nyhetstest

Äventyraren Ola Skinnarmo förbereder som bäst sitt nästa äventyr, en seglats på 6 000 sjömil genom Nordostpassagen. Precis som den legendariske polarforskaren Nordenskiöld gjorde 1878. På Båtmässan i Göteborg kommer han under lördagen att berätta om expeditionen och de hårda strapatser som väntar.

– Intresset för Skinnarmos föreläsning är så stort att vi beslutat oss för att flytta den till Kongresshallen, så att alla besökare ska få plats, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Ola Skinnarmos expedition startar i mitten av juni från Skeppsbron i Stockholm. Expeditionen kommer också till Göteborg innan den seglar norrut mot Tromsö. Seglatsen går vidare till Svalbard och Murmansk. Om allt går väl väntas expeditionen nå Berings Sund i mitten av september.

1800-talets äventyrare, Nils Adolf Erik Nordenskiöld skrev för alltid in sig i historieböckerna när han med skeppet Vega 1878-1880 blev den förste att segla Nordostpassagen, från Atlanten till Stilla Havet norr om Sibirien. Resan gick bra tills 100 sjömil återstod. Då frös fartyget fast i isen och Nordenskiöld och hans besättning tvingades övervintra i tio månader.

– Tyvärr är det allt mindre is uppe i Arktis numera. Men det finns ändå en stor risk att fastna. Eftersom isen blivit tunnare rör den sig också snabbare och är svårare att beräkna, säger Ola Skinnarmo.

Han ser expeditionen som en hyllning till Nordenskiöld men vill också sätta fokus på miljön och de förändringar som sker uppe i Arktis.

– Jag har själv sett att den globala uppvärmningen är ett faktum och tycker det är väsentligt att visa hur den kan komma att påverka oss i framtiden.

Expeditionens båt, Explorer av Sweden, är ombyggd och 57 fots Långedrag Marin från 1997 som anpassats för de tuffa förhållanden som väntar. Den har bland annat fått nya segel, ny navigationsutrustning och en genomgång av riggen vid Ö-varvet på Öckerö.

Länk: www.batmassan.se

Länk: www.skinnarmo.com

38 personer omkom eller saknas efter sjöräddningslarm under 2008. Det är 16 flera än 2007. Det visar den preliminära statistiken för Sjöfartsverkets ansvarsområde (hela svenska kusten inklusive internationellt vatten och insjöarna Vänern, Vättern och Mälaren).

Det är, trots den siffermässigt stora skillnaden, omöjligt att tala om några trender eftersom antalet förolyckade/saknade år efter år under mycket lång tid har funnits i intervallet mellan 25 och 40. Noterbart är att det finns tre kvinnor bland de omkomna/saknade, vilket åter visar på att det är männen som dominerar bland olycksoffren.

Under hela 2008 registrerades 1037 sjöräddningsfall, vilket är 250 färre än 2007. Ett larm till sjöräddningen registreras som sjöräddningsfall om det uppfyller något av kriterierna nöd, beredskap eller ovisshet. De flesta sjöräddningsfallen (715) har gällt fritidsbåtar. Övriga fall har bland annat gällt sjuktransporter från fartyg, larm om isolyckor, badolyckor och brohopp.

Vid nästan alla sjöräddningslarm deltar sjögående eller flygande enheter vid eftersökning och räddning. Under 2008 deltog sammanlagt 1691 enheter varav 265 flygande (räddnings- och ambulanshelikoptrar samt spaningsflyg).

Målen som är uppställda för sjöräddningen är att man ska kunna undsätta en nödställd inom 60 minuter i 90 procent av samtliga fall på nationellt vatten och inom 90 minuter på internationellt vatten som ingår i svensk sjöräddningsregion. Målet för nationellt vatten uppnåddes i 94 procent av fallen och till 91 procent på internationellt vatten.

Bilden: Sjöräddningssällskapets RescueRunner är ett av de effektivaste sätten att rädda människor som fallit i vattnet. Foto: Båtliv.

Kommentarer

Lena Johansson 10:11:41 2009-02-05

Som vanligt är det Sjöräddningssällskapets reklamfolk som skickat ut pr-material. Stämmer inte med verkligheten utan syftar bara till att skrämma båtfolket i Sverige så de skall skänka mer pengar till en samling rika gubbars leksaker. Heder åt Kryssarklubbens tidning På Kryss som vågar ifrågasätta. När får vi se samma rakryggade hållning från Båtliv?

Båtliv 11:39:48 2009-02-06

Tack för kommentaren. Underlaget kommer från Sjöfartsverket, inte SSRS. Det är den officiella statistiken för sjöräddningen i Sverige.
Båtlivs redaktion

QINGDAO – Onsdag 4 februari – Ericsson Racing Team har beslutat att Magnus Olsson, som varit tillfällig skeppare på Ericsson 3, behåller ansvaret ombord. Anders Lewander som var skeppare under de tre första etapperna av Volvo Ocean Race kommer att stiga åt sidan.

Pressrelease:

Anders Lewander tvingades avstå etapp fyra av jorden runt-kappseglingen på grund av en knäskada. Han är nu återställd från sin skada men efter en diskussion med teamledningen kommer han att lämna sin position.

– Att vara skeppare i Volvo Ocean Race är otroligt krävande. Uppdraget ställer stora krav på ledarskap. Vem som helst som tar sig an uppgiften vet vilka utmaningar som väntar. Med tanke på de svåra utmaningar som väntar Ericsson 3 så har vi bestämt oss för detta i syfte att ändra inriktning och dynamik ombord. Därför har vi bett Magnus stannar kvar som skeppare, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

– Den senaste etappen var mycket tuff för Magnus och besättningen då de fick avbryta seglingen och gå in till Taiwan för att reparera sin skadade båt. Och ännu tuffare lär det bli om vi lyckas laga båten och starta nästa delsträcka. Då väntar i princip en enda lång etapp från Taiwan till Rio de Janeiro med bara ett mycket kort stopp i Qingdao för att ta ombord mat och förnödenheter. Med det scenariot är det naturligt för oss att be Magnus fortsätta som skeppare, säger Richard Brisius.

