nyhetstest

Det skulle bli en revolution för båtlivet. Och blev det också. Volvo Penta har i vår levererat den 10.000:e enheten av IPS-systemet sedan starten 2005.

Introduktionen av Volvo Penta IPS (Inboard Performance System) – världens första s.k. pod-system – innebar en fundamental förändring av båtindustrin.

Med unika tekniska lösningar åstadkom Volvo Penta ett drivsystem som skapade helt nya förutsättningar för båtar som dittills utrustats med traditionell rak axel.

Nyckeln till framgången är de framåtriktade propellrarna och de individuellt styrbara drivenheterna. Med dessa, och systemets övriga fördelar, får båten överlägsen effektivitet och förbättrade egenskaper inom i stort sett alla områden; bränsleförbrukning, prestanda, komfort, ombordutrymme, manöverbarhet och installation. Och med joysticken, som avsevärt förenklar manövrering av båten vid tilläggning, har båtlivet gjorts tillgängligt för helt nya kundgrupper.

De flesta av världens ledande båtbyggare tog snabbt till sig det nya drivsystemet och idag finns IPS i fler än 250 olika båtmodeller från båtbyggare över hela världen.

Inom många segment har den traditionella raka axeln helt ersatts av IPS. Och i vår har Volvo Penta levererat det 10.000:e IPS-systemet sedan starten 2005.

– Det är mer än de mest optimistiska kalkylerna vi hade vid introduktionen. Men fördelarna med det nya systemet, inte minst de miljömässiga, är överväldigande och det har branschen snabbt insett, säger Volvo Pentas VD Göran Gummeson.

Precis som när det gäller Volvo Pentas övriga världsunika innovationer i marinindustrin, exempelvis Aquamaticdrevet och de motroterande propellrarna Duoprop, så har andra tillverkare följt efter Volvo Penta genom att lansera liknande system som IPS – dock med lägre effektivitet.

– När vi introducerade IPS-systemet så gjorde vi bedömningen att vi hade skaffat oss ett försprång på minst fem år gentemot konkurrenterna. Den faktiska marknadsutvecklingen hittills visar att den bedömningen troligen stämmer ganska väl, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har fortsatt att vidareutveckla IPS-konceptet och i år presenteras en ny och kraftfullare drivenhet kopplad till Volvos 11-liters dieselmotor, vilket gör att allt fler och allt större båtar nu får tillgång till IPS-systemets fördelar

IPS lanserades från början som en dubbelinstallation, dvs med två drivsystem i varje båt. Men ganska snart visade det sig att systemets stora flexibilitet möjliggör multi-installationer (tre och fyra system), vilket i sin tur innebär att Volvo Penta idag kan erbjuda IPS-systemet i båtar från cirka 40 fot till uppemot 100 fot.

Länk: www.volvopenta.se

Skärgårdsfotografen Sören Colbing från Nynäshamn håller på med ett nytt projekt för att bygga en miljövänlig båt. – Mina snart 54 års erfarenhet av båtar och skärgård, och då inte minst de senaste 25 åren som professionell åretruntskildrare av skärgård, kust och hav, har resulterat i en båt som jag kallar Skärgårdsströvaren, säger Sören Colbing.

– Det är en aluminiummotorbåt med stark miljöprofil. Man kan kalla det ett totalkoncept med avseende på miljön som omfattar bränsleförbrukning, utsläpp, fart, svall, ljud, underhåll, livslängd, återvinning, mm. Miljöaspekterna är alltså mycket viktiga, så är även säkerhet, sjöegenskaper, funktion och design.

Båten är självlänsande och är utrustad med en utombordsmotor som sitter väl skyddad och är extra ljudisolerad. Det finns också ett fäste för en reservmotor, samt ett speciellt fack för denna motor där den kan förvaras när den inte används.

En hög stäv gör att båten inte tar över sig sjö i första taget. En specialdesignad stävstege gör att man kan ta sig ner på låga berghällar eller stränder, och lika lätt ta sig ombord igen. Avsikten är att det ska vara mycket lätt och säkert att röra sig i båten. Rejäla räcken och pulpits i både för och akter, en dörr i vindrutans front som leder till en trappa. Väl på durken går man akteröver under targabågen, som har en fri höjd på cirka 2,20 m. En räddningsstege värd namnet i aktern är också en mycket viktig detalj.

Tunn is är inget problem för Skärgårdsströvaren tack vare det kraftiga aluminiumskrovet. I grunda arkipelager är det bara att trimma upp utombordaren så att den arbetar i skydd av aluminiumkölen och sedan smyga fram. Båten ska gå lika bra i alla farter upp till 10 knop. Sören planerar att ha båten klar så att den kan visas på Scandinavian Boat Show i höst.

Preliminära mått är 9,0×2,6 m, djupgående 0,5 m och vikt utan motor 1 500 kg. Motorstyrka 40–60 hk.

Länk: www.colbing.se

Kommentarer

Arne A 14:24:36 2009-05-29

Snygg båt! Påminner om klassiker i flottan.
Hur mycket kommer den att kosta med en lagom motor?

Ändringar i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område Särskilt tillstånd för fiske av industriarter i norska vatten i Nordsjön (4 kap. 5 a, c, d och e §).

Som industriarter i norska vatten i Nordsjön kvotavräknas strömsill/guldlax, tobisfisk, blåvitling/kolmule, glyskolja, vitlinglyra och taggmakrill/hästmakrill. I praktiken är det arterna tobis, blåvitling och taggmakrill som fångas.

Fiskeriverket har beslutat att fördela fiskemöjligheterna av tobis, blåvitling och taggmakrill som industriarter i norska vatten i Nordsjön genom särskilt tillstånd.

Tillstånd beviljas i mån av kvotutrymme och ska avse en bestämd fångstmängd av nämnda industriarter som får behållas ombord, omlastats eller landas. Vid tillståndsgivningen beaktas i vilken utsträckning fiske av industriarter har bedrivits under referensperioden 2003-2007. Fisket ska ha omfattat minst 50 ton under referensperioden.

