nyhetstest

Aqualiv AB och bolaget Safe at Sea AB som tillverkar och säljer Rescuerunner på nationell och internationell basis har ingått ett avtal som ger Safe at Sea försäljningsrätten av NavEye mot internationell sjöräddningsverksamhet.

Genom NavEye kan man alltid få Rescuerunnerns exakta position på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. NavEye kan framförallt användas för att säkra förarens position men också som ett alternativ till dyrare positioneringssystem för Rescuerunnerenheten.

– Det som gör NavEye intressant för oss är den trygghet och extra säkerhet som vi nu kan erbjuda våra kunder inom sjöräddningsverksamheter, säger Kaj Lehtovaara vd Safe at Sea. NavEyes utformning gör det möjligt att placera enheten på föraren och därmed kunna följa honom. Idag kan man bara följa räddningsenhetens position, inte sjöräddaren tillägger Kaj Lehtovaara.

– Jag ser en stor potential för våra produkter i den kommersiella sjöfarten och inom den sjöräddningsverksamhet som Safe at Sea framgångsrikt är verksamma inom säger Mattias Malmgren, vd Aqualiv AB .

Länk: www.aqualiv.com

Ericssons båda båtar rycker allt närmare ledaren Telefonica Blue i Volvo Ocean Race. Men det går långsamt i de karibiska områden där flottan med sju båtar nu befinner sig. Telefonica Blue leder nu bara med drygt 20 Nm, jämfört med 100 Nm för ett par dagar sedan. Ericsson 4 ligger tvåa och Ericsson 3 på tredje plats.

Fortfarande är det Puma med Ken Read som skeppare som ligger på fjärde plats. Alla båtar i toppen bevakar alltså sina placeringar väldigt noga och det gäller att vara smartast för att gå segrande ur den här nervslitande kampen.

Den enda båt som verkar avhängd för tillfället är Green Dragon, som ligger cirka 100 Nm efter ledaren.

Det återstår nu 1 400 Nm till etappmålet i Boston.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Ericsson 4 Leg Six Day 11 QFB: 21.04.09 1504 GMT

Posted: 21 Apr 2009 07:04 AM PDT

It’s another really nice day on Ericsson 4 – the sun is out and the sea is flat – the only issue is the soft spots in the wind from the sucking clouds.

We had a good run last night and are certainly keeping it exciting for ourselves onboard with the battle between Ericsson 3, PUMA and ourselves continuing.
This morning we spotted our sistership on the horizon and have been living the bearing gains and losses ever since.

I’m really looking forward to Boston as in the absence of a stop in NZ I count the city as my home – my wife is a true Massachusetts princess and we have shared many great times in town, so its bound to be a great time catching up with my family and many friends in the area.

I’m also hoping to catch the Red Sox and Celtics whilst in town plus feasting on lobster and shrimp.

The next few days will probably drag on a little but wind is due and there is a chance of a bumpy ride in – but this will make the arrival even better, especially if we can drag Telefónica Blue into the fight and come out on top.

Dave Endean – pitman

Leg Six Day 11 Daily Story: Sailing Caribbean Style

Posted: 21 Apr 2009 06:41 AM PDT

It’s hell for Telefónica Blue today as they see their triple-figure lead whittled down to a miserable 30nm, but it’s heaven for the chasing pack who are still romping along and enjoying the sailing, Caribbean style. But, the time will come when they too sail into the lighter conditions that Telefónica Blue is currently experiencing.

“We have been on the receiving end now for roughly 36 hours, losing mile after mile, which is part of the game. I don’t think it will stop for at least another 20 hours, as then, finally, the others will hit the wall as well,” explained the blue boat’s skipper, Bouwe Bekking.

Telefónica Blue is now on the same latitude as the Caribbean Island of St Martin, and ‘Caribbean sailing’ is what today is all about.

“No more goggles, helmets and full foul weather gear, just Caribbean style shorts and t-shirts,” says Wouter Verbraak, Delta Lloyd’s navigator. “Add a barbeque on the back, a nice chilled bottle of white wine and some fresh yellow fin tuna and we could be cruising along just nicely,” he says.

The reality is that there no time to attend to the barbeque, no hands free to hold their plates and glasses of wine, and the heel of the boat would have things sliding through the cockpit in no time. “It would be a big mess,” says Wouter.

For Shannon Falcone on PUMA, the Caribbean Island of Antigua is his home and he chose this morning to celebrate the passing of the island by offering a drop of Rum to the five crew on deck at the time.

“Do some research into the long relationship between sailors and Rum, especially here in the Caribbean,” says PUMA’s MCM Rick Deppe, who added that the one mini-bar sized bottle shared among five probably amounted to about the same amount of alcohol as a teaspoon of cough medicine. “It sure does warm the throat though,” he added.

Onboard Telefónica Black, the crew has been taking advantage of the Caribbean conditions by drying out their clothes and having a proper body wash.

“What a relief after collecting many layers of sweat and salt,” says navigator Roger Nilson who has been tempted out of his navigation station and up on deck by the lack of spray. “We use the excess water outlet from the water maker as it functions as the perfect shower in the middle of the cockpit,” explained the newly clean navigator.

Still struggling at the back of the fleet is Green Dragon and skipper Ian Walker says that the current conditions sadly make for tactically very boring sailing. “You can only really play with some subtle angle changes or sail selection,” he says. The team desperately needs something to change in the weather to give them some opportunities. “I just hope we are close enough to capitalise on any mistakes made by those ahead,” Walker said.

Delta Lloyd claims the highest 24-hour run today, of 393 nm. She has also averaged the highest speed over the last three hours, swishing along at approximately 16.5 knots, while Telefónica Blue is only averaging 14.8. Thirty miles astern, Ericsson 4 has also slowed, while just four miles further back, Ericsson 3 and the rest of the fleet still has good breeze.

Bekking says the remainder of leg six could be relatively quick and he is hoping for a finish on Sunday during daylight, which would, of course, be an excellent way to start the Boston stopover.

Scoring Gate Results Fernando de Noronha
1. Telefónica Blue 19:58:56 GMT 16.04.09 4 Points
2. Ericsson 4 22:55:36 GMT 16.04.09 3.5 Points
3. Delta Lloyd 23:28:32 GMT 16.04.09 3 Points
4. Puma 23:29:31 GMT 16.04.09 2.5 Points
5. Telefónica Black 23:42:20 GMT 16.04.09 2 Points
6. Ericsson 3 00:14:28 GMT 17.04.09 1.5 Points
7. Green Dragon 01:27:26 GMT 17.04.09 1 Point

Leg Six Day 11: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

1. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 1,683 nm
2. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +30 nm
3. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +34 nm
4. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +42 nm
5. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +61nm
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +62 nm
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +95 nm
8. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

I början av april fullföljde TrygVesta sitt köp av Moderna Försäkringar Sak AB vilket också innebar att Atlantica fick nya ägare. TrygVesta är en mycket stabil försäkringskoncern som under en längre tid haft ögonen på Moderna Försäkringar och Atlantica. TrygVesta har i samband med köpet särskilt uttalat att man vill arbeta vidare under Modernas varumärken i Sverige och att man dessutom vill göra Atlantica till en betydande nordisk aktör inom båtförsäkring.

– I våra samtal med TrygVesta har vi särskilt kunnat notera deras intresse för vårt sätt att jobba på marknaden. Vi på Atlantica ser oss ju som en integrerad del av båtbranschen snarare än en del av försäkringsbranschen. De har imponerats av vårt annorlunda sätt att jobba fullt ut via marinor, båthandlare, varv och serviceverkstäder. Ett arbetssätt som bidragit till hög kundlojalitet och därmed uthållig tillväxt för oss på Atlantica. Tack vare TrygVestas resurser kommer vi nu att kunna satsa ännu mer på vår unika affärsmodell i Sverige men också etablera oss i övriga länder i Norden. I Norge gick startskottet helt nyligen på båtmässan i Oslo och sedan står Finland och Danmark på tur, berättar Conny Landström Affärsområdeschef på Atlantica.

Man räknar med att kunna fördjupa relationerna med båtbranschen i Sverige mot bakgrund av att många leverantörer redan idag arbetar i nordiska organisationer.

Genom den nordiska satsningen räknar Atlantica dessutom med att kunna höja servicegraden ytterligare för de svenska kunder som drabbas av skada utanför de svenska farvattnen i Östersjön och Västerhavet.

Atlantica är sedan många år störst på båtförsäkringsmarknaden räknat i premievolym. Bolaget står för tradition, kunskap, och snabb hjälp när det verkligen behövs. Atlantica ingår i Moderna Försäkringar och har kontor i Stockholm och Göteborg.

Moderna Försäkringar är en dynamisk försäkringskoncern som kombinerar erfarenhet och nytänkande och erbjuder de bästa försäkringslösningarna inom utvalda marknadssegment. Med professionalism och engagemang ut­manar Moderna Försäkringar branschen och leder utvecklingen framåt. Moderna Försäkringar ägs av TrygVesta. I Moderna Försäkringar ingår bland annat Atlantica och Bilsport & MC.

TrygVesta är den näst största skadeförsäkringskoncernen i Norden. TrygVesta är den största aktören på den danska marknaden med en marknadsandel på drygt 21 procent, tredje störst i Norge med en marknadsandel på drygt 18 procent och starkt växande filialer i Sverige och Finland. Koncernen har även dotterbolagen TrygVesta Garanti som säljer garantiförsäkringar i hela Norden och Enter Forsikring som främst säljer motorförsäkringar i Norge. TrygVesta försäkrar mer än två miljoner privatpersoner och mer än 100 000 företag i Norden. Koncernen har totalt cirka 4000 anställda.

Länk: www.atlantica.se

De svåra ekonomiska tiderna gör att Volvo Penta tvingas varsla ännu fler anställa om uppsägning. Inom Penta berörs 108 anställda. Ytterligare personalneddragningar inom Volvokoncernen Till följd av den kraftiga nedgången på världsmarknaden för tunga fordon, tvingas Volvokoncernen till nya personalneddragningar inom sina svenska verksamheter. Sammanlagt berörs 1 543 anställda när Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment, Volvo Penta och Volvo Powertrain idag lägger nya varsel.

