- 50 fots klass. 30/30 HV är en mast display som passar segelyachts i storleksklassen 50-90 fot. 40/40 HV är mer lämpliga på segelyachter från 70 fot och uppåt. Det som slutför serien och som debuterar på METS är 10/10 HV, en kompakt display idealisk på utrymmen ombord där man vill ha viktig och tydlig enkelradig information, såsom vid winchpediestaler och trimpositioner ombord.

HVision teknologin försäkrar att HVision serien blir det givna valet när medvetna seglare över hela världen väljer instrument. Den unika förseglade displayen tillsammans med det robusta glaset med sin anti-reflektiva behandling försäkrar att dessa instrument inte bara är robusta, utan även kan avläsas från sidan och utan risk för kondens. Segmenterad enkelrads data, hög kontrast svart på vit bakgrund och 3 nivåers LED bakgrundsbelysning ger ytterliggare förbättrade avläsningar oavsett ljusförhållanden och väderlek.

B&G instrument displayerna dominerar totalt segelbåtsmarknaden för grand prix och club racing seglare. HVision serien befäster denna position och försäkrar att alla seglare med krav på sina instrument kan få tillgång till vitala prestanda när och var de än behöver få tillgång till den.

Länk: www.navpoint.se

Ericsson 4 är på väg mot seger på den andra delsträckan i Volvo Ocean Race 2008-2009. Båten har dragit ifrån ordentligt och leder nu med 110 NM när det återstår 400 Nm till Cochin. Tvåa ligger Telefonica Blue (110 Nm efter) och trea Ericsson 3 (ytterligare 100 Nm efter). Så här stora skillnader i positioner uppstår väldigt snabbt i de stiltjebälten som flottan befinner sig i. Om Ericsson 4 får behålla sin nuvarande båtfart och goda vind når Torben Grael med besättning målet inom ett dygn.

Under det senaste dygnet har Ericsson 4 med Torben Grael och hans besättning seglat 244 Nm, vilket inte låter så imponerande. Men det är ändå 100 Nm än vad närmaste konkurrent klarade av.

Den enda båt som klarat av att matcha Ericsson 4 är Telefonica Blue med sin skeppare Bouwe Bekking. Den båten tvingades segla betydligt mervästerut än planerat på grund av vindförhållandena.

Klockan 05.00 i morse, svensk tid, hade Ericsson 4 haft en genomsnittsfart det senaste dygnet på 17,3 knop och Telefonica Blue 11,5 knop medan gruppen som jagar täten seglade 6,5 knop (Delta Lloyd), 5,5 knop (Green Dragon) och endast 1,0 knop (Ericsson 3). En minst sagt stressande situation för Anders Lewander med besättning.

Länk: www.volvooceanrace.org

Navico har lanserat en helt ny och innovativ bredbandsradar för den internationella båtindustrin. “Efter mer än fem års intensiv utveckling, forskning och tester, är vi mycket glada över att nu kunna introducera en produkt som är ett mycket stor genombrott inom avancerade radar för nöjesbåtsmarknaden”, sa Navicos President och CEO Jens-Thomas Pietralla vid premiären.

“Bredbands Radarn är ett perfekt exempel på vårt sätt att arbeta och visar upp vår pionjäranda med att ta fram nya produkter och utnyttja det senaste inom den nya tekniken. Vi använder inte bara den nya tekniken, vi förädlar den till att bli snabbare, säkrare, och mycket enklare att använda än traditionella radar, ”tillade Pietralla.

Navico har med detta introducerat ett revolutionerande radarsystem helt olik alla andra nöjesbåtsradar som finns på marknaden idag. Den nya radarantennen bygger på bredbandsmodulering och solid-state teknologi. Detta är ett totalt genombrott inom radarteknologin som ger tillgång till kristallklar ekoseparering, användarvänlig utan massa inställningar och introducerar en helt ny nivå inom navigationssäkerhet, för alla nöjesbåtar.

