nyhetstest

Under flera expeditioner har forskare från Göteborgs universitet undersökt Stilla havets djuphavsområden med hjälp av fjärrstyrda farkoster. I djupet påträffades sju tidigare okända arter – varav fem utrustade med självlysande bomber. Nu uppmärksammas det sensationella fyndet i tidskriften Science.

Marinbiolog Fredrik Pleijel vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, utförde expeditionerna tillsammans med amerikanske kollegor från bland annat Scripps Institution of Oceanography i San Diego, USA. Syftet var att med hjälp av specialbyggda, fjärrstyrda djuphavsfarkoster fotografera och samla in arter från djuphavsområdena i västra och nordöstra Stilla havet. Och forskarna fick napp.

Inte mindre än sju tidigare helt okända arter av havsborstmaskar fångades av farkosterna. De säregna djuren, mellan 18 och 93 millimeter långa och helt blinda, demonstrerade sig som mycket skickliga simmare och kunde med hjälp av många små paddelorgan röra sig både framåt och bakåt. Än mer fantasieggande: fem av de nyupptäckta arterna har förmågan att fälla självlysande ”bomber”, som när de knoppas av från kroppen lyser kraftigt under flera sekunder.

– En teori är att maskarna använder den här bioluminiscensen som ett försvar, för att distrahera predatorer. Ljusbomberna blir en kraftig ljuschock för de rovdjur som har ögon, säger Fredrik Pleijel.

Fyndet av de nya djuphavsarterna uppmärksammas i det senaste numret av tidskriften Science. Samtidigt går studierna vidare, och Fredrik Pleijel utgår från att fler mystiska varelser återstår att upptäcka i havsdjupen.

– Att vi upptäckt en grupp stora, aktiva maskar med en unik morfologi understryker bara hur lite vi vet om djuphavens djursamhällen, säger han.

Sveriges nyaste båttillverkare Golden-Cut Yachts kunde i sista minuten anmäla sin medverkan på Öppna varv på Orust. Egentligen skulle den tredje tillverkade båten ha levererats till ”Draken” och affärsmannen Sven Hagströmer i Stockholm.

– Det var väldigt generöst av honom att jag kunde låna hans ”Fafner”, speciellt som jag vet att han verkligen längtat efter sin båt och i sommar fått se på medan hans ”Drakkompisar” farit runt i sina Golden-Cut, säger Richard med ett leende.

Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet”, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde däremot att köpa varsin Golden-Cut 28 för egen del. Richard och Mats har redan fått sina båtar levererade och verkar mycket nöjda.

– Mats har ringt till och från hela sommaren och berättat hur mycket han gillar sin båt som han döpt till ”Draco”. ”Drakarna” har förutom att vara de första kunderna även varit oerhört värdefulla som rådgivare i hela uppbyggnadsskedet av verksamheten, bättre första kunder går inte att hitta, konstaterar Richard.

Efter försäljning följer leverans och med endast Håkan Södergrens ritningar och en stor portion entusiasm och energi så var det mycket som behövde komma på plats innan ”Drakbåtarna” var i sjön. Lösningen blev ett sällan skådat samarbete på ostkustens svar på Orust, båtbyggarstaden Västervik.

– Alla Golden-Cuts samarbetspartners i Västervik har verkligen gjort sitt yttersta för att vi skall få en bra start. Det har jobbats på semestern på det flesta håll och utan det nära samarbetet med Windy Scandinavia i Västervik hade det aldrig gått, säger Richard Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett tillverkningssamarbete så kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras med högsta kvalité.

För leverans till säsongen 2009 hann 4 båtar tillverkas. TV-äventyret ledde till 3 försäljningar och den 4:e och sista båten för leverans denna säsong är också såld.

− Nr. 4 kan dock ev. finnas tillgänglig för försäljning då det är Golden-Cuts första återförsäljare som köpt den och som offentliggörs i samband med Flytande båtmässan i Stockholm om ett par veckor, säger Richard.

En 5:e båt är redan under tillverkning och för intresserade spekulanter tas nu order för leverans till säsongen 2010 samt att man även söker återförsäljare i södra Sverige innan planerna för utlandsexpansion tar vid.

– Fram till nu har Golden-Cut dels varit en vision om en fantastisk båt baserad på passionen till båtar. Nu har vi allt på plats, ett fantastiskt gensvar från de första kunderna och kan på allvar gå in i nästa fas vilket är väldigt roligt, säger Richard

Länk: www.golden-cut.se

SANDHAMN 21 augusti 2009 – Svenska Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl vann fredagens båda etapper av Archipelago Raid i Stockholms inre skärgård. Därmed är det upplagt för dramatik inför lördagens avslutning. Kampen om segern står mellan svenskarna och franska Citus som vann ifjol.

Med ett dygn kvar av totalt sex i Archipelago Raid är det avsaknaden av sömn som är det största problemet för de 21 teamen som fortfarande kappseglar. Det har varit oerhört fysiskt krävande seglingar under långa etapper. Och med begränsad diet så försvinner krafterna snabbt.

– Men jag måste säga att jag känner mig ovanligt fräsch. Vi vann ju båda etapperna idag och då blir allting mycket lättare, säger Martin Strandberg och fortsätter:

– Nu har vi slagläge på fransmännen. De är bara tre poäng före oss och det är ingen omöjlighet. Vi hoppas på lite lättare vindar, för när det blåser rejält så är de jäkligt snabba, säger han

Kanske blir han bönhörd – kanske inte. Prognosen för lördagen talar om allt från fyra till nio sekundmeter.

Fredagen bjöd inledningsvis på tuff segling i vindar över 10 sekundmeter och mycket svår navigering inomskärs. Det är få båtar som har hela centerbord. De flesta har haft bottenkänning och tre team tvingades bryta under fredagen. Bland dem fanns tyska Teamet W4 med Michael Walther och Marcus Mattis. Det är fjärde gången de deltar i Archipelago Raid – och de har brutit tre gånger.