Volvo Pentas varsel omfattar 108 anställda, varav 56 kollektivanställda och 52 tjänstemän, vid anläggningarna i Göteborg och Vara.

Volvo Lastvagnar varslar om uppsägning av sammanlagt 655 kollektivanställda vid bolagets anläggningar i Göteborg och Umeå.

Till följd av en omorganisation och kostnadseffektiviseringar varslar Volvo Construction Equipment 125 tjänstemän vid anläggningarna i Eskilstuna, Hallsberg och Braås. Dessutom kommer 100 inhyrda konsulter att lämna företaget.

Volvo Powertrain varslar 655 anställda, varav 55 tjänstemän och 600 kollektivanställda, vid anläggningarna i Skövde och Köping.

“Vi har pågående diskussioner med de fackliga avseende arbetstidsförkortning och ser positivt på att kunna genomföra delar av dessa varsel med en sådan lösning. Dessa överenskommelser görs då lokalt och anpassat efter verksamhetens behov”, säger Stefan Johnsson, ansvarig för HR-frågor i Volvos koncernledning.

Tofsmyggans käkben är mikroskopiskt litet. Men i händerna på forskarna vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, blir myggbenen en tidsmaskin som kartlägger 200 år av försurning och fiskdöd i svenska sjöar. Försurning av mark och vatten är ett av de största miljöproblemen i modern tid. Fortfarande visar en stor andel av våra svenska sjöar tydliga tecken på försurning, med en omfattande fiskdöd och en kraftigt minskad biologisk mångfald som följd.

Senare forskning har visat på ett tydligt samband mellan fiskdöd och tofsmygglarver, där ett minskat fiskbestånd kan leda till en explosion av tofsmygglarver i försurade sjöar.

Denna mygginvasion utgör nu grunden till ett unikt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Genom att undersöka de myggskelett som bevarats i sjöbottnarna, kan forskarna följa hur sjöns fiskbestånd påverkats och förändrats under de senaste århundradena.

– Det vi gör kan faktiskt liknas vid en tidsresa, där vi återskapar en sjös historia från tidigt 1800-tal och framåt. Genom att analysera förekomsten av tofsmyggans käkdelar och fastställa vilka myggarter som förekommer i bottensedimenten kan vi säga om mängden fisk har ökat eller minskat genom historien, om fisken har dött ut helt och försvunnit från sjön, och i grova drag berätta när olika fiskarter dött ut vid svår sjöförsurning, säger Fredrik Palm, doktorand och forskare vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Undersökningsmetoden gör det möjligt att studera försurningens effekter i sjöar där det inte tidigare skett någon provtagning, och där historiska uppgifter om fisksamhället saknas.

– Sådana studier gör det i sin tur möjligt att bestämma hur en biologisk återställning av en försurad sjö bör gå till, eftersom det avslöjar hur fisksamhället bör se ut om det ska kunna anses vara helt återställt, säger Fredrik Palm.

Metodens historiska perspektiv gör det också möjligt att kartlägga naturliga variationer i en sjös ekosystem. På så sätt kan forskarna se hur mänsklig påverkan som klimatförändringar, övergödning och försurning påverkar sjöarnas ekosystem.

Fredrik Palm genomför sina studier i Västra Götaland och Bohuslän, med speciellt fokus på Gårdsjöområdet i Ucklum, som i många årtionden stått i centrum för svensk försurningsforskning.

Ericssons båda båtar i Volvo Ocean Race har nu tagit in en bra bit av det försprång som Telefonica Blue skaffade sig tidigt under delseglingen till Boston. På tisdagsmorgonen ledde den spanska båten med 61 Nm över Ericsson 4 som låg tvåa och ytterligare 2 Nm till Ericsson 3 på tredje plats. Puma ligger ytterligare 2 Nm bakom Ericsson 3. Det återstår bara knappt 1 800 Nm till etappmålet, så nu gäller det för de övriga båtarna att försöka segla ikapp Telefonica Blue.

Återhämtningen för det övriga fältet – förutom Telefonica Blue – var på god väg under måndagskvällen. Båtarna från andra plats och nedåt i resultatlistan seglade då betydligt snabbare än den spanska ledningsbåten. Nu återstår att se vem som navigerar rätt i de komplicerade vädersystem som de sju båtarna ska ta sig förbi eller genom.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Six Day 10 Daily Story: Complicated Weather Puts Pressure On Telefónica Blue

Posted: 20 Apr 2009 07:54 AM PDT

The compression has started. Although still leading the fleet, Telefónica Blue has started to sail into a ridge of high pressure, which is checking her progress towards the finish in Boston, and allowing the rest of the fleet a slice of the action.

The compression could last up to 36 hours as the breeze softens ahead and the race from here on in should be a lot closer.

“Hopefully, we have positioned ourselves correctly and we can hang on to our lead,” said Telefónica Blue navigator Tom Addis. “It’s never enjoyable being the lead boat when the fleet is compressing on you, but there is not a lot we can do about it, but we are fine and we are pushing the boat as hard as we can,” he added.

“Now the Weather Gods are smiling in our favour a little bit and pushing Telefónica Blue into lighter air and allowing us to tighten up the gap,” said PUMA’s skipper Kenny Read would dearly like to be on the podium in his home town of Boston.

At 1300 GMT yesterday, Bouwe Bekking and his men had a comfortable lead of 104 nm. Today it is 61nm, and the weather ahead is complicated, making for nervous navigators and skippers.

“The weather models look so horrible that I am contemplating making lots of coffees for the guys, going on deck to help out, check clouds etc. Anything to get me away from the computer and the horrible stuff it is spitting out at me,” said sixth placed Delta Lloyd’s navigator, Wouter Verbraak.

Telefónica Blue is now on the same latitude as the Leeward Islands, while PUMA, Ericsson 3 and Ericsson 4 are in a parallel line with 36 nm between Ericsson 4 in the west and PUMA in the east and all within seven miles of each other.

It is thought that Magnus Olsson, skipper of Ericsson 3, cracked a rib when he was washed into the steering pedestal last week, but according to his crew, he is recovering well.

Today was helmsman Eivind Melleby’s 29th birthday. Part of his surprise was a bag of jelly men sweets, which brought a smile to Olsson’s face when he was handed his share. Melleby said, “The sailing right now is really fun. The team is doing a great job and everybody is enjoying themselves and pushing all the time. Ericsson 3 is a happy ship and goes fast as well.”

In the next tier, just over 40 nm back, are Telefónica Black and Delta Lloyd, followed by Green Dragon a further 22 nm astern. The black boat had an eventful night breaking their gennaker sheet and then having a scare when they collided with a whale. This morning, when daylight broke, the crew checked for damage from the collision and apart from some paint shaved off the forward edge of the keel blade, nothing else was found.

“All onboard love the sea and its animals, and it has been a real shock for everybody to hit one of them,” said skipper Fernando Echávarri.

Current conditions for the fleet are near to perfect, although Wouter Verbraak says that 17 knots of boatspeed just doesn’t have the same adrenaline kick to it. Further ahead, PUMA’s skipper, Kenny Read, is happy.

“This trade wind sailing is a beautiful thing. Just kind of, hook in and hold on, it’s comfortable below and it’s comfortable on deck and we’re ripping along at 20 knots. What is there not to like?” he said.

Phil Jameson from Ericsson 4 says the price paid for such idyllic sailing is being completely soaked, but the water is warm and not many clothes are required. Most of the crew are just wearing very light shorts and short-sleeved shirts under their wet weather gear. “What is nice is coming off watch and just hanging up your foulies and t-shirt and jumping into your bunk with just wet shorts on,” he says.

As the compression intensifies, the blue boat’s speed is down to 14.8 knots, while the black boat is still charging up through the fleet at 20.5 knots. As yesterday, it is PUMA who has the highest 24-hour run, covering 477 nm. No wonder Kenny Read is happy.

Scoring Gate Results Fernando de Noronha
1. Telefónica Blue 19:58:56 GMT 16.04.09 4 Points
2. Ericsson 4 22:55:36 GMT 16.04.09 3.5 Points
3. Delta Lloyd 23:28:32 GMT 16.04.09 3 Points
4. Puma 23:29:31 GMT 16.04.09 2.5 Points
5. Telefónica Black 23:42:20 GMT 16.04.09 2 Points
6. Ericsson 3 00:14:28 GMT 17.04.09 1.5 Points
7. Green Dragon 01:27:26 GMT 17.04.09 1 Point

Leg Six Day 10: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

1. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 2,027 nm
2. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +61 nm
3. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +61 nm
4. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +67 nm
5. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +100 nm
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +109 nm
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +131 nm
8. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Mer än 38 miljoner ton eller 40 procent av all fisk som världens fiskeflottor fångar varje år tas inte tillvara, visar en ny vetenskaplig studie av WWF. – Att låta miljontals ton fisk gå till spillo varje år är miljömässigt förkastligt och borde vara ekonomiskt oförsvarbart, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF. Med så höga bifångster som 40 procent blir det omöjligt att bedriva ett långsiktigt hållbart fiske.

Den viktigaste orsaken till de höga bifångsterna är att den stora majoriteten av de fiskeredskap som idag används av fiskeflottorna inte är selektiva, utan de fångar även stora mängder “oönskad” fångst utöver den art man egentligen vill ha.

Genom att omdefiniera begreppet bifångst som något fiskare tar från våra hav och som är “outnyttjat” så överträffar studien tidigare uppskattningar av global bifångst, som huvudsakligen fokuserat på fångst som kastats över bord och som varierat mellan 7-27 miljoner ton per år. De ska alltså jämföras med de nya bifångstsiffrorna på 38 miljoner ton.

– I många fall kastas fisk och andra marina djur tillbaka döda eller döende i havet och även om bifångsten tas tillvara så finns det inget sätt att veta om det var hållbart att plocka dessa arter ur havet. Bifångst är en lömsk och osynlig form av överfiske, menar Inger Näslund, fiskeansvarig på Världsnaturfonden WWF.

