nyhetstest

OS-seglaren Karin Söderström har haft svårt att hålla vikten uppe för att klara laser radialen i alla väder. Hon byter därför till tvåmansjollen 470 och tar med sig Martina Söderbom i båten. Tillsammans satsar de mot OS i London 2012.

Martina, som kommer från Vänersborg men numera bor i Göteborg, har seglat både EM och VM i e-jolle. Precis som Karin har hon gått på Lerums Seglargymnasium och deltagit i Ungdoms-VM. De senaste åren har hon varit verksam främst som coach och även seglat en del kölbåt.

– Det känns väldigt naturligt för mig att vara tillbaka och jag tycker att jag har kommit tillbaka in i seglingen väldigt lätt. Jag har testat 470 tidigare och nu känner jag mig riktigt motiverad, säger Martina.

Tjejernas första tävling blir GKSS olympiska regatta som seglas i Långedrag den 9–10 maj.

– Karin har tidigare visat att hon kan konkurrera i världstoppen och nu har hon hittat en båttyp som kanske passar ännu bättre. Det kommer att ta henne och Martina ett tag att lära känna båten men jag tror att det bara är en tidsfråga innan de kan konkurrera i toppen. Det är fantastiskt roligt att vi nu har hela fyra riktigt duktiga dambesättningar i 470. Det har aldrig hänt förut, säger Sveriges förbundskapten Magnus Grävare.

Bilden:
Karin Söderström, rorsman (t.h) • Född: 1985 • Moderklubb: Lerums SS • Klubb: GKSS
Meriter: Karin slutade på 14:e plats i Laser Radial på OS i Qingdao. Förra året blev hon också åtta i VM och trea i Miami OCR.

Martina Söderbom • Född: 1982 • Moderklubb: Vänersborg SS • Klubb: GKSS
Meriter: Martina har deltagit i ett flertal VM och EM i E-jolle. De senaste åren har hon med framgång coachat ungdomar i optimist och då bland annat medverkat på flera nordiska mästerskap.

Deltagare från SWE Sailing Team
Finnjolle
Björn Allansson, GKSS

Laser
Arvid Claeson, KSSS
Johan Wigforss, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS
Victor Västernäs, GKSS

Laser radial
Josefin Olsson, GKSS

470
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Viktor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS

49er
Carl Sylvan/Niclas Düring, GKSS

Länk: www.ssf.se

Efter de ekonomiska problemen under förra året för den nybyggda Briggen Tre Kronor inleddes en företagsrekonstruktion. Räddningen av Tre Kronor lyckades och förra veckan presenterades arbetet med detta.

Bolagets rekonstruktör var Mikael Kubu, VD på Ackordcentralen. En av hans uppgifter var att säkra en stabil ekonomi i ett längre perspektiv. Parallellt med rekonstruktionen har därför briggens anställda, ledning och styrelse lagt ned ett omfattande arbete på att planera kommande års verksamheter, vilka efter den lyckade rekonstruktionen är möjliga att genomföra.

Briggen, som av internationell expertis bedömt vara “ett av världens främsta segelfartyg”, kan nu se fram mot en spännande säsong 2009.

Briggen har i det så kallade Kolskjulet etablerat en av Stockholms mer unika konferens- och evenemangslokaler, vilken nu är öppen för företag, organisationer och enskilda. Kolskjulet inrymmer även briggens verkstad, vilken tillsammans med utsikten mot stadens vattenfront ger området karaktär av genuin maritim miljö.

Briggen Tre Kronor är ett unikt projekt som efter tolv år från starten kan utvecklas till en för många parter attraktiv verksamhet. Bolagets varumärkesposition, en Ambassadör för Östersjöregionen, har framgångsrikt etablerats inom handel, miljö och ungdomsverksamhet. Under 2009 väntar en rad spännande äventyr och viktiga projekt, som t ex deltagandet i det stora Klimatmötet i Köpen-hamn dit vi seglar tur och retur i december, Tall Ships Races med hamnar som St Petersburg och Gdynia, den första seglingen för en brigg på ett sekel i Mälaren, samarbete med Fryshuset mm.

Länk: www.briggentrekronor.se

En av de få kvarvarande sjöpolisstationerna – den i Kungshamn i Bohuslän – dras nu in. Båten med sin fyra man starka besättning får i stället jobba med Göteborg som bas. Båten kanske flyttas redan innan årets sommarsäsong.

Det är de senaste årens utveckling i våra skärgårdar som nu även drabbar Kungshamn, som ligger intill Smögen – en av landets mest välbesökta gästhamnar.

– En katastrofal försämring av sjöpolisens verksamhet i norra Bohuslän, säger Christer Magnusson, facklig företrädare för sjöpolisen i Västra Götaland till tidningen Bohusläningen.

Både personalen och de boende i Kungshamn samt båtfolket är mycket upprörda över förändringen. I stället för sjöpoliser får de nu i stället vänja sig i att Kustbevakningen fortsätter med en del av Polisens uppgifter.

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.

Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.

Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.

En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.

Länk: www.batunionen.com

Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.

Kommentarer

Åsa 00:55:47 2009-04-07

Call in the girls

Nisse 15:38:54 2009-04-07

Varför det? Gubbvälde som över allt annars.

Per 23:12:09 2009-04-07

Åsa, har du något förslag på någon kvinna som är mer kvalificerad? Annars om vi ska frångå kvalifikationerna så har jag en homosexuell häst som är rätt trevlig och brun-fläckig… Den kan säkert göra någon nytta och framför allt så täcker den ju upp en ganska underrepresenterad grupp i samhället.

Gustav 09:33:46 2009-04-11

Fruntimmer och båtar? Jag har en tant här hemma och hon begriper då inte alls nåt om båtar!

Ann 14:39:03 2009-04-14

med en sådan här höjd på medlemsdiskussionen skapas verklig respekt för organisationens åsikter! Lycka till styrelsen!

Olof 10:30:26 2009-04-15

Ja riktigt imponerande.

Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.

Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.

Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.

Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.

