nyhetstest

Ericsson 4 har tagit en knapp ledning före Puma i den tredje etappen av Volvo Ocean Race. Efter starten i mycket svaga vindar ledder Ericsson 4 med endast 2 Nm före Puma på måndagsförmiddagen. Ericsson 3 med sin nordiska besättning ligger på sjunde plats, 28 Nm efter ledaren. Länk: www.volvooceanrace.org

Finska Silver har utökat sin modellserie med ett par nyheter. De bygger båda på väl beprövade skrov. Den största båten heter Silver Eagle 650 DC och är en daycruiservariant på Eagleskrovet. Båten har försetts med vindrutor, dubbla sittplatser och en dörr som leder ut till fördäcket.

Silvers lösning med aluminiumskrov och glasfiberinnerliner ger en trygg och ombonad känsla. Dessutom tycker vi efter en provkörning i Stockholm i november att båten går både tyst och snabbt – 46 knop med en kraftfull Mercury Optimax 175 hk. Vi hade dock hellre valt en fyrtaktsmotor på max 150 hk.

Den mindre båten är Fox SC 485, som har en sittplats med vindruta för föraren om styrbord och en akterbänk. Övriga utrymmen är väl tilltagna och med tanke på fiskare och andra som vill ha en rymlig båt som kan trailas efter en vanlig personbil. Med en 60 hk motor var fartresurserna bra och båten planade utan protester upp med två personer ombord.

Fakta – Silvers nyheter

Modell Eagle 650 DC Fox SC 485

Längd: 6,30 m 4,85 m

Bredd: 2,40 m 1,95 m

Totalvikt: 810 kg 400 kg

Pris: 386 500 kr* 191 000 kr**

* Med Mercury Verado 135 XL. ** Med Mercury F60 EFI.

Micore släpper en ny modell till 2009. Den heter Micore 21cc Offshore och är den första båten från Micore Plats med inombordsmotor. Micore Plast är ett svenskt familjeföretag som startades 1979 av Göte Gustavsson som fortfarande är VD. Micore har producerat båtar sedan 1986 och totalt har över 2 200 båtar lämnat fabriken sedan 1986. Idagsläget tillverkar Micore cirka 125 båtar årligen.

Skrovet på den nya båten är baserat på Micore 630 Offshore, som Rolf Eliasson har ritat. Däcket är nytt med en stor motorlucka som man lätt kan plocka av vid eventuella fel på motorn.

Motoralternativet är för tillfället MerCruiser 3,0 på 135 hk med sötvattenkylning och Alpha one drev och servostyrning. Med denna motor gör båten cirka 34 knop. Båten kommer även att kunna fås med Volvopentas fyrcylindriga motorer.

Standardutrustning:
Tiltbar ratt Sportstolar
Badstege 12V Elutag
Pulpetöverdrag Automatsäkringar
Lanternor för & akter Handskfack
Klass 3 ögla Drickhållare
Fast tank 138l El länspump 2st
Brandsläckare Badbrygga
Automatisk brandsläckare Motorrumsfläkt 7 st stuvutrymmen

Tekniskdata:
Längd utan badbrygga 630 cm
Längd inkl badbrygga 700 cm
Längd i vattenlinje 505 cm
Vikt 1200 kg.
Bredd 240 cm

Pris med MerCruiser 3,0 är 295 000 kr.

Länk: www.micore.se

Genom en mycket bra och kontrollerad körning kunde Jonas Andersson köra hem en tredje plats i det avslutande racet för säsongen i F1 för båtar. Därmed säkrade Jonas även en bronsmedalj i VM! Detta är den bästa placeringen i F1 VM i svensk historia! Det är en fantastisk insats från ett team som är en underdog, om man jämför deras racing- budget med andra teams. Jonas skulle med en bättre budget definitivt ha en mycket större chans att ta VM-guld.

Jonas fick en fantastisk start och låg lika med ledande båt fram till första boj, där han naturligt föll tillbaka på grund av att man måste hålla spår, men han lyckades ändå gå upp från 5:e till 4:e. Sedan lyckades han också ta sig förbi den 9-faldige världsmästaren Guido Cappellini på första varvet. Därefter hälla han sin tredje plats hela vägen in i mål. Det var inte många omkörningar men oerhört tätt hela racet igenom. Oerhört nervöst också då han senaste tävlingen tvinades bryta med motorfel ett varv från mål! Då förlorade han sin VM- silverplats och åkte ner till fjärde som han hade haft i flera månader. Idag vann hann tillbaka ett VM-brons, och det var helt rätt!

