En av de mer annorlunda båtarna på den pågående båtmässan i Genua är denna sportbåt från MD Yacht. Den över 12 m långa båten är byggd i aluminium och mycket modern i färg och materialval. För framdriften står Volvo Penta IPS.
MD Yacht är knappast något välkänt varv på våra breddgrader, men företaget har tre moderna motorbåtsmodeller. Företagets designteknologi, konstruktion och materialval är absolut i framkant – vilket syns väldigt väl på denna trendriktiga sportracer.
Skrovet är byggt i en speciell aluminiumlegering (5083-H321) som ger goda egenskaper för att böja och foga sammanmaterialet. Det blir också mer motståndskraftigt mot repor och mekanisk åverkan än glasfiberarmerad plast.
Båtmodellen heter Sport Lounge 40. Förutom utsidans/skrovets aluminiumsidor är det trä och moderna textilier som lyfts fram i inredningen.
Varvet har även två andra modeller, konstruerade efter ungefär samma tema.
Fakta Sport Lounge 40:
Längd: 12,62 m
Bredd: 3,80 m
Vikt: 7500 kg (tom)
Bränsletank: 2×400 l
Vattentank: 200 l
Motoralternativ:
2xVolvo PentaIPS 400 (32 knop)
2xVolvo Penta IPS 450 (36 Knop)
2xVolvo Penta D4 300 DP (32 knop)
Klass CE: B
Länk: www.mdyacht.it
Återvinning av material från tillverkning av solceller, Miljövänliga material från förnybar råvara, Hållbar återvinning av plaster för ett ekoeffektivt kretslopp samt effektivisering av bioenergiproduktion. Detta är några av de tolv projekt som får dela på 62 Mkr under åren 2009-2011. Formas, VINNOVA och Energimyndigheten avsätter 31 Mkr och näringslivet bidrar med lika mycket.
– Vi har fått in många spännande projekt men kan trots samfinansiering från näringslivet endast bevilja en fjärdedel av dessa, säger Anna Ledin, Forskningsrådet Formas huvudsekreterare.
Detta är resultatet av Formas andra utlysning inom Miljöteknik tillsammans med VINNOVA och Energimyndigheten. Inriktningen har legat på de sex svenska styrkeområden som angavs i Formas och VINNOVAs gemensamma forskningsstrategi för miljöteknik år 2007: Hållbart samhällsbyggande, Hållbara transporter, Miljöskyddsteknik, Användande av biologiska naturresurser, Lätta och avancerade material och Energi.
För åren 2009-2011 avsätter Formas 20 miljoner kronor, VINNOVA och Energimyndigheten är medfinansiärer till flera av de beviljade projekten och avsätter 11 miljoner medan näringslivet avsätter 31 miljoner.
Formas utlyser inom kort ytterligare medel inom miljöteknikområdet.
Säsongens tema för modekläder med GORE-TEX®-material är Urban Function: snygga funktionskläder som aranterat håller dig torr.
GORE-TEX®-produkter har i decennier hårdtestats av aktiva friluftsmänniskor. Allt från extremklättrare till golfare och vandringsentusiaster har upptäckt fördelarna med plagg som håller väder och vind ute och ändå andas. Varje plagg som bär märket GORE-TEX® Guaranteed to Keep You Dry®, har utvecklats i nära samarbete mellan Gore och varje tillverkare. Gore har bidragit med expertisen när det gäller konstruktionen av vattentäta plagg och skor som andas. Tillverkaren står för hög modegrad och estetiskt tilltalande funktion.
Under september minskade Statoils försäljning av etanol E85 med 9 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med september förra året har försäljningen minskat med 30 procent. Nedgången beror på ett lägre bensinpris.
– Ur klimatsynpunkt är det inte bra att försäljningen av E85 minskar men även miljöbilisten är prismedveten. Prisförhållandet under september mellan bensin och E85 har påverkat försäljningsvolymerna på E85. Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.
Under september sålde Statoil knappt 5,9 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 393 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.
– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.
Försäljningen över Statoils stationer under september 2009 utgjordes till 8,1 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57,4 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,5 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under september 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 19 676 ton. Det motsvarar de årliga utsläppen från 6 617 genomsnittliga bensindrivna personbilar.
Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller StatoilHydrokoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption.
Att stoppa avskogningen är en av de mest kostnadseffektiva klimatåtgärderna, visar Världsnaturfonden WWF i rapporten ”Guld i gröna skogar” som släpps idag. – Det är dags för regeringen med Fredrik Reinfeldt i spetsen att agera både på hemmaplan och som ordförande i EU. Sverige bör följa våra nordiska grannländers exempel och redan nu bidra med minst 700 miljoner kronor per år för att hejda avskogningen och rädda klimatet, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Att hejda avskogningen är vid sidan av energieffektivisering det mest kostnadseffektiva sättet att minska utsläppen av växthusgaser. En satsad krona mot avskogningen ger samma utsläppsminskning som fem kronor för den kontroversiella kollagringstekniken CSS.
Varje år försvinner naturskog motsvarande en tredjedel av Sveriges yta i utvecklingsländerna. Boven bakom är bland annat bränder, omvandling från skog till jordbruksmark och odling av energigrödor.