Kommentarer

Anders Arnell 18:41:42 2009-04-08

Grattis till valet av Bengt!
Han kommer att vara en garanti för att försvara båtlivets frihet mot klåfingriga kommuner och statliga regleringsambitioner!

Hans 10:48:19 2009-04-09

Jag håller med. Ett mycket klokt val.

Skepparen Bouwe Bekking och hans besättning ombord på Telefónica Blue vann in port racet i Rio de Janeiro. PUMA (Ken Read/USA) gjorde en stabil insats genom att komma tvåa, men den verkliga överraskningen stod pånyttfödda Delta Lloyd med sin spanske skeppare, Roberto Bérmudez, för genom att komma trea.

Det var väldigt lugnt på havet i Rio när tävlingen skulle hållas och den sköts därför upp ett par timmar. Därför begränsades racet till endast en tävling i stället för två, som det var tänkt.

Till slut kom i alla fall en stadig bris på 5 m/sek över Guanabara Bay och båtarna kunde börja tävla igen. Ian Walker och Green Dragon ledde fältet över startlinjen med Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), som seglade med kronrpisessan Victoria ombord.

Vid den första rundningen ledde PUMA, tätt följd av Ericsson 3 med Magnus Olsson som skeppare. Det lönade sig dock inte för svenskarna att de hade en färsk vinst bakom sig. I mål var Telefónica Blue först, tätt följd av PUMA och Delta Lloyd kom på tredje plats.

Starten av leg sex går 11 april. Den deltävlingen är på 4 500 Nm från Rio till Boston i USA.

Resultet
The Light In-Port Race Rio de Janeiro Results (Provisional)
1. Telefónica Blue 4.0 points
2. PUMA 3.5 points
3. Delta Lloyd 3.0 points
4. Ericsson 4: 2.5 points
5. Telefónica Black 2.0 points
6. Green Dragon 1.5 points
7. Ericsson 3: 1 points
8. Team Russia DNS
Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 66 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 56.5 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 54.5 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 44.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 41 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 23 points
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 15 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

Bildtext:
Kronprinsessan Victoria seglade med Ericsson 4 i Rio. Foto: Oskar Kihlborg/Ericsson Racing Team.

Årets besökare på mässan ShipRepair & Conversion kan se exempel på Amtico Internationals moderna stil och eleganta golv i den nya kollektionen Amtico Marine. ShipRepair & Conversion 2009 är en mässa för alla aspekter av båtvård, bland annat fortlöpande underhåll, ombyggnad, reparationer och upprustning, och äger rum den 28-30 april. Mässan hålls på National Hall, Olympia, en av centrala Londons mest stämningsfulla lokaler, och kommer för första gången att innefatta Passenger Shipping Expo.

Amtico Marine, som är utformad för att uppfylla den marina marknadens specifika krav, är en kombination av hög prestanda och flexibel design. Det är dessutom en av de första produkterna i sin klass som uppfyller alla kraven i modulerna B och D i direktivet om marin utrustning (MED) och som har erhållit Wheelmark- certifieringen från Lloyds Register.

Den kompletta Amtico Marine-kollektionen kommer att visas upp och besökarna kan prata med Cedric Heathcote och Carl Johan Cederbom som ingår i Amtico Internationals europeiska säljteam. De har ingående kunskap om Amtico Marine- serien, installation och tekniska specifikationer. Dessa båda representanter finns till hands för att diskutera produktfördelar, svara på frågor och diskutera specifika projektkrav.

I Amtico Marines monter, som finns på PSE -A13, kan besökarna se exempel på olika projekt där Amtico Marine-kollektionen har använts med enastående resultat. Besökarna i montern kan få information om Amtico Internationals skräddarsydda service och diskutera vilken design som kan passa just deras projekt.

Sophia McKain, kommersiell marknadsföringschef på Amtico, säger: “Med besökare från hela Europa, bland annat höga chefer inom färjebranschen, är Passenger Shipping Expo en mycket bra möjlighet för oss att visa upp vårt omfattande produktsortiment.”

Amtico Marine-golven, som är varma och tysta att gå på, kan användas i alla typer av allmänna utrymmen. Kollektionen innehåller en spännande, elegant uppsättning mönster som gör alla golv dekorativa. Golven är dessutom tåliga mot slitage i lokaler som används mycket.

Alla Amtico Marine-golv är vackra och eleganta, har enastående prestanda och lång hållbarhet. De levereras med sju års slitagegaranti.

Länk: www.amtico.com

Nu finnsdet ett nytt, svenskt ankare som passar bra när man vill lägga sig i en vik nånstans och ta en fika eller förtöja en mindre båt. Det är ett ankare som inte gör märken i båten om det råkar slå i skrovsidan. Göteborgsföretaget Gecea Euro Trading AB har tillsammans med underleverantörer tagit fram ett mjukt tallriksankare, en plätt, som inte gör några märken i båtens gelcoat.

Ankaret är tillverkat i ett vattentätt plastmaterial, och lämnar varken märken, skav eller rostfläckar efter sig.

Det mjuka ankaret ”Soft Dish” finns än så länge i storlekarna 5,5 kg och 8 kg. Soft Dish är utvecklat i Sverige av göteborgska familjeföretaget Gecea Euro Trading. All tillverkning sker i Sverige.

Finns att köpa i tillbehörsbutiker och hos Gecea. Priset i butik beräknas vara cirka 825 kr.

Länk: www.gecea.com

Efter att noga ha studerat hur deras lyxiga RIB-modell X-Craft 9.0 med inombordare togs emot på miljonärsmässan Millionaire Fair i Amsterdam introducerar X-Craft en ännu sportigare version av båten: X-craft 8.0. Lanseringen sker på båtmässan Ribex Boat show på Isle of Wight 8-10 maj.

Typiska egenskaper för denna nya RIB (rigid inflatable boat) är dess goda fartegenskaper, komfort i båten och en mycket lyckade konstruktion, enligt företaget. Liksom för övriga modeller från företaget finns det ett stort utbud av motorer att välja mellan. Standard är en 250 hk Mercury Pro XS, vilket ger en fartpotential på över 100 km/h.

