nyhetstest

Den före detta bankdirektören Arne Mårtensson är på väg att slutföra sin jordenruntsegling och avslutar med att både visa upp båten ”Yaghan” och hålla föredrag på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy. Öppna Varv hålls i år 21-23 augusti på Orust.

Arne med hustru Helene seglar just nu jorden runt i deras Hallberg-Rassy 62:a ”Yaghan”. Seglingen påbörjades den 1 juni 2006 och man beräknas vara hemma i Stockholm igen den 28 juli 2009. Seglingen är på 44 000 sjömil och har bl a gått via Antarktis, Söderhavet, Sydafrika, Sydamerika och hem till Sverige igen.

Arne säger: ”Innan vi påbörjade vår jordenruntsegling seglade vi 12 000 sjömil med denna båt och blev övertygade om att det inte går att hitta en lämpligare båt för en jordenruntsegling på två personer. Vi seglade bland annat båten fram och tillbaka till Island 2003.”

Hallberg-Rassy 62:an ”Yaghan” kommer att vara utställd för ombordstigning i Hallberg-Rassys hamn under Öppet Varv, tillsammans med totalt ett hundratal nya intressanta båtar, varav nio Hallberg-Rassybåtar.

Arne har mycket att berätta från jordenruntseglingen och många fina bilder att visa på sitt föredrag. För att alla internationella gäster skall kunna följa med, hålls föredraget på engelska. Hallberg-Rassy arrangerar traditionsenligt ett intressant föredrag under Öppet Varv.

Varje tidigare gång har föredraget blivit helt fullbokade i förväg och man har god anledning att tro att Arnes föredrag kommer att bli än mer populärt. Man har därför redan från början planerat in två föredrag; ett på lördag kväll den 22 augusti 2009 kl 19 med mat, och ett andra föredrag på söndag den 23 augusti kl 12 utan mat.

Anmälan görs till Hallberg-Rassy.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Länk: www.oppetvarv.se

Länk: www.yaghan.com

Det svänger ordentligt i Volvo Ocean Race. Telefonica Blue behåller sin ledning när det återstår 2 800 Nm. Men placeringarna därefter varierar kraftigt. På lördagseftermiddagen låg Ericssons båtar tvåa respektive trea. Det skiljer bara 1 Nm mellan tvåan och trean. Avståndet till ledarbåten är dock över 100 Nm. Bilden ovan är från Ericsson 3.

Det finns alltså all anledning att tro att spänningen kommer att hålla i sig ända till Boston. Ingen båt, förutom Telefonica Blue, verkar kunna dra ifrån det övriga fältet.

Ericsson 4, som leder Volvo Ocean Race totalt, med sin skeppare Torben Grael, släpper dock inte greppet om andraplatsen och verkar vara den båt som kan utmana Telefonica Blue om slutsegern på den här etappen.

Bilden:
Martin Krite signalerar segelskifte ombord på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam

Här är den senaste pressreleasen på engelska från Race Office:

Saturday, 18 April 2009, 1330 GMT

AFTERNOON REPORT, LEG 6, DAY 8

So much for the Doldrums. The entire fleet appears to have emerged more or less unscathed by the ITCZ on its passage north. If there are winners from this push through the notoriously calm and tricky area to sail, it’s been the boats at the front and the back of the fleet.

First, to the front, where Telefonica Blue continues to stretch away from the chasing pack. Bekking and his blue boat were first into the trade winds, and as such, have only added to their advantage over the past 24 hours.

At 13:00 GMT on Friday, Telefonica Blue held a 63-mile lead. Today on the 13:00 position report, that advantage was in triple digits at 106 miles.

In a short email today, skipper Bouwe Bekking referred to his concern about the fleet closing in on him again, but there’s no imminent danger of that in the forecast.

“We have been going well and stretched away a nice amount, so it is up to us to keep this going until the finish,” he wrote. “We will compress again, as soon we start sailing in lighter air the others will gain quickly. It looks tricky ahead, so a matter of keeping our eyes open.”

Bouwe may be being polite in keeping up hope for those behind. His navigator, Tom Addis, was more blunt about his team’s prospects when he contacted Race HQ last night.

“A key milestone down for us today – reaching and extending in the north east trades,” Addis confirmed. “This means a couple of key potential stumbling blocks are now out of the way, which is a massive relief for us all on board, Fernando and the doldrums ticked off, now it’s into some simple sailing again.”

It may be simple trade wind sailing, but it’s surely not easy for that bunch behind. As Cameron Kelleher reported yesterday, we have a helluva race on our hands: 15 miles between second place and sixth place, with boat speed likely to be the dominant difference maker (along with the odd, random cloud) now that we’re back in the trades.

A quick peek into the Data Centre shows what this is all about.

At 13:00 GMT today, the range of windspeed across the fleet was just 1.5 knots (from 18.5 knots on Ericsson 4 to 20 knots for Telefonica Black and Green Dragon). So as you would expect, boat speeds as well are fairly uniform. A look at the 24 hour runs confirms this. Leaving aside Telefonica Blue, they range by just 20 miles across the rest of the fleet.

There is still a reasonable amount of leverage between Ericsson 4 as the most westerly boat in the fleet and PUMA in the east – about 35 miles – but other than that, the next few days are all about teasing out every fraction of speed possible from your steed.

At the top of the story, we said the winners in the Doldrums were at the front and back of the fleet. For Green Dragon, in seventh place, this was a chance to get back into the match and they’ve done just that.

Their disadvantage in reaching conditions has been well documented, but Ian Walker’s team consistently shows some tactical nous when the situation calls for it, to get themselves back up the leaderboard.

The last 24 hours have been no different, with the Dragons at one point getting within sight of the others ahead. Unfortunately for them, in the conditions forecast now, they can expect to slide back a little over the coming days.

“It’s been an exciting 24 hours for us (as) we gained lots of miles in the Doldrums getting within sight of Ericsson 3 and Telefonica Black,” wrote Walker this morning.

“The Doldrums had plenty of rain clouds and sail changes but the bottom line was we kept moving well in the right direction most of the time. It was crucial that we went well through this stage as four days of power reaching lie ahead of us. We are now settled into reaching in 20 knot NE Trade winds which means we can rattle off over 400 miles per day straight at Boston – something that is unusual for this race so far.”

Wouter Verbraak, Delta Lloyd’s snavigator, has sent in a good description of what we can expect over the next few days as his team prepares for battle in the trade winds. As with Green Dragon, the current conditions aren’t favourable to the men on Delta Lloyd, who will be trying to keep the game close, in hopes of an opportunity to make a move in the future.

“Speed is what it is all about again for the next 2000 NM to pass the Caribbean Islands. No big passing lanes, just full focus on squeezing every last tenth of a knot out of the boat.

“Bar the Green Dragon, the newer generation boats have significantly more stability than us, so we will have to work our hardest in the next 48 hours to keep up with them. After this at least the winds will shift right a bit, the wind angle will open up, and the stability will not be as hard.

“Good to see that everybody here on the Team Delta Lloyd is giving it everything, and is always looking for that little extra. The atmosphere on board is good. Determined, focused and always some smiles and a little joke around. Time to hammer out some big skeds, reaching is where these boats excel. Boston here we come!!”

Att glödlampans dagar är räknade har varit känt en tid. Nu finns alternativet inom LED-tekniken som ser ut och fungerar som en vanlig glödlampa, är energisnålt och kan kopplas till en standarddimmer.

