nyhetstest

Rep- och tågvirkesleverantören Liros har ambitionen att genomföra seglingstävlingen Liros Cup över stora delar landet. Seglingen ska hållas i flera distrikt, för att de bästa i varje distrikt skall samlas på Västkusten i höst för att kora det bästa distriktet. Redan idag är det klart att Väst, Stockholm samt Skåne är med. Totalt räknar arrangörerna med att cirkaa 2000 jollar seglar i någon av starterna.

Följande klasser ingår i cupen:
Optimist A, Optimist B Zoom8, E-jolle, Laser std, Laser Radial, RS Feva, Bräda (Kona, Bic) och Tera.

– Alla båtar skall enligt ISAF Regulation 20 föra tävlingssponsorns reklam på vardera sidan av den förliga delen av skrovet.

– Prisutdelning sker i samband med DM för jollar

– Optimistcuperna (A respektive B) seglas i en nord- respektive sydserie. För övriga klasser ingår 12 utvalda regattor i cupen. (A = seglare födda 1997 eller tidigare, B = seglare födda 1998 eller senare)

– Varje ingående regatta räknas som en segling i den totala cupen.

– Placeringar ger poäng enligt lågpoängsystemet, med den skillnaden att vid lika slutpoäng skall placeringen i sista seglingen vara avgörande (KSR A8.3).

– Samtliga resultat i en regatta räknas i respektive klass.

– De fem bästa seglingarna räknas

– I respektive klass skall minst 5 regattor genomföras för att priser skall kunna delas ut

– Priser delas ut till seglarna, baserat på det sammanlagda resultatet i cupen

Länk: www.lirosropes.se

Skärgårdsstiftelsens natur- och kulturstigar är välbesökta utflyktsmål i skärgården. I år tillkommer två helt nya stigar och sammanlagt har nu stiftelsen tio natur- och kulturstigar på sina områden, spridda mellan Utö i söder och Örskär i norr. Stigarna ligger i natursköna områden och har informationstavlor som beskriver områdets natur och historia.

På Skärgårdsstiftelsens områden finns nu tio skyltade natur- och kulturstigar. De ligger utspridda i områdena Örskär, Idö, Finnhamn, Grinda, Bullerö, Rågskär, Nämdö, Gålö, Utö, Häringe.

Naturstigarna är mellan 600 meter och 6 km långa och alla lämpar sig fint för lättare promenader. Längs stigarna finns både vacker natur och kulturlämningar, och de kan lära dig ett och annat på köpet. På informationstavlor utmed stigarna berättar, bland andra, stiftelsens kunniga medarbetare om områdenas historia och natur.

Längs stigarna finns det alltid både spännande och oväntade saker att upptäcka. Bland sevärdheterna finns självlysande mossa, fyrar, orkidéer och gruvor.

– Det finns mycket att titta på i våra områden och längs natur- och kulturstigarna finns några riktiga höjdpunkter. Själv tycker jag mycket om stigen på Örskär med den milsvida utsikten över öppet hav, säger Berndt Festin.

Lätta att nå
Natur- och kulturstigarna är utspridda inom Skärgårdsstiftelsens områden. Vissa måste man åka båt för att nå, men ett par stycken går det att komma till med egen bil eller SL-buss vilket gör dem bekväma mål för promenadsugna.

– För en perfekt dag i skärgårdsnaturen tipsar jag om att ta med en picnic-korg och sticka ut så fort det blir fint väder. Många stigar är enkla att ta sig till och lönen för mödan kan bli fantastisk, säger Berndt Festin.

Skärgårdsstiftelsen äger cirka 15 procent av marken i Stockholms skärgård. Naturvården är en viktig del av stiftelsens arbete. Bland annat satsar stiftelsen på småskaligt skärgårdsjordbruk. Detta har skett genom köp av nedlagda jordbruk spridda över hela skärgården. Gårdarna arrenderas sedan ut till personer med stort jordbrukskunnande och ett intresse för skärgårdslandskapet. I och med att lantbrukarna håller betande djur på områdena bibehålls den öppna karaktären i landskapet.

Skärgårdsstiftelsen finns i monter BG:01 på Allt för sjön.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Bilden:
Bastu i Stockholms skärgård. Foto: Christer Lundin/Skärgårdsstiftelsen.

Nu finns möjligheten för alla som drömt om att resa på Göta kanal med fritidsbåt, men inte vågat ge sig i kast med de 58 slussarna. I år arrangerar Göta kanalbolaget en kurs i slussning, som öppnar för nya besökare.

– Slusskursen är en ny service för våra båtgäster, men kanalen har också mycket att erbjuda för den som inte vill ge sig ut med egen båt. Området kring Göta kanal är redan ett av Sveriges mest besökta, och i sommaren tror vi att ännu fler kommer att upptäcka tjusningen i att semestra på hemmaplan, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Upplevelseområdet kring Göta kanal har över 3 miljoner besökare varje år. Här finns mer än 60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed & breakfast till hotell och pensionat, samt hundratals restauranger och kaféer.

Slusskurs med teori och praktik
Slusskursen anordnas vid fyra tillfällen under våren i Bergs slussar och Sjötorp. Deltagarna övar både teori och praktik i att lägga tamparna rätt och genomföra en slussning, med lånad båt.

– Vi tror att det är många som kan känna sig lite osäkra på slussningen inför en kanalresa, och kursen är ett utmärkt tillfälle att under god vägledning få lära sig grunderna. Här får båtägaren möjlighet att i lugn och ro lära sig slussandets konst, säger Anna Meyer.

Varje år går cirka tretusen fritidsbåtar genom Göta kanal, och en annan nyhet för dem är broschyren Skepparguide som innehåller all praktisk information som behövs inför och under kanalresan, såsom slussning, gästhamnar, öppettider och priser.

Rustar för högtryck
Den svaga kronkursen gör enligt Nutek att allt fler svenskar kommer att sommarsemestra i Sverige, och även i upplevelseområdet kring Göta kanal rustas det för en ökning i antalet besökare. En av sommarens nyheter är en miljövänlig paketresa med tåg och kanalkryssning. Ett resexempel är att börja resan med tåg från Göteborg till Töreboda, där kanalbåten m/s Ceres väntar och tar dig på en fem timmars kanalresa till Karlsborg. Tillbaka i Göteborg vid 19-tiden är det en perfekt dagstripp för endast 735 kronor inklusive lunch ombord.

– Vi har ett stort utbud av olika paketresor längs Göta kanal. Förutom olika kanalkryssningar är cykelpaket en riktig storsäljare, men det finns också kanotpaket, må-bra resor och mycket annat som passar både för barnfamiljer och för upplevelsesugna par eller kompisgäng, säger Anna Meyer. För den som vill äta gott är Göta kanal kantad av fina små restauranger och serveringar.

I juli blir det extra matfokus längs med kanalen på västgötasidan under festivalen Mat & Möten. Det är bara ett av flera trevliga evenemang under sommaren 2009.

Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2009
– ”Göta kanal 3–Kanalkungens hemlighet” spelas in längs med kanalen från maj

– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av
ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com

– Karlsborgs fästning fyller 100 år och firar det den 6 juni
– Färjan Lina fyller 90 år, Sveriges minsta reguljära färja över Göta kanal i Töreboda. Färden tar 20-25 sek och kostar 50 öre.

– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 25 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se

– Visioner vid vatten, nytt kanalkonstverk i Töreboda med vernissage den 6 juni

– Sveriges längsta kafferep, kaffe och sju sorters kakor från Sjötorp till Mem, 10-12 juli
– Under juli arrangeras ett 10-tal matevenemang längs kanalen i Västergötland. Det blir allt från kockdueller till grillfester och kräftskivor med kända matprofiler.

Länk: www.gotakanal.se

Bilden är från Borensberg. Foto: Göta kanalbolaget.

