nyhetstest

En av världens ledande atmosfärforskare kommer i höst till Sverige för att ta emot vad som under 20 år blivit ett av vetenskapssamhällets mest respekterade miljöpris — Volvos Miljöpris, som delas ut av en oberoende stiftelse. Under expeditioner till Antarktis kartlade Susan Solomon mekanismerna bakom ozonhålet. Under senare år har hon arbetat med att leda den tyngsta arbetsgruppen inom FN: s klimatpanel och hon varnade nyligen för att klimatförändringen människan orsakat kan vara irreversibel, det vill säga även om koldioxidutsläppen stoppas kan klimatförändringen vara bestående i över 1 000 år.

Dr Susan Solomon har spelat en nyckelroll i global atmosfärforskning ända sedan hon som 30-årig forskare ledde en expedition till Antarktis för att utforska det fenomen som man under 1980-talet upptäckt: en uttunning av det livsviktiga stratosfäriska ozonskiktet över Antarktis. Hennes forskarlag kunde bekräfta farhågorna om att CFC, klorfluorkarboner, var orsaken till den skadliga process där kloratomer bröt loss syreatomer från ozonskiktet, som därmed uttunnades och inte kunde skydda lika bra från skadlig ultraviolett strålning. Hennes och andra forskares tydliga bevis ledde till internationella avtal som förbjöd tillverkning av CFC, som tidigare bland annat använts i kylskåp.

Under senare år har hon i likhet med många andra atmosfärforskare ägnat sig åt klimatförändringen. I en vetenskaplig artikel nyligen varnade hon för att den klimatförändring som genereras av de utsläpp av växthusgaser som beräknas ske under de närmaste decennierna, kommer att leda till processer som är i stort sett irreversibla, det vill säga varar i åtminstone 1000 år. Detta på grund av oceanerna, vars långsamma upptagning av koldioxid gör processerna långvariga.

”Man skulle enkelt kunna beskriva det som att våra utsläpp av koldioxid leder till att vi vrider upp termostaten på jorden, men att vi inte vet hur man ska vrida ned den igen”, säger Susan Solomon.

Hennes nya rön kan verka nedslående. Om koldioxidutsläppen inte minskar dramatiskt, så kommer klimatförändringen att fortsätta i mer än trettio generationer. Men Susan Solomon tycker inte att det handlar om pessimism kontra optimism:

”Det är oerhört viktigt att ha korrekt vetenskaplig information när vi fattar beslut. Jag tycker att det är uppmuntrande hur människor idag, världen över, tar till sig ökade kunskaper om klimatfrågan. Och när vi nu vet hur långvarig vår påverkan blir, tror jag att människor och regeringar kommer att ta bättre beslut angående hur mycket koldioxid de släpper ut.”

Flera internationellt ledande forskare sitter i juryn för Volvos miljöpris. De säger i sin prismotivering bland annat följande:

”Dr Susan Solomon är en enastående atmosfärkemist och fysiker, vars pionjärinsatser och vetenskapliga insatser har haft mycket stort inflytande på avgörande miljöpolitiska handlingsprogram.”

Susan Solomon säger själv i en kommentar till prisjuryns beslut:

”Jag är förstås mycket hedrad. Som forskare kan jag arbeta med sådant som andra människor verkligen bryr sig om och det är ett privilegium som gör mig ödmjuk.”

Susan Solomon kommer till Sverige i början av november för att ta emot Volvos Miljöpris vid en prisceremoni och seminarium i Stockholm. Förutom diplom får vinnaren en prissumma på 1,5 Mkr.

Dr Susan Solomon är Senior Scientist vid Chemical Sciences Division, National Oceanic and Atmospheric Administration i Boulder, Colorado, USA. Hon var Head Project Scientist vid två vetenskapliga expeditioner till Antarktis, National Ozone Expedition, under 1986 och 1987. Hon har spelat en nyckelroll i den arbetsgrupp inom IPCC, FN: s klimatpanel, som hjälpt omvärlden att förstå allvaret i klimatförändringen. Susan Solomons nuvarande forskningsarbete kring atmosfäriska och oceanografiska modeller, visar att de nivåer av koldioxid i atmosfären som väntas under detta sekel, oundvikligen kommer att leda till förändringar som varar i minst 1000 år, som utbredd torka i vissa regioner och höjningar av havsytan som dränker lågt liggande landområden.

Båtklubben Pärlan tar krafttag mot vandalism i Kanalen, och utfäster en belöning på 10.000:- kronor för att få fast syndarna. – Vi har fått nog, säger båtklubbens ordförande Leif Zadig. Busarna skall inte få härja fritt och förstöra för våra medlemmar. Nu sätter vi hårt mot hårt!

Båtklubben Pärlan är en båtklubb med cirka 540 medlemmar, och vi driver två småbåtshamnar i Bromölla, Kyrkviken och Kanalen med sammanlagt cirka 260 platser. Hamnarna bevakas nattetid genom rondering av bevakningsföretaget CREAB, (Protect U) förutom att den frivilliga organisationen Nattögat då och då kör sina rundor. Utöver detta tittar många av klubbens egna medlemmar till hamnarna nattetid.

Trots detta förekommer det en del inbrott i våra båtar, och under de senaste veckorna har det vid ett par tillfällen, bland annat den 13/6 förekommit bensinstölder mm i Kanalen. Att någon mopedburen ungdom (för det är vad vi antar) tar några liter bensin kan vi väl stå ut med, men det som hände i Kanalen under natten till torsdagen den 18/6 var bara för mycket…. Då gjorde man inbrott i 9 av medlemmarnas båtar och stal ett antal bensindunkar, lite verktyg mm.

Det värsta var att man dessutom skar sönder, ja rentav strimlade flera kapell till båtarna, och ett av kapellen var till råga på allt alldeles nytt! Ett nytt kapell kostar normalt mellan 5 och 10 tusen kronor, och även 15 tusen är inte orimligt. Man förstörde även inredningar genom att bryta upp låsta luckor. Sammantaget gjorde man skada för uppskattningsvis 30 – 40 tusen kronor, och detta bara för att stjäla bensin för några hundralappar! Händelsen är naturligtvis polisanmäld. Spår saknas inte.

Vet föräldrarna till dessa ungdomar vad dessa egentligen håller på med under sina nattliga utflykter, och har de över huvud taget en aning om vilka konsekvenser det kan få för såväl ungdomarna som för föräldrarna själva? Eftersom de aktuella ungdomarna tydligen inte tänker på konsekvenserna för våra medlemmar, tänker vi inte heller på konsekvenserna för ungdomarna! Vi tar fighten! Och alla skall veta att vi har resurser till det!

Båtklubben accepterar definitivt inte sådana här tilltag, och vi beivrar dem alltid! Vi kan visa på flera fall genom åren, där vi blivit tilldömda stora skadestånd, och även fått ut dem antingen av de skyldiga ungdomarna själva eller av deras då ovetande föräldrar.

Med anledning av det inträffade under den aktuella natten har båtklubbens styrelse tagit beslut om att utlysa en belöning på totalt 10.000 (tio tusen) kronor, att utdelas till den eller de som kommer med sådan information att den eller de skyldiga kan ställas till ansvar för det inträffade.

Tips kan lämnas antingen till ordförande Leif Zadig, tel 0456-25153 eller direkt till polisen, tel 0456-11414.

I sommar erbjuder allt fler sjömackar Aspen alkylatbensin i sina pumpar. Därmed blir det miljöanpassade bränslet mer lättillgängligt för båtägare som vill värna miljön. Ökningen sker framför allt på västkustens marinor.

– Alkylatbensinens stora fördelar för miljön och den personliga hälsan har länge varit kända bland många användare av småmotorer. Men det har varit och är fortfarande svårare att nå ut till båtägare. Därför har vi i år lagt in en extra växel för att komma ut till marinorna, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden på Lantmännen Aspen.

När den svenska båtsäsongen nu drar igång, får de svenska farvattnen ta emot extra mycket föroreningar. Oavsett om man har en nyare eller äldre tvåtaktsmotor, går 5–25 procent av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Med Aspen alkylatbensin minskar andelen giftiga ämnen till en bråkdel.

− Vanlig bensin ger upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet. Detta vatten ska folk sedan bada i och fiskarna leva i, säger Mats Uhrlander.