RIB-båtarnas popularitet växer ständigt tack vare båttypens goda sjöegenskaper och enkla hantering. X-Craft finns att köpa hos återförsäljare i Danmark, Spanien och Nederländerna. Priset för X-Craft 8.startar på cirka 80 000 Euro.

Länk: www.xcraft.nl

Segelbåtsägarna har vind i seglen under den pågående finanskrisen. Det är de som har bäst förutsättningar att använda sina båtar till låg kostnad och låg miljöpåverkan. Det framgår av en studie som försäkringsbolaget If har gjort bland svenska båtägare.

Enligt undersökningen har var fjärde båtägare i Sverige fått sitt båtliv påverkat av finanskrisen. Många kommer inte att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare, och planerade båtköp måste skjutas upp. Och krisen ger vind i seglen för segelbåtar. Det visar den färska undersökningen från försäkringsbolaget If.

Nära var sjätte svensk äger en motor- eller segelbåt. Enligt Västsvenska Turistrådet färdas mer än hälften av Sveriges befolkning med fritidsbåt minst en gång per säsong. Men det ser ut som att det inte kommer att bli riktigt lika trångt i landets farvatten det här året. Undersökningen från If visar att den rådande lågkonjunkturen gör att var fjärde båtägare måste dra ned på båtlivet i sommar.

– Det är tydligt att intresset för segelbåtar ökar i kristider, eftersom de oftast är billigare att köra/använda. Stora motorbåtar med bensinmotorer – särskilt dubbla har däremot blivit mer svårsålda. I en lågkonjunktur har man helt enkelt inte lust att bränna 5 000 kronor i bränsle på en helg, Sedan gör säkert det ökande miljöintresset sitt till säger Matts René, båtspecialist på If.

24 procent av båtägarna i undersökningen uppgav att man påverkats av finanskrisen. Majoriteten av dem som uppgett att de påverkas av krisen säger att de inte kommer att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare. Det är heller inte ovanligt att ett planerat båtköp måste skjutas på framtiden.

Så här svarade de båtägare som påverkats av krisen:
Kommer inte att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare (46 procent)
Hade planerat ett båtköp men kan inte genomföra det (19 procent)
Tvingas sälja båten (7 procent)
Har både motor- och segelbåt, och kommer att använda segelbåten mer (7 procent)
Kommer att hyra båt istället för att äga egen (4 procent)
Påverkas på annat sätt (23 procent)

Frågan om huruvida finanskrisen påverkat båtlivet ingår i en större undersökning som gjordes av You Gov på uppdrag av If i mars 2009. Totalt ingick 3 508 personer i undersökningen. 514 av dessa var båtägare och besvarade frågan om huruvida man påverkats av krisen.

Länk: www.if.se

Länk: www.sweboat.org

Foto: Peter Szamer/Hallberg-Rassy och Rydsbåtar.

Besättningarna på Ericsson Racing Teams båda båtar har knappt hunnit vila efter det ansträngande Leg 5 innan det är dags för nästa etapp i Volvo Ocean Race. Nu väntar in port race i Rio de Janeiro, vilket blir en betydligt lättare uppgift rent fysiskt. Både Ericsson 3 och Ericsson 4 är med i fredagens övningsseglingar och följande två race i morgon, lokal tid.

Ericsson 3 och Ericsson 4 placerade sig som etta respektive tvåa i racet till Rio efter 40 väldigt jobbigadygn till havs från Qingdao i Kina. Men besättningarna är redan redo att ge sig ut på havet igen.

– Vi har fått lite tid att vila eftersom vi intehar fått vistas i marinan, säger Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3.

– En del av besättningen har åkt hem till sina länder men de som är kvar har försökt koppla av på bästa sätt.

In-Port racen har varit Ericsson 3:s akilleshäl, men nu hoppas besättningen på ett bättre resultat.

Första starten på lördagen går 1600 GMT (1300 lokal). Tävlingen sänds på Internet video med start 1545 GMT (1245 lokal).

Länk: www.VolvoOceanRace.com

VOLVO OCEAN RACE LEADERBOARD
(Through Leg 5)
1. Ericsson 4, 63.5 points
2. Puma, 53
3. Telefónica Blue, 50.5
4. Ericsson 3, 43.5
5. Green Dragon, 39.5
6. Telefónica Black, 21
7. Delta Lloyd, 12
8. Team Russia, 10.5

Förra året hölls Ornö Runts 35-årsjubileum lördag 31 maj. Det var en i grunden NO vind som under dagen påverkades av sjöbris och det krävde en extra vaken rorsman. Som vanligt var det högsommarvärme och strålande solsken från morgon till kväll så det blev en alldeles underbar tävlingsdag för de 183 båtarna.

Årets regatta avgörs lördagen 30 maj (pingstafton) med både världsomseglare, svenska mästare och familjeseglare som samsas på den 23 Nm långa banan runt Ornö. Efter målgång arrangeras after sail samtidigt som det gedigna prisbordet dukas upp.

Tävlingen ingår även i år i Stockholm LYS Cup.

Länk: www.ornorunt.se

Sex ingenjörer får Volvos Teknikpris 2009 för sitt arbete med att utveckla världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Priset delas ut av Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef, idag den 1 april i samband med AB Volvos årsstämma.

Volvos Teknikpris uppmärksammar i år arbetet med att utveckla I-SAM, Integrated Starter Alternator Motor, en kombinerad startmotor, generator och framdrivningsmotor i en så kallad parallellhybrid, som utöver en elmaskin även har en liten kompakt dieselmotor.

Kombinationen kan minska bränsleförbrukningen för bussar med upp till 30 procent, för lastbilar med upp till 20 procent, och för hjullastare i bästa fall med hela 50 procent. Detta sänker bränslekostnaderna och ger stora miljövinster då utsläppen av koldioxid minskar. Den tysta och avgasfria eldriften förbättrar också miljön i närheten av fordonen.