Navico’s Bredbands Radar ger tillgång till fantastisk bra eko-upplösning, även i avståndsskalor ner till 1/32 nm. Hamnar, kanalmarkeringar, navigationsmärken, bojar, båtar som ligger för ankar och andra kritiska objekt presenteras med kristallklar presentation och separering från andra objekt. Bredbands tekniken eliminerar också ”självekot eller den döda zonen” som en vanlig pulsradar ger — vilken då stör ut möjligheten för att studera ekon i båtens omedelbara närområde. Med Navicos nya radar kan man avläsa radarekon endast 2-3 meter från båten.
Navico Bredbands Radar har en sändande effekt på 1/2000 av en vanlig pulsradar (sänder ut med 10 gånger mindre effekt än en vanlig mobiltelefon). Tack vare detta kan man installera radomantennen på platser som förut var omöjliga. I tillägg till detta drar den 30% mindre ström än en 2kW – och 50% mindre än en 4 kW X-band marin radar. Inget mer väntande under 2-3 minuter på att en magnetron skall värmas upp. Inga mer byten av magnetroner. 100% solid-state design ger snabbstart utan någon uppvärmning. När mörkret lägger sig eller dimman kommer inrullande är man alltid förberedd att omgående kunna starta upp sin radar. Detta är också idealiskt på segelbåtar där man vill spara ström, eller båtar som ligger för ankar där man inte vill köra radarn kontinuerligt.

Fördelarna är i korthet:
– Kristallklar upplösning av ekon i båtens närområde, inom 2-3 meter.
– Ingen uppvärmningstid
– Låg strömförbrukning, perfekt för mindre motorbåtar och alla segelbåtar
– Extremt låg strålning, kan placeras var som helst
– Eliminerat ”själveko”
– Mycket lätt antennkabel, endast en nätverkskabel.
– Antennens vikt endast 7.4 kg (utan kabel)

Navicos bredbandsradar kommer att finnas tillgänglig under 2009 för integrering med navigationssystemen till de populära Simrad, Northstar och Lowrance produkterna.

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

För mer information, besök http://www.simrad-yachting.com/en/Products/Leisure/Navico-Broadband-Radar/

Kommentarer

suck 23:26:52 2008-12-02

booooring

16:42:12 2010-02-18

Inget konkret

Det går nu riktigt långsam mot målet i Indien för de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 har en ganska säker ledning med 57 Nm över Ericsson 3 när 700 Nm återstår av delsträckan. Men samtliga båtar seglar nu mycket sakta, vilket innebär under 10 knop. Ericsson 3 ligger tvåa, Green Dragon trea och Delta Lloyd (bilden) fyra.

Att det går trögt visar innehållet i detta E-mail från Ericsson 3:

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 12 QFB: received 26.11.08 1256 GMT

We tried to protect the east for the Doldrums crossing, but did not want to go there alone, so we bailed out and lined up between Ericsson 4 and Puma yesterday night. That way we would experience the same conditions as them.

When daylight arrived, we were all close, with Ericsson 4 a few miles ahead and Puma a few miles behind. Ericsson 4 disappeared into a solid rain shower, and two position reports later, they are now 30 miles ahead of us, Puma 16 behind. Quite random, but at least no position changes for now. And the light zone seems to be following us north a bit, so we may stay in it for a while. It also looks very light for most the rest of the leg now. No more Saturday night arrival in Kochi, unfortunately!

Now we have just come to painful a complete stop. 0.00 on the boatspeed instrument on the mast. Some guys go for a swim, and there are heaps of small lazy whales around. The guys are continuously hunting for a cooler place on the boat. Not many were tempted by today’s hot lunch. Some are coming by the nav station to look at the nice pictures of the tropical cyclone near where we are going. It does not seem too bad for us at the moment, as it should weaken when it gets over land in India. But we keep watching it.

Gustav works long days, and sometimes falls asleep by the computer while writing texts for media, accidentally filling the pages with letters. Two days ago, he managed to rotate the contents on his display 90 degrees while asleep, and could not get it back. It made it extremely challenging for him to write texts and edit video, and made a good laugh for the others. I don’t know if he accidentally did it himself or if someone played him a joke for sleep writing.

The sea temperature is now 31 degrees, wind speed 1.3 knots from everywhere. Or nowhere.

Aksel Magdahl – navigator

Länk: www.volvooceanrace.org

När det är vinter i Skandinavien seglas det för fullt på varmare breddgrader. I Florida vann Goombay Smash, en Farr 40 ägd av William Douglass från New York, 2008 Rolex Farr 40 North American Championship, som seglades 21-23 november i Miami Beach. Åtta team från Danmark, Italien, Turkiet och USA deltog i regattan.

– Den här regattan inneär en stor framgång för oss, sa William Douglass. Vi var snabba och vår besättning var strk nog att ta oss runt hela banan.

Inför finalseglingarna ledde Douglass båt före den tidigare världsmästarna, italienarna Massimo Mezzaroma och Antonio Sodo Migliori (Rom) med sin båt Nerone och Barking Mad, ägd av Jim Richardson (Boston).

För Goombay Smash var det första segern med taktikern Morgan Larson.

Nu väntar seglingar i Key West Race Week och Miami Grand Prix för de här båtarna, innan de ger sig över till Yacht Club Costa Smeralda i Italien för att segla 2009 Rolex Farr 40 World Championship i juni.