Fredagen började med väckning runt kl 05 och start kl 06 vid Norra Stavsudda. Sedan var det fram och tillbaka bland öarna i Stockholms inre skärgård innan etappmålet på Grinda nåddes. Dit kom svenska Thule först och plockade därmed in några poäng på Team Citus.

Eftermiddagens etapp gick sedan från Grinda via Lådna, Bullandö, Rumnarö och ut till Sandhamn. Tävlingsledningen hade då valt att låta besättningarna vila lite extra och kortade ner banan eftersom några seglare var på gränsen till utmattning. Vindarna var något lättare på eftermiddagen vilket var vad Martin Strandberg hade hoppats på. Och även den andra etappen vanns av Strandberg-Örtendahl före fransmännen Eric Proust/Romain Motteau i Team Citus

Archipelago Raid 2009 avslutas på lördagen med sista etappen, från Sandhamn in till AtSea konferenscenter på östra Lidingö utanför Stockholm. Målgången är beräknad till cirka kl 14.

Länk: www.archipelagoraid.com

Bilden: Team Blue. Foto: Thierry Martinez.

Öppna Varv pågår hela helgen på Orust i hamnarna i Ellös, Kungsviken, Henån och på Vindön. En av motorbåtsnyhetern a är denna Nord West 370 SportsTop, som är en av de första båtarna som är utrustade med Volvo Pentas nya drev med joystick.

Nord West är ett av de första produktionsvarven som har installerat Volvo Pentas nya drivsystem ”Sterndrive Joystick” och presenterar detta i en fullt färdig båt.

Båtliv har provkört den aktuella båten i samband med Öppna Varv. Likheten med IPS-system från Volvo Penta är slående med ett elektriskt styrsystem och manövrering i hamn som sköts med joystick. Varje båt av den här typen kan utrustas med upp till fyra joysticks.

Nord West var bland de första båttillverkarna att serietillverka en båt designad för IPS när detta lanserades 2005 och Nord West 420 Flybridge har sedan dess levereras i 94 exemplar varav majoriteten med IPS tack manövreringen med joystick.

Båten med det nya systemet – drev med joystick – är installerat i varvets senaste båtmodell Nord West 370 SportsTop, en sportscruiser med elektriskt tak. Men även Coupé och Flybridge samt 42 fot kan fås med denna nyhet.

Länk: www.nordwest.se

Det var dramatik in på mållinjen när orienteringskappseglingen Archipelago Raid avslutades på lördagen. Svenska Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl var allra snabbast under den sista dagen och därmed passerade de fjolårsvinnarna Team Citus från Frankrike, som också var titelförsvarare.

– Jag visste inte att det skulle vara så här tight att vinna Archipelago Raid den här gången. I morse var vi sena till starten på grund av att vi hade problem med riggen vilket gav dem andra lite försprång. Vi är snabba i lite lättare vindar vilket vi hade idag och tack vare Johans fantastiska navigering var vi först vid alla checkpoints utom en, säger Martin Strandberg, OS-seglare och svensk mästare i F18..

Redan under fredagen stod det klart att kampen om segern skulle stå mellan dessa två. Fransmännen Eric Proust och Romain Motteau i Team Citus har varit i ledningen under stora delar av tävlingen men på fredagskvällen var svenskarna nästa ikapp efter att ha vunnit båda etapperna på fredagen. Då skilde ynka en poäng mellan de två.

Båtarna lämnade Sandhamn kl 05.00 på lördagsmorgonen och seglade till Gällnö och vidare till Stora Sandön utanför Grinda. En fantastisk soluppgång mötte de 20 katamaranerna vid starten med sydostliga vindar följt av regn under dagen. Målgången var vid At Sea konferenscenter på Lidingö i Stockholm.

– Team Citus är väldigt snabba i hård vind och vi är bättre i lättare vind, vilket vi hade idag. Vi är också ett bra team med två olika arbetsuppgifter. Jag håller fart i båten och Johan är en mycket bra navigatör. Det är vår fördel, säger Martin Strandberg och fortsätter:

– Jag trodde i tisdags att första platsen var ur räckhåll för oss när vi förlorade 8 poäng på en delsträcka mot Team Citus, så för oss är det fantastiskt att vinna hela racet idag, avslutar en trött men glad Martin Strandberg.

Länk: www.archipelagoraid.com

Bilden: Team Thule. Foto: Thierry Martinez.

STOCKHOLM 20 augusti 2009 – Efter fyra dagar av totalt sex är det tre team som har ryckt ifrån i toppen av Archipelago Raid. Franska Team Citus leder före brittiska Team Audio Network. Bakom dem jagar svenska Thule med svenske mästaren Martin Strandberg och Johan Örtendahl.

– Fransmännen är tuffa motståndare. Vi hade inte det sista som behövdes för att slå dem idag, säger Martin Strandberg.

Det fortsätter att blåsa rejält i Stockholms skärgård och torsdagens två etapper av Archipelago Raid bjöd på flera tillbud. Många båtar kapsejsade, men ingen gav upp. Samtidigt visade Stockholms skärgård upp sitt allra bästa ansikte med strålande sol och varma sydliga vindar – även om de var starka. Och mer lär det bli.

– Men vi hoppas på lättare vindar. Vi hade det för några dagar sedan och då var vi snabbare än fransmännen, säger Strandberg.

Tyvärr lär hans önskan inte slå in. Åtminstone inte om väderprognosen håller. Där talas det om sydliga vindar mellan 12 och 15 sekundmeter. Det betyder kuling.

Båtarna lämnade Mariehamn på Åland på torsdagsmorgonen för att segla en etapp över till norra Arholma. Dagens andra etapp gick söderut till Norra Stavsudda, via Rödlöga.