I övrigt får industriarter i norska vatten i Nordsjön endast tas som bifångst. En sådan bifångst får utgöra högst fem procent av den totala kvantitet som behålls ombord, omlastas eller landas.

Fiske av blåvitling och tobis fördelas sedan tidigare genom särskilda tillstånd enligt 4 kap 5 a och 5 c §§ FIFS 2004:25. Ett förtydligande görs i dessa paragrafer att fiske av tobis eller blåvitling som industriarter i norska vatten i Nordsjön kräver särskilt tillstånd enligt 4 kap 5 d och 5 e §§.

Fiskeriverket och Naturvårdsverket kommer under september att starta arbetet med att ta fram förslag till hur Sverige bör arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden. Representanter för länsstyrelserna kommer att bjudas in att delta i arbetet.

Fiskereglering för att skydda särskilt känsliga naturvärden bör övervägas framförallt i så kallade Natura 2000 områden, vilka ingår i ett europeiskt nätverk av skyddade områden.

Marina naturreservat som kräver särskild hänsyn kan också komma i fråga för fiskereglering.

Frågan om reglering av fiske har aktualiserats på flera håll under senare år, bland annat har EU-kommissionen formulerat ett vägledande dokument om hur medlemsstaterna bör gå tillväga för att införa fiskerestriktioner i nationella havsområden där andra nationer fiskar.

Länk: www.naturvardsverket.se

Sedan förra sommaren erbjuder Sjöräddningscentralen tjänsten MRCC Online, där de rapporterar om i princip alla sjöräddningsinsatser. Du hittar den på Sjöfartsverkets hemsida: www.sjofartsverket.se/mrcconline (eller starta från Sjöfartsverkets hemsida, klicka på Press och sedan MRCC Online). Verkets målsättning är att “hellre kunna skriva kort om allt, än att bara skriva (långt) om de största fallen”.

Sjöfartsverket försöker, i mån av tid, att skriva i omedelbar anslutning till det inträffade. Så här på sommaren händer det ibland, att ett stort antal händelser inträffar samtidigt. I dessa lägen måste de förstås prioritera de livräddande insatserna, men MRCC Online kommer att fyllas på i efterhand – så snart de får tid över.

Vid de mindre insatserna, skrivs rapporterna i notisform – det vill säga ett enda stycke som sammanfattar hela insatsen. Under rubriken står då bara en tid.

Vid mera omfattande insatser, skriver verket i dagboksform. Under rubriken finns då ett tidsintervall. Det innebär, att man kan klicka på rubriken och komma vidare till en sida med alla noteringar i ärendet. Det är sådana fall vi ibland förstärker staben med en presstalesman, som endast ägnar sig åt denna rapportering.

Länk: www.sjofartsverket.se/mrcconline

Fjärran Vatten har nu funnits i åtta år. Från och med det här numret har vi fått en ny utformning. Fjärran Vatten kopplas också till den nya avdelningen Global utveckling på Fiskeriverkets hemsida.

Detta det första numret av “nya” Fjärran Vatten har visst fokus på Asien. Vi rapporterar från vårt samarbete med indonesiska Fiskeriministeriet och om den utbildning i marin förvaltning som Fiskeriverket medverkat i. Bland artiklar och reportage märks bland annat:

Indonesien: Småskaligt fiske i stort behov av förvaltning

Utveckla rutiner för beståndsuppskattning, förbättra fartygsregister och loggböcker samt stödja kustzonförvaltning. Det är huvudlinjerna i Fiskeriverkets insats för att utveckla det indonesiska fisket. Sedan 2006 har Fiskeriverket haft ett nära samarbete med Ministry of Marine Affaires and Fisheries i Indonesien.
Marin förvaltning ger god styrning

Under fyra vårveckor är 25 deltagare från åtta asiatiska länder i Sverige för att studera marin förvaltning. Fiskeriverket är en av fyra svenska myndigheter som driver den Sida-finansierade utbildningen. Vi presenterar tre kursdeltagare och deras personliga projekt.
SOFIA berättar om tillståndet i världens fiske

Av större ekonomisk betydelse, men i ökande behov av ansvarsfull förvaltning. Så kan läget för det globala fisket sammanfattas. Det visar den senaste utgåvan av SOFIA, the State of World Fisheries and Aquaculture 2008.

Länk: www.fiskeriverket.se

Videoövervakning är ett effektivt sätt att hålla koll på eventuella tjuvar som besöker båtklubben. I medierna har vi under den senaste tiden kunnat läsa om att det ska betalas tv-licens för övervakningssystem med kameror och oron spred sig bland såväl installationsföretag som slutanvändare.

Med anledning av det har Swelarm varit i kontakt med Radiotjänst i Kiruna AB för att klarlägga vilka kriterier som gäller för TV-licens om man innehar ett kamerasystem med monitor.

”Svensk Författningssamling Lag 1989:41 Om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst” I ovan nämnda lag definieras en TV-mottagare enligt följande:

2§ En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)

Men i samma lagtext finns också beskrivet när och hur avgiftsplikten inte gäller. 5§ Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggning eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskild vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2008:798)

Charlotta Elenius, marknadschef på radiotjänst i Kiruna, bekräftar också för Swelarms talesman Lennart Person att monitorer i övervakningssystem omfattas av lagen, men BARA om de kan användas som TV-mottagare också. Görs mottagaren obrukbar för TV-mottagning, vilket kan ske t ex genom att plombera antenningången, behövs inte licens erläggas. Meddelande om detta ska emellertid göras till Radiotjänst i Kiruna.

