nyhetstest

Det verkar allt mer troligt att kommande America’s Cup seglas i Valencia. Société Nautique de Genève (SNG), den schweiziska båtklubb som representerar America’s Cup-försvaraen Alinghi, säger att nästa omgång av America’s Cup ska hållas i spanska Valencia.

SNG hade tidigare valt Ras Al Khaimah i Förenade Arabemiraten som seglingsplats, men efter domen i New York Supreme Court förra veckan verkar det mesta peka åt att det i alla fall blir Valencia. Domaren där bestämde att att cupen skulle seglas någonstans i den södra hemisfären eller i Valenica, där den förra omgången avgjordes.

SNG hade även föreslagit två platser i Australien, men har nu officiellt sagt att deras medtävlare, Golden Gate Yacht Club (GGYC), som representerar BMW/Oracle, inte skulle gå med på detta.

– Vi gick in i förhandlingarna i god tro för att förhandla fram en långsiktig lösning så att vi kan segla om cupen igen i februari, säger Brad Butterworth, skeppare på Alinghi.

– Den här gången var det viktigast att prioritera så att seglingarna inte fördröjdes.

SNG har skickat en formell begäran att flytta America´s Cup till Valencia till domaren i New York som handhar fallet.

KG Knutsson AB blir svensk generalagent för den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey från norska Wireless-Safety AS.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart för att kunna slå på tändningen och starta motorn. Med ett traditionellt dödmansgrepp kopplas en snodd mellan gasreglaget och förarens kläder eller runt förarens arm. Om föraren faller över bord slits snodden av från reglaget och motorn stannar.

CoastKey, som är vattentät ner till 1 meters djup, hängs runt halsen på båtföraren. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Systemet fungerar också som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka.

– Trots att dödmansgreppet är en effektiv säkerhetsåtgärd så kör många båtförare utan dödmansgrepp. Det upplevs som lite krångligt att sätta på sig samtidigt som det måste kopplas bort varje gång man ska röra sig i båten. Med ett trådlöst dödmansgrepp går det att röra sig fritt i båten och ändå vara skyddad om man skulle falla över bord. Vår förhoppning är att detta ska vara så enkelt att använda att fler väljer att färdas säkrare på sjön, säger Dan Eriksson, produktspecialist på DEFA-avdelningen inom KGK.

CoastKey har forskats fram i Norge och utvecklats i samarbete med professionella båtförare bland annat inom den norska polisen och ribbåtsbranschen.

– Den är främst framtaget för fritidsbåtar samt mindre yrkesbåtar och den kompletterar vårt redan starka marina sortiment mycket bra. Systemet finns i nuläget installerat i närmare 1000 båtar och sitter bland annat som standard i norska Goldfish-båtar, säger Dan Eriksson.

Bild: Den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey hängs runt halsen och stannar båtmotorn om du faller över bord. Prisexempel: Enkelmontage Suzuki 5 995 ink. moms.

Länk: www.kgk.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 9 personer under oktober 2008.

Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 90 personer under samma period förra året.

2009 oktober 2008

3 övriga 3

1 fritidsbåt 4

1 bad 1

– fritidsbåt, utländsk 1

1 båt, utländsk –

6 totalt 9
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2009.

4/10, Övriga, dyk
Ramsmoraviken, Värmdö, AB-län
En 33-årig man från Södertälje omkom i en dykolycka. Mannen fick problem vid dykningen och steg upp mot ytan för snabbt. Han svimmade av och innan dykledaren hann få tag på honom, hade han sjunkit medvetslös mot botten.

11/10, Övriga
Ekerö, AB-län
En 53-årig man hittades död i vattnet utanför Ekerö. Polisen fastställde senare att personen omkommit genom drunkning.

16/10, Båt
Söder om Öland, Öland, H-län
En rysk man saknas efter att ha fallit överbord från ett ryskt handelsfartyg i vattnen söder om Ölands kust. Mannen är ännu inte återfunnen och befaras ha drunknat.

20/10, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Säffle, S-län
En 52-årig man saknas på Vänern utanför Säffle. Mannens båt hittades tom en dryg halvmil från stranden, men trots sökningar med dykare och helikopter har man inte hittat mannen.

28/10, Övriga
Badhusparken, Östersund, Z-län
En man drunknade efter att, av okänd anledning, ha hamnat i vattnet. Vittnen som såg mannen i vattnet slog larm. Räddningsförsök gjordes på plats men mannen konstaterades senare avliden på Östersunds sjukhus.

30/10, Bad
Bali
En 40-årig man drunknade på Bali då han överraskades av en jättevåg när han var ute och badade.

Ibland räcker varken slägga, starka grannar eller kätting kopplad i kompisens bil. För att rikta karosser behövs extra muskler.

– Vi lanserar en riktsats med kapacitet på 10 ton som kompletterar vår tidigare 4-tons riktsats. Med den nya riktsatsen möter vi efterfrågan på större och kraftigare verktyg, säger Ola Gustafsson, produktspecialist på Kamasa Tools.

Båda satserna har fått ett enhetligt utseende och är kompletta för att klara press-, lyft- och tryckuppdrag vid karosseriarbeten.
– De hydrauliska delarna som ingår är producerade med mycket stor noggrannhet och kvalitet vilket borgar för bra effekt och lång livstid. De hydrauliska pumparna kan användas både horisontellt och vertikalt.

Varje riktsats levereras i en slagtålig box av olje- och köldbeständig plast med fast inredning i lock och botten.

– I boxen finns, förutom en pump med slang, bland annat även förlängare av olika storlek, spridarkil, tryck- och kilhuvuden. Samtliga mekaniska delar har snabbkoppling.

Priset för riktsats K 5170, 4 ton, är 2 579 exklusive moms samt
3 494 exklusive moms för riktsats K 5171 på 10 ton. Båda riktsatserna finns tillgängliga hos Kamasa Tools återförsäljare runt om i landet.

Bild: Kamasa Tools kommer med extra muskler vid karosseriarbeten och kompletterar sin 4 tons riktsats med en ny och mer kraftfull riktsats med 10 tons kapacitet.

Länk: www.kgk.se

Anmälningarna strömmar in inför 2010 års sailrace – Watski 2star Baltic. Sedan anmälningsstarten 2 november tills dagens datum har det kommit in 96 anmälningar. Deltagarantalet är 125 båtar.

