Sex fiskefria områden ska enligt ett regeringsuppdrag införas i Sverige till år 2010 och ett av områdena föreslås vara de fiskefria områdena runt de konstgjorda hummerreven utanför Göteborg, som slås ihop till ett. Fiskeriverket bjuder nu in till möten för att informera om projektet och för att ta del av allmänhetens synpunkter.
De befintliga två hummerrevsområdena kommer liksom tidigare att vara helt skyddade från fiske, men områdena planeras att slås ihop till ett sammanhängande. Den sammanlagda ytan blir efter sammanslagning ungefär dubbelt så stor mot idag.
Syftet med det fiskefria området är att på sikt öka hummerbestånden även utanför det fiskefria området. Förhoppningsvis kommer det fiskefria området också innebära att tillgången på vissa fiskarter kommer att öka i närområdet, exempelvis stor torsk. Effekten av det fiskefria området kommer att utvärderas 2015.
Innan Fiskeriverket fattar beslut vill vi ta del av åsikter från allmänheten och berörda organisationer. Därför bjuder vi in till samrådsmöten på Brännö och Öckerö. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi valt just detta område.
På mötet kommer länsstyrelsen i Västra Götaland också att informera om planerna på att bilda ett marint naturreservat utanför Göteborg, som omfattar Vinga, de konstgjorda hummerreven och öarna söder om Fotö.
Foto: Fiskeriverket.
Fiskeriverket har under året genomfört studier för att undersöka bestånden av framför allt gös och gädda i området runt Gålö. Området har varit välkänt för sitt goda fiske, men under senare år har det rapporterats om allt sämre fångster. Studierna visade att området vid Lännåkersviken och Blista fjärd utgör det viktigaste rekryteringsområdet för bestånden av gös och gädda vid Gålö. Det finns gott om ungfisk i området, men däremot är tillgången på vuxen fisk mycket svag. Detta tyder på att fisketrycket är högre än vad bestånden tål.
Nu föreslås att kärnområdet för bestånden av gös och gädda skyddas genom ett helt fiskefritt område. Förhoppningen är att bestånden genom åtgärden ska återhämta sig och att man ska återfå ett givande fiske vid Gålö. Effekterna kommer att utvärderas under en femårig försöksperiod, varefter beslut om fortsatta förvaltningsåtgärder fattas.
Samråd har tidigare hållits med ett antal berörda organisationer och responsen har varit positiv. För att ta del av åsikter från allmänheten bjuder Fiskeriverket och länsstyrelsen nu in till öppet hus i Gålö hembygdsförenings lokal. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi anser att fiskbestånden vid Gålö behöver skyddas. Samtidigt vill vi få in allmänhetens synpunkter på förslaget.
Samrådet hålls tisdagen den 17 november 2009 klockan 16-20 i Gålö hembygdsförenings lokal vid Morarna på Gålö i Haninge kommun. Man kan komma in när som helst under kvällen för att bekanta sig med förslaget och lämna synpunkter.
Foto: Fiskeriverket.
Viamaregruppen lanserar Sjöshopen – en butik på nätet som säljer båt- och sjösäkerhetsprodukter. – Jag vill samla allt om sjön under ett tak, säger vd Hans Mellström.
Hans Mellströms mission är att göra det enklare för båtfolket. Allt från ny båt, hamnplats, vinterförvaring, service, sjörapporter, hjälp på sjön, god mat och bra logi ska bara vara ett samtal eller klick bort:
– Sjöshopen är ett steg i den riktningen. Allt runt omkring ditt båtintresse ska ta minimalt med tid, så att du kan lägga mer tid på att vara ute med båten.
Idag styr Hans Viamaregruppen som innehåller flera bolag av marin karaktär, till exempel Nimbus Boats, Promarina, Seglarhotellet i Sandhamn, Sjöassistans och Skärgårdsradion.
Sjöshopen är ett samarbete mellan Viamaregruppen och säkerhetsföretaget St George.
– Vi har valt att samarbeta med St George för bolagets kompetens, både när det gäller säkerhet och e-handel. Ett mycket bra komplement helt enkelt, säger Jens Johansson, VD på Viamare After Sales, där varumärket Stockholmradio samt Sjöassistans ingår.
Sjöshopen har ett stort utbud av säkerhetsprodukter, såsom flytvästar, flytoveraller, livflottar och båtlås, som ska skapa ett tryggare och säkrare liv på sjön. Produkterna är noggrant testade för att hålla en hög kvalitet och livslängd.
Länk: www.sjoshopen.se
Det krävs tuffare tag mot sjöfylleri. En undersökning visar att över 70 procent anser att Sverige bör införa en gräns för sjöfylleri på 0,2 promille eller lägre. I höst lägger regeringen fram ett lagförslag om hårdare reglering på sjön. Undersökningen bygger dock bara på svar från 91 personer.
De senaste åren har allt fler gripits för sjöfylleri. Men många anser att regeln är otydlig och felaktig. I en undersökning som gjordes av söktjänsten kurser.se ansåg 30 procent att gränsen för sjöfylleri bör sättas på 0,2 promille, vilket är desamma som för rattfylleri. Över 40 procent vill skärpa lagen ytterligare och svarade att förare på sjön med mindre än 0,2 promille i blodet ska kunna straffas.
I höst ska regeringen lägga fram ett förslag om att införa en ny gräns för sjöfylleri på 0,2 promille, alternativt 0,5 promille. I dag regleras bara grovt sjöfylleri på 1,0 promille. Fylla under 1,0 promille är inte brottsligt i sig – förutsatt att du inte kör båt oaktsamt.
Danmark har tillämpat hårdare tag mot sjöfylleri än Sverige. Den som har en alkoholhalt på över 0,5 promille riskerar att dömas till böter eller fängelse i ett år och sex månader.
Resultat av undersökning:
Var tycker du gränsen för sjöfylleri bör sättas?
Lägre än 0,2 promille: 38
0,2 promille: 26
0,5 promille: 10
1,0 promille: 15
Högre än 1,0 promille: 2
Totalt antal svarande: 91
På Genuamässan, som hölls i oktober, lanserade FPT/Fiat Powertrain Technologies en ny dieselmotor i 9 liters segmentet. Den ska ersätta den nuvarande Cursor 8 motorn.
Den nya motorn heter Cursor 9 och har en slagvolym på 8.7 l. Motorn är helt nykonstruerad och utrustad med 4- ventils teknik, överliggande kamaxel,wast-gate turbo och commonrail insprutning.
Max effekt: 620hk @ 2500rpm
Max vrid: 2095Nm @ 1800rpm
Vikt: 940kg
Länk: www.fptpowertrain.com
Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet” förra vintern, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde däremot att köpa varsin Golden-Cut 28 W för egen del vilket blev startskottet för Golden-Cut Yachts.
Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett gediget förarbete och ett lokalt tillverkningssamarbete i kombination med samarbetet med ett exklusiva träbåtsvarv i tredjee generationen i Istanbul kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras.
Efter det har allt rullat på snabbt och första modellen Golden-Cut 28 W har fått ett fantastiskt gensvar trots den korta tid den funnits tillgänglig på marknaden. Utöver de 3 första båtarna hann även en fjärde båt bli klar och säljas under säsongen likväl som att Golden-Cut fick sin första återförsäljare och representant i Stockholmsområdet, de välkända och duktiga Galärbryggan vid Djurgårdsbron.
– Det har varit ett oerhört intensivt arbete att få allt på plats och komma igång på så kort tid. Men det har givit resultat och vi har fått överväldigande positiv feedback från de första kunderna. Så nu kan vi på allvar gå in i nästa fas som ett mognare företag och utveckla verksamheten vidare, stillestånd är tillbakagång enligt mig, säger Richard.