Viktigt att känna till är också att för den som är licenspliktig, behöver endast en avgift betalas för samtliga TV-mottagare som finns på samma objekt eller företag. Begränsningen är maximalt 10 TV-mottagare per avgift. Detsamma kommer att gälla för våra datorer. Men först den dagen då fullständig mottagning från minst en TV-kanal kan erhållas. Alltså ej om endast delar av programutbudet kan tas emot.

Länk: www.swelarm.se

OBH Nordica fortsätter att underlätta vardagslivet för svenska folket genom att ta fram finurliga, praktiska och snygga produkter. Den nya induktionsplattan som företaget nu lanserar framstår som den felande länken mellan det moderna hemmaköket med all upptänklig köksutrustning och den enkla kokvrån i sommarstugan med några gamla uttjänta kokplattor som det tar evigheter att få varma.

Just matlagning kan vara svårt att få till på semestern på grund av dåligt utrustade sommarkök. Ofta har sommarstugor, båtar och husvagnar ganska undermåliga spisar och kokplattor som sett sina bättre dagar. Du hinner förgås av hunger innan potatisvattnet kokat upp. Pannbiffarna blir grådaskiga i stället för den läckra stekytan du hade tänkt dig på grund av den dåliga värmen i stekpannan. Men lugn, med den nya induktionsplattan från OBH Nordica har du löst sommarens matlagningsproblem.

Det fiffiga med OBH Nordicas nya induktionshäll i kokplattsformat är storleken och snabbheten. Med en bredd på 28 cm och ett djup på 32 cm får den plats i även den minsta kokvrå. Och så går det fort! I stället för en vanlig spis där själva plattan blir varm, alstras värmen främst av magnetism. Tekniken går ut på att varierande magnetfält under hällen inducerar strömmar i kastrullen eller stekpannan för att på så vis skapa värme. En induktionshäll blir alltså inte varm i sig, utan det är endast kastrullen eller stekpannan som värms upp. Verkningsgraden blir också högre än på en vanlig spishäll. Att koka upp vatten går ungefär lika fort som i en vattenkokare.

Det enda man behöver tänka på är att inte alla kokkärl fungerar på en induktionshäll. Kastruller och pannor måste vara ferromagnetiska, till exempel gjorda av järn. Däremot kan man inte använda kokkärl av glas, aluminium eller av de flesta typer av rostfritt stål. Men det kan vara värt att investera i några nya kastruller för att få uppleva matlagning på induktionshäll. Har man en gång prövat vill man aldrig tillbaka!

OBH Nordicas induktionsplatta har keramisk glashäll, LED-display med blått bakgrundsljus, timer upp till 180 minuter, digital temperaturinställning 60-220°C och automatisk avstängning efter 60 sekunder.

Pris: 1 195 kr

Kommentarer

Fredrik 14:00:48 2009-05-27

En liknande produkt (för knappt halva priset) säljer Kjell & Co sen länge:
http://www.kjell.com/?item=48250&path=402000000,415500000

Stefan 13:40:37 2010-11-22

Och här har vi Julas som är ännu billigare:
http://www.jula.se/induktionsplatta-2000w-230v-138596

Marcus 10:59:31 2013-02-21

just nu 399:- på Järnias butiker. Gäller fram till den 10/3 2013

Mugge Bigge 09:48:13 2013-02-22

Lägg till ordet "marin" framför produktnamnet och du kan sälja den för dubbla priset hos båttillbehörs handlare. Funkar alltid…

Holiday Club Resorts AB och Sunborn Oy har undertecknat ett samarbetsavtal kring de nya semesterlägenheterna som ligger i direkt anslutning till Nådendals Spa. Den nya resorten blir Holiday Clubs 21:a semesteranläggning och den kommer att heta Holiday Club Naantali Residence. Efterfrågan på Holiday Club-andelar (Ownership) växer och företaget anställer nu 25 nya medarbetare inom försäljning och marknadsföring.

– Nådendals Spas goda rykte och fantastiska läge var viktiga skäl till att det blev ett avtal. Holiday Club Naantali Residence gör vårt Ownershipprogram ännu mer mångsidigt än förut. Nu kan vi erbjuda ett nytt, lyxigt alternativ till våra kunder i Sydfinland som uppskattar en högklassig och lugn semester. Vi förväntar oss också stora resandeströmmar från Sverige, säger Holiday Club Resort Oy:s VD Vesa Tengman.

Holiday Club Naantali Residence blev klart sommaren 2008 och ligger i omedelbar närhet av Nådendals Spa. Den moderna hotellanläggningen har byggts av Sunborn Oy och är planerad och utvecklad för att öka serviceutbudet hos Nådendals Spa samt att möjliggöra en längre semester i Nådendal.

Holiday Club Naantali Residence har 40 högklassiga lägenheter på 1-2 rum, alla med magnifik sjöutsikt. Holiday Clubs Ownershiplägenheter är andelar i en bostadsrättsförening och berättigar till en veckas semester under den tidsperiod man äger. Om man vill kan man ansluta sin veckoandel till det världsomspännande semesterbytessystemet RCI och bestämmer själv på vilket av deras cirka 4000 semestermål över hela världen man vill tillbringa sin semester.

– Det nu ingångna avtalet är början på ett samarbete mellan två starka företag. Holiday Club Resorts Oy är Europas största operatör av andelsägt semesterboende och ett naturligt val som samarbetspartner, eftersom de förstår vår idé gällande högklassiga semesterandelsprodukter. Samarbetet ger mervärde både till Nådendals Spas kunder och Holiday Clubs andelssägare, säger Sunborn Oy:s operativa direktör Hans Niemi och fortsätter:

– Holiday Club säljer och marknadsför enligt avtalet även andelar i Sunborn Oy:s egna veckoandelsbolag Sunborn Vacation Club som bildades 2004.

Nådendals Spa är det ledande privata konferens- och semestercentret i Norden. Det har två gånger valts till ett av de 100 bästa badhotellen i världen, fem gånger till årets konferenshotell i Finland (senast 2009) och flera gånger till Finlands bästa spa. Nådendals Spa har årligen över 300000 besökare, varav cirka 200000 är övernattande gäster.

