nyhetstest

I förra veckan öppnade Henri Lloyd sin första Flagship Store i Skandinavien. Det brittiska lifestylevarumärket har sedan tidigare 16 konceptbutiker i Storbritannien och ytterligare 14 butiker i övriga länder.

Butiken ligger på Södra Larmgatan 16 i Göteborg, i ett område som just nu är Göteborgs bästa shoppingstråk med ett antal nya butiker med kända varumärken såsom Tiger of Sweden och Whyred nära beläget.

Henri Lloyd har sedan tidigare använt sig konceptinredningen tillsammans med nyckelkunder som shop-in-shopkoncept, och den uppdateras löpande. Känslan i den nya butiken andas Henri Lloyds grundvärderingar som framför allt speglar en närhet till havet.

Förutom Henri Lloyds Lifestylekollektion kommer Henri Lloyd Marine, sjöklädeskollektionen, samt Henri Lloyd Footwear att säljas i butiken.
Invigningen, som hölls i samarbete med Relevent AB, bjöd på dryck och tilltugg, DJ Karl von Spreti som underhöll med sköna toner. Med sig hem fick alla en goodiebag från Henri Lloyd.

Länk: www.sportmanship.se

Det blir stor uppställning med kändisar och musik när Sunseeker premiärvisar sitt senaste flaggskepp, Predator 130. Den elektroniska stråkkvartetten Electric String Quartet, Escala för att höja stämningen ordentligt vid festen, som hålls på Southampton Boat Show.

Escala är en engelsk kvartett som upptäcktes på TV-programmet Britain’s Got Talent 2008. De uppträder alltså vid premiären för Sunseeker Predator 130 i Southampton, där båtmässan pågår 11-20 september.

Förutom det nya flaggskeppet visar Sunseeker, under ledning av styrelseordförande Robert Braithwaite, även Sunseeker 80 Yacht, Predator 60 och en Predator 54 samt ytterligare 14 båtar på 52 till 130 fot.

Länk: www.sunseeker.com

Aqualiv AB har under sommaren haft brist på produkter på grund av kraftiga leveransförseningar från tillverkarens underleverantörer. Aqualiv har därför haft blygsam fakturering under andra kvartalet, vilket föranlett styrelsen att ta ett beslut om att upprätta kontrollbalansräkning då misstanke föreligger att halva aktiekapitalet kan vara förbrukat i början av tredje kvartalet.

Aqualiv AB (publ) utvecklar och tillverkar säkerhetsprodukter under varumärkena NavEye och Mobwatcher.
NavEye-produkterna baseras på GSM/GPS-teknik och har som främsta användningsområden positionering, övervakning och personlarm. Mobwatcher är ett unikt patenterat man överbordsystem i kombination med en godkänd startspärr. Aqualiv AB (publ) är listat på AktieTorget.

Länk: www.aqualiv.com

Spelföretaget Ladbrokes satsar på båtsport. Nu går de vidare och följer upp årets Roslagslopp med Saltsjöloppet, som körs kommande lördag.

Aktuella odds Saltsjöloppet 2009:

Vinnare – V50
Dennis Söderman 1,80
Linus Söderholm 2,00
Marcus Westerlund 8,00
Tommy Jansson 12,00
Johannes Lundqvist 21,00
Rasmus Söderholm 21,00
Lovisa Sahlen 31,00
Linus Hjelte 41,00
Fredrik Groth Fyro 51,00

Vinnare – V-150
Peter Wahsltröm 1,80
Peter Forsberg 2,00
Linus Johnson 11,00
Mats Endresen 12,00
Thomas Johansson 41,00
Hasse Bergqvist 51,00

Vinnare – V-300
Fredrik Zander 1,80
Andreas Wirback 2,80
Lasse Norrman 6,00
Conny Hertz 12,00
Fredric Söderberg 15,00

Vinnare – Offshore 3C
Mikael Bengtsson 2,20
Sven Bengtsson 3,00
Daniel Svensson 5,50
Thomas Wrenkler 6,50
Roger Söderstrom 21,00

Vinnare – W-150
Sven Hansen 1,20
Mikael Gustavsson 5,00
Micke Larsson 11,00

Länk: www.ladbrokes.com

Den nyligen avslutade båtmässan i Sydney, Australien, gick betydligt bättre än vad prognoserna hade sagt. Både Riviera Yachts och andra inhenmska tillverkare sålde många fler nya båtar än vad de hade trott vara möjligt. Nu presenterar australiensiska Maritimo en ny “mellanstor” sportfiskebåt, en båttyp som är mycket pupulär både “down under” och i USA, där sportfiske från stora motorbåtar är en stor marknad.

Maritimo har nyligen lanserat ett helt nytt flaggskepp, vilket de alltså följer upp med denna 15,7 meters fiskebåt som ingår i deras serie kallad Offshore Convertible.

