Nu inleds en omfattande uppgradering av gästhamnen i Mariefred – mittemellan Gripsholms slott och värdshus. Spännande arkitektur, verksamheter med koppling till sjösport och livets goda samt ett stort antal nya gästplatser skall boosta Mariefred som turistdestination och samtidigt göra staden tillgänglig för fler. YAJ arkitekter står för den arkitektoniska scenförändringen.
I samband med att Strängnäs kommun lämnar över driften av Mariefreds Gästhamn och Marina till en privat operatör, Viamare Promarina Management AB, kommer gästhamnen att genomgå ett ordentligt lyft. YAJ arkitekter, som är nischade på varumärkesbyggande arkitektur inom turistnäringen, anlitades för den arkitektoniska scenförändringen. Hamnplanen – idag en grusad parkeringsplats – skall etappvis utvecklas med moderna magasinsbyggnader, kajstråk med uteserveringar, bryggor och ett stensatt torg, som tillsammans knyter ihop staden med vattnet. Magasinsbyggnaderna skall förutom gästhamnsanknutna funktioner hysa verksamheter med koppling till sjösport och livets goda.
– Vår målsättning har varit att i samarbete med Promarina utforma anläggningen så att den förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder och också har attraktionskraft off season. Anläggningen skall både länka båtgäster med ortens attraktioner och erbjuda allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet, säger Ylva Lindstedt, VD för YAJ arkitekter.
– Det är också vår ambition att gästhamnens arkitektur skall vara en attraktion i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till Mariefred. Det är en lågmäld, modern arkitektur med stark förankring i sitt sammanhang.
– Det traditionella hamnmagasinet är vår utgångspunkt för byggnationen: Enkla, längsgående byggnader med sadeltak – fast med en twist. Nocklinjen vrider sig och skapar dynamik och variation längs kajstråket. Magasinen öppnar sig både mot vattnet och mot staden med glaspartier och stora skjutportar. Magasinen är däremot diskreta i storlek, form och kulör. Järnvitriolbestruket trä täcker gavlar och tak, beskriver arkitekten Jonas Nyberg.
– Anläggningens maritima innehåll återspeglas i skjutpartiernas klarlackade mahogny och detaljer i rostfritt stål.
I Mariefred är historien extra närvarande. Här finns bland annat Vasaborgen Gripsholm från 1537, 400-åriga Gripsholms Värdshus där svenska kocklandskapet har sin bas, Grafikens hus (Mamma Andersson ställer ut där under sommaren!), Mälarångaren S/S Mariefred, museijärnvägen ÖSlJ och inte minst Mariefreds historiska stadskärna. Det gäller att de byggnader, stråk och platser vi skapar samspelar och genererar synergieffekter med sin omgivning.
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Ylva Lindstedt. -Anläggningen skall innehålla solpaneler, miljöriktiga byggmaterial, energisnål belysning och apparatur. Anläggningen kommer också att erbjuda sina båtgäster cykeluthyrning. Promarina siktar till miljöutmärkelsen Blå Flagg. De samarbetar även med Håll Sverige Rent.
Länk: www.yaj.se
Trots det bistra tiderna sjösätts det fortfarande fantastiskt lyxiga båtar. Yachten på bilden är en 65.22 m (214’) Trident från holländska Feadship. Båtens interiör och exteriör är designade av Donald Starkey och för skeppskonstruktionen står De Voogt. Den här båten visar varför Feadship är den odiskutabla ledaren när det gäller att bygga lyxiga megayachts. Trident blandar linjerna från klassiska Feadship med mer moderna stilar med till exempel glas och andra nya material.
Båten har tre däck, som är förbundna dels via trappor, dels med en hiss.
Ägarens kabin är extremt lyxigt och upp till tolv gäster kan bo ombord i en lyx som knappast finns någon annastans på hotell eller liknande. Hissen som leder upp till översta soldäck är till exempel inbyggd i vad som känns som ett solitt marmorblock.
Tekniska specifikationer:
Builder: Feadship – Royal Van Lent Shipyard
Type: Twin screw motoryacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.22m 214’
Beam max: 11.50m 37’9”
Draft (loaded): 3.40m 11’2”
Fuel capacity: 148,000 l 39,100 US Gallons
Fresh water capacity: 29,000 l 7,650 US Gallons
Design: De Voogt Naval Architects / Donald Starkey Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Interior design: Donald Starkey Design
Propulsion
Main engines: 2x MTU 16V4000M60R, 1400kW @ 1600 rpm
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF
Stabilizers: Naiad Marine/ zero speed stabilization
Max. speed: 16 knots
Range: 4700 NM
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht(P), Mono, G6, LMC, UMS, SCM,
EP and MCA
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x MTU 8V2000M50A 308ekW
Main electric system: 400/230 VAC/50 cy
Shore connection: 400/230 VAC/50 cy/150 kVA
Accommodation
Owner: Full beam master stateroom
Guests: Twelve guests in six staterooms
Crew: Up to eighteen
Watersports: Two 22’ tenders, wave runner, jet-ski, kayaks, laser, dive gear, etc.
Interior: Exotic woods and marbles with elegant combinations of white washed
and high gloss finishes.
Holländska Feadship är ett samarbetsprojekt mellan tre av de mest välkända företagen inom yachttillverkning: Koninklijke De Vries Scheepsbouw, Royal Van Lent och De
Voogt. De har jobbat ihop sedan 1849.
Feadship är erkänd ledare bland världens största byggare av kundanpassade megayachts och har i många år varit förebilden för många andra varv. Totalt finns det över 200 megayachts från Feadship i världen.
Länk: www.feadship.nl
Viamare fortsätter sitt engagemang inom svensk segling. Företaget har skrivit ett nytt sponsorkontrakt med Svenska Seglarförbundet fram till OS i London 2012 värt drygt en miljon kronor. Målet är fler medaljer. Och då guld. – Vi var så nära i Peking, vi fick ett brons, men kunde fått betydligt mer, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör.
