nyhetstest

2008 års bästa hotellinredning i Europa finns i Villa J C Stevens på Stenungsbaden Yacht Club. Åtminstone enligt juryn för European Hotel Design Awards, som delade ut det prestigefyllda priset i London i början av november. – Att få hotellvärldens “Oscar” ser vi som ett erkännande till alla som varit med om den genomgripande förvandlingen av vår konferensvilla J C Stevens, säger Petter A Stordalen, ägare till Choice Hotels-kedjan där Stenungsbaden Yacht Club ingår.

Pressrelease:

Den vinnande inredningen har arbetats fram av designbyrån Stylt Trampoli från Göteborg. Juryn uppskattade särskilt den ombonade hemkänslan, och motiverade utmärkelsen bland annat med att det var just här de själva helst skulle vilja mötas.

– Arbetsgruppen har gjort ett fantastiskt jobb! Villa J C Stevens har blivit en exklusiv mötesplats med ett urstarkt koncept, som nu utgör basen för hela vår verksamhet, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Interiören i Villa J C Stevens präglas av starka Newport-influenser med högsta kvalitet i minsta detalj och många marina inslag, men det handlar inte bara om klassisk Ivy League-känsla. Inget rum är det andra likt.

– Inredarna har vågat ta ut svängarna och bryter upp det klassiska med extremt trendiga accenter här och var, på ett stilsäkert sätt som känns väldigt fräscht. Vi är verkligen stolta över resultatet, och naturligtvis mycket glada över att ha fått en så prestigefylld utmärkelse, avslutar Karin Åkerman.

Länk: www.stenungsbaden.se

Det är tätt i toppen när Volvo Ocean Race är på väg mot Rio de Janeiro. De fem båtar som återstår i tävlingen ska segla över 12 000 Nm innan de når nästa etappmål – den längsta delsträckan någonsin i tävlingen. Seglingen går genom alla årstider i de besvärligaste förhållandena hittills.

På måndagsmorgonen ledde Ericsson 4 med 18 Nm före Puma. Då återstod hela 11 700 Nm till Rio. Ericsson 3 låg på tredje plats, 49 Nm efter, följd av Green Dragon och Telefonica Blue.

Här är den senaste pressreleasen från race office:

Leg Five Day 2 Daily Story: Speed Is King As Temperatures Plummet

Posted: 15 Feb 2009 07:51 AM CST

After a slow get away from Qingdao in China on leg five of the Volvo Ocean Race (12,300 nm – the longest leg ever to be set in the history of the race), the wind has arrived on schedule and the first three boats are up, up and away. But, Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) who had barely two hours after crossing the finish of leg four yesterday to re-provision the boat, load sails and extra clothes, before crossing the start line just under seven hours after the official leg start, is hunting the leaders down in grand style.

Bouwe Bekking’s Telefónica Blue had a disaster on the start line yesterday after running aground, requiring Bekking to return to Qingdao and haul his boat out for inspection and immediate repair. The team resumed racing last night, 19 hours behind the fleet. At 1300 today, they were 202 nm in arrears, amounting to approximately nine hours in the current conditions.

The fleet is now being catapulted towards the southern tip of Japan at breakneck speed. Ken Read/USA onboard PUMA reported a steady boat speed of 30 knots earlier this morning in 27 knots of wind. For Telefónica Blue, the start was anything but slow, which was tough on the crew and Xabier Fernandez from Spain was seasick. In the first hour of racing, the crew made four sail changes and saw their first snowflakes.

The light airs in the initial stages of the leg helped Ericsson 3 to catch the leaders and during their first two hours of racing, they drew them in by 30 miles. “We really have to fight the cold at these speeds,” said MCM Gustav Morin. “It is really tough when the freezing water is spraying us all the time,” he explained.

At 1300 GMT today, the leader of the pack, Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) was 155 nautical miles from the southern tip of Japan south island and averaging a boat speed of 22 knots. PUMA was 20 nm behind her and in third place was Green Dragon (Ian Walker/GBR) 44 nm behind Ericsson 4. Walker will be looking anxiously over his shoulder as Ericsson 3 has closed the margin to just six miles. Ericsson 4 achieved the fastest 24-hour run of 415 nm.

Leg Five Day Two: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 12,076 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +20
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +44
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +46
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +202

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Jobos photoGPS är en komptakt GPS-mottagare för montering på kamerans blixtsko, utan kablar. Den samlar sedan in klockslag och GPS-data varje gång man trycker på avtryckaren, för senare uppmärkning av bilderna. Detta skapar helt nya möjligheter att organisera och söka i sina bildsamlingar.

Pressrelease:

Jobo photoGPS är lätt att använda och extremt kompakt, vilket gör den smidig att ta med på resan. Till skillnad mot andra lösningar för så kallad geotaggning, märker photoGPS upp bilderna helt automatiskt.

Väl ansluten till kamerans blixtsko fångar Jobo photoGPS automatiskt in rå GPS-data och lagrar denna information i sitt internminne. I samband med att man för över sina bilder till sin dator, överförs även den lagrade GPS-informationen med hjälp av medföljande programvara.

Därefter kopplar systemet upp sig via Internet mot Jobos GPS-server för att med hjälp av historiska sattelitdata beräkna aktuella positioner och märka bilderna med information som land, region, stad, postnummer, gatunamn samt närliggande sevärdheter, som turistattraktioner, stränder, bergstoppar, museer, operahus, teatrar, koncerthallar, sportarenor, parker etc. Bilderna märks dessutom med aktuell longitud, latitud och altitud, vilket sammantaget ger en mängd sökmöjligheter.

Jobo photoGPS förbrukar minimalt med energi, endast 18 millijoule per bild, och den väcks automatiskt upp från sitt viloläge av kamerans blixtsynkronisering.

Lagringskapaciteten är ca 1 000 positioner med en noggrannhet på ca 10 meter. Enheten har även en så kallad GeoHint-knapp för användning av senast kända position, exempelvis vid inomhusbruk.

”Vi har märkt av en klart ökad efterfrågan på geografisk märkning av fotografier, så denna lansering kommer lägligt för oss”, säger Per Skog hos Jobos generalagent Focus Trading.

Jobo photoGPS blir tillgänglig i handeln omgående och kostar ca 1 995 kr inklusive moms.

Kvinnor på sjön är en portal och ett nätverk för kvinnor som är verksamma inom båtvärlden och/eller arbetar för fler kvinnor på sjön. På båtmässan Allt för sjön i Stockholm arrangerar Kvinnor på sjön ett stort antal seminarier. Du hittar även information och enkäten under www.kvinnorpasjon.nu

Pressrelease

Tjejbåtsprojektet ber alla tjejer och kvinnor som seglar eller som åker motorbåt att tycka till om hur ni vill ha er båt.

Nu har du chansen att tycka till i en enkät! Hur vill du ha just din båt? Vad vill du förbättra, förfina, förenkla eller utveckla så att båten ska passa just för dig? Det är bara du som kan svara på den frågan och vi vill gärna ha just ditt svar!

Tänk dig om vi gemensamt kan forma en båt eller en båtdetalj som är bra för oss tjejer! Och är det bra för oss tjejer så är det naturligtvis bra även för andra. Ta chansen och utveckla dina idéer!

Du som får denna information och är administratör – vi ber dig vidarebefodra till alla kunder eller medlemmar inom företaget, klubben eller föreningen.

Du som man eller kvinna – hjälp oss sprida informationen så att det når kvinnor som kan vilja svara på enkäten. Tack på förhand!

Enkäten är uppdelad i två delar:

Första delen är frågor som kan ställas både till seglande kvinnor och kvinnor som åker motorbåt. Det handlar bl.a om bekvämlighet och säkerhet.

Andra delen riktar sig enbart till seglande kvinnor och är mer inriktad på segeltekniska frågor.

När du svarar på enkäterna – ta god tid på dig – tänk kreativt – tänk innovativt. Vänd upp och ner begreppen. Stora som små detaljer.

Vill du tex ha en “fast” kofångare runt hela båten istället för att hålla på med fendrar?