I-SAM presenterades i mars 2006 och var marknadens första parallellhybridkoncept för bussar och tunga lastbilar. Lösningen kan användas i så gott som samtliga Volvokoncernens affärsområden eftersom den bygger på en gemensam plattform med en hög andel standardkomponenter, vilket underlättar volymtillverkning.

– I framtiden kommer parallellhybriden inte att vara en speciallösning utan en teknologi som kommer att finnas i merparten av alla nya stadsbussar och distributionslastbilar. Vi ser goda möjligheter att utveckla hybridteknik för alla segment inom tunga fordon. Det är en självklarhet att Volvokoncernen med sin ledande position inom miljöområdet och som en av världens största tillverkare av kommersiella fordon ska driva utvecklingen av morgondagens transporter, säger Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef.

Parallellhybridteknologin passar utmärkt för stadsbussar, sopbilar och distributions-lastbilar som kör i olika hastigheter och startar och stannar upprepade gånger. När en hybridbuss startar från en hållplats används först bara elmaskinen, som är tyst och utan avgaser, medan dieselmotorn träder in när bussen uppnått en viss hastighet. När bussen bromsar för att stanna vid nästa hållplats tas bromsenergin om hand av elmaskinen och lagras i batterierna – för att sedan användas vid nästa acceleration. Allt kontrolleras av en avancerad styrenhet, som också har utvecklats av Volvokoncernens ingenjörer.

Ingenjörer från många delar av Volvokoncernen har deltagit i utvecklingen av I-SAM. Vid prisutdelningen representeras de av sex personer. Volvo Powertrain representeras av Anders Kroon, Volvo Technology representeras av Jerker Lennevi, Joakim Lindström och Lars Carlhammar, Volvo Bussar representeras av Peter Jönsson och Volvo 3P representeras av Christer Ehn.

Volvos Teknikpris instiftades 1988 och delas i år ut för 22:a gången. Priset är ett uttryck för uppskattning av särskilt framstående tekniska insatser inom Volvokoncernen, vilka bidrar till den tekniska profileringen och stimulerar till insatser som för koncernens tekniska kompetens framåt.

Bilden: Volvo Penta D11 dieselmotor.

Länk: www.volvogroup.com

Skrotningsbidrag och överföring av så kallade kilowattdagar ska få den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet att i det närmaste halveras. Fiskeriverket har nu antagit en plan för anpassning av fiskeflottan av bottentrålande fartyg i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön.

– Det svenska yrkesfisket står inför en dramatisk förändring. Den kommer att bli smärtsamt för många yrkesfiskare, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

– En drastiskt minskning av fiskeflottan tillsammans med en satsning på skonsamma fångstredskap är nödvändiga åtgärder för att skapa ett lönsamt och såväl miljömässigt som socialt uthålligt fiske.

Den 1 februari införde EU ett system med tilldelning av så kallade kilowattdagar för fiske i Västerhavet. Samtidigt minskades torskkvoten i Kattegatt med omkring 25 procent. I december 2008 enades Sverige och Danmark dessutom om att införa ett fiskefritt område i Kattegatt för att skydda torskbestånden.

Beräkningar som gjorts av Fiskeriverket visar på en överkapacitet på drygt 50 procent inom den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet. Den plan som nu antagits ska få fiskeflottan att minska med omkring 40 procent fram till år 2015. Det ska ske genom en ny skrotningskampanj i kombination med en möjlighet att överföra tilldelade kilowattdagar mellan fiskefartyg.

I den havspolitiska propositionen som regeringen lämnade till riksdagen den 17 mars aviserades ytterligare medel för svensk medfinansiering av EU:s fiskerifond, vilket skulle kunna ge utrymme för en ökad skrotning av fiskefartyg. Detta är dock beroende av ett positivt beslut i Övervakningskommittén för strukturprogrammet som leds av jordbruksdepartmentet.

Den 19 mars 2009 överlämnade regeringen även en proposition om att införa överlåtbara fiskerättigheter till riksdagen.

För Stenungsunds stolthet Johnie Berntsson var det tredje gången gillt när han och besättningen som första skandinaver någonsin lyckades vinna det prestigefyllda matchracet Congressional Cup i Long Beach i Californien den 28 mars.

– Det känns väldigt bra att vinna mot så här tufft motstånd, berättar Johnie Berntsson, som är en av få amatörseglare som är med och slåss i seglingens absoluta elitskikt.

Johnie och hans besättning vann 11 av 13 seglingar i ett startfält bestående av bl a dubble OS-guld-medaljören Ben Ainslie, världsrankingledaren Sebastian Col och Americas Cup-skepparen Francesco Bruni. Tuffaste motståndet under inledande seglingarna bjöd dock fransmannen Mathieu Richard.

Finalen gick mot italienaren Francseco Bruni, som länge ledde den första delfinalen. Johnie Bernstson lyckades dock till slut vinna med minsta möjliga marginal och den goda formen höll i sig till den avslutande seglingen som man vann med bred marginal. Utöver prispengarna fick Johnie även motta den åtråvärda röda kavajen, ”the Crimson Blazer”, som tillfallit segraren varje år under de 45 år Congressional Cup har genomförts – denna trofé kommer att finnas att beskåda på Stenungsbaden Yacht Club.

För Johnie Berntsson med Stenungsbaden Yacht Club som en av sina huvudsponsorer, var det här en välkommen seger, efter att ha kommit tvåa i samma tävling två år i rad. Den segrande besättningen bestod av Daniel Wallberg, Johan Barne, Niklas Carlzon, Björn Lundgren och Johan Bäckman.

Johnie, som förra året vann klassiska King Edward VII Gold Cup på Bermuda, har övertygat starkt i den internationella matchracingen på senare tid. Den fortsatta säsongen för teamet handlar mycket om kvalificeringen inför sommarens stora begivenhet på hemmaplan – Match Cup Sweden i Marstrand i månadsskiftet juni-juli, där världseliten samlas för att göra upp. Närmast på programmet står uppvisningsseglingen Spring Regatta 09 under Valborgshelgen hemma på Stenungsbaden Yacht Club.