På lördag kan alla som har drömt om att kliva ombord på en äkta VO 70 racer göra det. Och inte på vilken som helst utan Ericsson 1, som deltog Volvo Ocean Race 2005-06. Nu ligger den på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar på lördag den 28 februari och pågår till och med söndag den 8 mars. Se film inför mässan: http://www.boattube.eu/video/1801/Full-fart-på-Allt-för-Sjön

Det var med skohorn som VO 70-båten Ericsson 1, pressades in genom mässdörrarna förra veckan. ”Ettan” är den största båt som visats på Allt för Sjön. Ericsson 1 är öppen för alla besökare på mässan. Skepparen på Ericsson 1, Thomas Blixt, finns på plats med delar av sin besättning, samt besättningsmän som deltagit i de pågående VOR-seglingarna.

I montern hålls också en grindertävling, där det gäller att vinscha en av de stora ”skotkvarnarna” som används för att skota och hissa segel med på de stora båtarna. Alla som deltar får priser och i montern visas filmer från Ericsson 3 och 4, båtarna som nu kappseglar i Volvo Ocean Race. Dessutom får besökaren information om Ericsson Jr Cup, en lagkappsegling för juniorer i C55-jollar som seglas under Stockholm Stopover 14 – 25 juni i år.

Båtarna i Volvo Ocean Race kommer då att angöra Skeppsbron i Stockholm. Program och detaljer kring stoppet presenteras i montern.
Det kommer under mässan också finnas möjlighet att träffa seglare från Ericsson Racing Team.

Fakta: Volvo Open 70, är 70 fot lång, eller 21,4 meter. Den har en mast som är över 30 meter hög. Svängkölen är 4,5 m djup och båten väger 14 ton. När båten har alla segel hissade är segelytan 855 kvadratmeter, motsvarande tre tennisplaner.

Båtmässan för hela familjen
Nordens största båtmässa, Allt för sjön, är i princip lika stor i år som förra året. Här visas cirka 500 båtar, varav flera är världspremiärer. Tillbehörsdelen, som har ökat i år, är numer norra Europas största tillbehörsmässa.

Aktiviteter
Allt för sjön är en mässa för alla i familjen, ung som gammal, och här finns förutom båtar och tillbehör, aktiviteter för alla. De minsta kan träffa Rummel & Rabalder, konstruera och tävla med egenbyggda ”mjölkbåtar” i Milko Box Cup eller besöka WWFs Panda-klubben. De lite äldre, och de som var med när det begav sig, tittar säkert gärna in i Classic Boat Show som har temat Aktersnurra 100 år, och där alla gamla fina utombordare visas.

Framtidsavdelning
Midnight Sun – en båt som drivs med solceller, en superlätt räddningsbåt, en räddningskapsel, ett fiffigt marinlås, en räddningsbåt i kolfiber m.m. är sevärdheter i Innovations & Designmontern.

Dessutom finns en kajakavdelning på mässan som har vuxit i år. Antalet utställare är fler och i avdelningen hålls föredrag varvat med filmvisning. Här finns också en pool där man får provsitta olika kanoter och, om man vill, prova på en eskimåsväng.

Länk: www.alltforsjon.se

Miljoner svenskar lider av det, men ingen pratar om det. Lukt, fuktiga fotavtryck och skamkänslor – inte minst i båten på sommaren. Fotsvett drabbar de flesta, men nu finns en modern och enkel lösning.

Paul Brunngård är VD på Brunngård Group AB, som säljer skovårdsprodukter. Han tycker att det pratas för lite om att svettiga, illadoftande fötter kan bero på dålig skötsel av skor.

– Med tanke på den mängd vi svettas varje dag borde fler hygieniskt ta hand om sina skor. Det bästa är att regelbundet byta sula. Och det är inte konstigt: att varje dag gå omkring i samma par skor gör att svetten sätter sig i skorna. Byter man sula blir skon fräschare. Det är lite som att byta strumpor.

Det finns sulor som har till uppgift att direkt motverka svett. Till skillnad mot vanliga sulor andas dessa genom speciella microfibrer. Fukten absorberas, svetten försvinner och foten håller sig torr hela dagen.

– Fresh’ins heter en ny produkt som är framtagen för att just absorbera fukt och undvika svampbildning. Det är en tunn sula som passar alla skor oavsett årstid. Byter man sulan ungefär var femte dag håller sig fötterna torra, fräscha och friska.

Svett bildas genom att kroppen försöker hålla en jämn temperatur. På så vis undviker den överhettning; svetten kyler ner när så behövs. Vi människor producerar i genomsnitt två centiliter svett per fot och dygn. Och ju fuktigare och varmare fötter desto större obehag.

– Fotsvett är något som alla har i mer eller mindre grad. Det tråkiga är att människors sätt att behandla svettiga fötter allt som oftast stannar vid den dagliga morgonduschen.

Utöver särskilda sulor finns det deo- och sprayprodukter som motverkar

Med cirka 9 000 Nm kvar till Rio ligger Ericsson på en stabil förstaplats. Avståndet till tvåan (Puma) är 41 Nm medan Ericsson 3 på tredje plats ligger 48 Nm efter ledaren.

Här är de senaste pressreleaserna från Race Office:

Leg Five Day 10 Daily Story: Racing Through Paradise Towards The Southern Hemisphere

Posted: 23 Feb 2009 07:59 AM CST

It’s day 10 of the 12,300 nm leg of the Volvo Ocean Race from Qingdao to Rio, and Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) has fought off her opponents and still leads the race south as the team crossed into the southern hemisphere. However, there has been plenty of excitement on the race track and also some narrow escapes with wildlife in the last 24 hours.

Ian Walker/GBR and his Green Dragons are reaping the reward of their easterly course as they reel in the leaders, gaining 147 nm from 1300 on Saturday to 1300 GMT today. The team is still well over 100 nm to the east of where the leaders passed and this could mean big gains or huge losses if things go against the team. They have overtaken Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) who is sailing in the wake of the leading trio, but not without a very close incident with a huge whale first thing this morning.

“The whale breached the surface about three boat lengths to windward of us when we were charging along at 17 knots. It does make you wonder what the impact would be like if you hit one of these fantastic creatures flat out. It’s probably better not to think about it too much,” wrote Ian Walker. Spirits are high and the team is reporting a very easy doldrums passage so far, with only one cloud bringing the team even close to stationary.

Controlling the pack, Ericsson 4’s crew are describing the sailing conditions as glorious. “The sea was very flat today and wind has topped out at about 12 knots, but been in the 8 – 10 knot range for most of the afternoon. We have been cruising along at around 10 knots with the code zero up and have been sailing on the wind. It’s been glorious,” wrote Guy Salter MCM, whose brother Jules is the navigator onboard.

The team passed back into the southern hemisphere today, which invoked some discussion among the Antipodean members of the crew who feel that the boat has returned to the ‘proper’ side of the world. Sightings of wildlife on this boat have been limited to one lone dolphin, a whale and a few birds. “We were hoping for a better turn out, but then, if you were a sea creature, you would also probably stay well away from a Volvo Open 70,” says Guy.

The crew of third placed Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) is fully back in the game. “During the night, we made huge gains on the front of the fleet and, in the morning, we could see PUMA. And by then, we were still gaining,” explains an excited Gustav Morin MCM. “They were sailing much lower than us, but pretty much at the same pace, and for a while, it seemed like we were going to come really close to each other. But, suddenly, they got some breeze that we didn’t, and just took off. Fortunately for us, that only lasted for about 30 minutes and we were back in the game,” he said.

Although life onboard has been universally improved across the fleet by the opening of hatches in the galley and further aft to create airflow downstairs, onboard Green Dragon the team has a bug, which is working its way through the crew. The team has taken the precaution of sterilising all the cups, bowls and spoons as best they can, but, according to Ian Walker, the reality of life on these boats is that if one person gets ill, it is a fair assumption that everyone will. Freddie Shanks is the latest victim and he has commandeered MCM Guo Chuan’s bunk as a sick bay. Over half the crew have suffered with the bug so far.

As the fleet races on through the endless atolls and islands, the crew of Telefónica Blue was rather shocked to receive a message on their navigational warning system, which indicated volcanic activity very close to a position the team crossed two days ago.

