nyhetstest

Spanska Telefónica Blue gjorde en riktigt bra inledning av leg nio vid dagens start i Marstrand. Men båten med skeppare Bouwe Bekking gick på grund direkt efter starten och stod hårt på en klippa när hjälpen kom fram. Händelsen inträffade vid 14 knops fart, då Telefónica Blue träffade en grynna som låg på en meters djup. Telefónica Blue kom dock senare loss och är med i racet.

Efter grundstötningen tog teamet ombord på Telefónica Blue omedelbart ner seglen, men båten stod ändå fast förankrad på den bohuslänska berggrunden. En lotsbåt och en Kustbevakningsbåt fanns i närheten för att bistå besättningen. Alla ombord var dock oskadda efter intermezzot.

Telefónica Blue tog starten före PUMA med skepparen Ken Read som därefter slog och gick upp i ledningen. PUMA var dock nära att träffa ett grund eftersom båten slog bara några meter från en annan grynna.

Vid åttatiden på söndagskvällen – med 422 Nm kvar till Stockholm – ledde PUMA med 3 Nm över tvåan, Ericsson 4. Ericsson 3 låg då på fjärde plats, 4 Nm efter ledaren. Racet mot Stockholm ser därmed ut att bli oerhört jämnt.

Om söndagens friska vindar håller i sig kan det gå undan ordentligt på väg mot huvudstaden. Vägval och rutin av skärgårdsnavigering kan bli helt avgörande, vilket talar för en svensk delseger. Men med Roger Nilson som navigatör på Telefónica Black (trea på söndagskvällen) kan det bli en rafflande tillställning.

Här är resten av pressreleasen om starten:

Ian Walker took Green Dragon in to a very light patch of breeze immediately after the start and the crew unfurled their enormous code zero fleet as they headed towards the spectator fleet on the right hand side of the course.

Out on the left, PUMA and Delta Lloyd had plenty of wind and for the first 20 minutes of this inshore lap, the left side of the course continued to pay very well, but the breeze was dying all the way across the racecourse.

A big lumpy swell made it difficult for the teams drive the boats in just five to six knots of wind and it was painful to watch as the boats came to a shuddering halt on every wave. The new breeze, when it came, filled in on the right hand side of the course and Green Dragon with the luck of the Irish, and had the first taster of the eight or nine knots of breeze, giving them the advantage in the approach to the first turning mark.

They took the lead followed one boat length behind by Telefónica Blue. PUMA and Ericsson 3 made up the top four, while Telefónica Black, Delta Lloyd and, unusually, Torben Grael and Ericsson 4 were the second string.

Racing downwind, the top three boats hoisted spinnakers, while the chasing pack stayed with their massive code zero headsails. Enthusiastic race goers invaded the racecourse and PUMA sailed downwind escorted by a big spectator fleet.

By the time the leading four had reached the final turning mark, the order had changed again and there was action and drama aplenty. Green Dragon had stayed out to the left of the course, nearest the spectator fleet, but the wind filled in from the right, causing them to lose their lead and allowing Telefónica Blue, Ericsson 3 and PUMA all to reach the mark ahead.

Rounding the mark, Telefónica Blue showed a clean set of heels, while Ericsson 3 caught their spinnaker on their spreaders, which rendered them dead in the water. PUMA powered in and quickly took the opportunity to nip between Ericsson 3 and the mark, as Ericsson 3 wallowed and the crew tried to sort out the mess.

Meanwhile, Green Dragon approached at speed, and sailed inside both Ericsson 3 and PUMA. They were not able to establish their position and it was Telefónica Blue, who led the fleet out into the Kattegat from archrival PUMA, Ericsson 3 and Green Dragon, until disaster struck and the boat struck the rock.

This is the second time that such a disaster has befallen Telefónica Blue. The team struck a rock in Qingdao just before the start of leg five and the boat had to return to Qingdao to be hauled out for damage inspection.

As this press release is closed efforts continue to tow the yacht free from the rocks before the more serious damage is done.

Telefónica Black sailed a solid race to hold off Delta Lloyd, while Ericsson 4 remained mysteriously at the back of the fleet having also had a poor spinnaker drop at the leeward mark.

The 525 leg nine is expected to finish in Stockholm on Tuesday.

Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 102 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 87.0 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 86.0 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 64.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 59.0 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 42.0
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 35.0 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

Det har varit ett par bråda dagar i Marstrand, där Volvo Ocean Race är på besök. Denna seglarmetropol i världsklass har dessvärre inte judit på så bra väder än för publiken, men det var idel glada miner under prisutdelningen. Nu är även besättningslistorna klara inför tävlingen mellan Marstrand och Stockholm, som startar söndag morgon kl. 13:00 lokal tid.

Crew List Leg Nine: Marstrand – Stockholm
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No changes

ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No changes

ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johanson/FIN – helmsman/trimmer
5. Eivind Melleby/NOR – helmsman
6. Richard Mason/NZL – watch captain
7. Martin Strömberg/SWE – trimmer
8. Jens Dolmer/DEN – pitman
9. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
10. Martin Krite/SWE – bowman
11. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
On: Eivind Melleby/NOR – helmsman
Off: Magnus Woxén/SWE –helmsman/trimmer

GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Ian Moore/IRL – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Justin Slattery/IRL – bowman
10. Freddy Shanks/GBR – bowman
11. James Carroll/IRL – trimmer
On: Guo Chuan/CHN – MCM
Off: Huang Jian CHN – MCM

PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Erle Williams/NZL – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
9. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
10. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
11. Craig Satterthwaite NZL – trimmer/driver
No changes

TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Simon Fisher/GBR – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
On: Simon Fisher/GBR – navigator
Off: Tom Addis/AUS – navigator

TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No changes

Länk: www.volvooceanrace.org

Det blev en kamp ända in på mållinjen när Volvo Ocean Race avgjordes under natten. Ericsson 4 vann med några minuters marginal före Puma och Green Dragon. DÄrmed har Ericsson 4 tagit ett stabilt grepp om totalledning inför de avgörande seglingar. Nu väntar några intensiva dagar i Marstrand innan det är dags för de sju deltagarbåtarna att segla till Stockholm.

Här är nattens pressrelease från Race Office:

Leg Eight Day 5 Daily Story: Sleepless and Shattered
Posted: 10 Jun 2009 06:36 AM PDT

It has been a tough 24 hours for the seven boats in the Volvo Ocean Race as they enter the final stages of leg eight from Galway to Marstrand. Ericsson 4 still has a tenuous lead over Green Dragon (+2 nm) and the pair are match racing up the Danish coast, less than a mile off the beach of Thyborøn, a fishing village in Jutland, famous for being the site of numerous shipwrecks.

However, while the leading pair continues at a steady 11 knots, PUMA (+5) is streaking in from left field and is still managing to average a speed of over 17 knots.

“The big question is will there be enough runway for us to make up the deficit on our competition?” asks MCM Rick Deppe. “We know for sure that we have way more pressure than they do in there on the Danish coast, but our tracks are converging and we only have about 100 miles to the north tip of Denmark, where we make the turn and head for Marstrand.”

A smile is back on the faces of the Telefónica Blue crew as they step back into the race after spending some unfamiliar time at the bottom of the ranking yesterday. They have picked off Ericsson 3 and Delta Lloyd and are now in fifth place, but only 10 nm behind the leader.

“We’ve been taken from hell to heaven directly, in a matter of few hours… only thinking about what happened makes my head ache,” wrote Gabri Olivo MCM.

The relentless conditions, from gales to flat calms, shipping to shallows and ferocious currents, have rendered the crews physically and mentally exhausted.