Har du sett reklamen om kastrullen med hällpipar, glaslock och durkslag inbyggt i locket? Hur lång tid tog det inte att komma på denna enkla men ack så genialiska lösning.
Två gennakrar samtidigt, som inte släpper ut någon luft mellan seglen vid förstaget, istället för en spinnaker. Kan det vara något? Då slipper man ju spinnakerbommen.

Du behöver inte ha lösningen på alla dina önskemål eller idéer, utan du kan önska dig någon förbättring som sedan konstruktörer får gnugga sina hjärnceller för att lösa. Utifrån alla svar så fortsätter vi in i designfasen och därefter presenteras vad ni bidragit med på Scandinavian Boatshow i Stockholm hösten 2009 !

Släpp allt vad som har med ekonomi att göra. Tänkt fritt – tänkt nytt!

Tjejbåtsenkät del 1. https://surveys.itkroonan.se/form?form=openmind1*1232620435*sv

Tjejbåtsenkät del 2. https://surveys.itkroonan.se/form?form=openmind1*1230395969*sv

Enkäten är producerad av Eva Sporrner med stöd av Svenskt Marintekniskt Forum, Fyrbodal, Nutek och Sweboat. Ev frågor och kommentarer kan skickas till kvinnorpasjon@kvinnorpasjon.nu

Länk: www.kvinnorpasjon.nu

Ericsson Racing Teams nordiska besättning avslutade på lördagen etapp 4 av Volvo Ocean Race någon vecka för sent – och startade etapp 5 några timmar för sent. Men skepparen Magnus Olsson var allt annat än nedslagen.

– De såg oss. Och jag såg hur de gjorde allt för att segla fortare eftersom de är rädda att vi ska komma ikapp, sade han och syftade på de andra båtarna som lämnade Qingdao samtidigt som Ericsson 3 kom dit.

Lördagen blev en annorlunda dag för Ericsson 3 i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Först gick de i mål på etapp 4 cirka 16 dygn efter de andra båtarna. Lite senare gav de sig iväg på etapp 5 cirka 50 sjömil efter de andra båtarna. Och på babords sida av skrovet hade båtbyggarna ritat en streckad linje för att markera den del av skrovet som bytts ut.

– Jag tror jag har gjort minst 40 etapper i Volvo Ocean Race och jag har alltid kommit i mål. Men det här var nog den bästa målgången av de alla, sade Magnus Olsson.

Den nordiska besättningen i Ericsson Racing Team fick knappt två timmar i den kinesiska hamnstaden Qingdao, för att packa segel, fylla på bränsle, mat och förnödenheter innan de gav sig ut på den längsta etapp i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia, från Qingdao till Rio de Janeiro. Drygt 40 dygn beräknas den 12 300 sjömil långa sträckan ta båtarna att avverka.

– Jag har fullt förtroende för vår båt. Våra båtbyggare har gjort ett fantastiskt arbete och jag vet att de aldrig skulle skicka ut oss om lagningen inte var 100 procent. Nu kör vi, säger Magnus Olsson.

Några timmar tidigare hade starten gått av etapp 5, i mycket lätta vindar, med bara fyra båtar på startlinjen. Men strax innan skottet smällde vände Telefonica Blue tillbaka in till kajen. De hade stött på något och fått en spricka i kölen. Exakt hur allvarlig den är och när de kan börja tävla igen är osäkert.

Därmed är Ericsson 4, Puma och Green Dragon på väg mot Rio, med Ericsson 3 några timmar efter. Telefonica Blue ligger kvar i Qingdao medan Delta Lloyd och Telefonica Black kommer att fraktas till Rio för att återuppta kappseglingen därifrån.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto Ericssonbilderna: Oskar Kihlborg/ERT

Foto Puma: Dave Kneale/Volvo Ocean Race

Det norska prestandabåtsföretaget Goldfish Boats har fått en order från norska Försvaret på ett tiotal specialbyggda 36 fots båtar (se bilden). Ordern är värd cirka 87 MNOK och omfattar även en Goldfish 29 till den norska kungayachten, ”Norge”.

Goldfish är välkända för sina snabba skrov och sin höga kvalitet i båtarna. Den höga ordersumman tyder på att det norska Försvaret knappast har valt något billighetsalternativ, trots att de kunde ha valt någon annan leverantör.

För Goldfish innebär orderna att produktionen är säkrad för ett stort antal anställda vid produktionen i fabriken i Son, som ligger sydost om Oslo längs Oslofjorden.

Goldfish säljs på flera marknader: Norge, Sverige, Spanien, Storbritannien, Frankrike/Monaco och Grekland. Företagets modellserie omfattar fem modeller på 22–26 fot.

Länk: www.goldfishboat.com

Norska Viknes presenterar en båt med en lite annorlunda idé. Båten heter Viknes 1030 Sunbridge och sjösattes i början av februari. I stället för flybridge har den en ”solbrygga”, något som ser ut att kunna fungera riktigt bra. Båten bygger på Viknes 1030, som är en väl beprövad båtmodell som har sålts i betydande serier främst i Norge. Den är trygg och ombonad och dessutom försedd med en rejäl kabin.

Världspremiären för den nya båten sker på båtmässan Dra til Sjøs 2009 i Bergen. Den hålls på Arenum Messesenter 12–15 februari.

Liksom övriga Viknesmodeller är den här båten försedd med en Yanmar dieselmotor. I Viknes 1030 kan kunderna välja mellan fyra kraftfulla motoralternativ:

Std. Båt med Yanmar 290 hk
Std. Båt med Yanmar 340 hk
Std. Båt med Yanmar LY3-369 hk
Std. Båt med Yanmar LY3-425 hk

Tekniske data 1030
CE / Designkategori B
Längd: 10.42 m
Bredd: 3.42 m
Djup: 0.95 m
Vikt med fulla tankar: 5 500 kg
Tankkapacitet diesel: 2 x 350 liter
Tankkapacitet vatten: 160 liter
Tankkapacitet septik: 140 liter
Tankkapacitet varmvatten: 40 liter

Länk: www.viknes.no

Det italienska varvet Cantieri di Sarnico presenterar en helt ny modell på 80 fot. Den är mycket modern i linjerna och designad i samarbete mellan varvets egna konstruktörer och duon Carlo Nuvolari och Dan Lenard. Skrovet är dock ritat av Victory Design och deras Brunello Acampora, som är expert på snabba motorbåtar.

Varvet har en tradition att utveckla nya båtar genom att bygga så kallade ”mock ups”, det vill säga fullskaliga modeller i trä, av det som senare blir en färdig båt. Metoden ger en god överblick över det slutliga resultatet och har använts i flera tidigare Cantierimodeller.

Alla utrymmen ombord har konstruerats för högsta komfort och för god ergonomi. Moderna material har blandats med klassiskt fint hantverk.

Båten drivs av två stycken MAN turbodieslar med commonrail. Motorerna är av den senaste generationen och ger 1 550 respektive 1 800 hk vardera. Motorstyrkan är inte extrem men ger goda prestanda.

Tekniska specifikationer
Längd: 23,95 m
Bredd: 5,95 m
Vikt: 42 ton
Motorer: diesel MAN 2 x 1550 eller 2 x 1800 hk
Bränsletank: 6 000 liter
Färskvattentank: 1 300 liter

Länk: www.cantieridisarnico.it

Italienska Pershing har just levererat en ny Pershing 115 som inom kort avseglar med transportbåt till en kund I Rio de Janeiro I Brasilien. Men först ska den spektakulära båten runda Italien, vilket tar cirka en vecka. – Sydamerika är en extremt viktig marknad för oss och vi har haft stor framgång där, säger Tilli Antonelli, VD och grundare av Pershing S.p.A.

Den 35 m långa megayachten – flaggskeppet från Pershing – är som standard utrustad med dubbla MTU dieselmotorer på totalt 7 400 hk, i kombination med den enorma dragkraften hos två Kamewa Rolls Royce vattenjetaggregat, vilket garanterar en topphastighet på cirka 40 knop.

Den aktuella båten har dock en betydligt ”vassare” utrustning med den senaste generationen av gasturbiner från Vericor TF50, som ger över 5100 hk. Det betyder att den här båten når en toppfart på hela 52 knop.

