nyhetstest

Med en flexibel och utbyggbar sugtömningslösning kan nu alla från mindre bryggföreningar till större gästhamnar erbjuda sugtömning på ett enkelt sätt till sina medlemmar och gäster.

Hittills har båtägare som vill dra sitt strå till stacken behövt planera sin resa för att i möjligaste mån kunna hitta en hamn för att tömma sina avfallstankar. Det är inte ovanligt om man väl hittat en sugtömningsstation att den då är placerad inne i något svårtillgängligt hörn av hamnen. WillDos lösning är utbyggbar med upp till 10 tömningspunkter till samma basstation, där upp till fyra tömningar kan pågå samtidigt. Målsättningen är att det ska vara lika enkelt och självklart att tömma sin tank på ett miljövänligt sätt som att fylla på vatten. En 100 liters tank kan tömmas på under 6 minuter och hela processen är energisnål med en energiåtgång på endast 0,1 kW. För gästhamnen/marinan är pumpen som bygger på vakuumteknik extremt lättskött men bla. automatiska självrengöringsprogram och luktfilter för att skapa en odörfri och bekymmersfri tillvaro.

Basstationen ansluts till avloppet eller en tank. Pumpen kan förses med tillbehör såsom den patenterade tömningstratten för kemiska toaletter, kortläsare & myntinkast.

I Sverige marknadsförs WillDos sugtömningslösningar av Holistic Ventures AB. Introduktionspris från 29 000 sek.

Länk: www.renthav.nu

En groda med stora trubbiga huggtänder som äter fåglar, en orangeögd gecko som ser ut att vara från en annan planet och en fågel som hellre går än flyger. Dessa är några av de 163 nya arter som upptäckts av forskarna under det senaste året i Mekongområdet i Sydostasien, visar en färsk rapport från Världsnaturfonden WWF.

Forskarnas upptäcktsfärder i det biologiskt rika Mekongområdet fortsätter att överraska och en rad nya spektakulära fynd från 2008 har nu sammanställts av WWF. I rapporten ”Close Encounters” beskrivs 100 växter, 28 fiskar, 18 reptiler, 14 groddjur, två däggdjur och en fågel som lever i skogar och kring Mekongfloden i Kambodja, Laos, Burma, Thailand, Vietnam och Yunnan-provinsen i sydvästra Kina.

– Upptäckterna är fantastiskt glädjande, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF.

I december förra året släppte WWF en artrapport för åren 1997-2007, där bland annat världens största jaktspindel med ett benspann på 30 centimeter och en giftig, chockrosa tusenfoting visades upp. På bara tio år har över tusen tidigare okända växter, grodor, fåglar och fiskar upptäckts i de sex länder som omger Mekongfloden. Forskningen är resultatet av att länder som Kambodja och Laos blivit mer politiskt stabila.

Området är så rikt på liv att flera av upptäckterna gjordes av ”misstag”. Ett exempel är den tigerrandiga huggormen, Cryptelytrops honsonensis.

– Vi var upptagna med att fånga en ny geckoart när sonen påpekade att min hand var nära en klippavsats och huvudet på en huggorm. Vi fångade ormen och geckon och bägge visade sig vara nya arter, berättar Lee Grismer, forskare på La Sierra-universitetet i Kalifornien.

Fågeln som sällan flyger, Stachyris nonggangensis, lever på gränsen mellan Kina och Vietnam. Den observerades av forskarna eftersom den bara använder vingarna när den är rädd. Den fågelätande grodan med stora trubbiga huggtänder, Limnonectes megastomias, upptäcktes i Thailand. Leopardgeckon från en nationalpark i Vietnam, Goniurosaurus catbaensis, är en hotad art med spektakulärt utseende: orangeröda ögon, spinkiga lemmar och en fantasieggande teckning på kroppen.

Men det finns ett överhängande hot mot detta naturparadis som sakta men säkert håller på att förändra livsmiljön, nämligen klimatförändringarna. Mekongområdet visar redan tecken på ett varmare klimat och mer extrema väderfenomen med torka och översvämningar. Stigande havsnivåer och saltvatteninträngning gör att hundratals miljoner människor riskerar att drabbas av klimatförändringarna vid ett av jordens mest känsliga deltan, enligt FNs klimatpanel.

– För att bevara de här naturskatterna för framtiden måste vi förutom att bedriva effektiv naturvård i fält också få till stånd ett ambitiöst klimatavtal i Köpenhamn. En del arter kommer att kunna anpassa sig till klimatförändringarna, men många andra kommer inte att klara det, avslutar Allan Carlson.

Den nya WWF-rapporten ”Close Encounters” och pressbilder på några av de nya arterna bifogas här. För nedladdning av bilder på fler av de nyupptäckta arterna samt videomaterial: http://www.divshare.com/folder/601590-bb7

Förra årets uppmärksammade artrapport från WWF – ”First Contact in the Greater Mekong” – och bilder på några av arterna som presenterades då, finns för nedladdning här: http://www.wwf.se/press/1215310-biologisk-skatt-med-1000-nya-arter-upptackta-i-mekong-i-sydostasien

Fakta:
Bland de nya upptäckterna det senaste året finns 27 palmträd, 11 ödlor, 8 kattfiskar, 7 ormar, 6 orkidéer, 2 bananarter, 1 fladdermusart och 1 näbbmusart.

Medan svenska Ericsson den här veckan har meddelat att de drar sig ur framtida tävlande i Volvo Ocean Race har ett italienskt team nu presenterat sin nya utmaning inför Volvo Ocean Race 2011. Italienaren Giovanni Soldini (43) har utnämnts till skeppare i teamet “Italia 70”, som ska segla under italiensk flagg med en helt italiensk besättning. Soldini har bland annat genomfört två enmans jordenruntseglingar och har korsat Atlanten över 30 gånger.

Bakom satsningen står en hel grupp företag, som alltså ska stödja Italia 70 under de två kommande omgångarna av Volvo Ocean Race.

