nyhetstest

Baltic Match Race, den svenska deltävlingen i nya Baltic Match Tour, tog ett ovanligt grepp och genomförde en auktion om huvudsponsorskapet för tävlingen. Gill, ett ledande varumärke för tekniska seglingskläder, vann och blir därmed huvudsponsor för Gill Baltic Match Race som avgörs i Stockholm den 14-16 augusti med svenska och internationella toppseglare i matchracing.

– Vi är mycket stolta och glada för att Gill väljer vårt evenemang när de vill profilera sig i segling. Deras tekniska profil passar vår tävling och våra skeppare från världseliten inom matchracing som har höga krav på kvalitet, funktion och passform, kommenterar projektledaren Henrik Grape på Stockholm Match Race Center.

Avtalet mellan Stockholm Match Race Center, arrangören bakom Gill Baltic Match Race, och Yacht Equipment, den svenska distributören för Gill, omfattar huvudsponsorskap för tävlingen och klädutrustning till Stockholms Match Racing Center på Lidingö. Gill är ett renodlat tekniskt klädmärke inom seglingsvärlden och riktar sig till kunniga användare med höga krav.

Samarbetsavtalet mellan Gill och Stockholm Match Race Center är värt omkring en miljon kronor över en treårsperiod.
– Vi vänder oss till seglare med höga krav på sin utrustning och vill synas i miljöer där kraven på funktionella tekniska seglarkläder är som störst. Vår tekniska profil inom seglingseliten stärks nu ytterligare genom samarbetet med Stockholm Match Race Center och huvudpartnerskapet för Gill Baltic Match Race, säger Yacht Equipments ägare och vd Hans Ståler.

Baltic Match Tour är ett nytt internationellt kappseglingsevenemang och utgörs av en serie matchracingtävlingar i Stockholm, Helsingfors och Tallinn 14-22 augusti 2009. Först ut är Gill Baltic Match Race i Stockholm som seglas på Skogshem & Wijk på Lidingö 14-16 augusti. Deltagarna tävlar tre dagar på varje ort och reser med TallinkSiljas färja nattetid mellan kappseglingarna. Matchracing är en publikvänlig tävlingsform inom segling där två båtar tävlar mot varandra och där åskådarna kan följa duellerna på banorna som läggs nära land.

Onsdag 5 augusti 2009: Vad har Hannes Bohinc, David Coulthard, Arnold Schwarzenegger och ZZ Top gemensamt? Jo, de har alla beställt jobb från Tiroch, en av europas mest berömda airbrush-konstnärer. Hans fantastiska designer och specialtekniker uppmärksammades först i muskelbils- och dragracingkretsar.

De senaste åren har den Wienbaserade konstnären åtagit sig åtskilliga uppdrag inom motorsporten, bl.a. arbete för Toro Rosso och lackeringen av Hannes Bohincs egen 13-meters powerboat, 2000hk-starka Wettpunkt.com.

Bohinc har nu avslöjat sin senaste produkt från Tiroch, nämligen den racinghjälm som han tänker bära under den kommande helgens powerboatrace i Scandinavian Grand Prix, Havets Grand Prix, i Göteborg. Bohinc kommer att köra Outerlimits powerboat SNAV OSG tillsammans med ägaren och “throttleman” (gasaren) Giancarlo Cangiano och de båda satsar allt för att det italienska OSG-racingteamet ska ta hem den tredje GP-segern för säsongen.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Nya Bavaria Sport 28 har lånat flera designelement från Deep Blue 46, en båt som har rönt internationell beundran för sina nydanande former och för sin genomtänkta funktion. Båda modellerna är framtagna i samarbete med BMW Group DesigworksUSA.

Bavaria Sport 28 bygger som koncept på Sportserien, som har blivit Sveriges mest sålda Sport Cruisers. En stor del av framgången ligger i Bavarias kombination av daycruiser och komfortabel bobåt. Den nya modellen förstärker ytterligare dessa element. Formgivarna har lyckats trolla med båtens former och utrymmen och skapat en båt som både på och under däck känns som en betydligt större båt. Samtidigt har båten den tilltalande stil och form som man kan förvänta sig av designteamet.

Den stora öppna sittbrunnen bjuder på generösa utrymmen. Plats för fem personer runt bordet. Stor solbädd med ett rejält och lätt åtkomligt stuvutrymme under. En så kallad ”wet bar” ger rätta en känsla av lyx. Båten har en ergonomiskt genomarbetad förarplats höjer komforten för styrman.

Unikt för storleksklassen är rymlig separat ägarhytt med dubbelkoj. Här finns också en separat sittsoffa, garderob, hyllskåp och gott om stuvutrymmen. I salongen finns stort pentry om babord och rejäl separat WC om styrbord. Längst förut, stor U‐soffa som rymmer sex personer. Soffan går att enkelt konvertera till inbjudande dubbelkoj.

Den nya 28:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen.

Data
Längd 8,95 m
Skrov längd 8,50 m
Bredd 2,99
Djup 0,90 m
Depl. 4 000 kg
Bränsle 520 l
Vatten 110 l
Höjd i salong ca. 1,85 m
Motorer Volvo Penta bensin eller diesel, enkel eller dubbel montage
Grund pris fritt varv med VP 5,7 GXI 239 kW cirka 850 000 kr.

Länk: www.bavariasverige.se

Med alkylatbensin, i stället för vanlig bensin, i utombordaren, motorsågen, röjsågen och gräsklipparen kan de farliga utsläppen minskas med 80 – 90 procent. Det är bra för miljön och din egen hälsa, menar Transportstyrelsen, Naturvårdsverket och flera organisationer som i sommar genomför en kampanj för bränslet alkylatbensin.

Det är nu, under sommaren, som fritidsbåtarna och trädgårdsmaskiner går på högvarv. Det är också nu de giftiga utsläppen kan minskas som mest genom att använda alkylatbensin. Alkylatbensin är en extra ren form av bensin som i stort sett inte alls innehåller de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Bränslet passar väldigt bra till äldre 2-takts utombordare, motorsågar, röjsågar samt gräsklippare.

Gamla utombordare värst
Omkring 180 000, drygt 21 procent av de 800 000 fritidsbå¬tar som finns Sverige är direkt ohälsosamma för miljön och hälsan. De har en äldre utombordare under 10 hk som släpper ut cirka 30 procent oförbränt bränsle rakt ut i vattnet och i luften. Ytterligare cirka 390 000 båtar är försedda med motorer av varierande storlek. Många av dem har nyare 2-taktsmotorer med mycket bättre rening samt 4-taktsmotorer, så alla utombordare är inte gamla 2-taktsbusar. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.

Attitydförändring
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden för alkylatbensin ändrats. Förra året var ett toppår för det mer miljövänliga bränslet och under de senaste tre åren har användningen ökat med över 30 procent.

Betalar för bättre miljö och hälsa
Alkylatbensin kostar mer än vanlig bensin. I de flesta mackar kan man köpa den på 5-litersdunkar och då är kostnaden per liter den dubbla, men merkostna¬den avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö. På en hel del landmackar och i vissa sjömackar säljs den också på pump och kostnaden är då ungefär densamma som för vanlig bensin.

Regeringen vill öka användningen av alkylatbensin
I sommar driver Transportstyrelsen tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel, en ny kampanj för att öka användningen av alkylatbensin. Det är Regeringen som gett uppdraget att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.

Fördelarna med alkylatbensin:
För hälsan
• Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.