Båten har dessutom en mängd annan specialutrustning. Till exempel speciella träslag som har använts i inredningen, LED-belysning och en hel uppsättning halogen spotlights. Hela inredningen är planerad för en tillvaro i yttersta lyx.

Läs mer i den engelska pressreleasen här nedan.

Länk: www.pershing-yacht.com

Pershing 115’ Gas Turbine: Fano – Rio de Janeiro one way trip!
Fano – February 12, 2009

The latest unit of the Pershing 115’ will leave shortly the moorings of the Marina dei Cesari in Fano for Brazil, last stop Rio de Janeiro. It will take the yacht about a week to sail round Italy, after which she will be loaded onto a large transport ship which will plough through the Atlantic Ocean to Brazil where her owner is eagerly waiting for her.
“South America is an extremely important market for us, and one on which we are achieving very good results. This is also due to the support of our dealers like, Spirit Yachts, which has been working with us for over 25 years,” comments Tilli Antonelli, President and Founder of the Pershing S.p.A. shipyard.
Pershing 115’ is the finest expression of the company’s distinctive values, a style revolution created to surprise. Developed by means of a design challenge which has kept Pershing staff, De Simoni Designer and Ferretti S.p.A.’s AYT (Advanced Yacht Technology) busy, this model is characterised by the highly original external lines, both sinuous and resolute at once, as well as the extraordinary performance of which she is capable while still maintaining a high level of comfort.
This 35 metre maxiyacht – flagship of the Pershing shipyard – is both bright and aggressive. The technical and style solutions chosen are highly innovative, painstaking care has been taken over the tiniest of details and the yacht guarantees an outstanding performance. The standard version of Pershing 115’ is powered by twin MTU diesel engines totalling 7400hp, combined with the applied thrust of two Kamewa Rolls Royce hydro-jets guaranteeing a top speed of around 40 knots. The recently launched Pershing 115’ features a significant innovation which makes her stand out from many megayachts. She has, in fact, been strengthened by a new generation Vericor TF50 gas turbine, able to create a power of over 5100hp, with a central hydro-jet thrust. The result is an improvement in both performance, with an equal overall weight, and resistance to significant stress. This technology, typical to aircraft, is rarely used on yachts due to its complexity and the cost of the individual components. In fact, its use requires special accessories, mechanical parts, and technologies incorporated in the entire system such as the titanium exhaust, and the reduction unit. Another huge advantage of this structure is that the yacht is quieter with no vibrations..…even at a top speed of 52 knots!
This yacht encompasses all those features which have made Pershing a world leader in the production of open yachts: innovation, comfort, performance, design and class.

A host of different features characterise the new yacht, making her unique. A very special wood – frise sycamore maple has been used for all the furniture, which includes an innovative LED lighting system integrated and concealed within and throughout the interior. The interior of the yacht is illuminated using warm led lighting in order to make the various environments more inviting and reducing the tiresome overheating produced by traditional halogen spotlights.
The bow is furnished with a semicircular divan and a table which can be lowered to the height of the settee in order to create a single sundeck area protected by a retractable bimini top. The large upper sundeck has been designed in such a way that it features an area, where those aboard can relax in the sun in complete privacy.
The fly deck features an innovative steering console, sundeck, an ice box built into the bench and three chaise loungues making this area both independent and functional, somewhere to fully enjoy relaxing on board.
The large cockpit in the vast covered area can be used both during the day and in the evening, and features seats, a teak table which can seat 10, a bar unit and a large sun pad area.
The details of the Pershing 115’ salon have been redesigned whilst still maintaining the original layout: three large, circular sofas at the entrance in white “Perrenials” fabric, a unit housing the 52’’ television featuring a special lift, a seat back unit which creates a division to the dinning table, wall-mounted unit with small goods lift, fridge and storage for the tableware. The tables, both those for dinning and at the entrance, are made in burgundy-coloured crystal and can both be opened out, produced by “Naos”. The dinning table features ten chairs in cognac coloured leather. There is parquet flooring in the dinning area and fitted carpet in the salon area, again featuring a design and colours which have been personalised for Pershing by O.T. Four white opal glass “Marioni” lamps complete the furnishings.
The helm station, covered in dark grey ultra leather, features three raised seats in carbon black leather, the height and inclination of which can be adjusted. The seats are set opposite the instrumentation panel using the most modern navigation and communications technology, such as the Raymarine G17 series system.
A special area has been created in the day zone, midway between the upper floor and below deck areas. A highly original cut in the line of the superstructure has allowed for the creation of an entertainment area, the Playroom, featuring an L-shaped divan. The designers have paid particular attention to the arrangement of the audio/visual equipment here, using the features of the components and materials to the very best in order to create a suitable environment for both listening to music and watching the 42’’ television set. The walls are covered in cream-coloured leather with built-in led light, just like the stern wall, which features leather tiles with contrasting stitching. The parquet flooring, part of which has a fitted carpet, features the same design as that of the upper salon and the lamps with ecru–coloured fabric lampshades produced by “Marioni” make the environment both warm and comfortable.
The night area features four cabins: the full beam master cabin in the centre of the yacht, complete with private head, the two guest cabins and the VIP cabin to bow, all of which have independent heads.
The layout of the large, double cabin has been redesigned with the introduction of an equipped unit, completely covered in leather. This position at the entrance to the cabin creates an area which allows more privacy to the owner as the interior of the cabin is no longer visible from the corridor.

The walls are covered in camel-coloured leather, and have been padded to double as backrests for the two side benches in “De Le Cuona” design cream-coloured fabric. The wall in which the bed is inserted is marked horizontally by the lighting system. A large mirror above the bed follows the wall around. Underneath, on the other hand, the headboard is camel-coloured once again. A writing-desk complete with “Flos” lamp could be utilised as an office. The large dressing area is in sycamore maple and the floor covering is custom made.

The head is extremely spacious with predominant colours of ecru, white and grey. The floor, grating of the shower and bench inside have been built in white “Tassos” marble. The “Bisazza” coverings are a white and white gold coloured mosaic and feature a waterfall design. The shower also operates as a Turkish bath with colour therapy. The surface of the vanity unit, which also features the led lighting has been produced in grey tempered crystal with built-in “Antonio Lupi” washbasins. The polished chrome taps and fittings, such as the bathroom accessories featuring parts in white Corian®, are all produced by “Gessi”.
The guest cabins are also built in frise sycamore maple and feature camel-coloured leather. One cabin also has a pullman bed. In the VIP cabin, different and unusual in shape, the entire circular wall of the headboard is covered in camel-coloured leather and lit by concealed led lights. A curved “De Le Cuona” divan in cream coloured fabric completes the furnishings.
The corridor and stairs leading to the main deck have been built in durmast broad-leaf treated with white oil and the stairs feature a steel torus with “scotch bright” finish and led lighting. The rectangular section handrail is made in leather with stainless steel ends.
Lastly, the exclusive decor, entirely Fendi definitely needs a mention. The prestigious Italian brand gives substance to an ideal way of enjoying the living areas – warm, refined environments and a sought-after evocation of simple, elegant luxury create an ideal setting for an icon of Italian-made style.
Astern, and accessible from both inside and outside the yacht, there are comfortable accommodations for the crew in three double cabins with services and laundry area and galley complete with Miele electrical appliances.
A large hangar able to house a 4.20 metre tender is located astern. Pershing 115’ provides for a second hangar at bow which can store water toys and relative haulage crane.
Pershing 115’ has received a number of awards, such as the “ICE Award 2004 – The Italian Style MegaYacht”, for the elegance of her interiors, the “Showboats Award”, the “Robb Report Best of the Best Award” and the “Performance Award” at the Boat International “World Superyacht Awards”.

