nyhetstest

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan emissioner, med en räckvidd på upp till 15 mil.

Volvo Personvagnars offensiva elektrifieringsstrategi har snabbt gett konkreta resultat. Förutom marknadsintroduktionen av en plug-in-hybrid 2012, utvärderas också möjligheten för en helt eldriven bil, en så kallad BEV (Battery Electric Vehicle).

Under 2009 har ett fåtal prototypversion av C30 BEV byggts och testats internt av Volvo. Förutom fokus på prestanda och säkerhet inriktar sig arbetet på att integrera eldriftsystemet med resten av bilen.

– Volvo C30 är den modell som vi först prövar för eldrift. Bilens goda egenskaper i stadstrafik och relativt låga vikt gör den särskilt väl lämpad, eftersom elbilar framförallt förväntas användas i och runt städer och för daglig pendling, säger Lennart Stegland chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Teknisk lösning

Elektricitet är väl lämpat som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad och förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor driven med fossila bränslen. Just den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden i takt med att bränslepriserna väntas öka och kraven på låga CO2-utsläpp hårdnar.

Volvo C30 BEV drivs av ett litium-jonbatteri som laddas via ett vanligt eluttag i hemmet.

Att ladda ett helt urladdat batteri tar vid normal elförsörjning (230 v 16A) cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar el innebär det att utsläppen – från elproduktionen till användningen på vägen – i princip blir obefintliga.

Elmotorn hittas i motorrummet, precis som på en konventionell bil. Ett prioriterat område inom BEV-projektet är att hitta en optimal placering av batteriet. Den mest troliga placeringen är där bränsletanken normalt sitter samt i kardantunneln som löper i bilens längdriktning. Dessa positioner ligger innanför bilens deformationtionszon i de vanligast förekommande krockscenarierna. Eftersom bilen är enbart eldriven kräver den ett större batteri med högre kapacitet (24 Kwh) än hos en plug-in-hybrid (12 Kwh).

Batterikapacitet och stödsystem

En C30 BEV har en reglerad toppfart på ca 130 km i timmen, något som troligen kommer vara mer än tillräckligt för de flesta användarna av den här biltypen. Accelerationen 0-100 kilometer per timme kommer att vara under 11 sekunder. Räckvidden är upp till 15 mil, vilket är betydligt längre än vad 90 procent av Europas bilister kör varje dag.

Samma säkerhetskrav som alltid

Volvo Personvagnar ställer samma höga säkerhetskrav på sina produkter oavsett vilket typ av bränsle eller drivkälla som används. Volvos säkerhetsarbete utgår alltid från människan och baseras på gedigen kunskap om verkliga trafiksituationer. Dessutom genomförs omfattande interna tester både virtuellt och i Volvos mycket avancerade krocklaboratorium. Om Volvo väljer att introducera en helt eldriven bil på marknaden kommer man se till att den är lika säker som övriga biltyper.

Volvo har teoretiskt identifierat samtliga säkerhetsscenarier kopplade till elektrifiering i faserna före, under och efter en kollision. Efter en noggrann studie av dessa scenarier kommer Volvos ingenjörer att skapa en strategi för att hantera dessa och som garanterar att också de kommande elbilarna lever upp till Volvos höga säkerhetskrav.

Marknadspotential – Volvo C30 BEV

Volvo Personvagnars huvudspår de kommande decennierna inom elektrifiering är plug-in-hybrider. I synnerhet gäller detta på de större bilmodellerna. Kombinationen el och förbränningsmotor är den man tror har störst potential både tekniskt och kommersiellt. Plug-in-hybrider möjliggör lång räckvidd, bra miljöprestanda och samtidigt ett begränsat beroende av dyr batteriteknik.

Det finns flera faktorer som styr hur framgångsrika rena elbilar kommer att bli i framtiden:

– Konsumenterna måste uppleva att den här biltypen är attraktiv att både köra och äga. För att de skall göra det tror vi att elbilarna måste vara lika komfortabla, säkra och ha likvärdig prestanda som bilar med andra drivkällor. C30 BEV-projektet kommer att leva upp till dessa kriterier och visa på Volvos ambition att driva utvecklingen framåt inom elektrifieringsområdet, säger Paul Gustavsson, ansvarig för elektrifieringsstrategin på Volvo Personvagnar.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Personbilar Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

Länk:
https://www.media.volvocars.com/go/78cc2a63-a48d-462c-a16e-04fb236702f7.aspx

Den grova organiserade brottsligheten försöker på ett otillåtet sätt att påverka myndighetsföreträdare och journalister i deras yrkesutövning. Det är dock mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld. Det framgår av Säkerhetspolisens första nationella hotbild om den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på det demokratiska statsskicket.

Säkerhetspolisen har av regeringen fått huvudansvar att förebygga, kartlägga och motverka den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på viktiga samhällsfunktioner. Idag kom den första nationella hotbilden.

Enligt aktuell information har sammanlagt 135 misstänkta fall av otillåten påverkan identifierats mellan januari 2007 och juli 2009. De är spridda över i stort sett hela landet.

Cirka två tredjedelar av de misstänkta fallen avser olika former av påtryckningar. I huvudsak handlar det om att grovt kriminella personer genom hot eller trakasserier misstänks ha försökt påverka en journalist eller myndighetsföreträdare i deras yrkesutövning.

Ungefär en tredjedel (40 misstänkta fall) gäller myndighetsföreträdare som missbrukat sin tjänsteställning. Det gäller främst så kallad vänskapskorruption och dubbla lojaliteter.

– Inget tyder på att det är vanligt att myndighetspersoner på det här sättet samarbetar med kriminella. Men det är naturligtvis allvarligt att det överhuvudtaget förekommer, säger Säkerhetspolisens generaldirektör Anders Danielsson.

Under perioden har inga fall påträffats där personer inom den grovt organiserade brottsligheten försökt påverka politiker.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det finns en förhöjd hotbild mot polisväsendet, tullväsendet och åklagarväsendet. Däremot finns det i dagsläget inte någon identifierad hotbild från den grova organiserade brottsligheten mot förtroendevalda eller mot det demokratiska statsskicket i sin helhet. Det är mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld.

Länk: www.sakerhetspolisen.se

För andra gången samma vecka har Sportfiskarna godkänt ett sportfiskerekord på en för svenska vatten helt ny art. Denna gång handlar det om djuphavsfisken havsmus. Under samma fisketur i Skagerrak fångades även en vitrocka över gällande sportfiskerekord.