Säsongen i sammandrag:

Jonas har under säsongen tagit två segrar, en 3:e plats och en 4:e plats och brutit resterande fyra race.

Jonas är snabb: i cupen för snabbaste varv på tävlingarna, SLAM- trophy, slutade han tvåa efter att ha presterat snabbaste varv på fyra av åtta tävlingar!

Jonas har haft en pole position och varit med i 6 av 8 shootouts, där de med de 6 bästa träningstiderna gör upp om de 6 första startpositionerna. Sammanlagt har Jonas varit 5.e bäst under säsongen.

F1 Team Sweden, som drivs av Jonas själv, blev tredje bästa team av 11.

Bild båt: Jonas Andersson, F1 Team Sweden.
Foto. Phillipe Stiernon.

Bild prispall:
Från vänster: Sami Seliö, Finland (förra årets världsmästare)tvåa i tävlingen och silver i VM. Tani Al Qamzi, Abu Dhadi, vinnaren av dagens tävling. Jonas Andersson, Sverige trea i tävlingen och brons i VM.
Bildbyline: Foto. Phillipe Stiernon.

I mycket lätta vindar lämnade de åtta båtarna i Volvo Ocean Race, på lördagen, den indiska hamnstaden Kochi. Om drygt en vecka beräknas båtarna vara framme i Singapore som är målet på etapp 3. Ericsson 4 leder tävlingen efter två raka segrar medan nordiska Ericsson 3 ligger på en sammanlagd femte plats. Spanska Telefonica Blue ligger tvåa och amerikanska Puma är på tredje plats.

Det var ett mycket samlat fält som styrde söderut för att sedan svänga mer mot öster. Framför dem ligger knappt 2000 sjömil med förväntade lätta vindar över Bengaliska viken till scoring gaten vid Sumatra och sedan via Malackasundet ner mot Singapore

Tre timmar efter start rapporterades Puma och Team Russia vara i ledningen en sjömil före de två Ericssonbåtarna. Farterna låg runt 10 knop. Men fältet var väl samlat och nu är målet att snabbt komma bort från de alltför lätta vindarna vid den indiska kusten.

Det var alltså helt andra förutsättningar i starten i Kochi jämfört med Alicante och Kapstaden då det var mycket kraftiga vindar när båtarna gav sig av.

– Det här kommer att bli ett helt annat race än de två första etapperna på grund av de lätta vindarna, sade Ericsson 4:as brasilianske skeppare Torben Grael innan båtarna lämnade hamnen.

Bilden: Ericsson 3. Foto by Oskar Kihlborg/ERT

Länk: www.volvooceanrace.org

Som vi skrev om i förra veckan på Båtlivs hemsida så har det tyska varvet Bavaria tagit hjälp av BMW:s designers för att rita och konstruera sina ny motorbåtar. Nu kommer ytterligare nyheter från detta stora varv: Bavaria Cruiser 55, som Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA har ritat och konstruerat.

Det är ett unikt samarbete mellan världens effektivaste varv (Bavaria), BMW Group DesignworksUSA och Farr Yacht Design som ligger bakom Bavarias nya flaggskepp. Hittills har det tyska varvet bara byggt båtar upp till max 50 fot, men nu kliver de alltså över den gränsen.

Bavaria Cruiser 55 är en båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers. Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett nytt steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper.

Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups Designworks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt kommer nya lösningar garanterat att överraska.

Det nya flaggskeppet kommer att presenteras under våren.

Länk: www.bavariasverige.se

Ericsson Racing Team har tagit emot priset för första- respektive andraplatseni deltävlingen till Indien och Cochin. Nuväntar närmast nästadelsträcka, somstartar 13/12 och går till Singapore. Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3, ledde sin nordiska besättning upp på scenen där de fick motta sitt väl förtjäntatredjepris.

Förstapriset vanns som bekant av den internationella besättningen på Ericsson 4 med sin skeppare, Torben Grael.

Nästa start går på söndag kl. 14.00 (Cochin lokal tid) 13 december.

Bilden:
Ericsson 4 vid prisutdelningen i Cochin. Foto Oskar Kihlborg, Ericsson Racing Team.

