nyhetstest

Solcellspanel och återvunna plastflaskor. Samsungs mest miljöanpassade pekskärmsmobilen Blue Earth börjar nu att säljas. Att välja Blue Earth är att göra skillnad och visa att man bryr sig och vill ta sitt ansvar.

Blue Earth kommer nu till butik. Den börjar säljas i Norden i slutet av oktober och blir tillgänglig för övriga världen först senare i år. Miljömedvetna svenskar kan därmed bli först i världen med att köpa Samsungs mest miljöanpassade mobiltelefon.

Den miljöanpassade Blue Earth

Blue Earth genomsyras av miljöanpassning i hela produktlivscykeln. Exempelvis är skalet tillverkad av återvunna plastflaskor och innehåller inga skadliga ämnen såsom beryllium, pvc eller ftalater. Andra miljöanpassade lösningar är:

Solcellspanelen. På baksidan sitter en solcellspanel och så fort mobilen kommer i kontakt med vanligt dagsljus – även ifall det är molnigt – laddas batteriet automatiskt. För varje timma i solljus fylls batteriet på med energi som motsvarar ungefär tio minuters samtalstid i 3g-nätet. Solcellspanelen gör Blue Earth extra vänlig mot miljön i jämförelse med mobiltelefoner utan solceller: vid tillverkning av en miljon solcellspaneler till Blue Earth produceras tio ton koldioxid. Att ladda mobilen via solcellerna ger däremot en miljövinst då en miljon Blue Earth varje år sparar hela 26 ton koldioxid jämfört med en miljon mobiltelefoner utan solceller. Tillsammans tillverkar samtliga mobiltillverkare mer än en miljard mobiltelefoner varje år.

Eko-läge. Blue Earth har ett energisparläge där bildskärmens ljusstyrka dras ner och bakgrundsbilden blir dovare och med det dras mindre energi.

Energisnål laddare. För att ladda batteriet via eluttaget går det åt mindre ström med Blue Earths laddare i jämförelse med vanliga laddare eftersom den är upp till 75 procent strömsnålare. I standby förbrukas endast 0,03 watt. Laddaren fungerar till alla Samsungs mobiltelefoner med micro-usbingång.

Kartongen. En ny Blue Earth ligger skyddad i en kartong av obehandlat återvunnet papp. Kartongen kan därefter användas som exempelvis fotoram eller pennställ. Återanvänd alltså kartongen och så lite som möjligt behöver slängas i onödan.

Gå för en renare miljö

Blue Earth har ett antal miljösmarta funktioner. Ett exempel är den inbyggda stegräknaren. Det brukar rekommenderas att man dagligen bör gå minst 10000 steg för sin hälsas bästa. Med Blue Earths stegräknare kan man hålla räkningen på sina steg, som även kan räknas om till den mängd koldioxidutsläpp som sparas tack vare att man valde bort bilen och istället promenerade.

Blue Earth kommer även med ett miljötips då och då och visas på bildskärmen som en liten påminnelse om hur viktig miljön är för oss alla. Dessutom har i kalendern viktiga miljödagar, som Världsmiljödagen den femte juni, lagts in så att de inte glöms bort.

Kompromisslös i alla avseenden

Blue Earth kompromissar inte i sin ambition att vara miljöanpassad. Och den kompromissar inte heller med att vara en synnerligen kompetent mobiltelefon som är fylld av teknik och funktioner. Förutom att vara en pekskärmsmobil med en tre tum stor skärm har den även trådlöst nätverk, gps, widgets med direktlänkar till en rad sociala nätverk som Facebook, mediaspelare med musikigenkänning, stöldspårning samt en funktion för ”falska samtal” – tryck på knappen och mobilen ringer utan att någon är på andra sidan, vilket kan vara en praktisk funktion när man behöver en ursäkt att komma undan.

Fakta: Samsung Blue Earth är en pekskärmsmobil med en tre tum stor lcd-skärm av reptåligt glas. Trådlöst nätverk (wifi), mobilt bredband 3,6 megabits/sekund, 3g, bluetooth, Microsoft ActiveSync. Musikspelare, radio, musikigenkänning samt stöd för flertalet ljudformat. Tremegapixelkamera och videokamera. Gps och Google Maps. 130 megabyte inbyggt minne och plats för 16 gigabyte på externt minneskort. I butik i slutet av oktober. Pris 4500 kronor.

Om solcellspanelen: Den 37×62 millimeter stora solcellspanelen på Blue Earths batterilucka består av polycrystalline photovoltaic. Den laddar upp till 64 mAh, vilket motsvarar ungefär tio minuters taltid i 3g-nätet alternativt sexton minuter i gsm-nätet på en timmas laddning. Åtta timmars laddning fyller 30 procent av batteriets energiförråd.

