nyhetstest

Den andra helgen i juli är det vikingamarknad på Birka. För 1 200 år sedan var Birka en levande internationell handelsmetropol med ett myller av hantverkare och köpmän från när och fjärran. Under marknadshelgen finns chansen att uppleva hur världsarvet Birka var på sin storhetstid. Förra årets marknad var en publiksuccé och hade cirka 3 500 nöjda besökare.

– Att vistas på Birka när allt från smeder till båtbyggare arbetar i vikingabyn är en alldeles speciell känsla. Det är som om vikingatiden återuppstår över en helg, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Under helgen den 11-12 juli fylls Birka precis som på vikingatiden av hantverkare, köpmän och vikingar. Förra årets omåttligt populära vikingamarknad är här igen, och det blir en rejäl fest. Utöver de vikingatida handelsmännen och torgmånglarna kommer det att finnas prova-på-aktiviteter och uppträdanden.

– Ska man bara besöka Birka en gång i år så är det på vikingamarknaden. Det är fantastiskt att uppleva vimlet av vikingar och köpmän i tidsenliga kläder, säger Peder Ling.

Vikingatida kämpalekar och båtbygge
De yngre besökarna till marknaden uppskattar ofta prova-på-aktiviteterna mest och i år finns det ett digert utbud med olika typer av vikingatida kämpalekar och bågskytte. De mer fredligt sinnade kan ägna sig åt brödbakning eller att lyssna på sagoberättande. Vuxna besökare kan ta en närmare titt på båtbyggena som sker enligt traditionella metoder med verktyg som är kopior av arkeologiska fynd.

För att göra Birka extra tillgängligt under de populära marknadsdagarna utökar Strömma sin båttrafik till ön under hela helgen. Från Hovgården på Adelsö går båtarna i skytteltrafik.

– Att över en dag kunna göra en resa från Sveriges största stad till äldsta stad är verkligen häftigt, säger Peder Ling.

Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i Mälaren och är upptaget på Unesco:s världsarvslista.

Länk: www.stromma.nu

På onsdag 1 juli seglar S/Y Trio, Svenska Kryssarklubbens lottbåt 1928 , Classic Yacht Baltic Race 2009. Det blir Trios tredje start i Gotland Runt-sammanhang och hon gör därmed comeback efter att 1955 års tredjeplacering. Trio är ritad av Sven Abramhamsson och är sedan byggnadsåret 1928 ägd av familjen Nordling. Nu seglas hon av tredje och fjärde generation.

Skeppare Lars Nordling:

– Med tanke på att det gått några år sedan sist är det fantastiskt kul att båten återigen startar i Gotland Runt-sammanhang. Då vi förmodligen är både minst och äldst i Classic racet är målsättningen först och främst att ta sig runt banan men också att kunna plocka några placeringar på de andra båtarna.

Båtbyggare och besiktningsman Thomas Larsson säger:
– Trio är unik och i mycket gott originalskick. Det finns en god dokumentation och väl utformade lösningar ned till minsta detalj.

Kommentarer

Börje Sjölund 15:04:29 2009-06-30

Vi får hoppas på bra vindar. Lycka till i tävlingen.
M v h Börje

Mimmi 17:38:26 2009-06-30

Navigare necesse est! Mot Gotland vindarna bär. Kram från Mimmi

Jasper Nordling (besättning) 20:34:15 2009-06-30

Vi är nu utrustade med en transponder så att det går att följa oss på gotland runts hemsida: http://www.ksss.se/egr

Fredrik 22:47:22 2009-07-01

Jag hittar inte er på tracking sidan… verkar bara vara Friendship, Regina och Refanut som har transponders i Classic klassen.

anna 17:30:54 2009-07-02

Lycka till! Se till att hålla dig kvar på båten.

Jasper Nordling (besättning) 17:24:56 2009-07-04

Trio gick i mål vid 22-tiden igår kväll tog hem hela klassen. Många förvånade ansikten över en minst sagt imponerande segling!

Efter ett tvåårigt uppehåll har Marie Björling bevisat att formen fortfarande finns där, när hon i helgen vann en världscuptävling i Portugal, även kallad Grade 1-tävling. Med ett matchresultat på 17-1 kan man räkna med att Marie Björling blir farlig för de etablerade toppnamnen i VM i Lysekil i sommar.

– Vi har fått ihop teamet bra. Besluten kom snabbt och bra. Vi fick kämpa hårt i början för att vinna våra matcher men sedan kom segrarna lättare och vi förlorade endast en av 18 matcher. Det var strömt med ojämn vind, precis som i Lysekil. Vi kände att vi hade bra koll på dessa förhållanden, vilket bådar gott inför VM i Lysekil i sommar, säger en nöjd Marie Björling.

Tolv skeppare till VM i Lysekil (med världsrankingnummer i parentes):

Claire Leroy (1) FRA
Linda Rahm (2)SWE
Lucy MacGregor (3) GBR
Lotte Meldgaard Pedersen (4) DEN
Silke Hahlbrock (5) GER
Sally Barkow (8) USA
Katie Spithill (9)AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Christelle Philippe (11) FRA
Camilla Ulrikkeholm (12) DEN
Nicole Souter (15) AUS
Marie Björling (wild card) SWE

ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.

Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.

Radiofrekvens: Mix Megapol 94,6 direktsänder under hela evenemanget.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

För tredje året i rad deltar sex alpina landslagsåkare tillsammans med Audi i den spännande X 35-klassen i Gotland Runt. Efter två raka segrar är det först över mållinjen som gäller även i år – både för tjejerna, som vill försvara fjolårets seger, och för killarna, som är ute efter revansch.

I år går starten för Gotland runt onsdagen 1 juli och i startfältet återfinns för tredje året i rad två Audi-sponsrade X-Yachts med taggade medlemmar ur det alpina landslaget bland besättningen. I fjolårets vinnarbåt Audi R8 hittar vi den vid det här laget rutinerade Gotland Runt-seglaren Maria Pietilä Holmner som varit med alla tre åren. I år får hon sällskap av de alpina talangerna Kajsa Kling och Tessan Berglund, och skeppare är precis som i fjol Leif Carlsson, rutinerad seglare som i år gör sitt 25:e Gotland Runt och tillika VD på Sune Carlsson Båtvarv i Saltsjöbaden.

I den andra båten, Audi R10, återfinns utförsstjärnorna Mattias Hargin, som också gör sitt tredje Gotland Runt, samt Hans Olsson som gjorde sin seglingsdebut vid fjolårets tävling. Med sig i år har de Axel Bäck och för befälet på båten står skepparen Johan Delin. Efter att ha seglat in på en andra plats bakom tjejbåten i
X 35-klassen förra året är siktet nu inställt på revansch.