Med hjälp av modern teknik och har stort kunnande en grupp sportfiskare från Kungsbackaområdet de senaste åren utforskat svenska havsdjup i jakt på stora och ovanliga fiskar. Efter att tidigare noterat ett tiotal svenska sportfiskerekord, bland annat för arter som blålånga, håkäring och skoläst (jo, fisken heter faktiskt så) så var det under en fisketur i början av augusti dags för ett dubbelt rekord.

Det kanske mest uppseendeväckande fångsten var arten havsmus (Chimaera monstrosa).

– Havsmusen är en djupt levande musliknande fisk med stora bröstfenor, gifttagg på ryggfenan och en halvmeterlång smal “råttsvans”. Arten har aldrig tidigare fångats på spö i svenska vatten, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Den första rekordnoteringen för havsmus noteras till 1,132 kg och 77 cm. Oscar Bergstrand från Vallda fångade rekordfisken i Skagerrak på hela 407 meters djup. Kroken var agnad med en bit makrill.

– Havsmusen är annars vanligare längs norska kusten, södra Island och av någon svårförklarlig anledning också utanför Västafrika, säger Håkan Brugård.

Saken blir inte sämre av att fiskekamraterna tidigare samma dag fångat en rekordstor vitrocka. Denna fisk nappade på Håkan Wings makrillagnade krok, vägde 10,205 kg och var 117 cm lång. En ökning av rekordet med närmare ett kilo. Även denna fisk fångades lika djupt och är liksom havsmusen efter granskning av Sportfiskarna godkänd som officiellt Svenskt sportfiskerekord.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av nästan 90 olika arter finns registrerade!

Länk: www.sportfiskarna.se

Den finska utmaningen i seglingstävlingen Clipper 09-10 van den första delsträckan genom att gå i mål i La Rochelle igår efter en dramatisk segling. Det blev en hel del protester under delsträckan, även mot den finska skepparen, Eero Lehtinen, och hans team som ledde under största delen av de två daygnens seglats från Humber till La Rochelle.

– Det här var en bra uppvärmning, kostaterade Eero vid målgången i Bassin des Chalutiers utanför La Rochelle.

– Det har inte riktigt sjunkit in i mig än att vi verkligen är igång och har hunnit med första delsträckan. Vår seger var nästan för enkel, för att vara helt ärlig. Vi seglade 740 Nm med en gemomsnittsfart på över 10 knop, så det var ganska bra segling.

Team Finland måste nu vänta tills senare i veckan innan de vet säkert att segern är OK. Alla resultat och protestförhandlingar måste först hanteras av Race Committee.

– Vi hoppas att vi inte får för mycket bestraffning för vår segling, säger Orla Mellett på den irländska båten Cork som anklagades för att ha seglat mot TSS, en av de andra deltagarna.

Den störsat delen av den tio månader långa 35 000 Nm seglingen återstår fortfarande och kan följas på flera sätt via hemsidan.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Kölen är nu sträckt för ett av de fräckaste yachtbyggena på länge, designat av Porsche Design Group och den Singapore-baserade megayachtbyggaren Royal Falcon Fleet. Båten kallas RFF135 och är den första i en hel serie med gemensamma projekt från de båda företagen. Det är en lyxig katamaran på över 40 m.

Ytterskrovet och interiören håller en tidlös, funktionell stil med tydliga drag av Porsche Design Studio, som har sitt designkontor i Zell am See i Österrike.

RFF135 är särskilt anmärkningsvärd eftersom hon på kundens begäran har ritats som ett “rymdskepp på vattnet”. Formen av en katamaran låter designernas fantasi flöda och det bäriga skrovet med mycket stor ytan gör det möjligt för dem att ta i ordentligt.

Till skillnad från många andra lyxiga megayachts är den här båten på 41,2 m längd extremt modern under skalet. Konstruktionen av RFF135 började i september 2008. När skrovet är färdigt kommer det att flyttas till Sverige för att utföra installationer av bland annat interiören. Det är Kockums och företaget Incat Crowther som har tagit på sig detta arbete. Kockums, som numera är ett dotterbolag inom tyska Thyssen-Krupp, är känt för att ligga i framkant inom marintekonologi.

Tekniker från Australienbaserade Incat Crowther har årtiondens erfarenhet av att konstruera och motorisera stora katamaraner, vilket kommer väl till pass i den här båten.

Sjösättningen av den första Royal Falcon Fleet katamaranen designad av Porsche Design är planerad till fjärde kvartalet 2010.

Länk: www.porsche-design.com

Den 12-13 September körde Carl-Hampus Lunbderg årets näst sista SM-deltävling för racerbåtsklassen T400. Hot Island Race på Grisslinge Havsbad, Värmdö, är en tävling som har arrangerats i över 20 år. Den arrangerande klubben Swedish Racing Club (SRC) är den klubb Carl-Hampus kör för.

Carl-Hampus hade precis fått ihop båten igen efter att han blev påkörd på tävlingen i Kil två veckor tidigare. Innan Hot Island Race låg Carl-Hampus på delad fjärdeplats i SM och hoppades på att kunna ta sig upp till en tredjeplats.

I första heatet startade Carl-Hampus från fjärde startspår lyckades ta en placering i starten och höll sedan tredjeplatsen genom hela heatet. Heat två gick inte lika bra. På grund av att man vänder de sex första i nästa heats start, startade Carl-Hampus från fjärde plats igen. Carl-Hampus fick inte till en perfekt start men lyckades hålla sin fjärde plats genom hela heatet.

I heat tre startade Carl-Hampus från tredje startspår, en placering han hade ut genom första kurvan. Men redan i loppets tredje kurva hade Carl-Hampus kört om Gustaf Ek som låg framför. I Några varv jagade Carl-Hampus ledaren som tyvärr drog ifrån mer och mer. Carl-Hampus kände att det nu var bäst att bara ligga och bevaka sin andra plats till målgång.

– Det är otroligt svårt att köra komma ikapp den som leder om man inte har en mycket snabbare båt. Leder man kan man åka väldigt fort. Man kan ta vilket spår man vill. Ligger man inte först är de bästa spåren ofta förstörda av vågor från andra båtar och luft som tryckts ner i vattnet av de andra propellrar. Därför kände jag att jag hellre kommer i mål på en andraplats än att jag satsar allt jag har och riskerar att slå runt.