Länk: www.volvooceanrace.org

Wally Boats har i flera år visat världen vilka linjer som är hetast för både segel- och motorbåtar. Deras nya motorbåt 64 wallypower representerar ett slags “korsning” mellan de mindre WallyTender och de stora WallyPower yachts. Designen visar hur linjerna förenas till en integrerard och väl fungerande enhet.

Detta ger, i Wallys fall, både stor inre volym, rejäla däcksytor och en mycket spännande design som knappast kan anklagas för att kopiera någon annan.

Båten på bilderna är stor. Den är 19,4 m lång och 6,03 m bred och väger 30 ton. Den drivs med två stycken MAN V12 dieselmotorersamt Rolls Royce KaMeWa vattenjet, vilket ger en mahastighet på43-50 knop beroende på utväxling, propellrar och framdrivningssätt.

Länk: www.wally.com

På Monacos båtmässa hade italienska Wally Boats världspremiär för en av sina fräckaste segelbåtar hittills – en helt ny båt på 148 fot ((45 meter). Denna väldiga slup är Wallys största båt hittills och är byggd för långfärdssegling och racing med inredning och utrustning som i en mega yacht.

Båten heter Saudade och har ett deplacement på 150 ton, vilket betraktas som medellätt i den här klassen. Den har en lyftköl som kan justeras mellan 4,20 och 6,20 meter, vilket ger en snabb båt med stor innervolym.

Segelplanet inkluderar en 110% genua. För att verkligen kunna segla riktigt långt har båten en färskvattentank på 3 000 liter på vardera sidan. Dessa kan även användas som barlast.

Däcket karakteriseras av ett lågt och aggressivt däckshus och en fast medn borttagbar bimini top till skydd mot solen.

Två mindre båtar kan förvaras ombord på Saudade: en i fören och en akteröver.

Länk: www.wally.com

NGK tändstift firar en mycket framgångsrik Formel 1-säsong 2008 och kan notera att bolagets tändstift bidragit till framgången för både vinnande förare och konstruktörer. Förutom i segrande Vodafone McLaren Mercedes som körts av Lewis Hamilton (bilden) fanns NGK tändstift med i de bilar som kom på andra, tredje och fjärde plats i förarnas egen tävling.

– Faktum är att vinnarna i totalt 16 av 18 omgångar i årets Formel 1-tävlingar har haft NGK-tändstift i sina bilar. Dessutom har NGK funnits med i 45 av de övriga totalt 54 pallplaceringarna under säsongen, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos generalagenten KG Knutsson AB.

Konstruktörerna har sitt eget Konstruktörsmästerskap under Formel 1-säsongen och NGK har varit officiell leverantör till såväl vinnaren som tvåan och trean även i den tävlingen.

Länk: www.kgk.se

Rutten är nu fastlagd för en av de riktigt stora havskappseglingarna, Velux 5 Oceans. Tävlingen hålls 2010-2011 och organiseras av Clipper Ventures PLC. Det blir den åttonde upplagan av denna extrema solosegling, som hölls första gången 1982. Starten går i franska La Rochelle.

Tävlingen består av fem delsträckor:

Cape Town Ocean Sprint: 7,500 Nm från La Rochelle till Kapstaden och startar 17 oktober 2010.

Wellington Ocean Sprint: 7,000 Nm från Kapstaden till Wellington i Nya Zeeland.

Salvador Ocean Sprint: 7,400 Nm från Wellington till Salvador i Brasilien.

Charleston Ocean Sprint: 4,000 Nm från Salvador till Charleston i USA.

La Rochelle Ocean Sprint: 3,600 Nm från Charleston tillbaka till La Rochelle.

Organisatörerna har redan förhandlat med flera skeppare i över ett år för att bli klara i tid till detta jätteevenemang, som förra gången (2006-2007) seglades med tre delsträckor.

Länk: www.velux.com

Holländska Vripack har tagit sina kunders önskemål på allvar när de designat sin nya model 56 Atlantic composite. Det är en planande motorbåt med dubbla maskiner och VP IPS. Varvet har varit särskilt noga med komforten och alla detaljer I den här modellern. Båten är designad i samarbete med Atlantic Motoryachts i Workum i Nederländerna.

Denna eleganta båt är utrustad med en exklusiv, automatisk taklucka av samma modell som blivit väldigt populär på senare tid. Bland annat använder Nord West Yachts och Nimbus detta i sina senaste modeller.

