nyhetstest

Företaget Wind in Mind AB har gjort en affärsidé av att sy nya prylar, plånböcker, necessaärer med mera i spillmaterial från segeltillverkare. Deras färgsprakande produkter passar bra både i båten och hemma.

Pressrelease:

Storm, Gale och Breeze är vackra, färgsprakande och funktionella plånböcker och necessärer från Wind in Mind. Tillverkade av spillduk från segelmakare ger de en förnimmelse av vind och hav även när man är på land. Fantasifullt sydda med fint kombinerade detaljer har varje produkt sin unika karaktär.

Produkterna är tillverkade av den segelduk som blir spill hos segelmakarna. Hur varje necessär, förvaringsväska eller plånbok ser ut beror på vilken duk som för tilllfället finns hemma hos segelmakaren. Segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur utnyttjas på ett spännande sätt för att ge varje produkt dess unika charm.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Det är fascinerande att inte veta vilken duk vi kan sy i nästa månad, men frustrerande när vi hittar en duk vi tycker väldigt mycket om och inte hittar den igen, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind AB.

Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning. Att använda sig av detaljer såsom kardborreband och tunna tampar samt att sy med karaktäristiska segelsömmar bidrar till att skapa en känsla av segling, hav och natur.

Wind in Minds produkter är omsorgsfullt sydda och finns ibland som ett enda exemplar och ibland som hundra. Produkterna är döpta efter vindar såsom Storm, Gale och Breeze. Priserna är 130 kronor och uppåt.

Länk: www.windinmind.se

Kommentarer

Lina Magnusson 22:46:52 2009-06-05

Den bästa plånbok jag någonsin haft och necessärerna är så snygga så jag vill alla!

Vilma Hansson 22:48:43 2009-06-05

Alla saker är fina

Erik 22:49:44 2009-06-05

Min tigersegelduksplånbok är helcool!!!

Det danska superyachtvarvet Royal Denship har gått i konkurs. Varvet är världsberömt för sina större yachter som finns representerade över hela världen. En av varvets yachter är Appolo Duck (bilden) som är till salu för tillfället. Båten är på 78,6 m totallängd och har ett maskineri på : 2 x 2570 hk.

Det är den danska finanstidningen Börsen som itisdagens nummer avslöjar att Royal Denship inte längre klarar av att betala sina skulder. Varvet ligger i Aarhus och har bland annat byggt superyachter som Turmoil, Big Roi och Princess Marianna. Det var företaget självt som begärde sig i konkurs och även hemsidan är nerstängd för den som vill har mer information.

Enligt varvets styrelseordförande, Lars Skytte Jorgensen, var det en kombination av avbeställningar och kunder som inte kunde betala sina fakturor som orsakade konkursen.

Länk till sida med begagnade Royal Denshipyachter:
http://apolloduck.net/82486

Klimat, Östersjön, biologisk mångfald och eko-effektiv ekonomi blir de centrala miljöfrågorna under det svenska ordförandeskapet i EU. Det sade miljöminister Andreas Carlgren i Stockholm idag när han presenterade agendan för arbetet under det kommande halvåret.

– Sverige står väl rustade att driva EU:s miljöagenda framåt under vårt ordförandeskap. Det är ett mycket intensivt och spännande halvår som vi har framför oss, säger Andreas Carlgren.

Miljöministern genomför under våren en mängd resor inom och utanför Europa, och kommer vid ordförandeskapets början 1 juli att ha besökt kollegor i samtliga EU:s 27 medlemsstater.

– Vi strävar efter att nå resultat inom flera områden, där särskilt klimatförhandlingarna och Östersjöns miljö kommer att ta mycket av tiden i anspråk. Då är det viktigt för mig som rådsordförande att etablera och utveckla kontakterna med EU:s regeringar, säger Andreas Carlgren.

Sveriges viktigaste miljöområden under ordförandeskapet är:

Klimatet
– Arbetet under slutskedet av förhandlingarna denna höst kommer att bli helt avgörande för om vi ska nå en ambitiös global överenskommelse vid FN:s klimatmöte i Köpenhamn i december. EU måste stå fast vid sina höga mål och driva på för en uppgörelse som omfattar världens länder, men då krävs också att vi får med oss andra industrinationer i att göra jämförbara insatser för att minska utsläppen, säger Andreas Carlgren.

Östersjön
– Vi vill se att Östersjön utpekas som område för ett pilotprojekt inom EU och att detta blir en bärande del i den Östersjöstrategi som EU-kommissionen lägger fram i juni. Östersjön ska vara ett exempel för hela unionen i hur utvecklingen kan vändas i ett förgiftat hav, och på hur finansiering, jordbruksinsatser och fiskepolitik samordnas för att skapa en bättre miljö. Jag har fått bred uppslutning för detta arbete bland mina miljöministerkollegor i EU, säger Andreas Carlgren.

Biologisk mångfald
– Vi ska lyfta fram ekosystemens centrala roll för den framtida samhällsutvecklingen och förbereda EU inför antagandet av ett nytt långsiktigt mål för biologisk mångfald på global nivå 2010. Det behövs också en internationell plattform för forskning om biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Jag vill även se en större bredd i EU:s arbete när det gäller klimatförändringarnas påverkan för den biologiska mångfalden. Ett nyckeltillfälle att diskutera detta blir ett högnivåmöte om naturskydd i Strömstad 7-9 september då vi också inviger Sveriges första marina nationalpark i Kosterhavet, säger Andreas Carlgren.

Eko-effektiv ekonomi
– Klimatutmaningen kan förenas med insatser för att stärka ekonomin och konkurrenskraften. Vi vill lyfta EU:s möjligheter för jobb och tillväxt genom satsningar på energieffektivitet, förnybara resurser och återvinning. Det blir huvudtemat för energi- och miljöministrarnas informella möte i Åre i juli och ska även prägla agendan för det informella rådsmötet för konkurrensfrågor i Umeå i oktober, säger Andreas Carlgren.

Det är väldigt tätt i toppen för Volvo Ocean Race på väg mot Irland. Efter starten av den sjunde delsträckan ligger fältet mycket väl samlat. De fem första båtarna med Ericsson 3 som ledare ligger alla samlade inom 5 Nm avstånd. Därmed är tävlingen helt öppen och allt kan hända så snart det börjar blåsa ordentligt.

Här är morgonens pressreleaser från Race Office:

Green Dragon Leg Seven Day 2 QFB: received 17.05.09 1737 GMT
Posted: 17 May 2009 09:37 AM PDT
Why did I have to mention the threat of lobster pots yesterday? Today as we rounded Cape Sable off the Southern tip of Nova Scotia we were confronted by hundreds of them and to make matters worse, it was low tide and the lines were slack with little or no pattern.
After zig zagging our way through with a lookout forward, we eventually hooked one on our leeward daggerboard. Five minutes later we had three of them entangling us. After backing down and clearing two of them we realised one line had sawn its way through the leading edge of the port daggerboard. We managed to raise the board and cut it free but we are left with a 250 cut in the laminate of our daggerboard one metre up from the tip. The rope we hit must have been over a metre below the surface!
We cannot leave the board in this state or the laminate will peel away and the board will start to disintegrate. Right now the watch system is on hold and we have four teams of people working onboard. Two people are sailing the boat as fast as they can with no daggerboards, three people led by Neal McDonald are working to repair the damaged board down below and three people led by Damian are working to swap the windward board end for end into the leeward case and two people are eating or resting. Hopefully we will have the daggerboards reversed and can sail at 100% in the next hour and the port daggerboard can hopefully be fixed before we have to go upwind.
This is a big disappointment as we were in sight of five boats and sailing well. We can only hope that we don’t lose touch with the fleet and live to fight another day.
Got to go and help.
Ian Walker – skipper

