nyhetstest

Nu i helgen den 25/7 och 26/7 körde Carl-Hampus Lundberg den andra och tredje SM deltävlingen i racerbåtsklassen T400. Efter en oturlig säsongstart på Grisslinge havsbad gick det lite bättre nu i helgen. Båten fungerade precis som den skulle och de nya uppdateringarna för ökad driftsäkerhet gjorde sitt.

På lördagens tävling passade Carl- Hampus på att prova lite nya saker inför EM i Karlsborg den 22 augusti. Tyvärr fungerade dessa saker inte lika bra på tävlingsbanan som de gjorde hemma. Därför slutade hamnade Carl-Hampus efter lördagens fyra heat på en total fjärdeplats. Detta gav Carl-Hampus 13 viktiga poäng i SM-tabellen.

Söndagen var en ny dag och en ny tävling med fyra heat. Nu gick det bättre för Carl-Hampus och i de båda två första heaten slutade han på tredjeplaceringen. I det tredje heatet halkade han efter lite i starten och var inte bättre än sexa ut ur den första kurvan men lyckades under heatet att köra upp sig till en fjärdeplats. I det sista heatet gjorde Carl-Hampus en kanonstart och var först ut ur första svängen. Johan Björk som jagade bakom lyckades aldrig köra om trots att hans båt går lite fortare än vad Carl-Hampus båt gör.

Carl-Hampus är nöjd med helgen, speciellt med säsongens första heatseger.

– Det var skönt att bevisa att jag kan köra ifrån Björk och få ett bevis på att min båt är en vinnarbåt. Säger Carl-Hampus.

Nu är det knappt en månad kvar till EM för T400 i Karlsborg. Till dess ska Carl-Hampus jobba med att få ännu bättre snurr på grejerna. Det blir kul att se hur hans ekipage står sig mot det internationella motståndet.

Domen i vattenskotermålet som meddelades vid Luleå tingsrätt under måndagen vinner laga kraft om tre veckor, om domen inte överklagas. Fram tills dess kommer Kustbevakningen att utvärdera domen och föra en dialog med åklagaren. Därefter fattar Kustbevakningen beslut om en eventuell ändring i sina rutiner när det gäller övervakning av vattenskoterkörning.

– Vi kommer att fortsätta att ingripa mot vårdslös körning, hastighetsöverträdelser och onykterhet på sjön vid körning med vattenskotrar och med andra båtar, enligt bestämmelserna i sjölagen. Först när vi har utvärderat domen och den vunnit laga kraft vet vi om vi ska ingripa mot förare som kör vattenskotrar på otillåtna platser, säger Kristina Falk Strand, chef för sjöövervakningsavdelningen vid Kustbevakningen.

Vattenskotrar är bara tillåtna i farleder och på särskilda platser som har pekats ut av ansvarig länsstyrelse. I väntan på en prejudicerande dom har Kustbevakningen avstått från att ingripa mot vattenskoteråkning på otillåtna platser.

Domen i Luleå tingsrätt bygger på en händelse från 2004 då två män körde skoter på en otillåten plats. Tingsrätten friade männen och slog fast att länsstyrelsen inte på ett tillfredsställande sätt anslagit vilka platser det är tillåtet att köra vattenskoter.

Enligt Hugo Tiberg, professor i juridik, saknar domen från Luelå tingsrätt prejudicerande effekt.

Den regerande Europamästaren i havskappsegling, Ralf Aspholm, kommer till Ystads EM-tävling 3-8 augusti med bra flyt i sin 40-fotsbåt DataCom. – Segern i Eurocard Gotland Runt i början av juli visade att vi har lyckats med förberedelserna i år. Vi är redo att försvara EM-titeln, säger Ralf Aspholm.

Det är första gången Ystad SS arrangerar ett SM och ett EM i havskappsegling, men för Ralf Aspholm är havsvattnen runt Skåne inget bekymmer. 2004 gick Nordeuropeiska mästerskapen på Bornholm där DataCom vann och för två år sedan gick VM i Neustadt, Tyskland där Aspholm och hans besättning på Sinergia 40:an blev tvåa. Han följde upp det med att ta hem både SM och EM i havskappsegling i Marstrand 2008.

Framgångarna har fortsatt i år. För en månad sedan seglade DataCom-besättningen hem den prestigefyllda totalsegern i Eurocard Gotland Runt och var dessutom första båt i klassen över mållinjen.

– Vi är ett väl sammansvetsat gäng som känner varandra och båten väl, men vi har också gjort en del förändringar med trimpunkterna för förseglet på båten som gett ännu bättre fart och höjd på kryssbogarna. Det fungerade bra runt Gotland så nu behöver vi inte göra fler förändringar, vi seglar för att ta hem en ny EM-titel i Ystad, berättar Ralf Aspholm.

En förändring i niomannabesättningen från i fjol är stjärnnavigatören från det spanska Volvo Ocean Race-teamet Telefonica, Eduardo Valderas, som går in som navigatör på DataCom. Eduardo bor i Sverige sedan många år och har varit landbaserad navigatör och elektronikspecialist för det spanska teamet .

– Eduardo tillför en enormt värdefull kunskap och erfarenhet till teamet och vi är glada att ha honom ombord, menar skepparen Ralf Aspholm som också har en annan Volvo Ocean Race-seglare som taktiker ombord, Matthew Humphries.

Den regerande Europamästaren och svenska mästaren Ralf Aspholm och 40-fotsracern DataCom har siktet inställt på att ta hem en ny EM-titel i havskappsegling. Tävlingarna i Ystad seglas med två havskappseglingar, en kort och en lång, och sju bankappseglingar. Ett 25-tal svenska och internationella båtar konkurrerar om mästerskapet.

