nyhetstest

Klädföretaget Sebago kommer med flera nya stickade produkter i marin stil. Cable cardigan (bilden) är en kabelstickad cardigan i 100% bomull. Två frontfickor och läderskoningar på armbågarna. Färgen är Navy, storlekarna XS – XXL Ca pris 1695:-

Shawl Cardigan är en flatstickad cardigan i 100% lammull. Två framfickor och läderskonade armbågar. Finns i både dam- och herrmodell. Färgen är Naturmelange. Storlekar S – XXL. Ca pris 1495:-

En strålande men lite blåsig dag den 27 september 2009 slussade Hjulångaren Eric Nordevall II för första gången. Efter en kort bogsering till Göta Kanals första sluss i Forsvik drogs fartyget av mankraft genom kanalen på samma sätt som förr.

En verkligt lyckad premiärtur! Det är nästan 200 år efter det att den ursprungliga Hjulångaren gick i trafik. Många åskådare och medverkande i tidsenliga kläder från 1800-talet förgyllde dagen.

Hjulångaren fungerade som förväntat både i kanalen och i slussen konstaterade skeppsbyggmästare Patrik Zimonyi. Det blev en fin avslutning på kanalsäsongen för 2009.

Nu fortsätter arbetet med att färdigställa Hjulångaren med sin unika ångmaskin och ångpanna så att den kan gå för egen maskin då fartyget ska gå till Stockholm i augusti 2010.

Länk: www.nordevall.com

Gennaker’s och Code 0 segel har blivit alltmer populära under senare år. Att rulla dessa segel, ungefär som man rullar en vanlig genua, är en kombination av seglingsglädje och bekvämlighet. På vinterns båtmässor kommer Seldén att presentera nyutvecklade rullsystem för denna typ av segel.

– Det blir tre modeller för maximala arbetslaster från 1,5 till 4,0 ton. För Code 0 segel, med ett uppsträckt förlik, blir arbetslasterna som högst och med det sortiment vi nu presenterar kommer vi att täcka in båtar i storleksordningen 25 – 50 fot, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson. Man kan segla förhållandevis högt med ett Code 0 segel och det tryck i seglet och den fartökning det ger lämnar ingen oberörd. Det är som att lägga in en överväxel, fortsätter Fredrikson.

Rullsystemen manövreras med en ändlös manöverlina som löper över en lintrumma. Ett linledarbeslag styr in linan på trumman för bra grepp vid inrullning. En kilformad avdelare separerar linan från trumman vid utrullning så att trumman kan spinna fritt. Manöverlinan leds oftast hela vägen akterut till sittbrunnen och Seldén erbjuder för detta ändamål ett fiolblock med dubbla linlås som gör det lätt att låsa linan. Alternativt används en kortare lina som hanteras av fördäcksgasten.

De nya rullsystemen kommer att kallas Selden CX15, CX25 respektive CX40. ”CX” står för ”Code X” dvs de fungerar för alla typer av Code segel och sifferbeteckningen anger maximal arbetslast i kN.

CX25 kommer att få ett rekommenderat pris på SEK 10600:- inkl moms och beräknad leveransstart är januari 2010.

Länk: www.seldenmast.se

Seglingssäsongen på Marstrand började med ett riksmästerskap med 250 deltagande båtar, därefter kom Volvo Ocean race, Match Cup, Marstrandsregattan m.m. Den första helgen i oktober är det dags för ännu ett spektakulärt arrangemang nämligen Västkustskutornas skutträff med tillhörande race där både start och mål i år är förlagt till Marstrand.

Redan på fredagskvällen den 2 oktober samlas ett drygt 20 tal skutor, med närmare 400 deltagare, längs med Marstrands långa handelskaj. Atmosfären i Marstrand med alla master, tackel och tåg blir magisk. Skutorna ligger kvar ända till söndag den 4:e oktober.

På lördagen den 3 oktober genomförs för 20:e gången västkustens segelskutor sitt årliga höstrace. Lite beroende på väder och vind så är starten tänkt att ske utanför Skallens fyr (precis som vid Volvo Ocean Race) kl 10.00 på lördagsförmiddagen. När alla dessa skutor som kan vara, en, två eller tremastade, samtidigt sätter sina ställ är det en magnifik syn.

– Vi skall försöka lägga ett rundningsmärke i norra inloppet till Marstrand vilket gör att man kan följa stora delar av detta spektakulära race från Marstrandsön, säger Pelle Warnholtz, en utav banläggarna. Framåt lördagseftermiddagen samlas båtarna återigen efter målgång längs med kajen i Marstrand.

– De flesta av västkustens segelskutor drivs av ideella föreningar som har som syfte att bedriva ungdomsverksamhet och behålla vårt flytande kulturarv i gott skick, berättar Fredric Bauer från skutornas arrangörskommitté. På somrarna genomförs seglingar där ungdomar lär sig sjömanskap, samarbete och traditioner, fortsätter Fredric. Höst och vinter är vigda åt arbete i land med skutorna. Tillsammans har dessa föreningar över 100 års kunskap om arbete med ungdomar till sjöss.

Engelska Princess Yachts satsar, som vi tidigare rapporterat om, på rena nyhetsfloden. Tillsammans med de övriga stora engelska motorbåtstillverkarna vill de komma ur finanskrisen med ett modernt motorbåtsprogram. Den största båten i nyhetsfloden är Princess 95 Motor Yacht (bilden).

Princess Yachts avslöjade sina planer på den nyligen avslutade båtmässan i engelska Southampton. Under en informell pressvisning visade varvet upp bilder och data på flera mycket intressanta nyheter.

Princess 95 Motor Yacht blir företagets nya flaggskepp. Det får ett djupt V-format skrov och motorer på upp till 2 400 hk plus en rad avancerade system för kontroll, navigation och framdrivning. Båten får prestanda som ger en toppfart på över 30 knop.

Måtten för 95 Motor Yacht blir 29,42×7,06 m och vikten 94 ton med två stycken MTU 16V 2000 dieselmotorer. Bränslekapaciteten blir 11 000 liter och vattentankarna klarar 1 600 liter.

Ytterligare en nyhet på gång är Princess 78 Motor Yacht. Den är på 24,1×5,76 m och väger 58,55 ton. Största motoralternativet är dubbla Caterpillar C32A på 1 825 hk styck, vilket ger en toppfart runt 30 knop.