Panoramataket är designat av holländska Vripack och är tillverkat i härdat glas med en mekanisk drivning. Utsidan på båten döljer många finesser som till exempel lätt nåbara förvaringsfack för fendertar, ett ankare som rengör sig självt och en lösning som gör att däcket helt saknar utstickande detaljer.

I aktern finns en stor badbrygga som också har plats för en 3 m lång vattenjetdriven jolle eller vattenskoter, en integrerad badstege och dusch. Båten drivs av dubbla Volvo Penta IPS 600 system som ger upp till 435 hk och en maxfart på 24 knop.

Skrovet och överbyggnaden är tillverkade i kolfiber. Vripack etablerades 1961.

Technical Specifications:
LOA 56’ / 17.0m
LWL 44’ / 13.4m
BOA 16’ / 4.9m
Draught 3’ / 1.0m
Engines 2x Volvo Penta IPS 600, 435hp
Max. speed 20-24kts
Hull Composite
Superstructure Composite
Class CE-A classified
Design Vripack
Builder Atlantic Motoryachts

Länk: www.vripack.com

Under november 2008 sålde Statoil 4,5 miljoner liter av etanolbränslet E85, en minskning med 47 procent sedan föregående månad. Att försäljningen nästan halverats beror främst på att världsmarknadspriset för bensin har fallit och gjort det billigare att tanka en etanolbil med bensin än med förnybar etanol.

– Det är förstås beklagligt att användningen av E85 minskar. Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil.

Sverige har under flera år satsat kraftigt på etanolbränslet E85, bland annat genom lagkrav om pumpar för förnybara drivmedel och miljöbilspremien.

– Att fler än hälften fortsätter att tanka E85 även när det är dyrare visar att det finns en stor vilja att minska sin klimatpåverkan. Men i takt med att den ekonomiska krisen sprider sig är det möjligt att andelen som tankar etanol minskar ytterligare, säger Helena Fornstedt.

Från den 1 november övergick E85 till vinterkvalitet för att garantera att bilen vid kallare temperaturer startar utan problem. Kvaliteten på E85 har fastställts i en svensk standard som anger en sommar- och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag. I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin.

– Ökad andel bensin i vinterkvalitet för E85 innebär att skatten och priset ökar. När vi i våras minskade andelen bensin sänktes priset och när andelen bensin nyligen ökade steg också priset, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

All etanol i Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör. Den är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin. I dagsläget har Statoil 343 tankställen för E85.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?

På Åland byggs det en helt ny marina och sjömack enligt ett nytt koncept. Kunderna kan även köpa sig sin egen båtplats med övernattnings del på 16 eller 33 kvm. De kan också välja att hyra ut platsen till besökare. Även en besökshamn finns med i planerna.

I Lumparland planeras en ny marina med plats för 160 båtar. Bakom projektet ligger båtägare som har behov av båtplats i östra skärgården. Initativtagere är Lennart Joelsson och Göran Johansson från Lumparland.

– Det har visat sig att det är stor efterfrågan på permanenta båtplatser och även många turister söker sig till Långnäsregionen, och även bränsleförsäljning saknas i regionen, vi började med att se på en anläggning för vår egen del men mycket snabbt så växte projektet till planen på en fullvärdig marina med boende möjligheter, säger Lennart Joelsson.

– Tillsammans med Lumparlands Kommun och Lemland-Lumparlands församling har bolaget nyttjanderätten på ett område på ca 8 ha lite norr om Långnäs. Området är mycket lämplig som småbåtshamn

– I etapp ett så kommer vi att bjuda ut båtplatser med strandbod inklusive övernattningsdel , de som är intresserade kommer att kunna äga sin båtplats och bod samt övernattningsdelen, bolaget kommer att hyra ut de platser som inte utnyttjas och dela inkomsten med ägaren.

– Vi kommer att provteckna andelar under nov-dec och samtidigt söka miljötillstånd och byggnadsplanera området. Är intresset stort så förverkligas etapp två och tre snabbare, fullt utbyggt så kan det vara tidigast 2010, då kommer Lumparland att ha en marina som kan ta emot 160 båtar ca 100 övernattande gäster i området samt restaurang, badanläggning osv.

Länk: www.fyrensmarina.ax

Den tredje advent blir det riktigt traditionell julmarknad i Stockholms skärgård. Det är Visit SKärgarden som arrangerar julfirandet med halmat golv, tindrande gran och en riktig Tomtefar med Tomtenissar.