Inom klimatförhandlingarna diskuteras nu ett system för att minska utsläppen av växthusgaser från avskogning, kallat REDD – Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation. Tanken med REDD är att det ska löna sig för utvecklingsländerna att behålla sina skogar i stället för att hugga ner dem. För att det ska fungera krävs en internationell finansiering med stöd till utvecklingsländerna.
I Indonesien, Brasilien, Bolivia och Kamerun, som alla hyser stor biologisk mångfald, går skogsskövlingen snabbt. I Indonesien, där stora arealer huggs ner och bereds för palmoljeplantager, kommer 80 procent av växthusgasutsläppen från skövlingen av tropisk skog och 5 procent av de globala utsläppen. Att hejda avskogningen skulle samtidigt minska utsläppen av växthusgaser, bevara biologisk mångfald och säkra uppehället för människor som lever i skogen.
– Som skogsland måste Sverige bidra till att lösa klimat-, miljö- och fattigdomsproblemen. De måste ingå i en överenskommelse om att minska avskogning i ett nytt klimatavtal. I jämförelse med våra nordiska grannar och andra europeiska länder är Sveriges avvaktande hållning uppseendeväckande, säger Lasse Gustavsson, som efterlyser att regeringen höjer en stark röst för världens skogar under det pågående klimatmötet i Bangkok.
Om länderna kommer överens om ett nytt klimatavtal i Köpenhamn träder det i kraft först 2013. Samtidigt accelererar avskogningen i stora delar av tropikerna.
– Tiden rinner iväg och minskar möjligheten att nå de goda klimateffekter som ett stopp av skogsförlusten skulle innebära. Komplexa sociala, ekonomiska och ekologiska samband ligger bakom. Globala samarbeten inom REDD-projekten måste därför förberedas noggrant, säger Lasse Gustavsson.
– Norge, Finland, Danmark och Tyskland har redan garanterat finansiering för REDD mellan 2010 till 2012. Nu kräver vi att Sverige också agerar, avslutar Lasse Gustavsson.
WWF arbetar för att:
• Stoppa avskogningen till 2020
• Skapa en institutionell struktur som garanterar insyn och effektivitet och en långsiktig finansiering från industriländerna till utvecklingsländerna – motsvarande 42 miljarder dollar per år efter 2013 för REDD. Finansieringen av hela klimatavtalet uppgår till cirka 160 miljarder dollar per år (från 2013).
• Skogs- och klimatprojekten ska bidra till att bevara den biologiska mångfalden och respektera lokal- och ursprungsbefolkningars rättigheter.
Länk: www.wwf.se
Snart är det dags för den internationella båtmässan Hanseboot i Hamburg, som hålls mellan 24 oktober och 1 november. Mässan är ofta platsen för premiärvisningar. En av årets nyheter är segelbåten Bestevaer 55 “Albatros (bilden), som ställs ut hos K&M Yachtbuilders i nya Cityhafen/Sandtorhafen.
Bestevaer 55ST “Albatros” har redan gjort sin jungfrutur, en resa som gick till Spetsbergen en vecka efter att båten hade färdigställts hos varvet K&M Yachtbuilders i Makkum.
Köparen ville gärna prova båten i kyla. Han hade beställt båten med extra tjockt skrov i aluminium och besöket i det isfyllda området gick utan problem.
För designen står Dykstra & Partners Naval Architects, som brukar rita båtar som både är praktiska och vackra. De här ägarna ville dessutom ha en båt som var praktisk och fick det tack vare designerns val av lång vattenlinje och goda sjöegenskaper.
“Albatros” är storasyster till “Bestevaer 2” och den nyligen färdigställda Bestevaer 49ST “Katharos” (lilla bilden).
Specifikationer
Varv: K&M Yachtbuilders
Design: Dykstra & Partners Naval Architects
Material i skrovet: aluminium
Längd ö a: 16.90m
Längd vattenlinjen: 15.37m
Bredd: 4.46m
Deplacement: 26 ton
Djupgående: 2.30m
Storsegel: 81.4 m2
Genua: 78 m2
Länk: www.pringmarine.se
Nu börjar planeringen inför Watski2star Baltic 2010 bli klar. Starten går 26 maj.
Information om Watski2star Baltic 2010.
Första start går onsdagen den 26 maj på eftermiddagen med beräknad målgång under lördagen.
Pitstop i Visby och Oskarshamn.
Banlängd ca 280 nm.
Besättningen består av 2 personer.
Deltagarantalet är begränsat till 125 båtar.
Lystal >= 1,08.
Anmälningarna släpps måndagen den 2 november.
Individuella starttider efter varje Pitstop.
Resultatberäkning :Totalt beräknad tid .
Båtarna kan följas med trackingsystemet.
Länk: www.watski2star.se
Huvudarrangör : Oxelösunds Segelsällskap
Medarrangörer: Wisby Segelsällskap
Oskarshamns Segelsällskap.
