Snipor blir allt mer populärare. Både för att vi gillar att ta de lugnt och mysa på sjön och för att det är miljömässigt och ekonomiskt rätt. Den här snipan heter Isloep och introduceras på den svenska marknaden av Nordalp Marin. Den passar bra för dem som vill vara på sjön tillsammans med sin familj utan att skumpa fram.
Isloep har bland annat en modell på 7,35 m som är CE-registrerad för tolv personer. Med en Yanmar dieselmotor är priset från 300 000 kr och uppåt. Modellerna finns från 5,85 m upp till 9 m. Dessutom finns 5,85 m båten även i ett alternativ med elmotor och 7,35 m modellen finns som en snabbare version med 75 hk motor.
Isloep skiljde sig mot traditionella snipor genom sin annorlunda design, som närmast påminner om italienska Apreamare och deras halv- och helplanande snipor.
Tillverkningen av skrovet sker i samarbete med en norsk livbåtstillverkare.
Länk: www.isloep.se
Öppna Varv 2009 blev inte det mest omfattande nyhetsmässigt. Men här presenterades flera nya motor- och segelbåtar och minst ett nytt hybridkoncept. Båtliv har gjort ett svep över de viktigaste nyheterna. Här har vi dessutom kompletterat med betydligt fler bilder än vad som fick plats i Båtliv nr 5.
Text & foto: Lars-Åke Redéen, Lasse Bengtsson
Nya Hallberg-Rassy 310 är ritad av German Frers och ersätter den tidigare modellen HR 31 MkII. Båten hade världspremiär på Öppna Varv. Pris från cirka 1,4 Mkr. Inredningsbilden är också från Hallberg-Rassy 310. Foto: Peter Szamer.
www.hallberg-rassy.com
Arcona 340 är ett nytt fint bygge från svenska Arcona, som byggs på varvet Luxus Yacht i Estland. Båten har i år nominerats till European Yacht of the Year 2009/2010 i klassen Performance Cruisers.
www.arconayachts.se
Bavaria visade bland annat en 44 Vision med en ny typ av dieselelektrisk drift. Motorn är en Volvo Penta D1-30 som kopplats till en likströmsgenerator från svenska Polar DC marine i Halmstad. Generatorn är på 16 kW och 144 V, vilket kräver en rejäl batteribank med kvalitetsbatterier som kan laddas upp mycket snabbt. Fördelarna med dieselelektrisk drift är komfort, låg ljudnivå och låga vibrationer. Även utsläppen av CO2 minskar eftersom batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn med landström.
www.dcmarine.se
Delphia 40.3 har en nydesignad och mycket ljusare inredning signerad Birgit Schnaase, som bland annat har varit inblandad i Contest 45 CS, Contest 50 CS och Contest 60.
www.delphiayachts.se
Nya Elan 380 är designad av Robert Humphreys och är på 11,50×3,65 m.
www.nordicyachts.se
Najadvarvet visade en ny 41-fotare i sin hamn i Henån. Båten är på 12,2×3,85 m och är en av fem nya båtar från varvet i år.
www.najad.com
Maxi 1300 är den senaste båten från Pelle Petterson. Båten är på 12,7×3,8 m.
www.maxi.se
Katamaraner har fått ett uppsving i Sverige de senaste två åren. På Öppna Varv visades nya Lagoon 400. En mycket social och bekväm båt.
www.oxbom.se
De stora motorbåtarna i trålarstil från franska Bénéteau är prisvärda och har en härlig båtkänsla. På Öppna Varv visades denna Bénéteau Swift Trawler 42. Pris 3,95 Mkr.
www.dreammarine.se
Jessica Stenlund och Benny Martinsson invigde sin nya, stora hall vid varvet på Vindön. Sida vid sida – under tak – visas Nord West båtprogram tillsammans med ett stort utbud begbåtar som har rekonditionerats till fint skick.
www.nordwest.se
Det är inte bara nybyggda båtar som visas på Öppna Varv. Den här Petterssonbåten trivdes fint i solskenet i Henån. Båten heter Lady in red och har funnits i sjön Mjörn sedan hon byggdes 1911. Nuvarande ägare är Mats Stefansson. Båten har renoverats av Mats Snickare AB.
Det Nya Zeeländska marinelföretaget Bep Marine har kompletterat sina elektriskt drivna huvudströmbrytare med en fjärrkontrollenhet. Med denna kan båtägaren enkelt koppla av och på el i sin båt även om strömbrytarna sitter krångligt till. Den nya fjärrkontrollen är utrustad med fyra kanaler, klarar även ett ankarspel och bogpropeller. Pris 3 000 kr för en komplett sats. De eldrivna strömbrytarna kostar 1 300 kr styck.
www.comstedt.se
Mastervolt har tagit fram en ny serie konverters, avsedd för lågspänning (12 respektive 24 V, från 3 till 6 A). Den nya serien är mycket nätt i formatet och finns i både isolerade och icke isolerade utföranden.
www.mastervolt.se
Hanse har tagit fram en standardbetonad version av Hanse 320, som på mässan såldes seglingsklar för 799 000 kr.
www.bryggan.net
Det första exemplaret av svenska Golden-Cut 28 premiärvisades på Öppna Varv. Båtarna byggs hos Golden-Cut i Västervik och är ritade i samarbete med Håkan Södergren och Bo Zolland. Båten är på 8,50×2,75 m och kostar från 1,9 Mkr.
www.golden-cut.se
Greatline 29 visades med en helt ny disposition av akterdäcket. Det är en mer öppen planlösning med plats för minst sex vuxna personer runt matbordet.
www.greatlineboats.se
PTS 26 Scandinavia är en härligt öppen båt byggd i klassisk skandinavisk stil. Mått 8,01×2,59 m. Pris 950 000 kr.
www.norstar.se
Vindö Marin visade upp denna prototyp. Båten är ritad av Rolf Eliasson och har kompositskrov i West Epoxi med mahognyyta. Nästa år kanske vi får se en färdig båt.
www.vindomarin.com
Den holländska båttillverkaren Shipyard Mulder har sjösatt en ny skönhet döpt till Eleonore. Det är en klassisk motor yacht byggd för en holländsk köpare. Hon är utrustad med den allra senaste teknologin men har ändå typiskt klassiska linjer från designern Theo Werner.
Totallängden på denna mjukt rundade skönhet är 23,7 m och bredden 5,8 m. Eleonore är försedd med dubbla Caterpillar C7 dieselmotorer på vardera 187kW vid 2,400 rpm, vilket ger en marschfart på behagliga 11 knop. Två generatorer ser till att det alltid finns tillräckligt med batterikapacitet ombord.
Eleonore har en mycket rymlig kabin för båtens ägare och två stycken gästkabiner akterut för två personer vardera. Samtliga kabiner har separata badrum med marmorgolv. Inredningen i övrigt är gjord i förstklassigt körsbärsträ med paneler och rundade dörrar.
Mulder Shipyard har tidigare byggt en rad internationellt kända motor yachter i den här klassen och större upp till cirka 30 m längd. Bland andra kända båtar från varvet finns till exempel en kutter som designats av Willem de Vries Lentsch.
Länk: www.muldershipyard.nl
När en val dör och sjunker till havsbotten blir den föda för ett helt unikt ekosystem. Forskare vid Göteborgs universitet har i havet utanför Strömstad upptäckt nya arter som lever enbart på döda valar. Forskningen visar att havens artmångfald kan vara betydligt större än vi trott.
Trots att döda valar utgör en mycket oförutsägbar födokälla – det är omöjligt att veta när och var en val sjunker ner, dessutom varar födokällan inte för evigt – finns det arter i havet som specialiserat sig på att leva av valkadaver. Det visar forskning vid Göteborgs universitet, som bland annat med hjälp av undervattenskameror studerar ekosystemet kring sjunkna valar.