Brad Jackson from Ericsson 4 explained in a radio interview that this leg is particularly hard physically because the crew is always up and spends a lot more time on deck and therefore more time awake.

“I can hardly recall a race with less sleep,” said Telefónica Black’s navigator Roger Nilson. “No hallucinations, but having a hard time to remember certain simple things. The intensity of the racing has been high and has left very little time over for ‘charging our batteries’.

“You can tell when people are really tired, as they don’t bother to try and get in a sleeping bag; they just collapse in their wet kit wherever they can,” says Ian Walker, whose crew is running double standby watches which means a maximum of two hours sleep in every eight – if you are lucky.

It was a tough night for all onboard PUMA last night before they made their ‘come back’. “It was cold, bumpy and knowing that there is a huge deficit to make up created a sombre mood, the grey skies added the finishing touches to the misery,” Deppe said.

PUMA had sailed into third position yesterday, only to blow out their big spinnaker when sailing downwind just after the Rotterdam Gate Race. They were engulfed in the no-wind centre of the low pressure. “The team is down right now, but all realise that we can’t quit and need to press on,” skipper Ken Read wrote last night, but today, as they bash their way towards the head of the leg leaderboard, morale has, presumably, improved considerably.

At 1300 GMT today, with just 131 nm to go to the finish in Marstrand, it was all to play for as the fleet was split 20 nm from Ericsson 4 in the lead and Ericsson 3, who scored the high highest 24-hour run of 249 nm, bringing up the rear. Computer routeing software is predicting a finish in Marstrand during the early hours of tomorrow morning.

As Marstrand is officially a ‘pit-stop’, the shore crews are not allowed to work on the boats and any damage that requires repairing has to be carried out by the sailing crews themselves. Sleep will be low on the agenda.

Leg Eight Day 5: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 131 nm
2. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +2
3. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +5
4. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +08
5. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +10
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +10
7. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +20
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Rotterdam Gate Race

1. Ericsson 3: in 12 mins 40 secs
2. PUMA: in 14 mins 03 secs
3. Telefónica Black: in 14 mins 55 secs
4. Telefónica Blue: in 14 mins 56 secs
5. Green Dragon: in 14 mins 58 secs
6. Delta Lloyd: in 15 mins 03 secs
7. Ericsson 4: in 15 mins 11 secs

Dover Strait Exit Order 8 June 2009
(as the fleet crossed the latitude of Broadstairs, Kent)
1. Green Dragon
2. Telefónica Black
3. PUMA 00
4. Delta Lloyd
5. Ericsson 3
6. Telefónica Blue
7. Ericsson 4

Dover Strait Entry Order 7 June 2009
1. Telefónica Black
2. Green Dragon
3. Ericsson 3
4. Ericsson 4
5. PUMA
6. Delta Lloyd
7. Telefónica Blue

Fastnet Rock Rounding Order 6 June 2009
1. Green Dragon 22:46:34 GMT
2. PUMA 22:51:51 GMT
3. Telefonica Blue 22:53:15 GMT
4. Ericsson 4 22:55:20 GMT
5. Ericsson 3 22:56:23 GMT
6. Delta Lloyd 23:14:15 GMT
7. Telefonica Black 23:23:50 GMT

Länk: www.volvooceanrace.org

Strax efter lanseringen av flaggskeppet Cruiser 55 så lanserar tyska Bavaria en ny betydligt mindre segelbåt, Bavaria Cruiser 32. Båten kommer att introduceras på marknaden i september i år.

Tyska Bavaria Yachts har sagt att de ska investera och satsa även i den rådande lågkonjunkturen, något som redan har märkts tydligt. Under våren lanserades den stora motorbåten Deep Blue 46 och i början av sommaren presenterades Cruiser 55, som provseglas i Båtliv nr 4.
Den allra senaste nyheten är dock betydligt mindre och hamnar mitt i ett riktigt ”getingbo”, den så populära 32-fotsklassen. Förhoppningarna är höga på nya Cruiser 32.
– Vi är stolta över att presentera vår nyutvecklade båt och ser fram emot att få presentera henne för våra kunder, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.
I båtens koncept ingår flera för den båtstorleken nya detaljer som även finns med på Bavarias övriga och större nyheter. Båten är utvecklad av Farr Yacht Design, som även var med och tog fram Cruiser 55.

Länk: www.bavariasverige.se

Lördagen den 13 juni premiärvisas Paragon 31 – en ny modell från Paragon Yachts – på Volvo Ocean Race i Stockholm. Under tävlingens stopp i Stockholm ska Paragon 31 agera bevakningsbåt, men ligger också förtöjd vid Skeppsbron för visningar.

– Paragon 31 är en båt för båtmänniskor med högsta krav på prestanda och sjöegenskaper. Den är byggd för att klara tuffaste tänkbara miljöer året runt, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats, Paragon Yachts ägare.

Båten är den andra modellen i en generation av året runt-båtar som bygger vidare på det lyckade Paragon 25-konceptet. Paragon 31 har goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora utrymmen som passar hela familjen och aktiviteter till sjöss.

Paragons filosofi är utvecklat av Sakari Mattila och bygger på en noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs.

– Det är en båt för konnässörer. Samtidigt som den är rymlig och praktisk, är den enkel och trygg att köra och manövrera och har en nytänkande och stilren Skandinavisk design, säger Magnus Andersson.

Båten är starkt v-bottnad, vilket innebär att den går mycket stabilt under manövrering i höga hastigheter och håller nere bränsleförbrukningen till cirka 1,8 liter per distansminut för motoralternativet D6-370. Toppfarten ligger på cirka 38 knop.

Länk: www.nimbus.se

Stena Bulk och Asahi Tanker Co har tillsammans bildat ett joint venture bolag, Asahi Stena Tankers, som ska saminvestera i tonnage av olika fartygsstorlekar. Initialt fokuserar samarbetet på investeringar i Suezmax tankers för globala transporter av råolja.

Asahi Tankers äger och opererar över 100 fartyg, huvudsakligen produkt- och
kemikalie-tankers för transporter av petroleumprodukter, med storlekarna från kusttanker till MR (Medium Range) i de inhemska japanska vattnen och på hela Fjärran Östern-marknaden. Asahi, som samägs av bland andra stora japanska oljebolag, handelshus och rederier har mycket goda kontakter inom japansk shipping och är en av de marknadsledande aktörerna inom sitt segment och i denna region.
”Genom det nu etablerade samarbetet kommer vi att få en större investeringsflexibilitet. Dessutom öppnar det upp för intressanta affärsmöjligheter med tillgång till goda kontakter inom varv, oljetransporter och finans,” säger Kim Ullman vVD Stena Bulk. ”Samarbetet är också en del av vår strategi att stärka vår närvaro i Fjärran Östern,” avslutar Kim Ullman.
”Vi är intresserade av att bredda vår exponering mot större fartyg och våra fartygsflottor kompletterar varandra väl. Stena Bulk är ett mycket framgångsrikt och väl positionerat bolag med stor erfarenhet inom alla sina segment. Genom det här samarbetet får vi nu tillgång till deras expertis och renommé inom tank- och shippingmarknaden,” säger Makoto Iwata, President Asahi Tanker Co.

Ericsson 4 tog sin tredje raka etappseger i Volvo Ocean Race när skepparen Torben Grael och hans besättning blev först in till Marstrand tidigt på torsdagsmorgonen. Det blev ett mycket jämnt race över fem dygn från irländska Galway till den väst-svenska seglingsmetropolen. Mellan ettan Ericsson 4 och sjuan Ericsson 3 skiljde endast en dryg timme.