– Anders lämnar teamet men jag vill understryka att han har spelat en viktig roll i vår kampanj sedan han utsågs till skeppare i maj 2007 och har varit ledande i att välja ut och bygga upp besättningen, säger Brisius.

– Självklart är jag besviken över att behöva lämna teamet. Vi har tre pallplatser på de tre första etapperna och jag är stolt över vad vi åstadkommit. Helt klart är att man lär sig av sina erfarenheter och går vidare. Jag kände till förutsättningarna när jag accepterade rollen som skeppare, säger Anders Lewander.

Magnus Olsson, som gör sin sjätte kappsegling jorden runt, är för närvarande kvar med Ericsson 3 i Taiwan för att övervaka reparationsarbetet.

– Det är med blandade känslor jag tar över som skeppare. Jag är givetvis stolt över vad vi åstadkommit. Samtidigt är jag ödmjuk inför det ansvar som Ericsson Racing Team gett mig. Och vi känner alla pressen att fortsätta att leverera bra resultat, säger Magnus Olsson.

Norrmannen Eivind Melleby, som missade etapp 4, är tillbaka ombord på Ericsson 3 för etapp fem.

Bilden:
Magnus Olsson Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Svensk segling satsar på damernas Matchracing i OS 2012. – Vi har beställt åtta tremannabåtar och vill nu matcha de svenska damlagen mot OS i Weymouth, sade förbundskaptenen Magnus Grävare på seglarseminariet Meetingspot Göteborg på Båtmässan i Göteborg.

Pressrelease:

Den tredje upplagan av eventkonsultföretaget Brandspots seglarforum i samband med Båtmässan i Göteborg blev rekordstor och samlade närmare 200 deltagare från hela den svenska seglarvärlden. Stort intresse riktades mot nästa sommar-OS, där svensk segling siktar på revansch.

Fredrik Lööf presenterade sin nye partner på Starbåten, Johan Tillander, med flera mästarmeriter i bland annat Finnjolle och lämpliga fysiska förutsättningar som gast på Staren.

– Vi flyttar nu ner till Gardasjön med familjerna där vi sätter upp ett träningscamp tillsammans. Vi jagar guldet i OS 2012 och skapar nu de bästa möjligheterna för att kunna nå dit, menade Fredrik Lööf som vann brons i OS i Qingdao.

Förbundskaptenen i segling, Magnus Grävare, är också hoppfull inför OS:

– Vi har väldigt goda förutsättningar i den nya OS-grenen Matchracing för damer där Sverige har flera framstående team. ISAF, det internationella seglingsförbundet har bestämt att man ska segla en tremannabåt med avtagbar köl, en Elliott 5,9, så vi har beställt åtta båtar till Sverige.

– Normalt seglar tjejerna med fyra- och femmannabesättningar så det blir en viss omställning, men vår satsning bygger på att skapa goda förutsättningar för framgång i den klassen, sa Magnus Grävare vidare.

Två tjejer som har haft stora framgångar och nu ska jaga den första OS-medaljen gästade också Meetingspot. Linda Rahm tog dambrons i Match Cup Sweden och vann den internationella damtävlingen i Lysekil. Unga krutpaketet Anna Kjellberg gjorde succé i Match Cup Sweden genom att gå till final mot världsettan Claire Leroy.

Anna avslöjade att hon har en ny besättning för året:
– Jag har tagit över några väldigt rutinerade seglare från Malin Millbourns team, Malin Kjellström blir min nya taktiker, så det här blir ett spännande år.

Matchracing växer snabbt i popularitet genom sin publikvänliga och rafflande tävlingsform, vilket gjort den svenska deltävlingen i världsmästerskapet för Matchracing, Match Cup Sweden i Marstrand, till en stor succé på de två år den körts i nuvarande form.

– 2008 hade vi rekordpublik med 130 000 åskådare under veckan och ett fantastiskt internationellt startfält. I år bygger vi ut publikområdet och företagsevenemangen ännu mer och väntar oss ett minst lika stjärnspäckat startfält, berättade projektledaren Maria Carlunger i Brandspot, som tillsammans med GKSS ansvarar för evenemanget.

– Match Cup Sweden är Sveriges viktigaste och största seglingsevenemang och vi satsar i år på att förvalta det stora sportsliga förtroende den internationella seglarvärlden har fått för tävlingen och dess organisation, sa Peter Klock, klubbdirektör i GKSS.

Även VM, World Match Racing Tour, har förändrats i år. Presidenten Scott MacLeod och Tourens nye direktör Craig Mitchell var på plats och förklarade att en ny uttagningsmodell av seglare till VM-touren har lanserats i årets serie.

– De fyra främsta i årets VM är säkra, liksom de två främsta på ISAF-rankingen, två wild cards utses och två tar plats genom seger i de två kvalificeringstävlingarna i Långedrag och St Petersburg.

Vilka som kvalificerar sig från Sverige är inte klart, men såväl Magnus Holmberg som Björn Hansen, Mattias Rahm – årets segrare i Match Cup Sweden – som Johnnie Berntsson har chans att få starta.

Bilden:
Lysekils Women´s Match Cup 2008. Foto: Dan Ljungsvik.

Dåligt underhåll gör att alltfler fritidsbåtar får motorproblem till sjöss. I några fall leder det till allvarliga incidenter. Det visar en färsk rapport från Sjöassistans. Sedan 2004 har antalet fritidsbåtar med motorproblem ökat med 56 procent, till 519 fall 2008.

– Det är femte året i rad som vi kan konstatera en ökning av antalet fritidsbåtar med motorproblem till sjöss. Och det beror inte på sämre motorer utan på att underhållet fallerar, säger Jens Johansson VD på Sjöassistans.

Han pekar på enkla åtgärder som fritidsskepparen själv kan genomföra för att undanröja problemet, till exempel rengöring och översyn av bränslesystemet inför varje säsong.

Sjöassistans har byggt ut sitt nätverk med fler båtmekaniker, varv och marinor för att bistå fritidsskepparna. Vidare har operatörerna genomgått motorutbildning och båtägarna informeras kontinuerligt om den utökade assistansen.