Energisystem AB har sedan 2003 varit ledande och initiativtagande när det gäller energibesparing för belysning. Redan innan beslutet om glödlampans avveckling har man noga följt LED-teknikens utveckling och sett det som den troliga arvtagaren till traditionella lampor.

LED står för light-emitting diode och är egentligen en 90 år gammal uppfinning. De senaste årens forskning som skyndats på av hänsyn till miljö och energibesparing har dock gjort att tekniken utvecklats till den grad att den nu på allvar kan ersätta stora delar av traditionell belysning.

Fördelarna med LED-tekniken jämfört med andra ljuskällor, inklusive lågenergilamporna (s.k. kompaktlysrör) är många: Energiåtgången är nästan en tiondel av den klassiska glödlampans och hälften av kompaktlysrörets samtidigt som livslängden är i snitt 50 respektive 6 gånger de andra ljuskällornas. Dessutom innehåller LED-lampan, till skillnad från kompaktlysrör inget kvicksilver.

Eftersom en LED-lampa arbetar med längre spänning än en glödlampa har lamporna tidigare inte gått att dimma med en traditionell dimmer. Detta problem är nu löst. Nu finns det en LED-lampa som ser ut som en glödlampa (s.k. LED-bulb) som fungerar med en vanlig dimmer.

“Detta är ett stort steg för att svenskarna ska acceptera LED-tekniken. Avvecklingen av glödlampan är en historisk händelse och liksom så många andra revolutionerande beslut möter man en hel del skepsis mot de produkter som ska ersätta de gamla och trygga. Det ingår i vår filosofi att vi ska kunna erbjuda energisparande produkter för belysning som är enkla att använda och överträffar de funktionskrav som slutkunden kan tänkas ha. Att man löst dimmerproblematiken kan låta som en obetydlig detalj men se dig omkring hemma eller på din arbetsplats och räkna antalet lampor som är anslutna till dimmers”, säger Dennis Randbäck, VD för Energisystem.

Energisystem AB är ledande grossist inom energibesparing för belysning med rikstäckande återförsäljarnät. Våra lösningar har sedan starten sparat 129,5 GWh åt våra slutkunder.

Länk: www.energisystem.se

Datorskärmar avsedda för marint bruk blir allt bättre och ljusstarkare. BN17TR är en ny, robust 17″ TFT-skärm för marint bruk. Med sin stora bildyta och höga upplösning är BN17TR optimal på större båtar och fartyg för presentation av olika typer av information.

Skärmen passar, enligt tillverkaren, bra för bland annat:

-sjökort

-Radar

-Motorövervakning

-Övervakningskameror.

Bra kontrastvärde i kombination med glasklar bild ger en perfekt återgivning av sjökortet eller radarbilden.

Den marknadsförs av BN Marin Elektronik AB.

Göta kanalbolag satsar på servicen för båtgästerna till årets kanalsäsong. Två nya sjömackar invigs och gästhamnen i Söderköping får ny bred ”promenadbrygga”. Kanalfararna får en egen SkepparGuide med all information man behöver inför kanalresan. Och sist men inte minst, utökar Göta kanalbolag sin populära slusskurs, som innehåller både teori och praktik.

Det senaste årets nedläggning av mackar över hela landet har även drabbat båtlivet längs Göta kanal. För att möta det behov som finns gör Göta kanalbolag egna investeringar för att ersätta de mackar som lagts ner längs Göta kanal.

I Karlsborg gästhamn vid Vättern anlägger Göta kanalbolag en ny sjömack i kanalhamnen. Här kan båtarna tanka diesel, bensin och miljöbränslet alkylatbensin. I Motala ersätter Göta kanalbolag den nerlagda macken med en modern sjömack, som tillhandahåller diesel, bensin och alkylatbensin. Sjömacken placeras vid gästhamnen Motala Verkstad innanför Motala sluss. Utöver de nya sjömackarna finns dieseltankning vid kaj i Sjötorp, Mem och Norsholm.

Göta kanalbolags praktiska slusskurs, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan, blev omgående mycket efterfrågad. I år utökas därför antalet kurstillfällen till fyra och kursen erbjuds på ytterligare en ort. Följande kurstillfällen ges:

Plats: Bergs slussar (utanför Linköping): 13 och 16 maj

Plats: Sjötorp (vid Vänern): 12 och 17 maj

Erfaren personal från Göta kanalbolag ger deltagarna teoretisk kunskap i slussandets konst, men framför allt får deltagarna själva prova på hur det känns att hantera en båt i slussen, lägga tamparna rätt och genomföra en slussning.

Göta kanalbolag samlar all information för båtfarare i en ny trycksak: Göta kanal SkepparGuide. Här kan kanalskepparen enkelt hitta information om öppettider, priser, slussning, gästhamnar och andra tips och råd inför sin kanalresa.

Kanalhamnen i Söderköping
Söderköping är en av de mest populära gästhamnarna längs Göta kanal med många besökande turister. Den 165 meter långa gästbryggan breddas med 1,5 meter för att skapa en bra promenadmiljö i hamnen, en ”riktig Smögenbrygga”. Längs den motsatta kanalbanken i gästhamnen muddras cirka 250 meter, träd tas ner och ny kantskoning läggs. Allt för att ge bättre utrymme åt allt större båtar.

Göta kanal är öppen från 1 maj till 27 september 2009. Under högsäsongen, som är från den 8 juni till den 23 augusti, dagligen, övrig tid efter förbeställning. Priset för att gå hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp är för en båt mellan 9-12 meter 5.300 kronor. Göta kanals 20 gästhamnar ingår i priset med upp till 5 fria dygn per hamn inklusive tillgång till gästhamnsservice och el.

– Eric Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras över Vättern till Motala för isättning av ångmaskinen, som är byggd på Motala Verkstad. Då har rekonstruktionen av det unika kanalfartyget från 1836 tagit ytterligare ett stort steg mot fullbordande.www.nordevall.com

– 25 juli ”Fri fart” på Göta kanal ”. Den klassiska fartshowen och nostalgiska kanalracet har blivit en publikdragare av stora mått vid Museihuset i Ljung, www.museihuset.se

– Segeltävlingen ”Vättern kors och tvärs” med start i Motala 28 juli och målgång i Karlsborg 31 juli.

Länk: www.gotakanal.se

Nya arrendatorer till Waxholms gästhamn lanserar Sverigs första båtmäsa för begagnade båtar i Waxholms gästhamn. En idé som blev till verklighet då konjunkturläget ger ett ökat tryck på begagnat inför årets båtsäsong. Kanske ett bra tillfälle för den som vill sälja en stor Ferretti (bilden) eller liknande.

– Nu ska vi genomföra en flytande båtmässa för begagnade båtar. Vaxholm med alla marina inslag, historik och kreativa människor, utgör en otroligt intressant miljö för mässan och inte minst som upptagningsområde. Här passerar tusentals båtar varje dag och vi är glada att locka båtintresserade med ett helt nytt koncept, säger Mats Larsson som är upphovsman till projektet samt arrendator till hamnen.

Flytande båtmässor är i sig inget nytt, men en flytande mässa för enbart begagnade båtar är däremot något helt nytt för branschen. Likaså att mässan riktar sig både mot företag och privatpersoner. Hamnen har kapacitet att ta emot över 120 båtar i olika klasser och under de fyra dagarna som mässan beräknas ett flertal tuse besökare till Waxholms gästhamn.

