nyhetstest

Vid en kort provtur på Mallorca har Båtliv fått känna på en av de senaste årens intressantaste motorbåtsnyheter: Bavaria 46 Deep Blue. Båten är väldigt intressant eftersom den står för ett helt nytt formspråk. Det är också den största motorbåt som det tyska varvet har presenterat.

46 Deep Blue från Bavaria presenterades i våras på flera båtmässor i Europa. Ingen visste då hur båten skulle vara att köra, men linjerna lovade en spännande upplevelse.

Denna 14,2 m långa motorbåt har konstruerats i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Designteamet har skapat ett nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum. Enligt Bavaria sätter båten en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt.

Det vi slogs av var hur lättkörd båten är. För framdriften står två stycken Volvo Penta D6-370 hk dieselmotorer med drev. Båteä är enkel att hantera och föjsam i sjön. Vi hade lugnt väder vid vår provtur, men båten slog inte någon gång hårt i den lilla motsjö som vi upplevde.

Skrovformen ger en mycket stor volym invändigt och i sittbrunnen är det verkligen gott om plats.

Priset i Sverige är cirka 3,5 Mkr.

Länk: www.bavariasverige.se

Trots att många fiskare inte längre fiskar efter torsk i Östersjön drabbas de av begränsningar i sitt övriga fiske på grund av EU-regler som införts för att rädda torsken. Därför har Fiskeriverket beslutat förbättra villkoren för det småskaliga fisket i Östersjön.

År 2005 infördes ett EU-krav på särskilt tillstånd, så kallat torskfisketillstånd, i Östersjön. Efter en regeländring 2007 innebär det ett förbud mot att fiska med redskap med en maska på 90 mm eller mer från en båt som är mer än åtta meter lång. Men förbudet, som ska rädda torsken, kan istället motverka ett hållbart fiske efter gös och andra arter.

Fiskeriverket har därför, inom ramarna för EU:s lagstiftning, beslutat ändra vissa regler för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön.

Fiskeriverkets beslut innebär att kravet på torskfisketillstånd endast ska omfatta den som fiskar med trålredskap med en maska på 105 mm eller mer, liksom bottensatta nät, insnärjningsnät eller grimgarn med maska på 110 mm eller mer. För redskap med en maskstorlek mellan 90 och 105 respektive 110 mm gäller fortfarande EU:s begränsningar, vilket innebär att det antal dagar fiske får bedrivas är begränsat efter fiskeområde och att bifångsten av torsk inte får vara mer än 3 procent. Därmed underlättas fisket efter andra arter än torsk, till exempel gös.

Beslutet innebär också att Fiskeriverket kan dela ut extra tillstånd till mindre fartyg som fiskar med passiva redskap i delområde 29-32 i Östersjön- så länge det finns outnyttjad kapacitet (kilowatt). Tilldelningen sker efter ansökan och endast till fartyg under 12 meters längd.

De nya reglerna träder i kraft 18 maj.

Crocs nylanserar i Sverige och släpper skor som är lämpade att ha på båten. Skorna är enligt tillverkaren “ergonomiska och lätta samtidigt som de är klassiskt stilrena och moderna”. Crocs båtsko för herrar heter Cove och är en klassisk seglarskomodell, vars sula har ett extremt bra grepp och är samtidigt följsam och bekväm. På skons sidor finns det ventilerande luftfickor som gör att foten andas och mår bra.

För damerna som ska ut med båten i sommar passar skomodellen Olivia bra. Det är en lätt och stilren ballerinainspirerad modell vars innersula har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna. Den räfflade yttersulan ger ett bra grepp så att man känner sig trygg på båtdäck.

Olivia och Coves sulor är gjorda i det dynamiska materialet Croslite, ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite gör även att båtskorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även under varma sommardagar ute på sjön.

Olivia finns i fem färger – svart, brunt, lila, rött och i guld. Cove finns i fyra färgkombinationer – svart och brunt, helbrunt, pärlvit och pärlvit och navy.

Länk: www.crocs.com/products/footwear/croslite

Kommentarer

Inger 11:00:55 2009-05-21

Var kan man köpa crocs cove??

Johanna 16:13:25 2009-06-23

Och vart kan man köpa Crocs Olivia?

Ett spännande Timjanbröd gjorde Jeanette Sjöö till årets unga bagare 2007. På Omnias uppdaterade hemsida finns en anpassad variant av det vinnande receptet tillsammans med en hel del andra nyheter. Bland annat ett glutenfritt foccacia bröd, en Italiensk köttfärslimpa från Tyskland och två engelska specialiteter.

Lövbiffsrulader med gräddstuvad potatis för två personer och skaldjurslasagne för fyra personer är också intressanta alternativ.

– Fler och fler bakar och lagar ugnsmat direkt på spisen. Enkelheten och den fiffiga konstruktionen som ger både över- och undervärme gör att till och med de med fast ugn börjar handla, säger Göran Lundén som tillverkar Omnia.

Omnia finns i tillbehörsbutiker och kostar ca 400 kr.

Länk: www.omniasweden.com

Norska Askeladden är på gång igen efter konkursen i vintras. Nu satsar de nya ägarna totalt 74 miljoner norska kr och siktar på att dra igång produktionen av nya båtar i början av juni. De sätter dock en övre gräns på 6,5 m för hur stora båtar Askeladden ska bygga i sitt nya bolag.

Askeladdens nya satsning är helnorsk, utan inblandning av Brunswick International som ägde en tredjedel av bolaget innan konkursen i vintras. Framtiden ser betydligt ljusare ut för nya Askeladden, som står med tomma lager och en starkt ekonomi. Totalt har företaget 45 anställda vid fabriken i norska Os utanför Bergen.