Ericsson 4 utökade därmed sin totala ledning till 15 poäng före amerikanska Puma som med torsdagens andraplats passerade spanska Telefonica Blue i sammandraget.

– Nu är vi ganska nära vårt mål. Även om vi inte är där ännu. Men ett dåligt resultat på den här etappen hade satt oss under stor press. Nu blev det tvärt om. Vi är oerhört nöjda, säger Torben Grael som vet att mycket kan hända under de två etapper och ett in port-race som återstår innan båtarna når slutmålet i S:t Petersburg 27 juni.

Men det var en lycklig skeppare som möttes av närmare 100 fritidsbåtar och över 1000 åskådare uppradade längst Marstrands kala klippor – trots att klockan bara var fem på morgonen. Och trots att etappen bara varat i femdygn var det en rejält sliten besättning.

– Vi är mycket trötta men också mycket glad. Vi har varit tvingade till många snabba beslut och manövrar hela tiden. Först hade vi väldigt mycket vind och en grovs sjö. Och i engelska kanalen fick vi lite vind och mycket strömmar. Det har varit besvärligt, säger Torben Grael.

Under de fem dygnen till havs har Ericsson 4 både varit i ledningen och legat sista. Och det har varit samma situation för systerbåten Ericsson 3 som kom in som sjunde och sista båt till Marstrand.

– Det är kul att komma hem till Sverige. Samtidigt är vi oerhört besvikna över vår placering. Nu ska vi först sova lite sedan måste vi sätta oss ner och gå igenom vad som hände och varför det gick snett, säger Ericsson3:as skeppare Magnus Olsson.

Båtarna stannar i Marstrand till på söndag (14/6). Etapp nio går sedan från Marstrand till Sandhamn utanför Stockholm dit båtarna beräknas komma tisdag 16 juni. För Magnus Olsson och hans besättning väntar revansch.

– Det enda jag är lite orolig för är att vi kommer att vara övertända i vår vilja att visa vad vi kan. Men vi ska nog klara av att hålla känslorna i styr och göra en bra etapp, säger Mange.

VOLVO OCEAN RACE EFTER ÅTTA ETAPPER (AV TIO)

1. Ericsson 4, 102 poäng
2. Puma, 87
3. Telefónica Blue, 86
4. Ericsson 3, 64,5
5. Green Dragon, 59
6. Telefónica Black, 42
7. Delta Lloyd, 35

Foto: Ericsson 4 i Marstrand. Fotograf: Oskar Kihlborg/ERT

Ericsson 4 docking.Ericsson 4 podium.Ericsson 3 i Marstrand.Magnus Olsson

I Båtlivs stora fototävlingen 2009 står tre kanonfina priser på spel. Förstapriset är en marinkikare värd 13 000 kr. Den totala vinstsumman är 24 500 kr!

Årets tema för Båtlivs stora fototävling är ”Familjens Båtliv”. Motivet väljer du själv, men bilder som visar familjens båtliv står i fokus.

Allt du behöver göra är att ladda upp in dina bästa bilder på Båtlivs hemsida och se till att så många som möjligt röstar på dem. Intresset är väldigt stort – förra året fick vi in över 250 000 röster.

Tävlingstiden är 15 juni till och med 15 september. Vinnarna presenteras i Båtliv nr 6.

Förstapriset i år är kanonfin marinkikare från Steiner värd 13 000 kr. Andrapriset är en Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr och tredjepristagaren får en vattenskyddad kamera från Pentax värd 4 500 kr. Leverantörer av priserna är Focus Trading och GEAR AB.

Båtlivs läsare tillsammans med en jury från Båtlivs redaktion avgör vem som vinner.

Lycka till!

1:a pris
Steiner Commander XP 7×50
Värde 13 000 kr
Den senaste modellen i Steiners fina serie med Commander marinkikare, som har funnits i 25 år. Det här är en riktig toppenkikare med nanoskyddade linser, speciella ClicLoc Eyelock ögonskydd och en mycket robustkonstruktion. Kikaren väger 1 075 gr, den är vattenskyddad ner till 10 m djup och har hela 30 års garanti.
www.kikarproffsen.se

2:a pris
Magellan Triton 2000
Värde 7 000 kr
Magellans Triton-serie är den första i raden av ruggade handhållna navigationslösningar, designade med ett helt nytt användargränssnitt och skärmgrafik som är väldigt enkla att använda. Den kan spela in och spara ljudfiler ihop med waypoints. Den har en inbyggd kamera på 2 MP. Triton-serien är stöttålig och sänkbar i vatten. Dessutom är Triton den först handhållna Magellan GPS att kunna synkroniseras och uppdateras med nya kartor och information genom den nya kartapplikationen, VantagePoint.
www.MagellanGPS.se

3:e pris
Pentax Optio W60
Värde 4 500 kr
En kompaktkamera med 10 MP och 5x vidvinkelobjektiv. Den är vattentät ner till 4 m djup under 2 timmar, klarar kyla ner till -10 grader och har bara 1 cm närgräns. Kameran kan även spela in videofilmer med mycket hög kvalitet (HDTV) i 1280×720 pixlars upplösning.

www.focustrading.se

1:a pris - Steiner Commander XP 7x502:a pris - Magellan Triton 20002:a pris - Magellan Triton 20003:e pris - Pentax Optio W603:e pris - Pentax Optio W60

Kommentarer

patrik österberg 22:36:05 2009-07-12

ja det var ju mycket bra a saker

Benny Sjöbeck 20:35:27 2009-07-25

Jättefint. Men hur gör man för att rösta på årets bidrag?

Lars-Åke Redéen 14:28:00 2009-07-26

Benny,
klicka in på sidan med Fototävling (rubrik i vänsterkant) så står det hur du ska göra.
Lycka till!
Lars-Åke

ted 10:30:04 2009-07-27

här kan du till exempel se de senast inskickade bidragen
https://www.batliv.se/foto2009.asp?latest

Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB börjar leverera sin sjökortsnavigator för mobiltelefoner lagom till att Volvo Ocean Race gör sina stopp i Marstrand och Göteborg. Med den integrerade GPS, som finns i mobiltelefoner, förvandlar företagets mjukvara 88 SEA mobilen till en komplett sjökortsnavigator med en rad unika extrafunktioner.

88 SEA är det senaste inom sjöfartsnavigation – en mjukvara som användaren laddar ner till sin mobiltelefon tillsammans med sjökorten. Att både mjukvara och sjökort finns sparade på telefonen gör att användaren inte behöver ha mobiltäckning för att navigera på sjön utan endast GPS-anslutning. Detta medför i sin tur att 88 SEA inte kostar något att använda. Skulle användaren byta eller tappa telefonen flyttas licensen över till den nya telefonen. Användaren köper således en livstidslicens.

Först ut att använda navigatorn är de kunder som gjorde sina beställningar i samband med båtmässan Allt för sjön.

“Men nu finns 88 SEA tillgänglig för alla när båtsäsongen startar”, säger Tobias Ärnekvist, vid Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB. “Priset för mjukvaran inklusive ett sjökortsområde är 2500 kr och ytterligare områden kostar 500 kr per styck”.

88 SEA fungerar på SonyEricsson- och Nokia-telefoner med inbyggd GPS-mottagare samt på Samsung Omnia HD. Det enda undantaget är SonyEricsson X1 som är en Windows-telefon.

“88 SEA används tillsammans med Sjöfartsverkets vektoriserade sjökort och innehåller de

standardfunktioner som traditionella sjökortsnavigatorer har, men har även nya innovativa

lösningar”, säger Tobias Ärnekvist. “Användaren kan till exempel planera sin rutt i förväg och spara den för senare bruk samt dela med sig av sina positioner och rutter till andra”.

