nyhetstest

Efter Hallberg-Rassys erfarenhet från hela 2 145 levererade 31-fotare och det positiva mottagandet av HR 372 presenteras nu helt nya Frers-ritade Hallberg-Rassy 310. Hon ersätter framgångsrika Hallberg-Rassy 31 Mk II, som byggts i 16 år och 2006 fick betyget ”Bäst i test” i jämförelse med nya konstruktioner i samma storleksklass.

Den nya modellen är lättseglad med sitt tidsenliga skrov och moderna segelplan med en endast lätt överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillbehör. En Code Zero eller en gennaker kan föras mellan masttoppen och ett borttagbart bogspröt.

Rullfocksanläggningen Furlex TD med underdäcksmonterad rulle är standardutrustning. Akterstagssträckare är standardutrustning och kraftigt utväxlad med 1:24. Toppvant och undervant är separerade med var sitt röstjärn, för lätt passage på däck och bra skotning av genuafocken. Sittbrunnen är väl tilltagen och hela 2,35 m lång. Det är lätt att kliva ombord akterifrån. Hallberg-Rassytypiska kännetecken som vindruta, integrerad avvisarlist och blyköl på rejält kölsvin är självklarheter.

Skrovet och däcket är sammanfogade genom laminering innan inredningen kommer på plats. Detta ger mycket hög vridstyrka. Fotlisten är i teak och regnvatten samlas ihop och leds i slangar ut under vattenlinjen, för undvikande av smutsränder på skrovsidan.

Inredningen är ljus och luftig för storleksklassen. Det finns totalt så mycket som fjorton ljusinsläpp, alla öppningsbara, med ytterligare två möjliga som tillbehör. I salongen finns två av de totalt fyra skylightsen. Alla nio sidofönster är öppningsbara och av samma storlek som på Hallberg-Rassy 43 Mk II. De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn.

Salongen är lång och bred för båtstorleken. Både L-soffan och den raka soffan är två meter långa. Maststöttan står i direkt anslutning till huvudskottet och stör inte i salongen.

Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen för den som vill in i akterkabinen. Det fins djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är som standard i PlexiCor homogen kompositsten.

Akterkabinen har två öppningsbara fönster och garderob. Kojen är 206 cm lång, 143 cm i huvudändan och 100 cm i fotändan. Förpiken har sin egen byrå och garderob, två öppningsbara fönster samt skylight. Toalettutrymmet har utmärkt ventilation med både öppningsbart sidofönster och skylight, som har mjölkfärgat glas, för att släppa in ljus men inte ovälkomna blickar. Avställningsytan och handfatet är i PlexiCor kompositsten. Holdingtanken kan tömmas antingen i havet eller via däcksuppsugningsbeslag och är standardutrustning.

Tankvolymen är frikostig för båtstorleken och motorn är kraftig med 22 hk / 16,2 kW och vid cruisingfart på 2/3 gaspådrag är räckvidden omkring 360 sjömil.

LED navigationslanternor tillhör standardutrustningen och har låg strömförbrukning, endast en tiondel av traditionella lanternor.
Helt nya Hallberg-Rassy 310 kommer att premiärvisas på Öppet Varv den 21-23 augusti 2009. Pris 1,5 Mkr.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Med AutoPosition PING ready2Go blir det riktigt enkelt att ha full kontroll på sin båt. Slår tjuven till och båten stjäls, kan man med hjälp av AutoPositions enhet följa båtens färdväg och direkt meddela polisen båtens aktuella position.

Enheten kan användas som både stöldlarm och som nödlarm när man är ute på sjön. Stöldlarmet kan utlösas om förtöjning lossnar eller om någon stjäl eller bogserar bort båten. Som stöldlarm får man ett SMS direkt till sin mobiltelefon och man kan på AutoPositions karttjänst på Internet direkt se var båten befinner sig.

Vid en nödsituation eller trängt läge skickas ett SMS med positionsinformation till en eller flera förinställda mottagare. Det är en stor trygghet att veta att någon direkt kan se ens position om det skulle inträffa en olycka.

Systemet är mer än bara ett larm. Det kan också användas för att i efterhand se hur man seglat eller kört. Enheten skickar med inställbart tidsintervall sin position, informationen lagras på AutoPosition server och man kan enkelt med webbkarta se vart man har varit och hur man har seglat eller kört. Om man vill kan man låta sina vänner och bekanta, via karttjänsten på Internet, hålla koll på vart man befinner sig. Det kan vara en trygghet att veta att ens bekanta direkt kan se vart man befinner sig om man skulle behöva hjälp. Möjligheterna med AutoPosition är många, och priset är lågt.

AutoPositions karttjänst AutoPosition@WEB är en modern webbplats med ett brett användningsområde. Den är utformad för att passa de som har ett enklare behov av positionering lika väl de som vill få ut mer av sitt system. Tjänsten innehåller ett flertal funktionsområden:

Positionering- Visar exakt position för båten. På en detaljerad karta ser du direkt var båten befinner sig, och i vilken hastighet den kör.

Historik- Innebär att du kan se var båten har befunnit sig tidigare och hur den har förflyttat sig. Historiken lagras i upp till sex månader.

Larmhantering- Man kan aktivera och deaktivera larm, ange zon som båten skall hålla sig inom mm. Om båten förflyttar sig utanför tillåtet område så skickas ett SMS till en i förväg angiven mottagare, t.ex. till den egna mobiltelefonen eller till en larmcentral.

Kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet fortsätter att slå rekord. Den 9-10 maj är det åter dags för den populära kajakmässan. Alla kommer att vara där. Och de är fler än någonsin. – Alla stora inom kajak i Sverige finns på plats men vi har också besök från bland annat Polen och USA, säger Magnus Fischer på Kajakspecialisten som arrangerar Kajakdagarna tillsammans med Sjöhistoriska museet.

Det är sjätte året som mässan hålls. Den har lockat fler för varje år, liksom kajaksporten.
– Paddling är populärt eftersom det passar alla och alla åldrar, det finns klubbar och kurser för både barn och veteraner. Det krävs förståelse för sjön och säkerheten men så är det med allt båtliv, säger Magnus Fischer.

Under Kajakdagarna kan besökarna kolla in hundratals olika kajaker, träffa andra paddlare, hitta nya kurser och resmål, lyssna på föredrag och se på uppvisningar. För mer vana paddlare anordnas också tävlingar. Även för den som aldrig provat att paddla men är lite nyfiken så finns all anledning att komma till Sjöhistoriska.
– Är man intresserad av att börja så är Kajakdagarna en utmärkt utgångspunkt. Här får man en ordentlig överblick över vilka kurser som finns och vad paddlingen har att erbjuda, säger Magnus Fischer.
Kajakdagarna 2009 vid Sjöhistoriska museet
9-10 maj kl. 11-16. Fri entré!

Hela programmet och mer information på:

Länk: www.sjohistoriska.se

Foto samtliga bilder: Magnus Fischer

Länk: www.kajakdagarna.se

Malö Yachts får del av EU stöd på 2,2 miljoner Euro för utveckling av elektrisk marin hybrid Hybridfordon blir mer och mer populära på våra vägar. Detta har ökat intresset för att anpassa samma teknologi för användande på båtar.

– Även om det idag finns mycket bra komponenter på marknaden för detta ändamål finns det ännu inga helt optimala system som jag skulle rekommendera till båtbyggare, säger Nigel Calder, välkänd marinteknik skribent.

Nigel Calder bestämde sig för att ändra på detta tillsammans med Ken Wittamore, mariningenjör och forskningsrådgivare åt International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA).