– Mycket blir annorlunda i nya Askeladden och vi har gjort ett viktigt vägval. Vi går tillbaka till våra rötter och satsar helnorskt med egna resurser, säger Henrik Askvik,
daglig ledare för Askeladden Boats.

Nya Askeladden ägs av Moly As med industriinvesteraren Mons Tore Lyssand som huvudägare och Henrik Askvik som delägare. Askeladden Boats har investerat 53 MNOK i i fabrik, drifts- och produktionsmedel.

Askeladden Boats har också gått in i ett samarbete med Innovasjon Norge, som har bidragit med 15 MNOK till det nya bolaget. Sammanlagt har det nya bolaget tillförts 74 MNOK.

– Nu har vi muskler till att satsa men marknaden är fortfarande svår för större båtar så vi gör detta stegvis. I första omgången ska vi producera båtar upp till 6,5 m, säger Askvik.

Länk: www.askeladden.no

Bilderna:
Askeladden 535 Invader.

Henrik J. Askvik.

Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.

Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar

Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål

Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu

EU-kommissionen har idag meddelat att man godkänner det stöd till kompetensutveckling inom den tunga fordonsindustrin som Länsstyrelsen i Stockholm har ansökt om. 125 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden har avsatts för att delfinansiera utbildningsinsatser inom berörda företag.

– Jag välkomnar beskedet. Stödet innebär att de ekonomiska förutsättningarna nu är säkrade för det omfattande utbildningsprogram som ingår som en viktig del i vår strategi för att hantera det kraftiga fallet i efterfrågan, säger Scanias produktions- och inköpsdirektör Per Hallberg.

Scania har i planeringen av utbildningen fört en nära dialog med Länsstyrelsen i Stockholm, vars landshövding Per Unckel på regeringens uppdrag samordnar insatser för att dämpa finanskrisens effekter på arbetsmarknaden. Länsstyrelsen har efter en grundlig process och en väl genomarbetad ansökan beviljats resurser hos Europeiska Socialfonden. Ansökan avser samordning och genomförande av utbildningsinsatser riktade till den tunga fordonsindustrin. Nu har EU-kommissionen godkänt detta stöd.

Scania fortsätter nu den utbildning av medarbetarna vid produktionsenheterna i Luleå, Södertälje och Oskarshamn som pågått sedan i början av februari. Utbildningen omfattar generell och individanpassad utbildning inom områden som produktionsteknik, Scanias arbetssätt för ständiga förbättringar och gemensamma principer och värderingar. Medarbetarna erbjuds även möjlighet att komplettera kunskaper i språk och matematik.

– För medarbetarna innebär kompetensutveckling inte bara att de förbättrar sina förutsättningar inom företaget. De stärker också sin ställning på arbetsmarknaden i stort, säger Per Hallberg.

www.scania.se

Ålands Sjödagar 2009 hålls i år 14 -19 juli. Det är ett årligt, stort marinkulturellt evenemang för hela familjen, som huvudsakligen äger rum i Sjökvarteret, Mariehamns Österhamn, men även på Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern samt i Föglö, Degerby och vid Lemströms kanal.

Man kan bland annat delta i kappsegling för bruksbåtar, motorbåtstävlingar, hantverk, barnaktiviteter och spelmansträff, gå på hantverksmarknad, se traditionellt sjömanshantverk, lyssna till shanties, dansa till svängig musik eller bara ta en kopp kaffe och insupa den tjärdoftande atmosfären.

Den 15 juli ordnas för sjätte året en kappsegling för traditionella segelfartyg och storbåtar från Föglö, Degerby, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start på morgonen/ förmiddagen och målgång på eftermiddagen/kvällen.

Skutorna samlas till Skutträff i Degerby kvällen före (tisdag 14/7) där program ordnas för skutbesättningarna och andra intresserade.

Korta kryssningar med traditionella segelskutor ordnas alla dagar med skonaren LINDEN och skonerten NORDBOEN.

Varierad musikunderhållning med dans på kvällarna.

För femte året ordnas en Kanalfest vid Lemströms kanal söndagen den 19 juli.

Sjödagarna är sommar-Ålands mysigaste evenemang då Sjökvarteret är en mötesplats för traditionella skutor och träbåtar, deras besättningar, turister och ålänningar.

Fri entré till allt program i Sjökvarteret!

Man kan även passa på tillfället att se den förnyade utställningen i Båt- och skeppsbyggerimuseet samt båtbyggarverkstäder och smedja i Sjökvarteret. Detta kostar 4 Euro i entréavgift för vuxna.

Länk: www.sjokvarteret.com

Bilden:
Foto: “Sjökvarteret i Mariehamn”.

Sjöhistoriska museet har nu beslutat vilka historiskt värdefulla fartyg som får dela på 2009 års fartygsstöd om 500 000 kronor. Bland årets mottagare av det ekonomiska bidraget finns såväl ångfartyg, segelskutor som torpedbåtar. År 1991 startade Statens maritima museer, där Sjöhistoriska museet ingår, utdelningen av ett ekonomiskt bidrag till bevarande av historiskt värdefulla fartyg.

Syftet är att stimulera de insatser och engagemang som görs för att bevara äldre fartyg med ett kulturhistoriskt perspektiv.

Från och med i år har modellen för stöd omarbetats och målgruppen breddats. Tidigare har stödet endast utdelats till ägare av seglande fartyg. Från och med i år kan bidrag också ges för renovering av motordrivna fartyg av olika kategorier. Den nya modellen kopplar samtidigt bidraget till fartyg som blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet eller som står inför möjligheten att kunna k-märkas.