“Good it didn’t happen when we were there as I am not sure how we would have reacted, and rather don’t want to know the consequences,” exclaimed skipper Bouwe Bekking. This incident led him to consider what other dangers lurk in the waters of the Pacific Ocean. “Radio-activity is one of them. Some of the atolls are still high radio active and the Pacific pilot recommends a wide berth around them,” he said. That said, Bekking says that the Pilot has provided some nice reading material and says it is a shame that they are racing through this area. “Wouldn’t have been nice to make several stops here and to explore some of the atolls? The pictures say it all, it is paradise.”

At 1300 GMT today, Ericsson 3 was just one mile astern of PUMA, who in turn was only 21 miles behind the leaders, Ericsson 4. Green Dragon was nine miles ahead of Telefónica Blue and both these two boats continue to make small gains on the leaders at every position report. Boat speeds hover around 10 knots, although, for the past three hours, Telefónica Blue has averaged 11.8. Green Dragon gets the prize for the best 24- hour run, sailing 330 since 1300 GMT yesterday. It is likely to be a week before the fleet rids itself of the light airs and arrives in the Southern Ocean proper.

Leg Five Day 10: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 9,303 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +21
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +24
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +126
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +135

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Sjösportskolan Långedrag lanserar ”På rätt kurs” med Harald Treutiger, en webbaserad kurs för att ta Förarintyg och ett eventuellt framtida Båtkörkort. Kursen består av mer än 40 illustrativa, streamade videos, fördjupning i text och bild, interaktiva övningar och övningsprov. Målet med kursen är att deltagaren tar förarintyget inom fyra månader.

Kursen är indelad i tio avsnitt: t.ex Sjökort, Navigation, Lanternor, Fart och distans, Nedsatt sikt, Ansvar och miljö. Kursen vänder sig både till nybörjare och den båtvane som kanske aldrig fick gjort den där skrivningen.

Harald Treutiger, göteborgsk TV-profil känd från Robinson, 24 karat och bingolotto är ciceron genom kursen. Han guidar på ett lättsamt sätt deltagaren i ute till havs och i en mängd olika scenarier.

– Jämfört med våra vanliga kurser i Förarintyg är denna kursens styrka flexibiliteten, berättar Nina Nordström på Sjösportskolan. Sätt igång när det passar dig! Upplägget och filmerna ger en bra inblick i båtlivet och är samtidigt underhållande. Dessutom har många människor inte tid att gå organiserade kurser. Därför tror vi att den här varianten är helt ”rätt kurs”.

”På rätt kurs” går att köpa på www.sjosportskolan.se och hos ett antal återförsäljare, det finns även en gratis demo Sjösportskolans hemsida. Priset är 1600:- och då ingår ett studiepaket bestående av ”Kurs och Bäring”, Kort 1, Övningssjökort 931, passare, transportör och knop-rep.

Under inloggningstiden på fyra månader ingår kontakt med en navigationslärare för frågor, hjälp att boka skrivning eller praktiktur.

Länk: www.sjosportskolan.se

Kommentarer

Seglare 11:52:33 2009-02-24

Kan man inte blanda lite Robinson med navigationsutbildning i värmen nånstans? Kul idé.

Lagom till öppnandet av båtmässan ”Allt för sjön” i Stockholm den 28 februari lanseras tre nya båtsportkort från Sjöfartsverket. De täcker Stockholms skärgård, uppdelad på tre båtsportkort. De är tillverkade i ett nytt material, som ersätter det tidigare kortet med papper och laminat.

De tre sjökorten är uppdelade enligt:

Stockholm Norra, Öregrund – Möja

Stockholm Mellersta, Möja – Dalarö

Stockholm Södra, Dalarö – Trosa

Korten är tillverkade i ett nytt, stryktåligt och impregnerat material som är vik- och våtstarkt med kraftig ryggspiral som tål tuffare tag.

Länk: www.sjofartsverket.se

Kommentarer

Lasse 11:51:37 2009-02-24

Hoppas de är lika bra som Hydrographicas sjökort.

Det är svårt att segla hemma i SVerige på vintern och ibland även på tidig vår. En lösning kan vara att hyra charterbåt på varmare breddgrader. Det finns många företag som erbjuder kompletta lösningar för detta.

Pressrelease:

Ossidiana AB – Sardinienspecialisten är ett av de företag som erbjuder seglare att hyra segelbåt på norra Sardinien och i Toscana. De samarbetar med familjeföretaget North Sardinia Sail, som är Italiens största seglingscharterbolag. NSS har över 40 båtar i flottan och äger över 80% av båtarna själva. Intresserade kan hyra fullt utrustade och försäkrade segelbåtar med eller utan personal ombord från tre charterbaser i Italien, Portisco och Alghero på Sardinien och Castiglioncello i Toscana.

Sardinien är Medelhavets näst största ö efter Sicilien och har knappt 1,7 miljoner invånare. Ön har under årtusendena intagits av allt från fenicier, romare, nordafrikaner och spanjorer. Sardinien har en rik kultur, ett eget spåk “sardo” och ett varierat kök med delikatesser såsom “porcetto”, helstekt spädgris, “aragosta” langust och “culurgiones” pastaknyten fyllda med potatis och mynta.

Ön är även känd för dess invånares långa livslängd och har flest över-hundraåringar i Europa. Hemligheten till sardernas långa liv studeras av forskare runt om i världen. Några gynnande aspekter sägs vara goda gener tillsammans med ett liv utan stress, en kost utgjord av lokalproducerade livsmedel och ett glas rödvin om dagen från den inhemska druvan Cannonau från centrala Sardinien.

Porto Cervo och området Costa Smeralda, Smaragdkusten skapades av den ismaelitiske prinsen Karim Aga Khan på 1960-talet och har sedan dess varit hem för celebriteter från hela världen under sommarmånaderna. Aga Khan grundade 1967 en av världens mest exklusiva seglingsklubbar i just Porto Cervo, Yacht Club Costa Smeralda. YCCS anordnar internationella regattor såsom Maxi Yacht Rolex Cup och Swan Cup med Rolex som huvudsponsor. Seglare från hela världen kommer och deltar på dessa regattor och har satt Sardinien på kartan som seglingsmetropol.

Det går flyg direkt till Sardinien med Ryan Air till Alghero från Nyköping Skavsta. Hyr segelbåt i Toscana och segla i området runt Elba, Isola del Giglio och Norra Korsika. Flyg till Pisa med Ryan Air från Nyköping Skavsta.

Länk: www.ossidiana.se

Mysteriet med hur vissa marina djurarter kan lysa har kommit ett litet steg närmare sin lösning. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att det självlysande kräftdjuret krill reglerar ljusstyrkan med hjälp av speciella och tidigare okända muskler.

Fenomenet med levande organismer som kan alstra ljus kallas bioluminiscens och är ganska vanligt, inte minst hos marina arter. Det är känt att ljuset alstras genom kemiska reaktioner och att syremolekyler där spelar en viktig roll. I naturen och hos djuren sker denna kemiska reaktion i speciella lysande celler, fotocyter. Dessa sitter i sin tur samlade i komplicerade ljusorgan där ljusets intensitet regleras av nervsignaler och ljuset kan modifieras med hjälp av reflektorer, linser och filter. På så sätt kan den självlysande organismen anpassa ljusets våglängd, spridning och styrka efter situationen – men hur den processen går till i detalj är fortfarande i stora delar okänt.

Forskaren Jenny Krönström vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har genom att undersöka ljusorganen hos marina nässeldjur, kräftdjur och fiskar fogat ytterligare en bit till pusslet. Hon kan i sin avhandling avslöja att det självlysande kräftdjuret krill är utrustad med speciella muskler, som genom att de spänns och slappnar av reglerar ljusstyrkan. Även här tycks kväveoxiden spela en viktig roll i bioluminiscensen. Hos krillen skapas kväveoxiden i de tunna kärl som försörjer fotocyterna med syre, samt i speciella slutarmuskler, sfinktrar, som sitter där dessa kärl tömmer blod bland fotocyterna. Experiment med avslappnande respektive sammandragande substanser visar att när slutarmusklerna slappnar börjar krillen att lysa, förmodligen genom att mer syresatt blod då släpps in till fotocyterna.