Italia 70 har köpt Volvo Open 70 Ericsson 3, som vann leg fem i VOR 2008-09 som med 12 300 Nm var det längsta benet någonsin i den tävlingens 36-åriga historia.

Det italienska teamet ska börja träna inom kort för att vara så väl förberedda som möjligt inför starten, som går i spanska Alicante under hösten 2011. Målet är att skapa ett mycket starkt italienskt team. Det italienska seglarförbundet, tillsammans med Giovanni Soldini, ska även utveckla Italiens första oceanseglarskola parallellt med satsningen för Volvo Ocean Race.

Italia 70 säger att de ska göra en fräsch sportslig satsning baserad på respekt för miljön. Tillsammans med en grupp företag och i samarbete med forskningscentra och universitet ska de ta fram miljövänliga energisystem, system för sophantering med mera.

Volvo Ocean Race (före detta Whitbread Round the World Race) har alltid haft en enorm attraktionskraft på italienska seglare. Under det första racet, som seglades 1973-74, fanns tre italienska båtar med i startfältet: Guia under ledning av Giorgio Falck, CSeRB under ledning av Doi Malingri och Tauranga under ledning av Eric Pascoli. Den senaste helt italienska satsningen i tävlingen var Brooksfield under ledning av Guido Maisto 1993-94.

Italienaren Leonardo Ferragamo ställde upp med två båtar i seglingen 2001-02, men båda två (Amer Sports One och Amer Sports Too) hade den gången internationella besättningar.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race startar från Alicante 2011. De båtar som ska användas är Volvo Open 70, för närvarande de snabbaste enskrovs kappseglingsbåtarna i världen.

Bilden:
Italienaren Giovanni Soldini (43, längst till höger) har utsetts till skeppare för team Italia 70, som ska segla under italiensk flagg i Volvo Ocean Race 2011.

Efter konkursen i vintras är norska Askeladden tillbaka igen. Företaget säger att det främst ska satsa på mindre båtar upp till 6,5 m, men har också presenterat denna häftiga RIB på 9,7 m med 740 hk motorer.

Den helt nya RIB-en presenteras i helgen under den pågående flytande båtmässan i Bergen på den norska västkusten. Askeladden Commuter 10 RIB ser på bilderna ut att bli ett riktigt fartvidunder med denna båttyps speciellt sjövärdiga egenskaper.

RIB (Rigid Inflatable Boats) togs från början fram för den professionella marknaden, där de fortfarande har ett mycket starkt fäste. En båt som Commuter 10 RIB kan dock få kunder både bland professionella användare och de som söker en fritidsbåt med ultimata sjöegenskaper.

Båten komemr att levereras med flera olika motoralternativ, drev, vattenjet eller utombordsmotorer. Vid utställningen i Bergen visas den med två stycken Volvo Penta D6 370 hk Aquamatic DPS och Volvo Pentas nya joystickstyrning.

Längd: 9,70 m
Bredd: 3,16 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt: 5000 kg
Maxfart: ca 50 knop
Marschfart: ca 45 knop
Material i tuberna: Hypalon med gummifender
Bränsletank: 2×300 liter
Motorer: max 740 hk

Länk: www.askeladden.no

Den Monacobaserade lyxbåtstillverkaren Wally Boats har startat ett samarbete med det franska modehuset Hermès. Tillsammans ska de skapa WHY, Wally Hermès Yachts, och kommer att presentera en fullskalemodell av sitt första projekt, som blir något alldeles utanför det vanliga. Frågan är om båten är vacker…

Den första båten blir en ”revolutionerande” 58 m (190ft) lång och 38 m (125ft) bred yacht som ska presenteras på båtvarvet Ancona på Italiens adriatiska kust. Linjerna är extrema på den för sin längd enormt breda båten.

Den baseras på ett norskt så kallat Ramform skrov, vilket ska ge den 58X38 m stora båten väldigt goda innerutrymmen inklusive ett exklusivt tak i venetiansk stil, en 25 m lång swimming pool och ett akterdäck med 36 m längd.

Konstruktörerna har även tänkt på miljö och ekonomi, även om en sådan här båt i grunden är tämligen dyr både att köpa och äga. Båten är designad för att dra upp till 200 ton mindre volym av diesel per år jämfört med andra yachter i samma storlek och den har 900 m2 termiska paneler.

WHY är resultatet av ett samarbete som egentligen startade redan 2008 för att lyfta motoryachting till en högre nivå. Wally och Hermès har lika stora andelar i samarbetet och är båda två lika inblandade i både design och koncept.

Den 58X38 m stora båten erbjuder 3 400 m2 levandsutrymmen för upp till tolv gäster och 20 besättningsmän. Hon får en marschfart på 12 knop och en toppfart på 14 knop.

– Vår WHY 58X38 yacht ser väldigt annorlunda ut, men det beror på att vi är ovana vid att se sådant, säger Pierre-Alexis Dumas, konstnärlig ledare hos Hermès.

Även engelska Princess Yachts ägs av ett lyxmärkesföretag.

Länk: www.wally.com

Volvo Lastvagnar tar nästa konkreta steg mot koldioxidneutrala vägtransporter. Inom ramen för ett brett samarbetsprojekt genomförs fältprover med 14 lastbilar som körs på Bio-DME – ett bränsle med både låg miljöpåverkan och hög energieffektivitet.

I augusti 2007 presenterade Volvokoncernen sju demonstrationslastbilar från Volvo Lastvagnar som anpassats för sju olika typer av biobränslen, av vilka DME (Di-Metyl-Eter) var ett. Initiativet visade att Volvo har de tekniska lösningarna att köra den effektiva dieselmotorn på i princip alla förekommande förnyelsebara bränslen.

Volvo Lastvagnar ska nu, i ett samarbetsprojekt mellan bland andra EU, svenska Energimyndigheten, bränslebolag och transportindustrin undersöka möjligheterna för en storskalig satsning på DME framställd av biomassa, så kallad Bio-DME.