Årets mottagare av fartygsstödet är:

NALLE, ångbogserbåt i Oskarshamn – 25 000 kr
Bogserbåten Nalle byggdes vid Oskarshamns mekaniska verkstad 1923. Fartyget användes för bogsering och isbrytning av Oskarshamns hamn fram till 1963. Huvudman för fartyget är idag Föreningen s/s Nalle och fartyget är en viktig del av Oskarshamns industri- och sjöfartshistoria.

HELENE, segelfartyg (galeas) i Ystad – 75 000 kr
Helene byggdes i Ystad 1916 på beställning av ett partrederi men såldes redan 1917 till Svenska Cementfabriken AB i Malmö. Med olika hemorter och ägare gick Helene i fraktfart till 1965. Fartyget har senare använts som teaterbåt vid Smålandskusten. Helene ägs idag av Ystads Segelfartygsförening och är en del av stadens maritima historia.

POLSTJÄRNAN, ångfartyg i Karlstad – 25 000 kr
S/s Polstjärnan byggdes på Lindholmens varv i Göteborg, 1929 på beställning av Vänerns Seglationsstyrelse. Fartyget utnyttjades som tjänstefartyg i Vänern fram till 1983. Nuvarande ägare, Ångbåtssällskapet Polstjärnan, arbetar med att bevara fartyget i skick som tjänstefartyg. De har bland annat återfört koleldning, installerat den ursprungliga ångdrivna lysmaskinen och renoverat inredningen.

MARIEFRED, passagerarångfartyg i Mariefred – Stockholm – 50 000 kr
Mariefred byggdes 1903 på Södra Varvet i Stockholm för passagerar- och godstrafiken Stockholm–Enhörna–Mariefred. Hon går i samma trad med samma koleldade ångmaskin sedan dess! Fartyget har sedan 1905 ägts av Gripsholms–Mariefreds Ångfartygs AB. Mycket arbete har genom åren lagts ned på att renovera fartyget och hålla det i gott skick.

ISOLDA, f.d. tremastskonare i Göteborg – 125 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg och sattes tidigt i transocean trafik. Carl Julius Ahlgrens tid som skeppare på Isolda, från 1909–1960, är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med ombord och fyra barn föddes och växte upp på världshaven. Fartyget ägs i dag av Isolda Ekonomiska Förening vars syfte är att återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt och använda Isolda i ungdomsverksamhet, för utställningar med mera.

OPHELIA (f.d. Nordkust) , ångbogserbåt i Stackgrönan/Galtström – 100 000 kr
Ophelia byggdes 1884 på Brodins Varv i Gefle åt Galtströms bruk, främst för transporter av kalksten från Oaxen och Slite. Sedan 1981 har Ophelia, med namnet S/S Nordkust 4, legat upplagd på slip i Stackgrönan, strax söder om Skelleftehamn. Från 2009 tar nya ägare vid med ambitionen att renovera Ophelia och använda henne i ett transportsystem med ångtåg, ångfartyg och veteranbuss från Galtströms bruk via Utterviken och genom den nyöppnade kanalen mellan Galtström och Skatans fiskeläge.

SPRÄNGAREN, ångfartyg, f.d. vedettbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 50 000 kr
I samband med att de stora pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustaf V byggdes på 1910-talet beställdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Ursprunglig funktion för Sprängaren var att som vedettbåt användas vid minsvepning, minutläggning, bogsering, spaning, bevakning med mera. Fartyget tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse vars målsättning att bevara henne i samma skick som när hon var verksam i marinen.

SPICA, f.d. torpedbåt vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 121 Spica är byggd 1966 på Götaverken i Göteborg. Hon ingår i en serie örlogsfartyg som representerar 1960-talets ”nya” torpedbåtprojekt vilket senare utvecklades till robotbåtarna. Spica var rustad inom marinen fram till 1987. Därefter togs hon över av Marinmuseum som senare överlämnade fartyget till en stiftelse. Ambitionen är att renovera och bruka fartyget med en kulturhistorisk inriktning.

T 26, f.d. motortorpedbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 26 levererades 1942 till marinen från Kockums varv. Från 1943 var fartyget i aktiv tjänst i kustflottan och var den första svenska motortorpedbåt som utrustades med radar. Från mitten av 1960-talet och fram till 1985 användes det ombyggda fartyget av flygvapnet som målbogserare på Vättern. År 1985 inleddes en restaurering. Fartyget ägs och förvaltas idag av en stiftelse vid namn Lennart Segerströms stiftelse med målsättningen att bevara T 26 som ett levande museifartyg.

Bilderna.
Vega. Foto: Ulrika Fröberg.

Fryken. Foto: Göteborgs maritima centrum.

Länk: www.maritima.se

Nu finns det en internationell båtklubb på Seychellerna. Den heter Clipper Race Yacht Club (CRYC) och fick sin officiella introduktion redan på Londons båtmässa tidigare i år. Klubbens mål är att sammanföra alla som har deltagit i de sex Clipper Round the World Yacht Races som har hållits hittills och även kommande race. Över 340 personer har redan blivit medlemmar, men målet är minst dubbelt så många.

Ordförande för CRYC är den kände världsomseglare Sir Robin Knox-Johnston. Det var hans idé att organisera seglarna i detta kända race. Bland de mer namnkunniga medlemmarna finns Gordon Whitley från engelska Lancashire, som deltog i ett leg på det allra första Clipper 96 Race medan Sir Keith Mills, som förestår Englands America’s Cup utmaning TEAMORIGIN, var besättningsmedlem 1998 med ensamseglaren Alex Thomson som sin skeppare.