PERSHING AND FERRETTI S.p.A
Pershing is a brand of Ferretti S.p.A., a world leader in the design, construction and sale of luxury motoryachts, with a unique portfolio of nine of the most exclusive, prestigious brands in the nautical world: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Apreamare, Mochi Craft, CRN and Custom Line.The Ferretti group, founded by Norberto Ferretti in 1968, is on the cutting-edge of the nautical world, thanks to constant product and process innovation, and continuous research within the sphere of technology. Luxury yachts are designed by a team of about 90 designers and specialised technicians (Advanced Yacht Technology), and built in the Group’s 25 production units. The Group’s over 3,000 employees, led by Chairman Norberto Ferretti and CEO Vincenzo Cannatelli, share a continuous quest for quality, technological excellence, top performance, an exclusive, innovative design, maximising comfort and taking painstaking care over detail. This common, daily commitment has taken Ferretti group to the very heights of the nautical world. The group is present in Asia, through a branch of representation and promotion in Shanghai, and on the American continent. An exclusive network of around 85 carefully selected dealers market group yachts in over 80 countries, and guarantee clients the very best assistance in marinas all over the world.

For further information, please contact:

Pershing S.p.A.:
Virginia De Carlo – virginia.decarlo@pershing-yacht.com

Promarina Management AB tar genom ett arrende över de kommunala fritidsbåtplatserna i Strängnäs och Mariefred. Även driften av gästhamnarna i de båda städerna ingår i avtalet. – Vi planerar att redan till årets säsong utvidga gästhamnen i Mariefred med ytterligare 100-150 platser, säger Mats Bylund, VD för Promarina Management AB.

Pressrelease:

I Mariefred, där åtagandet omfattas av cirka 350 båtplatser, finns också ambitionen att utveckla hamnens kringfunktioner tillsammans med kommunen och de befintliga aktörer som är etablerade runt hamnen. Den nuvarande hamnplanen ska göras om till ett välkomnande område med ett utbud av attraktioner som matställen, caféer och mindre butiker som knyter ihop staden med vattnet.

I Strängnäs, med totalt cirka 250 fritidsbåtplatser, planeras det att till säsongen 2010 bygga om Västervikens Småbåtshamn till en modern högklassig hamn med fullt serviceutbud på bryggorna. Där finns också goda möjligheter att utveckla funktioner runt hamnen, i samarbete med kommunen, för att öka attraktiviteten hos hamnen under en längre säsong, såsom utökade handelsmöjligheter mm.

– Vi strävar hela tiden efter en hög servicegrad i hamnarna, vilket syns genom att det alltid finns hamnvakter på bryggorna i gästhamnarna under dagtid. Vi samarbetar också med lokala aktörer vad gäller service och reparationer för att lösa både akut och planerad service på ett för kunden bästa sätt, säger Mats Bylund.

Han vill också lyfta fram Promarinas miljöarbete. Ambitionen är att få den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg som tilldelas de hamnar och stränder som uppfyller ett antal kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service och miljöinformation.

– Vi har även ett pågående samarbete med Håll Sverige Rent för att ytterligare utveckla vårt miljöarbete, säger Mats Bylund.

Promarina driver och utvecklar hamnar. Företaget vill skapa framtidens marinor med en inriktning och kvalitet som morgondagens båtägare önskar. Promarina erbjuder ett fullservicekoncept för båtägare där de förutom båtplats också kan välja allt från traditionell vinterförvaring till att få kylskåpet fyllt inför helgens utflykt. Promarina Management AB är en del av Viamaregruppen.

Även på årets båtmässa i Helsingfors har Mässans motorbåt och Mässans segelbåt valts. Motorbåtstiteln tillföll TG Alfa. Bland segelbåtarna var domarnas val enhälligt, Finn Flyer 36. Det var nu för elfte gången som mässans båtar utsågs.

Pressrelease:

TG Alfa är en välkonstruerad passbåt, byggd med omsorg och av utmärkta material för att utan kompromisser motsvara sitt syfte. Domarna berömde den överskådliga, personbilsmässiga förarplatsen, de utmärkta stuvningsutrymmena, sitsarna av ny typ med stöd för korsryggen samt de breda dörrarna. Ombordstigningen bedömdes vara lätt. I motorbåtskategorin deltog 21 båtar och av dem hade 7 tagits till final.

I segelbåtskategorin var domarna eniga om årets vinnare, Finn Flyer 36, en utpräglad kappseglingsbåt. Vinnaren är en sportig helhet som ändå är helt beboelig. Utrymmesdispositionen är konventionell, men stor omsorg har lagts ned på finslipning av detaljerna. Däckslayouten är ändamålsenlig, båten är tekniskt avancerad och en superb seglare. Bland segelbåtarna var 10 deltagare anmälda, och av dem gick 5 till final.

Till syftena med hederspriset Mässans motorbåt och Mässans segelbåt hör att hjälpa båtbranschen framåt och att ge erkänsla för förtjänstfull produktutveckling bland aktörerna i branschen. Vandringsprisen i tävlingen har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.

Domarna som avgjorde tävlingen var Markku Hentinen, specialforskare vid VTT, Ari Inkinen, chefredaktör för tidskriften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, överinspektör Kimmo Patrakka på Sjöfartsverket, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt Kari Wilén, chefredaktör för Frisk Bris.

I det slutliga valet granskade rådet bl.a. följande:
• hur väl båten uppfyller sitt syfte
• båtens design, både utseendemässigt och inombords
• konstruktions- och utrymmesdispositionsidéer och särskilt nya lösningar i detta avseende
• pris-kvalitetsförhållandet
• båtens egenskaper, särskilt sjöduglighet och trygghet
• nyhetsvärdet

De vinnande båtarna visas på Vene 09 Båt i Helsingfors Mässcentrum fram till söndagen 15.2.2009 kl. 17. TG Alfa finns i monter 6c5 och Finn Flyer 36 i monter 1b17.

Mässans motorbåtar 1999 – 2008
2008 Paragon 25
2007 Nimbus 30 Nova S
2006 Marino Cobra
2005 Finnmaster 31
2004 Masmar 33
2003 Terhi Vario
2002 Buster Magnum
2001 Finnmaster 5700 WA
2000 Targa 30
1999 Aquador 25 WA

Mässans segelbåtar 1999 – 2008
2008 Dehler 34
2007 Elan 340
2006 Dufour 365
2005 Maestro 40
2004 Dufour 34
2003 Finngulf 33
2002 Finngulf 41
2001 Eurofinn 34
2000 Finngulf 28e
1999 Tempo

Länk: www.venemessut.fi

På onsdagskvällen, lokal tid, lämnade Ericssons 3 Taiwan och satte kurs mot den punkten där de avbröt kappseglingen av etapp 4 i Volvo Ocean Race för drygt två veckor sedan. Om allt går som det ska når de den positionen efter 6-8 timmar och kan då börjar kappsegla igen.

Pressrelease:

Efter två veckor stenhårt arbete är båten reparerad och nu väntar en kapplöpning mot tiden för att nå Qingdao i tid till starten av etapp 5 på lördag.

– Vi har verkligen arbetat som galningar. Båtbyggare och seglare har kämpat dygnet runt och nu är vi tillbaka. Jag vill verkligen ge alla kredit för ett fantastiskt arbete, sade skepparen Magnus Olsson en timme innan båten stack iväg till havs

Målet är att avsluta etapp fyra och bli femte båt till Qingdao. Därmed skulle Ericsson 3 plocka fyra viktiga poäng i den sammanlagda tävlingen.

Väderförutsättningarna ser bra ut. Prognosen pekar mot starka sydliga vindar runt 30-40 knop de första dagarna. Sedan vrider vinden och det kan bli kryss den sista biten. Men det betyder undanvind större delen av sträckan upp till Qingdao och då går det undan.

Kanske lyckas Ericsson 3 med det som alla trodde var omöjligt för någon dag sedan, det vill säga att hinna till starten av etapp fem i tid. Men det är viktigt att påpeka att förhållanden i östkinesiska havet är vanskliga. Väderprognoser revideras ständigt. Vindtyrkor och vindriktningar ändras blixtsnabbt.

– Nu är det ingen som tänker på hur kallt och blött det kommer att bli. Och ingen oroar sig för hårda vindar. Vi är bara så glada över att vara tillbaka. Samtidigt måste vi se till att hålla ihop allt. Men håller prognosen i sig så tror vår navigatör Aksel Magdahl att det kommer att ta cirka 50 timmar till Qingdao. Det skulle betyda att vi är där natten mellan fredag och lördag. Och då hinner vi till starten, sade en överlycklig Magnus Olsson.