Den första modellen Golden-Cut 28 W har ett kombinerat trä skrov med plast i botten. Den nya modellen Golden-Cut 28 G (G står för Glass Reinforced Plastic) som nu lanseras har plastskrov men med trädäck och mahogny inredning. Den kommer utrustas med Volvo-Pentas nya D3 serie som bl.a. innefattar ett större motoralternativ på 220 hk motor och full EVC. Den första W-modellen var 50- tals inspirerad medan G-modellen är mer 60-tal vilket märks i tidstypiska designförändringarna, bl.a. är dörrar och luckor enhetligt plana istället för som tidigare med spegelramar m.m.
– Vi har från börjat planerat två modeller av Golden-Cut 28 för att tillgodose de kunder som gillar båten och linjerna samt det fantastiska träarbete i inredning och däck, men som vill ha ett plastskrov eller annan färg på skrovet. Den nya modellen skiljer sig lite i utförandet och är lite sportigare i sin framtoning den kommer få en högre toppfart genom lägre vikt och möjligheten till det större motoralternativet. Det skall bli väldigt roligt att lansera den under Scandinavian Boat Show då jag vet att många väntat på den, säger Richard Granberg.
Då produktionskapaciteten ännu är begränsad bör man lägga en order så snart som möjligt för att få leverans av sin egen Golden-Cut 28 till säsongen 2010, endast totalt 5 st beräknas hinnas tillverkas. Priset för Golden-Cut G med 200 hk D3 är 1 795 000 kr.
Länk: www.golden-cut.se
Finska Marino APB valdes till Boat of the Show på Scandinavian Boat i Stockholm på onsdagen. Juryn med sex stycken skandinaviska båtjournalister hade ett stort utbud att välja mellan, men valde den mångsidiga Marinobåten.
Antalet utställda båtar på Scandinavian Boat Show är lite lägre i år än tidigare. Trots det var antalet nyheter stort, främst på motorbåtssidan.
De båtar som journalisterna valde ut till den slutliga finalomgången var: Catch 7,5, TG Alpha, Marina APB (All Purpose Boat), Elan 310 och Dragonbly 28.
Ekomarine, som bland annat utvecklar den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula, har rekryterat Gunilla Östberg som ny forskningschef. Gunilla tar över efter Mikael Haeffner som istället kommer att fokusera på utveckling av nya produkter.
– Även hos mina tidigare arbetsgivare har jag arbetat med att utveckla så miljövänliga produkter som möjligt, så miljöfrågor har jag alltid känt starkt för, säger Gunilla Östberg. På Ekomarine ser jag fram emot att arbeta i en mindre organisation där alla har ett stort intresse för Östersjön.
Gunilla Östberg har över 20 års erfarenhet från färgbranschen, bland annat från Ytkemiska Institutet och Alcro Beckers. Senast kommer Gunilla från en tjänst som laboratoriechef på Becker Acroma.
– Vi är väldigt glada över att vi lyckats rekrytera Gunilla till Ekomarine, säger Claes Tarras Ericsson, VD. Hon är extremt kunnig och har helt rätt profil och bakgrund för tjänsten som forskningsansvarig. Med hennes hjälp kommer vi att kunna fortsätta fokusera på att utveckla vår miljötrygga bottenfärg.
Mikael Haeffner, en av grundarna till Ekomarine och forskningsansvarig sedan starten 2002, kommer att stanna kvar inom företaget men istället fokusera på utveckling av nya produkter.
Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula är den första färgen som lanserats kommersiellt och bygger på Ekomarines forskning.
Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.
Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com
Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se
På Scandinavian Boat Show i Stockholm visar Svenskt Marintekniskt Forum de första stegen i projektet Konceptbåt All Aboard. Mässan öppnar onsdag 4 november. Grunden är en undersökning om kvinnors önskningar om livet i en fritidsbåt. På mässan inbjuds allmänheten att bidra med sina tankar och branschen får en möjlighet att visa på lösningar som redan finns.
Svenskt Marintekniskt Forum som är en branschorganisation för båtbyggarnäringen, har tillsammans med nätverket Kvinnor på sjön undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. En enkät med drygt 300 svarande visade på ett antal situationer i fritidsbåtar som kvinnor skulle vilja vore enklare. Resultaten presenteras på Scandinavian Boat Show i Stockholm 4-8 november.
Samtidigt bjuds alla mässbesökare att bidra med vad de önskar sig i en fritidsbåt. Bakgrunden är att båtbranschen i Sverige behöver nya kunder.
En stor kundgrupp med växande köpkraft är kvinnor. Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning.
Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av ett liv på sjön?
Undersökningen visar att det rör sig om allt från att hoppa i land (och komma upp på båten igen) i naturhamn, till design av sittbrunn och förvaringslösningar inombords.
Utredningen i sin helhet presenteras i Svenskt Marintekniskt Forums monter på Scandinavian Boatshow i Stockholm 4-8 november. Alla mässbesökare, både manliga och kvinnliga, är välkomna att bidra med sin syn på hur livet i fritidsbåt kan bli bättre. Här får också hela fritidsbåtsbranschen möjlighet att visa på de lösningar som redan finns utvecklade.
– Vi ser fram emot att få mer input på mässan, av både besökare och branschfolk, säger Patric Westdahl, verksamhetsansvarig för Svenskt Marintekniskt Forum. Vi vet att båtbranschen är kraftigt mansdominerad och att det därmed är lätt att förbise vad som hindrar kundgruppen kvinnor att växa sig stark.
Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor med rötterna i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.
– Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.
Den svenska båtproduktionen var 2008 omkring 13 600 båtar med ett tillverkningsvärde av ca 3,1 miljarder kronor, alltså en snittkostnad på 228000 kronor per båt. Det innebär att tusen nya båtköpare motsvarar ett tillskott till branschen med 228 miljoner kronor, en ökning med 7,3 procent. Tiotusen nya båtköpare ger ett teoretiskt tillskott på 2,3 miljarder kronor.
– Då är inte exportintäkterna inräknade, säger Patric Westdahl. Men vi vet att kundgruppen köpstarka kvinnor växer i hela världen.
Harvard Business Review skriver i sitt septembernummer 2009 om “den kvinnliga ekonomin”: Som marknad sett representerar kvinnor en större möjlighet än Kina och Indien tillsammans. Så varför är företag så dåliga på att serva dem?
– Det tänker vi hjälpa båtbranschen att ändra på, säger Patric Westdahl bestämt.
En studie som Stockholmsmässan genomförde 2006 visar att 2,5 miljoner svenskar, som i dag inte är delaktiga i båtlivet, drömmer om ett liv på sjön.
De är mellan 25 – 45 år, kvinnor är i majoritet, och de ser själva upplevelsen till sjöss som det primära. De lever tillsammans, sambo eller gifta med barn. De bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i mellanstora städer och ekonomiskt ligger de på genomsnittet.
Länk: www.smtf.se
2010 sjösätts Nord West 430 Sport och SportsTop. Självklara efterföljare till det så framgångsrika Nord West 420 konceptet som rönte sådan framgång i internationella utmärkelser och tester. – Samtidigt är det ett svar på efterfrågan på större varianter av de ifjol introducerade och så uppskattade Nord West 370 Sport och SportsTop.
Pressrelease:
Nord West 430 Sport representerar en traditionell, öppen sportscruiser. Med generösa utrymmen, inne och ute, ger hon samtidigt möjlighet till bekvämt boende.
Nord West 430 SportsTop har, med sitt stora el-manövrerade kapelltak av dubbel kapellväv, gett aktivt båtliv nya dimensioner och flexibilitet. Och komfort.