Sjömackar som erbjuder alkylatbensin, har oftast även bensin och diesel i sortimentet. Men vissa mackar börjar slopa traditionella bränslen.

– När vi bearbetar nya marinor, passar vi på att lyfta sådana goda exempel. Närmaste tiden är det södra Sverige och de stora sjöarna som gäller, säger Jens Söderberg, försäljning Sverige på Lantmännen Aspen.

Marinor som erbjuder miljöanpassad alkylatbensin från Lantmännen Aspen:
Göta kanal, Motala
• Göta kanal, Karlsborg
• Torpöns färjeläger, sjön Sommen i Småland (har slutat sälja 98-oktanig bensin)
• sjömacken Ge Jernet, Lysekil (har slutat sälja bensin)
• Klöveröns Marina och Frankes Marina, Marstrand
• Mollösundstappen, Orust
• Mossholmens Marina, Tjörn
• Micro Marina, Stenungssund
• Wahlborgs Marina, Göteborg
• Statoil Sjöstation, Dalarö
• Statoil, Ingemarsö
• Statoil, Södertälje

Länk: www.lantmannen.se

Årets stora havskappsegling Eurocard Gotland Runt 1- 4 juli lätt att följa med sociala medier och KSSS Media Club KSSS har i många år legat i täten med att använda ny teknik för att underlätta för publik, familjer och media att följa havskappseglingen Eurocard Gotland Runt.

Det kan vara svårt att följa med i en havskappsegling, men nu blir det mer spännande och lättare att följa tävlingen när KSSS tillsammans med sponsorer och partners i år gör en storsatsning på sociala medier.

KSSS erbjuder i samarbete med internetföretaget Globalinn alla deltagande båtar att dokumenterasitt deltagande via portalen “Gotlandruntbloggen.se”. Bloggande kan ske med text, bilder och video. Bloggtjänsten öppnar möjligheter att på ett fantastiskt sätt dela med sig av det som händer ute på havet. Gotlandruntbloggen.se öppnar 22 juni för att de deltagande även ska ges möjlighet att dela med sig av sina förberedelser.

I år introduceras även en egen backchannel på Twitter. Besökare, seglare, sponsorer och alla intresserade med en mobiltelefon eller dator, kan skicka snabba meddelanden på max 140 tecken med sina observationer eller åsikter om vad som händer just där Twittraren befinner sig.Allt som behövs är ett användarkonto på Twitter och att lägga till #EGR i sina inlägg.

– Gotlandruntbloggen och kopplingen till Twitter är spännande nyheter i årets evenemang som kan bli en verklig tillgång för att bredda intresset till nya målgrupper, berättar Fredrik Feldreich, KSSS, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.

I Sandhamn introduceras KSSS Media Club, med uppgift att hårdbevaka tävlingen och förmedla detta via bl.a. webb-tv på Ksss.se, Gotlandruntbloggen.se, Ment.se, Skargardsradion.se och sist men inte minst på Eurocards storbildsskärmar i Sandhamn och på Berns i Stockholm. Skärgårdsradion kommer även att leverera nyheter och reportage på frekvensen 90,2. TV4 Sport kommer att sända 30 minuter från tävlingen söndagen den 5/7.

Länk: www.ksss.se

Först Volvo Ocean Race, sedan den nya tävlingen Sandhamn Race Week och därefter klassiska Eurocard Gotland Runt. Aldrig tidigare har Stockholm och Sandhamn samlat så många, så snabba, så stora kappseglingsbåtar med så många seglingsproffs. Under tre veckor, från 15 juni till 5 juli, bjuds alla seglingsentusiaster, på decenniets seglingsfest.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS och Stockholms stad räknar evenemangen som de största i Skandinavien i år. KSSS, håller i det sportsliga, även för Volvo Ocean Race båtarna i Stockholm. Direkt därpå anordnar KSSS den nya tävlingen Sandhamn Race Week, som startar den 25 juni med ett tiotal klasser som seglar bankapp-seglingar. Veckan avslutas med anrika havskappseglingen Eurocard Gotland Runt där den nya heta och extrema båttypen Transpac 52, eller TP52, deltar för första gången i Eurocard Gotland Runt.

Russell Coutts seglar Eurocard Gotland Runt på svensk båt
En av seglingens giganter, Russel Coutts, trefaldig America´s Cup-segrare, kommer att finnas med på startlinjen i årets Eurocard Gotland Runt. Han gör det som navigatör i vännen Torbjörn Törnqvists TP 52:a. Båtarna är superlätta och supersnabba. I samma klass deltar också Niklas Zennström, grundare av Internetsajten Skype. Även Kung Harald av Norge har anmält sin TP52:a Fram. Zennström tävlar för Royal Southern Yacht Club, Törnqvist tävlar för arrangörsklubben KSSS och Fram för Kongelig Norsk Seilforening.

-Vi har nu 260 anmälda båtar till Eurocard Gotland Runt och det kommer in nya hela tiden. Vi hoppas nå upp till 300 båtar på startlinjen i år. Förutom kända kort som de båda svenska mästarna Ralf Aspholm i Data Communication, en Sinergia 40, och Ingvar Hertzman i sin IMX 40 Du Soleil II, finns ett ungdomsgäng från KSSS i Stefan Engström Arcona 430. Engström kan, i likhet med föregående års sensation, totalsegraren Banken Bar, mycket väl kan bli årets skräll, säger KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich

De gamla klassiska yachterna som Refanut och Ittaka, Anitra m fl. kommer återigen att visa att gammal är äldst eller åtminstone vackrast. De klassiska båtarna seglar en lite kortare bana runt Gotska Sandön och tillbaka till Sandhamn. – Klassen SweLYS/SRS innebär också att vi får många familjeseglare som vill prova nya utmaningar. Vi ser fram mot en riktig seglarfest, säger Fredrik Feldreich.

Yngsta besättningen i Gotland Runt 2009 kanske blir team Räknäs, sex killar, alla mellan 19-26 år. De ställer upp med en Windex 92 i LYS-klassen. Ett annat team som aspirerar på en topplats i LYS är Team Saven, som seglar en Arcona 400 med företagsbesättning och som vann SweLYS/SRS-klassen på Sandhamn Open.

Sandhamn Race Week
Den 25 juni är der premiär för Sandhamn Race Week som också arrangeras av KSSS. Tävlingen inleds med SM i J80-klassen. Andra båtklasser delas in i Offshore: ORC Int., IRC, SweLYS/SRS. I bankappseglingsklasserna återfinns: CB 66, Drake, F-18, J80 (Int. SM) och Int.5. Tävlingen pågår helgen 25 – 28 juni.

Länk: www.ksss.se

FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp. Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind. Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länkar:
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/
http://www.volvooceanrace.org/ports/stockholm/
http://2009.medcup.org/home/ (TP52)
http://teamraknas.blogspot.com/ (ungdomsbåt)
www.syanitra.blogspot.com (classic yachts)

Bilden: Artemis. Foto: Ian Roman 2009/Audi MedCup.

Kommentarer

Tangosailing.nu 16:31:51 2009-06-24

Fram kommer inte till start.

Naturvårdsverket har överklagat Länsstyrelsen i Hallands beslut att inte tillståndspröva utplaceringen av stora stenblock i Kattegatt. Greenpeace vill med trålhindren förhindra destruktiv bottentrålning i Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund eftersom ingen myndighet har gjort någonting för att skydda dem.

– Idag är både stenplacering och bottentrålning tillåtet i marina skyddsområden. Därför är det bra att Naturvårdsverket vill ha ett prejudikat om vad som kräver tillstånd och inte, säger Isadora Wronski, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.

Naturvårdsverkets överklagan till miljödomstolen förändrar inte den juridiska situationen eftersom länsstyrelsens beslut ligger fast.

– Det är märkligt att myndigheten väljer att pröva den här frågan genom att överklaga en bevarandeåtgärd och inte det destruktiva fiske som hotar områdena, säger Isadora Wronski.

Länsstyrelsen har själv pekat ut destruktivt fiske som ett hot mot de känsliga områdena men kan med dagens regler inte göra någonting för att stoppa det, trots att de har det formella ansvaret för att skydda dem. Sverige är till och med skyldigt att stoppa det destruktiva fisket enligt EU-lag innan tidsfristen går ut 2010.