Länk: www.ericssonracingteam.com

BIlderna:
Ericsson 3 lagas och lämnar varvet i Taiwan. Foto: Gustav Morin/ERT.

Kommentarer

sven.paulsson@tuvebygg.se 13:25:54 2009-02-13

Där har man ett gäng som skulle ha bragdmedalj

Nu blir det enklare för svenskarna att göra rätt val för sitt båtliv. På den nya sajten Upptäck Båtlivet får man massor av tips om livet på sjön, kunskap om båtlivet och guidning i att välja rätt vid båtköp. – Vi vill visa att båtlivet är prisvärt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mathias Herneson, projektledare för Upptäck Båtlivet.

Upptäck Båtlivet ska vara den kompletta guiden för alla som drömmer om eller planerar att ta sig ut på sjön. På ett och samma ställe skall man kunna få inspiration, kunskap och vägledning i allt som har med båtliv och båtköp att göra.

– Genom tidigare undersökningar vet vi att väldigt många svenskar längtar ut på sjön, men ännu inte gjort slag i saken. Att välja rätt typ av båt handlar väldigt mycket om personliga behov och önskemål. Upptäck Båtlivet är vårt sätt att både inspirera till ökat båtliv och vara en guide för den som bestämt sig för att testa, säger Mathias Herneson.

På upptackbatlivet.se finns bl a:
• båtskola för nybörjare
• checklista för miljövänligt båtliv
• guide till kuster, sjöar, vattendrag och skärgårdar
• guide till bästa båtköp, både nytt och begagnat
• handfasta tips om säkerhet, försäkringar och kurser

– Under båtsäsongen ska vi tillsammans med båthandlarna genomföra aktiviteter för att få fler människor att prova på båtlivet, bland annat genom att visa båtlivets bredd, hjälpa till att välja rätt båt och lära ut båtkunskap, säger Mathias Herneson.

Länk: www.upptackbatlivet.se

Gift i båtbottenfärger har påverkat algers gener och proteiner så mycket att de blivit toleranta. Forskning vid Göteborgs universitet visar dessutom att kemikalierna i båtbottenfärger kanske inte bara påverkar hamnar och marinor, utan även större marina områden. Följden kan bli nya restriktioner för giftiga bottenfärger.

Pressrelease:

När irgarol, eller triazin som det står på färgburken, började användas i båtbottenfärger på 1990-talet var ämnet extremt giftigt för marina organismer. Efter år av irgarolanvändning har detta ändrats. Vissa mikroalger och cyanobakterier har på bara ett årtionde utvecklat mekanismer som gjort dem allt mer toleranta mot giftet, så att de kan bli kraftigt påverkade av gifter utan att skadas eller dö. Det gäller även under den mest intensiva båtsäsongen. Eftersom andra arter av mikroalger och cyanobakterier fortfarande är känsliga för giftet riskerar dessa arter att förgiftas eller konkurreras ut av de toleranta arterna, och försvinna från ekosystemet. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

Även organismer som lever längst ut i kustbandet har ökat toleransen, konstaterar forskaren Martin Eriksson i sin avhandling vid Institutionen för växt- och miljövetenskaper. Ökningen är liten, men indikerar att irgarol inte bara påverkar miljön i hamnar och marinor utan kanske i hela det västsvenska marina ekosystemet.

I avhandlingen studeras så kallade perifyton-samhällen, vilket är samlingsnamnet på de organismer som koloniserar båtbottnar och andra ytor i havet och som vi upplever som en hal beläggning på stenar och klippor. Enligt avhandlingen tycks användningen av irgarol påverka gener och proteiner, så att den viktiga fotosyntesen riskerar att störas. Resultatet av forskningsrönen från Martin Erikssons forskargrupp kommer troligtvis bidra till att Kemikalieinspektionen inför restriktioner för användningen av irgarol.

– Det skulle innebära att vi kan undersöka hur återhämtningen sker när irgarol fasas ut. En sådan undersökning kan i sin tur avgöra om åtgärderna varit effektiva eller om ytterligare insatser krävs, konstaterar Martin Eriksson.

Avhandlingen Impacts of Antifouling Compounds on Photosynthesis, Community Tolerance and psbA Genes in Marine Periphyton försvarades vid en disputation 23 januari.

Länk:
http://www.chalmers.se/gmv/SV/aktuellt/miljoperspektiv-2009

Volvo Pentas Aquamaticdrev anses av många vara 1900-talets enskilt viktigaste innovation i båtbranschen. Systemet finns idag i nöjes- och yrkesbåtar över hela världen. I år fyller det berömda Aquamaticdrevet 50 år.

Pressrelease:

Länge hade båtvärlden bara två drivsystem att välja mellan, antingen utombordsmotorer eller inombordsmotorer med axelinstallation.

Men Jim Wynne och Volvo Penta ändrade på detta 1959 genom lanseringen av världens första drev – Aquamaticdrevet.

Den amerikanske ingenjören och båtentusiasten Jim Wynne var nämligen övertygad om att det skulle gå att hitta en teknisk lösning för att kombinera en bilmotor med ett utombordsliknande drev.

Men det var svårt att övertyga omgivningen. Jim Wynne presenterade sina idéer för amerikanska tillverkare, men fick inget gehör.

Startade hemma
Han var dock fast besluten att förverkliga projektet och startade tester på egen hand hemma i sitt garage. Provkörningen visade att hans idéer också fungerade i praktiken.

I augusti 1958 åkte Jim Wynne till Europa och han fick då möjligheten att presentera sina tankar för den dynamiske och legendariske Harald Wiklund, chef för Volvo Penta under 28 år och mannen som förvandlade Volvo Penta från en lokal motortillverkare till ett världsföretag.

Harald Wiklund förstod genast den kommersiella potentialen i Jim Wynnes idé. Och redan efter två dagar skrevs kontrakt.

Succé i New York 1959
Efter intensivt testarbete under hösten 1958 monterade man dagarna före jul ihop det första riktiga drevet, provkörde det i balja, målade och packade ner det i en låda – för vidare befordran till USA.

Det hann fram precis lagom till New Yorks stora båtutställning i början på januari 1959. Det blev succé direkt.

Under lanseringen de efterföljande åren så ökade Jim Wynne intresset för drevet ytterligare genom att med Aquamatic vinna ett antal båttävlingar, ofta i konkurrens mot båtar med betydligt fler hästkrafter.

Aquamatic fick också hjälp av att plasten började slå igenom som tillverkningsmaterial för fritidsbåtar. Aquamatic passade nämligen perfekt för sportbåtar av plast med djupt V-skrov som kom att bli 60-talets storsäljare.

Fortsatt utveckling
Volvo Penta har sedan introduktionen 1959 hela tiden fortsatt att utveckla drevkonceptet – inte minst genom lanseringen 1977 av den klassiska dieselmotorn MD40. Aquamaticdrevet hade dittills enbart kunnat kombineras med bensinmotorer, men med MD40 och nya drev tog Volvo Penta fram ett kraftfullt dieselpaket som tog båtvärlden med storm.

Med dieselmotorer och Aquamatic lansering skapades en helt ny marknad där Volvo Penta sedan dess är den oomstridde ledaren.

1982 introducerades Duoprop, ett Aquamaticdrev med dubbla, motroterande propellrar. Duoprop innebar ett stort utvecklingssteg med fantastiska prestanda, säkert grepp i vattnet och bättre styrning.

Idag har Volvo Penta branschens bredaste motorprogram för drev och det omfattar såväl dieselmotorer som bensinmotorer.

Bildtexter:
Stora bilden:
Amerikanen Jim Wynne har röstats fram som marinvärldens viktigaste person, tack vare hans geniala uppfinning – Aquamaticdrevet.

Bilderna nedan
Den moderna versionen av Aquamatic – Volvo Pentas högteknologiska DPH-drev med D6-370.

Harald Wiklund, legendarisk chef för Volvo Penta från 1949-1977, gjorde Aquamatic till en kommersiell succé.