Medlemskap för dem som är kvalificerade är enkelt. De eventuella intervjuer som behövs gjordes innan personerna deltog i ett Clipper Race. Det innebär att alla medlemmarna har minst 3 000 Nm av oceansegling bakom sig.

Länk: www.clipperraceyc.com

Trots de ekonomiskt svåra tiderna finns det fortfarande båtägare som verkligen satsar stort på båtlivet. De har dock inte så mycket med “normalt” svenskt båtliv att göra utan rör sig i mer ekonomiskt exklusiva kretsar.

Tidigare i vår transporterade Dockwise Yacht Transport’s (DYT) 456 fot (139 meter) SUPER SERVANT 3 (bilden) flera större båtar från Florida till Europa. Längs vägen lastade de av en båt i St. Thomas, fortsatte till Martinique där ytterligare 18 båtar togs ombord och därmed bestod lasten av totalt 32 motor- och segelbåtar till ett värde av 140 miljoner US dollar. Ytterligare ett av rederiets fartyg, den 556 fot (169 meter) långa SUPER SERVANT 4, lämnade Florida någon månad senare med en annan last som också var värd cirka 140 US dollar.

– De flesta båtarna ska till Karibien och Medelhavet för vårens och sommarens kappseglingar och semesterturer, säger DYT:s VD Clemens van der Werf.

– En del av båtarna är charterfartyg medan andra är helt privatägda. Några ska också flyttas till Europa för att visas upp eller vara hem för sina ägare under Cannes filmfestival och Monacos Grand Prix.

DYT:s fartyg är av “sjunkmodell”, det vill säga att de sänks delvis under lastningen och därefter görs de flytande igen. Anledningen till att många yachtägare anlitar särskilda transportbolag för att flytta sina båtar är att det är billigare med tanke på försäkringar och bränsle och att det är tidseffektivt.

Länk: www.yacht-transport.com

Det är åter dags för seglingstävlingen Watski 2star Baltic. I år hålls den 27-31 maj. Konceptet ären båt, två seglare och cirka 300 Nm seglats. Watski 2star har blivit en stor succé i både Norge och Danmark. Förra året fick Sverige sin första egna tävling – Watski 2star Baltic. Även denna blev en stor succé. Arrangörer är segelklubbar medan båttillbehörsföretaget Watski är huvudsponsor.

Watski har under några år utvecklat ett framgångsrikt “doublehanded koncept” för att organisera kappsegling för två personer. Oxelösunds segelsällskap har tio års erfarenhet av Östersjömaran och en väl etablerad organisation. Nu presenterar de tillsammans för andra året i rad Watski 2star Baltic.

Tävlingen är fullbokad med deltagare, så det blir trångt vid målgången.

Länk: www.watski2star.se

Match Cup Sweden startade 1994 och är ett av Sveriges största publika sportevenemang som varje år drar ca 100.000 åskådare till Marstrand. Evenemanget arrangeras mellan 29 juni-5 juli i sommar och är en del av World Match Racing Tour, där världens största profiler inom matchracing tävlar om världsmästartiteln i 10 länder. Under hösten 2008 valdes Milk till ny reklambyrå för Match Cup Sweden. Nu lanserar de en retroinspirerad kommunikationsplattform som grafiskt kan kopplas direkt till respektive sponsor, inspirerad av 50-tal, racing och tuffa seglingsdueller.

Den nya kommunikationsplattformen, som är det första resultatet av samarbetet, fokuserar tydligare än tidigare på Match Cup Swedens position.

– Match Cup Sweden är den största, mest klassiska och statustyngda seglingstävlingen i svenska farvatten. Det vill vi lyfta fram tydligare. Dessutom har vi flyttat fokus till det sportsliga, duellerna mellan världens bästa matchracingseglare, säger Anna Reynold, vd på Milk.

Klassisk kampanj
Inför årets evenemang är det premiär för ett helt nytt kommunikationsmanér, som inspirerats av matchracingens ursprung och 50-talets America’s Cup. I varje enhet syns en duell mellan stiliserade båtar, inramade av klipporna, fästningen och de unika kännetecknen för Marstrand som arena.

– Ambitionen med annonserna är att förmedla budskapet om duellerna och Match Cup Swedens status som den genuina seglingstävlingen, och att kampanjen ska kännas som en del av evenemanget. Istället för att enheterna ska upplevas som reklam vill vi att de ska kännas som något man vill spara och hänga upp på väggen, säger Anna Reynold.

Tätare koppling till sponsorerna
Det nya kommunikationsmanéret är anpassningsbart vad gäller färger och motiv, för att fungera i olika sammanhang och skapa en tätare koppling mellan evenemanget och dess sponsorer.

– Det nya manéret har gjort det möjligt för sponsorerna att integreras i kommunikationen. Varje båtsponsor får ett eget motiv i sina färger som de kan använda i sin egen kommunikation i samband med seglingarna, säger Jan Torstenson vd på Brandspot.

Även i den övergripande kommunikationen kommer sponsorerna fram på ett annat sätt än tidigare. Istället för att samtliga logotyper placeras i en “limpa” införlivas varje varumärke som löpande text i typografin. En idé som mötts med positiv respons från sponsorhåll.

– Vi vill ge ett större värde än att synas traditionellt med en logotyp, och det är kul att våra sponsorer ser styrkan i konceptet. Samtidigt har vi fått en välbehövlig, tydlig tråd i all kommunikation, fortsätter Jan.

Evenemanget genomförs som ett samarbete mellan Brandspot och GKSS. Tävlingsarenan i Marstrands inlopp ger en unik kontakt mellan båtar och publik. 2008 hade man rekordpublik med över 130.000 besökare på klipporna.