Volvo Lastvagnar bidrar till projektet med 14 Volvo FH-lastbilar som skall testköras av utvalda kunder på fyra orter i olika delar av Sverige mellan 2010 till 2012. Den första fältprovslastbilen premiärvisas idag i Piteå där produktionen av Bio-DME kommer att ske i Chemrecs anläggning. Volvokoncernen, där Volvo Lastvagnar ingår, är via Volvo Technology Transfer, en av delägarna till Chemrec.

I anslutning till massabruket Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå, kommer projektet att framställa fyra ton Bio-DME per dygn. Råvaran som används är svartlut – en energirik, trögflytande biprodukt från massaindustrin. Genom förgasning av biomassan i svartluten skapas ett mycket rent och energieffektivt drivmedel.

– Ur ett helhetsperspektiv tillhör Bio-DME ett av den andra generationens mest lovande biobränslen. Bio-DME ger både hög energieffektivitet och låga utsläpp av växthusgaser. Just dessa två egenskaper värdesätter vi extra högt när vi analyserar möjliga alternativa bränslen”, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.

Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel genererar Bio-DME 95 procent lägre utsläpp av koldioxid. Förbränningen ger dessutom mycket låga emissioner av partiklar och kväveoxider. Sammantaget gör detta Bio-DME till ett idealiskt bränsle för dieselmotorer.

Fältprovet påbörjas 2010 och omfattar hela teknikkedjan från biomassa till bränsle i lastbilar, alltså även distribution och tankstationer. Bränslebolaget Preem upprättar tankstationer för att lastbilarna skall kunna användas i normal regional- och lokal trafik. I projektet deltar också Chemrec, Delphi, ETC, Haldor Topsoe, Preem och Total som samarbetspartners.

Inspektioner och utvärdering av bränsle, lastbilsteknik, kundupplevelse och distribution skall sedan genomföras för att ge svar på om Bio-DME har förutsättningar att bli ett av de bränslen som delvis kan ersätta beroendet av diesel.

Projektet är tidsbegränsat och utvärderingen samt myndigheternas långsiktiga beslut kommer att avgöra om fullskalig industriell produktion blir verklighet. Utmaningarna med nya drivmedel ligger framförallt i att kunna arbeta långsiktigt, att få fram en tillräckligt stor mängd biodrivmedel och att lösa distributionen till ett tillräckligt stort antal tankstationer.

– Fältprovet kommer att ge oss nya värdefulla insikter om potentialen hos Bio-DME som ett framtida fordonsbränsle. Fortfarande krävs fler tester, mer omfattande bränsleproduktion och en utbyggd infrastruktur. Och kanske framförallt – tydliga riktlinjer från myndigheterna kring hur man ser på bränslet”, säger Volvo Lastvagnars VD, Staffan Jufors.

FAKTA DME

Detta är DME (Di-Metyl-Eter)

DME är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på 5 bar. Hanteringen är okomplicerad och liknar den för gasol. Det vanligaste användningsområdet idag är som drivgas i sprayburkar. DME kan framställas ur både naturgas och olika typer av biomassa och kallas då Bio-DME.

Bio-DME – framtida potential

Ur ett EU-perspektiv har Bio-DME potential att år 2030 kunna ersätta drygt 50 % * av dagens dieselanvändning inom tunga vägtransporter. Den största framtida utmaningen ligger i att skapa en infrastruktur för distributionen av bränslet.

*Källa: EUCAR/CONCAWE/JRC 2005, European Commission, Volvo

Miljöfakta Bio-DME:

• 95 % lägre koldioxidutsläpp än diesel, inget utsläpp av sotpartiklar

• Generellt låga nivåer av emissioner

• Fem gånger bättre arealutnyttjande än exempelvis biodiesel

• Hög energieffektivitet i förhållande till andra biodrivmedel

Projektet Rädda laxen som bildades 2007 vill garantera den hotade vilda laxens och havsöringens långsiktiga överlevnad genom att ge dem större möjlighet att fortplanta sig i Norrlandsälvarna Kågeälven och Byskeälven. Projektet får nu starkt stöd från Ge fan i våra vatten, Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker.

Laxen är en mytomspunnen fisk som i Östersjön kan nå vikter på över 40 kg. De senaste åren har laxen ökat i en del älvar, men i flera älvar är bestånden fortfarande mycket svaga. Fiskens återvandring till lekälvarna försvåras i dag kraftigt av de mängdfångande redskapen i älvarnas mynningsområden. Därför köper Rädda laxen ut rätten att nyttja laxfälleplatserna från lokala byalag och yrkesfiskare.
– Totalt har elva fasta fisken köpts upp men projektet har även träffat avtal med enskilda lokala yrkesfiskare som mot betalning avstått från fiske på strategiskt viktiga platser så att fisken kan nå sina lekplatser, berättar eldsjälen Svante Jonsson från Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde.

Totalt har man i dagsläget löst fiskerätter och ingått avtal med yrkesfiskare för flera hundra tusen kronor. Pengarna kommer från privatpersoner, Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde, tidningen Allt om Flugfiske samt branschorganet Spofa Spöfiske. Från 2008 har även Byskes Fiskevårdsområde anslutit sig till projektet och bidragit med stora resurser.
– Att Ge fan i våra vatten ger projektet stöd innebär att vi kan ha fortsatt höga ambitioner för framtiden, säger Svante Jonsson.

Rädda laxen har fått mycket uppmärksamhet lokalt och projektet är numera en väl etablerad aktör, välkänd hos myndigheter, byalag och yrkesfiskare.
– Att bidra till att fler laxar når sina lekplatser har varit ett av målen sedan Ge fan i våra vatten-projektet drogs igång. Det känns jättebra att vi nu kan stödja ett så här ambitiöst projekt, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Länk: www.sportfiskarna.se/gefan

I budgetpropositionen för 2010 har regeringen föreslagit att Kustbevakningen ska tilldelas 80 Mkr. Det är ett engångsbelopp som fördelas på 2010 och 2011. Pengarna ska finansiera ökade räntekostnader på förskottsbetalningar till leverantörerna av myndighetens nya flygplan och fartyg.