– Att segla Gotland Runt tillsammans med Audi ger våra aktiva en utmanade och uthållighetsprövande, såväl fysiskt som mentalt, tävling som komplement till sommarträningen. Under åren har deltagandet i Gotland Runt stärkt sammanhållningen och utvecklat lagarbetet på ett mycket bra sätt, säger Anders Sundqvist, alpin landslagschef.

Audi är även sponsor till Gotland Runt för andra året i rad och är sedan länge även internationellt engagerade i segling, bland annat som titelsponsor till Audi MedCup. Seglingarna i Gotland Runt genomförs i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige. Förutom X-Yachts och vanlig varvrörelse så har Sune Carlsson Båtvarv sedan två år tillbaka även en skidrörelse.

Namnen på de Audi-sponsrade X 35-båtarna som deltar i Gotland Runt – R8 och R10 – härstammar från Audis framgångsrika tävlingsbilar med samma namn som vunnit den legendariska motorsporttävlingen Le Mans 24 h hela åtta gånger totalt.

Eurocard Gotland Runt startar onsdag 1 juli kl 12:00. Vid Gotland Runts presskonferens på Sandhamn tisdag 30 juni kl 13:00 medverkar Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson.

Följ det alpina landslagets framfart i årets Gotland Runt via direktlänk på www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r8 eller www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r10

Stena Bulk sponsrar titelförsvararna Linda och Mattias Rahm vid sommarens seglingstävlingar på västkusten. Linda och Mattias Rahm är båda titelförsvarare vid sommarens seglingstävlingar i matchracing i Lysekil respektive Marstrand.

Förra årets segrare i Marstrand i Match Cup Sweden Mattias Rahm tävlar den 29 juni – 5 juli med sitt Stena Bulk Sailing Team. Och Linda Rahm deltar med sitt Team Stena Bulk.

– Vi har stöttat Mattias i många år, ja ända sedan 1992 och då är det extra roligt med sådana här framgångar. Vi ser med spänning fram emot sommarens tävlingar och hoppas förstås att både Mattias och Linda når goda positioner även detta år, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef för Stena Bulk.

Match Cup Sweden
14 manliga och åtta kvinnliga högt rankade besättningar från hela världen tävlar i Match Cup Sweden i Marstrand den här veckan. Det är femtonde året tävlingen går och drygt 100.000 åskådare väntas följa seglingarna.

Sedan 2007 har Match Cup Sweden VM-status och blev då också en del av World Match racing Tour, med tävlingar om världsmästartiteln i tio länder. Medan Mattias tog hem segern förra året slutade Linda på en tredjeplats.

– Både Linda och jag har tränat hårt tillsammans med våra respektive team under våren och ser fram emot veckans tävlingar med stor förväntan. Konkurrensen är hård, hela världseliten kommer ju att vara på plats, säger Mattias.

Lysekil Women’s Match
Sista veckan i juli, 27 juli-1 augusti, arrangeras VM i matchracing i Lysekil, Lysekil Women’s Match, med Stena Bulk som en av huvudsponsorerna och Concordia Maritime som en av båtsponsorerna.

Tävlingen är världens största matchracingsegling för damer med deltagande av de internationellt tolv främsta dambesättningarna. Linda Rahm, som vunnit två år i rad och nu ligger tvåa på världsrankingen representerar Sverige tillsammans med Anna Kjellberg och Marie Björling. I år har tävlingarna i Lysekil VM-status och kappseglingarna förväntas dra till sig en stor publik.

Ska du resa med barn dit barnvagnen inte kan följa med? Då kan det nya bärtyget, BabyBack, vara ett bra hjälpmedel. Med BabyBack bär du ditt barn på ryggen och har därmed fria händer och ingen belastning på axlarna. Bakom produkten står Susanne Fonser som fick inspirationen under en resa i Afrika.

Nu lanseras det svenska bärtyget BabyBack, där man bär sitt barn på ryggen utan att belasta axlarna. Bärtyget klarar dessutom att bära barn upp till 20 kg.

Precis som så många andra bar Susanne sina barn mycket när de var små, i bärsele och i tygstycke på ryggen. Men när barnen var runt två år slutade hon med det. När familjen reste genom Ghana blev det självklart att återigen bära den då treåriga dottern som i värmen kunde sova middag i flera timmar. Och i Afrika bär man sina barn på ryggen. Med Saga uppknuten på ryggen kunde Susanne röra sig obehindrat och slapp få ont i kroppen eller känna sig låst. Den enda nackdelen tyckte Susanne var det något omständliga och osäkra knytandet av tygstycket. Det måste gå att förbättra, tänkte hon.

Resultatet blev BabyBack, ett bärtyg som är speciellt designat och utformat för att föräldrar ska kunna bära sitt barn på ett säkert och bekvämt sätt. Bärtyget knyts inte som på det traditionella afrikanska sättet utan försluts snabbt och säkert med justerbara kardborrband och snabbspännen. BabyBack tillverkas i ekologiskt linne och färgerna är miljövänliga. Produkten håller för upp till 20 kg och är testad av IFP Research, numera swerea/IFV. Äntligen Hemma-designern Karin Mannerstål har bidragit med färgval och mönster.

Babyback finns i färgerna svart, röd och natur samt i svart eller röd med vita prickar och kostar 950 kr.

Länk: www.babyback.se

Match Cup Sweden är inte bara seglingstävlingar i världsklass utan erbjuder även aktiviteter för ungdom och familjer. För andra året i rad finns Svenska Seglarförbundet och Sjöassistans i Marstrand måndag 29 juni till söndag 5 juli och håller en seglarskola för nybörjare i samarbete med Marstrands Seglarsällskap och till förmån för Childhood Foundation.

– Vi vill att alla ska få möjlighet att prova på segling och Match Cup Sweden är ett perfekt tillfälle som samlar seglingsintresserade från hela Sverige och Norden, säger Stefan Rahm från Svenska Seglarförbundet.

Grundtanken är att man genom skolan faktiskt ska få lära sig något och inte bara följa med ut på havet. Det skapar ett ökat intresse för segling och matchracing. Båtarna som skolan använder är C55:or med liten köl som Pelle Petterson specialritat för ändamålet. Seglarskolan kommer att ta små grupper om 3-4 personer plus instruktör vilket gör att alla på båten får vara med och lära sig lite om segling och en hel del sjövett.

Seglarskolan kommer att vara belägen på Marstrand, söder om Strandverket, vilket betyder att den kommer vara mitt i centrum på publikområdet i Match Cup Sweden. Anmälningarna sker på plats och allt överskott från seglarskolan går oavkortat till Childhood Foundation.

– Seglarskolan var en populär premiäraktivitet förra året och är i år utvecklad för att ännu fler ska få prova på och förhoppningsvis söka sig vidare till någon av våra seglarskolor ute i landet, säger Stefan Rahm. Skolan är en fin attraktion för hela evenemanget och bidrar till känslan att Match Cup Sweden inte bara är tävlingar på en professionell nivå utan även en familjefest där man kan testa segling på sin egen nivå.