Fiskdamm både för de minsta och litet större. Luciatåg med sång 13 december med barn från Runmarö skola.
Visit Skärgårdens fantastiska julorkester spelar upp båda dagarna, en svängom på pontonen kan hålla vem som helst varm och glad!

Promenera till Visit Skärgården eller ta båttaxi från Slussen, landa på Strandvägen och njut av Abborrburgare, strömming, fisk- och skaldjursgryta eller våfflor med sylt…

Ta chansen att fräsa runt på en halvtimmes tur i Ribbåt för endast 300kr per person!

Mer på programmet:
Hemslöjd, Skärgårdsslöjd, Hantverk, Julprydnader, Jultextilier
Handgjorda tomtar, salt- och pepparfyrar, bodar, räddningsplankor, hembakt bröd, sylter, senap, röror och inläggningar mm.

Länk: www.visitskargarden.se

Försvarsmusikcentrum (FöMusC) Marinens musikkår blir kvar i Karlskrona. Det är Försvarsmaktens inriktning efter den utredning som gjorts om Försvarsmusikcentrums framtid. Försvarsmakten har genomfört en utredning avseende den framtida organisationen av Försvarsmusikcentrum, FöMusC. Skälet till utredningen är främst att Försvarsmakten kommer att gå in i ett nytt personalförsörjningssystem. Utredningen är även ett led i att effektivisera FöMusC för framtidens behov.

Försvarsmaktens inriktning efter utredningen är att Försvarsmusikcentrum i framtiden kommer att bestå av tre musikkårer: Arméns musikkår (Stockholm), Livgardets dragonmusikkår (Stockholm) och Marinens musikkår (Karlskrona). Marinens musikkår behåller sin stationering i Karlskrona, även om det innebär något högre verksamhetskostnader.

– En flytt av Marinens musikkår till Stockholm medför uppenbara risker för kompetensförluster som vi inte med säkerhet kan omhänderta, säger Försvarsmaktens produktionschef Jan Salestrand.

Av beslutsunderlaget framgår också att Arméns trumkår upphör som egen kår. Arméns trumkårs nuvarande uppgifter kommer dock att kunna utföras i den nya organisationen.

Samtliga enheter kommer att bli modulärt uppbyggda för att kunna lösa fler uppdrag samtidigt. Dessutom inriktas musikkårerna mot det tänkta personalsystemet, vilket innebär att samtliga musikkårer på sikt kommer att bestå av såväl kontraktsanställda som fast anställd personal.

Inriktningen är att den nya organisationen ska införas under tredje kvartalet 2009.

Bilden:
Marinens Musikkår vid Swedish Military Tattoo.
Foto: Mikael Hallgren/Försvarsmakten

Kommentarer

Lena 16:24:47 2008-12-09

Äntligen ett beslut som är riktigt!

Apa 13:55:36 2008-12-10

Varför lägga pengar på musikkårer över huvud taget? Är det inte bättre att lägga de pengarna på flygtimmar för piloter tex? Eller varför inte lägga dem på äldreomsorgen?

Inför 2009 kommer Quicksilver att introducera flera nya gummibåtsmodeller, bland annat genom att lansera en ny serie med kolfiberdurk i stället för trädurk. Den nya durken är lätt, väldigt stark, vattentät och snygg. Den kommer att finnas i modellerna Sport Enduro och Adventure Enduro (240/270/310/340).

Samtliga 2009 års modeller får även en ny design, som tidigare har visats på 2008 års Limited Edition.

Den största förändringen i modellprogrammet berör modellserien Air Deck. Tidigare fanns det bara en vitgrå modell, men nu presenteras två nya modeller:

Air Deck Ultra Light i tre storlekar: 220 / 250 / 290.

Sportserien har utökats med en ny 380 och 430 Sport XS. De två sistnämnda klarar av motorer upp till 25 hk och även 30 hk och är dessutom försedda med aluminiumdurk.

Brunswick Marine in EMEA, med huvudkontor i Belgien, är den avdelning inom Brunswick som har ansvar för Europa, Mellanöstern och Afrika. Deras varumärken på motorsidan är Mercury, Mariner och Mercury MerCruise. Båtmärkena från Brunswick är Arvor, Bayliner, Boston Whaler, Hatteras, Meridian, Örnvik, Quicksilver, Sealine, Sea Pro, Sea Ray, Trophy, Uttern och Valiant med flera.