Watski 2star har blivit en succé i Sverige, Danmark och Norge. 2010 blir den 3:e Watski 2star Baltic.

– Det är vår stora förhoppning att båtfackpressen följer upp detta arrangemang som idag är ett sailrace av rang och framförallt snabbt blivit väldigt populärt bland seglarna i Sverige, Danmark och Norge.

Detta beror säkert till stor del att Watski 2star är ett välorganiserat arrangemang där segelsällskapen gör ett fantastiskt arbete, samt den stora utmaningen för deltagarna.

www.watski.se

Nu är det klart med charter från Örnsköldsvik till Kroatien. Det är Scandjet Aviation Group som startar avgångarna till Split i maj nästa år och Örnsköldsvik blir därmed ensam ort i Norrland att kunna erbjuda Kroatienresor.

Projektledaren Fredrik Holmgren vid Örnsköldsviks kommuns utvecklingsarbete Världsklass 2015 är glad över beskedet.

– Det här innebär både att vi kan erbjuda ett unikt resmål för norra Sverige och att Örnsköldsvik visar sig vara en attraktiv plats för en sådan företagsetablering, säger han. Att Kroatien dessutom låg i topp i den webbenkät vi gjorde för att ta reda på vilka resmål människor önskar bäddar också för en positiv fortsättning.

Med Örnsköldsviks kommun och flygplatsen i spetsen började redan för två år sedan arbetet för en direktcharter till Kroatien. Tillsammans med Scandjet Aviation Group har nu idéerna förverkligats och man satsar nu på att Örnsköldsvik blir ett nav för charterresor till Kroatien.

– Vi är mycket glada att äntligen kunna erbjuda norra Sverige en direktcharter till Split i Kroatien säger Sasha Djakovic, VD på Scandjet Aviation Group. Utöver attraktiva priser på flygbiljetter kan vi även, tillsammans med vår nära samarbetspartner researrangören Kroatienspecialisten, lova ett prisvärt utbud av charterresor till Kroatien. Vi hoppas att detta bara är början på ett mycket gott samarbete.

Avgångarna till Split blir på lördagar under perioden 8 maj-12 juni samt 28 augusti – 2 oktober. Restid 3,5 timmar. Flygbolag blir Viking Airlines.

Siemens PLM Software, en affärsenhet inom Siemens Industry Automation Division och en ledande global leverantör av Product Lifecycle Management (PLM), mjukvara och tjänster, tillkännagav idag att Oy Nautor Ab, byggare av de världsberömda Swan segelbåtarna, valt programvaran Teamcenter som företagsövergripande PLM-lösning och som fullt implementerad kommer att omfatta 60 utvecklarplatser. Dessutom har Nautor valt Siemens PLM Softwares NX mjukvara för yachtutveckling. Siemens PLM Software kommer att tillhandahålla både mjukvara och tjänster.

– Med Siemens PLM Software ser vi en möjlighet att investera i en ny företagslösning för yachtutveckling och produktlivscykelhantering, som är helt integrerad och som kommer att förbättra vår konkurrenskraft och tillföra värde för våra kunder samt fortsätta att bidra till att ytterligare stärka vår tillväxt, säger Antti Ivaska, Teknisk chef, Nautor.

Teamcenter, världens mest använda PLM-portfölj, gör att Nautor effektivt kan samarbeta genom att dela konstruktions- och produktinformation i en enda PLM-lösning. NX, Siemens PLM Softwares digitala lösning för produktutveckling, gör det möjligt för Nautors ingenjörer att öka effektiviteten för design, att dela design- och innovationsidéer och tillgodose kundernas specifika krav mer exakt och undanröja kompromisser i utvecklingsarbetet.

– Att ett branschledande företag som Nautor väljer Teamcenter och NX som företagsövergripande PLM-lösning, är ett bevis på Siemens PLM Softwares förmåga att utveckla PLM-teknik som är bäst i sin klass, säger Mats Friberg, Nordisk vd, Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att hjälpa Nautor att förbättra sin produktutveckling så att man kan möta utmaningen att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

– Vi är stolta över att ett prestigefyllt och känd tillverkare av högklassig segelyachts har valt Teamcenter och NX som sin PLM-plattform, säger Tapio Juurakko, vd på Ideal Product Data, Siemens PLM Softwares partner i Finland.

Om Nautor’s Swan
Nautor är varvet som bygger de världsberömda Swan segelyachterna. Sedan grundandet av företaget 1966 har närmare 2 000 Swanbåtar tillverkats, i storlekar från 36 till 131 fot och nästan alla av dem är fortfarande i bruk. Nautor’s montering och tillverkning i Jakobstad, Finland, levererar idag cirka 20 stora luxuösa seglingsyachts (60-130ft) per år. Produktionen stöds av ett team på cirka 40 interna designers och ingenjörer i nära samarbete med marina arkitekter och andra designpartners. Nautor har för närvarande närmare 400 anställda totalt.
www.nautorswan.com

Om Siemens PLM Software
Siemens PLM Software, en affärsenhet av Siemens Industry Automation Division, är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster inom product lifecycle management (PLM) med 6,7 miljoner sålda licenser och 63 000 kunder över hela världen. Siemens PLM Software har sitt huvudkontor i Plano, Texas, och samarbetar nära företag för att leverera öppna lösningar som hjälper dessa att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter. www.siemens.se/plm.

Om Siemens Industry Automation Division
Siemens Industry Automation Division (Nürnberg, Tyskland) är världsledande inom automationssystem, lågspänningsställverk och industriell programvara. Portföljen varierar från standardprodukter för tillverknings- och processindustrin till lösningar för hela branschsektorer som omfattar automatisering av hela anläggningar för biltillverkning och kemiska fabriker. Som en ledande programvaruleverantör, optimerar Industri Automation hela förädlingskedjan hos tillverkare – från produktens design och utveckling till produktion, försäljning och ett brett utbud av underhållstjänster. Med cirka 42 900 anställda runt om i världen omsatte Siemens Industry Automation under räkenskapsåret 2008 en total försäljning på 8,7 miljarder euro.

Amerikanska Genmar, en av världens största oberoende båttillverkare, får en förlängd frist för sin omorganisation. Det är enda alternativet för företaget, som står under Chapter 11 konkursskydd sedan drygt en månad.

Utvecklingen med förlängd frist kommer efter ett domslut i en amerikansk domstol förra veckan.