En av lärdomarna som Svenska Seglarförbundet drog efter OS i Peking var att svenska seglare saknar tillräcklig erfarenhet av matchracing.
– Vi låg mycket bra till efter försöken, men på själva finalseglingen när allt skulle avgöras, då missade vi Det ska vi inte göra i London, säger Stefan Rahm.
För att lyckas med detta måste de svenska elitseglarna få pröva hetluften, ofta.
Det är här Viamare kommer in. Fram till OS i London 2012 ger sponsoravtalet Svenska Seglarförbundet drygt en miljon kronor i stöd för att uppnå bättre resultat.
– Viamare verkar i en marin miljö, vi bygger båtar, drivet hotell med sjöanknytning och bygger och driver marinor samt övriga tjänster nära förknippade med sjölivet. För oss är segling något positivt och överensstämmer väl med våra kärnvärden som glädje, kvalitet och långsiktighet. Därför vill vi hjälpa Seglarförbundet till framgång, säger Patrik Mehks, marknadschef Viamare.
– Segling är en liten sport i Sverige, men framgångsrik. Våra konkurrenter satsar oerhörda summor på att få OS-medaljer. Avtalet med Viamare hjälper oss att fortsatta kunna vara med och slåss längst fram. För där vill vi vara, säger Stefan Rahm.
Länk: www.viamare.se
Aqualiv: Kommuniké från extra bolagsstämma i Aqualiv (Aktietorget: AQLV) Nedan följer en redovisning av det beslut som fattades vid extra bolagsstämma i Aqualiv AB (publ), den 25 maj 2009. Den framlagda kontrollbalansräkningen utvisade att bolagets egna kapital överstiger bolagets registrerade aktiekapital.
Det egna kapitalet har justerats med anledning av bland annat Aqualivs minskning av aktiekapitalet, som genomförts efter det att kontrollbalansräkningen ursprungligen upprättades.
Med anledning av att bolagets egna kapital, enligt upprättad justerad kontrollbalansräkning, överstiger bolagets registrerade aktiekapital, beslutade stämman om fortsatt drift av bolaget samt att inte kalla till en andra kontrollstämma.
Hemsida: www.aqualiv.com
Den italienska motorbåten Spider 40 från företaget Cantieri di Sarnico. Båtmodellen lanserades 2006 och utsågs 2007 till “European Powerboat of the Year”. Den har dessutom fått titeln “Perla” 2008 och har nu även utsetts till pristagare av “Forcola d’Oro 2009”. Båtliv provade båten 2007 och tyckte att det var en mycket modern och intressant båt.
Det nya pris som Spider 40 har fått är det första försökte att promota italiensk båtindustri under benämningen “Made in Italy”. Det har satts upp av Venice Expo, organisatör av mässan i Venedig, och Fondazione Valore Italia, en statlig organisation för att utveckla och stödja utvecklingen av italienska produktionssystem.
I juryn ingår bland andra professor Massimo Arlechino, VD för Fondazione Valore Italia, och arkitekten Stefano Salvi från ADI Centro såväl som marindesignern Massimo Paperini och Andrea Brambilla från Yacht & Sail (tidning och TV). De utsåg Spider 40 för att den är den bästa representanten av italienska motorbåtar i storleken 12 till 24 meter.
Spider 40
Dimensions and Technical Specifications
Length 13,43 m
Beam 4,16 m
Displacement – Dry 11,50 t
Fuel Tanks Capacity 1100 l.
Fresh Water Tank Capacity 350 l.
People on board 10
Engines 2 VOLVO PENTA IPS from 370 to 435 hp
CE Certification B
Maximum speed 35-39 knots
Cruising speed 30-33 knots
Sleeping accomodations 4
Länk: www.cantieridisarnico.it
Läs Båtlivs test om Spider 40 här
Kommentarer
Great company 😉
http://sarnico.info
I morgon, onsdag, startar världscupregattan Delta Lloyd Regatta i Holland. För många av seglarna i SWE Sailing Team är den, tillsammans med världscupen i Kiel om en månad, ett genrep inför sommarens VM och EM.
Fredrik Lööf/Johan Tillander, starbåt, har under våren haft flera intensiva träningsperioder på Gardasjön och gör nu sin första tävling tillsammans. Killarnas stora mål i år är VM i Varberg i början av augusti.
– Johan och jag jobbar stenhårt på att vi ska upp på en nivå så att vi redan till VM ska vara med och bråka om medaljerna. Det är en tuff målsättning men inte omöjlig, säger Fredrik Lööf.
Daniel Birgmark, finnjolle, har efter OS haft en paus från seglingen men satsar nu stort på sommarens VM i Köpenhamn. Hollandregattan blir hans första tävling efter OS, eftersom han på grund av sjukdom tvingats avstå GKSS OCR för några veckor sedan.
– För mig blir det lite av en nystart efter OS, och närmsta månaden gäller det att göra en bra uppladdning inför VM, säger han.
– Världscupen i Holland är för oss en av de allra viktigaste regattorna. Då ska vårträningen börja ge resultat och efter regattan återstår endast några få träningsveckor innan mästerskapssäsongen tar fart. Det kommer att bli mycket intressant att se var vi står, jag tänker till exempel på Lööf/Tillander, Birgmark och alla de lovande 470-seglarna, säger Sveriges förbundskapten Magnus Grävare.
Bland 470-seglarna finns bland annat den tidigare laser radial-seglaren Karin Söderström som tillsammans med Martina Söderbom nu gör internationell tävlingsdebut i klassen.
– Hollandregattan har nästan alltid bra väderförhållanden och är det bästa arrangemanget i världscupen, så det är en tävling vi ser till att ha många deltagare på varje år, säger Grävare.