– Det är tragiskt att det ska krävas trålhinder för att reglera fisket i våra mest skyddsvärda havsområden. Greenpeace kräver därför att politiker och myndigheter samarbetar för att lösa konflikten mellan fiske och havsmiljö i förvaltningen av våra hav, säger Isadora Wronski.

Grundproblemet är att fisket lyder under fiskelagstiftningen och havsmiljön under miljölagstiftningen. Det gör att lag står mot lag. I dag är det alltid miljön som får ge efter för kortsiktiga fiskeintressen. Under Sveriges ordförandeskap i EU har regeringen en unik möjlighet att ta initiativ för en integrerad havsförvaltning inom ramen för den reform av EU:s gemensamma fiskeripolitik som nu startar. Havsförvaltningen måste utgå från ekosystemansatsen, vilket innebär att även fisken i våra hav ska ses som en del av ekosystemet.

Svenska Livräddningssällskapet vill gärna ge några enkla tips inför bad- och båtsäsongen. Här följer en sammanfattning av dessa.

•Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter?

•Simma hellre längs med stranden än rakt ut.

•Bada och simma tillsammans med någon.

•Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.

•Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.

•Påminn gärna din omgivning om att ALLTID använda flytväst “det är korkat att inte använda flytväst” enligt Sjösäkerhetsrådet.

•Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en allmän simkunnighet.

Först Volvo Ocean Race, sedan den nya tävlingen Sandhamn Race Week och därefter klassiska Eurocard Gotland Runt. Aldrig tidigare har Stockholm och Sandhamn samlat så många, så snabba, så stora kappseglingsbåtar med så många seglingsproffs. Under tre veckor, från 15 juni till 5 juli, bjuds alla seglingsentusiaster, på decenniets seglingsfest.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS och Stockholms stad räknar evenemangen som de största i Skandinavien i år. KSSS, håller i det sportsliga, även för Volvo Ocean Race båtarna i Stockholm. Direkt därpå anordnarKSSSden nya tävlingen Sandhamn Race Week, som startarden 25 juni med ett tiotal klasser som seglar bankapp-seglingar. Veckan avslutas med anrika havskappseglingen Eurocard Gotland Runt där den nya heta och extrema båttypen Transpac 52, eller TP52, deltar för första gången i Eurocard Gotland Runt.

Russel Coutts seglar Eurocard Gotland Runt på svensk båt

En av seglingens giganter, Russel Coutts, trefaldig America´s Cup-segrare, kommer att finnas med på startlinjen i årets Eurocard Gotland Runt. Han gör det som navigatör i vännen Torbjörn Törnqvists TP 52:a. Båtarna är superlätta och supersnabba. I samma klass deltar också Niklas Zennström, grundare av Internetsajten Skype. Även Kung Harald av Norge har anmält sin TP52:a Fram. Zennström tävlar för Royal Southern Yacht Club, Törnqvist tävlar för arrangörsklubben KSSS och Fram för Kongelig Norsk Seilforening.

-Vi har nu 260 anmälda båtar till Eurocard Gotland Runt och det kommer in nya hela tiden. Vi hoppas nå upp till 300 båtar på startlinjen i år. Förutom kända kort som de båda svenska mästarna Ralf Aspholm i Data Communication, en Sinergia 40, och Ingvar Hertzman i sin IMX 40 Du Soleil II, finns ett ungdomsgäng från KSSS i Stefan Engström Arcona 430. Engström kan, i likhet med föregående års sensation, totalsegraren Banken Bar, mycket väl kan bli årets skräll, säger KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich

De gamla klassiska yachterna som Refanut och Ittaka, Anitra m fl. kommer återigen att visa att gammal är äldst eller åtminstone vackrast. De klassiska båtarna seglar en lite kortare bana runt Gotska Sandön och tillbaka till Sandhamn.

– KlassenSweLYS/SRS innebär också att vi får många familjeseglare som vill prova nya utmaningar. Vi ser fram mot en riktig seglarfest,säger Fredrik Feldreich.

Yngsta besättningen i Gotland Runt 2009 kanske blir team Räknäs, sex killar, alla mellan 19-26 år. De ställer upp med en Windex 92 i LYS-klassen. Ett annat team som aspirerar på en topplats i LYS är Team Saven, som seglar en Arcona 400 med företagsbesättning och var som vann SweLYS/SRS-klassen på Sandhamn Open.

Sandhamn Race Week

Den 25 juni är der premiär för Sandhamn Race Week som också arrangeras av KSSS. Tävlingen inleds med SM i J80-klassen. Andra båtklasser delas in i Offshore: ORC Int., IRC, SweLYS/SRS. I bankappseglingsklasserna återfinns: CB 66, Drake, F-18, J80 (Int. SM) och Int.5. Tävlingen pågår helgen 25 – 28 juni.

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Armfelt, Informations- och Marknadsansvarig, KSSS

Mejladress: elisabeth@ksss.se, mobil: +46 76 77 55 996

FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSSsedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp.
Starten går utanförSandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind.
Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop.
Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länkar:
http://www.ksss.se
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/
http://www.volvooceanrace.org/ports/stockholm/
http://2009.medcup.org/home/ (TP52)
http://teamraknas.blogspot.com/ (ungdomsbåt)
www.syanitra.blogspot.com (classic yachts)

Telefónica Blue gjorde en fantastisk come back och blev totalsegrare i de två In Port Race som seglades på söndagen i Stockholm. Ericsson Racing team och skepparen Magnus Olsson fick en bra start på söndagen när de blev tvåa i den första in port-seglingen i Volvo Ocean Race på Kanholmsfjärden utanför Stockholm.

Men när de följde upp med att bli sexa i den andra seglingen så rasade de i resultatlistan och slutade på femte plats. Systerbåten Ericsson 4 blev fjärde båt medan spanska Telefonica Blue vann.

– I första kom vi iväg verkligen bra och seglade enkelt. Men i den andra tajmade vi starten helt fel. Vi var alldeles för sena. Det var riktigt dåligt av oss, sade Magnus självkritiskt.

Kanholmsfjärden bjöd annars på idealiska seglingsförhållanden. Solen sken från en klarblå himmel och tusentals små fritidsbåtar följde de stora VO70:ornas kamp. I första seglingen blåste det runt 5 sekundmeter och i den andra lite mindre. Ericssonbåtarna trivs bättre i tuffare förhållanden men Magnus ville inte skylla på de lätta vindarna.

– Seglingarna var rättvisa och förhållandena mycket bra. Men när det är så här korta banor så betyder starten oerhört mycket. Kommer du inte iväg bra så är det nästan omöjligt att segla ikapp, sade Mange.

För skepparen Bouwe Bekking på Telefonica Blue blev söndagens kappsegling lite av en revansch. Den spanska båten gick snabbt i de lätta vindarna på Kanholmsfjärden och spanjorerna seglade bra. Mycket bättre än i starten av förra etappen, för en vecka sedan, då de gick på grund utanför Marstrand.

Nu återstår endast den tionde och sista etappen av Volvo Ocean Race 2008/2009. På torsdag går starten utanför Sandhamn i Stockholms skärgård och cirka två dygn senare når båtarna S:t Petersburg i Ryssland. Redan nu är det klart att Ericsson 4 med Torben Grael som skeppare kommer att stå som slutsegrare. Andraplatsen är vikt åt amerikanska Puma och skepparen Ken Read även om Telefonica Blue har en teoretisk chans. Men då krävs i princip att Puma inte avslutar den sista etappen. Nordiska Ericsson 3 med Magnus Olsson som skepparen kommer att sluta på fjärde plats.

Race One Stockholm In-Port Race Finish Position
1. PUMA
2. Ericsson 3
3. Telefónica Blue
4. Ericsson 4
5. Telefónica Black
6. Green Dragon
7. Delta Lloyd

Race Two Stockholm In-port Race Finish Position
1. Telefónica Blue
2. Telefónica Black
3. PUMA
4. Ericsson 4
5. Delta Lloyd
6. Ericsson 3
7. Green Dragon

Stockholm In-Port Race Results (Provisional)
1. Telefónica Blue 4.0 points
2. PUMA 3.5 points
3. Telefónica Black 3.0 points
4. Ericsson 4 2.5 points
5. Ericsson 3 2.0 points
6. Delta Lloyd 1.5 points
7. Green Dragon 1.0 points

Foto: Oskar Kihlborg.