Kampanjen för Match Cup Sweden går bl a i GP, Veckans Affärer och i tidningen The Island som specialproduceras för evenemanget i samarbete med Aller Custom Publishing.

Arbetsgrupp Milk: AD/grafisk form/illustrationer Mikael Selin, copy Anders Holmström, PL Anna Reynold, prod.led. Marcus Aggfelt AD-ass. Anna Forsman/Camilla Almqvist.

Länk: www.matchcupsweden.com

Med anledning av att Aqualiv AB har meddelat att bolaget upprättat kontrollbalansräkning, då mer än halva aktiekapitalet är förbrukat, har AktieTorget beslutat att tills vidare överföra handeln med Aqualiv AB aktien (AQLV) till Observationslistan från och med den 12 maj 2009. Hemsida: www.aktietorget.se

Per den 14 april 2009 har styrelsen i Aqualiv AB (publ) upprättat en kontrollbalansräkning. Kontrollbalansräkningen utvisar att bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Med anledning av detta har styrelsen i bolaget kallat till extra bolagsstämma, den 25 maj 2009.

På den extra bolagsstämman (första kontrollstämma) kommer kontrollbalansräkningen att läggas fram. Styrelsen i Aqualiv har tagit fram en åtgärdsplan för att tillse att bolagets aktiekapital skall återställas. Styrelsen har goda förhoppningar om att kapitalet ska vara återställt vid den extra bolagsstämman, den 25 maj 2009.

Ovan nämnda åtgärdsplans huvuddelar innefattar minskning av aktiekapitalet för täckning av förlust samt genomförande av en riktad nyemission. Beslut om dessa huvuddelar togs på Aqualivs årsstämma den 7 maj 2009. En faktor som ytterligare bedöms ha väsentlig inverkan på återställandet av Aqualivs aktiekapital är att bolagets försäljning har visat en stark uppgång de senaste månaderna.

Hannes Bohinc och Giancarlo Cangiano körde en SNAV OSG till en säker seger vid tävlingarna Powerboat P1 Maltese Grand Prix of the Sea och leder Evolution class efter två omgångar av världsmästerskapen. Det var en mycket bra prestation eftersom det var första gången som de två före detta P1 världsmästarna tävlade tillsammans och för österrikaren Bohinc var det hans första tävling någonsin i en bensindriven båt.

Här är den engelska pressreleasen från tävlingen:

The early stages of today’s 74-mile Endurance race followed a similar pattern to yesterday with the Cigarette boat of Nicolini and Fendi taking an early lead, the two Outerlimits boats of Lucas Oil and OSG Racing battling for second place. Then drama on lap 4, as the lead boat span out, forcing its retirement and handing the lead to Nigel Hook and Joe Sgro in Lucas Oil with SNAV OSG second and Silverline third.

At the half way stage Bohinc and Cangiano were more than 25 seconds down, due largely to an early spin from which they swiftly recovered. As the race progressed and with the lead boat in their sights, the pairing demonstrated a masterclass in seamanship, reducing the deficit at every turn.

The manoeuvre to take the lead was what makes powerboating such an exciting spectacle. As Lucas Oil attempted to lap Silverline, SNAV OSG blasted through the middle, and for a couple of seconds visibility was lost in the spray. When normal service was resumed, Bohinc and Cangiano had taken the lead and heading for a memorable victory.

Giancarlo Cangiano, Team Owner and Throttleman, OSG Racing:

“Our partnership was improving lap by lap and this is a fantastic end to a great weekend for everyone associated with the team. We had a strategy, we kept to it and it paid off.”

Hannes Bohinc, Driver, OSG Racing:

“It was very hot and very draining. The petrol engine requires different disciplines to diesel and we are still on a learning curve but this is a very satisfying start. Well done to everyone at OSG and Outerlimits for preparing the boat so well.”

The teams now head for Istanbul,Turkey for rounds 3 and 4 of the P1 World Championship which takes place on 20/21 June.

Maltese Grand Prix of the Sea : Valetta Harbour, Malta
Endurance Race Result – Evolution Class

POS – NO. – TEAM – NAT. – TIME – LAPS – PTS.

1 – 88 – SNAV OSG – IT – 1:25:15.00 – 14 – 100
2 – 47 – Silverline – GBR – 04:47.00 – 13 – 90 13
3 – 77 – Lucas Oil Budweiser – USA – DNF – 11 – 81

10 – Cigarette Smash Poker – IT – DNF
66 – Cranefields Wine – DE – DNS
53 – Metamarine Pignolo 53 – IT – DNS

Powerboat P1 World Championship Standings
Evolution Class – Rounds 1 and 2

1 – 88 – SNAV OSG – IT – 181
2 – 77 – Lucas Oil Budweiser – USA – 171
3 – 47 – Silverline – GBR – 163
4 – 10 – Cigarette Smash Poker – IT – 100
5 – 66 – Cranefields Wine – DE – 66
6 – 53 – Metamarine Pignolo 53 – IT – 0

Länk: www.wettpunktracing.com/p1

Bavaria Cruiser 55 är den tyska båttillverkarens nya flaggskepp. En båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers. Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper. Utvändigt får båten harmoniska och svepande linjer med modernt balanserade former.

Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups DesignWorks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt kommer nya lösningar garanterat att överraska.

Det nya flaggskeppet börjar testseglas i maj och Båtliv kommer med en närmare presentation, intryck med mera i sommarnumret.

Varvets nya samarbeten är ett första steg i en ny inriktning för Bavaria Yachtbau. Förutom att erbjuda mycket prisvärda båtar kommer nu prestanda och design att vara i absolut toppklass. Farr Yacht Design har dominerat världens kappseglingsbanor de senaste decennierna. Bland meriterna kan nämnas flera båtar för Americas Cup och Volvo Ocean Race. Företaget har även framgångsrikt ritat båtar för vanliga seglare under många år.