– Tillsammans med Svenska Seglarförbundet och Marstrands Seglarsällskap hoppas vi att det är många som vill prova på segling under veckan, för desto fler som testar här desto fler barn i världen kan Childhood Foundation hjälpa, förklarar Kenth Bill på Sjöassistans

På samma plats som Seglarskolan för nybörjare kommer även GKSS och Passalen hålla i en ”prova på segling” för funktionshindrade barn. Totalt under Match Cup Sweden-veckan kommer 75 barn att få möjlighet att lära sig mer om och prova på segling i handikappsanpassade Accessjollar.

– Det är ett roligt projekt och vi arbetar efter målsättningen att skapa en integrerad seglingsklubb, med segling för alla på lika villkor, berättar Martin Sothell, GKSS.

Länk: www.matchcupsweden.com

Kommentarer

Marcus 18:03:01 2009-07-11

Bra intiativ match Cup! För övriga seglkarkolor och marina utbildningar rekommenderar jag http://www.batutbildningar.se

Match Cup Sweden har börjat. Idag, måndag 29 juni, går göteborgaren Mattias Rahm i båten i Marstrand med sin vinnarbesättning från i fjol. Men ett par veckor innan satt han på Skeppsbron i Stockholm och sålde Puma under Volvo Ocean Race. Då fick vi en pratstund med honom om uppladdningen inför VM-tävlingarna.

– Jag måste erkänna att det är intensivt just nu, och jag undrar ofta hur mycket man hinner ladda. Men så kommer man ut på havet med grabbarna, åh vad skönt, det är ju det där jag tycker så mycket om.

Mattias ler med hela ansiktet, och fortsätter:

– Jag känner mig säker. Efter segern i Match Cup Sweden förra året så har vi tagit flera kliv framåt, känns det som. Vi har mer i erfarenhetsbanken. Vi har lärt oss några varianter till, det känns som om poletten ramlat ner.

Har det att göra med ett ökat självförtroende efter segern?

– Ja, absolut, jag har fått mer erfarenhet och säkerhet, och vi fick bekräftat att vi har alla möjligheter att slåss i toppen. Det handlar mycket om att inställningen och formen är rätt.

Hur är din inställning, hur ser du själv på dina styrkor som seglare?

– När jag kappseglar så tänder jag till och får hög puls, jag blir oerhört engagerad och går in hundra procent för seglingen och att vinna, börjar Mattias.

– Jag kan vara så engagerad att jag blir förbannad av att se på andra som seglar och gör fel. Oh nej, vad gör de, kan jag skrika.

Mattias Rahm är en genuin kappseglare med europamästerskap, OS-segling i Sydney, finalvinsten i VM-deltävlingen i Match Cup Sweden 2008 och mängder av andra segrar i bagaget och just nu rankad nia på Världstouren.

Vad rankar du högst av dina framgångar?

– Det var en oerhörd upplevelse att segla OS i 470 i Sydney, även om vi inte presterade så bra, vi blev 12.a. Men vi var etta i världen ett år innan och regerande europamästare.

– Men det är segern i Match Cup Sweden som är höjdpunkten i mitt seglarliv. Jag hade drömt om den segern sedan jag såg Magnus Holmberg där första gången 1994. Jag sa då att jag ska bli den förste svensk som vinner Match Cup Sweden. Jag blev den andre, men jag är jättenöjd med det.

America’s Cup, då, hur stort är det för dig?

– Det är det mest professionella jag deltagit i, men det var mer av ett jobb man gick till varje dag. Det var många som var med och påverkade och jag var en bricka i spelet. Men jag var hungrig och ville förbättra fortare, berättar han vidare.

Mattias Rahm får ofta uppdrag som expertkommentator vid seglingar, som vi Volvo Ocean race i Marstrand i år. Han stod på berget med mikrofon och kappseglarfrun Linda kommenterade från havet.

En genuin seglarfamilj som dessutom tillhör samma kappseglingsteam, Stena Bulk.

I år fungerar Mattias och delar av herrteamet dessutom som coacher till tjejerna.

Kan du semestersegla med familjen – utan att kappsegla?

– Ja, nu tror jag det går bra men i början var det helt galet. Vi hade en Express förut och då jag skulle kryssa fram i smala sund och skrek jag Styrbord och Lämna plats för land och hötte åt motorbåtar att Lämna plats, jag har ingen motor.

– Nu är jag lugnare, och ungarna får vara med och styra och fixa på fördäck med Linda, berättar familjefadern Mattias Rahm, gift med den lika framgångsrika kvinnan i hans liv, Linda, som vann Lysekils-VM för damer förra året. Ungarna i familjen är döttrarna Jonna, 2,5 år och Hanna, 4,5 år.

– Jag försöker uppfostra dem att alltid ha flytväst.

Kappsegling, träning, familjeliv och ett krävande men roligt jobb som säljansvarig för seglingskollektionen på Puma, tillika projektledare för bolagets Volvo Ocean Race-stopp i Sverige.

Hur laddar du inför Match Cup Sweden?

– Jag laddar jag mentalt varje dag här under Volvo Ocean Race, och sedan finslipar vi med träning veckan innan.

Vad har du för mål i år?

– Vi tänker inte försvara, utan segla för att vinna, men vi måste hitta vår formtopp. Det gäller att få alla att segla med samma vinnarkänsla. Jag är teamleader och mitt jobb är att få alla killar att jobba åt samma håll.

Teamet är samma rutinerade vinnargäng som förra året, Johan Barne, Oscar Angervall, Daniel Björklund och Fredrik Aurell.

– Vi har goda möjligheter, vi har samma höga nivå och om vi seglar på topp kommer de andra att få det svårt.

Lars-Ola Nordqvist

Foto: Dan Ljungsvik

Telefónica Black blev först i mål i St Petersburg av de sju båtarna i Volvo Ocean Race. Men det är Torben Grael och hans besättning på Ericsson 4 (bilden) som tog hem totalsegern. Det blev ett mycket tajt race över Östersjön och Finska Viken. Båtarna låg hela tiden nära varandra i de svaga vindarna.

Närmast efter Telefónica Black kom PUMA med Telefónica Blue på tredje plats. Ericsson 3 kom på fjärde plats med Ericsson 4 bara en liten bit bakom sig.

Sjua blev inte helt överraskande Delta Lloyd. Kosatka och Team Russiadeltog utom tävlan men kom i mål inte långt efter Delta Lloyd.

Uppdateringar följer under dagen.