Vid de svenska kusterna simmar ett dussintal olika plattfiskarter. En av de mindre är lerskäddan. En ganska vanlig fisk i Öresund, men den blir oftast inte större än två hekto. Nicklas Kolbeck från Göteborg fångade i slutet av september ett exemplar på 330 gram vilket innebär nytt Svenskt sportfiskerekord.
Vid fisketävlingen Garmin Kinnarp Fiskefestival i Landskrona gäller det att fånga så många olika fiskarter som möjligt. En lika rolig som knepig uppgift. Ett 30-tal båtar från främst Sverige och Danmark fick sammanlagt 18 olika arter under de två fiskedagarna i slutet av september. I tävlingens sista skälvande minuter slog meriterade tävlingsfiskaren Nicklas Kolbeck från Göteborg till med en överraskande stor lerskädda som svalde en sillstrimla nere vid botten på 30 meters djup.
– På tävlingsvågen konstaterades att fisken innebar nytt svenskt sportfiskerekord med vikten 330 gram. Vid samma tävling ifjol sattes det första svenska rekordet för samma art. Då på 304 gram av danske mästaren Thor Rasmussen, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.
Vid de svenska kusterna simmar så många som ett dussintal olika plattfiskarter. Rödspätta, skrubbskädda och piggvar hör till de vanligaste. Populära matfisk och godast anses kanske tungan vara (sjötunga skriver man på restaurangerna). Lerskäddan (Hippoglossoides platessoides) når sällan vikter över två hekto vilket gör att den sällan hamnar i stekpannan.
Det här är det åttonde svenska sportfiskerekordet som godkänts av Sportfiskarnas i år. Av dessa kommer fem från havet och tre från sötvatten. Du kan läsa om dem på Sportfiskarnas hemsida www.sportfiskarna.se. Sportfiskarnas storfiskregister innehåller nu över 21 000 olika storfiskar av nästan 90 olika fiskarter sedan starten 1971.
I damernas matchracing avslutades grundseglingarna på ett överraskande sätt genom att Anna Kjellbergs team från GKSS, med en tredje plats på senaste VM, oväntat slogs ut redan innan finalen. Karin Hagströms team från GKSS vann otippat tävlingen genom att besegra Chita Wahlroos från Finland i en dramatisk final.
Ett av Sveriges största OS hopp i 470 klassen är KSSS-paret Anton Dahlberg och Sebastian Östling. Efter helgens regatta har Anton och Sebastian befäst sin position genom att vinna 470 klassen överlägset.
Under helgen har drygt 300 seglarentusiaster från fem länder tävlat i KSSS Olympic Class Regatta. Totalt ingår nio klasser samt matchracing för damer som är en ny het OS klass. Regattan som också är en säsongsavslutning för landslagsseglarna samlar många duktiga och namnkunniga seglare.
KSSS Olympic Class Regatta är en av Sveriges största jolleregattor och seglades på fyra olika banor. I övriga olympiska klasser vann GKSS seglarna Emil Cedergårdh och Josefin Olsson i Laser respektive Laser Radial. KSSS seglarna Charlie Ekberg och Kalle Torlén vann till sist den spännande tätstriden i 49er klassen.
De inledande seglingarna under lördagen genomfördes under tidvis tuffa förhållanden, med både armbrott och brutna revben som följd. Söndagens avslutande tävlingar bjöd på betydligt lättare vindar.
Seglingsklasser
Olympiska klasser: Laser Standard, Laser Radial, 470, 49er samt damernas matchracing
Andra klasser: E-jolle, Optimist, Zoom 8, 29er, 420
Tävlingen är en kvaltävling till ISAF Youth Worlds i klasserna Laser Radial, 420 och 29er
Svenska livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 4 personer omkom genom drunkning under september i år jämfört med 2 personer under september 2008.
Totalt har 62 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 81 under samma period förra året.
2009 september 2008
4 fritidsbåt –
– övriga 1
– bad 1
4 totalt 2
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under september 2009.
6/9, Fritidsbåt
Daglösen, Filipstad, S-län
En 73-årig man har hittats drunknad. Mannen ringde sin son och meddelade att han fått problem med motorn, men när sonen kom till sjön hittade han båten drivande tom. Mannen återfanns död i vattnet.
8/9, Fritidsbåt
Hasselösund, Smögen, O-län
En 78-årig man har hittats drunknad. Mannen hade setts vid sin bryggplats tidigare och hans båt låg delvis förtöjd med motorn igång. Mannen påträffades senare av räddningstjänsten.
25/9, Fritidsbåt
Vrångö, Göteborg, O-län
En 75-årig man drunknade när han var ute på hummerfiske. Mannen hittades livlös i vattnet bredvid en upp-och nervänd eka.
27/9, Fritidsbåt
Kattisavan, Lycksele, AC-län
En 78-årig kvinna som hamnade i vattnet i samband med en fiskeolycka utanför Lycksele har avlidit.
Vågkraftverk behöver inte ha negativ inverkan på den biologiska mångfalden, tvärtom. Olivia Langhamer har studerat Uppsala universitets vågkraftsprojekt i Lysekil, där man har byggt konstruktioner med ihåligheter för att skapa gömställen för djur som lever i vattnet. Det här har ökat den biologiska mångfalden, visar hon i sin avhandling som hon lägger fram vid Uppsala universitet den 2 oktober.