En domare har förlängt företagets tidsfrist för demsom vill köpa bolaget till 31 januari 2010. Kreditorerna får ännu längre tid på sig, fram till 1 april, för att acceptera de förslag som kommer in den närmaste tiden.

Enligt domstolen finns det tolv intressenter till Genmar, som äger flera välkända båtmärken, bland andra Larson och Four Winns.

Det är nu också helt klart att företagets ägare under många år, Irwin Jacobs, har lämnat posten som styrelseordförande för Genmar Holdings. Den dynamiske Jacobs har styrt Genmar framgångsrikt och varit en av anledningarna till att företaget har vuxit snabbt.

Bavaria gör en rivstart nästa år med världspremiären för nya Sport 38 på båtmässan “boot” i Düsseldorf i januari. Bavaria Sport 38 blir en stor motorbåt i ett viktigt storleksområde. Liksom tidigare nyheter det senaste året bär den tydliga kännetecken för samarbetet med BMW Group DesignworksUSA.

Sport 38 har designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, ett dotterbolag till BMW Group. Den är baserad på samma koncept som i Sport 28, som fick sin premiär i september i år. Den båten presenteras för övrigt närmare i Båtliv nr 6.

Den nya modellen har en rymlig cockpit med stora sittplatser för den som vill njuta av gemenskap ombord eller sola på det rymliga soldäcket. Båten har även en inbyggd wet bar.

Den första versionen av Sport 38 komemr att presenteras som “Open” i Düsseldorf. Hardtop-versionen blir tillgänglig från och med våren 2010 med ett nyutvecklats tak.

Tekniska fakta:

Längd ö a: 11.80 m
Skrovlängd: 11.60 m
Bredd ö a: 3.99 m
Torrvikt: 8,500 kg
Bränsletank: 720 l
Vattentank: 250 l
Kabiner: 2
Bäddar: 4
Länk: www.bavariasverige.se

Nimbus Boats ägare, Altor Fund III, har tecknat avtal med Apotekets Omstrukturerings AB om att förvärva klusterbolag 1 och 8 , sammantaget över 200 svenska öppenvårdsapotek, från Apoteket AB. De förvärvade apoteken kommer ingå i den nya svenska apotekskedjan Apotek Hjärtat. Därmed blir Apotek Hjärtat den största fristående apotekskedjan i Sverige.

Riksdagen beslutade den 29 april i år att öppna upp det 38-åriga apoteksmonopolet för nya aktörer. Avsikten är bland annat att ge konsumenterna ökad tillgänglighet till läkemedel, bättre service, ett bättre tjänsteutbud och låga läkemedelskostnader till nytta för konsumenten och det offentliga. Altors nystartade Apotek Hjärtat är ett av de nya apoteksföretagen som ska göra det möjligt.

Till VD i det nystartade apoteksbolaget Apotek Hjärtat har Anders Nyberg utsetts. Anders Nyberg har över 20 års erfarenhet från ledande positioner inom svensk detaljhandel, senast som vice VD för ICA. Jostein Lønberg har utsetts till vice VD. Jostein hade under tio år en central roll under omregleringen av den norska apoteksmarknaden, bland annat som inköpsdirektör och marknadsdirektör på den ledande norska apotekskedjan Apotek1.

Förvärvet av över 200 apotek innebär att det nybildande Apotek Hjärtat redan från start har en stark marknadsposition och strategin är fortsatt tillväxt på en marknad som utvecklas.

– Svenskarna har en relativt sett låg tillgång till apotekstjänster och vi ser stora möjligheter att expandera vår verksamhet i Apotek Hjärtat. Vår avsikt är att bygga den ledande svenska apotekskedjan i termer av kompetens, produkterbjudande och effektivitet, och denna investering passar väl i vårt långsiktiga mandat, säger Fredrik Strömholm, partner hos Altor Equity Partners AB.

Styrelsen är under sammansättning och består för närvarande av Knut Faremo – grundare av Norgesgruppen, Fredrik Strömholm – partner i Altor Equity Partners AB och styrelseledamot i bland annat Ferrosan, Nimbus, Åkers, Q-Matic och Carnegie samt tidigare i ACO Hud och Nycomed, Stefan Linder – partner hos Altor Equity Partners AB och styrelseordförande i Euro Cater samt styrelseledamot i Byggmax, Dustin och Meyn.

Apotek Hjärtat har knutit en rad exklusiva rådgivare till sig som kommer arbeta mot både ledning och styrelse, bestående av Åke Hallman – tidigare VD Apoteket AB och Generaldirektör på Konkurrensverket, Gunnar Alvan – tidigare Generaldirektör på Läkemedelsverket, Dag Johannesson – tidigare Chefsjurist på Apoteket AB och styrelseledamot i Oy Tamro AB, och Steinar Stokke – tidigare rådgivare åt Apoteket AB och VD i Apokjeden AS.

– Vi är glada att vi kan attrahera sådana krafter i styrelse och rådgivare, som kommer utgöra värdefullt stöd i arbetet att utveckla den ledande svenska apotekskedjan, säger Stefan Linder, partner hos Altor Equity Partners AB.
För frågor kontakta Fredrik Strömholm, Partner, Altor Equity Partners AB, +46 8 678 9105

Om Altor
Altors Fund III är en riskkapitalfond med tillgängligt kapital om EUR 2 000 miljoner. Altor har Altor Equity Partners som investeringsrådgivare. Altors investerare inkluderar bland annat Skandia Liv, 3:e AP Fonden, SEB Investment Management och Nordea Liv & Pension.

Altor investerar i nordiska företag med fokus på värdeskapande genom tillväxt, strategisk utveckling och operationella förbättringar. Altor har en långsiktig ägarhorisont med möjlighet att behålla investeringar i över tio år. Altors fonder har för närvarande 25 portföljbolag med sammanlagda intäkter om EUR 13,4 miljarder och totalt 34 000 anställda. Nuvarande och tidigare investeringar inom hälsosektorn innefattar Aco Hud, Ferrosan och PaloDEx. Investeringar inom detaljhandelssektorn innefattar bland annat Byggmax, Dustin, Euro Cater och Helly Hansen.

Liros Cup 2009 drog totalt över 1 000 jollar i någon av starterna. Nu är cupen definitivt över för den här gången. Båtliv kan presentera resultaten.