I Nordost-Atlanten kastas en femtedel av områdets sammanlagda marina fångst överbord, enligt studien. Den mest slösaktiga formen av fiske är troligtvis hajfensfiske där uppskattningsvis 92 procent av fångsten inklusive de döende, fenlösa hajarna kastas tillbaka.

För att försöka lösa de svåra problemen med bifångster har WWF för fjärde året utlyst tävlingen Smart Gear där det gäller att ta fram smarta fiskeredskap som minskar just bifångster. Tävlingsbidragen ska vara inlämnade senast 30 juni i år.

– Bifångster är ett allvarligt hot mot djurlivet i våra hav och Smart Gear har visat sig effektiv när det gäller att få kreativa tänkare att utveckla nya fiskeredskap som yrkesfiskare sedan kan använda för att fiska mer uthålligt, säger Inger Näslund. Förra årets vinnare var ett lag med amerikanska uppfinnare från Rhode Island som utvecklade ett redskap för fiske av kolja samtidigt som man minskade risken att fånga andra arter, exempelvis torsk.

WWF anser att all form av fiske måste ske på ett långsiktigt hållbart sätt baserat på friska ekosystem. Arbetet med att utveckla EUs gemensamma fiskeripolitik i den riktningen är ett måste och här har Sveriges regering under sitt ordförandeskap 2009 en viktig roll för att sätta agendan i rätt riktning. Konsumenter, handel och fiskproducenter kan stödja ett hållbart fiske genom att välja produkter från områden som förvaltas mer uthålligt.

Länk: www.wwf.se/smartgear

Kommentarer

Felgard 02:03:49 2009-05-06

Som yrkes fiskare håller jag med att kasta fisk är inget jag gilar men så som läget ser ut i dag så är vi tvugna rfter som det kvot system som fins förutsätter att vi vet precis hur mycket vi får upp i förväg.

Om kvot systemet hadde varit mera flexibelt och tillåtit att över fångst fåtts ta iland (varit med om flera gånger att vi fått kasta 2 – 3 ton på grund av oväntat stor fångst i sista draget) och istället minskat kvoten för nästa vecka i stället för att kraftigt bötfälla oss för något som vi inte kan kontrolera.

har man i 7 dagar fått 10 låder i draget så väntar man sig inte att plötsligt få 300 i sista på samma ställe

Greenpeace flaggskepp Rainbow Warrior har inlett en dykexpedition till utsjöbankarna Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt utanför Hallandskusten. Fram till den 21 april kommer flora och fauna samt eventuella skador på miljön i de två Natura 2000-områdena att dokumenteras av dykare och med undervattenskamera, s k drop cam. Expeditionen är en del i förberedelserna inför den utplacering av trålhinder i form av stora granitblock som Greenpeace planerar att genomföra i månadsskiftet augusti – september.

– Syftet med expeditionen är att undersöka de förekomster av känsliga och värdefulla miljöer som tidigare dokumenterats av forskare och myndigheter inför utplaceringen av trålhinder i områdena, säger Isadora Wronski, kampanjledare ombord på Rainbow Warrior.

Fladen och Lilla Middelgrund, som ligger ungefär 20 km utanför Varberg, ingår i det nätverk av Natura 2000-områden med känsliga miljöer som EU:s medlemsstater enligt habitatdirektivet är skyldiga att skydda från förstörelse. Sverige har enligt direktivet sex år på sig att införa skyddsåtgärder, annars bryter landet mot EU-lagstiftningen. Ytterst är det regeringen som bär ansvaret. Men trots att bottentrålning har identifierats av länsstyrelsen i Halland som ett hot mot flora och fauna är det fortfarande fritt fram att tråla överallt på utsjöbankarna.

Efter decennier av destruktivt fiske, föroreningar, grusutvinning och andra skadliga mänskliga aktiviteter hör Fladen och Lilla Middelgrund till de få europeiska havsområden som fortfarande har en stor biologisk mångfald.

– Ansvariga politiker har inte bara en juridisk skyldighet att stoppa förödelsen. Områdena är också viktiga för hela Kattegatts överlevnad. Det gör skyddet av de här och andra biologiskt viktiga områden till en moralisk skyldighet gentemot kommande generationer, säger Isadora Wronski.

Marina reservat, i ekonomisk zon, saknar idag i praktiken skydd från destruktivt fiske eftersom EU:s regler ger väldigt begränsade möjligheter för nationella myndigheter i medlemsländerna att reglera fisket i sina vatten.

Grundproblemet är att fisket lyder under fiskelagstiftning och havsmiljön under miljölagstiftningen. Det gör att lag står mot lag. Och idag är det alltid miljön som får ge efter för kortsiktiga fiskeintressen. Under Sveriges ordförandeskap i EU har regeringen en unik möjlighet att starta den reform av EU:s gemensamma fiskeripolitik som måste till för att lösa konflikten. Havsförvaltningen måste utgå från ekosystemansatsen, vilket innebär att även fiskbestånden ses som en del av ekosystemen. Ansvaret för just EU:s havsfrågor tog Sverige över redan vid årsskiftet.

– Krångliga regler är ingen ursäkt för att sitta med armarna i kors medan våra hav dör. Regeringen måste försöka, men hittills har inget gjorts, säger Isadora Wronski.

I Sannäsfjorden i Bohuslän har giftiga bottenfärger från tusentals fritidsbåtar orsakat allvarliga miljöproblem, enligt forskare vid Göteborgs universitet. Nu har forskare vid universitetet i samarbete med kommuner, företag och länsstyrelsen tagit fram vad de anser vara världens kanske modernaste båttvätt, som sätter en svensk standard för miljövänlig båthantering. Ett liknande projekt har redan genomförts av Svenska Båtunionens Miljökommitté i samarbete med Miljösamverkan Västra Götalandsregionen inom Baltic Sea Breeze projektet.

Ingenting sägs dock i pressinformationen om att de bottenfärger som används idag ger betydligt mindre miljöpåverkan än “gamla” färger.

Norra Bohusläns skärgård tillhör landets mest oexploaterade kustområden. Här finns inga stora industrier, vattnet är västkustens renaste och djurlivet rikt. Ändå upptäckte forskare nyligen att Sannäsfjorden, som ligger mitt i ett Natura 2000-område, innehåller förvånansvärt höga halter av tungmetaller i bottensedimenten. Förklaringen kan – enligt forskarna – vara det intensiva fritidsbåtlivet.

Till Sannäsfjorden kommer årligen både svenska och norska båtar, som när säsongen är över tas upp och får skroven rensspolade med högtryckstvätt. På så sätt sköljs giftiga kemikalier från båtarnas bottenfärger rakt ut i fjorden. Även äldre, ännu giftigare, färglager lossnar. Närheten till Norge gör problemet särskilt allvarligt: eftersom norsk lagstiftning är betydligt mildare kan gifter som är förbjudna i svenska båtbottenfärger spridas i Sannäsfjorden, liksom till andra närliggande kustvatten.

Forskare vid Göteborgs universitet har tillsammans med Tanums- och Stenungsunds kommuner, Västra Götalandsregionen, länsstyrelsen i Västra Götaland samt bohuslänska föreningar och företag under ett par års tid arbetat för att åtgärda miljöproblemen i Sannäsfjorden. Den 24 april presenteras resultatet, i form av Sveriges och sannolikt världens modernaste och mest miljövänliga anläggning för båttvätt.

Anläggningen bygger på ett specialdesignat system med trekammarbrunn, där giftiga färgpartiklar med tungmetaller sedimenterar. I ett litet reningsverk fälls sedan lösta metaller ut i vattnet och andra gifter fastnar i ett filtersystem med aktivt kol. Det renade vattnet rinner ut i havet och restprodukterna kan lämnas på en vanlig miljöstation.

– Det här är för dagen den bästa tekniken du kan få, och till en rimlig kostnad, säger projektledare Kjell Nordberg, forskare vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

En mycket viktig målsättning med projektet är att anläggningen i Sannäs skall fungera som en demonstrations- och undervisningsanläggning. I projektet ingår en gratis utbildningsdag, där båtupptagare, kommunala tjänstemän och andra som är involverade i hantering av fritidsbåtar och havsmiljön bjuds in till Sannäs för att genomgå en kurs om hur anläggningen fungerar och varför den är viktig för miljön. Målet med kursverksamheten är att vara kommuner, marinor och båtklubbar behjälplig med att själva etablera båttvättar, som därmed kan spridas längs hela kusten. Miljöeffekterna av den nya tekniken kommer att utvärderas i vetenskapliga studier vid Göteborgs universitet.

Fredag 24 april förevisas anläggningen för media och intresserade.