Kommentarer

Apa 16:16:09 2008-12-09

fräsig båt. med den får man nog ligga.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära drunkningsstatistik Omkom 10 personer genom drunkning under november månad i år jämfört med 3 personer under november 2007. Totalt har 100 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 102 personer under samma period 2007.

2008 november 2007
4 övriga 2
5 fritidsbåt 1
1 is –
10 Totalt 3

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under november 2008.

2/11, Fritidsbåt
Hökebacken, Hamburgsund, OP-län
En 60-årig man drunknade när han arbetade med sin båt och föll i vattnet.
Enligt polisen fastnade han med ena foten i en tamp och drunknade.

2/11, Fritidsbåt/fiske
Hallaren, Hallarsjöbro, Runhällen, U-län
En 35-årig man avled efter ett drunkningstillbud i sjön Hallaren.
De båda bröderna såg inte att isen lagt sig i viken, båten välte när den träffade iskanten. Männen, som saknade flytväst, hamnade i sjöns kalla vatten.

4/11, Övrigt
Ko Chang, Thailand
En 42-årig man har hittats drunknad, troligtvis har han gett sig ut på en simtur
på morgonen, trots att vågorna var höga.

10/11, Is
Joranträsket, Storuman, AC-län
En 74-årig man påträffades drunknad efter en sparktur. Mannen befann sig under isen och polisen tror att han gått ner i en vak.

10/11, Fritidsbåt
Stockholm, AB-län
En man drunknade när han låg och sov ombord på båten som av okänd anledning
sjönk till botten.

15/11, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Mårön, S-län
Två män 64 och 70 år har hittats drunknade. De två männen var ute för att fiska.
Vad som gått snett är oklart. En teori är att båten de färdades i kantrat när de
tagit upp nät.

24/11, Övrigt
Kraftstationen Degerfors, T-län
En äldre kvinna har hittats drunknad i vattnet vid kraftstationen i Degerfors.

25/11, Övrigt
Östersjön, Almagrundet, AB-län
En man tros ha drunknat sedan han fallit överbord från en färja vid Almagrundet.
Färjan vände, men personalen såg inga spår efter mannen. Två helikoptrar och handelsfartyg sökte efter mannen utan resultat.

29/11, Övrigt
Råå, Helsingborg, LM-län
En 73-årig kvinna ropade på hjälp när bilen långsamt rullade mot kajkanten.
Ett vittne såg hur kvinnan försökte ta sig ur bilen. Räddningsdykare lyckades få ut kvinnan ur bilen och hon fördes till sjukhus men hennes liv gick inte att rädda.

I Norge har tidningen Båtmagasinet det senaste året skrivit en hel del om problem med Volvo Pentas senaste generation av dieselmotorer. Injektorer har gått sönder och motorer har skurit. Volvo Penta har dock tagit sitt ansvar och hållit slutkunderna skadeslösa och levererat nya motorer så snart företaget har hunnit.

Problemet verkar vara lokalt och troligen relaterat till den speciella, feta diesel som används i norska sjömackar. I Sverige har inga liknande problem rapporterats, kanske beroende på vår betydligt mer miljövänliga och magrare dieselolja.

– Injektorproblematiken på motorerna i serien D4/D6, som norska tidningar har rapporterat om, är det fortfarande en norsk angelägenhet. Vi har inte kännedom om några fall i Sverige, säger Mats Edenborg, informationschef på Volvo Penta i Göteborg.

– Vi håller på att sammanställa frekvensen av fall i Norge och det ser ut som om det var en minskning av antalet fall jämfört med föregående år.

Bilden:
Mats Edenborg.

När Sjöfartsverket införde krav på utbildning för snabba yrkesbåtar 2004 var Sjösportskolan i samarbete med Chalmers bland de första att bli godkända att hålla denna utbildning. Sedan dess har flera hundra svenskar utbildats i hur man hanterar snabba båtar. Kunderna är både privatpersoner, Kustbevakningen och företag som till exempel Volvo Penta.