Fransmännen, som vann Archipelago Raid förra året, fortsätter att visa att de behärskar skärgårdssegling genom att bli tvåa på dagens första etapp och etta på den andra. Vinner de i år igen blir de tillsammans med svenske Magnus Woxén de enda som vunnit tävlingen två gånger.

Men britterna på Team Audio Network och det svenska teamet på Thule är också med och hugger i toppen av det 25 båtar starka fältet. På torsdagen blev de trea och fyra. På fredagen är det kappsegling i Stockholms skärgård som gäller innan båtarna når etappmålet Sandhamn och på lördagen går de i mål på Lidingö utanför Stockholm.

Länk: www.archipelagoraid.com

Bilden: Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl. Foto: Thierry Martinez.

Den 19 augusti öppnar Henri Lloyd sin första Flagship Store i skandinavien. Det brittiska lifestylevarumärket har sedan tidigare 16 konceptbutiker i Storbritannien och ytterligare 14 i övriga länder. Den första butiken kommer att ligga på Södra Larmgatan 16 i Göteborg, ett område som just nu är Göteborgs bästa shoppingområde med ett antal butiksöppningar med kända varumärken såsom Tiger of Sweden och Whyred nära beläget.

Henri Lloyd har sedan tidigare använt sig konceptinredningen tillsammans med nyckelkunder som shop-in-shop koncept, och den uppdateras löpande. Känslan i den nya butiken kommer att andas Henri Lloyds grundvärderingar som framför allt speglar en närhet till havet.

Förutom Henri Lloyds Lifestylekolletktion kommer Henri Lloyd Marine, sjöklädeskollektionen samt Henri Lloyd Footwear att säljas i butiken.

– Det känns riktigt roligt att få vara med om den första öppningen och att kunna göra ett statement till marknaden i den konjunktur som råder, att Henri Lloyd satsar fullt när det blåser, säger Magnus Liljeblad – nytillträdd VD för Sportmanship AB, som är distributörer för Henri Lloyd i Sverige sedan 1985.

Läs mer: www.sportmanship.se

Den 21–23 augusti är det åter dags för Öppna Varv 2009 på Orust.I år visas ett 15-tal båtar i sjön, varav 23 stycken är premiärer. Dessutom medverkar ett 90-tal utställare på land. Öppna Varvomfattar hamnarna i Ellös, Kungsviken, Henån och Vindön.

Öppna Varv har blivit en riktig folkfest för båtälskare från stora delar av norra Europa. De utställande företagen bjuder in intressanta kunder från när och fjärran. Företagen öppnar sina dörrar för allmänheten och flera av dem passar på att bjuda både kunder och personal på skaldjursfest.

Ett av dragplåstren i år är Handelsbankens före detta VD Arne Mårtensson, som tillsammans med sin hustru Heléne Mårtensson håller ett föredrag på kvällen 22 augusti hos Hallberg-Rassy. Anmälan sker till varvet.

Hallberg-Rassy är navet i Öppna Varv tillsammans hamnar i Henån, Kungsviken och på Vindön. På dessa platser visas båtar på 7,5–20 m vid kajerna.

– I dagsläget är det cirka 150 båtar anmälda, varav 23 båtar som visas för första gången, antingen som Sverigepremiärer eller som världspremiärer, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, projektledare för Öppna Varv.

– Det är något färre båtar än de senaste åren, men det är trots det fler båtmodeller än tidigare år att botanisera mellan för besökarna.

Årets stora nyhet under Öppna Varv är att det vid motorbåtsmarinan på Vindön även finns tillbehörsutställare på plats inne i den nybyggda inomhushallen. Det är en blandning av motorer, elektronik, däcksmaterial samt försäkringar som visas på Vindön.

På Vindön är det motorbåtsmarina. Dessutom visar Regina af Vindö sina segelbåtar där eftersom det är företagets hemmahamn. I Henån ligger bland andra Najad och Bavaria, i Kungsviken finns Malö Yachts som visar en ny 54-fotare och dessutom 70-årsjubilerar i år och har lite extra aktiviteter i samband med detta. I Ellös visas både segel- och motorbåtar längs bryggorna och ett 80-tal tillbehörsutställare finns med på land.

Detta är 14:e året som Sweboat arrangerar Öppna Varv – Årets båtfest – i samarbete med Orustvarven Hallberg-Rassy Varvs AB, Malö Yachts AB, Najadvarvet AB, Nord West Yachts AB, Regina af Vindö Yachts AB samt Vindö Marin AB.

På måndagen gick starten för den nionde upplagan av Archipelago Raid – den största seglingsorienteringstävlingen i världen. De 26 katamaranerna fick friska västliga vindar när de gav sig iväg från Lidingö, ut i Stockholms skärgård.

Närmare häften av teamen är svenska men det var de utländska teamen som kom iväg bäst. Brittiska Team Cobalt, med Luke Yeats and Conrad Humphries tog starten före belgiska FG Porsche med Francis Proot and Simon Van Acker. Bästa svenska team var Team Hållsten-Torlén med Martin Hållsten och Kalle Torlén. De kom iväg som fjärde båt

Första etappen avslutas i Stockholms nordöstra skärgård och tidigt på tisdagsmorgonen ger sig båtarna iväg över Ålands hav, mot Åland. De är tillbaka på svenskt vatten på fredag då båtarna når etappmålet i Sandhamn. På lördagseftermiddagen går de i mål där det hela startade, utanför Lidingö. Då har de avverkat drygt 500 sjömil av seglingsorientering.

Länk: www.archipelagoraid.com

Foto: Thierry Martinez.

Länsförsäkringar går in som delägare med 20 procent i Huges Marina genom en riktad nyemission och samtidigt stärker Huges Marina sin marknadsnärvaro i Göteborg genom ytterligare etablering. Länsförsäkringars investering är en direkt följd av ambitionen att stärka positionen inom försäkring och finansiering för fritidssektorn.