Kommentarer

Prof. Kjell Nordberg, Projektledare 12:14:05 2009-04-29

Det här är ingen tävling, det handlar om att värna havet
Det här beskrivna projektet, med att bygga ett miljövänligt båtupptag med tvätt av båtar och omhändertagande av giftiga rester från båtbottenfärger är i sig inte nytt utan bygger idémässigt på de erfarenheter som redovisas i P.-O. Samuelssons rapport ”Miljöanpassat båtupptag” (2006). Detta är en uppföljning och spridning av ett nytt förhållningssätt i alla våra fritidsbåtshamnar. Vad som dock skiljer detta projekt från tidigare arbeten och gör det unikt är att vi trimmat utrustningen och tekniken ytterligare, gjort den billigare och enklare. För att lyckas sprida tekniken och viljan måste det vara ENKELT, BILLIGT och bli RENT. Vi inledde projektet med att utföra en mycket omfattande studie i havet, av både sediment, musslor och ostron, längs en fjordprofil om 8km där vi analyserar på både tungmetaller och organiska miljögifter, som återfinns i bottenfärger. Allt detta med senaste teknik och miljöackrediterade lab i Sverige och i Tyskland. Denna studie återupprepas om fyra år för att studera effekterna av miljöinsatsen.
För att lyckas med att sprida dessa miljöåtgärder har vi satt upp denna anläggning som en demonstrationsanläggning och undervisningsanläggning. Detta för att hjälpa båtupptagare, båtklubbar, marinor, kommunala miljötjänstemän etc att komma igång, lära sig hur det går till, att själva praktiskt få pröva, samt att lära sig VARFÖR det är viktigt att begränsa utsläppen av farliga gifter i vår havsmiljö. Alla vill vi ha rent vatten och ren miljö i havet där vi gärna spenderar vår tid. Dessa kurser kommer att anordnas gratis för de som anmäler sig. En ytterligare bonus med detta är det nätverksskapande som kan uppstå mellan båtupptagare som träffas på kurserna, där egna och andras erfarenheter är mycket värdefulla.
Att dagens mindre farliga färger har en god inverkan på havsmiljön är bra, men vid användningen av kraftiga rengöringsmetoder, som starka högtryckssprutor, slits färgerna loss och äldre betydligt giftigare färger kommer plötsligt fram igen och rinner ut i havet, om resterna inte tas om hand på ett effektivt sätt.
Att beskriva våra ansträngningar med att underlätta och hjälpa till med spridandet och införandet av miljövänlig hantering av båtar, med modern och enkel teknik och kunskapsuppbyggnad, som något som redan är gjort och följaktligen inte behövs, gynnar vare sig havet eller båtlivet. Det här är ingen tävling om ära utan om att fortast möjligt införa miljömedvetenhet och ren teknik och därmed värna den miljö vi alla sjöfarare älskar mest, havet.

Det svänger hela tiden i placeringarna bakom ledarbåten Telefonica Blue (bilden) i Volvo Ocean Race. Delseglatsen på väg från Rio de Janeiro till Boston verkar bli en riktig nagelbitar ända in på mållinjen. Med 2 000 Nm kvar till målet hänger Ericssons båda båtar med riktigt bra. På måndagsmorgonen låg Ericsson 3 tvåa, men hon har nu åkt ner till tredje plats, 3 Nm före systerbåten Ericsson 4.

Över huvud taget har det varit väldigt stor omväxling mellan placeringarna under den här delsträckan, undantaget Telefonica Blue, som har en stabil ledning. Det senaste dygnet har dock Telefonica Blues försprång sjunkit från drygt 100 Nm till cirka 65 Nm.

Tvåa för tillfället är Puma, som har hängt med bra hela tiden. Det skiljer 67 Nm mellan ettan och tvåan medan avståndet mellan tvåan och sjuan (sista båt i fältet) nu är 66 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Monday, 20 April 2009 10:00 GMT

THE TEN ZULU REPORT, LEG 6, DAY 10

By Mark Chisnell

The Doldrums Part IV premiered on Friday night and the fleet has been trading places ever since. Unlike most Part IVs, this one kept the best till last. It was not much short of a full restart as they fought their way into the north-east trade winds.

The one that got away was Telefonica Blue – increasing her lead to over 100 miles as she cleared the Doldrums first. Bouwe Bekking and his merry men still led at 10:00 ZULU this morning, although the fleet was compressing back into them as they sailed into a softer breeze.

Conditions were easing back for everyone this morning, but after a couple of days of power reaching the natural order of things had been restored. The fleet has sorted itself into two neat rows according to the overall points. In the front row we have Ericsson 4, Ericsson 3 and PUMA, lined up from left to right (in that order), with 35 miles of leverage between the two flanks; but only a handful of miles between them on the leaderboard.

In the second row and 40 miles behind, we had Delta Lloyd and Telefonica Black in Ericsson 4’s wake, with Green Dragon following PUMA on the other side of the course. These three had more separation on the leaderboard – around 6 miles of advantage from Telefonica Black to Delta Lloyd, and closer to 20 back to Green Dragon.

Saturday at 10 ZULU – clearing the Doldrums

Let’s go back to the scoring gate before we do anything else, as there was some good stuff that came in over the weekend on this topic – I’d recommend Richard Mason’s audio interview with Amanda Blackley, in which he also gives quite a bit more detail on Magnus Olsson’s broken rib. Apparently, Magnus considered stepping off the boat at Fernando de Noronha – but he stayed on board, and it sounds from the most recent email that things are now a bit more cheerful on board. And don’t miss this footage of Ericsson 4 going past Fernando de Noronha, with skipper, Torben Grael explaining how they nearly lost second place.

They might not have lost second at the gate, but Ericsson 4 did lose it soon afterwards. When we left the fleet on Friday morning they were deep in their transit of the Intertropical Convergence Zone. This time around it hadn’t looked either wide or particularly nasty on the weather maps, with no huge parking lots of zero wind. But there was still plenty of Doldrums weather – squalls and clouds – with the power to shake up the fleet.

There was a difference in opinion on how to tackle the problem, with PUMA and Delta Lloyd following Telefonica Blue and going almost due north. Their plan was to clear the zone as fast as possible. While the two Ericsson boats, Telefonica Blue and Green Dragon, were all steering a more direct north-easterly course, closer to the bearing to Boston, that would simply shorten the distance they had to sail.

As we can see from the weekend’s graph of Distance to Leader (DTL), by the 10:00 ZULU Position Report on Friday morning, Telefonica Blue was already almost clear of the ITCZ. And so began a spectacular rise in her lead that would continue right through to Saturday morning. Navigator, Tom Addis explained in this email that things had gone even better than they hoped, as their lead stretched to over 100 miles. Once again, they were sailing alone, but this time, unlike leg five, the fleet was in the far distance behind them, rather than over the horizon ahead.

Ericsson 4 had not gotten the same breaks, her second place advantage dissolved in warm Atlantic rainwater, as she got badly caught in a cloud. At the 10:00 ZULU Position Report on Friday morning, there were just four miles between second and sixth, and battle commenced to clear the ITCZ first.

Initially, it looked like the northern option that PUMA and Delta Lloyd had taken was going to work, they were into second and third at 13:00 ZULU. But when Ken Read wrote from PUMA shortly afterwards, they were almost motionless, with about two knots of boat speed and watching water spouts form around them. Yikes!

Unsurprisingly, they took a big hit in miles, as Wouter Verbraak recounted in this email – stuck under a cloud “the size of Holland”. And by 16:00 ZULU Ericsson 4 was back up into second. But there was another cycle to come, as once again the north started to come good. PUMA snatched back second place at the 22:00 ZULU Position Report. But even that wasn’t to last, this time around the Doldrums were insisting on a full restart – the ups and downs are captured in the weekend’s graph of Leg Position.

If we check out this graph of wind direction (TWD) and wind speed (TWS) we can see the big shift through Friday afternoon, as they started to get to the edges of the north-east trade winds and the direction began to settle. But the wind speed only really picked up and steadied late Friday evening and very early Saturday morning. And by the time it had done so, at the 04:00 ZULU Report, there was once again less than ten miles separating second to sixth place.

The fleet was now spread in a line, south-west to north-east across the race course. Out on the left flank was the overall leader, Ericsson 4, while 50 miles away on the right flank was the boat closest to her on the overall leaderboard – PUMA. In between, from left to right, were Ericsson 3, Telefonica Black (Green Dragon was the only boat not in this line-up, and she was 15 miles astern of Black), and then Delta Lloyd.

Sunday at 10 ZULU – trade wind reaching

So, by Saturday morning, we had some leverage, and it was just a question of how it would play out over the coming days of reaching in the trade winds. In theory, the boats to the north-east held a slim advantage.

They were in a position to sail a slightly wider and faster wind angle. If we use the Form Guide to find the boat speed at the wind angles (TWA) of 80 and 100 degrees, in 20 knots of wind speed (TWS), the difference is a couple of knots faster at the wider angle. There was nothing to stop the north-eastern boats, PUMA and Delta Lloyd, from sailing that wider angle to try and make gains on the boats to the south-west.

That’s exactly what they did through Saturday and into Sunday morning. Delta Lloyd closed down the leverage faster – probably because, as a first generation boat, she’s a touch slower and needed the wider angle to try and keep up. Or maybe they just stuck the big sail up and went for it. Either way, by Sunday morning at 10:00 ZULU they were the most south-westerly boat in the fleet. PUMA unwound the leverage more slowly, closing the distance to Ericsson 4 down to 30 miles by Sunday morning, with Ericsson 3 positioned between them.

Meanwhile, the second row had started to form with Green Dragon shifting eastwards to sail in PUMA’s lane, some 40 miles behind her, and Telefonica Black moving westwards to sail in Ericsson 4’s wake. Interviewed on Saturday by Amanda Blackley, Telefonica Black’s navigator, Roger Nilson was expecting the wind to go to the east. With everyone sailing below, or west of, the course to Boston, there was evidently widespread agreement that the wind would eventually veer (rotate clockwise) and help them up to the course.

It was a tactical balance that Ericsson 3’s Aksel Magdahl wrote about on Sunday. And we can see from the graph of the weekend’s wind direction and wind speed that it has indeed shifted slowly towards the east, with the result that everyone has gradually altered course to point at Boston.

Meanwhile, at the front of the fleet, Telefonica Blue’s skipper, Bouwe Bekking, was happy with the way his lead had extended in this audio interview from Saturday. His major concern seemed to be that they were at risk of getting into a completely different weather pattern, making it harder to ‘control’ or ‘cover’ the fleet – to stay between them and the finish.

Onwards into Monday – still trade wind reaching…

And as Sunday turned slowly into Monday, Telefonica Blue did start to lead the fleet into the next weather system. It’s a ridge of high pressure and light wind extending out ahead of them from the main Azores High. Unsurprisingly, her lead started to ease back as the wind speed dropped, and was still dropping this morning.

The three boats chasing her directly have stuck rigorously to their formation, the line-up incredibly stable over the 24 hours through to 10:00 ZULU this morning. There was almost nothing in it between the two Ericsson boats and PUMA in those conditions – all of them catching the leader at the same rate. In the second row, Delta Lloyd, Telefonica Black and Green Dragon also seemed to be happy with their position relative to each other, and have stayed in their lanes for the last 24 hours. They just don’t have the pace of the front row, but have been holding steady or gaining on Telefonica Blue as she slowed.