Kommentarer

Lars Toppar 16:56:49 2012-04-19

Finns det Aquamatic drev till Volvo Penta disel 2003

Olof Malmlöf 11:33:39 2012-04-20

Väldigt bra att Harald var framsynt. Älskar att köra båt med AQ. Men, jag tycker ändå att det under alla dessa år är för mycket kvalitetsproblem och "service" på VP om man t.ex jämför med en utbordare. Till saken hör att Mercury’s Bravo3 är betydligt sämre men det är en klen tröst. Jag ser fram emot Yanmars inträde och kanske XZ framgent att kvaliteten ökar. Skall köpa en båt med senaste generationen DP och D6 nu så får vi se hur långt Penta har kommit…..

Svenske kappseglaren Magnus Woxén är tillbaka i Ericsson Racing Team. Magnus, som seglade ombord på Ericsson i Volvo Ocean Race 2005-06, kliver ombord på Ericsson 3 tillsammans med norrmannen Arve Roaas. Vaktkapten Richard Mason tvingas avstå etappen från Qingdao till Rio de Janeiro på grund av en ryggskada.

Pressrelease:

Klas Nylöf, Sverige och Jann Neergaard, Danmark, som seglade etapp fyra, kommer heller inte att segla etapp fem. Istället kommer norrmannen Eivind Melleby tillbaka. Och en “ny” norrman, Arve Roaas, kliver ombord. I övrigt är det samma besättning som seglade förra etappen.

Magnus Olsson fortsätter som skeppare och behåller även sitt uppdrag som vaktkapten. Den andre vaktkaptenen blir Thomas Johanson, Finland. Magnus Woxen och Arve Roaas blir båda rorsmän/trimmare.

– Jag känner redan alla i besättningen. Även om jag inte har seglat med alla. Och det är ett verkligt bra gäng så det blir inga problem för mig, även om jag kliver ombord mitt i tävlingen, säger Magnus Woxén.

Vaktkaptenen Mason har en ryggskada som blivit något sämre den senaste tiden. Han kommer att flyga hem till Sverige efter helgens start och få sin rygg ordentligt undersökt.

– Om jag skulle ge mig på att segla etapp 5 så finns en risk att ryggen inte håller hela vägen. Och är du inte 100 procent frisk så riskerar du att försätta ditt team i en dålig situation och det hade varit själviskt av mig, säger Richard Mason och fortsäter:

– Personligen så är jag oerhört besviken över att tvingas avstå en etapp när jag varit med så här långt. Jag tycker verkligen att vi varit framgångsrika och både Magnus Olsson och jag känner ett stort ansvar för vårt team. Min intention är att komma tillbaka i bra form så snabbt som möjligt, säger Mason.

Just nu är planen att sjösätta Ericsson 3 på onsdagen och sedan ge sig iväg upp mot Qingdao på torsdagen. Vindarnas styrka och riktning bestämmer givetvis när Ericsson 3 når etappmålet. Starten för etapp 5 går på lördagen och alla inom Ericsson Racing Team jobbar stenhårt för att se till att Ericsson 3 inte ska komma alltför långt efter i starten. När de når Qingdao kommer nya segel, mat och andra förnödenheter att lastas ombord innan det bär av mot Rio de Janeiro.

Arve Roaas gör nu sin första etapp i årets upplaga av Volvo Ocean Race. Senast han deltog i tävlingen var 2001-02 då han seglade ombord på norska Djuice.

– VO 70:an är en fantastisk båt som förtjänar all respekt. Jag ser verkligen fram mot att få uppleva att segla den både runt Kap Horn och till Rio de Janeiro, säger Arve Roaas.

Skepparen Magnus Olsson som just nu följer reparationsarbetet av Ericsson 3 är nöjd med sina nya besättningsmän.

– Både Magnus och Arve har varit med i Volvo Ocean Race tidigare och de har erfarenheter från södra oceanen. De är bra killar som vet vad som väntar dem, säger han.

Bilder:
Magnus Woxen. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

Ericsson 3. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

In i det sista var det osäkert om In Port racet i kinesiska Qingdao skulle bli av eller inte. Vindarna var väldigt svaga och sikten mycket dålig. Ericsson vann till slut racet, där kampen stod mellan fyra båtar. Övriga tre båtar som deltog till Qingdao var som bekant under reparation, bland dem Ericsson 3.

Ericsson 4 utökade därmed sin ledning totalt. Resultatet i Qingdao speglade väldigt väl den totala ställningen i Volvo Ocean Race 2008-2209.

Provisional Results and Points – Qingdao in-port race day

Race 1
Ericsson 4
Green Dragon
PUMA
Telefonica Blue

Race Two
Telefonica Blue
Ericsson 4
PUMA
Green Dragon

Overall for the day and scoring points
Ericsson 4 – 4 points
Telefonica Blue – 3.5 points
PUMA – 3.0 points
Green Dragon – 2.5

Kommentarer

BÖSS 13:40:13 2009-02-09

Tänk att få 4 poäng för ett litet inport race och bara 6 för att vinna ett race över en hel ocean.

Jens 14:11:51 2009-02-09

Fina bilder.

Att bygga världens första hybridbåt för fast biobränsle innebär inte bara ett stort steg för miljön. Det innebär samtidigt att Precer på allvar tar klivet in i ett affärsområde med mycket stor potential. Det hävdar Martin Larsson, grundare av Precer. Resultatet kan kanske bli att vanliga fritidsbåtar, som till exempel Albin 25 på bilden här intill, kan drivas med gengas eller liknande tekniker.

– Samarbetet med Storsjöbåt öppnar dörrar in på den marina marknaden. Det finns stort behov av nya och miljövänligare lösningar inom båtbranschen, vilket givetvis innebär betydande affärsmöjligheter för Precer, säger Martin Larsson.

Den världsunika satsningen sker tillsammans med Storsjöbåt AS. Det norska företaget ser stor potential i att samarbeta med Precer AB.

– Vi har länge planerat att göra en miljövänlig båt. Men existerande teknik med drivmedel som etanol, metanol eller biodiesel har inte varit tillräckligt attraktivt för oss. Nackdelarna har varit för många, berättar Leif Eikeseth från Storsjöbåt AS.

Genom kontakterna med Precer kunde Storsjöbåt tillslut ta steget mot att bygga världens första hybridbåt för fast biobränsle. Bränslet för hybridbåten är vanligt träpellets, vilket det i princip finns obegränsad tillgång till i motsättning till olja. Det hävdar Leif Eikeseth, som samtidigt poängterar att fördelarna med att använda Precers teknik är många.

– Pellets har en stabil prislinje och kan med fördel produceras lokalt. Och oavsett vad som händer på världsmarknaden, när det gäller oljan, är pellets en energikälla vi kan kontrollera tillgång och pris på själva, säger Eikeseth.

Martin Larsson ser det som en stor tillgång att produktionen av hybridbåten kan ske lokalt i Värmland. Precers lösningar är miljöanpassade biobränslelösningar som klarar alla de krav som ställs på framtidens fordon, båtar och även småskaliga kraftvärmeverk. Precers teknik bygger på att fasta biobränslen (till exempel pellets) används som drivmedel i olika typer av hybridfordon, hybridbåtar och småskaliga kraftvärmeverk. Precer är ett av Inovas inkubatorföretag.

Länk: www.precer.com

Kommentarer

Boan 10:42:14 2009-02-11

100 liter pellets motsvarar ca 300kWh och 100 liter diesel ca 1000kWh. Dessutom är verkningsgraden sämre med pellets som bränsle. Med en fritidsbåts redan små utrymmen hur ska detta bli atraktivt?

Gong 11:01:44 2009-02-11

ibland är kWh/krona mer intressant än kWh/utrymme

Pelle T 16:16:07 2009-02-11

Vilken galning – elda i båten…

Ericsson Racing Teams internationella besättning på Ericsson 4 (bilden) besegrade både lätta och skiftande vindar och sina tre konkurrenter när de vann måndagens in port-race i Volvo Ocean Race i kinesiska Qingdao.

Pressrelease:

Med brasilianske skepparen Torben Grael vid rodret blev Ericsson 4 etta och tvåa i de två hamnseglingarna vilket ledde till en sammanlagd förstplats. Därmed utökar man sin ledning i den totala tävlingen. Fyra poäng skiljer nu mellan ettan Ericsson 4 och tvåan Telefonica Blue, som också var tvåa i in port-racet i Qingdao .