Ericsson 4 Leg Seven Day 2 QFB: received 17.5.09 1457 GMT
Posted: 17 May 2009 06:57 AM PDT
It’s all come as a bit of a shock to the system. Back onboard and trying to slip back into the routines which will once again be second nature in a day or so. But there are a lot of moments of Déjà vu.
The temperature drop was sudden – just a couple of hours after the start and I was in two thermal layers and a mid layer – close to the max worn in the southern ocean! Warm hats and balaclava’s plus gloves are essential on deck.
The thick chilling fog that descended whilst we were Boston Harbour lifted just before sunrise, it was the first time that the weather had not played ball during the Boston stopover after the beautiful sunny weekends – perfect for the thousands of spectators who showed up to support us.
I will always remember the bow of the ship looming out of the fog as we rounded the top mark. The Delta Lloyd boys suffered the most and I’m sure the language on the bridge of the ship would have been pretty blue when the whole Volvo fleet squeezed in front of the vessel – it was almost like the Malacca Straits again (forgetting the fog and the vast temperature difference).
Daylight came early onboard the yacht and we can see six boats clearly – all lined up off the coast of Nova Scotia. The last time I was this close to Nova Scotia was on a Marblehead to Halifax race in the 90s, it was a LOT warmer then but was very foggy and it had taken us a couple of days to get this far!.
The sky is grey and gives the feeling of cold weather – I’m sure that if the sky were blue but the temperature was the same, we would feel a lot warmer!
We are jib reaching along and keep sailing through vast areas of Lobster pots – many of which we managed to hook up on the keel, daggerboard and rudders – luckily they seemed to come off relatively easily – but not before that ‘jaws’ moment of the large buoys chasing the boat before they are sucked round the foils to their freedom. I can’t imagine that the forward edges of our foils are in the same immaculate shape as they were less than 24hrs ago when we started.
We can see that the other boats are weaving their way through the lobster pot field. I mentioned to Tony Mutter that there must be a lot of lobster in the area.
“Or maybe not!” he replied. I’d be amazed that the number of lobster is stable after the amount I saw on the menu in the New England area many of which ended up on my plate!). There are several people who help by farming lobster and I know I would be happier if I knew I was eating from a sustainable lobster source.
We are expecting a little more wind in the next few hours and with those even colder temperatures onboard. Hope it doesn’t get too much colder as there isn’t that much clothing left in my bag – and I’m the sort of person who feels warmer in the knowledge that I have at least one more item to go – if I wear everything and feel cold then I know that I won’t be getting any warmer!
Guy Salter MCM

Leg Seven Day 2 Daily Story: Foggy Start To Atlantic Crossing
Posted: 17 May 2009 06:55 AM PDT
For the fleet racing in leg seven of the Volvo Ocean Race, the final ocean leg before three coastal legs take the race to its conclusion in St Petersburg in late June, the city of Boston is long forgotten and so is the whale exclusion zone. It’s the fog that they have to concentrate on.
At 1300 GMT today, PUMA was leading the pack briskly east towards Cape Sable Island, a small Canadian island located at the southernmost point of the Nova Scotia peninsula, in around 20 knots of south-southeasterly breeze. They have around 400 nm to run to the scoring gate set off Newfoundland.
Only 11 nautical miles separate the fleet from first to last and six nautical miles from north to south. Telefónica Blue is furthest to the north with PUMA alongside. Further south is Ericsson 4 with Green Dragon to her south, but 10 miles astern. Ericsson 3 and Delta Lloyd are further south again and Fernando Echávarri with Telefónica Black has taken the most southerly route.
Green Dragon’s tactics are being partially controlled by the 200,000 players in the Volvo Ocean Race online game. Every 12 hours during this leg, the virtual skippers in the race are sent a poll from Green Dragon. It includes a description of their current situation, such as details on weather conditions, boat condition and the crew, as well as an outlook for the next 24/26/48/72 hours. Each poll includes at least three options for the Green Dragon crew to take. Green Dragon can then, at the discretion of skipper Ian Walker or navigator Ian Moore, follow the guidance of the online community. If the team decides not to take the advice, they will send an explanation to the gaming community for their reasoning.
Late last night, Ian Walker sent his second question to be polled by the gaming community. The first one received over 10,000 votes. “It will be fascinating to see how the gaming community’s choices compare with the decisions Ian Moore and I make onboard,” he said.
Right from the start, and throughout the first night, fog has been causing some anxious moments in the fleet. In the first hour of the leg, immediately after the start inside Boston Harbour, a huge tanker loomed out of the mist, straight into the path of the racing fleet.
“When there were only a couple of minutes left to the mark, we suddenly saw an enormous tanker coming out from the mist and steering straight towards us. It was surrounded by police boats with screaming sirens and I think the captain was pretty irritated when we tacked straight in front of the ship to quickly go around the mark,” explained MCM Gustav Morin onboard Ericsson 3.
Fog is one of the worst hazards at sea and it means constant radar watch. However, radar does not pick up the dozens of lobster pots, which littered the area just after the fleet set out into the open ocean, and in his first 20 minutes on deck, Neal McDonald from Green Dragon had to avoid 15 of them.
At just after midnight GMT, Ericsson 3 was again reporting very dense fog. “We had Magnus Olsson on the bow looking for crossing boats sailing out of the channel,” explained navigator Aksel Magdahl.
While onboard Telefónica Blue, skipper Bouwe Bekking described a near miss with a powerboat just after the start, which came with centimetres of the blue boat. “It could have been very ugly,” Bekking said.
Sistership Telefónica Black passed very close to some fishing boats. “They suddenly appear on the radar screen, but are well hidden in the fog,” wrote navigator Roger Nilson, who went on to explain that fog is common in this part of the world as the warm, southerly winds spread over the cold water. “Probably the fog will stay until after the Grand Banks, where the water will be warmer due to the Gulf Stream,” he said.
Leg Seven Day 2: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) DTF 2513 nm
2. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +1
3. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +1
4. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +1
5. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +2
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +7
7. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +11
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Race reports are issued daily to the media at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org where you will also find the latest news, feature stories, images and video. Full press information can be read and downloaded from: http://press.volvooceanrace.org
For media information on the Volvo Ocean Race, please contact:
Lizzie (Green) Ward – Senior Race Press Officer (Race HQ – UK)
Tel: +44 1489 554 832: Mob: +44 7801 185 320
Email: lizzie.ward@VolvoOceanRace.org
Sophie Luther – International Press Officer
Mob: +44 7595 116 797
Email: Sophie.luther@volvooceanrace.org
Images
High resolution images can be downloaded from: http://images.volvooceanrace.org
Tim Stonton, Picture Desk Manager Email: images@VolvoOceanRace.org
Tel: +44 1489 554 867 Mob: +44 7816 975 355
Broadcast
For broadcast-standard video, please go to: www.thenewsmarket.com
If you are a first-time user, please take a moment to register.
For assistance, please Email: journalisthelp@thenewsmarket.com
Radio/Audio
For all radio reports/interviews audio requests, please contact:
Guy Swindells (English)
Mob: +44 7710 295 995, Email: guy.swindells@VolvoOceanRace.org or
Amanda Blackley (English, Spanish and French)
Mob: +44 7548 543 215, Email: amanda.blackley@VolvoOceanRace.org

Telefónica Black Leg Seven Day 2 QFB: received 17.05.09 0936 GMT
Posted: 17 May 2009 01:36 AM PDT
Now at 0800 GMT 17 May, we are reaching with full main, Genoa 2 and staysail. It is a cold night, water temp 6.8 Celsius. Thankful that our newly installed heater is doing a great job!
We can see four boats to leeward as the earlier thick fog has decided to lift for a moment. The wind comes from South at 20 knots and we should be at the south west corner of Nova Scotia in three hours.
The start of this leg was great, we got to Deer Island in second place, close behind Telefónica Blue, after passing through the shallow North Cannel, north east of Castle Island. In thick fog we sailed, for a short time with only one meter of water under the keel.
The wind was more left than predicted, almost north east, which meant we could pass Deer Island on one tack from the Constitution mark. After Deer Island, we tacked north and got lifted, as the wind went east, to course for Cape Ann. At the position report 1900 we were in the lead!
A short joy as at 2015 GMT we found some water coming in around the keel and we promptly slowed down. After a good investigation and tightening the seal around the top of the keel box, we could continue at full speed. Unfortunately we lost our lead and in total about three nm. We could see Telefónica Blue and PUMA screaming by, very close in the fog as we dropped our speed. After two hours work from David Vera, we were racing full on again.
It looks like a long starboard reach towards the ice box, with lighter winds as we come east. It will be a tough fight for the scoring gate a bit west of the ice box.
We need to keep a sharp lookout on the radar screen as we have already been very close to some fishing boats. They suddenly appear on the radar screen but are well hidden in the fog. The fog is common here as warm southerly winds spread over the cold water. Probably the fog will stay until after Grand Banks where the water will be warmer due to the Gulf Stream.
After Grand Banks, where ice is spotted south of our limitation at 43 north, we need to negotiate a high pressure and the game will turn into more running than reaching. ETA Galway perhaps as late as 25-26 May.
All well onboard the Black boat this cold, foggy night…
Yours
Roger Nilson – navigator