Länk: www.princessyachts.com

Kommentarer

Michael jackson fanet nadja 14:24:54 2009-10-29

Oj Oj Oj vad coolt och fint och snyggt det här skulle min pappa tycka om 😉 han är crazy galen i båtar:) he he hi hi ha ha;) jag ska halloweena i år.

Fiskeriverket har beslutat att varje fartyg samtidigt endast får använda en lysbåt vid vadfiske innanför trålgränsen.

Snörpvadsfiske med ljus bedrivs kustnära, oftast innanför trålgränsen. Vid fiske med ljus är det inte enbart skarpsill och sill som lockas till ljuset. Flera undersökningar i Sverige och internationellt visar att ett flertal andra arter dras till ljuset och tas som bifångst.

Undersökningarna visar också att bifångsterna ökar från ytterskärgården in mot fjordarna. När bifångsterna är stora kan effekterna på lokala fiskbestånd bli omfattande. I nuvarande situation när flertalet bottenfiskarter har minskat drastiskt kan även små fångster av vissa arter rubba balansen i dessa påverkade och bräckliga fjordekosystem. I de grunda innerskärgårdarna har snörpvadarna också bottenkontakt och påverkar bottnarna mekaniskt.

Fiskeriverket införde därför den 1 januari 2006 nya bestämmelser för det pelagiska fisket efter sill och skarpsill med snörpvad inom kustzonen. Bestämmelserna innebar bland annat att användningen av ljus begränsades under första kvartalet. Fiskeriverket gjorde dock bedömningen att det viktiga höstfisket efter skarpsill för inläggning till ansjovis skulle kunna fortsätta.

Ett sätt att öka effektiviteten i fisket med ljus är att använda flera lysbåtar per deltagande fartyg. Att använda flera lysbåtar innebär dock att risken för bifångster ökar.

Fiskeriverket har därför beslutat att varje deltagande fartyg samtidigt endast får använda en lysbåt vid fiske innanför trålgränsen.

Sveriges hav och sjöar har en enorm kommersiell potential för odling av fisk, skaldjur och andra akvatiska organismer. Den tekniska och biologiska kunskapen finns – men för ett hållbart framtida vattenbruk krävs en finansiell satsning, förenklad lagstiftning och integrerad samhällsplanering. Därför samlar Göteborgs universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet landets entreprenörer, forskare och myndighetspersoner till den första nationella konferensen om vattenbruk.

Den 8-9 oktober arrangeras landets första nationella konferens om vattenbruk och dess framtid. Idag finns ingen stor industri inom vattenbruket, men potentialen är enorm och Sverige har chansen att leda Europas utveckling mot ett hållbart vattenbruk.

– Bara genom att arbeta tillsammans kan vi lyfta hela branschen. Det är lite ”nu eller aldrig”, säger Susanne Lindegarth, samordnare vid mare novum, Göteborgs universitets centrum för marina innovationer och näringslivsutveckling.

Konferensen, som är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, tar avstamp i den nyligen framlagda utredningen ”Det växande vattenbrukslandet”. På konferensen diskuteras utvinningen av livsmedel från hav och sjö, odlingsfrågor och vattenbrukets relation till klimat och miljö – men också hur man kan förenkla lagstiftningen och hur vattenbruket ska integreras i samhällsplaneringen.

Konferensen lägger grunden för en bred nationell enighet och leder till nya initiativ, ökade kontakter och tätare samverkan mellan företag och forskare. Bland deltagarna finns bland andra välkände biologen och debattören Stefan Edman, Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad, rektor vid Sverige lantbruksuniversitet Lisa Sennerby Forsse, departementsråd, entreprenörer och forskare.

– Att helt stoppa svartfisket och den slösaktiga dumpningen av oönskade bifångster måste stå högt på dagordningen när Östersjöregionens fiskeministrar 1-2 oktober möts i Saltsjöbaden. Vår vision är att om några år få fisket i Östersjön miljöcertifierat, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Målet är att få ett ekosystem i balans med en gemensam förvaltning av Östersjöns fiskbestånd.

– Fiskeministrarna behöver snabbt åtgärda trålfisket så att den slösaktiga fiskdumpningen stoppas och ungfisk inte går till spillo. Dessutom vill vi se en förbättring av kontrollen i regionen så tjuvfisket verkligen minskas, säger Inger Näslund.

Enligt det internationella havsforskningsrådet, ICES, har svartfisket i Östersjön på drygt ett år minskat från 35 procent till häpnadsväckande låga 6 procent. Uppgifter om vilka siffror de i så fall har uppgett, är idag inte officiellt. WWF vill se större öppenhet/transparens i rapporteringen både från fiskebåtar och medlemsländer.

I våras presenterade WWF en vetenskaplig studie som visar att 38 miljoner ton – 40 procent av all fisk som världens fiskeflottor fångar varje år – inte tas tillvara. Den viktigaste orsaken till de höga bifångsterna är att de flesta fiskeredskap inte är selektiva utan även fångar stora mängder fåglar, däggdjur och oönskade fiskar. Den mest slösaktiga formen av fiske internationellt är troligtvis hajfensfiske där uppskattningsvis 92 procent av fångsten inklusive de döende, fenlösa hajarna kastas tillbaka. Bifångst av små fiskar som inte får en chans att bli vuxna innan de plockas upp och kastas döda tillbaka i havet, är en lömsk och osynlig form av överfiske.

Konsumenternas krav på ett hållbart fiske ökar och i flera länder, som i England och Tyskland finns det gott om fisk på marknaden som är miljöcertifierad enligt MSC, Marine Stewardship Council. I Holland står regeringen bakom ökad mängd MSC-certifiering. Spårbarheten och miljömärkningen följer fisken från hav till tallrik. Danska fiskares beslut att allt danskt fiske inom några år ska vara MSC-certifierat, borde vara ett hett diskussionsämne vid ministermötet och en sporre för övriga Östersjöländer. Vår vision är att få ett miljöcertifierat fiske i Östersjön inom några år, enligt reglerna för MSC, Marine Stewardship Council, säger Inger Näslund.

Länk: www.wwf.se

Abba Seafood har lyckats bäst med att öka sitt sortiment av miljömärkta fisk- och skaldjursprodukter det senaste året, följt av Axfood. Det är resultaten av den utmaning som Världsnaturfonden WWF, Föreningen Årets Kock och Restaurangakademien lanserat till 14 fiskproducenter och dagligvarukedjor.