Eftersom bioluminiscens har uppstått flera gånger under evolutionen har olika arter utvecklat olika lösningar för hur ljuset kontrolleras och sänds ut. Jenny Krönströms forskning visar att även kväveoxiden kan ha olika effekter: hos den märkliga djuphavsfisken Olfers silveryxa (pärlemorfisk), som har en rad lysorgan längs buken, har kväveoxid en dämpande effekt på ljusreaktionen – medan kväveoxid hos den amerikanska Sångfisken tvärtom ökar ljusintensiteten.

Ljuset som skapas är inte bara till nytta för organismen som en biologisk ficklampa, kamouflage eller som kommunikationssätt. De ämnen som ingår i den kemiska, ljusalstrande reaktionen ­har också visat sig användbara i modern molekylärbiologi, där det så kallade green flourescent protein, som ger grönt ljus hos nässeldjur, så sent som 2008 gav Nobelpriset i kemi.

Avhandlingen Control of bioluminescence: Operating the light switch in photophores from marine animals försvaras vid disputation den 20 februari.

Bildtext:
Exemplar av Olfers silveryxa (pärlemorfisk) fångat i Medelhavet. Foto: Jenny Krönström.

Ericsson 4 har under helgen lyckats dryga ut sin relativt knappa ledning i Volvo Ocean Race. Båtarna har nu cirka 9 000 Nm kvar av sin grymt långa etapp till Rio de Janeiro, en total seglad sträcka på över 12 000 Nm. Ericsson 4 leddde med 22 Nm på måndagsmorgonen. Tvåa var Puma, trea Ericsson 3 som låg ytterligare 3 Nm efter. Gapet mellan Puma och Ericsson 3 ser därmed ut att krympa ihop.

Här är de senaste pressreleaserna från Race Office:

PUMA Leg Five Day 9 QFB: received 22.02.09 1614 GMT

Posted: 22 Feb 2009 09:14 AM CST

It seems that the fire-hosing up on deck is coming to an end (for now) and I’m sure this is a huge relief to the guys who have been going hard at it for days now. We have a list as long as your arm of little jobs that need to be attended to ; there’s a hole in one of the kettles, lots of little rigging fixes, and with the conditions easing up Casey has also decided that its time to re-attach the starboard steering wheel. Although it doesn’t look likely that we’ll be tacking any time soon.

People have started peeling off the layers and no doubt some are relishing the thought of a rain squall and the shower it will provide, they’ll have to remember to lather up quick and rinse off even quicker though! These tropical rain squalls can end as quickly as they appear, often leaving the unfortunate bather covered in soap with no way to rinse off until the next squall that might never come.

We just got news that Michi’s (Michael Mueller/GER) partner gave birth to a healthy little girl. Congratulations to you both and a message for Micki (that’s the mother) we will try and get to Rio as quick as we can so that we can stick Michi on a plane ASAP. After we got the news a bottle of champagne appeared very quickly and was gone even quicker. We have another little party planned for the new father tomorrow. I think that Bob Greenhalgh is feeling a little out of it now because he’s the only crewmember who’s not a father! Dad’s army for sure.

Rick Deppe – MCM

PUMA Leg Five Day 8 QFB: received 22.02.09 1614 GMT

Team Puma has a documentary team following us around in port – it’s my job to fill in the blanks when we are at sea. I was having a beer with DK, the sound guy, while we were in Qingdao and we got to talking about some of the funny stuff that’s happened on the boat while we have been at sea. I was telling him about the first time the boat crossed the Equator on leg one and how on that occasion ‘there had been a number of first timers including Kenny, who we had initiated with Vegemite (which he hates) in his hair. I told him that someone who hasn’t crossed the equator is called a Pollywog and that there is a name for someone who has but that I was not sure of the word….. “Shellback”, he said immediately, turns out that DK had been in the US Navy prior to being a sound guy and was very familiar with equator crossing ceremonies. I decided to do a little research and came up with the following on Wikipedia… there’s much more.

The ceremony of Crossing the Line is an initiation rite in the Royal Navy, U.S. Navy, U.S. Coast Guard, and other navies which commemorates a sailor’s first crossing of the equator. Originally the tradition was created as a test for seasoned sailors to ensure their new shipmates were capable of handling long rough times at sea. Sailors who have already crossed the equator are nicknamed (Trusty) Shellbacks, often referred to as Sons of Neptune; those who have not are nicknamed (Slimy) Pollywogs.

Il Mostro will make its third equator crossing tomorrow as we head back to the southern hemisphere, I’m guessing that the event will occur with hardly a mention.

Rick Deppe – MCM

Leg Five Day 9 Daily Story: Doldrums Compression Gives Hope To Back Markers

Posted: 22 Feb 2009 07:45 AM CST

Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), pathfinders in this 12,300 nm leg from Qingdao to Rio de Janeiro, has arrived in the Doldrums, much to the relief of the Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) who started leg five of the Volvo Ocean Race some 19 hours behind the rest of the fleet and now has a chance to close their deficit.

“The last sched has just come in and Ericsson 4 has finally parked – so, at last, the Doldrums are really there – people were starting not to believe me,” wrote Tom Addis, the navigator onboard the blue boat.

Telefónica Blue still has good breeze and is all set to make up some miles while the pressure holds. “We normally dread the light breeze that comes with this sort of transition, but, to be honest, we are all looking forward to the change in routine and the opportunities that it presents,” Addis said. The boat is still averaging 16 knots to Ericsson 4 and PUMA’s nine.

Meanwhile, in the thick of clouds and light winds, Joca Signorini, the Brazilian trimmer on Ericsson 4, says the last 10 hours or so have been painful. “We are now trying to keep moving and waiting to see what happens with the others,” he said.

It will be an exciting few days now, as the backmarkers make gains on the leaders who are struggling. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE), currently in third place, reports wind speed of below five knots, so this team too, has arrived at the ITCZ (Inter-tropical Convergence Zone otherwise known as the Doldrums). The Telefónica Blue team reckons they only have a few hours to go before they too, will be fighting with clouds and fickle winds.

The fleet is still picking its way through the Marshall Islands, a group of 29 atolls and five islands. Green Dragon (Ian Walker/GBR) on her course, some 100 nm east of the track of Ericsson 4, will pass closer to the islands than the rest of the fleet.

The islands sound so interesting, according to the digital version of the Pacific Ocean pilot book, which Telefónica Blue has onboard, that Tom Addis thinks he might like to return one day for a more relaxed sailing holiday with his family, although he says, “If you see me in the street, please remind me not to set out from Qingdao in a Volvo 70.”

With the Doldrums comes rain, often in heavy bursts, which in turn, means clean crews and less smelly boats, as everyone onboard is able to have a tropical shower and a change of clothes. Ken Read, skipper of second-placed PUMA, says he has been in some smelly situations, but the interior of PUMA is rapidly passing them all as a top player in this week’s smelliest place on earth.

The monotony of a week of blast-reaching has not even been broken by wildlife to observe. Magnus Olsson (Ericsson 3) is very disappointed about this. No dolphins, no whales and no birds have been sighted, just the odd flying fish. That will all change, once the fleet reaches the Southern Ocean and the home of the Albatross and other sea life. “The birds down there are just fantastic,” says Olsson, who has a big fascination of the Albatross and its way of sweeping over the surface and diving between the waves without moving its wings.

Magnus will be pleased to learn that a large part of the monies raised from the Virtual Volvo Ocean Race competitors is to be donated to the Save the Albatross campaign in order to help prevent the extinction of these majestic birds.

At 1300 GMT today PUMA is 21 nm behind Ericsson 4, but averaging the same speed. Ericsson 3, however, is putting the pressure on PUMA from just three miles astern and is still averaging just over 11 knots. The gap of over 200 nm for both Telefónica Blue and Green Dragon has now been cut significantly. Telefónica Blue has closed to 170 nm, making a gain of around 90 nm in the last 24 hours, while Green Dragon is still going strong, out to the east, and has cut 77 nm out of Ericsson 4’s lead.