Huges Marina är Sveriges största marinkedja med en ledande position inom service och försäljning av fritidsbåtar, tillbehör samt tilläggstjänster. Vår vision är erbjuda svenska folket en rikare fritid genom en enkel tillgång till båtlivet. Huges målsättning är att konsolidera marknaden för försäljning och eftermarknad av fritidsbåtar, genom att nå en marknadsandel om 25%. Strategin för att nå marknadsledarskap är att bli en totalleverantör av produkter och kringtjänster så som försäkring, finansiering, service, förvaring och utbildning.

Huges har sedan 2005 expanderat genom förvärv av lokala aktörer, en process som fortgår som en naturlig del av strategin. För att ytterligare öka tillgängligheten och enkelheten för kunderna etablerar Huges i Göteborg nordens finaste och största showroom med en utställningsyta om två tusen kvadratmeter. Detta ger stora möjligheter att erbjuda kunderna ett tryggt båtköp och erbjuda ”båtmässa” året runt med goda möjligheter till rådgivning och jämförelse bland nordens ledande varumärken på kundernas villkor.

”Båtmarknaden är idag mycket fragmenterad och det finns en stor förbättringspotential både i kundservice och i lönsamhet. De flesta aktörer är små och har svårt att leva upp till dagens krav på service och effektivitet. Genom vårt kundfokus, vår storlek och våra system kommer vi kunna erbjuda kunderna en allt bättre service. Detta samarbete möjliggör en snabbare expansion samtidigt som vi får tillgång till kompetens och tjänster inom försäkring och finansiering som är en viktig del i vårt helhetskoncept.”, säger Janne Lundmark VD Huges Marina

Länsförsäkringars dotterbolag Wasa Kredit har utvecklat ett skräddarsytt försäkrings- och finansieringserbjudande som kommer att marknadsföras genom Huges Marinas anläggningar.

”Fritidsmarknaden är en viktig del i vårt erbjudande som vi bedömer kommer att växa sig starkare i framtiden. På samma sätt som via vår satsning Länshem, där vi etablerat en direktkanal med bostadsköpare, får vi en direktkanal att erbjuda våra försäkrings- och finansieringslösningar i ett sammanhang där det handlar om större kapitalinvesteringar”, säger Hans Benndorf, VD Länsförsäkringar i Stockholm.

”Huges Marina är en fortsatt strategisk investering för Gillesvik och vi kommer att kvarstå som långsiktig huvudägare, men tack vare Länsförsäkringar får vi en kompetent partner som gör att vi kan öka takten på konsolideringen och möjliggöra utveckling av ett komplett erbjudande”, säger Matts Kastengren, VD Gillesvik Invest och styrelseordförande i Huges Marina.

Pernilla Andersson släpper ett nytt album på engelska tillägnad projektet “Ge fan i våra vatten” som syftar till att samla in pengar för att hjälpa hotade vattenmiljöer och fiskbestånd. – “Ashbury Apples”-projektet är ett sätt att kombinera mina två passioner fiske och musik, säger Pernilla Andersson.

“Ge Fan I Våra Vatten” startades av svenska rockmusiker tillsammans med Sportfiskarna för två år sedan.
– Det känns bra att kunna använda min musik för att ge uppmärksamhet till miljöproblemen under ytan och samla in pengar för att förbättra situationen, säger Pernilla Andersson.

Hittills har pengar från Ge fan i våra vatten satsats på ett viktigt gäddforskningsprojekt. I samband med att Ashbury Apples släpps kommer Sportfiskarna att berätta om flera nya projekt för att förbättra fiskens livsvillkor i olika delar av landet.

– Det finns enorma behov av fiskevård i svenska vatten och hittills har inte regeringen skjutit till de pengar som fattas. Därför är initiativ som detta väldigt viktiga, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Ett av projekten kommer att handla om att förbättra förutsättningarna för havsöringens reproduktion i Stockholmsområdet där Pernilla fiskar.

– För mig är det extra roligt att ett av projekten finns på hemmaplan, menar Pernilla.

Det var Pernilla Andersson själv som kontaktade Sportfiskarna och ville tillägna nya skivan till Ge fan i våra vatten. Och hon har stora förhoppningar på skivan.

– Förhoppningsvis upptäcker många sportfiskare min musik samtidigt som det blir en rejäl slant över till Ge fan i våra vatten.

Den allra viktigaste förhoppningen enligt Pernilla är att politiker och beslutsfattare ska förstå att de måste fatta kloka beslut och skjuta till de pengar som fattas för att skydda och återställa fiskens livsmiljöer.

– Jag hoppas att vi slipper berätta för våra barn att fisken är slut och vattnen förstörda. Ansvariga politiker får gärna följa med på en fisketur. Det var så mitt engagemang och min förståelse för livet under ytan väcktes, avslutar Pernilla Andersson.

Fakta Ashbury Apples
Ashbury Apples är en skiva med nyskrivna låtar blandat med gamla favoriter som aldrig tidigare funnits på skiva. Dessutom är Twisted Sister-covern “Dont let me down” med, samt en nyinspelad cover på Judee Sills “The Pearl”. Albumet är producerat av Pernilla själv, är nedskalat, personligt och med hennes röst i fokus. På förstasingeln “Moody Tuesday” medverkar Nicke Andersson från Hellacopters. Säljstart 23 september.

Fakta Ge fan i våra vatten
Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna och syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Hittills har insamlingen resulterat i över 400 000 kronor till fiskevård som bland annat används till ett gäddforskningsprojekt och ett projekt för havsöring i Stockholms skärgård. Flera nya projekt planeras. Läs mer på www.sportfiskarna.se/gefan.