Den nya båten heter 470 Offshore Convertible och är en så kallad sluten flybridge med tre kabiner, toalett (badrum) och lyxig inredning. Den stängda flybridgen är praktisk när man fiskar eftersom det går att köra luftkondritionering där inne samtidigt som fiskare och skeppare får en god överblick över sjön.

– Marknaden för cruiser/sportfisher är stark både på hemmaplan och på våra exportmarknader, främst USA. Vi har ett starkt rykte om att bygga kvalitetsbåtar i den kategorin, säger Bill Barry-Cotter, grundare och styrelseordförande för Maritimo.

Båten har en maxfart på över 30 knop med en marschfart på cirka 25 knop. Standardmotorerna är dubbla Caterpillar C9 turbo dieslar på 575 hk styck.

Tekniska data
Length Overall 15.7 metres 51 ft 6 in
Beam 4.8 metres 15 ft 8 in
Draft 1.3 metre 4 ft 3 in
Fuel 3,000 litres 792 US gal
Water 700 litres 185 US gal
Holding Tank 300 litres 79 US gal
Weight 20 tonnes 22 US tons
Sleeping Capacity 5
Cruise Speed 25 knots
Standard Engines
2 x Caterpillar C9 423 kW 575 mhp
No.Sleeping Cabins 3

Länk: www.maritimo.com.au

Det är absolut fulltecknat på Oslos flytande båtmässa, som startar 3 september. För tolfte gången hålls mässan, som är störst i sin klass i norra Europa, på Kadettangen i Sandvika. Över 450 båtar kommer att visas upp vid bryggorna, som täcker över 1 Nm. Över 60 utställare visar upp sina produkter på landbacken på mässan som är öppen till och med 6 september.

Den största båtan på årets Oslomässa är en Princess 95, som är nnästan 30 m lång och 7 m bred samt har sovplatser för 18 personer. Totalt visas ett 60-tal nyheter. Bland de 450 båtarna är cirka 100 stycken segelbåtar.

Oslomässan är också platsen för tre stycken världspremiärer:
• Bavaria 28 Sport
• Askeladden Commuter 10 RIB
• Hanse 375

Öppettider: Tor / fre kl. 12-20 – lö/sön kl. 11-18.

Länk: www.norboat.no

Den 5-6 september är det dags för Nynäs Höstregatta med North Sails ORC Int. Cup, IRC samt SweLYS/SRS. Precis som tidigare ingår regattan i Stockholms Rankingserie (ORCi/IRC) och genom att arrangörerna tillämpar ”double scoring” kan de båtar som innehar mätbrev för både ORCi och IRC delta i båda klasserna, parallellt.

Rankingserie/Cup förs separat i respektive klass, d.v.s IRC för sig och ORCi för sig. SweLYS/SRS klassen tävlar för sig.

Program
Fredag 18-20 Kansli öppet för registrering
Lördag 07 – 07:45 Kansli öppet för info & registrering
08:00 Skepparmöte
10:00 Varningssignal första start
After Sail (grill och bar) och debriefing, bildvisning.
Söndag 08:00 Banalternativ anslås.
10:00 Varningssignal korta havsbanan

Prisutdelning i klubbhus ca 2h efter sista båts målgång.

Klasser
ORCi
IRC
SweLYS/SRS

IRC startar gemensamt med ORC International för att möjliggöra ”Double Scoring” för de som har sin båt inmätt i både IRC och ORC International. IRC och ORC Int kommer att segla ett varv mer än följande klasser för att minska/undvika väntetider mellan racen. Säkerhetsklassning för IRC och ORC int är ISAF OSR kategori 3, utan livflotte (www.shf.nu -> säkerhet)

Bana
Lördag
Kryss-läns-bana med en beräknad seglingstid på ca 1 timme. 4 seglingar är planerade med begränsningen att ingen start påbörjas efter 15:45.

Söndag
Kort distansbana med start och mål på Gårdsfjärden.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift 800:- för ORCi/IRC, 600:- för SweLYS/SRS till pg 14 44 56-1 senast 31 augusti. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu

Länk: www.nynashamnssegelsallskap.nu

Sedan 1989 har Luminox utvecklat schweiziska klockor med “Luminox Light Technology”, en unik teknik som gör det enkelt att avläsa tiden även i totalt mörker. Idag används Luminox flitigt av militära och brottsbekämpande grupper såsom US Army, Navy SEALs, US Airforce, Secret Service m fl.

LUMI NOX är en amerikansk framgångssaga som tog sin början på 1980-talet, då företaget upptäckte ett unikt belysningssystem med en egen kraftkälla. Detta gjorde armbandsuret mer synligt och lättare att avläsa i svåra och mörka situationer. Tekniken kom att kallas “Luminox Light Technology” och varumärket LUMI NOX var fött (1989).

Luminox riktade sig i början mot sportmarknaden och tog fram en dykmodell, men det var först efter ett mässframträdande som en officer från US Navy SEAL förklarade sitt behov av en klocka för nattliga uppdrag. 1994 släpptes den första Original Navy SEAL-modellen som senare lanserades även för konsumenter. Det blev succé direkt.