– Våra största konkurrenter är Ingvar Hertzman på IMX 40:an DuSoleil, finska Grand Soleil 42:an Lexus (som tidigare hette Alfa Romeo) och tyska Beluga, en Rodman 42 som seglas av Kristian Plump, tror Ralf Aspholm.

När den sista etappen av The Tall Ships´ Races 2009 startade var Tre Kronor af Stockholm första båt över startlinjen, tätt följd av ryska Mir och norska Christian Radich. Flottan på närmare ett hundra fartyg och segelbåtar kommer under tisdagen och onsdagen att runda Gotland för att i slutet av veckan gå i mål i Klaipeda i Litauen.

Ombord på Tre Kronor af Stockholm seglar ungdomar från länderna kring Östersjön. Seglingen är en del i Briggen Tre Kronor arbete som en ambassadör för Östersjöregionen och genomförs i samarbete med Baltic university Programe. Målet är att skapa ett nätverk av ungdomar från regionen där viktiga frågor som rör Östersjöns framtid kan diskuteras.

Briggen Tre Kronor – En ambassadör för östersjöregionen
Briggen Tre Kronor seglar för Östersjön vilket innebär att vi arbetar tillsammas med ungdomar, myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer för att Östersjön ska bli friskare och att länderna runt Östersjön ska växa tillsammans.

Länk: www.briggentrekronor.se

Nexus Marine AB har tagit fram ett helt nytt repeaterinstrument flr kappseglare och semesterseglare. Det heter XL20 och är försett med stora, rejäla siffror. NXR XL20 passar in i Nexus övriga NXR instrumentserie.

XL20 är specialkonstruerat för att fungera som en del av NXR-serien och kompletterar systemet för båtar från 35 fot och uppåt. Med XL20 ombord täcker NXR hela behovet av instrument.

NXR har designats för att fungera som “centralt nervsystem” i högpresnatdabåtar och representerar, enligt Nexus själva, det allra bästa inom sitt område. Instrumentet har 45 mm höga siffror, större än hos många konkurrenter. De har hög kontrast och är väldigt lättlästa under alla förhållanden. XL20 finns med valbar röd eller grön bakgrund och är helt programmerbar till navigationssystemets arbetsstation.

Tekniska specifikationer:
Spänning: 10-16V
Strömförbrukning: 8 mA
Dimensioner: 155×133 mm
Vikt: 396 g
Frekvens: 8 Hz

Pris cirka 990 Euro.

Länk: www.nexusmarine.se

Italienska Pershing kommer med en helt ny 108 fots modell försedd med Arnesondrev. För designen svarar Fulvio De Simoni som även har haft Tilli Antonelli, styrelseordförande och grundare av varvet, till sin hjälp för att utveckla helt nya idéer. Pershings tekniker har bland annat jobbat vidare tillsammans med moderbolaget Ferretti S.p.A.’s AYT (Advanced Yacht Technology) för att integrera ytterligare integrera rutornas konstruktion i båtens hela linjeföring.

I standardversionen är Pershing 108 försedd med tre stycken 1815 kW MTU dieselmotorer. De är utrustade med tre Arneson ytskärande propellrar, vilket ger en toppfart på hela 41 knop. Motorerna är centralt placerade i båten för att få maximalt effektiv förbränning och luftförsörjning.

Arnesondrev är spektakulära med sin höga vattenstråle efter båten. De ger också goda prestanda. Båten kan till exempel köra 1 070 Nm vid farten 11 knop. Normal marschfart är annars cirka 23 knop med två motorer.

Utrymmena är rejält tilltagna, vilket de bör vara i en 108-fotare. Den stora cockpiten har plats för tio personer och en täckt avdelning som även kan öppnas upp vid behov.

Interiören är byggd i träslaget “Canaletto valnöt”. Det finns flera olika inredningsalternativ med upp till fem separata kabiner plus utrymme för besättning. Det finns också möjlighet att ta med en 5 m lång jolle på aktern.

Länk: www.pershing-yacht.com

Luleå tingsrätt frikände idag de båda vattenskoterförare som har stått åtalade för att de har kört vattenskoter. Tingsrätten frikände båda de åtalade och tillerkänner dem ersättning av allmänna medel för advokatkostnader med totalt närmare 200 000 kr. Därmed är det tills vidare fritt fram att köra vattenskoter utan risk för att bli rapporterad.

Kustbevakningen (Kbv), som är den myndighet som mest energiskt har tagit på sig att rapportera vattenskoterförare, bör därmed troligen fortsätta på den inslagna linjen att inte rapportera skoterförare.

Svenska Båtunionen med sina 160 000 båtägande medlemmar har hela tiden haft inställningen att det handlar om att utbilda och informera förarna av vattenskotrar i stället för att förbjuda en speciell typ av båt. Dessutom har EU tidigare hävdat att en vattenskoter är en båt och att förbjuda olika typer av båtar är orealistiskt med alla de gränsdragningsproblem detta skulle medföra.

I Norge pågår för tillfället en debatt om att slopa det totalförbud mot vattenskotrar som råder där sedan flera år.

Kommentarer

Herr H 15:09:31 2009-07-27

De blev frikända för att inte länsstyrelsen hade utfärdat några föreskrifter om var det var tillåtet att köra vattenskoter vid tidpunkten då de blev rapporterade. Att då påstå att den domen är lika med att det är "OK att köra vattenskoter" överallt var nog det mest oseriösa och naiva jag hört på länge.