I Lysekilsprojektet vid Uppsala universitet studeras energiomvandling ur vågor med hjälp av en ny typ av vågkraftverk, där generatorer är direkt kopplade till bojar som drivs av vågorna. Olivia Langhamer vid institutionen för ekologi och evolution har i sin avhandling studerat interaktioner mellan vågkraftsanläggningen och den marina miljön.
Sedan 2005 har 26 “ekologiska” vågkraftverk lagts ut enbart för miljöstudier. De består av en stålboj på havsytan, som med en stålvajer förankrats i ett betongfundament på botten. Hälften av fundamenten har ihåligheter för att kunna fungera som gömställen för djur som lever i vattnet.
– Min slutsats är att vågkraftverken troligen inte har inverkat på mjukbottnarna i området, eller att de har haft en mycket liten inverkan. Däremot ökade den biologiska mångfalden markant tack vare betongfundamenten som utformats speciellt med tanke på djuren, berättar Olivia Langhamer.
Fiskar, krabbor, blåmusslor och fastsittande organismer, som tidigare varit så gott som frånvarande i området, ökade dramatiskt i antal. Tidigare studier på andra orter har visat på liknande effekter i samband med att man placerat ut artificiella rev.
Vågkraftverken har enligt Olivia Langhamer haft en övervägande positiv effekt på biodiversiteten i området. Ekonomiskt sett kan en negativ effekt av vågkraftsutbyggnaden möjligen vara att det inte längre är möjligt att fiska i vågkraftsparkerna. Men inte heller det är enbart negativt.
– Parkerna kommer att fungera som fredade zoner för fisk- och skaldjurspopulationer, vilket i det långa loppet snarare kan gynna kommersiellt fiske i närliggande områden eftersom det skapas ett överskott av fisk och skaldjur i vågkraftparken, säger Olivia Langhamer.
Bilden:
I Lysekil har ”ekologiska” vågkraftverk lagts ut för att man ska kunna studera miljön. Hälften av betongfundamenten har ihåligheter för att kunna fungera som gömställen för djur som lever i vattnet. Foto: Olivia Langhamer.
Henrik Ottosson, framgångsrik seglare och segelmakare från Göteborg, förstärker North Sails loft i Västra Frölunda. ”Nu får jag mer tid för det jag verkligen vill, ta hand om kunder, segla på deras båtar och ge service”.
Henrik Ottosson, 36, har under de senaste två åren drivit sitt loft i samarbete med Quantum Sails. Där har han gjort det mesta själv – allt från design och produktion till kundkontakter och administration.
”Förhoppningen är att mina gamla kunder inte ska uppleva någon större skillnad. Det ska fortfarande vara till mig – Henrik – de ska komma för att få tips, råd och service. Samtidigt är det spännande att få utvecklas med allt det kunnande som finns inom North Sails.”
Henrik startade Henrik Ottossons Segelmakeri 1995. Han har gjort sig ett namn som både seglare och segelmakare i klasser som Express, Smaragd, Maxi Racer och i match racing. Elva SM guld i olika entypsklasser kan han ståta med.
”Henrik är otroligt driftig och mångsidig. Nu kommer han att jobba tillsammans med Fredrik Åstrand och vårt svenska utvecklingsteam. Självklart ser vi fram emot att få ha Henrik med i teamet”, säger Björn Österberg, VD för North Sails Sweden.
Marstrand – den anrika seglarmetropolen och semesterön på västkusten – kommer att vara platsen för det 32:a SM och Nordiskt mästerskap i Express 2010, meddelar Västkustens Expresseglare.
En överenskommelse har träffats mellan Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS) och Västkustens Expresseglare vilket innebär att GKSS kommer att arrangera mästerskapet 29-31 juli 2010.
– Vi är stolta över att ha fått förtroendet från Expressförbundet att arrangera SM 2010! säger Peter Klock, VD för GKSS.
– Eftersom det dessutom sammanfaller med vårt 150-års jubileum och att SM kryddas med ett Nordiskt mästerskap, så kommer vi på GKSS att vara extra alerta!
Sveriges västkust har ett av världens bästa seglarvatten, där Volvo Ocean Race gjorde ett Pit stop 2009, och det är också en given plats för Match Cup Sweden. Varje år seglar världens elit någon regatta på Marstrand, och detta blir tredje gången Express SM seglas där.
– Nu bryter vi vår vartannat års strategi eftersom SM / NoM arrangeras i Sveriges seglar-Mecca! Säger Aage Reerslev, SM guld 2005 och 2009. Han var även Nordisk mästare 2005. Det kommer att bli tufft att ta en fjärde medalj, men Marstrand gör försöket väl värt.
Västkustens Expresseglare med ca 80 Expresser är ett regionförbund under Sveriges Expresseglare. 2008 lanserades X-Race TV som sänder live på webben från Båtmässor och regattor, filmerna finns också on-demand. Västkustens Expresseglare genomför också föreläsningar i serien Success med Express där bl.a. Anders Lewander föreläst.