Därefter tillkom flera modellserier för att passa olika typer och stilar: den aktiva konsumenten, idrottsmannen, räddningstjänsten, militära och brottsbekämpande grupper.

Sagan fortsätter vidare när en kollega från Edwards Air Force Base visade sin uppskattning för Luminox klockor och berättade hur piloterna som flög F-117 NighthawkTM Stealth bar Luminox klockor och älskade dem. En förfrågan kom om att göra klockor speciellt för flygvapnets personal.

Månader senare släpptes den första pilotinspirerade modellserien – som blev början på ett förhållande med Lockheed Martin®, skapare av F-117 NighthawkTM Stealth. Samarbetet resulterade senare i en modellserie för piloterna som flög SR-71 Blackbird, världens hittills snabbaste flygplan.

Luminox är stolta över sina framgångar så här långt, från ingenting tills idag när varumärket finns representerat i fler än 30 länder runt om i världen. Nu fortsätter sagan hos GEAR i Sverige.
Egenskaper
* Lyser automatiskt utan varken knapptryckning eller uppladdning
* Garanti för lyseffekt i 10 år
* Lyser kontinuerligt under mer än 25 år
* Amerikansk design, schweiziska urverk
* Vattentäta och stöttåliga

Länk: www.luminox.se

I helgen seglas den klassiska navigationstävlingen Augustimånen. Starten hålls vid ett skepparmöte på Bullandö marina i Stockholms skärgård på fredag kl. 18.00.

Den som vill kan följa tävlingen direkt via hemsida.

Länk: http://augustimanen.se/

ITT Jabsco har utvecklat en ny energisnål eltoalett som är speciellt utformad för att ersätta en befintlig manuell toalett från Jabsco. Lite Flush eltoalett har samma sockeldimension, fästpunkter och slangfästen som den manuella toaletten, och monteringen blir därför snabb och enkel.

Lite Flush eltoalett är kompakt och lätt (11 kg, samma vikt som den manuella toaletten) med yttre hölje av plast, porslinsskål, sits med långsamt stängande lock. Den är försedd med en ny tystgående och effektiv spolpump med större dimensioner för att eliminera stopp i systemet. Den låga vattenförbrukningen (1,2 liter per spolning) minskar behovet av en stor avfallstank.

Lite Flush eltoalett kan erhållas med antingen fotkontakt (på vänster eller höger sida) eller en väggmonterad kontrollpanel, och i 12 eller 24 volt.

Länk: www.jabsconews.com

Fabio Buzzi, den italienska båtbyggaren vars senaste skapelse, FB RIB 39, får officiell premiär vid årets båtmässa i Cannes, Festival International de la Plaisance in Cannes, har bekräftat att han ställer upp i det klassiska racet Cowes Torquay Cowes.

– Det är en fantastisk RIB. Den har enastående manöverförmåga, den är snabb och redo för alla de besvärliga förhållanden som finns på Engelska kanalen, säger Fabio Buzzi, som är en världens mest respekterade båtkonstruktörer och fyrfaldig vinnare av Cowes Torquay.

Båten är konstruerad och byggd för den österrikiska racerbåtsmästaren och rekordhållaren Hannes Bohinc, som nyligen besökte Havens GP i Göteborg. Hans version heter “Hannes Bohinc’ Racing Rib 39”. Den båt som Buzzi ska använda är dock en lättare version, byggd i Kevlar och försedd med dubbla FPT N67 560 hk dieselmotorer med drev som som klarar effekter upp till 600 hk.

– Vi har testat båten på Comosjön, säger Buzzi. Prestanda är mycket imponerande. När jag började slå av på gasen vid 85 knop visste jag att det var dags att ta på hjälmen…

Motorpaketet är baserat på en av de mest beprövade kombinationerna inom powerboating, ZF Trimax Surface Drev. Kopplade till drevet är ett ZF 280-1 backslag och det allra senaste inom motorer från FPT. Båten har lättats cirka 500 kg och sänkt 200 mm.

Buzzis båt heter Wettpunkt.com och är på väg mot Isle of Wight, där Hannes Bohinc, Max Holzfeind och navigatören Ed Williams-Hawkes ställer upp tillsammans med 21 andra båtar i det 160 Nm långa racet.

Cowes Torquay Cowes startar kl. 10.00 från Cowes på lördag 29 augusti.

Länk: www.wettpunktracing.com

Ändring i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets områdeHöjning av torskransonen för trålfiskande fartyg i ICES-delområde 22 – 24 i Östersjön.

Med hänsyn till rådande kvotsituation har Fiskeriverket beslutat att höja ransonen av torsk för trålfiskande fartyg i ICES-delområde 22 – 24 i Östersjön från och med den 31 augusti 2009.