Abba Seafood har ökat sortimentet av MSC- och KRAV-märkta produkter artonfalt från och med våren 2008 och samtidigt tagit bort de rödmarkerade arterna i WWFs Fiskguide (2008 års upplaga). Axfood har fördubblat sitt miljömärkta sortiment. Findus, som var först ut på svensk marknad med den globala MSC-märkningen år 2003, har också satsat kraftigt på ett uthålligt fiske – trots att rödmärkta arter fortfarande finns i deras sortiment.

Den intensiva debatten om torsken och flera andra utsatta rovfiskar, som den blåfenade tonfisken, har bidragit till ett ökat intresse för att spåra fisken från hav till tallrik. Kravet på ett etiskt och hållbart fiske växer i alla led. I Tyskland, England och Holland finns redan ett stort utbud av MSC-certifierad fisk på marknaden. På den nordiska marknaden säljs MSC-märkt torsk, sej, kolja, sill, Alaska pollock, makrill, insjöfiskad Hjälmaregös och rödspätta. Det bidrar till att minska trycket på överfiskade arter som behöver skyddas och få en chans till återväxt.

– Idag kan vi se ett stort intresse för certifiering av fiske över hela världen. Det är viktigt med hög trovärdighet och tydlighet i certifieringsprocessen. MSC har nu 55 certifierade fisken globalt varav 3 finns i Sverige, säger Camiel Derichs, som ansvarar för MSC i norra Europa. I år fyller organisationen tio år.

Flera företag vill förändra och det händer mycket när det gäller färdigförpackad fryst fisk. Men en hel del arbete återstår för att kunna öka spårbarheten för den färska fisken, menar WWF, som får stöd av landets kockelit – Föreningen Årets Kock och Restaurangakademien – för en positiv förändring.

– Många efterfrågar kvalitetsråvaror, så certifieringen av fisken i alla försäljningsled måste gå snabbare, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro Värdshus utanför Stockholm, ordförande i Föreningen Årets Kock och kreativ ledare på Restaurangakademien.

I dagsläget konsumerar vi 49 procent odlade fiskarter och 51 procent vildfångade. Den vildfångade fisken har länge stått i strålkastarljuset medan problem med den odlade fisken hamnat i skymundan. Ett exempel är att fodret i odlingarna inte är hållbart producerat.

– Om den odlade fisken ska ha en framtid måste fiskfodret utvecklas och inte bygga på rovfiske, vilket är en av framtidens stora utmaningar. Därför arbetar WWF nu också med en global certifieringsmodell för detta, som heter Aquaculture Stewardship Council, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på Världsnaturfonden WWF.

bilden:
Torsk (Gadus morhua). Foto: Erling Svensen.

Sveriges bästa seglingstjejer startar i helgen sin kamp om att få en plats till OS i Matchracing i Weymouth 2012. Matchracing för damer är för första gången en gren i OS, och sju kvinnliga tremannabåtar står på startlinjen i KSSS Olympic Class Regatta i Saltsjöbaden 3-4 oktober. Kappseglingen samlar även Sveriges främsta juniorer i de övriga OS- och jolleklasserna, vilket gör tävlingen till en av Sveriges största jolleregattor.

Den största nyheten inom OS-kappsegling 2012 är att Matchracing för damer, som växer snabbt i popularitet i Sverige och internationellt, blir en ny gren i London. Det har fått de svenska seglingsdamerna att snabbt ställa om från sexmannabåtar till tremannabesättningar i mindre sexmetersbåtar som ska seglas i OS.

Sex av Sveriges absolut främsta kvinnliga besättningar kommer till Saltsjöbaden för att pröva styrkan mot varandra, tre år före OS. Två av favoriterna är GKSS-seglarna Anna Kjellberg och Marie Björling. Anna har ett starkt team i år, vann Swedish Sail Cup, SM för damer i Karlskrona, blev trea i VM i Lysekil och tvåa i Match Cup Sweden. Marie seglade finalen i VM och blev tvåa, men har tillhört eliten i Matchracing länge.

Från KSSS kommer Lotta Dahl och Lotta Thorelius med besättningar.

Ett av Sveriges största OS-hopp i klassen 470 är KSSS-paret Anton Dahlberg och Sebastian Östling. De möter bland andra bröderna klubbkamraterna Carl och Wilhelm Johannisson, två nya talanger från KSSS. På damsidan kommer Karin Söderström från GKSS.

Efter JSM är KSSS Olympic Class Regatta Sveriges största jolleregatta – över 300 ungdomar samlas för att avsluta säsongen med denna kappseglingsfest!

Seglingsklasser
Olympiska klasser: Finn, Laser Standard, Laser Radial, 470, 49er
Andra klasser: E-jolle, Optimist, RS Feva, Zoom 8, 29er, 420
Tävlingen är en kvaltävling till ISAF Youth Worlds i klasserna Laser Radial, 420 och 29er

Startlista Matchracing damer
Lotta Thorelius, KSSS
Lotta Dahl, KSSS
Anna Kjellberg, GKSS
Sofia Brander, GKSS
Marie Björling, GKSS
Karin Hagström, GKSS
Chita Wahlroos, Borg SS, Finland

Länk: www.ksss.se

Den 30/9 2009 kommer en sjöräddningsövning att hållas runt öar och skär i området ost om Ornö med start kl. 17.30 och slut kl. 21.00. Övningen har planerats av Sjöfartsverket i samråd med organisationer som hjälper till under mera omfattande sjöräddningsfall.

Scenariot är att ett större antal ungdomar saknas i samband med en utflykt med ett antal mindre segelbåtar. De råkar i sjönöd då ett oväder bryter ut. Innan sjöräddningsenheterna kommer fram till området så har solen gått ned och svårigheter kan uppstå att finna dem i mörkret.

Övningens målsättningar är att;
• Öva eftersök i mörker med sjögående enheter.
• Öva OSC och tillhörande stab
• Öva första hjälpen och omhändertagande av nödställda i samverkan med sjukvården
• Öva transport av nödställda till ilandtagningsplats.
• Öva kommunikation och återrapportering om utförda insatser och antal funna.
• Öva bärgning av PIW
• Öva eftersök i mörker från livräddningshelikopter
• Öva eftersök i mörker från ambulanshelikopter
• Öva eftersök i dagsljus från flygplan
• Öva registrering och omhändertagande av nödställda vid ilandtagningsplats
• Testa Rakel mellan MRCC och Polisen
• Öva ACO-funktionen

Flertalet sjöräddningsenheter, sjögående och flygburna, och enheter från räddningstjänsten, sjukvården och polisen kommer att delta ute i övningsområdet. Insatserna kommer att ledas av sjöräddningsledaren med hjälp av en lokal insatsledare, OSC. Därutöver kommer ett större antal markörer spela nödställda och som har olika typer av skador.