Länk: www.bsteam.se

Kommentarer

Pelle 17:00:59 2009-04-02

Grattis Johnny!

Ett av årets intressanta övertaganden inom motorbranschen är den första april 2009 ett faktum. Hansen Racing har förvärvat rätten till Gulf smörjmedel i Sverige. Gulf som varumärke återkom till Sverige i januari 2007 efter många års frånvaro. Nu har dock Gulf hamnat i sin rätta miljö.

Hansen Racing med ett omfattande återförsäljarnät i hela landet och tusentals motorentusiaster som kunder kommer att satsa på Gulf.

Gulfs välkända logga värmer och berör som en kär gammal vän som kommer tillbaka. Det är något som vi hela tiden får höra när vi presenterar oss säger Martin Steinkamp, f.d. verksamhetsansvarig för Gulf som nu är försäljningsansvarig för Gulfs produktsortiment hos Hansen Racing AB.

Vi ser på detta som ett “Marriage in Heaven” där Hansen Racing, med över 43 års erfarenhet i branschen, och Gulfs starka varumärke med kvalitetsprodukter, kommer att tillföra marknaden ett vinnande koncept, säger Mistral Hansen vd för Hansen Racing.

Gulf grundades 1901 vid den mexikanska Gulfen och har alltid varit ett innovativt bolag genom åren. Den första drive in bensinstationen 1913 och gratis vägkartor samt den första syntetiska motoroljan är några av Gulfs innovationer. Idag sker den tekniska utvecklingen i egen regi samt tillsammans med motortillverkare och olika samarbetspartners, för att få fram de främsta oljorna. Numera är Gulf ett av de stora privatägda oljebolagen med representation i över 90 länder och är ett av världens starkaste varumärken med sin orange disk logga, orörd sen början av 60 talet. Gulf står för service samt innovation med en mycket stark nostalgisk samlareffekt. Tillsammans med Aston Martin Racing är Gulf närvarande i Le Mans långlopp motortävlingar.

Hansen Racing kommer att sälja Gulfs kompletta smörjmedelsprogram inom samtliga marknader –
motor, marin, industri, entreprenad, transport, verkstäder samt skog- och lantbruk. Till detta kommer Gulfs nostalgiska och racinginspirerade klädessortiment även föras.

Målet är att med hög kundservice och täta samarbeten med butiker och återförsäljare ge motorintresserade ett komplett program från Gulf att välja utav, säger Martin Steinkamp avslutningsvis.

Länk: www.gulfoil.se

Länk: www.hansenracing.se

Kraften, känslan och det omisskännliga ljudet hör till det som gör Scanias V8-motor legendarisk. En motor som används i allt från lastbilar till sjöräddningsbåtarna hos SSRS. Lägg till det en utmärkt bränsleförbrukning för klassen, ett rykte att vara nästan oförstörbar och ett utmärkt andrahandsvärde så har man en svårslagen kombination. Det goda ryktet som inleddes med 14-litersmotorn byggs nu på med 16-litersversionen som lanserades år 2000.

Långsiktig driftekonomi kan tala för en större initialinvestering! Högre prestanda innebär kortare transporttider. Ökad tålighet och driftsäkerhet ger ökad drifttid. Sex års ägande istället för fyra ger lägre värdeminskning, särskilt när andrahandsvärdet ligger på topp.

Dessa är argument som många av Scanias V8-kunder väger in i kalkylen. Andra tycker helt enkelt att det är svårt att skiljas från sin arbetskamrat. I vissa fall har en renovering av motorn efter så där 200 000 mil varit tillräckligt för att möjliggöra ett andra eller tredje hårt liv… Vad den totala livslängden blir återstår att se då vissa Scania V8-bilar rapporteras fortfarande vara i drift efter över 500 000 mil.

Kungen är född
När Scania presenterade sin 14-liters V8 på 350 hk i slutet av 1960-talet var den Europas starkaste lastbilsmotor, en titel som den försvarade i många år. V8-motorn var det som gav Scania titeln ”King of the Road”.

Utvecklingen påbörjades i en tid då 250 hk ansågs tillräckligt. Ingenjörerna vid Scania-Vabis insåg att sådana effekter inte skulle räcka i längden, särskilt för timmertransporter och tung fjärrtrafik, så varför inte bli först på marknaden med att ta ett banbrytande steg?

Klartecknet år 1962 sammanföll med utvecklingen av en ny generation frambyggda lastbilar som skulle presenteras 1968. En rak åttacylindrig motor skulle inte få plats under en frambyggd hytt, och inte heller en större rak sexa.

Ingenjörerna valde därför en V-motor som kunde få plats under samma hytter som den raka sexan på 11 liter, men ge 100 hk mer. Resultatet var en kraftfull men mycket kompakt kraftkälla som banade väg för lastbilsprestanda på en ny nivå.

”Körbarhet”
Under utvecklingsarbetet med den nya motorns prestanda myntade ingenjörerna begreppet “körbarhet”. Körbarhet betecknar hur en motor, och resten av drivlinan, beter sig vid körning. Maxeffekten är normalt av sekundär betydelse, medan vridmomentet är avgörande för hur väl motorn presterar.

Scania-Vabis ingenjörer definierade god körbarhet som att lastbilen:

• Kräver få växlingar över hela hastighetsregistret.
• Har god dragkraft vid låga motorvarvtal.
• Har tillräckligt kraftöverskott över hela motorvarvtalsregistret.

Scanias nya 14,2-liters V8 hade inga egentliga föregångare bland världens dieselmotorer. Den var konstruerad för turboladdning från början och var dimensionerad för att kunna leverera vad den skulle under ett långt liv. En sugmotorversion på 260 hk fanns även för bussar, en motor som gjorde dåtidens turistbussar till riktiga glidare.

Scanias LB140-modeller blev snart uppskattade. De kombinerade hög effekt med en vridmomentskurva som uppmuntrade till körning på låga motorvarvtal – en bekväm och effektiv kombination i ett tungt fordon. Många kunder gillade också V8-emblemet och det typiska mullrande motorljudet. Detta i kombination med enastående slitstyrka och livslängd gjorde att Scanias 14-liters V8 snabbt blev legendarisk.