Med ICOMIAs stöd har Ken och Nigel anlitat ett expertteam som skall hjälpa dem att fullända ett hybridsystem för marint användande. I november 2008 godkände EU preliminärt ett miljon bidrag på €2.2 och teamet har just i dagarna meddelat att projektet kommer att påbörjas 1 maj 2009.

Del av HYMAR teamet är EnerSys, som tillverkar Odyssey TPPL batterin, Victron Energy för elektronik och utveckling av programvaror; Dave Tether från E-Motion Special Projects för implementering av marina hybridsystem, Bosch Engineering GmbH för hjälp med att fullända systemets ”hjärna och muskler”, Steyr Motors för senaste tekniken inom diesel- motorer och elektrisk maskinteknologi, Bruntons Propellers och INSEAN, ett italienskt forskningsinstitut, för utveckling av propellrar i världsklass och Malö Yachts i Kungsviken på Orust för över 70 års erfarenhet av att bygga båtar.

– För Malö Yachts kommer Projekt HYMAR innebära en hel del nytänkande och utbyte av värdefulla erfarenheter inom teamet, förutom det beviljade EU stöd som företaget får ta del av. Som bonus kommer projekt HYMAR också att förstärka vårt företags position på världsmarknaden, säger Ulf Mattsson på Malö Yachts.

– Detta är ett dream team för marin hybrid utveckling” säger Nigel Calder.

– Vi är oerhört lyckligt lottade att ha EU:s stöd och jag känner mig mer och mer säker på att vi om två eller tre år kommer att ha teknologi för ett brett urval av hybrid system och andra relaterade produkter för motorbåtar, segelbåtar och små kommersiella båtar från 10m till 30m.

Länk: www.maloyachts.se

När GKSS Olympic Class Regatta seglas i Långedrag i helgen är det för flera av fjolårets OS-seglare också nystarten och den första tävlingen efter OS. Daniel Birgmark, finnjolle, är åter tillbaka på banan och även Rasmus Myrgren, laser, som efter OS tagit en time-out från seglingen finns med i startlistan, dock utan en specifik satsning.

– Det är alltid svårt att släppa seglingen när våren kommer, så jag är med för att det är roligt och för att känna efter lite, men någon satsning gör jag inte just nu, säger han.

Bland fjolårets OS-seglare dyker det i helgen också upp några nya konstellationer. 49er-besättningen Jonas Lindberg och Kalle Torlén deltar i regattan men i varsin båt. Jonas seglar med sin gamla gast Jens Hermansson och Kalle seglar tillsammans med Charlie Ekberg.

Karin Söderström, som efter OS bytte båtklass till 470, gör i helgen tävlingsdebut i 470 tillsammans med Martina Söderbom.

Över 100 båtar kommer att delta i regattan som för första gången också erbjuder matchracing för damer i tremansbåt, detta sedan matchracing från och med 2012 är en av damernas OS-klasser.

Deltagare från SWE Sailing Team
Finnjolle
Björn Allansson, GKSS
Daniel Birgmark, GKSS

Laser
Arvid Claeson, KSSS
David Jonsson, KSSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Johan Wigforss, GKSS
Max Salminen, KSSS
Rasmus Myrgren, GKSS
Victor Västernäs, GKSS

470
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS

49er
Carl P Sylvan/Niclas Düring, GKSS
Jonas Lindberg/Jens Hermansson, GKSS
Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS

Laser radial
Cecilia Jonsson, GKSS
Josefin Olsson, GKSS
Sara Sigvardsdotter, GKSS

Länk: www.gkss.se

I år fyller Strömma Kanalbolagets fartyg s/s Drottningholm och m/s Angantyr 100 år. Fartygen byggdes för transport i Stockholm, och har under årens lopp kommit till användning både för militärer under andra världskriget och för sommargäster i Stockholms skärgård. I dag går s/s Drottningholm och m/s Angantyr från Stadshuskajen till Drottningholms slott. Båda fartygen går även att chartra för privatpersoner eller företag.

– Det är två damer som åldrats med värdighet som vi nu stolt gratulerar på 100-årsdagen. Att glida fram i Mälaren till ljudet av ångmaskinen från Drottningholm är en fantastisk sommarupplevelse, säger Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart AB.

Samtidigt som två av fartygen firar 100 år fyller Strömma Kanalbolaget 40 år. Bolaget bildades 1969 och såg till att ångfartyget Drottningholm (som då hette Valkyrian) restaurerades och kom i trafik igen. Strömma Kanalbolaget har många gånger räddat sekelskiftesfartyg från skrotning och numera finns 30 fartyg i rederiets flotta, alla med sin egen bakgrund och historia. Båtarna har blivit välkända profiler i Stockholms hamnar och i farleder i skärgården och Mälaren.

Från kollektivtrafik till utflyktsbåt
Fartygen Drottningholm och Angantyr är systerfartyg och byggdes som ångfartyg år 1909 på Motala Mekaniska verkstad. Under namnet Valkyrian gick Drottningholm på trafik till den nybyggda villastaden Lidingö, medan Angantyr gick till Essingeöarna.

Tåg och bussar ersatte så småningom båtarna i Stockholms kollektivtrafik, och de båda fartygen tjänstgjorde i stället bland annat i skärgårdstrafiken, och var utlånade till försvaret under andra världskriget. De hann bli ordentligt nedgångna innan de övertogs av Strömma Kanalbolaget, som ombesörjde en upprustning till glädje för både Stockholmare och för inresta besökare.

S/s Drottningholm drivs fortfarande med ånga och går i dag på Stockholms äldsta ångbåtslinje till Drottningholms slott. I högtrafik gör s/s Drottningholm fem dagliga turer mellan Stadshuskajen och Drottningholms slott, och varje säsong tar hon cirka 60 000 passagerare.

– I dag ger våra fartyg en fantastisk möjlighet att åka på utflykt i skärgården eller Mälaren, men det ger även en extra dimension att tänka att båtarna var en del av Stockholms kollektivtrafik för 100 år sedan, säger Peter Henricsson, divisionschef Strömma Turism & Sjöfart AB .

Länk: www.stromma.se

Axtech blir genom sitt varumärke redKnows partnerföretag till Cancerfonden i Mustaschkampen 2009. Kampanjen, som pågår 1-31 maj, har till syfte att öka medvetenheten om prostatacancer och samla in pengar till forskning. Cancerfonden vill få svenska folket att engagera sig i kampen mot sjukdomen, som är Sveriges vanligaste cancerform. Det kan man göra genom att starta en insamling eller helt enkelt odla mustasch.

Under maj löper Mustaschkampen parallellt med Ystad-Haparanda, Robert Aschbergs och Gert Fylkings vandring genom Sverige för att samla in pengar till Cancerfonden. redKnows bidrar där, från och med maj, med ett system för spårning samt en kartfunktion till Ystad Haparanda-projektet. Med hjälp av spårsändaren redKnows MiniFinder går det att följa exakt var Robert Aschberg och Gert Fylking befinner sig på promenaden ifrån några olika websidor. Det skall göra det enkelt för alla som vill ha möjlighet att promenera med en bit i hemtrakten, eller skänka pengar.

– Vi tvekar inte när vi får möjligheten att engagera oss i en så viktig fråga som prostatacancer. Det är Sveriges vanligaste cancerform och drabbar många direkt eller indirekt, säger Åsa Eklund marknadsansvarig på Axtech. – Att vi är ett litet företag betyder inte att vi inte kan bidra. Vi kommer arbeta hårt för att sprida budskapet vidare i Mustaschkampens anda, säger Åsa

Axtech skänker redKnows MiniFinder-produkter till Cancerfondens webauktion (cancerfonden.se/mustaschkampen), där intäkterna går till fondens insamling. Under Mustaschkampen går dessutom 50 kronor för varje såld MiniFinder Live till Cancerfonden.