Länk: www.fiskeriverket.se

Upphävande av förbud mot fiske efter äkta tunga i Skagerrak, Kattegatt och EG:s fiskevatten i Östersjön från och med den 31 augusti 2009Genom kvotbyte har kvoten på äkta tunga höjts och det finns möjlighet att åter öppna detta fiske. Fiskeriverket har därför beslutat att upphäva förbudet mot svenskt fiske av äkta tunga i Skagerrak, Kattegatt och EG:s fiskevatten i Östersjön från och med måndagen den 31 augusti 2009. Länk: www.fiskeriverket.se

Kommentarer

patrik 17:21:49 2009-08-27

Och hur har man kommit fram till att det återigen är ok att fiska? "Kvotbyte"? Står inget på fiskeriverket.se. Har man singlat slant?

Den 9 september 2009 inviger Kung Carl XVI Gustaf Kosterhavets nationalpark. Det är den 29:e i ordningen och den första marina nationalparken. Det blir ett gemensamt kungligt invigningsprogram med den norska nationalparken Ytre Hvaler på andra sidan gränsen.

Kosterhavets nationalpark ligger i Strömstads och Tanums kommuner på västkusten samt till invigningen av Ytre Hvaler i Norge.

Stockholm, Sverige, 20 augusti, 2009 – Helsingforskommissionen (HELCOM) har tilldelats 2009 års Swedish Baltic Sea Water Award. Priset annonserades av biståndsminister Gunilla Carlsson idag under Världsvattenveckans Östersjöseminarium i Stockholm.

HELCOM arbetar med att skydda Östersjöns marina miljö från föroreningar genom mellanstatligt samarbete mellan Danmark, Estland, EU, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland och Sverige. HELCOM är verkställande organ för “konventionen om skydd av Östersjöområdets marina miljö”, även kallad Östersjökonventionen.

Swedish Baltic Sea Water Award uppmärksammar insatser som bidrar till att bekämpa miljöförstöringen i Östersjön och till att förbättra regionens ekologiska balans. Över 85 miljoner människor lever runt Östersjöns avrinningsområde. På grund av dess speciella geografiska, klimatmässiga och oceanografiska attribut är Östersjöområdet väldigt känsligt för miljökonsekvenser i hav och avrinningsområde till följd av mänsklig verksamhet. Östersjön lider för närvarande av kraftig övergödning orsakat av fosforutsläpp, vilket resulterar i omfattande algblomning. Regionen är även drabbad av överfiske, oljespill, avfall från kryssningsfartyg, syreutjämning på havsbottnen, m.m.

Juryn för Swedish Baltic Sea Water Award motiverade valet av årets vinnare på följande sätt: “HELCOM och dess sekretariat, under generalsekreteraren Anne Christine Brusendorffs ledning, har tagit det marina miljöskyddsarbetet till en ny nivå. Genom att ta fram handlingsplanen for Östersjön har HELCOM påvisat exemplariskt engagemang i miljöarbetet för Östersjöområdet. Handlingsplanen tar sig an de komplexa frågor som måste behandlas på innovativa sätt, förenar olika initiativ samt utgör en grundstomme för miljöarbetet i den kommande Östersjöstrategin.”

HELCOM ska motta Swedish Baltic Sea Water Award vid en ceremoni i Stockholm den 17 september i samband med en invigningsmiddag för en ministerkonferens om EU:s Östersjöstrategi. EU-minister Cecilia Malmström är middagens värdinna och priset kommer att presenteras av H.M. kung Carl XVI Gustaf.

Om Swedish Baltic Sea Water Award
Priset instiftades 1999 för att uppmärksamma direkta och praktiska insatser som bidrar till att förbättra Östersjöns vattenkvalitet. Det regionala priset delas ut årligen av Sveriges Utrikesdepartement under Världsvattenvecka i Stockholm till företag, organisationer, offentlig verksamhet eller privatpersoner som ett erkännande för deras insatser för Östersjöns vatten. Priset hyllar nytänkande inom det marina miljöskyddet i Östersjöområdet och består av 150 000 SEK. En jury tillsatt av den svenska regeringen utvärderar nomineringarna och utser vinnaren som kommer från något land i Östersjöregionen. Priset administreras av Stockholm International Water Institute (SIWI).

Genom att veta vad alger livnär sig på kan man motverka de negativa effekterna under vissa algblomningar. Andreas Brutemark har studerat de två mikroalgerna: Prymnesium parvum, vars gift dödar fisk och Dinophysis spp., som framkalla diarré och kräkningar hos människor som ätit förgiftade musslor.

Mikroalgerna, som studerats i Andreas Brutemarks avhandling, fungerar både som växt och djur. Som växter livnär de sig på oorganiska näringsämnen och solens energi och som djur livnär de sig genom att äta andra mikroalger och/eller djurplankton. Man skulle kunna jämföra dem med köttätande växter på land. Förmågan att kunna leva som växter och djur gör att dessa mikroalger är så framgångsrika och konkurrenskraftiga.