Regattan pågår till och med söndag.
Deltagare från SWE Sailing Team
Starbåt
Fredrik Lööf/Johan Tillander, KSSS
Finnjolle
Daniel Birgmark, GKSS
Björn Allansson, GKSS
470
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Laser
Johan Wigforss, GKSS
Arvid Claeson, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Victor Västernäs, GKSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS
Laser radial
Josefin Olsson, GKSS
Sara Sigvardsdotter, GKSS
Årets EM
Starbåt 5-12 juli – Kiel, Tyskland
Laser radial 9-17 juli – Köpenhamn, Danmark
Laser 31 juli–7 augusti – Borstahusen, Sverige
Finnjolle 21-29 augusti – Varna, Bulgarien
49er 29 aug–5 sep – Zadar, Kroatien
Årets VM
Finnjolle 3-11 juli – Köpenhamn, Danmark
49er 12-19 juli – Garda, Italien
Matchracing dam 27 juli–1 aug – Lysekil, Sverige
Laser radial 30 juli – 9 aug – Karatsu, Japan
Starbåt 30 juli–9 aug – Varberg, Sverige
Laser 20-26 aug – Halifax, Kanada
470 20-28 aug – Köpenhamn, Danmark
Länk: www.ssf.se
Ericsson Racing Team tog tredje raka etappsegern i Volvo Ocean Race när Ericsson 4 – med internationell besättning – var först över mållinjen tidigt på söndagsmorgonen utanför Galway på den irländska västkusten. För systerbåten Ericsson 3 gick det sämre. Den nordiska besättningen var visserligen bara fem timmar efter vinnarna, men fick ändå nöja sig med sjunde plats.
Efter sju etapper har Ericsson 4 fyra etappsegrar och Ericsson 3 har en.
Den dryga veckolånga kappseglingen från Boston över Atlanten till Irland har bjudit på en hel del dramatik. Ericsson 3 seglade på en val och fick skador på kölen medan Puma seglade sönder ett roder, i de mycket hårda vindarna. Etappen har bjudit på det mesta som mycket tjock dimma, hårda vindar och kallt väder.
Och de var de erfarna seglarna på Ericsson 4 som behärskade Atlanten bäst.
– Vi är givetvis mycket lyckliga just nu. Det har varit en stökig seglats in till Galway men vi lyckades pressa vår båt ganska hårt utan att ta några risker, säger skepparen Torben Grael.
Lika lycklig var inte Graels kollega och kompis på Ericsson 3, Magnus Olsson
– Jag är besviken. Samtidig tycker jag att vi seglade bra. Därför är det frustrerande att vi inte nådde en pallplats. I ett kort perspektiv har våra egon fått sig en törn samtidigt vet vi hur svårt det är att vara i toppen, säger Magnus Olsson.
Annars började etappen väldigt bra för det nordiska gänget som under de första dygnen låg i topp och såg ut att kunna vara först till scoringgaten. Men då seglade man på en stor val och fick skador på kölen och ett av sina “daggerboard”, dvs de “svärd” som stabiliserar båten. Skadorna gjorde att Ericsson 3 rasade genom fältet från första till sist plats.
– I slutet chansade vi lite när vi försökte avancera, men det lyckades inte. Det här kommer att göra ont ett par dagar, men sedan måste vi fokusera på in port-racet i Galway och kommande etapper, säger “Mange” Olsson.
Båtarna kommer nu att stanna i Galway knappt två veckor. Lördag 30 maj avgörs in port-racet och lördagen efter (6 juni) går starten av etapp åtta från Galway till Marstrand på den svenska västkusten. Dit beräknas båtarna komma 10 juni och stanna till 14 juni, då båtarna seglar vidare mot Stockholm.
VOLVO OCEAN RACE EFTER SJU ETAPPER (AV TIO)
1. Ericsson 4, 92 poäng
2. Telefónica Blue, 77.5
3. Puma, 76
4. Ericsson 3, 60
5. Green Dragon, 52
6. Telefónica Black, 36
7. Delta Lloyd, 29.5
Den 19 maj inleddes Baltic Sea Action Summit, ett samprojekt för att rädda Östersjön initierat av Finlands president Tarja Halonen. Den svenska båtbottenfärgtillverkaren Ekomarine deltar i projektet genom att förbinda sig att donera Neptune Formula-färg till samtliga Östersjöländer under våren 2010.
Åtta företag har hittills förbundit sig till att delta i Baltic Sea Action Summit, som igår lanserades i Helsingfors av initiativtagarna president Tarja Halonen, statsminister Matti Vanhanen och Baltic Sea Action Groups styrelseordförande Ilkka Herlin. De deltagande företagen har skrivit under på att genom konkreta aktiviteter bidra till ett renare Östersjön.
– Östersjömiljön är utgångspunkten för hela vår verksamhet, säger Ekomarines VD Claes Tarras Ericsson under invigningsceremonin i Helsingfors. Vi har utvecklat Neptune Formula för att kunna erbjuda båtfolket ett giftfritt alternativ till de bevisat skadliga kopparfärgerna som många idag använder. Därför vill vi självklart vara en del av Baltic Sea Action Summit och göra gemensam sak med andra företag som brinner för den här frågan.
Ekomarine förbinder sig att under våren 2010 donera Neptune Formula-båtbottenfärg till sammanlagt 50 båtar i lika många båtklubbar i Sverige, Finland, Danmark, Polen, Ryssland, Tyskland, Estland, Lettland och Litauen. Målet är att de deltagande båtklubbarna ska få möjlighet att testa och utvärdera ett giftfritt alternativ. Ekomarine kommer att under hösten 2009 bjuda in och informera båtklubbar runt Östersjön om projektet.
Utöver Ekomarine har bland andra Viking Line och IBM Finland förbundit sig till Baltic Sea Action Summit.