För djuren i dess närhet erbjuder döda valar en enorm näringsskälla: ett valkadaver motsvarar lika mycket näring som det normalt faller ned till havsbotten från ytan under 2 000 år. Näringen kommer otaliga arter till nytta under nedbrytningen. Först kommer djur som äter upp köttet, till exempel hajar och pirålar, men även när bara skelettet återstår kan det livnära mängder av organismer.
En djurgrupp som är vanlig på valskelett är havsborstmaskar, som är släkt med daggmaskarna. En del havsborstmaskar är så specialiserade på döda valar att de skulle få svårt att leva någon annanstans. Det gäller till exempel havsborstmasken Osedax, som använder sitt rotsystem till att borra sig in i valbenen på jakt efter näring. Andra arter har specialiserat sig på att beta av de tjocka bakteriemattor som snabbt täcker valbenen. I en avhandling från Zoologiska Institutionen, Göteborgs universitet, beskriver forskaren Helena Wiklund hela nio tidigare okända arter av dessa bakteriebetande havsborstmaskar.
Fyra av de nya arterna har hittats på valkadaver som forskarna placerat på 125 meters djup i den nya nationalparken Kosterhavet utanför Strömstad. De andra fem nybeskrivna arterna lever på valben i djuphavet utanför Kaliforniens kust i USA. Med hjälp av molekylära data har havsborstmaskarnas släktskap undersökts. Dessa DNA-analyser visar att det hos maskarna finns flera kryptiska arter, det vill säga arter som till det yttre är identiskt lika men som genetiskt skiljer sig åt lika mycket som utseendemässigt olika arter. Analyserna visar att anpassningen till ett liv på valkadaver har skett på arter från olika utvecklingslinjer, och vid flera tillfällen under evolutionen. Helena Wiklunds forskning visar också att det som antagits vara kosmopolitiska arter (arter som hittas i hav jorden runt) kan vara kryptiska arter, vilket kan få stor betydelse både för vår uppfattning om djurens förmåga att sprida sig och förändra vår uppfattning om hur många arter det finns på vår jord.
EasyTec är enkel och snabbmonterad täckställning med låg vikt till ett betydligt lägre pris än traditionella täckställningar.
Genom att ställningen bygger på special plaströr i 2-metersbitar, som sätts ihop till önskad längd, är den lätt att bära och transportera. Pris från 1 690 kr.
Länk: www.rapidmarin.se
På Öppna Varv visades denna lite annorlunda Bavaria 44 Vision för allmänheten. På ytan ser den helt vanlig ut, men under däck döljer sig ett annorlunda motorarrangemang. I samarbete med företaget PolarDCmarine har den svenska Bavariaagenten försett den här båten med dieselelektrisk drift med rejäla prestanda.
Båtliv tog en provtur innan Öppna Varv startade. Vi är minst sagt imponerade över den ljudlösa framfarten – helt befriad från motor- och avgasljud sånär som på ett mycket svagt mekaniskt ljud från propellern.
Men den här typen av eldrift kan man gå in och ut ur hamnen och under segel återladda batterierna. Därefter laddas batteripaketet i hamn och därmed reduceras miljöbelastningen till ett minimum. Vid längre tid utan vind startar dieselelverket som ser till att driva elmotorn och ladda batteribanken.
Fördelar med dieselelektrisk drift är framför allt komfort, låg ljudnivå och lite vibrationer. Lägre dieselförbrukning ger även lägre CO₂-utsläpp eftersom en stor del av batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn från 230V-nätet.
Fakta om motorinstallationen
Dieselelverk
Motor : Volvo Penta D1-30
Generator: PolarDCmarine likströmsgenerator på 16 kW och 144 V.
Elmotor: Permanentmagnet likströmsmotor 144V på 9kW kontinuerligt max effekt 18 kW.
Länkar: www.bavariasverige.se www.dcmarine.se
Höstsäsongen närmar sig och med den allt kortare dagar och mörkare kvällar och nätter. Dessutom är risken att råka ut för strålningsdimma från land stor.
Många anser att höstens sjöturer är de bästa under hela båtsäsongen. Skärgårdarna börjar bli tomma på båtar och det är lätt att hitta en egen vik. De korta ljusa dagarna får kompenseras med färd i mörker. Här en del tips och råd om vad du bör tänka på innan du ger dig ut på mörka vatten.
Anpassa för mörkerkörning
Först och främst gäller det att synas, det vill säga att du har rätt monterade och fungerande lanternor. Både Kustbevakningen och Sjöpolisen övervakar noga att lanternorna är tända på båtar under gång i mörker. Om inte kan det bli dryga böter.
Segelbåtar inomskärs bör undvika att använda så kallade sammansatt lanterna i masttoppen. Visserligen drar denna lanterna lite ström tack vare att en glödlampa servar både grönt, rött och vitt, men lanternan är svår att upptäcka när man kommer nära och kan lätt förväxlas med varningsljus i höga mobilantennmaster. Ett tips är att byta till nya strömsnåla LED-lampor, då kan du ha lanternor i däckhöjd tända utan att förbruka mer ström.
Ett annat problem med lanternor är att de kan blända rorsman då ljuset reflekteras från däcket. Jobba på att försöka avskärma ljuset från lanternorna utan att du påverkar lanternornas reglementsenliga lysvinklar.
Annat ombord som kan blända är kartläsningslampor och belysning från instrument och navigatorer. Här gäller det att ha möjlighet att dimma ner displayer och att ha sjökortsbelysning som kan anpassas för navigatören. En del rekommenderar rött sken i sjökortsbelysningen men jag föredrar att använda ett svagare vitt sken eftersom det är väldigt lätt att missa en del information då många symboler i sjökortet är rödfärgade.
Vänj dig vid mörkret
Att köra i mörker kräver koncentration och skärpta sinnen. Viktigt är att få ett bra mörkerseende innan man ger sig av. Enklast är att ha så mörkt som möjligt ombord innan avgång, ju längre tid desto bättre. Sedan gäller det att inte förstöra mörkerseendet genom att tända strålkastare, däckbelysning och andra ljuskällor. Är det tvunget är det smart att bara titta med ena ögat, då behåller du mörkerseendet på det andra. Blir du bländad kan det ta upp till en halvtimme innan mörkerseendet har återvänt! Har du en bra kikare ombord bör du hellre använda den än att tända en strålkastare, det är förvånansvärt vad bra man ser i kikaren trots mörkret.
Körning i fyrad led
Är du ovan med mörkerkörning rekommenderar jag att du börjar träna med att fara i fyrad led och att gå i fyrsektorerna. Kör med motor även om du har segelbåt. Att segla i mörker och framförallt kryssa kräver stor erfarenhet. Förutsättningen för att fara ut i mörka farleder är att du lärt dig fyrarnas olika karaktärer så att du kan skilja dem från varandra. Bäst är att gå en navigationskurs och ta Kustskepparintyget. På den kursen får du lära dig fyrar och alla slags lanternor. Det ingår i allmänhet ett praktikpass till sjöss då du får framföra båt i fyrad led.
Ska du gå i fyrad led kan det vara bra att ta ut kurserna mellan fyrarna och har du en logg med distansmätare underlättar det också att ha mätt avstånden. Notera kurs och distans i sjökortet. Då blir det lätt att kontrollera att du ligger i rätt fyrsektor och styr mot rätt fyr. Ibland är det ju som bekant fler fyrar i samma område som blinkar och som kan skapa osäkerhet hos navigatören.