Det typiska objektet som kommer att vara till salu under Waxholms Båtmässa är i prisklassen från 100 000 SEK. Gästhamnen tar med lätthet emot båtar upp till dryga 45 fot. Waxholms Båtmässa samarbetar med mäklare från Båtagent, besiktningsmän, banker och försäkringsbolag för att kunna erbjuda köparen och säljaren bra tilläggsservice.

– Det känns otroligt roligt att vara med och värma upp Waxholm för en ny sommarsäsong redan i maj månad. Dessutom är det kul att vi på Båtagent får vara med och erbjuda extra tjänster som exempelvis finansiering och värdering av båtarna, säger Niklas Forsén, vd på Båtagent, samt krönikör i Båtnytt.

Vaxholms flytande båtmässa pågår 21–24 maj vid Vaxholms gästhamn.

Länk: www.vaxholmshamn.se

Det går intesärskilt snabbt för deltagarnai Volvo Ocean Race som är på väg mot Boston. Under den gångna nattendelades fältet upp en aning och det skiljer lite mer mellan båtarna än igår. Telefonica Blue leder med 17 Nm före Ericsson 4 medan Ericsson 3 har halkat ner till sjätte plats. Hon ligger dock bara cirka 36 Nm efter ettan.

Klockan 10:00 lokal tid på torsdagsförmiddagen hade båtarna återfått en ost-sydost stadig bris på cirka10knop, så det är njutbar och skön segling som gäller.

Under de senaste 24 timmarna har allt fungerat på alla deltagarbåtarna utom Ericsson 3, som har haft problem med ett backstag till masten. Skadorna kunde dock reparareras och Ericsson 3 var snabbt tillbaka i racet igen.

Mångahade trott att vindarna skulle ha ändrat sig till nordost, men så blev alltså inte fallet. Vindarna i det aktuella området vrider sig medurs ochdärför tvingades alla båtarna att segla in mot kusten i några timmar.

Vem som kommer att vinna den här delsträckan är en helt öppen fråga för tillfället. Med över 3 500 Nm kvar till målgång i Boston skiljer det fortfarande inte mer än 55 Nm mellan ettan och sjuan (Green Dragon) och därför kan vem som helst av båtarna som har mer tur än de andra med vindskiftena ta sig upp i ledningen.

Länk: www.volvooceanrace.org

Den franska båtkoncernen Bénéteau Group – som är ett av världens största båtföretag – har länge levt under ekonomisk press länge. Företaget omfattar de båda bjässarna Bénéteau och Jeanneau och står för en stor produktion av både motor- och segelbåtar.

Efter den kraftiga nedgången på världsmarknaden med 50 procents minskning under modellåret 2008–2009 står det klart att även Bénéteau har drabbats hårt. Företaget har dock jobbat fram en långsiktig plan för att få bättre finanser.
I ett pressmeddelande säger företagsledningen att den inte har något annat val än att anpassa arbetsstyrkan. Från början var 1 600 jobb hotade vid Bénéteau Group, men enligt ledningen blir det en minskning med cirka 600 personer.
Bénéteau är dock fortfarande världens största tillverkare av segelbåtar och en av Europas största motorbåtsproducenter och kommer att kämpa för att behålla den positionen. Ledningen understryker också att företaget har betydande tillgångar i sina fabriker, produkter och kompetens.

Nu fortsätter förberedelserna för den kommande omvandlingen av Nyhamnen i Malmö till en attraktiv vattennära innerstadsdel och den fördjupade översiktsplanen för den nya stadsdelen har redovisats för kommunstyrelsen.

Nyhamnen karaktäriseras idag till stor del av lager- och transportdominerande verksamhet. I och med att godsfärjeterminalen flyttas till Norr hamnen frigörs Nyhamnen så att området på sikt kan omvandlas till en komplett stadsdel för boende, service och verksamheter.

Bland annat ska det byggas en ny stor, attraktiv småbåtshamn med service och verksamheter, samtidigt som en ny kaj för kryssningsfartyg anläggs i nära anslutning till de centrala delarna av Malmö.

– Det här kommer att bli en fantastisk fin ny stadsdel i Malmö i direkt kontakt med Öresund, med attraktiva bostäder, med en läcker marina och med en ny möjlighet för Malmö att ta emot gästande kryssningsfartyg på ett betydligt mer inbjudande och tilltalande sätt än vi hittills kunnat erbjuda, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (S).

– Vi fortsätter därmed omvandlingen av Malmö i samma anda som vi gjort i exempelvis Västra hamnen, och även Nyhamnen ska förstås präglas av den satsning på hållbar stadsutveckling som karaktäriserar Malmös utveckling idag och som har rönt så stor uppmärksamhet, inte minst internationellt, säger han.

Fältet med de sju båtarna i Volvo Ocean Race rör sig långsamt norrut och passerar ekvatorn inom ett par dagar. Telefónica Blue leder deltävlingen med Ericsson 4 på andra plats. Delta Lloyd ligger trea medan Ericsson 3 ligger på fjärde plats.

Sailing away from Rio along the Brazilian coast has been much more pleasant than the last stop we left (China). It was good to meet all the friends from Rio and Brazil and was good to see them on the water even with the big swell that was out there.
Det kommer troligen att vara ganska lugna vindar i ytterligare några dagar innan båtarna får mer vind och därmed högre fart. Nu ligger de mer eller mindre och bevakar varandra, väl samlade med sjunde och sista båt (Green Dragon) endast 36 Nm efter ledaren.

Följ tävlingen på: www.volvooceanrace.org

Här är de senaste pressreleaserna direkt från båtarna:

Ericsson 4 Leg Six Day 3 QFB: received 13.04.09 1600 GMT

Posted: 13 Apr 2009 08:00 AM PDT

Sailing away from Rio along the Brazilian coast has been much more pleasant than the last stop we left (China). It was good to meet all the friends from Rio and Brazil and was good to see them on the water even with the big swell that was out there.

We have been together with the pack of Telefónica Black, Puma and Ericsson 3 in sight the whole time, with not to much wind. Passing Cabo Frio we could still see Telefónica Blue catch a bit more wind later. Last time I was around this Cape it was blowing 25-30 knots, so quite a change since last time.

It’s quite impressive how the oil industry has grown around this area with big amounts of oil rigs and ships around. They look like cities when you see them at the distance at night. Probably, it was not a bad idea to buy some shares of Brazilian oil company some years ago.

Temperature has been rising as expected getting closer to the equator. Wildlife wise, a whole lot of dolphins were around us like crazy, jumping and going in all directions, probably feeding themselves. They paid a bit of attention to our yacht, but soon they went back to their fishing business.

That’s all for now.

Horacio Carabelli – trimmer

Telefónica Blue Leg Six Day 3 QFB: received 13.04.09 1526 GMT

Posted: 13 Apr 2009 07:26 AM PDT

It would be fair to say the mood onboard is of quiet concentration, everyone is focused on maintaining the lead we have managed to build so far ad are keen that we are always getting the best from the boat.

Although the wind has filled in somewhat and we are no longer drifting around, t is shifty and gusty meaning that we have to work hard to keep the boat in the groove. Tactically things are working out OK, it is merely speculation but it would seem the pack behind have been playing a little cat and mouse with each other forcing them to go lower and faster, which for now has played into our hands as we remain happy with our windward position on the fleet. It is now a case of making subtle changes to our course to defend our position and hopefully maximize the opportunities to extend when they present themselves.