Följande klasser har ingått i cupen:
Optimist A, Optimist B Zoom8, E-jolle, Laser std, Laser Radial, RS Feva, Bräda (Kona, Bic) och Tera.

Här nedan presenteras årets medaljplaceringar:

SYD Optimist A
1 Carl Ferm, Rörviks SS
2 James Olsson, Kullavik KKK
3 Christian Knaack, Rådasjöns SS

SYD Optimist A
1 Carl Ferm, Rörviks SS
2 James Olsson, Kullavik KKK
3 Christian Knaack, Rådasjöns SS

SYD Optimist B
1 Oskar Engström, Lerums SS
2 Anton Bergqvist, Rörviks SS
3 Sandra Baerveldt,Halmstads SS

Nord Optimist A
1 Christian Knaack, Bohus Malmöns BK
2 Rolf Andreasson, Stenungsunds SS
3 Adam Bergin, Stenungsunds SS

Nord Optimist B
1 Sigrid Andreasson, Stenungsunds SS
2 Felix Warnicke, Sotefjordens SS
3 Alexander Selbey, Stenungsunds SS

Zoom8
1 Carl Stark, Stenungsunds SS
2 Victor Thorsson, Stenungsunds SS
3 Mattias Stenqvist, Rådasjöns SS

E-Jolle
1 David Kölby, Kullavik KK
2 Alexandra Larsson, Halmstads SS
3 Gustav Kölby, Kullavik KK

RS Tera
1 William Gelang, SS Kaparen
2 Emil Andersson, Björlanda Kile SS
3 Anna Thorell, Björlanda Kile SS

RS FEVA
1 Emil Svensson/Alexander Falkendahl, Rådasjöns SS
2 Douglas Afzelius/Martin Bertilsson, Kullavik KK
3 John Eriksson/Lisa Eriksson, Björlanda KSS

Laser
1 Stefan Nordström, Billdals KS
2 Fredrik Munkby, Långedrags SS
3 Johan Mälsjö, Billdals KS

Laser Radial
1 Sebastian Knaack, Rådasjöns SS
2 Hanna Bach, SS Norderviken
3 Fredrik Bach, SS Norderviken

KG Knutsson AB blir svensk generalagent för den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey från norska Wireless-Safety AS.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart för att kunna slå på tändningen och starta motorn. Med ett traditionellt dödmansgrepp kopplas en snodd mellan gasreglaget och förarens kläder eller runt förarens arm. Om föraren faller över bord slits snodden av från reglaget och motorn stannar.

CoastKey, som är vattentät ner till 1 meters djup, hängs runt halsen på båtföraren. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Systemet fungerar också som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka.

– Trots att dödmansgreppet är en effektiv säkerhetsåtgärd så kör många båtförare utan dödmansgrepp. Det upplevs som lite krångligt att sätta på sig samtidigt som det måste kopplas bort varje gång man ska röra sig i båten. Med ett trådlöst dödmansgrepp går det att röra sig fritt i båten och ändå vara skyddad om man skulle falla över bord. Vår förhoppning är att detta ska vara så enkelt att använda att fler väljer att färdas säkrare på sjön, säger Dan Eriksson, produktspecialist på DEFA-avdelningen inom KGK.

CoastKey har forskats fram i Norge och utvecklats i samarbete med professionella båtförare bland annat inom den norska polisen och ribbåtsbranschen.

– Den är främst framtaget för fritidsbåtar samt mindre yrkesbåtar och den kompletterar vårt redan starka marina sortiment mycket bra. Systemet finns i nuläget installerat i närmare 1000 båtar och sitter bland annat som standard i norska Goldfish-båtar, säger Dan Eriksson.

TG Alpha från finska TG Boats är en spännande och snabb båt som fick sin svenska premiär på Scandinavian Boat Show. Båten, som har designats av Frese Gustafsson, bjuder på mycket nytänkande och kan bli en riktig succé bland alla som kör mycket i skärgården.

De största skillnaderna mellan TG Alpha och konkurrenterna syntes mycket väl på mässan. Båtens botten har ett steg av helt annan typ än vad vi är vana vid. Frese Gustafsson har gått sin egen väg och enligt de som kört båten är resultatet en båt som både går mjukt och fint men även har goda fartprestanda.

TG Alpha är på 7,3×2,77 m och väger cirka 1 800 kg. Som de andra TG-båtarna är skrovet planerat att fungera ekonomiskt också med lite mindre motoreffekt. Båten är optimerad för 150 hk, men maxeffekten blir över 200 hk. Med 250 hk ligger topphastigheten på klart över 40 knop knop.

TG-ALFA är konstruerad och designad av Frese Gustafson (www.fresegustafson.com), son till Tage som grundade TG-båtarna. I samarbete med Jan Gustafson har båtens koncept, detaljer och komponenter finslipats. Från slutet på 1990-talet var Frese med och jobbade på TG båtarna och när de senaste modellerna byggdes skötte Frese om klassificeringen och hållfasthetsberäkningar. Även en stor del av formarna på de TG-båtar som idag är i produktion har Frese byggt. Från 2001 till 2006 satsade Frese största delen av sin tid till båtracingen (lika som sin far Tage gjorde åren 1971-1979) i offshore klassen som körs på långa banor i grovsjö. Lik sin far var det förstås egen byggd och konstruerad båt som gällde och även framgången blev lik sin fars, Tage 12 mästerskap och Frese 7 mästerskap. Bästa säsongen gjorde han 2005 genom att vinna Finska-, Nordiska- och Europamästerskapet och silver i Världsmästerskapet.

Ett stort stöd och hjälp med TG-ALFA projektet har han haft av Jan Gustafson och av ett stort team från TG:s familjeföretage som tillsammans hittat de rätta lösningarna för båten. För några år sedan skedde ett generationsskifte då Tage Gustafson gav över åt sonen Frese och halvbrodern Jan Gustafson. Den nya båten är nu den nya generationens första och av helt ny konstruktion.

Länk: www.tgboats.fi

Svenska Båtunionens val av MiljöbästaBåt 2009 blev en stor succé. Då utsåg vi tre båtar i var sin klass. Najad 355, Nimbus 27 Nova S och Whisper 55 premierades för modern produktionsteknik och minskad miljöpåverkan på olika sätt.

Vi fokuserar även i år på klasserna MiljöBästa Motorbåt och MiljöBästa Segelbåt. Utmärkelserna delas ut på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars 2010.