So, what happens next? If you click through the forecasts in the six hourly increments available in the Race Viewer, you’ll see that Telefonica Blue will continue to lead the fleet into a weakening breeze. I’ve set up today’s first Predicted Route image to show the situation in 24 hours time, and you can see the area of light wind still ahead of the fleet, the ridge extending down from the main high pressure zone in the north-east corner of the map.

If you keep going at the six hourly increments, you’ll see that the little ridge of high pressure subsequently fills quite quickly, as the trade winds return. So over the next couple of days Telefonica Blue will see her lead cut further, but she may not get the opportunity to extend again, at least initially, because the high pressure ridge will be filling in as the boats behind get to it. It’s hard to see which side of the main pack will come out best, the early gains should be to the west, but later on the better breeze is in the east.

If we now jump to three days ahead, in this second Predicted Route image, we can see that the boats have just about reached the end of trade wind sailing, and are starting to come under the influence of a low pressure system off the New England coast. It’s these systems that will determine the end of the leg – and if Telefonica Blue plays it right, they will give her every opportunity to make that lead back up, and some.

But check out the five day isochrone – the waves in it show that there are some serious gains and losses to be made, no more flat, even curves progressing steadily north-westwards. The routing has Telefonica Blue making huge gains on the run in, with Green Dragon swerving east to try and stay in touch. Things are about to get interesting. However, the five-day forecast is really unstable at the moment, so we’ll hold off a day or two before we get too fired up about the final 1,000 miles.

And finally, I can’t finish without flagging up a great couple of .tv clips that went up over the weekend. First up, Wouter Verbraak talked through the task of fitting into his third set of crew gear in one Volvo Ocean Race. Speaking as someone who once went through three America’s Cup teams in less than a year, I have some sympathy. Unfortunately, I don’t have a wife with a business degree in work psychology. Or maybe that’s fortunately. Anyway, if you’re a fan of bad taste laughs click here, while for those with a less slap-stick, drier sense of humour, then this clip is for you. And as a bonus, it will probably tell you more about the guys on the Ericsson 4 than just about anything else you’ll see on this lap around the planet …

The TEN ZULU REPORT (so called because it follows the 10:00 GMT fleet position report, and Zulu is the meteorologist’s name for GMT).

Magnus “Mange” Olsson, skeppare på Ericsson 3, är skadad. Han fick en skada på ett eller flera revben efter att en stor våg träffat honom. Mange stannar dock kvar ombord till målgången i Boston, trots smärtorna. Han kan inte gå med i det ordinarie vaktsystemet, men väljer att stanna på båten.

Manges roll ombord på Ericsson 3 är av högsta betydelse. Sedan han tog över som skeppare har det gått allt bättre för Ericsson 3, som till och med vann den längsta etappen hittills i Volvo Ocean Races historia – den mellan Kina och Brasilien.

För tillfället har Ericsson 3 åter tagit sig upp på andra plats, 61 Nm efter ledande Telefonica Blue. Puma ligger hack i häl, bara några meter efter, och Ericsson 4 på fjärde plats är ytterligare bara 6 Nm efter.

Videofilm med Mange Olsson finns på sajten www.thenewsmarket.com

Trots att många fiskare inte längre fiskar efter torsk i Östersjön drabbas de av begränsningar i sitt övriga fiske på grund av EU-regler som införts för att rädda torsken. Därför lägger Fiskeriverket ett förslag till regeländringar som ska förbättra villkoren för dem som fiskar efter andra arter än torsk, till exempel gös.

– När det framförs problem för fiskerinäringen som inte motverkar ett hållbart fiske, är det viktigt att vi anpassar reglerna om EU-reglerna ger utrymme för en sådan förändring, säger Marie Ingerup på Fiskeriverket.

År 2005 infördes ett EU-krav på särskilt tillstånd, så kallat torskfisketillstånd, i Östersjön. Sedan en regeländring 2007 innebär det ett förbud mot att fiska med redskap med en maska på 90 mm eller mer från en båt som är mer än åtta meter lång.

Först denna vår har fiskare framfört att reglerna ställer till problem för det småskaliga fisket efter andra arter i Östersjön. Förbudet mot att fiska med redskap med större maska än 90 mm som ska rädda torsken kan istället motverka ett hållbart fiske efter gös och andra arter.

Fiskeriverkets förslag, som nu går ut på remiss, innebär att kravet på torskfisketillstånd endast ska omfattar trålredskap med en maska på 105 mm eller mer, liksom bottensatta nät, insnärjningsnät eller grimgarn med maska på 110 mm eller mer.

Vid fiske med dessa redskapstyper, med en maska på 90 mm eller mer, gäller dock fortsatt EU:s begränsningar. Det innebär att antalet dagar fiske får bedrivas är kvoterat efter fiskeområde och att bifångsten av torsk inte får vara mer än 3 procent.

Innovatören Anders Meiton har tagit fram en enkel och snabb lösning för landets alla båtägare. Det nya systemet är det enda på marknaden som kan mäta nivåer utifrån tanken och tala om när det är dags att tömma tanken. Systemet, som bygger på en vibrationskänslig mätare, går att använda på alla typer av vätskebehållare, även för bränsle och vatten.

I år går företaget FM Marin i Göteborg också in på industrimarknaden med sin innovation. Utvecklingen av systemet har gjorts möjligt med finansiering från bland andra Almi Väst, som nu satsar vidare i kommersialiseringsfasen.

Systemet har funnits i två år för fritidsbåtar och nu påbörjar FM Marin en satsning på nyframtagna applikationer för industrin. De nyutvecklade produkterna lämpar sig särskilt för att mäta nivåer i tankar med så kallade aggressiva vätskor inom den kemiska industrin eller i tankar där vätskor inte får förorenas t ex inom läkemedels- och livsmedelsindustrin. Konkurrensfördelarna är att de snabbt kan installeras på utsidan av tanken och kräver inget underhåll.

– Det är idén bakom systemet och den starka drivkraften hos entreprenörerna som gjort att vi vill satsa på bolaget. Det överskuggande problemet idag är kapitalförsörjningen, säger Lars-Erik Fredriksen, finansieringsrådgivare hos Almi Väst.

Ett exempel på nya områden är nivåmätare för de kaffeautomater som finns på nästan varje arbetsplats. De kalkar snabbt igen och försvårar nivåmätning inifrån. Genom att mäta utifrån får man alltid en tillförlitlig nivåindikation. Andra exempel är för batterier till aggregat inom sjukhus och kärnkraftverk. Vätskan i batterierna dunstar lätt och det krävs en ständig nivåkontroll för att systemet ska kunna fungera. Det kan bara ske utifrån och det finns inga andra tillförlitliga system i dag som klarar det.

Anders Meiton fick sin idé när han klingade i ett fyllt vinglas för att utbringa en skål och slogs av att ljudet skiljde sig avsevärt från ett tomt glas. FM Marin har på bara några år utvecklat ett system, som nu lanseras internationellt.

Länk: www.fmmarin.se

Trots den ekonomiska nedgången satsar organisatörerna Boat International Media och Yacht Club Costa Smeralda stort på ett evenemang kallat Boat International Superyacht Regatta. Det blir en riktig lyxregatta, som hålls Porto Cervo 9–13 juni.

Förra gången som den här regattan anordnades var 2008. Då kom 24 stycken av världens största segelyachter. I år gäller minimigränsen 24 meter (78,7 fot) och minst 15 båtar är redan anmälda.

En av programpunkterna under regattan är kappseglingarna som hålls enligt handikappsystemet IRC rating system. Performancebåtarna tävlar då i en grupp medan cruisingyachter gör upp i en grupp.

Länk: www.loropianasuperyachtregatta.com

Foto: Rick Tomlinson

Fästingarna sprider sig över landet. Klimatförändringarna med högre temperatur och kortare vinter gör att smittspridningen av TBE ökar. Rekordmånga svenskar insjuknar i TBE, fästingburen hjärn­inflammation. Semesterfirare i Sverige och Europa riskerar att bli smittade av TBE. De kan skydda sig med vaccin.

Medeltemperaturen väntas stiga mer i Sverige och Skandinavien än i övriga världen. Det varmare klimatet leder både till att fästingarna blir allt fler och att de sprider sig över större delar av Sverige, särskilt norrut.

Klimatexperter menar att spridningen av smittoämnen som överförs av djur kommer att öka, exempelvis TBE som smittar via fästingar. Högre temperatur även vintertid gör också att fästingarna överlever lättare.

TBE, fästingburen hjärn­inflammation, går att förebygga genom vaccin. Däremot går inte hjärninflammationen att behandla när man har insjuknat. Därför är det viktigt att vaccinera sig om man bor eller besöker riskområden. Vaccinet Encepur ger över 90 procents skydd mot TBE-virus.

TBE smittar direkt vid bettet
TBE-virus överförs direkt vid fästingbettet. Först får man influensaliknande symtom som huvudvärk, muskelvärk och feber upp till en vecka. Därefter tillfrisknar tre av fyra personer, de är i fortsättningen immuna mot sjukdomen.

Men en av fyra personer (25 procent) får efter kort tid en allvarligare form av TBE, som beror på att viruset har spridit sig till hjärna och hjärnhinnor. Typiska sjukdomstecken är svår huvudvärk, hög feber, illamående, nackstyvhet och påverkat allmäntillstånd.

– Bestående neurologiska skador som problem med tal, minne och koncentration, nedsatt hörsel och ibland förlamning kan bli följden. Ofta krävs långvarig sjukskrivning och rehabilitering. Dödsfall förekommer, även om det är ovanligt, säger Lars Lindquist, adjungerad professor i infektions­sjukdomar, Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

År 2008 insjuknande 224 svenskar i TBE mot 182 året innan, en ökning med 23 procent. De flesta som får TBE är i 40-årsåldern. Ungefär var tionde som smittades 2008 var yngre än 14 år.

Utöver klimatfaktorer finns andra troliga skäl bakom TBE-ökningen, till exempel att läkare och allmänhet har blivit mer medvetna och observanta och att diagnostiken av TBE har förbättrats.