– Det är glädjande att regeringen har lyssnat till våra argument om de ökade räntekostnaderna för förskottsbetalningarna, säger Helene Frykler, ekonomichef vid Kustbevakningen.

Hon fortsätter:

– Anslagstilldelningen är också positiv, men på kort sikt kommer inte tilldelningen att märkas så mycket. Vi kommer att föra den till vårt anslagssparande. Däremot, på lite längre sikt, tre till fem år, bidrar anslagstilldelningen till att vi kan bedriva bra kustbevakningsverksamhet också i framtiden.

I budgetpropositionen anges inga ytterligare upphandlingar och beställningar av fartyg bör påbörjas under 2010. Det innebär att Kustbevakningen ska fullfölja anskaffningen av de tre stora kombinationsfartygen KBV 001-003, de fyra kombinationsfartygen i KBV 031-serien och de fem övervakningsfartygen i KBV 312-serien. Däremot ska myndigheten inte utlysa de optioner på ytterligare fartyg som finns i avtalen.

– Det framgår i budgetpropositionen att regeringen ser att de förändrade ekonomiska förutsättningarna till viss del påverkar myndighetens möjlighet att uppnå fastställda mål för den operativa förmågan, säger Helene Frykler.

Kustbevakningen och Sjöpolisen ska tillsammans med Länsstyrelsen från och med i höst satsa extra på att se till att fiskereglerna efterföljs i Stockholms skärgård och i Mälaren. Syftet med de intensifierade fiskerikontrollerna är att värna fiskebestånden.

– Det vi kommer att koncentrera oss på är framförallt att följa upp att allmänheten följer reglarna kring trollingfiske, till exempel att man inte har för många spön och att fiskereglerna för fredningsområden, särskilt för lax och öring, följs, säger Kustbevakningsinspektör Ulrik Sörehall.

Information om vilka regler som gäller för fiske på olika platser i landet finns på fiskeriverkets hemsida, fiskeguiden och på länsstyrelsernas hemsidor.

Västkusten är med sin särpräglade övärld ett av Sveriges mest älskade landskap. Från Kattegatt till Skagerack är en reseberättelse från större delen av Sveriges västkust.

Göran Dalhovs vackra akvareller har motiv av hav, kust, djur och natur, samt bebyggelse från tre sekel. Få konstnärer kan så väl skildra sina hemtrakter. Göran finns representerad på Nordiska Akvarellmuseet, hans målningar syns också i Nationalencyklopedin och på frimärken.

Texten är kåserande med marina iakttagelser, kulturhistoriska notiser och naturbetraktelser. Här återges lokala samtal och anekdoter från Tjörn, liksom intryck av de små fiskebyarna och naturens växlingar.

Göran Dalhov är arkitekt, konstnär och författare inom naturfacket. Han har sedan 1980-talet deltagit i över femtio tv-produktioner, t.ex. Storm, Blåkulla och Mitt i naturen. 1997 sände SVT hans egen serie om natur och människor; Vattenfärger.

Utkommer 14 oktober

Den 23 till 25 september står Kustbevakningen som värd för ett årligt möte mellan länderna inom samarbetet Helcom Response. Det är det elfte året i rad som länderna i Helsingforskommissionen träffas för att diskutera sjöfart och bekämpning av olje- och kemikalieutsläpp.

Syftet är att utveckla och stärka samarbetet inom Östersjön avseende oljeskyddet. Till mötet kommer ett fyrtiotal representanter från Helcomländerna, det vill säga länderna runt Östersjön. Från Sverige kommer deltagare från Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB och Försvarsdepartementet.

Bilden:
KBV 051:s systerfartyg KBV 050 på väg genom dimman med Lamour-systemen i full gång. Foto: Kustbevakningen.

Tyska Bavaria Yachts byter logotyp och företagsdesign. Premiären för den nya designen hölls på båtmässan Interboot i tyska Friedrichshafen, där företaget bland annat visade nyheterna Cruiser 32, Cruiser 55 och Sport 28 i en monter som såg ut som den på bilden här intill.

Den nya designen sägs både vara traditionell som bärare av varvets värden och modern. Den ska fungera väl tillsammans med båtar som till exempel Cruiser 55 och Deep Blue 46, som är designade i samarbete med Farr Yacht Design (endast Cruiser 55) och BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group.

Bavaria har byggt båtar sedan 1978. Under “normala” ekonomiska tider bygger varvet fler än 3 000 motor- och segelbåtar per år. 60% av produktionen är segelbåtar medan resterande 40% är motorbåtar. 85% av produktionen exporteras. Sedan företaget startade har Bavaria byggt över 30 000 båtar.

Länk: www.bavaria-yachtbau.com

Den engelska båtbyggaren Fairline gör som flera andra stora engelska varv, de satsar på att förnya sitt båtsortiment ordentligt för att gå stärkta mot bättre tider. Tre större nyheter presenterades på båtmässan i Southampton.

Nyheterna var Fairline Squadron 65, Fairline Squadron 41 och Fairline Targa 58 Gran Turismo. Det är en trio lyxiga båtar i en kategori som inte direkt vänder sig till “vanligt båtfolk” utan till de som verkligen har råd att spendera stora belopp på sitt båtintresse. Det finns dock gott om sådana kunder både på den engelska marknaden och internationellt sett.

Av nyheterna är Squadron 65 den största. Det är ett riktigt flytande sommarnöje med en prislapp på cirka 20 Mkr. Då får man kojer för åtta personer och 2×2 200 hk motorer som innebär en marschfart på 35 knop.

Den något mindre Targa 58 Gran Turismo visades på konstruktionsstadiet, det vill säga inte som färdig båt. Den är försedd med tre kabiner och är försedd med Volvo Penta D12 motorer.