Länk: www.farrdesign.com

BMW Group Designworks USA är företagets designcentrum som arbetar med design till BMW:s bilar men även att rita produkter för andra företag. Erfarenheter av design för effektiv produktion gör det till en perfekt partner för Bavaria, med världens effektivaste båtproduktion.

Länk: www.designworksusa.com

Bavaria Yachtbau är en av världens största tillverkare av båtar över 30 fot. Med rötterna i Bayern har varvet de senaste 30 åren utvecklat en branschledande tillverkningsprocess vilket ger mer båt för pengarna. Kapaciteten ligger runt 4000 båtar årligen.

Länk: www.bavariasverige.se

För tredje året i rad kan 7000 barn upp till 13 år prova på sportfiske kostnadsfritt under sommaren. I fiskebutiker över hela landet kan barn låna fiskeutrustning och få en fiskehandbok, en fiskefilm och ett fiskekort som gäller i mer än 1000 vatten i Sverige.

En färsk studie visar att många barn är fiskeintresserade men att de inte får möjlighet att fiska så ofta som de vill. Fisketillfällena begränsas ofta av brist på tid, kunskap och utrustning. Med projektet “Upp till 13” kan 7000 barn få ett helt kostnadsfritt paket med fiskeutrustning, tips på hur man fångar storfisken och fiskekort.

Satsningen är ett samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna samt sportfiskebutiker i hela landet.
– Fiske är roligt och när man upplever och brukar naturen genom exempelvis sportfiske lär man sig förstå värdet av att skydda miljön. Ett aktivt friluftsliv får dessutom både barn och vuxna att må bra, menar Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få flera ungdomar att börja fiska.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Närmare två miljoner svenskar fiskar årligen, en av dem är NHL-proffset Henrik Zetterberg som är fadder för “Upp till 13”.
– Jag önskar verkligen att fler barn och ungdomar får tillfälle att komma ut och fiska. Det är ju en fantastisk möjlighet vi har i Sverige att komma ut och röra oss fritt i naturen. Det bjuder på härliga upplevelser och ofta en fin samvaro med andra. Och det utan att det kostar en krona, säger Henrik Zetterberg.
Sveaskog skänker Sverigefiskekortet som gäller i mer än 1000 vatten i hela landet till deltagarna i Upp till 13.
– Genom Upp till 13 får barn möjlighet att upptäcka vår natur och fiske på ett enkelt sätt, vilket är en viktig del i vår vision, säger Anna Åkerblom, Sveaskog Naturupplevelser.

Under hela sommaren – från maj till 15 augusti – erbjuds ungdomar upp till 13 år:
– Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
– Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund
– Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
– 32-sidig fiskehandbok
– Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2009 för ett barn samt en medföljande vuxen med gratis fiske i fler än tusen vatten i 50 kommuner.
– Sportfiskarnas film om grunderna i sportfiske, “Fiska! Fiska! Fiska!”
– Man behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.

Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Norska Askeladden är i full gång med att starta upp sin båtproduktion igen efter konkursen i vintras. Nya ägare och nytt kapital borgar för att produktionen ska komma igång igen. Samtidigt som nya Askeladden Boats byggs upp har företaget ingått ett europeiskt samarbete med motorleverantören Suzuki och med det norska företaget Erling Sande As i Norge som huvudsamarbetspartner för utombordsmotorer.

Erling Sande As i Drammen blir samarbetspartner i Norge, KGK Suzuki i Sverige och Johs. Phornam i Danmark.

– Vi är väldigt nödja med att få till ett samarbetsavtal med Suzuki. Det företaget har sedan sedan slutet av 90-talet uteslutande fokuserat på utveckling av 4-taktsmotorer. De har marknadens bredaste utbud av moderna, bränsleeffektiva utombordsmotorer med lugn gång. Dessutom är Erling Sande As Europas äldsta importör av Suzukimotorer. Vi känner oss trygga med att vi har gjort ett bra val, säger Henrik Askvik, daglig ledare på Askeladden Boats.

Henrik J. Askviks Sønner As hade tidigare Brunswick Marine som delägare och hade då Mercury
som huvudleverantör av utombordsmotorer. Det nya Askeladden ska fortsätta att leverera inombordare och stern drives fr¨n MerCruiser bensin och CMD Diesel från Mercury Marine.

Länk: www.askeladden.no

Ledningen för Volvo Ocean Race har beslutat att ändra formatet för de stopovers som ingår i tävlingen. Vid en presskonferens på söndagen i Boston presenterade seglingens VD, norrmannen Knut Frostad, en mer detaljerad plan för nästa race.

Fokus för presskonferensen var de förändringar som ska öka värdet för deltagarna och sponsorerna i Volvo Ocean Race. Bland förändringarna märks utvecklingen till renodlade race stopovers, som i de kommande racen blir allt viktigare. Hur detta ska se ut i verkligheten blev dock inte offentligt.

En av nyheterna är dock att stopovers i nästa upplaga av tävlingen blir kortare i tid och mer effektiva. Huvuddelen av aktiviteterna i hamnarna ska ske under finalhelgen, det innebär Pro-Am Race, In-Port Race och starten för kommande leg.

– Det nuvarande formatet med en vecka mellan In-Port Race och legstart gör att stoppen är en vecka längre än de behöver vara. Detta sätter press på hamnbesättningarna för att få båtarna klara snabbt inför In-Port Race och sedan går alla och väntar en extra vecka för att få starta nästa delsträcka, säger Knut Frostad.