Effekt/viktförhållande
Vid mitten av 1970-talet började trafiksäkerhetsmyndigheterna inse att det var nödvändigt att lastbilar hängde med hyfsat i den allmänna trafikrytmen, istället för att orsaka trafikproppar och därmed frustration. Rekommendationen i Tyskland var 8 hk per ton bruttovikt, det vill säga lite drygt 300 hk för maxvikten 38 ton. Scanias V8 på 375 hk gav vid den tidpunkten nära 10 hk/ton, ett förhållande som inte blev vanligt i Europa förrän cirka 25 år senare (40 ton, 400 hk, år 2000).

Samtidigt gav Scanias V8 också tillräcklig prestanda för högre bruttovikter. Idag när 60-tonskombinationer är vanliga i Skandinavien krävs effektnivåer kring 600 hk när man önskar prestanda motsvarande 10 hk/ton.

Framgångar för 14-litersmotorn
14-litersmotorns prestanda höjdes i flera steg upp till 530 hk och 2300 Nm för den sista versionen som tillverkades mellan 1995 och 2001. Effekten hade därmed ökat med mer än 50 procent och vridmomentet med hela 85 procent.

Omkring 170 000 14-liters V8-motorer levererades mellan 1969 och 2001, för användning i lastbilar, industri- och marintillämpningar samt omkring 900 turistbussar.

16-liters efterträdare
V8an på 16 liter lanserades år 2000 och är en helt ny konstruktion baserad på den enhetscylinder som används i alla Scanias nuvarande motorer, 9-, 12-, 13- och 16-liters. 16-litersmotorn har sedan dess gått via Euro 4 till Euro 5. Maxeffekten är idag 620 hk med ett vridmoment på 3000 Nm.

Scania har i många år varit bästsäljande lastbilsmärke i segmentet över 500 hk. Scanias V8-motorer tog Italien med storm på 1970-talet och har sedan dess varit en storsäljare på den marknaden.

V8an är kompakt och har ett fördelaktigt effekt/viktförhållande. Det har gjort den populär i tillämpningar såsom dumpers och andra anläggningsfordon, liksom fordon och båtar för militärt bruk.

Över en kvarts miljon Scania V8-motorer har levererats sedan 1969. Av dessa uppskattas minst hundratusen vara i drift fortfarande.

Länk: www.scania.com/media/v8/

Den politiska majoriteten i Sigtuna koommun vill se ett nytt museum i Sigtuna hamn. Det skriver de i ett pressmeddelande. Här är meddelandet i sin helhet:

Hamnområdet i Sigtuna stad utgör ett av stadens mest centrala och publikt intressanta områden. Fram till idag har området bestått i varvsverksamhet och båtuppläggningsplats.

Småbåtshamnen och Ångbåtsbryggan är stadens entré från sjösidan och en av de mest självklara mötesplatserna i staden. Hamnområdet är dessutom planerat att vara utgångspunkt för den strandpromenad som är under uppbyggnad mot Sjudargårdsbadet i väster och Björkbacka i öster.

Området i hamnen är unikt och skulle kunna utvecklas till att bli mer attraktivt och mer tillgängligt för såväl boende och besökare. Marktillgången är dock begränsad, endast 3000 m2.

Vi i Sigtuna kommuns politiska ledning vill använda hamnområdet på ett bättre sätt än idag. Vi vill öppna upp området och låta allmänheten ha tillträde till denna centrala och trevliga plats. Därför ger vi nu Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att ta fram en ny detaljplan för området. Från vår sida är beskedet tydligt: vi vill skapa en mötesplats både för kommuninvånare och besökare i detta område och därför förespråkar vi att ett nytt Sigtuna museum förläggs dit. Vi vill se ett modernt, tekniskt utvecklat, interaktivt och spännande museum som på ett bra sätt presenterar vår fantastiska historia. Arbetet med innehållet i vårt framtida museum drar vi igång nu under våren.

En byggnation av ett nytt museum kan förhoppningsvis påbörjas under nästa mandatperiod.

Sigtuna Båtklubb har idag en del av sin båtuppläggningskapacitet i Sigtuna hamn. Vi vill att kommunen erbjuder möjlighet till utvidgning av båtuppläggningsplatsen i Rävsta så att fortsatt möjlighet finns att förvara sin båt under vinterhalvåret i Sigtunas närhet.

Anders Johansson (S) Bosse Andersson (C) Karolina Windefalk (MP)

En norska finanskändis riskerar en grym båtbot sedan han i juli 2008 stoppats i sin båt utan att ha godkända papper i ordning. Båten är en Fairline Squadron 65, men problemet var att mannen inte hade rätt att köra en så stor båt. Nu riskerar han böter på upp till 42 000 norska kronor (drygt 53 000 svenska kr).

Först erkände finansmannen sin förseelse och fick då ett föreläggande att betala 35 000 kr, men trots att han har en förmögenhet på 180 Mkr vägrade han att betala. Därför har beloppet höjts och är nu alltså uppe i 42 000 kr.

Domen kommer i Aust-Agder tingsrätt 21 april och väckert säkert intresse eftersom mannen sägs vara en världskändis inom shipping och maritim verksamhet.

Länk: www.batmagasinet.no

Kommentarer

Mr 10:43:26 2010-06-01

Fairline Squadron 68 fiinns för det första inte, det ska vara Fairline Squadron 65. Den väger runt 45 ton inkl bensin + vaten.

Lars-Åke Redéen 11:29:51 2010-06-01

Tack för inlägget! Texten är korrigerad.

Ska staten genom Sjöfartsverket ansvara för infrastrukturen i form av utprickade farleder i skärgården eller hur blir det i framtiden? Den frågan vill Göran Andersson (lilla bilden på artikelsidan), ordförande för Svenska Båtunionen, ha klart besked av infrastrukturminster Åsa Torstensson. I ett brev ställt till ministern efterlyser Göran Andersson ett svar innan fredag, då SBU:s årsmöte (Båtriksdagen) hålls.