Även Holiday Club Resorts Oy, som i höstas övergick i helfinsk ägo, har haft en stadig tillväxt. Under det bokföringsår som började i oktober har Ownershipverksamheten ökat med nästan 10 procent. Holiday Club Resorts Oy öppnar även ett nytt försäljningskontor på Holiday Club Naantali Residence.

Länk: www.holidayclub.se

Nynäshamn lockar ytterligare ett stort evenemang. Svenska mästerskapen i wakeboard avgörs i kommunen 14-16 augusti. Drygt 10 000 personer väntas strömma till Nynäshamn för att se Sverigeeliten göra upp om titeln svensk mästare i wakeboard.

– Det här är ännu en fantastisk möjlighet för Nynäshamn att attrahera tusentals besökare. Det är otroligt roligt att vi har ett så aktivt föreningsliv i kommunen. Att nu en av dessa får möjlighet att arrangera SM känns toppen, säger Ilija Batljan (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

Evenemanget är ett i raden av stora arrangemang i Nynäshamn under sommaren och hösten. I helgen invigdes första etappen av väg 73, 26 september blir det stor folkfest vid invigningen av etapp två av väg 73, EU:s transportattacheér besöker kommunen 27 till 29 juli, 29 augusti hålls Skärgårdsmarknaden och 14-16 augusti arrangeras alltså Svenska mästerskapen i wakeboard.

– Sveriges främsta wakeboardförening, Nynäshamns Wakeboardklubb, firar 50-årsjubileum så vi kommer att göra evenemanget till något alldeles extra. Bra arrangemang i kombination med att Nynäshamn är en perfekt plats att hålla SM i bäddar för succé, säger Claes Scheffer, Nynäshamns Wakeboardklubb.

Länk: www.nynashamn.se

Eftersom de flesta barn gärna badar även när vattnet är kallt finns i år våtdräkter till barn 2 – 8 år och ”Babywarmup” i storlek 6 månader och 1 år i vårt sortiment. Materialet är stretchig och mjuk 2 mm neopren som håller värmen.

Våtdräkten är enkel att ta på och av med dragkedja i ryggen.

Babywarmup går att öppna både över armarna och i grenen och är enkel att ta på och av även hos känsliga barn. Förslutningen är gjord i mjuka kardborreband och det går därmed enkelt att justera storleken på längden. En babysimbyxa alt. blöja får plats!

Solskyddet är UPF 50+ som i våra övriga solskyddsprodukter.

Finns hos barnfackhandeln i Sverige.

Pris våtdräkt: SEK 499
Pris: babywarmup: SEK 349

Färger: Black/blue, Black/pink

Länk: www.sunblock.se

Nu inleds en omfattande uppgradering av gästhamnen i Mariefred – mittemellan Gripsholms slott och värdshus. Spännande arkitektur, verksamheter med koppling till sjösport och livets goda samt ett stort antal nya gästplatser skall boosta Mariefred som turistdestination och samtidigt göra staden tillgänglig för fler. YAJ arkitekter står för den arkitektoniska scenförändringen.

I samband med att Strängnäs kommun lämnar över driften av Mariefreds Gästhamn och Marina till en privat operatör, Viamare Promarina Management AB, kommer gästhamnen att genomgå ett ordentligt lyft. YAJ arkitekter, som är nischade på varumärkesbyggande arkitektur inom turistnäringen, anlitades för den arkitektoniska scenförändringen. Hamnplanen – idag en grusad parkeringsplats – skall etappvis utvecklas med moderna magasinsbyggnader, kajstråk med uteserveringar, bryggor och ett stensatt torg, som tillsammans knyter ihop staden med vattnet. Magasinsbyggnaderna skall förutom gästhamnsanknutna funktioner hysa verksamheter med koppling till sjösport och livets goda.

– Vår målsättning har varit att i samarbete med Promarina utforma anläggningen så att den förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder och också har attraktionskraft off season. Anläggningen skall både länka båtgäster med ortens attraktioner och erbjuda allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet, säger Ylva Lindstedt, VD för YAJ arkitekter.

– Det är också vår ambition att gästhamnens arkitektur skall vara en attraktion i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till Mariefred. Det är en lågmäld, modern arkitektur med stark förankring i sitt sammanhang.

– Det traditionella hamnmagasinet är vår utgångspunkt för byggnationen: Enkla, längsgående byggnader med sadeltak – fast med en twist. Nocklinjen vrider sig och skapar dynamik och variation längs kajstråket. Magasinen öppnar sig både mot vattnet och mot staden med glaspartier och stora skjutportar. Magasinen är däremot diskreta i storlek, form och kulör. Järnvitriolbestruket trä täcker gavlar och tak, beskriver arkitekten Jonas Nyberg.

– Anläggningens maritima innehåll återspeglas i skjutpartiernas klarlackade mahogny och detaljer i rostfritt stål.

I Mariefred är historien extra närvarande. Här finns bland annat Vasaborgen Gripsholm från 1537, 400-åriga Gripsholms Värdshus där svenska kocklandskapet har sin bas, Grafikens hus (Mamma Andersson ställer ut där under sommaren!), Mälarångaren S/S Mariefred, museijärnvägen ÖSlJ och inte minst Mariefreds historiska stadskärna. Det gäller att de byggnader, stråk och platser vi skapar samspelar och genererar synergieffekter med sin omgivning.

– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Ylva Lindstedt. -Anläggningen skall innehålla solpaneler, miljöriktiga byggmaterial, energisnål belysning och apparatur. Anläggningen kommer också att erbjuda sina båtgäster cykeluthyrning. Promarina siktar till miljöutmärkelsen Blå Flagg. De samarbetar även med Håll Sverige Rent.