Seglingarna avgjordes i frustrerande lätta vindar mellan två och fyra sekundmeter. Det var bara med fem minuter till godo som båtarna klarade maxtiden på 90 minuter i första seglingen och i den andra var den tjocka dimman besvärlig.

– Det var verkligen extrem lättvindssegling. Men vi hade så pass mycket kontroll som man kan ha när det blåser två sekundmeter och vi är givetvis glada över segern, säger Torben Grael.

Måndagens in port-race kunde genomföras efter att seglingarna fått ställas in både på lördagen och på söndagen då det saknats vind och dimman legat tjock utanför den nordkinesiska hamnstaden.

Nu kommer besättningarna att öka sina förberedelser inför nästa etapp av Volvo Ocean Race som blir den längsta i tävlingens historia. Den startar lördag 14 februari i Qingdao och sträcker sig över 12 300 sjömil (cirka 22 800 km) till Rio de Janeiro i Brasilien dit båtarna beräknas komma runt 20 mars.

Ericsson Racing Teams andra båt i jorden runt-kappseglingen, Ericsson 3, missade in port-racet eftersom båten just nu ligger på ett varv i Taiwan där en skada repareras. Besättningen hoppas kunna avsluta etapp 4, från Singapore till Qingdao, och därefter starta etapp fem mot Rio de Janeiro.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Bilden: Besättningen på Ericsson 4 i Kina. Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Inför 2009 lanserar Sail Racing en rejält uppdaterad serie i kollektionen – 50 KTS Race Edition. Produkterna är utvecklade tillsammans med Sail Racing Test Team som består av flertalet internationella seglare. Serien är uppbyggd så att varje unik produkt ska fylla sin funktion utan konkurrens inom serien.

Pressrelease:

Sail Racing har stämt av sina kärnvärden – Speed, HighTech, Innovation och Test Team, mot varje enskild produkt. – I 50 KTS-serien finns det inga kompromisser när det gäller val av material, detaljer, blixtlås etc. Dessa produkter är seglarens “Workwear” och därför högsta krav på funktion, säger Henric Wikestam, VD och produktchef på Sail Racing. Att ställa varje produkt till svars för våra värderingar gör att vi säkerställer högsta tekniska nivå, fortsätter Henric.

Sail Racings designers, under ledning av chefsdesignern Thomas Nilsson, har ett nära samarbete med seglarna i test-teamet, där utvecklingen av produkterna baseras på önskemål och krav från seglarna själva. Redan ett år före lansering så testas produkterna i form av prototyper under flertalet regattor runt om i Europa.

Detta följs sedermera upp under löpande produktmöten. -Det är en fantastisk tillgång att kunna sammanföra erfarna designers med proffesionella seglare. Det blir en mycket kreativ “verkstad”, där kommentarer och ideer blir en viktig grund för vidare utveckling, säger Henric Wikestam.

I 50 KTS Race Edition finns Orca Jacket, som första gången mötte marknaden 2003. Jackan har levt i Sail Racings kollektioner sedan dess, med utveckling av detaljer från säsong till säsong. Orca Jacket är fortfarande en viktig hörnsten i serien.

Nu presenterar Sail Racing flertalet nya produkter i 50 KTS Race Edition så som underställ, mellanlager och rashgards. -Av naturliga skäl finns önskemål från Skip Novak och hans besättning gällande underställ och mellanlagers-produkter, samtidigt som vi också arbetar mer inom den varmare typen av internationell segling som Audi Med Cup runt medelhavsländerna. Här kan vi nu presentera rashgards, snabbtorkande shorts, tunnare smockar m.m, säger Henric Wikestam. Vi har även adderat nya väskor, flytvästar och balaclava.

Industridesignern Fredrik Magnusson är starkt involverad i framtagningen av nya produkter i Sail Racings sortiment. Framtida produkter som kan komma att implementeras i sortimentet är skor, knäskydd, spray-goggles m.m.

Produkterna i 50 KTS Man och 50 KTS Woman kommer att finnas på marknaden fr.o.m februari/mars 2009.

Länk: www.sailracing.com

Det var en mycket bra kull båtbyggarelever som tävlade på Båtmässan i Göteborg i år. Det konstaterade den sakkunniga juryn, som hade en lång överläggning om vilka som skulle bli pristagare i 2009 års ”båtbyggartävling” på Båtmässan. Efter två dagars drillning i teori och praktik av eleverna, kunde så äntligen nestorn inom båtbyggeri, Christoph Rassy, dela ut blommor, diplom och prischeckar.

Tre olika skolor leade de tre första platserna. Vann gjorde Viktor Adolfsson från Vimmerby gymnasium, tvåa kom Markus Berntsson som utbildats av Mats Snickare på Tjörn och trea kom Jonathan Rundqvist från Båtbyggarlinjen i Henån.

Juryn, som bestod av Lars Alexandersson från Hallberg Rassy, Arne Apelman från Apelmans Båtbyggeri samt Rolf Carlgren från Vindö Marin var helt samstämmiga i sin motivation – att båtbyggarutbildningen i landet blir bara bättre och bättre.

Övriga 10 elever kom från Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Vimmerby Stångabro Gymnasium (Storebro).

Fotnot: Förstapriset var ett stipendium på 15 000,-, andrapriset 5 000,- och tredjepriset 2 500,- kronor. Tävlingen arrangeras årligen av Kärnsund Wood Link AB i samarbete med Hallberg-Rassy, Apelmans Båtbyggeri och Windö Marin samt Båtmässan..

Bilden:
Båtbyggartävlingens vinnare, fr.v. 2:an Marcus Berntsson (Mats Snickare på Tjörn), Vinnaren Viktor Adolfsson (Stångabrogymnasiet, Vimmerby) och 3:an Jonathan Rundqvist (Båtbyggarlinjen i Henån). Foto: Mats Strömberg.

Kommentarer

Pétur 12:01:57 2009-02-16

Skolan heter Vimmerby gymnasium inte stångebro

Årets folkfest på Mälarisarna kan bli Vikingarännet. Det är en tradition för många med långfärdsskridsko. Friluftsfrämjandet och Svenska Skridskoförbundet har gett klartecken för att genomföra det åttonde Vikingarännet söndagen 15 februari. Årets lopp mellan Uppsala och Stockholm kommer att köras i medvind för första gången.

Pressrelease:

Skridskosäsongen har varit den bästa på många år och isarna är mycket bra. Väderprognoserna spår kallgrader under perioden fram till loppet vilket kommer att ge en god istillväxt. I år kommer deltagarna även att kunna njuta av medvind då plats för starten kommer att bestämmas beroende på vindriktning.

– Loppet kommer att kunna vändas, det vill säga starta i till exempel Hässelby om vinden skulle friska i från syd. Allt för att i möjligaste mån slippa motvind, säger Vikingarännets generalsekreterare Anders Tysk.

Vikingarännet är 80 km och banan planeras utifrån väderutsikter. Loppet brukar utgå från Skarholmen i Uppsala, via Sigtuna, Kungsängen och med målgång i Hässelby. De kortare varianterna är Vikingaturen 50 km och Vikingarännet Kortis 20 km. Exakt start och mål för varje lopp meddelas samma vecka som start.

Eliten beräknas kunna åka de 8 milen på 2 timmar och 45 minuter. För vanliga motionärer tar sträckan mellan Uppsala och Stockholm ytterligare några timmar. Vikingarännet är framförallt ett motionslopp för alla långfärdsskridskoentusiaster som har cirka 7 timmar på sig att ta sig de 8 milen.

– Vi tror att alla människor som har provat på de fantastiska isar som legat sedan jul gör sig redo för årets utmaning och tar chansen att ha kul på långfärdsskridskor söndagen den 15 februari, säger Anders Tysk. Våra 300 ideella funktionärer arbetar nu hårt för att ge de bästa förutsättningarna för både elit och motionärer.