Telefónica Blue Leg Seven Day 1 QFB: received 17.05.09 0328 GMT
Posted: 16 May 2009 07:28 PM PDT
An exciting start yesterday and we did it well, leading at every mark in the harbour. But then the thick fog rolled in, and pretty soon we were on our own.
Nearly crashed into power boat, which came in 90 degrees on our course, we think there weren’t more than a couple of centimetres in between us; it could have been very ugly.
After that we have seen nothing other than fog. We know from the position reports that we have been going all right, and holding a small lead. We have already passed the most northern point of whale exclusion zone and we are heading out to the Atlantic. It is a bit nippy on deck, so the first gloves have appeared and everybody is wearing their woollen hat.
Boston was an excellent stopover, everything was perfect. Thanks Joe Fallon, Peter Craig and all the volunteers for this memorable stopover.
Bouwe Bekking – skipper

Ericsson 3 Leg Seven Day 2 QFB: received 17.05.09 0146 GMT
Posted: 16 May 2009 05:46 PM PDT
“Finally!” we thought, when we succeeded with the port start and got away with a pretty good position. It was a bit of a daring manoeuvre, but we got away with it in a very nice way.
Unfortunately we couldn’t be happy for very long. A few minutes after the signal we got the signal for restart.
The racecourse was very tight and located just outside the race village, so everyone could watch the action from pretty close. Many spectator boats were out and in total I think we put on quite a show.
The second time we went for a more traditional start on starboard tack. We were pretty good in the beginning but an unfavourable shift made it hard for us on the first beat and we were sixth at the top rounding. Even so we will never forget that rounding.
At this time a thick fog had swept in over Boston and the visibility was more than poor. When there were only a couple of minutes left to the mark we suddenly saw an enormous tanker coming out from the mist and steering straight towards us. It was surrounded by police boats with screaming sirens and I believe the captain was pretty irritated when we tacked straight in front of the ship to quickly come around the mark.
Delta Lloyd tried to sneak in in front of us but we closed the gap and they had to sail around the ship before they could hoist. It felt pretty edgy to tack in front of an enormous ship coming in 10 knots. But we got away with it. Magnus Olsson thought it was really cool and laughed about the whole situation.
Currently we are in fourth position. It is already very cold outside and the mist doesn’t make that part better. We have been doing 24 knots at max so far and it seems like the wind will increase soon. We are looking ahead of a pretty rough night….
Gustav Morin – MCM

Ericsson 3 Leg Seven Day 2 QFB: received 17.05.09 0029 GMT
Posted: 16 May 2009 04:29 PM PDT
What a crazy start today! Suddenly at the first mark, there was a huge ship coming out of the fog only boat lengths away, with plenty of police boats and tugs. I did not really react to the sirens at first as there were so many spectator boats. We just snuck in ahead of it while Delta Lloyd had to sail around it. Very unfortunate for them, but they came back and passed us shortly after.
That makes me think of an old sailing computer game, where the main obstacle in the middle of the match races were ships driving through the racing course. We just had to laugh at it today, really. It was too crazy. Sure the captain of the gas tanker did not laugh as much, he probably had no idea there was a big race going on before we came out of the fog ahead of him.
The fog is THICK. We had Magnus in the bow looking for crossing boats sailing out of the channel. At one stage we were in the wind shadow of another boat without being able to see it. So we keep a constant radar watch.
Boston was really nice to us, thank you to everyone who has showed interest, and especially all the American Ericsson 3 fans! It is so fun to be called by name by people we have never met before and randomly run into at a restaurant, the street or in the race village.
Nice to head off again with no trouble, the boat is in top shape, once again many thanks to our shore crew!
We have sailed for about two hours, and Gustav is already asleep by his computer on the beanbag. Everything normal.
Best from all on E3
Aksel Magdahl – navigator

Green Dragon Leg Seven Day One QFB: received 16.05.09 2226 GMT
Posted: 16 May 2009 02:26 PM PDT
It was with some sadness that we left Fan Pier in Boston. What a fantastic city and I am already looking forward to returning there soon. Unfortunately that is the nature of the Volvo Ocean race. No sooner have you made new friends than you must say your farewells.
It has been an exciting week for our team as we have signed a new partnership with BWIN and United Games for us to communicate directly with those who play the Volvo Game online.
I have just sent my second question to be polled by the gaming community – the first one received over 10,000 votes which is incredible. It will be fascinating to see how the gaming community’s choices compare with the decisions Ian Moore and I make onboard. Let’s hope we don’t get it wrong too often!
We made a good start again in Boston and enjoyed the two lap course in front of the city. I only hope the fog wasn’t too bad for everyone ashore to enjoy the spectacle. It was quite bizarre losing sight of everything as visibility dropped to less than 100 metres. I suspect this will be a recurring theme of the next week as moist air from the South cools over the very cold water we will be sailing through and forms dense fog. I think fog is one of the worst hazards at sea and for Ian or I. It will mean 24 hour radar watch. Radar doesn’t help much with lobster pots though so we will need a bit of Irish luck to help out there. Neal McDonald had to avoid 15 lobster pots in the first 20 minutes of his shift steering earlier today, which doesn’t bode well for tonight.
Talking of Irish Luck how can I not mention our terrific send off? The Mayor of Galway came over to send us on our way and we were treated to fantastic Irish singing and dancing. The Green Dragon is on its way home and we cannot wait to sail once again into the beautiful waters of Galway Bay.
Ian Walker – skipper

Nu startar turistsäsongen och i sommar tror Stockholm Sightseeing på ett rekordår. De senaste fem åren har antalet passagerare fördubblats, och hittills i år märks en passagerarökning på sex procent från 2008. – Många vill uppleva huvudstadens skönhet från vattnet och det inspirerar till nya spännande turer. Nu har vi både en morgontur där man kan njuta av Stockholm innan staden vaknar och en tur där man kan åka båt till och från de flesta av stans sevärdheter, säger Carina Elgendahl, produktchef på Stockholm Sightseeing.

Stockholm Sightseeing är en av huvudstadens stora turistaktörer och har stadigt ökat antalet passagerare de senaste åren. Tack vare en efterfrågan på vintern går det nu att åka på guidade turer året runt, men det är i maj som den riktiga högsäsongen börjar. Den låga kronkursen och ett osäkert ekonomiskt läge gör att Stockholm Sightseeing tror på en ökning av både utländska och svenska passagerare.

– Jag tror att ännu fler stockholmare kommer att upptäcka hur lätt det är att ta en minisemester i sin egen stad i år. Att åka turen Under Stockholms Broar ger ett nytt perspektiv på staden, och vi har en särskild guidning för barn på storsäljaren Djurgården Runt, säger Carina Elgendahl.

Bolme ny guide i sin egen hemstad
En nyhet för i år är att turen Kungsholmen Runt har en ny guide i skådespelaren Tomas Bolme. Som boende i Stockholm och med anknytning till Kungsholmen har han kunnat bidra med mycket till guidemanuset. Nu är guidningen inspelad och från den 30 maj går det nio dagliga turer Kungsholmen runt där man kan höra Tomas Bolme berätta om sin stad.