Inför det fjärde heatet låg Carl-Hampus uppradad som nummer fem på startbryggan. Carl-Hampus gjorde en kanonstart och kom ur första svängen på andra plats. Carl-Hampus låg nu ganska ensam på banan och bevakade endast sin placering genom heatet. I de två sista varven tappade Carl-Hampus fart och Mathias som låg 3a kom ikapp. Det blev väldigt kämpigt för Carl-Hampus att hålla honom bakom sig med en motor som inte gav full effekt. Ut ur sista kurvan låg Mathias strax framför Carl-Hampus som precis lyckades accelerera ifrån Mathias. Det var en otroligt jämn målgång då Carl-Hampus för skar mållinjen ca 30 cm före Mathias.

Tyvärr hade Carl-Hampus inte hållit spåret exakt rakt i starten och fick därför ett varvs tillägg i sista heatet. Därför slutade Carl-Hampus som fyra totalt i tävlingen. Carl-Hampus lyckades inte avancera till en tredjeplats i SM-tabellen men ligger inför sista deltävlingen ensam på fjärdeplatsen.

Den 4 november öppnar den 13:e Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan. Mässan samlar de häftigaste, snyggaste och lyxigaste båtarna. Omkring 100 båtar ställs ut. Flera av dem har aldrig visats på mässan tidigare. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder.

– Det ser ut att bli minst ett hundratal av de snyggaste och lyxigaste båtarna som vi kan erbjuda här i Sverige på årets Scandinavian Boat Show. De flesta har hög prestanda och är läckert designade. Sådana båtar står högt i kurs i dag, både vad det gäller motor- och segelbåtar. Och det är de båtarna som besökaren kommer att se när mässan öppnar onsdagen den 4 november, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

På mässgolvet finns många nya båtar som inte visats tidigare och andra båtar visas i ny tappning med ny utrustning. Bland segelbåtsnyheterna kan nämnas Arcona 340, Dufour 405, Bavaria 32, Delphia 40.3, HR 310 och Elan 310. Till de hetaste nyheterna på motorbåtssidan ser vi bland annat Bavaria 38 och Cris Craft Corsair 25.

– Och fler kommer, säger Thomas.

Besök mässans Yacht Club Lounge
Yacht Club Lounge, som premiäröppnade på mässan förra året är en exklusiv lounge och mötesplats, intill segelbåtarna i mässhallen, där man träffar likasinnade. Man minglar, pratar affärer, diskuterar segling och båtar, eller bara tar de lugnt med en kopp espresso, ett glas vin eller champagne till bra DJ-musik.

Han klarade det
Ola Skinnarmo klarade att på en säsong segla den beryktade vägen från Atlanten, norr om Ryssland och till Stilla havet, den så kallade Nordostpassagen. Ola berättar själv på mässan om strapatserna och reflekterar både över naturens gudomlighet samt dess skörhet.

Boat Innovation Award delas ut för andra året
Namnet Boat Innovation Award delas i år ut för andra gången. Priset är båtjournalisternas innovationspris. Det som bedöms är just graden av innovation. Det innovativa kan vara i form av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en “innovationshöjd” i detalj eller som helhet. Syftet med priset är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden. Priset är nordiskt och juryn består av sex av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.

Båten, maten och hälsan – tre mässor samma helg
– Förutom en välfylld och lockande båtmässa som besöks av många tusen människor under onsdagen till söndagen, så kommer folk också att vallfärda till mässhallarna speciellt under helgen den 6-8 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning.

– Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

Lowrance, ett världsledande varumärke inom marin elektronik, har förhandsvisat sin nya generation av ekolodsteknik, LSS-1 StructureScan™ sonar imaging module för Lowrance High Definition Systems (HDS), vid ICAST 2009 i Orlando, Florida.

Detta revolutionerande nya ekolod, som officiellt lanseras i Europa senare under 2009, kommer att höja ribban för fisksökningsteknik. SONAR-imaging modul är först i världen med att erbjuda användaren en ny dimension med fotolik visning från sida-till-sida plus rakt ner, i fullständig panorama vy.

Den innovativa Lowrance StructureScan erbjuder en kombination av Sidescan och en exklusiv ny DownScan Imaging™-teknik. Den nya DownScan Imaging funktionen tillåter användare, att för första gången, se föremål direkt under sina båtar, detta ger en komplett undervattensbild på skärm som är lätt att tolka.

Banbrytande funktioner erbjuder möjlighet att slå samman Lowrance sid och ner ekon i split-screen för att visa undervattensekon från ett stort område med väl definierade detaljer. LSS-1 ger den bästa bottenavbildningen som någonsin uppnåtts med kristallklar fotolik visning på grunt och djupt, söt- eller saltvatten – även vid hastigheter upp mot 25 knop.

“Den nya StructureScan sonar-imaging modulen är ett revolutionerande steg framåt i marin elektronik för sportfiske från Lowrance,” säger Greg König, ansvarig för produktutveckling på Navico. “Genom att erbjuda aldrig tidigare sedd detaljrikedom är modulen det första och enda ekolodet som ger en perfekt undervattensbild i panorama vy – så sportfiskare inte kommer att missa något. Kombinera detta nya verktyg för presentation av strukturer, botten och fisk med de avancerade funktioner som redan finns i Lowrance´s HDS skärmar, som exempelvis inbyggd, prisbelönt 2D Broadband Sounder™, Navionicsâkompatibilitet med Turboview™, Bredbands Radar™ och resultatet är verkligen fantastisk.”

LSS-1 kan också kopplas i nätverk med den nya BR24 Bredbands Radar via Ethernet och erbjuder då bästa kartografi och karttekniken, samt säkerställer ultimat kvalitet och funktionalitet som standard.

Pris & Tillgänglighet:
Den nya Lowrance LSS-1 StructureScan sonar Imaging modul, exklusivt för HDS skärmar kommer att finnas att köpa från auktoriserade Lowrance återförsäljare över hela Europa från november 2009. Detaljer om prissättning, tillgänglighet och ytterligare produktinformation kommer inom kort.

Länk: www.lowrance.se

Skandinaviens första gränsöverskridande marina nationalpark i Kosterhavet i svenska Bohuslän och Ytre Hvaler på den norska sidan, har somvi tidigare rapporterat invigts av kung Carl XVI Gustaf och Norges kronprins Haakon. Området rymmer arter och unika undervattensmiljöer som inte finns någon annanstans i svenska vatten.

– Haven utsätts för hård press och behöver ett mycket bättre skydd, säger WWF som välkomnar den nya gränsöverskridande marina parken.