Fakta Pernilla Andersson
Utöver den engelskspråkiga repertoar vi möter Pernilla Andersson med på “Ashbury Apples”, är denna produktiva dam i allra högsta grad alltjämt aktuell med hyllade svenska albumet “Gör dig till Hund” som släpptes förra året. På TV och i radio har vi hört “Ystad Badflicka 1957”, “Vintern blev lång”, Olle Ljungströms gripande “Jag o min far” och förstås “Johnny Cash & Nina P” som senast sågs framföras inför en entusiastisk publik i TV4’s “Sommarkrysset”. I dagarna avslutades också sommarturneprojektet “Packmoppeturnen” där Pernilla tillsammans med bland andra Plura, Pugh och Anders Glenmark tog sig mellan värmländska städer medelset just moped. Under hösten kommer flera chanse att se Pernilla live på egna spelningar i landets större städer.

STOCKHOLM 19 augusti 2009 – Årets upplaga av kappseglingen Archipelago Raid har utvecklats till en stenhård kamp mot hårda vindar och besvärlig sjö. Skärgårdshavet bjuder på starka nordliga vindar och på onsdagen ställdes etappen från Åland till Nagu utanför Åbo in. Båtarna blev kvar i den åländska skärgården och på torsdagen vänder tävlingen tillbaka mot Stockholms skärgård.

Anders Lewander, tidigare skeppare på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, kapsejsade på onsdagens första etapp men fick sedan ändå ordning på utrustningen och kunde avsluta etappen. På dagens andra etapp hade Lewander och hans gast Hanse Thorslund problem med storseglet, men till slut fick de ordning även på det. Men alla problem har givetvis gjort att de sammanlagt ligger en bra bit ifrån täten.

– Allt gick bra till en början och vi forsade fram längst med Ålands kust. Men efter en halvtimme lossnade rodret och så låg vi där i vattnet. Men det tog bara några minuter så seglade vi igen. Men det är givetvis svårt att ta tillbaka förlorad mark, säger Anders Lewander.

Lewanders kollega från Ericsson 3 – den finske OS-mästaren Thomas Johanson – hade också problem och tappade masten strax innan onsdagens tävling skulle börja. Men eftersom startskottet inte gått kunde Johanson och hans kollega Brad Marsh få hjälp utifrån och kom iväg en stund efter de andra.

– Men det tog nog 25 minuter innan vi kom iväg och då såg vi de andra båtarna långt borta vid horisonten. Men vi fick bra fart på båten och dagen har bjudit på fantasiska seglingsförhållanden, säger Brad Marsh.

Totalledare är franska Citus med Eric Proust och Romain Motteau. Brittiska Audio Network med William Sunnucks och Simon Farren är på andra plats. Bästa svenska team är Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl på en tredjeplats.

I och med att etappen från Åland till Finland ställts in så lämnar båtarna troligen Åland och Mariehamn på torsdagsmorgonen och kappseglingen fortsätter i Stockholms skärgård. Vindarna beräknas dock inte avta utan prognosen talar om vindar upp mot 10 meter per sekund vilket är mycket för dem som kappseglar i små katamaraner. Archipelago Raid avslutas utanför konferenscentret AtSea på Lidingö på lördag eftermiddag.

Länk: www.archipelagoraid.com

Foto: Thierry Martinez.

Båtjournalisten Anders Öhman har startat en ny blogg där han bland annat ska försöka föra det marina kulturarvet vidare. Anders har tidigare medarbetat i olika båttidningar och även jobbat som journalist på Dagens Nyheter i många år. Länk: http://sjomanohman.blogspot.com/

I år lanserar Sandströms i Norrlångträsk fem nya båtmodeller. Bland annat en sportig styrpulpetbåt Sandström S-Cruiser 5.70, som är en uppstickare på marknaden. Båten har under våren och sommaren levererats till kunder i Sverige, Norge och Danmark.

Sandström S-Cruiser 5.70 är utrustad med en Mercury Optimax 135 hk utombordsmotor.

Länk: www.sandstrominnovation.se

Elektroniktillverkaren Raymarine har i ett nytt, långsiktigt och fördjupat avtal överenskommit med Belamarine AS i Moss Norge att via ett svenskt dotterbolag: Belamarin AB ansvara för distribution och service av Raymarine på den svenska marknaden. Förändringen sker 1 september. Samtidigt pågår försök från bland andra Garmin att eventuellt ta över Raymarine.

– Vi är mycket glada och positiva till denna förändring på den svenska marknaden som kommer att leda till en slagkraftigare organisation med utnyttjande av synergier och med fullt stöd från Raymarine, säger Andy King Sales and marketing Director på Raymarine

Verksamheten kommer att bedrivas i Billdal söder om Göteborg. Kärntruppen av de medarbetare som funnits med hos den tidigare distributören finns även med i Belamarin AB.

Länk: www.belamarin.se

Kommentarer

Rolf Löfström 12:12:15 2010-02-10

Har en Raymarine GPS , tror den heter c120 (kostade ca 50 000 för 3 år sedan). Varje vår får jag stå och öva för att kunna utnyttja det mest elementära finesserna men det är nog bara hälften av möjligheterna. Har ni någon info/kurs som gör att jag skulle kunna utnyttja mera av min GPS?
Tacksam för tips
Rolf Löfström

Pontus 10:34:59 2010-03-09

Hej Rolf,
Beroende på var du bor, ex i Göteborg har vi samarbete med Sjösportskolan i Långedrag som bedriver kurser med våra produkter. Om inte annat, ställer vi denna vecka ut på Älvsjömässan i Sthlm, monter C08:11, om du har möjlighet att komma vägen om vår monter kan vi visa dig vilka möjligheter som finns. Tredje alternativet är att hitta duktig butikspersonal som har intresse att visa sig,
Mvh Pontus
Belamarin AB

Ove Månsson 22:17:51 2010-11-08

Hej. är det någon som vet var man kan få tag i en svensk bruksanvisning till en Raymarine Rc 435 i ? Mvh Ove

Pontus 09:25:11 2010-11-10

Hej Ove,
Ring till oss, Belamarin AB, 031 763 36 70 så ska vi hjälpa dig,

Mvh Pontus
Belamarin AB

Om Greenpeace verkligen vill rädda torsken i Västerhavet ska de avstå från att dumpa sten vid Lilla Middelgrund. Det menar Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad. – Jag kan inte se att Greenpeace agerande i den här frågan styrs av omsorg om torskbestånden utan enbart av kampanjstrategiska skäl.