Andreas Brutemarks mål var dels att förstå hur mycket av dessa mikroalgers näringsintag som kommer från att fungera som växt eller som djur, och dels att förstå betydelsen av dessa processer för marina födokedjor. För att studera detta har han i sin forskning analyserat stabila kol- och kväveisotoper i algerna under olika förhållanden. Det finurliga är nämligen att kol och kväveisotoperna fungerar enligt principen “du blir vad du äter”, vilket gör att man kan se varifrån näring kommer. Som ett exempel använde Andreas Brutemark sig av en beräkningsmodell baserat på kol- och kväveisotoper av algerna och djurplankton för att visa att D. norvegica kan bidra med upp till 50 procent av dieten hos djurplankton.

Med större kunskaper om den här typen av mikroalger och deras roll i haven kan man i framtiden även arbeta för att motverka kraftiga blomningar av giftproducerande alger.

Andreas Brutemark kommer ursprungligen från Nykvarn och disputerade den 14 augusti. I sommar har han arbetat med projektet Fröken Alg vid Högskolan i Kalmar. För mer information går det bra att ringa Andreas Brutemark på mobilnummer 0704-655126.

Titel avhandling: Contribution of phagotrophy by microalgae to carbon flow in marine food webs.

Handledare: Professor Edna Granéli, Högskolan i Kalmar

Opponent: Professor Daniel Roelke, Department of Wildlife and Fisheries Sciences, Texas A&M University.

Genmodifierad, snabbväxande fisk kan revolutionera kommersiell fiskodling och avlasta överutnyttjade fiskbestånd. Men vad händer i naturen om de genmodifierade fiskarna rymmer? Forskare vid Göteborgs universitet har på uppdrag av EU studerat transgena fiskar och manar till försiktighet: – Genmodifierad fisk bör tillsvidare odlas i slutna system på land, säger Fredrik Sundström vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Genom att förse fiskar med gener från andra organismer, så kallade transgener, har forskare lyckats skapa fiskar som både växer betydligt snabbare och är mer resistenta mot sjukdomar. Fiskar kan också modifieras för att tåla kyla bättre, vilket möjliggör odling i kallare förhållanden. Vinsten för den kommersiella fiskodlingen är stor, där genmodifierad fisk förväntas ge högre produktion och bättre avkastning. Men de transgena fiskarna kan också medföra risker och oönskade effekter på den naturliga miljön.

Transgena fiskar kan till exempel visa sig vara tåligare mot miljögifter, vilket skulle kunna ackumulera gifter som i slutledet hamnar hos oss konsumenter. Det finns också farhågor att de tillväxthormoner som tillsätts fisken kan överföras till människor. På uppdrag av EU har forskare vid Göteborgs universitet därför studerat miljöeffekterna av GMO (genetiskt modifierade organismer) inom fiskodling. Resultaten från studierna visar att den genmodifierade fisken bör behandlas med stor försiktighet

Fredrik Sundström, doktor vid Zoologiska institutionen, har studerat genmodifierad lax och regnbåge för att se vilka ekologiska risker de kan utgöra i naturen. Studien, där rymningar simulerats i laboratoriemiljö, visar att transgena fiskar påverkar den naturliga miljön betydligt mer än odlad vild fisk när den rymmer. Till exempel överlever genmodifierade fiskar bättre när det råder brist på föda, och gynnas mer än vildfisken av en ökande vattentemperatur.

– Det beror troligen på att den genmodifierade fisken har starkare konkurrensförmåga och är bättre på att konvertera föda, säger Fredrik Sundström.

Om genmodifierad fisk etablerade sig i naturliga bestånd skulle den kunna konkurrera ut den naturliga stammen. Men att utföra studier i laboratoriemiljö som efterliknar naturen är komplicerat, vilket gör det svårt att förutsäga hur förrymda transgena fiskar påverkar naturen. Fredrik Sundströms slutsats är att det krävs en internationell samsyn innan kommersiell odling kan tillåtas, och att en försiktighetsprincip måste tillämpas.

– Ett förslag är att odla den transgena fisken på land, vilket omöjliggör rymning. Åtminstone bör fertil fisk hållas i slutna system, säger Fredrik Sundström.

Inget land har ännu tillåtit kommersiell odling av transgen fisk, men flera ansökningar om sådan verksamhet behandlas av myndigheter i både USA och EU.

Bildtext: Fredrik Sundströms studier utfördes bland annat i en konstgjord bäck där mikrochip avläste fiskens rörelser. Foto: Lars-Erik Sundström.

FAKTA
Projektet Ekologisk riskbedömning av transgen lax inleddes i maj 2005 och avslutades i april 2009. Det har genomförts vid Centre for Aquaculture and Environmental Research i Vancouver, Kanada, på uppdrag av EU, Forskningsrådet Formas och Göteborgs universitet. Koordinator i Sverige är professor Jörgen Johnsson, Zoologiska institutionen.

FAKTA TRANSGEN FISK
Transgen fisk skapas genom att gener överförs till fisk från andra arter, bland annat människa. Den önskade genen förökas med hjälp av bakterier för att sedan isoleras, renas och införas i värdfiskens ägg genom mikroinjektion. Den överförda genen innehåller en DNA-sekvens som kodar för den önskade egenskapen. Hittills har forskare genmodifierat ett tjugotal fiskarter, bland annat karp, laxfisk och mal.