Innan och efter att sök av nödställda har utförts av sjögående enheter så kommer enheter från frivilliga flygkåren, sjöräddningshelikoptern, kustbevakningsflyget och ambulansflyget att genomföra eget sök i området.

MRCC: Maritime Rescue and Coordination Center =sjöräddningscentralen
ARCC: Aircraft Rescue and Coordination Center =flygräddningscentralen
OSC: On Scene Coordinator =lokal insatsledare till sjöss
ACO: Air Craft Coordinator =lokal samordnare av flygande enheter
PIW: Person In Water
Rakel: Radiokommunikation för effektiv ledning

Efter avslutad samverkan står det nu klart att lotsbeställningscentralen för Norrland kommer att få sin lokalisering i Gävle med planerad start i början av nästa år. Samtidigt informerades Sjöfartsverkets personal i Luleå och Gävle om att det, bortsett från Sound VTS, blir en gemensam central för sjötrafikinformation och att den kommer att lokaliseras till Södertälje.

Beslutet grundar sig på att Södertälje visar sig vara det bästa alternativet ur ekonomisk och teknisk synvinkel. Bedömningen är också att rekryteringsunderlaget, även om det är bättre i Göteborgsregionen, är fullt tillfredsställande i Stockholm/Södermanlandsregionen. Beslutet innebär en nystart för en nationell trafikinformationscentral som ska vara i drift 2011.

Samverkan har också skett om ekonomiadministrationen som centraliseras till Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping. Där har de som berörs i Luleå, Trollhättan, Göteborg, Stockholm och Malmö informerats i dag.

Sammantaget innebär detta att varsel för uppsägning har lagts på några orter där sannolikheten för uppsägning på grund av arbetsbrist blir flera än fem personer.

Efter avslutad samverkan står det nu klart att det, bortsett från Sound VTS, blir en gemensam central för sjötrafikinformation och att den kommer att lokaliseras till Södertälje.

Sjöfartsverkets beslut grundar sig på att Södertälje visar sig vara det bästa alternativet ur ekonomisk och teknisk synvinkel. Bedömningen är också att rekryteringsunderlaget, även om det är bättre i Göteborgsregionen, är fullt tillfredsställande i Stockholm/Södermanlandsregionen. Beslutet innebär en nystart för en nationell trafikinformationscentral som ska vara i drift 2011.

Samtidigt informerades personalen i Luleå och Gävle om att lotsbeställningscentralen för Norrland kommer att få sin lokalisering i Gävle med planerad start i början av nästa år.

Samverkan har också skett om ekonomiadministrationen som centraliseras till Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping. Där har de som berörs i Luleå, Trollhättan, Göteborg, Stockholm och Malmö informerats i dag.

Sammantaget innebär detta att varsel för uppsägning har lagts på några orter där sannolikheten för uppsägning på grund av arbetsbrist blir flera än fem personer.

Scania har tecknat ett pan-europeiskt leveransavtal med transport- och logistikföretaget DHL, ett avtal som rekommenderar Scania som leverantör av tunga lastbilar till de transportörer som DHL anlitar.

– Avtalet öppnar för en försäljning av cirka 1 000 nya lastbilar per år, säger Urban Erdtman, Executive Vice President och chef för Scania Sales and Services Management.

Enligt avtalet garanteras de transportörer som verkar i DHL:s PartnerStore-program tillgång till lastbilar som uppfyller DHL:s krav och behov vad gäller exempelvis lastkapacitet, utrustningsnivå och miljöprestanda.

– Med Scania som leverantör får DHL:s transportörer tillgång till ett omfattande och gränsöverskridande serviceutbud som säkerställer bästa möjliga transportekonomi och lönsamhet, säger Urban Erdtman.

Leveransavtalet är tillgängligt för transportörer som utför transporter åt DHL i Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Spanien, Portugal och Italien. I Storbritannien gäller ett separat avtal som även täcker inköp av lastbilar till DHL:s egen vagnpark.

I utbudet ingår standardiserade specifikationer för distributionsbilar med 9-litersmotorer samt dragbilar med 13-litersmotorer. Samtliga uppfyller Euro 5.

DHL tillhör de ledande företagen inom internationella expresstransporter, vägtransporter och flygfrakt samt inom sjöfrakt och logistiklösningar.

Avtalet med DHL tecknas av Scanias enhet International Fleet Sales. Enheten arbetar med försäljning till internationella och gränsöverskridande transportföretag, hanterar globala avtal samt samordnar service- och tjänsteerbjudanden från Scanias distributionsnätverk. Genom att förena dessa resurser kan Scania erbjuda anpassade och heltäckande lösningar för sina globala kunder.

Näringsminister Maud Olofsson kommenterar dagens besked från Energimyndigheten om stöd till demonstrationsprojekt inom förnybar energi och nästa generations biodrivmedel.

– Det är glädjande att regeringens satsning på ny teknik inom energiområdet nu blir till konkreta projekt. Det är en utveckling som regeringen stödjer och som kan skapa många nya jobb i Sverige och bidra till utvecklingen av ett eko-effektivt samhälle, säger Maud Olofsson.

Energimyndigheten beviljar 812 miljoner i stöd till tre demonstrationsanläggningar för andra generationens biodrivmedel, detta inom ramen för de 875 miljoner kronor som regeringen avsatt för demonstration och kommersialisering av ny energiteknik.

Näringsdepartementet överlämnar nu projekten till EU-kommissionen för statsstödsgranskning.

Läs mer om projekten som beviljats stöd på Energimyndighetens webbplats.

Länk: www.energimyndigheten.se

Idag presenterar WWF lösningar från sju nya klimatentreprenörer på Stockholm Cleantech Venture Day. – De har chans att utvecklas till exportsuccéer som kan minska koldioxidutsläppen med 600 miljoner ton, vilket är tio gånger mer än Sveriges årliga utsläpp, säger Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.

Bland årets utvalda lösningar finns bland annat en smart display som hjälper privatpersoner att minska sin elförbrukning, golv som lagrar värme eller kyla och en energieffektiv värmeväxlare för kyldiskar och ventilationssystem. Ett soldrivet vattenreningssystem för utvecklingsländer kan bidra till minskad avskogning och öka tillgången på rent vatten för de som drabbas av klimatförändringarna.