Baltic Sea 2020 välkomnar Ministerrådets beslut gällande torskkvoterna i Östersjön. För tredje året i rad följer ministerrådet forskarnas rekommendationer och beslutar om torskkvoter som ligger i linje med den antagna förvaltningsplanen – ett beslut som stärker torskbeståndet och hjälper Östersjöns miljö. Dagens beslut ger hopp för framtiden och visar att politiker valt att lyssna på forskarna.

Vid mötet i Luxemburg beslutade EU: s fiskeministrar i natt att följa rekommendationerna från EU-kommissionen och ICES vad gäller det östra beståndet. Detta innebär att ministrarna kommer att hålla sig till den förvaltningsplan för torsk som antogs 2007. Rådet föreslår i enlighet med denna att kvoten för torsk under 2010 förändras med +15 procent i det viktiga östra beståndet (från 49 380 ton till 51 267 ton) som under de gångna åren visat tecken på återhämtning.

”Beslutet ger oss en möjlighet att få tillbaka ett stabilt torskbestånd i Östersjön. Särskilt positivt är åtgärderna för att skydda de unga torskårsklasserna – genom ökad maskstorlek, förbud mot uppgradering samt den antagna kontroll förordningen. Även om vi kan uttrycka glädje över att rådet har fattat ett välgrundat beslut för 2010, vill vi betona att de viktigaste förhandlingarna kommer nästa år. För att kunna återställa ett betydande torskbestånd i Östersjön måste EU: s fiskeministrar hålla fiskeansträngningen på dagens nivå under de kommande tre åren”, säger Katarina Veem.

Simuleringar framtagna av Baltic Sea 2020 visar att förvaltningsplanen, om den efterföljs, kommer att få en kraftfull effekt. Om förvaltningsplanen fortsätter att hålla nere fisketrycket på nuvarande nivå kommer torskbeståndet, liksom lönsamheten i fiskerinäringen att förbättras! Fisken tillåts växa till sig och inom 3 år kan det att vara möjligt att fördubbla fångsterna.

”Baltic Sea 2020 kommer under de närmaste åren att satsa stora resurser på att följa den politiska processen i Östersjöländerna och i Bryssel. Ett större bestånd av torsk har möjlighet att leda till bättre ekonomi för fiskenäringen och en bättre miljö i Östersjön. Vi kommer att påminna politikerna om detta”, avslutar Katarina Veem.

Länk: www.balticsea2020.org

Tensons Himalaya-jacka lanserades 1972 och har sålt i över 500 000 exemplar över hela världen. Ändå tog det 37 år innan den klassiska allvädersjackan finns i en dammodell. Nu är den här. – Ja, det är ett möjligt fall för JämO. Skämt åsido, nu har vi rättat till misstaget och gjort en dammodell som finns i vår vinterkollektion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Jackan lanserades först som en seglarjacka 1972 och blev snabbt även en populär vinterjacka eftersom den är varm, andas och är vatten- och vindtät.

– Det känns roligt att vi nu har vår klassiska jacka i en damigare modell. Jackan är tidlös och passar alla som trivs med att vara utomhus även om det blåser, regnar och är kallt, säger Johan Lövqvist, som tillträdde vd-posten på Tenson för ett år sedan.

Tenson, som grundades i Varberg 1951, har idag ett brett sortiment av högpresterande funktionskläder inom outdoor och ski. Jackor är företagets största produkt, med 74 procent av den totala försäljningen. Himalaya har under åren blivit Tensons specialjacka och den produkt som de flesta förknippar företaget med.

Tensons klassiska Himalaya-jacka finns nu
även för damer.

– Den är fortfarande populär i seglingskretsar och många lyfter fram att den står emot regn, blåst och kyla utan att man blir varm och svettig. Det gör den perfekt även för vinterns alla aktiviteter. Under 90-talet var jackan också omtyckt av många trendsättare i Sverige och nu är den på väg att bli riktigt trendig igen, säger Johan Lövqvist.

Himalaya-jackan har tillverkats av Tensons eget material, MPC, som gör att den andas och är vatten- och vindtät.

Länk: www.tenson.com

Idrottsstjärnor som Ericssons vinnarteam ska hjälpa Kanarieöarna att bli Europas ledande destination för vattensporter. Projektet kallas Islas Canarias Water Sports Scuderia och innefattar sporter som segling, surfing, windsurfing, kitesurfing, dykning och högsjöfiske som kan utövas längs ögruppens 1140 mil långa kust.