Utmärkelsen Miljöbästa Båt 2010 är avsedd att stimulera båttillverkarna till att ständigt förbättra miljöegenskaperna hos sina produkter så att de ger minsta möjliga miljöpåverkan vid såväl tillverkning som användning.

Svenska Båtunionens, SBU, Miljökommitté kommer att introducera bedömningsgrunderna för ”Miljöbästa Båt 2010” under Scandinavian Boat Show i Stockholm i nov 2009.

”Utnämningen av ”Miljöbästa Båt” ligger helt i linje med det miljöarbete som Svenska Båtunionen bedrivit långsiktigt i närmare 40 år” säger miljökommitténs ordförande Bengt Hallberg. ”Det är ett av sätten att synliggöra båtlivets engagemang för natur och miljö. Vi är ju en del av svenskt friluftsliv som har stort eget intresse av att värna en god marin miljö”.

Vi ser fram emot nomineringar från båttillverkarna till SBU fram till 15 febr. 2010.

Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt och årets kriterier

Bilden: Pristagarna i MiljöBästa Båt 2009.

Påväxt på fartygsskrov fortsätter att orsaka problem för den marina näringssektorn och för miljön. Den 19 november samlas internationella forskare och färgproducenter i Göteborg för att presentera de senaste innovationerna i jakten på miljövänliga båtbottenfärger.

Påväxt på fartygsskrov orsakar stora kostnader för den kommersiella sjöfarten, med ökade bränslekostnader och fördyrat underhåll. När nittiofem procent av världens kommersiella sjöfart fortfarande förlitar sig på kemiska, miljöfarliga motmedel blir miljön ändå den största förloraren.

Konferensen New Perspectives in Marine Anti-Fouling Research, som arrangeras vid Göteborgs universitet, sammanför de dominerande internationella färgproducenterna och representanter från det marina näringslivet med några av världens främsta anti-fouling-forskare:

• Hans Elwing, professor vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi och ledare för Laboratoriet för ytbioteknik, har i många år forskat på gränssnittet mellan konstgjorda ytor och levande vävnad. Vid konferensen presenterar han upptäckten av PSI-effekten, en ny princip för utveckling av lågemitterande anti-foulingfärger.
• Geoffery Swain. Internationellt ledande anti-fouling forskare som arbetar nära US Navy. Ofta engagerad som utvärderare för internationella forskningsprogram.
• Anthony Brennan, University of Florida, driver ett projekt där man genom experiment med olika mönstrade ytor effektivt lyckats förhindra marina bakterier från att få fäste.
• James A Callow, University of Birmingham, leder ett EU-finansierat forskningsprojekt som utgår från skrovets mikroskopiska egenskaper, där bland annat nanostavar av kol appliceras för att förhindra påväxt.
• Martin Sjögren, forskare vid Uppsala universitet, presenterar sina rön kring ämnet barrettin som utvinns ur marina svamparten Geodia barretti.
• Forskaren Per Jonsson vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, utvecklar ett system där ofarliga proteiner skapar syrebrist vid anfästningsytan
• Sergey Dobretsov vid Sultan Qaboos University i Oman forskar kring möjligheten att på konstgjord väg bryta de genetiska mekanismer (quorum sensing) som utgör grunden för bildandet av biologisk film på skrovytan.

Oscar de Massa är fastighets- och driftansvarig på Stenungsbaden och han berättar att skillnaden är som natt och dag mellan den gamla och nya anläggningen. – Den tidigare anläggningen var säkert 20 år och i riktigt dålig skick. Allt vi hade var bara en liten pool och ett dåligt fungerande reningsverk av enklare modell.

Nu är anläggningen helt ny och tillbyggd och rymmer varma källor inne och ute, en bubbelpool och en wellness-bassäng samt bastu. Här är det fokus på ett avkopplat umgänge och det är helt ok att ta en öl eller ett glas vin med kompisgänget. I april var det premiär för en anläggning som definitivt sticker ut och på många sätt är unik, men där besökarna aldrig kommer i kontakt med det mest unika. Det står nämligen i maskinrummet.

– Stenungsbaden är först i Sverige med modulbyggda reningsverk, berättar Henrik Jansson som är teknisk chef på Processing Gruppen som levererat reningsverken och attraktionerna i bassängen.

Fördelen är att modulen kommer färdig till anläggningen, all kunskap finns i modulen som skräddarsys med funktioner utifrån beställarens behov och önskemål. Det ger dessutom en kort arbetstid på plats.

Belastningsstyrning sparar energi
Många förknippar badanläggningar med en ganska intensiv klorlukt. För hotell kan lukten vara extra bekymmersam då den i princip kan sprida sig i hela hotellet. På Stenungsbaden luktar det inte ens klor i bassäng och wellnesavdelningen.

– Dagens anläggningar använder betydligt mindre klor jämfört med förut. Hela anläggningen på Stenungsbaden är belastningsstyrd, vilket innebär att den inte arbetar mer än nödvändigt och efter behov.

Reningsmetoden bygger på traditionell sandfilterteknik och det bundna kloret, som är en restprodukt, reduceras med hjälp av UV-ljus. Vattnet i Stenungsbadet är oerhört fint men det är inte bara vattenkvaliteten som har nytta av den nya tekniken, det har även miljön.

– När de fyra parametrarna är i balans går systemet ner i sparlåga och förbrukar då inte mer än en femtedel av vad den gör vid fulldrift. Det handlar om att rena utan att förbruka onödigt med energi eller kemikalier.

Belastningsstyrning innebär att systemet håller koll på fyra parametrar i vattnet: Ph, verksamt klor, bundet klor samt klorets redoxpotential (vilken effekt kloret har). Systemet håller med andra ord koll på hur hårt belastat systemet är, hur många som badar helt enkelt. Enligt Oscar de Massa har det fungerat utmärkt.

– I sommar har vi haft extremt mycket folk här och det har funkat hur bra som helst, säger han. Wellnesavdelningen är oerhört populär och våra gäster är väldigt nöjda med anläggningen.

En anläggning i klass med Stenungsbadet innebär en stor investering men genom att satsa på teknik med låg energiförbrukning blir den snabbt lönsam över tiden. Samtidigt minskar belastningen på miljön i takt med det låga energibehovet. Fastighets- och driftsansvarige Oscar de Massa har dessutom fått en väldigt lättskött anläggning att arbeta med. Oscar berättar att han börjar komma in i rutinerna.