88 Degrees North AB kompletterar sin egen försäljning på www.88degreesnorth.com med partners för att snabbt nå en stor kundkrets.

I dagarna reser Vattenfall det första vindkraftverket vid Nørrekær Enge i närheten av Aalborg. Tretton nya moderna verk ska ersätta 77 äldre modeller. Det handlar om en av Danmarks största landbaserade vindkraftsparker i modern tid.

Vattenfalls arbete är ett led i det danska “Repowering-programmet”* där man byter ut äldre vindkraftverk mot nya, som är större och mer effektiva. Tretton nya 2,3 MW-verk från Siemens kommer att ersätta 77 äldre och samtidigt leverera mer än dubbelt så mycket el. Den årliga produktionen på 120 GWh kommer att motsvara hushållsel till 30 000 danska hem.

Vattenfall är Nordens största vindkraftsaktör med flera pågående och planerade projekt. I Sverige startar exempelvis inom kort bygget av Stor-Rotliden som kommer att bli Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark som ska ge hushållsel till närmare 50 000 svenska hem.

– Vattenfalls vindkraftssatsningar är viktiga både för att öka andelen förnybar energi i Norden och för att nå vårt eget långsiktiga mål om en helt klimatneutral verksamhet i Norden 2030, säger Hans von Uthmann, vice vd och chef Vattenfall Norden.

Vattenfall driver idag drygt ett tjugotal vindkraftprojekt i Norden och runt femtio i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.

Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030. För att genomföra denna utbyggnad av vindkraften arbetar Vattenfall för att hitta lämpliga lägen, både till havs och på land i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Polen och Holland. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet utanför Englands ostkust.

*Repowering-programmet syftar till att öka andelen förnybar energi i Danmark genom att byta gamla och ineffektiva, ibland också dåligt placerade vindkraftverk mot nya och mer effektiva.

Är du i åldern upp till 13 år och bor i Stockholm eller Göteborg? Då kan du fira sommarlovet med att låna fiskegrejor och sedan åka och fiska gratis i en fin fiskesjö i närheten.

För tredje sommaren i rad gör ungdomssatsningen “Upp till 13” det möjligt att låna fiskeutrustning i butiker över hela landet och bland annat få en fiskehandbok och en fiskefilm. I Stockholm kan dessutom alla barn som utnyttjar erbjudandet få Sportfiskarnas Sportfiskekort som gäller i mer än 40 sjöar i Stockholmstrakten och bor man i Göteborg fiskar alla barn upp till 16 år gratis på Gula kortets 57 vatten.
– Både Stockholm och Göteborg har fantastiska sportfiskemöjligheter, exempelvis är Orlången i Stockholm mitt eget favoritvatten. Passa på att utnyttja vårt grymma erbjudande i sommar och utforska fisket i ditt närområde, uppmanar Sportfiskarnas ungdomsansvarige Bengt Olsson.

Bland alla vatten som ingår i Gula kortet i Göteborg finns de populära Delsjöarna.
– I Delsjöarna finns ett bra fiske efter bland annat abborre och riktigt stor gädda. Dessutom kan du hyra båt av Sportfiskarna, berättar Linus Andersson på Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg.

Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få flera ungdomar att börja fiska.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Ta med en vuxen till en av fiskebutikerna för att låna utrustningen och få fiskekort och information om fiskevattnen. Sen kan du fiska varje dag på sommarlovet!

I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Stockholm:
CA Carlsson i Stockholm, Karlbergsvägen 13, 08-30 03 49
Fiskarnas Redskapshandel, St Paulsgatan 2, 08-556 096 50
Söders Sportfiske, Lignagatan 5, 08-84 49 00
Sportfiskeboden i Täby, Hamnvägen 1B, 08-756 60 88
Länna Jakt & Fiske, Hantverkarvägen 25A, 08-7711420

I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Göteborg:
Stjärnås Sportfiske, Stockholmsgatan 40-42, 031-19 78 48
Strömvalls Sportfiske, Redbergsvägen 5, 031-707 40 07
EL-GE Sportfiske, Gustaf Dahlensgatan 13, 031-22 05 70
Jaktia Kållered, Ekenleden 1, 031-795 29 80

Detta ingår i Upp till 13:
– Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
– Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund
– Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
– 32-sidig fiskehandbok
– Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2009 för ett barn samt en medföljande vuxen med gratis fiske i fler än tusen vatten i 50 kommuner.
– Sportfiskarnas film om grunderna i sportfiske, “Fiska! Fiska! Fiska!”
– Man behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
– Erbjudandet i butikerna gäller fram till 15 augusti

“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker i hela landet.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

För mer information:
Bengt Olsson, Sportfiskarna: 0739-403170
Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg: 031-40 17 40
Olle Lidesjö, Abu Garcia: 0454-88656

Det första exemplaret av Bavarias nya Deep Blue 46 har nu levererats. Båten har designats i nära samarbete med BMW Group Designworks USA, en underleverantör till BMW Group, och premiärvisades i januari i år på båtmässor runt om i Europa. Den båt som nu levererats till kund är en Deep Blue 46 SportTop. Båten har finesser som till exempel inbyggt skjutbart soltak och en riktigt stor badbrygga.

Förutom BMW:s konstruktörer har även båtkonstruktörerna Blank och Petersen deltagit i framtagningen av båten. De ansvarar för all marin konstruktion och design i båten. I vanliga fall arbetar Blank och Petersen med betydligt större projekt (mega yachts) där de gör beräkningar enligt standards som EN-ISO (CE) och olika klassificeringssällskap.
Bavariavarvet har byggt fritidsbåtar sedan 1978 och har de senaste åren producerat över 3 000 motor- och segelbåtar per år. Det gör det till ett av världens största båtföretag i konkurrens med andra jättar som franska Bénéteau (inklusive dotterbolaget Jeanneau) samt amerikanska Bayliner och nyligen konkursade Genmar.

Fakta Deep Blue 46 SportTop
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Nu får båtägarna en mycket större tillgänglighet till bensin och diesel för sina båtar. Detta tack vare att det blir enklare att driva automatiska sjöbensinstationer för båtar. I alla fall under perioder då det inte är högsäsong. Detta enligt en rekommendation som Mikael Robell, som driver ett stort antal mackar i Stockholm, har fått från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Det är i ett brev daterat 090602 som enhetschef Patrik Håkansson säger att automatiska båtmackar bör kunna hållas öppna 16 augusti till och med 14 juni. Brevet är en rekommendation från MSB, men bör fungera som beslutsunderlag även för respektive lokala myndighet.
– Det här är jättebra för oss och för alla som driver sjöstationer runt om i landet. Med hjälp av rekommendationen bör alla kunna få tillstånd att driva mackar med automatpumpar under lågsäsongen. Resten av året är inget problem, då är ju sjöstationerna öppna och bemannade med personal, säger Mikael Robell.
Bland de villkor som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap anger för att hålla automatstationerna öppna under lågsäsong finns mätarskåp med mängdbegränsning på 100 liter, pistolventilerna får inte ha upphakningsfunktion, handbrandsläckare ska finnas på plats, tydliga säkerhetsanvisningar måste finnas uppsatta med mera.
– Vi får bli bättre på att skylta och kolla så att detta verkligen fungerar, säger Mikael Robell.
Det aktuella dokumentet finns hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Diarienummer 2009-7095.
Intresserade kan även kontakta Mikael Robell per telefon 070-666 5261.

Länk: www.msbmyndigheten.se

Nu planeras en ny stor marina i södra Spanien. Det är engelska Genus Marine & Leisure som ska utveckla den nya marinan, som byggs i La Línea de la Concepción i Cadiz nära Gibraltar. Den beräknas öppna i mars 2010.