– Vi hoppas att Kosterhavet nationalpark blir startskottet för att bilda fler marina skyddade områden. Ett ökat skydd är nödvändigt för att säkra havens ekosystem för framtiden. Internationella erfarenheter visar även att skyddade områden gynnar tillväxten av livskraftiga och hållbara fiskebestånd, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Bildandet av Kosterhavets nationalpark och Ytre Hvaler omfattar ett sammanhängande kust- och skärgårdsområde som är 800 kvadratkilometer stort. Bildandet av parken har tagit många år och stötte i början på hårt motstånd. Men efter en lång samrådsprocess med de driver näringar som bland annat fiske och turismen, vände vinden.

WWF hoppas nu att etableringen av Kosterhavets nationalpark innebär ett trendbrott.

– Skyddet blir allt viktigare i takt med att trycket på havets ekosystem och resurser ökar. Det handlar om allt från sjöfart och oljeutsläpp, till gasledningar, trålfiske, övergödning och utbyggnad av energianläggningar, säger Åsa Andersson, chef för WWFs program för svensk natur.

WWF har stött flera projekt i Kosterområdet, bland annat till forskare vid Tjärnö marinbiologiska laboratorium som filmat bottnarna med hjälp av fjärrstyrda undervattensfarkoster.

WWFs internationella mål är att minst tio procent av världens hav ska vara hållbart förvaltade inom skyddade områden före 2020. Idag är endast omkring 4 procent av den svenska havsarealen skyddad, vilket kan jämföras med 13 procent på land. I Tyskland är motsvarande siffra 40 procent.

I Kosterhavet finns ett unikt marint liv med många arter som vanligtvis återfinns i betydligt större och djupare hav. Via ett system av bottensprickor har Kosterrännan förbindelse med djupområdena ute i Atlanten och med Atlantvattnet kommer larver och djur in i Kosterrännan. Eftersom vattnet är tillräckligt salt och kallt kan djuren överleva trots att bottnarna är betydligt grundare här. Här finns också alla de arter som är mer eller mindre vanliga längs Västkusten. Det salta, kalla och djupa vattnet med stor variation av undervattensmiljöer – från djupa mjukbottnar till branta klippväggar – hyser över 6000 arter havsdjur och alger. Här finns också ett stort bestånd av knubbsäl.

Fakta: Några exempel på unika och sällsynta djur i Kosterfjorden:

•Ögonkorall – bildar Sveriges enda levande korallrev
•Armfotingar – en slags musseliknande djur som funnits i jordens hav i minst 600 miljoner år,
så kallade “levande fossil”

•Svampdjur eller spongier. Exempelvis jättesvampen Geodia baretti med en diameter på upp till en halvmeter och maxvikt på 24 kg
•Lima-mussla – Sveriges största mussla som kan bli närmare 20 cm lång
•Sjöpennor – exempelvis den Stora piprensaren som kan bli 170 cm hög
•Anemoner – exempelvis den ljust laxrosa Bolocera tuidae, Sveriges största anemon som kan bli 30 cm i diameter, och Urticina eques som bildar hängande undervattensträdgårdar.

Helgen den 19-20 september är det åter rofyllt i och utanför Sjöhistoriska museet. Besökarna får se roddbåtar från olika epoker och prova på bland annat kyrkbåtsrodd och moderna roddbåtar. Det blir också olika tävlingar – från sprintdistans till Djurgården runt.

På Riksidrottsmuseet berättar museichef Karl Örsan om rodd vid de Olympiska spelen i Stockholm och i Sjöhistoriskas skaparverkstad kan de yngre besökarna bygga och provköra modellroddbåtar. Hela programmet finns på Sjöhistoriska museets webb: www.sjohistoriska.se

19-20 september kl 11-17.
Fri entré till Sjöhistoriska museet och Riksidrottsmuseet.

Länk: www.sjohistoriska.se

Foto: Sjöhistoriska museet.

Att det helt oväntade ibland inträffar är en av de ingredienser som gör sportfiske till en så populär hobby. Något verkligen oväntade inträffade i Öresund i somras. Då fångade Kjell Persson från Sösdala en större kungsfisk vägandes 1,015 kilo. Det som är anmärkningsvärt är att arten inte alls ska finnas i Öresund.

Sakta men säkert utökas antalet arter som spöfångas i havet. Men den fisk som dök upp nere i Öresund hade nog ingen kunnat förutse. Den större kungsfisken (Sebastes norvegicus) hör som namnet antyder hemma i Norge och påträffas mycket sällan i svenska vatten.
– Den borde inte gå in i det jämförelsevis grunda och dåligt salta vattnet i Öresund. Fångsten av en större kungsfisk på 1,015 kilo och längden 40 cm i Öresund gav därför berättigad uppmärksamhet, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Fångsten var så pass ovanlig att frågan väcktes om det inte handlade om ett extra stort exemplar av den i Sverige vanligare och snarlika mindre kungsfisken? Efter mycket funderande hamnade fisken slutligen hos experter på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm.
– Experterna gjorde en DNA-analys i fyra steg och då fastslogs att det verkligen var en större kungsfisk, som inte alls borde finnas i Öresund. Därmed kunde fisken godkännas som ett sensationellt svenskt Sportfiskerekord av Sportfiskarna, säger Håkan Brugård.

Fångsten gjordes vid fiskeklubben Lupus havsfisketävling den 27 juni söder om ön Ven i Öresund. Det var inför flera vittnen som fångstmannen Kjell Persson från Sösdala tog den vackert orangefärgade fisken strax över botten där det är 40 meter djupt. En fångst som nu alltså gör att Kjell kan titulera sig svensk rekordhållare.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade!

Länk: www.sportfiskarna.se

Foto: Sportfiskarnas Storfiskregistrering.

Lördagen den 12/9 arrangerade båtklubbarna i södra Vättern för första gången ”segelbåtens dag för juniorer”. I strålande väder med vindar upp till 4m/s fylldes Munksjöns norra del av segel för första gången på flera årtionden.

Totalt var det 41 st jollar som seglade, det var optimister, trissjollar, Monark ”giggar” och 606:or som användes för lekar, matchrace, bankappsegling och pröva på segling för juniorer och vuxna.

Vidare medverkade Visingsö Sjöräddningssällskap och Jönköpings Räddningstjänst med inlevelserika räddningsaktioner som intresserade den stora skaran människor som samlats på Munksjöns kaj.

Förutom att Jönköpingsborna fick en helt ny stadsupplevelse denna lördag fick våra juniorer från olika klubbar chans att träffas för trevlig gemenskap på Munksjön. Prova-på-segling visade sig vara ett uppskattat inslag. Många som funderat på testa segling fick nu chansen att pröva tillsammans med någon erfaren ungdom eller vuxen.

