Nästa sommar har vi produktion av vindkraftverk i Västsverige. I alla fall om det går som Pininfarina, Mattssongruppen, Innovatum Teknikpark och Power Circle planerar.
– Nu går vi från ord till handling med vindkraften! Det säger Mats Vikholm från Pininfarina som projektleder en kraftsamling för att få igång produktion av vindkraftverk i Västsverige. Tillsammans med Sören Forsberg från Mattssongruppen, som är initiativtagare till satsningen, och Lillemor Lindgren från Innovatum Teknikpark och med starkt stöd av Power Cirkel, letar man efter industriparter och finansiärer.
– Vi är inne i ett paradigmskifte där traditionell industri ställer om mot nya affärsmöjligheter inom Energi- och miljöområdet. Utbyggnaden av vindkraft har en enorm potential och i Västsverige behöver vi samla ihop den stora kompetens som finns här för att vår industri ska kunna ta för sig av marknaden. Annars är risken mycket stor att kakan istället går till utländska vindkraftstillverkare, säger Mats Vikholm.
Första steget är att genomföra en förstudie med syfte att sammanföra industriparter i Fyrbodal som vill utveckla sin framtida produktstrategi mot vindkraftsproduktion. Förstudien är ett tillägg till Power väst med inriktning mot produktion och service och har fått det passande namnet Storm.
– Vi räknar med att ha fyra till fem parter i ett samägt bolag eller annan typ av konstellation inom sex månader och planerar vara i gång med konkret produktion av vindkraftverk i Västsverige nästa sommar, säger Mats Vikholm och fortsätter.
– Vårt initiativ ska präglas av nytänkande och driv. Här ska skapas företag, lönsamhet och nya arbetstillfällen. Därför är Innovatum Teknikpark en självklar samarbetspartner. Eftersom det handlar om både affärs- och teknikutveckling, är det viktigt att ha med en part som tillför kunskap och drivkraft inom just dessa områden.
– Vindkraft är helt klart framtidens teknikområde där vi vill driva på utvecklingen i Västsverige. För att lyckas krävs en kombination av teknisk produktutveckling, effektiva sätt att producera och smarta affärskoncept, säger Lillemor Lindberg som koordinerar satsningen från Innovatum Teknikpark.
Förstudien har beviljats 150 000 kr i tillväxtmedel från Fyrbodals kommunalförbund.
Den 2 maj inleds årets upplaga av STCC – Swedish Touring Car Championship. Volvo och Polestar ställer upp med ett eget tvåbils-team där förarna Robert Dahlgren och Tommy Rustad slåss om titeln i var sin E85-driven och DRIVe-förädlad Volvo C30. Lika mycket spänning var det i luften 1994 fast då på en annan plats och med en annan bil. Det året började Volvo officiellt tävla i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC. På startplattan då fanns en ung relativt okänd yngling vid namn Rickard Rydell iklädd Volvo racing-overall.
Herrgårdsvagn och katalysator i racing? Javisst!
Volvo hade två ytterligheter med sig denna första BTCC-säsong. Man ställde upp med en herrgårdsvagn och hade monterat in något så otroligt udda i racingsammanhang på den tiden som katalysator.
Det dröjde dock inte länge innan Rydell var en vinnare och rikskändis både i England och i Sverige och katalysatorer var för alltid inskrivna som krav i regelverken för standardvagnsracing.
Volvo vann BTCC 1998 och hade även debuterat i STCC två år innan. Volvo var med officiellt redan från första STCC-tävlingen med Jan “Flash” Nilsson bakom ratten.
En dieselbil som blev lite för stark
Parallellt med sin satsning i STCC startade Volvo ett antal enhetsklasser som S40 och S60 Challenge för att hjälpa fram unga talanger.
År 2002 bestämde sig Volvo för att testa sin D5 dieselmotor i racingsammanhang och byggde en bil som skulle gå i S60 Challenge. Bilen blev ett monster med ett vridmoment på 500 Nm som Jens Edman fick i uppdrag att tygla.
– Jag fick köra utom tävlan för att inte förstöra toppstriden i klassen och höll mig på treans och fyrans växel samtidigt som Volvos motorsportorganisation gång på gång sa åt mig att hålla igen. Det blev bara en säsong och lika bra det. Det går egentligen inte att blanda diesel och bensin i samma klass, det är orättvist. Men vilken bil och vilket vrid, minns Edman.
Gas eller bio-etanol?
År 2005 började det klia i tekniksinnet rejält. Volvos motorsportorganisation hade tidigare lyckats para teknik med gröna inslag och motorsport och nu hade man både gas och etanolbilar till salu. Frestelsen blev helt enkelt för stor. Man bestämde sig att utvärdera båda spåren parallellt. Bio-etanol E85 kunde man hantera fullt ut från gatan till banan men för gas behövdes en partner med ut på banan för att förse tävlingsbilarna med komprimerad gas.
Alexander Murdzevski Schedvin, motorsportchef på Volvo Personbilar Sverige AB vid den tiden, fick uppdraget att söka upp en gaspartner tillsammans med Christian Dahl på Polestar. Valet föll på Eon.
– Vi presenterade vårt koncept som gick ut på att konvertera våra befintliga FIA Super 2000 motorer och inleda tävlan under 2007. Under 2006 års säsong skulle vi utföra en öppen teknikstudie med STCC AB för att utvärdera, skriva regelverk och öppna upp möjligheten för andra team att hänga på. När gas-spåret inte gick i lås, gjorde vi i stället exakt samma resa med E85, berättar Alexander Murdzevski Schedvin.
Grön seger direkt och C30 DRIVe tar över på banan
Resan lönade sig. År 2007 stod Volvo mycket riktigt på startlinjen med E85 i sina S60 tävlingsbilar som första officiella märke med detta i FIA Super 2000. Ännu bättre, bränslet var godkänt i STCC:s regelverk och tillgängligt för alla. Robert Dahlgren vann premiären och nästkommande race och säsongen kröntes av en dubbelseger tillsammans med teamkollegan Alexander Storckenfeldt.
Av bara farten utvecklade Volvo en helt ny tävlingsbil till 2008 och denna baserades på kommande Volvo C30 DRIVe. Denna modell har optimerad aerodynamik som på gatan ger lägre luftmotstånd och därmed lägre förbrukning.
På banan ger samma optimerade grundaerodynamik bättre stabilitet och toppfart. Grön teknik från gatan blir grunden för en vinnarbil på bana. Och mycket riktigt, efter en tuff start levererade Volvos gröna C30 fem pole positions och segrar i de avslutande två deltävlingarna. Bäst av allt, resan tog bara 11 månader från blankt papper.
16:e säsongen den tuffaste och mest teknikspäckade
Den 2 maj inleder Volvo sin 16 raka tävlingssäsong i standardvagnar laddade till tänderna med duktiga chaufförer och mer grön teknik i sina bilar än någonsin tidigare. Målsättningen är seger i mästerskapet för både förare och team. Motståndet kan inte heller vara bättre med bland andra, BMW, Alfa Romeo, Chevrolet och två gasdrivna VW med turbo och specialdispens.