Förpiken är på sedvanligt Nord West manér rymligt och trivsamt med ordentliga garderober. Enkel närhet till toalett och dusch med ingång både från förpik och salong. Den luftiga salongen hyser en U-soffa samt ett elektriskt nedsänkbart bord som ger en extra bäddplats vid behov. Det rikligt utrustade pentryt har stora arbetsytor, skåp både uppe och nere, kombiugn med mikro/varmluft/grill, samt 130L kylskåp med frysfack. Spisen kan fås som elektrisk eller gasol.
Förarmiljön har en fällbar tvåsitsmodul som gör att man kan stå och köra – tillsammans med ergonomiskt placerade reglage ges frihet och översyn vid all manövrering. Soffan till babord med plats för tre personer är i nivå med vindrutan för att ge sikt föröver vid gång.
Sittbrunn och badplattform är integrerat i två plan. Detta ger gott om svängrum för gemenskap och aktiviteter. Här finns en topputrustad wetbar med plats för kylskåp, ismaskin, grill etc. Det aktre bordet vid U-soffan är el-styrt och kan sänkas för att skapa en skön miljö för relax och solbad. En rejäl badbrygga med praktiska, lätthanterliga stuvutrymmen är så klart en del av helheten.
Nord West 430 SportsTop
Planlösningen i sittbrunn, salong och förpik är alltid densamma. Däremot ges stora variationer genom tre olika planlösningar midskepps:
Planlösning A – En stor gästkabin med dubbelbädd och egen toalett med dusch.
Planlösning B – Två gästkabiner; en dubbelkabin och en enkelkabin med toalett och dusch.
Planlösning C – Två dubbla gästkabiner.
Nord West 430 Sport och SportsTop är mycket välutrustade redan från början med allt från väsentligheter som bogpropeller, värmare, septiksystem till ett komplett strömpaket med laddare, inverter, åskskydd och isolationstransformator. Nyheter på standardutrustningen är automatisk drevtrim, aktivt elektriskt korrisionsskydd och sedan några år tillbaka LED-belysning.
Motorrummet är lättåtkomligt med el-öppning av luckan och har plats för generator/elverk.
NW430 kan fås med IPS eller drev och med upp till fyra stycken joystick.
Teknisk information
Längd ö. a.: 13,5 m
Bredd: 3,9 m
Kabiner/Kojer: 2-3/4-8
Motorer: 2 x VP D6 (370-435 hk), IPS eller drev, med eller utan joystick
Design & Konstruktion: Benny Martinsson
Länk: www.nordwest.se
Den, för svenska vatten, nya arten uppmärksammades första gången förra året, när en trålfångad torsk dissekerades av Emma Nohrén (Havets Hus marinbiolog) och hon fann ett exemplar i magen. Det vetenskapliga namnet på krabban är Goneplax rhomboides.
Sedan första fyndet gjordes, har man fått upp ytterligare några exemplar utanför Gullmarsfjorden och även i norska Oslofjorden har man hittat ett exemplar. Det här kan betyda att arten har etablerat sig på våra mjukbottnar.
Krabban som inte liknar våra vanliga krabbor, har ett ganska specifikt utseende med sina långa framklor (hanen) och sina uppfällbara ögon som ser ut att sitta på varsin liten pinne. Ryggskölden är gul/rödaktig till svagt röd/skär. Krabban kan bli cirka 37 mm över ryggskölden.
Goneplax rhomboides normala utbredningsområde sträcker sig från brittiska öarna och söderut till Sydafrika. Arten finns också i Medelhavet och sällsynt i Nordsjön.
Det var fiskarna Johan och Robert Sterner som fick det ovanliga exemplaret när de fiskade efter havskräftor med burar på 55 meters djup nordväst Måseskär. De tog därefter kontakt med Havets Hus eftersom de såg att det inte var någon vanlig krabba från skagerack. Krabban kommer att placeras ut till visning för Havets Hus besökare i början av vecka 44, när ett akvarium med mjukbotten färdigställts speciellt för den här krabban. Till dess går den i karantän där den redan setts smaska i sig råa räkor med god aptit
Det här med nya arter i våra vatten är på intet sätt ett nytt fenomen men har naturligtvis påskyndats med människans hjälp. Den globala uppvärmningen gör också att temperaturen i haven stiger och att arter som normalt behöver lite varmare vatten än vi har på våra breddgrader får en chans att fortplanta sig vilket ytterligare skyndar på antalet introducerade arter i våra vatten.
Nya arter i våra vatten behöver inte utgöra något hot för vår fauna, men de kan vara förödande i vissa sammanhang. Ett talande exempel, visserligen i sötvatten, är signalkräftan som planterades ut i svenska åar och sjöar. Signalkräftorna har mycket högre motståndskraft mot kräftpest än vad vår svenska flodkräfta har, signalkräftan kapslar in sjukdomen i skalet och är därför alltid bärare av smittan. Detta har varit förödande för den svenska flodkräftan som nästan helt slagits ut.
En annan art i marina vatten som man är rädd för ska sprida sig är den Amerikanska hummern som ses som ett allvarligt hot mot vår europeiska hummer eftersom den Amerikanska hummern kan vara bärare av smittsamma sjukdomar som är extremt dödliga för den Europeiska hummern.
Den här nya krabban som nu kommit till våra vatten, torde inte utgöra något hot mot våra arter, då man inte känner till att den är bärare av några otrevliga sjukdomar. Arten håller också till på mjukbottnar relativt djupt där den gräver gångar och förmodligen gör mer nytta än skada.
Höstlov på Havets Hus vecka 44
Piraterna intar Havets Hus med dunder och brak. Hela veckan är det olika aktiviteter, såsom “gå på plankan” och mata hajar, vågar du gå in i läbbiga lådan, ansiktsmålning, skattjakt, tipspromenad, filmvisning, visning av läbbiga djur, fiskdamm m.m.
Mer information om Havets Hus i Lysekil finns på www.havetshus.se
WWF uppmanar regeringarna runt Östersjön att lägga stort fokus på miljön när EUs strategi för Östersjöregionen antas vid Europeiska rådets möte i Bryssel 29-30 oktober. Strategin kan bli ett viktigt steg mot ett renare och friskare Östersjön – men bara om regeringarna följer strategins ursprungliga intentioner.
– För att Östersjöstrategin inte ska bli ytterligare en deklaration som lovar mycket men levererar lite måste den ges högsta prioritet på statsministernivå. För att bli framgångsrik måste den omfatta alla sektorer i en integrerad process, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
WWF har på nära håll följt och varit aktiv i utvecklingen av EUs strategi för Östersjöregionen och välkomnar den. Strategin ger en unik möjlighet att skapa en mer integrerad förvaltning av havet och dess resurser och WWF hyser nu mycket stora förväntningar på Östersjöländernas regeringar att genomföra nödvändiga åtgärder.
För att komma tillrätta med Östersjöns komplexa problem måste länderna och regeringarna arbeta effektivt över sektors- och nationsgränser och mellan myndigheter med olika mandat. En viktig åtgärd, som WWF länge efterfrågat, är att genomföra havsplanering i hela Östersjön där man på ett samlat sätt beslutar var aktiviteter som sjöfart, fiske och vindkraft ska ske för att minska konflikter mellan olika intressen och undvika negativ påverkan på miljön.
Östersjöstrategin som är gränsöverskridande och omfattar flera länder är den första regionala strategin i sitt slag i Europa.
– Vi hoppas att Sverige nu kommer att lägga stor kraft på att genomföra Östersjöstrategin och vidta åtgärder för att skapa en integrerad havsförvaltning. Att inrätta en samlad havsmyndighet med mandat att förvalta hela havsmiljön och dess resurser, inklusive fisken, bör ingå i detta, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.