Länk: www.farr40.org

Bilden:
Den vinnande båten (3523), Goombay Smash, med Mr. Douglass som trea från vänster. Foto: Walter Cooper/Rolex.

Ericsson 4 leder flottan av Volvo Ocean Race båtarna på väg mot Indien. Cirka 600 Nm återstår nu och de första båtarna bör komma till Indien inom 1-2 dygn. Organisatörerna av Volvo Ocean Race har dock tvingats se över säkerheten efter det senaste dygnets terroristattacker med bomber i Mumbai.

Cochin, dit båtarna är på väg, ligger cirka 100 svenska mil från Mumbai. Men organisatörerna vill ändå försäkra sig om att arrangemanget kan genomföras på det säkraste sättet. Nyhetsmässigt viktiga händelser, som till exempel Volvo Ocean Race, kan vara en riskfaktor för attacker från terrorister.

Totalt omfattar organisationen inom Volvo Ocean Race cirka 400 personer, som alla har informerats om vilka mått och steg som bör vidtas.

Här är det allra färskaste E-mailet från deltagarna:

GREEN DRAGON LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 0842 GMT

At first light this morning, we came through a massive raincloud and poked our nose into a north-westerly breeze. This was the sign we were waiting for that we were exiting the doldrums for the second time this race. Fortunately, we seem to be quite good at getting through the doldrums, as we have climbed up the leaderboard to third.

It was an agonising 150 or so miles, where flat calms were interspersed with rainsqualls and wind from every part of the compass. We had two shocking clouds that stopped us in our track, but nothing compared with the hole, which engulfed Puma about 10 miles from us. We managed to just skirt it by 100 metres or so and gained about 15 miles in 2 hours – there was nothing Puma could do as a huge cell grew above them and stopped them dead.

We did have our bad moments – not least when I was steering and got caught in a downdraught under one cloud. It is the first time I have gone full circle in a boat without tacking or gybing – all in 20 knots as the lads furled the code zero. It culminated in us being stuck head to wind with our soon-to-be patented ‘multiple bridle no boom mainsheet system’ pinned in the middle and a spinnaker sheet wrapped around the rudder! 1 hour later the rain cleared the wind came back and we got going again – not very good.

So here we are, now in a drag race with Telefónica Blue, who somehow managed to escape the wider doldrums in the west, Ericsson 3 who must look at how Ericsson 4 got away in disgust, and Delta Lloyd who we can see about 10 miles behind. Their crew changes seem to be working wonders as they are doing a great job. It is certainly still a fast boat.

Looking at the weather forecast there could be all sorts of fun and games to be had in the 735 miles to go and I wouldn’t rule out anybody just now. For us we are really happy to be in a boat race after 10 days without a boom. It is funny that nobody seems to mention it anymore apart from the odd wise crack like ‘ease the vang’ or ‘pull on the outhaul’. Oh how we laugh….

Ian Walker – skipper

Bilden: Hamnen i Cochin.

Den svenska bottenfärgstillverkaren Ekomarine har tilldelats 600 000 kronor av statliga Vinnova för att vidareutveckla den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Pengarna kommer att användas under vintern för att ge förbättringar redan inför nästa båtsäsong. Ekomarines giftfria båtbottenfärg, som är den första som har en biologisk effekt, lanserades för fritidsbåtar till säsongen 2008. En utveckling av produkten sker i samarbete med flera marina laboratorier i Sverige och utomlands.

– Det är jätteroligt att vi får det här erkännandet från Vinnova, säger Mikael Haeffner, forskningschef på Ekomarine. Det vi koncentrerar oss på nu är att förbättra vidhäftningen av färgen samt att färgen får en längre effekt när båten ligger i vattnet. Forsknings- och utvecklingsstödet kommer att innebära att vi kan öka vår utvecklingstakt.

Ekomarine samarbetar med Ytkemiska Institutet, YKI, Statens Provningsanstalt, SP och de två marina forskningsstationerna, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Dessutom testas just nu nya versioner av färgen vid en forskningsstation i Indien.

Dessutom får Marström Consulting i Västervik 500 000 kr av Vinnova. Pengarna ska användas till en förstudie i ett FoU-projekt om en räddningsbåt.

Det spanska företaget Ronautica Yachts & Renewables har lanserat sin första miljöbåt under namnet 340 ECO boat. Premiären skedde på Barcelonas internationella båtmässa. 340 ECO, som ska serietillverkas, har en elektrisk motor som i huvudsak får sin kraft från förnyelsebara energikällor.