Marinan är den största hamnanläggningen i delprovinsen Andalusien. Den markerar också 25-årsjubileet för Genus Marine & Leisure, som är Europas största förmedlare och mäklare av större båtplatser.
Den nya marinan får de allra modernaste bekvämligheterna och servicefunktionerna i Medelhavet, enligt investeraren. De flesta båtplatserna byggs vid flytbryggor i stället för fasta bryggor. Båtplatserna varierar i storlek och finns för båtar på 8–50 m längd. Dessutom har anläggning 200 båtplatser under tak på land enligt amerikansk modell. Dessa planeras att stå färdiga 2011.
Till hamnanläggningen planeras även ett konferenshotell – Iberostar Hotel med 265 rum, ett kongresscenter och mängder av olika avkopplingsanläggningar. Totalt täcker marinan 139 760 m2 vattenområde och 134 255 m2 på land. I anslutning finns även verkstäder, 1 000 parkeringsplatser för bilar etc.

Länk: www.marineonline.co.uk

I sommar får Stockholms skärgård sin första snorkelstig. Snorkelstigen finns på den populära ön Nåttarö i södra skärgården, och är en naturstig under vattnet. Informationsstenar på botten ger kunskaper om allt från tångsnällor till blåstång. – Badgäster och naturintresserade är välkomna att byta promenaden i gröngräset mot en promenad i sjögräset. Det blir en annorlunda, och garanterat blötare upplevelse, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har satsat hårt på nya naturstigar de senaste åren. Den senaste i raden skiljer sig dock en smula från de övriga, den går under ytan. Tillsammans med Haninge kommun med ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket har Skärgårdsstiftelsen anlagt en snorkelstig som öppnar den 27 juni. Längs botten utmed snorkelstigen finns informationsstenar med skyltar som beskriver växter och djur som finns längs stigen. Mellan informationsstenarna finns en lina att följa för att inte villa bort sig. Snorkelleden sträcker sig längs sandstranden norr om Nåttarös ångbåtsbrygga.

Snorkelpromenad med variation
För att få till en så bra variation som möjligt längs snorkelstigen har den lagts så att den går över både sand och stenbotten. Längs snorkelpromenaden syns kärlväxter, alger, snäckor och musslor. Med lite tur så simmar en sjustrålig smörbult förbi.

– Vi kan så klart inte garantera att man ser fiskar, men i området finns allt från skrubbskäddor till abborrar, säger Cecilia Wibjörn, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen.

På Nåttarö finns gott om husrum med vandrarhem, tältplats och semesterstugor. På ön finns också Drottninggrottan med sin spännande historia. Skulle det vara kallt i vattnet finns torra vandringsleder genom fantastisk natur runt hela Nåttarö. Det finns även en affär och en krog.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av
21 000 vänner.

Foto: Karin Fagergren.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Nu har båtarna i Volvo Ocean Race som är på väg mot Marstrand fått ordentligt fart. Men fältet är väl samlat med Telefonica Black som ledare och Green Dragon som tvåa, bara 1 Nm efter. De svenska båtarna ligger trea (Ericsson 4) respektive sexa (Ericsson 3). Det skiljer dock bara 19 Nm mellan ledaren och sjunde och sista båt i fältet.

Om vindarna håller i sig kanske de sju båtarna trots allt tar sig i mål i Marstrand under onsdagsdygnet eller möjligen torsdagen. Det återstår mindre än 500 Nm och med rådande förhållanden ser det ut att kunan vägen.

Här är den senatse pressreleasen från Race Office:

Leg Eight Day 3 Daily Story: English Channel Challenges Volvo Ocean Race Fleet

Posted: 08 Jun 2009 06:40 AM PDT

After the thrilling ride from Galway, the breeze has dropped and the fleet now faces the challenges of the English Channel; tides, currents and shipping. A neck and neck battle between Telefónica Black and Green Dragon has developed as both teams continue to test their knowledge of this difficult region.

In the approach to the Scilly Isles, on the southwestern tip of the Cornwall peninsula, Telefónica Black had taken the lead when her choice to stay south of Bishop Rock on the Scilly Islands paid off. “Green Dragon did the same and was actually 17nm ahead of us. After the Scilly Isles, Green Dragon went more north and we stayed south. When we met later in the day, we were ahead of them. What a surprise,” wrote a very happy navigator Roger Nilson.

As Telefónica Black and Green Dragon continued to head south towards France, the rest of the fleet followed. Green Dragon, still duelling with Telefónica Black, showed their superior knowledge of this area by nipping through the Alderney Race with a foul tide – not something to take on lightly.

The Alderney Race is a notorious strait of water between Alderney and Cap de la Hague in France and includes the strongest tidal streams in Europe. These are caused by the tidal surge from the Atlantic building up in the cul de sac of the Gulf of St Malo, with the only escape in the northeast corner between Alderney and Cap de la Hague. Water flows through at speed at high tide and is sucked back down as the tide recedes. An uneven seabed adds to the turbulence, with a number of hazardous rocks located within a few miles of the lighthouse.

“Every time we went south, we got more wind and gained on those around us. The problem was that it was pushing us towards the Channel Islands, where the strongest tides in the Channel exist, and where we due to arrive at the worst possible time,” skipper Ian Walker said.

“It was because of this that the fleet stayed north of Alderney in less foul current, but the wind was too good for us to give up and we stayed south and took on the ‘Alderney Race’, he explained.

Despite fighting six knots of current, the Dragons managed to get to the French coast and gybed down the rocks to sneak around with a few miles of advantage. Telefónica Black was relegated to second position.

“It was a highlight of the race, rock-hopping at night in a fierce current, trying to steal every boat length we could on the fleet,” Walker said.

For the Dutch yacht, Delta Lloyd, the highlight of this leg will be racing the loop set in the racecourse off the Hook of Holland, although the ETA to this point varies between 0800 and 2000 tomorrow according to Dutch MCM Sander Pluijm.

With 684 nm to go to the finish in Marstrand, the fleet is split by just 19 miles. Stu Wilson, making his fifth appearance in this event, this time onboard Delta Lloyd, has seen it all before.

“It’s always like this at the end of the race. The big differences between the boats are not that big any more,” says Wilson. “Everybody eventually ends up in the same corner. All the sails look alike, the teams are all as experienced and the big gaps in training have closed as all the crew know the boats and each other very well. All the teams and boats are optimised, so the differences are really small in the end.”

No one is giving an inch as the teams push for every mile, striving to make mistake-free manoeuvres and taking tactical decisions every other minute. Mistakes cost miles and lost miles mean a lost leg. Sleep is therefore in very short supply. “Most of us have only slept for two hours in the last 24, some us nothing,” explained Gustav Morin from Ericsson 3. “Everyone is always on standby, resting has to wait until Marstrand,” he added.

Unusually, it is Telefónica Blue, who is trailing the fleet today. Dutch skipper, Bouwe Bekking said in a radio interview that his strategy was to stay within striking distance of the fleet and to find the right windshifts to make small gains. Overnight, Bekking’s team had their kedge anchor ready on deck as the wind dropped and there was a danger of being swept backwards by the six knots of current.

Ericsson 4, which damaged their steering wheel in a spectacular wipe out yesterday, is in fourth place. The extent of the delamination the team also reported yesterday is unknown.

The fleet is currently on starboard tack beating upwind in approximately 10 knots of breeze. They have now entered the pinch-point of the Dover Strait, where there is an exclusion zone set to the north between Peacehaven (East Sussex) and Broadstairs (Kent) to keep the fleet away from the shipping lanes. Telefónica Black led the charge into the strait, where there will, according to Ian Walker, be more fun and games to be had.