Här är brevet i sin helhet:

God eftermiddag!
Med anledning av regeringens proposition angående framtida resor och transporter 2008/09:93, så har vi några frågor från Svenska Båtunionen. Vi kanske kan få svar och kommentarer till dessa inför vårt årsmöte, Båtriksdagen 3–4 april.

På sidan 22 står det om turismen
“En näringsgren som är starkt beroende av goda persontransporter…för besökare till turistmål.”

Kan vi tolka detta som att staten genom Sjöfartsverket kommer att ansvara för den infrastruktur i form av utprickade farleder i skärgården som är nödvändig för att både inhemska turister och utländska besökare skall kunna hitta säkert i våra farvatten liksom fritidsbåtar och skärgårdstrafik?
Allltså att Bjelvenstamska utredningsförslaget om att kommuner och intresse organisationer skall ta hand om dessa farleder numera är sänkt på djupt vatten?

Vidare på sidan 48 :
“” Riktade insatser bör också göras…och högre träffsäkerhet åstadkommas. Regeringen överväger vidare att införa ett behörighetsbevis för vissa fritidsfartyg, främst med inriktning på snabba fartyg, samt striktare regler för att stävja sjöonykterhet.””

Innebär detta att ett förslag om obligatoriskt Förarintyg kommer att presenteras inom en snar framtid och att en ny promillegräns för sjöonykterhet införs?
Eftersom information och utbildning har visat sig vara effektivaste sättet att öka förståelsen för sjön och minska antalet tillbud så utgår vi ifrån att regeringen vill satsa på detta tillsammans med bl.a båtorganisationerna.

Med hälsningar
Göran Andersson
ORDFÖRANDE
SVENSKA BÅTUNIONEN

ordforande@batunionen.com

0730-440944

Kommentarer

Åsa 14:07:44 2009-03-31

Vem ska ta ansvaret tycker du?

Smådalarö Gård introducerar en ny aktivitet för sina konferensgäster. Nu finns möjlighet att boka in Anna Drougge som berättar om teamkänsla och kommunikation utifrån sina två jorden-runt-kappseglingar, en föreläsning där deltagarna känslomässigt får sätta sig i samma båt som seglarna.

– Som föredetting på Volvo-båtarna är detta en självklarhet. Alla har att vinna på en föreläsning om den ultimata tävlingen. Jag hoppas det ger våra gäster ett härlig go i dessa tider, säger Eric Waxin, hotellchef på Smådalarö Gård och seglare.

Satsningen på denna nya konferensaktivitet görs för att öka utbudet för gästerna. Det ligger också i tiden då Volvo Ocean Race har sin målgång i Stockholm 16 juni. Dessutom har den stor anknytning till skärgården, havet och Smådalarö Gård.

Föreläsningen med Anna Drougge går att boka från och med 1 april.

Länk: www.smadalarogard.se

I en ny lösning samlar Stena Recycling och Stena Oil in mer farligt avfall med båt från anlöpande fartyg i Göteborgs hamn. Avfallet hanteras sedan på den egna återvinningsanläggningen i Skarvikshamnen. – Ungefär 500 lastbilstransporter tas bort från hamnområdet varje år. Säkerheten ökar och det blir lättare för fartyg att lasta och lossa, säger Jonas Persson, VD Stena Oil.

Anlöpande fartyg till Göteborgs Hamn har skyldighet att lämna ifrån sig farligt eller miljöstörande avfall och varje år lossas cirka 18.000 ton maskinrumsavfall från 12.000 anlöpande fartyg. Det kan exempelvis handla om oljor, övriga kemikalier och förorenat vatten. Med en ny transportlösning för hamnen kan en väsentligt större andel av lastbilstransporterna ersättas med fartyget Tell som endast används för avfallstransporterna.

Miljöfördelarna med båt är betydande. Tell drivs på marin gasoil och kan lasta 150 kubikmeter, jämfört med en lastbil som lastar cirka 12 kubikmeter. Beräkningar visar att den nya hanteringen ersätter cirka 500 lastbilstransporter med farligt avfall från hamn- och cityområdet per år. Lösningen möter också hamnens krav på att få bort så mycket transporter som möjligt inom hamnområdet så att gods kan hanteras så effektivt som möjligt..

– Detta är positivt då det blir möjligt för fartygen att lossa och lasta vid kaj med färre störningar och säkerheten ökar i hamnen, säger Jörgen Wallroth, hamnkapten i Göteborg.

Under de senaste åren har Stena Oil satsat på nya bunkerfartyg med framstående miljö- och säkerhetsprestanda.

– Vi är en bränsleleverantör men denna avfallslösning med en båt endast för avfallstransporter är intressant som sidoverksamhet för att skapa miljöfördelar och möta hamnens krav på ökad effektivitet. Med säkerhetskonceptet Grön bunkring gäller samma stränga regler och rutiner i avfallshanteringen som i leveranserna av fartygsbränslen.

Fartygsavfallet lossas sedan i Skarvikshamnen där det pumpas in i Stena Recyclings behandlingsanläggning.

– Oljehaltigt avfall förädlas där till bland annat nya oljeprodukter som exempelvis kan användas som eldningsolja, säger Johny Aronsson, filialchef på Stena Recycling i Göteborg.

Fiskeriverkets och SCB:s undersökningar visar att årligen deltar 100 000 människor helt ideellt i fiskevårdsarbetet. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården och under Sportfiskemässan i helgen tillkännages årets bidragstagare. Årligen delas ca 200 000 kr ut ur fonden.

Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel ska Sportfiskarna på Gotland rensa bort så kallade spöknät (förlista fiskenät som fortsätter att fånga och döda fisk och fåglar) vid Digerhuvud på Fårö, ett viktigt område för den hårt trängda östersjötorsken. Fiskeklubben Sydfiskarna i Skurups ska restaurera Vidarbäcken i Skivarpsån genom att återställa bäckens ursprungliga naturtillstånd, ett tidigare mycket värdefullt lekområde för havsöring. Totalt får 9 olika projekt bidrag.