Torskens situation i Kattegatt är ytterst allvarlig. Det har Internationella havsforskningsrådet ICES visat i de senaste årens råd. 2008 kom de svenska och danska regeringarna gemensamt överens om att freda torsken i stora områden i Kattegatt. Torsken har också gynnats av att Fiskeriverket redan 2003 fattade beslut om att flytta ut den svenska trålgränsen, för att skydda känsliga bestånd och bottnar.

När Greenpeace planer på stendumpning vid Lilla Middelgrund blev kända bjöd Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad in organisationen för att diskutera regleringen av fisket i de svenska marina Natura 2000-områdena.

Diskussionerna med Greenpeace har lett till att Fiskeriverket, Naturvårdsverket och länsstyrelserna efter sommaren tar upp gemensamma överläggningar om situationen för och hotbilden mot alla de svenska marina Natura 2000-områdena.

– Greenpeace egenmäktiga planer att dumpa sten vid Lilla Middelgrund föregriper detta arbete. Åtgärderna för att skydda ett Natura 2000-område är en uppgift för myndigheterna. Det är inte upp till vem som helst att vidta vilka åtgärder som helst, säger Axel Wenblad.

Måndagen 10 augusti vid niotiden seglade Greenpeaceaktivister ut i Kattegatt och började placera de första av totalt 180 granitblock, mellan 0,5 och tre ton tunga, på havsbotten i syfte att förhindra destruktiv bottentrålning i områden som är listade som särskilt skyddsvärda enligt EU:s habitatdirektiv.

Områdena, Fladen och Lilla Middelgrund, är listade av den svenska regeringen som Natura 2000-områden på grund av dess rika biologiska mångfald. Natura 2000 är ett sätt att säkra att skyddsvärda arter och livsmiljöer finns kvar på lång sikt. Trots detta misslyckas regeringen med att skydda områdena mot destruktiv bottentrålning.

– Den svenska regeringen måste uppfylla sina åtaganden att skydda områdena och införa ett permanent fiskeförbud i områdena, säger Isadora Wronski, talesperson i havsfrågor på Greenpeace. I Europas vatten existerar marint skydd bara på papper. Våra hav kan inte vänta längre, deras överlevnad står på spel och politikerna måste agera för att införa lagar som kan skydda havsmiljön idag och i framtiden.

De flesta europeiska länderna har gjort väldigt lite för att skydda de marina områdena som listats enligt naturskyddsdirektiven. EUs Gemensamma Fiskeripolitik förhindrar nämligen möjligheten att reglera fisket. EUs fiskerilagar kräver att sådana beslut måste tas av EUs ministerråd.

Under 2008 placerade Greenpeace 320 stenblock i tyska området Sylt, ett annat Natura 2000-område som sargades av bottentrålning. Efter utplaceringen av stenblock har trålning på reven förhindrats. Granitblocken har integrerats i omgivningen och är nu en del av den marina miljön.

Greenpeace kräver att regeringen, under det svenska ordförandeskapet i EU, agerar för att reformera EUs Gemensamma Fiskeripolitik i syfte att skapa en långsiktig lösning som möjliggör för enskilda medlemsstater att vidta nödvändiga skyddsåtgärder i marina skyddade områden.

I syfte att stoppa överfisket runt om i världen arbetar Greenpeace för att skapa ett globalt nätverk av fullt skyddade marina reservat som täcker 40 % av våra hav, inklusive Nordsjön och Östersjön. Marina reservat gör även haven mer motståndskraftiga mot effekterna av klimatförändringar.

Nu finns det bilder från den sjöräddning där en man räddades efter 5½ timme i vattnen utanför Läsö. En man föll överbord ifrån en mindre segelbåt, i Kattegat ost Läsö, och ett stort räddningspådrag med svenska och danska resurser gjorde att mannen kunde hittas vid 5-tiden av en dansk fiskebåt. Bilderna är tagna räddningshelikoptern vinschar pojken från segelbåten. Foto: Sjöfartsverket/Räddningshelikopter Lifeguard 901.

I sjöräddningsloggen kan man bland annat läsa:

En 16 årig yngling ringer utanför Onsalahalvön och anger att hans far ramlat överbord vid 23:30 påväg in mot Läsö. Eftersom han inte hade någon mobiltäckning så långt ut till havs så hade han nu seglat mot kusten för att kunna larma.

——————————————————————————–
2009-08-12 01:56 Larmaren befinner sig i en Maxi 68. Ser nu Onsalalandet (han styrde mot Sverige för att få mobiltäckning). Pappan bär flytväst.

——————————————————————————–
2009-08-12 02:05 Ett stort räddningsoperation påbörjas.

Ifrån Sverige larmades

•Sjöräddningssällskapets båtar Rescue Odd Fellow ifrån Bua och Rescue Hans Laurin ifrån Hovås .
•Kustbevakningen deltog med KBV 051 och KBV 288.
•Sjöfartsverket deltog med Lotsbåt 746 och räddningshelikopter Lifeguard 901.
Ifrån Danmark larmades

•Danska sjöhemvärnets räddningsfartyg Morten Stage, Lars Kruse, P522 Havsfruen även 2 danska fiskebåtar deltog.
•Danska Räddningshelikoptern Rescue 510
All sjöfart som passerade området uppmanades att hålla skarp utkik.

Vädret var på gränsen till hårt med sjöar på upp till 3 meter och västliga vindar på 12 m/s. Ytvattentemperaturen var 18,5°C.