WWF anser, i motsats till regeringen, att fiskeriförvaltningen, måste ingå i den nya svenska havsmyndighet som nu utreds. Överfisket och för stor användning av näringsämnen inom jordbruket är de allvarligaste orsakerna till miljöproblemen i Östersjön. Därför är det speciellt viktigt att regeringarna försäkrar att fiske- och jordbrukspolitiken integreras i havsmiljöarbetet – och att genomförandet av strategin sker med hänsyn till Östersjöns ekosystem. Det krävs både för att få en integrerad hållbar utveckling och en välmående miljö.
Länk: www.wwf.se
Bilden:
Östersjövy. Foto: Lasse Burell / Perfectworld.se.
Ett konsortium av investerare med huvudsaklig bas i Örnsköldsvik har förvärvat Anytec Boats av den tidigare ägaren Fagerdala Marine Systems AB i ett inkråmsförvärv. Anytec är en ledande tillverkare av högkvalitativa aluminiumbåtar med erkänt mycket bra sjöegenskaper. Tillverkningen sker i Öregrund och Riga, Lettland.
Mats Melbin, tidigare VD på en av Europas ledande leverantörer inom aluminium titan, rostfria och syrafasta utrustningar tillträder omgående som ny VD för nybildade Anytec AB.
– Vår ambition är att fortsätta att utveckla företaget och tillverka våra båtar på samma plats som idag. Vi ser en enorm utvecklingspotential över de kommande åren och förhoppningen är också att det finansiella marknadsläget går mot en ljusare framtid även om det säkert kan ta något år till, säger Mats Melbin.
Han fortsätter:
– Jag har sett många verkstäder genom åren och måste säga att Anytec är ett av de finaste både vad gäller den yrkeskunskap och vilja bland personal samt den kvalité jag sett på produkterna. Detta gör mig både stolt och glad idag då jag vet att det är en grundsten för vår framgång. Jag kommer också att sätta mycket fokus på våra återförsäljare och kunder för visa oss som en fortsatt mycket bra leverantör.
Säljaren, Fagerdala Marine Systems styrelseordförande Dag Landvik:
– Vi gratulerar de nya ägarna till förvärvet och önskar lycka till. De nya ägarnas profil är helt rätt för ett kvalitetsmärke som Anytec. Avyttringen av Anytec-divisionen är en följd av en ökad internationell fokusering för Fagerdala Marine Systems på dess patenterade isolerande skrovsystem för yachter, fartyg och inte minst vindkraftsöar, vilket kommer att kräva totalt engagemang av företagsledningen.
Anytec har snabbt blivit en av skärgårdens favoriter med båtar från 5-13 meters längd. Båtarnas skrov har erkänt mycket bra sjöegenskaper, inredningen i hyttbåtarna är av högsta kvalitet. Konstruktionen i sin helhet ger samtliga båtar högsta prestanda, funktion och komfort.
Länk: www.anytec.se
Kommentarer
Lycka till! Era båtar behövs verkligen!
Sett många verkstäder. Rolig kille
<a href="http://www.baidu234.com">seo for you</a>
Scania har sålt 60 stadsbussar till operatören Busslink som kör för Västtrafik i Göteborgsregionen. Bussarna har motorer som kan köras på RME (rapsmetylester), som är ett förnybart bränsle som inte bidrar till ökade koldioxidutsläpp.
– Det här är vår andra stora order från Busslink i år, som tidigare beställt 85 ledbussar med etanoldrift för trafik hos Storstockholms Lokaltrafik, SL. Vår bussförsäljning har utvecklats bra under året och hittills har vi sålt drygt 225 bussar, merparten för kollektivtrafik. Bakom framgångarna ligger att vi kan erbjuda ett komplett bussprogram med motorer för såväl diesel- som förnybara bränslen säger Leif Nyström, som är ansvarig för bussförsäljningen på Scania Sverige AB.
De två- och treaxliga bussarna är av typen Scania OmniLink och ska levereras under våren 2010 för trafikstart i juni. 18 bussar är av tätortsutförande och 42 är anpassade för regionaltrafik.
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2008 uppgick faktureringen till 89 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 8,9 miljarder kronor.
Länk: www.scania.com
Maxfarten är 27 knop. Den kan köras 17 sjömil med 20 knops fart innan det är dags att ladda litiumbatterierna. Världens första stora kommersiella elmotorbåt, Nimbus 27 S E-Power, visas på Scandinavian Boat Show som öppnar den 4 november på Stockholmsmässan.
– Det är bara att utbringa ett grattis till båttillverkaren Nimbus som blev först i världen med en stor eldriven motorbåt. Det här är ett genombrott för alla som vill färdas på sjön utan att belasta miljön. Nimbus 27 S E-Power blir en av många exklusiva världsattraktioner som vi kan visa upp på årets mässa, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Motorn har utvecklats av det svenska företaget Electro Engine. Med tillgång till starkström kan batterierna laddas på fyra timmar och med hushållsström tar det lite längre tid. Bränslekostnaden blir bara en bråkdel jämfört med en traditionell motor. Båten är också försedd med ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda motorn.
Mässan med de lyxiga och stora båtarna
– På Scandinavian Boat Show visas de läckra, tuffa, snabba och exklusiva båtarna, många har mycket hög prestanda och är läckert designade. Så det är mycket att titta på för alla de som kommer till öppningen den 4 november, säger Thomas Sandberg.
Många premiärvisningar
Världspremiär inomhus är det för Golden Cut 28, eller Draknästebåten, som den också kallas. Det var den båten som Richard Granberg visade upp i TV-programmet Draknästet i våras. Richard fick visserligen inte något direkt ”investerarhugg” från drakarna i programmet, men direkt efter beställde tre av drakarna, Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer varsin båt. Produktionen av den mycket exklusiva båten är nu i igång och den första båten med plastskrov visas upp på mässan.
Andra premiärvisningar är till exempel segelbåtarna: Delphia 40,3, trimaranen Dragonfly, Xtreme 25, Hallberg Rassy 310 och 372, Elan 310 och 380, Hanse 375 och trimaranen Corsair
Dach 750. Bland motorbåtsnyheterna kan nämnas: Bland motorbåtsnyheterna kan nämnas: Cris Craft Corsair 25 Silver Bullet, Chaparral 310 Signature och Catch som alla har världspremiär samt Bavaria 28, Marino och Paragon 31. Catch kommer dessutom i två versioner, en för fiske och en sportvariant för vattenlek.
Boat of the Show delas ut för 10:e gången
Priset Boat of the Show, mässans båt, utses av ledande båtjournalister i Skandinavien. Priset är nordiskt och juryn består av sex av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.
Yacht Club Lounge
Yacht Club Lounge är en exklusiv lounge och mötesplats, där man träffar likasinnade. Man minglar, pratar affärer, diskuterar segling och båtar, eller bara tar de lugnt med en kopp espresso, ett glas vin eller champagne till bra DJ-musik.
Båtar, mat och hälsa – tre mässor samma helg
– Förutom en välfylld och lockande båtmässa som besöks av många tusen människor under onsdagen till söndagen, så kommer besökarna också att vallfärda till mässhallarna speciellt under helgen den 6-8 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning.
– Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.
En nyemission till tidigare minoritetsägaren Animatrix Capital LLP ett privatägt bolag, förstärker Najadvarvet AB för framtiden. Genom denna nyemission blir nu Animatrix Capital LLP via sitt 91 procentiga aktieinnehav, huvudägare i Najadvarvet AB. Man kommer som ett första steg i en långsiktig satsning tillföra kapital för att förstärka bolaget, dess varumärken och produkter och därigenom öka konkurrenskraften.
Den nya ledningen ledd av VD Per Lindquist (tidigare vice VD) säger att detta är en nystart för Najadvarvet. ”En ny affärsplan har utarbetats. Denna kommer att leda och ange riktningen för framtiden. Najadvarvet AB kommer att fortsätta att fokusera på sina kärnvärden uppbyggda av sitt starka arv, sina varumärken, produkter samt sin personal”, säger Per Lindquist.