Dover Strait Order 7 June 2009
1. Telefónica Black
2. Green Dragon
3. Ericsson 3
4. Ericsson 4
5. PUMA
6. Delta Lloyd
7. Telefónica Blue

Fastnet Rock Rounding Order 6 June 2009
1. Green Dragon 22:46:34 GMT
2. PUMA 22:51:51 GMT
3. Telefonica Blue 22:53:15 GMT
4. Ericsson 4 22:55:20 GMT
5. Ericsson 3 22:56:23 GMT
6. Delta Lloyd 23:14:15 GMT
7. Telefonica Black 23:23:50 GMT

Leg Eight Day 3: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DTF 684 nm
2. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +3
3. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +7
4. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +9
5. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +12
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +12
7. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +19
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Statoils Drivmedelsrapport 2008: Användning av förnybara drivmedel har bidragit till mer än en femtedel av Sveriges utsläppsminskning sedan 1990. Under 2008 minskade användningen av etanol, biogas och RME Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton. Det visar Statoils Drivmedelsrapport 2008, en sammanställning av den svenska drivmedelsmarknaden, som lanseras i dag.

Försäljningen av förnybara drivmedel har ökat kraftigt och utgjorde 4,7 procent av den totala drivmedelsförsäljningen 2008. Motsvarande siffra under 2007 var 3,8 procent.

– Den ökade dieselförsäljningen, en minskning av bensinförsäljningen samt en ökning av förnybara drivmedel är en mycket positiv utveckling ur klimatsynpunkt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Användningen av förnybara drivmedel, dvs etanol, biogas och RME, minskade Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton under 2008, jämfört med om bensin och diesel i stället hade använts. Det motsvarar en femtedel av den utsläppsreduktion som har skett i Sverige sedan 1990.

– Ett effektivt sätt att ytterligare minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen i bensin och diesel. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen ändra lagen och möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Regeringen har i sin klimatproposition föreslagit att målet för Sverige ska vara minst 10 procent förnybar energi i transportsektorn år 2020.

Förslaget till den låga ambitionsnivån för förnybar energi i transportsektorn år 2020 står i skarp kontrast till det tidigare införda lagkravet om att drivmedelsbolagen vid alla stora och medelstora tankställen ska erbjuda minst ett förnybart drivmedel.

– Det är inte rimligt att riksdagen först tvingar bolagen att genomföra omfattande investeringar för att bygga tankställen för biodrivmedel, och därefter fattar beslut som i praktiken innebär att dessa investeringar blir meningslösa, säger Helena Fornstedt.

I slutet av förra året nära halverades Statoils försäljning av etanolbränslet E85, vilket berodde på att olje- och därmed bensinpriset sjönk under den ekonomiska krisen.

– Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensinandelen i E85. Ett sådant beslut skulle också öka användningen av förnybara drivmedel i Sverige, säger Helena Fornstedt.

Ladda ner Statoils Drivmedelsrapport 2008 – Vad har vi i tankarna?”

Sail TV – en sajt som har specialiserat sig på segling och då främst kappsegling – har lanserat en helt ny hemsida med avancerade funktioner. Via sajten kan seglingsintresserade över hela världen följa stora seglingsarrangemang med hjälp av IP video.

Till en början kommer sajtens ägare att uppmana arrangörerna av olika seglingstävlingar att själva ladda upp filmer och TV-program till sajten. Men i slutet av juni ska de även öppnas för allmänheten med hjälp av så kallat User Generated Content (UGC) i en speciell användarsektion. Bland de första arrangemangen som sänds är två seglingar i USA: Charleston Race Week och Tybee 500.

Bland de övriga seglingarna i juni finns flera stora regattor. Till exempel ISAF Sailing World Cup i Nederländerna, nyhetssändningar från det pågående Volvo Ocean Race, Audi Med Cup, RC44, WMRT och iShares Cup. Förutom rena seglingsreferat visas även intervjuer med seglare, sammandrag av den senaste tidens händelser med mera.

Länk: www.sail.tv

Engelska Royal Ocean Racing Club (RORC) har försäkrat sig om hjälp från Skandia för att blåsa nytt liv i Admiral’s Cup, en av världens viktigaste och mest välkända internationella regattor inom havskappsegling.

– Genom Skandias engagemang får vi mer resurser för att undersöka hur vi kan få våra visioner att bli verklighet, säger Eddie Warden Owen, VD för RORC.
– Vi ser ett stort intresse från hela världen men vill försäkra oss om att Admiral’s Cup uppfyller förväntningarna från både publik och seglare innan vi bestämmer hur vi ska komma vidare.
RORC samarbetar med en rad båtklubbar, båtägare och seglare över hela världen för att kunna arrangera en ny segling sommaren 2011.
Skandia ingår i Skandia Group, vilket är det före detta helsvenska försäkringsbolaget som numera ägs av en sydafrikansk försäkringskoncern, Old Mutual plc.

Länk: www.rorc.org

En kartläggning Svensk Direktreklam gjort med hjälp av Sifo Orvesto Konsument visar att svenskarna lägger dryga 25 miljarder kronor per år på semesterresor i Sverige. Det är lika mycket som hushållens totala utlägg för livsmedel. Svenskarna gillar att semestra i Sverige och 82 % av Sveriges befolkning har utgifter för semesterresor inom landet.

Sverige är av flera orsaker ett intressant val för barnfamiljer när det är dags för sommarsemester. Den rådande lågkonjunkturen blir ytterligare en anledning till att förlägga semesterresan på hemmaplan.

Undersökningen är beräknad på de som spenderar mer än genomsnittet och som har barn i åldern 0-14 år. Denna specifika målgrupp, som består av drygt 1,3 miljoner svenskar, investerar närmare 10 miljarder kronor på semesterresor i Sverige varje år. I snitt lägger de mer än 200 % mer på sin Sverigesemester än svensken i allmänhet. Tillsammans står barnfamiljer för hälften av den totala spenderingen.

Resultatet av kartläggningen visar att en majoritet av de mest ressugna Sverigeturisterna bor i villa men även vissa lägenhetsboenden utmärker sig. Med hjälp av analysföretaget Experians Mosaic-system kan man utläsa att bland annat följande livsstilstyper tillhör gruppen:

• Bantning och barnavård
• Köpstarka barnfamiljer
• Nya villor och barn
• Konventionella familjer

En attraktiv och upptagen målgrupp som är svår att nå via traditionella medieval. Direktreklam är en av två mediekanaler där målgruppen lägger mer tid än svensken i genomsnitt.

– Vi har tagit reda på var de mest ressugna barnfamiljerna bor och hur man bäst når dem. Nu kan barnfamiljer som gärna semestrar i Sverige läggas till listan över köpstarka grupper där direktreklamen har en hög räckvidd, säger Göran Kontin marknadschef på Svensk Direktreklam.

Källa: Orvesto-konsument 2008, Experian Mosaic

Under maj ökade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 21 procent jämfört med föregående månad. Men jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 20 procent. – Försäljningen av E85 fortsätter att öka i takt med att bensinpriset stiger och denna trend kan komma att förstärkas under sommaren då bensinpriset normalt stiger, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.

Under maj sålde Statoil över 5,7 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 378 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen ändra lagen och möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under maj 2009 utgjordes till 8,0 procent (7,5 procent i april) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60 procent, medan andelen diesel uppgick till 32 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under maj 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 19 000 ton, motsvarande 6 400 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

All etanol i Svenska Statoils försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt leverantörens definition. Det innebär bland annat att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Vår etanol minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.

inmare.se, företaget som 2007 var först med att introducera båtfendrar tillverkade i EVA på den svenska marknaden, lanserar nu en ny platt fender; Block fender. De nya fendrarna finns i en storlek och kan tack vare sin design byggas ihop till mycket tjocka fendrar eller till ”fendermattor”.