Under dagen hölls prisutdelningar efter varje aktivitet och avslutningsvis genomfördes utlottningen av en ny optimistjolle som var skänkts av företag från Jönköping.

”Segelbåtens dag för juniorer” är ett samarrangemang mellan båtklubbarna i södra Vättern, Jönköping, Gränna, Visingsö, Domsand och Jönköpings sjöscoutkår. Tillsammans med lokala sponsorer satsar man på ett årligen återkommande arrangemang för att locka fler att börja segla, ung som gammal.

Över 10 000 personerkantade stränderna och kajerna vid engelska Humber för att se starten av Clipper 09-10 Round the World Yacht Race på söndagen. Kanonerna sköt salut när de tio internationellt sponsrade båtarna passerade startlinjen kl. 13.00 GMT för att sätta kurs ut på sin 35 000 Nm långa seglats.

I täten seglade båten Edinburgh Inspiring Capital. Den första delen av racet tar båtarna öster ut till franska La Rochelle. Det var frisk nordlig bris vid starten, vilket kan ge ett mycket snabbt race under den 780 Nm långa delsträckan.

Den enda nordiska deltagaren, Team Finland, seglade snabbt upp från sjätte till andra plats under de inledande timmarna.

Efter målgång i Frankrike väntar en lång rad hamnar på besök av deltagarna i racet. De länder som ska besökas är Brasilien, Sydafrika, Australien, Singapore, Kina, Kalifornien/USA, Panama, Jamaica, New York/USA, Cape Breton Island, Cork i England och Nederländerna. Återkomsten till Humber sker 17 juli 2010.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Hannes Bohinc, Giancarlo Cangiano och Giovanni Carpitella utsågs till världsmästare i klassen Evolution vid VM-finalen på Sicilien när OSG Racing teams Mercury- försedda Outerlimits båt tog andraplatsen bakom Furnibo i årets finalrace i P1. Det var en perfekt avslutning för SNAV OSG, som har vunnit tre Grand Prix och slutat på pallen i åtta av tio möjliga tävlingar.

Det såg ut att bli riktigt tuffa tävlingsförhållanden efter de inledande testracen. Det blev också riktigt tufft för samtliga deltagare. Bland annat blev Cigarette Smash Poker dramatiskt diskvalificerade för att ha fuskat vid invägningen av båtarna.

– OSG Racing förtjänar den här vinsten efter att ha vunnit tre av fem Grand Prix. Vi har varit det bäst förberedda teamet med den bästa båten och det har varit en väldigt kul säsong för oss alla, säger Hannes Bohinc.

Resultat från the Sicilian Grand Prix of the Sea (Round 10)

Endurance Race Result– Evolution Class

1 33 – Furnibo – BEL – 100
2 – 88 – SNAV OSG – IT – 90
3 – 53 – Metamarine Pignolo – IT – 81
4 – 47 – Silverline – GBR – 73

DNF – 77 – Lucas Oil Outerlimits – USA
DNF – 66 – Cranefields Wine – DE
DNS – 10 – Cigarette Smash Poker – IT

Länk: www.hannesbohinc.com/p1

Bilbranschen har kommit mycket längre än båtbranschen för att ta fram fungerande laddhybrider. Toyota kommer att visa en konceptbil med laddhybridteknik på bilmässan i Frankfurt, som hålls den 15–27 september 2009. Bilen baseras på den nyss lanserade tredje generationen Toyota Prius och är utrustad med litium-jon-batterier.

En laddhybridbil (även kallad plugin-hybrid) fungerar i princip som en elbil vid kortare kör¬sträckor och som en ”vanlig” hybridbil vid längre resor. Elbilsegenskaperna gör att den har längre räckvidd vid eldrift och är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Och eftersom den också fungerar som en hybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning och den är också helt oberoende av speciella laddstationer.

Toyotas laddhybrid laddas från ett vanligt eluttag, men laddas också under körning vid t ex motor¬broms och inbromsning. Målet med den konceptbil som visas i Frankfurt är att uppnå en räckvidd med enbart eldrift på 20 km och CO2-utsläpp under 60 gram/kilometer*.

Omkring 500 laddhybridbilar kommer inom kort att tas i trafik för utvärdering hos företagskunder världen över – ca 200 i Japan, 150 i USA och 150 i Europa (främst Frankrike, Storbritannien och Tyskland). Syftet är att öka marknadens acceptans och förståelse för tekniken.

Hybridtekniken kan användas i många olika tillämpningar med flera olika typer av bränslen. Tekniken bildar därför basen för Toyotas satsning på miljömässigt hållbara transport¬lösningar, i form av såväl laddhybrider som elfordon och bränslecellsfordon. Målet är att minska användningen av fossila bränslen och sänka CO2-utsläppen.
Prius Plug-in Hybrid Concept – specifikationer
Längd 4,460 mm
Bredd 1,745 mm
Höjd 1,490 mm
Bensinmotor1,797 cc
Max effekt, bensinmotor 73 kW (99 hk) vid 5200 rpm
Max vridmoment 142 Nm vid 4000 rpm
ElmotorPermanent magnetsynkronmotor
Max effekt, elmotor60 kW (82 hk)
Max vridmoment 207 Nm
Hybridbatteri Litium-jon
CO2-utsläpp Under 60 g/km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
Räckvidd vid enbart eldrift Ca 20 km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
ÅterladdningCa 100 minuter med 200 volt (mål)

*Mätt i enlighet med de nya officiella reglerna för laddhybrider.

Länk: www.toyota.se

Nu startar säsongen för kryssningen Stockholm by light, en tur med Cinderella II som bjuder både på fyra- eller sexrätters avsmakningsmeny och på Stockholms sevärdheter upplysta i höstmörkret. Båten har strålkastare på 80 000 W som lyser upp Stockholms kajer, både i Mälaren och i Saltsjön.

– Det är häftigt att se Stockholm från vattnet, särskilt i höstmörkret då det är så få andra båtar ute. Och utsikten blir magisk när man ser stans ljus lite på håll, med allt från stadshusets glittrande kronor till Stomatolskylten vid slussen, säger Cecilia Sandberg, produktchef på Cinderellabåtarna.

Kryssningen Stockholm by light startar den 16 september, och turen går tre gånger i veckan till den 27 november. Kryssningen tar tre timmar, och under tiden Stockholm glider förbi utanför matsalsfönstret hinner gästerna äta en avsmakningsmeny på fyra eller sex rätter. För den som har mer bråttom går det också att hoppa på i mitten av turen och äta en bit mat och ta ett glas i baren.