Najadvarvet AB består förutom av varumärkena Najad och Najad Aphrodite Line av Maxi Yachts International AB samt Hull Manufacturing Scandinavia AB som tillverkar skrov och däck till både Najad och Maxi.
Länk: www.najad.com
Kommentarer
Öppet varv
Här är ett par tidiga julklappsförslag för dig som vill ha tips. Få hjälp med 2010-träningen av Silvas ultrastarka pannlampa Alpha och stegräknarklockan ExPed Pulse. Mobila väderstationen Silva ADC Summit håller koll på elementen under vinterexpeditionen.
Med tre väl uttänkta och avvägda ljuskällor i en och samma pannlampa har Silva skapat en helt ny typ av mobilt ljus. Utan att ändra huvudvinkeln får du rätt ljus på både långt håll och nära. Med pannlampan Silva Alpha upptäcker du hinder i din väg på 150 meters håll, samtidigt som du ser var du sätter fötterna.
Finesserna med tre ljuskällor i en är att varje diod har olika uppgifter. Den starkaste är riktad långt framåt för att ge dig möjlighet att upptäcka något på upp till 150 meters håll. En av dioderna ger en bredare ljuskägla på kortare avstånd och den tredje sprider, tack vare den unika linsen, ljus precis framför dig. Den praktiska skillnaden är att du inte behöver röra på huvudet för att se på längre eller kortare avstånd, du flyttar bara ögonen till det du vill se, precis som i dagsljus.
Silva Alpha finns i tre utföranden med tre olika stora batteripaket. Batteriet kan sättas i midjebälte eller sele, stoppas i ryggsäcken eller bäras innanför jackan när det är kallt för att förlänga batteritiden. Ljusspridningen och räckvidden är samma på alla tre. Lampan kan enkelt fästas och tas loss med klickspänne på huvudställningen, alternativt fästas på cykelstyre eller hjälm. Pris: Mellan 3500:- och 4500:- beroende på modell.
SILVA EXPED PULSE – STEGRÄKNARE PÅ NY PLATS
Silva ExPed Pulse är en träningsklocka och armbandsstegräknare som tilltalar alla som inte vill ta med sig en separat stegräknare för vardagsmotionen eller träningspasset. Silva Ex-Ped Pulse fungerar lika bra för löpning som promenader och stavgång.
Träningsklockan Silva Ex-Ped Pulse är en effektiv träningskamrat som talar om hur mycket du rör dig, oavsett om det handlar om promenader eller snabbare löpning. En enkel display visar antal steg, distans och hastighet. Den ger dig direkt feedback under passet, och du kan sätta mål i distans eller steg att sträva efter.
Silva Ex-Ped Pulse är även försedd med en pulsmätarfunktion. Du mäter enkelt pulsen genom att sätta fingret mot en sensor, inga extra tillbehör behövs. Med koll på pulsen kan du anpassa din träning mot uppsatta mål. Lågintensiv puls för kaloriförbränning eller högre puls för att träna syreupptagningsförmågan. Övriga funktioner är kaloriräknare, timerfunktion, alarm och den är förstås vattentät. Regn är ingen ursäkt att hoppa över träningen. Pris: 900:-
SILVA ADC SUMMIT – TA MED DIG POHLMAN UT I SKOGEN
Tekniska hjälpmedel gör outdoor-livet både roligare och lättare. Den lilla och kompakta väderstationen Silva ADC Summit har en rad viktiga funktioner som håller reda på höjd över havet, köldeffekt, fuktighet, lufttryck och andra data som kan hjälpa dig på vägen. Silva ADC Summit sparar informationen som du sedan kan ladda över till en dator, med hjälp av tillbehöret ADC IR.
Funktionerna i Silva ADC Summit passar t.ex. skidåkare, bergsklättrare och vandrare som vill vara väl förberedda under längre turer i naturen. Självklart är väderstationen vattentät.
Funktioner:
• Vindmätare, max- och medelvind.
• Termometer, Celcius eller Farenheit.
• Höjdmätare, med 1 meters noggrannhet, mäter ackumulerad höjdskillnad.
• Barometer, med 24 timmars historik.
• Klocka med alarm. Alarmet kan ställas även för t.ex. temperatur el. höjd.
• Stoppur, med mellantider och nedräkningstimer.
Pris: 1650:-
Kompakta radomer är det populäraste och naturliga valet för majoriteten av motor- och segelbåtsägare världen över. Med Raymarines nya 8-bits fullfärgs 18¨och 24¨ HD Digitala radomer får du alla fördelar senaste radarteknologin kan erbjuda.
De kraftfulla 4kW mottagarna ger suverän upplösning och måldetektion. Det nya HD Digitala radomsystemet levererar distinkta mål även i häftigt regn, snöfall och kraftig sjö utan klutter på både långt och kort avstånd. Du ser landkonturer, sjömärken och till och med väderfronter som närmar sig. Radomen processar två precisa data samtidigt, kort och lång målsökning, detta ger användaren två separata kontrollerande radarbilder i en enhet, samtidigt visade på skärmen.
När ett snabbrörligt mål närmar sig ökar radomen automatiskt radarscanningen från 24 till 48 varv för optimal spårning och säkerhet på korta avstånd.
En annan användbar nyhet för fiskare är ”bird mode” som hjälper till att hitta fiskstim genom att spåra sjöfåglarnas rörelser.
Strålningen från antennen är mindre än en mobiltelefon, vilket innebär att antennen kan monteras var som helst på båten, förutsatt att den har ”fri sikt”
Det behövs ingen manuell justering av radarn för att få bästa bild. Det sköter den automatiskt själv. De nya HD Digitala radomerna är fullt SeaTalk kompatibla och kan användas tillsammans med Raymarines nya E-serie och G-seriens monitorer.
Länk: www.belamarin.se
En domstol (New York Supreme Court) i New York bestämde på torsdagen att Société Nautique de Genève (SNG) inte får hålla America’s Cup i Ras Al Khaimah i Förenade Arabemiraten. SNG, som är den klubb som representerar cupens försvarare Alinghi, annonserade för flera månader sedan att de vill att seglingarna hålls i Förenade Arabemiraten. Men utmanarna, BMW/Oracle, protesterade i domstol mot detta och vann. Det schweiziska syndikatet har dock redan flyttat sina båtar till emiratet och börjat träna där.
Domaren, Shirley Kornreich, sa i sitt besked att seglingarna, som hålls i februari 2010, måste hållas på en ort i den södra hemisfären eller i spanska Valencia, där den senaste America’s Cup avgjordes.
– Detta är en besvikelse för oss eftersom vi var säkra på att domare Justice Cahns besked från maj 2008 tillätt försvararen av cupen att välja seglingsplats, Valencia eller någon annan plats, säger Lucien Masmejan, jurist hos Société Nautique de Genève.
Golden Gate Yacht Club (GGYC), som representerar BMW/Oracle, säger att de var nöjda med beskedet från domstolen.
Striden fortsätter och det kan mycket väl komma fler besked i frågan.
– Östersjöstrategin som ska behandlas på EU-toppmötet denna vecka är en stor framgång för arbetet med att förbättra Östersjöns miljö, inte minst när det gäller arbetet för ett fosfatförbud i rengöringsmedel, och för Sveriges arbete för att stärka regionen som helhet. Det säger miljöminister Andreas Carlgren.
Vid EU-toppmötet kommer Östersjöstrategin som EU-ministrarna har antagit att behandlas. Det innebär att EU tillsammans med Östersjöregionens aktörer nu kan börja arbeta på ett mer koordinerat och fokuserat sätt för att förbättra Östersjöns miljö.