Fredrik 15:55:23 2009-07-27

Med lite tur så blir det fortsatt fri åkning men jag som skoterägare hoppas på att folk kan börja köra ansvarsfullt använder själv min skoter som transportmedel då den är snabb bränslesnål o tyst vilket är en klar fördel om man vill göra dagsutflykter i skärgården

Gurra Aktersnurra 16:02:06 2009-07-27

Var det någon som trodde något annat än friande dom? Till Herr H. här ovan, det är OK att köra där man får köra "båt". vilket är positivt. Precis som båtunionen menar skall vi istället utbilda och informera båt/vattenskoterförare om våra farvatten och körsätt.

Länstyrelsen får nog se över vattenskoterförordningen en vända till. den är helt uppåt väggarna galen. båt som båt.
inför hellre förarbeviskrav och lägg övriga pengar på att beivra den sjölag som redan finns för båt!

Bengt 16:09:42 2009-07-27

Gurra, du har helt rätt. Information och utbildning är förhoppningsvis lösningen.

Idag invigs Lysekil Women’s Match, som i år är värd för VM i matchracing för damer. VM hölls för första gången 1999 i Italien och har varit en årlig händelse sedan dess. I år är tävlingen av ännu högre intresse, eftersom det är första VM i en fyra års satsning som kulminerar med OS I London 2012, där damernas matchracing är en ny gren på det olympiska programmet. (Bilden är från tävlingarna i Lysekil 2008.)

Tre svenskor deltar i VM i Lysekil med hårt motstånd från Frankrike, USA, Storbritannien, Australien, Danmark och Tyskland.

Linda Rahm från Göteborg har visat sig nästan oslagbar under tidigare världscuptävlingar i Lysekil med två segrar på raken 2007 och 2008. Här gäller det för Linda att försvara sin imponerande insats och slåss för världsmästartiteln. 2006 nådde hon pallplats i VM i matchracing med en hedervärd bronsmedalj. 2007 blev hon svensk mästare och utsågs till årets seglare i Sverige. Under 2008 gick matchracingkarriären fortsatt spikrakt uppåt och hon har varit rankad tvåa i världen ända fram till juli i år då hon klev ner två steg.

– Konkurrensen är knivskarp. Det är sex sju lag som har chans till guldmedalj och därför gäller det att hålla ihop det både mentalt och fysiskt hela vägen, säger Linda Rahm som satsar stenhårt på världsmästartiteln.

Lerumtjejen Anna Kjellberg har gått från att vara fördäckare i en matchracingbesättning till att nu vara en framgångsrik skeppare. VM i Lysekil och OS 2012 är hennes stora mål. I fjol fick Anna och hennes besättning ett wild card till Lysekil Women’s Match och förra året blev också teamets stora genombrott internationellt. För ett år sedan var hon rankad 23 i världen och har sedan dess klättrat till en imponerande 10:e plats på rankinglistan. Tidigare i juli i år tog Anna sig till final mot australiskan Katie Spithill (som vann) i den prestigefyllda tävlingen Match Cup Sweden på Marstrand.

Stockholmsbaserade Marie Björling är en av världens mest framgångsrika matchracingseglare. I över tre år var hon rankad etta i världen. Hon har fyra VM-silver och ett VM-brons i medaljsamlingen. Dessutom segrade Marie och hennes team i Lysekil Women’s Match 2004. Efter ett två år långt uppehåll tävlade Marie och hennes erfarna besättning i kvalet om den 12:e och sista platsen till VM. Hon knep den och insåg att det erfarna teamet fortfarande kan mäta sig med de allra bästa.

Svenskorna kommer att möta tufft motstånd av bland annat fransyskan Claire Leroy, som är den regerande världsmästarinnan och de sista fyra årens orubbliga världsetta på internationella seglarförbundet ISAF’s världsrankinglista. Hon kommer att försvara världsmästartiteln för andra året i rad.

Storbritanniens Lucy MacGregor, rankad trea i världen, är helt klart årets nykomling i dammatchracing och en uppstickare att räkna med. I fjol var hon rankad 22 i världen i damernas matchracing och nu är hon rankad trea, vilket säger en hel del om brittiskans imponerande prestationer. Lucy satsar stenhårt på OS 2012 i London, där hon kommer att vara den stora hemmafavoriten.

Australiskan Katie Spithill vann det prestigefyllda Match Cup Sweden på Marstrand för ett par veckor sedan och blev därmed rankad världstvåa. Hon behärskar den danska VM-båten DS 37 väl och är på hugget att göra om sin bragd från Marstrand i Lysekil.

VM invigs måndagen den 27 juli. Tävlingarna börjar tisdagen den 28 juli. Världsmästarinnan koras lördagen den 1 augusti. Banan läggs i Kyrkeviksbukten vid Släggös klippor mitt i Lysekil, som också utgör naturliga läktare för de många åskådarna. Lysekil Women’s Match äger rum för femte gången i år i Lysekil och har blivit en stor publikmässig framgång.

12 skeppare till VM (med dagens världsrankingordning i parentes):
Claire Leroy (1) FRA
Katie Spithill (2) AUS
Lucy MacGregor (3) GBR
Linda Rahm (4) SWE
Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN
Silke Hahlbrock (6) GER
Sally Barkow (7) USA
Nicole Souter (8) AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Camilla Ulrikkeholm (13) DEN
Christelle Philippe (19) FRA
Marie Björling (wild card) SWE

ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.

Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.

Radiofrekvens Mix Megapol 94,6 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

På måndag 27 juli invigs Lysekil Women’s Match och på tisdagen börjar VM-tävlingarna i matchracingsegling med tolv topprankade besättningar på plats i Lysekil. Linda Rahm har två raka segrar bakom sig och är en storfavorit inför tävlingarna. Stena Bulk sponsrar sedan flera år Linda Rahm med Team Stena Bulk och är dessutom en av huvudsponsorerna för Lysekil Women’s Match 2009. Systerbolaget Concordia Maritime agerar båtsponsor vid årets tävlingar i Lysekil.