Leg Five Day 9: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 9,545 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +21
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +25
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +170
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +196

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Automatiska trackingsystem är ett bra sätt att ha koll på var båten befinenr sig. AutoPosition TR-151 ready2Go är ett nytt sådant system. Om båten stjäls kan man med hjälp av AutoPositions enhet följa båtens färdväg och direkt meddela polisen båtens aktuella position.

Pressrelease:

Enheten kan användas som både stöldlarm och som nödlarm när man är ute på sjön. Stöldlarmet kan utlösas om förtöjning lossnar eller om någon stjäl eller bogserar bort båten. Som stöldlarm får man ett SMS direkt till sin mobiltelefon och man kan på AutoPositions karttjänst på Internet direkt se var båten befinner sig.

Vid en nödsituation eller trängt läge skickas ett SMS med positionsinformation till en eller flera förinställda mottagare. Det är en stor trygghet att veta att någon direkt kan se ens position om det skulle inträffa en olycka.

Systemet kan också användas för att i efterhand se hur man seglat eller kört. Enheten skickar med inställbart tidsintervall sin position, informationen lagras på AutoPosition server och man kan enkelt med webbkarta se vart man har varit och hur man har seglat eller kört. Om man vill kan man låta sina vänner och bekanta, via karttjänsten på Internet, hålla koll på vart man befinner sig. AutoPositions karttjänst AutoPosition@WEB är en modern webbplats med ett brett användningsområde. Den är utformad för att passa de som har ett enklare behov av positionering lika väl de som vill få ut mer av sitt system.

Länk: www.autoposition.se

Kommentarer

Goran 20:40:21 2009-02-23

Vilken räckvidd har den och vad kostar det att skicka meddelanden?

Magnus 14:48:42 2009-02-24

Enheten kommunicerar via GSM/GPRS så räckvidden är samma som GSM’s täckning. Den har ett Telia Refill kontant kort och larm skickas till vanlig SMS kostnad. Tracking sker via GPRS och kostar inte särskilt mycket.

Nu finns det ett nytt vandrarhem på Nåttarö i Stockholms skärgård. Vandrarhemmet inryms i Östermars gård på öns norra sida. Gården består av fyra hus och ligger i ett mycket naturskönt område, nära till både badstrand och klippor. Sammanlagt har vandrarhemmet 32 bäddar fördelade i 4 hus. I den gula huvudbyggnaden finns en liten bröllopssvit inrymd med, i stort sett, bara en stor säng.

Vandrarhemmet öppnar verksamheten den 12 juli och är anslutet till STF. Detta innebär att det går att boka via STF:s hemsida. För att komma till Nåttarö utan egen båt är det lättast att ta Waxholmsbåt från Nynäshamn, därifrån tar det cirka 30 minuter att komma till Nåttarö.

Nåttarö blev utnämnt till naturreservat förra året på grund av sin fina natur. Ön har mycket bra badmöjligheter med både klippor och sandstränder (Stora Sand och Skarsand). Fiskemöjligheterna räknas som goda med förekomst av gädda, abborre och inte minst havsöring. Till det sevärda räknas Dovhjortarna som orädda betar i flock, havsörnen som har kommit tillbaka, märkliga jättegrytor och Drottninggrottan.

Nåttarö vandrarhem drivs av Din Skärgård som är en ekonomisk förening som har ägnat sig åt turism i Stockholms skärgård i cirka 20 år.

Hurtigruten, världens vackraste sjöresa, har länge varit ledande rese- och äventyrsarrangör på Svalbard, dvs. både huvudön Spetsbergen och omkringliggande ögrupper. Rederiet genomför såväl veckolånga sjöresor runt huvudön som tre- och fyradagarskryssningar från “huvudstaden” Longyearbyen till nordligaste delen av Spetsbergen och tillbaka.

I sommar utökar Hurtigruten sin kryssningskapacitet med över 50 procent genom att sätta in ett tredje fartyg, “M/S Expedition” i seglingarna på Svalbard.

Det nya Svalbardfartyget “M/S Expedition” kompletterar från och med början av juni den befintliga Hurtigrutenflottan på Svalbard, som består av det klassiska Hurtigrutenfartyget “M/S Nordstjernen” och det isbrytande expeditionsfartyget “Polar Star”. Liksom “Polar Star” kommer “M/S Expedition” att göra veckolånga kryssningar runt hela Spetsbergen, med början och slut i Longyearbyen, Svalbards huvudort med drygt 2200 invånare, ett antal bra hotell och restauranger, universitetsfilial och förmånlig shopping.

“M/S Expedition” har tidigare gått i reguljär trafik mellan Sverige och Åland. Fartyget, som har isklass 1B, byggs för närvarande om till mycket hög standard vid Aker Yards i Finland där det får 58 moderna utsideshytter med toalett och dusch och sammanlagd plats för 120 passagerare. Ombord finns efter ombyggnaden Isbjörnsklubben, Albatrossbaren, en utsiktssalong med 360 graders panorama över omgivningarna, stor, modern restaurang med plats för samtliga passagerare i en sittning, bastuavdelning, träningslokaler och stora däcksutrymmen med bl.a. utomhusplats för matlagning och grillning. Fartyget är på 6 336 bruttoton och är 105 meter långt.

– Med “Expedition” ökar vi vår kryssningskapacitet från ungefär 200 passagerare i veckan till över 300, säger Anne Ljungdahl, som är chef för Hurtigrutens verksamhet i Sverige, Finland och de baltiska länderna. Det gör att vi äntligen kan möta den kraftigt växande efterfrågan som under flera år funnits efter kryssningar runt Svalbards spännande och natursköna kuster där det både är de många, jättelika glaciärerna och det unika djurlivet med isbjörnar, valrossar och valar som lockar.

De veckolånga kryssningarna med “M/S Expedition” kommer att utgå från och avslutas i Longyearbyen varje tisdag från början av juni till början av september.

Länk: www.hurtigruten.com

STOCKHOLM, Sweden (Feb. 23, 2009) – På den andra veckan av Leg 5 i Volvo Ocean Race ligger Ericssons båda båtar på första respektive tredje plats på väg mot Rio de Janeiro i Brasilien. De tre ledarbåtarna har nu passerat ekvatorn i Stilla Havet med Ericsson 4 i ledningen. De senaste dagarna har besättningarna seglat i lätta och lugna vindar.

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

The top three in the fleet have crossed the Equator in the Pacific Ocean, led by Ericsson 4 earlier today. The past few days have seen the sailors contending with the light and shifty winds and sudden squalls associated with life at the Equator.

Ericsson 4, skippered by Brazil’s Torben Grael, gave up half the lead it held on Friday afternoon as a result of leading into the unsettled weather, but today had reopened an advantage of 21 nautical miles over Puma at the 1306 GMT position report.

“We think we’re through the Doldrums, and we passed the Equator early on today,” said Ericsson 4 media crewman Guy Salter. “We slowed down probably more than the boats behind us. On the satellite pictures there were a lot more clouds that seem to have evaporated as time went on. We slowed for a bit, but it wasn’t the classic Doldrums experience through the Atlantic.”

Ericsson 4 was approximately 100 nautical miles south/southeast of Nauru, the world’s smallest island nation (in area). Teammate Ericsson 3, led by Sweden’s inimitable Magnus Olsson, was 24 miles behind.

“It has been a very nice and at the same time an enormously exciting day in the Volvo Ocean Race,” said Gustav Morin, media crewman aboard Ericsson 3. “During the night we made huge gains on the front fleet and in the morning we could see Puma in bearing 90 degrees. And by then we were still gaining. On the [latest] sched Puma was three miles ahead and our sistership [24] miles. No big gains or losses during the day between us.”

The fleet has covered more than 3,000 nautical miles in the first 10 days since setting off from Qingdao, China, putting the five boats on a fast pace. With the Equator cleared, the next tactical hurdle is the southern hemisphere inter-tropical convergence zone, around latitude 8 degrees South, another area of light and shifty winds.