– Vi löser idag sex av tio motorproblem ute till sjöss över telefon eller vhf. För något år sedan var den siffran två av tio. I förlängningen innebär det att allvarliga incidenter minskar då fler båtägare kan fortsätta för egen maskin och därmed slippa ligga och driva med påföljden att det blir ett sjöräddningsfall, säger Jens Johansson.

Sjöassistans samarbetar i Sverige med cirka 650 yrkesverksamma skeppare, 435 båtmekaniker och cirka 120 varv/marinor. Sjöassistans samverkar med Norge, Danmark och Finland. Årligen svarar man på cirka 25 000 samtal och handlägger cirka 1 300 fall. Sjöassistans ingår i Viamarekoncernen.

Länk: www.sjoassistans.se

Filmaren Joakim Odelberg har med sin kamera undersökt hur det ser ut på botten i svenska gästhamnar. Resultatet är en chockerande upplevelse. All slags skräp och avfall vilar under fritidsbåtarna. Filmerna har Joakim klippt ihop till en utställning som premiärvisas i Nordstan, Göteborg, 4 – 7 februari. På TV-skärmar kan man se idyllen ovanför ytan men också kontrasterna mot hur det ser ut på botten.

Så här säger Joakim Odelberg själv om sin utställning:
”Jag fick den här idén när min sambo och jag kom hem från en längre resa i Asien, där vi tillbringat 7 månader med hemkomst 17 april 2008. Låg sömnlös en natt och funderade på allt vackert jag sett när jag dykt där men också allt skräp och skit som jag sett. Det kunde vara plastsäckar, fisknät på drift, det kunde vara en gammal båtmotor, ja nästan vad som helst som vi bara dumpar i havet. Jag började fundera på hur det ser ut här hemma i Sverige och framförallt på västkusten där vi bor. Kom att tänka på småbåtshamnarna och drog en enkel slutsats utifrån vad jag hört från andra och vad jag sett. Där dumpas och slängs en hel del. Och det är just det vi har dokumenterat i populära småbåts/gästhamnar runt våra kuster i Sverige. Resultatet har blivit en utställning i form av en videoinstallation.”

Välkommen till öppningen av ”Så skimrande var aldrig havet” i Nordstans köpcenter.
Onsdag 4 februari, kl.11.00
Joakim Odelberg kommer själv finnas på plats för att berätta om sin utställning och svara på frågor.

Projektet har finansierats med ekonomiskt stöd av Naturvårdsverket. Joakim Odelberg ansvarar själv för eventuella åsikter och budskap som framförs.

Länk: www.leofilm.se

Det står helt klart att de senaste årens trafikökningar på Dalslands kanal inte är en dagslända. Bortsett från ”regnsommaren” 2007 har trafiken ökat kraftigt flera år i rad. Och seglationssäsongen 2008 blev inget undantag – antalet slussande fritidsbåtar ökade med nästan 25 %.

Pressrelease:

– Det är en remarkabel utveckling och vi är väldigt glada för den. Under flera år har kanalbolaget jobbat målmedvetet med att utveckla service och miljö, säger Kanaldirektör Benny Ruus. Vi ser med tydlighet att detta arbete givit resultat. Våra besökare är mycket nöjda och detta rykte sprider sig.

Vad är det då som gör Dalslands kanal blivit så populär? Frågar man gästerna själva svarar de så här: Man slipper västkustens trängsel och hets – Dalslands kanal är en rofylld och stilla upplevelse. Naturen och miljön – Många upplever det genuina båtlivet inte minst de lugna
Naturhamnarna. Det är billigt – Avgifter för slussning och gästhamnar är mycket rimliga. Dessutom är det billigare att bunkra bränsle, handla mat eller gå ut och äta. Spänningen med att slussa och omväxlingen – Det är en så annorlunda upplevelse, idylliska slusstationer och trevliga slussvakter.

Nu förbereder kanalbolaget för en ny seglationssäsong. Två slussportar repareras och en servicebyggnad för personalen skall nybyggas. Dessutom kommer manöverfunktionen vid några slusstationer att ses över.

– Den 10 juni är det dags igen, då ”slår vi upp portarna” för alla kanaltrafikanter och besökande. Om bara vädret står sig bi räknar vi med en fortsättning på de senaste årens utveckling, dvs. liv och rörelse utmed Dalslands kanal och mycket gemyt vid slusstationerna, avslutar Benny Ruus.

Dalslands kanal får ny hemsida
Lagom till båtmässans öppnande i Göteborg öppnar Dalslands Kanal AB också sin nya hemsida.
– Den är verkligen efterlängtad säger kanaldirektör Benny Ruus i en kommentar. Vi har jobbat intensivt med den de senaste två månaderna. Och nu är den färdig, nästan… De utländska språkversionerna återstår visserligen, där får man nöja sig med de gamla ett tag till och en del bilder kommer att kompletteras under sommaren.

Kanalbolaget ser hemsidan som ett strategiskt marknadsföringsredskap. Man har märkt en kraftig ökning av besöken de senaste åren. Därför kommer sidan att utvecklas och marknadsföras under 2009 och 2010.

————————————————————

Katalysator för Västsvensk turismindustri
2003 gjorde Turismens Utredningsinstitut på uppdrag av Dalslands Kanal AB en undersökning där man studerade turismens ekonomiska betydelse i Dalsland och sydvästra Värmland. Man konstaterade då att kanalturismen omsatte 55 miljoner kronor i regionen eller ca 20 % av den totala turismomsättningen. Av antalet övernattningar svarade kanalturismen för ca 22 %. Sett i det perspektivet är kanalens samlade arbete oerhört viktigt i den allt mer betydelsefulla turistnäringen. Betydelsen att vårda ett kulturarv är svårare att sätta kronor och ören på. Men det står mycket klart idag att frågor som har kulturhistoriska kopplingar eller berör vårt kulturarv värderas allt högre.

Kortfakta om Dalslands kanal:
Byggd 1864-1868 av den legendariske friherren och kanalingenjören Nils Ericson,
Antal slussar 31
Längd 253 km
Kanalmått:
Längd för båt 22,75 m
Bredd 4,05 m
Djupgående 1,80 m
Segelfri höjd 17 m till Lennartsfors, därefter 15 m.
Fartbegränsning I farleder 5 knop, i sjöar fri fart.