Länk: www.neptuneformula.com
Sommarens höjdpunkt för alla som älskar gamla båtar inträffar i år utanför Marinmuseum i Karlskrona. Bland annat visas Ivar ”Tändstickskungen” Kreugers klassiska speedyacht upp. Söndagen den 28 juni är det återigen dags för den populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser.
I år får Veteranbåtsdagen bland annat besök av Ivar Kreugers välkända båt M/Y Loris. Denna 15 meter långa speedyacht från tiden före första världskriget är en av de mest påkostade och välrenommerade klassiska yachter som finns i Sverige. Hon är byggd 1913 och ritad av Sveriges mest kände båtkonstruktör C G Pettersson. Douglas Fairbanks, Greta Garbo och det svenska kungaparet är några av dem som varit passagerare ombord M/Y Loris genom åren.
Under dagen passar också Sjöhistoriska museets på att visa upp båtar ur sina samlingar, bland annat segelkuttern Alfa från 1892. Besökarna har också möjligheten att studera några av de mest klassiska båtritningar som finns i Sjöhistoriska omfattande arkiv. Marinmuseum guidar ombord på svenska flottans sista fullriggare, Jarramas från år 1900, som ska återställas till originalskick. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, museets barkar från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på ribbåt, marin marknad, matservering, musik och mycket mer.
Veteranbåtsdagen ingår i evenemangen Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Under lördagen hålls Veteranbilsdagen i Ronneby Brunnspark. Under söndagen visas flera av de deltagande veteranbilarna upp utanför Marinmuseum.
Länk: www.marinmuseum.se
Amerikanska Brunswick – världens största koncern för fritidsbåtar – har lanserat en annorlunda idé för att försöka få kunderna att köpa fler nya båtar. Om kunderna blir arbetslösa betalar företaget upp till 500 amerikanska dollar per månad i ersättning för eventuella avbetalningar. Avtalet gäller den amerikanska marknaden.
Brunswicks nya giv gäller tre av företagets båtmärken: Bayliner, Maxum och Trophy. Kunderna får ersättningen om de mot förmodan förlorar sina jobb inom ett år från det att de har köpt båten.
Programmet har redan startar och kommer att pågå fram till den amerikanska nationaldagen, 4 juli. Idén är ungefär densamma som har använts inom den krisdrabbade bilindustrin i Nordamerika och som har blivit en succé där. Brunswick är det första båtföretaget som försöker anpassa idén till marinbranschen.
– I dagens ekonomi är det viktigt att ta hänsyn till kundernas situation på många sätt, inte minst risken att bli utan jobb, säger Dustan E. McCoy, VD för Brunswick.
Länk: www.brunswick.com
Franska Jeanneau gör en riktig storsatsning och presenterar en rad nya modeller. Från en “liten” 30-fotare till en väldigt 60-fotare. Det är en mycket intressant lansering som det franska varvet – en del av Beneteau – har tagit fram.
Minstingen i nyhetsfloden är Sun Odyssey 30i. Det är en lite speciell båt med vikbar köl, något som ibland kan vara avgörande för dem som har tidvatten men även i små hamnar eller skärgårdar.
En betydligt större nyhet rent fysiskt sett är Jeanneau 57. Det är ett nytt flaggskepp som har tagits fram av designerna Philippe Briand, Vittorio Garroni and Jean-François de Premorel. Båten har potential att bli en klassiker på samma sätt som Jeanneau Sun Odyssey 54 blev.
Länk: www.jeanneau.com/jeanneau57/en
Allra störst i flottan är dock en motorbåt: Prestige 60. Det är den första modellen i Jeanneaus nya serie med Prestige Yachts. Båten kommer att ta plats bland ”världens stora fritidsbåtar” och parollen är att ”den är lika skön att titta på som att leva i”.
Länk: www.navark.se
Nu ger Sjöfartsverket ut de mer behändiga båtsportkorten i A3-format även över Bottenhavet; ett för sträckan Sundsvall – Öregrund och ett för sträckan Sikeå – Sundsvall. De finns i papper och plastlaminerade med starkare ryggspiral som tål tuffare tag.
Båtsportkort är ordinarie sjökort framtagna i ett mindre format för båtlivet. Sjökortsskalan och basinformationen är densamma som i allmänna sjökort, men utifrån vår ”sömlösa” sjökortsdatabas kan informationen presenteras och delas in på ett lämpligt sätt.
Båtsportkorten är utformade som en ringbunden kartbok med sidnumrering. På varje blad finns tydliga sidhänvisningar i form av pilar som hänvisar till nästa sida. Dessutom finns ett utdrag ur Kort 1 som beskriver de vanligaste symbolerna i sjökorten.
Varje båtsportkort täcker en viss kuststräcka och innehåller flera allmänna sjökort i största tillgängliga skala. De har arbetats fram i samarbete med representanter för båtlivet på lokal nivå som är vana att färdas i respektive farvatten. Det här har varit ett mycket givande samarbete för att få synpunkter på exempelvis hur folk färdas till sjöss. Utifrån den kunskapen kan sjökortsbilden presenteras på ett översiktligt och lättnavigerat sätt.
Länk: www.sjofartsverket.se
Styrelsen i AB Göta kanalbolag har skickat ut ett klargörande i frågan om en båtlyft i Söderköping. Som ett förstahandsalternativ för korsningen mellan nya E 22-förbifarten och Göta kanal är det tänkt att båtarna i kanalen ska lyftas i en båtlyft över vägen. Båtlyften är ett alternativ som är bra, och som också skulle öka attraktionskraften för området och Göta kanal. Det finns dock flera viktiga frågor som måste lösas innan AB Göta kanalbolag kan gå vidare i planeringen och medfinansieringen kring en båtlyft.