Their decisions in the coming days will not only affect how they traverse that area, but also how they set up for a run at the leg’s first scoring gate at latitude 36S. The first boat across the parallel off New Zealand earns 4 points and each boat thereafter a half-point less.

“Our long-term plan is to aim for gap between Vanuatu and Fiji, with a restriction on not passing west of Vanuatu,” said team meteorologist Chris Bedford. “South of Fiji we expect the wind to be southeasterly. Because it’s hard to make easting in a southeasterly wind, we would prefer to be closer to Fiji for a better angle south towards the scoring gate. To be west, near Vanuatu, could mean a course dead upwind to the gate.”

Fiji lays more than 1,000 nautical miles on the horizon, which means the leaders will probably pass by there later this week.

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 23, 2009, 1306 GMT)
1. Ericsson 4, +9,303 nautical miles to finish
2. Puma, +21 NM
3. Ericsson 3, +24 NM
4. Green Dragon, +126 NM
5. Telefónica Blue, +135 NM

Se på film från båtarn:
Racing Team meteorologist will be available on

www.r2prod.net/ERT

www.thenewsmarket.com/Ericsson

Bilderna:
Stora bilden:
Magnus Woxen vid rodret på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.

Lilla bilden:
Eivind Melleby till rors med PUMA i bakgrunden. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.

När vi kommer in på bryggplatsens portal möts vi först av lite båt & natur relaterade nyheter, och vi känner oss genast hemma. Efter en stund har vi upptäckt att det finns en karta med Sveriges gästhamnar och naturhamnar utmärkta, och faktiskt inte bara det, utan även mindre bryggplatser som man troligast inte skulle hitta i någon turistguide, och genast blir man nyfiken om den där lilla bryggan finns med som jag brukar åka till när vi skall bada.

När iden om portalen började gro, var det faktiskt just dom mindre och inte alltid välkända “naturhamnarna” jag var mest intresserad av att kartlägga säger Jerry Edfors, (Skapare och redaktör på bryggplatsen). När jag sedan spann vidare kom liksom resten av funktionerna med av sig självt.

Hamnarna i kartans databas kan vem som helst bedöma, redigera, skapa nya, bifoga bilder osv. Vi hittar till och med funktion att kopiera en karta med valfri hamn till sin egen hemsida.

Sen finns det en loggbok, eller alla som blir medlem kan få en egen loggbok, vilket är ett bearbetat blogg-system, bl.a. kan man med Google-karta lägga till position i sina logg/blogg inlägg.

En annan intressant finess i loggboken är ett gps program du kan installera på din mobil telefon om den har inbyggd gps, och på så sätt spåra dina båtresor, och få den lagrad i din loggbok där du sen kan välja om du vill spara privat, publicera eller blogga om den.

Vi har en hel del planerade tester och artiklar, samt lite andra projekt och lekar som skall komma under vår/sommar berättar Jerry, jag vill inte avslöja allt, möjligtvis kan jag berätta att jag har fått tag i en bra Kock som skall ha en en matspalt på sidan, och om allt blir som vi planerat blir det verkligen en annorlunda och häftigare matspalt än vi är vana vid.

Länk: www.bryggplatsen.se

Kommentarer

Petter 15:16:25 2009-02-20

Kjempe fin side. Kommer til å bruke denne masse til sommeren når turen går til svenskekysten.

nils 18:22:43 2009-02-20

bryggplatsen var ju riktigt finurlig

I Kolström, den lilla farleden för småbåtar förbi Ingarö kyrka mellan Baggensfjärden och Ingarö, kommer en båttvätt att etableras alldeles under motorvägsbron till Ingarö.

Pressrelease:

Ägaren, Bengt Nordfors, välkänd operasångare bland annat från Fantomen på Operan vill slå ett slag för miljön och göra det möjligt för motor- och segelbåtar att bottentvätta i hans nya anläggning.

I planerna ingår också att starta Café Kolström ombord på husbåt i hamnen.

Båttvätten, en ECO S 300, kan tvätta motor- och segelbåtar med maxbredd i vattenlinjen om 3 m och största köldjup om 2 m. All materia som borstas bort, samlas upp för senare destruktion.

Anläggningen kommer att vara i drift från den 1 maj.

Bengt Nordfors:
“Jag har länge velat göra något för miljön. Som båtägare och ägare till en mindre båthamn har jag länge funderat på problemen med bottenfärgers giftighet. Jag vill ge båtägarna en chans att äga sina båtar utan att behöva bottenmåla alls.”

Gustaf O Douglas:
“Vi är glada över att äntligen få en båttvätt i Värmdö-området. Att från Värmdö/Ingarö köra till andra båttvättar i Nynäshamn, Trosa, Lidingö eller Vaxholm har inte varit optimalt. Vi önskar Bengt lycka till med sin satsning på miljön.”

Bilden visar Boatwasher i arbete i Vasahamnen i Stockholm. Foto: Boatwasher.

Nu har det böärjat röra på sig på allvar för den “klimatsmarta” vattenfarkosten Evolo. Det är några studenter på KTH som har kommit ganska långt i studierna och arbetet med denna annorlunda farkost.

Ett av sätten att skapa mer intresse kring produkterna är en blogg som nyligen har startats. Där finns både inlägg och kommentarer samt en video.

Länk: www.kthpainsidan.se/category/bidrag/klimatsmart-vattenfarkost

Kommentarer

Jocke 12:22:44 2009-02-20

Bloggen har pågått ett tag på www.evolo.se. Där finns också lite mer aktuella bilder!

Det börjar bli riktigt tajt i toppen för Volvo Ocean Race på väg mot Rio. Bara 2 Nm skiljer ettan Ericsson 4 från tvåan, Puma. Även Ericsson 3, på tredje plats, har tagit in en del på Torben Grael & Co. ombord på Ericsson 4. Det skiljer endast 65 Nm mellan ettan och trean när 10 300 Nm återstår av denna enorma etapp.

Här är den senaste pressreleasen från Volvo Ocean Race högkvarter:

Leg Five Day 6 Daily Story:Wet, Hot And Manky

Posted: 19 Feb 2009 07:25 AM CST

It is still a hot port-gybe reach for the five boats engaged in the charge south during leg five of the Volvo Ocean Race. The fleet is currently 1200 nm north of New Ireland in the Solomon Islands, the area where the doldrums are lurking and light and shifty breeze await.

Top boat is Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), with PUMA (Ken Read/USA) positioned neatly on her starboard hip, 45 nm to the northwest, but only 10 nm astern. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) has chosen the middle road, while Ian Walker still has Green Dragon in the east, 156 nm further east than PUMA. Bringing up the rear is Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED), who is ploughs a lonely furrow almost exactly the wake of Ericsson 3, but 267 nm behind Ericsson 4.

Reaching, although rather monotonous, does have its advantages. There are no sails or gear to stack when the boat tacks, and it looks as if this will be the case for at least another week. “The stack has stayed pretty much in place for the best part of a week, apart from a bit of carting it forward and aft to help the trim of the boat,” says Telefónica Blue’s Simon Fisher.

The downside of reaching is the spray, which soaks the crew’s eyes with salt. “They get red and very sore,” explains Ericsson 3’s MCM, Gustav Morin. “We have helmets with eye protection and different kinds of goggles to protect them, but it’s tricky to see through the glass.”

Onboard Telefónica Blue, various fashion items have appeared to deal with the spray situation. “Whilst the majority have stuck with the trusty old surf helmet and visor, David Vera has mixed things up a little with a very fetching pair of safety goggles and Michael Pammenter is sporting a pair of scuba goggles. The latter, whilst looking a little ridiculous, seem to be pretty effective, although this was almost not the case, as, whilst getting them out of his bag, Mike managed to stamp on them, popping the lenses out,” said Simon Fisher.