Nu är allt klart inför morgondagens Stockholm In Port Race. Som framgår av sjökortet här intill har en del av Kanholmsfjärden avlysts för själva kappseglingen, men det finns gott om plats för alla som vill se deltagarna i Volvo Ocean Race från nära håll.

För den som inte har egen båt finns det flera sätt att följa tävlingen:

In the Race Village: There will be a Live TV feed on Giant Screen in the Volvo Ocean Race Village with commentary from the water.

On line:
www.volvooceanrace.tv – Live TV feed with race commentary
For English commentary: http://www.volvooceanrace.org
For Spanish commentary: http://www.volvooceanrace.es/

Det officiella programmet ser ut så här:

13:00 Start In-Port Race 1 (Schedule subject to weather conditions. Appendix 1 & 2)

14:30 Estimated Start In-Port Race 2 (Schedule subject to weather conditions)

15:30 Estimated arrival time of finish

16:30 Last time that a race can be started

19:30 Estimated – Inport Race arrivals ceremony – The Volvo Open 70s will arrive in Inport Race finish order. Last boat first onto the dock – There will be a media pen and mix zone at the top of the dock. To enter the mix zone please make your way to the far left end of the dock. Interviews can be done at this mix zone. Please inform either the team press officer or a member of the Volvo Ocean Race communications team, who you would like to interview.

20:00 Estimated – Public Prizegiving at the Main Stage – mix zone for photographers and cameramen positions in front of the stage.

Allting är nu klart inför dagens Stockholm In Port Race. Även sanska Telefónica Blue har reparerats och är på plats i Stockholm. Seglingarna idag avgörs på Kanholmsfjärden i – enligt prognoserna – ganska lätta vindar. Nedan följer kompletta besättningslistor och en aktuell press release.

Här är dagens besättningslistor:

Crew List Stockholm In-Port Race
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – MCM
4. Stuart Wilson/NZL – mainsheet
5. Nick Bice/AUS – pit
6. Andre Fonseca/BRA – tactician
7. Ben Costello/NZL – trimmer
8. Ed Van Lierde/NED – grinder
9. David Pella/ESP – pitman
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – mid bow
12. Marcelo Ferreira/BRA – trimmer
13. Dave Miller/NZL – grinder
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – mainsheet
5. Stu Bannatyne/NZL – tactician
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
12. Brian McInnes/CAN – grinder
13. Joe Spooner/NZL – grinder
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Arve Roaas/NOR – mainsheet
5. Richard Mason/NZL – mainsheet
6. Thomas Johanson/FIN – helm
7. Eivind Melleby/NOR – trimmer
8. Martin Strömberg/SWE – trimmer
9. Jens Dolmer/DEN – pitman
10. Anders Dahlsjö/SWE – mastman
11. Martin Krite/SWE – bowman
12. Jann Neergaard/DEN – grinder
13. Rasmus Koster/DEN – tactics
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper/tactician
2. Neal McDonald/GBR – mainsheet
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Damian Foxall/IRL – strategy
5. Jean-Luc Nelias/FRA – navigator
6. Anthony Merrington/AUS – trimmer
7. Phil Harmer/AUS – trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman
9. James Carroll/IRL – pit assistant
10. Justin Slattery/IRL – bow
11. Freddy Shanks/GBR – mid bow
12. Henrik Norberg/SWE
13. Johnny Mordaunt/IRL – grinder
PUMA OCEAN RACING
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Craig Satterthwaite/NZL – trimmer
5. Robert Greenhalgh/GBR – tactician
6. Rob Salthouse/NZL – pit
7. Justin Ferris/NZL – trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – trimmer/pit
9. Casey Smith/AUS – bowman
10. Erle Williams/NZL – mainsheet trimmer
11. Jerry Kirby/USA – mid bow
12. Andrew Taylor/NZL – grinder
13. Michael O’Mullahan/IRE – grinder
TELEFÓNICA BLUE
1. Iker Martinez/ESP – skipper
2. Bouwe Bekking/NED – tactician
3. Simon Fisher/GBR- navigator
4. Gabriele Olivo/ITA – MCM
5. Jonathan Swain/RSA – trim
6. Jordi Calafat /ESP – mainsheet
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – trimmer
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
12. Federico Giovanelli/ITA – grinder
13. Carlo Castellano/ITA – grinder
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Luis Doreste/ESP – Tactician
3. Roger Nilson – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – trimmer
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – trimmer
8. Javier de la Plaza/ESP – trimmer
9. David Vera/ESP – bow
10. Michael Pammenter/RSA – bow
11. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
12. Iñigo Losada/ESP – grinder
13. Pedro Campos/ESP – helmsman

Här är dagens officiella pressrelease från Race Office:

Final In-Port Race Day On Sunday In Stockholm
Posted: 20 Jun 2009 05:36 AM PDT

The Volvo Ocean Race fleet will take to the waters off Stockholm on Sunday afternoon for the seventh and final in-port race day of the event, and like many of the others, the forecast is for light winds.

The teams are racing on a body of water called Kanholmsfjärden, about 25 miles from the race village in Stockholm. That will make for an early start for the sailors; the fleet will leave the dock in Stockholm by 07:30 local time to get to the race area in time. Racing is scheduled to start at 13:00 local time (11:00 GMT), with two races on the cards.

While Ericsson 4 has mathematically locked up the overall race title, the battle for second place is still alive. PUMA has built a seven-point margin over Telefónica Blue, after the Blue boat ran aground and finished in last place in leg nine. But, with 12 points still available between now and the race finish in St. Petersburg, the battle is still alive.

Telefónica Blue has the best record of all the teams in the in-port race series, including wins in Rio de Janeiro and Boston, along with second place in Galway. But the winner in Ireland was PUMA. So, with the leaderboard the way it is, Telefónica Blue skipper Bouwe Bekking is expecting some special attention from PUMA.

“We will see. They will probably try and sail us to the back of the fleet, but they are so comfortable (with the seven-point lead),” he said. “We are just trying to win and see where we end up. If they want to make it a match race, it is still very tricky with other boats around.”

The forecast is for light winds in the morning, with a sea breeze forecast to build near 10 knots by race time. Bekking says anything between five and 15 knots is possible on the day.

It will be a special race day for the two Ericsson boats as well, sailing in home waters. Ericsson 4 is sailing with the same 11 core crewmembers it has used for every leg and in-port race to this point. And, for Ericsson 3’s Nordic crew, the opportunity to sail in front of a home crowd is sure to be inspiring.

There will be full coverage of the Stockholm in-port race available on www.volvooceanrace.org,, including a race blog and live audio commentary.

And if you’d like to see the action, there’s live web TV on www.volvooceanrace.tv .

Both audio and video live coverage begins at 12:45 local time, 10:45 GMT.
Overall Leaderboard
Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 108 points
PUMA (Ken Read/USA): 95.0 points
Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 88.0 points
Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 71.5 points
Green Dragon (Ian Walker/GBR): 63.0 points
Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 47.0
Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 38.0 points
Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

På söndag startar den 127:e upplagan av Kieler Woche, en av världens största seglingsregattor med 2000 deltagande båtar i 40 klasser och 50 nationer. En nyhet för året är att regattan är en del i den nya världscupen för de olympiska klasserna. För många i SWE Sailing Team tjänstgör regattan som ett sista genrep inför sommarens stora mästerskap.

Starbåts-EM börjar i Kiel den 5 juli, så för Fredrik Lööf/Johan Tillander är Kieler Woche en sista chans att slipa på detaljerna och samtidigt träna på EM-vattnen. Killarna har bara seglat ihop sedan årsskiftet men med en andraplats i världcupregattan i Holland i slutet av maj är Fredrik Lööf mycket nöjd med deras inledning:

– Johan och jag kommer att bli ett starkt team, säger han.

– Kiel är den tredje världscupsregattan i Europa i år och för landslagseglarna den sista stora tävlingen innan mästerskapen drar i gång. I samtliga klasser har vi både EM och VM under juli och augusti så det blir en tuff sommar, säger förbundskapten Magnus Grävare.

– Vi har ett lag som är en blandning av rutinerade seglare, som Fredrik Lööf med många OS bakom sig, och som kommer att slåss i toppen, men framför allt har vi riktigt många yngre talanger i laser, laser radial och 470 som är på väg fram. Några av dem kommer redan i år, kanske i Kiel, att vara framme bland de tio främsta och vi tror att de kan slåss nära nog på Fredriks nivå inom ett par säsonger. Jag tror att tjejerna kan överraska under veckan.