Riskområden
Flest drabbas av TBE i Stockholms och Sörmlands skärgårdar, kring sydöstra Mälaren och i Uppland. Smittan finns också utefter kusten från Kalmar mot Blekinge och nordöstra Skåne, på Västkusten från Göteborg mot Uddevalla, längs Vätterns och Vänerns södra stränder, i Östergötland och på Gotland.

Enstaka fall rapporteras även från inlandet och helt nytt för 2008 var två fall av TBE i södra Dalarna och ett i Skellefteå, uppger Smittskyddsinstitutet.

TBE finns inte bara i Sverige. Det finns risk för TBE-smitta även på Åland, i Finland och de baltiska länderna, i Kroatien, Slovakien, Slovenien, Schweiz, Tyskland, Polen och Österrike.

Dags att vaccinera
Smittskyddsinstitutet rekommenderar alla som bor och vistas i riskområden att vaccinera sig mot TBE. Det behövs tre sprutor för bästa möjliga skydd.

TBE-vaccinet Encepur doseras så här:
Dos 1 bör tas snarast inför sommaren 2009.
Dos 2 tas efter fyra till tolv veckor.
Dos 3 tas efter ytterligare nio till tolv månader.

En påfyllnadsdos vart tredje år gör sedan att skyddet mot TBE behålls. För att det ska bli lättare att komma ihåg kan man få påminnelse genom sms eller e-post.

Vaccinet Encepur
Encepur ger över 90 procents skydd mot TBE-virus. Vaccinet stimulerar bildandet av antikroppar som hjälper kroppens immunförsvar mot TBE-viruset. Encepur finns i två varianter – ett barnvaccin (1-11 år) och ett vaccin ungdomar och vuxna. TBE-vaccin finns på vårdcentraler och på vaccinations­mottagningar. Encepur tillverkas av Novartis och säljs i Sverige av SBL Vaccin.

Fyra tips – så skyddar du familjen mot fästingar

· Vaccinera er mot TBE.

· Inspektera barnen och dig själv när ni varit ute i områden där fästingar är vanliga. Vuxna får oftast fästingar på undre delen av kroppen. Eftersom barn är kortare angrips de oftare på överkroppen, huvud, hals, hårbotten och bakom öronen.

· Ljusa kläder gör det lättare att upptäcka en krypande fästing.

· Inspektera husdjuren – även hundar och katter får fästingar som kan krypa över till människor.

Den före detta bankdirektören Arne Mårtensson är på väg att slutföra sin jordenruntsegling och avslutar med att både visa upp båten ”Yaghan” och hålla föredrag på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy. Öppna Varv hålls i år 21-23 augusti på Orust.

Arne med hustru Helene seglar just nu jorden runt i deras Hallberg-Rassy 62:a ”Yaghan”. Seglingen påbörjades den 1 juni 2006 och man beräknas vara hemma i Stockholm igen den 28 juli 2009. Seglingen är på 44 000 sjömil och har bl a gått via Antarktis, Söderhavet, Sydafrika, Sydamerika och hem till Sverige igen.

Arne säger: ”Innan vi påbörjade vår jordenruntsegling seglade vi 12 000 sjömil med denna båt och blev övertygade om att det inte går att hitta en lämpligare båt för en jordenruntsegling på två personer. Vi seglade bland annat båten fram och tillbaka till Island 2003.”

Hallberg-Rassy 62:an ”Yaghan” kommer att vara utställd för ombordstigning i Hallberg-Rassys hamn under Öppet Varv, tillsammans med totalt ett hundratal nya intressanta båtar, varav nio Hallberg-Rassybåtar.

Arne har mycket att berätta från jordenruntseglingen och många fina bilder att visa på sitt föredrag. För att alla internationella gäster skall kunna följa med, hålls föredraget på engelska. Hallberg-Rassy arrangerar traditionsenligt ett intressant föredrag under Öppet Varv.

Varje tidigare gång har föredraget blivit helt fullbokade i förväg och man har god anledning att tro att Arnes föredrag kommer att bli än mer populärt. Man har därför redan från början planerat in två föredrag; ett på lördag kväll den 22 augusti 2009 kl 19 med mat, och ett andra föredrag på söndag den 23 augusti kl 12 utan mat.

Anmälan görs till Hallberg-Rassy.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Länk: www.oppetvarv.se

Länk: www.yaghan.com

Det svänger ordentligt i Volvo Ocean Race. Telefonica Blue behåller sin ledning när det återstår 2 800 Nm. Men placeringarna därefter varierar kraftigt. På lördagseftermiddagen låg Ericssons båtar tvåa respektive trea. Det skiljer bara 1 Nm mellan tvåan och trean. Avståndet till ledarbåten är dock över 100 Nm. Bilden ovan är från Ericsson 3.

Det finns alltså all anledning att tro att spänningen kommer att hålla i sig ända till Boston. Ingen båt, förutom Telefonica Blue, verkar kunna dra ifrån det övriga fältet.

Ericsson 4, som leder Volvo Ocean Race totalt, med sin skeppare Torben Grael, släpper dock inte greppet om andraplatsen och verkar vara den båt som kan utmana Telefonica Blue om slutsegern på den här etappen.

Bilden:
Martin Krite signalerar segelskifte ombord på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam

Här är den senaste pressreleasen på engelska från Race Office:

Saturday, 18 April 2009, 1330 GMT

AFTERNOON REPORT, LEG 6, DAY 8

So much for the Doldrums. The entire fleet appears to have emerged more or less unscathed by the ITCZ on its passage north. If there are winners from this push through the notoriously calm and tricky area to sail, it’s been the boats at the front and the back of the fleet.

First, to the front, where Telefonica Blue continues to stretch away from the chasing pack. Bekking and his blue boat were first into the trade winds, and as such, have only added to their advantage over the past 24 hours.

At 13:00 GMT on Friday, Telefonica Blue held a 63-mile lead. Today on the 13:00 position report, that advantage was in triple digits at 106 miles.

In a short email today, skipper Bouwe Bekking referred to his concern about the fleet closing in on him again, but there’s no imminent danger of that in the forecast.

“We have been going well and stretched away a nice amount, so it is up to us to keep this going until the finish,” he wrote. “We will compress again, as soon we start sailing in lighter air the others will gain quickly. It looks tricky ahead, so a matter of keeping our eyes open.”

Bouwe may be being polite in keeping up hope for those behind. His navigator, Tom Addis, was more blunt about his team’s prospects when he contacted Race HQ last night.

“A key milestone down for us today – reaching and extending in the north east trades,” Addis confirmed. “This means a couple of key potential stumbling blocks are now out of the way, which is a massive relief for us all on board, Fernando and the doldrums ticked off, now it’s into some simple sailing again.”

It may be simple trade wind sailing, but it’s surely not easy for that bunch behind. As Cameron Kelleher reported yesterday, we have a helluva race on our hands: 15 miles between second place and sixth place, with boat speed likely to be the dominant difference maker (along with the odd, random cloud) now that we’re back in the trades.

A quick peek into the Data Centre shows what this is all about.

At 13:00 GMT today, the range of windspeed across the fleet was just 1.5 knots (from 18.5 knots on Ericsson 4 to 20 knots for Telefonica Black and Green Dragon). So as you would expect, boat speeds as well are fairly uniform. A look at the 24 hour runs confirms this. Leaving aside Telefonica Blue, they range by just 20 miles across the rest of the fleet.

There is still a reasonable amount of leverage between Ericsson 4 as the most westerly boat in the fleet and PUMA in the east – about 35 miles – but other than that, the next few days are all about teasing out every fraction of speed possible from your steed.

At the top of the story, we said the winners in the Doldrums were at the front and back of the fleet. For Green Dragon, in seventh place, this was a chance to get back into the match and they’ve done just that.

Their disadvantage in reaching conditions has been well documented, but Ian Walker’s team consistently shows some tactical nous when the situation calls for it, to get themselves back up the leaderboard.

The last 24 hours have been no different, with the Dragons at one point getting within sight of the others ahead. Unfortunately for them, in the conditions forecast now, they can expect to slide back a little over the coming days.

“It’s been an exciting 24 hours for us (as) we gained lots of miles in the Doldrums getting within sight of Ericsson 3 and Telefonica Black,” wrote Walker this morning.

“The Doldrums had plenty of rain clouds and sail changes but the bottom line was we kept moving well in the right direction most of the time. It was crucial that we went well through this stage as four days of power reaching lie ahead of us. We are now settled into reaching in 20 knot NE Trade winds which means we can rattle off over 400 miles per day straight at Boston – something that is unusual for this race so far.”

Wouter Verbraak, Delta Lloyd’s snavigator, has sent in a good description of what we can expect over the next few days as his team prepares for battle in the trade winds. As with Green Dragon, the current conditions aren’t favourable to the men on Delta Lloyd, who will be trying to keep the game close, in hopes of an opportunity to make a move in the future.

“Speed is what it is all about again for the next 2000 NM to pass the Caribbean Islands. No big passing lanes, just full focus on squeezing every last tenth of a knot out of the boat.

“Bar the Green Dragon, the newer generation boats have significantly more stability than us, so we will have to work our hardest in the next 48 hours to keep up with them. After this at least the winds will shift right a bit, the wind angle will open up, and the stability will not be as hard.

“Good to see that everybody here on the Team Delta Lloyd is giving it everything, and is always looking for that little extra. The atmosphere on board is good. Determined, focused and always some smiles and a little joke around. Time to hammer out some big skeds, reaching is where these boats excel. Boston here we come!!”

Att glödlampans dagar är räknade har varit känt en tid. Nu finns alternativet inom LED-tekniken som ser ut och fungerar som en vanlig glödlampa, är energisnålt och kan kopplas till en standarddimmer.

Energisystem AB har sedan 2003 varit ledande och initiativtagande när det gäller energibesparing för belysning. Redan innan beslutet om glödlampans avveckling har man noga följt LED-teknikens utveckling och sett det som den troliga arvtagaren till traditionella lampor.