Resultat Leg 10:

1st TELEFONICA BLACK – 00:41:25 GMT; Elapsed 1d 12h 41m 25s;
Combined 87d 1h 31m 20s
2nd IL MOSTRO – 00:42:48 GMT; Elapsed 1d 12h 42m 48s;
Combined 129d 16h 23m 01s
3rd TELEFONICA BLUE – 00:51:55 GMT; Elapsed 1d 12h 51m 55s;
Combined 134d 21h 49m 30s
4th ERICSSON 3 – 01:04:48 GMT; Elapsed 1d 13h 04m 48s;
Combined 145d 9h 17m 37s
5th ERICSSON 4 – 01:31:49 GMT; elapsed 1d 13h 31m 49s;
Combined 127d 07h 46m 17s
6th GREEN DRAGON – 02:57:56 GMT; Elapsed 1d 14h 57m 56s;
Combined 135d 05h 53m 3s
7th DELTA LLOYD – 03:00:57 GMT; Elapsed 1d 15h 00m 57s;
Combined 106d 00h 35m 21s

Ericsson Racing Team har nått slutmålet S:t Petersburg. I en mycket tidig och vacker lördagsgryning blev de två Ericssonbåtarna fyra (Nordiska Ericsson 3) och femma (internationella Ericsson 4) på den sista etappen av Volvo Ocean Race 2008-2009. Lyckan var total i teamet. Inte minst på Ericsson 4 som vann hela jorden runt-kappseglingen, även om spanska Telefonica Black vann den sista etappen.

Ericsson 4:as skeppare, brasilianaren Torben Grael, klev i land i S:t Petersburg med blandade känslor.

– Det här är slutet på vårt projekt och det är en konstig känsla. Några i besättningen hade jag aldrig mött tidigare och vi har blivit som bröder. Och nu ska vi gå skilda vägar. Men det har varit ett långt race och vi är trötta och alla ser fram mot en välbehövlig vila, sade Torben Grael som erkände att de kanske inte gick för fullt på den sista etappen eftersom de redan var klara slutsegrare:

– Den här tävlingen har varit så intensiv och krävande. Efter att vi vunnit så är det klart att det här blev en mer avslappnad etapp.

Besättningen på Ericsson 4 är unik på flera sätt. Inte minst för att samtliga elva ombord har varit med på varje etapp. Inte en enda gång har Torben Grael tvingats kalla in en ersättare. De har seglat tryggt och rutinerat, utan att någonsin göra något stort misstag. Och skepparen Torben Grael kan nu lägga till en seger i Volvo Ocean Race i sitt CV, där det redan finns fem OS-medaljer. Det gör honom till en av seglingshistoriens främsta.

Ombord på systerbåten Ericsson 3 var stämningen också på topp när de nådde den historiska staden. Men trots att det var racets kortaste etapp, som tog dem cirka 37 timmar, var det trötta seglare som klev iland.

– Jag är så trött så jag orkar inte säga något klokt. Ge mig en eller två dagar så kanske jag kan säga något intelligent om den här etappen. Men vi var i alla fall där uppe och slogs i toppen, även om vi inte höll ända in i mål, sade skepparen Magnus Olsson som var 23 minuter efter dagens segrare, Telefonica Black som vann sin första etappseger.

SLUTSTÄLLNING VOLVO OCEAN RACE 2008-2009
1. Ericsson 4, 114,5 poäng
2. Puma, 105,5
3. Telefonica Blue, 98
4. Ericsson 3, 78.5
5. Green Dragon, 67
6. Telefonica Black, 58
7. Delta Lloyd, 41,5

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Fiskeriverket har nu valt ut Sveriges två första Fiskeområden. Vindelälven och Kustlandet är först ut av de totalt tio Fiskeområden som kommer att få tillgång till 55 Mkr av EU:s utvecklingspengar och som Fiskeriverket kommer att utse.

Vindelälvens Fiskeområde följer älven, som sträcker sig cirka 450 km från fjällen ner till mynningen vid Vännäs i Västerbottens län. Kustlandet omfattar kuststräckan och skärgården mellan Bråviken och Mönsterås i Östergötlands och Kalmar län.

Lokal samverkan
I Fiskeområdena har så kallade Fiskeområdesgrupper bildats med representanter från bland annat yrkesfisket, fiskevattenägare, turistföretag och kommuner. En stor vinst med bildandet av Fiskeområden är just att olika aktörer kommer att jobba tillsammans mot gemensamma mål.

– Det här är en möjlighet att stärka samarbetet mellan olika grupper som tillsammans kan driva på den lokala utvecklingen, säger Gun Brantäng, ansvarig handläggare vid Fiskeriverket.

Fiskeområdesgrupperna kommer att välja ut vilka projekt som med hjälp av EU-medel ska genomföras i området – allt i enlighet med de utvecklingsstrategier som de lämnat in till Fiskeriverket och som gäller fram till och med år 2013.

Långsiktigt arbete
Gemensamt för både Kustlandets och Vindelälvens Fiskeområden är att de vill använda EU-pengarna till att utveckla företagandet kring olika typer av fiske. De vill bland annat satsa på produktutveckling och marknadsföring för yrkesfisket, men även förbättra förutsättningarna för en turistnäring kopplad till fritidsfisket.

– De här områdena har valts ut eftersom de har väl genomarbetade strategier som vi bedömer att de kommer att kunna genomföra, säger Gun Brantäng. Det ska bli jättespännande att följa deras arbete.

Fiskeriverkets målsättning är att tio stycken Fiskeområden ska bildas i detta skede och totalt är 55 miljoner kronor inom Europeiska fiskerifonden, EFF, avsatta för att fördelas till Fiskeområdena under de närmaste fem åren.

Länk: www.fiskeriverket.se

Den 17 juni utanför Trondheim fann sig Hurtigrutens skepp MS Finnmarken omgivet av ett stim grindvalar, upp till 100 stycken. Marinbiologer på platsen kallar detta för en sensation och uppger att det är en unik upplevelse.

– Det var en fantastisk upplevelse, en majestätisk syn! säger kapten Jon Olaf Klodiussen. Han stod på bryggan när skeppet seglade genom Trondheimfjorden och besättningen fick syn på valarna. Kaptenen seglade försiktigt in i valstimmet och skeppet befann sig mitt ibland dem i 30 minuter.

– Vi hade över 400 passagerare som hängde över relingen för att se djuren leka runt skeppet. Vädret var fantastiskt, naturen underbar, och vad mer kan man önska än att få se dessa majestätiska djur leka i havet mitt framför ögonen? Våra gäster uppskattade detta något enormt.

Forskningsfartyget Gunnerus fanns också på plats. Marinbiolog Geir Johnsen uppger att detta är hans mest unika upplevelse någonsin.

– Detta är en stor händelse också för oss forskare! Det är en sällsam syn. Valarna simmade tillsammans i familjer och lekte runt fartyget, säger Johnsen.