Den här metoden är bra även om du använder plotter. Det är aldrig fel – tvärtom – att använda två navigeringsmetoder! Den tid du lägger ner på planeringen av din färd har du tillbaka i form av trygghet. Vid mörkerkörning på okända vatten bör man absolut vara minst två som deltar i båtens framförande. En som styr och en som koncentrerar sig på navigeringen och har god framförhållning. Då behöver inte rorsman förstöra sitt mörkerseende genom att titta i sjökort eller på plottern utan bara ägna sig åt att styra, lokalisera fyrarna och att hålla utkik – både förut och akterut.
Har du en taklucka och kan sticka upp huvudet är det en mycket stor fördel, då både ser och hör du bättre än om du står bakom en vindruta.
Fyrar
Fyrar kan indelas i olika grupper beroende på dess uppgifter:
• Angörings- eller kustfyrar är till hjälp när man ska angöra kusten från havet. De har större ljusstyrka och lysvidd än övriga fyrar. Den lysvidd som anges i sjökortet är sk. nominell lysvidd. Den motsvarar det största avstånd från fyren på vilket fyrljuset kan ses vid en sikt som motsvarar en dagsljussikt av 10 sjömil.
• Farledsfyrar är i allmänhet sektorfyrar som visar vitt sken över farleden och rött eller grönt vid sidan om. När man styr mot en fyr börjar den “rodna” eller bli röd om man kommer över för långt åt babord respektive “grönska” när man kommer för långt över åt styrbord. Kommer man exempelvis in i den gröna sektorn girar man babord så att båtens gröna lanterna är på samma sida som fyren. Man säger att man visar “sken mot sken”, bra minnesregel att komma ihåg. Regeln gäller även när man har fyren som akterfyr vilket är mycket vanligt när man kör i farled. När man ska styra i farled med hjälp av en akterfyr är kompassen ett utmärkt hjälpmedel för att man ska slippa att ideligen behöva titta bakåt för att kontrollera att man ligger i den vita sektorn och framåt för att kolla att det inte kommer mötande båtar eller andra hinder.
• Ensfyrar är vanligast vid hamninlopp och där det är smala passager. Ofta anges de i sjökortet som exempelvis Storholmen nedre och Storholmen övre. Den nedre fyren står alltid närmast farleden. Här gäller att styra så att man har det ena fyrljuset rakt över det andra. Börjar fyrarna “dela på sig” måste man gira för att få dem rätt igen.
• Varningsfyrar förekommer ofta i hamnområden och varnar för rör, kablar etc.
• Flygfyrar och hinderljus i höga master kan vara till stor hjälp bara man vet var de är placerade. Kolla i sjökortet!
• Fiskefyrar och militära fyrar är fyrar som är tillfälliga och bara tänds vid behov. Dessa har man nästan mest nytta av som orienteringsmärken på dagen.
För att skilja fyrar från varandra i mörkret har de olika karaktär. Under en sk period kombineras både ljus och mörker. Anger sjökortet fyrens karaktär som Fl 6s avser man 1 blixt eller flash (fyrkaraktärer anges numera med engelska förkortningar) och ca 5 sekunder mörkt. En flash är ca 0,7 sekunder lång. Står det exempelvis Fl (2) 10s kommer det 2 flashar (blixtar) och 8 sekunder mörker. Totalt är den sammanlagda perioden med ljus och mörker 10 sekunder. Därpå börjar perioden om igen.
Ett stoppur är ett utmärkt hjälpmedel att använda för att identifiera fyrar. När fyren börjar blinka startar man uret och stänger inte av förrän mörkerperioden är slut och fyren börjar om från början. Har man inget stoppur kan man räkna “hundraen, hundratvå, hundratre o.s.v. En del kör med “en pilsner, två pilsner, tre pilsner”. Huvudsaken är att man räknar sekunder.
Andra karaktärer är Lfl – longflash light. Kallades tidigare för blänkfyr. En longflash är ca 2 sekunder lång.
Q – quick light – är lätt att identifiera liksom VQ – very quick light som ofta förekommer i höga master etc som hinderfyrar. Q blixtrar 60 gånger/minut och VQ 120 gånger.
En fyr som också är lätt att särskilja är Iso (Isophase). Här är ljus- och mörkerperioden lika långa. Står det angivet Iso 8s visar fyren 4 sekunder ljus och 4 sekunder mörker, totalt 8 sekunder.
Oc (occulting light) är en fyr som lyser under större tid av perioden men som förmörkas en gång.
Det finns ett antal andra karaktärer också och det är bra att man kontrollerar den farled man tänker färdas på i sjökortet och tar reda på vilka karaktärer man kan råka ut för. Som jag sagt tidigare: planera mörkerkörningen i detalj!
Avståndsbedömning
Något som är svårt i mörker är avståndsbedömning. Det är lika svårt för nybörjaren som för den som är mer befaren. Starka ljus uppfattas lätt att de befinner sig närmare än svaga ljus. Lysbojar, som ofta har ganska svagt sken, kan plötsligt dyka upp och visa sig vara mycket närmare än vad man trott. Passerar man i ett smalt sund går man gärna på den ljusa sidan, man undviker den mörka. Det som gäller är att ta det sakta och lugnt vid minsta tveksamhet. Det är väldigt lätt att man får för sig saker i mörker och att man ser det man vill se!
Säker fart
Enligt de internationella sjövägsreglerna ska varje befälhavare iaktta gott sjömanskap. I det begreppet ingår att anpassa båtens fart efter de rådande omständigheterna. Det kan vara mörker, dimma, hög sjö, trånga farvatten och tät trafik. Är du ovan eller inte har mångårig radarvana bör du ta det lugnt med gasreglaget. Det kan kännas tryggt och säkert att ligga i den vita sektorn och köra mot den trygga fyren där borta men plötsligt kan något dyka upp i mörkret eller du kommer över i fel fyrsektor. Går båten då för fort är det risk att du hamnar i farliga vatten.
Upptäcker du att navigeringen inte stämmer och att du helt enkelt har tappat bort dig är det bara en sak som gäller: stoppa genast! Gör du det visar du tecken på gott sjömanskap. Det är inget att skämmas för att man tappar orienteringen, det är lätt hänt vid mörkerkörning. När båten är stoppad är det dags att fokusera på navigeringen, försöka identifiera fyrar, kolla den väg man har kört etc. Det är bara att ta det lugnt även om det känns lite otäckt.
In i dimman
Lika otäckt som att bli vilse är att bli överraskad av dimma. Plötsligt försvinner öar och båtar man sett på avstånd, det blir fuktigt och kallt. Snabbt gäller det att markera i sjökortet var man är och börja finnavigera. Ta ut kurser och mäta distanser. Att lita på sin kompass och inte ”få för sig” att den eller den ön ska ligga där eller där vilket är lätt hänt. Nu är det verkligen säker fart som gäller och goda ögon och öron. Tumregeln för säker fart i dimma är att du ska kunna stoppa inom halva distansen av synvidden.
Med radar och GPS i dimman
Med en fungerande radar ombord är det bara att koncentrera sig på den och anpassa farten. Säker fart för fartyg med radar sägs vara beroende av radarns status och radarobservatörens skicklighet.
Har du GPS eller plotter går det också att ta sig fram via waypoints eller E-sjökortet. Går du i farled bör du hålla dig åt sidan, då är risken mindre att kollidera med andra båtar. Glöm bara inte bort att båtar inte syns i plottern, även här är det viktigt att fara fram försiktigt, hålla god utkik och lyssna efter ljud.
Gör dig hörd!