– Vår produkt, MiniFinder används vanligtvis som ett spårande larm monterat i fordon, men fungerar lika bra att ha i fickan i ett sådant här syfte eftersom den är liten och lätt, säger Anders Jonsson, utvecklingsansvarig på Axtech.

Följ Ystad-Haparanda promenaden via karta med aktuella positioner på:

Länk: cancerfonden.se/sv/Mustaschkampen/Ystad-till-Haparanda/

Länk: tv8.se/ystadhaparanda
redknows.se

redKnows är ett svenskt varumärke för spårande GPS-larm som ägs av Axtech AB. Larmen placeras vanligtvis i stöldbegärlig egendom, som båtar, MC och andra typer av fordon. redKnows skickar larm med positionen på karta till din mobiltelefon om egendomen flyttas eller störs. Den kan spåras när som helst. Mer information på:

Länk: www.redknows.se

Kamasa Tools lanserar nu tre digitala momentnycklar med funktioner som ”peak” för att indikera högsta momentvärde och ”tracking” för att mäta moment kontinuerligt. Momentnycklarna är även anpassade för vinkeldragning.

Vid normal användning börjar Kamasa Tools digitala momentnycklar larma med både ljudpuls och diodblink redan vid cirka 70 procent av önskat åtdragningsmoment – larmet ökar sedan takten upp till full ton och stadigt sken vid 100 procent.

– Digitala momentnycklar ger ett mycket exakt resultat. Du kan enkelt dra åt bultar med mycket hög precision, säger Ola Gustafsson, produktspecialist på Kamasa Tools vid KG Knutsson AB.

På bilderna syns en av de tre nya momentnycklarna från Kamasa Tools,K 2752 Momentnyckel 1/2 Dig. 40-200Nm. I sortimentet ingår även K 2750 Momentnyckel 3/8 Dig. 27-135Nm samt K 2751 Momentnyckel 1/2 Dig. 27-135Nm.

Teknikfakta:
Digital momentnyckel med peak och tracking funktion samt vinkeldragning
Enkel inställning av önskat moment med +/-2% noggrannhet
Mäter även kg-cm, kg-m, lb-in, lb-ft
Display med belysning
Stänger av automatiskt efter 80 sekunder
Total batteridrifttid cirka 110 timmar
Längd: 480mm
Pris i butik, från 2 885 kronor exkl. moms.

Länk: www.kgk.se

Den klassiska Seglarskoj Sebago Docksides fyller i år 40 år. Detta firar generalagenten bland annat med en tävling där förstapriset är ett par (förhoppningsvis nya) Docksides.

Tävlingen har temat “Jag och mina Docksides”. Den som vill vara med och tävla går in på generalagenten Trendmarks hemsida och skriver en berättelse om sina bästa historia tillsammans med de klassiska dojjorna.

I potten ligger ett par sprillans nya Docksides.

Länk: www.sebago.se

Nu har Ekomarine startat en företagsprofil för båtbottenfärgen Neptune Formula på Facebook. Tanken är att skapa en samlingsplats för det miljöintresserade båtfolket på internet.

– Färgbranschen är ibland lite hemlighetsfull, men det vill inte vi vara, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Båtägarnas åsikter och engagemang är ju det viktigaste för oss inte minst i utvecklingen av våra produkter. Exempelvis har vi i år frivilliga båtägare som testar färgen på Västkusten, där Neptune Formula ännu inte har lanserats.

På Neptune Formula-sidan på Facebook ska kunder och andra intresserade kunna få information om företaget och produkterna, föra diskussioner med varandra och kommunicera direkt med dem som utvecklat färgerna. Ekomarine kommer även att berätta om specialerbjudanden och intressanta nyheter.

För att gå med behöver man ha ett Facebook-konto och sedan är det bara att registrera sig som Neptune Formula-fan. Klicka här för att besöka Neptune Formula på Facebook.

Länk: www.neptuneformula.com

Om Ekomarine
Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA. Ekomarine belönades med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience 2009.

Kommentarer

Matti Palm 09:24:31 2009-05-07

Hejsan. Länken till Facebooksidan är: http://www.facebook.com/pages/Neptune-Formula/73463695911

Nu ger Arne och Heléne Mårtensson ut en bok om sina seglingar världen över i Hallberg-Rassy 62:an Yaghan. Arne och Heléne Mårtensson har arbetat länge inom bankvärlden på höga poster. Arne var ordförande i Handelsbanken och hade flera styrelseuppdrag av dignitet, när de bestämde sig för att satsa på drömmen att segla jorden runt.

Rutten de valde följer i kölvattnet på James Cooks första resa, den som gick västerut runt jorden i de ostliga passadvindarna runt ekvatorn. Men där Cook rundade Kap Horn och kom in i västvindarna fortsätter Arne och Heléne ända ned till det farliga men vackra Antarktis och upp längs Chiles kust i den patagoniska skärgården.

Deras båt Yaghan är en 62-fots Hallberg-Rassy, utrustad med de senaste instrumenten och hjälpmedlen, allt som kan underlätta en segling i dessa relativt ensliga farvatten. Motorn är på 237 hästkrafter och båten kan göra 8 knop i motvind. Tankarna rymmer 2 400 liter bränsle som räcker cirka 1 500 sjömil.

Yaghan har också en fast installerad dator för program som visar båtens framfart och genererar väderrapporter. Seabookdatorn har två hårddiskar som speglas, så att datorn fungerar även om en disk havererar. I princip all viktig navigeringsutrustning är dubblerad för att man ska kunna klara sig även när hjälp är långt borta.

Hur man utrustar sin båt för en extrem jordenruntsegling, hur man gör en riktig väder- och ruttanalys, om de fantastiska naturupplevelserna och framför allt om valet att välja en annan verklighet än finansvärlden, berättar Arne och Heléne i boken “Vid nytt roder”.

Boken utkommer den 27 maj.

Bilden: Hallberg-Rassy 62 “Yaghan” i Antarktis. Foto: Arne Mårtensson.

Valborgshelgen bjöd på spännande seglingar i perfekt väder när årets Spring Regatta avgjordes i Hakefjorden i samverkan mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungsunds Segelsällskap. Johnie Berntsson dubbelsegrade på Hakefjorden i Stenungsbadens Spring Regatta -09

Matchracingseglingarna var uppdelade på två dagar med finalsegling varje dag och genomfördes i samband med Stenungsbadens nyinvigning. Alla deltagare seglade i vackra IOD-båtar, med rötter i det norska trettiotalet.

På Valborgsmässoafton seglade man i knock-out-format i goda vindar, medan första maj med lugnare vindar ägnades åt Round Robin, d v s alla möter alla. Bland de tolv deltagande besättningarna fanns många välmeriterade deltagare, och särskilt inbjudna VIP-gäster i alla båtar. Bland rorsmännen återfanns t ex:

• Rasmus Myrgren, Laserseglare och OS-sexa i Beijing som satsar mot London 2012.
• Anna Kjellberg, förra årets 2:a i Match Cup Sweden, även hon med London-OS i siktet.
• Johnie Berntsson, världselitseglare som nyss tog hem den prestigefyllda Congressional Cup.
8:a på världsrankingen och bäste nordiske matchracingseglare 2009.
• Peter Klock, VD i GKSS och meriterad havs-, ban- och matchracingseglare.
• Sebastian Östling, OS-seglare i 470 som satsar inför London 2012 – i Beijing 2008 blev
det en 15:e plats.
• Niklas Carlzon, trimmer i Berntsson Sailing Team
• Gurra Krantz, välkänd talare, författare, båtbyggare och segelmakare – en av Sveriges mest erfarna
seglare med över 20 års erfarenhet av professionell kappsegling med internationella besättningar.