Det norska polarinstitutet (Norsk polarinstitutt) uppskattar att det finns runt en miljon grindvalar i hela Nordatlanten. Denna art har ett socialt beteende och simmar ofta tillsammans i stora stim. Grindvalen tillhör delfinfamiljen och kan bli upp till 7 meter lång. Honvalarna kan bli 60 år.

Länk: www.hurtigruten.com

Det blir allt vanligare att hjälpsökande inte vet var de befinner sig när de ringer nödnumret 112. Enligt SOS Alarm riskerar problemet att förvärras i sommar då många är på resa och bor tillfälligt i fritidshus, husvagnar och båtar. Men med några enkla åtgärder kan riskerna minskas tipsar SOS Alarm, som sammanställt en enkel ”Checklista för en tryggare sommar”.

– Det har blivit allt vanligare att våra SOS-operatörer tvingas till detektivarbete för att fastställa var hjälpen behövs, förklarar SOS Alarms vd Sven-Runo Bergqvist. Risken är att viktig tid spills i onödan, när man som hjälpsökande kan vidta ganska enkla åtgärder som underlättar för hjälpen att nå fram.

En viktig förklaring till utvecklingen är det nya ”mobila” samhället som helt ändrat förutsättningarna för larmkedjan, konstaterar Sven-Runo Bergqvist. Tidigare kom larmen nästan alltid från fasta telefoner i en bostad eller från en telefonkiosk som var lätt att lokalisera – idag kommer hela 70 procent av larmsamtalen från en mobiltelefon, där inringaren inte sällan är oklar över var han eller hon befinner sig – en helt ny situation!

För att öka förutsättningen för snabb hjälp har SOS Alarm sammanställt en ”Checklista för en tryggare sommar”. Den innehåller några enkla och konkreta tips som är användbara året om, men kanske ännu viktigare när många är på resa och bor tillfälligt i fritidshus, hos vänner, eller i husvagn och båt över sommaren.

– Att t ex ta reda på sommarstugans position är en enkel åtgärd som bara tar några minuter men som är till avsevärd hjälp i en larmsituation, säger Sven-Runo Bergqvist. Varför inte spara informationen i mobiltelefonens telefonbok så finns den nära till hands om olyckan skulle vara framme!

Detta och fler tips för en tryggare sommar finns för utskrift på SOS Alarms hemsida, www.sosalarm.se

Kontakt: Anders Klarström, SOS Alarm 070-598 38 56

SOS ALARMS ”CHECKLISTA” FÖR EN TRYGGARE SOMMAR
– Ta i förväg fram positionen för den plats där ni ska befinna er, detta görs enkelt via karttjänster som t ex hitta.se på webben. Se SOS-symbolen på www.hitta.se/karta. Lagra informationen där du kommer ihåg att du har den, varför inte i mobiltelefonens telefonbok under t ex ”Sommarhuset” eller ”Gunnarsö 09”.

– Skriv ut SOS Alarms ”nödparlör” från www.sosalarm.se. Särskilt viktig för den som ska på europasemester. I parlören finns några vanliga fraser i en nödsituation, översatta till de vanligaste europeiska språken. Vik ihop och spara i passet och/eller bilen.

– Lägg in ICE i mobilen. Lägg in dina närmaste anhöriga i din mobiltelefons adressbok under namnet ICE. Då kan de snabbt kontaktas om du skulle hittas akut skadad eller sjuk och inte kan tala. Läs mer om funktionen på www.sosalarm.se

– Var beredd att stanna kvar. Om olyckan är framme och du hamnar i en nödsituation, ta dig några extra minuter för att säkerställa att information om situationen och hjälpen verkligen når fram. Problem uppstår lätt när den som larmar bara passerar en eventuell olycksplats eller lämnar en nödställd ensam.

– Var beredd att göra en insats. Ett stort antal svenskar kommer att hamna i närheten av en nödsituation i sommar och spela en mycket viktigt roll för utgången av händelsen i väntan på hjälpresurser. Våra SOS-operatörer är utbildade för att ge instruktioner om t ex hjärt-lungräddning eller hur man agerar vid en trafikolycka. Din insats med hjälp av SOS-operatören kan vara avgörande.

Arrangören White & White Event AB anordnar för andra året i rad tävlingen Båtracet, en deltävling i SM för racingsporten Thundercats. Gratisevenemange äger rum vid Kallbadhuset i Visby 9-10 juli. Vattensportarrangemanget riktar sig till alla med intresse för racing, båtar och underhållning. Utöver SM-deltävlingar med bland annat VM-mästaren i farthållning Rolle Sjögren som deltagare så byggs ett festivalområde upp längs med strandpromenaden.

Aktiviteter för alla nöjeslystna, stora som små, anordnas under dagarna och det kommer att bjudas på uppvisning i vattensport. Evenemanget finansieras av sponsorer och har därför möjlighet att erbjuda fri entré.

Båtracet arrangerades för första gången år 2008 på västkusten och initiativet till tävlingen kommer från Annika Jönsson Eckersten, VD för White & White Event AB. I år styr Båtracet kursen mot Visby och avsikten är att bli ett årligt återkommande event. Båtracet har som målsättning att under de två dygn som evenemanget pågår locka en så bred publik som möjligt till festivalområdet vid Wisby Strand.

Startskottet för Båtracet i Visby går torsdag den 9 juli klockan 10.00 då området öppnas för aktiviteter. Under dagen testkör åkarna banan och försäljning av mat och dryck kommer att erbjudas.

Fredag den 10 juli är den stora tävlingsdagen, racingheaten pågår hela dagen och avslutas med en prisutdelning under eftermiddagen. Kvällen den 10 juli hålls en avslutningsfest för Båtracet på Wisby Strand.

Länk: www.batracet.se

Det är fritt fram att köra vattenskoter tills vidare. Kustbevakningen lägger ner sina kontroller av skoterförare tills EG-domstolen blir färdig med sitt domslut i frågan. Egentligen får vattenskoter bara köras i “allmänna farleder” även nu och framför allt gäller vanliga sjöregler även för dessa farkoster.

Trots att ingenting har förändrats i sak blev det full rulle i debatten om vattenskotrarna för ett par veckor sedan efter en intervju med en person på Miljödepartementet för snart en månad sedan. personan ifråga tolkade ett uttalande från EG-domstolen på ett vist sätt, men i verkligheten hade ingenting hänt.

De som framför allt ägnat sig åt att kontrollera vattenskotrar – det vill säga Kustbevakningen – uttalade sig därefter om att nu kunde kontrollen öka. En lite rolig detalj i ämnet är att just Kustbevakningen, liksom även Sjöräddningssällskapet (SSRS), har ett stort antal vattenskotrar i sin flotta för att de är bra redskap/båtar för många olika uppgifter.