Länk: www.dalslandskanal.se

I år är det enklare än någonsin att följa Båtmässan i Göteborg. Mässan producerar egna TV-inslag som man kan titta på via nätet. Hittills har mässan tagit fram ett 15-tal inslag som visar på en del av de nyheter som presenteras. Det handlar om intervjuer med båtbyggare och seglare, utställningens chef med flera.

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken för båtfolket. I år mer efterlängtat än tidigare, inte minst av båtbranschen som har upplevt en mycket tuff höst och vinter.

Samtidigt är det en gynnsam period för alla dem som går i båtköpartankar. De båtar som nu säljs till rätt kraftiga rabatter kommer troligen inte att bli lika billiga igen på många år. Rabatterna varierar, men minst 20 procent är ett utgångsläge hos många båthandlare. I en del fall handlar det om betydligt större rabatter.

Länk: http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____171710.aspx

Petit Hotelkedjan har en renodlad idé om vad hotellen ska erbjuda sina gäster. Den senast tillkomna medlemmen är mer än bara ett hotell, att vara gäst på Björholmens Marina innebär upplevelser av helt nya dimensioner. Ann och Jörgen Rudbäck har lyckats skapa en fulländad komposition av sjöliv, design och gourmetmat.

Pressrelease:

Tjörns nordvästra udde är en magnifik plats för båtentusiaster, esteter och livsnjutare. Här störtar klipporna ner i havet, naturlivet är rikt och marken bär lämningar från forntiden. Mitt i den storslagna miljön bedrivs den speciella verksamheten på Björholmens Marina i regi av ägarna Ann och Jörgen Rudbäck. Sedan några år tillbaka har marinan med dess båthamn utökats med hotellverksamhet och en svanenmärkt gourmetrestaurang.

– Ann är arkitekt och det är hon som har ritat samtliga byggnader på marinan, berättar Jörgen Rudbäck.

På det fyrstjärniga hotellet finns det 31 dubbelrum i tre olika stilar, nautisk, japansk och elegant. Som gäst kan du även hyra studio med pentry för längre vistelser eller hyra sjöstugan.

Dagligen lägger fiskebåten IDUN till vid fiskeläget Björholmen för att förse restaurangen med havets läckerheter. I köket är det just kökschef tillika driftchef Johan Gref som ser till att den halstrade pilgrimsmusslan med champagnesås är till belåtenhet. Restaurangens skaldjur, grönsaker och vilt, som exempelvis hjort, kommer precis som fisken ifrån trakten. Petit Hotel är noga med att samtliga medlemmar lever upp till gästernas förväntningar vad det gäller kreativa kök med gastronomiska matupplevelser.

– Vi kände till Petit Hotel sedan tidigare och tyckte att det var en kedja som stämde bra med vår egen profil, berättar Jörgen Rudbäck.

Havsturer ges bl.a. i form av guidade fisketurer eller hummer- eller sälsafari. På torra land kan man bli en del av Tjörns kulturliv som är innehållsrikt på framförallt bildkonst. Förutom de utställningar som Björholmens Marina organiserar har Tjörn sin egen Påskkonstvandring och här ligger även Nordiska Akvarellmuseet. Fyra kilometer från marinan har en fårfarmare drivit igenom ett spektakulärt konstprojekt. Fårens betesmark har förvandlats till en näst intill surrealistisk plats med stora samtida skulpturer av flera kända konstnärer.

Petit Hotel, som är medlem i Pleasant Hotels Europe, finns idag på 29 platser i Sverige med Björkuddens Hotell & Restaurang i norr till Mötesplats Österlen i söder. Hotellen har som mest runt 30 rum och stora konferensmöjligheter. Gemensamt för hotellen är att de har professionell personal, hög komfort och ett stort och utmärkt kök. Petit Hotel Pearl ingår i kedjan med 10 hotell med liknande koncept i Europa och i Afrika.

Länk: www.petithotel.se

Det svenska företaget Ekomarine utökar testerna av den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula på Västkusten. Inför säsongen 2009 har en utvecklad färg, med bland annat en längre verkan, tagits fram. Nu söker företaget båtägare som vill vara med och testa alternativet till dagens giftfärger.

Pressrelease:

Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula såldes på den svenska Ostkusten under båtsäsongen 2008 och erfarenheterna från säsongen har gjort att produkten kunnat utvecklas. Målet för 2009 är ett brett testprogram för Västkusten för att lansera en Västkustfärg 2010.

– Genom omfattande tester och samarbetsprojekt har vi vidareutvecklat Neptune Formula, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine. Nu efterlyser vi båtägare på olika platser längs Västkusten som kan använda och utvärdera färgen inför lanseringen nästa år.

Inför säsongen 2009 lanseras även en ny primer som har utvecklats i samarbete med bland annat Ytkemiska institutet. Den nya primern gör att färgen fäster ordentligt oavsett tidigare underlag. 2009 års version av Neptune Formula finns i två kulörer, svart och grå, och klarar upp till 35 knop till skillnad från den tidigare versionen som hade en maxgräns vid 12 knop. Färgen har även längre verkan för att fungera bättre för dem som sjösätter sina båtar tidigt och i vatten där havstulpanerna har en längre spridningsperiod.

– Både primern och båtbottenfärgen använder lågaromatiska lösningsmedel i stället för exempelvis Xylen, vilket gör färgerna trevligare att arbeta med, säger Claes Tarras Ericsson. Torkade färgrester är till och med komposterbara.

Neptune Formula säljs i 0,75 och 2,5-liters burkar och kommer att, tillsammans med den nya primern, finnas i butik inom kort. Liksom tidigare erbjuder Ekomarine branschens bästa nöjd kund-garanti som ger pengarna tillbaka till den som inte är nöjd med resultatet.

Båtägare som vill vara med i testprojektet för Västkusten är välkomna att anmäla sitt intresse i Ekomarines monter på Båtmässan i Göteborg den 31 januari till den 8 februari och meddela var din båt ligger och hur den planerar att användas under sommaren.

Nya produkter från Ekomarine 2009:
Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, svart. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.

Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, grå. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.

Neptune Formula Primer: Grundfärg för Neptune Formula. Off white. 0,75 liter eller 2,5 liter.