Båda dagarna stod Johnie Berntsson som slutsegrare efter tuffa duster. I hans besättning på Valborgsmässoafton ingick även Niklas Carlzon, Berntsson Sailing Team, Johan Fredriksson från Stenungsunds segelsällskap, Niklas Patriksson, Cloetta och Christer Bergin, Svenska Mässan. 1 maj bestod besättningen av Fredrik Janson från Stenungsbaden Yacht Club, Joakim Hermansson från tidningen Segling, Ann Kuika från EIM och Sandra Persson från Pelle P.

Länk: www.bsteam.se

Bilder från seglingen och prisutdelningarna. Foto: Lisa Nestorson.

Ska du ut på sjön i sommar? Eniro.se lanserar sjökort som gör det enkelt att hitta information om och kring de svenska farvattnen och planera sommarens semester eller utflykt. Eniro blir därmed först ut med gratis sjökort på Internet. Sjökorten omfattar hela landets kuststräcka samt de stora sjöarna och fungerar som planeringsverktyg för alla som vill ut på sjön.

Sjökorten finns under kartfliken på eniro.se och innehåller data från Lantmäteriet. Detaljinformationen är densamma som finns i kustsjökorten, skärgårdssjökorten, båtsportsjökorten och specialsjökorten. Samtidigt lanseras nya, uppdaterade flygfoton över delar av öst- och västkusten med högre upplösning.

Information från Eniros Gula Sidorna, så som vandrarhem, restauranger och bensinmackar, kan ses direkt i sjökorten. Det är även möjligt att ta ut en rutt genom mätverktyget ”mät sträcka” som visar avstånd i nautiska mil och bäring för varje delsträcka. På sjökorten finns även specialinformation om hamnar och naturhamnar samt ett verktyg som visar position som GPS-koordinater.

– Med sjökorten på eniro.se erbjuder vi ett perfekt planeringsverktyg för alla som ska ut på sjön och bidrar till att öppna upp sjölivet inför sommaren. Genom att visa upp företagsinformation från Gula Sidorna direkt på sjökorten kan användarna enkelt se var närmaste affär eller restaurang ligger. Lanseringen av Sjökort är ytterligare ett steg i att stärka Eniros ställning som det ledande lokala söktjänstföretaget på Internet, säger Mikael Mathison, Produktchef kartor och sjökort på eniro.se.

Tjänsten lanseras idag och kommer att uppdateras allt eftersom.

Länk: www.enirosverige.se

Direktlänk till sjökorten.

Sverige tänker ta revansch mot America i en historisk kappsegling med nybyggda kappseglingsskonerter från 1852. Ett svenskt seglingssyndikat med flera av landets etablerade profiler i segling och näringslivet tar ett unikt initiativ i svensk kappsegling, “The Challenge Sverige-America”. Projektet ämnar, liksom vid seglingen 1852, genom KSSS utmana New York Yacht Club i en klassisk seglingsduell som Sverige förlorade mot America för 157 år sedan.

– Det är en sportslig utmaning på elitnivå, ett kommersiellt affärsprojekt och ett sätt att föra Sveriges kappseglingstradition vidare, förklarar Janne Malmström, en av initiativtagarna.

Kappseglingsskonerten Sverige var världens kanske snabbaste tävlingsseglare 1852, drygt 30 meter lång, med två bakåtlutade master och 30 mans besättning. Den 22 september 1852 utmanade hon America på en kappsegling vid Isle of Wight. America hade året innan vunnit den ärofyllda kappseglingen Royal Yacht Squadron £100 Cup som några år senare gav upphov till America’s Cup. Sverige var en snarlik kopia av America och ledde länge kappseglingen men fick efter ett mindre rigghaveri se sig slagen av America.

Ett svensk seglingssyndikat vill nu ta revansch på America i en ny utmaning år 2012 med nybyggda och identiska kappseglingsskonerter.

– Vi avser att överlämna en utmaning från vårt projekt, genom KSSS till New York Yacht Club, de två klubbar som tävlade 1852. Det är ett femårsprojekt med tre separata mål, en sportslig utmaning i elitklass, en stark kommersiell plattform och att svensk kappseglingstradition förs vidare, förklarar Janne Malmström.

– Båtbygget finansieras helt av privatpersoner med seglingsintresse och den sportsliga delen genom ett näringslivsprojekt som bygger på evenemang och affärsmöten vid kappseglingar i Sverige och USA, förklarar Janne Malmström, vd för bolaget The Challenge Sverige America.

Bakom projektet står en mängd profiler i svensk segling och näringslivet, bland andra två av Sveriges främsta kappseglare, legenden Pelle Petterson och Gurra Krantz, som båda seglat i både America’s Cup och Volvo Ocean Race, samt båtkonstruktören Ocke Mannerfelt.

– Det här är ett fantastiskt roligt projekt, en klassisk kappsegling som har en tydlig koppling till America’s Cup. Vi vill samla seglareliten, näringslivet och historiskt seglingsintresserade i ett gemensamt projekt som tar seglingen Back to the Basics, kommenterar Pelle Petterson.

Tidplanen i projektet The Challenge Sverige-America är att ha finansieringen av båtbygget, ca 50 Mkr, klart till hösten, att bygga skonerten med modern projektteknik under 1,5 år, att segla en Sverige-Tour 2011 och att utmana America i Stockholm och Newport 2012.

Bildtext:
Drygt 150 år skiljer replikan av kappseglingsskonerten America mot en modern America’s Cup-båt.
Copyright. Bilden endast för press.

Så här ser det ut i Sverige: Uppåt 10 000 ton av hushållens farliga avfall är på drift. Då är risken stor att miljögifter sprids i mark och till havs. Exemplen är många och avskräckande. Men insamlingen förbättras ständigt. En sporre är SAKAB AllFa-utmärkelsen som i år delas ut för fjärde gången.

Vinnaren av SAKAB AllFa-utmärkelsen 2009 blir den kommun som kvantitativt och kvalitativt bäst har utmärkt sig inomfarligt avfall-hanteringen från hushållen. Tidigare vinnare är Skinnskatteberg, Öckerö och Sundsvall.

En uppskattning till alla
Initiativtagare till priset är SAKAB som är Sveriges mest kompletta och differentierade behandlare av farligt avfall och förorenad mark. Eftersom insamling är A och O för att avfallet ska få den behandling som krävs, vill SAKAB uppmuntra och sporra kommunerna.

Priset delas ut i samarbete med Avfall Sverige som är den svenska intresse- och branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning.

– Syftet med SAKAB AllFa-utmärkelsen är att avgifta kretsloppen och förhindra spridning av miljögifter. Kan kommunerna förmå hushållen att hålla soptunnorna rena från farligt avfall är det en mycket stor miljövinst, säger Göran Eriksson, vd för SAKAB.

– Vi vill med SAKAB AllFa-utmärkelsen skapa uppmärksamhet kring behovet av insamling och visa vår uppskattning till alla de människor i kommunerna som tar detta på allvar.

Och de nominerade är
I år är nio kommuner och kommunala insamlingsbolag nominerade för utmärkelsen. Det är DalaAvfall, Gästrike Återvinnare, Göteborg, Gnesta, Helsingborg, Järfälla, Kiruna, Örebro och Östersund.

I DalaAvfall samarbetar kommunerna Borlänge, Falun, Hedemora, Gagnef, Leksand, Rättvik, Ludvika, Malung-Sälen, Mora, Smedjebacken, Orsa, Vansbro och Älvdalen.