On board life is good, the weather is good, the sun is shining and we are making good miles. Gabri (Gabriele Olivo MCM) has excelled himself once again on the food too, having given us an entirely new menu for this leg meaning that mealtimes include a bit of curiosity as to what is being cooked as opposed to relief or dread depending on whether it is something you like or not! It has been so far so good on that front too as all the new freeze dried meals have been well received thus far. With that said, it is time to take myself, and my once again full stomach to bed for a few hours of rest before the next sail change!

Cheers,

Simon Fisher – helmsman

PUMA Leg Six Day Three QFB: received 13.04.09 1507 GMT

Posted: 13 Apr 2009 07:07 AM PDT

The challenges of ocean sailing change every day. Nearly always an interesting new twist comes to play. The first couple of days of this journey have been no different.

First of all, we are going home. Back to Boston where Salma Hayek christened il mostro on a cold and blustery May night. Back to where the North American Headquarters for PUMA lies, right on the harbour front. Back to where I went to University – Boston University (who just won the National Championship in ice hockey I might add). A city which has helped mould my life, and I especially can’t wait to get back there.

But the journey doesn’t happen without its potholes, and I thought we were going to lose Sid for a while yesterday morning. Sidney Gavignet is a very passionate Frenchman who has a love for the sea and a love for competition. But like most of us he has a few superstitions and there is one in particular that is shared by nearly all of his French sailing counterparts.

They have a huge fear of little fuzzy hopping animals with long ears (I am not even allowed to say the name of this animal – that is how deep rooted the superstition is.)

As legend has it, the furry animals with long ears used to be taken aboard the old sailing ships alive and eaten in the old days, long before refrigeration or freeze-dried food. Live animals were carried then to eaten by the crew. The furry little animals with long ears supposedly had a different plan though. They would eat through the wooden hulls and sink the ships before they made it to the cooker, or made the boat made it to port. Since then the French have forbidden any sort of mention or likeness of the big-eared ship sinkers to be on any boat.

So, with the best of intentions, an unnamed fan made it onboard and put a chocolate Easter fuzzy animal with long ears in each of our storage pouches as a surprise – again with the best of intentions, of course. Sid didn’t see the humour. We believe he threw his overboard and asked if I would make sure that all were either eaten or immediately gotten rid of as soon as possible.

And sure enough we had a really bad day yesterday on the water. From the leg start out of Rio, we saw the three boats that were the farthest behind sail around us all, Telefónica Blue and Green Dragon along the shore and Delta Lloyd offshore. The pack of Telefónica Black, the two Ericsson’s and us stuck in the windless middle trying desperately to get to an edge.

Now we are in a drag race to Fernando and the all-important scoring gate. We are minus all fuzzy and long eared chocolate Easter treats and we appear to be doing better because of it. We aren’t talking about that superstition any more – after this note of course, because yesterday it was pretty valid in my books. We checked for holes and are good on that front. Now to make up for lost time and distance.

Kenny Read – skipper

Leg Six Day 3 Daily Story: Settling Down To The Job At Hand

Posted: 13 Apr 2009 06:35 AM PDT

For once, the seven-strong Volvo fleet is heading straight towards the scoring gate at Fernando de Noronha at speeds that feel fast, at least when compared with the drifting conditions and horrible rolling swell of the first 36 hours.

The fleet has reached the southeast trade winds and speeds are up to a staggering 14 knots. “Fourteen knots seems like potential passing out/nose bleed speed, similar to the first few days that Stephenson’s ‘Rocket’ hit the track,’” says Ericsson 4’s MCM Guy Salter.

Telefónica Blue has pulled out a healthy lead of 13 nautical miles, but tracking her is Delta Lloyd in second place, and this team is on fire. Their strategy was to split leg six up and tackle it as several different races. Race one, from Rio de Janeiro to Cape Frio – is now accomplished, and now race two is in play, starting from Cape Frio and finishing at the scoring gate at Fernando de Noronha, some 1016 nm further up the track.

“Speed, speed, speed is our goal to the race two finish line. No big moves to be made, just focus on boat speed,” says Wouter Verbraak who is now back in the navigator’s slot after a stint on Green Dragon for leg five and originally starting this race as Team Russia’s navigator. He adds that the mood onboard the boat is great as the team continues to tick off the miles.

“Day three is always a huge improvement from days one and two. Everybody has had a chance to catch up with lost sleep, meals are defining the rhythm of the day and even coffees are being made for the next watch,” Wouter says.

The fleet has split in to two groups. The inshore pack comprises Ericsson 4 in third place 16 nm behind Telefónica Blue and sistership Ericsson 3 in fourth place. Their long-term friend, PUMA is in this group as well as Telefónica Black. Just four miles separate them and Guy Salter says that Telefónica Black, PUMA and Ericsson 3 are all visible off their leeward port corner.

Offshore are Telefónica Blue, Delta Lloyd, and, furthest east, Green Dragon, in seventh place. Delta Lloyd has posted the best 24-hour run at 260 nm, an unimpressively slow start to this leg. Telefónica Blue is 62 nm off Rio Doce on the coast of Brazil, and 730 nm from Recife.

In his TEN ZULU report this morning, Mark Chisnell indicated that as the fleet sails on the northern fringe of the South Atlantic High and battles the Brazil Current, there will be potholes, and he suspects that out on the water, there will be gains and losses.

“That is not to discount the importance of boat speed over the next five days. If Telefónica Blue has got it in the tank, this is an absolutely crucial time for Bouwe Bekking to show us,” he wrote.

Read today’s bumper edition of TEN ZULU here: http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/April/TEN-ZULU-L6-D3/index.aspx .

Leg Six Day 3: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

1. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 4554 nm
2. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +13
3. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +16
4. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +17
5. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
6. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +7
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +2
8. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Att segla 330 Nm på 24 timmar är ren vardagsmat för en Volvo Open 70 båt, men det har visat sig tillräckligt för att förflytta Ericsson 4 upp i kölvattnet på Telefónica Blue (bilden) i striden om ledningen av det pågående Leg 6 i Volvo Ocean Race.

Den spanska båten har hållit ledningen sedan söndagsmorgonen, men totalledaren Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael som skeppare, har styrt stadigt för att minska ledningen. Under de senaste 24 timmarna har Ericsson 4 halverat avståndet till ledaren till bara 8 Nm (kl. 13.07 GMT).

– Ett par aktiva cumulusmoln höll oss sysselsatta igår kväll, men de verkar inte ha förorsakat någon skada för oss eftersom vi har tagit in på Telefonica Blue och dragit ifrån de övriga Ericsson 3, Puma och Telefónica Black en aning, Ryan Godfrey, bowman på Ericsson 4.

Graels internationella besättning höll undan från de övriga båtarna medan Ericsson 3 blev kvar i fältet.

– Vi har tappat mycket till de flesta av våra motståndare. Tydligast är skillnaden gentemot Ericsson 4, som vi hade vid vår sida för några timmar sedan, Gustav Morin, mediaman på Ericsson 3.

Fältet är på väg mot Ilha de Fernando de Noronha, en ö cirka 200 Nm nordost om Natal i Brasilien och den scoring gate som finns där. Gaten sträcker sig österut från ön längs med latituden. Första båt till scoring gaten vinner 4 poäng och därefter en halv poäng mindre per båt.