Förbifarten och båtlyft måste behandlas som två separata frågor. En ny sträckning av E22 förbi Söderköping är av stor betydelse och nödvändigt för staden framöver. Dagens situation där det finns oklarheter kring båtlyften är därför olycklig och innebär en risk för planerna för ny förbifart.
En båtlyft måste få dubbelt så stor kapacitet som den som det tidigare planerats för. Samtidigt som en båtlyft är ett mycket attraktivt förslag, måste den anläggning som byggs klara den kapacitet som krävs för att båttrafiken ska löpa utan normala väntetider även under högsäsong. Den utredning som gjorts av extern konsult visar att den föreslagna kapaciteten skulle behöva fördubblas.
Efter att ha kommit längre in i projektet har nya frågor dykt upp. Styrelsens anser att även om projektet kommit långt, måste ändå frågorna får svar innan beslut fattas. Dessa frågor handlar bland annat om vem som ska äga båtlyften och ansvara för drift och underhåll. Samma frågeställningar finns även kring det planerade besökscentret, där kanalbolaget planerar att vara en stor aktör i form av information och museiverksamhet riktad mot turister. Det finns också i dag oklarheter gällande finansiering och omfattning av väntkajer/bryggor.
Först efter att dessa frågor har fått ett svar kan AB Göta kanalbolag gå vidare i projektet för att bygga en båtlyft – som skulle ge hela regionen ett lyft.
Länk: www.gotakanal.se
Kommentarer
Synd att det inte är någon diskussion på http://soderkoping.hostei.com/?CategoryID=2 skulle vara bra att få en lite mer öppen diskussion om lämpligheten hos en båtlyft.
Här är en kille som verkligen har gått in för att sätta rekord på sin wakeboard. Det är engelsmannen och skepparen Alex Thomson, som vill få ut det allra bästa ur sin båt HUGO BOSS, som är en IMOCA Open 60. På bilden här intill syns när han är ute en runda på the Solent utanför Southampton.
Alex, som aldrig säger nej till en utmaning, sökte något extra och kom på att man mycket väl kan ha en wakeboard även efter en snabb segelbåt. Själv använder han ett Carafino ‘Hydrofoil’ board, vilket är ett riktigt högteknologiskt alternative.
– Förhållandena var perfekta med en god bris och solsken när vi tog vår runda på the Solent. Jag har inte åkt wakeboard där tidigare, men det kändes ganska extremt, särskilt när vi kom upp i högre hastigheter och jag fick bra tryck i brädan, säger Alex.
Vanligen kappseglar Alex med sin HUGO BOSS. I år star bland annat Rolex Fastnet Race i augusti på programmet och han tanker även ställa upp i Transat Jacque Vabres in November innan det är dags för Barcelona World Race 2010. Alex kommer dock allra först att finnas på plats vid Monaco Grand Prix 21-24 maj som en del av Hugo Boss VIP hospitality programme.
Läs mer: www.alexthomsonracing.com
Den gångna helgen avgjordes den sista platsen till VM under en svensk kvalsegling i samband med Nordic Women’s Match Racing Tour i Skovshoved i Danmark. Tidigare världsettan Marie Björling, som haft ett tvåårigt uppehåll, knep den sista ”wild card-platsen” till VM i Lysekil i sommar.
Marie Björling är en av världens mest framgångsrika matchracingseglare. I över tre år var hon rankad etta i världen. Hon har fyra VM-silver och ett VM-brons i medaljsamlingen. Hon är numera trebarnsmamma och har därför haft ett tvåårigt uppehåll. Kappseglingen i helgen var den första tävlingen som Marie Björling och hennes besättning deltog i sedan uppehållet. Med världseliten på plats och en mycket jämn kappsegling tog laget en hedervärd fjärdeplats och vann det svenska kvalet till VM.
– Det var tufft motstånd med många topprankade och mycket duktiga seglare. Med tanke på att det var första tävlingen på två år är vi väldigt nöjda med vår fjärdeplats och ser att vi ligger nära toppen. Med lite träning har vi bra slagläge till VM i sommar. Vi har erfarenheten, det fungerar bra ombord och vi är mycket peppade att segla tillsammans igen, säger Marie Björling.
Det är mycket jämnt under kappseglingarna bland topplagen. Och aldrig förr har VM eller Lysekil Women’s Match haft så hög standard på deltagarna. Samtliga högst rankade i världen kommer att vara på plats. Och Marie Björlings comeback innebär ytterligare en utmanare till guldmedaljen.
– Det är verkligen den absoluta eliten som kommer att delta i VM i sommar. Nivån blir allt högre. Alla satsar stenhårt inför VM, speciellt med tanke på att matchracing för tjejer är en ny gren till OS i London 2012, säger projektledare Anna Holmdal White, som även ingår i Marie Björlings besättning.
12 skeppare till VM (med dagens världsrankingordning i parentes):
Claire Leroy (1) FRA
Linda Rahm (2)SWE
Lucy MacGregor (3) GBR
Lotte Meldgaard Pedersen (4) DEN
Silke Hahlbrock (5) GER
Sally Barkow (8) USA
Katie Spithill (9)AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Christelle Philippe (11) FRA
Camilla Ulrikkeholm (12) DEN
Nicole Souter (15) AUS
Marie Björling (-) SWE
ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Sebago och Lysekils Kommun som partners. Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.
Läs mer: www.lysekilwomensmatch.se
Sportfiskemässan fortsätter sin succéturné och flyttar till Norrlands huvudstad Sundsvall. Den 7-9 maj 2010 arrangeras mässan på Gärdehov – norra Sveriges största idrotts- och mässanläggning.
Årets Sportfiskemässa på Kistamässan slog publikrekord med 10 203 besökare, vilket är en ökning med 1 100 besökare jämfört med året innan. 96 % av mässbesökarna tyckte att mässan och innehållet var bra eller mycket bra*. Nästa år flyttar Nordens största sportfiskemässa till natursköna Sundsvall. I ännu större lokaler, med högre takhöjd och med storsatsning på flugfiske och Norrland som resmål, hoppas arrangören på fiskelycka i Norrland.