Eftersom Sjösportskolan är licensierad även för den enda internationellt gångbara yachtutbildning, Yachtmaster, samt RIB master, har företaget i samarbete med Ullman Dynamics tagit fram en kurs som riktar sig till utländska myndigheter och privatpersoner för att sprida den unika kunskap som Sjösportskolan besitter inom området små snabba båtar.
I den första kursen i Långedrag kom deltagarna från Portugal och Danmark. De arbetar vid sjöpolisen och flottan och fick specialutbildning för att kunna köra säkert med mycket snabba båtar. Utbildningen skedde hos Sjösportskolan i Sjöräddningshuset med praktik ute till havs.
Båtarna som används på kursen är bland de snabbaste som finns på västkusten. Dessutom har en av kunderna med sig en extremt snabb båt, med en maxfart på cirka 80 knop. Ullman Dynamics utformar ergonomisk riktig och säker utrustning för bland annat högfartsbåtar.

Marinediesel i Ängelholm expanderar sin produktlinje samt sin forskning och utveckling. Företagets nuvarande produktfamilj består av högpresterande marina dieselmotorer för fritidsbåtar. Det senaste tillskottet är en serie V8-dieselar på 6,6 liter med Commonrail och effekter på 350–500 hk. Med en totalvikt på låga 460 kg har de ett bra vikteffektförhållande.

De nyaste motorerna från företaget sägs ha marknadens bäst vikteffektförhållande. Motorserien är konstruerad för att klara alla kända avgas- och emissionskrav. De kallas VGT motorer och kommer att släppas till säsongen 2009 med ytterligare en serie kallad TSC inom ett år.

TCS-modellerna får effekter på 400–500 hk och blir de första seriebyggda motorerna med dubbelturbo för marinmarknaden.

Marinediesel expanderar också sin forskning och utveckling.

Länk: www.marinediesel.nu

Preem har låtit AVL MTC, ett svenskt världsledande testcentrum för motorer, genomföra ett omfattande jämförelsetest av svensk diesel i miljöklass 1 (MK1) och Europadiesel (EN590). Testresultaten, som presenterades vid ett seminarium den 3:e december, visar på betydligt bättre miljö- och hälsomässig prestanda hos den svenska MK1-dieseln. Europadieseln uppvisar bland annat väsentligt högre emissioner av skadliga partiklar, PAH och en ökning av mutagena/cancerframkallande effekter.

Testerna visar att emissionen av hälsoskadliga partiklar är 48 procent högre för Europadieseln jämfört med MK1. Det finns åtskilligt med forskningsrön som pekat på sambandet mellan partikelstorlek och negativa hälsoeffekter, så som dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Ju mindre (finare) partiklar, desto skadligare. Och här finns alltså en stor skillnad i förekomst mellan MK1 och Europadieseln.

Än allvarligare är att mutagena/cancerframkallande effekter från polyaromatiska kolväten (PAH) ökar med 217 % vid körning med Europadieseln jämfört med MK1. Bilavgaser, slitage av bildäck och slitage av vägmaterial är de största källorna till PAH i luften i de större städerna. PAH är just nu i fokus i debatten om sambanden mellan däckslitage och ohälsa i storstadsområden. Ett skifte från MK1 till Europadiesel skulle dramatiskt öka utsläppen av PAH i Sverige.

– Mycket starka skäl till att fortsatt värna MK1 kvarstår enligt denna rapport. 85 % av alla lastbilar på våra vägar saknar modern reningsutrusning. Tills fordonsparken är utbytt borde våra politiker arbeta för MK1 som ny Europastandard. Det vore ett sätt att gå före och låta även Europas invånare som bor i hårt trafikerade områden få bättre luftmiljö, säger Michael G:son Löw, koncernchef för Preem.

Testet är genomfört på en Scania Euro III motor från 2006, vilket är en mycket vanlig motortyp på de svenska vägarna. Över 80% av dagens fordonspark (personbilar, lastbilar, bussar och entreprenadfordon) saknar den senaste reningsutrustningen, framför allt saknas ett partikelfilter som fångar upp de hälsopåverkande partiklarna i avgaserna. Tyngre fordon står för ca 80 procent av dieselförbrukningen i Sverige, personbilar för ca 20 procent.

I testet ingick också en jämförande granskning av bränsleeffektivitet mellan de två dieselkvaliteterna. Ingen skillnad i bränsleförbrukning kunde detekteras. En övergång till Europadieseln i Sverige skulle också innebära att koldioxidutsläppen ökade med mellan 130 000- 450 000 ton per år.

Länk: Läs mer om rapporten

Sedan 1995 utser Göta Älvklubben i Göteborg ”Årets Sjöfartsprofil”. Syftet är att synliggöra några av alla de som arbetar inom sjöfartsnäringen i Sverige och därmed göra allmänheten uppmärksammad på vad som händer inom den maritima sektorn. Den som utses skall under året ha utmärkt sig med nya idéer, gott entreprenörskap, goda visioner eller på annat sätt visat på den kraft som finns inom dagens svenska sjöfart. Göta Älvklubben är en förening representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning.