– Dessa första femton år har gått fort och det är för vi har genomgående utvecklat nya och stimulerande ideer. Och ändå känns det bara som en början för vår del ur ett tekniskt perspektiv. Årets säsong kommer att bli jättetuff och jättespännande. Speciellt kul är att gasidén till slut letade sig ut på banan – om än med rejäla genvägar genom regelverket. Vilket utmärkt exempel på återvinning. Nu kör vi! , avslutar en laddad Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar AB.
Bilderna:
Diesel racer (stora bilden):
Volvos diesel racer utvecklade ett vridmoment på 500 Nm.
850 herrgårdsvagn:
Volvo gick in i BTCC med sin 850 herrgårdsvagn utrustad med katalysator.
Gasdriven prototyp:
Så här skulle en gasdriven Volvo racer kunna se ut.
Nu startar säsongen för vikingastaden Birka och en av nyheterna för året är helgkurser i vikingatida hantverk. Kurserna är öppna för allmänheten och behandlar urgamla seder och kunskaper som var självklara under vikingatiden men som idag i stort sett fallit i glömska.
– Vi har märkt av ett stort intresse för det vikingatida hantverket hos våra besökare och vet att många själva vill lära sig mer om till exempel fornnodisk besvärjelsekonst, eldtillverkning och växtfärgning. Nu finns chansen att göra det i vår unika historiska miljö, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.
Hantverkskurserna pågår i två dagar på ön Björkö i Mälaren, och för den som önskar ingår övernattning i de rekonstruerade husen i det vikingatida stadskvarteret. Deltagarna får även tid att ströva runt på Björkö och blir guidade mellan fornminnen i kulturlandskapet.
I kursen fornnordisk besvärjelsekonst får kursdeltagarna kunskaper som tidigare var belagda med dödsstraff i Sverige. Den fornordiska besvärjelsekonsten är runbaserad och är en av de kraftfullaste företeelserna inom hednisk magi. Kursdeltagarna får lära sig att använda rúnar (”runor”) och stafi (”stavar”) och det muntliga framförandet av lióđ (”trolldomssånger”) och galdr (”galdrar/besvärjelser”).
Bland sommarens kurser finns också nålbindning, som är en vikingatida form av virkning. Med nålbindningstekniken tillverkas allt från mössor och strumpor till fiskenät. Även fiskskinnsgarvning finns med i kursutbudet. Här får deltagarna lära sig grunderna i olika garvningsmetoder och att sy egna alster av de färdiggarvade fiskskinnen. De övriga kurserna är smide, eldtillverkning, växtfärgning och korgflätning.
– Det känns oerhört roligt att föra vidare hantverk som annars går förlorade för alltid. Hantverkarna som leder kurserna är verkligt kunniga och är vill inget hellre än att dela med sig av sina specialkunskaper, säger Peder Ling
Schema för sommarens kurser:
9-10 maj Nålbindning
16-17 maj Fornodisk besvärjelsekonst
30-31 maj Fiskskinnsgarvning
6-7 juni Smide
13-15 juni Eldtilverkning och växtfärgning under vikingatid
22-23 augusti Smyckessmide och Nålbindning
29-30 augusti Korgflätning
5-6 september Fornnodisk besvärjelsekonst
Länk: www.stromma.nu
Den 1 maj öppnar vikingastaden Birka för säsongen. I år kommer ett rekonstruerat vikingatida stadskvarter att stå färdigt, bestående av fem hus som är uppbyggda utifrån arkeologiska utgrävningar gjorda på ön. Under högsäsong kommer det nya stadskvarteret att myllra av liv och rörelse, med hantverkare arbetar med tidsenligt smide, skinngarvning och textilhantverk. På kvällarna, när sista båten gått från ön, fungerar husen som övernattning för tillfälliga vikingafamiljer.
– Vanliga familjer kan övernatta och bo i riktiga vikingahus, laga mat över öppen eld och sova under fällar. En riktigt häftig upplevelse, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.
Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i mälaren och är upptaget på UNESCO:s världsarvslista.
De fem rekonstruerade husen som färdigställts i år har byggts av elever från kursen Vikingatida byggnader som ges vid Gotlands Högskola. Tillsammans med Strömma Turism & Sjöfart har Gotlands Högskola arbetat i tre år för att bygga upp rekonstruktion av hus från vikingastaden Birka. Projektet fortsätter under kommande år och sammanlagt ska 16 husrekonstruktioner stå färdiga år 2012.
– Alla de hus vi bygger är rekonstruktioner utifrån de arkeologiska utgrävningar som gjorts på Björkö, vi har bara flyttat på dem lite för att inte förstöra fornlämningarna efter förlagorna, säger Peder Ling.
Viking för en dag
De rekonstruerade vikingahusen är sedan tidigare öppna för övernattning för skolklasser, nytt för i år är att även familjer kan spendera natten i dem. En sådan övernattning innebär att familjen får leva som vikingar, äta som vikingar och klä sig som vikingar under ett dygn. Med sig på äventyret får vikingafamiljen en kista med mat, kläder och andra förnödenheter för att klara livet i byn.
En annan av årets nyheter är att man förlänger säsongen för båttrafiken från orterna Härjarö och Strängnäs, med dagliga avgångar från den 6 juni till den 16 augusti. Från Stockholm går båtarna från den 1 maj till den 6 september.
– Birka är ett populärt utflyktsmål och vi för att möta efterfrågan från resten av mälardalen förlänger vi nu säsongen från både Härjarö och Strängnäs, säger Peder Ling.
Länk: www.stromma.nu
Ericssons två båtar i Volvo Ocean Race tog en imponerande dubbelseger på etapp sex från Rio de Janeiro till Boston. Efter drygt 15 dygn till havs skiljde bara 12 minuter mellan segrande Ericsson 4 – med internationell besättning – och nordiska Ericsson 3 när de gick i mål på söndagseftermiddagen lokal tid. Trea blev spanska Telefonica Blue endast 5 minuter efter Ericsson 3.
– Det har varit en fantastisk etapp där vi ofta seglat nära våra konkurrenter. Bakom vår seger ligger hårt arbete. Vi har fått kämpa stenhårt hela tiden. Men givetvis är det ett mycket bra resultat för oss, sade Torben Grael skeppare på Ericsson 4 efter segern.
För Ericsson 4 är det tredje etappseger av sex möjliga och man utökar nu sin ledning i tävlingen. Ericsson 4 vann både etapp ett och två, men sedan fick skepparen Torben Grael och hans besättning vänta till den sjätte etappen innan det blev en ny seger.
Nu väntar tre veckors uppehåll i Boston innan båtarna ger sig ut på den sjunde etappen från USA till Galway på den irländska västkusten dit båtarna väntas den 23 maj. Därefter fortsätter seglingarna till Marstand och sedan till Stockholm innan tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni
Länk: www.ericssonracingteam.com
Foto: Oskar Kihlborg.
Lastbils och busstillverkaren Scania har lämnat sin delårsrapport för årets första kvartal. – Rörelseresultatet sjönk till MSEK 506 (3 604) – Nettoomsättningen minskade med 28 procent till MSEK 15 859 (21 991) – Resultatet per aktie sjönk till 0,22 (3,14) kronor – Kassaflödet uppgick till MSEK 874 (1 686) för Fordon och tjänster – För närvarande förutspår Scania ingen ändrad efterfrågan på fordon de kommande kvartalen Scania.