Stockholm Sightseeings turer
Under Stockholms Broar – Den kompletta sightseeingturen för dig som vill se hela Stockholm från en ny sida. 9 april – 4 oktober.
Djurgården Runt – En båttur i det gröna med kändisguider. 3 april – 1 november.
God Morgon Stockholm – Vacker tur till Fjäderholmarna för morgonpigga. 1 juni – 15 augusti.
Hop-On Hop-Off Båtsightseeing – Sightseeing till Stockholms populäraste sevärdheter. Biljetten gäller 24 timmar, gratis entré till Gröna Lund, rabatt i Skansenbutiken och på inträdet till Kungliga slottet och Aquaria Vattenmuseum ingår. 1 maj – 13 september
Skärgårdsracet – Fartfylld tur bland Stockholms öar och skär.
22 juni – 30 augusti.
Kungsholmen Runt – En sightseeingtur i Stockholms historia. Ny guide: Tomas Bolme.
30 maj – 30 augusti.

Länk: www.stockholmsightseeing.com

Efter succén med sjökort på eniro.se uppdaterar Eniro nu sin iPhone-applikation med gratis sjökort. Precis som på eniro.se omfattar sjökorten hela landets kuststräcka samt de stora sjöarna och fungerar som planeringsverktyg för alla som vill ut på sjön.

Sjökorten i den uppdaterade iPhone-applikationen innehåller data från Lantmäteriet. Detaljinformationen är densamma som finns på eniro.se och motsvarar kustsjökorten, skärgårdssjökorten, båtsportsjökorten samt specialsjökorten. Information från Eniros Gula Sidorna, så som vandrarhem, restauranger och bensinmackar, kan ses direkt i sjökorten.

– Med sjökorten i iPhonen erbjuder Eniro ett planeringsverktyg som inte bara går att använda hemma framför datorn utan också i båten eller på bussen på väg ut i skärgården, säger Mikael Mathison, Produktchef kartor och sjökort på eniro.se.

Förutom sjökorten har även några andra uppdateringar av applikationen gjorts för att göra den mer lättanvänd och bättre svara upp till användarnas önskemål.

– Eniros iPhone-applikation har blivit otroligt uppskattad och det känns roligt att nu inför sommaren lansera en ännu bättre version som dessutom inkluderar sjökorten, säger Oscar Berg, Produktchef mobil.eniro.se.

Den uppdaterade iPhone-applikationen finns från och med idag att ladda ner på App Store via iTunes eller direkt i iPhone. http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=284967245&mt=8

Länk: www.enirosverige.se/sjokort

BOSTON (16 maj 2009) – Dimma, en starter som var för snabb på avtryckaren och en inkommande oljetanker gjorde att starten av etapp sju av Volvo Ocean Race blev ovanligt händelserik. På lördagen lämnade de sju båtarna Boston och om en dryg vecka bör de vara i mål i Galway på den irländska västkusten.

Fösta starten gick bra för de två Ericsson-båtarna, men eftersom starter hade skjutit 50 sekunder för tidigt kallades båtarna tillbaka och starten fick göras om. Synd för det svenska teamet för vid andra försöket kom Ericsson 4 iväg som båt nummer fyra medan Ericsson 3 kom iväg som sexa, eller näst sist.

Troligen väntar nu en ganska kylig etapp, åtminstone till en början, med temperaturer ner mot två tre plusgrader. Det är till och med kallare än när båtarna rundade Kap Horn för någon månad sedan.

– Du får aldrig underskatta en atlantsegling. Även om det är en kort etapp på cirka åtta dagar så kommer det att bli tufft. Vi kommer att få det kallt, kanske problem med isberg, fiskebåtar, dimma och mycket annat, säger Ericsson 3:s rorsman Thomas Johanson.

När båtarna väl kom iväg på lördagen så försvann de snabbt in i dimman i Bostons inre hamn och de tusentals åskådarna på Fan Pier i central Boston kunde bara gissa vad som hände där ute på sjön. När båtarna sedan skulle runda ett märke kom en stor oljetanker och la sig i vägen så en av båtarna fick vänta innan den kunde runda märket.

– Vi väntar oss lite av det mesta under den här etappen. Men vi vet att det kommer att bli kallt och blött. De första 30 timmarna kommer vi att få vara med om superblöt racing, till på köpet i dimma och en vattentemperatur på ett par grader, sade Ericsson 3:s vaktkapten Richard Mason.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Bilden:
Starten i Boston. Foto samtliga bilder: Oskar Kihlborg/ERT.

Den engelska pressreleasen från race office:

Across the Atlantic
Posted: 15 May 2009 11:43 AM PDT
The Volvo Ocean Race fleet is ready to face the North Atlantic for leg seven as the teams make their final preparations ahead of Saturday’s start. The transatlantic crossing is weighing heavily on the minds of the skippers. As Ian Walker said, “these could be the hardest miles we sail.”
The race start is scheduled for 13:00 local time in Boston Harbor (17:00 GMT), with the starting line directly off the race village at Fan Pier in Boston. The fleet will make a loop of the harbour before heading out to sea to Galway, some 2,500 nautical miles away.
At the skipper’s press conference ahead of the start, local hero Ken Read promised his PUMA team, currently standing third on the leaderboard, would put their best foot forward, in an effort to earn their first victory of the race.
“As always, our goal is to win this leg,” he said. “It’s no different to any other leg. We know what the score is, and it’s our job to make up some of the difference.”
PUMA had the pressure of a homecoming on the leg into Boston, but that burden now shifts to Green Dragon. Skipper Ian Walker says the team is definitely aware of the significance of the leg, but says they won’t let it get to them.
“For us to get back to Galway and Ireland is a major milestone for this project. It’s probably the most important thing that we can do, to sail that boat into Galway,” he said.
But when asked if the team would be making an extra effort to secure a strong finish into their home port, he was sanguine: “We were last into Boston and we don’t want to repeat that…I’m proud of the fact that the team has stuck together through the disappointments. But for us to try any harder on this leg would do disservice to all the other legs. We try our hardest all the time.”
Torben Grael, skipper of the overall race leader, Ericsson 4, cautioned that this leg could be a brutal one.
“We don’t underestimate the leg. Last race (in 2006), when we left New York, the leg was a very hard one, much worse than people were predicting. So it’s good to be prepared for anything when you have a leg like this.”
His counterpart on Ericsson 3, Magnus Olsson, who has led his team to a win and second place finish in the last two legs, is a veteran of the race, and has many transatlantic crossings under his belt. Too many to count apparently: “I don’t know, 30 or 40 perhaps…it’s a nice place!”
Bouwe Bekking on Telefonica Blue spoke of the importance of teamwork on board his boat: “It’s a team sport. It doesn’t matter if you’re the skipper or navigator or helmsman or media man, everybody has to work as hard as possible. We’ll go for it and try to win.”
Telefonica Black skipper Fernando Echavarri said the forecast to begin the leg gave his team confidence: “For our boats, I think it’s going to be good conditions until the scoring gate – reaching in light to medium conditions. Later on, we will try to arrive in Galway in one piece as it could be very tough conditions. We’ll be working as hard as possible to get to Galway in a good position.”
Delta Lloyd’s Roberto ‘Chuny’ Bermudez also spoke of the excitement of returning to Europe. “We are a European team so for us it’s a matter of coming back home after many, many miles,” he said. “So the team is very happy to be heading for home. But still, there are many miles left to fight with these guys. We need to try to get good results, it’s important for us.”
The Mayor of Galway was on hand at the skippers’ press conference today to extend his welcome, in advance, to the teams. Mayor Padraig Conneely told the teams his city was very proud to be hosting the Irish stopover.
“We’re a cultural city, an old maritime city, renowned for art and culture and sport as well. Our dock area is right in the centre of the city, and I know you’re going to enjoy yourselves. I wish you all the very best of luck, and the city will be on full alert to welcome you.”
The start of leg seven of the Volvo Ocean Race will take place in Boston Harbor, off Fan Pier, at 13:00 local time (17:00 GMT) on Saturday.