Kieler Woche – deltagare från SWE Sailing Team
Starbåt
Fredrik Lööf/Johan Tillander, KSSS

Finnjolle
Björn Allansson, GKSS

470
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS

Laser
Johan Wigforss, GKSS
Arvid Claeson, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Victor Västernäs, GKSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS

Laser radial
Josefin Olsson, GKSS
Sara Sigvardsdotter, GKSS
Cecilia Jonsson, GKSS

49er
Carl Sylvan/Niclas Düring, GKSS

Länk: www.ssf.se

Den 22–26 juni pågår junior-SM i Vänersborg. Junior-SM omfattar klasserna 29er, 420, e-jolle, kona one, laser radial, laser standard, optimist, RS feva och zoom 8. Ungefär 500 ungdomar beräknas delta i tävlingen. Länk: http://juniorsm.se/?site=2009

Äventyraren Ola Skinnarmo ska under de närmaste tre månaderna segla genom Nordostpassagen till Berings sund. I packningen finns 150 liter Aspen alkylatbensin som bidrar till att göra expeditionen miljöneutral.

Den 15 juni begav sig Ola Skinnarmo med sin segelbåt Explorer of Sweden från Stockholm och i mitten av september beräknas expeditionen nå Berings sund. Resan sker 130 år efter den svenske upptäcktsresande Adolf Erik Nordenskiölds historiska seglats utmed Europas och Asiens ishavskust. En stor skillnad mellan expeditionerna är att mycket av isen har smält bort på grund av den globala uppvärmningen.

– Målet med vår expedition är att på ett miljöneutralt sätt genomföra en stor, spännande strapats. Visualisera de skrämmande förändringar som sker i Arktis sårbara miljö och viktigast, inspirera människor ’att dra sitt strå till stacken’, står att läsa på Ola Skinnarmos webbplats.

Aspen alkylatbensin bidrar till att göra Skinnarmos expedition miljöneutral. Bränslet kommer att användas vid landstigningarna, till elverken och till följebåten. Aspen alkylatbensin är ett extra rent motorbränsle som i stort sett är fritt från de skadliga ämnena bensen och andra aromater. Jämfört med vanlig bensin minskar föroreningarna i vattnet upp till 300 gånger och de giftiga ämnena är 99 procent färre.

– Vi är stolta över att Aspen alkylatbensin är med på denna krävande expedition. Det visar att vår produkt håller en hög nivå både vad gäller kvalitet och miljöanpassning, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden på Lantmännen Aspen.

Fakta
Läs mer om Ola Skinnarmos expedition på www.skinnarmo.com.
Läs mer om Aspen alkylatbensin på www.aspen.se.

De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är olyckor och stölder i samband med sjösättning. Senare under sommaren dominerar grundstötningar och stölder. Båtskadorna som anmäldes till försäkringsbolaget If under 2008 kostade bolaget i snitt över 20 000 kronor styck. Totalt betalade If ut över 50 Mkr för skador på båt under 2008. Omkring hälften av skadorna inträffade under juni-augusti.


– Nu på våren får vi många samtal om båtar som tappats vid sjösättning. Senare på sommaren handlar det mest om grundstötningar och stölder. Och förtöjningsskador i augusti-september när stormarna kommer, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

På vintern är det stölderna som dominerar. Motorbåtar är mer stöldbegärliga än segelbåtar. Totalt stjäls det båtar och båtmotorer för över 200 miljoner kronor årligen i Sverige, de flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför har If lanserat en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Förutom att båten ligger tryggt får alla som ligger i Säker hamn också 15 procent rabatt på båtförsäkringen.

Dyra båtar har i snitt fler försäkringsskador än småbåtar som inte kostar lika mycket.

– Ofta är man nog mer benägen att reparera småskavanker på en stor och dyr båt än på en billigare. Det är precis som med bilar, säger Dan Falconer.

Ifs stöldskyddstips:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
• Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Skyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2008 till 39 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 900. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.

Länk: www.if.se

M/S Viking Cinderella har varit på Öresunds-varvet för en omfattande ansiktslyftning. När hon idag återupptar ordinarie kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn kan resenärerna glädjas åt en hel rad förbättringar och uppgraderingar. Under över två veckor i torrdocka i Landskrona har omfattande ombyggnadsarbeten utförts på Sveriges mest kända kryssningsfartyg, M/S Viking Cinderella.

Runt 400 personer, inklusive hela besättningen på 160 man har arbetat i skift, dygnet runt, för att få fartyget färdigt i tid.

– Helhetsintrycket är att Cinderella har blivit mycket luftigare och ljusare, säger Anders Hildemar, produktchef för Viking Cinderella. Förutom ny interiör har vi storstädat hela fartyget och utfört omfattande underhåll av den tekniska och mekaniska utrustningen. Vi känner oss mycket stolta över resultatet.

Restauranger, nattklubb, barer, och många andra utrymmen har fräschats upp och byggts om under ledning av Viking Lines egen arkitekt Johan Nordberg. En ny caféshop har byggts och taxfree-avdelningen har designats om och fått en exklusivare look av svenska arkitektkontoret Boys Don’t Cry, som är specialister på retail-arkitektur.

M/S Viking Cinderella kan nu ståta med bland annat följande förbättringar:
• Taxfreeavdelningen är uppgraderad till boutique-standard för att husera exklusiva varumärken såsom Escada, Lacoste och Chanel.
• Hela översta våningen på nattklubben Fun Club har byggts om, och där har även en ny smoking lounge skapats med panoramafönster och Östersjöns bästa utsikt. Chivasbaren i anslutning till Fun Club har även den rustats upp och fått ett nytt utseende.
• Sea Side Café byter namn till Nöjescaféet och får nu mer plats för underhållning och dans. Hela serveringsområdet har förnyats för att minimera köbildning och at ge plats för ett utökat cafésortiment. I anslutning har en ny caféshop byggts där hygienartiklar, presenter och tidningar kan inhandlas även när taxfreebutiken är stängd.
• Viking Buffet har genomgått en totalrenovering och blivit öppnare och lättare att orientera sig i. Nya hästskoformade serveringslinjer har inrättats och ett stort dessertbord utgör nu en mittpunkt i restaurangen.
• 15 stycken nya tv-skärmar har installerats, varav en del är interaktiva pekskärmar, för att förmedla kryssningsprogram, happenings, konferensinformation över hela fartyget eller lokalt.

M/S Viking Cinderella återupptar trafiken på kortrutten Stockholm-Mariehamn den 18 juni. På midsommarafton avgår kryssningsfartyget på den första av sommarens åtta kryssningar till Riga (19/6, 30/6, 7/7, 14/7, 21/7, 28/7, 4/8 och 11/8).

Länk: www.vikingline.se

Först Volvo Ocean Race, sedan den nya tävlingen Sandhamn Race Week och därefter klassiska Eurocard Gotland Runt. Aldrig tidigare har Stockholm och Sandhamn samlat så många, så snabba, så stora kappseglingsbåtar med så många seglingsproffs. Under tre veckor, från 15 juni till 5 juli, bjuds alla seglingsentusiaster, på decenniets seglingsfest.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS och Stockholms stad räknar evenemangen som de största i Skandinavien i år. KSSS, håller i det sportsliga, även för Volvo Ocean Race båtarna i Stockholm. Direkt därpå anordnar KSSS den nya tävlingen Sandhamn Race Week, som startar den 25 juni med ett tiotal klasser som seglar bankapp-seglingar. Veckan avslutas med anrika havskappseglingen Eurocard Gotland Runt där den nya heta och extrema båttypen Transpac 52, eller TP52, deltar för första gången i Eurocard Gotland Runt.

Russel Coutts seglar Eurocard Gotland Runt på svensk båt
En av seglingens giganter, Russel Coutts, trefaldig America´s Cup-segrare, kommer att finnas med på startlinjen i årets Eurocard Gotland Runt. Han gör det som navigatör i vännen Torbjörn Törnqvists TP 52:a. Båtarna är superlätta och supersnabba. I samma klass deltar också Niklas Zennström, grundare av Internetsajten Skype. Även Kung Harald av Norge har anmält sin TP52:a Fram. Zennström tävlar för Royal Southern Yacht Club, Törnqvist tävlar för arrangörsklubben KSSS och Fram för Kongelig Norsk Seilforening.