Kommentarer

Yngve 11:48:28 2009-08-18

Yngling och yngling. En 16 årig man är nog mer rätt!!!
Yngling uppfattas lite nedsättande. Han är ju en hjälte!

Länsstyrelsen i Blekinge avser att avsätta delar av skärgården utanför Listerby som hänsynsområde. Områdets preliminära avgränsning är angiven på sjökortet här intill. Inom ett hänsynsområden gäller det att köra eller segla lugnt, vara försiktig på olika vis och visa hänsyn till både människor och djur. Högsta tillåtna fart för båtar är 5 knop.

Det är regeringen som har gett länsstyrelserna i landets kustlän i uppdrag att vidta åtgärder för att delmålet under miljökvalitetsmålet Hav i balans samt levande kust och skärgård ska nås. Delmålet lyder: ”Buller och andra störningar från båttrafik skall vara försumbara inom särskilt känsliga och utpekade skärgårds- och kustområden senast år 2010.” En gemensam handlingsplan har tagits fram och lämnats till regeringen i januari 2007. Länsstyrelserna har därefter fått ett fortsatt uppdrag att arbeta efter handlingsplanen och redovisa arbetet till regeringen i december 2009. I den inlämnade handlingsplanen har störningar för människan varit vägledande och då framförallt buller, svall och nedskräpning.

Områdena kommer att märkas ut med informationstavlor på några ställen på öarna, främst i anslutning till befintliga naturreservatsskyltar. En informationsbroschyr ska tas fram och finnas i gästhamnar, på båtklubbar, turistkontor mm. Information kommer vidare att finnas på Länsstyrelsens hemsida: www.lansstyrelsen.se/blekinge

Idag, måndag, klockan 14.45 smäller startskottet för Archipelago Raid – den största och mest extrema seglingsorienteringstävlingen i världen. De cirka 30 båtarna startar utanför konferenscentret AtSea (Skogshem) på Lidingö utanför Stockholm. Under sex dygn ska teamen segla och orientera sig fram i Stockholms, Ålands och Finlands skärgård innan de är tillbaka där de startar på lördag 22 augusti.

Båtarna är F18 katamaraner (5,5 meter) och seglas av två personer. I startfältet finns många namnkunniga seglar från 13 olika nationer. Bifogat finns en release inför tävlingen, en deltagarlista, samt en karta över den preliminära bansträckningen.

Starten går från Lidingö.

Länk: www.archipelagoraid.com

Ola Skinnarmos expedition har efter femtusen sjömil hamnat i rejält blåsväder. Båten med besättning befinner sig just nu vid Kap Tjeluskin, Gamla världens nordligaste punkt. I fredags tvingades besättningen ta betäckning vid en lite ö för att undkomma ett kraftigt oväder.

Stormen har satt igång rörelser bland ismassorna, vilket innebär att båten riskerar krossas eller tryckas ned under vattenytan. Besättningen hoppas kunna lämna ön under det kommande dygnet, men måste därefter vara extremt försiktiga. Under resans gång måste en besättningsmedlem hissas upp i masten för att hålla uppsikt över isen. Dessutom finns hela tiden en risk att besättningen attraherar isbjörnar på jakt efter föda.

Under expeditionen dokumenterar och rapporterar besättningen om klimatförändringens effekter. Med ombord finns bland andra Victor Boyarski, chef för Russian Arctic and Antarctic State Museum i S:t Petersburg och Neil Hamilton, chef för Världsnaturfondens arktiska program och polarforskning.

Länk: www.skinnarmo.com

Sista dagen av vindsurfing-VM har precis inletts med mycket starka vindar och stora vågor. Både på dam- och herrsidan finns svenska seglare med i toppen. 16-åriga Kajsa Larsson ligger tvåa bland damerna och 15-årige Adam Holm ligger på tredje plats i herrklassen. Båda leder samtidigt sina respektive viktklasser.

Årets VM i Kona-klassen är det fjärde i ordningen och har samlat nästan 90 seglare från ett tiotal länder och pågår fram till söndag den 16 augusti. Tidigare VM i Kona One-klassen har seglats i Thailand, Frankrike och Tyskland.

Kona-klassen har gjort vindsurfingen till en folksport igen. En bräda och ett segel är vad som gäller i alla väder. Det lockar både gamla OS-seglare och nya unga talanger. Den yngste deltagaren är 8-årige Fridolph Fors från Motala.

Prognosen för dagens seglingar talar om vindar i Varamobukten utanför Motala på upp till 15 meter per sekund och vågor på upp till två meters höjd.

Seglingarna kommer att vara avgjorda tidig eftermiddag idag. Direkt därefter kommer resultatreleaser att publiceras på Svenska Kona ONE-förbundets pressrum på Newsdesk.

– Det kommer att bjudas fantastisk segling och fototillfällen idag. De gula, röda och blå seglen kommer att fylla bukten och ge härlig färg. Vi är också otroligt glada över att den världsberömde freestyle-seglaren Michael Rossmeier har kommit hit. Han har lovat spektakulära hopp under dagen, berättar Joachim Larsson ansvarig för VM-tävlingarna.

Den som sätter verklig färg på tävlingarna är samtidigt legendaren Bruce Matlack från USA. Han vann det allra första VM:et i vindsurfing 1973 och är still-going-strong. Det finns sannolikt ingen 65-åring i världen som är i närheten av att mäta sig med honom.

Länk: www.bradsegla.se

Stockholmaren Björn Hansen hade en tuff kamp med fem internationella seglare i topp för att nå semifinalen på söndag i Baltic Match Race i Stockholm. Med stundtals svåra växlande vindar blev flera av lördagens seglingar ett lotteri. – Det kommer inte att avgöras förrän i sista racet imorgon bitti, tror Björn Hansen.

Vindarna runt Lidingö spelade Matchracingseglarna i Baltic Match Tour riktiga spratt.

– Det var som att kryssa när det var läns, och länsa när det var kryss, så olika kunde vindarna vara för seglarna i samma match.