– Östersjöstrategin anger att Östersjön ska pekas ut som ett pilotprojekt för snabbare och tuffare åtgärder för att bekämpa övergödningen. Strategin innebär att EU stöder genomförandet av Östersjöns aktionsplan (Baltic Sea Action Plan) inom HELCOM. Detta stärker möjligheterna för EU-länderna att nå sina åtaganden i HELCOM. Miljöministrarna kommer vid rådsmötet i december att ytterligare stärka genomförandet av strategin genom att anta kompletterande rådsslutsatser, säger Andreas Carlgren.
Östersjöstrategin innebär ett erkännande att det måste göras åtgärder som förbättrar Östersjöns miljö vilket kommer att stärka regionens konkurrenskraft. Med Östersjöstrategin kommer EU:s finansiella resurser att bättre kunna styras till de miljöinvesteringar som verkligen behövs.
Östersjöstrategin har en konkret aktionsplan som bland annat kommer att:
– driva på för ett fosfatförbud i rengöringsmedel, en viktig åtgärd för att bekämpa övergödningen
– stärka EU ländernas möjligheter att minska farliga ämnen i Östersjön
– stärka möjligheterna att skapa ett hållbart fiske i Östersjöregionen
– stärka möjligheterna att minska jordbrukets påverkan på Östersjöns miljö
– förbättra planeringen för havet utifrån ekosystemens behov
– förbättra sjösäkerheten
– förbättra samarbetet för hållbara städer och grön upphandling
EU-besluten denna vecka säkrar att Östersjöstrategin genomförs på ett bra och koordinerat sätt bl.a. genom en genomförandestruktur med en tydlig uppföljningsmekanism. Kommissionen och medlemsländerna tillsammans får en central roll i genomförandet. Detta är en förutsättning för ett lyckat resultat eftersom många av åtgärderna berör hur EU:s lagstiftning genomförs.
Överlåtbara fiskerättigheter införs för makrill, sill, skarpsill, blåvitling, tobis och vissa industriarter. Ändringar i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område.
Överlåtbara fiskerättigheter införs för följande kvoter:
Makrill och sill: Norska havet, Nordsjön, Skagerrak/Kattegatt, Östersjön västra, Östersjön östra Östersjön norra.
Skarpsill: Skagerrak/Kattegatt, Östersjön.
Blåvitling, tobis ochindustriarter i norsk zon i Nordsjön.
Tilldelning av fiskerättighet fastställs på grundval av den kvantitet som anges i de särskilda tillstånd för fiske av de pelagiska arterna sill, skarpsill, makrill, blåvitling och tobis samt av industriarter i Norges ekonomiska zon i Nordsjön som redan utfärdats för år 2009. Tilldelningen kommer att fastställas av Fiskeriverket (i promille med en decimals noggrannhet) i ett särskilt tilldelningsbeslut som gäller i tio år.
Särskilt tillstånd krävs vid fiske med:
* vadredskap med ett djup av 45 meter eller mer och en omkrets av 360 meter eller mer
* trål
Tillstånden utfärdas årligen och på tillståndet anges den kvantitet av respektive art som får fiskas i ett kvotområde med det fartyg som anges på tillståndet. Tillstånd beviljas de fartygstillståndshavare och fartyg som tilldelats en fiskerättighet.
Fiskeriverket kommer varje år att fastställa hur stor andel av respektive kvot som ska fördelas som överlåtbara fiskerättigheter. Kvantiteter kommer då också att avsättas i kustkvoter för fiske med andra redskap än de som omfattas av tillståndskravet.
I Östersjön får även trålfiske med fartyg under 12 meter bedrivas utan särskilt tillstånd och avräknas mot kustkvoterna. Det krävs inte heller särskilt tillstånd för de fartyg som endast fiskar sill och skarpsill i ICES delområde 30-31, oavsett redskap eller storlek på fartyget.
Fartyg som används för pelagisk fiske med stöd av ett särskilt tillstånd med fiskerättighet får inte användas för annat fiske eller för fiske på de pelagiska kustkvoterna. Fartyg för vilka under 2009 utfärdats tillstånd för torskfiske i Östersjön, för räkfiske eller fiske inom effortregleringen i Västerhavet kan dock fortsätta med det i den utsträckning som framgår av dessa tillstånd.
Liksom tidigare kommer Fiskeriverket avsätta delar av sill- och skarpsillskvoterna i Östersjön i en regional kvot för att kunna ge en extra tilldelning av fångstutrymme till fartyg som endast används för fiske i Östersjön och enbart landar i östersjöhamnar.
Överlåtelse och godkännande av överlåtelse
En överlåtelse av fiskerättigheter kan omfatta hela eller delar av de fiskerättigheter som fartygstillståndshavaren förfogar över. Överlåtelsen gäller för den del av den ursprungliga giltighetstiden på tio år som är kopplad till fiskerättigheten vid tidpunkten för godkännandet av överlåtelsen. En överlåtelse kan inte avse en begränsad tid t.ex. ett år eller ett visst antal månader.
Fartygstillståndshavaren ska ansöka hos Fiskeriverket om godkännande av överlåtelsen. Fiskeriverket kommer att bedöma i vad mån den tänkta överlåtelsen uppfyller de krav som ställs i lagen om överlåtbara fiskerättigheter samt säkerställa att fartygstillståndshavaren förfogar över den andel som överlåtelsen omfattar. Överlåtelsen kan inte genomföras innan den godkänts av verket.
Om det säljande fartyget ägs helt eller delvis av andra än fartygstillståndshavarna ska ansökan även vara undertecknad av samtliga ägare eller behöriga företrädare för dessa. Av beslutet om godkännande av överlåtelse kommer att framgå vilken/vilka andelar av respektive fiskekvot som de båda parterna innehar efter överlåtelsen. Nya särskilda tillstånd kommer att utfärdas för fartygen för att avspegla den nya fördelningen.
Den kvantitet som anges på tillstånden kommer att vara den totala kvantitet som får fiskas under året, dvs. fartygets andel efter överlåtelsen omräknat till kvantitet i ton genom att multiplicera andelen med den kvantitet av den svenska kvoten som av Fiskeriverket avsatts för fördelning i överlåtbara fiskerättigheter. Innehavaren av fiskerättigheten är ansvarig för att denna kvantitet inte överskrids.
Vid ett överskridande av tilldelad kvantitet görs motsvarande avdrag vid en kommande tilldelning. Om tilldelning redan skett när överskridandet av tidigare tilldelad kvot upptäcks av Fiskeriverket, kan motsvarande tilldelad kvantitet återkallas. På detta sätt kan fiskerättigheten inte överutnyttjas till skada för andra tillståndshavare.
Detta innebär att den fartygstillståndshavare som innehar fiskerättigheten kan få ett avdrag motsvarande överskridandet i sitt särskilda tillstånd eller av tilldelningen efterföljande år, oavsett om detta orsakats av det egna fisket eller av det fiske som bedrivits av den tidigare innehavaren av fiskerättigheten.
Detta är rimligt då en köpare av en fiskerättighet kan hålla sig skadelös genom villkor i köpeavtalet, om det är säljaren som står för överskridandet. Ett överskridande av den tilldelad fångstmängd kan också leda till åtalsanmälan eller administrativ sanktion beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.
Om fartygstillståndet dras in för en viss tid som en administrativ sanktion pga. överträdelser, kan Fiskeriverket reducera den tillgängliga fångstmängden under den period begränsningen av fartygstillståndet är aktuell.
Gemensamt fiske
De nuvarande reglerna för gemensamt fiske kommer att tillämpas året ut.
Fr.o.m. den 1 januari 2009 kommer bl.a. kravet på aktivt deltagande i fisket att stärkas. För att landad fångst ska kunna avräknas mot ett fartygs tilldelning av fångstmängd krävs aktivt deltagande Endast fartyg som aktivt deltar i fisket under fiskeresan kan avräknas fångst.