Länk: www.yaj.se

Kommentarer

Viktoria Högberg 12:27:45 2010-01-30

Hallå! Jag, Vikotria, Har planer på att öppna ett café i Mariefred. Vart vänder jag mig för att kunna anmäla mitt intresse av hyrning av lokal?
Mvh Viktoria
v.hog@hotmail.com
070-7795059

Trots det bistra tiderna sjösätts det fortfarande fantastiskt lyxiga båtar. Yachten på bilden är en 65.22 m (214’) Trident från holländska Feadship. Båtens interiör och exteriör är designade av Donald Starkey och för skeppskonstruktionen står De Voogt. Den här båten visar varför Feadship är den odiskutabla ledaren när det gäller att bygga lyxiga megayachts. Trident blandar linjerna från klassiska Feadship med mer moderna stilar med till exempel glas och andra nya material.

Båten har tre däck, som är förbundna dels via trappor, dels med en hiss.

Ägarens kabin är extremt lyxigt och upp till tolv gäster kan bo ombord i en lyx som knappast finns någon annastans på hotell eller liknande. Hissen som leder upp till översta soldäck är till exempel inbyggd i vad som känns som ett solitt marmorblock.

Tekniska specifikationer:

Builder: Feadship – Royal Van Lent Shipyard
Type: Twin screw motoryacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.22m 214’
Beam max: 11.50m 37’9”
Draft (loaded): 3.40m 11’2”
Fuel capacity: 148,000 l 39,100 US Gallons
Fresh water capacity: 29,000 l 7,650 US Gallons
Design: De Voogt Naval Architects / Donald Starkey Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Interior design: Donald Starkey Design
Propulsion
Main engines: 2x MTU 16V4000M60R, 1400kW @ 1600 rpm
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF
Stabilizers: Naiad Marine/ zero speed stabilization
Max. speed: 16 knots
Range: 4700 NM
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht(P), Mono, G6, LMC, UMS, SCM,
EP and MCA
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x MTU 8V2000M50A 308ekW
Main electric system: 400/230 VAC/50 cy
Shore connection: 400/230 VAC/50 cy/150 kVA
Accommodation
Owner: Full beam master stateroom
Guests: Twelve guests in six staterooms
Crew: Up to eighteen
Watersports: Two 22’ tenders, wave runner, jet-ski, kayaks, laser, dive gear, etc.
Interior: Exotic woods and marbles with elegant combinations of white washed
and high gloss finishes.

Holländska Feadship är ett samarbetsprojekt mellan tre av de mest välkända företagen inom yachttillverkning: Koninklijke De Vries Scheepsbouw, Royal Van Lent och De
Voogt. De har jobbat ihop sedan 1849.

Feadship är erkänd ledare bland världens största byggare av kundanpassade megayachts och har i många år varit förebilden för många andra varv. Totalt finns det över 200 megayachts från Feadship i världen.

Länk: www.feadship.nl

Viamare fortsätter sitt engagemang inom svensk segling. Företaget har skrivit ett nytt sponsorkontrakt med Svenska Seglarförbundet fram till OS i London 2012 värt drygt en miljon kronor. Målet är fler medaljer. Och då guld. – Vi var så nära i Peking, vi fick ett brons, men kunde fått betydligt mer, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör.

En av lärdomarna som Svenska Seglarförbundet drog efter OS i Peking var att svenska seglare saknar tillräcklig erfarenhet av matchracing.

– Vi låg mycket bra till efter försöken, men på själva finalseglingen när allt skulle avgöras, då missade vi Det ska vi inte göra i London, säger Stefan Rahm.

För att lyckas med detta måste de svenska elitseglarna få pröva hetluften, ofta.

Det är här Viamare kommer in. Fram till OS i London 2012 ger sponsoravtalet Svenska Seglarförbundet drygt en miljon kronor i stöd för att uppnå bättre resultat.

– Viamare verkar i en marin miljö, vi bygger båtar, drivet hotell med sjöanknytning och bygger och driver marinor samt övriga tjänster nära förknippade med sjölivet. För oss är segling något positivt och överensstämmer väl med våra kärnvärden som glädje, kvalitet och långsiktighet. Därför vill vi hjälpa Seglarförbundet till framgång, säger Patrik Mehks, marknadschef Viamare.

– Segling är en liten sport i Sverige, men framgångsrik. Våra konkurrenter satsar oerhörda summor på att få OS-medaljer. Avtalet med Viamare hjälper oss att fortsatta kunna vara med och slåss längst fram. För där vill vi vara, säger Stefan Rahm.

Länk: www.viamare.se

Aqualiv: Kommuniké från extra bolagsstämma i Aqualiv (Aktietorget: AQLV) Nedan följer en redovisning av det beslut som fattades vid extra bolagsstämma i Aqualiv AB (publ), den 25 maj 2009. Den framlagda kontrollbalansräkningen utvisade att bolagets egna kapital överstiger bolagets registrerade aktiekapital.

Det egna kapitalet har justerats med anledning av bland annat Aqualivs minskning av aktiekapitalet, som genomförts efter det att kontrollbalansräkningen ursprungligen upprättades.

Med anledning av att bolagets egna kapital, enligt upprättad justerad kontrollbalansräkning, överstiger bolagets registrerade aktiekapital, beslutade stämman om fortsatt drift av bolaget samt att inte kalla till en andra kontrollstämma.

Hemsida: www.aqualiv.com

Den italienska motorbåten Spider 40 från företaget Cantieri di Sarnico. Båtmodellen lanserades 2006 och utsågs 2007 till “European Powerboat of the Year”. Den har dessutom fått titeln “Perla” 2008 och har nu även utsetts till pristagare av “Forcola d’Oro 2009”. Båtliv provade båten 2007 och tyckte att det var en mycket modern och intressant båt.