Kommentar av vd Leif Östling:
”Scania redovisade ett rörelseresultat på MSEK 506 för första kvartalet. Fallande fordonsleveranser och väsentligt lägre kapacitetsutnyttjande belastade resultatet. Även servicevolymerna minskade något från en hög nivå. Scanias resultat påverkades endast i mindre omfattning av den svagare kronan på grund av valutasäkringar. Praktiskt taget alla marknader där Scania har verksamhet präglas av en låg ekonomisk aktivitet till följd av turbulensen på de finansiella marknaderna och dess inverkan på den reala ekonomin. På flertalet marknader i Europa har lastbilsflottan en relativt låg genomsnittsålder och många transportföretag har ett lågt utnyttjande av sina fordonsflottor vilket kraftigt dämpar investeringar i nya fordon. Transportmedelsbranschen har en utpräglat cyklisk efterfrågan under en 10-årsperiod där vi nu befinner oss i nedgångsfasen. Ett antal åtgärder har vidtagits för att anpassa koncernens kostnadsnivå och för att stärka kassaflödet. Större delen av de 2 000 anställda i produktionen med visstidskontrakt har lämnat företaget, en reducering till 10 000 anställda vid produktionsenheterna, och arbetsformerna har reducerats till i huvudsak dagskift. Ett flertal investeringar, främst inom produktionen, har senarelagts och en neddragning av antalet inhyrda konsulter har genomförts. Utöver den konjunkturella anpassningen prioriterar Scania åtgärder som innebär en effektivare struktur. Utbildningsinsatserna för de anställda inom produktionen inleddes under kvartalet. Detta stärker förutsättningarna för en lönsam tillväxt när efterfrågan på transportutrustning normaliseras. För närvarande förutspår Scania ingen ändrad efterfrågan på fordon under de kommande kvartalen”.
Axtech har med utvecklingen av GPS/GSM-larmet redKnows MiniFinder lagt basen för sin produktlinje. Utveckling sker kontinuerligt utifrån MiniFinder-plattformen och som steg två lanseras nu de nya produkterna MiniFinder SENSOR och MiniFinder LIVE.
MiniFinder är en stöt och vattentålig spårsändare med storlek som en mobiltelefon. Det placeras enkelt i fordon, båt, MC eller utombordare mm. Det larmar om någon flyttar eller stör din egendom. Om ett larm går får du SMS med information och positionen på kartbild direkt till din mobiltelefon. MiniFinder har blivit väl mottaget på marknaden sedan produktionsstart i november 2008. Produkten har intresserat stora etablerade aktörer såsom Ahlsell, Mekonomen och Duells att satsa på spårande larm. Högst resultat i test av spårlarm i Vi Båtägare nr. 2, 2009 visade också att satsning på användarvänlighet och enkelhet lönar sig.
De nya larmen i redKnows MiniFinder-serie, utvidgar användningsområdet för redKnows produkter.
Vill man följa ett fordons eller båts färd “live” på karta väljer man MiniFinder LIVE, som utöver de vanliga larmfunktionerna innehåller en mjukvara som stöder GPRS. Ägaren av larmet kan kontinuerligt följa sin egendom på karta på sin personliga hemsida på www.redknows.se.
MiniFinder SENSOR öppnar valet att lägga till extern sensor. Det ger möjlighet för de som utöver att kunna spåra fordonet eller båten, även behöver t. ex. inbrottslarma sin båt eller en byggnad där larmat fordon finns placerat.
– Vi har en medveten strategi i vår utveckling, säger Ove Eklund VD för Axtech. – Vi har med egen utveckling och tillverkning i Sverige stor trygghet i våra produkter och kontroll över kvalitén. Eftersom vi vidareutvecklar hela tiden gör vi även nya funktioner som successivt tillkommer i mjukvaran tillgängliga för MiniFinder-ägare. De kan laddas ned direkt till MiniFinder utan extra kostnad, berättar Ove.
De nya produkterna finns ute hos återförsäljare första veckan i maj. Rek. pris för MiniFinder Live: 4295 inkl moms och MiniFinder Sensor: 4595 kr inkl. moms.
Länk: www.redknows.se
Ny version: Ericssons två båtar i Volvo Ocean Race tog en imponerande dubbelseger på etapp sex från Rio de Janeiro till Boston. Efter drygt 15 dygn till havs skiljde bara 12 minuter mellan segrande Ericsson 4 – med internationell besättning – och nordiska Ericsson 3, när de gick i mål på söndagseftermiddagen lokal tid. Trea blev spanska Telefonica Blue endast fem minuter efter Ericsson 3.
– Det är härligt att vara i Amerika och vi är nöjda med andraplatsen. Den här gången var Ericsson 4 bättre än oss. Vi får försöka ta dem nästa gång, sade skepparen Magnus Olsson som var mycket glad och lättad när han klev iland efter en nervös “spurt” i svaga vindar inne i Bostons hamn. Spanska Telefonica Blue har varit i ledningen under större delen av etappen, men till slut fick de ge sig mot de två Ericssonbåtarna.
– Blue kom otäckt nära i slutet när vi seglade in i allt lättare vindar. Under flera timmar tog de in på oss. Det var verkligen stressande, men vi lyckades hålla undan och gick i mål 400 meter före dem, berättade fördäcksgasten Martin Krite.
Ericsson 3 kom iväg hyfsat från Rio de Janeiro men sedan gick det sämre och vid “scoringgaten” låg det nordiska gänget näst sist. Men därefter har de plockat placering efter placering i Nordatlantens passadvindar och seglat upp genom fältet.
– Vi var verkligen inte nöjda med sjätteplatsen vid scoringgaten, men sedan har det gått bra. Vi vet att vi kan segla fort i hårda vindar och dåligt väder, sade Martin Krite.
Ericsson Racing Team tog därmed sin andra dubbelseger i rad. Förra gången, in till Rio var det Ericsson 3 som kom först, nu drog Ericsson 4 det längsta strået. När tävlingarna inleddes i höstas talade man om den erfarna besättningen på Ericsson 4 och nybörjarna på Ericsson 3. Men nu är det ingen som kallar dem nybörjare eller “rookies” längre.
Vaktkapten Richard Mason har seglat flera varv runt jorden. Han missade etappen från Kina till Brasilien på grund av en ryggskada. Men nu var han tillbaka och mycket imponerad av vad han fick se.
– Det är verkligen en stor skillnad mot när jag seglade med de här grabbarna tidigare. Jag tror det beror på självförtroende och att förstå den här båten. De har alltid varit goda seglare, de behövde bara bli goda havskappseglare. Och det är de nu, sade Richard Mason.
För Ericsson 4 är det tredje etappseger av sex möjliga och man utökar nu sin ledning i tävlingen. Ericsson 4 vann både etapp ett och två, men sedan fick skepparen Torben Grael och hans besättning vänta till den sjätte etappen innan det blev en ny seger.