Enligt lag är du skyldig att ha någon typ av ljudapparat ombord. Det bästa är att ha en gasdriven tuta. Och du är också skyldig att avge signal i dimma och dålig sikt: går du för motor, d.v.s. är maskindrivet fartyg och gör fart genom vattnet tutar du en lång signal (4–6 sek.) varannan minut. Går du för segel tutar du en lång och två korta signaler varannan minut. Det finns fler ljudsignaler i dimma som är bra att kunna.
Sådär, ta på er varmt och ha gärna termosen laddad och mackorna bredda. Sen är det bara att lägga loss och försiktigt ta sig fram i mörkret. Det är en känsla av stor tillfredsställelse man får när man lägger fast eller ankrar upp efter en problemfri mörkerresa. Mörker förresten – kanske man fick uppleva både glittrande månsken och en vacker soluppgång?
Lycka till!
Text: Bengt Anderhagen
Idén om en begagnad båtmässa blev verklighet då konjunkturläget har gett en ökad efterfrågan på begagnade båtar inför årets båtsäsong. Sveriges första Begagnade Båtmässan genomfördes i Waxholms Gästhamn 11 – 14 maj i våras.
– Nu går vi vidare och ser ett stort intresse runt att sälja sin begagnade båt inför hösten och det är samtidigt många som ser fram emot att göra höstklippet, säger Mats Larsson som är upphovsman till projektet och en av ägarna bakom Waxholmsgästhamn.
Flytande båtmässorna i Wasahamnen och på Biskopsudden förra helgen är för nya båtar medan Waxholms Båtmässa i Waxholms Gästhamn är en mässa för begagnade båtar. Hamnen har kapacitet att ta emot över 100 båtar i olika klasser och under dagarna mässan pågår hoppas arrangörerna på tusentals besökare.
Objekten som redan anmält sig är allt från mindre motorbåtar i 100 000 kronors klassen, till Storebro Royal Cruiser med ett utgångspris på 1 175 000 kronor och en Victory 42 segelbåt som går för 1 350 000 kronor. Samtidigt som båtmässan pågår arrangeras ”Båtloppis” på pirer och kajer där alla kan ta med sig ett bord och gamla båtprylar från garaget som kanske hittar en köpare.
Waxholms Båtmässa samarbetar med mäklare från Båtagent, besiktningsmän, banker och försäkringsbolag för att kunna erbjuda köparen och säljaren bra tilläggsservice.
– Det känns väldigt bra att följa upp vårens fina båtmässa med denna höstmässa och vi tror att många flera besökare kommer till Waxholm för att kanske just göra höstklippet! Dessutom är det kul att vi på Båtagent får vara med och erbjuda extra tjänster som exempelvis finansiering och värdering av båtarna, säger Niklas Forsén, vd på Båtagent, samt krönikör i Båtnytt.
Waxholms flytande båtmässa pågår under den 11 – 13 september i Waxholmsgästhamn.
Länk: www.waxholmshamn.se
Bygget av Briggen Tre Kronor af Stockholm var ett spektakulärt och unikt projekt. Vi bjuder nu in till releasen av en handbok som både beskriver hur briggen är byggd och hur man hanterar och seglar ett råtacklat fartyg. Boken, “Handbok segling, briggen Tre Kronor”, är den enda i sitt slag som som ger en komplett beskrivning av hur man seglar ett äkta segelfartyg. Fartygstypen brigg var under ett par hundra år mycket betydelsefull inom sjöfarten, både handel och örlog. Fram till för några år sedan fanns det inga råtacklade fartyg i Sverige. Handboken är framtagen för den besättning och de volontärer som seglar och underhåller Briggen Tre Kronor af Stockholm men är intressant för alla som älskar segling och vackra fartyg.
Efter releasen bjuder vi på en segling där vi sätter segel och visar ett par manövrar enligt handboken. Ombord bjuder vi också på en enklare lunch.
Tid: Torsdagen den 10 september klockan 09.00 – ca 13.00
Program:
09.00 Pressinfo
09.30 Officiell Release
10.00 Ombordstigning och segling med Tre Kronor af Stockholm
12.00 Lunch ombord
13.00 Åter kaj vid Kastellholmen
Plats: Briggen Tre Kronor af Stockholm, Kastellholmen, Stockholm
Boken kommer även att säljas till allmänheten och signeras av författaren Göran Romare på Skeppholmsdagen den 13 september.
Göran Romare som har utformat texten i boken är pensionerad sjöofficer. Han har seglat i såväl fullriggare som jollar. Förutom befäl i flottans fartyg har han också varit befälhavare på Svenska Kryssarklubbens utbildningsfartyg.
Göran har även under många år varit engagerad inom kappseglingssporten. Hans första bok “Att Segla” utkom 1961 och blev en klassiker bland svenska fritidsseglare. Därefter har Göran översatt en rad böcker inom nautika och 2002 gav han, tillsammans med Pille Repmakare, ut “Knop, Stek & Splits” på ICA Bokförlag
Allan Palmer, riggmästare på Tre Kronor af Stockholm, har faktagranskat texten och även gjort merparten av illustrationerna i boken. Allan Palmer har riggat fartyg som galeasen Jakobstads Vapen, barken Gunilla från Öckerö, skonaren Linden från Mariehamn mfl fartyg.
Förutom den maritima verksamheten ägnar sig Allan också åt illustrationsarbeten, layout, teckning, målning och skulptur. Han har bland annat utformat ett 20-tal av Ålands Frimärken och andra postala produkter.
Per Björkdahl, fotograf och AD, har gjort bokens layout och även tagit flera av bilderna i boken.
Frågor och anmälan:
Anmälan obligatorisk vid deltagande i seglingen:
Sture Haglund: sture.haglund@briggentrekronor.se eller på 070-42278 19
De tio båtar som ska delta i årets upplaga av Clipper 09-10 Round the World Yacht Race har redan fått ett storartat avsked från basen i engelska Royal Clarence Marina i Gosport. Nu väntar starten, som går vid Humber 13 september. Hundratals supporters och familjemedlemmar mötte upp när båtarna paraderade med sina ickeprofessionella besättningar och seglade ut genom Portsmouth Harbour.
Clipper Round the World Yacht Race är den enda tävlingen i sitt slag i världen där människor från alla förhållanden och med olika bakgrund kan tävla i segling på världshaven enligt den mest aktade metoden: storcirkelnavigation.
Med 33 nationaliteter och över 230 yrken representerade bland besättningar blir Clipper 09-10 extra spännande. Tävlingen grundades av den legendariska ensamseglaren och seglingslegenden Sir Robin Knox-Johnston, som var den förste man som någonsin seglade ensam jorden runt non-stop.
– Det är fantastiskt att se alla besättningar och båtr som ska vara med itävlingen, säger Sir Robin.
– Vi har haft Gosport som bas i flera år nu och det ska bli väldigt spännande att se hur så många människor med så varierande bakgrund klarar sig i tävlingen. Detta är en chans för vanliga människor att göra något alldeles extra i sina liv.
– Jag kommer att följa er seglats och era framsteg med stort intresse de närmaste tio månaderna. Jag ska också följa era bloggar, dagböcker och filmer på tävlingens hemsida, tillade han.
Båtarna som används i tävlingen är alla likadana och likadant utrustade. De är på 68 fot (20,5 m). De deltagande båtarna heter:
Hull & Humber, Edinburgh Inspiring Capital, Cork, Team Finland, Spirit of Australia, Uniquely Singapore, Qingdao, California, Jamaica Lightning Bolt och Cape Breton Island.
Kl 08.30 svensk tid lyckades ”Explorer of Sweden” som första svenska segelbåt segla genom Nordostpassagen och runda Euroasiens östligaste punkt — Kap Deschnew. Ola Skinnarmos och hans sju besättningsmedlemmars bedrift är historisk. Bara fem segelbåtar har lyckats besegra Nordostpassagen.