– Den är enkel att sköta och den ger mig bra kontroll över anläggningen. Sen märks det att det är en effektiv anläggning för den drar väldigt lite energi.

Länk: www.stenungsbaden.se

Segern i finalen mot dansken Rasmus Villtoft med 2-0 var en klar markering från Johnny Berntssons team att de ville fortsätta vissa framfötterna i denna sista lokala segling i GKSS regi. Teamet vann alla sina matcher i grundomgången och för att sedan fortsätta med att vinna repechage omgången, förutom mot just Villtoft som vann med en knapp båtlängd.

I finalen var det dock Berntsson Sailing Team som tog greppet om matcherna. I första matchen låg Villtoft 1a fram till första kryssrundningen, där teamet gick förbi i en rafflande duell som resulterade i en kollision. Därefter tog teamet en klar ledning som höll ända in i mål, medan Villtoft fick ett straff och låg efter.

I match nummer 2 fick Villtoft 2 straff i starten och låg efter så där kunde teamet segla ohotat runt hela banan och kamma hem en klar seger..

– Det är skönt att känna att vår form håller i sig, säger Daniel teamets taktiker, som en sin stabila översikt över banan var en stor anledning till teamets dominans.

– Jag känner en stor tillförsikt inför kommande säsong, säger Johnie, Vi har en stark trupp med Daniel Wallberg på taktik, Niklas Carlzon som i denna tävlingen lämnade sin ordinarie position för att bemanna trim positionen, Martin Berntsson som tillfälligt skötte batteri och tail samt Björn Lundgren på fördäck. Saknades gjorde ordinarie trimmern Johan Bäckman som fått förhinder att delta i denna tävling.

Teamet har haft en framgångsrik säsong med seger i Ice breaker, Spring Cup, Congressional Cup, EM i Middelfart och Winter Cupen. I marstrand genomförde teamet en rafflande kvartsfinalsegling mot Peter Gilmour som avgjordes med mycket små marginaler , 3-2 till Gilmours fördel.

– Det är fantastiskt kul att vi under de senaste åren har kunnat fortsätta att nå nya framgångar, säger Johnie. – Vi fortsätter att utvecklas och nu siktar vi mot att skapa möjligheten för mer segling och kanske fler world tour events, fortsätter han.

Om målet någon gång kommer att vara att bli världsmästare måste teamet vara med på i stort sett alla 10 worldtour seglingar, men det siktar de inte mot redan 2010, kanske längre fram.

Nu väntar ett par månaders seglingsuppehåll och planering inför säsongen 2010. Alla i teamet seglar en säsong i taget och nu återstår att hitta en realistisk ambitionsnivå för 2010.

– Ett stort tack till våra sponsorer Stenungsbaden Yacht Club, Toyota Center, Pelle P, Advance och till vår klubb GKSS. Ert stöd är en viktig del för att uppnå framgångar, avslutar Johnie.

Deltagare:
Johnie Berntsson GKSS 10
Rickard Fornander GKSS 48
Rasmus Viltoft DEN 65
Victor Cukierman GKSS 88
Allan Juul-Andersen DEN 89
Lars Hoffman DEN 95
Johan Qviberg GSYS 172
John Bäck GSYS 190
Viktor Ogeman GKSS 208
Lucas Lier DEN 290

Länk: www.bsteam.se

Marie Hafström blir den som utreder hur den nya havsmyndigheten ska organiseras. Miljöminister Andreas Carlgren har utsett Marie Hafström till särskild utredare av havsmyndigheten. Marie Hafström har varit generaldirektör för Kustbevakningen och för Försvarsmakten.

I den havspolitiska propositionen från i våras konstaterar regeringen att det finns behov av en central förvaltningsmyndighet som bör tilldelas ansvaret för havs- och vattenmiljöfrågor, men också för att underlätta en hållbar utveckling av näringar som till exempel fiske, jordbruk och sjöfart i förhållande till havsmiljön. Regeringen har tidigare beslutat att en särskild utredare ska föreslå den slutliga utformningen av en sådan myndighet.

Regeringens målsättning med en havsmyndigheten är att etablera en effektiv och samlad svensk havs- och vattenmiljöförvaltning som skapar både förutsättningar för ett hållbart nyttjande av naturresurserna och för att förbättra miljötillståndet i de svenska vattenmiljöerna. Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2010.

Delphia Yachts AB utökar sin produktportfölj i Skandinavien med Delphia 1050 Escape. En modern cabin cruiser för färd i insjöar, kanaler och kustnära farvatten.

– Delphia Yachts beslutade sig för tillverka min version av en modern och miljövänliga cabin cruiser. Namnet “Escape”, säger allt. Ett sätt att lämna det vardagliga livet för nya upplevelser. Upplevelser där du tryggt och komfortabelt kan öppna ditt hjärta och sinne. Med andra ord: frihet och avkoppling. Delphia 1050 Escape är skapad ur min önskan att låta människor uppleva livet till sjöss med komfort och kvalitet, säger designern Andrzej Skrzat

Låg bränsleförbrukning och lättdrivet skrov har stått i fokus under designen av båten tillsammans med utrymmen och stabil gång. Som köpare kan man välja mellan flera olika motorstorlekar, inredningar och utrustning.

Liten eller stor besättning. Man kan välja mellan två kabiner med fyra bäddar eller tre kabiner med sex bäddar. Salongen har en två extra kojplatser som standard.

Inredning går att välja att få i mahogny, körsbär eller bok. Skrovet går att få i blått, rött eller vitt.

– Det skall bli intressant att se hur den tas emot på den Skandinaviska marknaden. Vi har ju ett rikt båtliv i våra insjöar, kanaler kustnära farvatten där hon passar perfekt. På Hamburg mässan hade det sålts fyra stycken när jag var nere i mitten av veckan så det verkar finnas ett sug efter båttypen, säger Axel Billquist ansvarig för marknad och försäljning i Skandinavien.

Länk: www.delphiayachts.se

Siemens PLM Software, en affärsenhet inom Siemens Industry Automation Division och en ledande global leverantör av Product Lifecycle Management (PLM), mjukvara och tjänster, har tillkännagett att att Oy Nautor Ab, byggare av de världsberömda Swan segelbåtarna, valt programvaran Teamcenter som företagsövergripande PLM-lösning och som fullt implementerad kommer att omfatta 60 utvecklarplatser. Dessutom har Nautor valt Siemens PLM Softwares NX mjukvara för yachtutveckling. Siemens PLM Software kommer att tillhandahålla både mjukvara och tjänster.