– Det Kanarieöarna har att erbjuda är exceptionellt. Det finns inga andra destinationer i Europa som har sådana optimala förhållanden året runt för vattensporter, säger María del Carmen Hernández Bento, vice ordförande för turistrådet på Kanarieöarna.

Hon berättade om planerna i samband med ett pressmöte under Volvo Ocean Race stopover i Stockholm. Kanarieöarna visade vad ögruppen har att erbjuda, bland annat som ett turistmål för vattensport i Europa. För att understryka detta sponsrar Kanarieöarnas turistråd Ericsson Racing Team som inför årets Volvo Ocean Race har tränat i vattnen kring Lanzarote. Träning som gett effekt, förklarade besättningsmedlemmarna för Ericssons vinnarbåt på pressmötet:

– Kanarieöarna har ett av de mest lämpliga klimaten i världen med bra vind och få regndagar. Det innebär att man kan räkna med goda förhållanden för effektiv träning. Man förlorar få dagar på grund av regn eller dagar utan vind.

Maria del Carmen Hernández Bento:

– Jag vill gratulera Ericssons besättning. Vi är stolta över att ha bidragit till framgången. Jag vågar hävda att alla som bor på Kanarieöarna gläds med er i dag över segern.
Företag och kommuner som ställer sig bakom Islas Canarias Water Sports Scuderia marknadsför sig under det gemensamma märket Water Sports Experience. Det är en kvalitetsmärkning för profilera destinationen på en allt tuffare marknad där olika orter för vattensport konkurrerar med varandra.

Alla elitidrottare inom vattensporter som är födda på Kanarieöarna eller som har funnit platsen idealisk för att utöva sin sport har anslutit sig till den nya vattensportsatsningen.

– Enligt Institutet för turism i Spanien, Turespana, ligger Kanarieöarna som vattensportdestination på fjärde plats bland utländska turister, säger María del Carmen Hernández Bento.

De länder som främst visar intresse är de nordiska länderna, Irland, Frankrike, Italien och Portugal.

Senare i år kommer Kanarieöarna åter att samla världseliten inom segling då en deltävling av GP 42 World Championship hålls på Lanzarote.

På den nyligen avslutade internationella båtmässan i Southampton tävlade de engelska motorbåtsvarven om att visa upp nya och stora motorbåtar. Men även de engelska segelbåtsvarven var på hugget. Denna Southerly 49 var en av de intressantaste båtarna.

Det är Rob Humphreys som har designat denna spännande båt. Tillsammans med sina egna konstruktörer har Humphreys stått för skrov, däck och undervattenskropp medan varvets konstruktörer har gjort inredningen.

Möjligheterna till riktigt grundgående med uppfällbar köl var en av förutsättningarna för båten. Den har därför svängköl som kan justeras mellan 0,86 och 3,13 m. Det finns också en fast köl som tillval. Båten är enkel att hantera för ett seglade par med alla bekvämligheter som standard eller tillval.

Skrovet karaktäriseras av en lång vattenlinje och ett relativt smalt förskepp. I aktern är bredden rejält tilltagen för stabilitet och säkerhet. Liksom övriga Southerly-båtar har den här modellen dubbla roder för snabb och direkt styrning. Flera detaljer är inbyggda som standard, till exempel möjligheten att ha självslående fock och överlappande genua.

Tekniska data:
Längd: 14,77 m
Bredd: 4,20 m
Vikt: 15 ton
Segelarea storsegel: 58 m2
Segelarea genua: 72 m2
Motor: Yanmar 4JH4-E 56 hk
Länk: www.northshore.co.uk

Nu kommer ytterligare en motorbåtsmodell baserad på Bavaria Deep Blue 46. Den här gången blir en Deep Blue 46 SportTop som premiärvisas någon gång i vinter, oklart när. Båten bygger i alla väsentliga delar på samma koncept som i Deep Blue 46.

När tyska Bavaria tog BMW:s designteam till hjälp skapades både nya motor- och segelbåtar. Resultatet blev en rad annorlunda lösningar och ett delvis nytt formspråk.

Deep Blue 46, som var den första modellen i serien, premiärvisades i våras på den svenska marknaden. Intresset var på topp även om marknaden då var väldigt avslagen.

Den 14,2 m långa Deep Blue 46 kostar cirka 4 Mkr i Sverige. Vi har inte fått något pris på SportTop än, men det blir nog en aning högre än för den ordinarie 46:an.