I Gästrike Återvinnare samarbetar kommunerna Sandviken, Ockelbo, Gävle, Hofors och Älvkarleby.

Åtta nomineringar har gjorts i samarbete mellan SAKAB och Avfall Sverige. Den nionde nomineringen har varit en öppen nominering. Alla aktiva inom insamlingsarbetet i Sverige har haft möjlighet att tipsa om värdiga kandidater.

Detta är farligt avfall
Allt avfall som kan vara explosivt, oxiderande, brandfarligt, irriterande, hälsoskadligt, giftigt, cancerframkallande, frätande, smittfarligt, fosterskadande, genförändrande eller miljögiftigt räknas som farligt avfall. Några typiska exempel är färgrester, batterier, insektsmedel, lim och kvicksilvertermometrar.

Spänd väntan på vinnaren
Den vinnande kommunen utses och prisas i samband med Avfall Sveriges årsmöte i Norrköping den 2-3 juni. Prissumman är 100 000 kronor. Kommunen belönas också med en SAKAB AllFa Plockanalys, som kan användas för att definiera innehållet i kommunens hushållsavfall för ytterligare förbättringar av insamlingssystemet.

Länk: www.sakab.se

Tisdagen den 5 maj kl 12.00 inleds årets utsättning av lax och havsöring vid Stockholms ström. Fiskutsättningen är ett samarbete mellan Vattenfall, Stockholms idrottsförvaltning och fiskeklubbarna Strömstararna och Stockholms Tk.

I årets vårutsättning släpps 5 700 öringsmolt och 14 300 laxsmolt ut i Strömmen. Den 5 och 6 maj kl.12.00 görs utsättningarna vid Strömbron/Operan.

Första veckan i juni görs ytterligare utsättning av 10 000 ettåriga öringar från odlingen vid Gålö. Totalt kommer 176 000 öringar och laxar att utplanteras i Strömmen, i bäckar och i skärgården 2009. Öringen härstammar från Åvaån och Indalsälven, laxen från Indalsälven.

Vårtecken
I april-maj blir den tvååriga lax- och havsöringsungen smolt och gör sig beredd för livet i havet. Det är då som Stockholms stad och Vattenfall gör sina återkommande utsättningar. Smolten präglas på det vattendrag den utplanteras i eller vuxit upp i. På så sätt kan öring introduceras i nya lämpliga bäckar som kan fungera som naturliga barnkammare åt havsöringen i framtiden.

Även vid Strömmen präglas den utplanterade öringen och laxen. Vuxna fiskar återvänder efter ett par år, öringen från skärgården och laxen ända från södra Östersjön. Det är då de skapar det unika fisket i Strömmen.

Utsättningarna skapar ett världsunikt öringfiske i en fantastisk miljö.

För många människor är det en drömupplevelse att lyckas fånga en lax i Strömmen eller en öring bland skärgårdens kobbar och skär. I Strömmen har öringar över 10 kg fångats och lax över 20 kg. Under sommarlovet brukar ungdomar erbjudas att lära sig fisket vid Strömmens Sportfiske på Skeppsholmen.

De fiskar som utplanteras får man enligt lag inte fiska upp ännu, de måste först växa till sig innan de blir lovliga. Minimimåttet för öring är 50 cm, den väger då cirka 1,5 kg. För lax är minimimåttet 60 cm, för gös och gädda 40 cm.

Nya havsöringsbäckar
Bäverdämmen, kvarndammar och annan verksamhet har tidigt berövat många åar i länet sin ursprungliga stam av havsöring. Restaureringsinsatser görs tillsammans med sportfiskeklubbar för att återintroducera öring och idag finns havsöring i ett 50-tal strömvattendrag i länet.

Länk: www.vattenfall.se

I maj öppnar en ny utställning som berättar om hur Vasa konserverades och hur man idag framgångsrikt arbetar för att bevara skeppet för framtiden. Vasamuseet har en över miljon besökare per år vilket utsätter skeppet för hårda påfrestningar. På museet bedrivs världsledande forskning för att motverka nedbrytningsprocesserna. Det bästa vore att ställa Vasa i ett mörkt, syrefritt rum. Men ska man bärga en kulturskatt i världsklass som ingen får se?

När Vasa bärgades 1961 och åter kom upp i luften efter 333 år på havsbotten började en kamp mot naturens krafter. Kemiska och biologiska processer sattes igång i skeppets trävirke och för första gången i världshistorien stod man inför uppgiften att konservera ett så stort träföremål.

Under 17 år besprutades Vasa så gott som dygnet runt med konserveringsmedlet PEG (polyetylenglykol) som ersatte det vatten som fanns i träets celler. Det hindrade träet från att torka och kollapsa. Vasa har kunnat bevaras nästan intakt och världen har idag en ovärderlig kulturskatt. Ingen annanstans finns ett så väl bevarat 1600-talsskepp.

Museets nya permanenta utställning ”Bevara Vasa” berättar om den högteknologiska kamp mot naturens krafter som pågår och om allt som Vasa gått igenom, alltsedan förlisningen 1628. Vad hände på havets botten? Vad hände när hon togs upp? Vad väntar i framtiden? Vad säger forskarna?

– Vi ger djuplodande information om vilka kemiska processer som pågår och vi beskriver det komplicerade arbetet med att konservera ett skrov av Vasas kaliber. För snabbspolsbesökaren finns en tidslinje som fungerar för sig men som också kopplas till resten av utställningen. Tidslinjen slutar dock inte utan tonar ut med plats för nya upptäckter och åtgärder i framtiden, säger Elin Harland som tillsammans med Pia Frände har producerat utställningen.

Den regniga sommaren 2000 kom katastroflarm. Den ökade fuktigheten i skeppshallen skyndade på de kemiska reaktionerna och man upptäckte svavelutfällningar på skeppet och på föremålen. 2003-2006 pågick ett internationellt forskningsprojekt för att förstå de kemiska och biologiska processerna. 2008-2011 kommer ett nytt forskningsprojekt att pågå för att hitta metoder att stoppa dessa processer. Men den kanske viktigaste åtgärden har museet redan gjort genom att installera ett nytt klimatsystem.

– Läget för Vasa är under kontroll tack vare det nya klimatsystemet och våra forskare har fått ett nytt utgångsläge för de åtgärder som behövs för att stävja nedbrytningsprocessen, säger museichef Marika Hedin.

Utställningen ”Bevara Vasa” öppnar 8 maj och är formgiven av Electric Dreams.

Fakta:
Vasas trä innehåller höga halter av järn på grund av de många järnbultar som fanns i skrovet samt lasten av kanonkulor som fanns ombord vid förlisningen 1628. Svavlet kommer från de 333 år då skeppet låg på botten i Stockholms hamn. Vattnet var förorenat på grund av gångna tiders avfallshantering. Svavel kan oxideras till svavelsyra i närvaro av syre och vatten och finns järn påskyndas processen eftersom järn är en katalysator för den kemiska reaktionen. Cellulosa kan brytas ner både genom inverkan av syror och genom angrepp av fria radikaler, som kan bildas i reaktioner mellan järn och luftens syre. Idag innehåller Vasa 2,5 ton svavel och över 5000 järnbultar. Ett internationellt forskarlag arbetar med att stävja nedbrytningsprocessen. Bland annat byts bultarna sakta men säkert ut mot bultar i syrafast stål och kolfibrer, ett projekt som kommer att pågå i många år.