Sportfiskemässan är tillsammans med OKQ8 huvudsponsorer till Fiskevårdsfonden.
– Det är väldigt glädjande att kunna bidra till exempelvis material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi hinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar, på kusten och i vattendrag, säger Agneta Brunell från Sportfiskemässan.

Från Sportfiskarnas sida menar man att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.
– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för Sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

2009 års bidragstagare är:

Linnefors Sportfiskeklubb, Alingsås
Återskapa lekmöjligheterna för öring och andra fiskarter i St Kroksjön och dess biflöden, Alingsås kommun.

Öbacka Sportfiskeklubb, Härnösand
Förbättra miljön för fiskbestånden i klubbens sjöar och sätta fiskevården i fokus för ungdomsverksamheten.

Sportfiskarna, Stockholms skärgård
Skydda och återskapa lekområden för gädda, abborre och öring i Stockholms skärgård, utveckla ett hållbart fiske med kloka fiskeregler samt utbilda och engagera intresserade sportfiskare i fiskevård.

Fiskeklubben Sydfiskarna, Skurups kommun
Restaurera Vidarbäcken i Skivarpsån genom att återställa bäckens ursprungliga naturtillstånd, ett tidigare mycket värdefullt lekområde för havsöring.

Simrishamnsortens Fiskevård och Sportfiskeförening, Simrishamns kommun
Restaurera delar av Tommarpsån med naturliga vattenflöden och livsmiljöer för havsöringbeståndet.

Gotlands Sportfiskeklubb, Gotland
Skydda Gothemsån som ett viktigt lek- och uppväxtområde för gädda, abborre och id samt skapa ett uthålligt fiske.

Sportfiskarna Gotland, Fårö
Ta bort rikliga mängder av så kallade spökgarn utanför Norra Fårö i syfte att hindra att fisk, fåglar och havslevande däggdjur fastnar och dör i förlorade nät som annars fortsätter att fiska år efter år.

Lerumsortens Sportfiske- och Fiskevårdsförening, Lerum
Förbättra miljön för fiskbestånden i klubbens sjöar och sätta fiskevården i fokus för ungdomsverksamheten.

Nordvästra Skånes fiskeallians
Seminarium och utbildning i fiskevård för sportfiskeklubbar och fiskevårdare i Nordvästra Skåne.

Viamare Sea Club kör nu igång ett program med marina utbildningar som hålls på franska rivieran. Deltagarna kan segla och studera intensivt ombord på S/Y Windigo i maj och juni.

Fartygsbefäl VIII
Intensivkurser 5/5 – 12/5 och 26/5 – 2/6 2009 för 6 elever/kurs 18 500 kr inklusive resa, boende ombord med frukost och lunch samt studiematerial.
(medlemmar i Viamare Sea Club betalar endast 16 650 kr inkl. moms).

Tjejkurs för Förarintyg/Båtkörkort
Intensivkurser arrangeras den 2 – 6 juni och den 9 – 13 juni. 9 800 kr inklusive flygresa, boende med frukost och lunch ombord, studiematerial samt examen.
(medlemmar i Viamare Sea Club betalar endast 8 820 kr inkl. moms)

Länk: www.viamareseaclub.com

Precis som förra vintern hotas vikarens ungar av att drunkna och svälta ihjäl i Östersjön. Situationen är långt ifrån lika illa som förra året, men det råder fortfarande isbrist i vissa delar av Östersjön. Enligt Världsnaturfonden WWF befinner sig särskilt sälbestånden i Finlands sydvästra skärgård i fara. Även vikarna i Rigabukten riskerar att drabbas på grund av att det är betydligt mindre is än normalt och för att isen på vissa platser är mycket tunn och lätt går sönder.

Vikarens honor föder sina ungar i slutet av februari och ger di till kutarna i snögrottor på packisen. Om det inte finns någon is, eller om havsisen smälter av för fort, måste sälkutarna vistas i Östersjöns kalla vatten innan de har hunnit bygga upp det nödvändiga och isolerande fettlagret. De dör då ofta av köld och hunger.

– I delar av Östersjön som är viktiga för vikaren finns det inte tillräckligt med is eller ingen is alls. En ny katastrof för sälkutarna är överhängande och många av sälarnas ungar riskerar att dö, varnar Tom Arnbom, sälexpert på Världsnaturfonden WWF. Redan förra vintern förlorade troligen tre av Östersjöns fyra vikarebestånd majoriteten av sina ungar. Det var den mest isfria vintern sedan man började göra mätningar för 300 år sedan. I år är det mer havsis i Östersjön, men det är fortfarande långt under genomsnittsvärdet.

För närvarande beräknas det att det finns runt 10 000 vikare i Östersjön. De är rödlistade av Internationella naturvårdsunionen (IUCN). För den största av de fyra delpopulationerna, den i Bottenviken, är istäcket för närvarande stabilt. Situation för de tre sydliga populationerna är mer problematisk. WWF menar att utsikterna för årets sälkutar att överleva i Ålands skärgård är dålig. Där finns cirka 200 vikare. Kutarna till de drygt 1000 vikarna i Rigabukten är troligen också hotade. Hotbilden för sälkutarna i den tredje populationen i Finska viken är inte lika överhängande, då större delen av viken är för närvarande täckt med is.

– Att sälkutarna dör kan sannolikt kopplas till att effekterna av klimatförändringarna nu också drabbar Östersjön, säger Världsnaturfonden WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Vikarna förökar sig för närvarande endast i områden som i genomsnitt har varit isbelagda i minst 90 dagar per säsong.

– Om de globala koldioxidutsläppen inte minskas radikalt kommer vikarna i själva Östersjön att dö ut, medan de i Bottenviken troligen kommer att klara sig något längre, menar Lasse Gustavsson. Jakt och miljögifter har kraftigt minskat antalet marina däggdjur i Östersjön. Det är först under de senast årtiondena som antalet vikare sakta har börjat återhämta sig. I början av 1900-talet fanns det uppskattningsvis 200 000 vikare i Östersjön.