Länk: www.gkss.se
Bavaria Yachtbau GmbH (“Bavaria”) tillkännagav på lördagen att företaget omstruktureras. Tre företag som tillsammans kontrollerar 95 procent av Bavarias skulder på över en miljard kr har gått med på omstruktureringen. Detta innebär att den tyska båtbyggaren åter får en stark position med friska finanser och bättre förutsättningar inför framtiden.
Bavaria får nu en mycket bättre position så att företaget kan lansera nyheter i en ännu snabbare takt än tidigare. En linje som även de engelska storvarven Sunseeker, Fairline och Princess har valt att följa. Den som är väl rustad när ekonomin vänder uppåt igen kan bli en vinnare.
Under den nuvarande ägaren, Bain Capital, har Bavaria tagit fram ett antal nya segel- och motorbåtar och även inlett ett revolutionerande samarbete med erkända Farr Yacht Design och BMW Group Designworks USA. Resultatet av dessa samarbeten syns i båtar som Deep Blue 46 och nya Bavaria Cruiser 32.
– Det här är en välkommen nyhet för oss som arbetar på Bavaria. Vi är mycket nöjda med de nya båtar som vi har tagit fram den senaste säsongen och vi hoppas nu på en långsiktig tillväxt i samarbete med våra samarbetspartners, säger Andrés Cárdenas, VD för Bavaria.
Nu bjuds allmänheten in till ett första samverkansgruppsmöte där alla har chans att medverka och påverka hur planen för ett hållbart nyttjande och bevarande av Höga Kustens marina område ska se ut.
Länsstyrelsen ska starta ett projekt i samarbete med Kramfors och Örnsköldsviks kommuner i syfte att ta fram en plan för marin förvaltning av Höga Kusten.
Samtliga länder kring Östersjön har i en internationell överenskommelse enats om att bevara ett representativt nätverk av marina miljöer i Östersjön, så kallade Baltic Sea Protected Areas (BSPA-områden).
Länderna har fått föreslå ett antal områden som man anser extra värdefulla till nätverket. Höga Kusten är ett sådant föreslaget och godkänt BSPA-område. Samtliga BSPA-områden ska till utgången av år2010 haen fastställd plan för marin förvaltning av området.
Planen ska utgöras av en sammanvägning av bevarande- och nyttjandeintressen i Höga Kusten och kommer att tas fram genom dialog och diskussion mellan länsstyrelse, kommuner och berörda aktörer inom området.
Vågkraftverk behöver inte ha negativ inverkan på den biologiska mångfalden, tvärtom. Olivia Langhamer har studerat Uppsala universitets vågkraftsprojekt i Lysekil, där man har byggt konstruktioner med ihåligheter för att skapa gömställen för djur som lever i vattnet. Det här har ökat den biologiska mångfalden, visar hon i sin avhandling som hon lägger fram vid Uppsala universitet den 2 oktober.
I Lysekilsprojektet vid Uppsala universitet studeras energiomvandling ur vågor med hjälp av en ny typ av vågkraftverk, där generatorer är direkt kopplade till bojar som drivs av vågorna. Olivia Langhamer vid institutionen för ekologi och evolution har i sin avhandling studerat interaktioner mellan vågkraftsanläggningen och den marina miljön.
Sedan 2005 har 26 “ekologiska” vågkraftverk lagts ut enbart för miljöstudier. De består av en stålboj på havsytan, som med en stålvajer förankrats i ett betongfundament på botten. Hälften av fundamenten har ihåligheter för att kunna fungera som gömställen för djur som lever i vattnet.
– Min slutsats är att vågkraftverken troligen inte har inverkat på mjukbottnarna i området, eller att de har haft en mycket liten inverkan. Däremot ökade den biologiska mångfalden markant tack vare betongfundamenten som utformats speciellt med tanke på djuren, berättar Olivia Langhamer.
Fiskar, krabbor, blåmusslor och fastsittande organismer, som tidigare varit så gott som frånvarande i området, ökade dramatiskt i antal. Tidigare studier på andra orter har visat på liknande effekter i samband med att man placerat ut artificiella rev.
Vågkraftverken har enligt Olivia Langhamer haft en övervägande positiv effekt på biodiversiteten i området. Ekonomiskt sett kan en negativ effekt av vågkraftsutbyggnaden möjligen vara att det inte längre är möjligt att fiska i vågkraftsparkerna. Men inte heller det är enbart negativt.
– Parkerna kommer att fungera som fredade zoner för fisk- och skaldjurspopulationer, vilket i det långa loppet snarare kan gynna kommersiellt fiske i närliggande områden eftersom det skapas ett överskott av fisk och skaldjur i vågkraftparken, säger Olivia Langhamer.
I veckan inleddes storskaligt forskningsprojekt med sikte på att minska övergödningen i Östersjön. Utsättningen var den första av tre lika stora utsättningar som genomförs över tre år och omfattar totalt nära 900 000 gösyngel.