Nu väntar tre veckors uppehåll i Boston innan båtarna ger sig ut på den sjunde etappen från USA till Galway på den irländska västkusten dit båtarna väntas den 23 maj. Därefter fortsätter seglingarna till Marstand och sedan till Stockholm innan tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Foto: Rick Tomlinson.
Leg Six Finishing Order Boston
1. Ericsson 4: 8 points
2. Ericsson 3: 7 points
3. Telefónica Blue: 6 points
4. PUMA: 5 points
Overall Leaderboard (Provisional)
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 77.5 points (FINISHED)
2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 64.5 points (FINISHED)
3. PUMA (Ken Read/USA) 64.0 points (FINISHED )
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 53.0 points (FINISHED)
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 42.0 points (RACING)
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) 25.0 points (RACING)
7. Delta Lloyd (Roberto Bérmudez/ESP) 18.0 points (RACING)
8. Team Russia 10.5 points (DNS)
Scoring Gate Results Fernando de Noronha
1. Telefónica Blue 19:58:56 GMT 16.04.09 4.0 Points
2. Ericsson 4 22:55:36 GMT 16.04.09 3.5 Points
3. Delta Lloyd 23:28:32 GMT 16.04.09 3.0 Points
4. Puma 23:29:31 GMT 16.04.09 2.5 Points
5. Telefónica Black 23:42:20 GMT 16.04.09 2.0 Points
6. Ericsson 3 00:14:28 GMT 17.04.09 1.5 Points
7. Green Dragon 01:27:26 GMT 17.04.09 1.0 Point
Länk: www.volvooceanrace.org
Tallinks nya fartyg M/S Baltic Queen har tagits i trafik på linjen Stockholm – Tallinn. Baltic Queen är ett av Östersjöns största kryssningsfartyg som tar 2 800 passagerare. Fartyget har kostat 180 miljoner Euro och är det senaste tillskottet i Östersjöns modernaste flotta. Den 24 april 2009 avgick första ordinarie resan från Tallinn.
– Under åren 2002-2009 har Tallink investerat mer än en miljard euro i att bygga nya fartyg och renovera sin flotta och göra den till den modernaste på Östersjön. M/S Baltic Queen är det sista fartyget i den omfattande satsningen; nästa viktiga steg är att omsätta investeringen i resultat, säger Andres Hunt, vice styrelseordföranden i AS Tallink Grupp.
M/S Baltic Queen är med sina 212 meter ett av Östersjöns största fartyg. Hon är 29 meter bred, har en max. hastighet på 24 knop och tar 2 800 passagerare samt 1130 linjemeter för frakt och personbilar. Fartyget är försett med den allra senaste tekniken för en miljövänlig drift.
– Vi ser en stor efterfrågan på korta och prisvärda resor och är stolta över att kunna erbjuda ett helt nytt fartyg i den här storleksklassen på sträckan Tallinn-Stockholm, säger Kadri Land, vd Tallink Silja AB.
Baltic Queen har 927 hytter. För de mest kräsna finns 17 Deluxe hytter och 13 sviter med balkong att tillgå. Fartyget erbjuder moderna konferensutrymmen med möjlighet att ta emot sällskap på upp till 450 personer. Lokalerna andas kreativitet med sin ljusa skandinaviska stil och sina stilrena detaljer. Bakom en del av fartygets inredning står arkitekten Pille Lausmäe som driver en av Estlands mest kända inredningsbyråer.
– Vår idé är att ge varje del av fartyget, varje rum, ett eget koncept och utseende. Ombord på ett så stort fartyg tycker jag att det är viktigt att skapa en känsla av intimitet, säger Pille Lausmäe.
Baltic Queen har åtta barer och fem restauranger. Gourmet Baltic Queen erbjuder mat av högsta klass och läckra restaurang Aleksandra specialiserar sig på det ryska köket. Dessutom finns Grill House, Buffet Tallink och den lite enklare Cafeterian.
Baltic Queen erbjuder moderna shoppingytor på sammanlagt 1200 kvadratmeter, en skön relaxavdelning med pool och sauna, samt lekrum för de allra minsta.
M/S Baltic Queen seglar under estniskt flagg och kommer att ersätta M/S Romantika som flyttas till linjen Stockholm – Riga där hon i sin tur ersätter M/S Regina Baltica.
AS Tallink Grupp beställde Baltic Queen av STX Europe i december 2007. Den 5 december 2009 var det dags för dop och sjösättning på varvet i Rauma, Finland. Fartyget levererades av STX Europe den 16 april 2009.
Fakta M/S Baltic Queen:
Byggd: 2009
Längd: 212 meter
Bredd: 29 meter
Hastighet: 24 knop
Isklass: 1A Super
Längdmeter: 1130 meter
Bruttovikt: 48 900 ton
Passagerare: 2 800
Hytter: 927
Konferens: 9 rum (12 – 450 pers.)
Länk: www.tallinksilja.se
Kommentarer
Hej,
Har precis kommit hem efter en tripp till Pärnu i Estland med Baltic Queen. Jättetrevlig resa på ett alldeles lungt hav. Vill ge en eloge till kommandobryggan för dess
"Konst att angöra en brygga" Totalt obemärkt satt vi fast vid kajen….
En höjdare!
Ett härligt och synnerligen välordnat fartyg i lyxklass som är väl värt att göra en resa med. Vår tripp med ett par vänner var en höjdare och vi trivdes med allt som erbjöds inkl en utomordentlig middag i en förstklassig resturang ombord. Besöket i Tallin var verkligen intressant och den stan’ har charm och värd att studera lite närmare.
jag har åkt detta fartyg ungefär 20 gånger eftersom jag kommer från Estland ska åka det igen imorgon fartyget är bra jätte god frukost och fina hytter med svenska kanaler fast dem borde skaffa ryska också eftersom det är många ryssar som åker
Viking Lines fartyg Viking XPRS har erhållit priset ShipPax Awards 2009 i kategorin Outstanding Exterior under Ferry Shipping 2009 konferensen i Frankrike förra veckan. Viking Lines koncernchef Nils-Erik Eklund tog emot priset. ShipPax Awards beviljas årligen av en internationell jury bestående av experter och sakkunniga från rederi- och fartygsnäringen.
Priserna ges till framstående, nytänkande och trendsättande föregångare i branschen. Juryns motivering till valet av Viking XPRS var följande:
Fartygets moderna och samtidigt tidlöst klassiska exteriör bildar en enhetlig och balanserad enhet utan onödiga stilelement.
– Vi är mycket glada över att Viking XPRS design har uppmärksammats från sakkunnigt internationellt håll. Fartygsbygget föregicks av fyra års planerings- och undersökningsarbete. Priset är också ett erkännande av ett lyckat och intensivt samarbete mellan ett finskt rederi och finskt varvskunnande.
“Det bästa priset är dock den respons Viking XPRS fått av kunderna”, säger Nils-Erik Eklund.
M/S Viking XPRS framgångsrika första år – cirka 1,5 miljoner passagerare Viking XPRS levererades från Aker Yards varv i Helsingfors för ett år sedan och inledde sin trafik mellan Helsingfors och Tallinn den 28 april 2008.
Under sitt första verksamhetsår kommer Viking XPRS att ha transporterat 1 466 000 passagerare, vilket är ett nytt rekord för ett enskilt fartyg i trafiken på norra Östersjön.