Forskningen om Vasa har erhållit stöd från av forskningsråden VR och Formas, av innovationsmyndigheten VINNOVA, Riksbankens Jubileumsfond och av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Vasamuseet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Marinmuseum och Sjöhistoriska museet.

Länk: www.vasamuseet.se

I marinbranschen är japanska Suzuki välkänt över hela världen för sina utombordsmotorer. Företaget startade dock med helt andra produkter och firar i år sitt 100-årsjubileum. Ett helt sekel har gått sedan Michio Suzuki startade sitt företag år 1909. Suzuki är numera den äldsta motorcykelfabriken i Japan och en av de största motorcykeltillverkarna i världen.

– Suzuki är ett fantastiskt företag med en fantastisk historia. Det hela startade med vävstolar och i dag är företaget världsomspännande, säger Peter Söderhäll affärsenhetschef på KGK Motor.

Det är 100 år sedan Michio Suzuki byggde sin första vävstol i en barrack i tjugoårsåldern. Hans första kund blev hans mor. Affärerna blomstrade snart för Michio och han bestämde sig för att utöka produktsortimentet. 1937 började utvecklingen av en mindre bil och det blev början till fordonsproduktionen som är den verksamhet som Suzuki är känt för i dag.

Första motorcykeln en teknisk sensation
Den första riktiga, egna motorcykeln kom till år 1954. Suzuki frångick tvåtaktsmotorn, som vid den tiden i Japan betraktades som opålitlig och ineffektiv. I stället ritade Suzukis tekniker en 90 cc fyrtaktsmotor med integrerad treväxlad transmission.

Teknikerna hos Suzuki lade särskilt stor vikt vid att göra den lättskött och lättservad. Oljefilter var standard och det var den första japanska motorcykeln som var standardutrustad med hastighetsmätare. För att tillfredställa två marknader gjorde Suzuki två versioner av Colleda. En version hade en tung men stark ram, den andra var av en “sportigare” typ av rör-ram. Än i dag producerar Suzuki ett brett spektrum av motorcyklar för att kunna tillgodose alla marknader.

– Suzuki är en väldigt pigg 100-åring och bygger några av de mest tekniskt fulländade motorcyklarna i världen. Bland de moderna klassikerna finns kraftpaketet Hayabusa och den tidigare koncepthojen B-king, säger Peter Söderhäll.

Länk: www.suzuki.se

Forskare vid Göteborgs universitet har i samverkan med Kemikalieinspektionen och färgtillverkare utvecklat en helt ny, miljövänlig båtbottenfärg som enligt forskarna till nästan 100 procent håller borta havstulpaner. Nästa generation av färgen ska bli effektiv mot all påväxt, utan att organismer i det öppna vattnet och i sedimenten tar skada.

Pressmeddelande från Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet:

De flesta kommersiella färger mot marin påväxt, så kallade anti fouling-färger, fungerar genom att bekämpningsmedel innesluts i färgen för att långsamt erodera i vattnet varvid organismen som försöker etablera sig på ytan antingen dör eller försöker simma därifrån.

Koppar är ett av de vanligaste medlen, med följd att cirka 40 ton koppar varje år sprids längs västkusten.

Forskare vid Göteborgs universitet har nu i samarbete med bland annat Kemikalieinspektionen och färgproducenten International Paint AB utarbetat en ny princip för effektiva båtbottenfärger kallad “post settlement inhibition”, eller PSI. Även här används bekämpningsmedel – men till skillnad från i andra miljöskadliga färger är PSI-medlet hårt bundet till färgens bindemedel så att endast mycket små mängder löses ut i havsmiljön. Genom att tillsätta ett högmolekylärt lösningsmedel i färgen kanaliseras medlet istället direkt till organismen.

Färgen tillåter havstulpanerna att kolonisera bottenytan med sina larver. Anti-fouling-effekten inträder först när havstulpanen försöker fästa tätare mot ytan, och då kommer i kontakt med bekämpningsmedlet som får den att släppa taget (därav beteckningen “post settlement inhibition”). Omfattande tester utförda med frivilliga båtägare visar att PSI-principen fungerar mycket effektivt: koloniseringen av havstulpaner begränsas till minst 90 men ofta upp till 100 procent.

Principen är hämtad från naturliga förebilder där vissa alger använder liknande metod för att undgå påväxt på sina bladytor. Den nya PSI-färgen frisätter försumbara mängder bekämpningsmedel i den marina miljön och den mängd bekämpningsmedel som finns i färgsskikten är förhållandevis låg. När båten tas upp kan PSI-färgen skrapas av och tas om hand med hjälp av de befintliga rutiner som finns i de flesta marinor.

– På sikt hoppas vi kunna bekämpa påväxt även av alger och andra djur med hjälp av PSI-principen. Slutmålet är en marin färgformulering som ska vara effektiv mot all påväxt men ge försumbara ge effekter på andra organismer i den marina miljön, säger professor Hans Elwing vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, som är ansvarig för projektet.

Genombrottet i arbetet med färgen kom då forskarna upptäckte de speciella lösningsmedel som ingår i PSI-systemet.

– Vi hade stor tur när vi gjorde den upptäckten. Samtidigt har det tagit oss tio års forskning för att komma dit vi är nu. Det har varit en väg kantad av många misslyckanden, men det har också funnits en brinnande entusiasm hos mina medarbetare och hos många båtägare, säger Hans Elwing.

Utvecklingen av den nya PSI-principen sker i samverkan med forskningsprogrammet MARINORD som finansieras av NordicInnovation. Forskningen sponsras också av Statens Provningsinstitut i Borås och flera färgföretag. Förhoppningen är att färgen ska finnas i handeln inom två år.

Bildtext: Skrovet på en segelbåt målad med färg som innehåller PSI-substanser, jämfört med obehandlad kontrollyta. Notera den täta beväxningen av havstulpan på kontrollytorna. Båten har legat i vattnet vid västkusten under fyra sommarmånader 2008. Foto: Jesper Löve.

Länk: www.science.gu.se

Kommentarer

yepp 18:38:56 2009-05-05

ser ju rätt lovande ut faktiskt

Marint centrum i Simrishamn står värd för Havsresan 2009 som genomförs 4-17 maj. Då kommer delar av havsbotten utanför Österlen att med hjälp av modern teknik karteras och inventeras på natur- och kulturvärden. Forskare och andra undersöker bl.a. “den sjunkna skogen” utanför Österlens kust och visar olika sätt att göra kartor över marina miljöer.

Havsbotten utanför Simrishamns kust är i dagsläget ett relativt outforskat område och ett av syftena med projektet Havsresan 2009 är att genomföra en inventering och kartläggning av bottenmiljön. Genom att synliggöra havets värld skapas en ökad medvetenhet om de marina natur- och kulturvärden som eventuellt riskerar försvinna i framtiden, menar arrangörerna. Projektet bör ses som en pusselbit i ett bredare arbete för att vårda Östersjöns havsmiljö och det kulturarv som finns gömt under ytan.

– Den övergripande målsättningen med projektet är att visa på värdet av de tillgångar som finns dolda under havsytan, säger Kjell Andersson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola.

Simrishamns kommun och Marint centrum värd för Havsresan 2009
För Simrishamns kommun är projektet Havsresan 2009 en pusselbit bland flera i arbetet för att vårda Östersjöns havsmiljö och bidra till ekologiskt hållbar utveckling. Kommunen menar att ett lokalt engagemang är ett nödvändigt komplement till det mellanstatliga samarbetet runt Östersjön och vill ta sin del av ansvaret för Östersjöns miljö. Ett led i detta är etablerandet av ett Marint centrum. Visionen är att skapa en mötesplats som samlar information, kompetens, kunskap, företagande, kultur och upplevelser knutet till Östersjöns marina miljö. Sannolikt tas det första spadtaget redan i höst.