– Vi tror att vi kan göra detta mycket mer effektivt och spännande genom att flytta fokus och aktiviteterna till den sista helgen vid varje stopp. Det är då spänningen ska äga rum.

Detta innebär att stopovers blir cirka två veckor långa exklusive målgångsveckan. Första veckan blir det målgång, en “Festival of Sail” i mellanveckan, Pro-Am, In-Port race och leg start tredje veckan.

Efter tillkännagivandet att starten ska gå i Alicante har hela 81 hamnar över hela världen meddelat att de vill vara med som arrangörer i nästa Volvo Ocean Race. Målet är att presentera den slutliga rutten under första kvartalet 2010, enligt arrangörerna.

Länk: www.VolvoOceanRace.org

BOSTON (9 maj 2009) – Ericssons internationella båt, Ericsson 4, blev tvåa i Bostons in port-race efter suveräna Telefonica Blue från Spanien som vann lördagens båda seglingar. Spanjorerna dominerade racet totalt och ligger nu tvåa i sammandraget totalt för hela Volvo Ocean Race efter Ericsson 4.

Ericsson 3, med skepparen Magnus Olsson, började dagen svagt med en sjätteplats i första seglingen och tjuvstartade sedan i den andra. Men nordborna seglade ändå upp sig till en tredje plats i andra seglingen och slutade som sammanlagd fyra.

För Ericsson 3 är fjärdeplatsen det bästa de presterat i samtliga in port-race i Volvo Ocean Race 2008-2009. Trots att det började så illa. Och skeppare Olsson var nöjd och glad efteråt.

– Efter första seglingen ville jag ge mig själv och hela min besättning sparken. Men jag hittade inte en ny besättning där ute på sjön, så jag var tvungen att ge oss en chans till och det blev ju riktigt bra till slut, säger Magnus och skrattar

För Magnus Olsson och Ericsson 3 blev det alltså en liten framgång till slut, eftersom de tog in en poäng på Puma som ligger trea sammanlagt. Ericsson 4 blev trea och tvåa i lördagens två seglingar. Därmed leder skepparen Torben Grael och hans besättning fortfarande sammanlagt. Tvåan Telefonica Blue lyckades bara ta in en halv poäng medan trean Puma halkar efter de två i toppen.

Nu väntar en vecka med träning och förberedelser inför etapp sju som startar från Boston på lördag och som tar båtarna över Atlanten till irländska Galway. Dit väntas de cirka en vecka senare, dvs runt 23 maj

VOLVO OCEAN RACE IN PORT-RACE I BOSTON
1. Telefónica Blue: (4 points)
2. Ericsson 4: (3.5 points)
3. Delta Lloyd: (3 points)
4. Ericsson 3: (2.5 points)
5. Telefónica Black: (2 points)
6. Puma: (1.5 points)
7. Green Dragon: (1 point)

VOLVO OCEAN RACE SAMMANLAGT
1. Ericsson 4, 81 poäng
2. Telefónica Blue, 68,5
3. Puma, 65,5
4. Ericsson 3, 55,5
5. Green Dragon, 45
6. Telefónica Black, 31
7. Delta Lloyd, 24
8. Team Russia, 10.5

Länk: www.ericssonracingteam.com

Bilderna:

Telefonica Blue.

Mange Olsson var nöjd med fjärdeplatsen. Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Alla älskare av fri fart med motorbåtar på Göta kanal brukar få sitt lystmäte en gång om året. Den här sommaren blir det 25 juli.

Det är Museihuset som stänger av Göta kanals lugna vatten för årets stora event – Fri Fart på Göta kanal. Klockan 10.00 ligger båtarna förtöjda vid bryggorna och klockan 11, 13 och 15 går startskotten för årets tre race, där racerbåtar från många olika tidsepoker kommer visa upp sina fartegenskaper.

Det är dock inte bara fortkörning på programmet denna dag. Alla som har äldre båtar är välkomna till en heldag vid Museihuset.

Anmälan sker med ett mejl till Anders på Museihuset via adressen anders@museihuset.se

Länk: www.museihuset.se

Bilden här intill visar ett bra exempel på att det år att kombinera ny teknik med klassisk stil på ett segelfartyg. Det är det amerikanska företaget GMT Composites i Bristol som har försett en skonare med kolfiberbommar för den totala ombyggnaden av SummerWind, en John G. Alden-designad skonare byggd 1929.

Monteringen av bommarna var finalen i ett tvåårigt renoveringsarbete under överinseende av Karl Joyner, yachtens kapten.

De nya kolfiberbommarna väger bara en bråkdel av vad de ursprungliga masterna vägde. Stilen är dock densamma och på avstånd går det, enligt varvet, inte att skilja de nya bommarna från de gamla originaldelarna i trä.

De nya bommarna har dessutom gjort SummerWinds rigg starkare, enklare att kontrollera och enklare att underhålla. .Denna klassiska 100 fots (30 meter) skonare sjösattes ursprungligen under namnet Queen Tyi av varvet C.A. Morse & Son i Thomaston, Maine. Hon är av få kvarvarande stora skonare från den tidsepoken. Hon tjänstgjorde under andra världskriget och på senare år under namnet Sea Gypsy i Medelhavet.

Länk: www.gmtcomposites.com

I förra veckan började tyska Bavaria testa sin nya motorbåt Deep Blue 46, som visades på båtmässan i Palma för två veckor sedan. Deep Blue 46 är nu tillgänglig för testkörningar med press och återförsäljare. Deep Blue 46 är en helt ny stil av motorbåtar från Bavaria som tas fram i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Båten har fått väldigt stor uppmärksamhet efter världspremiären på båtmässan i Düsseldorf tidigare i år.