För miljön
• Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
• Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer

Bra för din motor
• Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
• Ger ingen ökad bränsleförbrukning
• Är den renaste bensinen på marknaden
• Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
• Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
• Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin

Fakta om Alkylatbensin:
• Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner.
• Det finns cirka 200 000 gamla tvåtaktsmotorer som används i Sverige. De släpper ut 20-30 % av bensinen oförbränd i luft och vatten.
• Årligen förbrukas 32 500 kubikmeter bensin i fritidsbåtar (Båtlivsundersökningen 2004). Äldre tvåtaktare av traditionell typ uppskattas förbruka upp till 120 00 kubikmeter, vilket ger en uppskattad utsläppsmängd av kolväten om 3 000 ton.

Vanliga missuppfattningar:
• Alkylatbensin påverkar motorns prestanda eller funktion (Fel!)
• Ökad bränsleförbrukning (Fel)
• Alkylatbensin klarar inte flera års lagring (Fel!)
• Alkylatbensin har inte samma oktantal som 95 oktanig bensin (Fel!)
• Man kan inte blanda alkylatbensin med vanlig bensin (Fel!)
• Gummidelar som slangar och packningar tar mer stryk av alkylatbensin (Fel!)

Läs mer om båtmotorer och alkylatbensin på www.transportstyrelsen.se/alkylatbensin

Nu kan du beställa ett personligt dukningsset till sommarens alla fester. Båtnamn, hemmahamn och personligt meddelande till dina gäster trycks på ett tallriksunderlägg. Vill du utnyttja variabeltekniken kan var och en av dina gäster få sitt eget underlägg. Du kan också få personligt tryckta servettringar på högkvalitativt transparent specialpapper.

Hela kittet består av tallriksunderlägg, servettringar och servetter med båtmotiv. Du kan köpa hela eller delar av kittet.

DukaOmbord marknadsförs via återförsäljare av Punkt & Pixel i Malmö.

Länk: www.punktpixel.se

Sommartid är fototid, men många blir besvikna när de tittar på sina bilder efter semestern. Några enkla fototips kan göra skillnaden mellan bilder som passar i fotoalbumet – och bilder som passar bättre i soptunnan. Här är fem expertråd som snabbt kan göra dig till en bättre fotograf.

– Ingen har så många kameror som vi skandinaver. Alla gillar att ha bra utrustning. Med några enkla tips kan du få ut mer av din utrustning och få bättre bilder, säger Roel Lammers, produktchef för foto på Canon Svenska. Här är Roel Lammers fem bästa tips för hur du kan ta bättre semesterbilder i sommar:

Solen från sidan
Den största utmaningen för många amatörfotografer är solen. Undvik att ta bilder direkt mot solen, eller att ha solen i ryggen så att de du tar bilder av får solen rakt i ansiktet. Försök i stället att få solljuset från sidan. När du tar bilder av personer i solljus blir de ofta väldigt mörka eller får skuggor. Ett tips för att undvika det problemet är att använda blixt, även när du tar bilder utomhus. Experimentera och lek!

Motivet på sidan – varför inte?
Vårt favoritmotiv är ofta personer som står rakt upp och ned i mitten av bilden. Den här typen av bilder blir gärna lite tråkiga. Hitta på några kreativa kompositioner och flytta gärna det du vill ta en bild av mot kanten av bilden. Bilder av personer eller djur i rörelse fungerar ofta bättre än när de står helt stilla och visar upp sig.

Gå ned på knä
Håll kameran i samma höjd som motivet. Det här är särskilt viktigt när du tar bilder av barn, djur och blommor, som är närmare marken än vad du är. Flytta kameran till den höjd som ditt motiv befinner sig på. Det ger dig en helt annan närhet i dina bilder.

Mera ben, mindre zoom
De flesta kameror i dag har kraftig zoom, men vanligtvis blir det bättre om du använder benen till att komma närmare ditt motiv – i stället för att zooma in från långt håll. Då får du bättre bilder! Du fångar också upp mer ljus och får en bättre vidvinkeleffekt, som gör att du kan få med fler detaljer. Så – kom nära intill!

Lägg till levande bilder
Med de flesta kameror, även små kompaktkameror, kan du spela in korta videoklipp – på vissa av dem till och med med HD-kvalitet. Det ger dig ett mer levande intryck av dina sommarminnen, och du kan använda det som ett komplement till dina bilder.

I kameraväskan
När du har övat och experimenterat lite med ovanstående tips är det dags att se över vad som finns i kameraväskan. Några få men viktiga saker finns med på Roel Lammers kom-ihåg-lista med tillbehör för sommaren:

Blixt: Med blixt får du tillgång till flera fotomöjligheter. I dag finns det externa blixtar som du kan använda tillsammans med en kompaktkamera. Den inbyggda blixten i vanliga kompaktkameror räcker vanligtvis bara 2-3 meter, men det är vanligtvis inte tillräckligt för att ta bra bilder – vare sig inom- eller utomhus.

Extrabatteri: Ta alltid med dig ett extra färdigladdat batteri. Det skulle vara synd om du missade det där perfekta sommarminnet bara för att batteriet i kameran var slut.

Tillräckligt med minne: Tänk på att ha tillräckligt med plats på minneskortet i kameran för att kunna ta bilder med den högsta bildkvaliteten. Minneskort är billiga i dag, och ger samtidigt säkra säkerhetskopior. Om du använder den högsta bildkvaliteten får du bättre resultat om du vill skriva ut bilder med stort format efter semestern.

Om du ännu inte har köpt någon kamera till sommaren har Roel Lammers följande råd:

– Det viktigaste är inte antalet megapixels. Det är ett missförstånd att det är det viktigaste. Du bör välja kamera efter dina behov och ditt användningsområde. Om du till exempel vill kunna ta bilder på sjön bör du köpa en kamera som tål vatten. Köp efter dina behov! De flesta klarar sig med en kompaktkamera för 2000-3000 kronor.

– Om du är mer avancerad bör du inte nöja dig med ett färdigt kamerapaket, dvs. ett paket med en kamera och ett medföljande objektiv. Om du tar med dig kamerahuset till en försäljare och testar hur det fungerar tillsammans med olika typer av objektiv kommer du att bli positivt överraskad. Med ett par objektiv för olika behov kan du få tillgång till nya kreativa möjligheter – varför inte ett makroobjektiv för att kunna ta bilder av de vackra sommarblommorna, avslutar Roel Lammers.

Länk: www.canon.se

Tisdag 4 augusti 2009: Hannes Bohinc, en av världens mest framstående förare inom powerboat-racing anländer till Göteborg på torsdag. Han är väl medveten om att allt utom seger för OSG-racingteamet i helgens Scandinavian Grand Prix kommer att göra det svårt att fortsätta slåss om världsmästartiteln. Bohinc kör tillsammans med teamägaren och skicklige “throttlemannen” (gasaren) Giancarlo Cangiano, även han en f.d. världsmästare.

Med fyra tävlingar kvar ligger laget på andra plats i Evolution-klassen och Bohinc vet vad som krävs för att mercury-utrustade SNAV OSG ska behålla tätkänningen.

“Vi vet att det blir tuffa tävlingar i Göteborg. Vad vi däremot inte vet är hur elementen kommer att uppföra sig”, förklarar Bohinc. ”När det gäller endurance-racing är det mesta oförutsägbart; sjön, riskerna, förhållandena och hur båten kommer att prestera. Annorlunda uttryckt är det en rejäl utmaning att försöka vinna på den här toppnivån.”