Förra året tog Linda Rahm hem sin andra seger i Lysekil Women´s Match i en spännande final mot fransyskan Claire Leroy och med såväl VM-brons 2006 som flera andra framstående resultat i bagaget ligger Linda nu fyra på världsrankinglistan inför nästa veckas tävlingar i Lysekil.

– Stena Bulk är en av huvudsponsorerna för fjärde året i rad för matchracingtävlingen Lysekil Women’s Match, ett arrangemang som under årens lopp utvecklats till en stor publiksuccé här på västkusten. Vi sponsrar också dubbla titelförsvararen Linda Rahm med Team Stena Bulk. I år är målet glasklart – vi siktar på VM-guld, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk.

Lysekil Women’s Match/ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009
Världens största tävling i matchracingsegling för damer har 50.000 Euro i prispengar. I år har tävlingarna i Lysekil även världsmästarstatus för första gången. Årets evenemang arrangeras 27 juli – 1 augusti.

Deltagare
Seglingseliten kommer att vara på plats med tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare och Sverige är väl företrätt med Linda Rahm, Anna Kjellberg och Marie Björling. Även Frankrike, Storbritannien, USA, Danmark, Tyskland och Australien är representerade.

Lysekil
I Lysekil är det mycket goda förutsättningar för bra matchracing. Strömmen gör att man måste våga segla nära klipporna och det medför i sin tur en naturlig närhet till publiken. Seglingarna går av stapeln mitt i Lysekil, närmare bestämt i Kyrkeviksbukten vid Släggös klippor, som också utgör naturliga läktare för åskådarna. Lysekil Women’s Match äger rum för femte gången i år i Lysekil och har blivit en stor publikmässig framgång med flerdubbling av antalet besökare.

Matchracing
Matchracing är en mycket publikvänlig kappseglingsform. Två båtar i taget duellerar och den som är först i mål vinner. Normalt seglar man två varv runt en bana som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind) i mål. Hur snabbt banan seglas har alltså ingen som helst betydelse, utan det gäller att vara före motståndaren i mål. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Hannes Bohinc, vinnare av Harmsworth Trophy två gånger och en av hittills bara sex förare som tagit hem den eftertraktade segern i racet Cowes-Torquay-Cowes vid mer än ett tillfälle, kommer till världsklasstävlingarna i powerboat, P1 Scandinavian Grand Prix som hålls helgen den 8-9 augusti i Göteborg.

Österrikaren och hans co-pilot Giancarlo Cangiano i det italienska OSG-racingteamet tänker ta ledningen i världsmästerskapen efter att redan ha vunnit två av den här säsongens tre Grand Prix. För tillfället ligger de båda f.d. världsmästarna i sin 1500 hk mercury-utrustade SNAV OSG på andra plats efter det brittiska laget Silverline.

“I fyra av sex race den här säsongen har vår båt gjort bra ifrån sig och vi hoppas att den ska prestera lika bra i Göteborg.” bekräftar Bohinc. “Den svenska publiken kan vara säker på att få se en mycket tävlingsinriktad och spektakulär drabbning”.

Även om tävlingskalendern anger sex tävlingar har slutevenemanget i Bahrain ännu inte formaliserats vilket innebär att OSG och deras största konkurrenter om världsmästartiteln inte kan vara säkra på att det blir en sjätte deltävling och därför måste ett avgörande steg tas i Göteborg.

”Vi vet vad som måste göras och vi är förberedda” fortsätter Bohinc, “men endurance racing är utmanande och oförutsägbar och att ha tur är lika viktigt som att vara i bra form. Göteborg kommer att vara en fantastisk plats för tävlingarna och vi ser alla fram emot att vi får njuta av den svenska gästfriheten, tävla här och bjuda publiken på ett fartfyllt och spännande skådespel”.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Nu har världens dyraste privata yacht sjösatts. Den dyraste privatyachten någonsin har sjösatts. Det är den ryske oligarken Roman Abramovich, som bland annat äger både fotbollslag och oljebolag, som har sjösatt sin nya båt Eclipse. Hon är 170 m lång och är byggd vid det tyska prestigevarvet Blohm & Voss i Hamburg och kostar över 4 miljarder svenska kronor.

Som vanligt när det gäller den här typen av yachter är allt i toppklass. Bland annat har Eclipse två landningsplatser för helikoptrar, dubbla swimmingpools och en helt egen undervattensfarkost när ägaren och gästerna vill hitta på något alldeles extra.

Även oligarker drabbas som bekant av lågkonjunkturen, men Abramovich beställde Eclipse redan 2007 – innan lågkonjunkturen blev ett faktum – och har sedan dess gått i väntans tider. Dessutom hade han redan tre av världens mest påkostade och största privata yachter (”Pelorus”, ”Ecstasea” och ”Sussurro”) att spendera tiden med. Han har även varit på besök i Sverige och Stockholm med sina yachter.

Eclipse har 70 mans besättning och en säkerhetsutrustning som inte påminner om några vanliga fritidsbåtar. Liksom vissa schejkyachter har Eclipse även ett försvarssystem med robotar.

En av de första turerna när Eclipse står helt färdig nästa år blir till fotbolls-VM i Sydafrika. Den mycket fotbollsintresserade Abramovich ska bo i fartyget under turneringen, om och när han kommer på besök.