– Det handlar inte om att presentera en ny lista på miljöteknikföretag utan lyfta fram lösningar som har stor betydelse att klara klimatutmaningen. Samtidigt får vi nya och växande företag i Sverige och världen. Företagen ska fungera som ambassadörer som visar vägen mot det lågfossila samhället, säger Magnus Emfel, ansvarig för WWFs klimatinnovationsarbete.

Ett nytt klimatavtal kommer att innebära stora möjligheter för miljötekniksektorn. Men stora krav ställs också på entreprenörer, investerare och övriga aktörer.

– Allt för ofta styrs dagens behov av de största nedsmutsarna eftersom de vill försvara gamla jobb i ineffektiva företag. Förhandlingar om tekniksamarbete och finansiering utgör en viktig del av klimatavtalet i Köpenhamn. WWF uppskattar att det krävs en global överenskommelse om 160 miljarder dollar per år i offentlig finansiering från 2013 för sådana klimatinsatser, säger Stefan Henningsson.

Tydliga riktlinjer och kraftigt ökade resurser krävs för att klara en tillräckligt snabb utveckling och global spridning av klimatinnovationer. De kan bidra till en radikal minskning av de globala utsläppen och samtidigt öka välståndet i både industri- och utvecklingsländer, enligt WWF.

WWF arbetar på bred front med att tackla klimatutmaningarna med inriktning på avskogning, vattenförsörjning och sedan 2007 med att förbättra förutsättningarna för utveckling och spridning av klimatinnovationer.

I GlobalFOCUS-rapporten ”12 klimatentreprenörer” från 2008 beskrivs hur Sverige med fyra miljarder kronor i budget och en sammanhållen strategi skulle kunna lyckas med att bli ledande i utveckling, kommersialisering och export av hållbara energilösningar. Politiska beslut krävs för att stimulera marknad och utveckling för att omvandla energisystemen och göra en satsning på innovationssystem.

– För att nå klimatmålen i enlighet med forskarnas rekommendationer behövs kraftfulla satsningar för genombrottsteknologier, alltså tekniker med radikal förbättringspotential som står på tröskeln till marknaden men inte är etablerade idag, säger Magnus Emfel.

Fakta: Årets utvalda företag har nominerats av fyra samarbetspartners till WWF: Stockholm Innovation & Growth (Stockholm), SwedenCleantech Incubators (Lund), Innovatum (Trollhättan) samt tävlingen Miljöinnovation (Halmstad). Företagen bedöms utifrån behoven på klimatområdet.

Här är de sju klimatföretagen som WWF lyfter fram:

Cortus, Stockholm – har tagit fram en lösning för att förgasa biobränslen – Wood Roll – i bas- och processindustrin. I dagsläget används mest fossilbaserade bränslen. Om var tionde av dessa industrianläggningar skulle använda Wood Roll kan 32 miljoner ton koldioxid sparas. Tekniken kommer att installeras i begränsad skala 2010. Företaget finns i Stockholm.

Termodeck – har tagit fram ett system för energilagring i hus och byggnader till ventilation, uppvärmning och kyla. Varje år byggs 4 miljarder kvadratmeter golv runtom i världen. Tekniken bygger på ett styrreglersystem som lagrar värme respektive kyla i håligheter i golven. Om en av tio fastigheter som byggs mellan 2010-2020 använder energilagring så kan 114 miljoner ton koldioxid per år sparas. Företaget finns i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

Exibea – har utvecklat Elviz,smarta mätare i form av en display för privatpersoner. Genom att bli medveten om sin egen energikonsumtion finns stora möjligheter att spara.energi. En besparing på 15 procent per mätare som installeras på en fjärdedel av världsmarknaden kan spara 43 miljoner ton koldioxid år 2020. Företaget har sin verksamhet i Trollhättan.

Solvatten – renar förorenat dricksvatten med hjälp av solenergi som ersätter eldning med ved och fossila bränslen. Kan ge miljontals människor i utvecklingsländer tillgång till rent vatten, bidra till minskad avskogning. och samtidigt minska utsläpp med 26 miljoner ton koldioxid per år. Företaget finns i Österåker utanför Stockholm

Airec – har utvecklat värmeväxlare för kyldiskar och system för luftkonditionering. 28 miljoner sådana system säljs per år över hela världen. Energikonsumtionen kan minska med 30 procent. Har en potential att minska koldioxidutsläppen med 246 miljoner ton 2020. Företaget finns i Malmö.

NeoPower – utvecklar ett förbränningssystem för motorer som skapar energi ur överljudsvågor med 40-45 procent högre energieffektivitet än vid konventionell förbränning. Företaget är baserat i Hokksund, Norge.

Swedish Biogas – bygger produktionsanläggningar för biogasframställning och utvecklar fordonsgas från avfall som annars skulle deponeras. Om 50 procent av detta avfall skulle användas för biogasframställning skulle de globala utsläppen av koldioxid kunna minskas med 99 miljoner ton per år. Företaget finns i Linköping.

Länk: www.climatesolver.org

Det tyska varvet Bavaria Yachtbau är på väg att säljas igen. Det är den nuvarande ägaren, Bain Capital, som köpte den stora båttillverkaren för cirka två år sedan som försöker sälja varvet. Bavarias varvsrörelse har dock ett positivt kassaflöde och de frågetecken som finns härrör från Bain Capital.

Bain Capital måste göra något åt sin egen ekonomiska situation sedan två långivare, amerikanska Oaktree Capital Management och Anchorage Advisors, har köpt upp Bavarias skulder på cirka 300 miljoner Euro, enligt Private Equity News.

– Bavarias VD uppgav vid sitt besök i Sverige nyligen att varvet inte har problem utan att det är Bain Capital som har problem. Bavarias långivare tror på företaget och har förvandlat en del av varvets skulder till aktier, säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige.

Bain Capital köpte Bavaria 2007 när riskkapitalisterna stod som högst för 1,3 miljarder Euro. Därefter säger de sig ha investerat ytterligare cirka 400 miljoner Euro i Bavaria. Bain Capital har dock inte lyckats hålla sina egna kreditorer med bland andra Goldman Sachs och tyska Dresdner Bank, som köpts av Commerzbank, ifrån sig.

Bavaria är inte ensamt om att ha det tungt även om en vändning syns. Franska Bénéteau, en av världens största oberoende båttillverkare, italienska Ferretti och amerikanska Genmar är tre konkurrenter som har haft det minst lika tungt. Bénéteau rapporterar nu dock att de ser positiva tecken i sin försäljning.