LED står för light-emitting diode och är egentligen en 90 år gammal uppfinning. De senaste årens forskning som skyndats på av hänsyn till miljö och energibesparing har dock gjort att tekniken utvecklats till den grad att den nu på allvar kan ersätta stora delar av traditionell belysning.

Fördelarna med LED-tekniken jämfört med andra ljuskällor, inklusive lågenergilamporna (s.k. kompaktlysrör) är många: Energiåtgången är nästan en tiondel av den klassiska glödlampans och hälften av kompaktlysrörets samtidigt som livslängden är i snitt 50 respektive 6 gånger de andra ljuskällornas. Dessutom innehåller LED-lampan, till skillnad från kompaktlysrör inget kvicksilver.

Eftersom en LED-lampa arbetar med längre spänning än en glödlampa har lamporna tidigare inte gått att dimma med en traditionell dimmer. Detta problem är nu löst. Nu finns det en LED-lampa som ser ut som en glödlampa (s.k. LED-bulb) som fungerar med en vanlig dimmer.

“Detta är ett stort steg för att svenskarna ska acceptera LED-tekniken. Avvecklingen av glödlampan är en historisk händelse och liksom så många andra revolutionerande beslut möter man en hel del skepsis mot de produkter som ska ersätta de gamla och trygga. Det ingår i vår filosofi att vi ska kunna erbjuda energisparande produkter för belysning som är enkla att använda och överträffar de funktionskrav som slutkunden kan tänkas ha. Att man löst dimmerproblematiken kan låta som en obetydlig detalj men se dig omkring hemma eller på din arbetsplats och räkna antalet lampor som är anslutna till dimmers”, säger Dennis Randbäck, VD för Energisystem.

Energisystem AB är ledande grossist inom energibesparing för belysning med rikstäckande återförsäljarnät. Våra lösningar har sedan starten sparat 129,5 GWh åt våra slutkunder.

Länk: www.energisystem.se

Datorskärmar avsedda för marint bruk blir allt bättre och ljusstarkare. BN17TR är en ny, robust 17″ TFT-skärm för marint bruk. Med sin stora bildyta och höga upplösning är BN17TR optimal på större båtar och fartyg för presentation av olika typer av information.

Skärmen passar, enligt tillverkaren, bra för bland annat:

-sjökort

-Radar

-Motorövervakning

-Övervakningskameror.

Bra kontrastvärde i kombination med glasklar bild ger en perfekt återgivning av sjökortet eller radarbilden.

Den marknadsförs av BN Marin Elektronik AB.

Göta kanalbolag satsar på servicen för båtgästerna till årets kanalsäsong. Två nya sjömackar invigs och gästhamnen i Söderköping får ny bred ”promenadbrygga”. Kanalfararna får en egen SkepparGuide med all information man behöver inför kanalresan. Och sist men inte minst, utökar Göta kanalbolag sin populära slusskurs, som innehåller både teori och praktik.

Det senaste årets nedläggning av mackar över hela landet har även drabbat båtlivet längs Göta kanal. För att möta det behov som finns gör Göta kanalbolag egna investeringar för att ersätta de mackar som lagts ner längs Göta kanal.

I Karlsborg gästhamn vid Vättern anlägger Göta kanalbolag en ny sjömack i kanalhamnen. Här kan båtarna tanka diesel, bensin och miljöbränslet alkylatbensin. I Motala ersätter Göta kanalbolag den nerlagda macken med en modern sjömack, som tillhandahåller diesel, bensin och alkylatbensin. Sjömacken placeras vid gästhamnen Motala Verkstad innanför Motala sluss. Utöver de nya sjömackarna finns dieseltankning vid kaj i Sjötorp, Mem och Norsholm.

Göta kanalbolags praktiska slusskurs, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan, blev omgående mycket efterfrågad. I år utökas därför antalet kurstillfällen till fyra och kursen erbjuds på ytterligare en ort. Följande kurstillfällen ges:

Plats: Bergs slussar (utanför Linköping): 13 och 16 maj

Plats: Sjötorp (vid Vänern): 12 och 17 maj

Erfaren personal från Göta kanalbolag ger deltagarna teoretisk kunskap i slussandets konst, men framför allt får deltagarna själva prova på hur det känns att hantera en båt i slussen, lägga tamparna rätt och genomföra en slussning.

Göta kanalbolag samlar all information för båtfarare i en ny trycksak: Göta kanal SkepparGuide. Här kan kanalskepparen enkelt hitta information om öppettider, priser, slussning, gästhamnar och andra tips och råd inför sin kanalresa.

Kanalhamnen i Söderköping
Söderköping är en av de mest populära gästhamnarna längs Göta kanal med många besökande turister. Den 165 meter långa gästbryggan breddas med 1,5 meter för att skapa en bra promenadmiljö i hamnen, en ”riktig Smögenbrygga”. Längs den motsatta kanalbanken i gästhamnen muddras cirka 250 meter, träd tas ner och ny kantskoning läggs. Allt för att ge bättre utrymme åt allt större båtar.

Göta kanal är öppen från 1 maj till 27 september 2009. Under högsäsongen, som är från den 8 juni till den 23 augusti, dagligen, övrig tid efter förbeställning. Priset för att gå hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp är för en båt mellan 9-12 meter 5.300 kronor. Göta kanals 20 gästhamnar ingår i priset med upp till 5 fria dygn per hamn inklusive tillgång till gästhamnsservice och el.

– Eric Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras över Vättern till Motala för isättning av ångmaskinen, som är byggd på Motala Verkstad. Då har rekonstruktionen av det unika kanalfartyget från 1836 tagit ytterligare ett stort steg mot fullbordande.www.nordevall.com

– 25 juli ”Fri fart” på Göta kanal ”. Den klassiska fartshowen och nostalgiska kanalracet har blivit en publikdragare av stora mått vid Museihuset i Ljung, www.museihuset.se

– Segeltävlingen ”Vättern kors och tvärs” med start i Motala 28 juli och målgång i Karlsborg 31 juli.

Länk: www.gotakanal.se

Nya arrendatorer till Waxholms gästhamn lanserar Sverigs första båtmäsa för begagnade båtar i Waxholms gästhamn. En idé som blev till verklighet då konjunkturläget ger ett ökat tryck på begagnat inför årets båtsäsong. Kanske ett bra tillfälle för den som vill sälja en stor Ferretti (bilden) eller liknande.

– Nu ska vi genomföra en flytande båtmässa för begagnade båtar. Vaxholm med alla marina inslag, historik och kreativa människor, utgör en otroligt intressant miljö för mässan och inte minst som upptagningsområde. Här passerar tusentals båtar varje dag och vi är glada att locka båtintresserade med ett helt nytt koncept, säger Mats Larsson som är upphovsman till projektet samt arrendator till hamnen.

Flytande båtmässor är i sig inget nytt, men en flytande mässa för enbart begagnade båtar är däremot något helt nytt för branschen. Likaså att mässan riktar sig både mot företag och privatpersoner. Hamnen har kapacitet att ta emot över 120 båtar i olika klasser och under de fyra dagarna som mässan beräknas ett flertal tuse besökare till Waxholms gästhamn.

Det typiska objektet som kommer att vara till salu under Waxholms Båtmässa är i prisklassen från 100 000 SEK. Gästhamnen tar med lätthet emot båtar upp till dryga 45 fot. Waxholms Båtmässa samarbetar med mäklare från Båtagent, besiktningsmän, banker och försäkringsbolag för att kunna erbjuda köparen och säljaren bra tilläggsservice.

– Det känns otroligt roligt att vara med och värma upp Waxholm för en ny sommarsäsong redan i maj månad. Dessutom är det kul att vi på Båtagent får vara med och erbjuda extra tjänster som exempelvis finansiering och värdering av båtarna, säger Niklas Forsén, vd på Båtagent, samt krönikör i Båtnytt.

Vaxholms flytande båtmässa pågår 21–24 maj vid Vaxholms gästhamn.

Länk: www.vaxholmshamn.se

Det går intesärskilt snabbt för deltagarnai Volvo Ocean Race som är på väg mot Boston. Under den gångna nattendelades fältet upp en aning och det skiljer lite mer mellan båtarna än igår. Telefonica Blue leder med 17 Nm före Ericsson 4 medan Ericsson 3 har halkat ner till sjätte plats. Hon ligger dock bara cirka 36 Nm efter ettan.

Klockan 10:00 lokal tid på torsdagsförmiddagen hade båtarna återfått en ost-sydost stadig bris på cirka10knop, så det är njutbar och skön segling som gäller.

Under de senaste 24 timmarna har allt fungerat på alla deltagarbåtarna utom Ericsson 3, som har haft problem med ett backstag till masten. Skadorna kunde dock reparareras och Ericsson 3 var snabbt tillbaka i racet igen.

Mångahade trott att vindarna skulle ha ändrat sig till nordost, men så blev alltså inte fallet. Vindarna i det aktuella området vrider sig medurs ochdärför tvingades alla båtarna att segla in mot kusten i några timmar.

Vem som kommer att vinna den här delsträckan är en helt öppen fråga för tillfället. Med över 3 500 Nm kvar till målgång i Boston skiljer det fortfarande inte mer än 55 Nm mellan ettan och sjuan (Green Dragon) och därför kan vem som helst av båtarna som har mer tur än de andra med vindskiftena ta sig upp i ledningen.

Länk: www.volvooceanrace.org

Den franska båtkoncernen Bénéteau Group – som är ett av världens största båtföretag – har länge levt under ekonomisk press länge. Företaget omfattar de båda bjässarna Bénéteau och Jeanneau och står för en stor produktion av både motor- och segelbåtar.

Efter den kraftiga nedgången på världsmarknaden med 50 procents minskning under modellåret 2008–2009 står det klart att även Bénéteau har drabbats hårt. Företaget har dock jobbat fram en långsiktig plan för att få bättre finanser.
I ett pressmeddelande säger företagsledningen att den inte har något annat val än att anpassa arbetsstyrkan. Från början var 1 600 jobb hotade vid Bénéteau Group, men enligt ledningen blir det en minskning med cirka 600 personer.
Bénéteau är dock fortfarande världens största tillverkare av segelbåtar och en av Europas största motorbåtsproducenter och kommer att kämpa för att behålla den positionen. Ledningen understryker också att företaget har betydande tillgångar i sina fabriker, produkter och kompetens.