Genom att använda lina, gummi-cord eller buntband kan fendrarna snabbt sättas ihop (se bilden). I övrigt har Block fender samtliga fördelar som förknippas med materialet EVA; de är punkteringssäkra, behöver inte pumpas, lämnar inga märken, rullar inte undan och är väldigt lätta att hålla rena.

Block fender finns i Navy Blue, mäter 450 x 300 x 90 mm och kostar 450 kronor per styck.

Länk: www.inmare.se

Världens hav ger oss den största gemensamma produktionen av nyttigheter där många är av stort ekonomiskt intresse. Fiske och sjöfart är bara två exempel. På Världshavens dag lyfter Marina Rådet fram havens betydelse för människors försörjning, handel och säkerhet. Havens resurser och havsmiljön har länge varit försummade i det svenska utvecklingssamarbetet. Det är mycket viktigt att uppmärksamma de globala havsfrågorna och att öka det svenska samarbetet i den marina sektorn, menar Marina Rådet.

Ökat regionalt samarbete är nödvändigt för att lösa många av de problem som betecknas som globala. För att Sverige ska kunna bidra med ett gott underlag för att lösa problemen i haven behövs kompetenta och internationellt meriterade personer som kan medverka i det internationella marina samarbetet. Av den anledningen startade det Marina Resursbasprogrammet för att säkra den svenska återväxten för det globala arbetet med våra hav.

Sverige har ett starkt engagemang för vårt innanhav Östersjön och dess ekosystem men dessutom behövs en ökande satsning i kusthaven i de regioner som Sverige valt att prioritera i sitt utvecklingssamarbete. I dessa regioner är människor mer direkt beroende av en frisk och balanserad havsmiljö för sin dagliga överlevnad.

– Den svenska politiken för global utveckling innebär att fattigdomsfrågorna sätts i fokus och att alla aspekter på nyttjandet av miljö och naturresurser beaktas, säger Willand Ringborg, Sjöfartsverket.

Marina Rådet är ett unikt och angeläget samverkansforum mellan Sida, Sjöfartsverket, Fiskeriverket, Naturvårds¬verket, Världsnaturfonden WWF och Fiskesekretariatet med tyngdpunkt på globala havsfrågor i både syd och nord. Huvuduppgiften är att stödja det Marina Initiativet – ett svenskt handlingsprogram för uthållig utveckling i hav- och kustområden.

– Genom det Marina Initiativet och det Marina Rådet har vi skapat en gemensam plattform för att möta de politiska kraven på sektorsöverskridande samråd, samsyn och samverkan mellan olika svenska aktörer, säger Ulrika Hagbarth, Naturvårdsverket. Det gör att vi kan arbeta tillsammans på ett helt nytt sätt på den globala arenan.

I december 2008 beslöt FN:s Generalförsamling att den 8 juni från och med 2009 ska uppmärksammas som Världshavens dag (World Oceans Day). Denna dag vill Marina Rådet därför fästa uppmärksamheten på hur nya initiativ och ett närmare samarbete mellan olika aktörer kan effektivisera Sveriges bidrag till det globala marina utvecklingssamarbetet, öka Sveriges konkurrenskraft, långsiktigt säkra tillgången på svensk kompetens och expertis med internationella erfarenheter, samt öka samstämmigheten i den svenska politiken inom det marina området i nära vatten och globalt.

Marina Rådet är ett forum för ett nära samarbete inom det marina/maritima området med uppgift att stödja det Marina Initiativet för internationellt utvecklingssamarbete i hav- och kustfrågor, samt att uppnå samråd, samsyn och samverkan i genomförandet av den av Riksdagen beslutade Politiken för Global Utveckling (PGU).

Marina Initiativet är ett handlingsprogram för uthållig utveckling av hav och kustområden i linje med Politiken för Global Utveckling (PGU). Initiativet prioriterar globala processer som kan bidra till att skapa bättre förutsättningar och förhållanden för fattiga människor på regional och lokal nivå. Rådet stödjer därför genom arbetet med Marina Initiativet utvecklingen och genomförandet av FN:s internationella riktlinjer, till exempel FAO:s riktlinjer för ansvarsfullt fiske, Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO:s) konventioner om sjösäkerhet och havsmiljö, ILO:s konventioner om ombordanställda och UNEP:s miljöarbete inom ramen för de regionala havsprogrammen. Insatserna i utvecklingsländerna kanaliseras alltså framför allt genom FN-systemet.

Program för Marin resursbasutveckling: I Sverige har de marina frågorna under lång tid varit eftersatta. Politiken för Global Utveckling (PGU) och det faktum att marina frågor allt oftare tagits upp i internationella fora är en del av bakgrunden till att Sverige agerar för att stärka den svenska marina resursbasen, bland annat genom att öka den svenska närvaron i internationella organisationer. Programmet syftar till att öka svensk kompetens och Sveriges konkurrenskraft internationellt. Resursbasprogrammet erbjuder ett stöd till hela den svenska marina/maritima sektorn och verkar parallellt med myndigheternas, företagens och organisationernas egna arbete med kompetensutveckling. Programmet erbjuder olika former av internationell exponering och träning.

Trots den rådande lågkonjunkturen, som även har drabbat båtbranschen hårt, finns det ljuspunkter i verkligheten. Det framkommer av färsk statistik från båtförsäkringsbolaget Atlantica. Enligt företaget är det fler som försäkrar sina båtar den här våren än året innan, och det är färre som har sålt sin båt än förra året.

I lågkonjunkturens Sverige är det många som känner av den minskade viljan att konsumera och investera. Men på Atlantica ser man inga stora tecken på lågkonjunktur. Atlanticas marknadsandel har ökat stadigt de senaste åtta åren och med drygt 10 procent enbart de två senaste åren. Den här våren har bolaget både fått fler kunder samt att färre redan existerande försäkringstagare valt att avsluta sin båtförsäkring jämfört med året innan.

– Vi trodde att vi skulle märka av lågkonjunkturen den här säsongen eftersom den senaste tiden varit jobbig för många av våra ombud i båtbranschen. Men så blev det inte. Svenskarna har en otroligt lojal inställning till sina båtar och båtliv och är trogna sitt fritidsintresse, även i lite sämre tider. Det säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica.

700 000 fritidsbåtar i Sverige
Atlantica är störst i landet inom försäkring för fritidsbåtar, räknat i premievolym. Bolaget har funnits sedan 1916 och har stor erfarenhet och kunskap om fritidsbåtsbeståndet i Sverige. Mer än en halv miljon svenskar har en egen båt.

Det finns ungefär 700 000 fritidsbåtar i hela landet, enligt Båtlivsundersökningen som gjordes 2004. 150 000 är övernattningsbara båtar. En sjättedel av båtarna är segelbåtar, resten motorbåtar. Den långa svenska kusten och vårt historiska arv när det gäller båtar och båtliv bidrar till ett genuint båtintresse. Varannan svensk tillbringar minst en dag på en fritidsbåt varje år.

– Det är ett gott tecken att många väljer den vila och rekreation som båtlivet innebär, oavsett konjunktur. Vi är specialiserade på fritidsbåtsägarnas önskemål och behov och har 55 000 trogna kunder. Deras båtar är vårt gemensamma intresse säger Conny Landström.