Trots att Havets Grand Prix i Göteborg redan har körts finns det fortfarande bra möjligheter att se tävlingarna på TV. Från och med idag 25 augusti blir det möjligt att också se internationella programmet med engelsk kommentar.

Viasat Motors hade direktsändningar från Göteborg. Nu kommer dessa och vissa sammandrag som repriser från Havets Grand Prix i Norden.

www.captimax.com

Ännu en mycket välkänd och aktad amerkansk motorbåtstillverkare är på väg att gå över styr. Det är Fountain Powerboats i North Carolina som har ansökt om konkursskydd enligt chapter 11, på samma sätt som företag som GM och Genmar tidigare har gjort.

Det är den ansedda båtbranschtidningen IBI Magazines hemsida som uppger att Fountain Powerboats är konkursfärdigt. Helt överraskande är det kanske inte med tanke på att företaget bygger extremt snabba och bränsleslukande powerboats, något som knappast är särskilt gångbart med tanke på både miljö och ekonomi.

Fountain ska nu försöka sälja tillgångar som till exempel fabriker och verktyg. Även varumäket lär vara till salu, enligt IBI. Detta gäller även systerföretaget Baja Boats. Värdet av dessa uppskattas till mellan US$6m och US$8m.

Den största fordringsägaren är en bank, som har fordringar på närmare 150 Mkr på Fountain. Förra bokslutet redovisade företaget en förlust på 15 Mkr.

Fountain Powerboats startades och har drivits av Reggie Fountain, som fortfarande äger en stor del av aktierna. Under hans ledning har Fountain Powerboats haft en dominerande ställning bland tillverkarna av snabba och stora motorbåtar, främst på den amerikanska marknaden.

Fountain har vunnit fler nationella och internationella mästerskap än världens 100 övriga båttillverkare tillsammans, enligt Fountains egna uppgifter.

Länk: www.fountainpowerboats.com

Idag förrättade statsrådet Åsa Torstensson namngivning av den sjöräddningsbåt som Sjöfartsverket anskaffat för att ställa till Sjöräddningssällskapets förfogande. Ceremonin ägde rum vid Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Visby hamn. År 2007 fyllde Sjöräddningssällskapet 100 år och med anledning av det ville Sjöfartsverket bidra med en ny sjöräddningsbåt ur Sjöräddningssällskapets Victoriaklass.

Den nya sjöräddningsbåten ska vara stationerad i Visby som en förstärkning av möjligheterna för Sjöräddningssällskapet att undsätta nödställda kring Gotland och i Östersjön.

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige. Ansvaret omfattar efterforskning och räddning av människor i sjönöd, sjuktransporter från fartyg och förmedling av medicinsk rådgivning. Den svenska sjöräddningen bygger på en bred samverkan mellan flera myndigheter och organisationer, till exempel Sjöräddningssällskapet, Polisen, Kustbevakningen, Försvarsmakten, kommunal räddningstjänst samt Sjöfartsverkets alla båtar och fartyg.

Sjöräddningssällskapet, SSRS, är en frivilligorganisation som i ett avtal förbundit sig att utan kostnad ställa alla sina sjöräddningsresurser till Sjöfartsverkets förfogande. Sjöräddningssällskapet är helt beroende av gåvor, donationer och medlemsavgifter, då de inte begär några statliga medel.

Med närmare 2000 frivilliga sjöräddare vid 64 sjöräddningsstationer kring Sveriges kust och i de stora sjöarna, deltar Sjöräddningssällskapet i 70 procent av sjöräddningsinsatserna i Sverige.

Länk: www.ssrs.se

På onsdagen 25 augusti flygs Kustbevakningens två äldre flygplan av typen Casa till Uruguay. Piloter och operatörer från Uruguays militära flygskvadron har nu avslutat en veckolång kurs hos kustbevakningsflyget på Skavsta inför hemflygningen.

– Det är främst operatörerna som lärt sig övervakningssystemet. De har fått en snabbkurs som kommer att följas av ytterligare utbildning i Uruguay under hösten, säger chefsoperatör Björn Erlandsson vid Kustbevakningen.
Kontraktsskrivningen har föregåtts av ett halvårs intensiva förhandlingar.

– Det känns skönt att det är klart. Och roligt att det är just Uruguay som köpt planen eftersom de också ska använda dem till havsövervakning, säger kustbevakningsflygets kvalitetschef Per Lindelöw, som har arbetet intensivt med försäljningen under flera månader.

I Uruguay svarar landets försvarsmakt för all havsövervakning. Flygplanen kommer att baseras i Montevideo och användas för liknande arbetsuppgifter som i svenska Kustbevakningen.

– Det handlar om miljöövervakning, sjöräddning och fiskekontroll, berättar Lieutenant Colonel (överstelöjtnant ) Luis de Leon, som är ansvarig för hela operationen med att ta hem de nya flygplanen.