Vattenskoterförordningen gäller dock fortfarande och enligt denna ska förare av skotrar köra i “allmänna farleder” och följa samma regler som övriga båtförare. Något som ytterligare undertsycker att att vattenskotrar är båtar och därmed knappast bör förbjudas om inte andra båtar också gör det.

Tidningen Båtliv och Svenska Båtunionen (SBU) med sina drygt 160 000 medlemmar har under flera år hävdat att det är föraren av vattenskotrarna som bör får utbildning och som myndigheterna bör inrikta sig på, inte själva vattenskotrarna.

Juridikprofessorn Hugo Tiberg har skrivit en längre kommentar som närmare belyser frågan ur ett juridiskt perspektiv.

Länk: https://www.batliv.se/article.asp?newsid=1517

Bilden på den patrullerande KBV-vattenskotern är tagen i Smögens hamn veckan efter midsommar i år.

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Sazzily 01:24:37 2009-07-08

Men kolla på http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/amnen/Naturvard/friluftsliv/vattenskoter.htm länkarna till höger, med vilka områden länsstyrelsen har beslutat att det är tillåtet att köra på.

—————————
Jämför med förordningen:
3 § Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för

1. vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,

2. vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och

3. annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.
—————————

VAR kan man överklaga länsstyrelsens beslut angående dessa områden? Vilken förening/instans/jurist i Sverige bryr sig om detta? Det är ju glasklart att i alla fall länsstyrelsen i Gävleborg totalt är ute och cyklar med sina områden. De (länsstyrelsen) har ju lagt minst ett av områdena så långt ut till havs att man måste forsla dit skotern med båt, ankra båten och sedan åka skoter…

anonym 17:16:01 2009-11-23

De där med att förarna skulle ha utbildning låter bra.
Men de där me buller å sånt håller jag inte med om,dom nya vatten skotrarna ÄR FYRTAKTARE OCH GÅR TYST! man kunde ju sätta en regel så som att trimmade skotrar bara får köra på banor/anvisade områden,och original skotrar/inte trimmade får köra.
man kan ju jämföra de me en snabbgående båt.
vatten skotrarna har framtid för sig!
men ja som har sommar ställe hur ska ja då ta mig dit me min skoter farleden går förbi 2000 meter utan för mig och man får bara köra nåra hundra meter utan för farleden. det är världelöst rent ut sagt!
vatten skotrar na blir renare och renare så de är inte värre en med en motor båt.
tack för mig hoppas ni tänker på de ni har läst nu, och gör nåttt av de om de är ni som läser det: 🙂

När Sandhamn Race Week fortsatte med KSSS-regattan på fredagen rådde perfekta seglingsförhållanden. I strålande väder med en relativt stabil vind kring 5 m/sek startade drygt 100-talet båtar på tre olika banor utanför Sandhamn.

– En fantastisk början på ett strålande event! Seglarfesten har fortsatt med KSSS-regattan efter starten i Volvo Ocean Race, där de främsta internationella seglarna inspirerat, konstaterade Jacob Wallenberg, ordförande i KSSS.

KSSS-regattan fortsätter under lördagen och söndagen. Därefter blir det samling inför Eurocard Gotland Runt, som startar på onsdagen med närmare 300 båtar anmälda.
Vid dagens seglingar var det offshore-segling längst ut från land för de större båtarna i klasserna ORC Int, LYS och IRC. Vid Revengegrundet bankappseglade J80 och F18. Vid Svängen var det bankappsegling för klasserna CB66, Drake, Smaragd och Int 5 m.

Resultat efter första dagens seglingar:
CB66
1. Julia Wennerdahl, Froggy
2. Christer Fait-Ell, Drive Management
3. Thomas Skålén, Åmål
Smaragd:
1. Johan Fellbom, Maskors
2. Johan Carstam, Dusk to Dawn
3. Johan Bursell, Emmi
Int. 5m
1. Jonas Wahlström, Saga
2. Jan Gustvsson, Tyra
3. Gunnar Lindberg, Ingunn III
Drake
1. Gutta Johansson, LEA
2. Stefan Winberg, Linea
3. Jacob Wallenberg, Ming
F18
1. Johan Gnospelius
2. FredriknKarlsson
3. Pontus Johansson; Team Hobie
J80
1. Ingemar Sundstedt, Rocad Racing
2. Tomas Movin, Lilla Blås
3. Viking Kjellström, Väderlek

ORC INT:
1. Ralf Aspholm, Datacom
2. Ingvar Hertzman, Du Solei II
3. Ola Sundell, Replay
SweLYS/SRS
1. Fredrik Odhe, Panache
2. Thyco Tullberg, Livslust
3. Stefan Berg, Farvel
IRC Endorced
1. Team Magic, Magic
2. Team Carenfelt, Air IV
3. Ole Birger Giaerver, Asiss

Länk: www.ksss.se

Varselförhandlingarna mellan företaget och facken på Volvo Penta är nu avslutade. Resultat av förhandlingarna blev att totalt 70 anställda i Sverige lämnar Volvo Penta – 44 personer i fabriken i Vara och 26 personer i Göteborg.

Det ursprungliga varslet omfattade totalt 108 personer, men genom ökade konsultneddragningar och naturlig avgång har antalet uppsägningar kunnat reduceras.

50 av de anställda som nu lämnar företaget är arbetare och 20 är tjänstemän. Utöver dessa så avslutas
45 konsultuppdrag i Göteborg och en stor del av dessa arbetsuppgifter övertas av fast anställd personal.

Med de varsel och personalminskningar som genomförts på global nivå inom Volvo Penta under det senaste året så minskar det totala antalet resurser – dvs fast och tillfälligt anställda samt konsulter – från cirka 1.900 personer till totalt cirka 1.300 personer.

Länk: www.volvopenta.se

I dag, den 25 juni, undertecknade Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och chefen för Baltic Workboats i Estland, Margus Vanaselja, ett avtal om produktion av nya övervakningsfartyg till Kustbevakningen Det blir det estniska varvet Baltic Workboats (BWB) som kommer att bygga fem nya övervakningsfartyg i KBV 312-serien till Kustbevakningen.

De nya fartygen ska ersätta älde fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Leverans av det första fartyget sker hösten 2011.

Varvet BWB ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

KBV 312 kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. KBV 312-seriens fartyg blir 23,6 meter långa, 5,68 meter breda och får en topphastighet på 30 knop. Produktionskostnaden för de fem fartygen uppgår till sammanlagt 150 miljoner kronor.

Länk: www.kustbevakningen.se

Idag torsdagen 25 juni gick starten för leg 10 i Volvo Ocean Race från Stockholm till St Petersburg, som är slutmålet för hela det här racet. Efter 50 av totalt 400 Nm seglade leder PUMA knappt, men det är riktigt jämnt. hela fältet är samlat inom 1 Nm.