Squadron 41 har, liksom övriga båtar i Squadron-serien, en rejält tilltagen flybridge. Även badbryggan är väl genomtänkt och den har till exempel plats för en RIB. Priset är cirka 5 Mkr.

Länk: www.fairline.com

Regeringen fortsätter särskilt prioritera klimat och hav med 2010 års budgetproposition. Internationella klimatinvesteringar tillförs 200 miljoner kronor och havsmiljösatsningen ytterligare 105 miljoner kronor för 2012. Nya medel anslås även för genomförandet av kemikalielagstiftningen REACH och Inspire-direktivet.

– Med de nu beslutade satsningarna har regeringen tillfört miljöområdet drygt 20 miljarder kronor under mandatperioden, en ökning med nära 5 000 miljoner kronor, jämfört med förra mandatperioden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Sverige tar täten när det gäller att ha det mest ambitiösa klimatmålet och med en konkret plan för att fasa ut fossil energi. Takten i skyddet av biologisk mångfald har mer än fördubblats och en havsmiljard har satsats på våra hav. På område efter område har regeringen flyttat fram positionerna och stärkt svenskt ledarskap på miljöområdet, säger Andreas Carlgren.

Satsningen på klimatområdet fortsätter. Arbetet med klimatanpassning och klimatforskning fortsätter. Regeringen föreslår nu en förlängning av insatser för anslaget internationella klimatinvesteringar genom en ökning med 200 miljoner kronor 2012. Totalt satsas 1,05 miljarder kronor under en femårsperiod 2008-2012 på internationella klimatinvesteringar.

Gröna investeringar är en nyckelfråga i klimatförhandlingarna. Samtidigt pågår ett intensivt arbete för att reformera Clean Developing Mechanism, CDM. Kontrollen ska stärkas för att minskningar sker som annars inte skulle ha gjorts och för att bredda projekten till fler områden och länder. Särskilt de minst utvecklade länderna som ofta drabbas hårdast behöver ta del av projekten.

– Sverige ska visa ledarskap både vad gäller det vi gör här hemma och internationellt. Till de senaste årens kraftiga satsningar läggs nu ytterligare pengar till gröna klimatinvesteringar i utvecklingsländer. Åtgärder för de allra fattigaste länderna som ofta drabbas hårdast av klimatförändringarna är en nyckelfråga. Att stärka förtroendet mellan utvecklingsländer och industrialiserade länder är avgörande för en ambitiös överenskommelse i Köpenhamn i december, säger Andreas Carlgren.

När alliansregeringen tillträdde 2006 fanns inget havsmiljöanslag i budgeten. Alliansregeringen rivstartade en havsatsning och närmare en miljard kronor har avsatts under mandatperioden. Ytterligare 105 miljoner tillförs nu för 2012. En havsproposition har lagts fram med ett 30-tal olika uppdrag till myndigheter för en förbättrad havsmiljö. En havsmiljömyndighet ska bildas. Arbetet med att utreda myndighetens verksamhetsområde pågår.

– Regeringen har satsat ojämförligt stort på att förbättra miljön i Östersjön och Västerhavet och satsningen fortsätter. Den nya myndigheten kommer att vara en samlande kraft för åtgärderna, säger Andreas Carlgren.

En tredjedel av miljöbudgeten under mandatperioden går till åtgärder för biologisk mångfald. Takten i skyddet av skog har mer än fördubblats, jämfört med tidigare. Totalt har 184 000 hektar skog skyddats under alliansregeringen, vilket gör att målet om totalt 400 000 hektar skyddad skog till 2010 till skillnad mot tidigare nu är inom räckhåll.

Satsningar inom miljöbudgeten, utgiftsområde 20:
– Regeringens satsningar på klimatområdet fortsätter. Regeringen aviserar en förlängning av insatser för anslaget Internationella klimatinvesteringar genom en ökning med 200 miljoner kronor 2012.
– Regeringens havsmiljösatsning fortsätter. För 2012 beräknas anslaget för havsmiljö öka med 105 miljoner kronor.
– Arbetet med klimatanpassning som inleddes 2009 fortsätter. Regeringen satsar ytterligare 17 miljoner kronor under åren 2010 och 2011 samt 92 miljoner kronor år 2012 på klimatanpassning.
– I samband med den så kallade. klimatmiljarden tillfördes SMHI 8 miljoner kronor per år 2008-2010 för klimatforskning vid Rossby Centre. Denna satsning fortsätter genom att anslaget till SMHI tillförs 8 miljoner kronor för åren 2011 2012.
– I enlighet med forskningpolitiska propositionen tillför regeringen anslaget för Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggnad (Formas): Forskning ytterligare 11,5 miljoner kronor per år från och med 2010.
– För att möjliggöra utökad kemikalietillsyn, snabbare handläggning av ansökningar om godkännande av bekämpningsmedel samt säkerställa att Sverige fortsatt kan agera som en av de mest drivande medlemsstaterna i kemikaliearbetet inom EU och internationellt tillför regeringen anslaget till Kemikalieinspektionen 30 miljoner kronor per år från och med 2010.
– För genomförandet av Inspire-direktivet i svensk lagstiftning föreslås att ett nytt anslag för Inspire uppförs på statsbudgeten. Anslaget ska användas för att finansiera samordningen av genomförandet, för att ta fram en nationell portal samt för att finansiera vissa andra merkostnader som följer av direktivet. Det övergripande syftet med Inspire är underlätta tillgången till information för den europeiska miljöpolitiken; för att beskriva tillståndet i miljön, kunna följa förändringar och göra informationen offentlig. Regeringen tillför anslag för Inspire 50 miljoner kronor för åren 2010-2012.

Havsöringen är en av de allra populäraste sportfiskarna i Stockholms Skärgård, men öringbestånden har det svårt i länet. Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker, “Ge fan i våra vatten”, vill dra sitt strå till stacken för att förbättra situationen. Därför tar man nu initiativ till ett projekt som kan komma att tillgängliggöra så mycket som en mil med lekbottnar för öringen i Moraån.