Nu fortsätter förberedelserna för den kommande omvandlingen av Nyhamnen i Malmö till en attraktiv vattennära innerstadsdel och den fördjupade översiktsplanen för den nya stadsdelen har redovisats för kommunstyrelsen.

Nyhamnen karaktäriseras idag till stor del av lager- och transportdominerande verksamhet. I och med att godsfärjeterminalen flyttas till Norr hamnen frigörs Nyhamnen så att området på sikt kan omvandlas till en komplett stadsdel för boende, service och verksamheter.

Bland annat ska det byggas en ny stor, attraktiv småbåtshamn med service och verksamheter, samtidigt som en ny kaj för kryssningsfartyg anläggs i nära anslutning till de centrala delarna av Malmö.

– Det här kommer att bli en fantastisk fin ny stadsdel i Malmö i direkt kontakt med Öresund, med attraktiva bostäder, med en läcker marina och med en ny möjlighet för Malmö att ta emot gästande kryssningsfartyg på ett betydligt mer inbjudande och tilltalande sätt än vi hittills kunnat erbjuda, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (S).

– Vi fortsätter därmed omvandlingen av Malmö i samma anda som vi gjort i exempelvis Västra hamnen, och även Nyhamnen ska förstås präglas av den satsning på hållbar stadsutveckling som karaktäriserar Malmös utveckling idag och som har rönt så stor uppmärksamhet, inte minst internationellt, säger han.

Fältet med de sju båtarna i Volvo Ocean Race rör sig långsamt norrut och passerar ekvatorn inom ett par dagar. Telefónica Blue leder deltävlingen med Ericsson 4 på andra plats. Delta Lloyd ligger trea medan Ericsson 3 ligger på fjärde plats.

Sailing away from Rio along the Brazilian coast has been much more pleasant than the last stop we left (China). It was good to meet all the friends from Rio and Brazil and was good to see them on the water even with the big swell that was out there.
Det kommer troligen att vara ganska lugna vindar i ytterligare några dagar innan båtarna får mer vind och därmed högre fart. Nu ligger de mer eller mindre och bevakar varandra, väl samlade med sjunde och sista båt (Green Dragon) endast 36 Nm efter ledaren.

Följ tävlingen på: www.volvooceanrace.org

Här är de senaste pressreleaserna direkt från båtarna:

Ericsson 4 Leg Six Day 3 QFB: received 13.04.09 1600 GMT

Posted: 13 Apr 2009 08:00 AM PDT

Sailing away from Rio along the Brazilian coast has been much more pleasant than the last stop we left (China). It was good to meet all the friends from Rio and Brazil and was good to see them on the water even with the big swell that was out there.

We have been together with the pack of Telefónica Black, Puma and Ericsson 3 in sight the whole time, with not to much wind. Passing Cabo Frio we could still see Telefónica Blue catch a bit more wind later. Last time I was around this Cape it was blowing 25-30 knots, so quite a change since last time.

It’s quite impressive how the oil industry has grown around this area with big amounts of oil rigs and ships around. They look like cities when you see them at the distance at night. Probably, it was not a bad idea to buy some shares of Brazilian oil company some years ago.

Temperature has been rising as expected getting closer to the equator. Wildlife wise, a whole lot of dolphins were around us like crazy, jumping and going in all directions, probably feeding themselves. They paid a bit of attention to our yacht, but soon they went back to their fishing business.

That’s all for now.

Horacio Carabelli – trimmer

Telefónica Blue Leg Six Day 3 QFB: received 13.04.09 1526 GMT

Posted: 13 Apr 2009 07:26 AM PDT

It would be fair to say the mood onboard is of quiet concentration, everyone is focused on maintaining the lead we have managed to build so far ad are keen that we are always getting the best from the boat.

Although the wind has filled in somewhat and we are no longer drifting around, t is shifty and gusty meaning that we have to work hard to keep the boat in the groove. Tactically things are working out OK, it is merely speculation but it would seem the pack behind have been playing a little cat and mouse with each other forcing them to go lower and faster, which for now has played into our hands as we remain happy with our windward position on the fleet. It is now a case of making subtle changes to our course to defend our position and hopefully maximize the opportunities to extend when they present themselves.

On board life is good, the weather is good, the sun is shining and we are making good miles. Gabri (Gabriele Olivo MCM) has excelled himself once again on the food too, having given us an entirely new menu for this leg meaning that mealtimes include a bit of curiosity as to what is being cooked as opposed to relief or dread depending on whether it is something you like or not! It has been so far so good on that front too as all the new freeze dried meals have been well received thus far. With that said, it is time to take myself, and my once again full stomach to bed for a few hours of rest before the next sail change!

Cheers,

Simon Fisher – helmsman

PUMA Leg Six Day Three QFB: received 13.04.09 1507 GMT

Posted: 13 Apr 2009 07:07 AM PDT

The challenges of ocean sailing change every day. Nearly always an interesting new twist comes to play. The first couple of days of this journey have been no different.

First of all, we are going home. Back to Boston where Salma Hayek christened il mostro on a cold and blustery May night. Back to where the North American Headquarters for PUMA lies, right on the harbour front. Back to where I went to University – Boston University (who just won the National Championship in ice hockey I might add). A city which has helped mould my life, and I especially can’t wait to get back there.

But the journey doesn’t happen without its potholes, and I thought we were going to lose Sid for a while yesterday morning. Sidney Gavignet is a very passionate Frenchman who has a love for the sea and a love for competition. But like most of us he has a few superstitions and there is one in particular that is shared by nearly all of his French sailing counterparts.

They have a huge fear of little fuzzy hopping animals with long ears (I am not even allowed to say the name of this animal – that is how deep rooted the superstition is.)

As legend has it, the furry animals with long ears used to be taken aboard the old sailing ships alive and eaten in the old days, long before refrigeration or freeze-dried food. Live animals were carried then to eaten by the crew. The furry little animals with long ears supposedly had a different plan though. They would eat through the wooden hulls and sink the ships before they made it to the cooker, or made the boat made it to port. Since then the French have forbidden any sort of mention or likeness of the big-eared ship sinkers to be on any boat.

So, with the best of intentions, an unnamed fan made it onboard and put a chocolate Easter fuzzy animal with long ears in each of our storage pouches as a surprise – again with the best of intentions, of course. Sid didn’t see the humour. We believe he threw his overboard and asked if I would make sure that all were either eaten or immediately gotten rid of as soon as possible.

And sure enough we had a really bad day yesterday on the water. From the leg start out of Rio, we saw the three boats that were the farthest behind sail around us all, Telefónica Blue and Green Dragon along the shore and Delta Lloyd offshore. The pack of Telefónica Black, the two Ericsson’s and us stuck in the windless middle trying desperately to get to an edge.

Now we are in a drag race to Fernando and the all-important scoring gate. We are minus all fuzzy and long eared chocolate Easter treats and we appear to be doing better because of it. We aren’t talking about that superstition any more – after this note of course, because yesterday it was pretty valid in my books. We checked for holes and are good on that front. Now to make up for lost time and distance.

Kenny Read – skipper

Leg Six Day 3 Daily Story: Settling Down To The Job At Hand

Posted: 13 Apr 2009 06:35 AM PDT

For once, the seven-strong Volvo fleet is heading straight towards the scoring gate at Fernando de Noronha at speeds that feel fast, at least when compared with the drifting conditions and horrible rolling swell of the first 36 hours.

The fleet has reached the southeast trade winds and speeds are up to a staggering 14 knots. “Fourteen knots seems like potential passing out/nose bleed speed, similar to the first few days that Stephenson’s ‘Rocket’ hit the track,’” says Ericsson 4’s MCM Guy Salter.

Telefónica Blue has pulled out a healthy lead of 13 nautical miles, but tracking her is Delta Lloyd in second place, and this team is on fire. Their strategy was to split leg six up and tackle it as several different races. Race one, from Rio de Janeiro to Cape Frio – is now accomplished, and now race two is in play, starting from Cape Frio and finishing at the scoring gate at Fernando de Noronha, some 1016 nm further up the track.

“Speed, speed, speed is our goal to the race two finish line. No big moves to be made, just focus on boat speed,” says Wouter Verbraak who is now back in the navigator’s slot after a stint on Green Dragon for leg five and originally starting this race as Team Russia’s navigator. He adds that the mood onboard the boat is great as the team continues to tick off the miles.

“Day three is always a huge improvement from days one and two. Everybody has had a chance to catch up with lost sleep, meals are defining the rhythm of the day and even coffees are being made for the next watch,” Wouter says.

The fleet has split in to two groups. The inshore pack comprises Ericsson 4 in third place 16 nm behind Telefónica Blue and sistership Ericsson 3 in fourth place. Their long-term friend, PUMA is in this group as well as Telefónica Black. Just four miles separate them and Guy Salter says that Telefónica Black, PUMA and Ericsson 3 are all visible off their leeward port corner.

Offshore are Telefónica Blue, Delta Lloyd, and, furthest east, Green Dragon, in seventh place. Delta Lloyd has posted the best 24-hour run at 260 nm, an unimpressively slow start to this leg. Telefónica Blue is 62 nm off Rio Doce on the coast of Brazil, and 730 nm from Recife.

In his TEN ZULU report this morning, Mark Chisnell indicated that as the fleet sails on the northern fringe of the South Atlantic High and battles the Brazil Current, there will be potholes, and he suspects that out on the water, there will be gains and losses.

“That is not to discount the importance of boat speed over the next five days. If Telefónica Blue has got it in the tank, this is an absolutely crucial time for Bouwe Bekking to show us,” he wrote.

Read today’s bumper edition of TEN ZULU here: http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/April/TEN-ZULU-L6-D3/index.aspx .

Leg Six Day 3: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

1. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 4554 nm
2. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +13
3. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +16
4. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +17
5. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
6. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +7
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +2
8. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS