nyhetstest

Det blev en riktigt snabb och tuff start från irländska Galway för deltagarna i Volvo Ocean Race. Bilderna från starten är riktigt fräcka och visar hur snabbt de här båtarna kan seglas .Nu går det dock betydligt långsammare. På måndagskvällen gjorde båtarna knappt tio knop med cirka 700 Nm kvar till målet i Marstrand.

Ericsson 3 och Ericsson 4 ligger på tredje respektive fjärde plats i sammandraget för tillfället. Skillnaderna mellan båtarna är dock inte särskilt stora och mycket kan hända fram till målpång.

Efter helgens inledande start i friska vindare trodde seglingsledningen att båtarna skulle nå Marstrand som på onsdag. Det verkar inte särskilt troligt för tillfället om inte vindarna ändrar sig radikalt.

Via Ericsson Racing Team har vi fått flera dramatiska bilder som visar starten av Leg 8. Det 1 250 Nm långa ben som deltagarna nu är ute på sträcker sig från Galway på Irland till svenska Marstrand.

I de starka vindar som rådde vid starten fick bland annat Ericsson 4 en rejäl broach vid Irlands sydkust, vilket gjorde att båten tappade ledningen på den här sträckan och nu får segla ikapp igen.

Länk: www.volvooceanrace.org

GALWAY (6 juni 2009) – På lördagseftermiddagen smällde startskottet i irländska Galway för den åttonde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Och nu är båtarna på väg mot Sverige. Troligen går de i mål i Marstrand redan på onsdag om vinden står sig.

– Det ska bli underbart roligt att komma hem till Norden och Sverige. Och jag lovar att vi vill visa alla nordbor hur bra vi har blivit på havskappsegling, säger Magnus Olsson skeppare på Ericsson 3

Lördagens start på den irländska västkusten bjöd ovanligt nog på friska vindar runt 10 sekundmeter. Annars har det snaraste varit rutin att etappstarterna skett i lätta vindar. Ericsson 4, med internationell besättning, kom iväg bäst och ledde den sju båtar stora flottan ut från Galway, söderut mot Fastnet Rock och den engelska kanalen.

– Alla i besättningen är utvilade och redo. Det har varit frestande att delta i festande som pågått varje kväll i två veckor här i Galway, i en mycket gästvänlig atmosfär. Men vi är alla redo för etappen upp mot Marstrand, sade Torben Grael skeppare på Ericsson 4 precis innan starten.

Några timmar efter starten var samtliga båtar väl samlade. Ericsson 4 ledde före Telefonica Blue, Puma och Delta Lloyd. Nordiska Ericsson 3 låg på femte plats, men bara en distansminut från systerbåten Ericsson 4 längst fram

Båtarna ska ta sig igenom den engelska kanalen och runda ett par bojar utanför Rotterdam innan de sätter kurs norrut mot Skagen på den danska nordspetsen och sedan nästan rakt österut in mot etappmålet Marstrand. Troligen är de i mål under onsdagen 10 juni. De stannar sedan till söndag 14 juni då etapp nio startar mot Stockholm. Dit väntas båtarna komma 16 juni. Stoppet i Stockholm sträcker sig till 25 juni med ett in port-race på Kanholmsfjärden den 22 juni. Hela tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni.

VOLVO OCEAN RACE EFTER IN PORT-RACET I GALWAY
1. Ericsson 4, 94 poäng
2. Telefónica Blue, 81
3. Puma, 80
4. Ericsson 3, 62.5
5. Green Dragon, 53
6. Telefónica Black, 39
7. Delta Lloyd, 31

Länk: www.ericssonracingteam.com

För rörliga bilder besök: www.r2prod.net/ERT/ eller www.thenewsmarket.com/ericsson

Foto Ericsson 3. Fotograf: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race.

Lördagen den 6 juni anordnas gäddfisketräff i Mönsterås. Då gäller det att fånga så mycket gädda som möjligt. Allt för att hjälpa till med data till gäddforskningen. Syftet med träffen är att bidra med data till två pågående forskningsprojekt, som i slutändan ska ge en ökad förståelse för gäddans ekologi.

Ett av projekten har märkt sötvattenslekande gädda från små tillrinnande vattendrag. Rapporter av återfångster har hittills varit ganska låg och ett riktat fiske efter märkta fiskar skulle vara värdefullt för forskning för att bland annat studera tillväxt och rörelsemönster. Därför är ett av målen i träffen att fånga så mycket märkt fisk som möjligt.

Märkta gäddor
– Vi hoppas givetvis att det dyker upp många som vill fiska gädda och samtidigt bidra till att utvärdera de fiskevårdsåtgärder som gjorts i området, säger Lars Ljunggren på Fiskeriverket som är en av forskarna som studerar gäddan. I en av bäckarna som restaurerats i området vandrar det upp över tusen gäddor för lek varje år, många av dessa är märkta och vi vill se hur långt de sprider sig från lekområdet.

Det andra projektet syftar till att undersöka dödlighet, krokskador och blödningar hos sportfiskad och återutsatt gädda. För att få en god bild av hur återutsatt gädda klarar sig behövs en stor mängd återutsatt gädda där bl.a. krokning, blödning och bete skall dokumenteras.

Regler och informationsmaterial delas ut vid start. Träffen anordnas av Göteborgs Universitet i samarbete med Fiskeriverket, Högskolan i Kalmar och Mönsterås kommun.

Valfri fiskemetod
Alla typer av sportfiskemetoder är tillåtna såvida man följer lokala regler och bestämmelser. Det är alltså valfritt att välja fiskemetod, beten och ifall man vill fiska från land eller båt. All fisk som fångas bör återutsättas.

Deltagande är kostnadsfritt och vid dagens slut kommer fina priser att lottas ut bland samtliga deltagande och det kommer att bjudas på god mat och dryck som tack för hjälpen. Bonuspris kommer att tilldelas till den som fångar dagens längsta fisk. För de som vill vara med och tävla kring dagens längsta gädda måste digitalkamera + USB kabel medtagas. Måttband tilldelas vid start (måttstock).

Samling och sjösättning sker i Timmernabbshamnen. Kaptensmöte och allmän info kl 07.30. Start kl. 08.00 – Målgång 18.00.

Stockholm den 4 juni 2009 – Nu kan du hitta badplatser i hitta.ses kartor. I tider som dessa är det många som stannar i Sverige under semestern för att spara pengar. Genom att lägga till badplatser som en funktion i kartorna gör hitta.se det enklare för sina användare att utforska Sverige och hitta till sol och bad.

Välj det område där du vill bada. Ovanför kartan till höger finns en meny med “Fler kartfunktioner”. Klicka på alternativet “Badplatser” för att hitta närmaste badplats. Badplatsen markeras med den klassiska symbolen och när du håller musen över symbolen dyker namnet upp. Kolla in alla Sveriges badplatser här: http://hitta.se/badplatser

Kolla vädret innan du åker: Kombinera badplatserna med väderfunktionen. Då får du se hur vädret blir på de olika badplatserna. På söndag ska det till exempel bli molnigt i Uppsala och sol i Stockholm.

Länk: www.hitta.se

I brukssamhället Forsvik invid Göta kanal blickar man bakåt. Närmare bestämt till 1800-talet. På själva nationaldagen hissar man därför den gamla unionsflaggan Sillsallaten. Men det är inte på vilken flaggstång som helst den går i topp. Stolta hjulångaren Eric Nordevall II, 28,6 meter lång och 130 ton tung sjösätts denna dag och det är dess beskyddare ångslupen Forsvik som flaggar unionistiskt.

Historiska skepp från Vänern och Vättern gör sin uppvaktning, kanonsaluterna avlöser varandra, högtidstalen blir många och folkhavet stort på Forsviks varv.

Hjulångaren Eric Nordevall II är ett historiskt replikbygge som pågått sedan 90-talet i anrika brukssamhället Forsvik vid Göta kanals Västgötadel. Den 6 juni sjösätts skeppet för att färdas över Vättern till Motala. Där ska den gigantiska ångpannan och det pampiga maskineriet av 1836 års modell installeras vid gamla Motala Verkstad. Åtskilliga ton tyngre vänder fartyget åter över vattnen för att färdigställas för exklusiv kanaltrafik och döpas på Riddarfjärden 2010.

Originalet ligger i det närmaste oskadd på Vätterns botten sedan 150 år, väl dokumenterad av marinarkeologer och benämnd världens äldsta bevarade maskindrivna fartyg. Specialbyggd för Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg under Norgeunionens tidigare år som ett av de första maskindrivna passagerarfartygen för kanalfart. Dåtidens X 2000 och påskyndare av den industriella utvecklingen i Sverige.

Baltzar von Platen, kan le i sin himmel. Han var upphovsman till både Göta kanal, Motala Verkstad och de första specialbyggda kanalångarna. Och vicekung av Norge.

Precis som sin föregångare från unionstiden ska Erik Nordevall II efter sjösättning och färdigställande gå i passagerartrafik på Göta kanal, som dess nya flaggskepp. Göta kanalbolags VD Anders Donlau överräcker därför själv hjulångarens flagg.

Länk: www.nordevall.com

Kommentarer

Jan Johansson 23:01:53 2009-06-06

Bilder från sjösättningen
http://www.samlaren.org/forsvik/index.html

Birgitta 08:58:25 2009-06-08

Det var en mäktig upplevelse när båten sjösattes. Som boende i Forsvik känns det naturligtvis helt fantastiskt.

Nu är världens snabbaste flytande bastu sjösatt – en minatyr av det flytande hotellet vid restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. I samband med dopet den 10 juni klockan 13.00, under Volvo Ocean Race på Marstrand, blir det jungfrutur och presentation av den flytande bastun.

Dopceremonin den 10 juni kommer att utföras av de båda gudmödrarna Ellen och Wilma Hermansson. Flickorna är 10 år och tvillingdöttrar till Salt & Sills ägare Susanna och Patrick Hermansson.

Restaurang Salt & Sill öppnade sitt flytande hotell i oktober förra året. Den flytande bastun kommer att ha sin hemmahamn på Klädesholmen bredvid hotellet och användas som relaxavdelning, konferenslokal, bröllopssvit och mässutrymme.

Den 11,9 x 6,5 meter stora huskroppen är byggd av lättviktigt glasfiber som är monterad på en katamaranplattform och kommer att drivas av två dieselmotorer från Volvo Penta med vardera 160 hästkrafter. Bastun förväntas komma upp i en fart av 15 knop och är såvitt man vet, världens snabbaste flytande bastu.

Länk: www.saltosill.se

Garmin återkallar två stycken digitala sjökort efter att flera kunder har upptäckt problem i korten och informerat Garmin om detta. De aktuella korten är Garmin® BlueChart g2 och g2 Vision v2009. Garmin återkallar alla 2009 års versioner av av dessa sjökort.

Pressrelease från Garmin 090605:

Produktåterkallelse – Garmin® BlueChart g2 och g2 Vision v2009

Garmin Ltd. tillkännager idag att företaget genomför en frivillig säkerhetsåtgärd och återkallar alla 2009 års versioner av sjökorten BlueChart® g2 och BlueChart® g2 Vision. De berörda programmerade minneskorten har sålts mellan april 2009 och den 3 juni 2009.

I visa farvatten ger sjökortsinformationen inkorrekt information av vattendjupet. Detta skapar en risk att båtar kan gå på grund, vilket kan resultera i åverkan på båten och/eller personskada.

Garmin har endast mottagit rapporter om inkorrekta djupangivelser i farvattnen utmed de danska och svenska kusterna. Men som extra säkerhetsåtgärd väljer Garmin frivilligt att globalt återkalla alla 2009 års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Garmin har notifierat berörda myndigheter om problemet och har ett nära samarbete med dem. Inga andra produkter påverkas av denna återkallelse.

Produkter som berörs är 2009 års version av BlueChart g2 på Garmins egna kortformat, BlueChart g2 på microSD/SD-kort och BlueChart g2 Vision på microSD/SD-kort. Kunder som äger berörda sjökort varnas för att använda dessa kort för navigering.

Berörda kunder kommer få sina sjökort utbytta mot BlueChart g2 eller BlueChart g2 Vision av version 2008.5. När felen har åtgärdats i 2009 års version kommer Garmin utan någon extra kostnad uppdatera berörda kunders sjökort. För mer information om denna produktåterkallelse samt om vilka sjökort som berörs och kommer bytas ut besök www.garmin.se/bluechart2009

Båttidningen Dagens Båtar läggs ner redan efter det första numret. Det uppger nyhetsbrevet Mediatrender. Dagens Båtar var Bonniers försök att skapa en ny motorbåtstidning i stället för Båtnytt, som de sålde för ett tiotal år sedan och som idag ägs av LRF Media.

Bonniers första försök att skapa en ny båttidning gick på grund redan innan det sjösattes. Tidningens ansvariga hade glömt att registrera tidningens titel på nätet, varpå en annan båttidning hann före och därmed fördröjde hela lanseringen…

När slutligen Dagens båtar lanserades 12 mars i år var det under anspelningen att det skulle vara ”Sveriges roligaste båttidning”. Tidningen skulle utkomma med sex nummer per år, men nu har alltså Bonniers Specialtidningar stoppat utgivningen enligt www.mediatrender.se

Kommentarer

förarbevis 08:39:00 2009-06-06

Vad synd. Jag köpte första numret och tyckte att det var den bästa båttidningen som jag läst någonsin.
Det behövs ju åtminstone en bra tidning i sverige.

Dags för Ola Skinnarmos största utmaning: med segelbåt genom Nordostpassagens ismassor Nu är det dags! Ska Ola Skinnarmo bli förste svensk, sedan Nordenskiöld för 130 år sedan, som lyckas segla genom Nordostpassagen? Trots global uppvärmning ger ryska experter Ola bara 50 procents chans. Vintern har varit kall och våren sen. Gott om is med andra ord.

Måndag 15 juni lättar Ola Skinnarmo och hans besättning ankar för att starta en cirka tre månader och 6 000 sjömil lång segling som inte avslutas förrän i Berings Sund mellan Ryssland och Alaska. Expeditionsbåten heter Explorer of Sweden. Den blir hem för åtta man under äventyret.

Länk: www.skinnarmo.com

Foto: Gustav Kaiser.

De senaste dagarnas nyheter om vattenskotrar har skapat ännu mer förvirring i denna redan luddiga fråga. De försök som svenska myndigheter har gjort för att försöka reglera vattenskotrarnas användande har snarast förvärrat situationen. Men det finns ett smart sätt att komma runt hela problematiken.

Lösningen är – enligt vad Båtliv erfar – att registrera skotern i Skeppsregistret.

Gör så här om du har en vattenskoter:
Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill.

Länk: www.transportstyrelsen.se

Kommentarer

Tim 15:04:02 2009-06-05

Menar ni att man inte ska fylla i längden när man ansöker?

Tim 15:31:53 2009-06-05

Är det någon som kan bekräfta att detta verkligen fungerar? Man ska ju skicka med papper med teknisk data om "båten" och om den inte uppfyller 5 meterskravet, är det inte kört då?

Lars-Åke Redéen 17:06:43 2009-06-05

Hej!

Alla som vil lha blanketten för att registrera en skoter kan maila till info@batliv.se så skickar vi blanketten.

/Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Husbock 17:16:53 2009-06-05

Men… Svensk författningssamling 1993:1053 säger:

"1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den. Förordning (2004:607)."

Säger inget om registrering.

Husbock 17:21:48 2009-06-05

Dessutom säger blankett 14:

"Till denna handling skall fogas: Båtbevis eller annan utredning om båtens skrov och styrförmåga samt om
dess största längd och största bredd."

Hur tänkte ni komma runt detta då??? 🙂

Hink 10:14:24 2009-06-06

Var står att en båt måste vara minst 5 meter för att registreras?

Jesper 15:28:07 2009-06-06

Lars-Åke Redéen, om ditt naiva råd om båtregistrering mot förmodan skulle fungera, tycker du inte att du som företrädare för svenska båtunionen har ett visst ansvar att visa sans och måttfullhet?

Jag hoppas att du inte är representativ för den grupp som gillar vattenskotrar i ditt ointresse att vårda naturvärden och visa hänsyn till andra.

Kjelle 01:27:57 2009-06-07

Om jag inte fått saken helt om bakfoten så har väl EU-domstolen redan avgjort att skotrarna är att anse som båtar, det var väl med grund i detta man kunde stödja sig på småbåtsdirekteivet och således hävda att förbudet mot framförande utgjorde ett handelshinder? Är skotern att anse som båt så är ju problemet med buskörning och eventuell vådslöshet redan löst genom att Sjölagens reglerdå även går att applicera på "vattenskotrar".

Och Jesper, varför dra alla "vattenskoteråkare" över en kam? På vilket sätt skadar en rätt använd skoter miljön, och på vilket sätt brister en förare som framför skotern enligt sjölagens regler i hänsyn?

Tycker kommentaren är ett bra exempel på den extrema trångsynthet/bitterhet som finns hos många på sjön idag… 🙁

Jesper 09:35:53 2009-06-07

Kjelle, en modern relativt tystgående vattenskoter som håller sig till reglerna utgör inget problem och jag drar inte alla vattenskoterförare över en kam, var får du det ifrån?? Jag har själv inte provat vattenskoter men skulle förmodligen tycka det var fantastiskt roligt eftersom jag gillar vanlig skoter, MC m m. Vari ligger trångsyntheten i min kommentar? Dessutom är det inte som sjöfarare jag lider av vattenskotrarnas framfart utan som strandgäst.

Följande citat kommentar från surkillen i SvD beskriver problemet ganska bra;
"Har alltid varit positiv till vattenscooter. Fram till igår när vi satt¨på en av de vakraste små öarna i Stockholms skärgårds yttersta band. I tre timmar körde en vattenscooter runt, runt, runt ön. Obegripligt varför. Förbjud skiten helt och hållet."

Dessvärre är det han beskriver mycket vanligt men jag håller inte med den sista meningen utan tycker de precis som andra motorsporter skall få utövas där de inte stör.

Är det verkligen så svårt att förstå folks irritation över det svåra buller som även moderna vattenskotrar förorsakar när de far fram på platser där de inte får köras?

Jag tycker snarare det är du och en del andra förespråkare för fritt användande av vattenskoter som är extremt trångsynta /bittra som vägrar se den andra sidan av saken och avfärdar alla kritiker såsom trädkramande sura gamla gnällspikar.

Lars-Åke Redéen 09:58:20 2009-06-07

Jesper,
både jag och SBU anser att det är upp till föraren av en båt att hantera den väl. Det är i princip fel att förbjuda en båttyp bara för att någon eller några förare hanterar den fel. I stället bör man satsa på utbildning och restriktioner mot vissa båttyper (kanske gummibåtar och vattenskotrar) i lokala, känsliga områden.
mvh
Lars-Åke

Tim 12:17:53 2009-06-07

har vi fått någon klarhet i om det är möjligt att rega sin skoter som båt, och om det i så fall skulle göra nytta??

Snusmumrikan 14:17:16 2009-06-07

här är utfallet av EG-domstolens bedömning.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62005J0142:SV:HTML

Jag tycker inte att det ser så konstigt ut alls. Sedan är det bara att gå in på naturvårdsverket och kolla vad som gäller. är man osäker är det länsstyrelsen som kan berätta mer i den region som vattenskotern ska köras i.

Sjöfarare behöver ta ansvar för andra människor och naturen. det är inte så konstigt tycker jag. sedan kan man givetvis ha åsikter angånde regler och förodrningar. men luddiga är de då inte.

Jesper 16:20:31 2009-06-07

Lars-Åke, du förringar problemet men du tycks i varje fall erkänna att det finns ett problem.

Du svara dock inte på frågan om du inte har ett ansvar att visa sans och måttfullhet. Låt mig också tillägga saklighet om det är du som står bakom de båda artiklarna.

Lars-Åke Redéen 16:31:47 2009-06-07

Jesper,
personligen tycker jag inte att vattenskoterkörning är något större problem trots att jag varje sommar är väldigt mycket ute på sjön i Stockholms skärgård, i Bohuslän och på sydkusten. Visst finns det vattenskoterförare som buskör, men inte alls i lika stor utsträckning som vissa förbudsivrare påstår. Körning med gummibåtar med ilskna små tvåtaktare eller racerbåtar utan ljuddämpare är i så fall ett lika stort problem.
Mitt ansvar som journalist är att belysa saken och lyfta fram olika sidors synpunkter. De kommer väl till tals i tidningen Båtliv.

Tim 19:17:13 2009-06-07

Jag undrar fortfarande om det finns någon klarhet i om man kringgår lagen genom att rega sin skoter som båt, och om det det är praktiskt möjligt?

Jesper 19:20:31 2009-06-07

Lars-Åke,

Du uppvisar en hänsynslös attityd i din respektlöshet mot de som lider av vattenskotrarnas framfart vilket kombineras med dålig journalistik. Det är lite som att bita sig i svansen eftersom det sannolikt stärker den sida du kallar förbudsivrare. Jag kommer citera dig i ett par insändare som jag planerar. Tack för din medverkan.

Tom 20:15:16 2009-06-07

Jag trodde SBU var en seriös organisation!

Goran 21:32:00 2009-06-07

Enklast att klara av de som buskör med både mindre och större båtar är att införa obligatoriskt förarbevis i enlighet med den lösning som Svenska Båtunionen lagt fram som svar på regeringens förslag i den remiss som varit ute till myndigheter och organisationer.Kolla på SBUs hemsida.

Nisse 21:50:12 2009-06-07

Göran: Tänker Båtunionen respektera en sådan ordning, eller kommer man på samma sätt som i artikeln ovan att propagera för olika sätt att gå runt (den eventuella) lagstiftningens avsikter?

Olof Malmlöf 23:17:33 2009-06-07

Vilket snack här! Det är inte "vattenskotrar" det är fel på. Bara vissa individer och i kombination med oklara regler och nästan ingen tillsyn. När fritidsegelbåtar dök upp var det ett kraftigt motstånd bland "kaptener". När motorbåtar dök upp var det kraftigt motstång bland kaptener och seglare. När de började plana var det kraftigt motstånd. När man började åka vattenskidor var det ramaskri. Nu hatar många vattenskotrar, RIB båtar och stora segelkatamaraner…. Tröttsamt. Rätt använd är vattenskoter till stor glädje och den stör då ingen utom den inskränkte!!

Olof Malmlöf 23:18:53 2009-06-07

… ock sluta TJATA om att vattenskotrar bullrar för det gör dom INTE!!!

Nisse 23:22:03 2009-06-07

Olof Malmlöf: Och de framförs alltid med vett och sans….
http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hav/skoter.jpg
Det är den här sortens beteende som behöver stävjas (på platsen är det redan totalt motorbåtsförbud, vilket bevisligen inte respekteras.)

Jesper 08:47:36 2009-06-08

Olof Malmlöf, din ståndpunkt att de inte bullrar är häpnadsväckande. Sett till definitionen av buller så kan din ståndpunkt bara gälla för en enda person, dig själv. Men när man dsikuterar buller måste man vidga sina vyer och utgå från andra refernsramar än sina egna eftersom reglerna bygger på det. Gör du inte det kan du aldrig förstå miljödebatten som förs vad gäller ljudnivån i samhället. Och då blir det lätt övertoner som du och andra tar till; inskränkt, gnällspikar, idioter e t c

Vad geglerna för vattenskotrar kan knappast bli klarare. De får köras på vissa anvisade platser och inte på andra platser, punkt.

Vad gäller tillsynen har kustbevakningen efter beslutet i EG domstolen den 4/6 2009 nu helt andra möjligheter att lagföra personer som kör utanför anvisat område.

Gurra Aktersnurra 09:03:22 2009-06-08

Jesper, är det någon skillnad i en 5 meters båt med vattenjet, 4-5 sittplatser än en 3,5 meters "vattenskoter" med 3 sittplatser? nej det är det inte… möjligtvis antalet. det finns fler vattenskotrar.

Det finns redan en sjötrafikförordning som reglerar vårdslöshet i sjötrafik (det man i folkmun bland annat kallar buskörning).

Jag ser hellre att vi ger mer stöd och resurser till kustbevakningen/sjöpolisen att övervaka de regler/lagar som finns. vi ska inte begränsa oss mer än övriga EU medlemsländer gör (FÖR VI HAR JU VALT ATT GÅ MED I EU).

MEN:
grannens 12 åriga ungar som kör fram o tillbaka med 35 hk gammal utombordare i timtal ser jag som ett mycket större problem!

saker att tänka på:
inför åldersgräns för framförandet av båt!
inför förarbeviskrav
inför flytvästkravför båt under 12m ? (igentligen lika dumt som att det inte är hjälmtvång för framförandet av snöskoter)

Jag undrar hur många av de som kritiserar "vattenskotrar" igentligen borde bry sig. är ni ens i skärgården? och med vilken anknytning??

själv bor jag vid havet, har båt och innehar förarintyg
(ja, jag finns såklart registrerad hos sjöfartsverket, finns ni?)

Jesper 10:48:53 2009-06-08

Gurra, EU lägger inget hinder för att reglera vattenskotrar på så sätt som sker nu, vilket framförallt framgår av domslutet som föranleder artikeln vi nu kommenterar. Vad gäller övriga EU länder känner jag bara till hur det är i Danmark. De har både krav på s k "speed båt" körkort och att du bara får köra inom vissa områden som alltid ligger minst en km från strandlinjen. Ja, låt oss harmonisera med Danmark. Det innebär att samma sak som nu med tillägget att du skall ha körkort.

Du frågar om skillnader mellan olika vattenfarkoster. Skillnaden ligger i hur de används. Så återigen, vattenskoter är i huvudsak motorsport och körs runt, runt eller fram och tillbaka om och om igen. Båtar körs oftast från en punkt till en annan. Undantag finns åt båda hållen, naturligtvis.

Ja, jag har hus vid havet och båt. Anser du att andra som besöker sjö, hav och skärgård har en beskuren rätt till synpunkter på miljön där? Du undrar om anknytning. Spelar anledningen till besöket eller om man har en släkting i närheten roll för vems synpunkter som skall tas i beaktande?

Det låter märkligt. Kan du utveckla vad du egentligen menar?

Gurra Aktersnurra 11:36:04 2009-06-08

Jesper, ja tror bestämt att du är ute o cyklar. vattenskoter är ingen sport. visst det finns tävlingar med vattenskoter men det finns med nästan allt annat som har motor oxå..

Vattenskoter är rekreation, under vilket epitet även fritidsbåtar tillhör.

Det är DU som säger att de körs runt runt. det är här vi har den stora problematiken. den förutfattade meningen.. den diskussionen lämnar vi därhän!

Jag behöver inte utveckla vad jag menar, Det är ungefär som att säga. låter dalmasar och göteborgare bestämma var samernas renbetesmarker skall vara.
Nej, Det skall naturligtvis göras i samråd med inblandade parter.

Det känns inte som SBU eller andra organisationer fått säga sitt om benämningen vattenskoter/fritidsbåt när det gäller "ändringsförordning 2004:607 (den såkallade vattenskoterförordningen)"

Jag tycker denna artikel från Båtliv är mycket intressant och hoppas att den skall väcka fler frågor kring denna minst sagt märkliga dom från EU domstolen.

Det ska även bli intressant att höra Kustbevakningen kommentera detta och få höra om/när dom ska börjar bötfälla "vattenskotrar" som kör utanför allmänna farleder.

Vet kustbevakningen själva vad som räknas som allmän farled? Den kustbevakare jag pratat med kunde bara utpeka huvudfarled…

Göran 12:05:00 2009-06-08

Till Nisse, det är Svenska Båtunionen som har initierat en lagstiftning för obligatoriskt förarbevis. Vi respekterar alltid den lagstiftning som gäller.

Jesper 13:27:05 2009-06-08

Göran, hur tycker du den artikeln vi kommenterar rimmar med er respekt för lagstiftningen?

Henke 15:35:01 2009-06-08

Nisse!

Jag tog mig tid att titta på länken i ditt inlägg och kan bara hålla med om att detta inte ser bra ut, så här får det absolut inte gå till. Men med hänsyn till vad du skriver i övrigt är det vattenskotern det är fel på och inte föraren???
Om det hade varit en Buster med utombordare hade det varit OK, eller?
Förmodligen är ditt svar på min fråga nej, så varför inte förbjuda alla båtar? Alla båtar kan ju komma på att de helt plötsligt ska köra in och busa på förbjudet vatten och föraren kan inget göra för att förhindra!?

Nisse 15:50:16 2009-06-08

Göran: Jag har sett samma sak göras med motorbåt, på samma ställe – men inte alls lika ofta som med vattenskoter. Och jag har heller aldrig efterlyst ett totalförbud. Vattenskotrar har sin plats. Men jag ser heller inte problemet med att de bara får framföras i farled, direkt till och från farled, samt i speciellt avlysta "lekområden" (vilket är som lagen är nu). Med tanke på att missbruket är väl spritt med dessa maskiner, så ser jag dessa begränsningar som rimliga.

Nisse 15:51:08 2009-06-08

Ovanstående var såklart inte till Göran, utan till Henke…

Henke 15:56:17 2009-06-08

För övrigt har vi hittills endast kunnat läsa domen och höra Miljödepartementets version men man har undanhållit en del i sitt pressmeddelande som är av oerhört stor betydelse. Om man orkar läsa igenom hela domen och inte bara hoppar in och läser fotnoten står följande;

" Enligt 3 § i förordningen gäller följande:

”Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för:

1) vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,

2) vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och

3) annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.

Länsstyrelsen får också meddela föreskrifter om avgränsning av allmänna farleder för vattenskoteranvändning, om det behövs för att sådana olägenheter eller skaderisker som avses i första stycket 3 inte skall uppkomma, samt om körning till och från allmän farled.”

Läs de tre punkterna ovan och tala sen med trovärdighet om varför man inte ska få framföra sin vattenskoter på exempelvis Kanholmsfjärden utanför 300 metersgränsen från ledlinje!
Har Länsstyrelsen fullgjort sin plikt?
Stockholms län är ett av de län som endast har allmäna farleder upplåtna och inga andra vatten!
Jag liksom många andra tycker att förordningen är inskränkt och ett verk av förbudsivrare och inte har något berättigande då argumenten är desamma som 1993 trots år av teknisk utveckling. Vattenskotrar idag låter mindre än fritidsbåtar och bränsleförbrukningen och därmed utsläppen är lägre, allt faller platt. Skrota vattenskoterförordningen då det inte är farkosterna utan förarna som är problemet!

Henke 16:00:22 2009-06-08

Nisse, Vad du med många inte verkar fatta är att det här är långt mycket större än vattenskoterförordningen, det handlar om vår frihet! Friheten att röra sig i skärgården på samma villkor som killen som kör en 6 meters båt med V8 och raka rör, eller han som åker runt med familjen i en styrpulpetare med aktersnurra. Varför får vi inte det? Om vi accepterar politikernas dumhet i det här fallet, vad är nästa båt de ger sig på? Aluminiumbåtar? Plastbåtar med motorbracket? alla båtar med svarta motorer? eller alla med blanka propellrar?

Nisse 16:06:55 2009-06-08

Henke: Du kan nog hitta en del av anledningen till att vattenskotrar specialbehandlas om du läser inläggen på guppa.se: förarna av dessa maskiner verkar inte direkt ha uppnåt en mognad som gör dem lämpliga att framföra en farkost på vattnet med de motorstyrkor som vi här talar om…

Henke 16:26:26 2009-06-08

Nisse: Lägg ner!! Nu skriver du ju själv att det är förarna och inte farkosten som är problemet. Dessa individer som du refererar till ställer säkerligen till en olägenhet även i en snurrebåt. Tycker du att motorcyklar ska förbjudas också?
Eller Birka Paradise? Förutom att den är längre och saknar jetdrift och att man vistas i hellre än på den (kan iofs diskuteras) så matchar den alla argument som du och andra förbudsivrare har;
den släpper ut stora mängder föroreningar,
den låter som en ungdomsgård,
den drar upp svall och eroderar stränderna,
den stör badande och boende i skärgården,
Allt detta för ingen nytta utan ren nöjesåkning!!

Jesper 16:32:05 2009-06-08

Henke, du har inte förstått bullerproblematiken men jag ger mig inte på att försöka förklara det igen.

Du talar om frihet men bara för dig själv. Vattenskotrar verkar inskränkande för andra och för mig är det också en frihetsfråga. Fri från oljudet från en vattenskoter.

Nisse 16:33:24 2009-06-08

Inget av de argument du framför har jag använt.

Och jämförelser skall närmast göras med snöskoter (ger problem, och dess framfart har begränsats) och fyrhjulig motorcykel (inget fel på fordonet i sig, men kulturen runt det leder till många olyckor. Totalförbud på allmän väg diskuteras.)

Alltså, det är kulturen runt vattenskotern som är problemet – och eftersom vi inte har något körkort för båt (alltför många som skriker om att deras "frihet" begränsas) så är en reglering av själva fordonet det enda som kvarstår. Vårdslös körning är för svårt att bevisa, så totalförbud inom vissa ytor det enda som går att hantera.

Och gnäll inte så mycket – ni har själva satt er i situationen med er körstil! (Inte alla vattenskoteråkare, jag är väl medveten om de interna konflikterna på Orust, men en del av er.)

Henke 16:41:55 2009-06-08

Jesper,

Du ÄR inskränkt utifrån ditt perspektiv att resonera. JAG säger inte att det är OK att man sitter och snurrar runt runt i en vik i flera timmar, men däremellan till att bara få köra i allmän farled är steget långt. Återigen är det beteendet snarare än farkosten som är problemet och det är den skillnaden som varken du eller de andra förbudsivrarna fattat! Det är väl minst lika störande om jag kör på samma sätt med en snurrebåt, men då är det OK. Folk använder faktiskt i stor utsträckning vattenskoter som fortskaffningsmedel nuförtiden.

För övrigt har du fel när du säger att Kustbevakningen nu har helt andra möjligheter att lagförapersoner som kör utanför anvisat område! EG domstolen har gett ett förhandsutlåtande och inte dömt någon, nu ska Luleå tingsrätt ta upp sitt fem år gamla fall och fälla ett avgörande. Detn domen kommer förmodligen att överklagas och kanske om det krävs överklagas igen så det kommer nog att dröja innan det händer något i praktiken, tills dess hoppas jag att vi har kommit så långt att vi kan se alla båtar som båtar och inte diskriminera någon på sjön.

Jesper 17:06:46 2009-06-08

Henke,

inskränkande var inte i den betydelse du verkade tolka det. läs igen.

Helt säkert kan ingen av oss bedöma kustbevakningens möjligheter men förordningen finns där sedan länge liksom bötesbeloppet. Det är bara till att börja tillämpa.

Du och andra förespråkare gömmer för det faktum att många personer störs av er framfart. Det är ett faktum som är svårt att förklara med att alla andra är idioter och inskränkta. Anledningen är att vattenskotrar används på ett helt annat sätt än övriga vattenfarkoster. Det är ett faktum som jag ser varje dag på sommaren.

Jag tror ni skulle ha mycket att vinna på att i någon mån erkänna era meningsmotståndare.

Henke 18:44:40 2009-06-08

Vattenskoterförordningen är ett uttryck för maktmissbruk och att på felaktiga grunder diskiminera en grupp fritidsbåtsanvändare. Förordningen har tillkommit på den tiden som vattenskotrar var bullriga och hade 2-taktsmotorer och användes som leksak i begränsade områden. Att man tvingades ändra förordningen på grund av att man inte kunde skilja på jetski och vanliga vattenskotrar skvallrar om en total okunskap hos våra beslutsfattare och nästa gång kan det vara era fritidsintressen som hamnar i skottlinjen. Vad beträffar tillämpningen är det ju så att i t.ex. Stockholms län har länsstyrelsen inte upplåtit några vattenområden utanför allmän farled vilket de enligt förordningen SKALL göra. Således kan man inte heller i dagsläget lagföra någon i dessa vatten.

Jesper 19:26:53 2009-06-08

Henke, du kan ha rätt vad gäller Stockholmsområdet. En förutsättning som anges i domslutet är faktiskt att det finns avsatta områden.

Hursomhelst, i övrigt tror jag ståndpunkterna är tämligen låsta så jag tänkte pröva en annan vinkel.

Kan du Henke m fl godta som fakta att;

– Lagstiftarna betraktar vattenskotern som en farkost som används i huvudsak som leksak/sportredskap.

– Sverige och även EU har miljömålsättningar som innefattar minskat buller. Bakgrunden är folkhälsoproblem.

– Vad som är buller definieras utifrån hur folk upplever ett ljud. Inte det dBA som anges av tillverkaren.

– Det finns ett starkt motstånd från tunga instanser mot nya bullerkällor. Att myndigheterna skulle ge upp sina målsättningarna för ljudmiljö kommer inte ske, snarare går utvecklingen mot skärpning.

Om man kan godta ovanstående så kan man kanske godta att det inte finns någon speciell aversion mot just vattenskotrar.

Henke 21:43:55 2009-06-08

Kan du Henke m fl godta som fakta att;

– Lagstiftarna betraktar vattenskotern som en farkost som används i huvudsak som leksak/sportredskap.
Fakta ja men inte med sanningen överensstämmande. Det är hela poängen att lagstiftarna inte har följt med i utvecklingen.

Gustav 22:24:29 2009-06-08

Jag tycker att de här förbövlade vattenskotrarna ska förbjudas. Trams är vad det är!

Olof Malmlöf 23:10:37 2009-06-08

Jesper. Jag har en skoter i USA. 4 Star EPA miljö certifierad för låga utsläpp. Motorn är tystare än i så gott som alla andra motorbåtar. Det som hörs är skrovet mot vattnet eller om du "hoppar" på en våg kan impeller/motor varva till och nedslaget i vattnet höras. Om du är störd av buller måste det vara en äldre generation maskiner. Jag HATAR buller och är gärna med på en bullerbegränsning på sjön (finns ej) och p&

Engelska Sealine har gjort sig kända för en snabb utveckling av motorbåtar, ofta med en egen designstil. Nu har Sealine presenterat planerna för sitt senaste flaggskepp i F-Serien, F46. Båten kommer att sjösättas i september i år.

F46 är en flybridge motorbåt som visar den stil som framtida Sealine Fbåtar kommer att få. Enligt företaget visar detta på det allra senaste inom brittisk marindesign.

F46 har en öppen planlösning genom hela båten. Varje område i båten är förbundet med vartannat, från cockpit genom undre däck till förkabinen. Båten har en del finesser som till exempel en unik och flexibel del för avkoppling och nöje.

Salongen har en symmetrisk L-formad sittavdelning från babordsidan till styrbordsidan. Förutom detta kan sex personer sitta i cockpit. Salongen har två stycken skylights och gott om ljusinsläpp även på andra sätt. Passagerarna har 360 graders synfält.

Flybridge är mycket större än på liknande båtar. Sealine uppger att upp till tio personer kan vistas där och umgås kring grillen och en wet bar med kylbox.

Båtens skrov är detsamma som hos Sealine SC47, som lanserades förra året. Skrovet är specialdesignat för att passa pod drive framdrivningssystem som Cummins MerCruiser Zeus eller Volvo Penta IPS. Skrovet finns i flera karakteristiska färger – vitt, gult, brunt eller blått. Interiören är i valnötsträ, läder och olika konstmaterial.

Priserna startar på £399,950 plus moms för en Sealine F46 med 2 x Cummins MerCruiser Diesel QSB 5.9 @ 480 hp (960 hk totalt).

Länk: www.sealine.com

Sportfiskarnas Storfiskregistrering har nu för tredje året i rad registrerat ett nytt svenskt sportfiskerekord för arten braxen (Abramis brama). Bjässen vägde 7,7 kg och fångades i Bysjön i Lunds kommun.

För de flesta svenskar är en braxen på två kilo ett rejält stort exemplar. I den mycket näringsrika Bysjön utanför Lund finns ett fåtal men sällsynt stora braxnar. 19 maj klockan 02.30 nappade rekordfisken för Mattias Berglund som bottenmetade från land med en “pop up boilie” (en färgad degklump med flytkraft som gör att den kan fiskas några centimeter över botten).

Fångstmannen ville låta detta unika och sällsynt storvuxna exemplar simma vidare och släppte tillbaks fisken i Bysjön.
– Innan fisken återutsattes vägdes fisken på en digital våg som sedan kontrollerats på laboratorium där den visade exakt korrekt vikt. Därmed kunde det nya Svenska sportfiskerekordet godkännas, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade!

Fakta om braxen (Abramis brama)
Braxen är stor högryggad vitfisk av karpsläkte som lever i lugna vatten över hela Götaland, Svealand och södra Norrlands kustland. De största finns i Skåne och Småland. Braxen lever av insektslarver och andra smådjur som den suger upp ur bottenslammet. Fångas ofta på daggmask vid flötmete nära botten eller på bottenmete.

Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se

Det svenska innovationsföretaget Ekomarine publicerar den marinbiologiska forskningen som ligger bakom företagets giftfria båtbottenfärg Neptune Formula. Artikeln publiceras i den vetenskapliga tidskriften Biofouling. Neptune Formula lanserades i Sverige förra året och kommer i en ny, utvecklad version i år.

Forskningen bakom Neptune Formula har till stor del utförts vid Göteborgs universitets marinbiologiska laboratorium på Tjärnö. Det är forskaren Fredrik Lindgren som står bakom artikeln tillsammans med Dr Per Jonsson och Ekomarines båda grundare Mikael Haeffner och Claes Tarras Ericsson.

– Det känns smickrande att en så väl ansedd internationell tidskrift väljer att lyfta fram vår forskning på det här sättet, säger Mikael Haeffner, forskningschef på Ekomarine. Det ligger många års möda bakom utvecklingsarbetet av färgen och det här känns som ett vetenskapligt erkännande.

Beväxning på botten av båtar är ett stort problem för både fritidsseglare och handelsflottan. Havstulpaner och andra djur samt växter leder till sänkt fart och ökad bränsleåtgång. Traditionellt har giftiga färger med tungmetaller som tenn, koppar och zink använts i båtbottenfärger för att hindra bromsande beväxning på båtskrovet. Problemet är att de här gifterna har visat sig vara skadliga för det marina livet. Men Ekomarines lösning på problemet är en helt annan. Genom att måla på en färg med ett vegetabiliskt protein så lockas bakterier som finns naturligt i vattnet att bilda en biofilm på båtbottnen. Biofilmen skapar sedan ett syrefritt skikt på 0,2 mm närmast skrovet när båten ligger still, vilket är tillräckligt för att avskräcka havstulpanernas larver från att fästa.

Artikeln som publicerats i tidskriften Biofouling beskriver bland annat hur testerna gått till i såväl laboratorium som i havet. I lab har man också mätt det syrereducerade skiktets tjocklek och kommit fram till att det är enbart 0,2 mm närmast skrovet som vattnet påverkas.

Färgen som användes som underlag i forskningen var 2008 års version av Neptune Formula, som gav en effektiv verkan i 16 veckor. Det är för lite för att ge ett fullgott skydd på Västkusten, där havstulpanerna har en längre spridningsperiod under säsongen. Men till säsongen 2009 har färgen utvecklats för att ge en längre effekt och hårdtestas därför i Västkustens saltare vatten under säsongen för att börja säljas 2010.

Vill du veta mer?
Kontakta Mikael Haeffener, Forskningschef Ekomarine,
Tel: +46 (0) 708 63 11 45, E-post: mikael@ekomarine.se
Presskontakt: Matti Palm, Tel +46 (0) 706 69 98 01, matti.palm@greenhillrelations.se

Länk: www.neptuneformula.com

Den amerikanska båtbranschen är närmast chockad över Genmars ansökan om konkursskydd enligt Chapter 11, samma process som biltillverkaren GM befinner sig i. Det var i måndags som Genmar sökte konkursskydd. Flera av företagets leverantörer önskar Genmar lycka till med sin rekonstruktion. I raden av kreditgivare finns både Volvo Penta och Mercury Marine.

– Ingen såg att det här var på väg att hända, säger Phil Keeter, VD för Marine Retailers Association of America, de amerikanska marinåterförsäljarnas organisation.

– Vid vårt möte i november sa huvudägaren Irwin Jacobs att han aldrig skulle låta något av sina båtmärken gå i konkurs.

Enligt Keeter är marinbranschen i USA i en mer stressad situation än någonsin. Många återförsäljare för olika båtmärken undrar vad de ska satsa på i framtiden och situationen känns på det hela taget osäker.

– Tusentals båtar står på spel och en av de frågor som är viktiga att behandla gäller ganartiåtaganden. Återförsäljarna undrar vem som tar ansvaret, säger Keeter.

Genmar Chairman Irwin Jacobs sa till branschtidningen IBI:s website på onsdagen att garantifrågorna har högsta prioritet vid de kommande konkursförhandlingarna, som hålls i Minneapolis på torsdagen.

– Vi kommer att be rätten att godkänna vår finansiering för att hålla igång vårt företag. Vi har ett fungerande samarbete med GE Bank, säger Jacobs till IBI (International Boat Industry).

Genmar arbetar också på en rekonstruktionsplan som ska presenteras för rätten.

Enligt Jacobs är det oklart om vilka av Genmars många varumärken som kan klara sig i framtiden. Men han tror på en framgångsrik konstruktion eftersom Genmar har stora tillgångar i fabriker, varumärken, patent etc.

Enligt de rättegångsdokument som är offentliga har Genmars omsättning för verksamhetsåret som avslutas 30 juni sjunkit till US$460m. Företaget kommer att göra en förlust på $32m till $35m, jämfört med en vinst på US$9.7m under 2008. men enligt Jacobs har företaget tillgångar värda över US$400m.

Volvo Penta är en av kreditgivarna till Genmar. Enligt tidningen St. Paul Pioneer Press är har Genmar flera dussin nya motorer och massor av tillbehör på lager. Enligt tidningen har Genmars fabrik i Minnesota, där båtar med märkena Glastron, Larson och Wellcraft tillverkas, skulder till Volvo Penta of the Americas för US$1.9m, Mercury Marine US$578,000 och reklambyrån Kleckner Advertising US$279,000. Bland de övriga fordringsägarna finns en rad välkända marinföretag: Raymarine, Taylor Made Systems, BRP, Johnson Outdoors och Teleflex.

Ett företag som inte finns med bland fordringsägarna är Yamaha Marine, som levererar utombordsmotorer till Genmarbåtar som Ranger, Stratos, FinCraft, Champion, Triumph, Wellcraft och Hydrasport.

Länk: www.genmar.com

Projekteringen och bygget av Lillgrund vindkraftpark utanför Malmö har gett värdefulla kunskaper och erfarenheter. Vattenfall ger nu hela vindkraftbranschen möjlighet att ta till sig och dra nytta av dem inför den stora utbyggnad av vindkraften som har inletts i Sverige.

Ett seminarium i Malmö idag ger en samlad bild av undersökningar och erfarenheter inom vindkraftområdet under de år Lillgrundprojektet har pågått. Undersökningarna omfattar teknik och projektgenomförande, miljö, tillstånd och acceptansfrågor samt drift, underhåll och elproduktion. Vattenfalls arbete ger goda insikter i att beräkna elproduktion från vindkraft och särskilda utmaningar för vindkraft till havs. En handbok för arkeologi har också utvecklats till nytta för branschen.

– Genom seminariet vill vi ge andra energiföretag, myndigheter, politiker och andra intresserade en möjlighet att ta del av Vattenfalls erfarenheter. Vi kommer också att presentera dem i rapporter och en bok, säger Anders Dahl, chef Vattenfall Vindkraft.

Vattenfall har fått stöd från Energimyndigheten för att genomföra undersökningarna.

– Samverkan med de närboende och de lokala föreningarna har varit avgörande för framgången, där Lillgrund vindkraftpark blivit ett landmärke för regionen. Andelen positiva till vindkraftparken ökade från 45% till 60% under projektets tre sista år, säger Ingegerd Bills, kommunikationschef för Vattenfall Vindkraft.

Vindkraftparken Lillgrund med 48 vindkraftverk till havs i Öresund invigdes i juni 2008. Den är världens tredje största havsbaserade vindkraftpark och Sveriges hittills största satsning på vindkraft. Parken producerar 0,33 TWh el per år, vilket motsvarar hushållsel till cirka 60 000 hushåll.

Vattenfall bygger just nu världens största vindkraftpark till havs i Storbritannien, Thanet Offshore. Den är tre gånger så stor som Lillgrund och ytterligare en viktig hörnsten i Vattenfalls satsning på ett bättre klimat och framtiden.

Länk: www.vattenfall.se

Sjöfart och vindkraft i kallt klimat är ämnen som kommer att betas av in i minsta detalj när ett 150 tal personer från 16 länder strålar samman på Luleå tekniska universitet. I början av nästa vecka med start den 9 juni är det dags för den 20: e internationella konferansen POAC,”Port and Ocean Engineering under Arctic Conditions”.

Det handlar om ny forskning och utveckling vars upphovspersoner och andra möts i Luleå för att dela kunskap. Isbrytarteknologi och hur kraften i ismassor påverkar marina strukturer är några ämnen under konferensdagarna, liksom vindkraft i kall miljö. Sjöfart i områden med is och oljeutsläpp i istäckta vattendrag, är några andra ämnen under POAC.

– Vi hoppas få lyssna på många vetenskapliga föredrag och få delta i intressanta diskussioner med kollegor från öst och väst, säger Lennart Fransson forskare och ansvarig för POAC09

Under konferensen kommer det också, för första gången, att delas ut ett pris på 1000 US dollar till doktorandstudenter för bästa artikel skriven till konferensen. Dessutom uppmärksammas en person som särskilt utmärkt sig i POAC sammanhang med “Life time achievement award”.

Läs mer på konferensens webbsida.

Länk: www.poac09.com

Lantmännen Aspen levererar det miljöanpassade bränslet Aspen+ till sommarens SM-deltävlingar i båtracingserien Thundercat med premiär den 6 juni. – Med Aspen alkylatbensin kan vi reducera båtsportens utsläpp i känsliga vatten, säger Per Benson, generalsekreterare Svenska Racerbåtförbundet.

Miljöfrågorna blir allt viktigare inom båtsporten. Thundercatbåtarna körs dock med äldre 2-taktsmotorer, vilket inte är helt lyckat ur miljösynpunkt, eftersom ungefär 25 procent av bränslet går oförbränt rakt ut i vattnet. Men med Aspen alkylatbensin blir föroreningarna 300 gånger mindre.

– Endast genom att ha miljön i åtanke, kan vi räkna med att få fortsätta använda vår fantastiska skärgård för båtsport. Thundercat-åkarna har nu tagit ett bra initiativ, och vi arbetar för att fler klasser följer efter, säger Per Benson, generalsekreterare Svenska Racerbåtförbundet.

Aspen+ är ett extra rent motorbränsle, i stort sett utan ämnena svavel, bensen, aromater, polyaromater och olefiner, som är skadliga för både fiskar och människor.
– Varenda liter vanlig bensin som byts ut mot alkylatbensin, ger stora vinster i våra vatten, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden Lantmännen Aspen.

Lantmännen Aspen har påbörjat en offensiv satsning inom det marina segmentet och samarbetet med Svenska Racerbåtförbundet är en del av denna satsning.
– Vi hoppas att förbundet fortsätter sitt föredömliga miljöarbete, och att detta öppnar ögonen hos fler båtägare, säger Mats Uhrlander.
Fakta Thundercat:
Båtracing med cirka 4 meter långa gummibåtar och standardmotorer på upp till motsvarande 50 hk. I Sverige körs under 2009 en egen tävlingsserie, för första gången med SM-status. Serien har sju deltävlingar som inleds den 6 juni i Öregrund och avslutas den 19 september i Uppsala.

Fakta Aspen+:
Ett högoktanigt och miljöanpassat specialbränsle som passar såväl motorsport som standardmotorer. Aspen+ ger mindre och skonsammare bensinångor samt renare avgaser med mindre rök och lukt. Den är skonsammare för luft och vatten, minskar risken för knackning och ger renare motorer med längre livslängd.

Länk: www.lantmannen.com

Nu satsar Bavariavarvet på en HT-version av den nya motorbåten Deep Blue 46. Den ser riktigt tuff ut i linjerna och följer Bavarias senaste formspråk, som har tagits fram i samarbete med BMW Group Designworks USA. Det är en rejäl HT-båt på 14,2×4,45 m. Motorbestyckningen är dubbla dieslar från Volvo Penta.

Lanseringen av Deep Blue 46 HT följer mycket kort efter det att grundversionen av Deep Blue 46 presenterades. Den båten hade svensk premiär på Allt för sjön i mars.

Deep Blue 46 avviker i båda sina versioner kraftigt i formspråket från många andra motorbåtar. Den 14,2 m långa båten är hög med en mycket stor innervolym. Något svenskt pris är inte satt på HT-versionen, men den “ordinarie” Deep Blue 46 kostar cirka 4 Mkr i Sverige.

Konstruktörerna hos BMW Group Designworks USA, som även kommer att hjälpa Bavaria att ta fram flera andra modeller, hade som mål att ge konsumenterna mesta möjliga värde för pengarna med den nya båten.

Deep Blue 46 är väldigt rymlig och finns med två olika inredningar; fyra kojer fördelade på två kabiner eller sex kojer i tre kabiner. Både kabinerna och salongen är ljusa med gott om ljusinsläpp utifrån men också för att materialen har valts med stor omsorg.

Fakta Deep Blue 46
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Foto: Bavaria.

Nu lottar vi ut fem stycken ryggsäckar från Ericsson Racing Team till läsarna av Båtlivs hemsida. Det är enkelt att vara med. Du deltar i tävlingen genom att svara på en enda fråga.

Tävlingen presenteras i sin helhet på www.batliv.se och pågår till och med 11 juni.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Nu verkar det som om EU skärper tonen om vattenskoterkörningen i Sverige. Enligt nyheter från TT (Tidningarnas Telegrambyrå) torsdagen 4 juni ”kan Sverige börja tillämpa den lag som begränsar vattenskotrarnas framfart”. Vad detta innebär i praktiken framgår inte helt klart, men det kan vara första steget mot ett förbud.

En av anledningarna till att EG-domstolen har tagit upp frågan om vattenskoterkörning i Sverige är att det finns flera oavslutade mål om vattenskotrar i svenska domstolar. Rättsläget här är luddigt och oklart och såväl Kustbevakningen som Sjöpolisen har valt att inte åtala dem som kör vattenskoter.

Enligt svensk lag är det dock bara tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder, ett begrepp som långt ifrån alla känner till.

Enligt TT säger nu EG-domstolen att den svenska lagen inte är något handelshinder. Därmed kan det vara fritt fram för ett riktigt förbud.

– På grund av den rättsliga osäkerheten har man inte tillämpat lagen. Den här domen innebär antagligen att man börjar ta tag i det nu, säger Ulf Yngvesson, kansliråd på miljödepartementet, till TT.

Vad tycker du som läsare om det här? Vi vill gärna ha dina kommentarer.
Redaktionen för Båtliv

Kommentarer

Micke 21:18:34 2009-06-04

Läs detta, http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.1097774

Putte 21:58:52 2009-06-04

Det är ju helt otroligt konstigt att man mot all förmodan skulle börbjuda vattenskoter i Sverige. De ny 4-taktarna är ju bra mycket miljövänliga och tystare än alla gamla båtar/pråmar som hostar fram över våra vattendrag.

Olof Malmlöf 02:17:35 2009-06-05

Osaklig debatt med en massa ogrundade påståenden om oljud och mijöpåverkan. Det är FÖRBUDSSVERIGE som är tillbaka igen. Pöbelns rätt att diskriminera människor som funnit glädje i – att som som många andra – vistas på sjön men i en nyare innovativ, ren, tyst och rolig farkost. Blir det lag KÖPER jag en skoter bara för att vara med alla skoterägare och BRYTA mot denna lag. Jag registrerade aldrig min båt heller trots att sjöpolisen ofta lånade min brygga! Jag är seglare, fd seglingsinstruktör och motorbåtsägare. 58 år gammal gubbe som hatar Öststatsfasorer!

Förarbevis 08:28:50 2009-06-05

Kan förstå att vissa människor som tyckte att vattenskotrar, (Jetski), var ett problem för längesedan när dessa körde runt i samma vik och bullrade och luktade tvåtakt..
Nu är dessa tider förbi…
Jag bytte min båt, tvåtaktare 75 hk mot en vattenskoter 4-takt som uppfyller mina behov, den tar mig och fru och barn till samma ställen och till ett bättre miljöpris än båten.
Tänk om, gå framåt!

Norrbotten 08:50:13 2009-06-05

Obegripligt !, som många andra använder vi en miljövänlig, bränslesnål och tyst 4-takts vattenskotern för transporter och vattenlek med barnen. Ingen farlig propeller som visslar runt när vattenskidor och tuben ska fram. Mer miljövänligt och säkert alternativ är svårt att hitta. Sedan gäller som i alla lägen sunt förnuft och respekt för människor/natur vilket inte har med lagen att göra. Tror att detta enorma tokeri har sin härkomst i stockholms skärgård med sin intensitet. Längst uppe i norr kan man köra en hel dag utan att se en endaste båt. I god svensk anda ska alla straffas för några enskildas dåliga omdömme (då tänker jag både på sjön och i miljödepartementet)

badbrygga 09:07:18 2009-06-05

Jaha då var det dags att sätta på en badbrygga på vattenskotern så det räknas som båt då. Saknas ju bara 80 cm, får tillverka en badbrygga i glasfiber och gelcoat som man kan montera baktill. Vips så har vi gjort om vattenskotern till båt. 🙂

Skeppare 10:22:24 2009-06-05

Enligt 38:e punkten så finner domstolen:
38 När det gäller frågan huruvida den aktuella åtgärden är nödvändig konstaterar domstolen följaktligen att det med stöd av själva lydelsen i vattenskoterförordningen kan presumeras att vattenskotrar får användas i de områden som på nämnda sätt ska anvisas genom åtgärder för genomförandet, utan att detta innebär sådana risker eller störningar som inte kan anses godtagbara för miljön. Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön.
Detta torde innebära att man måste förbjuda åkning inom särskilt känsliga områden istället för att som nu generellt förbjuda och tilldela minimal ytor för åkning

ola 10:54:13 2009-06-05

ja hur i hela den tänker man när man vill förbjuda vattenskotrar , tänk om man på samma sätt skulle förbjuda motorcyklar iland – det skulle bli ramaskri!
Ett skäl sägs var sk. cirkelkörning – planlöst köra runt i cirklar – men är det inte det hela fritidsbåtslivet handlar om ? Cirkelkörning .. det är bara olika stora cirklar…

Vad skiljer förresten en vattenskoter från en båt? framdrivningen? längden? utseendet? styret? för att kunna förbjuda en vattenskoter måste det kunna finnas en specificering..
En äldre vattenskoter med utombordare är det en vattenskoter eller en båt eller en kanot med motor eller vadå?
Och en nyare jetboat är det en vattenskoter eller en båt?

Och SSRS ska de då inte få rädda folk utanför farlederna med sina vattenskotrar?

Så urbota dumt alltihopa.. och detta bara för att det finns folk som inte ser längre än näsan räcker och vägrar se utanför sin egen lilla livsplätt.
Man kan bara hoppas att sjöpolis och kustbevakning har annat att göra än att lagföra sånt här fortsättningsvis.

Göran Andersson 11:36:25 2009-06-05

Gör så här om du har en vattenskoter: Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill enigt min bedömning.
Göran

ola 11:38:53 2009-06-05

ja det är ju en bra genväg – men principfrågan kvarstår – vad är en vattenskoter? allt under 5 m kan ju inte klassas som vattenskoter.. eller?

Henke 11:53:37 2009-06-05

Såhär definieras en vattenskoter enligt svens byråkrati;
1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den.
Således kan man för att kringgå lagen;

1. förlänga sin vattenskoter till 4,01 meter, eller;
2. byta ut jetpumpen till propellerdrift, eller;
3. bygga upp reling runt hela skotern så att man per definition sitter i farkosten…

Ovanstående förslag ÄR löjliga men så är även förordningen, det visar mina förslag. Jag ser fram emot vad professor Hugo Tiberg har att säga när han hunnit läsa domen och kan kommentera.

seadoo fantasten 12:49:21 2009-06-05

ja hugo vi väntar ivrigt på ditt uttalande.
har alltid varit båtburen men nu lagt både segelbåt och större motorbåt på hyllan då vattenskotern tar mig dit jag vill både smidigare och för en betydligt billigare peng.
är en 4takts maskin som iofs går väldigt fort men skall man förbjuda båtar som går fort eller?

denna låter knapt någonting och vågbildningen vid korekt körning e som obefintlig.
men båtar som är feltrimmade skall dessa förbjudas.
bränsle förbrukningen är väldig god.
skall gamla 2takts utombordare förbjudas helt och inte bara nytilvärkningen?

hur långt skall man få gå.
är de staten som är rädd å inte få in skatten på bensinen vi inte kör upp med våra gamla turstiga motorer?

men då har jag bara en sak att säga sett en minimum gräns på hur mkt soppa jag måste köpa varje år istället så låvar jag med heder å samvete att köra upp detta med råge!
VAKNA.

Seadoo 21:39:17 2009-06-05

Helt jäkla sjukt!!

Man frågar sig varför????
Okunnighet eller missförstånd skulle jag vilja säga är den främsta orsaken. Man ser inte, eller vill inte se, vad vattenskotern är för sorts farkost.
Man hör fortfarande ”miljöovänlig” och ”hög ljudnivå” som argument mot vattenskotern. Inget kan vara mer felaktigt. ”Bara en leksak”, hörs också emellanåt. Om vattenskotern nu skulle vara ”bara en leksak”, vilket den inte är, så är ju det i sig inget argument för ett förbud. Ska leksaker förbjudas? Vad är då vattenskidåkning, lek eller allvar? Är det fel att ha roligt – att leka på sjön?
Det finns ingen som helst statistik över hur mycket och hur ofta vattenskotern ”stört”. Det handlar om subjektiva omdömen från människor som känner sig störda och hör av sig till sjöpolisen eller kustbevakningen. Exakt vari störningen består undersöks sällan.
Det handlar också om en negativ inställning till något nytt. En motvilja mot förändring.
Ett av de stora problemen med båtlivet i dag är att ungdomen flyr det. Här har vi något som tilltalar ungdom och lockar dem till båtlivet. Låt oss se det positiva med vattenskotern, se dess enorma möjligheter i stället för att bara se de negativa sidorna.

Jesper 23:24:30 2009-06-05

Seadon ställer sig frågan varför ett förbud. Jag förstår inte hur man kan försöka förneka att vattenskoter innebär en olägenhet med sitt buller. Jag kan ju konstatera att jag själv och många andra människor störs av oljudet. Har vi missuppfattat oss själva? Vad är det för kunskap vi missat när vi hör det infernaliska oljud de orsakar?

Det är fullt rimligt att förbjuda ett fåtal personer sabbotera en strandupplevelse för tusentals. Det finns en uttrycklig målsättning att minska bullret i samhället till förmån för miljö och hälsa. Buller utgör ett allvarligt folkhälsoproblem och det är tråkigt att de som orsakar buller har svårt att inse det och tror att det är sura tråkmånsar som själva väljer att hitta något att störa sig på. Det är om något en grov missuppfattning grundat på massiv okunskap om bullers skadeverkningar.

Jimmy 07:59:31 2009-06-06

Så det tystaste och miljövänligaste alternativet för att transportera sig på sjön ska bli förbjudet!? Alltså måste jag köpa en motorbåt med dubbla V8:or, målad med giftig bottenfärg och tömma min septittank rakt ut i sjön för att inte vara ett hot mot miljön, djurliv eller andra på sjön??!!!!
Det finns ingen logik eller kunskap bakom denna lag!!! Vi har valt bort båten med 2-taktsmotor och använder istället vattenskotern för att kunna åka ut tystare och med mindre miljöpåverkan. Hur inkompetenta är personerna bakom detta?! Skrämmande…

Jesper 08:52:04 2009-06-06

Svar till Jimmy m fl.
Problemet är inte folk som använder sin vattenskoter från punkt A till B. Problemet är att vattenskotrar oftast används på ett helt annat sätt. De kör, som en person uttryckte det, "runt, runt, runt som psykotiska bålgetingar".

Skadeverkningarna på människor och djurliv orsakad av den typ av beteende är väldokumenterat. Om man vill ta del av den kunskapen rekommenderar jag naturvårdsverkets och socialstyrelsens hemsidor till att börja med.

Olof Malmlöf efterlyser ovan en mer saklig debatt grundad på fakta och kunskap. En sådan debatt förutsätter att förespråkarna för fri vattenskoteranvändning i någon mån tar till sig det faktum att även moderna vattenskotrar innebär ett svårt bullerproblem och att buller är ett allvarligt hot mot folkhälsan. Olof Malmlöfs personliga tyckande är inte vad jag kallar sakligt. Vidare är det mycket osakligt att som Jimmy avfärda regleringen av användandet av vattenskoter på det sätt som sker. Jimmy, är du kompetent att bedöma det? Menar du att buller inte är så skadligt som socialstyrelsen, naturvårdverket, m fl hävdar?

Jag känner inte till alla lagar som en skeppare måste hålla sig till men jag skulle tro att du Jimmy gör dig skyldig till brott mot miljöbalken på åtminstone något sätt om du förverkligar den vision du beskriver.

För övrigt är vattenskotrarna inte förbjudna men användandet av dem begränsas. Det som är nytt är att EG domstolen fastslagit att de svenska regleringarna inte är ett handelshinder. Därmed är det fritt fram att lagföra personer som kör skoter utanför tillåtet område.

Nisse 09:35:43 2009-06-06

Ni som undrar vad folk har emot vattenskotrar kan ta en titt på den här bilden: http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hav/skoter.jpg
(Taget inom ett område där all motorbåtstrafik är förbjuden,…)
För övrigt så handlar det inte om ett generellt förbud mot vattenskotrar, bara en begränsning i var de får framföras. Dvs. i farled, direkt ut eller in till/från farled, samt för lek i speciellt avsatta områden. Så ni som bara har den för att transportera er från A till B kan lugnt fortsätta med det.

Jesper 13:38:03 2009-06-06

Artikeln som redaktionen skrivit brister på flera punkter. Att domslutet skulle vara första steg mot ett förbud är rent påhitt från redaktionens sida, kanske avsett att provocera men med den effekten att en saklig debatt blir svårare. Jag anser att det är dålig journalistik.
Vidare, läser jag att det enligt svensk lag enbart är tillåtet att köra vattenskoter på allmänna farleder. Det är direkt felaktigt. Läser man domslutet framgår det tydligt att förutsättningen för att kunna tillämpa den svenska förordningen som reglerar frågan är att myndigheterna avsätter områden utöver farlederna.

Då är frågan vad förespråkarna vill uppnå. Vill ni ha rätt att agera som på den bild Nisses länkar till och som tyvärr är en ganska vanlig syn? Eller är det ok att köra vattenskoter på avsatta områden så att störning på miljön minimeras?

Någon drog en jämföresle med MC. Det är väl ok och för MC gäller att man inte får köra var som helst, man måste hålla sig till vägarna. Vill man däremot utöva det mer som sport finns särskilda anläggningar. Är det inte rimligt att vattenskotrar har liknande regleringar?

Bagis 16:58:22 2009-06-06

Jesper: visst är det bra med någon sorts reglering, ser helst båtkörkorts-krav med kanske någon sorts tillägg för vattenskoter. Att begränsa vattenskotertrafiken så hårt som nu blir dock ett hån för oss som inte förstår skillnaden ur miljösynpunkt på en vattenskoter och en jetbåt som t.ex. denna: http://www.youtube.com/watch?v=1msWyzC9yQk&feature=related
Varför är en sån där jetbåt tillåten måntro?

Ang jämförelsen till mc så kör man ju mc i stort sett på alla ställen man kör bil, då tycker man det borde vara ok att köra vattenskoter där man får köra båt eller hur?
Det finns minst lika mkt buskörning med mc som vattenskoter typ bakhjulskörning mitt i stan men att sätta ett totalförbud för att köra där är ju helt galet.

Jesper 00:24:37 2009-06-07

Bagis, det är ju inte fråga om totalförbud. Det är bara en dålig journalistisk vinkling i den artikeln vi kommenterar.

Jag förstår heller ingen skillnad på vattenskotrar och den båt du länkar till. Så där är vi överens. Att den inte drabbas av samma reglering som vattenskotrar gissar jag har att göra med att den inte är vanlig och därmed utgör den inget reellt problem.

Men jag håller inte med om att man skall få köra vattenskoter där man får köra båt av det enkla skälet att vattenskoter handlar om motorsport snarare än transport. Därmed hör den, precis som en motorcross, hemma på ett väl avgränsat område där den inte stör.

Av det du skriver framgår att du håller med om att det finns problem. Tycker du inte det är väl optimistiskt att tro att man skulle komma tillrätta med dessa problem med någon form av körkort? De flesta som buskör med MC på allmänna vägar har ju körkort men det hjälper ju inte som du själv pekar på.

Ted Berggren 13:15:29 2009-06-07

När och om detta blir verklighet har vi all anledning att bli upprörda och agera! Jag kommer aldrig sluta köra, då får dom väl låsa in mig..!

Tim 23:52:06 2009-06-07

känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.

Tim 23:52:50 2009-06-07

känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.

Jesper 08:25:44 2009-06-08

Och jag har blivit beskylld för att vara trångsynt på detta forum…

Tim, du har aldrig övervägt möjligheten att det finns andra som vill njuta av havet, skärgården, stranden men på ett helt annat sätt och som tyvärr är svårt/omöjligt i kombination med att någon samtidigt utövar motorsport där?

Förespråkare på detta forum har tyvärr enhälligt visat en massiv ovilja att följa de reglerna som finns. Det tycks gälla överlag att en stor andel resonerar på liknande sätt och därmed tvingas myndigheter till hårda regleringar. Man kommer knappast överge miljöbalken och ett antal nationella miljömål bara för att tillgodose en liten men högljudd grupp.

ola 13:20:34 2009-06-08

problemet är att lagens långa arm är inte så lång att dom kan ta fast vattenskoter åkare som missköter sig och istället sätter stora förbud mot alla åkare vilket är synd.

miljöaspekt tror jag ej för 4takts skotrar e miljövänliga, men en sak är säkert nu ska jag ut och damma av min 150hk 2takts motor och min lilla sportbåt sen ska det köras för fullt =)) man ska ju väna om miljön så min 4takts skoter lämnar jag hemma.

Peter 16:27:33 2009-06-08

Det är lätt att ropa på skoteråkarens frihet. Den som söker tystnad och lugn på havet har också rätt till sin frihet. Ibland kolliderar dessa två. jämförelsen med MC haltar, för MC körs på väg och sällan i små cirklar. På sjön kan man köra överallt och behöver ta hänsyn och visa tolerans ömsesidigt. Ingen har ensamrätt till havet.

Olof Malmlöf 22:52:02 2009-06-08

Jesper. Jag har en skoter i USA. 4 Star EPA miljö certifierad för låga utsläpp. Motorn är tystare än i så gott som alla andra motorbåtar. Det som hörs är skrovet mot vattnet eller om du "hoppar" på en våg kan impeller/motor varva till och nedslaget i vattnet höras. Om du är störd av buller måste det vara en äldre generation maskiner. Jag HATAR buller och är gärna med på en bullerbegränsning på sjön (finns ej) och på land (finns men ingen polis eller myndighet bryr sig). Buller är ett rationellt och förståeligt problem. Vattenskotrar som farkost/båt är det definitivt inte. Det finns massvis av "buller" att ta i tu med: seglarbarn i gummijollar, små tvåtaktsutombordare på segelbåtar en stilla kväll (än värre med dyningar), en större mängd "racerbåtar" av varierande utseende med V8 och annat med "raka rör". Sist men inte minst alla seglare som förtöjer med slarvigt sträckta fall. Klang, klang, klang hela dagen och natten ….

Blir det tjafs med skoter i Sverige köper jag en även här och kommer sedan att tillämpa "civil olydnad". Politikerna borde lära sig av Piratpartiets framgångar att majoriteten Svenskar inte längre bara lyder och lallar med!

John 23:11:35 2009-06-08

Det ar hemskt att nagra fa manniskor ska forstora for alla andra!

Magnus Lundgren 19:52:55 2009-06-09

Jag fick papper från tingsrätten i Sundsvall.
ska infinna mej i rätten onsdag den 17 juni kl 10.30.
jag åkte vatten skoter för 3år sedan 200meter från farleden.
dom är snabba nu sedan killarna i norr åkte dit.

Jesper 08:45:24 2009-06-10

Vad är det för killar i norr du syftar på?

Joakim 11:16:38 2009-06-10

Jesper m.fl. Tydligen är det tingsrätten i Luleå som drivit frågan till EU eftersom två personer blev tagna för körning på otillåtet område 2004. Luleå tingsrätt förde saken vidare till domstol i EU. Läs Norrbottenskuriren den 4:e juni.

Claes 13:49:37 2009-06-12

Lika regler för alla på sjön är det enklaste och bästa!

Inte olika för vattenskoter eller andra båtar.
Hastighet, nykterhet, följa sjöregler, sjövett, visa hänsyn etc ska gälla alla.
Då kan Vattenskoter vara en av flera båtar på sjön och behandlas som alla andra.

Sedan är det detta om kunskapen kring vattenskotrar som tyvärr är så låg hos "förbudsivrarna".
Väldigt tråkigt att t.o.m. Naturvårdsverket är så okunniga att dom skriver så här:
"Körning med vattenskoter orsakar störande buller i en fritidsmiljö där tystnad blir allt mer sällsynt. Vattenskotrar kan också skada växt- och djurliv."
Detta gäller ju alla båtar men jag skulle säga speciellt äldre 2 taktare men knappast vattenskotrar.
Moderna vattenskotrar är både tysta och miljövänliga.
Sedan är det ingen som kör vattenskoter på grunt vatten för då förstör man vattenjeten.
Nej, Naturvårdsverket, det vore önskvärt om ni läste på så ni skriver korrekt information och inte sprider gamla skrönor och förutfattade meningar.

Kanske ska man generellt strama upp miljökraven med begränsningar på buller och utsläpp men det ska då gälla alla båtar, inte bara en viss typ.
Personligen tycker jag inte V8:or med raka rör är speciellt roliga att höra på eller gamla 2 taktare med extrem förorening som förstör vår skärgård.
Men det sistnämnda är en annan fråga som säkerligen också kan skapa debatt…

Sommargäst 10:19:20 2009-06-13

Tänk vad fint allt kan fungerar när man pratar med varandra:
http://www.laholmstidning.se/article/20090531/NYHETER/964772523/1196/*/LAHOLM/vattenskoter-i-sommar-pa-mellbystrand

LH 18:31:46 2009-06-15

I Stockholms skärgård har skoteråkarna förtjänat ett totalförbud. Jag har många bilder på många skotrar som kör 50 knop och mera i ett sund med 5 knop. Det är lika förståndigt som att köra en Ferrari i 300 km/tim på en 30-sträcka…

Örjan 12:07:35 2009-06-16

jag begriper inte hur folk kan kör med båta med motorer blir så arg finns ju segelbåtar eller åror, varfär använda motorer, om vattenskotrar ej ska få köras ska då inte vanliga båtar få köras om dom framförs med motorkraft, sen när vi likajärna är helt bakomflötet o förbjuder allt kan vi ju förbjudar bilkörning me finns ju folk som kör försnabbt så vi kan ju förbjuda all bilkörning o tänk bara få djurlivet hemskt med djur bilarna kördar bort på vägarna varje år, sen när svensken äntligen bevisat för EU hur dumma vi är så kan vi ju bara hoppas att vi kommer hamna i historieboken också.

Förarbevis 17:59:58 2009-06-16

Nya vattenskoterförordningen bryter mot EU-regler

Förordningen är redan nu ogiltig

Regeringens försök att förbjuda vattenskotrar ser ut att misslyckas igen. Den 10 juni meddelades att det allmänna förbudet mot vattenskoterkörning upphävts och att en ändrad text med en ny skoterdefinition träder i kraft den 15 juli i år. Men den nya texten bryter redan mot gällande EU-bestämmelser på minst tre punkter och är därför ogitlig.

Den nya lagen som träder i kraft den 15 juli strider mot

EUs bestämmelser om fri rörlighet för varor,
EUs fritidsbåtdirektiv, som säger att de produkter som är godkända inom EU får fritt marknadsföras och tas i bruk inom medlemsländerna,
EUs procedurregler, som innebär att sådana här inskränkande lagar inte får antas av EUs medlemsländer förrän efter en frysningsperiod om 3+3 månader.
Dessutom visar sig påståendet om upphört allmänt förbud vara en bluff för att lura allmänheten och EU- kommissionen.

Ogiltigt i EU
Förbudet mot vattenskoteråkning infördes redan 1994, sedan många redan skaffat sådana far-koster. Regeln anmäldes till EU-kommissionen såsom ett förbud mot "Jet-ski", vilket är ett varumärke för små enmansskotrar som närmast är ett badredskap och flyter endast i planingsfart. Dessa hade mött visst motstånd inom EU, och anmälan föranledde inga protester.

Efter två år preciserades det svenska förbudet till att avse vattenskotrar som enligt allmänt språkbruk inte kan betecknas som båtar, och ett par domstolar fastslog att de större vattenskotrar som flyter vid stillaliggande därför inte omfattas. Men det var inte vad myndigheterna hade tänkt sig, och både riksåklagaren och naturvårdsverket begärde ny lagstiftning för att definitivt stoppa vattenskotrarna.

Förslag till utökat förbud kom dock inte förrän 2003 och fick formen av en ny definition. Försla

Igår invigdes det första tankstället med ACP Diesel Bio 30 innehållande 30 procent förnybar rapsmetylester(RME). Koldioxidutsläppen minskar med en femtedel, beräknat ur ett livscykelperspektiv. Den nya stationen i Älmhult är ett resultat av ett nära samarbete mellan IKEA, DHL, H&M, Volvo Logistics och Preem. Alla dessa företag är stora transportköpare.

Samarbetet syftar till att skapa förutsättningar för transportutförarna att kunna tanka bättre och mer miljöanpassat dieselbränsle.

– Vi tror mycket på diesel och arbetar hårt för att utveckla nya varianter av dieselprodukter. Raps är en förnybar råvara som är utmärkt att blanda i diesel, säger Andreas Viefhaus, Marknadsdirektör på Preem.

Preem kommer att färdigställa drivmedelsanläggningar på fyra orter där de övriga företagen har knutpunkter för leveranser i form av lager och produktion. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för transportörerna att tanka ett bränsle med lägre miljöpåverkan.

– Miljön är viktig för oss. Genom det här samarbetet banar vi väg för ett nytt sätt att arbeta med logistik och miljöfrågor, säger Andreas Viefhaus.

Tankställena med ACP Diesel Bio 30 kommer att vara tillgängliga för alla företagskunder. Dock måste fordonsägaren kontakta sin motortillverkare innan körning för att säkerställa att motorgarantierna gäller fullt ut.

Länk: www.preem.se

Toyota har valt att förlägga den internationella pressvisningen av den tredje generationens fullhybridbil Toyota Prius till Sverige. Under tre veckor i juni kommer 650 journalister i omgångar till Stockholm för tester och provkörningar.

Toyota valde just Stockholm som premiärort eftersom staden och dess omgivningar erbjuder både varierande körförhållanden och många vackra fotograferingsmiljöer. Stockholm är också en av de städer i världen som har den största andelen fullhybridbilar i trafik. Bland annat är mer än var femte Taxi 020-bil en Toyota Prius.

Ytterligare en bidragande orsak är förstås också att EU-kommissionen har utsett Stockholm till Europas miljöhuvudstad 2010, ett pris som staden fick för sitt arbete för ett miljövänligt stadsliv.

– Det är mycket hedrande för oss att premiärvisningen av en för miljön så viktig biltyp förläggs just till Stockholm. Det är ytterligare ett kvitto på att Stockholms långvariga och genomgående miljöarbete har burit frukt, säger Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).

Den helt nya Toyota Prius är, i likhet med de tidigare generationer, en fullhybrid. Det
innebär att den drivs av både el- och bensinmotor i kombination, och vid behov också kan köras kortare sträckor på enbart eldrift. Jämfört med den nuvarande, andra generationen är nya Prius något större med starkare motor, men ändå sänkt bränsleförbrukning.

Pressvisningen med provkörning av den nya generationen Toyota Prius äger rum mellan den 8 juni och 26 juni.

ITT Jabsco presenterar stolt en ny fjärrstyrd dubbelstrålkastare 233SL med normalljus på 200 000. Dubbelstrålkastaren har rena, moderna linjer och många nya funktioner som aldrig funnits tidigare på en strålkastare i den här storleken.

Nya Jabsco 233SL har konstruerats för att få den bästa kombinationen av spridning (bredd) och intensitet (längd). Flera nya designlösningar har byggts in i 233SL och ger funktioner som t.ex. inställning från spotlight till flodljus och 10º automatsvep. Horisontell vridbarhet är kontinuerligt 360º utan avbrott, och det vertikala området är totalt 27º – 9° från mittlinjen till högsta läget och 18° från mittlinjen till lägsta läget. Om man trycker på en knapp sveper ljuset kontinuerligt 10º på varje sida om den initiala målpunkten.

Jabsco 233SL monteras med bajonettbas av snabbkopplingstyp och säkerhetslåssystem, som är perfekt vid montering och demontering för förvaring och resor. Den trådlösa fjärrkontrollen underlättar monteringen. Fyra trådlösa kontrollenheter kan monteras på olika ställen i båten utan dyrbar kabeldragning.

Marinstrålkastare måste kunna klara många olika uppgifter, bland annat att lokalisera bojar och lysa upp en trång farledsränna. Jabsco 233SL klarar allt detta med glans.

Länk: www.jabsconews.com

I fredags presenterades Internationella Havsforskningsrådets (ICES) rekommendationer för fisket i Östersjön. Det är en ljusare bild än på länge som målas upp, även om hoten är många. – Vi får för första gången på mer än 20 år rapporter om spöfångad torsk längs kusterna. Låt oss ta denna chans och låt det vara slut på årtionden av misslyckad fiskepolitik, säger Sportfiskarnas Generalsekrterare Stefan Nyström.

ICES konstaterar en positiv utveckling för framförallt det östra beståndet i Östersjön medan situationen fortsatt är sämre i det västra beståndet. För Sveriges sportfiskare kan torskens ökning i Östersjön innebära att ett mer än 20 år långt torskfiskestopp är över.

– För oss som fiskar med spö har det på grund av en usel fiskeförvaltning inte funnits torsk att fånga längs kusterna på många år. Nu får vi rapporter om fångster vi inte hört på mycket länge, säger Stefan Nyström.

De positiva rapporterna till trots finns stor anledning till försiktighet. Det handlar om enstaka årskullar som gått bra och den stora mängden torsk är fortfarande mycket små och har knappt hunnit fortplanta sig en enda gång.

– Återhållsamhet nu skulle resultera i såväl ökad lönsamhet för yrkesfisket samtidigt som vi fortsatt skulle kunna ha ett givande sportfiske på torsk vid kusterna, säger Stefan Nyström.

Vad ska man nu göra för att den positiva utvecklingen inte ska bli tillfällig?

– Ökningen för torsken beror delvis på en bättre förvaltning men i minst lika hög utsträckning på att vi har haft tur med förutsättningarna för torskens reproduktion under en period. Nu har vi en unik chans att genom att följa ICES råd skapa en långsiktigt hållbar förvaltning som gynnar alla som fiskar, menar Stefan Nyström.

Sportfiskarna hoppas att Sverige ska utnyttja sitt ordförandeskap i EU till att säkra torskens framtid.

– Det är glädjande att Fiskeriverket tydligt driver linjen att vi bör vara försiktiga med torskbestånden och följa ICES rådgivning. Nu får vi hoppas att Jordbruksministern med kraft driver igenom den linjen även när ministerrådet under Sveriges ordförandeskap i oktober ska fatta beslut om kvoterna, avslutar Stefan Nyström.

Kommentarer

Jakob 12:26:49 2009-06-04

och hur går det med gäddan? Är det rimligt att sportfiskare får ta upp 3 gäddor per dag när bestånden i skärgårdarna är i princip utfiskade? Vad är planen för den fiskarten? Sportfiskarna borde ta ansvar här och rekommendera på frivillig basis ett stopp för gäddfisket. Kanske kan vi då få tillbaka ett bestånd igen för deras spöfiske.

stefan nyström 14:47:01 2009-06-04

Hej Jacob!
Vi inom det organiserade sportfisket har ända sedan organisationen startade för 90 år sedan verkat för att det skall finnas livskraftiga bestånd i friska vatten. När det gäller gäddan, så slog vi larm redan i början av 90-talet att den höll på att försvinna i vissa skärgårdsområden längs ostkusten. Tyvärr lyssnade alltför få då, så idag har vi en situation med svaga gäddbestånd framförallt i utsjöområden längs hela ostkusten upp till Norrtäljetrakten. Orsaken är enligt forskarna och Fiskeriverkets Kustfiskelaboratorium sannolikt brist på djurplankton som gör att abborr- och gäddyngel inte har någon mat. Bristen på djurplankton i sin tur beror sannolikt på att skarpsillen brett ut sig, eftersom torsbestånden under många år minskat dramatiskt till följd av den vanskötta fiskeripolitiken. Gäddans tillbakagång har alltså också orsakats av fiskeripolitiken, och har ingenting med sportfiske att göra!

Trots detta, har sportfiskarna tillsammans med vattenägare, skärgårdsstiftelsen, yrkesfisket med flera intresseorganisationer på frivillilg väg stoppat allt fiske efter gädda i viktiga lekvikar i Stockholms skärgård för att se om detta kan vara ett sätt att skydda de svaga bestånd som ändå finns kvar. Det är ännu för tidigt att säga något om resultaten, men det visar hur viktigt hur vi tycker det är. Att nu Fiskeriverket inför en begränsning på 3 gäddor per dag är en utmärkt åtgärd, även om flertalet seriösa sportfiskare sedan länge tillämpar principen att bara ta upp någon enstaka matgädda per fisketillfälle. Nu hoppas vi att Fiskeriverket följer upp med förbud mot nät- och ryssjefiske generellt längs hela kusten under lekperioden. Likaså bör man ta bort allmänhetens rätt att lägga nät på allmänt vatten och flytta ut allt nätfiske från vatten grundare än 3 meter. Det vore välkomna bidrag till gäddans överlevnad och en klok politik för att inte ytterligare försvaga bestånden av t.ex. havsöring.

Hälsningar/Stefan

Kombinationen av världens vackraste båtresa och jazz i världsklass kommer att ge gästerna oförglömliga upplevelser när MS Finnmarken seglar från Tromsö till Bergen den 13 oktober. Jazz på Hurtigruten är något alldeles speciellt och uppskattas av både artister och gäster.

Kombinationen av stämningsfull och engagerande jazzmusik, lugnet ombord och naturen som kuliss, skapar en helt unik atmosfär – en atmosfär som inte går att få någon annanstans.

Kjell Karlsen (77) är en av Norges främsta dirigenter och har präglat norsk jazz- och populärmusik sedan 1950-talet. Han har skräddarsytt ett program med artister som håller hög internationell klass.

– Jag är verkligen stolt över vårt program. Vi har väldigt duktiga musiker, med jazz både för äldre och yngre, säger Karlsen, som har belönats med Kongens Fortjenstmedalje i guld för sina insatser för norskt kulturliv.

Årets jazzsegling startar i Tromsö den 13 oktober och kommer enligt Karlsen att präglas av swing och fantastiska Hot Club de Norvège. Bandet, som är känt för sin tolkning av Django Reinhardt och hans Hot Club de France, är huvudorkester på resan och har valt att fira sitt 30-årsjubileum under jazzseglingen på Hurtigruten.

Under fyra dagar kommer publiken att kunna njuta av musikaliska höjdpunkter från morgon till kväll med jazzprofiler som Björn Vidar Solli, Kåre Nymark jr., Wenche Gausdal, Even Kruse Skatrud och multiinstrumentalisten Per Frydenlund, endast avbrutet av fantastiska naturupplevelser, goda måltider och en jazzfrågetävling med skribenten och historikern Björn Stendahl.

Dag Arnesen är en av Norges främsta pianister och kompositörer. Under seglingen till Bergen kommer han leda ”skipskompet” och han ser fram emot både jobbet och resan.

– Det är ingen tvekan om att detta är ett unikt arrangemang. Det är en helt fantastisk resa, men det är också ett otroligt trevligt sätt att jobba på. Det kommer att bli en väldigt speciell atmosfär ombord, säger Arnesen.

Hurtigrutens försäljningschef i Norden, Per Eide-Olsen, är en stor jazzentusiast och ser fram emot sina två största passioner i livet – Hurtigruten och jazz.

– 2009 års program är fantastiskt, och äntligen har vi Wenche Gausdal och Dag Arnesen på plats. Jag är otroligt glad för detta, säger Eide-Olsen.

Prisexempel:
Från:
Oslo NOK 6 735
Stockholm NOK 8 445

Priserna är per person och inkluderar flyg från vald avreseort till Tromsö och tillbaka från Bergen samt jazzseglingen med Hurtigruten Tromsö-Bergen med halvpension. Priset från Stockholm inkluderar en natt på hotell i Bergen.

Länk: www.hurtigruten.no