Själva typen är inte ny för dem; skvadronen har flera Casor av olika modell och KBV 587 har ju en gång i tiden flugits just i Uruguay.

– Det mest intressanta för oss med dessa plan är övervakningssystemet MSS från Rymdbolaget, vi har ingenting liknande, säger Luis de Leon.

På tisdagen lyfte f.d. KBV 583 och 587 från Skavsta för sista gången – uppfräschade inuti och med de svenska kustbevakningstecknen övermålade och med Uruguays registreringsbeteckning. På grund av deras begränsade räckvidd blir det många stopp längs vägen, bl.a. i Norge, Island, Grönland, Kanada och USA. Resan beräknas ta tolv effektiva flygdagar.

Därmed har en gammal trotjänare definitivt lämnat svenskt luftrum och samtidigt avslutat en epok i kustbevakningsflyget.

– Nu kan vi till hundra procent koncentrera oss på att utveckla de nya systemen säger Lars Franzén, chef för kustbevakningsflyget.

Länk: www.kustbevakningen.se

I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Hittills har hela 128 båtar anmälts till tävlingen. Och precis som i fjol så startar Hyundai-båten SWE 11000 sist av alla, flera timmar efter första båt.

Hyundai-båten är Sveriges största segelbåt, en Super Maxi 100, som mäter 100 fot (30,5 meter) i längd och 40 meter i masthöjd. Båten väger 32 ton har storseglets segelyta är 290 kvadratmeter (spinnakern 700 kvadratmeter). Hyundai-båten ska seglas av Bertil Söderberg som också är initiativtagaren till tävlingen Hyundai Cup.

I Hyundai Cup tävlar deltagarna om en bil, första pris är nämligen en ny, miljövänlig Hyundai i10. Första båt i mål beräknas till ca 16-tiden och på kvällningen vidtar prisutdelning.

Hyundai-båten deltar i tävlingen men kommer inte – oavsett resultat – att finnas på prispallen.

Länk: www.ksss.se

Kommentarer

Erik Bohlin 21:37:33 2009-08-25

Även jag har haft förmånen att få styra Hyundai ett par timmar en vacker vårdag på Ålands Hav. Det var en mycket intressant upplevelse.
Eckeröfärjan gick faktiskt långsammare

hedlundragnar@gmail.com 20:29:23 2015-09-13

Missade texten på bommen i min kikare
new ideas new ?
FANTASTISK SEGELBÅT SNYGG SNABB – !!

Efter bland annat en artikel i Dagens Nyheter om bristande effektivitet och vidhäftningsproblem med bottenfärger har Ekomarin gått ut med en pressrelease om företagets bottenfärger. Där förklarar företaget att färgerna har “Vidhäftningsproblem under vissa förhållanden”.

Pressrelease:

Inför båtsäsongen 2009 lanserades en primer för att förbättra vidhäftningen av den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula.

I slutet av augusti har det visat sig att den nya primern i vissa fall inte har fungerat fullt ut. Vi vet att cirka fyra procent av våra kunder har drabbats av att bottenfärgen inte har haft tillräckligt bra vidhäftning. Detta beror på att primern, som innehåller en mjukgörande ingrediens, lett till att färgen, under vissa förhållanden, blivit mjuk och därför nötts ner allt för snabbt.

Vi tar alla rapporter på största allvar och välkomnar de som drabbats eller har frågor att kontakta oss på e-post eller på telefon. Självklart gäller nöjd kund-garantin för de som fått problem med färgen.

Samtidigt är det fantastiskt roligt att upptäcka att fler och fler har upptäckt fördelarna med Neptune Formula den här säsongen. Det innebär att mindre gifter sprider sig i Östersjön och visar att många båtägare vill hitta alternativ som inte skadar havet.

Neptune Formula-produkterna är biologiskt verksamma och därmed helt oskadliga för havsmiljön. Färgen innehåller proteiner som lockar bakterier som finns naturligt i vattnet att bilda en biofilm på båtbotten.

Biofilmen skapar ett tunt syrefritt skikt närmast skrovet, som avskräcker havstulpanernas larver från att fästa. Neptune Formula som lanserades i februari 2008 finns till försäljning hos svenska och finska återförsäljare.

Med vänlig hälsning
Claes Tarras Ericsson, VD, Ekomarine

Länk: www.neptuneformula.com

Tjockläppad Multe är en invandrad fiskart som i spåren av varmare hav bildar allt starkare bestånd längs svenska kuster. Ny rekordnotering för arten blev det när Markus Witte fångade en tjockläppad multe på hela 5,210 kg vid Björlanda utanför Göteborg. Fisken har nu godkänts som rekord av Sportfiskarna.

Den 8 augusti blev minnesvärd för Torslandabon Markus Witte. Markus siktade på att ta en havsöring vid småbåtshamnen i Björlanda Kile och svingade ut sitt 12 grams Tobydrag.
– En riktigt stor fisk följde efter och när jag gjorde vevstopp så högg den fast, berättar Markus.