– En rad aktiviteter och delprojekt arrangeras under året inom ramen för Marint centrum i Simrishamn, med syftet att knyta intressenter till projektet och bidra till att bygga upp verksamheten i Marint centrum. Havsresan 2009 är ett sådant spännande delprojekt, säger Madeleine Lundin, projektkoordinator för Marint centrum i Simrishamns kommun.

Med den senast tekniken i outforskade vatten
I Havsresan 2009 ingår många aktiviteter. 4-17 maj genomförs fältstudier under havsytan utanför Österlen. Sammanlagt medverkar ett trettiotal organisationer, myndigheter, företag och andra aktörer. Även Sjöfartsverket, Kustbevakningen och SGU deltar i forskningsarbetet med egna fartyg. Andra aktörer som medverkar under fältveckorna är företagen Marin Miljöanalys, Sea Labs, LYYN och Aanderaa, liksom Malmö Sportdykarklubb med flera.

Vid undersökningarna används avancerad marin teknik, bl. a. kommer tredimensionella kartor över havsbotten att framställas med hjälp av ett flerstråligt ekolod. Vidare tas akustiska bilder med sidtittande sonarer, liksom traditionella videofilmer och stillbilder. I projektet testas också en ny teknik att förbättra videofilmning under vatten, s.k. Visibility Enhancement Technology (V.E.T.). Dessa tekniker kompletteras med provtagningar och dykinspektioner. Vädret får styra exakt vilka dagar som arbetena görs.

Karteringarna ger bl. a. maringeologerna och biologerna svar på om havsbotten består av sand, lera eller sten samt om botten är täckt av vegetation eller musselbankar. Kulturhistorikerna å sin sida får reda på om det finns några skeppsvrak eller fornlämningar i området.

En gemensam aktivitet är en undersökning av “den sjunkna skogen” utanför Kivik. Genom en grundlig undersökning av “skogens” torvbankar och fossila trädrester hoppas forskarna göra nya, spännande upptäckter. Hur gammal är skogen, finns där dolda stenålderslämningar, vilka djur och växter finns där?

Bland övriga aktiviteter under fältveckorna ingår bl.a. undersökningar av strandzonen i Brantevik samt pedagogiska aktiviteter för barn och ungdomar från kommunens grundskolor. Dessa aktiviteter sker i samarbete med Malmö museer, SEA-U, Österlens museum och Riksantikvarieämbetet Glimmingehus.

Seminariedag för kustkommuner och länsstyrelser
Den 14 maj, mitt under pågående fältstudier, arrangeras en seminariedag för bl.a. kustkommuner och länsstyrelser där framtidens havsplanering diskuteras med bl.a. Claes Pile från Miljödepartementet. Samma dags eftermiddag ges det möjlighet för deltagarna att i mindre grupper besöka olika mät- och miljöskyddsfartyg, samt att tala med representanter för företag, myndigheter och forskare.

– Kunskapen om de förhållanden som råder under havsytan är idag låg, samtidigt som kommunernas behov av underlag för kustzonsplanering är stort, säger Peter Jonsson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola och fortsätter: Modern teknik gör det billigare och enklare att framställa ett bra underlag för planeringen.

Utställning i Simrishamn
Under perioden 20 juli-2 augusti ordnas en publik utställning i lokalen Skeppet, i Simrishamns hamn. På utställningen visas resultat från fältveckorna men också material från deltagare, företag och myndigheter med både allmän information om deras verksamhet och specialframtaget material med anknytning till Simrishamn/Hanöbukten.

Värd för Havsresan 2009 är Marint centrum, Simrishamns kommun. Projektet Havsresan drivs av Teknisk geologi LTH, Lunds universitet sedan 1990.

Fältveckornas deltagare: Simrishamns kommun, Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola, Kvartärgeologi och Arkeologi vid Lunds Universitet, Malmö kulturmiljö, Malmö museer, SEA-U Malmö, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Sveriges Geologiska Undersökningar, Malmö sportdykarklubb, Sea Labs Stockholm, Marin Miljöanalys AB Göteborg, LYYN AB Lund, Aanderaa AB, DHI AB Lund, BioMaringruppen Lund, IK Foundation, Österlens museum, Riksantikvarieämbetet Glimmingehus m.fl.

Läs mer om fältaktiviteterna inom Havsresan 2009, temadagen den 14 maj 2009 och Marint centrum på www.havsresan.se och www.simrishamn.se/naringsliv/marint-centrum.

Kommentarer

John Nordström 19:24:33 2009-05-04

Inge Lennmarks senaste nerladdning från den 17 april 2009 är mycket intressant:

http://www.lennmark.se/Bocker/Inneh_o_nedladdn/Frameset_se.htm

I hans pågående bok finns foto av tall-stubbarna på bottnen utanför Ravlunda-fältet.

I augusti kommer världens snabbaste båtar till Göteborg för en av deltävlingarna i Powerboat P1 World Championship 2009: Scandinavian Grand Prix of the Sea. Inom båtsporten är detta lika stort som en formel 1-tävling och de tävlande offshorebåtarna är lika extrema som sina motsvarigheter på land.

Att arrangörerna valt Göteborg för den tredje deltävlingen i serien är en bekräftelse på stadens starka ställning som evenemangsstad. Förra året var det premiär för Göteborg City Race, en STCC-tävling med miljöprofil mitt i stan och Scandinavian Grand Prix of the Sea får ett liknande upplägg. Miljöfrågan är prioriterad även nu och en miljöutredning har gjorts som grund för evenemanget.

Scandinavian Grand Prix of the Sea är den tredje deltävlingen i världsmästerskapsserien och arrangeras 7-9 augusti. På Frihamnspiren mitt i stan blir det ett evenemangscentrum med teamdepåer och vattensportaktiviteter. Här är publiken nära de 20-talet båtarna och kan följa tävlingarna via storbildskärmar. Själva tävlingsbanan ligger vid Saltholmen och Långedrag och tävlingarna avgörs i två klasser med tillsammans fyra lopp.

– Skandinavien, men speciellt Sverige, är en viktig marknad för oss som är en växande organisation, säger Asif Rangoonwala, ägare och VD för Powerboat P1. Sverige har högst antal båtar per invånare i Europa och är en prioriterad ort i vår tävlingskalender. Vi har ett nära samarbete med Mario Hytten på Admirantys AB i Göteborg som är lokal arrangör och representant för vår organisation. Vi tror att Göteborg kommer att bli en idealisk plats för att visa upp våra världsmästerskapstävlingar som ett förstklassigt sport- och underhållningsevenemang.

– Jag är speciellt glad över att P1-organisationen kommer att offentliggöra ett nytt miljöinitiativ innan tävlingshelgen. Det är viktigt för staden och har gjort mitt jobb som lokal arrangör betydligt enklare, säger Mario Hytten på Admirantys. Detta blir en stor händelse som stärker Göteborg som evenemangsstad.

Länk: www.powerboatp1.com

Havets Hus i Lysekil är en av Västkustens mest besökta marina sevärdheter. Placerat mitt i stan och intill gästhamnen bjuder Havets Hus på massor av spännande upptäckter för hela familjen och kanske främst barnen. I år har Havets Hus fått flera nya, spännande djur att visa upp.