Länk: www.atlantica.se

Sjöhistoriska museet är först ut i Europa med att k-märka fritidsbåtar. Museet har utnämnt åtta båtar som kulturhistoriskt intressanta. Och fler lär det bli framöver. I Sverige finns cirka en miljon fritidsbåtar och intresset hos svenskarna är enormt. Sjöhistoriska museet, som ingår in Statens maritima museer, har sedan 2001 k-märkt fartyg som tidigare gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg – exempelvis skutor, passagerarångare och fiskefartyg. Nu startar museet även k-märkning av fritidsbåtar i Sverige och vill på så sätt uppmuntra dem som äger, vårdar, brukar och därmed bevarar en bit svensk kulturhistoria.

– Vi hoppas att k-märkningen ska göra ett spännande kulturarv mer synligt och höja statusen på den äldre fritidsbåtsflottan, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under 1900-talets första hälft fanns många högkvalitativa träbåtsvarv i Sverige med framstående konstruktörer. Under folkhemmets tid utvecklades båtlivet till en folkrörelse genom en stor mängd ideella båtklubbar – varav många fortfarande är aktiva. Få länder har så många äldre träbåtar bevarade som Sverige.

K-märkningen är en ren kulturhistorisk värdering, utan kopplingar till lagstiftningar eller andra regelverk. Följande fritidsbåtar har nu blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet:

SONJA
TYP: Motorkryssare KONSTRUKTÖR: Jac M Ivensen BYGGD: 1954, Gräddö varv MATERIAL: Trä ÄGARE: Pierre Dunbar, Värmdö, Stockholms län

Den norsk-svenske konstruktören var Jac M Iversen var mycket produktiv under ca 20 år och har ritat ett stort antal motorkryssare i olika storlekar. Motorkryssaren ”Sonja” är i mycket gott skick och har i huvudsak bibehållit sitt originalutseende. Båtens hela historik är exemplariskt dokumenterad. K-märkningen motiveras av att båten i sin helhet är så välbevarad och väl underhållen.

RIMA
TYP: Internationell 5 m jakt (segelbåt) KONSTRUKTION: Eric Salander BYGGD: 1937, Tynningö båtvarv MATERIAL: Trä ÄGARE: Claes Göran Eriksson, Styrbjörn Lindström och Joakim Weyde, Linköping, Östergötlands län

Den internationella 5m klassen hade en kort storhetstid under 1930-talet innan den slogs ut av andra klasser. Redan på 1950-talet byggdes många båtar om och försågs med ruff för att fungera som familjebåtar. I ”Rimas” fall nöjde sig 1960-talets ägare med att göra om båten från kappsegling till dagseglare. K-märkningen motiveras av att båten till stora delar är i originalskick. ”Rima” är idag än väl underhållen segelbåt med en väldokumenterad historia.

NABBEN II
TYP: Långedragsjulle (Segelbåt) KONSTRUKTÖR: Hjalmar Olsson BYGGD: 1932, Bröderna Karlsson, Svineviken Orust MATERIAL: Trä ÄGARE: Bengt Arne Runnerström, Uddevalla, Västra Götalands län

Av ”pojkbåtstyperna” var Långedragsjullarna av storlekarna 10 till 22 några av de mest spridda och uppskattade i landet. Liksom många andra små, enkla, klinkbyggda båtar har antalet decimerats kraftigt på senare år och de är idag tämligen sällsynta i gott bevarat skick. K-märkningen motiveras bl a av att detta är det första exemplaret av en senare mycket populär ”pojkbåtstyp”. Nuvarande ägare har återställt båten så att den när den sjösätts i år (2009) åter har sitt ursprungliga utseende. Forskning om båtens historik har varit tämligen ingående och fortgår även framledes.

MOTORBÅTEN
TYP: Archimedes Ruffbåt typ B KONSTRUKTÖR: Jac M Iversen BYGGD: 1930, okänt varv MATERIAL: Trä ÄGARE: Mikael Kyander, Rönninge, Stockholms län

”Motorbåten” är ett varsamt rustat exemplar av den serietillverkade ”folkmotorbåten” Archimedes. Den inköptes 1932 och brukades av sin ägare sparsamt fram till 1939 då den ställdes in i ett båthus. 2002 hittades den i orört tillstånd i samma båthus av nuvarande ägare. Han har grundbehandlat träet och snyggat upp ytskikten men i övrigt bevarat allt så som han fann det. Kvar finns ett specialsytt segel med tillhörande mast och fäste, tändstift med mera – ett unikt material. K-märkningen motiveras av att denna båt är ett välbevarat exemplar av en båttyp som utgjorde en av hörnpelarna i det svenska fritidsbåtslivets framväxt.

LILLI
TYP: Snipa (Motorbåt) KONSTRUKTÖR: Bröderna Olsson, Orust BYGGD: 1951, Kungsvikens varv, Orust MATERIAL: Trä ÄGARE: Daniel Näsman, Alnö, Västernorrlands län

Denna snipa är ett mycket gott exempel på en båttyp som var vanlig som fritidsbåt framförallt längs Norrlandskusten och Västkusten. Eftersom de brukades så flitigt så byggdes de ofta om för att på olika sätt anpassas till modernare synsätt på utseende och funktion. Det som gör ”Lilli” speciell är att hon inte genomgått några sådana förändringar. Ägaren har även ansträngt sig för, och lyckats väl med, att ta reda på båtens hela historia.

HELMY S/Y
TYP: Folkbåt (Segelbåt) KONSTRUKTÖR: Tord Sundén BYGGD: 1945, Helmer Gustavsson, Rotholmen MATERIAL: Trä ÄGARE: Eric Klintfält, Stockholm, Stockholms län

Folkbåten är en av Sveriges största segelbåtsklasser och förekommer i stort antal. ”Helmy S/Y” är en av de tidigast byggda folkbåtarna och idag i ett mycket gott originalskick. K-märkningen motiveras främst av det mycket goda originalskicket. Det är intressant att se en av de första båtarna i denna stora klass.

ESSO
TYP: Förruffad passbåt (Motorbåt) KONSTRUKTÖR: C. A. Fagerman (H. Forslund) BYGGD: 1930, AB Sjöexpress, Lidingö MATERIAL: Trä ÄGARE: Lars Mosén, Bromma, Stockholms län

Passbåten som typ finns i oändliga varianter, byggda för kortare färder. ”Esso” är av lite elegantare typ, kravellbyggd i mahogny. Den har skarpa slag och är därmed planande och byggd för stark motor och hög fart, vilket innebar högre inköpspris när den var ny. K-märkningen motiveras av båten är i gott skick. Allt väsentligt är bevarat och i originalskick. Den enda, men förståeliga förändringen är att motorn bytts flera gånger under båtens historia och nu är något större än originalet .

ARÖ I
TYP: Passbåt av märket Realloy Pilen (Motorbåt) KONSTRUKTION: Lage Eklund BYGGD: 1954, Livbåtsvarvet/Kordaverken, Orust MATERIAL: Plast och trä ÄGARE: Jan Olsson, Fristad och Anita Österlund, Borås, Västra Götalands län

Passbåten ”Arö I” av modell Realloy Pilen tillhör den första generationen båtar med plastskrov. Fortfarande behöll man vid denna tid dock däcket i trä. Eftersom materialutvecklingen snabbt gick vidare och även däcket snart tillverkades i plast hann modellen aldrig bli vanlig. K-märkningen motiveras av att båten återfått ett sådant skick som den hade då den var ny. Dessutom är båtar med kombinationen av plast och trä idag sällsynta – särskilt i så gott skick. Detaljnoggrannheten har varit mycket stor under renoveringen.

Foto: Lilli, numera K-märkt. Foto: Joakim Nyström.

Länk: www.sjohistoriska.se