– Moraån är redan idag ett viktigt vattendrag för öringen, men en damm vid väg 57 i Järna stoppar fiskens vandring. Därför tar vi nu initiativ till att påbörja processen för att riva dammen, berättar Stefan Nyström, Generalsekreterare i Sportfiskarna.

Havsöringen växer sig stor i havet men är beroende av strömmande vatten för att fortplanta sig. Människan har på många sätt försämrat miljöerna i rinnande vatten, bland annat hindrar dammar och andra hinder ofta fiskarna att nå sina lekplatser. Om dammen vid Järna försvinner kan så mycket som en mil nya lekområden komma att bli tillgängliga för havsöringen i Moraån och dess biflöden.

– Den här typen av projekt brukar ta lång tid och vi investerar nu för att göra den förstudie och de mätningar som krävs. Ambitionen är att Moraån ska bli ett av länets viktigaste öringvatten. Det har det chans att bli med rätt åtgärder, säger Stefan Nyström.

Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna. Projektet syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Onsdag 23 september släpps Pernilla Anderssons nya album “Ashbury Apples” som är tillägnat Ge fan i våra vatten.

– Havsöringen är min favoritfisk och jag bor och fiskar själv i Stockholms Skärgård. Det är jättekul att kunna bidra till ett långsiktigt arbete för att få fler öringar i havet. Vi som fiskar mycket har verkligen märkt att det blivit drastiskt mycket färre fiskar, säger Pernilla Andersson.

Länk: www.sportfiskarna.se

Foto: Thron Ullberg.

Vasamuseet lägger nu till ytterligare ett språk på sina guidade turer och pedagogiska program: teckenspråk. Sista helgen i varje månad kommer museet erbjuda en kostnadsfri pedagogisk barnverksamhet på teckenspråk samt en guidad tur runt museet. För den som istället väljer att förboka teckentolkarna gäller samma pris som till de andra språken.

Vasamuseet skiljer sig från andra ställen där liknande satsningar gjorts eftersom museet valt att utbilda guider som själva har teckenspråk som första språk. Utbildningen har skett i samarbete med Tolkcentralen vid Stockholms läns landsting.

– Teckenspråk är inte ett hjälpmedel utan ett språk och en kultur, därför har vi utbildat tre teckenpedagoger och guider som själva är döva. Det känns bra att vi nu äntligen kan lägga till teckenspråket, vi arbetar kontinuerligt med tillgänglighetsfrågor, säger museichef Marika Hedin.

Bilden:
Lördag 26 september går startskottet för guidade turer på teckenspråk på Vasamuseet. Museets tre teckenspråkguider Jonas Brännvall, Irina Bozkurt och Joakim Hagelin Adeby visar här tecknen Kung, Vasa, Kanon. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

På söndag 27 september är det dags för hjulångaren Eric Nordevall II att bogseras från Forsviks Varv för att slussas i Göta kanal. Föreningen som står bakom detta fantastiska projekt säljer biljetter till passagerare som vill följa med på denna historiska båttur.

Program: 27 september

Kl. 12.00
Hjulångaren Eric Nordevall II bogseras från Forsviks Varv
till Göta kanals inlopp i Forsvik.

Kl. 12.30 -13.30
Bli Hjulångarens första slussande passagerare!
20 passagerarbiljetter för upp respektive nedslussning
säljs à 200;-
Försäljning/Andelar.
Guidning/ombordstigning 50;-/person.

Kl. 14.00
Hjulångaren kommer på traditionellt vis bli slussad med
draghjälp.

Kl. 14.30
Hjulångaren vänder i sågverksdammen. Tar 20 nya
passagerare och slussar ner till Göta kanals inlopp.

Kl. 16.00
Hjulångaren åter till bryggan vid Forsviks Varv.

Länk: www.nordevall.com

Victory Team fortsätter att vinna i VM i Offshore racing. Teamet tävlar i klass 3 med en båt ritad av vår svenske designer och konstruktör Ocke Mannerfelt, som står bakom flera mycket intressanta racingbåtar. Den senaste segern kom vid tävlingar i Italien.

VM i Offshore racing i näst största klassen, där båtarna har motorer på 6 liter, avgjordes i förra veckan i italienska Nettuno, som ligger utanför Rom.

– Tävlingen består av tre race där alla racen räknas.
Vann gjorde totalt Victory Team från Dubai med båten Fazza, säger Ocke Mannerfelt.

– Dom vann faktiskt alla tre racen, vilket är unikt.

Båten är ritad av Ocke Mannerfelt och har även vunnit många prestigefulla tävlingar i mellanöstern. Totaltreans båt var också en likadan båt som Victory Teams, det vill säga ritad av Ocke Mannerfelt.

Den svenske föraren Claes Westerlund har också en likadan båt som Victory Team. Claes kommer i vinter att köra sin nya båt i tävlingarna i Mellanöstern.

Länk: www.victoryteam.ae/news_detail.asp?id=67

Kommentarer

Bränn olja – ät mat 15:23:08 2009-09-22

Konstigt, på Victory Teams hemsida står det att båten är designad av Michael Peters…

ocke 18:21:38 2009-09-22

Det stämmer att Victoty Teams Class 1 båtar är ritade av Michel peters.
Den som vann nu tävlar i klass 3

Den politiska viljan finns. Det vi behöver nu är samsyn och gemensam plan för hur vi ska säkerställa havsmiljöernas välstånd. Inom och utanför EU. Helcoms Baltic Sea Action Plan lyftes fram som ett steg i rätt riktning på en internationell konferens.

Under två dagar har runt 150 personer samlats i Stockholm för att diskutera de värden som havet erbjuder oss. De som deltog var speciellt inbjudna tjänstemän och beslutsfattare på nationell nivå i framförallt EU:s medlemsländer. Mötet är ett av de expertmöten Naturvårdsverket arrangerar under ordförandeskapet.