För konstruktionen av Eclipse står Terence Disdale. Båten är på 13 000 bruttoregisterton och har en beräknad toppfart på 33 knop med en marschfart på 22 knop. Hon är därmed något längre än ”Dubai”, schejken Mohammed bin Rashids 530 fot privata yacht, som hittills har klassats som världens största privata yacht. Båtägare i den här divisionen spelar dock i en helt egen division så ett bra tips är att bin Rashid kommer att satsa på en ännu större yacht till sig själv framöver.

Underhållet för Eclipse beräknas till minst 50 miljoner Euro per år.

Kommentarer

Landkrabban 15:35:31 2009-07-21

Man skulle kunna ta en tur ut under helgen. Om man fick låna den och om man hade råd med driftskostnaden den helgen.

carl 21:25:14 2012-08-20

hej jag tycker att båten är väldigt fin och cool. hälsningar carl 9 år

lennart 15:56:54 2013-02-21

jag tycker detta är sjukt!!!!

Fredrik Lööf/Johan Tillander är nu på tredje plats i EM i starbåt. Detta efter fredagens femteplacering. I morgon, lördag, är det den sista EM-dagen och två race är planerade.

Robert Scheidt/Bruno Prada från Brasilien leder EM (11 poäng), följda av Iain Percy/Andrew Simpson (12 poäng), Storbritannien. Lööf/Tillander har med sina 16 poäng således chans att avancera. Alldeles utanför pallplats är Robert Stanjek/Markus Koy, Tyskland, på 26 poäng.

Länk: http://www.rolex-baltic-week.com/en/home.html

Tyska HanseYachts AG med produktion i Greifswald i norra Tyskland kommer att samla alla sina varumärken under det gemensamma företagsnamnet HanseGroup. I gruppen ingår för tillfället Hanse, Moody och Fjord plus det nyligen övertagna Dehler Yachtbau. All försäljning och marknasföring kommer att ske under namnet HanseGroup. Länk: www.hanseyachts.com

Det tyska företaget SFC Smart Fuel Cell AG har presenterat en helt ny lösning för ett konstruera bränsleceller. Den är i första hand tänkt för husvagnar, men fungerar även i bland annat båtar.

Bränslecellen heter EFOY 2200 och har 38% högre uteffekt än sin föregångare, EFOY 1600. Den har en laddningskapacitet på 2 200 W per dygn och är helt oberoende som kraftkälla. Den har också betydligt lägre energiförbrukning än tidigare modeller.

Den enda nackdelen än så länge för den här typen av miljövänliga produkter är priset. EFOY 2200 kostar cirka 5 000 Euro, det vill säga över 50 000 kr.

Länk: www.efoy.com

Svensk representant är Thermoprodukter AB.

www.thermoprodukter.se

Kommentarer

Narbonne Associates 17:54:27 2009-07-20

Narbonne Associates säljer för 2500 euro idag

Johan 01:03:34 2009-07-21

2200 Wh per dygn (wattimmar), inte W.

Ett team upptäcktsresande med en dansk ledare har som första öppna båt rundat Arktis. Deras båt var försedd med två stycken Suzuki DF140 4-takts utombordsmotorer. Expeditionen kallas Polar Passage 2000 och sträckte sig över totalt 26 000 km – en resa som tog åtta somrar att genomföra.

Teamet färdades i en modern båt byggd enligt samma teknik som eskimåerna använder, frånset tatt den här båten är betydligt snabbare. Bland de mest uppmärksammade iakttagaelserna som expeditionen rapporterade märks att Nordostpassagen och Nordvästpassagen båda är isfria för första gången på 100 000 år.

Som tekniskt och materiellt stöd hade expeditionen hjälp av Adventure Club i Moskva, men även motorerna hade stor betydelse.

– Utan de här fyrtaktsmotorerna från Suzuki hade vi aldrig kunnat ta oss hela vägen runt Aktis- särskilt med en så lång resa som vi hade runt Sibiren. De två 140 hk starka var pålitliga och extremt effektiva, vilket sparade oss 35-40% i bränsle jämfört med flera andra motorer, säger expeditionsledaren Anders Bilgram.

De båda Suzuki DF140 motorerna var monterade på båten av modell POCA 600, en 6 m öppen båt som även används av den danska sjöpolisen.

Länk: www.suzukimarinepress.com

Moody DS 62 är en helt ny däcksalongsbåt som får världspremiär vid Southampton i England Show i september. Det är en helt nyutvecklad så kallad “World Cruiser”, som även kommer att visas på Genoa Boat Show i oktober.

Det är en extremt mångsidig och modernt formgiven båt som Moody nu presenterar. För linjerna står Dixon Yacht Design. Enligt tillverkaren representerar den det bästa av flera världar och ska ge båda hög komfort och seglingsupplevelser på högsta nivå.

Längden är 19,3 m och bredden 5,25 m. Båten går 2,50 m djupt och har ett deplacement på cirka 30 ton.

Länk och video: www.moodyboats.com

Janne Ljung blev förstapristagare i Båtlivs och Göta kanals stora sommartävling med en kanalbiljett värd cirka 10 000 kr i förstapris. Båtlivs redaktion säger grattis och tackar alla som deltog i tävlingen, som avgjordes här på hemsidan.

Vi hade måga rätta svar och samstämmiga motiveringar att välja mellan, men juryn enades om Janne Ljungs motivering med tre ord som han förknippar med Göta kanal: Avstressande oförglömlig upplevelse.