Viking Lines passagerarvolym på linjen Helsingfors – Tallinn ökade med 35 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Länk: www.vikingline.se
AB Volvo har det riktigt kämpigt. Under årets första kvartal sjönk nettoomsättningen med 27% till 56,1 Mdr kr. Med hänsyn till valutaförändringarna sjönk nettoomsättningen med över 40%.
• Det första kvartalet uppgick rörelseresultatet till -4 528 Mkr (6 487)
• Under det första kvartalet var det operativa kassaflödet i industrirörelsen -15,7 Mdr kr (-3,3) huvudsakligen som en effekt av att leverantörsskulderna minskade med 16,6 Mdr kr
• Ny finansiering på cirka 30 Mdr kr säkerställd, vilket medför fortsatt god likviditetsställning
”Under det första kvartalet försvagades efterfrågan kraftigt på samtliga marknader. Det ekonomiska klimatet var mycket kärvt på koncernens huvudmarknader i Europa, Nordamerika och Asien. Justerat för förändrade valutakurser sjönk försäljningen med över 40% till 56 miljarder kronor i ett historiskt svagt kvartal. Jag är dock fortsatt optimistisk om Volvokoncernens framtidsmöjligheter – vi har de produkter som kunderna vill ha, vilket avspeglas av fortsatt höga marknadsandelar, och vi verkar i branscher som präglas av långsiktig tillväxt.” Leif Johansson, VD och koncernchef.
Det lönade sig för Ericssons båda båtar att gå in i stealth mode i Volvo Ocean Race igår. På fredagsmorgonen låg Ericsson 4 etta och Ericsson 3 två, 39 Nm före den före detta ledarbåten Telefonica Blue. Ericssons navigatörer har därmed åter visat sig göra väldigt smarta bedömningar av väderlägena utanför USA:s ostkust. Nu återstår knappt 600 Nm till etappmålet i Boston.
Spänningen har visserligen ökat i och med Ericssonbåtarnas ryck. Deras prestation blir inte mindre med tanke på att Telefonica Blue länge hade en ledning på cirka 100 Nm före det övriga fältet.
Nu ligger Telefonica Blue på tredje plats, Puma fyra och Delta Lloyd är femma. På sjätte plats ligger Green Dragon medan Telefonica Black inte riktigt hänger med utan är kvar på sista plats.
Länk: www.volvooceanrace.org
Vid en internationell båtutställning i Split i Kroatien har den helt nya Bavaria Deep Blue 46, som utvecklades i samarbete med BMW DesignworksUSA, utsetts till “Boat of the Year”. Båten hade svensk premiär på Allt för sjön i Stockholm i mars och kostar cirka 4 Mkr med två stycken Volvo Penta D6 dieselmotorer.
– Vi är glada för att ha vunnit priset med vår Bavaria Deep Blue 46, säger Andres Cardenas, styrelseordförande för Bavaria Yachts som har sitt huvudkontor i Tyskland.
– Vårt mål är inte bara att erbjuda tekniskt funktionella båtar utan de ska också vara attraktiva produkter. Det anser vi att vi har upnått med Bavaria Deep Blue 46.
Båten visas för på International Boat Show i Palma de Mallorca som startar 25 april och pågår till 3 maj.
Länk: www.bavariasverige.se
Solkatt är ett nytt svenskt företag som designar och producerar solsäkra unisexkläder för barn. Det som särskiljer Solkatts kläder från övriga märken på marknaden är dess breda användningsområde. Solkatts plagg är designade för att skydda barnet i alla situationer dit solens strålar når – på lantstället, i stan och inte minst på havet.
Till Solkatts mest nöjda kunder hör båtfolk. De tunna men skylande kläderna skyddar barnet från topp till tå, samtidigt som de är rymliga och sköna att bära.
– Solkatts kläder underlättar enormt för oss då vi seglar. Tidigare fick vi flera gånger om dagen smörja våra killar med solkräm, nu är barnen skyddade så snart kläderna är på, otroligt smidigt. Ett annat plus är det sköna tyget som är lätt att tvätta och som torkar rekordsnabbt på relingen, säger Björn Forslund, tvåfaldig svensk världsmästare i segling och van familjeseglare.
Solkatts kläder erbjuder det bästa dokumenterade skyddet mot UV-strålning som finns, 50+. Textilen består av 100 procent nylon och stänger ute 97 procent av solens farliga strålar samtidigt som den andas och är skön mot huden.
Länk: www.solkatt.nu
Till skillnad från Sverige så har Norge ett båtregister. Finanserna verkar dock inte vara så bra utan nu ska Norges frivilliga båtregister, som administreras av det norska Redningsselskapet (motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet i Sverige), öka sin årliga medlemsavgift med 75%.
När registret drogs igång sa de ansvariga att det skulle vara enkelt och effektivt, enligt tidningen Båtmagasinets hemsida.
Registret drar redan in mellan 26 och 35 miljoner norska kr per år och därmed kommer misstankarna om att registerverksamheten i själva verket används som ekonomiskt stöd för Redningsselskapets drift. En ökning med 75% skulle därmed kunna få ekonomin att blomstra eller så har de administrativa avgifterna skjutit i höjden.
Osäkerheten verkar också vara stor om hur många båtar som verkligen är anslutna till registret. Sällskapet har uttryckt att det handlar om 250 000 båtar medan andra uppgifter säger 150 000.
När det norska registret startades 2006 var medlemsavgiften 100 kr. Nu har den alltså ökat till 175 kr.
Länk: www.batmagasinet.no
Sir Robin Knox-Johnston celebrerar i år 40-årsjubileet av sin historiska solosegling med hjälp av storcirkelnavigation. Det var 22 april 1969 som Sir Robin Knox-Johnston, en av världens mest kända ensamseglare, blev historisk som den förste som seglade ensam non-stop jorden runt.
Sir Robin var den ende brittiske deltagaren i Sunday Times Golden Globe yacht race som tog sig i mål efter 312 till sjöss. En bedrift som få andra har upprepat sedan dess.
Sir Robin har dock gjort om sin egen bravad. Senast för två år sedan, då han vid 68 årsålder deltog i VELUX 5 OCEANS. Nu är det dock slut med sådana äventyr och Sir Robin firade sitt 40-årsjubileum i centrala London genom att segla uppför Themsen till Tower Bridge med sin originalbåt från 1969, Suhaili.
Idag är Sir Robin ordförande för Clipper Ventures Plc, ett företag som håller på med marina event. Han grundade själv företaget 1995 och är nu med och arrangerar VELUX 5 OCEANS och Clipper Round the World Yacht Race.
Knox-Johnston fick sällskap i London i St Katharine Docks av Hull & Humber, en av de tio identiska 68-fots racingbåtar som ska delta i nästa Clipper Race, det enda globala eventet för ickeprofessionella seglare. Ombord blev han välkomnad av åtta av de 18 brittiska seglare som har seglat ensamma jorden runt enligt storcirkelmetoden, inklusive den kvinnliga skepparen Dee Caffari och Steve White, som båda nyligen avslutade Vendée Globe race.