– Vi har nu 260 anmälda båtar till Eurocard Gotland Runt och det kommer in nya hela tiden. Vi hoppas nå upp till 300 båtar på startlinjen i år. Förutom kända kort som de båda svenska mästarna Ralf Aspholm i Data Communication, en Sinergia 40, och Ingvar Hertzman i sin IMX 40 Du Soleil II, finns ett ungdomsgäng från KSSS i Stefan Engström Arcona 430. Engström kan, i likhet med föregående års sensation, totalsegraren Banken Bar, mycket väl kan bli årets skräll, säger KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich.

De gamla klassiska yachterna som Refanut och Ittaka, Anitra m fl. kommer återigen att visa att gammal är äldst eller åtminstone vackrast. De klassiska båtarna seglar en lite kortare bana runt Gotska Sandön och tillbaka till Sandhamn.

– Klassen SweLYS/SRS innebär också att vi får många familjeseglare som vill prova nya utmaningar. Vi ser fram mot en riktig seglarfest, säger Fredrik Feldreich.

Yngsta besättningen i Gotland Runt 2009 kanske blir team Räknäs, sex killar, alla mellan 19-26 år. De ställer upp med en Windex 92 i LYS-klassen. Ett annat team som aspirerar på en topplats i LYS är Team Saven, som seglar en Arcona 400 med företagsbesättning och var som vann SweLYS/SRS-klassen på Sandhamn Open.

Sandhamn Race Week
Den 25 juni är der premiär för Sandhamn Race Week som också arrangeras av KSSS. Tävlingen inleds med SM i J80-klassen. Andra båtklasser delas in i Offshore: ORC Int., IRC, SweLYS/SRS. I bankappseglingsklasserna återfinns: CB 66, Drake, F-18, J80 (Int. SM) och Int.5. Tävlingen pågår helgen 25 – 28 juni.

FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp.
Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind.
Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop.
Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länkar:
http://www.ksss.se
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/
http://www.volvooceanrace.org/ports/stockholm/
http://2009.medcup.org/home/ (TP52)
http://teamraknas.blogspot.com/ (ungdomsbåt)
www.syanitra.blogspot.com (classic yachts)

Foto: KSSS.

Båten är egentligen bortom all räddning! Den ser ut som en gammal strandad gråval som drar sina sista andetag innan den slutgiltiga döden ska inträda. I sista stund har några entusiaster beslutat sig för att rädda henne. De första skraptagen för att återställa den gamla skärgårdsbåten kommer att tas på ett Nostalgia Festival i Ronneby och på Veteranbåtsdagen i Karlskrona 27-28 juni.

Båten byggdes 1955 av Bröderna Törnqvist Båtbyggeri på Saltö i Karlskrona. Båtens historia är inte kartlagd, men efter att ha legat och förfallit på land i Söderhamn sedan 1991 har hon nu fraktats hem till varvet där hon en gång byggdes.

– Jag hade av nostalgiska skäl bestämt mig för att dokumentera varvets historia och en av båtarna som spårades var en kabinbåt på 7,5 meter, ritad av Stig Tiedemann, berättar Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia.

Båtens ägare hade sedan många år övergivit planerna på en reparation eftersom arbetet och kostnaderna för ett så omfattande projekt kan bli mycket stora. Det krävs också mycket arbete.

– När ägaren fick veta vem jag var sa han att jag kunde få överta båten om min avsikt var att göra i ordning den! Med få medel och ringa kunskaper i träbåtsrenovering skulle jag aldrig klara av ett sådant projekt själv, men jag lyckades få Stig och Margaretha Sjöberg på förlaget AB Albinsson & Sjöberg att förstå vilket kulturellt värde en sådan här båt har. Nu kommer den att bli officiell redaktionsbåt för Nostalgia.

Bröderna Törnqvists Båtbyggeri drevs på Saltö i Karlskrona åren 1948-1975. Bröderna Axel (1913-86) och Edgar (1916-2006) Törnqvist byggde under dessa år jaktkanoter, blekingsekor, passbåtar, folkbåtar, liksom större havskryssare, Iversen-motorkryssare och Tiedemann-kryssare.

Utöver nybyggnation bedrevs sedvanlig varvsverksamhet med reparationer och vinterförvaring. Tillbehör som åror tillverkades på beställning. Även Marinen lade beställningar på olika träarbeten.

Under 1954-55 byggde bröderna två motorbåtar på beställning efter ingenjör Stig Tiedemanns ritningar. Den ena var 10 X 2,65 och heter i dag Santa Cruz. Den andra hade måtten var 7,50 X 2,40 m. Det är den som nu ska bli Nostalgias redaktionsbåt! “Tarfala” kommer i samband med det att byta namn till “Nostalgia”.

Ytterligare en Tiedemannkryssare byggdes på varvet 1964 för Tomas Bonniers räkning. Sedan mitten av 1970-talet har varvet haft några olika ägare och är idag fortfarande i drift under namnet Saltö Varv AB. Det är hos dem Nostalgias projektbåt ska renoveras. Renoveringen kommer att ledas av varvschefen Per-Anders Daag på Saltö Varv AB i samarbete med Peter Törnqvist på Nostalgia.

– Per-Anders är välkänd träbåtsprofil i staden och han tände direkt på idén att renovera båten i samma lokal som den byggdes i för att sedan sjösätta den vid samma brygga 55 år senare, säger Peter.

Det kommer att arbetas hårt i det lilla båtbyggeriet på Saltö under vintern. De krävs minst 1.000 arbetstimmar för att få ordning på båten.

– Det blir sjösättning i juni 2010, lovar de.

Bilden:
Peter Törnqvist (t. v.) och Per-Anders Daag på Saltö Varv AB många timmars arbete framför sig.

FAKTA
Skärgårdsbåt, ritad av ingenjör Stig Tidemann, Saltöbaden (1912-1998).
Byggd av Bröderna Törnqvists båtbyggeri på Saltö i Karlskrona 1955.
Mått: 7,50 x 2,40.
Material: Mahogny (troligtvis afrikansk), samt däck i teak.
Spant: Ek och vart tredje i galvat järn.
Motor: För nuvarande Universal (GM) Super Sabre V6 på 155 hk. Kommer eventuellt att ersättas med något annat.

Apoteket har börjat med solskyddskläder som ett komplement till befintliga solkrämer. Solskyddskläderna har en naturlig solskyddsfaktor på 50+ (AS/NZ 4399:1996) och innehåller inga för huden skadliga ämnen. Solskyddskläderna som Apoteket erbjuder har i dagarna fått utmärkelsen ”Bäst i Test” i tidningen Vi Föräldrars test av solskyddskläder.

Apoteket erbjuder ett tvådelat set med tröja och byxa och en solhatt som skyddar nacke, öron och ansikte från UV-strålningen.

– Vi har valt att ta in solskyddskläder som ett komplement till våra solkrämer. Det är viktigt att föräldrar skall kunna finna ett brett urval av solskyddsprodukter hos Apoteket, säger Monica Brandter, chef för Apotekets solprodukter. Föräldrar kan dessutom komma till oss och få bra och grundlig information om solskydd till barn och vuxna.

– Till barn under ett år skall man helst inte använda solkrämer. Kläder och skugga är det bästa solskyddet fortsätter Monica. För större barn och vuxna är solkrämer alltid ett mycket bra komplement till kläder.

Apoteket har ett samarbete med Cancerfonden och en summa per såld enhet solskyddskläder skänks till fonden.

Solskyddskläder är en relativt ny produkt som har börjat få fotfäste på den svenska marknaden. Idén kommer från Australien, men har visat sig behövas även i den allt starkare svenska solen.

– När vi startade Zunblock för några år sedan var vi själva småbarnsföräldrar. Vi tyckte det var svårt att veta vilken solkräm som var bäst till barnen. Eftersom man som småbarnsförälder är orolig över barnets hälsa började vi fundera på ett alternativ till solkrämer som ofta innehåller kemikalier, säger Marika René, VD, Sunblock AB.

Valet föll ganska snabbt på solskyddskläder berättar Marika. Skälet var att det är ett heltäckande skydd som håller hela dagen.

– Fördelen med solskyddskläder är att endast den huden på barnet som ej täcks av kläder behöver smörjas med solkräm. Det blir ju en väldigt liten yta i jämförelse med om hela barnet skulle behöva smörjas in, säger Marika. Solskyddsfaktorn är lika hög i vattnet som på land vilket är en trygghet.