Anmälan och information om start och målgång finns på www.vikingarannet.com. Där kan du anmäla dig och betala fram till och med måndag den 9 februari. Startplatser säljs även på Stockholms Central i SJ-biljetthall lördag den 14 februari kl. 11-14 samt vid starten.

Länk: www.vikingarannet.com

Ericsson Racing Teams internationella besättning har återgått till arbetet i kinesiska Qingdao och förbereder sig nu inför In-Port Race, deras tredje liknande segling i detta Volvo Ocean Race. Besättningen, under ledning av skepparen, Torben Grael från Brasilien, hoppas att vinna sin andra seger i ett In-Port Race här. Senast de vann var i förra hamnen, Singapore. Totalt leder Ericsson 4 med sina 45 poäng framför tvåan.

– Förhållandena kan bli allt annat än idealiska. Under dagens träning hade vi lätta vindar och tjock dimma. Jag tror att vi kommer att få segla ganska konservativt och inte driva båten för mycket, säger Torben Grael.

Den här gången skiljer sig In-Port från de tidigare seglingarna eftersom bara fyra av de sju båtar som var med förra gången deltar. Under delseglingen 4 blev manfallet som bekant stort och Ericsson 3 är för tillfället under reparation efter att ha fått omfattande skador i skrovet. Båten repareras i Hualien på Taiwan (lilla bilden).

Här är besättningslistan för Ericsson 4 i racet.

Ericsson 4 crew list, Qingdao In-Port Race
Skipper: Torben Grael (Niterói, Brazil)
Navigator: Jules Salter (Cowes, England)
Tactician: Stu Bannatyne (Auckland, New Zealand)
Mainsail trimmer: Brad Jackson (Auckland, New Zealand)
Trimmers: Horácio Carabelli (Florianópolis, Brazil), Tony Mutter (Auckland, New Zealand), João Signorini (Rio de Janeiro, Brazil)
Pitman: David Endean (Auckland, New Zealand)
Bowmen: Ryan Godfrey (Adelaide, Australia), Phil Jameson (Auckland, New Zealand)
Grinders: Rodney Daniel (Forster, NSW, Australia), Jan Dekker (Cape Town, South Africa)
Media crewman: Guy Salter (Titchfield, England)

Här är även en del filmer med mera att titta på från Volvo Ocean Race:

A Race Against the Clock – an update on the status of Ericsson 3, currently undergoing repairs in Taiwan before the aiming to complete Leg 4 to Qingdao and start Leg 5 to Rio de Janeiro

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 3 Crew Update – Richard Brisius talks about the change in skipper on Ericsson 3

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 4 – The Directors Cut – Guy Salter’s overview of Leg 4

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 4 – Ready to Race – interview with Dave Endean, boat captain Ericsson 4

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida


Göta kanalbolag satsar på servicen för båtgästerna till årets kanalsäsong. Två nya sjömackar invigs och gästhamnen i Söderköping får ny bred ”promenadbrygga”. Kanalfararna får en egen SkepparGuide med all information man behöver inför kanalresan. Och sist men inte minst, utökar Göta kanalbolag sin populära slusskurs, som innehåller både teori och praktik.

Det senaste årets nedläggning av mackar över hela landet har även drabbat båtlivet längs Göta kanal. För att möta det behov som finns gör Göta kanalbolag egna investeringar för att ersätta de mackar som lagts ner längs Göta kanal.

I Karlsborg gästhamn vid Vättern anlägger Göta kanalbolag en ny sjömack i kanalhamnen. Här kan båtarna tanka diesel, bensin och miljöbränslet alkylatbensin. I Motala ersätter Göta kanalbolag den nerlagda macken med en modern sjömack, som tillhandahåller diesel, bensin och alkylatbensin.

Sjömacken placeras vid gästhamnen Motala Verkstad innanför Motala sluss. Utöver de nya sjömackarna finns dieseltankning vid kaj i Sjötorp, Mem och Norsholm.

Populär slusskurs utökas
Göta kanalbolags praktiska slusskurs, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan, blev omgående mycket efterfrågad. I år utökas därför antalet kurstillfällen till fyra och kursen erbjuds på ytterligare en ort. Följande kurstillfällen ges:

Plats: Bergs slussar (utanför Linköping): 13 och 16 maj

Plats: Sjötorp (vid Vänern): 12 och 17 maj

Erfaren personal från Göta kanalbolag ger deltagarna teoretisk kunskap i slussandets konst, men framför allt får deltagarna själva prova på hur det känns att hantera en båt i slussen, lägga tamparna rätt och genomföra en slussning.

Ny SkepparGuide
Göta kanalbolag samlar all information för båtfarare i en ny trycksak: Göta kanal SkepparGuide. Här kan kanalskepparen enkelt hitta information om öppettider, priser, slussning, gästhamnar och andra tips och råd inför sin kanalresa.

SkepparGuiden kan beställas på www.gotakanal.se, där den också kommer att finnas som bläddringsbar pdf direkt på skärmen.

Kanalhamnen i Söderköping
Söderköping är en av de mest populära gästhamnarna längs Göta kanal med många besökande turister. Den 165 meter långa gästbryggan breddas med 1,5 meter för att skapa en bra promenadmiljö i hamnen, en ”riktig Smögenbrygga”. Längs den motsatta kanalbanken i gästhamnen muddras cirka 250 meter, träd tas ner och ny kantskoning läggs. Allt för att ge bättre utrymme åt allt större båtar.

Öppettider och priser 2009
Göta kanal är öppen från 1 maj till 27 september 2009. Under högsäsongen, som är från den 8 juni till den 23 augusti, dagligen, övrig tid efter förbeställning. Priset för att gå hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp är för en båt mellan 9 och 12 meter 5.300 kronor. Göta kanals 20 gästhamnar ingår i priset med upp till 5 fria dygn per hamn inklusive tillgång till gästhamnsservice och el.

Ta båten till upplevelserna längs kanalen…
– Eric Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras över Vättern till Motala för isättning av ångmaskinen, som är byggd på Motala Verkstad. Då har rekonstruktionen av det unika kanalfartyget från 1836 tagit ytterligare ett stort steg mot fullbordande.

Fri fart på Göta kanal
Den klassiska fartshowen och nostalgiska kanalracet har blivit en publikdragare av stora mått vid Museihuset i Ljung, www.museihuset.se
– Segeltävlingen ”Vättern kors och tvärs” med start i Motala 28 juli och målgång i Karlsborg 31 juli.

Länk: www.gotakanal.se

Ett Göteborgsföretag presenterar nu en italienskdesignad styrpulpetbåt som byggs i Kina. Båten är CE-märkt. Detta är inte den första intrudktionen av kinesiska båtar på den svenska marknaden. Tidigare har flera plastbåtar, kajaker i kolfiber och även träsnipor byggda i Kino visats upp.

Företaget som importerar CQ 535 heter CQ Products. Det finns i Göteborg och har nyligen tecknat avtal om import och försäljning av denna bowrider i 5,3-metersklassen med kapell klassificerad för 90 hk utombordsmotor. Båten är designad i Italien.

– Genom anpassning till europeiska kvalitetskrav och fördelen av lägre tillverkningskostnader i Kina finns nu förutsättningar att erbjuda konkurrenskraftiga produkter, säger Lars Danielsson som är CQ Products representant i Shanghai.

– Det kommer att bli ytterst intressant att se hur marknaden kommer att förhålla sig till en marin kapitalvara med Kina som ursprungsland. Kommer man att ha förtroende för produkterna avseende kvalitet relaterat till pris? Vår bedömning är att det finns flera olika kategorier av båtköpare – alltifrån de som vill ha en välkänd imageprodukt till de som önskar en bra fungerande båt till rimligt pris.

Enligt importören är CQ 535 “en robust och välutrustad båt i ett populärt storlekssegment till att attraktivt pris”. Det första demoexemplaret är utrustat med en miljövänlig 4-takts 90 hk Mercury utombordsmotor. Den båten kostar 189 000 kr. Enbart båten är prissatt till 100 000 kr.

Specifikationer:
Längd 5,35 m
Bredd 2,18 m
Vikt: 600 kg
Antal personer: 6
Max motorstyrka: 90 hk

Länk: www.cqproducts.se