Projektet är det första i sitt slag i ett havsområde och syftet är att undersöka om en ökad andel rovfisk kan förändra relationerna mellan organismer så att oönskade effekter av övergödning minskar. Resultatet kan bli ett verktyg för att minska effekterna av övergödning och alltså komplettera reningsverk och andra åtgärder, vilket också skulle innebära nya insikter om vikten av att fiskbestånd förvaltas klokt. De första resultaten presenteras under 2011. Projektet leds av Sture Hansson, professor i Systemekologi vid Stockholms universitet, och finansieras av Baltic Sea 2020.
Utsättningen i Himmerfjärden, ett av världens mest undersökta havsområden, var startskottet på den praktiska delen av det forskningsprojekt som pågått sedan i januari 2008. Under den första fasen har forskarna samlat in data om Himmerfjärdens fiskebestånd och ekosystem för att beräkna utsättningens omfattning och förväntade effekter. Svaga bestånd av rovfisk kan ha bidragit till att förvärra miljöeffekterna av utsläpp av näringsämnen. Liknande experiment i sjöar har visat positiva resultat och nu görs det första experimentet i öppet vatten för att undersöka hur övergödningen i Östersjön kan minskas.
– Projektet ligger helt i linje med stiftelsens vilja att stödja projekt som kan ge konkreta metoder för att bekämpa Östersjöns största problem; övergödning och överfiske. Vi har stora förhoppningar om att projektet kan ge oss nya insikter i hur vi kan bekämpa övergödning och starka argument för en förnuftig fiskeförvaltning som tar hänsyn till rovfiskbeståndets betydelse för hela ekosystemet, säger Björn Carlson, styrelseordförande på Baltic Sea 2020
Idag är utsläpp av näringsämnen så som kväve och fosfor de största orsakerna till övergödning i Östersjön. Övergödningen resulterar i ökade mängder växtplankton som grumlar vatten och när dessa plankton dör och sjunker till bottnarna kan de orsaka syrebrist och frigörelse av fosfor. Denna fosfor kan sedan ytterligare stimulera produktionen av växtplankton. Med hjälp av utsättningar av rovfisk vill forskargruppen undersöka om effekterna av övergödningen kan minskas på naturlig väg.
– Vi tror att projektet kan resultera i en metod som på sikt blir ett viktigt komplement till andra insatser som måste genomföras för att minska utsläppen av kväve och fosfor från land. Dessutom kan experimentet resultera i flera positiva sidoeffekter så som ett rikare fiske, säger Sture Hansson, projektledare och professor i Systemekologi vid Stockholms universitet.
Enligt de beräkningar som gjorts av projektgruppen kan intäkterna från fisket av den vuxna gösen bli högre än kostnaden för utsättningarna. Projektgruppen kommer att bevaka utsättningen i Himmerfjärden under de kommande fyra åren och de första resultaten kommer att presenteras under 2011.
Klädföretaget Sebago kommer med flera nya stickade produkter i marin stil. Cable cardigan (bilden) är en kabelstickad cardigan i 100% bomull. Två frontfickor och läderskoningar på armbågarna. Färgen är Navy, storlekarna XS – XXL Ca pris 1695:-
Shawl Cardigan är en flatstickad cardigan i 100% lammull. Två framfickor och läderskonade armbågar. Finns i både dam- och herrmodell. Färgen är Naturmelange. Storlekar S – XXL. Ca pris 1495:-
En strålande men lite blåsig dag den 27 september 2009 slussade Hjulångaren Eric Nordevall II för första gången. Efter en kort bogsering till Göta Kanals första sluss i Forsvik drogs fartyget av mankraft genom kanalen på samma sätt som förr.
En verkligt lyckad premiärtur! Det är nästan 200 år efter det att den ursprungliga Hjulångaren gick i trafik. Många åskådare och medverkande i tidsenliga kläder från 1800-talet förgyllde dagen.
Hjulångaren fungerade som förväntat både i kanalen och i slussen konstaterade skeppsbyggmästare Patrik Zimonyi. Det blev en fin avslutning på kanalsäsongen för 2009.
Nu fortsätter arbetet med att färdigställa Hjulångaren med sin unika ångmaskin och ångpanna så att den kan gå för egen maskin då fartyget ska gå till Stockholm i augusti 2010.
Länk: www.nordevall.com
Gennaker’s och Code 0 segel har blivit alltmer populära under senare år. Att rulla dessa segel, ungefär som man rullar en vanlig genua, är en kombination av seglingsglädje och bekvämlighet. På vinterns båtmässor kommer Seldén att presentera nyutvecklade rullsystem för denna typ av segel.
– Det blir tre modeller för maximala arbetslaster från 1,5 till 4,0 ton. För Code 0 segel, med ett uppsträckt förlik, blir arbetslasterna som högst och med det sortiment vi nu presenterar kommer vi att täcka in båtar i storleksordningen 25 – 50 fot, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson. Man kan segla förhållandevis högt med ett Code 0 segel och det tryck i seglet och den fartökning det ger lämnar ingen oberörd. Det är som att lägga in en överväxel, fortsätter Fredrikson.