Bavaria Deep Blue 46 är väldigt rymlig och finns med två olika inredningar; fyra kojer fördelade på två kabiner eller sex kojer i tre kabiner. Både kabinerna och salongen är ljusa med gott om ljusinsläpp utifrån men också för att materialen har valts med stor omsorg.

Fakta Deep Blue 46
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Stiftelsen Håll Sverige Rent presenterar i samband med Skolforum 2009 en skolsatsning där de erbjuder kommuner, skolledare och pedagoger kostnadsfritt stöd för att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor. I erbjudandet finns utbildning, inspiration, verktyg och material.

Satsningen får stöd från flera nationella myndigheter. Håll Sverige Rent vill ge barn och ungdomar kunskap och handlingskompetens för att kunna verka för ett hållbart samhälle. Det vill vi åstadkomma genom att uppmuntra och stötta skolor och förskolor att arbeta konstruktivt och handlingsinriktat med hållbar utveckling.

I dag finns det i huvudsak två stora miljöutmärkelser som svenska skolor och förskolor kan få. Grön Flagg heter Håll Sverige Rents miljöcertifiering, som idag har mer än 2000 anslutna skolor och förskolor. Skolverket har utmärkelsen Skola för hållbar utveckling. Cirka 200 skolor/ förskolor har fått denna utmärkelse.

Håll Sverige Rent och Skolverket har nyligen inlett ett samarbete kring de båda utmärkelserna för att hjälpa fler förskolor och skolor att arbeta aktivt med hållbar utveckling. Samarbetet går i huvudsak ut på att gemensamt kunna ge skolor och förskolor en samlad guidning och stöd i miljöoch kvalitetsarbetet.

Båda utmärkelserna bygger på elevdelaktighet och syftar till att skolors och förskolors arbetssätt ska göra barn och elever mer delaktiga och handlingskompetenta i arbetet med hållbar utveckling. Tillsammans ger de såväl inspiration, redskap och stöd som tydliga kopplingar till styrdokument och mål för skolornas arbete med hållbar utveckling.

– Genom samverkan får båda organisationerna ett bredare kontaktnät, och vi kan på ett bättre sätt möta skolor och förskolor som arbetar aktivt med frågor om miljö och hållbar utveckling, säger Katarina Håkansson, enhetschef på Skolverket, om samarbetet.

I höst släpper Wind in Mind ljus genom segelduken och utökar produktsortimentet med lampor. Segelduken används på ett stilfullt sätt i enkel formgivning sydd med vackra detaljer och inspiration från vind och hav. Ljus genom segelduk skapar ett behagligt sken och en skön stämning i höstmörkret. Välj mellan taklampan Skagerrak och vägglampan Kattegatt eller kombinera båda.

Wind in Mind utnyttjar segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur på ett spännande sätt. Lamporna är tillverkade av segelduken dacron. Förutom duken är det detaljerna och bearbetningen av materialet som ger produkten sin karaktäristiska utformning. Kombinationen av öljetter, tunna tampar och segelsömmar skapar en känsla av segel, vind och hav. Taklampan Skagerrak finns i tre olika modeller, titta på www.windinmind.se.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Ljuset bryts vackert genom segelduk och ger ett behagligt och varmt sken, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av grundarna till Wind in Mind AB.

Lampornas stilrena formspråk gör att de passar lika bra in i den lilla personliga lägenheten som det moderna huset eller på landet i skärgården. Skagerrak och Kattegatt är omsorgsfullt sydda med fina detaljer.

– Att leva nära ett segelmakeri har lärt oss hur segel tillverkas och fått oss förstå vikten av ett gott hantverk. Kärleken till segelduk som material hade vi redan. Vi vill låna hantverket och förena det med vår känsla för formgivning och skapa något alldeles eget, säger de tre grundarna.

Taklampan Skagerrak, höjd och diameter 32 cm, pris 1 800 kr / 2 300 kr
Vägglampan Kattegatt, höjd 36 cm, bredd 58 cm, pris 2 500 kr

Länk: www.windinmind.se

NV Nordisk Vindkraft AB och Jämtkraft AB har tecknat avtal om byggnation av Kyrkbergets Vindkraftspark i Mora kommun i Dalarna. Efter fyra års intensivt arbete med tillståndsansökan och projektering står allt nu klart för byggstart, som sker i början av 2010.

Byggtiden är cirka ett år och anläggningen beräknas tas i drift under våren 2011. De tio 2,3 MW stora vindkraftverken levereras av Siemens. Den 23 MW stora anläggningen beräknas producera 73 gigawattimmar per år, vilket motsvarar hushållsel till cirka 10000 villor.