Här är hela resultatlistan:

Förstapris: En Göta kanalbiljett Mem-Sjötorp ToR med fritidsbåt
Vinnare:
Janne Ljung
Tre ord: Avstressande oförglömlig upplevelse

Fyra vinnare av boken Göta kanal Guide
1. Stein-Tore Johnsen
Tre ord: Spännande – gemensamhet – rogivande

2. Anita Palmkron-Ulfvin
Tre ord: Efterlängtad spännande båtsemester

3. Stanislav Bradik
Tre ord: Borde besökas snarast

4. Ann-Christine Soting
Tre ord: Slussamarbete stärker sammanhållningen

Länk: www.gotakanal.se

El producerad från vatten ger stora miljöfördelar. Vattenkraft står redan idag för cirka hälften av elproduktionen i de nordiska länderna och blir därmed den viktigaste förnybara kraftkällan i Norden. Lägger vi till vågkraft, så skulle cirka tio procent av världens energibehov kunna fyllas med hjälp av vågkraft.

Vattenkraft bygger på ett naturligt kretslopp där vatten dunstar från haven och faller som regn eller snö över land, varpå det smälta vattnet rinner nedåt mot vattendragen. Själva elproduktionen i ett vattenkraftverk sker då vattnen strömmar genom kraftverkets turbiner som då börjar snurra. Den snurrande turbinen driver en generator som omvandlar energin i vatten till el. Det som avgör hur mycket el som kan produceras är hur stor fallhöjden är och hur mycket vatten som passerar turbinen.

MILJÖVÄNLIG EL GENOM VATTENKRAFT

En av de främsta fördelar är att den el som produceras med vattenkraft inte ger några utsläpp av koldioxid eller andra växthusgaser. Vattenkraft har också en nyckelroll i det stora kraftsystemet eftersom vattenkraft hjälper till att skapa balans mellan produktion och förbrukning. Händelser som driftstopp, uppstart och effekthöjningar vid kraftverk sker ofta med kort varsel och då är det vattenkraft som hjälper till att jämna ut variationerna i förbrukningen. Inte minst när vindkraften byggs ut kommer denna så kallade reglerförmåga att bli allt viktigare för att elsystemet ska vara stabilt. Vattenkraft har många miljöfördelar och vattenkraftverk har en mycket lång livslängd.

Vattenkraftens andel av Fortums elproduktion varierar från år till år beroende på hur mycket vatten som finns. År 2007 stod vattenkraft för 43 procent av den nordiska elproduktionen.

VÅGKRAFT

Det flesta tekniker för vågkraft utvinner energi från vågrörelser vid havsytan men det finns också tekniker som tillvaratar energi från bottenvågor. Enkelt beskrivet består ett vågkraftsystem av flera ihopkopplade aggregat. Varje aggregat består i sin tur av en boj på vattenytan sammankopplad med en linjärgenerator, som i sin tur är fastsatt i botten. El från vågkraft genereras när vågornas rörelser flyttar bojen. Tekniken är robust konstruerad med få rörliga delar så att de fungerar med minimalt underhåll under tuffa förhållanden till havs.

FÖRDEL VÅGKRAFT

En stor fördel med vågkraften är att nyttjandegraden är mellan 35 och 50 procent vilket kan jämföras med nyttjandegraden för vindkraften som är 25 till 30 procent.

En annan fördel med vågkraft är att så mycket som 70 procent av jordytan är hav. Beräkningar har visat att det ur vågkraften skulle vara möjligt att utvinna mellan 10 000 och 15 000 TWh per år. För Östersjöns del skulle det innebära omkring 24 TWh, vilket är lika mycket som de svenska hushållens elbehov på ett år.

Den 1 juli invigdes en världsunik sillgrisslehylla på Stora Karlsö utanför Gotland. Anläggningen, som kan bli hem för 800 sillgrisslepar, ska ge ny kunskap om sillgrisslans biologi och om det många komplexa sambanden i Östersjöns ekosystem.

Fågelhyllan – som väger drygt 4 ton och är 11 meter hög – är gjord av stål och trä och har monterats i anslutning till det befintliga fågelberget på Stora Karlsö. Den liknar de naturliga hyllor som sillgrisslorna lever på. Hyllan kommer att hålla i 30 år och under denna tid kommer den att fungera som en högteknologisk forskningsplats där fåglarnas liv kan följas.

– De första sillgrisslorna har så smått börjat etablera sig och vi har haft en häckning. När all utrustning satts in kommer föräldrarna och ungarna att vägas och läsas av automatiskt. Det är en unik situation eftersom vi troligen kommer att känna till de flesta grisslornas historia. Vi har redan ringmärkt tiotusentals fåglar och deras livshistoria är känd. På sikt kan hyllan utrustas med webbkameror och bli en utmärkt informationsspridare även för allmänheten, säger projektkoordinator Jonas Hentati Sundberg vid Stockholms universitet.

I havsfågelprojektet på Stora Karlsö samverkar WWF, Karlsöklubben och Stockholms universitet genom sitt marina forskningscentrum.

Lena Kautsky, föreståndare för Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet säger att den nya anläggningen dels ger svenska och internationella forskare en unik möjlighet att studera sillgrisslornas liv och livsförhållanden, dels att den är väldigt betydelsefull för forskningen om Östersjön.

– Resultaten från studier av sillgrisslehyllan kommer att kunna kopplas samman med andra forskningsprojekt där förändringar i Östersjöns ekosystem undersöks. Till exempel om miljögifters transport i näringskedjan, övergödning, förvaltning av marina resurser och klimat och klimatmodellering. Då Sillgrisslan lever högst upp i näringsväven blir den en indikator på miljötillståndet i havet. Så kunskapen om just Sillgrisslan har stor betydelse för den fortsatta forskningen om havsmiljön i Östersjön, säger Lena Kautsky och fortsätter.

– I våra uppgifter som marint forskningscentrum ingår att tillhandahålla infrastruktur för forskning, undervisning och övervakning av miljön i Östersjön. Därför kändes därför naturligt att ta på huvudmannaskapet för hyllan, avslutar Lena Kautsky.