Österrikaren Bohinc, som också är en framgångsrik företagare, är en av hittills bara sex förare som två gånger tagit hem segern i racet Cowes-Torquay-Cowes och en av endast tio som vunnit den eftertraktade Harmsworth Trophy vid mer än ett tillfälle. 1994 upptäckte han tjusningen med offshore-racing och han blev snabbt en av sportens ledande personligheter. Karriären innehåller också dramatik som när hans båt slog runt vid VM för UIM klass 2 i Buenos Aires 1997 och fastnade i leran på flodbottnen så att luckan till kabinen klämdes fast.

“Jag ledde och var inne på sista varvet när styrningen plötsligt gav upp. Vi dök och det blev omedelbart en allvarlig situation. Det var inte djupt nog för att få upp luckan. I åtta minuter var jag utan syre tills dykarna kom och fick ut mig. Jag var kliniskt sett död.”

Hannes tycker ändå: ”i affärs-och racingsammanhang gäller samma sak…man måste våga för att vinna!”

Powerboat P1 Scandinavian Grand Prix, Havets Grand Prix, består av två tävlingar, ett sprint-race (distans 45 sjömil) på lördagen den 8 augusti och ett endurance-race (distans 73 sjömil) på söndagen den 9 augusti. Planerad starttid för båda dagarna är kl. 15.30.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Försäkringsbolaget Atlantica har med stort intresse följt händelseutvecklingen kring brandbåten ”Fenix 139” som Storstockholms Brandförsvar, av ekonomiska skäl tvingas att lägga i malpåse. Detta skulle innebära att Sveriges huvudstad, liksom innerskärgården runt Stockholm, inte kommer att ha tillgång till en båt med brandspruta som kan släcka direkt från vattnet.

Som försäkringsbolag med 55 000 båtägare som försäkringstagare, varav många finns i Stockholmsområdet, känner Atlantica en viss oro. Främst naturligtvis för människors säkerhet men även att det blir svårare att rädda så mycket som möjligt av de båtar som börjar brinna.

Conny Landström, Affärsområdeschef Atlantica:

– Vi tycker det är mycket olyckligt att Sveriges största stad, byggd runt vatten och med tusentals båtar, ska stå utan en riktig brandbåt med spruta. Vi försäkrar brandbåten Fenix 139 idag och har beslutat att vi avstår från försäkringspremien om det kan leda till att Storstockholms Brandförsvars ledning tänker om i denna fråga. Vi har förståelse för att man ibland måste göra nedskärningar men vi hoppas att Storstockholms Brandförsvar och politiker värderar säkerheten högre och låter brandbåten vid Slussen vara kvar.

92 båtar kom till start i den inledande delseglingen vid VM i Starbåt, på Kattegatt utanför Varberg och lyckades på en perfekt startlinje komma iväg redan i första startförsöket i en stadig ostsydostlig bris på 4-7 m/s.

Redan på första kryssen skedde en klar separering av fältet beroende på variation i den nordgående strömmen och bäst lyckades här slutsegrarna, fjolårets världsmästare, polackerna Kusznierewicz/ Zycki vilka hade en liten ledning redan vid första rundningsmärket.

Hemmafavoriterna Fredrik Lööf/ Johan Tillander låg här först på fjortonde plats men lyckades på första länsen segla upp sig till som fyra, efter italienarna Marazzi/de Maria och Santoni/ Toccoli. De ledande polackerna drog här klart ifrån övriga och tog en säker ledning i fältet.

På andra kryssbenet gick sedan Lööf/ Tillander upp till en klar andraplats efter polackerna, vilka höll ledningen hela seglingen igenom, även om svenskarna närmade sig under kryssarna men tappade något på undanvindarna. Kusznierewicz/ Zycki hade dock inga problem att hålla svenskarna bakom sig och tog en ohotad seger efter runt 2,5 timmas segling.

Bäst bland övriga svenskar lyckades Johansson/ Möller med en tionde och Dahlén/Carlsson på trettonde plats bland de 85 besättningar som fullföljde seglingen.

Starbåts- VM fortsätter under veckan med en segling varje dag t.o.m. fredag med lördag och söndag som reservdagar.

Foto: Oskar Kihlborg.

Rupert Marine AB i Täby bygger på två stycken 50 fots RIB som ska levereras till en professionell kund. Båtarna ska främst användas till dykeri och sjömätningsarbeten till havs. Båtarna är på 15×3,99 m och har en total motoreffekt på 1 100 hk per båt.

Båtarna har styrhytt med plats för 4–8 sittande och arbetsutrymmen med mera i en främre kabin samt 4 kojer.

För framdrivningen står tre stycken Volvo Penta D6-370 utrustade med DPH-drev. Styrhytten är monterad på gummikuddar för att ge låg ljudnivå och minska vibrationerna. Båten kan även utrustas med vattenjet om någon kund vill ha det.

Länk: www.rupertmarine.com

2009-08-02, kl. 13:06 Fartyget Langeland som förliste i södra Kosterfjorden i fredags har nu identifierats. Kustbevakningen kunde strax efter klockan 13.00 vid en undersökning av området med en så kallad ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost utrustad med filmkamera och gripklo, identifiera det förlista fartyget.

Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 051 bistår sedan i går kväll norska Kystverket i arbetet med att ta upp olja i Langesund, där det havererade fartyget M/V Full City fortfarande läcker olja från läckande bunkertankar.

Ombord på M/V Full City fanns från början cirka 1100 ton olja och det är okänt hur mycket som kommit ut. Haveristen har hål i alla oljetankar, i något lastrum och i maskinrummet.

Bilden:
Haveristen M/V Full City i Langesund, Norge. Foto: Kustbevakningen.

Länk: www.kustbevakningen.se

Inom de närmsta veckorna kommer flygplan att cirkla över Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland. Det är projektet ULTRA – Utveckling av Lidar-baserad terränganalys för regional användning – som nyttjar laserteknik för att göra detaljerade kartor över havsbottnen.

– Det ökande exploateringstrycket på havsområden gör att det finns ett stort behov av detaljerade undervattens kartor, såväl ekonomiska projekt som samhällelig planering försenas kontinuerligt p. g. a. bristande information om havsområdena. Kartorna är ovärderliga när det gäller t.ex. placering av vindkraft och broar, planering av farleder och marinor, säger projektledare Michael Haldin.

Flygplanet som används innehåller hypermodern utrustning som skannar havsbottnen genom att skjuta laserpulser och mäta det reflekterade ljuset. Tekniken har tidigare använts på land för att göra noggranna topografiska kartor och har under de senaste åren utvecklats för att producera djupkartor över havsområden och andra vattendrag.

– Metoden kan liknas med ekolodning från båt, men genom att nyttja ett flygplan kan stora områden karteras betydligt snabbare och med stor upplösning. Tekniken har speciellt stor betydelse för kartläggning av grunda skärgårdar och sjöar, där traditionell ekolodning från båt är svår och dyr att genomföra, säger Michael Haldin.
Djupkarta med bottens beskaffenhet

ULTRA-projektet, som bekostas av Interreg IVA-programmet Botnia-Atlantica och leds av Forststyrelsen i Vasa och Länsstyrelsen i Västerbotten, har som mål att vidareutveckla laserkateringstekniken. Samtidigt med flygningen karteras områdena också noggrant genom dykning och med hjälp av undervattenskameror.
– Genom att med avancerad datoranalys jämföra den reflekterade laserpulsens egenskaper med fältobservationer från havsbottnen strävar vi efter att få fram havsbottnens beskaffenhet och förekomsten av undervattensväxtlighet, förutom en noggrann djupkarta, berättar Johnny Berglund projektansvarig på Länsstyrelsen Västerbotten.
Många intressenter i projektet

Projektet är innovativt och bygger på att sammanföra spetskunskap från Sverige och Finland. I projektet deltar ett tiotal förvaltnings- och forskningsorgan samt ett antal specialistföretag. Från svenska sidan deltar förutom Länsstyrelsen i Västerbotten också t.ex. FOI, som kommer att utföra laserpulsanalyserna, och AquaBiota, som kommer att göra modellering av undervattensmiljön. Umeå kommun skall utvärdera kartornas användbarhet och Naturvårdsverket stöder projektet finansiellt. Från Finland deltar bl.a. Österbottens förbund, som ansvarar för regional planering, och Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet, med ansvar för fiskstammar, lekområden och sälfrågor.

Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland ingår i projektet och fältundersökningarna pågår som bäst. Själva Lidar-flygningarna sker i början av augusti, beroende av väderlek och siktdjup.

Det kunde inte varit bättre förhållande när SM veckan för seglarna avgjordes i Malmö. Publiken fick se medaljracen avgöras i 10-14 m/s strax utanför Västra Hamnen i Malmö.

– SM vevkan har varit en succé för seglingen. När RF och SVT presenterade konceptet med ett samlat SM för alla idrotter tog vi chansen att tänka till lite extra för att göra sporten tydligare mot såväl egna som de som inte stött på sporten tidigare. En av de största nyheterna var medaljfinaler mellan de tre främsta i alla klasser, säger svenska seglarförbundets sportchef Stefan Rahm

Finalracen avgjordes i mycket stark vind, starkare än man normalt seglar i men de tre bästa från varje klass behärskade situationen på ett ypperligt sätt och fick publiken att jubla.

Mest jubel fick den endast 15 årige Adam Holm i Kona klassen. Adam tog sig till final genom att segla alldeles lysande i grundseglingarna och kommer att bli en stor stjärna om han fortsätter utvecklas på detta sätt. I finalen fick han dock se sig besegrad av Ulf Antonsson som vann och av sin egen pappa Björn Holm.

Bästa klubb blev KSSS mycket tack vare segrarna av Anton Dahlberg/Sebastian Östling i 470 herr och Jesper Stålheim i Laser.

Resultat
Segrar korades i fem kategorier; bräda, enmansjolle, tvåmansjolle, flerskrov och kölbåt.
Kona – Bräda
1. Ulf Antonsson VASS
2. Björn Holm KSSS
3. Adam Holm KSSS

Laser Radial – Enmansjolle dam –
1. Cathrine M. Gjerpen, KNS, NOR
2. Sara Sigvardsdotter, GKSS
3. Matilda Salminen, SS Pinhättan

Laser – Enmansjolle herr
1. Jesper Stålheim, KSSS
2. Johan Wigforss, GKSS
3. Kristian Ruth, Asker Seilforening NOR

470 dam – tvåmansjolle dam
1. Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
2. Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, GKSS
3. Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS

470 herr – tvåmansjolle herr
1. Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
2. Victor Bergstrom Marcus Dackhammar, GKSS
3. Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
F18 – flerskrov
1. Martin Strandberg/Johan Örtendahl, MSS
2. Pontus Johansson/Daniel Winberg, KSSS
3. Johan Gnosspelius/Roger Bodén, KSSS
CB66 – kölbåt
1. Carl P Sylvan/Håkan Abenius/Sara Engström, LESS
2. Fredrik Åstrand/Stefan Blom/Crister Sörvik, StSS
3. Niklas Stenum/Markus/Wallentin/Janne Drotz, SSVE

Länk: www.svensksegling.se/SM-veckansegling/resultat

Tidigt på fredagsmorgonen förliste det norska fartyget Langeland med 6 mans besättning i vattnen söder om Kosteröarna. Sjöräddningscentralen har under dagen bedrivit efterforskningar med totalt 6 fartyg, 3 helikoptrar och 1 flygplan. Spaningarna har varit resultatlösa – det enda som funnits är vrakgods, livflottar och flytvästar.

Läs hela händelseförloppet på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/templates/MRCCLogg____13676.aspx?Category=Alla&Status=1&Period=2 (kommer även att uppdateras under lördagen så länge sjöräddning pågår).

Klockan 6 på fredagsmorgonen emottog Sjöräddningscentralen ett telegram från satellitsystemet COSPAS/SARSAT, med innebörd att fartyget Langelands automatiska nödsändare aktiverats ca 05:46. Efter kontakt med det norska rederiet framkom att man ungefär samtidigt haft kontakt med fartyget, som då berättat att man fått lätt slagsida och sökte lä i det hårda vädret.

Faryget var på väg från Karlshamn till Moss med en last av sten. Besättningen på 6 man bestod av 4 ryssar och 2 ukrainare.

Sjöräddningscentralen larmade flyg/helikopter samt fartyg, som under dagen har genomsökt området mycket väl.

Det som har påträffats är livflottar, flytvästar samt vrakgods.

Söket har skett under mycket svåra förhållanden. Vindar runt 20 meter per sekund samt vågor på upp till 5 meter.

Efterforskningarna har avbrutits för kvällen. Under rådande omständigheter är det mest optimalt att låta personalen vila och återuppta söket under morgondagen – då även vädret kommer att vara bättre.

Under morgondagen kommer man att kunna söka på ställen, där det idag inte varit möjligt att söka pga väder. Man kan också se det så, att det i morgon kommer att vara möjligt att upptäcka saker som man idag inte sett pga dåliga förhållanden.

I morgon kommer vi även på allvar att försöka lokalisera fartyget.
Följ utvecklingen i detta ärende och alla andra sjöräddningsfall på Sjöräddningscentralens blogg – MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sökandet efter överlevande efter fartyget Langeland, som förliste söder om Kosteröarna utanför Strömstad, har avslutats. Ett stort antal fartyg, helikoptrar och flygplan har genomsökt området utan att finna några överlevande. Fartyget har med största sannolikhet lokaliserats. Sjöräddningcentralen lämnar nu kl 14:55 över ansvaret till Polisen.

Det var strax före kl 06 på fredagsmorgonen, som det norskregistrerade handelsfartyget Langeland förliste söder om Kosteröarna, utanför Strömstad. Fartygets automatiska nödsändare (EPIRB) aktiverades. Signalerna uppfattades kl 0546 av en satellit och budskapet nådde Sjöräddningscentralen i Göteborg några minuter före kl 6. Fartyget hade själv varit i kontakt med rederiet i Norge, bara några minuter tidigare – man uppgav då att man fått lite slagsida och sökte skydd från det hårda vädret. Det blåste runt 20 meter per sekund och våghöjder på upp till 5 meter har rapporterats under insatsen. Fartyget på ca 2500 ton var på väg från Karlshamn till Moss, lastat med sten.

Besättningen bestod av 6 personer, 4 från Ryssland och 2 från Ukraina.

Under fredagen sökte totalt 6 räddningsbåtar från både Norge och Sverige i området:
– Rescue Gustav. B Thordén, SSRS Strömstad
– Rescue 12-29, SSRS Strömstad
– Rescue Maximat, SSRS Strömstad
– Rescue Horn Flyer, norska Sjöräddningssällskapet
– KBV 307, Kustbevakningen
– KBV 453, Kustbevakningen

Under fredagen deltog även flygande enheter:
– Räddningshelikopter Lifeguard 901
– Kustbevakningsflyget KBV 502
– Norska Räddningshelikoptern Saver 60
– Polishelikopter 942

Fredagens sökinsats var svår på grund av det rådande vädret. Det var svårt att upptäcka överlevande pga sjöhävning och allt vattenskum. Det var stundtals mycket påfrestande för båtbesättningarna, insatsen fick avbrytas under ett par timmar pga sjögången.