Meny med inspiration från amerikansk bistro
Stockholm by light går i år för fjärde året, och för varje säsong har konceptet slipats och förbättrats. Maten som serveras ombord lagas på plats i fartygets kök, och är komponerad av köksmästare Patrik Lindblad. Årets meny bjuder på smaker från den svenska maten, såväl som från medelhavet och USA.

– Menyn är omväxlande och innehåller både pilgrimsmusslor, revbensspjäll och lingon. Jag har hämtat inspiration från den amerikanska bistrokulturen, rätterna ska kännas enkla och smakerna ska vara tydliga, säger Patrik.

Till menyerna finns vinpaket som satts samman av fartygets vinansvarig Madeleine Sonnenfeld.

Från Saltsjön till Mälaren
Turen med Stockholm by light startar vid Strandvägen, åker förbi Djurgården genom Hammarby kanal till Mälaren. Där går färden bland annat till Riddarfjärden, förbi Stadshuset och Söder mälarstrand. Färden avslutas med en tur förbi Gamla stan och slottet.

– En av höjdpunkterna på resan är slussningen i Hammarby sluss. Det är många passagerare som aldrig har slussat förut och tycker det är väldigt spännande, därför serveras förrätten först efter första slussningen för att inte störa matron, säger Cecilia Sandberg.

Avgångar
Stockholm by light 16 september – 27 november, onsdag- fredag
Tur och retur Strandvägen kl 18.30- 21.30
Stadshusbron – Strandvägen kl 20.00-21.30
Pris: Kryssning och avsmakningsmeny 4-6 rätter 550-610 kr

Det händer massor av oförutsägbara saker när man är ute på sjön och lever vid havet. En del är trevliga överraskningar, som ett besök från en annan värld, och annat är smärre katastrofer där man får kämpa för sitt liv.

När Goldie Hawn kom in från sjön är Birger Sjöbergs tredje fristående bok i serien om hav och sjö. I denna volyms första del, Misstag till sjöss, berättar han sedelärande historier om vad som kan inträffa när man färdas över djupen. Skeenden där både tingen och den mänskliga faktorn äventyrar en säker seglats. Här återges berättelser om allt ifrån det som bara inte får hända; att någon ramlar över bord, till mer sorglustiga malörer som historien om “ett Müslihaveri” och vad man tar sig till när man fått en fiskkrok i huvudet.

I bokens andra del, Utsikt från en sjöbod, får vi ta del av ett antal märkliga berättelser från kust och hav, både självupplevda och återberättade men alla med ursprung i författarens älskade bohuskust.

Bokens titel syftar på det sällsamma mötet, en gråmulen höstdag på sjuttiotalet, mellan Hollywoodstjärnan Goldie Hawn och båtbyggare Albert Andersson på Musö i Fjällbacka skärgård.

Båtälskaren Birger Sjöberg har vistats på sjön under en stor del av sitt vuxna liv. Han har också rustat upp skutor av skiftande slag, en del rena kulturobjekt som annars skulle ha förstörts av vind och vatten, andra som stillsamt kanske borde ha fått försvinna. Under sina resor och i sitt arbete med båtar och segel har han samlat historier och erfarenheter som han här delar med sig av.

Utkommer 16 september

Länk: www.norstedts.se

Projektet “K-märkt fritidsbåt” är en del i Sjöhistoriska museets arbete för att öka uppmärksamheten kring den äldre fritidsbåtsflottan. Förhoppningen är att öka allmänhetens intresse för äldre, välbevarade och sjödugliga båtar – och att på sikt också bidra till olika typer av förmåner för dessa båtar.

För att ha chans att k-märkas måste fritidsbåten:

•ursprungligen vara byggd som fritidsbåt,
•vara byggd i Sverige eller ritad av en svensk båtkonstruktör eller vara av sådan typ som varit vanlig i landet, eller på annat sätt anses vara nationellt bevarandevärd,
•vara sjösatt första gången före 1965,
•ha en väldokumenterad historik,
•vid tiden för ansökan dels vara i gott, sjövärdigt skick,
•vara original/autentisk, inte en kopia eller replik av en äldre båt.

Ansökningshandlingar: www.maritima.se

På grund av ett fel på ett roderlager i ett par båtar återkallar Hallberg-Rassy cirka 200 segelbåtar för uppgradering av rodret. Den svenska segelbåtstillverkaren tar därmed det säkra före det osäkra och erbjuder alla som har köpt båtar med den aktuella roderkonstruktionen åtgärder.

Det är tidningarna Göteborgs-Posten och Bohusläningen som på sina hemsidor uppger att Hallberg-Rassy måste uppgradera 200 båtar. Båtarna finns hos kunder spridda över världen.

Om inte felet åtgärdas kan de aktuella båtarna börja ta in vatten, något som måste åtgärdas.

– Vi har erbjudit våra kunder en frivillig uppgradering. Orsaken är att vi upptäckt ett fel på ett av roderlagren på två av båtarna. Det handlar om två båtar av över 200, mindre än en procent, säger Magnus Rassy till Göteborgs-Posten.

Länk: www.hallberg-rassy.com

En ny havsmiljömyndighet ska bildas för att stärka och effektivisera arbetet med hav och vatten och ta ett samlat grepp om området. Det är innebörden av regeringens beslut att tillsätta en utredning om hur den nya myndigheten ska organiseras.

– Den nya myndigheten ökar Sveriges möjligheter att på ett kraftfullt sätt verka för bra miljö i hav och vatten och tar ett samlat grepp om detta område på ett sätt som tidigare saknats, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Arbetet med vattenmiljöfrågor har ökat i omfattning under senare år och kommer fortsatt att öka, bl.a. till följd av EG:s ramdirektiv för vatten, EG:s marina direktiv och Helcoms aktionsplan för Östersjön. Samtidigt saknar Sverige i dag en myndighetsstruktur som kan arbeta kraftfullt och fokuserat med havs- och vattenmiljöfrågor och som har förutsättningar att ta ansvar för en effektiv och ändamålsenlig havs- och vattenförvaltning.

– Vatten i landmiljöer, vid kust och i hav utgör ett sammanhängande system som måste ses ur ett helhetsperspektiv. Ett exempel är övergödningen av haven, där lösningen framför allt finns i åtgärder på land och i de vattensystem som har utlopp i hav, säger Andreas Carlgren.

I första hand är det delar av Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska läggas samman till en myndighet som får ansvar för frågor om förvaltning av havs- och vattenmiljön. Utredaren ska lämna sitt förslag den 1 februari 2010 och myndigheten ska kunna inrättas fr.o.m. 1 januari 2011.