Syftet med konferensen var att ge en bättre förståelse för marina ekosystemtjänster, hur de förhåller sig till varandra och vilka värden de ger oss.

 Budskapet från deltagarna var tydligt. Förutsättningen för en blomstrande framtid är hälsosamma ekosystem. Vi har nu ett gemensamt ansvar för att utveckla åtgärder och arbetsformer för att se till att vi når dit, säger Björne Olsson chef för havsmiljöenheten.

Under mötet fick deltagarna ta del av exempel på hur dessa värden kan lyftas in i politiska beslutsprocesser och bidra till att utforma lämpliga styrmedel.

Bland talarna fanns bland annat professor Terry Hughes som delade med sig av sina erfarenheter från Stora Barriärrevet. Där har man, bland annat genom att skapa olika zoner, lyckats få många fiskbestånd att återhämta sig.

I vissa zoner har fiske varit helt förbjudet, i andra har fritidsfiskare fått fiska men inte yrkesfiskare och på ytterligare andra ställen har man även haft ett kommersiellt fiske. Det går att dra paralleller till andra områden, bland annat Östersjön.

 Det är samma problem med utsläpp av näringsämnen och överfiske. Och sedan har vi den stora okända faktorn, klimatförändringen, säger Terry Hughes.

Björne Olsson, chef havsmiljöenheten, 08-698 85 48, bjorne.olsson@naturvardsverket.se

Seglingsarrangören Croatia Yacht Club som arrangerar seglingssemestrar i Kroatien har gått in i Hummingbird Lifestyle Travels familj av specialiserade researrangörer.

Sedan 1985 har Croatia Yacht Club hjälpt tusentals svenska seglare att förverkliga sina drömresor i den kroatiska skärgården. Medarbetarna är själva seglare och alla har under perioder arbetat på basen i Kroatien, seglat många av båtarna och besökt de flesta av de bästa hamnarna. Och med egen personal på plats, servicebåt och egen segelbåtsflotta har Croatia Yacht Club under många år fokuserat på att kunna erbjuda en garanterat lyckad seglingssemester i Kroatien.

Croatia Yacht Club är specialiserade på uthyrning av segelbåtar med eller utan skeppare. Med en egen flotta av segelbåtar kan gästerna välja att enbart hyra båt alternativt boka färdiga paket med flyg från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Det är även möjligt att boka seglingskurser eller kombinera seglingssemestern med en Kroatiensemester på land.

Det svenska kontoret har nu flyttat in på Gibraltar Herrgård i Göteborg tillsammans med övriga bolag i Hummingbird Lifestyle Travel-familjen.

Länk: www.croatiayachtclub.se

Länk: www.hummingbirdtravel.se

Holländska båttillverkare är väldigt skickliga på att bygga båtar i stål. Finishen på ytbehandlingen är mycket hög och båtarna ofta väl genomtänkta med goda funktioner som bobåt. Nu kommer en ny Hardtopversion av en av Pedro-Boats storsäljare på 44 fot.

Båten heter Levanto 44’ och har tagits fram efter särskilda önskemål från kunder i Ryssland och Skandinavien. De vill ha ett fast styrhus som alternativ till den öppna modell av båten som redan finns. Därför har Pedro-Boats tagit fram en Hardtop i aluminium.

– Vi har tagit fram denna Hardtop som ett alternativ för våra kunder. Den kan enkelt monteras av om båten behöver transporteras i kanaler med låg höjd eller på vägen, säger André van der Velde, utvecklingsansvarig hos Pedro-Boats.

Den första båten av modell Levanto 44 Hardtop har redan lämnat varvet för destination Ryssland. Varvet har även intresserade kunder i Norge och Sverige.

Länk: www.pedro-boat.nl.

Fakta om båten
Technical specifications Levanto 44’
Length o.a. 13,40 m
Width 4,30 m
Beam 1,25 m
Fueltank 750 liter
Fresh water tank 600 liter
Waste water tank 350 liter
Berths 4 – 12
Weight 16.000 kg
Engine Perkins M150Ti,
109 kW (148 hp)
CE-designcategory B

Simrad Yachting presenterar två nya produkter i sin NSE-serien inom multifunktionella enheter (MFDs). NSE produkterna har ett mycket bra användargränssnitt på en marknadsledande nivå. Detta gäller även när det kommer till robust konstruktion och kraftfull prestanda. NSE serien består av NSE8 och NSE12 vilka baseras på ljusstarka och högupplösliga 8”- respektive 12” LED skärmar. NSE serien levererar “det bästa av det bästa” inom radar-, kartplotter- och ekolodsteknik.

– Vi har utvecklat ett system som ger båtfolk bästa prestanda, ett otroligt intuitivt användargränssnitt och möjlighet att expandera systemet på ett mycket enkelt sätt. Detta i silrena och sobert eleganta utformade multifunktions displayer, säger Mike Fargo, Simrad’s Product Line Director på Navico.

– Designad för högsta kvalitet och maximal pålitlighet, är det marknadsledande konceptet. Enheterna är idealiska för alla som seglar, åker motorbåt samt för sportfiske entusiaster som endast nöjer sig med det bästa inom marin elektronik. NSE serien kan likaväl installeras på en lyxjakt eller i styrhytten på en arbetsbåt.

Simrad NSE8 och NSE12 är lätta att installera och använda. De omfattar allt som krävs för att navigera med förprogrammerad kartografi av exceptionellt hög kvalitet. Alla NSE system som säljs i Europa är installerade med den prisbelönta Navionics® Platinum kartografi som även omfattar satellitfoto och 3D presentation.

Den mångsidiga Simrad NSE kombinerar den ledande tekniken från varumärkena inom Navico koncernen, vilket ger tillgång till den bästa och allra senaste teknologin från världens främsta experter på sitt område. Simrad NSE har direktfunktionsknappar som ger helt lysande och enkel hantering. Resultatet är ett smart nytt menybaserat användargränssnitt som innehåller särskilda lägen för att maximera funktionalitet och tillgänglighet för yrkes- och fritidsanvändare.