Barcelona Boats Show har drabbats av den ekonomiska tillbakagången på samma sätt som många andra publika båtmässor. RO 340 ECO kom dock i centrum på mässan tack vare sitt miljökoncept. Båten drog flest besökae av alla utställda båtar på mässan.Den fick också stor uppmärksamhet i media.

RO 340 ECO innehåller många idéer somhar tagis fram av företaget Ronautica’s Forsknings oc utvecklingsenhet. De ville skapa en båt med en hög teknologisk nivå som följer marknadens behov och önskemål. Den skulle också vara enkel att underhålla.

En segelbåt är som bekant miljövänlig redan från början, men RO 340 ECO sägs vara ännu mer miljövänlig och säker. Bland annat för att den får sin energi från tre rena energikällor för att ladda batterierna ombord; solen, vinden och havet. Dessutom kan den snabbladdas med koppling i land.

Båtens ekonomiska fördelar är bland annat att den trots sin avancerade teknologi inte är dyrare än motsvarande båtar. Underhåll och bränsle behövs nästan inte. Säkerheten kommer av att motorn stoppar direkt vid en nödsituation om till exempel en besättningsman faller över bord.

Företaget Ronáutica, som bygger denna båt, håller på att etablera sig på olika marknader i hela världen.

Länk: www.ronautica.com

Ericsson 3 har tappat tredjeplatsen i Volvo Ocean Race delsträcka till Indien. Medan Ericsson 4 har drygat ut sitt försprång till 72 Nm före tvåan så har Telefonica Blue (bilden) gått upp på andra plats, 72 Nm efter ledaren. Det är även mycket tajt mellan de öviga båtarna i racet. Mellan tvåan och sexan skiljer det bara 21 Nm.

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 13 QFB: received 27.11.08 1237 GMT

Warm times aboard today as we leave the rain clouds of the doldrums and head into clear blue skies. Several of the boys have moved their mattresses up on deck now in the hope that sleeping temperatures are slightly more bearable than down below. The boat is humming to the sound of our little bunk fans desperately trying to get some air flow happening below decks.

Race wise, things are still going well. We have lost some of the lead earned yesterday but still hold a commanding position and are really hoping for an increase in pressure that may allow us to get the average speed up. 665 miles to go. Not far, similar to a Sydney Hobart race, but at 6kts boat speed, the finish is looking a long way off.

Spirits are still high aboard and conversation has turned to what lay ahead for us at the Cochin stop over.

Take care,
Ryan Godfrey – bowman

Utsänt från MRCC 25/11 kl. 23.02: Färjan Silja Festival, på resa mellan Stockholm och Riga, larmade på tisdagskvällen om att en person fallit överbord. Två helikoptrar och ett flygplan söker i området. Följ utvecklingen på Sjöräddningscentralens blogg: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline Larmet kom in till Sjöräddningscentralen i Göteborg kl 21:24. Fartyget berättade då att man just fått information om att en person fallit överbord i position 59°03,0N 019°22,7E, ca 9 distansminuter sydost Almagrundet. 2 räddningshelikoptrar från Stockholm resp Visby söker nu i området. Senare framkom från vittnen, att man sett en person genom oförsiktighet/olyckshändelse falla överbord. Mannen är ca 20 år och lettisk medborgare. I det 7-gradiga vattnet har man små chanser att överleva någon längre tid, speciellt inte med tanke på att man måste beakta ett fall på ca 20 meter. Rent teoretiskt kan man överleva i max 2 timmar, sannolikt kortare tid.

Ericssons båda båtar i VOlvo Ocan Race känner flåset av de andra deltagarna, som ligger tätt efter ledarduon. Ericsson 4 leder alltjämt, 10 Nm före Ericsson 3. PUMAligger kvar på tredje plats, 15 Nm efter ledaren. Det kan bli en ganska dramatisk final på väg mot Indien. Båtarna har cirka 800 Nm kvar och seglar 10-12 knop. Med tanke på de stiltjebälten som lurar längs resten av vägen kan mycket hända och segern för Ericsson 4 är inte självklar.

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 12 QFB: received 26.11.08 0519 GMT

Only 900 miles to go but it will be a painful and long ordeal, there will be some very happy and unhappy boats by the end of this leg as there will be plenty of luck involved over the next few days. Hopefully we can stay on the front row but sometimes you don’t have a say in these things.

This morning we watched Ericsson 3 come from 11 miles behind, to about four in the space of 3 hours as we struggled through some light air clouds. We seem to be wearing quite a few of these clouds that are losing us a lot of miles. I guess everyone has to deal with them as well, but sometimes you feel they seem to find you only.