Vid tisdagens positionsrapport blåste det mest från ost-nordost mellan 10 och 12 knop, förhållanden då VO70:s seglar lika snabbt som vinden eller snabbare. Vinden ska dock avta i morgon enligt prognoserna och besättningarna får återigen jaga molnen för att hitta ett lågtryck.

– De kommande 18 till 24 timmarna eller så blir huvudsakligen en test av vilken båtspeed respektive båt har och det kommer även att visa sig hur bra navigatörerna är, säger meteorolo Chris Bedford.

– I morgon kan det bli nervöst för alla besättningarna när vinden mojnar till under 10 knop under en period på 12 till 24 timmar.

Båtarna lämnade Rio de Janeiroi Brasilien på lördagen och väntas till scoring gaten torsdag kväll.

Båtarna seglar cirka 170 Nm sydost om Salvador, vilket innebär att de får se upp för de många oljeriggarna i området.

Ställningen kl. 21.00 14 april, svensk tid
1 Telefónica Blue
2 Ericsson 4 (+ 11)
3 Delta Lloyd (+ 18)
4 Ericsson 3 (+ 26)
5 Telefónica Black (+ 26)
6 Puma (+ 33)
7 Green Dragon (+ 41)

Lördagen 11 april startade båtarna i Volvo Ocean Race sin nya etapp, som består av 4 900 Nm till Boston i USA. Telefónica Black fick en mycket bra start, men efter seglade 100 Nm är det systerbåten Telefónica Blue som leder. Hon ligger dock bara 1 Nm före tvåan, Greean Dragon, med Ericsson 4 på tredje plats, 3 Nm efter ledaren.

Stoppet i Rio de Janeiro blev väldigt kort för de båtar som kom sist i mål. Detvar bara att ladda om och ge sig ut på kappseglingsbanan igen. Nu är de på väg i den sjätte delsträckan i detta tionde Volvo Ocean Race och har målgång i Boston på USA:s östkust.

Starten gick i 30 graders hetta. En musikkår spelade säckpipa när de sju teamen seglade iväg ackompanjerade av sambadansare. Den här delsträckan väntas ta cirka två veckor att segla.

Vinden var lätt sydvästlig 2,5 – 5 m/sek när båtarna seglade iväg över Guanabara Bay kl. 15.00 lokal tid. PUMA (Ken Read/USA) och Green Dragon (Ian Walker/GBR) valde att gå nära domarbåten i starten medan Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) låg i andra änden av linjen.

Ericsson 4 gjorde en väldigt sen och långsam start, men skepparen Torben Grael var övertygad om att han valde rätt genom att gå på styrbordssidan av kurslinjen där det var lite mer bris och mindre ström.

Foto: Dave Kneale/VOR

Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) ledde fältet till det första rundningsmärket vid den berömda stranden Copacabana. PUMA rundade som tvåa, Ericsson 4 var trea, Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) fyra och Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE), Green Dragon och sist Delta Lloyd kom därefter.

Vid andra rundningsmärket låg Ericssonbåtarna nästan lika.

Fortfarande står det många poäng på spel, båda för totalsegrar vid respektive delsträcka och vid de så kallade scoring gates som finns på varje sträcka. Därför kan fortfarande mycket förändras i den totala ledningen.

Ställningen efter de första fem delsträckorna:
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 66 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 56.5 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 54.5 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 44.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 41 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 23 points
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 15 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

På lördagen smäller startskottet för sjätte etappen av Volvo Ocean Race. De sju båtarna lämnar Rio de Janeiro och sätter kurs mot Boston 4900 sjömil norrut. För nordiska Ericsson 3, som var först till Rio, väntar nya utmaningar.

– De tre, fyra första dagarna blir avgörande. Om vi inte seglar bra då så är vi inte “med” på den här etappen. Men vi ska försöka vara snabba ur startblocken och vara med i toppen, säger skepparen Magnus Olsson som gör sitt femte Volvo Ocean Race och har seglat den här sträckan många gånger.

Starten går från Guanabara Bay i Rio de Janeiro. Båtarna gör sedan en sväng förbi den berömda stranden Copacabana innan de ger sig ut mot Atlantön “Ilha de Fernando de Noronha”, förbi Doldrums, upp längst den amerikanska ostkusten till Boston. Det blir en varm etapp, med segling i varma vatten, utom de sista dygnen in mot Boston då båtarna passerat golfströmmen. Då sjunker vattentemperaturen drastiskt till endast ett par tre grader. Båtarna beräknas nå Boston 27 april, 16 dagar efter starten i Rio.

– Jag tror det blir ganska lätta vindar till en början, med många åskväder och mindre regnskurar. De måste vi förstå, behärska och utnyttja vilket inte är det lättaste. Det gäller att inte fastna i dem. När vi väl rundat “Fernando” så handlar det mest om båtfart och att inte göra några dåliga manövrar, säger “Mange” men tillägger snabb:

– Men vi har ju en svårighet till. Det gäller att vi inte fastnar i Doldrums, utan hittar norra halvklotets nordostliga passadvindar så snabbt som möjligt. Sedan är det raka vägen upp till Boston. Men Doldrums är alltid ett lotteri.

Den sjätte etappen av Volvo Ocean Race är den längsta av de fem som återstår innan båtarna når slutmålet i S:t Petersburg 27 juni. Ericsson Racing Teams internationella båt Ericsson 4 leder sammanlagt, medan nordiska Ericsson 3 ligger fyra, 21,5 poäng efter systerbåten och tio poäng från tredjeplatsen.

Efter Boston ska flottan segla över Atlanten till Galway på den irländska västkusten och sedan till stopp i Marstrand och Stockholm, innan det är dags för slutmålet i ryska S:t Petersburg.

För rörliga bilder besök: www.thenewsmarket.com/ericsson och www.r2prod.net/ERT

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto: Oskar Kihlborg/ERT

Arbetet med att ta fram nya regler för CE-märkning av båtar är på gång. Ingenting är beslutat än om hur förändringarna blir, men Sverige är drivande i arbetet med att ta fram nya regler. Det är främst tre områden som berörs av nyheterna:

X Tekniska och administrativa krav.
X Principen för alla direktiv (New legal framework). Kraven skärps på notifierade organ och det blir mer styrning på hur de olika länderna utövar sin marknadskontroll.
X Avgaser och buller. Kraven harmoniseras för 2-taktare och 4-taktare. Utsläppsmängderna av kolväten och kväveoxider räknas samman på ett liknande sätt som i USA (främst Kalifornien).
– Sverige har kommit med flest förslag till förändringar av reglerna, säger Anders Wissler på Transportstyrelsen, som tillsammans med Christer Bergström är svensk representant i arbetet med CE-reglerna.
Totalt är 15 av EU-länderna med. Finland tillhör också de länder som har engagerat sig mycket medan Norge och Polen inte har varit särskilt aktiva. Avsikten är att de nya reglerna ska träda i kraft 1 januari 2012.
De nuvarande CE-reglerna för import av båtar från tredje land (USA) gäller alla båtar som sätts på den svenska marknaden, även begagnade båtar tillverkade före juni 1998.
En annan ändring som diskuteras är om båtar byggda för eget bruk ska få säljas med nuvarande undantag när de använts i fem år.
– Dessutom skulle ”New legal framework” innebära att privattillverkning och privatimport undantas från direktivkraven. Något som skulle rycka undan grunden för hela direktivet. Hela arbetets inriktning är att reglerna måste utformas så att även privatbyggda och privatimporterade båtar omfattas, säger Anders Wissler.