Länk: www.ekomarine.se

Lagom till Båtmässan lanserar sjöpolisen ett nytt grepp för att återbörda upphittade båtar. Under ett år kan uppemot 150 sjöfynd anmälas till Polisen. Många av dem kommer tyvärr aldrig tillbaks till sina ägare. Nu hoppas sjöpolisen att en nylanserad hemsida ska ändra på den saken.

Varje år hittas ett stort antal båtar drivande i havet eller ilanddrivna utmed kusten. Oftast är det mindre båtar men även större båtar finns i polisens förvar. Många av dem kommer aldrig tillbaks till sina ägare. Men nu kommer sjöpolisen att lägga ut bilder på sjöfynd som anmälts till polisen. Sjöpolisen hoppas att den nylanserade hemsidan ska göra att fler får tillbaka sina båtar.
-Vi hoppas att de som saknar sin båt ska gå in på www.polisen.se/vastragotaland och se om deras båt möjligtvis är upphittad och anmäld till Polisen, säger Owe Magnusson chef för sjöpolisen i Västra Götaland.

I takt med att nya upphittade båtar anmäls till sjöpolisen kommer antalet båtar på hemsidan att öka efterhand.

Länk: www.polisen.se/vastragotaland

Det kommer med all säkerhet bli ett tungt år även för Sveriges idrottsföreningar. Sponsorerna håller i sina pengar och lottförsäljningen minskar. Därför behövs det nya intäkskällor för föreningarna. Svenska Spel samarbete med Sponsorhuset.se är ett av dessa koncept som ökar chanserna till ett bättre ekonomiskt år för svenskt föreningsliv.

Svenska Spel erbjuder via Sponsorhuset 6500 föreningar att få direkt avkastning på spelat belopp. Det enda man behöver göra är att gå in på www.sponsorhuset.se och välja sin favoritförening och
trycka på Svenska Spels banner. Därefter går ett fast belopp för varje ny kund samt en procentsats på
varje spelad krona till föreningen.

Svenska Spel som idag är Sveriges största partner till svenskt föreningsliv delar årligen ut totalt 1,4
miljarder till svenskt föreningsliv, de ser mycket positivt på detta koncept.

– När det råder hårda ekonomiska tider i samhället så passar det väldigt bra att vi erbjuder ett nytt sätt
för föreningarna att tjäna lite extra pengar utan någon större arbetsinsats. Vi hoppas att många tar
chansen att stärka sin ekonomiska situation med vårt enkla nätpartnerupplägg, säger Peter Tumegård
som är Affärsutvecklare hos Svenska Spel.

-Vi är mycket stolta att kunna erbjuda våra 6500 föreningar avkastning på spelat belopp hos Svenska
Spel. Vi kommer jobba hårt på att utveckla detta samt att erbjuda våra föreningar mer möjligheter att
på enklast möjliga sätt få in pengar till föreningen, säger Tobias Myhre som är en av grundarna av
Sponsorhuset.se.

Kontakt: Tobias Myhre, tel 0736-567 900, mail: tobias@sponsorhuset.se

Årets Båtmässaq i Göteborg slog upp portarna i lördags. Nu är nyhetspresentationerna i full gång. Först ut var Nord West Yachts, som hade världspremiär för sin nya 37-fostmodell. Nimbus hade premiär en liten stund senare för sin nya 335 Coupé. Bland segelbåtarna märks nyheter från Bavaria och Regina med flera varv.

Det finns mycket förväntan bland utställarna. Hösten och vintern har varit tung för många båttillverkare och de flesta tillverkarna av småbåtar har haft produktionsstopp i flera månader.

Men i och med mässan kommer vårkänslorna tillbaka bland båtägarna – så även i år. Som vanligt presenteras en hel del nyheter och med stora rabatter och låga räntor kan den som vill köpa ny båt göra ett verkligt klipp.

På mässans hemsida finns massor av tips och nyttig information. Där finns även sändningar via webb-TV och mycket annat roligt.

Länk: www.batmassan.se

Båtmässan i Göteborg är inte bara en mässa med båtar och tillbehör, utan också en upplevelsemässa. Mässan pågår 31 januari-8 februari. Varje dag kan besökarna lyssna till en mängd intressanta föredrag. Allt från seglingsäventyr med Ola Skinnarmo till exotisk drömseglats i Sydamerika, paddling på Grönland och havsfiske utanför Kenya.

Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg, firar i år 50-årsjubileum.

– På Båtmässan finns inte bara 300 utställare som visar segelbåtar, motorbåtar och tillbehör. Båtmässan är lika mycket en upplevelsemässa för alla som är intresserade av vattenliv och natur. Därför satsar vi i år på många intressanta föredrag och aktiviteter, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Varje dag under Båtmässan arrangeras en mängd intressanta och inspirerande föredrag.

Öppningsdagen, lördagen 31 januari, berättar till exempel Peter Lindblom hur han och hustrun Monica förverkligade drömmen att segla till exotiska platser som Kap Vrede, Venezuela och Brasilien.
Samma dag ger P-O Larsson tips om olika naturhamnar runt om i den bohuslänska skärgården.

Länsstyrelsen i Västra Götaland slår ett slag för miljön och informerar om alkylatbensin och miljöanpassad 2-taktsolja. Jan Ahlbom, länsmiljöingenjör och mottagare av 2008 års Göteborgspris för hållbar utveckling, redovisar hur utsläppen från den traditionella 2-taktsmotorn påverkar miljön och vad man kan göra för att minska sina egna utsläpp.

Tisdagens samtal mellan Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet, elitseglarna Hans Wallen, Mattias Rahm och Niklas Edler om segling på korta banor kommer säkert att locka många kappseglingsentusiaster.

Lördagen 7 februari är det dags för äventyraren Ola Skinnarmo. Han har släpat, paddlat och seglat sig runt några av de hårdaste platserna på jorden. På Båtmässan berättar han om sitt nya äventyr, att segla genom Nordostpassagen. Den 6 000 sjömil långa resan är beräknad att ta tre månader och inleds runt midsommar från Stockholm.

På Friluftsscenen får alla som är intresserade av paddling och sportfiske sitt lystmäte. Här varvas olika föredrag under hela Båtmässan.