– Vi har fått många lovord för vår Deep Blue 46 sedan vi lansera den och vi tycker det är kul att se så många återförsäljare och journalister testa båten i Palma, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.

– Det är särskilt viktigt att att verkligen få känna och köra en motorbåt som Deep Blue 46 själv och upptäcka de dynamiska egenskaperna och de generösa utrymmena i detta nya koncept.

Testbåten är målad och tejpad i satingrå och är utrustad med ett särskilt komfortpaket – ungefär som när man köper bil nu för tiden.

Komfortpaketet omfattar bland annat teak på skarndäcken och i cockpit, dynor på fördäck, kylskåp i sittbrunnen, mikrovågsugn med grill med mera.

Båten är utrustad med en E120 kartplotter från Raymarine.

Svensk representant för Deep Blue 46 är Bavaria Sverige. Båten är inte billig, den kostar från 4 Mkr med två Volvo Penta D6-330 hk.

Länk: www.bavariasverige.se

Volvo Ocean Race flyttar sitt internationella huvudkontor från Englands sydkust till Alicante i Spanien. Denna Medelhavsstad blir därmed centrum både startplats för nästa race och bas för de kommande tre racen. Avtalet som bekräftar detta skrevs under i Boston 7 maj mellan Volvo Ocean Race och den spanska regionala ledningen för Valencia. Fler förhandlingar om slutdetaljerna i avtalet komemer dock att pågå fram ill november.

– Det här är ett stort ögonblick för Volvo Ocean Race, säger Knut Frostad, VD för organisationen bakom seglingen.

– Det stöd och den gästfrihet som vi fick från Alicante som startplats vid det pågående racet gav ett väldigt positivt intryck. Ett av våra mål, om vi ser fram emot nästa race, har varit att etablera ett långsiktigt förhållande med d e hamnar där vi gör stopp. Av ekonomiska skäl men också för att få en riktig bas för vår verksamhet.

– Spanien har seplat en avgörande roll i det pågående racet. Spanien står för överlägset flest seglare i den aktuella tävlingen och Spanien har verkligen visat att landet förstår den kultur som krävs för sådana här arrangemang.

Länk: www.volvooceanrace.org

Närmast väntar ett in-port-race i Boston den här helgen. Här följer besättningslistorna:

CREW LIST BOSTON IN-PORT RACE – 9 May 2009

DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – main
5. Nick Bice/AUS – pit
6. Andre Fonseca/BRA – tactician
7. Ben Costello/NZL – trimmer
8. Ed Van Lierde/NED – grinder
9. David Pella/ESP – pit
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – midbow
12. Marcelo Ferreira/BRA – grinder
13. Dave Miller/NZL – grinder
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – mainsheet
5. Stu Bannatyne/NZL – tactician
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
12. Brian McInnes/CAN – grinder
13. Joe Spooner/NZL – grinder
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johansson/FIN – helm
5. Richard Mason/NZL – mainsheet
6. Magnus Woxen/SWE – trim
7. Eivind Melleby/NOR – trim
8. Martin Strömberg/SWE – trim
9. Jens Dolmer/DEN – pitman
10. Anders Dahlsjö/SWE – mastman
11. Martin Krite/SWE – bowman
12. Jann Neergaard/DEN – grinder
13. Rasmus Koster/DEN – tactics
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper/tactician
2. Neal McDonald/GBR – helm
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Damian Foxall/IRL – mainsheet
5. Anthony Merrington/AUS – trim
6. Phil Harmer/AUS – trim
7. Andrew Mclean/NZL – pitman
8. James Carroll/IRL – pit assist
9. Justin Slattery/IRL – bow
10. Freddy Shanks/GBR – midbow
11. Scott Millar/IRL – Trav/Runners
12. Johnny Mordaunt/IRL – grinder
13. John Barnitt/USA – grinder

PUMA OCEAN RACING
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Sidney Gavignet/FRA – trimmer
5. Robert Greenhalgh/GBR – tactician
6. Rob Salthouse/NZL – pit
7. Justin Ferris/NZL – trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – trimmer/pit
9. Casey Smith/AUS – bowman
10. Michael Müller/GER – grinder/sewer
11. Jerry Kirby/USA – bowman
12. Kimo Worthington/USA – main
13. Andrew Taylor/NZL – grinder
TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – tactician
2. Iker Martinez/ESP – skipper
3. Simon Fisher/GBR- navigator
4. Gabriele Olivo/ITA – MCM
5. Jonathan Swain/RSA – trim
6. Jordi Calafat /ESP – mainsheet
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – trimmer
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
12. Brian Sharp/USA – grinder
13. Ian Gordon/USA – grinder
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echavarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – media crew member
3. Anton Paz/ESP – grinder
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – trim
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – trim
8. Javier de la Plaza/ESP – trim
9. David Vera/ESP – bow
10. Maciel Cicchetti/ARG – trim
11. Brad Nichol/USA – grinder
12. Luis Doreste/ESP – Tactician
13. Pedros Campos/ESP – helmsman for in-port racing
Visit www.volvooceanrace.org for all the latest news!

Under veckoslutet 9 – 10 maj seglas GKSS Olympic Class Regatta (OCR) på tre banor i Långedrag. Anmälninglistan upptar 100 av landets bästa seglare. Båtarna de tävlar med är OS-klasserna Laser, Laser radial, 29 er, 49 er, Finnjolle, 470 och 420. Tävlingen ger poäng till den internationella rankinglistan. För första gången seglas också damernas matchracing på OCR. GKSS Olympic Class Regatta är dessutom kval till ungdoms-VM.