Under fredagen återfanns några livflottar, ett stort antal flytvästar och i övrigt en hel del vrakgods från Langeland. Dock lyckades man inte lokalisera fartyget, vilket skulle ske med hjälp av ekolod. Något sådant sök kunde inte genomföras pga det rådande vädret.

Under lördagen återupptogs sökandet med hjälp av:
– Räddningshelikopter Lifeguard 901
– Kustbevakningsflyget KBV 502
– Rescue Gustaf B. Thordén
– Rescue Maximat
– KBV 307
– KBV 051
– Fiskebåtarna Dagny och Carona

Kustbevakningsbåtarna och fiskarna lyckades lokalisera vad vi tror är vraket efter Langeland, på drygt 100 meters djup. På detta djup är en dykinsats inte möjlig. KBV 051 gjorde ett försök att svepa av sjöbotten med en sk släpsonar, men kvalieten blev för dålig. Istället togs beslut om att försöka sända ner en sk ROV (fjärrstyrd undervattensrobot med bl a kamera). Detta har dock inte kunnat ske pga vädret. Det kommer eventuellt att ske senare, efter det att Sjöräddningscentralen överlämnat ledningen för ärendet till Polisen.

Övriga enheter har sökt igenom i stort sett samma sökområden som under fredagen. Lördagens sök skedde under helt andra betingelser, och det skulle varit möjligt att upptäcka saker som man inte sett under fredagen. Några nya fynd av värde gjordes dock inte.

Eftersom området är synnerligen väl genomsökt, både från ytan och från luften – samt dessutom flera gånger – drar vi slutsatsen, att om det funnits överlevande på ytan, stränder eller öar, hade dessa nu kunnat lokaliseras. Därför gör vi nu den bedömningen, att allt hopp är ute att finna de 6 besättningsmännen i livet.

En dagbok över hela insatsen återfinns på Sjöräddningscentralens webbplats: http://www.sjofartsverket.se/templates/MRCCLogg____13676.aspx?Category=Alla&Status=1&Period=2 .

Det blev späckat av överraskningar när semifinal och final i VM i matchracing avgjordes i Lysekil idag. Sverige tog hem både VM-silver och VM-brons med ett femte VM-silver för Marie Björling, som såg sig slagen i tre raka matcher i finalen av dagens sensation Nicole Souter från Australien. Anna Kjellberg slog den forne världsmästarinnan Claire Leroy i två raka segrar i kampen om bronsplatsen.

Med klarblå himmel och frisk vind, 6-8 m/s, blev det tillslut drömförhållanden för den sista och avgörande dagen i VM i matchracing i Lysekil. Det bjöds på oerhörd spänning i mycket jämna och intensiva matcher. Tuffa slagdueller och precisa manövrar imponerade på de många åskådarna, som till och med kunde höra kommandoropen ombord på båtarna från åskådarklipporna.

Den unga australiskan Nicole Souter, rankad 8 i världen, gjorde storskräll både i semifinal och final och slog sina motståndare match efter match med perfekt segling genomgående under dagen. Souter har aldrig tidigare seglat i Lysekil och var definitivt inte bland finalfavoriterna när VM-tävlingarna inleddes i tisdags. Trots sina 25 år har Souter redan deltagit i tre tidigare VM men har aldrig lyckats ta en medalj.

– Vi har inte mycket erfarenhet av den här båttypen och vårt mål när vi kom hit var att placera oss topp sex. När vi mötte Claire Leroy i semifinal var oddsen mot oss. Ingen förväntade sig att vi skulle vinna och vi hade därför ingen press på oss. Vi var helt lugna och allt gick som det skulle, sa en överlycklig Nicole Souter, som förutom världsmästartiteln får ta emot 125 000 kr i prispengar med sin besättning. Souter gör en storsatsning till OS 2012 tillsammans med sin landsmaninna Katie Spithill.

Veteranen Marie Björling har haft ett två år långt uppehåll och ingen av motståndarna förväntade sig en så stabil insats från den forne världsettan. Men Björling, som redan har fyra tidigare VM-silver och en mycket erfaren besättning, var trots sin bedrift lite besviken när hon kom i land som världstvåa.

– Det är svårt att vara glad när man just blivit slagen i tre matcher på raken. Men vi är självklart ändå nöjda med tanke på att ha kommit från ett tvåårigt uppehåll. Med den korta träning vi har lyckats få in sedan vi gjorde vår första tävling i maj och att det var så hög klass på alla deltagarna i år gör ju att vi känner oss extra nöjda, sade Marie Björling, som kommer att ta ett rejält kliv upp på världsrankinglistan efter sin imponerande insats (nu rankad 43!).

En av dagens många överraskningar var den svårslagne fransyskan Claire Leroys resultat. Leroy toppade grundomgången men hamnade utanför prispallen när Anna Kjellberg slog fransyskan i två raka segrar i kampen om bronsplatsen.

I båda semifinalerna blev resultatet 3-1; till Nicole Souter mot Claire Leroy och till Marie Björling mot Anna Kjellberg.

Slutresultat VM i matchracing
(med Internationella Seglarförbundets ISAFs världsranking i parentes):

1. Nicole Souter (8) AUS
2. Marie Björling (43) SWE
3. Anna Kjellberg (10) SWE
4. Claire Leroy (1) FRA
5. Katie Spithill (2) AUS
6. Camille Ulrikkeholm (13) DEN
7. Sally Barkow (7) USA
8. Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN
9. Lucy Macgregor (3) GBR
10. Linda Rahm (4) SWE
11. Silke Hahlbrock (6) GER
12. Christelle Philippe (19) FRA

Länk: www.lysekilwomensmatch.se
Foto: Dan Ljungsvik.

I hårda vindar som kraftigt ökade mitt på dagen blev det fysisk segling som avslutade grundomgången i VM i matchracing idag. På grund av ett avbrott mitt under dagen, då vindarna nådde kulingstyrka, hann man inte med att påbörja kvartsfinalen som därmed inleds imorgon förmiddag. En av dem som kvalificerat sig för final är Anna Kjellberg (bilden).

Det rann kaskader av vatten i storseglen när de sista matcherna i grundomgången seglades idag under eftermiddagen. Starka vindar, kraftiga vindvrid och bitvis hårt regn försvårade tävlingen för seglare, banläggare och tävlingsledning. Men det blev mycket action ute på banan och superb segling av världens bästa matchracingtjejer.

Redan igår var det klart att svenskorna Marie Björling och Anna Kjellberg samt fransyskan Claire Leroy är klara för kvartsfinal. Idag avgjordes de sista tre platserna i tuffa dueller i den starka vinden.

Australiskan Katie Spithill seglade aggressivt i de fysiska förhållanden och vann två av sina matcher idag och därmed är hon klar till kvartsfinal, vilket även gäller för Spithills landsmaninna Nicole Souter.
– Det är en stor fördel för oss att vara två australiska team som tränar ihop och pushar varandra. Vi har med en gemensam tränare och man kan nästan säga att vi är ett team av 12 istället för sex, sade Katie Spithill under kvällens presskonferens.

Bäst i grundomgången var den dubbla världsmästarinnan Claire Leroy som endast förlorade en match av 11, mot Marie Björling. Marie Björling och Anna Kjellberg ligger nära inpå fransyskan med nio segrar och två förluster för Björling och åtta segrar och tre förluster för Kjellberg.
– Vårt mål var att sluta topp fyra i grundomgången, därför är det en stor överraskning och glädje att toppa grundomgången. Till kvartsfinalen står dock allt på spel. Alla sex team som har gått vidare seglar riktigt bra, säger regerande världsmästarinnan Claire Leroy, som seglade med en helt ny besättningsmedlem idag efter att lagets fördäckare skadat handen i sista matchen igår. Den nya fördäckaren flögs in från Frankrike i natt, vilket inte verkar ha stoppat Leroy’s framgångar, med bara segrar idag.