There will be audio commentary streamed on www.volvooceanrace.org

Besättningslistorna:

DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No crew changes

ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No crew changes

ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johansson/FIN – helmsman/trimmer
5. Richard Mason/NZL – watch captain
6. Eivind Melleby/NOR – helmsman
7. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
8. Martin Strömberg/SWE – trimmer
9. Jens Dolmer/DEN – pitman
10. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
11. Martin Krite/SWE – bowman
On: Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
Off: Magnus Woxén/SWE – trimmer

GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Ian Moore/IRL – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Ian Budgen/GBR – helmsman/trimmer
10. Justin Slattery/IRL – bowman
11. Freddy Shanks/GBR – bowman
On: Ian Budgen/GBR – helmsman/trimmer
Off: James Carroll/IRL – pitman/trimmer

PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Sidney Gavignet/FRA – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer
8. Erle Williams/NZL – helmsman/trimmer
9. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
10. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
11. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
No crew changes

TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Tom Addis/AUS – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
On: Iker Martinez/ESP – helmsman
Off: Simon Fisher/GBR- strategist/helmsman

TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No crew changes

Göteborgs universitet ska genom innovationscentrumet Mare Novum utveckla den nordiska ostronodlingen. Med stöd från EU satsas nu drygt tio miljoner kronor för att bland annat utveckla nya odlingstekniker.

Göteborgs universitet bör få en nyckelroll i utvecklandet av framtidens vattenbruk. Det framgick när Jordbruksdepartementet i mars presenterade sin utredning Det växande vattenbrukslandet.

Nu startar Göteborgs universitet tillsammans med norska och danska intressenter ett nytt projekt kallat Nord-Ostron , som med stöd från EU:s strukturprogram för Öresund, Kattegatt och Skagerrak ska utveckla nordisk ostronodling. Göran Johansson, ordförande i Styrkommittén för Katteatt/Skagerrak, ser en stor framtida potential i ostronförädling:

– Marina frågor har blivit allt viktigare i vår region. Vi tror starkt på att det här projektet kan bryta ny mark när det gäller marin näringsutveckling, säger han.

Syftet med Nord-Ostron är att hitta nya modeller och verktyg som kan utveckla ostronodlingen, bland annat genom att förbättra tekniken för landbaserade kläckerier och ta fram system för vidareodlingen i havet. Totalt satsar EU drygt tio miljoner kronor i projektet, vars totala budget uppgår till drygt 20 Mkr för de kommande tre åren.

Satsningen samordnas av Mare Novum, centrum för marin innovations- och näringslivsutveckling vid Göteborgs universitet. Övriga samarbetspartners är Universitetet för miljö- och biovetenskap i Östfold, Norge samt Västra Götalandsregionen, Dansk Skaldyrcenter, Center for Forskning og Forvaltning av skaldyr, Mare Life, Oslo Teknopol och Ostrea Sverige AB. Ansvarig forskare i projektet är Susanne Lindegarth vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Mer om Mare Novum: www.marenovum.se

Foto: Johan Wingborg.

Kommentarer

Gösta Dahl 09:48:53 2009-05-15

Hur skall man hålla rent på bottnarna under odlingarna?
Nya ideer och forskning kanske behövs?

I år är det 47 hamnar och 39 stränder runtom i Sverige som får hissa den blå flaggan, bland dessa är det två nya hamnar och två nya stränder. Den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg delas ut av Stiftelsen Håll Sverige Rent och står för en ren, säker och turistvänlig anläggning. En hamn eller strand som har Blå Flagg värnar extra mycket om våra hav och sjöar samt arbetar med att öka miljömedvetandet inte bara inom den egna verksamheten utan även gentemot allmänheten.

Bland de 86 hamnar och stränder som tilldelats miljöutmärkelsen Blå Flagg 2009 finns det två nya hamnar, Figeholms båtklubb och Oxelösunds gästhamn och två nya stränder, Sörkilens badplats, Ellös och Djulö strandbad, Katrineholm.

Blå Flagg är den enda miljöutmärkelsen av sitt slag som finns för hamnar och stränder. För att få utmärkelsen Blå Flagg måste ett antal kriterier som rör bland annat vattenkvalitet, säkerhet, service och miljö uppfyllas. Flaggan måste halas om en kontroll visar att kriterierna inte efterlevs.

Stränderna ska ha god badvattenkvalitet, gott om livräddningsutrustning samt ha information om känsliga naturområden i närheten. Hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp och en miljöstation måste finnas på plats.

Nästa år uppdateras hamnkriterierna. Bland annat ska gästhamnarna kunna ta emot båtarnas latrin. Blå Flagghamnar ligger i framkant gällande miljö och de flesta har redan en sugtömningsstation, men många används sparsamt. Det gäller att de är tydligt skyltande och lätta att använda för båtägarna.

– Båtägarnas toalettavfall kan bidra till lokala övergödningseffekter och försämring av badvattenkvaliteten, säger Jessica Ångström, projektledare för Blå Flagg på Håll Sverige Rent.

– Under sommaren badar många i vatten med intensiv båttrafik, som exempelvis i skärgårdsområdena. Det behövs fler sugtömningsstationer, men det är också båtägarens ansvar att börja använda de anläggningar som finns.

Enligt en attitydundersökning som Håll Sverige Rent genomförde under 2008 tömmer 65 % av de båtägare som har toalett ombord sitt avfall i havet. Det kan jämföras med Finland, där endast 10 % tömmer i havet. Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljöutmärkelsen i Sverige.

I år hissas cirka 3200 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 37 länder, både inom och utanför den Europeiska unionen, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard.

En lista på samtliga 86 hamnar och stränder som i år får Blå Flagg samt en lista med hamnar som har sugtömningstation finns på Håll Sverige Rents hemsida.

Länk: www.hsr.se/blaflagg

Foto: Håll Sverige Rent.

Vd Johan Ihrfelt ser ljust på framtiden: “Finanskrisen kommer sannolikt att sänka turbinpriserna.” Inom de närmaste veckorna inviger o2 Vind tre större vindkraftparker i Sverige. Sammanlagt 35 turbiner dras igång varav parken i Bliekevare med sin 18 snurror blir Sveriges största landbaserade vindkraftpark. Vd för o2 Vind, Johan Ihrfelt bedömer att det nu är läge för stora upphandlingar som ska lägga grunden för landets vindkraftutbyggnad.

Vindkraftbolaget o2 har under våren förberett driftsättning av tre nya vindkraftparker. I Rättvik invigs på fredag den 15 maj en park på nio turbiner, i juni åtta turbiner utanför Mora och senare i sommar invigs de arton vindkraftverken i Bliekevare utanför Dorotea som kommer att utgöra Sveriges största landbaserade vindkraftpark. Vd Johan Ihrfelts analys är att jordmånen för en framgångsrik utbyggnad börjar bli den rätta.

Med en av de största projektportföljerna i branschen är o2:s mål att bibehålla ställningen som den största aktören som enbart uppför vindkraft. 2005 grundade Johan Ihrfelt vindkraftbolaget o2 Vind och i och med uppköpet av projektören o2 Vindkompaniet står idag o2 Vind idag bakom cirka en fjärdedel av alla vindkraftverk i Sverige.

– Vi kan äntligen se hur den lite mer storskaliga vindkraften nu kommer på plats. En ny industrigren börjar formas med en hel del nya underleverantörer.

Efterverkningarna av den finansiella krisen innebär bra tid för byggnation och upphandling av till exempel turbiner till avsevärt bättre kostnadsnivåer än innan finanskrisen. Eftersom storleken på investeringen i vindkraft är helt avgörande för projektens lönsamhet, finns fantastiska möjligheter de närmaste 12-36 månaderna, säger Johan Ihrfelt, vd o2 Vind.

o2 Vind har även förstärkt aktieägargruppen med Proventus Wind Power, som ägs av Proventus och FAM (Foundation Asset Management), för att vidareutveckla projektportföljen. o2 Vind har sedan tidigare även ett joint venture med Proventus Wind Power inom ramen för o2 Produktion som äger driftsatta vindkraftparker.