Länk: www.clipperroundtheworld.com
Länk: www.velux5oceans.com
Ericsson Racing Team ligger etta och trea med Puma på andra plats när det återstår cirka 450 Nm av Leg 6 av Volvo Ocean Race som går i mål i Boston. Ericsson 4, med skepparen och femfaldige olympiamästaren Torben Grael, kom upp i ledningen på torsdagskvällen efteratt ha seglat i stealth mode. Det innebär att båtarna kan segla utom synhåll för de övrigadeltagarna i tolv timmar. För Ericsson 4 var det ett riktigt drag.
Ericsson 3, med veteranen Magnus “Mange” Olsson somskeppare, seglade också i stealth mode och kunde ta sig upp i täten och låg länge tvåa, men på fredagskvällen kom Puma upp på andra plats och låg vid 18-tiden svensk tid 27 Nm efter Ericsson 4.
Detta innebär en stor förändring för hela fältet. Så sent som i söndags ledde Telefónica Blue deltävlingen med 105 Nm.
“Vi hämtade upp Telefónica Blues försprång bra och vi har ju tampats med henne om förstaplatsen, säger Grael.
“Men trots att vi nu ligger etta är det fortfarande en öppen tävling mellan oss, Ericsson 3 och Puma.”
Förhållandena ombord är minst sagt omväxlande. Båtarna korsade en väderfront igår, vilket innebar snabba förändringar och ökande vind. När sedan fältet seglade in i Golfströmmen blev sjön grov.
“En andra kallfront drog förbi fältet med båtar samtidigt som de kom in i Golfströmmen, säger meteorologen Chris Bedford.
“Vindarna har skiftat till nordväst – rakt för ifrån – och även ökat till 20-30 knop och kulingstyrka ibland. Dettaskapar ganska stora vågor, något som båtarna gärna undviker.
“Vi försöker byta till ett mindre storsegel och taytterligare ett rev. Alla får hjälpa till med arbetet på däck, säger Gustav Morin, mediaman på Ericsson 3.
“Väderförhållandena har snabbt blivit mycket sämre. Båten slår emot sjön och hela båten rör sig snabbt från sida till sida samtidigt som rorsman måste hålla en bra kurs. Det är minst sagt en knepig situation.
Medan Ericsson 4 seglade i stealth mode upptäckte besättningen även att båtens vattenmakare, som gör färskvatten, hade gått sönder.
“Dave Endean (onboard boat captain) var snabb med att hitta felet och upptäckte att vi hade tagit sönder en koppling till ett vattenmembran genom vilket saltvattnet spolas i högt tryck för att få fram färskvatten, säger Guy Salter, Ericsson 3 mediaman.
VOLVO OCEAN RACE LEG 6 LEADERBOARD
(At 1259 GMT, Apr. 24, 2009)
1. Ericsson 4, 487 nautical miles to finish
2. Ericsson 3, +36 NM
3. Telefónica Blue, +40
4. Puma, +62 NM
5. Delta Lloyd, +116 NM
6. Green Dragon, +125 NM
7. Telefónica Black, +131 NM
Länk: www.volvooceanrace.org
Genom ett beslut i övervakningskommittén för Europeiska fiskerifonden i Sverige kommer ytterligare 150 miljoner kronor att göras tillgängliga för skrotning av fiskefartyg med hjälp av offentligt stöd.
Fiskeriverket har nyligen beräknat att 40 procent av torskfiskeflottan i Västerhavet bör skrotas för att ge förutsättningar för ett hållbart och lönsamt fiske. Fiskeriverket hade därför lämnat ett förslag till övervakningskommittén om en ändring i programbudgeten.
– Vi gör en prioritering genom att överföra pengar från andra stödområden till skrotning, säger Bengt Strömblom vid Fiskeriverket.
Beslut i samförstånd
Övervakningskommittén är tillsatt av regeringen för att kontrollera att EU-stöden från Europeiska fiskerifonden används effektivt. Kommittén leds av
Jordbruksdepartementet och samlar representanter från berörda näringar som yrkesfisket, vattenbruket och beredningsindustrin samt intresseorganisationer som Sportfiskarna och Världsnaturfonden. Även ledamöter från Fiskeriverket, Jordbruksverket, Naturvårdsverket med flera myndigheter ingår i kommittén, som fattar beslut i konsensus.
– Det är glädjande att vi nu har möjlighet att genomföra den planerade skrotningskampanjen i Västerhavet, som är en nödvändig åtgärd för att anpassa flottkapaciteten efter fiskresursen. Därmed kan vi bidra till att förbättra situationen för de fiskare som i dag är i en svår situation, så att branschen kan återfå sin framtidstro. Beslutet lägger grunden för att vi ska kunna utveckla ett långsiktigt hållbart fiske, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.
Högt söktryck
Det finns ett högt söktryck till stödprogrammet och i dagsläget har knappt 75 miljoner kronor i EU-medel beviljats till andra åtgärder än skrotning. Efter omföringen finns ett fortsatt beslutsutrymme på 230 miljoner kronor för olika typer av projekt, till exempel utsättningar av hotade arter som ål och andra projekt med miljöfokus, och för stöd till investeringar i vattenbruk och beredning.
Till detta kommer även den nationella medfinansieringen som varierar mellan de olika insatserna. Regeringen har genom den havspolitiska propositionen nyligen ökat medfinansieringen till programmet, med fokus på olika miljöförbättrande åtgärder.
Briggen Tre Kronor är nu ute på årets första seglingar. För första gången i modern tid seglar en brigg i Mälaren. Det är briggen Tre Kronor af Stockholm som börjar sin säsong med en resa till Södertälje, Mariefred, Västerås och Köping.
Seglingar för näringsliv och allmänhet
Under besöken blir det öppet skepp med olika aktiviteter ombord och på kajen. För den som någon gång drömt om att få segla ett äkta segelfartyg så är det här chansen. Vid varje besök anordnas särskilda seglingar för allmänheten där alla som vill är välkomna att prova på. Aktuella tider finns på www.briggentrekronor.se
Det anordnas även särskilda företagsseglingar där små och stora företag har möjlighet att bjuda ta med kunder och anställda på en segling. Målet med företagsseglingarna är bland annat att underhålla och utveckla relationen med sina viktigaste kunder samt underlätta för företagarna att knyta kontakter med varandra.
Ett genuint bygge
Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen i Stockholm av några av Sveriges skickligaste hantverkare. Konstruktionen är densamma som på 1800-talet och hon seglas helt och hållet för hand.
Sjösättningen skedde den 27 augusti 2005 med Kronprinsessan Victoria som gudmor. Förra året gjorde hon sin första stora segling runt Östersjön och besökte Helsingfors, Tallinn och Riga. Efter besöket i Mälaren kommer hon i år att delta i The Tall Ships´ Races.
En ambassadör för östersjöregionen
Briggen Tre Kronor seglar för Östersjön vilket innebär att vi arbetar tillsammans med ungdomar, myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer för att Östersjön ska bli friskare och att länderna runt Östersjön ska växa tillsammans.