Idag presenterar WWF lösningar från sju nya klimatentreprenörer på Stockholm Cleantech Venture Day. – De har chans att utvecklas till exportsuccéer som kan minska koldioxidutsläppen med 600 miljoner ton, vilket är tio gånger mer än Sveriges årliga utsläpp, säger Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.

Bland årets utvalda lösningar finns bland annat en smart display som hjälper privatpersoner att minska sin elförbrukning, golv som lagrar värme eller kyla och en energieffektiv värmeväxlare för kyldiskar och ventilationssystem. Ett soldrivet vattenreningssystem för utvecklingsländer kan bidra till minskad avskogning och öka tillgången på rent vatten för de som drabbas av klimatförändringarna.

– Det handlar inte om att presentera en ny lista på miljöteknikföretag utan lyfta fram lösningar som har stor betydelse att klara klimatutmaningen. Samtidigt får vi nya och växande företag i Sverige och världen. Företagen ska fungera som ambassadörer som visar vägen mot det lågfossila samhället, säger Magnus Emfel, ansvarig för WWFs klimatinnovationsarbete.

Ett nytt klimatavtal kommer att innebära stora möjligheter för miljötekniksektorn. Men stora krav ställs också på entreprenörer, investerare och övriga aktörer.

– Allt för ofta styrs dagens behov av de största nedsmutsarna eftersom de vill försvara gamla jobb i ineffektiva företag. Förhandlingar om tekniksamarbete och finansiering utgör en viktig del av klimatavtalet i Köpenhamn. WWF uppskattar att det krävs en global överenskommelse om 160 miljarder dollar per år i offentlig finansiering från 2013 för sådana klimatinsatser, säger Stefan Henningsson.

Tydliga riktlinjer och kraftigt ökade resurser krävs för att klara en tillräckligt snabb utveckling och global spridning av klimatinnovationer. De kan bidra till en radikal minskning av de globala utsläppen och samtidigt öka välståndet i både industri- och utvecklingsländer, enligt WWF.

WWF arbetar på bred front med att tackla klimatutmaningarna med inriktning på avskogning, vattenförsörjning och sedan 2007 med att förbättra förutsättningarna för utveckling och spridning av klimatinnovationer.

I GlobalFOCUS-rapporten ”12 klimatentreprenörer” från 2008 beskrivs hur Sverige med fyra miljarder kronor i budget och en sammanhållen strategi skulle kunna lyckas med att bli ledande i utveckling, kommersialisering och export av hållbara energilösningar. Politiska beslut krävs för att stimulera marknad och utveckling för att omvandla energisystemen och göra en satsning på innovationssystem.

– För att nå klimatmålen i enlighet med forskarnas rekommendationer behövs kraftfulla satsningar för genombrottsteknologier, alltså tekniker med radikal förbättringspotential som står på tröskeln till marknaden men inte är etablerade idag, säger Magnus Emfel.

Fakta: Årets utvalda företag har nominerats av fyra samarbetspartners till WWF: Stockholm Innovation & Growth (Stockholm), SwedenCleantech Incubators (Lund), Innovatum (Trollhättan) samt tävlingen Miljöinnovation (Halmstad). Företagen bedöms utifrån behoven på klimatområdet.

Här är de sju klimatföretagen som WWF lyfter fram:

Cortus, Stockholm – har tagit fram en lösning för att förgasa biobränslen – Wood Roll – i bas- och processindustrin. I dagsläget används mest fossilbaserade bränslen. Om var tionde av dessa industrianläggningar skulle använda Wood Roll kan 32 miljoner ton koldioxid sparas. Tekniken kommer att installeras i begränsad skala 2010. Företaget finns i Stockholm.

Termodeck – har tagit fram ett system för energilagring i hus och byggnader till ventilation, uppvärmning och kyla. Varje år byggs 4 miljarder kvadratmeter golv runtom i världen. Tekniken bygger på ett styrreglersystem som lagrar värme respektive kyla i håligheter i golven. Om en av tio fastigheter som byggs mellan 2010-2020 använder energilagring så kan 114 miljoner ton koldioxid per år sparas. Företaget finns i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

Exibea – har utvecklat Elviz,smarta mätare i form av en display för privatpersoner. Genom att bli medveten om sin egen energikonsumtion finns stora möjligheter att spara.energi. En besparing på 15 procent per mätare som installeras på en fjärdedel av världsmarknaden kan spara 43 miljoner ton koldioxid år 2020. Företaget har sin verksamhet i Trollhättan.

Solvatten – renar förorenat dricksvatten med hjälp av solenergi som ersätter eldning med ved och fossila bränslen. Kan ge miljontals människor i utvecklingsländer tillgång till rent vatten, bidra till minskad avskogning. och samtidigt minska utsläpp med 26 miljoner ton koldioxid per år. Företaget finns i Österåker utanför Stockholm

Airec – har utvecklat värmeväxlare för kyldiskar och system för luftkonditionering. 28 miljoner sådana system säljs per år över hela världen. Energikonsumtionen kan minska med 30 procent. Har en potential att minska koldioxidutsläppen med 246 miljoner ton 2020. Företaget finns i Malmö.

NeoPower – utvecklar ett förbränningssystem för motorer som skapar energi ur överljudsvågor med 40-45 procent högre energieffektivitet än vid konventionell förbränning. Företaget är baserat i Hokksund, Norge.

Swedish Biogas – bygger produktionsanläggningar för biogasframställning och utvecklar fordonsgas från avfall som annars skulle deponeras. Om 50 procent av detta avfall skulle användas för biogasframställning skulle de globala utsläppen av koldioxid kunna minskas med 99 miljoner ton per år. Företaget finns i Linköping.

Länk: www.climatesolver.org

Som några av de första museerna i världen har Vasamuseet, Sjöhistoriska museet i Stockholm och Marinmuseum i Karlskrona blivit miljöcertifierade enligt den frivilliga och internationella standarden ISO 14001. Det är resultatet av att museimyndigheten Statens maritima museer sedan flera år arbetar metodiskt med att minska sin negativa påverkan på miljön.

– Certifieringen innebär att vi åtar oss att fortsätta arbetet och att ständigt förbättra vår miljöprestanda. Det känns viktigt och bra att få miljöcertifikatet som ett slags bevis på att vi arbetar på ett effektivt och långsiktigt sätt, säger Robert Olsson, chef för Statens maritima museer.