Finlandssvensken Adolf Erik Nordenskiöld blev för 130 år sedan den första att ta sig igenom. På grund av isen tvingades han dock övervintra under sitt försök. Nu har den globala uppvärmningen förändrat omständigheterna. Trots detta gav ryska experter Ola Skinnarmo inte mer än femtio procents chans att lyckas, eftersom vintern varit kall och våren sen.
Sedan expeditionen lämnade Stockholm den 15 juni har havsisen snabbt smält undan. Genom detta kunde expeditionen som första segelbåt för säsongen runda Svalbard.
När expeditionen för en dryg månad sedan lämnade Murmansk uppstod problem med den livsfarliga isen. Vid Kap Tjeluskjin, Gamla världens nordligaste punkt, tvingades besättningen söka skydd undan ismassorna som på grund av starka vindar och havsströmmar satts i rörelse. Efter ett drygt dygn gav sig expeditionen vidare. I flera dagar fick Ola Skinnarmo och hans besättning kämpa mot isen. Stundvis satt de helt fast. Men även om läget ibland blev kritiskt kunde de till slut trycka sig igenom och fortsätta expeditionen.
Under färden österut har Ola Skinnarmos expedition gjort flera strandhugg och sett skrämmande bevis på hur den globala uppvärmningen påverkar Arktis. Förutom smältande havsis och krympande glaciärer har de även på nära håll sett hur förutsättningarna för djurlivet har försämrats. Vid byn Rikarpi med sexhundra invånare hade 30 000 valrossar trängt ihop sig på strandkanterna. Trängseln gör att många djur kläms ihjäl och maten tar snabbt slut. Även byinvånarna riskerar att drabbas. Valrossarna drar till sig hungriga isbjörnar som inte gör skillnad på valross och människa.
Stämningen ombord på Explorer of Sweden är god, men alla är slitna efter en lång sommar i Arktis.
— Det tär på psyket att segla 6000 sjömil med ständig risk att krocka med drivis, säger Ola Skinnarmo, och berättar att livet vid Arktis kräver ständig beredskap, både vad gäller ismassor, väder och — när man befinner sig i trånga passager — isbjörnar.
— Dessutom är det naturligtvis en otroligt speciell miljö rent socialt. Detta är ingen vanlig affärsresa, där man kan ringa hem från mobilen eller obehindrat skicka mejl eller vykort till sina anhöriga. Det har varit en fantastisk upplevelse, men nu längtar vi hem familj och vardagsliv.
Firandet blev kort — en storm i Berings sund tvingade alla tillbaka till sina vanliga rutiner — och det är fortfarande flera hundra sjömil till hamn.I mitten av september beräknas de åter i Sverige.
Nu har en av Sveriges nyaste båttillverkare, Golden-Cut Yachts från Västervik, haft premiär både på Öppna varv på Orust och på Stockholms Flytande Båtmässa. Den tredje tillverkade båten skulle ha levererats till ”Draken” och affärsmannen Sven Hagströmer i Stockholm, men ställdes alltså först ut för svensk publik.
– Det var väldigt generöst av honom att jag kunde låna hans ”Fafner”, speciellt som jag vet att han verkligen längtat efter sin båt och i sommar fått se på medan hans ”Drakkompisar” farit runt i sina Golden-Cut, säger Richard med ett leende.
Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet”, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde att köpa varsin Golden-Cut 28 för egen del. Richard och Mats har redan fått sina båtar levererade och verkar mycket nöjda.
– Mats har ringt till och från hela sommaren och berättat hur mycket han gillar sin båt som han döpt till ”Draco”. ”Drakarna” har förutom att vara de första kunderna även varit oerhört värdefulla som rådgivare i hela uppbyggnadsskedet av verksamheten, bättre första kunder går inte att hitta, konstaterar Richard.
Efter försäljning följer leverans och med endast Håkan Södergrens ritningar och en stor portion entusiasm och energi så var det mycket som behövde komma på plats innan ”Drakbåtarna” var i sjön. Lösningen blev ett sällan skådat samarbete på ostkustens svar på Orust, båtbyggarstaden Västervik.
– Alla Golden-Cuts samarbetspartners i Västervik har verkligen gjort sitt yttersta för att vi skall få en bra start. Det har jobbats på semestern på det flesta håll och utan det nära samarbetet med Windy Scandinavia i Västervik hade det aldrig gått, säger Richard
Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett tillverkningssamarbete så kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras med högsta kvalité.
För leverans till säsongen 2009 hann fyra båtar tillverkas. TV-äventyret ledde till tre försäljningar och den fjärde och sista båten för leverans denna säsong är också såld.
− Nummer fyra kan dock eventuellt finnas tillgänglig för försäljning då det är Golden-Cuts första återförsäljare som köpt den och som offentliggörs i samband med Flytande båtmässan i Stockholm om ett par veckor.
– Fram till nu har Golden-Cut varit en vision om en fantastisk båt baserad på passionen till båtar. Nu har vi allt på plats, ett fantastiskt gensvar från de första kunderna och kan på allvar gå in i nästa fas vilket är väldigt roligt, säger Richard
Fakta Golden-Cut 28
Design/Konstruktion: Håkan Södergren / Bo Zolland / Richard Granberg
Längd: 8,50 m / 28 fot
Bredd: 2,75 m
Djup: 0,8 m
Vikt: 2 400 kg
Toppfart: 29 knop (VP D3-190 DPS)
Motor: Volvo-Penta D3-190 DPS (190 hh, diesel)
Skrov och däck: Klinkbygd Sapeli mahogny med spant och glassfiberskrov. (Glassfiber under vattenlinjen för bättre sjöegenskaper och minskat underhåll). Däck i Teak and mahogny.
Pris: 1,9 Mkr
Länk: www.golden-cut.se
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 10 personer omkom genom drunkning under augusti i år jämfört med 11 personer under augusti 2008. Totalt har 58 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 79 personer under samma period förra året.
2009 augusti 2008
4 fritidsbåt 4
1 fritidsbåt, utländsk 2
3 bad 1
– fiske 1
1 övriga 3
1 övriga, utländsk –
10 totalt 11
Under de tre sommarmånaderna 2009 har 34 personer omkommit genom drunkning. Det är 14 färre än under sommaren 2008 då 48 personer omkom.
Vid ett antal olyckor är uppgifterna osäkra varför sammanställningen kan komma att justeras senare. Av de omkomna i augusti är 7 män mellan 22-49 år, 2 pojkar 6 och 15 år och 1 kvinna 66 år. Genomsnittsåldern hos de drunknade är ca 34 år.
Länk: www.sls.a.se
Bavaria Sport 28 fick sin världspremiär 2 september på Oslos flytande båtmässa, som avslutades den gångna helgen. Den nya båten har, liksom övriga nyheter från Bavaria det senaste året, designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Båten presenterades av Bavarias VD, Andres Cardenas.
– Bavaria Sport 28 är resultatet av våra ständiga mål att erbjuda de bästa båtarna med bästa värde för kunderna och den högsta kvaliteten. Vi gör det vid världens modernaste båtvarv, sa Andres Cardenas vid premiärvisningen.
Bland båtens egenskaper märks att den har stora utrymmen och är väldigt välbalanserad, enligt varvets uppgifter. Den är också extremt praktisk för många olika användningsområden, som en sportbåt i den här klassen bör vara.
Sittbrunnen är till exempel ovanligt stor för en båt i den här storleken. Det finns också många fler stuvutrymmen i båten än vad som är normalt i en 28-fots motorbåt. Salongen har tillräcklig ståhöjd för att det ska var bekvämt att jobba i och kring pentryt och matbordet i salongen har plats för sex personer.