Till 2008 års Sjöfartsprofil har utsetts Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk AB, och motiveringen är: ”Som verkställande direktör i tankerrederiet Stena Bulk är Ulf G. Ryder en kraftfull och energisk idéspruta som gynnat såväl miljön som lönsamheten, samtidigt som han i otaliga sammanhang med arrangemang kring sjöfarten är en färgstark och inspirerande profil.” Ulf Ryder mottog priset under en ceremoni på restaurang Palace i Göteborg den 3 december.

År 1982 bildades Stena Bulk AB och Ulf G. Ryder, då 29 år gammal, anställdes för att starta en Bulk- & Tankavdelning inom Stena-koncernen.

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egendesignavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 80 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för det börsnoterade Concordia Maritimes hela flotta. Förra årets omsättning uppgick till 4,5 miljarder kronor.

”Vår filosofi att olja alltid skall resa i första klass kommer i framtiden att vara mer aktuell än någonsin – och vår position som ansvarsfullt, ledande företag i en av världens mest fokuserade, kritiserade och känsliga branscher har då vuxit sig ännu starkare än idag,” säger Ulf G. Ryder. Stena Bulk firade förra året 25-års jubileum.

Ett urval av de som tidigare år erhållit pris som Årets Sjöfartsprofil:
År 2006 – Olle Rutgersson, professor i skeppsteknik, Chalmers
År 2004 – Dan Sten Olsson, skeppsredare, Stena
År 2003 – Lennart Simonsson, VD, Broströms

Bakgrundsfakta
Göta Älvklubbens syfte är att vara ett forum för representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning, för att sprida kunskap och information. Detta sker bl a genom sammankomster, studiebesök och utflykter, varvid föredrag och diskussioner i aktuella sjöfartsfrågor förekommer.

Garmin Ltd. har idag meddelat att man har slutfört affären om ett övertagande av Sportmanship International AB, distributören av Garmins produkter i Sverige. Företaget byter namn till Garmin Sweden AB och behåller sin företagsledning samt all personal inom försäljning, marknadsföring, kundsupport och eftermarknad bestående av 28 personer. Dr. Min Kao, styrelseordförande och VD i Garmin Ltd. säger, ”Vi välkomnar teamet från Sportmanship International AB in i Garminfamiljen. Sportmanship har gjort Garmin till marknadsledare i Sverige för portabla bilnavigationsenheter (PND), likväl inom marknaderna marinelektronik och Outdoor. Vi förväntar oss att detta övertagande gör det möjligt för oss att stärka vår position ytterligare i de nordiska länderna”. Länk: www.garmin.se

Tyska Bavaria är en av Europas största motorbåtsbyggare förutom att de är bland världens ledande segelbåtsvarv. På båtmässan i Düsseldorf i januari presenteras en helt ny familj med Bavaria motorbåtar. Designen för närmast tankarna till exklusiva italienska varv. Linjerna är svepande eleganta och väldigt moderna.

Vi har inte fått någon närmare information om hur stora båtarna blir eller vad de har för kapacitet. Den enda information hittills har kommit ut är den bild på en 46 fots båt med tre kabiner som vi publicerar här på hemsidan.

Designen är framtagen i ett samarbete mellan Bavaria Yachts och BMW Group DesignworksUSA.

Mässan boot09 i Düsseldorf är världens största båtmässa. Den hålls 17-25 januari.

Länk: www.bavariasverige.se

Länk: www.bavaria-yachtbau.com

Kommentarer

Apa 16:14:33 2008-12-09

Ser riktigt fin ut.

Måns 14:00:00 2008-12-10

Ser riktigt DYYYR ut

Molle 15:38:08 2009-06-17

Skorvet ser ut som Pettersson båtar, fint!

dan 12:05:00 2009-08-12

cool

http://www.karlskronaradio.net/ 23:44:44 2009-09-05

http://www.karlskronaradio.net/

http://www.karlskronaradio.net/ 23:45:06 2009-09-05

[url]http://www.karlskronaradio.net/[/url]

http://www.karlskronaradio.net/ 23:45:18 2009-09-05

http://www.karlskronaradio.net/ http://www.karlskronaradio.net/