Kommentarer

Johan Hedlund 20:13:58 2009-10-14

Dän där anders Wissler värkar ju vara en av värdens största idioter!!!!

Enrico Kamasa 16:12:25 2009-10-16

CE direktiven verkar mest vara handelshinder. Borde gå att få till så man kan köpa, sälja, importera, exportera fritt mellan Europa, USA mfl som NU för bilar, MC etc

Snart kan en konceptbåt med kvinnors synpunkter och idéer i fokus bli verklig. Målet är att även båtbranschen ska lyssna mer på kvinnorna.

Förgubbningen inom svenskt båtliv är väldigt tydlig. De flesta marinföretag har en kraftigt manlig dominans (för att inte säga slagsida) och även bland dem som seglar eller kör motorbåt är männen helt dominerande.

Besättningarna består dock oftast även av kvinnor och barn i olika åldrar. Att få dessa mer aktiva i allt som har med båten att göra är ett av målen för ett nytt projekt som drivs av bland andra Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF) och nätverket ”Kvinnor på sjön”. Även Sweboat finns med som partner.

– Vi har fått ett förslag om att jobba med ett projekt för att lyssna mer på kvinnor när det gäller design och konstruktion. Det första steget är att vi går ut och frågar kvinnor med en webbaserad enkät. Vi vill veta vad de tycker är viktigt och vad som kan förändras, säger Kerstin Hindrum från SMTF.

– Volvos konceptbil är en förebild för oss. När Volvo tog fram dem kom det fram väldigt många bra idéer som verkade självklara tidigare men ingen hade tagit tag i.

Förutom Kerstin Hindrum och Eva Sporrner från nätverket ”Kvinnor på sjön” även Jacqueline Widström, kvalitets- och miljöansvarig hos Najadvarvet, i det nätverk som jobbar i projektet. Hon är van vid krävande kunder där både männen och kvinnorna tar beslut.

– På Najadvarvet jobbar vi mycket med utsidan av båtar, men också med olika textilier och nya idéer för inredningarna. Det vore jättekul att få bygga en projektbåt och använda en del av de idéer som vi har, säger hon.

– I båtbranschen är det väldigt många män. Men det är en trend att kvinnor tar större del i besluten. Då blir också en del andra beslut än de mest traditionella allt viktigare. Det handlar ofta om detaljer, men olika saker har olika betydelse för oss och kan vi få till en samverkan så kan vi få nya och intressanta idéer.

Konceptbåtsprojektet är redan igång och webbenkäten kommer att vara öppen till 1 april.

– Idéerna kan vara ganska färdiga eller bara tankar och önskemål. Därefter tänker vi skicka dem vidare till några som vill tolka idéerna. Vår förhoppning är att ha en virtuell båt färdig till Scandinavian Boat Show i Stockholm i höst, säger Kerstin Hindrum.

– Genom att uppmärksamma kvinnors idéer hoppas vi också få fler kvinnor intresserade av båtindustrin.

Länk: www.kvinnorpasjon.nu

Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Jacqueline Widström (t. v.) och Kerstin Hindrum är med i det kvinnliga nätverket som hoppas kunna bygga en virtuell konceptbåt.

SweLYS kommer under 2009 att innehålla en rad förändringar, med syfte att göra det enklare för seglare och arrangörer. På sikt kommer dessa förändringar att bli så stora att man även väljer att göra en namnändring för att inte skapa förväxling med det gamla LYS-systemet. Svenskt Respitsystem, SRS, kommer att finnas med som del i namnet.

– LYS-systemets grundprinciper var bra, men klassreglerna hade genom åren blivit mycket komplicerade med många undantag och korsreferenser samt tillägg och avdrag till respittalet. De nya klassreglerna som nu införs är resultatet av en total genomgång av regelverket och vi är övertygade om att seglare och arrangörer kommer att uppskatta förändringarna, säger Jan Dejmo, ordförande i Svenska Seglarförbundets Tekniska kommitté.

Det finns flera skäl för namnbytet, men det viktigaste är kanske att markera att det är fråga om en stor revision och att det därför finns goda skäl för seglare och arrangörer att ta informera sig om de nya klassreglerna.

För att göra det enklare för framförallt arrangörerna har det rensats ordentligt bland möjliga avdrag. Det enda avdraget som finns kvar i det nya systemet är möjligheten för en arrangör att tillåta ett spinnacker-/gennackeravdrag. 0,03 om man inte använder spinn-/gennaker. Detta ska då anges i inbjudan och seglingsföreskrifter. Arrangören kan också ange en tidsgräns för sådan anmälan.

I det gamla systemet delade man upp båtarna i två kategorier; standardbåtar (med i LYS-tabellen) och mätbrevsbåtar. I det nya systemet tillkommer en kategori, klassbåtar.

• Standardbåtar är sådana båtar som ska överensstämma med en båttyp dokumenterat i ett SweLYS/SRS-båtdatablad.

• Klassbåtar är sådana båtar som ska överensstämmer med en båttyps klassregler. Inriktningen är att båttypens klassregler i övrigt ska påverkas så lite som möjligt av SRS.

• Mätbrevsbåtar är sådana båtar som ska överensstämma med sitt SweLYS/SRSmätbrev.

För att göra det enklare för den som seglar har varje kategori av dessa fått sin egen klassregel. Allt som gäller en kategori av båtar presenteras därmed utan undantag och korsreferenser och det blir lättare att läsa.

Sportbåtarna har tidigare legat i en egen kategori. För att förtydliga att de är en del av den övriga seglingen har man i SweLYS/ SRS 2009 gjort en ny fördelning där man delat upp sportbåtskategorin på jollar och kölbåtar. Båttyperna är från och med 2009 kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar.

Länk: www.ssf.se

Bilden:
Från Swedish Match Cup 2008. Foto: Dan Ljungsvik.

För fyra år sedan upptäckte forskare vid Göteborgs och Stockholms universitet en ny tångart i Östersjön. Nya studier avslöjar att arten kan ha bildats för bara 400 år sedan, vilket gör tångarten världsunik.

2005 upptäckte forskare från Göteborgs och Stockholms universitet en ny art av tång. Arten, som fick namnet smaltång, har utvecklats från Östersjöns befintliga bestånd av blåstång. Fördjupade studier av smaltången visar att den ur ett evolutionärt perspektiv bildats extremt fort: arten bildades för mindre än 2500 år sedan, och troligen så nyligen som för cirka 400 år sedan.

Fyndet, som nu publiceras i tidskriften BMC Evolutionary Biology, är ett av få exempel på så extremt snabb artbildning i världen. Resultaten visar också att nya arter kan bildas även i det relativt unga och artfattiga Östersjön.

– Vi jobbar nu vidare med att förstå hur artbildningen har gått till. Smaltången är mycket vanlig i Bottenhavet och vi vill förstå vilken betydelse den har i ekosystemet, säger Riccardo Pereyra, forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Franska Bénéteau Group kan inom kort tvingas säga upp 700-800 av sina anställda på grund av minskad försäljning. I gruppen ingår både Bénéteau och Jeanneau med motor- och segelbåtssortiment, vilket gör koncernen till en av världens största båtproducenter.

Sedan tidigare är 2 000 av Bénéteaus anställda och 1 500 vid Jeanneau tillfälligt permitterade sedan januari 2009.