Trots att 28:an har flera yttre likheter med Deep Blue 46 understryker varvet att den inte ska klassas som någon lillasyster till den extremt sportigt kraftfulla 46:an. 28-fotaren är en sport- och familjecruiser. Bavaria ska introducera båten på marknaden under september. Den nya Bavaria Sport 28 ersätter den nuvarande Bavaria 27 Sport.
Länk: www.bavariasverige.se
Regeringen fattade 3 september beslutet att utse en särskild utredare som ska förbereda och genomföra bildandet av en ny myndighet för utveckling av det samlade transportsystemet. Den nya myndigheten Trafikverket får sitt huvudkontor i Borlänge och ska inleda sitt arbete den 1 april 2010. Även Sjöfartsverket finns med i omorganisationen.
Trafikverkets grundläggande uppdrag är att ur ett samhällsbyggnadsperspektiv skapa förutsättningar för att uppnå:
– funktionalitet,
– effektivitet och
– hållbarhet i det samlade transportsystemet.
Trafikverket ska bland annat ansvara för:
– en samlad trafikslagsövergripande långsiktig infrastrukturplanering för väg, järnväg, sjö och luft samt för
– planering, byggande, drift och underhåll av de statliga vägarna och järnvägarna.
Utredaren ska lämna förslag till bland annat instruktion för myndigheten och de författningsändringar i övrigt som föranleds av den nya myndigheten. Vidare ska utredaren lämna budgetunderlag med mera. Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och bemanna myndigheten samt vidta de åtgärder som krävs för att den nya myndigheten ska kunna inleda sin verksamhet den 1 april 2010.
De verksamheter som den 1 april 2010 förs över till Trafikverket är:
– verksamheten vid Vägverket,
– verksamheten vid Banverket,
– verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen vid Sjöfartsverket,
– verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser samt
– verksamheter rörande modellutveckling/analysverktyg vid SIKA.
Med anledning av den nya myndighetsstrukturen avvecklas Vägverket och Banverket från och med den 1 april 2010.
Regeringen har i dag beslutat att uppdra åt myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtanalys) att genomföra en analys av de näringspolitiska förutsättningarna för det svenska maritima klustret.
Myndigheten ska dessutom beskriva klustrets betydelse för samhällsekonomin och för svensk handel, inklusive export. En särskild analys av klustrets styrkor och svagheter ska genomföras.
Då det tidigare genomförts få genomgripande analyser av sjöfartsklustret, som omfattar såväl rederinäring som därtill kopplade näringar, så som hamnar, skeppsmäklare, utrustningstillverkare och leverantörer, kommer vi genom det underlag som nu tas fram att få bättre kunskaper för att vidta åtgärder och bidra till utvecklingen av de näringspolitiska förutsättningarna för det svenska maritima klustret. Detta är något som bland annat våra nordiska grannländer lyckats väl med.
Ett led EU:s sjöfartsstrategi
Underlaget utgör vidare en viktig del i arbetet med att vara en än mer aktiv part i det förestående arbetet med att utveckla de åtgärder som ett led i EU:s sjöfartsstrategi, vilken antogs av sjöfartsministrarna i mars.
Tillväxtanalys ska redovisa sitt uppdrag den 31 mars 2010.
Nu är det äntligen klart att Ryssundet i Stockholms södra skärgård ska muddras. Nyheten presenterades på den pågående flytande båtmässan i Stockholm på torsdagen. Sjöman Öhman, som drivs av båtjournalisten Anders Öhman, presenterar muddringsprojektet mer i detalj på sin blogg.
Ett klipp från bloggen:
“Nu skall Ryssundet i Stockholms södra skärgård muddras . Det sade Skärgårdsstiftelsens VD Berndt Festin på årets båtmässa och nu är muddringen igång sedan 1 september. Sedan sommaren 2008 har stiftelsen sökt pengar till projektet och vänt sig till kommuner, båtklubbar och övriga intressenter. Två till tre miljoner kronor väntas muddringen kosta. Bidragen har droppat in efter hand och bland bidragsgivarna finns båtklubbar som slantat upp 100 000 kronor.”
Franska Alubat hari byggt båtar i aluminium i mer än 30 år har. Nu har de utvecklat en helt ny långseglare i detta material tillsammans med den välkände franske båtdesignern Marc Lombard. Båten heter Cigale och är på 52 fot.
Alubat har vunnit mark även på den skandinaviska segelbåtsmarknaden de senaste åren. Via den norska och svenska generalagenten har flera båtar hittat ägare i skandinaviska hamnar och flera av dessa båtar har även seglat iväg på långa kryssningar jorden runt, för vilket aluminium är ett ypperligt material.
Från den svenska generalegntens egen hemsidan kommer denna text:
Tillverkaren Alubat har sin hemmahamn Les Sables d´Olonne, som också är bas för den franska seglarvärldens stolthet – Vendée Globe – havskappseglingen ”single handed” jorden runt. Båtarna till denna segling utvecklas för att bli så snabba som möjligt i kombination med att kunna hanteras av endast en person.
Inspirerad av detta har Marc Lombard ritat Cigale16 med de senaste framstegen inom skrovdesign för segelbåtar. Precis som flera av båtarna i ”Vendée Globe” har Cigale16 ett högt liggande knäckspant, som successivt växer fram från bogen till ett fullt utvecklat knäckspant i aktern. Det ökar formstabiliteten väsentligt och Cigale16 kan därför bära större segelyta. I tillägg kan båten utrustas med ballast/trimtankar för ökad seglingsprestanda.
Två roder, vinklade utåt, gör båten mycket kursstabil och minimerar risken för broach i snabba undanvindar.
Marc Lombard kommenterar: ”Det moderna skrovet med ett högt liggande knäckspant, maximal vattenlinjelängd, liten våt yta och lätt deplacement ger Cigale16 alla möjligheter att bli en exceptionellt snabb ”cruising yacht” både för långa kryssbogar och fartfyllda surfar i undanvind.”
Mer om Marc Lombard och hans designkontor.
Elegans
Skrov och däck med svepande linjer understryks av ett rent däck. Infällda däcksluckor, fall och linor dragna under däck, rutor och ljusventiler infällda och överallt rundade kanter.
Att uppnå detta i en båt helt byggd i aluminium är möjligt tack vare den oöverträffade erfarenheten av aluminiumsvetsning, som båtbyggarna på Alubat har.
Bekvämlighet
Rymlig och djup sittbrunn med en eller dubbla rattar och flera planlösningar gör Cigale16 anpassningsbar till havskappsegling, snabb långtursbåt eller charter. Den mycket stora badplattformen, eller egentligen det stora nedsänkta akterdäcket, är en detalj som är typisk Cigale. Enkla steg på var sida ner till plattformen lämnar en däcksyta där hela jollen kan läggas upp.
Planlösningen skiljer sig från de flesta båtar i ett väsentligt avseende. Salongen är byggd i akterskeppet under hela sittbrunnen. Tillsammans med pentry och navigationshörna ger det, för alla ombord, ett gemensamt utrymme, som är ungefär halva båtens inredningsvolym.
Ljusventiler både i skrovsidorna och akterspegeln ger 180 grader utsikt runt aktern inifrån salongen.
Till bekvämligheten hör också att Cigale16 byggs i aluminium. Förutom att det ger ett starkt skrov, som tål hårda tag, så kräver det mycket lite underhåll. Aluminium suger inte vatten och beställd till nordisk standard blir hela skrovet isolerat. Båten kan därför ligga i sjön hela året.
Reling, röstjärn och övriga däcksbeslag svetsas till skrov och däck vilket helt eliminerar risken för läckage.