Vad ska myndigheten göra?
Myndighetens ansvarsområden, organisation och samverkan med andra berörda myndigheter kommer nu att analyseras närmare. Den särskilda utredaren ska bl.a.
– ta ställning till vilka verksamheter inom i första hand Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska ingå i den nya myndigheten,
– ta reda på om det finns verksamheter även inom andra myndigheter som bör ingå
– föreslå hur ansvarsfördelningen mellan myndigheten, länsstyrelserna och vattendelegationerna ska utformas när det gäller den regionala havs- och vattenmiljöförvaltningen och analysera hur länsstyrelsernas resurser för vattenmiljöarbete kan samordnas med och nyttjas i myndighetens arbete
– ta ställning till hur avgränsning ska ske till arbetet med fiskeriförvaltningen, fiskerikontrollens genomförande, vattenbrukets utveckling och fiskeprogrammets genomförande
– identifiera och analysera svårigheterna och bristerna i dagens havs- och vattenmiljöförvaltning och föreslå hur dessa problem kan undvikas i den nya organisationen, och
– klargöra ansvarsförhållanden och gränsdragningar gentemot andra myndigheter och verksamheter med anknytning till havs- och vattenområdet.

Avsikten är dessutom att myndigheten ska få ansvar för planering av havet i den ekonomiska zonen. Regeringen avser att tillsätta en särskild utredning för att bl.a. utarbeta den lagstiftning som behövs för planering i den ekonomiska zonen.

Hur påverkas de befintliga myndigheterna?
Regeringen anser att antalet myndigheter inte ska öka. Regeringens utgångspunkt är att Fiskeriverket ska upphöra i och med att den nya myndigheten bildas. Avsikten är dock inte att några verksamheter inom Fiskeriverket ska upphöra. De verksamheter inom Fiskeriverket som inte ska föras över till den nya myndigheten ska förläggas till mest lämplig myndighet. Regeringen kommer snarast att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur detta ska ske.

Bakgrund
I propositionen En sammanhållen svensk havspolitik (prop. 2008/09:170) konstaterar regeringen att det finns behov av en central förvaltningsmyndighet som bör tilldelas ansvaret för havs- och vattenmiljöfrågor och att en organisationsutredning tillsätts. Förslagen ska komplettera det beslutsunderlag som har utarbetats av Utredningen om Naturvårdsverket i betänkandet Myndighet för miljön – en granskning av Naturvårdsverket (SOU 2008:62), Utredningen om myndighetsstrukturen inom livsmedelskedjan i betänkandet Trygg med vad du äter – nya myndigheter för säkra livsmedel och hållbar produktion (SOU 2009:8) och Havsmiljöutredningen i betänkandet En utvecklad havsmiljöförvaltning (SOU 2008:48).

När Natural History Museum i London inviger sin senaste storsatsning The Darwin Centre kommer Sir David Attenborough och de kungliga gästerna att förflyttas till havsbotten vid den svenska västkusten.

Anrika Natural History Museum är en av världens största, äldsta och mest traditionstyngda institutioner som ägnar sig åt forskning om biologisk mångfald. Den 14 september invigs museets nya utställning The Darwin Center, som bland annat presenterar ny DNA-teknik som revolutionerat arbetet med att katalogisera och namnge jordens omkring 10 miljoner ännu okända arter.

Många av dessa outforskade arter finns i havet. När marinbiologen Adrian Glover vid Natural History Museum talar vid invigningen av The Darwin Center kommer de inbjudna gästerna – bland dem engelska kungligheter och den världsberömde zoologen Sir David Attenborough – tas med ned till havsbotten utanför den svenska västkusten.

I Gullmarsfjorden utanför Lysekil driver Adrian Glover tillsammans med Thomas Dahlgren och Rutger Rosenberg vid Göteborgs universitet, samt Björn Källström vid Sjöfartsmuseet Akvariet ett unikt forskningsprojekt, där forskarna via en webbkamera i direktsändning följer ekosystemet kring ett nedsänkt valkadaver. Undervattensobservatoriet, som är unikt i världen, använder en 700 meter lång fiberoptisk kabel kopplad till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Göteborgs universitets forskningsstation på Kristineberg. Vid invigningen kommer bilderna att via Skype förmedlas till London och visas på storbildsskärmar.

Världshavens bottnar utgör 60 procent av jordens yta och är planetens sista outforskade områden. Även i det relativt väl kartlagda Skagerack upptäcker forskarna ständigt nya arter.

–Människans möjligheter att studera havet har länge begränsats till håvar och huggare som i blindo tar små stickprov. Nu är det dags att ta internet till havsbotten för att få möjlighet att kontinuerligt följa vad som händer där, och se vad som gömmer sig under ytan, säger Thomas Dahlgren, forskare vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

En ”time-laps” film från observatoriet föreställande nedbrytningen av ett tumlarekadaver:

Från Norge kommer det spännande nya båtmärket Cormate. För designen står Egil Ranvig och Tom Martens Meyer, som startade Hydro-Design 1985. Cormate har tagit fram ett par nya modeller i år, kallade Cormate T-24 och Sportmate 24. Båda ingår i en serie med lyxiga sportmotorbåtar.

Den förstnämnda av de två nyheterna från Cormate är en kompakt version av tillverkarens flaggskepp, T-27. Den är tänkt som en typisk sommarbåt med kabin, kojplatser för två personer och toalett. Enligt företaget självt är båten en konkurrent till båtar som Gozzi, Nimbus, Goldfish och Windy Oceancraft.

Båten levereras med antingen diesel- eller bensinmotor, från 190 hk bensin och uppåt i storlek. Den finns bland annat med 220 hk diesel från Cummins MerCruiser Diesel och gör då 46 knop medan bensinvarianten kommer upp i 41 knop max. båten kan dock förses med större motorer och gör då ända upp till 50 knop.

Sportmate 24 liknas mer vid en skärgårdsjeep och har en lite mindre koj. Det är också ingångsmodellen till Cormatebåtarna. Sportmate 24 har flera likheter med en riktig båtklassiker, Hydrolift F-23. Med 190 hk bensinmotor gör båten cirka 44 knop.

Länk: www.cormate.com

Australiens största tillverkare av större båtar – Riviera i Brisbane – har bestämt sig för att satsa på att utveckla fler nyheter för att öka försäljningen. Den australiska marknaden har påverkats av den pågående lågkonjunkturen, men efter den nyligen avslutade båtmässan i Sydney rapporterade Riviera och flera andra båtbyggare i landet en god försäljning.