We are getting ready for some very light air over the next day or so and there seems to be a lot of snoring going on today as the sleeping conditions are at last perfect. Tony (Tony Mutter/NZL) is living up to his nickname ‘Chopper’ and is snoring nearly as loudly as the continuous screaming of the rudders, which is making everyone deaf and shouting is the means of communication.

We fully expect to see Puma, Green Dragon and Ericsson 3 for the next few days and probably into the finish as I can’t imagine anyone getting too far apart in the weather we have coming.

Days like these are why my hair is falling out and going grey, I better stop moaning and go sailing, later.

Brad Jackson – watch captain

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 11 QFB: received 25.11.08 1724 GMT

Life onboard Ericsson4 is good at the moment – but due to get more uncomfortable for sure. The heat is tolerable at present but, as we get closer to the equator, I’m sure it will be back to being pretty sticky onboard and all the unpleasantness that not washing properly for a couple of weeks create.

The wind is also due to drop in the next 24hrs, which increases the stress levels for those in power, as it is, we already have been having a torrid time amongst the minefield of clouds which are created in the night times. It has certainly felt a game of snakes and snakes for us onboard Ericsson 4 – but then, I am sure you will be having the same sob story from most of the boats.

Ericsson 3 has been clearly in sight for the last 36hrs and the chasing pack seems to be snapping closer to our heels every time we get a sched. There could be some very tense times ahead and maybe a couple of re-starts of the race.

I was quite surprised yesterday when talking to our Brazilian squad that when I mentioned if we were in the same situation (400 miles from Mauritius) a few hundred years ago, that we would be stopping off for some Dodo to eat. Amazingly, they had not heard of such beast and were also unaware of its place in the English language! I wonder what other societies are unaware of this tragic bird.

Guy Salter MCM

ERICSSON 3 LEG TWO DAY 11 QFB: received 25.11.08 2130 GMT

It is on and off, or ‘good times bad times’ as Led Zeppelin are singing in my ears. In one moment, we are screaming along overpowered in 20 knots and the next second everything goes quiet and the boat pretty much stops.

We are getting closer to the Doldrums and the weather situation is, for the moment, very much caused by the unstable low pressure we have ahead of us. We are surrounded by squalls and we have to be prepared for everything. We have one guy on stand by all the time. He is resting in the bunk closest to the hatch, with all his clothes on, just to be as prepared as possible, able to get up on deck in seconds if we need to change sails.

Earlier today, we had a big time piece of cosy sailing. We were sailing in 12 to 16 knots in 10 knots of wind. Air temperature was around 30, just like the water. Some off the off watch guys were on deck, we were telling stories and having laughing session.

You just have to take the opportunity and enjoy it when you can onboard. Of course, there is always deadly serious racing going on, and everyone is focused and doing everything they can to make the boat go faster. But, having fun and contributing to a good mood onboard, is extremely important as well, and, I think, it is very much underestimated. People are generally too stiff and focused that they forget to have fun.

Like Magnus Olsson often says: ‘You can never win this race if you don’t have fun.’

Sailing always includes good times and bad times and the ones who survive the bad times the best are usually the ones that take the highest step up the podium in the end. They are the ones with the best spirit and best mood. Shortly, the ones who have most fun.

Gustav Morin – MCM

STOCKHOLM, Sweden (Nov. 25, 2008) – Ericsson Racing Team’s two crews in the Volvo Ocean Race have swapped first and second a few times since clearing the Leg 2 scoring gate last Thursday, but their advantage over the fleet has dwindled as it transitions away from the trade winds and into the Doldrums.

At today’s 1300 GMT position report, Torben Grael’s International crew on Ericsson 4 was just over 1,000 nautical miles from the finish in Cochin, India, and held a 7-nautical-mile lead over Anders Lewander’s Nordic crew on Ericsson 3.

Behind them, however, the fleet is closing in. Third-placed Puma had closed to 11 miles after trailing by 44 miles yesterday. Telefónica Blue (fourth) and Green Dragon (fifth) were 22 and 27 miles behind, respectively, after trailing by 51 and 72 miles yesterday. Even Kosatka, the fleet back marker, had gained 72 miles in the past 24 hours.

There’s a simple reason for the slowing: the Indian Ocean Doldrums. The lightest winds are situated between 03S and 05S latitude, but the top five in the fleet were all north of 09S latitude and feeling the effects. Windspeeds were down to 10 knots and boatspeeds were a sedate 12 to 13 knots, still faster than the windspeed but mundane compared to the 20-knot power reaching of two days ago.