Länk: www.briggentrekronor.se
Ericsson 4 kommer allt närmare Telefonica Blue, som leder den pågående etappen av Volvo Ocean Race. Ericsson 4 ligger nu endast 10 Nm akter om den spanska båten medan Ericsson 3 ligger 25 Nm efter. På fjärde plats ligger Puma, 36 Nm efter. Nu återstår mindre än 1 000 Nm till målet i Boston. Med lika goda förutsättningar som de senaste dagarna så kommer Ericssons båda båtar att få en tuff kamp med Telefonica Blue om segern.
Här är den senaste pressreleasen från Race Office:
PUMA Leg Six Day 11 QFB: received 21.04.09 1931 GMT
Posted: 22 Apr 2009 11:31 AM PDT
One of the fun parts of this race is learning about each other’s lives in ways that you never could otherwise. You live in close quarters for nine months. Eleven guys crammed into, quite literally, a shoe. Here are just a few simple ones:
For example, I know that Erle Williams takes his job with the J Boat ‘Ranger’ so personally that he could feel the collision that they had with Velsheda yesterday at the Antigua Classic Regatta from here.
I know that Shannon Falcone likes to night time kiteboard back in Antigua. Sounds like a tough life doesn’t it?
I know that Casey Smith is possessed about dune buggy-style cars and has put together his own engine in his garage and is searching desperately for a chassis to go with it to drive around Newport in style.
Justin Ferris went home over the last break and went sailing. Think about that for a minute. Thing is, he went sailing on his new 30′ version of a Volvo 70, that is painted purple.
Andrew Cape gets IT jobs on the side when he isn’t sailing.
Sidney Gavignet has a mural of a Phoenix painted on his back.
Rob Salthouse can fix just about anything on a boat – whatever kind of boat it is.
Bob Greenhalgh is passionate about deep sea fishing and puts a photo of himself with some big fish up as a screensaver on all our computers.
Ricky Deppe has a very interesting sense of what makes a movie good and what doesn’t.
And Michi Mueller – the quiet one, has a competitive a streak as anyone I have met. First one to the nav station every three hours to see how we are doing – won’t talk about it though. Oh yeah, and his new born daughter will be meeting him on the dock in Boston – a very special moment that will be.
They are a bunch of good guys that will be part of this ‘Monster Club’ for the rest of our days.
As for the race? Oh yes, we are heading northwest still in search of a little more wind. The boats to the west of us have capitalised on a bit more breeze in the past 24 hours. We have to do something about that soon. We think we’ll be able to claim the miles back soon but time will only tell. The drag race continues.
Kenny Read – skipper
Leg Six Day 12 Daily Story: Tense Time For Telefónica Blue
Posted: 22 Apr 2009 08:03 AM PDT
The bleeding should have stopped by now. Telefónica Blue should be in good breeze and her margin increased to a safer distance from the hounds that are on her tail. She should have been looking ahead to a clear win in Boston.
However, nothing has gone according to plan. The Weather Gods are not playing fairly and Ericsson 4 is continuing to close. She has the bit between her teeth with Ericsson 3 equally focussed, but four miles behind. The gap is now a worrying 22 miles and there is only 1273 nm of runway left for Telefónica Blue to the finish in Boston.
In a radio interview today, the skipper of Ericsson 4, overall race leader, Torben Grael, said, “Slowly but surely, we are eating into Telefónica Blue’s lead, and the race is now much more open. At the same time, we are having a good fight with Ericsson 3 and PUMA for second place. We are always within five to 10 miles of each other. We are all giving it our utmost to try to get that second spot. The position we have in the fleet obviously influences the mood on board, but it’s part of ocean sailing to concentrate at all times to do a good job and to have patience when things don’t go so well. “
Ahead, the weather is due to change. According to race meteorologist Jennifer Lilly, low pressure has been moving slowly over the east coat this week, leaving wet and cool conditions for the shore teams in Boston. This same low will move off the coast tomorrow and will pass over the fleet sometime on Friday giving gusty winds and squalls. If the fleet is near the Gulf Stream, it will cause rapidly building seas.
According to Grael, this will mean a tack onto port, the first time since the fleet passed Cabo Frio at the start of the leg near Rio de Janeiro. “The poor boat has been on starboard tack the whole time! We will then have different wind, which will bring us some new opportunities.”
Speeds are high across the whole fleet, which routing software is predicting will finish in Boston on Sunday afternoon. Although the two Ericsson boats are still sailing a knot faster and recorded a 24-hour run of 419 against Telefónica Blue’s 410nm, the blue boat is still holding her own against the rest of the fleet.
“This race is hard. The boats are so similar in speed, between 5-10 miles of separation since Fernando de Noronha with two other boats, and that is very hard work,” concluded Grael.
Scoring Gate Results Fernando de Noronha
1. Telefónica Blue 19:58:56 GMT 16.04.09 4 Points
2. Ericsson 4 22:55:36 GMT 16.04.09 3.5 Points
3. Delta Lloyd 23:28:32 GMT 16.04.09 3 Points
4. Puma 23:29:31 GMT 16.04.09 2.5 Points
5. Telefónica Black 23:42:20 GMT 16.04.09 2 Points
6. Ericsson 3 00:14:28 GMT 17.04.09 1.5 Points
7. Green Dragon 01:27:26 GMT 17.04.09 1 Point
Leg Six Day 12: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 1,273 nm
2. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +22nm
3. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +26nm
4. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +42 nm
5. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +65nm
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +70 nm
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +116 nm
8. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Länk: www.volvooceanrace.org
Den tyska tillverkaren HanseYachts AG, som äger och tillverkar båtmärkena Hanse, Moody och Fjord, tar över rollen som importör till Sverige och Norge. Därmed får båtmärkena en bättre förutsättning för att växa under en tid när återförsäljarna inte växer i samma takt som producenterna och förändringarna är stora på båtmarknaden.
Nyheten innebär att det bildas en ny organisation för försäljningen i Sverige och Norge. Hittills har import och försäljning i Sverige för Hanse, Moody och Fjord skötts av Bryggan i Väst med huvudkontor i Marstrand.
Nu tas den rollen alltså över av den tyska fabrikens nya svensk-norska organisation, där Per Witte från Bryggan i Väst blir VD.
– Arbetet med en förändring har pågått en längre tid, säger Per Witte.
– Det här är en nödvändig och positiv utveckling för oss. När marknaden förändras så mycket som sker för tillfället får vi återförsäljare svårt att hantera lager i takt med fabrikens introduktion av nya modeller.
I Norge koncentreras marknadsaktiviteterna i den nya organisationen till Fjord AS i Vettre. Nelson Marine AS blir distributör för Hanse på den norska västkusten.
Den tyska fabriken säger i sin kommentar att förändringar ger dem möjlighet att koncentrera mer på sin kärnverksamhet och att komma närmare slutkunderna.
Länk: www.hanseyachts.com
Värmländska Strand-Craft har nu sjösatt sitt senaste projekt. Det är företagets nya lyxbåt, Primadonna 40, som efter ett och ett halvt års hårt arbete har sjösatts för första gången. – Det här är ett lokalt hantverk som attraherar en målgrupp som knappast påverkas av lågkonjunkturen, säger Kurt Strand, VD på Strand-Craft.