– Att komma med Sportfiskemässan till Norrland, där fiskeintresset är som starkast, känns oerhört kul. Sundsvallsregionen som sjuder av liv och Nordichallen med sin otroliga rymd och publikkapacitet är helt fantastiskt, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.
Fiske är en sport som anses manligt, åtminstone bland män. För att öka intresset hos tjejer och barn satsar Sportfiskemässan på dessa två grupper. Välbefinnande och natursköna upplevelser ligger rätt i tiden och passar både tjejer och killar.
Besökarna på Sportfiskemässan kommer att få råd och tips, testa nya produkter, pröva på aktiviteter eller höra de senaste fiskehistorierna. Bland aktiviteterna finns bland annat flugkastbanor, dragbassänger, föreläsningar, sportfiskeskolan, flugbindartorg, filmvisningar, rullakuten och fiskesimulatorer.
Läs mer: www.sportfiskemassan.se
Lördagen 30 maj hålls Hamnens dag i Stocksund, norr om Stockholm. Programmet pågår kl. 12.00 – 16.00. Det är Marina läroverket (bilden) och Stocksunds båtklubb som gemensamt bjuder in till Hamnens dag i Stocksunds hamn. Bland aktiviteterna finns:
Klart Skepp Båtcharter visar sina fartyg. Kustbevakningen gästar oss igen. Passa på att besöka Sjöräddningssällskapet, (SSRS), räddningsbåtar, sjöpolisen, hemvärnets stridsbåt 90 och kustjägarnas gamla 200-båt.
Besök Marina läroverket och möt elever och lärare.
Brandförsvaret gästar hamnplanen tillsammans med Skärgårdsstiftelsen, Sällskapet Amorina, Stocksunds IF (flickor-94 fotboll), Marindepån, Skanstulls Marina, närpolisen, BRÅ, friluftsfrämjandet och många fler.
Elever från Marina läroverket demonstrerar överlevnadsdräkter och sjösätter livflotte.
Uppvisning av räddningshelikopter.
Lyssna på levande musik – On Cue och gästartister.
En bit mat på Hamnkrogen eller kaffe ombord på m/s Symfoni
Program Hamnens dag 2009 klicka här!
Vägbeskrivning klicka här!
Det börjar nu glesa ut i toppen för Volvo Ocean Race. Telefonica Black leder fortfarande, men Ericsson 4 ligger bara 4 Nm efter. Ericsson 3, däremot, ligger på sjunde plats, 33 Nm efter ledaren. Det återstår cirka 1 500 Nm till etappmålet på Irland
Mycket kan fortfarande hända, men onekligen ser det ut som om Telefonica Black med sin svenske navigatör (Roger Nilsson) gör sin bästa etapp hittills.
Telefonica Black knept dessutom fler fräscha poäng genom att bli etta över den scoring gate som båtarna passerade igår. Vid det tillfället låg Puma på andra plats med Ericsson 4 som trea och Ericsson 3 som fyra.
Här är tisdagens pressreelase från Race Office:
Leg Seven Day 4 Daily Story: Telefónica Blue Wins Gate Points
Posted: 19 May 2009 06:41 AM PDT
Telefónica Blue continues to make her mark on the Volvo Ocean Race 2008-09 when at 0311 GMT today, she was first past the scoring gate off Newfoundland, claiming four points. This comes on top of her recent wins inshore in Rio de Janeiro and Boston and her rounding the Fernando de Noronha Gate in first place on leg six.
The crew of the blue boat had to work hard for their points and at first, according to skipper Bouwe Bekking, it wasn’t looking good at all.
“For some reason, we had been losing ground and were in fourth place, a couple of miles behind the leaders. We had been checking our foils regularly, but nothing to see. But, during one more check, Pepe Ribes saw something.”
The team immediately sailed the boat backwards to clear the keel and then, the fight was on. “Slowly, but surely, we reeled the boats ahead in,” described Bekking. In the end, the team clawed past PUMA by less than a minute, crossed through the gate and tacked immediately to avoid the western perimeter of the ice exclusion zone.
The fleet has a lateral separation of 14 miles from east to west and all are headed due south, all having crossed through the scoring gate. They are currently 213 nm due south from Cape Race on the southeastern tip of the Avalon Peninsula on the Canadian Island of Newfoundland, where the cliffs rise nearly vertically to 30.5m above sea level.
The position of the ice exclusion zone is the reason for the fleet having to turn south and Telefónica Black, the easternmost yacht is parallel to, but 106 nm from, the western corner of the zone. The fleet must now sail 175 nm along the bottom of the zone, while still keeping a careful lookout for ice, before they can swing north again. The northeast corner of the box has today been extended to latitude 40 degrees west, due to ice sightings in the region.
Scoring Gate Order
1. Telefónica Blue at 03:11.24 GMT
2. PUMA at 03:12.04 GMT
3. Ericsson 4 at 03:33.05 GMT
4. Ericsson 3 at 04:06.02 GMT
5. Telefónica Black at 04:36.54 GMT
6. Delta Lloyd at 06:16.00 GMT
Leg Seven Day 4: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions (boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DTL 1863 nm
2. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +3
3. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +4
4. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +10
5. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +12
6. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +15
7. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +16
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Länk: www.volvooceanrace.org
Marstrand Yachts är ett nytt företag som ska ta fram kundanpassade yachter baserade på design från Hoek Design Team i Holland. Skrov och rigg byggs i E-glass/kolfiber och epoxy. Linjerna ovanför vattenlinjen ska vara i klassisk stil.
Andre Hoek har tagit fram tre konstruktioner på 68, 75 och 85 fot baserade på hans serie med Pilot Cutter båtar. Det kommer att finnas tre versioner av varje båtstorlek.