“We’ll see and feel and plan ahead,” said Ericsson 3 skipper Lewander. “Aksel (Magdahl, navigator) is digging deep into the different models. Unfortunately, we don’t have radar, but we work off updated satellite imagery and Aksel is working with a picture of where to put us in the best way. It’s a tricky one.”

The trick to the situation is the winds on the northern side of the Doldrums. Today the fleet is in an east/southeasterly wind, but on the other side of the Doldrums the winds are predicted west/southwesterly, nearly a 180-degree shift. That means that boats on the windward side of the fleet today could well be on the leeward side tomorrow.

“We’re picking our way through the transition and getting to the westerlies,” said Jules Salter, Ericsson 4 navigator. “You’ve got to sail your own race. There’s a big shift coming, and we’re trying to place ourselves for it. But the west-to-east separation is probably 200 miles. So if one side pays more than other, then it’ll be hard to keep under control.”

Despite the lateral spread, there’s amazingly little separation among the top five after 11 days at sea and approximately 3,500 nautical miles of sailing, a testament to the speed of the boats, the prowess of navigators and the seamanship of the crews. Lewander said the leg has been rough and very wet.

“We’ve had 11 days at sea and for 10 we’ve been hammered with spray like crazy,” said the 45-year-old skipper from Stockholm. “There’s been one day without an enormous amount of spray over deck, that was after we turned north at the gate. It’s been a tough leg, a really, really wet leg. Just looking at last night with strong winds and a little overpowered – wet, wet, wet.”

VOLVO OCEAN RACE LEG 2 LEADERBOARD
(Nov. 25, 2008, 1300 GMT)
1. Ericsson 4, 1,086 nautical miles to finish
2. Ericsson 3, 7 NM to leader
3. Puma, 11 NM to leader
4. Telefónica Blue, 22 NM to leader
5. Green Dragon, 27 NM to leader
6. Delta Lloyd, 95 NM to leader
7. Telefónica Black, 98 NM to leader
8. Kosatka, 142 NM to leader

Foto: Guy Salter/ERT.

Lowrance visade för första gången i Europa sitt revolutionerande High-Definition System (HDS) på branschmässan METS i Amsterdam 2008. Nya Lowrance HDS serien med multifunktions displayer kombinerar den bästa Lowrance ekolodsteknologi, högupplöslig kartplotter, fullt integrerad radar lösning, en snygg design som är enkel att installera och ett nytt mjukvarugränsnitt som är extremt användarvänligt med snabbknappar till funktioner som används ofta.

Det är en mycket bra lösning för båtägare som kräver ett enkelt nätverk eller standalone produkt. Lowrance HDS är en revolution och erbjuds till ett attraktivt pris.

HDS serien integrerar den prisbelönta Lowrance Broadband Sounder teknologin I HDS serien och en helt ny typ av kartpresentation från Navionics. Produkterna har även den nya displayteknologin med LED belysning, snabbvalsknappar samt den unika funktionen FlyWheelTM. HDS erbjuder också nätverksmöjligheter med plug-and-play radar; bränsle övervakning, motorinterface; och buddy-tracking. Produkterna använder Ethernet och NMEA 2000.

– Lowrance HDS serie är en revolution som ger båtägare det bästa inom kartplotter och ekolod I ett utbyggbart paket, säger Jens-Thomas Pietralla, VD och CEO för Navico. Med en helt ny design och helt nya egenskaper med displayer I olika storlekar och fullt integrerade nätverksmöjligheter, erbjuder nu Lowrance HDS lösning för alla typer av båtägare.

Lowrance HDS Serie finns tillgänglig i 5, 7, 8 och 10 tum.

Länk: www.lowrance.se

Länk: www.navpoint.se

Den 25 november hade årets upplaga av fotoprojektet We Speak Image premiär i Stockholm. We Speak Image 2008 har undertiteln “A Cup of Love” och bjuder på kärleksfulla porslinsmuggar med fotomotiv framtaget av designgruppen Form Us With Love. Muggarna säljs i begränsad upplaga och hela försäljningsbeloppet går oavkortat till Röda Korsets julkampanj “Kramas för de ensamma!”

Årets projekt inriktar sig på design och i egenskap av officiell sponsor till Röda Korset går alla intäkter från We Speak Image 2008 till Röda Korsets julkampanj – Kramas för de ensamma! Kampanjen bidrar aktivt för att motverka ensamhet genom bland annat hembesök och anhörigstöd för äldre, bemanning av jourtelefon, stöd till nyanlända flyktingar och läxhjälp.