Kommande tillståndsgivna o2-projekt:
Sjisjka, Gällivare kommun,90 MW
Råshön, Krokoms kommun, 2 MW
Glötesvålen, Härjedalens kommun, 90 MW
Mässingsberget, Vansbro kommun 25 MW
Bösjövarden, Mora kommun 25 MW
Korpfjället, Vansbro, Malungs Sälens kommun, 45 MW
Brahehus, Jönköpings kommun, 25 MW
Grötlingbo, Gotlands kommun, 4 MW

Vattenfall undersöker möjligheten att byta ut samtliga fem kraftverk i vindkraftparken Yttre Stengrund i Kalmarsund. Vindkraftparken som togs i bruk 2001 består av fem NEG-Micon vindkraftverk med en effekt på vardera 2 MW. – Förutsatt att vi får de tillstånd som krävs och ett positivt investeringsbeslut från Vattenfalls ledning kan nya Yttre Stengrund stå färdig om ett år, säger Anders Dahl, chef för Vattenfall Vindkraft.

– Yttre Stengrund är en utmärkt plats för vindkraft med starka och jämna vindar och vi har lärt oss mycket av den befintliga vindkraftparken, som kan ses som en testanläggning. Sedan den byggdes har tekniken utvecklats mycket. De befintliga vindkraftverken finns inte längre på marknaden. Det leder till svårigheter när det gäller service och reservdelar och orimligt höga kostnader. Vi vill därför ersätta dem med en ny, modern vindkraftpark som kan ge förnybar el till ett större antal hem.

Beräknad elproduktion för nya Yttre Stengrund är tillräcklig för drygt 6 000 hem.

Det var i en affär 2006 med det danska energiföretaget Dong Energy som Vattenfall förvärvade Yttre Stengrund som ligger i höjd med Ölands Södra udde, cirka 4 km från fastlandet. Det var en del i ett större förvärv av närmare 500 vindkraftverk i Danmark, Sverige, Storbritannien och Polen.

Idag driver Vattenfall drygt tjugo vindkraftprojekt i Norden och totalt ett femtiotal i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.

Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030 som Norra Europas snabbast växande vindkraftutvecklare och operatör. Det motsvarar hushållsel till 10 miljoner hem. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet Offshore Wind farm utanför Englands ostkust. Vattenfall är sedan tidigare stolt ägare till Sveriges största vindkraftpark till havs och den tredje största i världen, Lillgrund vindkraftpark i Öresund. Vattenfall äger också världens största vindkraftpark till havs vid Horns Rev utanför den danska västkusten.

Nimbus storsatsar i Norge och sluter ett samarbetsavtal med Europas största enskilda återförsäljare. Skandinaviens ledande båttillverkare Nimbus Boats AB har tecknat ett samarbetsavtal med norska Johs Lunde Marine Group AS. Tillsammans storsatsar de i Norge – en marknad som beräknas vara värd 250 Mkr.

– Vestlandet har historiskt sett varit som en andra hemmamarknad för Nimbus. Göteborg och Bergen är brödrastäder och det känns därför extra roligt att vi är tillbaka med full kraft på Vestlandet, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats.

Nimbus investerade nyligen i en ny fabrik i Mariestad och köpte den finländska tillverkaren Paragon. Av Nimbus totala försäljning går 65 procent på export, det mesta till euroländerna Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Nu står Vestlandet för dörren.

– Johs Lunde är den perfekta partnern för oss med sina många marinor och stora erfarenhet av branschen, säger Magnus Andersson.

Roger Simmenes, koncernchef på Johs Lunde Marine Group AS, är full av tillförsikt över samarbetet med Nimbus:

– Nimbus är ett mycket starkt varumärke inom båtbranschen. Vi är stolta att få företräda dem och tror på ett långt och framgångsrikt samarbete.

Länk: www.nimbus.se

Engelska Oyster, mest känt för sina fina segelbåtar, satsar på en helt ny motorbåtsmodell. Den heter Oyster OM43 och är försedd med dubbla kabiner. I grunde när det dock en utveckling av modellen Oyster LD43, som presenterades för drygt tre år sedan.

Oyster är intressant eftersom det är ett riktigt kvalitetsvarv. Den nya modellen OM43 beskrivs som snabb, rolig och komfortabel.

I kontrast till LD43, som har väldigt stora innerutrymmen, är den nya modellen ett alternativ för alla som söker en bobåt. Pentryt ligger i salongen och utrymmena längre ner i båten kan därmed utnyttjas maximalt för boutrymmen.

Motorbestyckningen är två stycken bränsleffektiva Cummins 480 hk dieselmotorer. De flesta kunderna hittills har valt Hamilton vattenjet och kontrollsystemet Blue Arrow, som styrs med joystick.

Vattenjeten innebär bland annat att båten bara har 68 cm djupgående utan propellrar och därmed kommer in även på grunda vatten.

Länk: www.oystermarine.com

Museihuset vid Göta kanal får nya sponsorer, som därmed hjälper till att bevara svensk båtkultur. Det är dels Alltransport, som ska hjälpa till med transporter, dels International Färg AB som blir produktsponsor till museet.

Museihusets Motorbåtsmuseum har sedan starten 1994 aktivt arbetat för att bevara den svenska motorbåtshistorien – från starten i slutet på 1800-talet till för trettio år sedan.

Arbetet har skett på bred front med både insamling av intressanta objekt, renovering till ursprungsskick samt förevisande av objekten i egna lokaler.

Idag förfogar museet över knappt 90 båtar, från 1896 till 1970, från små jollar till stora salongsbåtar, från snabba racerbåtar till i sakta mak tuffande ångbåtar. Samlingen är med detta världsunik och spänner över motorbåtens hela utveckling.

Att hålla denna flotta i skick kräver bra och lättarbetade produkter – från fernissa till bottenfärger. Museet har sedan länge arbetat med Internationals produkter och ser därför mycket positivt på det produktstöd som International nu ger verksamheten.

Länk: www.museihuset.se

Kommentarer

G O Douglas 17:10:55 2009-05-18

International hoppas uppenbarligen att få bättre rykte genom att sponsra detta museum. Hoppas bara att man ine använder giftig bottenfärg även där.

Vid en kort provtur på Mallorca har Båtliv fått känna på en av de senaste årens intressantaste motorbåtsnyheter: Bavaria 46 Deep Blue. Båten är väldigt intressant eftersom den står för ett helt nytt formspråk. Det är också den största motorbåt som det tyska varvet har presenterat.

46 Deep Blue från Bavaria presenterades i våras på flera båtmässor i Europa. Ingen visste då hur båten skulle vara att köra, men linjerna lovade en spännande upplevelse.

Denna 14,2 m långa motorbåt har konstruerats i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Designteamet har skapat ett nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum. Enligt Bavaria sätter båten en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt.

Det vi slogs av var hur lättkörd båten är. För framdriften står två stycken Volvo Penta D6-370 hk dieselmotorer med drev. Båteä är enkel att hantera och föjsam i sjön. Vi hade lugnt väder vid vår provtur, men båten slog inte någon gång hårt i den lilla motsjö som vi upplevde.

Skrovformen ger en mycket stor volym invändigt och i sittbrunnen är det verkligen gott om plats.

Priset i Sverige är cirka 3,5 Mkr.

Länk: www.bavariasverige.se

Trots att många fiskare inte längre fiskar efter torsk i Östersjön drabbas de av begränsningar i sitt övriga fiske på grund av EU-regler som införts för att rädda torsken. Därför har Fiskeriverket beslutat förbättra villkoren för det småskaliga fisket i Östersjön.

År 2005 infördes ett EU-krav på särskilt tillstånd, så kallat torskfisketillstånd, i Östersjön. Efter en regeländring 2007 innebär det ett förbud mot att fiska med redskap med en maska på 90 mm eller mer från en båt som är mer än åtta meter lång. Men förbudet, som ska rädda torsken, kan istället motverka ett hållbart fiske efter gös och andra arter.

Fiskeriverket har därför, inom ramarna för EU:s lagstiftning, beslutat ändra vissa regler för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön.

Fiskeriverkets beslut innebär att kravet på torskfisketillstånd endast ska omfatta den som fiskar med trålredskap med en maska på 105 mm eller mer, liksom bottensatta nät, insnärjningsnät eller grimgarn med maska på 110 mm eller mer. För redskap med en maskstorlek mellan 90 och 105 respektive 110 mm gäller fortfarande EU:s begränsningar, vilket innebär att det antal dagar fiske får bedrivas är begränsat efter fiskeområde och att bifångsten av torsk inte får vara mer än 3 procent. Därmed underlättas fisket efter andra arter än torsk, till exempel gös.