– Vi har dragit igång ett försäljningskontor för att sälja och marknadsföra dessa över hela Europa. Vi förenklar processen och använder moderna byggmetoder för att bygga högkvalitativa båtar i metoder som är kostnadsbesparande för kunderna, säger Peter Johansson, grundare och VD för Marstrand Yachts till IBI.
Företaget har sålt en 68-fotare och anlitar ett varv i Turkiet för att bygga båtarna.
– Jag har jobbat på Sweden Yachts i nio år och slutade där i somras för att starta det här. Tidpunkten är ganska bra för att starta något nytt, säger Peter Johansson.
Läs mer: www.marstrandyachts.com
Scandinavian Bite Shield introducerar ett nytt effektivt vapen mot mygg och knott i Sverige. Bite Shield, som produkten heter, är en med doftämnet Geraniol. Dess egenskap att täppa till luktorganen hos mygg och knott håller dem effektivt på avstånd.
Geraniol är ett naturligt doftämne som bland annat finns i rosor och andra blommor. Doften påminner också om rosor och forskning vid University of Florida har visat att den stöter bort insekter som mygg, knott och broms. Försök har bekräftat att Geraniolens egenskaper är 400 procent effektivare än citronella, vilket används i många insektsmedel trots Kemikalieinspektionens förbud.
Bite Shield är en dosa med små pellets på vilka doftämnet i form av en eterisk olja innehållande Geraniol appliceras. Med hjälp av en liten inbyggd fläkt sprids doftämnet som täpper till fuktreceptorerna och slår ut insekternas luktsinne. Resultatet blir ett mygg- och knottfritt område på cirka 3 meter i radie utomhus. Produkten kan även användas inomhus och täcker upp till 90 m2.
– Med Bite Shield slipper man kladdiga oljor och krämer, som inte alltid har avsedd verkan, för att hålla dessa insekter på avstånd, säger Maria Andersson, Scandinavian Bite Shield AB. Många människor reagerar negativt på de ämnen som ingår i dessa produkter och som skall gnidas in på huden. Vi har presenterat produkten på några mässor och fått ett fantastiskt mottagande.
Bite Shield kan, genom sitt lilla format, användas vid många uteaktiviteter som jakt, golf, vandring, utflykter, liksom vid sommarmiddagar i det fria.
Läs mer: www.biteshield.se
Kommentarer
Skulle vilja veta när ni får in Bite Shield igen Tack
Watski och FM Marin skriver avtal om distribution av tanknivåmätaren Gobius i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.
Watski och FM Marin skriver avtal om distribution av tanknivåmätaren Gobius i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.
Gobius är världens första nivåmätare som mäter från tankens UTSIDA oavsett tankmaterial; rostfritt stål, stål, aluminium, glasfiber eller plast. Tekniken bygger på en patenterad teknik som enkelt kan uttryckas som knacka och lyssna. ”-Varför borra ett hål när det inte behövs?” är ett vanligt uttalande från Gobius-kunder runt om i Europa.
– Gobius nivåmätare bygger på teknik som enkelt och väsentligt underlättar för båtägaren, säger Henrik Wickström, produktchef på Watski.
– Då detta är en del av ledorden i Watskis produktfilosofi ser vi Gobius som en självklar produkt i sortimentet, fortsätter Henrik.
– Watski är ett bra distributörsval som ger en god täckning i Sverige, Norge, Danmark och norra Tyskland, säger Torkel Bergström, marknadschef på FM Marin.
Gobius finns i två varianter. Pris från 1995:-
Läs mer: www.gobius.se
Volvo Powertrain (AB Volvos “motorfabrik”) tecknade 18 maj ett avtal med tjänstemannaorganisationerna i Köping angående arbetstidsförkortning med inkomstreduktion. Avtalet innebär att varslet om uppsägning av 25 tjänstemän dras tillbaka. Dessutom har Volvo Powertrain nått en preliminär överenskommelse med IF Metall i Skövde och Köping om arbetstidsförkortning med inkomstreduktion. En slutgiltig överenskommelse med IF Metall skulle medföra en hävning av varslet som lades den 22 april och omfattade 600 personer.
Avtalet med tjänstemannaklubbarna i Köping löper från den 1 juni 2009 till och med den 30 mars 2010. Arbetstiden sänks med 20 procent, lönen sänks med maximalt 10 procent under avtalsperioden och årets lönerevision omvandlas till tid som används för att lägga ut stoppdagar. Företaget garanterar även att inget nytt varsel läggs under avtalstiden.
Avtalet gäller 180 tjänstemän i Köping. Ledningsgruppen för Volvo Powertrain i Köping, omfattas också av avtalet.
Ledningsgruppen för Volvo Powertrain i Skövde samt den svenska divisionsledningen kommer att följa intentionen i tjänstemannaavtalet.
Det är Volvo Powertrains ambition att träffa ett avtal om arbetstidsförkortning också med övriga tjänstemän inom företagets svenska division.
Företaget har också nått en preliminär överenskommelse med de lokala IF Metall-klubbarna i Skövde och Köping avseende arbetstidsförkortning med inkomstreduktion. Om överenskommelsen resulterar i ett avtal kommer varslet från den 22 april att dras tillbaka i sin helhet. Varslet omfattar 350 kollektivanställda i Skövde och 250 i Köping. IF Metalls medlemmar kommer att rösta om avtalet under nästa vecka.
Den preliminära överenskommelsen omfattar 2 450 arbetare i Skövde och Köping.
”Det är viktigt och bra för Volvo att vi har träffat vårt första avtal om arbetstidsförkortning”, säger Peter Karlsten, verkställande direktör för Volvo Powertrain. ”Med arbetstidsförkortning kan vi övervintra på en anpassad kostnadsnivå, behålla kompetensen i företaget och öka produktionstakten snabbare när vändningen kommer.”