Zunblock har precis i dagarna fått utmärkelsen ”Bäst i Test” i Testfaktas och tidningen Vi Föräldrars test av solskyddskläder.

Länk: www.sunblock.se

Engelska Princess Yachts satsar ordentligt, trots lågkonjunkturen. De senaste planerna från detta väkända varv omfattar ett par nya båtar över 100 fot, det vill säga över 30 meter. Först ut är den helt nya Princess 105.

I förra veckan offentliggjordes Princess nya kontrakt, som innebär att de hyr en hel varvsanläggning i South Yard, Plymouth, i 125 år. Princess Yachts International har därefter presenterat planerna på de nya yachterna, som byggs för oceantrafik.

Den första modellen presenteras under andra halvan av 2010 och det blir Princess 105. Den följs senare av ett helt nytt flaggskepp, den tredäckade Princess 130 som beräknas stå klar 2011. Båda båtarna sägs spegla Princess kapacitet att bygga båtar i högsta kvalitet, styrka och design.

Princess 105 är en kraftfull flybridge cruising yacht med ett separat styrhus och boutrymmen i absolut toppklass. Hon erbjuder bomöjligheter för upp till tio personer. Hon kan fås med tre eller fyra sovkabiner för gästerna förutom ägarkbain och utrymmen för besättning med mera.

Princess 130 är en 40 meter långdistans tredäckad cruising yacht som ska ge ännu mer lyx åt sina gäster. I Princess 130 kan upp till tolv personer färdas i yppersta lyx. Ägaren bor i en magnifik svit på huvuddäck medan resten av gästerna fördelas på de andra däcken.

Produktionen av Princess 105 startar inom kort hos Princess Yachts International i varvet i South Yard. Det finns ett par reklamsajter för den som är intresserad av mer info:

Länk: www.princess105.com

Länk: www.princess130.com

Fiskeriverket har beslutat att införa två nya fredningsområden i Gävleborgs län. Ett område ligger vid södra Römaren och ett område ligger mellan Römaren och Limön. I fredningsområdena är allt fiske förbjudet hela året förutom handredskapfiske som är tillåtet under tiden 20 juni t.o.m. 30 september. Trolling och dragrodd är dock ej tillåtet.

Bakgrunden till beslutet är att områdena är grunda med en tidigare uppvärmning på våren än omgivande vatten och har stor betydelsen för reproduktion och uppväxt av ett flertal fiskarter. Erfarenheten från områden där liknande fredningar införts är att det även ger en positiv effekt på fiskbestånden i omgivande vattenområden.

Beslutet träder i kraft den 1 juli.

Länk: www.fiskeriverket.se

Nu finns det en möjlighet att segla med ett riktigt segelfartyg. Det är briggen Tre Kronor af Stockholm som erbjuder denna möjlighet för betalande gäster.

Pressrelease från briggen Tre Kronor af Stockholm:

Du får uppleva hur det är att distanssegla med briggen Tre Kronor af Stockholm och att ingå i en manstark besättning. På sedvanligt manér jobbar du i vakter om fyra timmar och blir avlöst när skeppsklockan slår åtta glas. Tillsammans med instruktör och de andra i din vakt kommer du att få stå till rors, navigera, arbeta på däck och i rigg. Du seglar dag och natt över öppet hav och får en känsla av hur livet ombord tedde sig då segelfartygen regerade haven.

Stavsnäs ––> Visby, 25–27 juni
2 dagarssegling, 12 gästseglare. 4000 kr/per person (medlemmar* 3200:-)
Visby ––> Gdynia, 30 juni–2 juli
2 dagarssegling, 12 gästseglare. 4000 kr/per person (medlemmar* 3200:-)
Rönne ––> Stettin, 10–12 augusti
2 dagarssegling, 12 gästseglare. 4000 kr/per person (medlemmar* 3200:-)
Swinojseie ––> Karlshamn, 15–17 augusti
2 dagarssegling, 12 gästseglare. 4000 kr/per person (medlemmar* 3200:-)
Karlskrona ––> Stavsnäs, 23–26 augusti
3 dagarssegling, 30 gästseglare. 6000 kr/per person (medlemmar* 4800:-)
På denna segling är det som i forna dagar “varma kojer” som gäller. När du går på din vakt så är det, efter ombäddning; någon annan som tar över kojen för välförtjänt sömn.
* Medlem i Föreningen Briggen Tre Kronor-

• Alla måltider, ca 4 per dygn, och alkoholfri måltidsdryck ingår. Sängkläder, ta med eget eller beställ separat
• Resenär ansvar själv för resa till/från hamnar
• Resenär ska anmäla sig ombord 30 minuter före avgång. Fartyget väntar inte på sen resenär
• Hamnar och avgångs och ankomsttider är preliminära, och kan justeras. Eventuella ändringar meddelas per e-post och på Briggen Tre Kronors hemsida
• Moms ingår

Länk: www.briggentrekronor.se

Foto: Sture Haglund.

Skeppsbron i Stockholm väntar på att Volvo Ocean Race-båtarna ska komma in till race village, vilket sker på onsdagen. Fram till dess pågår Ericsson Jr Cup på Stockholms Ström. Den andra dagen av Ericsson Jr Cup bjöd på perfekt seglingsväder, med västliga vindar, från Gamla Stan och ut mot vattnet, runt 3-7 m/s och strålande sol. Eftersom vindarna var svagare än under måndagen var det även tillåtet för deltagarna att segla med spinnaker, vilket ställde till det för några besättningar.

Många av deltagarna seglar till vardags enmansjolle och är därför inte vana vid denna typ av segel.

– Vi har haft en bra dag med många fina race. Eftersom vi låg så bra till i seglingsschemat hade vi också möjlighet att utöka grundomgången med ytterligare ett race för varje besättning, vilket var mycket uppskattat. Det är viktigt att även de som inte går vidare till semifinal känner att de har fått segla mycket i tävlingen, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet.

– Gänget från Upsala KF, med bland annat landslagsseglaren Emil Malmström, som gjorde utmärkta reslutat i går har fortsatt i samma stil och blir nog svåra i semifinalen.

UKF, med Emil Malmström, Charlie Ekeberg-Enlund och Oscar Mark vann grundomgången. I morgon, onsdag, startar semifinalerna kl 9.30. De tre bäst placerade lagen från varje semifinalerna går direkt vidare till final. Från semifinalerna gör de lag som placerat sig på platserna 4-7 upp i ”andra chansen” varifrån två lag tar plats i finalen. Prisutdelningen för Ericsson Jr Cup kommer att ske i samband med prisutdelningen för den nionde etappen av Volvo Ocean Race. Förstapriset är ett dygns segling tillsammans med besättningen från Ericsson 3.

Länk: www.svensksegling.se/jrcup

Stena Bulk fick nyligen den prestigefyllda utmärkelsen ”The Clean Innovation Award” för utvecklandet av nya produkter och tjänster, såsom Stena E-MAXair, vilken bidrar till en mer miljövänlig prestanda hos världens handelsflotta. Stena E-MAXair är en kemtanker, som drivs av gas och el. Okonventionell design av fören och strategisk användning av luftfickor resulterar tillsammans i ett minskat utsläpp av COx på mellan 35 till 40 procent.

– E-MAXair är förmodligen det “grönaste” tankfartyget i världen. Det är fantastiskt att få denna utmärkelse och att vi inom shipping kan bidra till att lösa klimathotet, säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk AB.

– Stena har en bra teknisk avdelning och denna utmärkelse är verkligen deras förtjänst tillsammans med alla skeppsbyggare, som bidragit till projektet, säger Ulf Ryder.

Fokus enligt Stena E-MAXair-konceptet är att dramatiskt minska energiförbrukning och utsläpp, samt redundans med dubbla motorer, dubbla styrmaskinrum och dubbla navigationssystem. Prestandan kommer att vara minst lika bra som dagens tonnage i mellanklass och hålla isklass 1A. E-MAXair kommer att byggas i enlighet med Stena MAX-konceptet vad gäller redundans, säkerhet och stort lastintag kombinerat med grundare djupgående.