Som aktivt deltagande räknas manövrering av redskap, transport av fångst eller deltagande som lysbåt. Deltagandet ska kunna styrkas genom rapportering i loggblad. Befälhavaren på det landande fartyget avgör hur mycket av den landade kvantiteten som ska avräknas på var och en av de deltagande fartygen. Detta innebär att fångsten kan avräknas ett enda fartyg om det bedöms lämpligt, men även att fartyg utan tilldelning i området eller som redan fiskat upp sin tilldelning kan delta i fisket.
Samtliga deltagande fartyg måste dock ha tilldelats en överlåtbar fiskerättighet i något kvotområde. Befälhavaren måste kunna styrka sin rätt att fördela fångsten mellan de fiskefartyg som aktivt deltagit i fisket under den aktuella fiskeresan genom att fullmakter har inlämnats till verket i förväg. Fullmakter behöver inte lämnas in före varje fiskeresa, men bör naturligtvis återtas om samarbetet upphör.
Uppdraget till ett av världens främsta konstruktionsteam var rakt; ”Dehler 32 ska leda utvecklingen genom en tydligt närvarande seglingsdynamik som ska vara lättkontrollerad och rikligt belönade för den krävande seglarfamiljen. Dehler 32 ska skapa en extraordinär känsla och balans i sin helhet.”
Dehler 32 är ett resultat av över 40 års förvärvade kunskaper inom båtbyggande. Den kommer i storleksklassen att definiera egenskaperna och karaktären hos en modern prestandabåt och den perfekta balansen till komfort och livskvalitet ombord.
Med sitt moderna segelplan skapas kraft och dynamik som tämjs genom sitt effektiva roder och sportiga köldesign omvandlar krafterna till dynamiska resurser för fart och höjd. Stabiliteten och bettet från kölen leder energin effektivt framåt och skapar acceleration när vinden ökar. Egenskaperna kommer tillsammans ner till prestanda och säker seglingsglädje.
Med sina skrovlinjer där bredden följer ut i akterskeppet skapas inte bara extra bärighet utan även en rymlig sittbrunn. Däckslayouten är utformad för att stödja ett enkelt och effektivt besättningsarbete med orientering mot att båten ska kunna seglas med fåmansbesättning.
Med sina moderna och effektiva 32 fot är Dehler 32 lämplig både för krävande offshore racing och längre cruisingsemester. Interiört finns en akterkabin och förkabin med generösa sovutrymmen. Material och design kommer att skapa ett välbefinnande. Salongen är ljus och rymlig.
Nya Dehler 32 blir den första premiumbåten inom storleksklassen och kommer att flytta referenspunkterna framåt.
När det gäller prisbilden så kommer den att bli attraktiv. Detta möjliggörs genom att varvet nu kan ta del av en effektiv och skalfördelig inköpsstruktur. Från varvet indikeras att introduktionspriset kommer att ligga på strax under Euro 87 000 inkl. moms.
Leverans av nya Dehler 32 beräknas ske från april 2009.
Preliminära data:
Löa 9.60 m
Lvl 8.90 m
Bredd 3.20 m
Djup 1.90 m
Riggmått
J 3.65 m
P 12.50 m
I 13.10 m
E 4.30 m
Länk: www.dehler.se
Den svenska statens riskkapitalbolag för fordonsindustrin, Fouriertransform, gör nu sin första investering. 60 miljoner SEK går till bolaget Powercell Sweden AB, som utvecklar, producerar och säljer bränsleceller, bränsleomvandlare och kraftaggregat.
– Vi ser mycket positivt på att få ytterligare en stark finansiell ägare till Powercell. Det gör det möjligt för oss att vara en långsiktig partner i tunga industriella utvecklingsprojekt, säger Per Wassén, ordförande i Powercell Sweden AB och investeringsansvarig på Volvo Technology Transfer.
Fouriertransforms investering sker genom en riktad nyemission, det vill säga att pengarna går rakt in i bolaget i utbyte mot nya aktier. Genom Volvo Technology Transfer kvarstår AB Volvo som den största ägaren i Powercell Sweden AB, med över 40 procent av aktierna. Övriga ägare är OCAS, Midroc New Technology och Fouriertransform.
– Vi har lärt känna företaget och människorna bakom det, och ser fram emot ett förtroendefullt samarbete. Vi är övertygande om att det här är en bra investering för branschen med stor lönsamhetspotential, säger Hans Golteus, tillförordnad VD för Fouriertransform.
Så sent som i början av juli i år gjorde storföretagen Midroc och OCAS tillsammans med Energimyndigheten och Volvo Technology Transfer en gemensam investering på 200 miljoner SEK i Powercell Sweden AB i Göteborg. En investering som skapar 100 nya arbetstillfällen i Göteborg de närmsta tre åren.
– Vi är i full färd med att bemanna företaget, och vi har fått över 1000 mycket kvalificerade sökande till våra utannonserade tjänster, säger Per Wassén, som också avslöjar var Powercell Swedens nya lokaler kommer att ligga.
– Alla resurser, från ledning, marknadsföring och försäljning till utveckling, produktion, inköp och laboratorium samlas under ett tak precis vid Älvsborgsbrons fäste på Hisingen i Göteborg. Det gör Powercell till norra Europas största bränslecellsanläggning, säger han.
En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som drivs med vätgas. Under en kemisk reaktion omvandlas vätgasen till el utan några andra restprodukter än vatten. För att lösa problemet med tillgång på vätgas, producerar Powercell i ett första steg vätgas från existerande bränslen, så som biobränslen och bensin eller diesel. Jämfört med vanliga diesel- eller bensindrivna el-aggregat ger Powercells produkt upphov till klart mindre utsläpp av koldioxid, och ger inga utsläpp alls av partiklar, koloxid och kväveoxider. Bränslecellerna är dessutom effektivare, mindre och tystare.
Powercell Swedens produkt har utvecklats av Volvo Technology under 15 år, och består av två patenterade delar: en bränsleomvandlare (reformer) och en bränslecell av PEM-typ – den typ som är vanligast i fordonsapplikationer. Bränsleomvandlaren kan framställa vätgas från biobränslen som etanol, DME (Dimetyleter), biogas, metanol och biodiesel, men också från vanlig diesel eller bensin.
Exempel på användningsområden är el-aggregat för hushåll, lastbilar, båtar, telemaster på avlägsna platser och elhybridfordon.
Fouriertransform AB (FTAB) är ett av den svenska staten bildat och ägt riskkapitalbolag för investeringar i företag i fordonsbranschen. FTAB har ett kommersiellt uppdrag och investeringarna ska ge marknadsmässig avkastning på sikt.
Powercell Sweden AB utvecklar och distribuerar avancerade bränslecellssystem för transportindustrin och vissa andra högteknologiska marknader. Företaget grundades 2008 som ett dotterbolag till Volvo Technology Transfer. Tekniken bakom Powercells bränsleceller har utvecklats inom Volvokoncernens bolag Volvo Technology.
Volvo Technology Transfer är ett helägt dotterbolag till AB Volvo. Volvo Technology Transfer utvecklar och stöder nya affärer som är av relevans för Volvokoncernen. En del av arbetet är att investera i företag och projekt som är av strategiskt, tekniskt och kommersiellt intresse.
Midroc New Technology, som är en del av Midroc Europe, utvecklar och investerar i framtida teknologier inom Clean Tech och BioMed. Midroc ägs av Mohammed H. Al-Amoudi som bland annat äger Preem Petroleum, Svenska Petroleum Exploration och Västra Hamnen Fonder.
OCAS är ett avancerat marknadsdrivet materialforskningscenter med bas i Belgien. OCAS investering i Powercell Sweden AB gjordes genom investeringsfonden Finindus. OCAS kommer att hjälpa Powercell Sweden med utveckling och optimering av material.