I kvartsfinalen möter de sex deltagarna varandra en gång, precis som i grundomgången. Varje deltagare seglar därmed fem matcher. De fyra bästa går vidare till semifinal. Poängen från grundomgången räknas inte till kvartsfinal, då börjar tävlingen från noll igen.

Finalen avgörs på lördag då världsmästarinnan i matchracing 2009 koras.

Resultat VM i matchracing dag 3 – Grundomgången klar.
(med Internationella Seglarförbundets ISAFs världsranking i parentes):

Resultat av 11 seglade matcher i grundomgången
De sex bästa går vidare till kvartsfinal:

1. Claire Leroy (1) FRA 10-1
2. Marie Björling (43) SWE 9-2
3. Anna Kjellberg (10) SWE 8-3
4. Nicole Souter (8) AUS 6-5
5. Katie Spithill (2) AUS 6-5
6. Camille Ulrikkeholm (13) DEN 6-5

7. Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN 5-6
8. Sally Barkow (7) USA 5-6
9. Lucy Macgregor (3) GBR 5-6
10. Linda Rahm (4) SWE 4-7
11. Silke Hahlbrock (6) GER 2-9
12. Christelle Philippe (19) FRA 0-11

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

För tre år sedan introducerade Volvo Penta fritidsbåtsbranschens första joystick, som kopplad till Volvo Pentas IPS-system gjorde det enklare och säkrare att lägga till med båten. I år introducerar Volvo Penta även joystick till motorer med drev.

Även den mest erfarne båtägaren kan ibland känna olust inför att lägga till med båten i trånga hamnar och i stressande situationer.

För båtar med Volvo Pentas revolutionerande IPS-system löste Volvo Penta problemet redan 2006 med sin sinnrika IPS Joystick. En innovation som båtägarna tog till sina hjärtan från första stund och idag utrustas med än 95 procent av IPS-båtarna med joystick.

I år breddar Volvo Penta joystickerbjudandet ytterligare genom att lansera en joystick för båtar med dubbla motorer med drev.

Den nya drevjoysticken bygger på det beprövade drevkonceptet och på individuellt styrda drev. Joysticken passar till diesel- och bensinmotorer med DPH eller DPS-drev. Joysticken utnyttjar kraften i motorerna för att förflytta båten. Inga bogpropellrar behövs.

Precis som med Volvo Penta IPS går det att ha upp till fyra joystickar ombord. De kan monteras vid de ordinarie styrplatserna, eller fristående ”Docking station” där de ger enklast tilläggning, till exempel på akterdäcket.

Elektronisk styrning
Precis som med Volvo Penta IPS bygger joystickfunktionen för drevmotorer på att dreven kan styras individuellt med elektronisk styrning. Den elektroniska styrningen kan ej eftermonteras – den är ett tillval som monteras direkt vid leverans.

Med elektronisk styrning får båtägaren dessutom andra fördelar: dreven ställs automatiskt i mittläge när motorn stängs av, styrningen är omedelbar och med perfekt respons.

Tillsammans med de elektroniska reglagen för gas och växel innebär det att inga reglagekablar
eller hydraulikledningar behöver dras. Som tillbehör går det också att koppla in en integrerad autopilot som tack vare att den arbetar direkt in i den elektroniska styrningen varken behöver extra servo eller underhåll. Autopiloter för Volvo Pentas elektroniska styrning finns från flera av de ledande tillverkarna.

Enkel manövrering
Den som inte haft möjlighet att testa manövrering med joystick har svårt att föreställa sig hur enkelt det verkligen är. Föraren för bara joysticken åt det håll han eller hon vill att båten skall förflytta sig. Vrid på joysticken och båten vrider sig runt sin egen axel. Tryck på knappen för högre effekt och du får extra kraft om det är strömt eller blåsigt. Till skillnad från bog- och akterpropellrar kan joysticken användas utan avbrott så länge det finns bränsle till motorerna. Inga extra batteribankar behövs heller.

Kommentarer

gary.sparrborn@telia.com 14:14:41 2009-12-31

Joystick

Den nya dieseln Volvo Penta D3 är här – kompakt och fulladdad med toppmodern motorteknologi. Den finns i fyra effektklasser från 140 till 220 hk och är snabbare, starkare, renare, tystare än föregångaren. Och nu finns den även med joystick. Nya Volvo Penta D3 är fullmatad med den mest avancerade motorteknologi som finns tillgänglig på marknaden idag. Denna motor lanseras även i två versioner för segelbåtar, på 110 och 150 hk, och som inombordare.

Nya D3 är en helt ny motor. Liksom föregångaren så kommer basmotorn från Volvo Personvagnar och den bygger på ett 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och med den allra senaste inom motorteknologin.

Nya D3 har common-rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare som möjliggör multipla insprutningar vid varje arbetstakt och därmed ännu mer exakt bränslemängd.

Den avancerade och mycket effektiva “cross-flow”-kylningen håller jämn motortemperatur. Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning redan från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för snabb acceleration upp i planing och hög toppfart.

Allt övervakas och styrs elektroniskt med ännu högre precision än tidigare.

Sammantaget ger detta nya D3 imponerande sportprestanda jämfört med föregångaren, som redan den var bäst i klassen. Motoreffekten har ökat från 190 till 220 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen är lägre, liksom ljud och emissioner. Nya D3 har emissionsvärden i linje med de mycket skarpa lagkraven för amerikanska EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Elektronisk gas och växel
Nya D3 är i standardutförande utrustad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. Här ingår bland annat elektronisk gas och växel hela vägen från reglage till motor och drev. För båtägaren innebär det mjukare, exaktare och säkra körning samt inget behov av efterjusteringar.

Eftersom elektroniska kablar inte leder motorvibrationer, så ökar även komforten ombord.

EVC gör det också enkelt att installera extra tillbehör och funktioner, till exempel automatiskt drevtrim, färddator, motordata i plotter via NMEA. Eller den nya 7-tumsdisplayen i färg.

Med EVC går det att ha instrumentering, eller kompletta styrplatser, på upp till fyra platser ombord.

Joystick
För båtar med dubbelinstallation och som utrustats med elektronisk styrning finns även den oerhört uppskattade joystickfunktionen som tillval. Med hjälp av denna blir det avsevärt enklare att lägga till med båten och att manövrera i trånga hamnar.

Tyst och vibrationsfritt
Tack vare Common rail och multi-insprutningen har nya D3 mycket lågt motorljud. Den nya och modernt designade motorkåpan hjälper till att sänka ljudet ytterligare. Nya D3 har också fått samma typ av högdämpande motorfästen som de större D4 och D6 har, vilket ökar komforten ytterligare.

Singel- eller Duoprop
140- och 170-hästarsmodellerna finns med singelpropellerdrevet SX eller DPS Duoprop. 200- och 220-hästarsmodellerna finns med DPS Duoprop. Båda dessa drev är mycket moderna och lanserades för bara två år sedan.

Propellrarna till DPS finns nu i en helt ny modell. Den nya I-seriens blad har en patenterad utformning som ger mycket hög effektivitet. Propellrarna är tillverkade i höghållfast aluminium som pressgjutits under extremt tryck. Resultatet är propellrar med blad som är tunna, men ändå starka. Prestandan är i klass med propellrar av rostfritt stål.