För Stockholms universitets del betyder det mycket att vara med och ansvara för ett sådant här projekt.

– Etableringen av en fågelhylla här på Stora Karlsö har möjliggjorts tack vare stöd med 4 miljoner kronor från Världsnaturfonden, vilket visar vilken stor betydelse intresseorganisationer och stödet från enskilda personer har för att föra kunna föra forskningen framåt, säger Stefan Nordlund, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet.

Fakta
En sillgrissla kan bli över 40 år gammal. Den häckar för första gången när den är ca 5 år. Sveriges äldsta fågel, en 43 år gammal sillgrissla, hittades på Stora Karlsö under våren 2008. Den var ringmärkt 1965.

Stora Karlsö är Sveriges viktigaste häckningslokal för sillgrissla, tordmule, gråtrut och silltrut. Forskarna ringmärker fåglar, analyserar återfynd av de ringmärkta fåglarna, studerar häckningsbiologi och långsiktiga populationstrender och länkar ihop information om fåglarna med förändringar som sker under ytan i Östersjöns ekosystem. Bland annat har man sett att minskande torskbestånd och mer skarpsill har lett till magrare sillgrissleungar. Tidigare forskning har konstaterat att många ungar dör i fiskeredskap.

Efter tre års intensiv forskning och utveckling är Siren Water Alarm redo att lanseras på marknaden. Det är ett, enligt tillverkaren, revolutionerande alarm som startar automatiskt när ett barn trillar i vattnet.

Den flytande ljudbojen producerar ett tjutande alarm som uppmärksammar omgivningen på att ett barn (eller vuxen) behöver hjälp.

En liten ljudboll (72x40mm) fästes på flytvästen och utlöses direkt vid kontakt med vatten. Ljudbollen kan återanvändas efter att den utlösts i vattnet tack vare smart teknik och design.

Alarmets lätta vikt och placering på flytvästens bälte gör det enkelt och bekvämt för barnet att bära det.

Idén och funktionaliteten bakom Siren Water Alarm är så unik att den har fått världspatent. Alarmet har testats av TNO och är CE-certifierad av SGS.

Länk: www.barntrygghet.se

Endast tre av de tolv största kryssningshamnarna i Östersjön – Stockholm, Visby och Helsingfors – uppfyller kryssningsfartygens egna krav på mottagning av fartygens toa- och avfallsvatten. De flesta andra hamnar i Östersjöregionen har låg eller dålig kapacitet, visar en granskning som WWF gjort. Det bidrar till att kryssningsfartygen fortfarande dumpar sitt toalettavfall till havs, vilket späder på övergödningen.

I ett brev uppmanar WWF hamnarna att öka sitt miljöengagemang och bygga ut sina mottagningsanläggningar. Den europeiska kryssningsindustrin omsätter omkring 160 miljarder kronor per år. En stor del av fartygen trafikerar Östersjön som tar emot mer än 350 kryssningsfartyg per år och industrin förväntas växa med 13 procent varje år.

– Det är inte rättvist att stora hamnar och städer tjänar pengar på kryssningsturister utan att på ett tillfredsställande sätt kunna ta hand om deras avfall. Vi tycker att en del av inkomsterna borde användas till att förbättra hamnanläggningarna för att erbjuda effektiv mottagning av avfallsvatten, säger Åsa Andersson, chef för WWFs Östersjöprogram.

WWFs granskning omfattar de 12 mest besökta hamnarna i regionen: Gdynia, Göteborg, Helsingfors, Klaipeda, Kiel, Köpenhamn, Riga, Rostock, Stockholm, St Petersburg, Tallinn och Visby.

För två år sedan började WWF aktivt sitt arbete med att påverka färjerederier och kryssningsindustrin i Östersjön och uppmanade dem att frivilligt sluta dumpa sitt toalettavfall i havet. Många färjerederier svarade positivt på initiativet redan samma år. I maj 2009 gick även kryssningsfartygens paraplyorganisation ”European Cruise Council”, ECC, ut och meddelade att de åtar sig att sluta dumpa avfallsvatten i Östersjön under förutsättning att vissa grundförutsättningar finns. Bland annat måste det finnas ”fullgoda hamnfaciliteter tillgängliga utan särskild kostnad”.

– Vi gratulerar hamnarna i Stockholm, Visby och Helsingfors för att de tar sitt miljöansvar på allvar och går i spetsen för en bra avfallsvattenhantering. Vi hoppas på deras stöd för att tillsammans med oss sätta tryck på övriga hamnar, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartsansvarig på WWF.

Under denna vecka har WWF också uppmanat den internationella sjöfartsorganisationen IMO, som den 13-17 juli möts i London för att diskutera miljöpåverkan från fartyg, att ta fram strängare regler. I nuläget tillåts dumpning av avfallsvatten på internationellt vatten.

Länk: www.wwf.se

Det började av en slump med en Volvo P1800. Sedan dess har Sir Roger Moore kört många Volvo-bilar. Nyligen levererades ännu en i raden, en silverfärgad Volvo C70. “Helgonet” var en av Englands mest populära TV-serier i början på 60-talet. Hjälten i serien, Simon Templar, var en slags modern Robin Hood-figur, en gentlemannamässig välgörare och äventyrare.

När serien startade 1962 fick en relativt ung skådespelare vid namn Roger Moore huvudrollen. Eftersom Templar var en globetrotter behövde han ha en elegant och sportig bil i som matchade hans karaktär.

Alla engelska biltillverkare tillfrågades, men ingen var intresserad av att stå för en bil till den nya TV-serien.