Det nya pris som Spider 40 har fått är det första försökte att promota italiensk båtindustri under benämningen “Made in Italy”. Det har satts upp av Venice Expo, organisatör av mässan i Venedig, och Fondazione Valore Italia, en statlig organisation för att utveckla och stödja utvecklingen av italienska produktionssystem.

I juryn ingår bland andra professor Massimo Arlechino, VD för Fondazione Valore Italia, och arkitekten Stefano Salvi från ADI Centro såväl som marindesignern Massimo Paperini och Andrea Brambilla från Yacht & Sail (tidning och TV). De utsåg Spider 40 för att den är den bästa representanten av italienska motorbåtar i storleken 12 till 24 meter.

Spider 40
Dimensions and Technical Specifications
Length 13,43 m
Beam 4,16 m
Displacement – Dry 11,50 t
Fuel Tanks Capacity 1100 l.
Fresh Water Tank Capacity 350 l.
People on board 10
Engines 2 VOLVO PENTA IPS from 370 to 435 hp
CE Certification B
Maximum speed 35-39 knots
Cruising speed 30-33 knots
Sleeping accomodations 4

Länk: www.cantieridisarnico.it

Läs Båtlivs test om Spider 40 här

Kommentarer

Sarnico 11:01:57 2010-11-02

Great company 😉
http://sarnico.info

I morgon, onsdag, startar världscupregattan Delta Lloyd Regatta i Holland. För många av seglarna i SWE Sailing Team är den, tillsammans med världscupen i Kiel om en månad, ett genrep inför sommarens VM och EM.

Fredrik Lööf/Johan Tillander, starbåt, har under våren haft flera intensiva träningsperioder på Gardasjön och gör nu sin första tävling tillsammans. Killarnas stora mål i år är VM i Varberg i början av augusti.

– Johan och jag jobbar stenhårt på att vi ska upp på en nivå så att vi redan till VM ska vara med och bråka om medaljerna. Det är en tuff målsättning men inte omöjlig, säger Fredrik Lööf.

Daniel Birgmark, finnjolle, har efter OS haft en paus från seglingen men satsar nu stort på sommarens VM i Köpenhamn. Hollandregattan blir hans första tävling efter OS, eftersom han på grund av sjukdom tvingats avstå GKSS OCR för några veckor sedan.

– För mig blir det lite av en nystart efter OS, och närmsta månaden gäller det att göra en bra uppladdning inför VM, säger han.

– Världscupen i Holland är för oss en av de allra viktigaste regattorna. Då ska vårträningen börja ge resultat och efter regattan återstår endast några få träningsveckor innan mästerskapssäsongen tar fart. Det kommer att bli mycket intressant att se var vi står, jag tänker till exempel på Lööf/Tillander, Birgmark och alla de lovande 470-seglarna, säger Sveriges förbundskapten Magnus Grävare.

Bland 470-seglarna finns bland annat den tidigare laser radial-seglaren Karin Söderström som tillsammans med Martina Söderbom nu gör internationell tävlingsdebut i klassen.

– Hollandregattan har nästan alltid bra väderförhållanden och är det bästa arrangemanget i världscupen, så det är en tävling vi ser till att ha många deltagare på varje år, säger Grävare.

Regattan pågår till och med söndag.

Deltagare från SWE Sailing Team
Starbåt
Fredrik Lööf/Johan Tillander, KSSS

Finnjolle
Daniel Birgmark, GKSS
Björn Allansson, GKSS

470
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS

Laser
Johan Wigforss, GKSS
Arvid Claeson, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Victor Västernäs, GKSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS

Laser radial
Josefin Olsson, GKSS
Sara Sigvardsdotter, GKSS

Årets EM
Starbåt 5-12 juli – Kiel, Tyskland
Laser radial 9-17 juli – Köpenhamn, Danmark
Laser 31 juli–7 augusti – Borstahusen, Sverige
Finnjolle 21-29 augusti – Varna, Bulgarien
49er 29 aug–5 sep – Zadar, Kroatien

Årets VM
Finnjolle 3-11 juli – Köpenhamn, Danmark
49er 12-19 juli – Garda, Italien
Matchracing dam 27 juli–1 aug – Lysekil, Sverige
Laser radial 30 juli – 9 aug – Karatsu, Japan
Starbåt 30 juli–9 aug – Varberg, Sverige
Laser 20-26 aug – Halifax, Kanada
470 20-28 aug – Köpenhamn, Danmark

Länk: www.ssf.se

Ericsson Racing Team tog tredje raka etappsegern i Volvo Ocean Race när Ericsson 4 – med internationell besättning – var först över mållinjen tidigt på söndagsmorgonen utanför Galway på den irländska västkusten. För systerbåten Ericsson 3 gick det sämre. Den nordiska besättningen var visserligen bara fem timmar efter vinnarna, men fick ändå nöja sig med sjunde plats.

Efter sju etapper har Ericsson 4 fyra etappsegrar och Ericsson 3 har en.

Den dryga veckolånga kappseglingen från Boston över Atlanten till Irland har bjudit på en hel del dramatik. Ericsson 3 seglade på en val och fick skador på kölen medan Puma seglade sönder ett roder, i de mycket hårda vindarna. Etappen har bjudit på det mesta som mycket tjock dimma, hårda vindar och kallt väder.

Och de var de erfarna seglarna på Ericsson 4 som behärskade Atlanten bäst.

– Vi är givetvis mycket lyckliga just nu. Det har varit en stökig seglats in till Galway men vi lyckades pressa vår båt ganska hårt utan att ta några risker, säger skepparen Torben Grael.

Lika lycklig var inte Graels kollega och kompis på Ericsson 3, Magnus Olsson

– Jag är besviken. Samtidig tycker jag att vi seglade bra. Därför är det frustrerande att vi inte nådde en pallplats. I ett kort perspektiv har våra egon fått sig en törn samtidigt vet vi hur svårt det är att vara i toppen, säger Magnus Olsson.