De nya djuren som förevisas på Havets Hus i Lysekil är:

Havsaborren (Dicentrarchus labrax) liknar gösen men är mer grå i färgen med en svart fläck på gällocket. Det är en relativt sällsynt gäst i Skagerack och Kattegatt men är en mycket eftertraktad sportfisk söderut i Europa längs hela Atlantkusten, Medelhavet och Svarta havet. Även i Norge dyker den upp ibland. Vi har fått vår havsaborre från Risör Akvarium i Norge. Den kan väga upp till 14 kilo med en längd på ungefär 1 meter. Den lever i kustnära vatten på 10-100 meters djup. Under våren och sommaren närmar den sig stränderna och kan även gå långt upp i flodmynningar. På senhösten drar den åter till havs. Leken äger rum under vår och sommar, såväl i havet som i bräckt eller sött vatten. Tillväxten är snabb och vid höstens slut vandrar ungarna ut i havet. Unga havsaborrar lever främst av räkor och blötdjur medan vuxna individer äter fisk.

Limamusslan (Acesta excavata) är Sveriges största mussla. Den kan bli uppemot 20 cm lång. Den har två relativt tunna ljusa skal, medan kroppen är vackert orange med långa tentakler som den använder för att fånga mat. Arten lever på hårdbotten, gärna under utskjutande klippor på 40 till 800 meters djup. Arten kräver en stabil miljö med temperaturer på 6-8 grader och en salthalt på ca 35 promille. I Sverige finns Limamusslan främst i Kosterfjorden, utanför Strömstad där den ofta hittas på djupa korallrev (Lophelia pertusa). Annars finns den i nordöstra Atlanten, från Island till södra Europa. Tidigare ansåg man att arten var relativt ovanlig, då man sällan fick upp dem vid trålning. Men med moderna tekniker så som undervattensfilmning med ROV (liten ubåt som styrs från båten), har gjort att man upptäckt stora ansamlingar av arten på de djupa klipppväggarna i Kosterrännan.

Tretandskrabban (Geryon tridens) påminner lite om en stor strandkrabba men har en bredare ryggsköld med tre tydliga taggar på var sida om ögonen och relativt långa och smala ben. Den är ofta rödbrun till färgen och lever nedåt 100 meters djup på lerbottnar där den gräver gångar på liknande sätt som havskräftor gör. Den finns i bl.a. Skagerrak och Kattegatt där man då och då fångar den vid bottentrålning. Även i Gullmarsfjorden påträffas arten. Det är dock sällan som arten dykt upp i Havets Hus akvarier.

Påfågelmasken (Sabella pavonina) är en havsborstmask som kan bli 25 cm lång. Kroppen skyddas i ett mjukt, långsmalt rör som masken bygger av sand, lera och slem. Röret sitter oftast fast nedtill vid en sten eller ett skal. Masken visar oftast bara sina fjäderformade tentakler som bildar en tät krona runt munnen, vilket ser ut som en blomma. Tentakelkronan kan bli 10 cm i diameter. Tentaklerna har ofta mörkröda, bruna eller lila tvärband. Huvudet är litet med små ögon. Den gråa, lila eller orange kroppen smalnar av och plattas till bakåt. Den lever på 5 till 750 meters djup på alla typer av bottnar.

Fynden kommer från:

Limamussla: Akvariet på Sven Lovens center för marina vetenskaper -Tjärnö

Havsaborre: Risør akvarium, Norge

Tretandskrabba: Sven Lovens center för marina vetenskaper – Kristineberg

Påfågelmask: Gullmarsgymnasiets marinbiologelever och lärare

Havets Hus är tacksamma för att kunna visa upp och berätta om dessa unika djur.

Läs mer om Havets Hus på www.havetshus.se

Pierre Lundin från Sverige var med i det vinnande teamet Drakkar Inshore, som segrade i Rouens 24-timmars båtrace på floden Seine. Klockan 16 gick teamet i mål med mindre än ett varvs marginal till tvåan. Detta efter en fenomenal uppkörning under de sista två stinten.

Pierre som körde det näst sista fick tillåtelse att gasa för att komma ikapp. Fortfarande med behärskning förstås, utan att komma i mål vinner ingen. Svensken plockade 5 placeringar genom att köra c:a 10 sekunder snabbare per varv än planerat. Det behövs god planering för att få att allt hålla hela vägen. Teamet låg mellan andra och femte plats hela loppet innan. Först när det var 18 minuter kvar av de 24 timmarna gick man upp i ledningen. Oerhört taktiskt rutinerat. Pierre var en av fyra förare i teamet.

Pierre Lundin kör normalt VM-serien i Formula 1 på vatten. Han har visat sig vara en enormt pålitlig förare. Han har väldigt sällan brutit och plockat poäng i princip i varje tävling. Han som bäst tagit en sammanlagd fjärde plats 2007. Pierre har tävlat sedan 12 års ålder och tagit en mängd mästerskap, varav världsmästartiteln i F2
1998 bör räknas som tidigare toppnotering.

Rouens 24-timmarsrace är legendariskt, det är 46 gången det körs! Det kräver uthållighet, planering och en viss tur. Under racet passerar flodpråmar, det finns alltid risk att korsande vågor kan ställa till det när man minsta anar. Ett annat ovanligt moment är att köra i mörker med strålkastare på båtarna.

Tävlingens hemsida:
http://www.24heuresrouen.com

Pierres Lundins hemsida:
http://www.lundinf1racing.se

Var med i vår tävling här på Båtlivs hemsida och du kan vinna en fin Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr! Tävlingen finns längre ner på den här sidan. Frågan är enkel att besvara för alla som har någon form av nautisk utbildning.

Navigatorn är en Magellan Triton GPS.

Mer info på Magellans hemsida:

www.gpsatwork.se

Gustav Hallén fick nyligen det presigefyllda “Red Dot” Design Award för “Arrow Hanger” som tillverkas och säljs av Design House Stockholm. Som grädde på moset har MoMA (Modern Museum of Art) tagit in Arrow i sitt sortiment. Den kommer att sälja i deras butiker från och med 2009.

– En perfekt lösning för en modern klädhängare, säger Gustav Hallén. Den går att använda både i utfällt som infällt läge samtidigt som det är en iögonfallande och dekorativ inrenings¬detalj. Hänger du upp flera så skapar du ett mönster.

– Idén kom då jag var ute och seglade. När jag satt på bomkapellet, klättrat ner och fällt in maststeget mot masten kom jag att tänka på att maststegsprincipen bör vara en perfekt konstruktion för en modern klädhängare. Men för att det skulle vara en riktigt bra idé så måste hängaren gå att använda även i infällt läge. Det är det som gör Arrow Hanger unik. I infällt läge (2,5 cm från väggen) har du tre rejäla krokar att hänga kläder på. När du får gäster så fäller du ut armen och kan hänga på galgar. Samtidigt har du två rejäla krokar kvar på väggen att hänga på.

Tanken var främst att kroken skall vara en inredningsdetalj till hem och offentlig miljö. Men varför inte hänga badrocken, tamparna eller fiskeredskapen på kroken i sjöstugan?

Red Dot design award är en stor internationell designutmärkelse som delas ut av Design Zentrum, Tyskland. Syftet med priset är att hylla ”outstanding design” kvalité och trendsättare. Vissa kallar priset för “Designernas Nobelpris”. Sedan 1955 har designers och producenter kunnat söka priset som presenteras på den årliga ceremonin i Aalto �eatre i Essen. Vinnande produkter presenteras i Red Dot Design Museum vid Zollverein World Cultural Heritage i Essen. Det äldsta av de tre priskategorierna är produkt design. I årets tävling deltog ca 1400 företag från 49 länder med totalt 3,231 bidrag.

Arrow Hanger är tillverkad i pulverlackerad aluminium och den kommer i svart, grå, vit, röd, grön. Lackade skruvar och plugg medföljer.

Länk: www.hallendesign.se