Although the miles are clicking off nicely, around 2,000 nm already safely consigned to history, conditions for the fleet are, in the words of Ericsson 4’s watch captain, Brad Jackson, “wet, hot and manky,” – the ideal breeding ground for all sorts of nasty rashes and sores. “I am not looking forward to what Ryno (Ryan Godfrey), Nipper (Guy Salter) and Blood (Phil Jameson) start coming out with. Over the length of this leg, there could be some new varieties,” he said.

Hold that thought until 1300 GMT tomorrow.

Leg Five Day 6: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 10,549 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +10
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +105
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +246
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +267

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Båtliv ökade förra året upplagan till 142 000 ex per utgivningstillfälle och är ohotad som Sveriges största båttidning. Det är TS (Tidningsstatistik AB) som står för den officiella kontrollen av tidningarnas upplagor. Båtliv har betydligt större upplaga än alla andra svenska båttidningar tillsammans.

Av de svenska båttidningarna är Båtliv, Praktiskt Båtägande och På Kryss (Svenska Kryssarklubbens medlemstidning) TS-redovisade.

Medan Båtliv ökar sin upplaga med hela 2 800 exemplar till 142 000 så minskar På Kryss med 300 ex till 27 300 ex. Praktiskt Båtägande minskar med 500 ex till 22 100 ex per utgivningstillfälle.

Båtlivs upplaga är fullt jämförbar med flera andra stora organisationstidningar. Båtlivs prenumeranter betalar för sin tidning som en del av medlemskapet i en båtklubb.

– Detta är en av Båtlivs största fördelar. Vi vet att alla våra läsare har en egen båt, det är därför de får tidningen, säger chefredaktör Lars-Åke Redéen.

– Båtliv är unik bland båttidningar i hela Europa med sin höga upplaga. Den har en mycket starkt ställning på marknaden och både för oss som skriver i tidningen och för annonsörerna är det en väldigt stor fördel att veta att läsarna har en egen båt.

Fotnot: Båtnytt, Vi Båtägare och Segling är inte TS-redovisade, men brukar uppge upplagor på 20 000 (Vi Båtägare och Segling) – 30 000 ex (Båtnytt).

Kommentarer

E. Johansson 11:02:56 2009-02-20

Grattis till en bra tidning!

Nya Nord West 370 SportsTop kommer att visas för första gången på svenska ostkusten den 27 februari – 8 mars på Stockholmsmässan. Detta är den fjärde version av Nord Wests lovordade 37-fotare; Nord West 370 SportsTop. Sedan tidigare finns Flybridge, Coupé och en öppen daycruiser, 370 Sport, som vann Boat Innovation Award vid lanseringen i november.

Pressrelease:

Liksom Sport-versionen erbjuder den här båten sol och salta stänk och med en rymlig cockpit för socialt umgänge. SportsTop-versionen har samma driftekonomi, egenskaper och karaktär.

Båten har en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med en duschkabin.

Med en ny placering, jämfört med Flybridge och Coupe, ligger pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nedsänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.

Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED-belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS.

Länk: www.nordwest.se

Kommentarer

Anders 16:28:58 2009-02-20

Givetvis en direktlänk till www.nordwest.se.
Synd att inte Båtliv själva kan skriva nåt. Jag hade själv en sån båt en gång, men den fastnade, tyvärr.

Lars-Åke Redéen 11:04:05 2009-02-21

Synd att du fastnaden med båten, men det kanske berodde påföraren?
Vi skriver så mycket material vi hinner själva, men vi tar även in pressreleaser på hemsidan. När vi gör det märker vi dem tydligt.
Båtlivs redaktion

Anders 14:12:51 2009-02-26

Tycker fortfarande att ni är dåliga på skriva!!!

Lars-Åke Redéen 19:00:34 2009-02-26

Jag tror att vi har förstått det.

På Allt för sjön i Stockholm är det svensk premiär för Bavarias senaste motorbåtsserie. Den modell som visas är Deep Blue 46. Allt för sjön pågår 28 februari till och med 8 mars. Båten hade världspremiär på båtmässan i Düsseldorf i januari och kommer att visas på flera mässor under våren, men i Stockholm är det nordisk premiär.

Den nya båtserien har tagits fram i samarbete mellan BMW Group Designworks USA. Designteamet har skapat ett helt nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum.

Båten kommer att sätta en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt. En ny typ av skrovform, en slags “full body”, ger enligt generalagenten en fantastisk volym invändigt.

En innovativ lösning av däcket ger ”promenadstråk” från badbryggan till stäven. En unik lösning av layouten på sittbrunnen ger fartygskänsla.

På samma sätt som med övriga Bavariabåtar är priset väldigt konkurrenskraftigt. För Deep Blue 46 är grundpriset från cirka 4 070 000 med dubbla Volvo Penta D6-330 hkk dieselmotorer.

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Bernt 08:54:56 2009-03-06

Vilka snygga linjer! Verkligen något nytt i motorbåtsvärlden.

Hans 10:05:03 2009-03-06

Snyggt? Jag tycker att det ser ut som en sardinburk.

Mackan 13:27:47 2009-03-07

Du har rätt, men är det verkligen sant?

Anders 08:31:30 2009-03-08

Ja, jag tycker fortfarande att 4 miljoner är ganska mycket pengar.

Andreas Sundberg 23:08:21 2009-06-24

Mycket pengar absolut men helt klart den snyggaste båt jag nånsin sett.

Under januari minskade Statoils försäljning av E85 med 65 procent jämfört med toppnoteringen i oktober 2008. Den minskade försäljningen motsvarar ett ökat koldioxidutsläpp om drygt 7 800 ton under januari. Detta trots att 18 731 nya etanolbilar har registrerats i länet sedan oktober 2008.

Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 353 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin.

– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade långinblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under januari 2009 utgjordes till 6,9 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60,1 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under januari 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 13 045 ton, motsvarande cirka 4 387 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

– Många vill minska sin klimatpåverkan och fortsätter att tanka E85 trots att det blir dyrare per kilometer än att tanka bensin. Men i tider med ekonomisk oro är det bara att konstatera att det finns en hel del som väljer det alternativ som är billigaste snarare än det som är bäst för klimatet, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

All etanol i svenska Statoil försäljning av E85 är verifierat hållbar. Det innebär att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kommer från brasilianska sockerrör vilket minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.

Ericsson 4 har det senaste dygnet lyckats utöka sin ledning i Volvo Ocean Race etapp till Rio de Janeiro med några sjömil. På onsdagsmorgonen var ledningen över tvåan i tävlingen, amerikanska Puma, 13 Nm.

Ericsson Racing Teams internationella besättning fortsätter dock att kämpa för att behålla ledningen och vinna Leg 5. De båda tätbåtarna bevakar dock varandra och släpper inte varandra ur sikte.

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

As if stuck together by bungee cord, Ericsson 4 stretches out a bit before Puma reels in the lost miles. This has played out over the past three days, since the conditions have abated from the full-on blow the first two nights of the leg bound for Rio de Janeiro, Brazil.

At today’s 1300 report, Ericsson 4 led Puma by 4 nautical miles. Ericsson 4 was about 24 nautical miles east of Puma as they made a course due southeast to the east of the northern Mariana Trench.

The International crew’s lead is down from a peak of 9 miles at the 0408 report, but still better than the even pacing the two were recorded as at last night’s 1918 report.

“Racing-wise, things are going really well,” said Ryan Godfrey, bowman aboard Ericsson 4. “The boat loves these reaching conditions and with every sched we gradually build our lead over the chasing Il Mostro.”

As the leaders cross the 20th parallel, the conditions have warmed considerably from the first two nights. The leaders are still anticipating reaching the northeasterly trade winds tomorrow or the day after, but in the meantime they’re taking an opportunity to pack away some of the cold-weather gear for awhile, until they dive into the Southern Ocean.

“Dry-out time aboard today,” said Godfrey. “The temperature has really made a change for the better and this afternoon has been a great opportunity to pack up the double layer sleeping bags and mattresses. It’s also been nice to see all the condensation moisture that forms throughout the boat start to evaporate away.”

Life is similarly pleasant aboard Ericsson 3, which has been at sea for all of the past seven days, save for two hours, after departing Taiwan to complete Leg 4.