Rullsystemen manövreras med en ändlös manöverlina som löper över en lintrumma. Ett linledarbeslag styr in linan på trumman för bra grepp vid inrullning. En kilformad avdelare separerar linan från trumman vid utrullning så att trumman kan spinna fritt. Manöverlinan leds oftast hela vägen akterut till sittbrunnen och Seldén erbjuder för detta ändamål ett fiolblock med dubbla linlås som gör det lätt att låsa linan. Alternativt används en kortare lina som hanteras av fördäcksgasten.
De nya rullsystemen kommer att kallas Selden CX15, CX25 respektive CX40. ”CX” står för ”Code X” dvs de fungerar för alla typer av Code segel och sifferbeteckningen anger maximal arbetslast i kN.
CX25 kommer att få ett rekommenderat pris på SEK 10600:- inkl moms och beräknad leveransstart är januari 2010.
Länk: www.seldenmast.se
Seglingssäsongen på Marstrand började med ett riksmästerskap med 250 deltagande båtar, därefter kom Volvo Ocean race, Match Cup, Marstrandsregattan m.m. Den första helgen i oktober är det dags för ännu ett spektakulärt arrangemang nämligen Västkustskutornas skutträff med tillhörande race där både start och mål i år är förlagt till Marstrand.
Redan på fredagskvällen den 2 oktober samlas ett drygt 20 tal skutor, med närmare 400 deltagare, längs med Marstrands långa handelskaj. Atmosfären i Marstrand med alla master, tackel och tåg blir magisk. Skutorna ligger kvar ända till söndag den 4:e oktober.
På lördagen den 3 oktober genomförs för 20:e gången västkustens segelskutor sitt årliga höstrace. Lite beroende på väder och vind så är starten tänkt att ske utanför Skallens fyr (precis som vid Volvo Ocean Race) kl 10.00 på lördagsförmiddagen. När alla dessa skutor som kan vara, en, två eller tremastade, samtidigt sätter sina ställ är det en magnifik syn.
– Vi skall försöka lägga ett rundningsmärke i norra inloppet till Marstrand vilket gör att man kan följa stora delar av detta spektakulära race från Marstrandsön, säger Pelle Warnholtz, en utav banläggarna. Framåt lördagseftermiddagen samlas båtarna återigen efter målgång längs med kajen i Marstrand.
– De flesta av västkustens segelskutor drivs av ideella föreningar som har som syfte att bedriva ungdomsverksamhet och behålla vårt flytande kulturarv i gott skick, berättar Fredric Bauer från skutornas arrangörskommitté. På somrarna genomförs seglingar där ungdomar lär sig sjömanskap, samarbete och traditioner, fortsätter Fredric. Höst och vinter är vigda åt arbete i land med skutorna. Tillsammans har dessa föreningar över 100 års kunskap om arbete med ungdomar till sjöss.
Engelska Princess Yachts satsar, som vi tidigare rapporterat om, på rena nyhetsfloden. Tillsammans med de övriga stora engelska motorbåtstillverkarna vill de komma ur finanskrisen med ett modernt motorbåtsprogram. Den största båten i nyhetsfloden är Princess 95 Motor Yacht (bilden).
Princess Yachts avslöjade sina planer på den nyligen avslutade båtmässan i engelska Southampton. Under en informell pressvisning visade varvet upp bilder och data på flera mycket intressanta nyheter.
Princess 95 Motor Yacht blir företagets nya flaggskepp. Det får ett djupt V-format skrov och motorer på upp till 2 400 hk plus en rad avancerade system för kontroll, navigation och framdrivning. Båten får prestanda som ger en toppfart på över 30 knop.
Måtten för 95 Motor Yacht blir 29,42×7,06 m och vikten 94 ton med två stycken MTU 16V 2000 dieselmotorer. Bränslekapaciteten blir 11 000 liter och vattentankarna klarar 1 600 liter.
Ytterligare en nyhet på gång är Princess 78 Motor Yacht. Den är på 24,1×5,76 m och väger 58,55 ton. Största motoralternativet är dubbla Caterpillar C32A på 1 825 hk styck, vilket ger en toppfart runt 30 knop.
Länk: www.princessyachts.com
Kommentarer
Oj Oj Oj vad coolt och fint och snyggt det här skulle min pappa tycka om 😉 han är crazy galen i båtar:) he he hi hi ha ha;) jag ska halloweena i år.
Fiskeriverket har beslutat att varje fartyg samtidigt endast får använda en lysbåt vid vadfiske innanför trålgränsen.
Snörpvadsfiske med ljus bedrivs kustnära, oftast innanför trålgränsen. Vid fiske med ljus är det inte enbart skarpsill och sill som lockas till ljuset. Flera undersökningar i Sverige och internationellt visar att ett flertal andra arter dras till ljuset och tas som bifångst.
Undersökningarna visar också att bifångsterna ökar från ytterskärgården in mot fjordarna. När bifångsterna är stora kan effekterna på lokala fiskbestånd bli omfattande. I nuvarande situation när flertalet bottenfiskarter har minskat drastiskt kan även små fångster av vissa arter rubba balansen i dessa påverkade och bräckliga fjordekosystem. I de grunda innerskärgårdarna har snörpvadarna också bottenkontakt och påverkar bottnarna mekaniskt.