Energimyndigheten verkar inom olika samhällssektorer för att skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning.
Toyota breddar nu sitt program av hybridmodeller ytterligare med den nya kompakta lyxmodellen ”Sai”, som börjar säljas i Japan i början av december. Sai är det senaste tillskottet till det växande utbudet av fullhybridmodeller från Toyota.
Den har dels en 2,3-liters bensinmotor (av Atkinsontyp) på 150 hästkrafter, dels en elmotor på 143 hästkrafter. Fullhybriddriften innebär att motorerna kan arbeta tillsammans eller var för sig. Den sammanlagda effekten när bilen drivs av båda motorerna är ca 190 hästkrafter. Trots den relativt höga motoreffekten har Sai en bränsleförbrukning på endast 4,3 liter/100 km (mätt enligt det japanska tranport¬ministeriets normer).
Lanseringen av Sai följer Toyotas ambition att under de närmaste åren introducera ett tiotal nya hybridmodeller. Toyotas mål är att år 2020 ha en hybridversion i varje modellserie.
Sai är från början konstruerad med omtanke om miljön. Förutom fullhybriddriften, som ger en mycket god energieffektivitet, är omkring 60 procent av inredningen tillverkad i ekologisk plast (som framställts av växtmaterial). Säkerhetsnivån är också hög, med bland ett mycket avancerad radarbaserad krockskyddssystem. Stor omsorg har dessutom lagts vid köregen¬skaper och komfort i toppklass.
Sai uppfyller redan nu de lagkrav som ställs i Japan från år 2015. De låga CO2-utsläppen innebär också att bilmodellen uppfyller de japanska kraven för skattelättnader och andra subventioner för miljöfordon.
Toyota räknar med att sälja 3 000 Sai-bilar i månaden på den japanska marknaden.
Den för svenska vatten nya arten uppmärksammades första gången förra året, när en trålfångad torsk dissekerades av Emma Nohrén (Havets Hus marinbiolog) och hon fann ett exemplar i magen. Det vetenskapliga namnet på krabban är Goneplax rhomboides.
Sedan första fyndet gjordes, har man fått upp ytterligare några exemplar utanför Gullmarsfjorden och även i norska Oslofjorden har man hittat ett exemplar. Det här kan betyda att arten har etablerat sig på våra mjukbottnar.
Krabban som inte liknar våra vanliga krabbor, har ett ganska specifikt utseende med sina långa framklor (hanen) och sina uppfällbara ögon som ser ut att sitta på varsin liten pinne. Ryggskölden är gul/rödaktig till svagt röd/skär. Krabban kan bli cirka 37 mm över ryggskölden.
Goneplax rhomboides normala utbredningsområde sträcker sig från brittiska öarna och söderut till Sydafrika. Arten finns också i Medelhavet och sällsynt i Nordsjön.
Det var fiskarna Johan och Robert Sterner som fick det ovanliga exemplaret när de fiskade efter havskräftor med burar på 55 meters djup nordväst Måseskär. De tog därefter kontakt med Havets Hus eftersom de såg att det inte var någon vanlig krabba från skagerack. Krabban kommer att placeras ut till visning för Havets Hus besökare i början av vecka 44, när ett akvarium med mjukbotten färdigställts speciellt för den här krabban. Till dess går den i karantän där den redan setts smaska i sig råa räkor med god aptit
Det här med nya arter i våra vatten är på intet sätt ett nytt fenomen men har naturligtvis påskyndats med människans hjälp. Den globala uppvärmningen gör också att temperaturen i haven stiger och att arter som normalt behöver lite varmare vatten än vi har på våra breddgrader får en chans att fortplanta sig vilket ytterligare skyndar på antalet introducerade arter i våra vatten.
Nya arter i våra vatten behöver inte utgöra något hot för vår fauna, men de kan vara förödande i vissa sammanhang. Ett talande exempel, visserligen i sötvatten, är signalkräftan som planterades ut i svenska åar och sjöar. Signalkräftorna har mycket högre motståndskraft mot kräftpest än vad vår svenska flodkräfta har, signalkräftan kapslar in sjukdomen i skalet och är därför alltid bärare av smittan. Detta har varit förödande för den svenska flodkräftan som nästan helt slagits ut.
En annan art i marina vatten som man är rädd för ska sprida sig är den Amerikanska hummern som ses som ett allvarligt hot mot vår europeiska hummer eftersom den Amerikanska hummern kan vara bärare av smittsamma sjukdomar som är extremt dödliga för den Europeiska hummern.
Den här nya krabban som nu kommit till våra vatten, torde inte utgöra något hot mot våra arter, då man inte känner till att den är bärare av några otrevliga sjukdomar. Arten håller också till på mjukbottnar relativt djupt där den gräver gångar och förmodligen gör mer nytta än skada.
Höstlov på Havets Hus vecka 44
Piraterna intar Havets Hus med dunder och brak. Hela veckan är det olika aktiviteter, såsom “gå på plankan” och mata hajar, vågar du gå in i läbbiga lådan, ansiktsmålning, skattjakt, tipspromenad, filmvisning, visning av läbbiga djur, fiskdamm m.m.
Länk: www.havetshus.se
Kommentarer
Jag är så j..la less på alla pålagor vi svensk medborgare utsätts för. Vi blir mer och mer inmålade i ett hörn eller går omkring som robotar snart. Hur skall detta förmynderiutövande se ut framöver. Jag kommer att flytta snart
"Undersökningen" saknar helt värde. Håller med om att man inte skall vara full på sjön men 0,2 är löjligt. Dessutom medför det praktiska (du kan inte "parkera" en båt säkert) och förutom att man saknar fordon som möter en i trafik med sammanlagt 200 km/tim är ytterligare en skillnad att fler kan samtidigt framföra en båt. i USA är det 0.8 och det verkar funka bra då Kustbevakning och andra är tuffa på övervakning
Jag fattar inte att någon kan vara emot förslaget. Vem kan acceptera en förare med alkohol i blodet? Det är bara att läsa av dödsfallen och olycksstatistiken. Regelförslaget är naturligtvis det enda raka. Men man kan diskutera varför det bara ska gälla båtar längre än 10 m eller för flytetyg som går fortare än 15 knop. Jag tar gärna ett glas om jag ligger säkert förtöjd för natten men om det finns risk att jag måste lägga om mig på grund av ändrade väderutsikter så får jag avstå.
En absolut majoritet av av aktiva båtutövare är EMOT deta dåligt underbyggda förslag från byråkrater som inte förstår skillnaden mellan en bil på en allmänt trafikerad väg och en båt. 0,2 saknar all trovärdighet.
Båtlivs-undersökningen: "88,8% är positiva lagen. Av de som känner till att det kommit en ny lag om sjöfylleri vet knappt tre fjärdedelar
(73,9 %) vad den nya lagen innebär". OCH !: "Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer
baserade på ett stratifierat urval. Undersökningen riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år. " Kyss mig i aktern för denna undersökning!
detta var en styrd undersökning. Man informerade aldrig om lagens komplexitet. Frågar man "anser du att någon ska vara full på sjön?" så blir givetvis svaret nej och det var så man gjorde.
Som man frågar får man svar. Lasse. Du är duktig och skötsamt. Men det är som så att det gäller inte bara väderomslag. Du får inte utföra någon form av sjösäkerhetsmässiga uppgifter, som ens kolla vantspänningen. Nu är det som så att även vad tu "tycker" hur präktig och moraliserande du än är, så finns det inga olyckor som denna lag kan fånga in. Så jag vill leva mitt liv utan moral och förmynderilagar.
Nej, nu tycker jag debatten börjar spåra ur. Ola, visa mig en dom där någon som kollat vantspänningen dömts för sjöfylleri.