– Med Siemens PLM Software ser vi en möjlighet att investera i en ny företagslösning för yachtutveckling och produktlivscykelhantering, som är helt integrerad och som kommer att förbättra vår konkurrenskraft och tillföra värde för våra kunder samt fortsätta att bidra till att ytterligare stärka vår tillväxt, säger Antti Ivaska, Teknisk chef, Nautor.

Teamcenter, världens mest använda PLM-portfölj, gör att Nautor effektivt kan samarbeta genom att dela konstruktions- och produktinformation i en enda PLM-lösning. NX, Siemens PLM Softwares digitala lösning för produktutveckling, gör det möjligt för Nautors ingenjörer att öka effektiviteten för design, att dela design- och innovationsidéer och tillgodose kundernas specifika krav mer exakt och undanröja kompromisser i utvecklingsarbetet.

– Att ett branschledande företag som Nautor väljer Teamcenter och NX som företagsövergripande PLM-lösning, är ett bevis på Siemens PLM Softwares förmåga att utveckla PLM-teknik som är bäst i sin klass, säger Mats Friberg, Nordisk vd, Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att hjälpa Nautor att förbättra sin produktutveckling så att man kan möta utmaningen att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

– Vi är stolta över att ett prestigefyllt och känd tillverkare av högklassig segelyachts har valt Teamcenter och NX som sin PLM-plattform, säger Tapio Juurakko, vd på Ideal Product Data, Siemens PLM Softwares partner i Finland.

Om Nautor’s Swan
Nautor är varvet som bygger de världsberömda Swan segelyachterna. Sedan grundandet av företaget 1966 har närmare 2 000 Swanbåtar tillverkats, i storlekar från 36 till 131 fot och nästan alla av dem är fortfarande i bruk. Nautor’s montering och tillverkning i Jakobstad, Finland, levererar idag cirka 20 stora luxuösa seglingsyachts (60-130ft) per år. Produktionen stöds av ett team på cirka 40 interna designers och ingenjörer i nära samarbete med marina arkitekter och andra designpartners. Nautor har för närvarande närmare 400 anställda totalt.
www.nautorswan.com

Om Siemens PLM Software
Siemens PLM Software, en affärsenhet av Siemens Industry Automation Division, är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster inom product lifecycle management (PLM) med 6,7 miljoner sålda licenser och 63 000 kunder över hela världen. Siemens PLM Software har sitt huvudkontor i Plano, Texas, och samarbetar nära företag för att leverera öppna lösningar som hjälper dessa att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

Regeringen sa igår ja till bolaget Nord Streams ansökan om att lägga ut två gasledningar i svensk ekonomisk zon i Östersjön. – Vi undrar verkligen om regeringen är nöjd med miljökonsekvensbeskrivningen. WWF tycker den är bristfällig. Det är oroväckande att miljöministern svepande jämför med ledningar som dragits i Nordsjön där helt andra miljömässiga förhållanden råder, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

WWF anser att det troligen går bygga gasledningar i Östersjön på ett ekologiskt acceptabelt sätt, men idag vet man inte säkert i vilken omfattning som Östersjöns miljö skadas.

– Vi är bekymrade över Natura 2000-området Greifswaldslagunen i södra Östersjön. Där brakar man rakt in i ett av Europas känsligaste områden, utan att kunna visa att företaget tar den hänsyn som ett sådant område kräver, säger Lasse Gustavsson. Dessutom känner vi oro över att regeringen gått på Nord Streams linje och valt sträckningen som tar gasledningen närmast våra svenska Natura 2000-områden i Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.

WWF har i sina remissvar drivit frågan om ett utförligt kontrollprogram som måste inkluderas i projektplanen för gasledningen. Därför välkomnar WWF nu regeringens ansats att starta ett sådant. Men för att få användbara referensdata är det mycket viktigt att det inleds i god tid och görs grundligt efter vetenskaplig praxis. För att informationen ska kunna jämföras över nationsgränserna vill WWF ha ett regionalt samarbete.

– WWF uppmanar regeringen och Andreas Carlgren att noggrant och utförligt utforma kontrollprogrammet. Det måste också knytas till en kompensationsmekanism i händelse av miljöskada. Det krävs för att vi i framtiden ska kunna säga att regeringens beslut var seriöst,
säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.

WWF oroas över att Andreas Carlgren inte nämnt något om att knyta kompensationsåtgärder till projektet vid en eventuell skada på miljön.

– Vad händer om kontrollprogrammet konstaterar att en miljöskada skett? Om det inte redan finns en överenskommelse med Nord Stream kommer det bli mycket invecklat att i efterhand driva en juridisk process mot dem, säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.

Länk: www.wwf.se

Askeladden har kommit igång med sin produktion på allvar. Företaget satsar på styrpulpetare upp till 6,5 m, men här är ett verkligt häftigt undantag: en RIB på 10 m med rejäla prestanda.

Den nya båtar är mer eller mindre ett one off-bygge och kommer med all sannolikhet inte att byggas i serie. Askeladden har nyligen rest sig efter konkursen i vintras och har fullt upp med att stabilisera sig.

RIB-båten är på 9,70×3,16 m och väger 5 000 kg. Den har fartresurser för en maxfart på 50 knop och kan marscha 45 knop även i ganska grov sjö. Det finns som bekant få båtar med samma kapacitet att ta vågor och dyningar som en RIB.

Maskineriet består av ett par dieslar på upp till 740 hk totalt. Bränsletankarna är på 2×300 liter.

Materialet i tuberna är hypalon med gummifender.

Båten kan skräddarsys på flera sätt. Den kan till exempel förses med inombordare eller vattenjet och kan inredas med olika kabinlösningar. Båten på bilden har två stycken Volvo Penta D6 dieselmotorer och drev.

Länk: www.askeladden.no

Bristen på vatten är en akut miljöfråga. För att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen är det allt fler som rapporterar vattenförbrukningen – företagets water footprint eller vattenfotavtryck. Nu startar arbetet med en global standard för redovisning av vattenfotavtryck. SIS, Swedish Standards Institute samlar svenska intressen som vill vara med och påverka arbetet.