Kampen blev lång och hård. Folk samlades på bryggor och i båtar och hejade på. Men Markus insåg snart att detta inte var en havsöring. Med bara händerna lyckades han lyfta upp fisken ur vattnet. Vad är det här? 80 cm lång. Någon åskådare trodde att det kunde vara en ovanligt stor multe.
– När jag kollat internet så fick jag bekräftat att det var en multe. Jag såg också att det svenska rekordet från 1996 var på 5,196 kg, säger Markus.

När Markus förstod att det kunde vara en rekordfisk han fångat fick han bråttom att föra fisken till en krönt butiksvåg. På en nattöppen mack i Göteborg kunde konstateras att vikten räckte precis till svenskt rekord: 5,210 kg. Efter granskning av alla uppgifter är fisken nu också godkänd som svenskt sportfiskerekord av Sportfiskarna.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade! Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se.

Fakta tjockläppad multe (Chelon labrosus)
Tjockläppad multe är en till svenska Västkusten och Öresund invandrad fiskart. Genom den globala uppvärmningen av haven så sprider sig flera fiskarter norrut. Under de senaste 30 åren har multarna etablerat fina bestånd och går gärna och betar alger och snäckor på stenar och bryggstolpar ända inne i hamnarna. Men det är skygga och stridbara fiskar som inte låter sig fångas så lätt. Vanligaste fiskemetoden brukar vara mete med brödbitar. Men ibland tar de också ett spinnfiskat drag eller en fluga.

VM i laser startade i Halifax i går, torsdag. Från SWE Sailing Team deltar sju seglare. Av dem är Johan Wigforss den som med en 16:e-plats gjorde bäst ifrån sig på EM för knappt en månad sedan. – Johan har haft en lite besvärlig period men det känns som om det har vänt nu och jag hoppas att han nu kan börja närma sig världstoppen på allvar, säger förbundskapten Magnus Grävare.

Ett annat intressant namn är 21-årige Emil Cedergårdh, som det senaste året har gått framåt rejält.
– Han behöver bli jämnare i starterna men under EM lyckades han med stark segling ändå ta flera fina placeringar och han har alla möjligheter att göra en bra regatta, säger Grävare.

Torsdagens seglingar genomfördes i vindar runt 6-9 m/s. Bäst bland svenskarna klarade sig Johan Wigforss med en åtta och en sjua. Totalt ligger han på delad 16:e-plats. Efter en 15:e-placering i första seglingen vann Emil Cedergårdh den andra i sin grupp. Även Arvid Claeson seglade stabilt, med en femteplacering i första racet. Därefter fick han materialproblem och tappade från topp tio till 19:e plats i andra seglingen.

Under fredagen är tre seglingar planerade.

Laser-VM 20-26 augusti
Deltagare från SWE Sailing Team
Arvid Claeson, KSSS
Johan Wigforss, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Victor Västernäs, GKSS
Max Salminen, KSSS
Jesper Stålheim, KSSS

Övriga svenska deltagare
Victor Svärd
Andreas Axelsson

Fler regattor med svenska deltagare:

VM i 470 i danska Rungsted
VM i 470 startar i Rungsted söndagen den 23 augusti. Från SWE Sailing Team deltar tre herr- och fyra dambesättningar. Bland dessa finns fjolårets OS-seglare Anton Dahlberg/Sebastian Östling som i våras även tog brons i en världscuptävling.
– Det är fina seglingsvatten i Danmark och det känns bra nu. Vad gäller målsättningen så siktar jag och Sebastian i alla tävlingar vi deltar i att först och främst nå medaljfinal, säger Anton Dahlberg.
Flera av de övriga besättningarna är tämligen nya konstellationer, bland annat finns Karin Söderström, som i fjol seglade OS i laser radial, med tillsammans med Martina Söderbom. Tjejerna gjorde, liksom Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren samt Filip Bolmgren/Emil Malmström internationell 470-debut först i våras.
– Vi vill att så många som möjligt av de nya besättningarna ska ta sig in bland de 20 främsta och känna att de lyckas göra en riktigt bra tävling. Det viktiga är att de kan hålla ihop sin segling i en tuff serie, säger förbundskapten Magnus Grävare.
– För Anton och Sebastian gäller det nu att visa att de på allvar tillhör världstoppen. De borde kunna komma bland de tio främsta, att de kan vinna enstaka race efter en perfekt start vet vi redan.

En grundserie med sex planerade race seglas de tre första dagarna. Därefter delas fältet upp i finalseglingar de sista fyra dagarna. Senast Sverige tog VM-guld i 470 var 2004, då genom Therese Torgersson/Vendela Zachrisson (nu Santén).

470-VM 23-29 augusti
Deltagare från SWE Sailing Team
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS

EM i finnjolle i Bulgarien
EM i finnjolle seglas i Bulgarien med start måndag 24 augusti. Svensk deltagare är Björn Allansson, GKSS.

Länk: www.ssf.se