Beslutet innebär också att Fiskeriverket kan dela ut extra tillstånd till mindre fartyg som fiskar med passiva redskap i delområde 29-32 i Östersjön- så länge det finns outnyttjad kapacitet (kilowatt). Tilldelningen sker efter ansökan och endast till fartyg under 12 meters längd.

De nya reglerna träder i kraft 18 maj.

Crocs nylanserar i Sverige och släpper skor som är lämpade att ha på båten. Skorna är enligt tillverkaren “ergonomiska och lätta samtidigt som de är klassiskt stilrena och moderna”. Crocs båtsko för herrar heter Cove och är en klassisk seglarskomodell, vars sula har ett extremt bra grepp och är samtidigt följsam och bekväm. På skons sidor finns det ventilerande luftfickor som gör att foten andas och mår bra.

För damerna som ska ut med båten i sommar passar skomodellen Olivia bra. Det är en lätt och stilren ballerinainspirerad modell vars innersula har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna. Den räfflade yttersulan ger ett bra grepp så att man känner sig trygg på båtdäck.

Olivia och Coves sulor är gjorda i det dynamiska materialet Croslite, ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite gör även att båtskorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även under varma sommardagar ute på sjön.

Olivia finns i fem färger – svart, brunt, lila, rött och i guld. Cove finns i fyra färgkombinationer – svart och brunt, helbrunt, pärlvit och pärlvit och navy.

Länk: www.crocs.com/products/footwear/croslite

Kommentarer

Inger 11:00:55 2009-05-21

Var kan man köpa crocs cove??

Johanna 16:13:25 2009-06-23

Och vart kan man köpa Crocs Olivia?

Ett spännande Timjanbröd gjorde Jeanette Sjöö till årets unga bagare 2007. På Omnias uppdaterade hemsida finns en anpassad variant av det vinnande receptet tillsammans med en hel del andra nyheter. Bland annat ett glutenfritt foccacia bröd, en Italiensk köttfärslimpa från Tyskland och två engelska specialiteter.

Lövbiffsrulader med gräddstuvad potatis för två personer och skaldjurslasagne för fyra personer är också intressanta alternativ.

– Fler och fler bakar och lagar ugnsmat direkt på spisen. Enkelheten och den fiffiga konstruktionen som ger både över- och undervärme gör att till och med de med fast ugn börjar handla, säger Göran Lundén som tillverkar Omnia.

Omnia finns i tillbehörsbutiker och kostar ca 400 kr.

Länk: www.omniasweden.com

Norska Askeladden är på gång igen efter konkursen i vintras. Nu satsar de nya ägarna totalt 74 miljoner norska kr och siktar på att dra igång produktionen av nya båtar i början av juni. De sätter dock en övre gräns på 6,5 m för hur stora båtar Askeladden ska bygga i sitt nya bolag.

Askeladdens nya satsning är helnorsk, utan inblandning av Brunswick International som ägde en tredjedel av bolaget innan konkursen i vintras. Framtiden ser betydligt ljusare ut för nya Askeladden, som står med tomma lager och en starkt ekonomi. Totalt har företaget 45 anställda vid fabriken i norska Os utanför Bergen.

– Mycket blir annorlunda i nya Askeladden och vi har gjort ett viktigt vägval. Vi går tillbaka till våra rötter och satsar helnorskt med egna resurser, säger Henrik Askvik,
daglig ledare för Askeladden Boats.

Nya Askeladden ägs av Moly As med industriinvesteraren Mons Tore Lyssand som huvudägare och Henrik Askvik som delägare. Askeladden Boats har investerat 53 MNOK i i fabrik, drifts- och produktionsmedel.

Askeladden Boats har också gått in i ett samarbete med Innovasjon Norge, som har bidragit med 15 MNOK till det nya bolaget. Sammanlagt har det nya bolaget tillförts 74 MNOK.

– Nu har vi muskler till att satsa men marknaden är fortfarande svår för större båtar så vi gör detta stegvis. I första omgången ska vi producera båtar upp till 6,5 m, säger Askvik.

Länk: www.askeladden.no

Bilderna:
Askeladden 535 Invader.

Henrik J. Askvik.

Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.

Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar

Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål

Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu

EU-kommissionen har idag meddelat att man godkänner det stöd till kompetensutveckling inom den tunga fordonsindustrin som Länsstyrelsen i Stockholm har ansökt om. 125 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden har avsatts för att delfinansiera utbildningsinsatser inom berörda företag.

– Jag välkomnar beskedet. Stödet innebär att de ekonomiska förutsättningarna nu är säkrade för det omfattande utbildningsprogram som ingår som en viktig del i vår strategi för att hantera det kraftiga fallet i efterfrågan, säger Scanias produktions- och inköpsdirektör Per Hallberg.

Scania har i planeringen av utbildningen fört en nära dialog med Länsstyrelsen i Stockholm, vars landshövding Per Unckel på regeringens uppdrag samordnar insatser för att dämpa finanskrisens effekter på arbetsmarknaden. Länsstyrelsen har efter en grundlig process och en väl genomarbetad ansökan beviljats resurser hos Europeiska Socialfonden. Ansökan avser samordning och genomförande av utbildningsinsatser riktade till den tunga fordonsindustrin. Nu har EU-kommissionen godkänt detta stöd.

Scania fortsätter nu den utbildning av medarbetarna vid produktionsenheterna i Luleå, Södertälje och Oskarshamn som pågått sedan i början av februari. Utbildningen omfattar generell och individanpassad utbildning inom områden som produktionsteknik, Scanias arbetssätt för ständiga förbättringar och gemensamma principer och värderingar. Medarbetarna erbjuds även möjlighet att komplettera kunskaper i språk och matematik.

– För medarbetarna innebär kompetensutveckling inte bara att de förbättrar sina förutsättningar inom företaget. De stärker också sin ställning på arbetsmarknaden i stort, säger Per Hallberg.

www.scania.se

Ålands Sjödagar 2009 hålls i år 14 -19 juli. Det är ett årligt, stort marinkulturellt evenemang för hela familjen, som huvudsakligen äger rum i Sjökvarteret, Mariehamns Österhamn, men även på Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern samt i Föglö, Degerby och vid Lemströms kanal.

Man kan bland annat delta i kappsegling för bruksbåtar, motorbåtstävlingar, hantverk, barnaktiviteter och spelmansträff, gå på hantverksmarknad, se traditionellt sjömanshantverk, lyssna till shanties, dansa till svängig musik eller bara ta en kopp kaffe och insupa den tjärdoftande atmosfären.

Den 15 juli ordnas för sjätte året en kappsegling för traditionella segelfartyg och storbåtar från Föglö, Degerby, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start på morgonen/ förmiddagen och målgång på eftermiddagen/kvällen.

Skutorna samlas till Skutträff i Degerby kvällen före (tisdag 14/7) där program ordnas för skutbesättningarna och andra intresserade.

Korta kryssningar med traditionella segelskutor ordnas alla dagar med skonaren LINDEN och skonerten NORDBOEN.

Varierad musikunderhållning med dans på kvällarna.

För femte året ordnas en Kanalfest vid Lemströms kanal söndagen den 19 juli.

Sjödagarna är sommar-Ålands mysigaste evenemang då Sjökvarteret är en mötesplats för traditionella skutor och träbåtar, deras besättningar, turister och ålänningar.

Fri entré till allt program i Sjökvarteret!

Man kan även passa på tillfället att se den förnyade utställningen i Båt- och skeppsbyggerimuseet samt båtbyggarverkstäder och smedja i Sjökvarteret. Detta kostar 4 Euro i entréavgift för vuxna.

Länk: www.sjokvarteret.com

Bilden:
Foto: “Sjökvarteret i Mariehamn”.

Sjöhistoriska museet har nu beslutat vilka historiskt värdefulla fartyg som får dela på 2009 års fartygsstöd om 500 000 kronor. Bland årets mottagare av det ekonomiska bidraget finns såväl ångfartyg, segelskutor som torpedbåtar. År 1991 startade Statens maritima museer, där Sjöhistoriska museet ingår, utdelningen av ett ekonomiskt bidrag till bevarande av historiskt värdefulla fartyg.