Volvo Ocean Race 2008-09 är den tionde upplagan av detta oecaneras maraton. Efter starten i spanska Alicante 4 oktober 2008 har båtarna besökt hamnar över hela världen. För första gången har de angjort Indien och Kina.

Även den sista hamnen blir en premiär eftersom Volvo Ocean Race aldrig varit i Ryssland tidigare. Efter målgången har båtarna seglat cirka 37 000 Nm vardera och besökt elva hamnar jorden runt.

Starten för den avslutande etappen gick idag kl. 14.00 utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Följ upplösningen på tävlingens hemsida.

Länk: www.volvooceanrace.org

Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 110.5 points 2. PUMA (Ken Read/USA): 98.5 points 3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 92.0 points 4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 73.5 points 5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 64.0 points 6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 50.0 7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 39.5 points 8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Bakom sommarens giftiga algblomningar döljer sig en kamp på liv och död. I en studie publicerad i ansedda tidskriften PNAS avslöjar forskare vid Göteborgs universitet att algblomningen skapas av att aggressiva alger dödar och skadar sina konkurrenter, för att kunna suga i sig deras näring. – Algernas beteende kan liknas med det man finner hos blodsugande insekter, säger forskaren Per Jonsson vid Institutionen för marin ekologi.

Giftiga algblomningar i hav och sjöar är en välkänd hälsorisk och en sommarplåga som medför stora kostnader för vattenrening, vattenbruk och turism. Fortfarande vet forskarna inte varför algblomningarna uppstår, och vad som får vissa arter av mikroalger att föröka sig och bilda täta blomningar. I en studie som publiceras i vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), presenterar forskare inom forskningsplattformen MARICE (marine chemical ecology) vid Göteborgs universitet en ny tänkbar förklaring till algblomningarnas uppkomst.

Den gällande teorin säger att algerna framställer giftet dels för att hämma konkurrerande arters tillväxt, dels för att skydda sig mot rovdjur. Men ur ett evolutionärt perspektiv är en sådan strategi knappast lönsam, visar studien. Havets turbulenta ytvatten gör att den enskilda algarten helt enkelt har svårt att få ensamrätt på effekten av ett konkurrenshämmande gift – alltså måste giftbildningen ha fler och andra orsaker.

Marinekologen Per Jonsson och hans kollegor visar att de konkurrenshämmande effekter som tidigare forskning funnit i själva verket bara är en sidoeffekt av ett betydligt mer aggressivt beteende, där giftiga alger skadar eller dödar konkurrerande alger för att komma åt näringen i deras celler.
–Man kan likna födoupptaget med det man finner hos blodsugande insekter, som till exempel myggor. Vår studie visar att denna stöld av näringsämnen kan vara en viktig mekanism vid uppkomst av giftiga planktonblomningar, säger Per Jonsson:
–Upptäckten kommer leda till vidare experimentella studier, som på sikt förhoppningsvis kan bidra till att lösa gåtan om algblomningarnas uppkomst.

Artikeln Formation of harmful algal blooms cannot be explained by allelopathic interactions publicerades i PNAS den 16 juni och är skriven av Per Jonsson, Henrik Pavia och Gunilla Toth, samtliga forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Bildtext: En ljusmikroskopisk bild av mikroalgen Chrysochromulina palpebralis. FOTO: Sergio Seoane.

Fakta:
MARICE är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram inom området marin kemisk ekologi. I programmet deltar forskare från institutionerna för marin ekologi, växt- och miljövetenskaper, cell- och molekylärbiologi och kemi. Läs mer om MARICE: http://www.marice.science.gu.se/english/

Havskatt (Anarhichas lupus på latin) är en tuffing i havet vid den svenska västkusten. Ända sedan 1992 har det svenska sportfiskerekordet på exakt 10 kilo ansetts som mycket svårslaget. Men nu har det hänt och det rejält. Peter Gimdal från Stenkullen utanför Göteborg har slagit till med en fantastisk fisk på hela 11,449 kg, 107 cm lång.

Den rekordstora havskatten fångades på spö med pilk och mussla som bete vid målinriktat fiske i vattnen sydväst om Måseskär i Bohuslän. Peter Gimdal fiskade från sin egen båt Diablo. Efter en dramatisk landning av fisken styrde man båten direkt till hamn för att kunna väga in rekordfångsten på en kontrollerad butiksvåg. Vägningen skedde inför vittnen och när allt kontrollerats så kunde fisken godkännas som nytt svenskt sportfiskerekord av Sportfiskarna.

Det gamla havskattrekordet ansågs av många som ett av de mest svårslagna svenska rekorden.
– Det är nog faktiskt lättare att vinna på lotto, än att hitta en sådan fisk och fånga den, kommenterar fångstmannen Peter Gimdal själv.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade! Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se.

Fakta om havskatt (Anarhichas lupus)
I svenska vatten återfinns havskatten längs västkusten. Denna spektakulära art har ett säreget utseende och mycket kraftiga käkar som krossar dina fingrar om du är oförsiktig! Havskatten knäcker med käkarna sönder sin föda som består av tjockskalliga bottendjur som till exempel krabbor, musslor och sjöstjärnor.

Kommentarer

Jonas 12:07:57 2010-08-17

Hej Ville bara säga att detta är ett Fuskrekord!!Peter fiskade denna fina havskatttpå Gulerev med torskpilk och inte med mussla. vägningen som vi gjorde i båten visade på strax över 9 kilo (presisionsvåg). Han fyllde vatten i fisken före mätningen på ICA:s godkännda våg i Lerum.
Detta grundat på att han hade täppt till ändtarmen med sitt finger när han stoppade fisken i påsen. När vägningen pågick var det vatten i påsen som inte var där innan. När vägningen var färdig hällde han ut vattnet ur påsen… Detta rekord måste annuleras!! Riktig Fuskare!!!

Storfiskaren 20:06:40 2013-07-04

Någon som är förvånad?

Skärgårdsstiftelsen har under en tid arbetat med att öka medvetenheten hos allmänheten om miljövänligare havstulpanbekämning med hjälp av båtbottentvättar. För att öka mängden båtbottentvättar inledde Skärgårdsstiftelsen förra året ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Samarbetet har lett till många nya kontrollplatser och därmed större precision i informationen. Nytt för i år är att man kan få information om när plågoandarna sätter sig fast via sms.

Havstulpaner på båtskrovet är ett gissel för både båtägare och miljö. Valet har tidigare stått mellan att använda sig av giftig bottenfärg eller få skrovet överväxt med havstulpaner, med ökade bränslekostnader och långsammare båt till följd.

Havstulpanen är ett litet kräftdjur som börjar sitt liv som frisimmande larv. När den blir äldre slår den sig ned på en lämplig yta och bygger sig ett skyddande skal av kalk. Det är i detta skede den blir till ett problem för båtägarna Om havstulpanen tas bort i ett tidigt skede, när den precis slagit sig ner, är skalet tunt och lätt att få bort. När den sitter för länge hinner den bygga så starkt skal att den inte går bort med tvätt utan måste skrapas bort, vilket kan vara väldigt mödosamt.