Produktionsledaren, Johnny Goodman, hade en god vän som var trafikpolis. Han tipsade om en ny, fräck bil som han sett på gatorna i London. En Volvo P1800. TV-bolaget skickade Moore till en Volvo-återförsäljare och på så sätt hamnade Volvon i händerna på “Helgonet”.

TV-serien blev snabbt en succé i England och slog därefter igenom i många andra länder, däribland Sverige. Templars Volvo P1800 var med genom hela serien och det var dessutom Roger Moores privata bil under många år.

Trogen och nöjd Volvokund

Sedan dess har Sir Roger Moore haft ett speciellt band till Volvo. Eftersom hans fru, Lady Christina Moore, är svenska så har paret ofta besökt Sverige. De har alltid åkt Volvo under sina besök, oftast utlånade av Volvohandlaren Bra Bil i Upplands Väsby.

– För tio år sedan ville Sir Moore köpa en Volvo och eftersom han tyckte att han alltid fått så god service så vände han sig till oss, berättar koncernchefen för Bra Bil, Metin Basberber. Han fortsätter:

– Sedan dess har han köpt ett par bilar och nu senast en silverfärgad Volvo C70 som han ville ha levererad till sitt sommarhus i Monaco. Han är dessutom inne på att byta ut sin Volvo XC90 mot en ny Volvo XC60.

Thank God it was a Volvo

För ett antal år sedan var Sir Moore med sin fru Christina i Sverige för att lotta ut en P1800 i TV-programmet Bingolotto. På vägen till TV-studion blir sällskapet rammade i sidan av bilen. Sir Moore och hans sällskap klev oskadda ur bilen och Moore konstaterade “Thank God it was a Volvo”.

– Det är överhuvudtaget ingen tvekan att Volvo är den säkraste bilen i världen, sa Sir Moore när han hämtade ut sin senaste Volvo.

Länk: www.volvocars.se

Kommentarer

Gunnar 14:36:23 2009-07-19

Enligt Moores självbiografi ville filmgänget ha er Jaguar men det det skulle dröja 6 månader. P 1800 fick de två av + en studio"bil" efter ett par dagar.

Bavaria Yachts var en av sponsorerna när årets upplaga av de tolfte Match Race Germany hölls i Langenargen vid Bodensjön. Seglingan hölls i maj omgivna av de schweiziska alperna och avgjordes i båtar av modellen Bavaria 35 Match.

I den här upplagan deltog många välkända seglare, bland andra Peter Gilmour och titelförsvararen Ian Williams tillsammans med Ben Ainslie och Sébastien Col.

Ben Ainslie blev överlägsen segrare. Alal resultat med mera finns på Bavarias hemsida: www.bavaria-yachtbau.com i sektionen för nyheter.

Franska Beneteau, som är en av världens största båttillverkare, presenterar en hel rad nya modeller i sommar och i höst. Bland annat två stora motorbåtar, Swift Trawler ST 42 (bilden ovan) och MonteCarlo 47 Hard Top.

Beneteau, som även äger Jeanneau, har haft det kämpigt det senaste året. Företaget gör nu som bland andra tyska Bavaria och försöker satsa sig ur lågkonjunkturen. Den som lyckas etablera “rätt” modeller i det här läget kan bli den stora vinnaren när tiderna blir bättre.

Här följer företagets pressreleaser på engelska för de båda stora nya motorbåtarna.

BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
�� excellent head height in common with all the boats in this range
 generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
�� single-level traffic areas
�� a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
 choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.

The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle

Kommentarer

Jan Granquist 22:22:50 2009-07-19

Kan ni inte skriva på svenska istället? Båtliv är väl en svensk tidning?
BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
�� excellent head height in common with all the boats in this range
 generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
�� single-level traffic areas
�� a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
 choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.

The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle

Lars-Åke Redéen 11:48:55 2009-07-20

HeJ!

Tack för kommentaren. Det var en test för at tse hur ni läsare reagerade. Vi lovar att skriva på svenska efter detta.
Fortsatt trevlig båtsommar!
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Jan Granquist 13:01:43 2009-07-20

Tack för detta! Nu är jag nöjd!

Marinplus AB har utnämnts till distributör av de officiella digitala sjökorten som samordnas av den internationella organisationen PRIMAR i Stavanger, Norge och utgivs av respektive lands sjöfartsmyndighet.

Såväl handelssjöfart som privata båtar navigerar idag med hjälp av digitala vektoriserade sjökort (ENC) och navigationssystem (ECS). Digitala sjökort (ENC) från PRIMAR uppfyller IMO SOLAS sjökort och gör det möjligt för sjöfarten att navigera papperslöst vid användning av s.k. ECDIS-godkända navigationssystem.

Sjökorten håller högsta standard och är de enda officiella sjökorten på marknaden och sammanställs av den internationella organisationen PRIMAR som är baserad i Stavanger i Norge.

Sjökorten levereras krypterade i formatet S-63 vilket kan läsas av professionella ECDIS-godkända navigationssystem och av navigationsprogram för fritidsbåtsmarknaden och lättare kommersiell trafik, som till exempel Coastal Explorer 2009 och Rose Point ECS.

”Nu förstärker vi vår bearbetning av den kommersiella sjöfarten och kan erbjuda ännu fler lösningar som gör det enkelt, roligt och säkert till sjöss”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

”Distributionsavtalet med Primar gör det möjligt för oss att erbjuda digitala, vektoriserade sjökort utgivna av större delen av världens nationella sjöfartsmyndigheter. Det är ett naturligt tillval till NaviGear® navigationssystem men givetvis också till alla andra navigationssystem och navigationsprogram som klarar att hantera den nya ENC-standarden S-63 för digitala sjökort”, fortsätter Christer Ullskog.

Länk: www.marinplus.se