Det är bara ett fåtal andra museer i världen som blivit certifierade enligt ISO 14001, exempelvis National Museum of Australia i Canberra, Biodiversity Museum i Teheran och Natural History Museum i London.

– Miljön är en av de största globala frågorna. Vi kan göra en insats genom att vara ett gott exempel och visa vårt engagemang för miljön för våra besökare, inte minst på Vasamuseet som har en stor internationell publik med en dryg miljon besökare varje år, fortsätter Robert Olsson.

Under 2008 fick samtliga anställda utbildning i miljöfrågor och i miljöledningssystemet. Då påbörjades också ett långsiktigt arbete med att minska museernas totala användning av fossila bränslen, farliga kemiska produkter och papper. Allt avfall från de tre museernas kontor, verkstäder och restauranger sorteras och miljövänliga alternativ ska efterfrågas vid myndighetens alla upphandlingar och inköp.

– Vi byter ut farliga kemikalier till miljövänliga alternativ där det går. Till exempel har vi gått över till helt biologiskt nedbrytbara bottenfärger på en stor del av våra museibåtar. Sedan början av 2008 har vi minskat den totala andelen farliga kemiska preparat på våra museer med tio procent, men vi kan bli ännu bättre, säger Kristin Mizser som är myndighetens miljösamordnare.

Den enskilda faktor som har hög miljöpåverkan inom Statens maritima museer är flygresor i tjänsten mellan museerna i Stockholm och Karlskrona. Ett viktigt miljömål under 2009 är därför att minska resandet med flyg med tio procent. Tjänstefordon inom myndigheten byts ut mot miljövänligare el- eller hybridbilar.

Ebbe Ombäck är miljörevisor på Intertek, som genomfört certifieringen av Statens maritima museer:
– Statens maritima museer visade under revisionen på ett utmärkt sätt hur man har anammat det nya tankesättet inom miljöstyrning och att man är på god väg att skapa tre gröna museer, säger han.

Länk: www.maritima.se

Bilden:
Marinmuseums barkar från 1800-talet är förmodligen världens äldsta kappseglande båtar. Numera används bara ekologiskt nedbrytbar bottenfärg när de rustas för sommarens seglingar, i linje med Statens maritima museers gröna profil. Foto: Erling Klintefors, SMM.

Torsdagen den 1 oktober träffas fiskeministrar från länderna kring Östersjön för att diskutera situationen för fisken i Östersjön. Under den två dagar långa konferensen kommer bland annat ministrarna att skriva under en deklaration kring hur länderna tillsammans kan lösa problemen med fiskebestånden i Östersjön.

Östersjön är ett unikt och känsligt hav som ställer särskilda krav. Det finns många utmaningar för att nå ett långsiktigt hållbart fiske. Under konferensen kommer experter att ge vetenskapliga perspektiv på Östersjöns fiske och framtiden tillsammans med ministrar som ger sin syn på hur vi bättre kan förvalta fisken i Östersjön. EU:s kommissionär för havsfrågor och fiske, Joe Borg, kommer att tala om förslaget att reformera EU:s fiskeripolitik.

– Att förbättra EU:s fiskepolitik är en av mina viktigaste prioriteringar under Sveriges ordförandeskap i EU. Vi har lyckats förbättra situationen för torsken men flera fiskbestånd har det svårt. Därför är det viktigt att vi lär oss av tidigare misstag och blickar framåt, med ögonen öppna för nya lösningar, säger fiskeminister Eskil Erlandsson.

– För att kunna rädda fisken i Östersjöns måste alla länder samarbeta. Det är anledningen till att vi bjuder in till möte med Östersjöländernas fiskeministrar, avslutar Eskil Erlandsson.

Bland deltagarna finns bland annat Sveriges fiskeminister Eskil Erlandsson, EU:s fiskekommissionär Joe Borg, Danmarks fiskeminister Eva Kjær Hansen, Lettlands fiskeminister Janis Duklavs, Estlands minister Jaanus Tamkivi, Litauens fiskeminister Kazys Starkevicius, Finlands statssekreterare Jouni Lind, Tysklands statssekreterare Gert Lindemann, Polens statssekreterare Kazimierz Plocke.

Mer än 130 personer från miljöorganisationer, fiskeorganisationer, näringsliv och myndigheter kommer att närvara.

Konferensen är organiserad under det svenska ordförandeskapet i EU och arrangeras av Jordbruksdepartementet i samarbete med den Regionala Rådgivande Nämnden för Östersjön, BS RAC, och den Europeiska Ekonomiska och Sociala Kommittén, EESC.

Salonas nya 44-fotare följer inte bara filosofin och konceptet från föregångaren Salona 45 utan hon tar utvecklingen ett stort steg vidare i teknologi, design, komfort och prestanda. Stilen och seglingsegenskaperna gör hennes framträdande imponerande vid första kontakten, men ännu viktigare är att bakom den stilrena siluetten så döljer sig en kompromisslös konstruktion.

Pressrelease:

Prestanda är en av de mest utmärk-ande och igenkännande egenskaperna för en Salona och som alltid har stort arbete lagts ner för att skapa en stark konstruktion tillsammans med avancerad teknologi. I standardutförande byggs nya Salona 44 med den senaste tekniken inom vakuum injicering för skrov och däck och med vinylester. Laminatet består bland annat av s.k. triaxiala och biaxiala E-glassfibrer, detta tillsammans med byggmetoden skapar inte bara en lättare konstruktion utan dessutom är den starkare, styvare och stummare.

I designarbetet har stort arbete lagts ner för att utveckla både en elegant och funktionell yacht såväl interört som exteriört för att möt behoven för bekväm cruising och att tillfredställa den som söker en yacht för spännande racing.

Nya Salona har i standardutförande en modern, ljus högklassig teakinredning och hela inredningen har en elegans och värme som gör att man känner ett stort välbefinnande och härlig trivsel med att leva ombord. De tre sovkabinerna erbjuder högsta komfort med bl.a. en King Size bädd förliga kabinen, och i salongen finner man plats och inbjudande atmosfär för umgänge med familj och vänner.

Det L-formade pentryt på babords sida är funktionellt utformat matlagning även till sjöss och med gott om avställningsplats och effektiva förvaringsutrymmen. Tillsammans med senaste inom design av undervattenlinjer, höga stabilitet och effektiva segelplan är nya Salona 44 en komfortabel, säker och härlig yacht att segla. Dessa egenskaper ligger även till grund för skepparen och besättningen som söker en konkurrenskraftig och spännande yacht för racing på högsta nivå inom både inom IRC och ORC. Tillsammans med varvet och konstruktörerna erbjuder vi support för att optimera din Salona och tar fram speciella racingorienterade konfigurationer.