Presentation av båt nr.1 planeras till båtmässan i La Rochelle, september 2010
Länk: http://www.langemaritime.com/Alubat/sweden/html/cigale_16-s.html
Buster från Finland har presenterat många nyheter de senaste åren. Nu kommer en ersättare till företagets verkliga storsäljare, Buster L. Den nya generationen Buster L ersätter den tidigare versionen av “Nordens mest populära båtmodell” efter 15 års produktion.
I egenskap av Europas största tillverkare av aluminiumbåtar fortsätter Buster utveckla sina båtmodeller. Denna höst sjösätts den nya generationens version av Nordens mest populära motorbåt, Buster L.
Fiskars produktutveckling har stött på en utmaning större än normalt då modellen som förnyas är Finlands och hela Nordens populäraste motorbåt. Det omsorgsfulla planeringsarbetet och testningen resulterade i ett helt nytt skrov samt en inredning som är förnyad såväl till ergonomin som till konstruktion och material.
– Knappast har någon båt i serietillverkning genomgått lika noggrann och länge pågående testning som den nya generationen Buster L, bedömer Markku Uotinen som ansvarar för marknadsföring och produktutveckling av Busterbåtarna.
– Vi hade som målsättning att alla detaljer i den nya båten skulle vara bättre och mera fungerande än tidigare, och därmed leva upp till krävande båtägares behov ännu bättre, bekräftar Juha Lehtola, verkställande direktör vid Fiskars Inha Bruk Ab där Busterbåtarna tillverkats i över 30 år.
Något större
Den nya generationens Buster L har trots den ökade volymen nära samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, har den nya utformningen som bäst gett 15 centimeter mer volym inuti.
Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Fortfarande går L bra med motor på 30 hk, men volymförsäljningen blir mest med 50 hästkrafter och bär då sex robusta män eller 465 kilos last, vilket är beaktansvärt för en båt i denna storleksklass.
– Vi ville absolut hålla fast vid de egenskaper som har gjort Buster L till Nordens mest populära motorbåt: båten har alltid klarat av att transportera en stor last med relativt liten motoreffekt ekonomiskt, berättar huvuddesignern Kasperi von Schrowe.
Den första generationen Buster L i fem meters storleksklass introducerades på marknaden år 1994 och blev snabbt en verklig nationalbåt.
– Buster L har visat sig vara lämplig storlek för nordiskt bruk. Båten är tillräckligt stor för sex personer eller en större last, men ändå tillräckligt lätt för att enkelt kunna hanteras och flyttas. Buster L passar som familjebåt, till sommarstugan och för fiske, säger Uotinen.
Mera komfort och anpassningsbart inre
Inuti båten syns utvecklingen tydligt på den högre relingshöjden, den ökade inre bredden och materialvalen. De rotationsgjutna plastdelarna har ersatt de tidigare bänk- och boxkonstruktionerna i aluminium. De mjukare formerna ger bättre ergonomi och sittkomfort.
– Vi har goda erfarenheter av de rotationsgjutna delarna från Buster Magnum sedan år 2001. Förutom komforten, det snygga utseendet och hållbarheten erbjuder de praktiska och torra förvaringsutrymmen, berättar von Schrowe.
Den nya generationens Buster L kan förses med en eller två pulpeter. Med en pulpet får man ett stort utrymme för transport eller fiske, medan tvåpulpeters modellen erbjuder skydd för passagerare också. Båtens akter kan därtill skyddas med en dörr som ger ett utmärkt vindskydd. Dörren finns som tilläggsutrustning.
Vid planeringen av förarplatsen har det varit viktigt att få en god ergonomi för förare i olika storlek. I pulpeten finns naturlig plats för kartplotter och instrument.
Utrymmet framför pulpeterna anpassas med hjälp av de enkelt löstagbara sittboxarna som också fungerar som förvaringsutrymme. Torrt förvaringsutrymme finns i akterbänken samt i den rymliga förvaringsboxen i fören.
Även akterkapellets egenskaper har förbättrats: kapellet är nu ljusare och mera fungerande. I nya Buster L finns nu den praktiska och omtyckta förvaringsboxen för kapellet som är känd från den större X-modellen som tillbehör
Skrovet färdigställdes under krävande test
Båten är i huvudsak byggd i marinaluminium. Materialet tillför båten dess lätta vikt, slitstarkheten och bekymmerslösheten, men också fördelar i produktutvecklingsprocessen. När man inte behöver formar kan man ändra skrovets egenskaper som är viktiga för båtens säkerhet och köregenskaper, samt enkelt utföra tester med prototyper i verklig storlek under verkliga omständigheter. Den nya generationen Buster L är resultatet av krävande och långa provkörningar med flera testbåtar.
I det helt nya skrovet har vi fäst vikt vid formgivningen av fören samt båtens lutnings- och giregenskaper. Den nya fören har större bärighet än sin föregångare, vilket gör att båten bättre tar sjö och hålls torrare.
Som en av de nya konstruktionsmässiga detaljerna kan nämnas akterspegeln. Den nya konstruktionen ger en betydligt bättre stabilitet trots att konstruktionen är lättare än någonsin.
Nya Buster L (den gamla modellens uppgifter inom parentes)
– längd 5,04 m (4,90)
– bredd 1,98 m (1,97)
– torrvikt (med en pulpet) 362 kg (338)
– rekommenderad motoreffekt 30-50 hk
– kapacitet 6 personer eller 465 kg
Länk: www.busterboats.se
Kommentarer
Snygg båt? Och praktisk i aluminium.
Sidorna ser blanka ut – är de lackade som förut eller ren alu?
Jag tror faktiskt att jag gillar den gamla bättre, det ser ut som att den här har fått mer styling och mindre ytor invändigt. Rundad design är inget som man har glädje av när man fiskar.
Sidorna ser ut att vara olackade. Bra tycker jag.
Klart bättre buster än tidigare,inget snack om saken!
Jag vill ha en Buster med Evinrude E-tec hu gör jag då???
Yamaha är självklart det bästa motorvalet.
I alla fall på finska hemsidan kan man välja att "bygga" sin båt och där kan man välja mellan ren aluminium eller den tidigare lacken. Valfritt alltså. Frågan är vilket är bäst – ren alu eller?
Om man vill ha ren alu eller lackad båt är väl en smaksak…MEN, jag som bor på västkusten tycker det känns tryggt att ha ett lackskikt mellan kopparfärgen, epoxifärgen och alun. Inbillar mig att risken för frätskador minskar något.
Pär
Ser i ditt inlägg att du har för avsikt att använda kopparfärg. Det är absolut förbjudet på en alu.båt. Det finns stora risker för korrosion så fort du får ett läckage mellan lagren. Samtidigt upphör alla garantier från leverantören. Det finns andra alternativ som fungerar hyggligt.
Det är inte alls förbjudet, dumheter!
Seanet Maritime Communications AB (publ.), noterat på First North, har erhållit sin första order avseende GSM-tjänster till ett handelsfartyg. Kunden, som är en ledande redare inom offshore-industrin i Sydostasien, driver för närvarande en handelsflotta på mer än 50 fartyg.
Seanet har erhållit sin första order för leverans till ett handelsfartyg. Avtalet innehåller en order på kommunikationslösningar för ett fartyg samt en avsiktsförklaring till ett utökat samarbete så snart det första fartyget är installerat och kommunikationssystemet är igång.
Kunden är ett asiatiskt rederi, med mer än 50 fartyg i drift, som fokuserar på leveranser och byggnation till offshore-industrin. Seanets GSM-tjänster kommer att möjliggöra för besättningen ombord att kommunicera via sina vanliga GSM-telefoner. De kommer att kunna använda kontantkort från Seanet och dess partner Globe Telecom, som kallas Sea2shore. Med dessa kontantkort kommer sjömän att kunna ringa och skicka textmeddelanden ombord till mer attraktiva tariffer än med sina befintliga mobilabonnemang.