Canon är initiativtagare till fotoprojektet och har engagerat designgruppen Form Us With Love som designpartner. Form Us With Love har skapat fotografiska motiv som tryckts på en specialgjord mugg tillverkad i endast 300 exklusiva exemplar. Muggen kostar 199 kronor styck och kan beställas på Canons hemsida.

I en installation på Designgalleriet i Stockholm den 25-30 november visas hela designprocessen, men även inspiration på hur fotografi kan fungera som inredningselement. I utställningen visas allt från lampor, soppskålar och gardiner till självklara fotoväggar och just nämnda fotomuggar av Form Us With Love. Här finns även muggen “A Cup of Love” till försäljning. Hela försäljningsbeloppet på 199 kronor per mugg går oavkortat till Röda Korset.

– We Speak Image är ett sätt för oss på Canon att ta ett aktivt samhällsansvar. Vi har ett flerårigt samarbete med Röda Korset och är mycket stolta över att få möjlighet att bidra till årets viktiga julkampanj – Kramas för de ensamma!, säger Madelene Axelson Kommunikationschef på Canon Svenska.

– Vi uppskattar verkligen den här typen av initiativ och hoppas att designen på muggen gör att många vill köpa den för att stödja det här projektet, säger Johan af Donner, Kommunikationschef på Röda Korset.

Canon finns på plats under utställningsperioden med skrivare, inspiration och personal. Allmänheten kan skriva ut sina favoritbilder för att göra kuddar, tygkassar eller helt enkelt fotografiska uppförstoringar inför julen. Helt kostnadsfritt.

We Speak Image 2008 är en uppföljare till fjolårets modeprojekt där Canon tillsammans med svenska designern Carin Rodebjer och svenska folket samlade in pengar till Röda Korsets ungdomsverksamhet. Canon och Röda Korset har samarbetat sedan 2003 i flertalet projekt. Bland annat i The Other Side of the Lens 2003, The Other Side of Football 2004, The Other side of Fashion 2006 och i nämnda projekt med Carin Rodebjer förra året.

Om Form Us With Love
Form Us With Love är en internationellt uppmärksammad svensk designgrupp som arbetar med produktdesign och inredning på ett innovativt sätt. Form Us With Love har deltagit i flera utställningar, bl a i Milano på Salone Satellite, på ICFF i New York och på möbelmässan i Stockholm. Flera internationella tidningar har skrivit om dem, t ex Wallpaper, Frame, I.D, Interni, Domus, Surface och Blueprint. De har också fått flera utmärkelser, däribland internationella Red Dot design award och Ung Svensk Form. Form Us With Love har sin studio i Gamla Stan, Stockholm.

Två veckor efter att guvernör Arnold Schwarzenegger annonserat att Kalifornien sponsrar en atsning i Clipper 09-10 Round the World Yacht Race har även Singapores teamsponsor, Keppel Corporation, annonserat att de ska vara med i den uppmärksammade segling.

Keppel Corporation ska stödja en satsning över två race tillsammans med Singapore Tourism board, som är med för tredje gången.

Marina vid Keppel Bay blir den officiella hamnen för stoppen i Singapore under de två kommande tävlingarna, Clipper 09-10 och Clipper 11-12. Marinan ligger mitt i Keppel Bays och är det första marina centrat i Singapore som godkänns av RYA, engelska Royal Yachting Association.

Clipper 09-10 Round the World Yacht Race startar från Humber i nordöstra England 13 September och återkommer i juli 2010 efter 35 000 Nm av krävande oceankappsegling.

Var och en av deltagarbåtarna är bemannade av upp till 17 icke professionella seglare. Uppskattningsvis kommer 40 procent av dessa att vara nybörjare.
Skepparna blir dock professionella.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Bild:
Clipper 07-08 anländer till Singapore.

Ericssonbåtarna har fortfarande initiativet i Volvo Ocean Race. Det framkom vid dagens positionsrapporter, som skickades ut kl. 13.00 GMT. Ericsson 4 hade då utökat sitt försprång tack vare en bra placering i förhållande till en mycket kraftig regnskur. Båten försvann ungefär som om en hade lagt sig i “stealth mode” tidigare idag, men dök senare upp och hade då utökat sin ledning med cirka 45 Nm.

Torben Grael/BRA och hans besättning seglar nu myket snabbare än den närmaste konkurrenten. Ledningen över båt nummer två, som är Ericsson 3, är 48 N. Ytterligare 10 NM efter ligge Green Dragon på tredje plats. PUMA har däremot fallit tillbaa en del och ligger fyra, 60 NM efter ledaren.

Men detta är de så kallade “Doldrums” ochdet är svårt att spela poker med förhållandena där. Vädret skiftar mycket snabbt och det kan ändras under dramatiska förhållanden.