Den vridbara multifunktionsratten har inbyggd tryck funktion som ger kontroll över menyer och viktiga funktioner. Zoomingen av denna produkt sker endast genom att vrida på multifunktionsratten, och dess snabbhet i zoomningen är marknadens allra bästa. Man måste helt enkelt se det för att tro på det.

Simrad NSE-serien är kompatibel med några av de mest kraftfulla tekniska innovationer som finns tillgängliga, inklusive prisbelönta BR24 Broadband Radar, HD Digital Radar, BSM-1 Broadband Ekolod modul och GS15 High Speed 5Hz GPS-antenn.

Mike Fargo fortsatte:
– Simrad Yachting har höjt ribban för navigation och GPS-teknik med NSE8 och NSE12. Den nya serien multifunktionsdisplayer har utformats för kvalitet och prestanda, integrering “Best in class” teknik på alla nivåer.

Länk: www.simradyachting.com

Länk: www.sportmanshipmarin.se

Under augusti ökade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 6 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med augusti förra året minskade försäljningen med 21 procent. – Det är glädjande ur klimatsynpunkt att vår försäljning av E85 ökar något igen. Vi kan konstatera att prisförhållandet mellan bensin och E85 påverkar försäljningsvolymerna på E85. Även miljöbilisten är prismedveten, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig, Statoil.

Under augusti sålde Statoil över 6,4 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 388 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under augusti 2009 utgjordes till 8,1 procent (7,8 procent i juli) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60 procent, medan andelen diesel uppgick till 31,9 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under augusti 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 156 ton. Det motsvarar utsläpp från 7 451 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller StatoilHydrokoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption.

Helgen den 25-27 september blir det stor båtfest i Limhamns Småbåtshamn. Det kommer att visas nya båtar och tillbehör i sjön och på land. På bilden syns Delphias huvudkontor i Limhamns småbåtshamn.

Limhamns Småbåtshamn är idag en av landets största och bästa småbåtshamnar dock har man tidigare inte lyckats marknadsföra den till en bredare målgrupp. En väl fungerande småbåtshamn lyfter hela Malmö som turistattraktion och resmål. Det har i stort sett varit tyst kring båtlivet i Malmö sedan Americas Cup.

– Vi som jobbar direkt med båtlivet i Malmö satsar nu på att marknadsföra oss genom att visa upp oss under mässan ”Öppen Brygga” i Limhamns småbåtshamn, säger Axel Billquist, initiativtagare till mässan .

– På plats finns flera ledande aktörer som har sina företag i och runt Malmö. Det är första året vi gör detta och intresset att ställa ut har varit stort, långt över förväntan, fortsätter Axel Billquist.

I anslutning till bryggan där båtarna kommer att ligga kommer utställarna på land att finnas och vissa utställare som normalt finns i hamnen kommer att ha öppet hus under mässan. Man bjuder även in de som vill skall sälja sin begagnade båt att visa upp den och på så sätt nå nya spekulanter.

– Det är bara att kontakta oss så berättar vi mer. Visningen får man göra själv så det kan vara klokt att ha kaffetermosen fylld ombord, avslutar Axel Billquist.

Länk: www.oppenbrygga.se

Fotoauktion, Sveriges seglarelit, tävlingsbåt från Volvo Ocean Race och Mange Olsson som berättar om den senaste seglingen runt jorden. Allt detta kan man uppleva på Restaurant J i Nacka Strand den 21 september när bilder från världens mest extrema kappsegling auktioneras ut till förmån för Stiftelsen Min Stora Dag. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell.

Bilderna från sommarens fotoutställning i Nacka Strand — ”History of the Extreme” auktioneras nu ut. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell som också är ambassadör för Min Stora Dag. Budgivningen startar klockan 17.00 på Restaurang J i Nacka Strand. Utropspriset är 500 kronor/bild och den som bjuder högst har möjlighet att bli ägare till fantastiska extremseglingsbilder i storformat och samtidigt göra en insats för barn med livshotande sjukdomar.

— Fotoutställningen har haft många besökare och varit mycket uppskattad. Bilderna är otroligt häftiga och det stora formatet stärker känslan ytterligare, säger Marika Karlsson, marknadschef på Vasakronan. Nu hoppas vi att alla som blivit entusiastiska över bilderna också passar på att lägga ett bud den 21 september.

Vid bryggan i Nacka Strand ligger under kvällen en av tävlingsbåtarna från Volvo Ocean Race förtöjd och stora delar av Ericsson Racing Team finns på plats. Klabbe Nylöf, vd på Whyshore och Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3 i senaste upplagan av Volvo Ocean Race, delar också med sig av sina seglingsäventyr.

Om “History of the Extreme”
Fotoutställningen ”History of the Extreme” som under sommaren visades i Nacka Strand var en hyllning från Vasaskronan till världens mest dramatiska och farofyllda kappseglingar — Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race. Bilderna som visar extremsegling ur dess häftigaste vinklar är tagna av Rick Tomlinson, Oskar Kihlborg, Thierry Martinez, Daniel Forster och Malcolm Hanes. Fotograferna har alla omfattande erfarenhet av att fotografera extremsegling, bland annat som officiella fotografer för Volvo Ocean Race. Fotograferna har skänkt sina bilder till förmån för Min Stora Dag.
Om Nacka Strand
Nacka Strand är en populär plats för båtfolk och har tidigare varit hemmahamn till tre extremseglingsprojekt: Swedish Match, The Card och SEB. Området har sin egen båtklubb, Nacka Strand Yacht Club och segling och båtliv är en del av området.

NÄR: Måndag 21 september kl. 17.00
VAR: Restaurant J, Augustendalsvägen 52, Nacka Strand

Länk: www.nackastrand.se/extreme