Fiskeriverket införde därför den 1 januari 2006 nya bestämmelser för det pelagiska fisket efter sill och skarpsill med snörpvad inom kustzonen. Bestämmelserna innebar bland annat att användningen av ljus begränsades under första kvartalet. Fiskeriverket gjorde dock bedömningen att det viktiga höstfisket efter skarpsill för inläggning till ansjovis skulle kunna fortsätta.
Ett sätt att öka effektiviteten i fisket med ljus är att använda flera lysbåtar per deltagande fartyg. Att använda flera lysbåtar innebär dock att risken för bifångster ökar.
Fiskeriverket har därför beslutat att varje deltagande fartyg samtidigt endast får använda en lysbåt vid fiske innanför trålgränsen.
Sveriges hav och sjöar har en enorm kommersiell potential för odling av fisk, skaldjur och andra akvatiska organismer. Den tekniska och biologiska kunskapen finns – men för ett hållbart framtida vattenbruk krävs en finansiell satsning, förenklad lagstiftning och integrerad samhällsplanering. Därför samlar Göteborgs universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet landets entreprenörer, forskare och myndighetspersoner till den första nationella konferensen om vattenbruk.
Den 8-9 oktober arrangeras landets första nationella konferens om vattenbruk och dess framtid. Idag finns ingen stor industri inom vattenbruket, men potentialen är enorm och Sverige har chansen att leda Europas utveckling mot ett hållbart vattenbruk.
– Bara genom att arbeta tillsammans kan vi lyfta hela branschen. Det är lite ”nu eller aldrig”, säger Susanne Lindegarth, samordnare vid mare novum, Göteborgs universitets centrum för marina innovationer och näringslivsutveckling.
Konferensen, som är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, tar avstamp i den nyligen framlagda utredningen ”Det växande vattenbrukslandet”. På konferensen diskuteras utvinningen av livsmedel från hav och sjö, odlingsfrågor och vattenbrukets relation till klimat och miljö – men också hur man kan förenkla lagstiftningen och hur vattenbruket ska integreras i samhällsplaneringen.
Konferensen lägger grunden för en bred nationell enighet och leder till nya initiativ, ökade kontakter och tätare samverkan mellan företag och forskare. Bland deltagarna finns bland andra välkände biologen och debattören Stefan Edman, Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad, rektor vid Sverige lantbruksuniversitet Lisa Sennerby Forsse, departementsråd, entreprenörer och forskare.
– Att helt stoppa svartfisket och den slösaktiga dumpningen av oönskade bifångster måste stå högt på dagordningen när Östersjöregionens fiskeministrar 1-2 oktober möts i Saltsjöbaden. Vår vision är att om några år få fisket i Östersjön miljöcertifierat, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.
Målet är att få ett ekosystem i balans med en gemensam förvaltning av Östersjöns fiskbestånd.
– Fiskeministrarna behöver snabbt åtgärda trålfisket så att den slösaktiga fiskdumpningen stoppas och ungfisk inte går till spillo. Dessutom vill vi se en förbättring av kontrollen i regionen så tjuvfisket verkligen minskas, säger Inger Näslund.
Enligt det internationella havsforskningsrådet, ICES, har svartfisket i Östersjön på drygt ett år minskat från 35 procent till häpnadsväckande låga 6 procent. Uppgifter om vilka siffror de i så fall har uppgett, är idag inte officiellt. WWF vill se större öppenhet/transparens i rapporteringen både från fiskebåtar och medlemsländer.
I våras presenterade WWF en vetenskaplig studie som visar att 38 miljoner ton – 40 procent av all fisk som världens fiskeflottor fångar varje år – inte tas tillvara. Den viktigaste orsaken till de höga bifångsterna är att de flesta fiskeredskap inte är selektiva utan även fångar stora mängder fåglar, däggdjur och oönskade fiskar. Den mest slösaktiga formen av fiske internationellt är troligtvis hajfensfiske där uppskattningsvis 92 procent av fångsten inklusive de döende, fenlösa hajarna kastas tillbaka. Bifångst av små fiskar som inte får en chans att bli vuxna innan de plockas upp och kastas döda tillbaka i havet, är en lömsk och osynlig form av överfiske.
Konsumenternas krav på ett hållbart fiske ökar och i flera länder, som i England och Tyskland finns det gott om fisk på marknaden som är miljöcertifierad enligt MSC, Marine Stewardship Council. I Holland står regeringen bakom ökad mängd MSC-certifiering. Spårbarheten och miljömärkningen följer fisken från hav till tallrik. Danska fiskares beslut att allt danskt fiske inom några år ska vara MSC-certifierat, borde vara ett hett diskussionsämne vid ministermötet och en sporre för övriga Östersjöländer. Vår vision är att få ett miljöcertifierat fiske i Östersjön inom några år, enligt reglerna för MSC, Marine Stewardship Council, säger Inger Näslund.
Länk: www.wwf.se
Kommentarer
Hur får jag tag i "den bifogade Lookbboken", jag vill gärna se den?
Tyvärr har vi inte det kvar, annars hade vi gärna skickat det.
Hej igen!
Om du mailar oss på info@batliv.se så mailar vi över hela lookbooken.
Redaktionen