9 Mkr kostar den nya unika lyxbåten från Strand-Craft. Konstruktionen bygger på högteknologiska funktioner med det senaste och mest påkostade inom båtbranschen. Vad sägs till exempel om ett styrsystem som navigeras genom en datastyrd joystick, air condition, elektroniska fönsterhissar och möjligheten att genom ett knapptryck förvandla båten från öppen till stängd på några sekunder? Dessutom drar den 25 % mindre bränsle än liknande båtar. Ingenting har lämnats åt slumpen för Primadonna 40.
Värmländska Strand-Craft har blivit världsberömda för sin unika design som kombinerar retrostil med högteknologiska och toppmoderna funktioner. Primadonna 40 är den senaste båten från företaget och intresset har varit stort, framförallt från ekonomiskt oberoende kunder i Mellanöstern, som vill ha mångmiljonbåtarna från Strand-Craft som lyxjollar till sina yachter. I dagsläget förs förhandlingar gällande en beställning av ett hundratal nya båtar. Under produktionen av den senaste båten har ett tiotal lokala underleverantörer involverats.
Nu ska vissa finjusteringar göras av Primadonnan innan den levereras till kund. Men att Kurt Strand skulle luta sig tillbaka och njuta av framgången är det knappast tal om.
– Vi har redan börjat tillverkningen av nästa båt och även den kommer givetvis att bygga på unik retrodesign och högteknologiska funktioner. Det går inte att finna liknande produktioner i världen och därför ser jag mycket ljust på Strand-Crafts framtid, avslutar Kurt Strand.
Länk: www.strand-craft.com
Kommentarer
Har strand Craft nånsin sålt nått?
Jodå. Några mindre och bl.a den här. Men jag tror bolaget är konkat nu
Ligger på rastaholms varv ekerö.
Helt otäkt.
9 miljoner o otäkt?
Helt galet tycker jag
Var det inte den här båten som låg till salu på Öppna Varv på Orust?
Såldes väl på Kvarndammen…
Ligger en i Minnerbergs båtklubb
SSS Traneberg…
Promarine Group i Stockholm är ny svensk importör av Salona segelbåtar från Kroatien. Efter framgångar i Kontinental- och Sydeuropa ska Salona Yachts fokusera mot Nordeuropa, där Sverige utgör en nyckelmarknad.
– Vi ser mycket fram emot att få representera varumärket där vår erfarenhet och kunskap kommer att komma till godo för att skapa en trygg och långsiktig ägarglädje. Salona Yachts har med sin erkända seglingskänsla, starka konstruktioner, komfort och kvalitet blivit prisbelönta både på och utanför regattor och på båda sidor av Atlanten, säger Johan Wallin på Promarine Group.
Båtarna byggs i Solin i Kroatien. Samtliga modeller är designade av de berömda J & J Design. Båtarna utvecklas och byggs under kontroll och certifiering av Germanischer Lloyd och samtliga modeller uppfyller CE klass A Ocean.
Salona 42 (bilden) är en ”High-Performance-Cruiser”. Hon är designad för seglare med höga krav. Mått 12,8×3,82 m, vikt 7 450 kg. Pris 2,3 Mkr.
Länk: www.salonayachts.com
Efter nästan ett år av intensiv byggverksamhet är Stenungsbadens omfattande om- och tillbyggnader klara, med nya spa- och wellnessanläggningen Bluewater Sports & Health Club som huvudnummer. Annorlunda är bara förnamnet – något liknande finns knappast att skåda på denna sidan av Atlanten. Nysatsningen firas med öppet hus och festlig Spring Regatta under Valborgshelgen.
Stenungsbaden har under det gångna året satsat stora summor på att fräscha upp hela anläggningen. Den enskilt största investeringen är den efterlängtade spa-anläggningen, Bluewater Sports & Health Club, som innebär kraftigt framflyttade positioner för hela anläggningen.
– Den som väntar sig en traditionell spaanläggning med fokus på ro och vila kommer knappast att känna igen sig. Med Bluewater ville vi skapa en betydligt mer fartfylld och saltstänkt wellnessmiljö med mycket hemma-hos-känsla och utrymme för alla slags njutningar och rejäla energikickar, berättar Fredrik Janson, VD på Stenungsbaden Yacht Club.
En bärande del i Bluewaterkonceptet är den marina Newport-stilen som gör sig påmind på såväl in- som utsidan. Resultatet är en exklusiv men ändå avslappnad miljö med en doft av roddarnas klubbhus vid Yale eller Harvard runt förra sekelskiftet. Vitmålade paneler och cederträ blandas med ett välutrus-tat gym, varma källor och bubbelpooler med både ljud och ljuseffekter – och förstås en härlig utsikt över Hakefjorden.
Bluewaterkonceptet innebär också en satsning på flera unika behandlingar, en floatingtank och en Quick Fix Bar för den som vill fräscha upp sig inför kvällens nöjen.
– Vi har medvetet valt en västkustsk profil med mycket salt och tång i olika former. Som första spaanläggning i Sverige kan vi också erbjuda exklusiva oxygenbehandlingar, berättar Elina Pöyliö, wellnesschef på Stenungsbaden Yacht Club.
Nybygget med sina pooler, terrasserade trädäck, barer, behandlings- och träningsrum – och t o m en egen volleybollstrand – innebär en investering på ca 60 miljoner kronor, men Fredrik Janson känner tillförsikt trots konjunkturläget:
– Vår satsning på ett tydligt koncept med seglingssporten som grund inleddes med vår prisbelönta konferensvilla J C Stevens. Bluewater blir en naturlig förlängning av konceptet, som nu blir ännu starkare. Jag skulle varit mer orolig om vi inte gjort den här satsningen. De anläggningar som kommer att klara lågkonjunkturen är de som kan erbjuda upplevelser utöver det vanliga, och det målet når vi nu med råge. Jag är övertygad om att Bluewater kommer att locka helt nya kundgrupper och ge hela anläggningen ett lyft. Till Bluewater kommer man för att ha kul, säger Fredrik och hälsar alla välkomna på Öppet hus den 1 maj.
Bilden:
Kappsegling med CB66.
Länk: www.stenungsbaden.se
I sommar är det åter dags för världens bästa kapseglare att mötas på svenska vatten. Arenan blir som vanligt Match Cup Sweden, som seglas i Marstrand 29 juni-5 juli. I år fyller VM-seglingarna i Match Cup Sweden 15 år. De seglas på väldigt publikvänliga banor, som tillåter alla intresserade att på nära håll se de spännande seglingarna.
Match Cup Sweden i Marstrand 2009 seglas den 29 juni-5 juli. VM-seglingarna är ett årligen återkommande evenemang i världsklass, en riktig publikfest med en unik tävlingsarena som lockar över 100 000 åskådare.
Match Cup Sweden bjuder på en vecka fylld med roliga aktiviteter och underhållning för hela familjen, restauranger och nattliv i toppklass, livesändningar i TV, en mötesplats för svenskt näringsliv samt naturligtvis världens bästa seglare som gör upp om världsmästerskapet i Matchracing!
Länk: www.matchcupsweden.com
Kommentarer
Grattis Mange!
Hoppas skadan är bättre så Du/Ni kan göra ett lika bra ben mot England och sen mot Sverige!