Tekniska data
Beteckning: D3-140 D3-170 D3-200 D3-220
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, inkl DPS-drev: 353 kg
Max effekt hk/v/min: 140/4000 170/4000 200/4000 220/4000
Drev: SX / DPS SX / DPS DPS DPS
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Segelbåtsmotorer
Inombordsmotorn D3 har sedan 2003 funnits i en specialversion för segelbåtar samt deplacerande och halvplanande motorbåtar. Nu lanserar Volvo Penta en helt ny motor för denna typ av båtar.

Nya D3 bygger på ett nyutvecklat 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och den innehåller avancerad teknologi som möjliggör helt ny standard i marinbranschen när det gäller prestanda, miljö och komfort.

Common rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare ger multipla insprutningar vid varje arbetstakt, vilket innebär att bränslemängden kan doseras ännu mer exakt. Den avancerade och effektiva “cross-flow”-kylningen håller motortemperaturen jämn.

Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för manövrering och ordentlig effekt för hög marschfart.

Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, exkl. backslag: 250 kg
Max effekt hk/v/min: 110/ 3000 150/3000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Inombordare
Volvo Pentas nya generation av inombordsmotorn D3 är minst sagt flexibel. Den finns i inte mindre än fem versioner från 110 till 220 hk, där de två lägsta effekterna
är lågvarvsmotorer för icke planande båtar. Elektronisk gas och växel samt ännu lägre nivåer av emissioner, ljud och vibrationer tillhör nyheterna.

Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150 D3-170 D3-200 D3-220
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Max effekt hk/v/min: 110/3000 150/3000 170/4000 200/4000 220/4000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Kommentarer

Kristian M 15:28:29 2009-08-02

Bravo Volvo! Vilka Duktiga motoringengörer ni har.

Lasse L 10:05:44 2012-03-08

VP D3 i "blåsväder"
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=426322

Hannes Bohinc och Giancarlo Cangiano har avslutat testkörningarna och förbereder sig på krabb sjö och tuffa race när de nur styr kosan mot Göteborg för den sjunde och åttonde rundan av Powerboat P1 World Championship i premiären för Scandinavian Grand Prix of the Sea: Havets Grand Prix.

– Det säger sig självt att vi kommer att köra för seger, men det är vi ju inte ensamma om så det kommer att bli en extremt tävlingsinriktad helg, förklarar österrikaren Hannes Bohinc.

– Vi förväntar oss svårare förhållanden än de vi mött tidigare i år men både båten och Giancarlo och jag har redan tidigare visat att vi kan prestera även i hårt väder så vi har all anledning att se fram mot tävlingarna med tillförsikt.

De båda f.d. världsmästarna i P1 tar gemensamt plats i cockpit igen efter att SNAV OSG gjort en framgångsrik prestation i Italien med italienske teamägaren och “throttleman” (gasaren) Cangiano och landsmannen och reservföraren Giovanni Carpitella. Det var en välbehövlig seger som placerade teamet på andra plats i Evolutionklassen efter ledaren Silverline. De förväntade extrema väderförhållandena nästa helg har föregåtts av tre Grand Prix på lugnt vatten där två av racen vunnits av SNAV OSG.

– Vi har gjort förbättringar på skrovet och har två nya propellrar som vi hoppas ska ge oss ett övertag, fortsätter Bohinc. Det är upp till oss att få bort poängskillnaden till Silverline och målet är att stå överst på ledartavlan när vi lämnar Sverige.

P1 Scandinavian Grand Prix of the Sea: Havets Grand Prix, äger rum på vattnen utanför Göteborg helgen 7 – 9 augusti.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och vi hoppas naturligtvis på en stabil vind. Första start går kl. 08:50 och därefter starter var 6:e minut.

2008 års vinnare Mats Johansson kommer att försvara sin titel. Med sina totalt två segrar i Tjörn Runt lockar naturligtvis en tredje. Bland de anmälda märks även 2008 års startgruppsvinnare Anders Hansen/Kracer 40R, Olof Zachrisson/Cumulus och Hans Oskarsson/Accent.

Även i år är det en fantastisk tillströmning av Expresser som har hela 25 anmälda båtar följt av IF (12 st.), Cumulus (12 st.) och H-båt (11 st.). Aspiranter på båttyper som kan nå 10 anmälda båtar och därmed tävla inbördes om eget pris är Maxi 77 (9 st.) och Fenix och Smaragd med 8 st. anmälda vardera.

För att informerar och inspirera seglarna hålls skepparträffar tillsammans med vår samarbetspartner Stenungsbaden Yacht Club den 14 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen kommer Harald Treutiger att lotsa seglarna mellan årets nyheter, tips och viktig information. Marinmeteorolog Lager Larsson ger detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar.

Länk: www.stss.se

Veteranen Marie Björling imponerade starkt när hon efter två års uppehåll visade på storform när VM i dammatchracing inleddes idag i Kyrkeviksbukten mitt i Lysekil. Björling vann fyra av fem seglade matcher och var den enda motståndare som slog världsettan Claire Leroy från Frankrike. Anna Kjellberg (bilden) har, liksom Claire Leroy, Camille Ulrikkeholm och Katie Spithill också segrat i fyra av fem seglade matcher.

Det var i perfekta seglingsförhållanden som VM i matchracing för damer inleddes i Lysekil idag. I friska sydvästliga vindar, 6-8 m/s, bjöd världens bästa matchracingseglerskor på actionfylld segling av absolut världsklass med tuffa manövrar där båtarna pressades till max. Under hela dagen var det jämna matcher och det är helt öppet vem som tar VM-guld i matchracing på lördag.

Marie Björling verkar snabbt ha hittat tillbaka till sin forna storform och seglade nästan felfritt. Hon tog tre raka segrar mot världstoppen imorse, då hon slog bland annat världsettan Claire Leroy från Frankrike och världstrean Lucy Macgregor från Storbritannien. Hon förlorade mot sin landsmaninna Anna Kjellberg som seglade en nästintill felfri match mot Björling.

– Vi har bra fart, gör bra manövrar och har fin taktik på banan, kommenterade en mycket nöjd Marie Björling, som har fyra tidigare VM-silver i medaljsamlingen.

25-årige Anna Kjellberg, som är rankad 10 på den officiella världsrankingen, hade också en stark VM-start med endast en förlust mot världsettan Claire Leroy.

VM i matchracing inleds med en grundomgång, där alla seglar en match mot alla motståndare. 12 lag deltar och alla seglar därmed 11 matcher i den första grundomgången (28 juli-30 juli). De sex deltagare med flest vunna matcher går vidare till ytterligare en omgång där alla möter alla, med andra ord fem matcher per lag (31 juli). De fyra bästa går vidare till semifinal och på lördag den 1 augusti koras världsmästarinnan i finalen mellan de två högst placerade teamen.

Resultat VM i matchracing efter första dagens seglingar (med Internationella Seglarförbundets ISAFs världsranking i parentes):
Efter 5 seglade matcher (totalt 11 ska seglas i grundomgången):
Marie Björling (43) SWE 4-1
Claire Leroy (1) FRA 4-1
Anna Kjellberg (10) SWE 4-1
Katie Spithill (2) AUS 4-1
Camilla Ulrikkeholm (13) DEN 4-1
Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN 3-2
Silke Hahlbrock (6) GER 2-3
Sally Barkow (7) USA 2-3
Lucy Macgregor (3) GBR 1-4
Linda Rahm (4) SWE 1-4
Nicole Souter (8) AUS 1-4
Christelle Philippe (19) FRA 0-5

ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.

Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.

Radiofrekvens Mix Megapol 94,6 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Den första grundomgången när alla 12 deltagare möter alla en gång är nästan färdigseglad. Anna Kjellberg, som har seglat nio av sina 11 matcher, har gått från klarhet till klarhet. Hon vann alla sina matcher idag, vilket innebär att hon är klar för kvartsfinal som inleds imorgon eftermiddag. Även Marie Björling, som endast förlorade en av sina matcher idag är klar för kvartsfinal, där de sex bästa från grundomgången slåss om de fyra semifinalplatserna.

25-åriga Anna Kjellberg, som är rankad nummer 10 på internationella seglarförbundet ISAFs världsrankinglista, har haft en strålande start på VM-seglingarna i Lysekil. Av nio seglade matcher har hon endast förlorat en, det mot världsettan Claire Leroy från Frankrike. Hon har två matcher kvar i grundomgången som seglas imorgon förmiddag.

– Det är fantastiskt för oss svenskor att segla här i Lysekil. Vi har mycket support från nära och kära och alla åskådare på klipporna, vilket gör oss ännu mer taggade, sa Anna Kjellberg efter dagens framgångar.

Även Marie Björling har fortsatt att övertyga. Björling vann tre av fyra matcher idag och är därmed klar för kvartsfinal.

Fransyskan och regerande världsmästarinnan Claire Leroy seglar starkt och stabilt och har liksom Anna Kjellberg inte heller förlorat någon match idag men har seglat en match mindre. Hon har därför tre matcher kvar av grundomgången att segla i morgon.

Titelförsvararen i Lysekil, Linda Rahm, har haft en tuffare start i VM och har med sex förlorade matcher ingen möjlighet att gå vidare till kvartsfinal.

Fem lag slåss om de tre kvarvarande platserna till kvartsfinal. Det ser ljusast ut för de två danskorna Lotte Meldgaard Pedersen och Camille Ulrikkeholm. Danskorna är vana vid båttypen DS37 och har båda seglat en bra grundomgång. Australiskorna Katie Spithill och Nicole Sauter samt amerikanskan Sally Barkow har också chans att gå vidare.

Resultat VM i matchracing efter andra dagens seglingar (med Internationella Seglarförbundets ISAFs världsranking i parentes):

Efter 9 seglade matcher (totalt 11 ska seglas i grundomgången):
Anna Kjellberg (10) SWE 8-1 klar att gå vidare
Marie Björling (43) SWE 7-2 klar att gå vidare
Camilla Ulrikkeholm (13) DEN 5-4
Sally Barkow (7) USA 4-5
Nicole Souter (8) AUS 4-5
Christelle Philippe (19) FRA 0-9 går ej vidare

Efter 8 seglade matcher (totalt 11 ska seglas i grundomgången):
Claire Leroy (1) FRA 7-1 klar att gå vidare
Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN 5-3
Katie Spithill (2) AUS 4-4
Linda Rahm (4) SWE 2-6 går ej vidare
Silke Hahlbrock (6) GER 2-6 går ej vidare

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Ett mycket starkt startfält kommer till Karlskronas Internationella Dam-SM i Matchracingsegling. Fem av Sveriges främsta kvinnliga seglare får möta en världsmästarinna och två seglare i Danmarks internationella toppskikt i det nyinstiftade dammästerskapet i Matchracing i Karlskrona 12-14 augusti.

Sveriges just nu ledande kvinnliga matchracingseglare, Anna Kjellberg och Linda Rahm, ställs inför hårt svenskt och internationellt motstånd när den första Internationella Dam-SM-tävlingen ska seglas i Karlskrona 12-14 augusti.

Anna Kjellberg, 25, GKSS-seglare från Lerum utanför Göteborg, har två år i rad gått till final och blivit tvåa i världscuptävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, och Linda Rahm, GKSS, blev för andra året trea i tävlingen som avgjordes i början av juli.

När startlistan för Dam-SM fastställdes i måndags står det klart att förra världsmästarinnan i E-jolle, Svenja Puls från Tyskland, som gör en hård satsning på Matchracing, och de danska toppseglarna Trine Abrahamsen, KDY, och Camilla Ulrikeholm, KDY, bjuder på det internationella motståndet.

Sverige representeras förutom av Anna och Linda av GKSS-seglarna Anna Kjellgren, Karin Hagström och Jenny Axhede. Flera av de svenska besättningarna tävlar också i VM i Lysekil kommande helg. GKSS-seglarna Karin Hagström och Jenny Axhede, som tävlar i Marie Björlings besättning i VM, är heta aspiranter på topplaceringar i Dam-SM. Även Anna Kjellgren från samma klubb har visat god form.

I Internationella Dam-SM i Karlskrona, som ingår i den maritima festivalen Sail Karlskrona, seglas båtar av typen CB66 med tremannabesättningar, en tävlingsform i Matchracing som från och med 2012 blir ny OS-gren.

– Vi är mycket glada över ett så bra startfält, det här blir en fantastiskt fin start på evenemanget, säger Michael Fransson, vd för Arenabolaget i Karlskrona. Avsikten är att vi ska etablera en internationell stortävling i Matchracing för damer varje år den här veckan i Karlskrona.

Startande i Int. Dam-SM i Matchracing, Karlskrona, 12-14 augusti 2009:
Sverige: Anna Kjellberg, Linda Rahm, Anna Kjellgren, Karin Hagström, Jenny Axhede, GKSS.
Danmark: Trine Abrahamsen och Camilla Ulrikeholm, DKY
Tyskland: Svenja Puls, NRV

Länk: www.karlskrona.se/sail

Foto: Dan Ljungsvik.

En helt ny 60-fotare från Ourson Rapide är ett av dragplåstren på årets båtmässa i franska La Rochelle. Denna flytande båtmässa med namnet The Grand Pavois, International afloat Boat Show, hålls 23-28 september. 870 utställare förväntas delta i mässan, som täcker över 100 000 kvadratmeter. 300 båtar visas vid bryggorna och 700 visas på land.

Ourson Rapides 60-fotare är den första i en helt ny generation båtar, som sägs överbrygga avståndet mellan riktigt snabba segelbåtar och cruisingbåtar. Den är designad av Finot-Conq (som bland annat har konstruerat flera vinnarbåtar i Vendée Globe och flera rekordsnabba segelbåtar) och byggs av Multiplast, samma företag som även har byggt bland andra Groupama III, Orange II, Gitana 13, Brit Air, Generali och DCNS.

Det första exemplaret är designat för en italiensk ägare. Båten är 18,28 m lång och 5,40 meter bred. Hon är byggd i förimpregnerad kolfiber och har en köl på 4 m djup. Denna kan vid behov lyftas till 2,40 m djupgående. Vattenbarlasten är på 2 260 liter. Båten har vidare dubbla roder, vindformad mast och och en kolfiberbom. All manövrering är koncentrerad till cockpit, där det även finns två stycken hydrauliska stationer för att driva vinschar med mera.

Båten har även flera miljövänliga finesser. Bland annat solpaneler och vindturbin, ett biokemiskt system för avfallsvatten och – framför allt – är hela båten designad för att förbruka så lite energi som möjligt.

Interiören är designad av Pierre Forgia från Finot-Conq. Den omfattar bland annat två gästhytter, ägarkabin och utrymme för besättningen.

Tekniska data:
Designer: Finot-Conq & associates
Varv: Multiplast
Längd: 18,28 m
Bredd: 5,40 m
Djup: 4/2,40 m
Vikt: 15,3 ton
Segelarea: 246 m2

Länk: www.grand- pavois.com