– Det här är vårt första avtal inom handelsflottan. Det finns ett mycket stort antal fartyg inom detta segment som har ett stort behov av bättre kommunikationstjänster ombord. Vår ambition är att bli en av de största leverantörerna inom detta segment, säger Klas Lundgren, VD för Seanet.
Seanet installerar och driver mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings-och handelsfartyg. C-Cell är Seanets fartygsanpassade, småskaliga GSM-miljö för passagerarfartyg, som ger passagerare möjlighet att använda sin mobiltelefon ombord. M-Cell är Seanets GSM-lösning för handelsfartyg. C-Spot är Seanets Wi-Fi-tjänst som ger passagerare tillgång till Internet-caféer och, med bärbara datorer, trådlös åtkomst till Internet ombord, via satellit.
Seanet har i dag 40 avtal om kommunikationslösningar för fartyg och 22 i drift.
Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet installerar och driftsätter mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission AB.
Länk: www.seanet.se
Finska Snipan Simppu 620 tar båtfärder tillbaka till ursprunget. Den är en rymlig och stabil snipa, men med innovationen att ha en utombordsmotor monterad i en brunn. Valet av denna lösning gör båten mycket prisvärd och tillgänglig för de flesta. Simppu 620 har ballast i kölen, och klarar utan problem att två man står på relingen, som t ex när man tar upp nät.
Motoralternativen är utombordsmotor upp till 15hk, eller elmotor, som ger en toppfart motsvarande en 6-8hk bensinmotor. Sammantaget en utmärkt båt att ha vid fritidshuset för kortare transportsträckor, fiske med spö eller nät, eller för trygga familjeutflykter.
Simppu startade som ett projekt där båtens initiativtagare i Satavan Venepalvelu ville bygga en stabil båt åt sig själva att användas vid fritidshusen. Ryktet spreds, och många andra beställde båtar. Till slut beslöt Satavan Venepalvelu att ta upp produktionen på allvar. Simppu legotillverkas nu i Nyslott av samma företag som legobygger för många kända båttillverkare, t ex Sea Star. Båten är en succé i Finland, och ligger redan på sjätte plats i registreringsstatistiken efter endast ett år.
Miljöalternativet
Från första början har elmotor varit ett alternativ. Ett lättdrivet deplacementsskrov som Simppu 620 kräver måttligt med effekt för att nå upp och lite över sin vattenlinjefart. Därför kan Simppu 620 göra ca sex knop med en 2kW elmotor – ett miljövänligt alternativ som intresserar allt flera. Med en 8hk bensinmotor har förbrukningen å andra sidan uppmätts till 0,45 l/nm vid maxfart och ca 0,2 l/nm vid 5 knop – en relativt ringa miljöbelastning även det.
Tekniska data
Produktutveckling: Satavan Venepalvelu Oy
Längd ö.a.: 6,10m
Bredd: 2,30m
Tomvikt: 450kg
Maxvikt: 890kg
Certifierad för: 6 personer
Maxeffekt nu: 10hk, ökar till 15hk
Maxhastighet: 7,5-8 knop med bensinmotor, 6 knop med elmotor
Standardutrustad med: Stävskena, årtullar
Distribution i Sverige: CBOAT och Astons
Efter att ha vunnit EM tidigare i sommar är det nu dags för Berntsson Sailing Team att segla St Moritz Match Race i Schweiz. Regattan är en del av World Match Racing Tour vilket gör att konkurrensen är stentuff.
– Det är första gången vi seglar här uppe i alperna. Det är väldigt byiga och vridiga vindar vilket gör det mycket svårseglat. Båtarna är också nya för oss, så vi har mycket att utveckla. Dock kändes det bra på träningen idag så vi har höga förväntningar på oss själva. Säger Nils Bjerkås som är lagets trimmer.
Berntsson Sailing Team består denna regatta av:
Johnie Berntsson – Rorsman
Johan Barne . Taktik/storsegeltrim
Nils Bjerkås – Trim
Björn Lundgren – Fördäck
Följ tävlingen på:
www.stmoritz-matchrace.ch
www.worldmatchracingtour.com
Nu har Bavarias allra senaste nyhet presenterats. Det är nya Bavaria Cruiser 32, som är den senaste produkten från samarbetet mellan Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA. Premiären hölls på HISWA boat show i närheten av Amsterdam i Holland, som är en av Europas viktigaste båtmässor.
– Cruiser 32 är resultatet av våra långsiktiga mål med Bavaria, att erbjuda de bästa båtarna, den högsta värdet för kunden och detta med hög kvalitet i båtarna som byggs vid vad vi anser är världens modernaste båtvarv, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.
Cruiser 32 har en mycket väl genomtänkt design, både för inredningen och skrovet. Det ger stora utrymmen i båten och på däck. Sittbrunnen är funktionellt utformad och det finns nu flera alternativ för dem som vill ha olika träslag. Det kan vara viktigt till exempel på den norska marknaden där debatten om huruvida teak bör användas i båtar har varit väldigt aggressiv de senaste åren.
– Efter introduktionen av vårt nya flaggskepp – Bavaria Cruiser 55 – fck vi fullt upp med sysselsättning för att designa vår nya utmaning, som gällde att bygga en 32-fots segelbåt, förklarar Patrick Shaughnessy, VD för Farr Yacht Design.
– Det var en stor utmaning och jag är stolt över att presentera Cruiser 32. Den ser inte bara stor ut för sin storlek utan är verkligen en stor båt. Det är inte heller bara ännu en båt för nybörjare utan den passar bra för hela familjen.
Cruiser 32 visas även på båtmässorna i Cannes, Southampton och Friedrichshafen.
Länk: www.bavariasverige.se
Under 2009-2010 arbetar Svenska Båtunionen för fler kvinnliga förebilder inom båtlivet. Det behövs fler kvinnor inom alla områden och projektets mål är att ge ett 30-tal kvinnor i landet stöd att ta olika uppdrag inom båtlivet, och på det viset synas och ge mod och inspiration till andra kvinnor. Projektledare är Linda Lindenau (bilden).
Kom och lyssna på långseglaren och författaren Linda Lindenau. Hon visar bilder och håller ett föredrag om sina seglingar, om könsroller på sjön och om Båtunionens projekt. Är du intresserad av att delta i projektet, eller bara vill fika och lyssna till Linda, kom då till:
Karlshamn den 21/9, Svaneviks klubbstuga, Vägga, klockan 19-20:30 Malmö den 22/9, Ungdomens hus, Norra Skolgatan 10B, klockan 19-20:30 Göteborg den 23/9, Sjölivscentrum, Talattagatan 24, Långedrag, klockan 19-20:30
Mer info om projektet: www.batunionen.com, länk Kvinnliga förebilder Mer info om Linda Lindenau: www.tarodret.nu
Idag 3 september öppnas Stockholms Flytande Båtmässa. Mässan äger rum i Vasahamnen på Djurgården mitt i Stockholm. Mässamiral är Picko Troberg (bilden). I år arrangeras mässan på denna plats för sjunde året. På samma plats på Djurgården arrangerades en mässa för lustjakter redan 1903.
En lång rad av båtbranschens företag finns med bland utställarna. Det blir också en del premiärvisningar och andra nyheter som avtäcks under mässan, som pågår till och med söndag 6 september.
Arcona, Ryds, Dufour, Bavaria, Sea Satar, Dehler, Aquador och Beneteau är bara några av de båtmärken som visas på Djurgården.
Länk: www.flytandebatmassan.se
Kommentarer
Jag gillar det