Allt större intresse bland båtägare
I Östersjön går havstulpanerna från larvstadie till vuxenstadie under cirka en till två veckor per år och med hjälp av undersökningsstationer går det att se när det är dags att tvätta båten för bästa resultat. Det finns idag två olika slags båttvättar, borsttvätt då borstas båtbotten ren från havstulpaner och högtryckstvätt då lyfts båten upp och spolas ren från all påväxt. Annars kan man tvätta båten för hand. Och intresset bland båtägare har ökat starkt.

— Det är mycket glädjande, ju fler som använder sig av bottentvättmetoden i stället för giftiga bottenfärger desto bättre för miljön, säger Jessica Ångström på Håll Sverige Rent.

www.giftfrimiljo.nu kan du skriva in ditt mobilnummer för att få information via sms, här finns även en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

För mer information eller för att anmäla dig som frivillig till kontrollarbetet, kontakta Anna Ehn på Skärgårdsstiftelsen, anna.ehn@skargardsstiftelsen.se eller 076-7793785

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 23 000 vänner.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Eva Sabelström 09:56:45 2012-02-26

Hej! Vi sänkte ner en plastad plåt bredvid vår båt. På den fastnade inte någon havstulpan, men ett flertal tulpaner fastnade på det målade båtskrovet. Frågan är varför??
Vänligen
eva.sabelstrom@ownit.nu

John Andersson 06:44:44 2013-04-29

Strålande idé att skicka SMS om havstulpaner, men tydligen är länken fel.
Kan någon hjälpa mig rätt?
Med vänliga hälsningar
John Andersson
John.Lyckeby@gmail.com
Medlem i Karlskrona Segelsällskap

I morgon torsdag 25 juni är det dags för starten av den sista delsträckan i Volvo Ocean Race. Starten går utanför Stockholm och målgången sker i St Petersburg. Själva starten för den 400 Nm långa seglingen går kl. 14.00 lokal tid utanför Sandhamn. På bilden här intill syns startområdet.

Här är besättningslistorna för Leg Ten: Stockholm – St Petersburg

Posted: 23 Jun 2009 05:33 AM PDT
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No changes

ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No changes

ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johanson/FIN – helmsman/trimmer
5. Eivind Melleby/NOR – helmsman
6. Richard Mason/NZL – watch captain
7. Martin Strömberg/SWE – trimmer
8. Jens Dolmer/DEN – pitman
9. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
10. Martin Krite/SWE – bowman
11. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
No changes

GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Jean-Luc Nelias/FRA – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Justin Slattery/IRL – bowman
10. Freddy Shanks/GBR – bowman
11. James Carroll/IRL – trimmer
On:
Jean-Luc Nelias/FRA – navigator
Off:
Ian Moore/GBR – navigator

PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Erle Williams/NZL – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
8. Jerry Kirby/USA – bowman
9. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
10. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
11. Craig Satterthwaite NZL – trimmer/driver
On: Jerry Kirby/USA – bowman
Off: Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer

TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Simon Fisher/GBR – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
No changes

TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No changes

I år är det 15 år sedan den första Match Cup-seglingen hölls på Marstrand och evenemanget har sedan utvecklats till Sveriges i särklass största årliga seglingsfest. För att lyfta fram den anrika traditionen och historien öppnar nu Match Cup Sweden en Hall of Fame där stjärnfotografen Dan Ljungsvik visar upp vinnarna och några av de starkaste seglingshändelserna genom åren.

Dan Ljungsvik är en av seglingsvärldens mest respekterade fotografer och har följt Match Cup Sweden sedan starten 1994. Tack vare Dans känsla för ögonblicksbilder har evenemanget fått bred spridning och motiven från Marstrand syns idag över hela världen. Han har nu, tillsammans med Brandspot och GKSS, skapat en Hall of Fame i Södra Strandverket på Marstrand. Besökarna får i fantastiska bilder uppleva Match Cup Swedens höjdpunkter genom åren.

– Det har varit en ära att tillsammans med Dan Ljungsvik skapa Match Cup Swedens eget Hall of Fame. Det är mycket som har hänt sedan 1994 och det vill vi gärna dela med oss av till de över 100 000 besökare som kommer till Marstrand varje sommar, berättar Martin Sohtell, Brandspot, som skrivit utställningens texter.

Utöver tävlingarnas årliga höjdpunkter kommer utställningen att visa upp personporträtt av seglare som gjort ett starkt intryck på och tillfört något extra för Match Cup Sweden. Dessa kommer att väljas in och presenteras vid en särskild ceremoni under tävlingsveckan.

På plats kommer även Match Cup Swedens retroinspirerade posters att ställas ut och säljas. Grundtanken med affischerna, som visar upp tre olika matchracing-dueller, var att skapa något som man vill ha i sitt hem istället för vanlig traditionell reklam. För den som är intresserad av en mer exklusiv variant kommer Childhoods Match Cup Sweden-motiv att finnas upptryckt på canvas och blir signerad av seglarna och prinsessan Madeleine.

Länk: www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Sectra har fått i uppdrag av FMV, Försvarets Materielverk, att vidareutveckla Tiger XS som används av svenska försvaret för krypterad telefoni. Den lösning som tas fram i samarbete med FMV ger fredsbevarande insatsstyrkor möjlighet att kommunicera säkert direkt mellan högkvarter och trupper i fält. Ordervärdet uppgår till 13 Mkr.

Sveriges försvarsinriktning med internationella fredsbevarande styrkor ställer krav på flexibilitet och förmåga att överföra information mellan användare med olika typer av kommunikationsutrustning. Svenskledda insatsstyrkor, exempelvis Nordic Battlegroup, använder Tiger XS för säker IP-telefoni i ledningsbefattningar och Sectras krypto för fältradio av militära trupper. Det uppdrag som Sectra fått av svenska försvaret avser integration mellan dessa olika kryptosystem.

– Det är viktigt för oss att förenkla vardagen för användare av våra kryptoprodukter. Den lösning vi nu tar fram ger personal både i fält och i ledningsbefattningar möjlighet att kommunicera säkert med varandra och bidrar till effektivare kommunikation för insatsstyrkorna, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Sectra Tiger för krypterad telefoni
Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem. Tiger är certifierad av EU, NATO och flera nationella säkerhetsmyndigheter vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni.

Sectra krypto för säker fältradio
Sectras talkrypto för fältradio skyddar radiokommunikation mellan fordon och trupper ute i fält från avlyssning. Fältradio används av trupper för radiokommunikation och är antingen bärbara eller installerade i fordon och containrar för ledning.

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Länk: www.sectra.se