Varje produkt, projekt och organisation förbrukar vatten. Företag använder termen vattenfotavtryck för att rapportera volymen vatten som används i varje steg i en produkts livscykel – från vaggan till graven.

– Från att ha varit en fråga för medvetna konsumenter och intresseorganisationer har vattenfrågorna nu hunnit ikapp företagen. Rapporteringen är inte bara intressant för produkter som i sig själva innehåller stora mängder vatten, utan även för produkter som är beroende av vatten i tillverkningsprocessen. Att redovisa vattenfotavtryck är ett sätt att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen, säger Anneli Rafiq, projektledare på SIS.

Nu startar ett globalt arbete för att enas om vilka definitioner och kriterier som ska gälla för redovisning av vattenfotavtryck. Idag redovisar företag sin vattenförbrukning på olika sätt och en global standard kommer att öka trovärdigheten i rapporteringen och göra det enklare att jämföra olika företags uppgifter.

– Allt fler företag redovisar sin vattenförbrukning och även om Sverige lokalt har tillräckliga vattenresurser är det viktigt för svenska företag med internationell verksamhet att redovisa sin sammanlagda vattenförbrukning vid produktion utomlands. Det kan gälla processindustri och vattenverk lika väl som produktion av kläder och mat som är beroende av vattenslukande grödor*, säger Anneli Rafiq.

Standarden för vattenfotavtryck kommer att ingå i standardserien för miljöledning, ISO 14000. Svenska företag och organisationer är välkomna att påverka standarden genom att engagera sig i den svenska kommittén. Det första internationella mötet hålls den 19-21 november 2009 på IVL i Stockholm.

Regeringen ger tillstånd för Nord Stream AG att lägga ut två rörledningar för transport av naturgas på internationellt vatten inom svensk ekonomisk zon i Östersjön.

Utgångspunkten för regeringens beslut är att alla stater har rätt att lägga rörledningar på internationellt vatten och på en kuststats kontinentalsockel. Regeringens handlingsutrymme har således varit väsentligt mer begränsat än det är vid prövningar av ansökningar som rör svenskt territorialvatten eller anläggningar i Sverige. Att säkerställa Östersjöns miljö är dock en prioriterad fråga för regeringen. Regeringen har därför ställt höga krav på att bolaget ska klargöra vilka konsekvenser projektet kan komma att medföra.

– Regeringen har ställt tuffa krav för att säkerställa att den känsliga miljön i Östersjön inte äventyras. Vi har gjort en ytterst omfattande prövning av ledningens miljöpåverkan. Bolaget har krävts på flera kompletterande undersökningar och steg för steg tillgodosett remissinstansernas synpunkter. Jag kan konstatera att ingen central myndighet därefter har avstyrkt hela projektet. Därmed är ett ja till ansökan det enda möjliga beslutet, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Prövningen har varit omfattande utifrån internationell rätt och svensk lagstiftning.

– Havsrättskonventionen har utgjort den rättsliga ramen.
– Prövning har skett enligt kontinentalsockellagen.
– Ett omfattande samråd med Tyskland, Danmark, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen och Polen har skett enligt Esbo-konventionen.
– Ett flertal remissrundor till svenska myndigheter har genomförts.

Enligt FN:s havsrättskonvention har alla stater förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön med ett särskilt ansvar för kuststaten att förebygga skadlig miljöpåverkan i dess ekonomiska zon och på dess kontinentalsockel. Detta har beaktats vid prövningen av bolagets ansökan.

Beslutet om tillståndet är förenat med flera långtgående villkor och åtaganden, däribland:

– Rörledningarna ska placeras i enlighet med de koordinater som Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) fastställer.
– Bolaget ska ha ett kontrollprogram för övervakning av verksamhet som ska tas fram i samråd med svenska berörda myndigheter.
– Grumlighet, som orsakas av havsbottenarbeten i samband med nedläggning av respektive rörledning, får som riktvärde uppgå till högst 15 mg/liter vid gränsen mot Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken.
– Verksamheten ska bedrivas enligt de åtaganden som bolaget har förbundit sig i sin ansökan och kompletteringar, exempelvis att anläggningsarbete inte ska bedrivas i områden viktiga för torskens lek under perioden maj-oktober.
– Bolaget har även det fulla ansvaret för hänsyn till militära lämningar vid anläggande och drift.
– När det är aktuellt ansvarar bolaget för information och plan för avveckling och återställande.

– Nu finns flera villkor och åtaganden från bolaget för att säkra bl.a. Östersjöns miljö, fisket och sjöfarten. Påverkan på miljön i Östersjön är enligt de nationella myndigheterna ytterst begränsad och detta under en kort tid i samband med anläggningsarbetet. Regeringen bedömer därmed att den sökta sträckningen är förenlig med Sveriges förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön, säger Andreas Carlgren.

– Sverige har en lång tradition att följa internationell rätt och konventioner. Den ska inte brytas. Havsrättskonventionen ger alla länder rätt till våra hav och är viktig för att främja fred och säkerhet i världen, säger Andreas Carlgren.

Nu ska svenskt båtliv kartläggas – och betygsättas. Under vintern 2009/2010 undersöker Sweboat, båtbranschens riksorganisation, förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Våren 2010 utses Årets Båtkommun.

Sweboat genomför under vintern 2009/2010 en undersökning där förutsättningarna för båtliv i Sverige kartläggs – och jämförs – kommun för kommun. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.

Syftet med undersökningen är dels att uppmuntra och belöna kommuner som skapat goda förutsättningar för båtliv, dels att peka på skillnader mellan kommuner.

– Vi vill att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt och att det ska hålla en så hög och jämn kvalitet som möjligt. Genom att uppmuntra och belöna goda exempel hoppas vi kunna stimulera till många nya, goda initiativ. Och genom att peka på skillnader hoppas vi kunna påverka kommuner så att det blir enklare för fler människor att ta del av båtlivet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Den kommun som utifrån ett antal olika bedömningskriterier anses ha de bästa förutsättningarna för båtliv i Sverige utses till Årets Båtkommun under våren 2010. Detaljerna kring utmärkelsen kommer att presenteras i början på nästa år.

Bakom undersökningen står Sweboat, som representerar drygt 400 medlemsföretag från den svenska båtbranschen, i samarbete med partners inom svenskt båtliv.