På lördagen berättar till exempel Glenn Mattsings om en paddlingsresa i ett av Grönlands mest spektakulära områden. Paddlingen skedde bland väldiga isberg, knölvalar, sillvalar och vikvalar, allt inramat av snöklädda bergstoppar runt 2 000 meter höga.
Besökarna får också följa med Bosse Hall på en havsfiskeresa till Kenya där haj, tonfisk och svärdfisk nappar. Andra föredrag handlar om tonfiskfångst i Kroatien och havsfiske utanför Marstrand.

Det blir traditionell båtbyggartävling mellan eleverna från Sveriges båtbyggarskolor. Eleverna kommer också att under hela mässan arbeta med att bygga klart en Rydsbåt.

Varje mässdag arrangeras tävlingen “Välj att bli miljönär”. Här kan besökarna testa sina miljökunskaper genom en lättsam frågesport där frågorna enbart handlar om vår miljö, både till sjöss och på land. Tävlingen arrangeras av Båtmässan i samarbete med bland andra Konsument Göteborg och Sjösportskolan.

För barnen blir det under helgerna sjövettsshow med sjövettshjältarna Rummel & Rabalder, en föreställning fylld med sång, dans, musik och sjövettsregler. Efter showen bär det av med de unga till Barnens Sjövettsskola.

Länk: www.batmassan.se

Kommentarer

expert 16:21:11 2009-02-10

good luck !!!!

När Albin Expressfyller 30 år firas detta ordentligt med start på Båtmässan i Göteborg. 1979 lanserades Albin Express! Ingen annan båt under 1980-talet såldes i så många exemplar på så kort tid och till så många olika typer av seglare. Expressen vann hjärtat hos kappseglare, nybörjare och unga familjer som ville ha en ny, snabb, enkel och billig båt. Expressen uppfyller de mest varierande önskemålen, som cruisingbåt eller som kappseglingsbåt.

2009 fyller alltså Expressen 30 år. Många båtar har lanserats efter detta. Med blykölar, med gennakers, med kolfiber, med high tech-segel osv. Men Expressen samlar fortfarande en av de största fälten för entypskölbåtar i Sverige idag.

Västkustens Expresseglare är mycket stolta att Sveriges kanske mest framgångsrike båtkonstruktör – och Expressens skapare – PETER NORLIN kommer att besöka oss på Båtmässan i Göteborg för att fira 30-årsjubiléet. Peter Norlin berättar då om hur marknaden såg ut när Expressen skapades, samt lite historia kring båten.

Söndagen 1 februari kl. 13.00 startar firandet i Expresseglarna Västkustens monter (H01:02).

De kommer också att direktsända via X-RaceTV live på webben: www.regatta.nu eller www.expresseglare.org

Nor Star Sverige AB lanserar ett nytt produktsortiment på den Nordiska båtmarknaden. Premiären sker på Båtmässan i Göteborg, som startar nu på lördag. Båtmässan, som arrangeras 31 januari-8 februari på Svenska Mässan i Göteborg, firar i år 50-årsjubileum. – På Båtmässan finns inte bara 300 utställare som visar segelbåtar, motorbåtar och tillbehör. Båtmässan är lika mycket en upplevelsemässa för alla som är intresserade av vattenliv och natur. Därför satsar vi i år på många intressanta föredrag och aktiviteter, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Maril Boats grundades 1996 och tillverkar sina båtar i Koudum, Holland. De har under åren etablerat sig som en av Hollands största tillverkare av “slow boats” och deras båtar tillhör toppskiktet kvalitetsmässigt.

Man har idag 6 modeller på programmet . Från 6 meter till 8,80 meter. Till Båtmässan kommer Maril 625, 725 och 880. Tillverkningen sker till 100 % i Holland . Marils snipor är lätta att underhålla, komfortabla och välutrustade, tillverkad till högsta standard.

En premium snipa som ger båtlivet en annan dimension. Båtarna är vackra att se på och en njutning att färdas i. Förtöjd vid bryggan väcker de beundran från förbi passerande. Med komfortabel sittplats för 8-10 personer är sniporna som gjorda för utfärder med goda vänner.

Att färdas i en vacker modern snipa är inte bara en lisa för själen utan också ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att färdas på havet. En snipa är ett bekvämt alternativ om man söker en öppen dagsturs båt. Billig i försäkring och låg bränsleförbrukning bidrar till nöjet att äga en båt. Plats för goda vänner och hela familjen ombord utan att trängas. Mittmonterad motor och stora soffor erbjuder social gemenskap där alla kan samtala med varandra.

Maril 625 är storsäljaren med fler än 1000 levererade båtar. Maril 725 är storasyster som erbjuder större utrymme och ännu högre komfort. Maril 880 är en läcker skapelse som kommer att väcka mycket uppmärksamhet längs västkusten. Perfekt utflyktsbåt som uppmuntrar till längre turer.

Priser med standardutrustning från 306.000 kronor till 770.000 kronor beroende på modell. I standard utrustning ingår bland annat, valbar färg på skrov, kapell och dynor, sprayhood och sittbrunnskapell, dynor, bottenmålning, rattstyrning mm. Samtliga modeller har integrerad innerliner och goda stuv utrymmen.

Länk: www.norstarsverige.se

Länk: www.batmassan.se

Den spanska båten Telefonica Blue vann etappen till Kina i Volvo Ocean Race. Men segern blev inte så stor som många först trodde. I mål var Telefonica Blue endast en liten stund företvåan, Puma, och Ericsson 4 som tog en hedrande tredje plats.

Den här etappen bjöd på all den dramatik som kunde förutses – plus lite till. För att ytterligare spä på spänningen gick Telefonica Blue i mål i tät dimma.

Enligt skepparen på Telefonica Blue, Bouwe Bekking, var detta den tuffaste etappen han någonsin varit med om i Volvo Ocean Race.

Läs de senaste resultaten på: www.volvooceanrace.org

KSSS arrangerar i sommar ett nytt stort kappseglingsevenemang, Sandhamn Race Week 2009, som varar en dryg vecka från 25 juni till 4 juli. Seglingsveckan börjar med starten av sista etappen i Volvo Ocean Race och slutar med havskappseglingen Eurocard Gotland Runt 1-4 juli, som i år startar på en onsdag för första gången.