Bakgrundsfakta:

Dwt 16,400 ton
Längd 158 m
Bredd 23 m
COx 35-40% mindre än konvent. fartyg samma storlek
NOx 90% mindre än konvent. fartyg samma storlek
SOx Inget
Partikelutsläpp 99% mindre än konvent. fartyg samma storlek

– The Clean Innovation Award syftar till att stödja miljöarbetet och belöna företag som har visionen och expertisen att utveckla bra lösningar på miljöproblem. Trots oron för den globala ekonomin börjar industrin förstå att arbetet med att hantera klimatförändringarna är en långsiktig utmaning. Utmärkelsen har inrättats för att uppmärksamma insatser inom detta område, säger Tollef Schiander, chef för Nor-Shipping.

Stena Bulk – Med kontor i sju länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egen designavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 75 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för hela Concordia Maritimes flotta. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 17 500 anställda och en omsättning på 50 miljarder SEK.

Länk: www.stenabulk.com

När Volvo Ocean Race tar över Stockholm 14-25 juni kommer hela Skeppsbron framför Slottet att förvandlas till ett enda stort nätverk för datatrafik. För att lyckas bygga det nästan kilometerlånga trådlösa nätverket med 200 Mbit kapacitet mot Internet måste företaget DataCom övervinna en rad ovanliga utmaningar i form av höga byggnader, varierande väder och andra störande faktorer.

Huvuduppdraget för bygget är att skapa ett säkert nätverk som i princip skall täcka hela Skeppsbron. I nätverket, som levereras av Stockholmsstoppets Official Port Partner DataCom och med utrustning från Clavister och Meru Networks, ryms all datatrafik för TV, radio, sponsorer, seglings- och serviceteam, gäster och allmänhet. Sträckan på en knapp kilometer ska täckas av ett trådlöst nätverk genom 22 accespunkter för WLAN, mer än 1 km fiberkabel, 1,5 km kopparkabel och ungefär 100 andra komponenter i form av switchar, servrar, brandväggar och styrenheter. Nätverket beräknas ta ungefär 600 mantimmar att få på plats, och då är supporttiden under själva evenemangsdagarna inte inräknade.

Eftersom nätverket ska hantera rörliga bilder i broadcastkvalitet krävs höga hastigheter både internt i nätverket och externt mot Internet. Prestanda i stomnätet är 1 Gbit internt och 200 Mbit externt mot Internet. Brandväggar kommer att skydda nätverket för intrång utifrån men också kontrollera att ingen otillbörlig data skickas, som exempelvis fildelning.

– Säkerheten är naturligtvis otroligt viktig, det trådlösa nätverk vi bygger upp på Skeppsbron kommer att vara säkrare mot intrång än vad de flesta av dagens trådbundna nätverk är, säger Ralf Aspholm, vd på DataCom.

Ovanliga utmaningar
Den största delen av nätverket är trådlöst och konstruktören DataCom ställs på Skeppsbron inför en rad utmaningar som är ovanliga för nätverk.

• Vädret – Det är svårt att bygga trådlösa nätverk utomhus då både vind och regn kraftigt påverkar nätets prestanda.
• Störande befintliga nätverk – Trådlösa nätverk bygger på radio och är känsliga för störningar från andra radiosignaler och nätverk. På Skeppsbron har DataCom hittat mer än 100 andra trådlösa nätverk, innan evenemanget startar, som alla konkurrerar om det fåtal kanaler som finns tillgängliga.
• Byggnader – Höga och breda byggnader har stor påverkan på radiosignaler och de stora byggnationerna på Skeppsbron för sponsorer och utställare kommer inte att vara uppbyggda förrän tätt inpå att evenemanget öppnar.
• Tillkommande nätverk – Många nya nätverk som kan störa startas av sponsorer och andra intressenter i området strax före och under stoppet.
• Användarbelastning – Det är omöjligt att förutspå antalet användare under dessa dagar och hur dessa påverkar prestanda i nätverket.
• Hot utifrån – Bland de potentiella farorna finns spridning av virus och inte minst spionprogram med tanke på omfattningen av affärsmän som finns på plats, ett tacksamt mål för stöld av identiteter, kontonummer och inloggningsinformation.

För att garantera säkerheten har DataCom samarbete med det svenska programvaruföretaget Clavister, som är pionjärer inom virtuell nätverkssäkerhet med en världspatenterad lösning för trådlösa nätverk. Själva kärnan i säkerhetssystemen utgörs av en Clavister Security Gateway, en portvakt som övervakar nätverkstrafiken och blockerar obehöriga och suspekta aktiviteter.

– Det är en speciell utmaning att säkra publika nätverk under stora event. Komplexiteten, tidspressen och det stora antalet användare har gjort just denna typ av nätverk till populära angreppsmål för hackers”, säger Jonas Herner, Sverigechef Clavister.

All hårdvara för det trådlösa nätverket levereras av Meru Networks, ett företag med global erfarenhet av arkitektur för trådlösa nätverk. Produkterna som ska täcka det nästan kilometerlånga nätverket över Skeppsbron består bland annat av 22 accesspunkter och 1 MC3025 controller.

Bo Ericson, Vice President Meru Networks Europe, berättar:
– Det är en utmaning att på så kort tid sätta upp ett trådlöst LAN vid ett så speciellt tillfälle, men vi är vana vid att vår utrustning används för affärskritiska applikationer på till exempel flygplatser och sjukhus runt om i världen.

Gedigen erfarenhet
De speciella utmaningarna i området ställer krav på att leverantören har stenkoll på nätverk i allmänhet och trådlösa sådana i synnerhet. DataCom har arbetat med nätverk i 20 år och bland annat byggt Waxholmsbolagets trådlösa nätverk som mötte vissa liknande utmaningar i form av väder och vind.

– Vi kan verkligen trådlösa nätverk och har dessutom ett gediget seglingsintresse. Därför kändes det helt naturligt för oss att vara med och dra vårt strå till stacken nu när Stockholm äntligen får vara värd för världens största seglingstävling. Organisationen runt Volvo Ocean Race valde oss för att vi har gjort liknande installationer tidigare och visat att vi kan hantera kraven, avslutar Ralf Aspholm, som förutom vd-positionen på DataCom dessutom är både regerande svensk och europeisk mästare i kappsegling.

Om DataCom
För mer information kontakta Jonas Köpniwsky, PR DataCom, tel. +46 8 545 063 24, mob.tel. +46 70 882 84 40, jonas@comvision.se.

DataComs fokus är att hjälpa företag och organisationer att öka nyttan med it genom att leverera produkter och tjänster som förenklar hantering, drift och utveckling av it-infrastruktur. DataCom har funnits sedan 1989 och vet vilka lösningar som kan skapa problem och vilka som fungerar. Företaget är också märkesoberoende och väljer därför den kostnadseffektivaste lösningen för varje situation.
DataCom skapar lösningar åt kunderna så att de slipper tänka på och bekymra sig över sin IT-miljö. De ska istället kunna koncentrera sig på att utveckla sin verksamhet. DataCom är ett av fyra företag i DC-gruppen som även består av DocCom, CanCom och Kabeldragarna.

www.datacom.se

Om Clavister
Clavister har sedan 1997 levererat ledande nätverkssäkerhetslösningar till kommersiell nytta för tiotusentals företag världen över. Clavisters familj med UTM-produkter (Unified Threat Management) och lösningar för säker fjärråtkomst till nätverk ger flexibel och innovativ nätverkssäkerhet med administration och kontroll i världsklass.
Clavister är pionjärer inom virtuell nätverkssäkerhet, vilket tillsammans med en portfölj med hård- och mjukvarulösningar ger kunderna full valfrihet. Clavisters produkter backas upp av företagets prisbelönta support, underhåll och utbildningsprogram.
Clavister har sitt säte i Sverige, och företagets produkter säljs via internationella försäljningskontor, distributörer och återförsäljare över hela EMEA och Asien.

www.clavister.se

Om Meru Networks
Meru Networks är en världsledande tillverkare av trådlösa LAN. Merus innovativa arkitektur möjliggör det helt trådlösa företaget och garanterar robust leverans av företagets alla affärskritiska applikationer. Merus prisvinnande ”Air Traffic Control” teknologi har tagit fördelarna från mobiltelefoni arkitekturen och integrerat dem i WLAN världen.
Meru har den enda lösningen på marknaden som ger tillräcklig tillförlitlighet, skalbarhet och säkerhet, nödvändigt för konvergerade WLAN lösningar inkluderande tal, data och video. Meru grundades år 2002, med huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien.

www.merunetworks.com