I matchen mot Miakel ledde Björn Hansen med ett hundratal meter vid två tillfällen, men plötsligt stannade hans båt och Lindqvist seglade förbi med ett annat vindsystem och hög fart, medan Hansen låg stilla.

När vinden ökade på eftermiddagen kunde seglarnas taktik och skicklighet bli mer avgörande än vindlotten. Efter lördagens Round Rpbin leder dansken Peter Wibroe med en poäng fören fyra seglare, Björn Hansen, sydafrikanen Ian Ainslie, fransmannen Pierre-Antoine Morvan och finländske Staffan Lindberg. Ryssen Andrev Arbuzov liugger ytterligare en poäng efter.

Svenska seglarna Mikael Lindqvist, har 3 poäng, och Johan Qviberg och unge Martin Castenfors har 1 poäng.

Semifinalen inleds sönbdag kl 09.30.

Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre olika länder 14-22 augusti. Touren vänder sig till den internationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Tallinn efter nio tuffa dygns tävlande.

Kappseglingsschema
• Gill Baltic Match Race, Stockholm 14-16 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Helsingfors 17-19 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Havshamnen.
• Tallinn 20-22 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.

Länk: balticmatchtour.wordpress.com

Starten vid 46:e upplagan av Tjörn Runt bjöd på bra vind med 4 – 5 m/sek. Vinden ökade efter hand till upp mot 11 m/sek och banan blev i år snabb. Första båt i mål blev en M20 med tidigare OS-seglaren Göran Marström som rorsman. Den seglade på 3 timmar 7 minuter och 54 sekunder tätt följd av Johnie Berntsson i sin IMS 55 på 3 timmar 9 minuter och 27 sekunder. Nya Hallberg-Rassy 310 (bilden) blev preliminär klassvinnare i sin klass i Tjörn Runt 2009. 68 båtar deltog i klassen.

Segrade gjorde Arne Goksöyr i K 32 Kravell. Seglad tid var 4 timmar 36 minuter och 39 sekunder. Den korrigerade tiden blev den samma, eftersom båtens LYS-tal var 1,00.

Förra årets segrare, Mats Johansson, kom på tredje plats med en korrigerad tid på 4 timmar 40 minuter och 53 sekunder. Tvåa blev Patrik Andersson i sin Maxi 68 med en korrigerad tid på 4 timmar 38 sekunder och 3 sekunder.

548 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 502 av dessa registrerade sig och 463 genomförde kappseglingen.

Lars Berglund, ordförande i arrangerande StSS, sammanfattar:

– Mycket positivt att att vi fick bra vind med rätt riktining. Det gav ett spritt fält och det blev en rättvis tävling. Årets segling var bitvis var hård och krävde en del av seglarna. Dock ger systemet med LYS-tal alla – stora som små båtar – en chans att vinna. Det är den stora tjusningen med Tjörn Runt.

Länk: www.stss.se

Foto: Peter Szamer.

Danmarks Peter Wibroe seglade säkert och felfritt, hittade rätt i den byiga och starka vinden och vann finalen i Gill Baltic Match Race på Atsea, Lidingö, mot ålandsbon Staffan Lindberg, Finland, med 2-1. Tävlingen var den första på Baltic Match Tour, ett nytt internationellt Grade 2-mästerskap i Matchracing som seglas nio dagar i följd i Stockholm, Helsingfors och Tallinn.

– Vi lyckades hitta rätt vindskiften och gjorde bra manövrar hela dagen, men vi hade inget val om vi skulle vinna mot Hansen och Lindberg, sa en glad Peter Wibroe efter tävlingen.

– Det var tuffa och roliga finalmatcher och vi är mycket nöjda med tävlingen. Nu får vi hålla kvar vårt lugn och vinnarfokus i nästa race. Det här var det bästa arrangemanget vi har seglat på, ni har lyckats väldigt, bra, berömde han organisatören Björn Hansens funktionärer.

Staffan Lindberg var nöjd med sin andraplats även om han inte hade lyckats helt i starterna.

– Jag måste ligga längre fram i starten om jag ska kunna slå Wibroe, han seglade bra och vi hade aldrig någon chans att komma ikapp i sista racet, sa tvåan Lindberg.

Björn Hansen hade heller inga problem att vinna Petit Final, matchen om tredje pris, mot fransmannen Pierre-Antoine Morvan. Morvan ledde till en början, men efter den första länsrundningen var Hansen ikapp. Morvan försökte stänga Hansen men åkte istället på två straff i följd och därmed var matchen och möjligheten att bli trea över för hans del.

På frågan vad som hindrade honom från att gå till final svarade Hansen:

– Vi hade missflyt vid ingateningen på första matchen. Det kom en stark vindby och slet upp spinnakern när minuten före start, vi fick slita ner den, men sedan var det knut på den när vi skulle ha upp den i första rundningen, förklarade Björn, som trots allt var nöjd med resultatet.

– Wibroe seglade bra och jag hittade aldrig någon plats att komma förbi.

Hansen, som står som arrangör av evenemanget, var mycket nöjd.

– Vi hoppas på mer publik och jämnare vindar nästa år.

Baltic Match Tour går nu vidare till Helsingfors och Tallinn där en slutsegrare utses.

Resultat Gill Baltic Match Race, Stockholm
1. Peter Wibroe, Danmark
2. Staffan Lindberg, Finland
3. Björn Hansen, Sverige
4. Pierre-Antoine Morvan, Frankrike

Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre olika länder 14-22 augusti. Touren vänder sig till den internationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Tallinn efter nio tuffa dygns tävlande.

Kappseglingsschema
• Gill Baltic Match Race, Stockholm 14-16 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Helsingfors 17-19 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Havshamnen.
• Tallinn 20-22 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.

Länk: balticmatchtour.wordpress.com

Foto: Oskar Kihlborg.