Riviera var i trångmål under våren och hade bland annat flera möten inför en eventuell rekonstruktion. Men tillsammans med långivarna har företagsledningen upprättat en framtidsplan som innebär fortsatt satsning på tillväxt och att utveckla nyheter.

– verkligheten är sådan att vi fick stoppa tillväxten och förändra vår organisation så att den passar den rådande marknaden bättre. Idag har vi en bättre organisation och är redo att gå vidare. De senaste veckorna har vi dessutom sålt mer än en ny båt per vecka, säger företagets VD, John Anderson.

Riviera jobbar i nära samarbete med Volvo Penta som motorleverantör. Företagets nya 5800 Sport Yacht (bilden) är försedd med en trippelinstallation av Volvo Penta IPS. För tillfället har Riviera kontrakt på minst åtta nybyggen av den här modellen för leverans under början av 2010.

Ytterligare en nyhet, som hade premiär på mässan i Sydney, är Riviera 5000 Sport Yacht. Den är försedd med Cummins MerCruisers nya Zeus-system. Dessutom visades en 51 Flybridge med stängd flybridge (bra i Australiens varma och extremt fuktiga klimat) med trippel IPS drives och en version av företagets 47-fotare, även den med stängd flybridge. På mässan visades även 5800 och 3600 Sport Yacht, även de med Volvo Penta IPS-system.

Länk: www.riviera.com.au

Skandinaviens första gränsöverskridande marina nationalpark i Kosterhavet i svenska Bohuslän och Ytre Hvaler på den norska sidan, invigs idag av kung Carl XVI Gustaf och Norges kronprins Haakon. Området rymmer arter och unika undervattensmiljöer som inte finns någon annanstans i svenska vatten. – Haven utsätts för hård press och behöver ett mycket bättre skydd, säger WWF som välkomnar den nya gränsöverskridande marina parken.

– Vi hoppas att Kosterhavet nationalpark blir startskottet för att bilda fler marina skyddade områden. Ett ökat skydd är nödvändigt för att säkra havens ekosystem för framtiden. Internationella erfarenheter visar även att skyddade områden gynnar tillväxten av livskraftiga och hållbara fiskebestånd, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Bildandet av Kosterhavets nationalpark och Ytre Hvaler omfattar ett sammanhängande kust- och skärgårdsområde som är 800 kvadratkilometer stort. Bildandet av parken har tagit många år och stötte i början på hårt motstånd. Men efter en lång samrådsprocess med de driver näringar som bland annat fiske och turismen, vände vinden.

WWF hoppas nu att etableringen av Kosterhavets nationalpark innebär ett trendbrott.

– Skyddet blir allt viktigare i takt med att trycket på havets ekosystem och resurser ökar. Det handlar om allt från sjöfart och oljeutsläpp, till gasledningar, trålfiske, övergödning och utbyggnad av energianläggningar, säger Åsa Andersson, chef för WWFs program för svensk natur.

WWF har stött flera projekt i Kosterområdet, bland annat till forskare vid Tjärnö marinbiologiska laboratorium som filmat bottnarna med hjälp av fjärrstyrda undervattensfarkoster.

WWFs internationella mål är att minst tio procent av världens hav ska vara hållbart förvaltade inom skyddade områden före 2020. Idag är endast omkring 4 procent av den svenska havsarealen skyddad, vilket kan jämföras med 13 procent på land. I Tyskland är motsvarande siffra 40 procent.

I Kosterhavet finns ett unikt marint liv med många arter som vanligtvis återfinns i betydligt större och djupare hav. Via ett system av bottensprickor har Kosterrännan förbindelse med djupområdena ute i Atlanten och med Atlantvattnet kommer larver och djur in i Kosterrännan. Eftersom vattnet är tillräckligt salt och kallt kan djuren överleva trots att bottnarna är betydligt grundare här. Här finns också alla de arter som är mer eller mindre vanliga längs Västkusten. Det salta, kalla och djupa vattnet med stor variation av undervattensmiljöer – från djupa mjukbottnar till branta klippväggar – hyser över 6000 arter havsdjur och alger. Här finns också ett stort bestånd av knubbsäl.

Fakta: Några exempel på unika och sällsynta djur i Kosterfjorden:

• Ögonkorall — bildar Sveriges enda levande korallrev

• Armfotingar — en slags musseliknande djur som funnits i jordens hav i minst 600 miljoner år,

så kallade “levande fossil”

• Svampdjur eller spongier. Exempelvis jättesvampen Geodia baretti med en diameter på upp till en halvmeter och maxvikt på 24 kg

• Lima-mussla — Sveriges största mussla som kan bli närmare 20 cm lång

• Sjöpennor — exempelvis den Stora piprensaren som kan bli 170 cm hög

• Anemoner — exempelvis den ljust laxrosa Bolocera tuidae, Sveriges största anemon som kan bli 30 cm i diameter, och Urticina eques som bildar hängande undervattensträdgårdar.

För frågor, kontakta:
Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, Tfn 070-105 30 55
Åsa Andersson, programchef svensk natur, TFn 070-669 92 90
Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, Tfn: 070-629 10 77

Koster. Foto och film: Germund Sellgren / WWF

Nu drar Sunseeker International – världens största helt fristående båttillverkare – igång egna TV-sändningar där de kan presentera sina nyheter. Premiären sker i samband med den årliga Southampton Boat Show (11–20 september), där också varvets båtar demonstreras – som vanligt är de fulladdade med all tänkbar lyx.

Sunseeker har fortsatt att utveckla och förfina sina yachter även under de svåra tider som vi förhoppningsvis håller på att ta oss ur. Varvet, som har över 2 200 anställda på den engelska sydkusten, vill framstå som ett internationellt föredöma för lyxiga motoryachter även i lågkonjunkturen.

För den som vill ta del av nyheterna presenteras fyra nya yachter – Sunseeker 80 Yacht, Predator 54, Predator 60 och Predator 130 – på http://tv.sunseeker.com

Den som följer länken får en unik inblick i hur ett av världens mest framstående varv utvecklar och designar nya modeller. Tillsammans med några italienska båttillverkare ligger Sunseeker absolut i världstoppen, vilket belyses i filmen.

Sunseeker etablerades för över 40 år sedan och har därefter byggt upp ett rykte om att tillverka världens lyxigaste och finaste motoryachter, som oftast är en kombination av lyx och prestanda.

Länk: www.sunseeker.com