Pressrelease från KSSS:

– Aldrig förr har vi kunnat bjuda på så mycket spännande kappsegling på en gång i Stockholm, säger Therese Ahlström, KSSS Klubbdirektör.

Sandhamn Race Week blir en seglingsvecka som ska mäta sig med de klassiska internationella evenemangen Cowes Week och Kieler Woche. Seglingsfesten börjar i år med starten på sista etappen för de spektakulära VO70-båtarna i Volvo Ocean Race, fortsätter med tre dagars bankappsegling i Sandhamn och avslutas med den klassiska havskappseglingen Eurocard Gotland Runt.

– Vi vill bjuda alla stockholmare och seglingsentusiaster på fantastiska seglingsupplevelser. Därför skapar vi ett större och bredare seglingsevenemang med flera olika former av kappsegling, nöjen och aktiviteter, för seglingselit, amatörseglare, företag och hela familjen, berättar KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich.

Genom att flytta starten för Eurocard Gotland Runt till onsdagen den 1 juli så kan man locka många kappseglare till Sandhamn Race Week redan till helgen 26-28 juni. Då arrangeras ett stort antal kappseglingar på tre olika banor för såväl elit- som amatörseglare. Kappseglingarna kommer att locka ett hundratal båtar i entypsklasser så som bl a F18, J80, Express, Drake, CB66 och trimaranen SeaCart 30 samt klasserna LYS, IRC, ORC International.

Men startskottet för KSSS nya satsning 2009 går redan torsdagen den 25 juni på Kanholmsfjärden. Då startar de åtta VO70-båtarna på det sista benet från Stockholmsstoppet i Volvo Ocean Race mot målet i St Petersburg. KSSS står som sportslig arrangör av alla tävlingar i samband med stoppet i Stockholm.

KSSS drar även igång nya och intressanta seglingscuper under Sandhamn Race Week där företag får tävla mot företag.
– Det finns ett stort intresse från företag att låta sina anställda tävla mot varandra internt eller mot sina konkurrenter, förklarar Fredrik Feldreich.

Hela Sandhamn sjuder också av en mängd familjeaktiviteter under hela veckan, där KSSS många företagspartners och sponsorer deltar aktivt.

Höjdpunkten på regattaveckan är Eurocard Gotland Runt, en av världens största havskappseglingar, som i år för första gången startar på en onsdag, den 1 juli för att gå i mål på lördagen till prisutdelningen och den stora seglarfesten i Sandhamn den 4 juli.

– Intresset är redan stort för Sandhamn Race Week och tillsammans med ett förhoppningsvis ännu större Eurocard Gotland Runt i år lovar veckan att bli en ny riktigt klassisk seglingsfest, säger Fredrik Feldreich.

Länk: www.ksss.se

Bild från Eurocard Gotland Runt, Sandhamn. Foto: KSSS.

Tillverkaren har lagt fokus på ett enkelt handhavande, flera unika funktioner och samma genuina kvalité som Sailor är världsberömd för. Serien består av två produkter för den europeiska marknaden: SAILOR 6210 och SAILOR 6215 DSC Klass D. DSC Klass D är godkänt att installeras på fartyg som går i kustnära områden och inte har krav om full GMDSS.

Leverantörens pressrelease:

• Hellt vattentät IPX8.

• Unik inspelningsfunktion. Är man osäker på vad som sades/vem som kallade osv kan alltid senaste meddelandet spelas upp igen.

• Stor lättläst display. Bakgrunden är upplyst i rött och den är dimbar för att vara bekväm även nattetid.

• Kraftig högtalare ger utmärkt hörbarhet även i bullriga miljöer.

• Möjligt att välja handset eller handmikrofon och det finns möjlighet att koppla två st till stationen.

• Inbyggd AIS mottagare och interface för visning i PC eller plotter.

• Inbyggt interface för att koppla signalhorn (loud hailer).

• Dual watch (dubbelvakt), Tri-watch (trippelvakt) samt skanning.

Leveranser beräknas till augusti 2009 och rekommenderat pris från 5 995 kr.

Länk: www.cordland.se

Suzuki har presenterat ett par nya utombordsmotorer. Den här gången är det en 8 hk och en 9,9 hk motor. Motorerna är lätta och kompakta och har finesser som till exempel framskjuten vevaxel, vilket tidigare har funnits på Suzuki DF90 och ger en bättre viktfördelning på akterspegeln och minskar vibrationerna betydligt.

Suzukis pressrelease:

Den förbättring i prestanda du ockås får i och med det är ett plus i kanten. Kombinationen av den framskjutna vevaxeln och det nydesignade kompakta växelhuset gör de nya DF90/80/70 till de lättaste och mest kompakta motorerna i sin klass.

De nya motorerna kommer med samma avancerade teknologi som Suzukis större motorer. Alla tre motorer har dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), fyra ventiler per cylinder samt ett strömlinjeformat växelhus som kom första gången på vår DF300.

Designen på växelhuset reducerar vattenmotståndet med hela 36% vilket ger en snabbare acceleration. DF90/80/70 har en mycket smidig växlig genom det nya växlingssystemet. Easy start Det är lätt att starta Suzukis motorer. Nu är det ändå enklare genom Suzukis Easy Start system. Detta gör att du bara behöver vrida nyckeln EN gång, så går startmotorn tills motorerna hoppar igång.

Du behöver inte stå och hålla i nyckeln mera. Easy Start finns endast på vår ny motorserie Långa avstämda insugningsrör Ett sätt att öka en motors prestanda är att se till att motorns lufttillförsel är så jämn och effektiv som möjligt. Därför har DF90/80/70 långa avstämda insugningsrör, specialdesignade för så effektiv lufttillförsel som möjligt.

Länk: www.kgksuzuki.se

Den spanska båten Telefonica Blue är på väg mot en etappseger i Volvo Ocean Race. Med bara Nm kvar till målet i Qingdao leder Telefonica Blue före Puma och Ericsson 4. Den andra “svenskbåten”, Ericsson 3, är redan i hamn på Taiwan (lilla bilden nedan) och ska besiktas innan den reparareras efter sina skador.