Vid gryningen idag låg gruppen med Ericsson 4, Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE), PUMA (Ken Read/USA) och Green Dragon (Ian Walker/GBR) väl samlad. Ericsson 4 låg bara några få Nm före Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE) och PUMA (Ken Read).

Nu, när Ericsson 4 har dragit iväg i täten, käns det som om Ericsson 3 närmast ligger stilla. Båten gö bara några få knop. Vattentemperaturen är 31 grader och det blåser 1,3 knop – från alla håll.

Ställningen:
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 821 nm
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +48
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +58
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +60
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +64
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +75
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +114
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +122

Länk: www.volvooceanrace.org

Det är en hård kamp om ledarpositionerna i Volvo Ocean Race ända in i mål på den andra delsträckan. Ericsson 4 ligger fortfarande i ledningen, 5 Nm före Ericsson 3, men både PUMA och Green Dragon (bilen) ligger väldigt nära. Totalt har de åtta deltagarna nu bara drygt 1 000 Nm kvar till målet i Cochin i Indien. Fältet är ganska utspritt med Team Russia på sista plats, 159 Nm efter Ericsson 4.

ERICSSON 4 LEG TWO DAY 10 QFB: received 24.11.08 1306 GMT

It’s been a pretty wet 24 hours aboard the good ship Ericsson 4! We have been sailing along making a very high average boatspeed. Not quite record pace, but very close.

We have a wind angle of roughly 100 degrees. Anything in that sort of region means some serious fire hosing on deck!

For Ryan Godfrey and I, this is where we get a sort of revenge on the rest of the crew. We spend our lives completely underwater up on the foredeck while the other boys take great delight in laughing at us. At this angle, they get a taste of it, but still no way near as bad as at the front end. It humours us to hear them complaining about the water.

We got our first sighting of Ericsson 3, four hours ago. She is roughly 8 miles dead astern of us, and sailing a very good race. I imagine we’ll be tied together for a while now. It is quite good to have another boat in sight as it pushes you to race a bit harder.

We’ve had a few crimes onboard recently… The latest one was in the toilet. I won’t go into detail, but I can assure you, it wasn’t pretty. Another crime was the loss of the serving spoon, which Dave Endean decided to throw overboard with the leftover food. We are now stirring our meals with a winch handle! In Dave’s defence, he was handed the pot in pitch-blackness and asked to ditch the food overboard. There is another culprit involved…

Everything else seems to be rumbling along okay. We’ve had our fair share of breakdowns, downtime and bad luck in this leg. We’re just doing our best to minimise all that nasty stuff and keep the bow pointing toward India.

Crew are doing well with only minor injuries, which is a good thing. Tony (Tony Mutter/NZL) is enjoying being back on the yacht. He’s being extra careful not to hurt himself. I guess he just doesn’t want me near him with the medical kit again!

Phil ‘Blood’ Jameson

Länk: www.volvooceanrace.org

Tillverkaren av den tekniskt mest avancerade elutombordsmotorn på marknaden, Torqeedo, introducerade den helt nya modellen Cruise 4.0 R på den stora tillbehörsmässan i Amsterdam i förra veckan. Med en effektivitet på över 50 procent sätter Torqeedo Cruise 4.0 R en ny standard för elektriska utombordare.

Enligt tillverkaren använder den här motorn elektricitet från batterier bättre än någon annan liknande motor. Användarna får därmed bästa effekten för varje laddning.

Den nya Cruise-modellen kör på 48 V. Dragkraften är 97 kg, vilket kan jämföras med en bensindriven utombordare på 9,9 hk.

– När det handlar om elektriska båtmotorer är batterierna alltid den begränsande faktorn. Därför är det avgörande att använda den begränsade batterikapaciteten så effektivt som möjligt, säger Christoph Ballin på Torqeedo.

– Elektriska utombordare har en genomsnittlig effektivitet på 20 procent för trollingmotorer och upp till 35 procent för starkare elmotorer. Den genomsnittliga effekten för förbränningsmotorer är ofta till och med lägre än så, säger Ballin. Vi känner inte till någon annan utombordare som kommer ens i närheten av den effektivitet som våra motorer erbjuder.

Cruise 4.0 R är konstruerad för montering med separata reglage. En integrerad dator ger all nödvändig motorinformation och har även en inbyggd GPS. Detta gö det lättare att kontrollera batteriladdning, fart och återstående laddning.

Cruise 4.0 R drivs med ett 48 V lead-gel eller AGM batteri eller två högpresterande lithium-mangan batterier från Torqeedos Power serie.

Länk: www.torqeedo.com