Anledningen till de drastiska åtgärderna är främst Bénéteau Groups framtidsprognons, som innebär en nedgång i försäljning under 2009 med cirka 45 procent för båtförsäljningen och 40 procent för koncernen som helhet.

Båtar står för 81 procent av Bénéteaus försäljning medan fritidshem svarar för 19 procent. Gruppen är representerad i över 50 länder och har totalt 6 000 anställda vid 24 fabriker.

Länk: www.beneteau.com

Nu klarnar framtiden för Volvo Ocean Race sedan VD:n för hela racet, norrmannen Knut Frostad, har presenterat de kommande planerna. Nästa upplaga av Volvo Ocean Race seglas preliminärt 2011–2012. Den slutgiltiga rutten som ska seglas är inte klarlagd, men båtarna kommer att starta och att gå i mål i Europa. Rutten kommer att presenteras under första kvartalet 2010.

Den nuvarande upplagan av Volvo Ocean Race är den mest mediabevakade i tävlingens 35-åriga historia.

– Volvo Ocean Race utvecklas i samma takt som modern kommunikation, säger Knut Frostad.

– Den här gången har vi introducerat många innovationer, till exempel mediapersonen ombord som tar livebilder och filmar med HD-kamera. I januari fick vår mobila webbsajt en träff i sekunden och det framgångsrika Virtual Game passerar snart 200 000 spelare från nästan 200 länder i hela världen.

Frostad presenterade även imponerande statistik från det pågående racet:

• 811 677 besökare till race village i Cochin, Indien

• 420 journalister från åta länder som bevakade besöket i Kina

• 2 350 392 besökare i Volvo Ocean Race hittills

• 319 TV-sändningar i 55 länder

• 2 410 000 unika besökare till www.volvooceanrace.org

Innan starten från Alicante hösten 2008 lovade Volvo att nästa race ska starta 2011. Den slutliga banan som ska seglas är dock inte klar än.

Även till nästa tävling blir det flera ändringar vad gäller båtarna, besättningarna, bansträckningen med mera. Närmare information om detta kommer inom de närmaste veckorna.

För 2011–2012 års upplaga av Volvo Ocean Race blir det bland annat tajtare regler för antalet segel som får användas. Segelgarderoben, som är en stor utgiftspost för teamen, reduceras med nästan 40 procent. Eventuellt kommer även rullsegel att bli tillåtna, vilket underlättar besättningens arbete avsevärt.

Länk: www.VolvoOceanRace.org

Efter över 1 000 dagars testande under Americas Cup 2007 i Valencia föddes TP 2 Shadow Jacket. I år släpps den andra generationens Shadow range som är efterföljare till den generation som såg dagens ljus 2005.

Flera av de linjer som Henri Lloyd presenterar i 2009 års kollektion har det unika OPTIVISION Hood systemet som ger ett suveränt pereferiseende. Genomskinliga TPU fönster är integrerade i huvan på varje sida vilket gör att man ökar sikten åt sidorna utan att tappa skydd för ansiktet.

Allt för att du ska få en större fördel i den viktiga taktiken. Materialet i jackan är Henri Lloyds 2,5 lagers TP2 material som ger en jacka som andas som en midlayerjacka men som också ger ett skydd som en ren skalprodukt. Membranet i jackan gör att den fuktighet som uppstår försvinner snabbt och håller dig torr.

Yttermaterialet på jackan har ett nytt förbättrat system som kallas Super Durable Water Repellent finish (SDWR), vilket har tagits fram för att reducera den saltvattenhinna som vanligtvis lägger sig på andra vattenavstötande material.

Förutom TP2 Shadow 2G Jacket finns även i rangen TP2 Shadow 2G Hood Smock och TP2 Shadow 2G Salopette byxor.

TP2 Shadow 2G Jacket och Hood Smock finns i färgerna Carbongrå , Knallblå och Ljusgrå,

TP2 Shadow 2G Salopette finns I Carbongrå och Ljusgrå.

Hela rangen finns i storlekar från XS till XXL

TP2 Shadow 2G Jacket Rek 3695,-
TP2 Shadow 2G Hood Smock Rek 3195,-
TP2 Shadow 2G Salopette Rek 2995,-

Länk: www.henrilloyd.com/marine

HISTORIK
Henri Lloyd – True to the sea
Allt började ute till havs år 1963 och Henri Lloyd har varit havet troget sedan dess. Henri Lloyds grundare Henri Strzelecki, eller “Mr Henri” som han kallades, var en ivrig seglare och visste av erfarenhet hur tunga och obekväma de traditionella oljerockarna som användes som regnrockar var.

Mr Henri föstod sig på 60-talets nya tyger och vilka möjligheter det öppnade för ett nytt företag. Han började tillverka högklassiga regnkläder av Bri-Nylon och blev en föregångare inom seglingskläder och en banbrytare i användningen av nya material. I dag används Henri Lloyds seglarrockar och regnställ av såväl professionella seglare som amatörer i hela världen.

Henri Lloyd Lifestylekollektionen föddes på 1980-talet med seglarjackan Consort Original. Skotergängen i Milano tog till sig Consort Original jackan som sin “uniform” år 1984. Jackan hade utvecklats för båtdäck redan år 1965 men den blev ett modefenomen som svepte över hela Europa. Henri Lloyds seglarstil blev snabbt en hit. Detta överraskande sidospår in i modevärlden födde nya idéer och Henri Lloyd Lifestyle skapades. Henri Lloyd Lifestyle säljs över hela världen, från Australien till Finland.

Länk: www.sportmanship.se

Sjöpolisen i Stockholms länhar fått ett nytt tipsnummer för allmänheten. Det nya numret är: 0739-10 00 01

Jabscos senaste lösning på avfallshantering ombord har raffinerad elektronisk fjärrkontroll och mätfunktioner, komplett med en kraftig tömningspump, och denna första modell omfattar en rejäl 30 liters avfallstank av polyeten.

Fjärrkontrollens pekskiva, som kan placeras på lämplig plats var som helst ombord, visar nivån i tanken till närmaste ökningssteg på 1/8 av tankvolymen. När den kopplas på lyser indikatorn i en minut innan den släcks. När tanken är 3/4 full, tänds lysdioden automatiskt och blinkar kontinuerligt. Om blinkandet irriterar kan dock denna funktion försättas i viloläge och den aktiveras då bara om nivån i tanken förändras eller vid elavbrott.

För att garantera mycket exakt mätning av tanknivån tar elektroniska sensorer två slags genomsnittliga avläsningar: en vid påfyllning och en vid tömning. Detta kompenserar eventuella båtrörelser under gång eller i hårt väder. Urpumpningsknappen måste tryckas in under tre sekunder innan den startar. Detta minskar risken att den aktiveras av misstag.

Pumpen stoppar automatiskt när den registrerar att tanken är tom. Den stängs också av om den inte avkänner någon vätskerörelse. Detta skyddar motor och impeller mot skador och minskar också risken att ett rör spricker under t.ex. pumpning mot en stängd bottenförskruvning. En lysdiod blinkar på styrpanelen för att varna handhavaren beträffande felet.

De tre utloppen på tanken gör det möjligt att tömma över sidan genom en förskruvning i bordläggningen eller pumpa ur vid kajen, och det finns också ett ventilationsrör. Tanken kan rengöras med hjälp av en inspektionslucka.