Annars började etappen väldigt bra för det nordiska gänget som under de första dygnen låg i topp och såg ut att kunna vara först till scoringgaten. Men då seglade man på en stor val och fick skador på kölen och ett av sina “daggerboard”, dvs de “svärd” som stabiliserar båten. Skadorna gjorde att Ericsson 3 rasade genom fältet från första till sist plats.

– I slutet chansade vi lite när vi försökte avancera, men det lyckades inte. Det här kommer att göra ont ett par dagar, men sedan måste vi fokusera på in port-racet i Galway och kommande etapper, säger “Mange” Olsson.

Båtarna kommer nu att stanna i Galway knappt två veckor. Lördag 30 maj avgörs in port-racet och lördagen efter (6 juni) går starten av etapp åtta från Galway till Marstrand på den svenska västkusten. Dit beräknas båtarna komma 10 juni och stanna till 14 juni, då båtarna seglar vidare mot Stockholm.

VOLVO OCEAN RACE EFTER SJU ETAPPER (AV TIO)
1. Ericsson 4, 92 poäng
2. Telefónica Blue, 77.5
3. Puma, 76
4. Ericsson 3, 60
5. Green Dragon, 52
6. Telefónica Black, 36
7. Delta Lloyd, 29.5

Länk: www.ericssonracingteam.com

Den 19 maj inleddes Baltic Sea Action Summit, ett samprojekt för att rädda Östersjön initierat av Finlands president Tarja Halonen. Den svenska båtbottenfärgtillverkaren Ekomarine deltar i projektet genom att förbinda sig att donera Neptune Formula-färg till samtliga Östersjöländer under våren 2010.

Åtta företag har hittills förbundit sig till att delta i Baltic Sea Action Summit, som igår lanserades i Helsingfors av initiativtagarna president Tarja Halonen, statsminister Matti Vanhanen och Baltic Sea Action Groups styrelseordförande Ilkka Herlin. De deltagande företagen har skrivit under på att genom konkreta aktiviteter bidra till ett renare Östersjön.

– Östersjömiljön är utgångspunkten för hela vår verksamhet, säger Ekomarines VD Claes Tarras Ericsson under invigningsceremonin i Helsingfors. Vi har utvecklat Neptune Formula för att kunna erbjuda båtfolket ett giftfritt alternativ till de bevisat skadliga kopparfärgerna som många idag använder. Därför vill vi självklart vara en del av Baltic Sea Action Summit och göra gemensam sak med andra företag som brinner för den här frågan.

Ekomarine förbinder sig att under våren 2010 donera Neptune Formula-båtbottenfärg till sammanlagt 50 båtar i lika många båtklubbar i Sverige, Finland, Danmark, Polen, Ryssland, Tyskland, Estland, Lettland och Litauen. Målet är att de deltagande båtklubbarna ska få möjlighet att testa och utvärdera ett giftfritt alternativ. Ekomarine kommer att under hösten 2009 bjuda in och informera båtklubbar runt Östersjön om projektet.

Utöver Ekomarine har bland andra Viking Line och IBM Finland förbundit sig till Baltic Sea Action Summit.

Länk: www.neptuneformula.com

Sommarens höjdpunkt för alla som älskar gamla båtar inträffar i år utanför Marinmuseum i Karlskrona. Bland annat visas Ivar ”Tändstickskungen” Kreugers klassiska speedyacht upp. Söndagen den 28 juni är det återigen dags för den populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser.

I år får Veteranbåtsdagen bland annat besök av Ivar Kreugers välkända båt M/Y Loris. Denna 15 meter långa speedyacht från tiden före första världskriget är en av de mest påkostade och välrenommerade klassiska yachter som finns i Sverige. Hon är byggd 1913 och ritad av Sveriges mest kände båtkonstruktör C G Pettersson. Douglas Fairbanks, Greta Garbo och det svenska kungaparet är några av dem som varit passagerare ombord M/Y Loris genom åren.

Under dagen passar också Sjöhistoriska museets på att visa upp båtar ur sina samlingar, bland annat segelkuttern Alfa från 1892. Besökarna har också möjligheten att studera några av de mest klassiska båtritningar som finns i Sjöhistoriska omfattande arkiv. Marinmuseum guidar ombord på svenska flottans sista fullriggare, Jarramas från år 1900, som ska återställas till originalskick. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, museets barkar från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på ribbåt, marin marknad, matservering, musik och mycket mer.

Veteranbåtsdagen ingår i evenemangen Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Under lördagen hålls Veteranbilsdagen i Ronneby Brunnspark. Under söndagen visas flera av de deltagande veteranbilarna upp utanför Marinmuseum.

Länk: www.marinmuseum.se

Amerikanska Brunswick – världens största koncern för fritidsbåtar – har lanserat en annorlunda idé för att försöka få kunderna att köpa fler nya båtar. Om kunderna blir arbetslösa betalar företaget upp till 500 amerikanska dollar per månad i ersättning för eventuella avbetalningar. Avtalet gäller den amerikanska marknaden.

Brunswicks nya giv gäller tre av företagets båtmärken: Bayliner, Maxum och Trophy. Kunderna får ersättningen om de mot förmodan förlorar sina jobb inom ett år från det att de har köpt båten.

Programmet har redan startar och kommer att pågå fram till den amerikanska nationaldagen, 4 juli. Idén är ungefär densamma som har använts inom den krisdrabbade bilindustrin i Nordamerika och som har blivit en succé där. Brunswick är det första båtföretaget som försöker anpassa idén till marinbranschen.

– I dagens ekonomi är det viktigt att ta hänsyn till kundernas situation på många sätt, inte minst risken att bli utan jobb, säger Dustan E. McCoy, VD för Brunswick.

Länk: www.brunswick.com

Franska Jeanneau gör en riktig storsatsning och presenterar en rad nya modeller. Från en “liten” 30-fotare till en väldigt 60-fotare. Det är en mycket intressant lansering som det franska varvet – en del av Beneteau – har tagit fram.