Firmly entrenched in third place, Ericsson 3 was pacing 142 nautical miles behind the fleet leader. The Nordic crew has welcomed the two newcomers with jokes and tales.

“There is good mood among the guys,” said media crewman Gustav Morin. “Everyone is joking, telling stories and laughing while we are trying to make the boat go as fast as possible.”

Newcomers Arve Roaas and Magnus Woxen are race veterans, but Roaas has never sailed the VO 70 before. Woxen did the last race as a member of Ericsson Racing Team.

“The VO 70s are better in every way,” said Roaas. “They’re a lot quicker and actually a bit drier, under deck that is. And if the swing keel system is as reliable as I hear it is, it’s a lot better than the water ballast system.”

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 18, 2009, 1321 GMT)
1. Ericsson 4, +10,886 nautical miles to finish
2. Puma, +4 NM
3. Ericsson 3, +142 NM
4. Green Dragon, +207 NM
5. Telefónica Blue, +284 NM

Här är en vodcast (video) från Chris Bedford, Ericsson Racing Teams meteorolog:
http://www.r2prod.net/ERT/folders/FLASH_FILES/preview.php?video=videos/BEDFORD_WX

En professionell OS-satsning och en välförtjänt bronsmedalj gav starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Anders Ekström utmärkelsen Årets seglare 2008. – Det är jättekul, verkligen en ära, säger Anders Ekström.

Pressrelease:

Det är andra gången som den framgångsrika besättningen får utmärkelsen. Första gången var 2003.

– Men det gör det inte mindre roligt att vi får priset igen. Alla gånger är lika roliga, säger Anders och skrattar.

– Årets seglare borde ju gå till någon av Sveriges bästa seglare så det känns mycket skoj, säger Fredrik Lööf som även fått utmärkelsen 1994, 1997 och 2000 för sina resultat i finnjolle.

Efter OS i Aten lade Fredrik och Anders all fokus på Qingdao 2008. Under den perioden gjorde de även flera lyckade placeringar på olika världscuptävlingar och mästerskap, bland annat med en andraplats på EM och en fjärdeplats på VM 2005. De får utmärkelsen Årets seglare för den väl genomförda OS-satsningen som resulterade i ett olympiskt brons.

Fredrik Lööf och Anders Ekström har nu valt att avbryta sin gemensamma satsning. Fredrik Lööf satsar vidare mot OS 2012 tillsammans med tidigare finnjolleseglaren och VM-femman Johan Tillander. Anders Ekström tar en paus från heltidsseglingen och ska i stället slutföra sina studier.

– Men jag håller på med en del mindre projekt under tiden. Och så är det ju VM i starbåt i Varberg i sommar, säger Anders.

Motivering
Efter ett mindre lyckat OS i Aten 2004 lade Fredrik Lööf och Anders Ekström, KSSS, upp en strategi inför OS 2008 i Qingdao. Under en fyraårsperiod lade de all fokusering på Kina, där de efter en lysande grundserie ledde inför medaljfinalen. Där försvann dessvärre guldet men killarna får utmärkelsen efter att ha genomfört en professionell OS-satsning och tagit en mycket välförtjänt bronsmedalj.

Övriga utmärkelser från Svenska Seglarförbundet Vinges Kanna – bästa manlige kappseglare Stellan Berlin blev världsmästare i 2.4mR-klassen på Gran Canaria, Spanien. Med sina fem VM-guld är han därmed en av Sveriges mesta mästare i segling.

Reimerspokalen – bästa kvinnliga kappseglare Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo. Josefin vann såväl SM som JSM i e-jolle och efter VM inledde hon sin nya karriär i laser radial med årets tredje SM-guld.

Halvan – bästa juniorplacering på ett VM, EM, JVM eller JEM
Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo.

Geddapokalen – bästa junior
Jesper Stålheim, KSSS, har genom hård träning, framför allt under sin tid på seglargymnasiet i Ängelholm, utvecklats till ett av Sveriges största framtidshopp i en av de tuffaste juniorklasserna. Han får Geddapokalen för sin seger i JEM i laser i Frankrike.

Lyftet – bästa utveckling
Anna Kjellberg, GKSS, med besättning fick ett wildcard till damtävlingen i Match Cup Sweden. De åkte dit med ambitionen att se och lära – och tog sig till final. Där blev emellertid världsettan Claire Leroy, Frankrike, för stark. Under året har Anna och hennes besättning också tagit hem totalsegern i Nordic Women’s Matchracing Tour.

Besättningen har under året bestått av: Annika Ölme, Ann Dahlsten, Vanja Lundberg, Johanna Lyrstrand, Anna Nordlander, Theres Benito, Linda Johansson, Malin Källström, Madeleine Magnusson, Lotta Harrysson och Nina Barne.

Nakterhuset – bästa havskappseglare
Med den imponerande serien 1-1-1-1-2-1-(6)-3-1 vann Ralf Aspholm, KSSS, med besättning årets EM i havskappsegling enl ORCi-regeln och hade hela 36,25 poäng tillgodo på tvåan. Man blev även svenska mästare under året.

Besättningen bestod av Ralf Aspholm, skeppare och pitman; Matthew Humphries; taktiker; Emil Wiberg, rorsman; Johan Barne, navigatör; Tore Lewander, stortrimmer; Peter Andersson, spinnakertrimmer; Christofer Brugge, försegelstrimmer; Fredrik Aurell, fördäck; och Kimon Sfiris, mastman.

Nakterhuset utses av Svenska Havskappseglingsförbundet

Årets tränare
Jimmy Talén har ställt om arbetet från riksidrottsgymnasium till regionalt gymnasium i Ängelholm och dessutom även utvecklat delar av verksamheten. Han har organiserat och genomfört flera uppskattade träningsläger och delat med sig av sina kunskaper till många seglare. Genom idogt sailcoacharbete har Jimmy en stor del i den tränarutbildning och klubbutveckling som skett i hans region.

Årets arrangör
SS Norderviken genomförde med bravur SM i laser master. Med en stor portion kraft och energi har SS Norderviken arrangerat ett gemytligt och proffsigt event såväl på vattnet som på land. Möjligheten att inför SM-dagarna kunna delta i träningsläger på plats gör också helhetsintrycket av tävlingen än bättre.

Utdelning av utmärkelser
Utmärkelserna delas ut på Allt för sjön-mässan, Älvsjö.
Tid: Torsdag den 5 mars kl 17:45.
Plats: Mustos monter, C11:29

Regattaprogram för SWE Sailing Team
ISAF Sailing World Cup
4-10 april – Prinsessan Sofias regatta, Palma de Mallorca (Spanien)
18-24 april – Semaine Olympique Francaise, Hyères (Frankrike)
27-31 maj – Delta Lloyd Regatta, Medemblik (Nederländerna)
20-24 juni – Kieler Woche, Kiel (Tyskland)
14-19 september – Skandia Sail For Gold Regatta, Weymouth/Portland (Storbritannien)

VM/EM i de olympiska klasserna
5-14 juni – 470-EM, Traunsee (Österrike)
3-11 juli – finnjolle-VM, Köpenhamn (Danmark)
5-12 juli – starbåts-EM, Kiel (Tyskland)
9-17 juli – laser radial-EM, Köpenhamn (Danmark)
12-19 juli – 49er-VM, Riva del Garda (Italien)
27 juli–1 augusti – matchracing-VM (dam), Lysekil (Sverige)
30 juli – 9 augusti – laser radial-VM, Karatsu (Japan)
30 juli–9 augusti – starbåts-VM, Varberg (Sverige)
31 juli–7 augusti – laser-EM, Borstahusen (Sverige)
6-9 augusti – matchracing-EM, Middelfart (Danmark)
20-26 augusti – laser-VM, Halifax (Kanada)
20-28 augusti – 470-VM, Köpenhamn (Danmark)
21-29 augusti – finnjolle-EM, Varna (Bulgarien)
29 augusti–5 september – 49er-EM, Zadar (Kroatien)