Ett nytt sjökort över området kring Strömstad har utkommit från Sjöfartsverket. Det nya kortet, nr 937 Idefjorden – Strömstad, är i helformat, har skala 1:50 000 och utgör i princip en sammanslagning av de två små korten 935 och 936.
Sjökort 935 och 936 kommer därför inte längre att utges. Kortets special över Strömstad sträcker sig betydligt längre västerut än den special som fanns i sjökort 935.
Det nya sjökortet 937 har följande utbredning:
NV hörnet a) 59 07,7N 10 46,8E
NO hörnet b) 59 07,7N 11 40,5E
SO hörnet c) 58 49,5N 11 40,5E
SV hörnet d) 58 49,5N 10 46,8E
Länk: www.sjofartsverket.se
Yttre Tistlarna och Grönskären har utsetts till hänsynsområden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Det innebär att de populära naturhamnarna blir ännu bättre för båtfolk som vill ha lugn och ro. – Nu fördubblar vi antalet hänsynsområden i länet, säger länsöverdirektör Göran Bengtsson. Vi vill förtydliga allemansrätten. Alla ska ha rätt till att kunna njuta av vår skärgård utan att störas av hög musik, bullrande motorer och svallvågor från snabba båtar. Det handlar om respekt för naturen och stillheten.
Yttre Tistlarna ligger allra längst söderut i Göteborgs kommun och Grönskären ligger utanför Härön i Tjörns kommun. Att just dessa platser nu utsetts till hänsynsområden är ett resultat av ett noggrant utredningsarbete.
– Det är en kombination av geografi, popularitet och remissutlåtanden, säger Kerstin Harvenberg, länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen. Vi vet att våra två tidigare hänsynsområden, Sandryggen/Getryggen utanför Fjällbacka i Tanums kommun och Vasholmarna utanför Grundsund i Lysekils kommun, uppskattas mycket av besökarna. Inte minst genom enkätsvar och reaktioner vid vår monter under Båtmässan.
Hänsynsområden kommer att utses på flera håll längs den svenska kusten och bygger mycket på frivillighet.
– Jag är övertygad om att den sociala kontrollen gör att rekommendationerna efterlevs, fortsätter Kerstin Harvenberg. Skyltar informerar om vad hänsynsområdet innebär och tillräckligt många som sökt sig till platsen har gjort det just för att få lugn och ro. Med tanke på att kustlinjen mellan Göteborg och Strömstad är 150 mil lång är det inte orimligt att det finns fyra fredade oaser som alternativ.
Länk: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Pressrum/nyheter/2009/2009-05-18.htm
Telefonica Black (bilden) behåller sin knappa ledning på 3 Nm i Volvo Ocean Race på väg mot Irland. Fältet rör sig ganska långsamt framåt och Ericssons båda båtar hänger med bra. På tisdagseftermiddagen låg Ericsson 4 trea (4 Nm efter leare) och Ericsson 3 var femma (12 Nm efter ledaren).
Båtarna seglar på i farter på under 10 knop. Det behövs ett rejält vindskifte med kraftiga vindförändringar för att något dramatiskt ska inträffa och för att fältet ska börja spridas ut. Troligen kommer detta inom ett dygn eller två när båtarna drar norrut.
Här är den senaste pressreleasen från Race Office:
Telefónica Blue Leg Seven Day 3 QFB; received 18.05.09 1528 GMT
Posted: 18 May 2009 07:38 AM PDT
Not much to report, still sailing in thick fog and having a very close race, where everybody can win at the scoring gate – it will be another cliff-hanger. You win and you will be happy, you lose and still you might think you sailed ok, but losing is losing.
Of course we set our hopes and minds on the maximum score and we are fighting for every meter. Now that that the wind has dropped, it is not as cold anymore, nearly pleasant on deck. Still can’t see any of the other boats, just keeping an eye on the radar. Last night we were only a few meters apart from what we thought was Ericsson 4. You could barely see their lights but could hear the sheets getting eased, great carbon drums are these boats. I think we both thought this was a bit too close as we separated quickly again. The guys are all in good shape, and we are in a full routine again. Doesn’t take too much time to forget all the luxury from ashore.
Bouwe Bekking – skipper
Ericson 4 Leg Seven Day 3 QFB: received 18.05.09 1524 GMT
Posted: 18 May 2009 07:24 AM PDT
Cold and foggy as usual in this area! Yesterday was an interesting day with close racing between the five front runners, especially at Sable point, where current was quite strong and we had fishing pods everywhere!!
We were passing PUMA through to windward when we caught a couple of them that nearly stopped the boat, quite demanding trying to avoid them as they were so close to each other and some of them had long floating lines. Once we caught them they go around the keel and you can see the buoy coming at full speed. One of them jumped on our stern wake and nearly hit me while I was in the aftermost part of the cockpit looking how the buoy cleared around the rudder. Fortunately, the other boats were dealing with the same problems and could see their bows going up and down trying to avoid them!
Luckily we were well clear of this area when the night came. It has been quite a radar game with the competition during the night and we did pretty well gaining a bit on the front boats. There is not to much left to the scoring gate so every meter counts!
We have been dealing with some weed that we have in the keel, nothing major but something that you want to get rid off. It has been there for more than 24hours now, but if we decide to back down it will cost us too much so close to the gate. Let’s see what we can do to get rid of it without slowing down.
This morning we identified a big object on the water. Approaching we could see was the back of a whale that was probably sleeping as it dived slowly when we approached. We only passed a couple of meters away and for me it was the closest we had been to one in this race so far.
Horacio Carabelli – trimmer
Kommentarer
Hallå! Jag, Vikotria, Har planer på att öppna ett café i Mariefred. Vart vänder jag mig för att kunna anmäla mitt intresse av hyrning av lokal?
Mvh Viktoria
v.hog@hotmail.com
070-7795059