Länk: www.promarinegroup.se

Finn Yachts Ltd i Jakobstad följer upp succén FinnFlyer 36 (årets båt i Finland som tog silver i den finska ORCi rankingen 2009). Båtmodellen FinnFlyer 34 har premiär under våren 2010. Båten kommer att ha egenskaper med betoning på seglingsprestanda och kvalitet utöver det vanliga. FinnFlyer 34 kommer att vara en av de snabbaste 34-fotarna. Båten är konstruerad att mäta bra i IRC och ORCi.

Pressrelease:

Finn Yachts Ltd har en ökad efterfrågan på mindre och lätta båtar där det inte behövs en större besättning för att klara av seglingen. Finn Yachts unika teknik, ACCY, möjliggör framtagningen av lätta och starka båtar, vilket ger en ny dimension till seglingen. De tillverkas i semi-custom, vilket ger en kundanpassad drömbåt.

Finn Yachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för tillverkning av båtar i mindre serier. Båtarna är konstruerade med en avancerad kompositteknik som ger lätta, starka och snabba segelbåtar. FinnFlyer båtarna är ca 1-2 ton lättare än marknadens Performance Cruisers trots en mycket hög ballastprocent. Ca 43 % av FF 34:ans vikt finns i kölen.

ACCY-tekniken möjliggör tillverkningen av en optimal Performance Cruiser med seglingsprestanda som en Racer med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. ACCY-tekniken erbjuder dessutom byggnadstekniken helt styrenfri miljö.

Skrov & däck i vakuuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Polyuretan målat skrov som standard för bästa kvalitet på finish, hållbarhet och lägsta vikt, roder samt hjärtstock i kolfiber (vikt 14 kg). Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak- eller ljus ek faner.

FinnFlyer® 34 är designad med moderna linjer i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med rorkult för bästa styrkänsla valbar nedsänkt Racingratt på 150 cm i diameter. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 vinchar och tyskt storskotssystem.

Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 6 personer. Standardmast, med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rodd, som tillval finns uppgradering till Seldén kolfibermast. Kölen i syrafast stål med blybulb ger lägsta möjliga tyngdpunkt och hög stabilitet som gör att båten även passar bra för segling med en mindre besättning.

Längd 10,40m, bredd 3,35m, Djup CR 1,85m Club 2,00m
Deplacement Club 4,0 ton, CR 4,2 ton.
Segelyta: stor 40 m2, 107% Fock 31 m 2, Spinnaker 98m2
Motor: VolvoPenta D1-20 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

Länk: www.finnyachts.fi

Kommentarer

Johan 14:22:49 2009-10-09

Kvalitet som en Baltic kan inte bli bättre :)!

Marinmåleri har länge förknippats med segelfartyg och svunna tider. Detta vill Karlskronakonstnären Bengt Saltö ändra på med sin nya tavelutställning på Marinmuseum i Karlskrona. Vackra tavlor men med motiv som inte speglar vår egen tid, så ser ofta marinmåleriet ut .

Bengt Saltö som är en av få verksamma marinmålare i Sverige vill ändra på detta. Därför ställer han nu ut ett antal helt nya marinmålningar på Marinmuseum i höst.

– I dagens läge målas sällan eller aldrig några marina motiv av fartyg, ser man någon marinmålare så har de behållt den gamla tekniken till nya moderna fartyg som om tiden stått still, säger Bengt Saltö.

Utställningen består av ett tjugotal målningar som kraftigt skiljer sig från det vi är vana vid att se i dessa sammanhang. Det är bilder i nedtonade färger, gråskalor, svart, vitt och rena linjer som spelar mot varandra.

– Jag vill ladda varje bild med tankar, idéer som jag upplevt som ung, eller som när jag gjorde militärtjänsten i flottan. Mina målningar handlar ofta om olika känslor förmedlade i samklang mellan nutid och dåtid, förklarar Bengt Saltö.

Utställningen invigdes den 26 september klockan 14 och pågår till den 15 november.

Länk: www.marinmuseum.se

Pershing, ett av Italiens mest välkända motorbåtsvarv, gör som sina engelska kollegor och satsar för fullt för att möta en kommande uppgång i försäljningen. Vid båtmässan i Genua visar Pershing sju modeller, varav Pershing 108 (bilden) är en av de största.

Pershing, som är en del av den italienska Ferretti Group, har drabbats av lågkonjunkturen som alla andra. Men på Genuamässan 3-11 oktober visar de upp en myket optimistisk satsning.

En fortsatt strävan mot att vara innivativ, betydande investeringar inom forskning och utveckling och en fortsatt satsning på att bygga varumärket Pershing som något alldeles extra inom snabba, lyxiga motorbåtar är en del av satsningen.

– Vi har fått ett starkt internationellt erkännande. Fortfarande är det mycket viktigt med personlig stil och möjlighet att anpassa båtar som är viktigt. Vi har med hjälp av detta i år hittat nya marknader som till exempel Montenegro, Indien, Thailand och Angola, säger Tilli Antonelli, VD och grundare av Pershing.

På denna den 49:e Genoa International Boat Show, visar Pershing följande modeller: Pershing 115, Pershing 90, nya Pershing 80, Pershing 72, Pershing 64 och Pershing 56.

Länk: www.pershing-yacht.com

Den 28-29 september träffas EUs försvarsministrar i Göteborg för att bland annat diskutera samverkan mellan civil och militär sjöövervakning.

Mötet inleds med en presentation av och diskussion kring hur samverkan ser ut i dag. Utöver EUs försvarsministrar deltar även Javier Solana, representant för EUs utrikes- och säkerhetspolitik, och representanter från EU-kommissionen och Natos generalsekretariat med flera.

För övriga delegater demonstrerar Kustbevakningen och Försvarsmakten de båda övervakningssystemen SJÖBASIS (för civil verksamhet) och SUCBAS (för militär verksamhet) i en provisorisk ledningscentral.

SJÖBASIS samlar in sjölägesinformation och sjöinformation från olika befintliga system, sammanställer denna och erbjuder olika tjänster till användarna.

SUCBAS är det övervakningssystem som EU och östersjöländerna tagit fram för att utbyta sjölägesinformation.