Minstingen i nyhetsfloden är Sun Odyssey 30i. Det är en lite speciell båt med vikbar köl, något som ibland kan vara avgörande för dem som har tidvatten men även i små hamnar eller skärgårdar.

En betydligt större nyhet rent fysiskt sett är Jeanneau 57. Det är ett nytt flaggskepp som har tagits fram av designerna Philippe Briand, Vittorio Garroni and Jean-François de Premorel. Båten har potential att bli en klassiker på samma sätt som Jeanneau Sun Odyssey 54 blev.
Länk: www.jeanneau.com/jeanneau57/en

Allra störst i flottan är dock en motorbåt: Prestige 60. Det är den första modellen i Jeanneaus nya serie med Prestige Yachts. Båten kommer att ta plats bland ”världens stora fritidsbåtar” och parollen är att ”den är lika skön att titta på som att leva i”.

Länk: www.navark.se

Nu ger Sjöfartsverket ut de mer behändiga båtsportkorten i A3-format även över Bottenhavet; ett för sträckan Sundsvall – Öregrund och ett för sträckan Sikeå – Sundsvall. De finns i papper och plastlaminerade med starkare ryggspiral som tål tuffare tag.

Båtsportkort är ordinarie sjökort framtagna i ett mindre format för båtlivet. Sjökortsskalan och basinformationen är densamma som i allmänna sjökort, men utifrån vår ”sömlösa” sjökortsdatabas kan informationen presenteras och delas in på ett lämpligt sätt.

Båtsportkorten är utformade som en ringbunden kartbok med sidnumrering. På varje blad finns tydliga sidhänvisningar i form av pilar som hänvisar till nästa sida. Dessutom finns ett utdrag ur Kort 1 som beskriver de vanligaste symbolerna i sjökorten.

Varje båtsportkort täcker en viss kuststräcka och innehåller flera allmänna sjökort i största tillgängliga skala. De har arbetats fram i samarbete med representanter för båtlivet på lokal nivå som är vana att färdas i respektive farvatten. Det här har varit ett mycket givande samarbete för att få synpunkter på exempelvis hur folk färdas till sjöss. Utifrån den kunskapen kan sjökortsbilden presenteras på ett översiktligt och lättnavigerat sätt.

Länk: www.sjofartsverket.se

Styrelsen i AB Göta kanalbolag har skickat ut ett klargörande i frågan om en båtlyft i Söderköping. Som ett förstahandsalternativ för korsningen mellan nya E 22-förbifarten och Göta kanal är det tänkt att båtarna i kanalen ska lyftas i en båtlyft över vägen. Båtlyften är ett alternativ som är bra, och som också skulle öka attraktionskraften för området och Göta kanal. Det finns dock flera viktiga frågor som måste lösas innan AB Göta kanalbolag kan gå vidare i planeringen och medfinansieringen kring en båtlyft.

Förbifarten och båtlyft måste behandlas som två separata frågor. En ny sträckning av E22 förbi Söderköping är av stor betydelse och nödvändigt för staden framöver. Dagens situation där det finns oklarheter kring båtlyften är därför olycklig och innebär en risk för planerna för ny förbifart.

En båtlyft måste få dubbelt så stor kapacitet som den som det tidigare planerats för. Samtidigt som en båtlyft är ett mycket attraktivt förslag, måste den anläggning som byggs klara den kapacitet som krävs för att båttrafiken ska löpa utan normala väntetider även under högsäsong. Den utredning som gjorts av extern konsult visar att den föreslagna kapaciteten skulle behöva fördubblas.

Efter att ha kommit längre in i projektet har nya frågor dykt upp. Styrelsens anser att även om projektet kommit långt, måste ändå frågorna får svar innan beslut fattas. Dessa frågor handlar bland annat om vem som ska äga båtlyften och ansvara för drift och underhåll. Samma frågeställningar finns även kring det planerade besökscentret, där kanalbolaget planerar att vara en stor aktör i form av information och museiverksamhet riktad mot turister. Det finns också i dag oklarheter gällande finansiering och omfattning av väntkajer/bryggor.

Först efter att dessa frågor har fått ett svar kan AB Göta kanalbolag gå vidare i projektet för att bygga en båtlyft – som skulle ge hela regionen ett lyft.

Länk: www.gotakanal.se

Kommentarer

Johan 23:32:35 2009-06-24

Synd att det inte är någon diskussion på http://soderkoping.hostei.com/?CategoryID=2 skulle vara bra att få en lite mer öppen diskussion om lämpligheten hos en båtlyft.

Här är en kille som verkligen har gått in för att sätta rekord på sin wakeboard. Det är engelsmannen och skepparen Alex Thomson, som vill få ut det allra bästa ur sin båt HUGO BOSS, som är en IMOCA Open 60. På bilden här intill syns när han är ute en runda på the Solent utanför Southampton.

Alex, som aldrig säger nej till en utmaning, sökte något extra och kom på att man mycket väl kan ha en wakeboard även efter en snabb segelbåt. Själv använder han ett Carafino ‘Hydrofoil’ board, vilket är ett riktigt högteknologiskt alternative.

– Förhållandena var perfekta med en god bris och solsken när vi tog vår runda på the Solent. Jag har inte åkt wakeboard där tidigare, men det kändes ganska extremt, särskilt när vi kom upp i högre hastigheter och jag fick bra tryck i brädan, säger Alex.

Vanligen kappseglar Alex med sin HUGO BOSS. I år star bland annat Rolex Fastnet Race i augusti på programmet och han tanker även ställa upp i Transat Jacque Vabres in November innan det är dags för Barcelona World Race 2010. Alex kommer dock allra först att finnas på plats vid Monaco Grand Prix 21-24 maj som en del av Hugo Boss VIP hospitality programme.

Läs mer: www.alexthomsonracing.com