Paketet är enligt Jabsco ett lättinstallerat system med allt som behövs, antingen för tillverkare av originalutrustning eller som eftermontering av båtägarna själva. Maximala dimensioner är 31 cm hög x 44 cm lång x 36 cm bred.

Länk: www.jabsconews.com

Italienska Ferretti – världens största fritidsbåtskoncern – lyckades undvika en konkurs i sista ögonblicket. Företaget har fått grönt ljus för en rekonstruktionsplan av sina lånegivare samtidigt som grundaren och styrelseordföranden Norberto Ferretti sätter in friskt kapital i bolaget. Norberto Ferretti får en 45-procentig andel tillsammans med Italiens största oberoende investmentbank, Mediobanca SpA, som investerar 15 miljarder kronor i företaget. Inför konkurshotet var skulderna över 10 miljarder kronor och trots flera försök att rädda företaget såg det allt mörkare ut. I koncernen Ferretti SpA ingår nio olika välkända båtmärken: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Apreamare, Mochi Craft, CRN och Custom Line.

Företaget grundades av Norberto Ferretti redan 1968. Idag är det en mycket stor företagsgrupp med totalt 3 000 anställda i 80 länder.

Den senaste utvecklingen innebär att den spanska banken Caja Madrid har blockerat en rekonstruktion av Ferretti för att ge företaget en chans att starta om. Enligt denna plan skulle den italienska banken Mediobanca och ledningen för Ferretti tillsammans komma överens om en överlevnadsplan som även innebar en nedskrivning av företagets skulder.

Den bank som har störst fordringar på Ferretti är Royal Bank of Scotland — samma bank som först fick problem i England i den nu pågående lågkonjunkturen. Caja Madrid har fordringar på totalt 50 miljoner Euro av Ferrettis totala skuldberg på över 1 miljard Euro.

I februari meddelade ledningen för Ferretti tillsammans med en anonym investerare att de var långt framme i förhandlingar för att köpa tillbaka hela företaget. Riskkapitalbolaget Candover skulle då köpa en majoritetsandel i gruppen för 1,7 miljarder Euro (nästan 20 miljarder kronor) med hjälp av bankerna Mediobanca och RBS.

Om det inte går att rädda företaget kan flera välkända båtmärken försvinna eller hamna hos helt nya ägare.
Lars-Åke Redéen

Länk: www.ferrettigroup.com

Den 19 april dukar Restaurang Bryggan på Gåshaga fram en barnvänlig buffé till förmån för SOS-Barnbyar. Söndagseftermiddagen innebär också specialerbjudanden på tuffa barnkläder från webbshopen Rebuz Kidz.

– Vi vill att barnfamiljer ska få njuta av god mat till ett bra pris, samtidigt som man bidrar till barn i andra delar av världen genom SOS-Barnbyars viktiga arbete, säger Camilla Renz, grundare av Rebuz Kidz, som arrangerar eftermiddagen på Gåshaga tillsammans med shoppingportalen MiaShopping.

Restaurang Bryggan på Gåshaga ligger vid vattnet, som gjord för en långlunch. Den 19 april blir det en perfekt söndagsutflykt för hela familjen att åka till Gåshaga på Lidingö.
Buffébesökare kommer att få veta mer om SOS-Barnbyar, det finns också möjlighet att bli fadder på plats. 45 kr per betalande lunchgäst går direkt till SOS-Barnbyar.

En procent av försäljningen i Rebuz Kidz går också löpande till SOS-Barnbyar, och i samband med lunchen blir det försäljning av välkända klädmärken till förmånliga priser. Alla matgäster får ett presentkort som ger 20 % på Rebuz Kidz sortiment vid ett köptillfälle.

Tid och plats:
Söndag 19 april 12.00-15.00
Restaurang Bryggan, Gåshaga Marina

(Gåshaga Pirar och Strand Följ skyltar mot Gåshaga Marina om du kommer via land. Om du kommer med båt ligger det en bit in i början av Kyrkviken på Lidingö. Båtplatser finns två meter från restaurangen)

Rebuz Kidz

Rebuz Kidz säljer barn- och babykläder på nätet. Vårt engagemang för barn visar sig genom ett kreativt sortiment av flexibla och funktionella kläder med en genomtänkt design. Och också genom att vi arbetar för att barn i andra delar av världen ska få möjlighet att vara barn med ett rättvist och roligt liv. Det tycker vi är att vara barnslig på riktigt.

Länk: www.rebuzkidz.se

Kommentarer

Angela 14:23:36 2009-04-14

Detta ska jag tipsa mina vänner på Lidingö om. Verkar supermysigt!!!
Kan ni inte har ett reportage om barnkläder för sjön? Det kommer ju fler och fler bra kläder.

På väldigt kort tid har korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget Trossö gjorts klara för att operera i helt andra farvatten än de från början var avsedda för. FMV har ansvarat för en rad modifieringar av fartygen.

Den 19 december kom beslutet från regeringen att Sverige ska delta i EU-insatsen i farvattnen runt Somalia. Sedan dess har det varit full fart på förberedelserna. I ett team bestående av Marinbasen i Karlskrona och 3:e sjöstridsflottiljen, som ska genomföra insatsen, har FMV deltagit i förberedelsearbetet och ansvarat för en rad åtgärder för att göra fartygen bättre lämpade att operera i tropiska farvatten.

Korvetterna har genomgått en så kallad tredjepartsverifiering i syfte att verifiera fartygens sjösäkerhet för operation i andra farvatten än de ursprungligen var avsedda för. Tredjepartsverifieringen, som gjordes av klassificeringssällskapet Det Norske Veritas, identifierade behov som nu är genomförda.

Fartygen har bland annat kompletterats med räddningsutrustning och säkerhetsrelaterad sambandsutrustning. Räddningsbåt med dävert har monterats och vidare har fartygen fått en förbättrad ventilation och kylkapacitet för att operera i varmare omgivning samt förbättrad satellitkommunikation.

För att göra fartygen interoperabla med andra nationer har fartygen utrustats med ny sambandsmateriel, bland annat utrustning för secure text och secure voice samt kryptomateriel. Beväpningen har kompletterats med tung kulspruta och ballistiskt skydd för skyttar.

Arbetena har genomförts parallellt med översynsåtgärder och i nära samverkan med Marinbasen. Arbetena har genomförts under stor tidspress.

– Tack vare kloka beslut under hösten och en kraftsamling nu i slutet från alla inblandade har vi lyckats genomföra de här åtgärderna på kort tid, säger Ingvar Backman, koordinator för Somaliainsatsen vid FMV.

Stödfartyget Trossö har genomgått motsvarande åtgärder som korvetterna, dessutom har fartyget fått ett nytt ledningssystem. Fartyget har dessutom utrustats med flera tunga kulsprutor samt ballistiskt skydd för skyttar.

Fredag den 3 april påbörjas upplastningen på den så kallade “ship-lift” som ska transportera de tre fartygen till operationsområdet i Adenviken. Korvettstyrkan kommer att ha hemmahamn i Djibouti, som gränsar till Somalia och har ett strategiskt läge vid Röda havets mynning.

Uppgiften är att först och främst agera eskort åt de hjälpsändningar som FN (World Food Program) skickar till området. Men det kan även bli aktuellt att agera i områden där pirater verkar och där visa sin närvaro.

Länk: www.marinen.se

Bilden:
Längst fram HMS Sundsvall och HMS Gävle, två av flottans fartyg som deltagit i internationella insatser.
Foto: Patrik Östlund/Försvarsmakten.