Telefonica Blues ledning är dock knapp. Endast 21 Nm före Puma medan Ericsson 4 ligger 25 Nm efter ledaren, som totalt har 129 Nm kvar till etappmålet.

Vem som vinner delsträckan kommer att avgöras under natten, svensk tid. Det blev dock lika tufft som många hade förutspått. Totalt har tre av de kvarvarande båtarna fått ge upp. Den ryska båten ligger fortfarande i hamn på grund av finansiella problem.

Följ upplösningen via racets hemsida.

Länk: www.volvooceanrace.org

Den nordiska båten Ericsson 3 har tvingats avbryta fjärde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race sedan man börjat ta in vatten från sprickor i skrovet. Telefonica Blue leder fortfarande etappen med drygt 500 Nm kvar till Qingdao i Kina. Ericsson 4 ligger på andra plats (72 Nm efter) och Puma på tredje plats (88 Nm efter).

Samtliga ombord på Ericsson 3 är oskadade och vattenintaget är under kontroll. Båten seglar nu söderut mot Taiwan för att söka hamn och se över skadorna.

– Alla ombord är oskadade och situationen är stabil, rapporterar navigatören Aksel Magdahl.

Det var cirka klockan 08.15 på tisdagsmorgonen lokal tid (01.15 svensk tid) som besättningen på Ericsson 3 upptäckte att de tog in vatten. Man tog snabbt beslutet att sluta kappsegla och vända söderut mot Taiwan 55 sjömil (cirka 100 km) bort.

När man nu seglar med vinden, istället för mot, så har vattentrycket mot skrovet minskat. Som en extra säkerhetsåtgärd har man bett tävlingsledningen om en eskortbåt från Taiwan som kommer ut för att möta Ericsson 3. Strax efter lunchtid, svensk tid, räknar man med att vara i hamn.

Det är på babords sida, framför ett av de vattentäta skotten i fören, som det har blivit sprickor i skrovet. Besättningen har lyckats täta skrovet och vattenintaget är under kontroll. Och man är i ständig kontakt med både tävlingsledningen och teamledningen.

Servicefolk från Ericsson Racing Team är redan är på väg till Taiwan för att ta emot båten och hjälpa till med reparationsarbetet.

– Det är givetvis en stor besvikelse för besättningen att de tvingas avbryta kappseglingen. Men deras säkerhet är det absolut viktigaste just nu. Exakt hur svår skadan är går inte att säga eftersom besättningen inte kan inspektera sprickorna på skrovets utsida, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

– Nu måste vi analysera situationen och inspektera skadorna ordentligt. Innan vi gjort det vill vi inte spekulera i olika scenario, säger Richard Brisius.

När olyckan inträffade låg den nordiska båten, med skepparen Magnus Olsson, på andra plats av etapp 4 i Volvo Ocean Race och hade drygt två dygn kvar till etappmålet, Qingdao, i Kina. Spanska Telefonica Blue var i ledningen och Ericsson 4 låg på tredje plats.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto: Ericsson 3. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

I år är det jubileum för Båtmässan i Göteborg. 50 gånger har Svenska Mässan arrangerat båtmässa och det firas med en massa nyheter. Vadsbogymnasiets elever på Marinprogrammet är i högsta grad delaktiga i detta firande. Mässan invigs den 31 januari.

Båttillverkaren Ryds låter elever från tre marina gymnasieutbildningar göra slutmonteringen av en modern styrpulpetbåt. Lösa detaljer som styrning, el och instrument ska monteras. Båten kommer att färdigställas på mässan för att sedan säljas.

Detta är ett unikt tillfälle för eleverna att visa för både branschen och besökarna vilka moment de lär sig på sin utbildning. Vadsbogymnasiets elever samarbetar i det här projektet tillsammans med elever från de marina utbildningarna i Uddevalla och på Orust.

Tävling
Förutom att samarbeta ska även de tre utbildningarna tävla mot varandra i en båtbyggartävling. Tävlingen går ut på att göra olika moment i en båt. Det kan handla om att göra inredningsdetaljer eller att bygga om något i båten. Arbetet kommer att bedömas utifrån tidsåtgång och kvalitet. Tävlingen pågår under hela torsdagen 5 februari.

Visa upp utbildningarna
Initiativet till projekten på båtmässan kommer från Sweboat, båtbranschens organisation. Sweboat vill slå ett slag för de marina utbildningarna som finns i Sverige och visa både bransch och allmänhet den höga kvaliteten som finns på de olika skolorna. Samma uupplägg kommer att genomföras på båtmässan när den intar Stockholm i slutet av februari, då med marina utbildningar från ostkusten.

Text: Jessica Jönsson.

Bilder: Stefan Svensson.

Länk: www.vadsbo.mariestad.se

På lördag startar Båtmässan i Göteborg. Den pågår till och med 8 februari. Redan nu är det en rad båtar på väg till mässan. Bland andra nya Najad 505, mässans största båt, som anländer till Göteborg onsdag morgon. Mässan bjuder i år på fem stora världspremiärer, mer tillbehör och en jubileumshall med veteranbåtar. Det är Göteborgs 50:e Båtmässa.

Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.

– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.

Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.

Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.

Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.

På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.

– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.

I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.

– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.

Följ Najadbåtens resa på nätet:
http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____171614.aspx

När Båtmässan i Göteborg firar 50 år finns bland andra Carlanders Båtvarv AB från Munkedal med. Företaget är den enda utsällaren som har varit med sedan starten. Yngve Carlander har varit med sedan starten 1959 och är självklart med även i år. Redan 1951 ställde Yngve ut en 7 m träsnipa på den då kombinerade båt & motorcykelmässan “På väg & vatten”.

Snipan sålde han & fick två lättviktare i byte. Den ena sålde han under mässveckan & den andra körde han hem till varvet i Munkedal på.

Carlanders Båtvarv ABvid den vackra Gullmarsfjorden
Grundades 1947. Verksamheten består idag av tillverkning & försäljning av Westfjord.

Länk: www.westfjord.com

Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.

– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.

Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.

Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.

Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.

På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.

– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.

I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.

– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.

Länk: www.batmassan.se