Syftet är att stimulera de insatser och engagemang som görs för att bevara äldre fartyg med ett kulturhistoriskt perspektiv.

Från och med i år har modellen för stöd omarbetats och målgruppen breddats. Tidigare har stödet endast utdelats till ägare av seglande fartyg. Från och med i år kan bidrag också ges för renovering av motordrivna fartyg av olika kategorier. Den nya modellen kopplar samtidigt bidraget till fartyg som blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet eller som står inför möjligheten att kunna k-märkas.

Årets mottagare av fartygsstödet är:

NALLE, ångbogserbåt i Oskarshamn – 25 000 kr
Bogserbåten Nalle byggdes vid Oskarshamns mekaniska verkstad 1923. Fartyget användes för bogsering och isbrytning av Oskarshamns hamn fram till 1963. Huvudman för fartyget är idag Föreningen s/s Nalle och fartyget är en viktig del av Oskarshamns industri- och sjöfartshistoria.

HELENE, segelfartyg (galeas) i Ystad – 75 000 kr
Helene byggdes i Ystad 1916 på beställning av ett partrederi men såldes redan 1917 till Svenska Cementfabriken AB i Malmö. Med olika hemorter och ägare gick Helene i fraktfart till 1965. Fartyget har senare använts som teaterbåt vid Smålandskusten. Helene ägs idag av Ystads Segelfartygsförening och är en del av stadens maritima historia.

POLSTJÄRNAN, ångfartyg i Karlstad – 25 000 kr
S/s Polstjärnan byggdes på Lindholmens varv i Göteborg, 1929 på beställning av Vänerns Seglationsstyrelse. Fartyget utnyttjades som tjänstefartyg i Vänern fram till 1983. Nuvarande ägare, Ångbåtssällskapet Polstjärnan, arbetar med att bevara fartyget i skick som tjänstefartyg. De har bland annat återfört koleldning, installerat den ursprungliga ångdrivna lysmaskinen och renoverat inredningen.

MARIEFRED, passagerarångfartyg i Mariefred – Stockholm – 50 000 kr
Mariefred byggdes 1903 på Södra Varvet i Stockholm för passagerar- och godstrafiken Stockholm–Enhörna–Mariefred. Hon går i samma trad med samma koleldade ångmaskin sedan dess! Fartyget har sedan 1905 ägts av Gripsholms–Mariefreds Ångfartygs AB. Mycket arbete har genom åren lagts ned på att renovera fartyget och hålla det i gott skick.

ISOLDA, f.d. tremastskonare i Göteborg – 125 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg och sattes tidigt i transocean trafik. Carl Julius Ahlgrens tid som skeppare på Isolda, från 1909–1960, är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med ombord och fyra barn föddes och växte upp på världshaven. Fartyget ägs i dag av Isolda Ekonomiska Förening vars syfte är att återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt och använda Isolda i ungdomsverksamhet, för utställningar med mera.

OPHELIA (f.d. Nordkust) , ångbogserbåt i Stackgrönan/Galtström – 100 000 kr
Ophelia byggdes 1884 på Brodins Varv i Gefle åt Galtströms bruk, främst för transporter av kalksten från Oaxen och Slite. Sedan 1981 har Ophelia, med namnet S/S Nordkust 4, legat upplagd på slip i Stackgrönan, strax söder om Skelleftehamn. Från 2009 tar nya ägare vid med ambitionen att renovera Ophelia och använda henne i ett transportsystem med ångtåg, ångfartyg och veteranbuss från Galtströms bruk via Utterviken och genom den nyöppnade kanalen mellan Galtström och Skatans fiskeläge.

SPRÄNGAREN, ångfartyg, f.d. vedettbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 50 000 kr
I samband med att de stora pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustaf V byggdes på 1910-talet beställdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Ursprunglig funktion för Sprängaren var att som vedettbåt användas vid minsvepning, minutläggning, bogsering, spaning, bevakning med mera. Fartyget tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse vars målsättning att bevara henne i samma skick som när hon var verksam i marinen.

SPICA, f.d. torpedbåt vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 121 Spica är byggd 1966 på Götaverken i Göteborg. Hon ingår i en serie örlogsfartyg som representerar 1960-talets ”nya” torpedbåtprojekt vilket senare utvecklades till robotbåtarna. Spica var rustad inom marinen fram till 1987. Därefter togs hon över av Marinmuseum som senare överlämnade fartyget till en stiftelse. Ambitionen är att renovera och bruka fartyget med en kulturhistorisk inriktning.

T 26, f.d. motortorpedbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 26 levererades 1942 till marinen från Kockums varv. Från 1943 var fartyget i aktiv tjänst i kustflottan och var den första svenska motortorpedbåt som utrustades med radar. Från mitten av 1960-talet och fram till 1985 användes det ombyggda fartyget av flygvapnet som målbogserare på Vättern. År 1985 inleddes en restaurering. Fartyget ägs och förvaltas idag av en stiftelse vid namn Lennart Segerströms stiftelse med målsättningen att bevara T 26 som ett levande museifartyg.

Bilderna.
Vega. Foto: Ulrika Fröberg.

Fryken. Foto: Göteborgs maritima centrum.

Länk: www.maritima.se

Nu finns det en internationell båtklubb på Seychellerna. Den heter Clipper Race Yacht Club (CRYC) och fick sin officiella introduktion redan på Londons båtmässa tidigare i år. Klubbens mål är att sammanföra alla som har deltagit i de sex Clipper Round the World Yacht Races som har hållits hittills och även kommande race. Över 340 personer har redan blivit medlemmar, men målet är minst dubbelt så många.

Ordförande för CRYC är den kände världsomseglare Sir Robin Knox-Johnston. Det var hans idé att organisera seglarna i detta kända race. Bland de mer namnkunniga medlemmarna finns Gordon Whitley från engelska Lancashire, som deltog i ett leg på det allra första Clipper 96 Race medan Sir Keith Mills, som förestår Englands America’s Cup utmaning TEAMORIGIN, var besättningsmedlem 1998 med ensamseglaren Alex Thomson som sin skeppare.

Medlemskap för dem som är kvalificerade är enkelt. De eventuella intervjuer som behövs gjordes innan personerna deltog i ett Clipper Race. Det innebär att alla medlemmarna har minst 3 000 Nm av oceansegling bakom sig.

Länk: www.clipperraceyc.com

Trots de ekonomiskt svåra tiderna finns det fortfarande båtägare som verkligen satsar stort på båtlivet. De har dock inte så mycket med “normalt” svenskt båtliv att göra utan rör sig i mer ekonomiskt exklusiva kretsar.

Tidigare i vår transporterade Dockwise Yacht Transport’s (DYT) 456 fot (139 meter) SUPER SERVANT 3 (bilden) flera större båtar från Florida till Europa. Längs vägen lastade de av en båt i St. Thomas, fortsatte till Martinique där ytterligare 18 båtar togs ombord och därmed bestod lasten av totalt 32 motor- och segelbåtar till ett värde av 140 miljoner US dollar. Ytterligare ett av rederiets fartyg, den 556 fot (169 meter) långa SUPER SERVANT 4, lämnade Florida någon månad senare med en annan last som också var värd cirka 140 US dollar.

– De flesta båtarna ska till Karibien och Medelhavet för vårens och sommarens kappseglingar och semesterturer, säger DYT:s VD Clemens van der Werf.

– En del av båtarna är charterfartyg medan andra är helt privatägda. Några ska också flyttas till Europa för att visas upp eller vara hem för sina ägare under Cannes filmfestival och Monacos Grand Prix.

DYT:s fartyg är av “sjunkmodell”, det vill säga att de sänks delvis under lastningen och därefter görs de flytande igen. Anledningen till att många yachtägare anlitar särskilda transportbolag för att flytta sina båtar är att det är billigare med tanke på försäkringar och bränsle och att det är tidseffektivt.

Länk: www.yacht-transport.com