– Vi är mycket nöjda med dagens affär som avgjordes i hård konkurrens med andra professionella aktörer på marknaden. Vårt utvecklingsteam har gjort ett fantastiskt arbete i framtagandet av projektet. Extra trevligt är att Jämtkraft är ett företag som vi har tradition att göra affär med, senast Hornberget vindkraftspark 2006. Jag är övertygad om att Kyrkberget får en stark ägare i Jämtkraft, säger Anders Barne, VD för Nordisk Vindkraft.

– Jämtkrafts ambition är att vara en betydande aktör på vindkraftområdet, och köpet av Kyrkbergets Vindkraftpark är ett viktigt strategiskt förvärv. Våra tidigare erfarenheter av Nordisk Vindkraft som en professionell exploatör gör att vi med tillförsikt ser fram emot detta samarbete. Vår avsikt är att under de kommande åren genomföra betydande investeringar i vindkraft, gärna i samarbete med andra aktörer, säger Melcher Falkenberg, ansvarig för Jämtkrafts vindkraftssatsningar.

– Vi är stolta över att vi har fått Nordisk Vindkrafts och Jämtkrafts förtroende att leverera vindkraftverken till Kyrkbergets Vindkraftspark. Till Kyrkberget kommer vi att leverera vindkraftverk som är särskilt lämpade för platser med låga till medelhöga vindhastigheter, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens AB.

AB Göta kanalbolags styrelse har vid styrelsemöte den 8 oktober beslutat att lämna sitt deltagande i projektet Båtlyft i Söderköping, då flera frågor ännu är olösta. Detta för att inte äventyra förbifartsprojektet med den nya sträckningen av E22.

Göta kanalbolags ställningstagande grundar sig på att ett antal avgörande frågeställningar, som i huvudsak rör kapacitet, kringanläggningar, besökscenter samt ägande och drift med därtill hörande ansvar och kostnader, inte är lösta.

– Göta kanalbolags huvuduppdrag är att tillvarata våra trafikanters behov av en väl fungerande vattenled, säger Göta kanalbolags VD Anders Donlau. Idag föreligger inte förutsättningarna för en säker och långsiktigt fungerande lösning för kanalens trafikanter genom en båtlyft.

– Vi vill kraftigt understryka att vi tagit detta ställningstagande i nuvarande skede för att inte äventyra förbifartsprojektet, säger Björn Eriksson, styrelseordförande i AB Göta kanalbolag.

Vi har under lång tid påtalat att det finns frågor som måste finna sin lösning för att projekt Båtlyft ska kunna realiseras. Kanalbolagets styrelse gör i dagsläget bedömningen att frågan inte kan lösas inom tidsramen för projektet förbifart Söderköping och väljer därför att lämna Båtlyftsprojektet.

Länk: www.gotakanal.se

Interphase Technologies (USA) som är ledande på bottenskanner (framåtseende ekolod) lanserar Interphase Escort – en ny mycket prisvärd black box bottenskanner. Med en Interphase bottenskanner går det att se hur djupt det är på riktigt – upp till 400 meter framför båten. Du ser bottenstrukturen, upptäcker föremål i vattnet och kan enkelt undvika knepiga situationer.

Interphase Escort är en ny black box bottenskanner som skannar framåt vertikalt 0-90° och rakt nedåt. Den kan anslutas direkt till en plotter med videoingång, en 7” VGA-skärm med integrerad manöverpanel eller en vanlig bildskärm (VGA eller video).

Interphase Escort levereras inklusive en manöverpanel, kablage och en akterspegelgivare i rostfritt stål eller en genomskrovsgivare i brons.

– Nu är det möjligt för en båtägare att till ett lågt pris få en bottenskanner av hög kvalitet som förenklar navigationen och gör att man undviker knepiga situationer, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

Rekommenderat cirkapris på Interphase Escort inklusive givare är 13 990 kr inklusive moms.

Marinplus AB representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR värmekameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, C-MAP sjökort, PRIMAR ENC sjökort, Rose Point navigationsprogram och NaviGear navigationssystem.

Länk: www.marinplus.se

Företaget KANNAD har lanserat en ny EPIRB under namnet Safelink. Den uppges vara världens minsta i sitt slag. Trots det är det en riktig nödsändare med GPS-sändare med en nödpositionsangivelse, integrerad antenn och lätt utbytbara batterier.

Förklaringen till de lätt utbytbara batterierna är att det förenklar underhållet av apparaten. I stället för att gå till en auktoriserad servicestation eller återförsäljare uppges användaren själv kunna byta batterierna.

Dimensionerna är endast 250 x 111 x 91 mm och vikten som en tung mobiltelefon, 627 g. Batterilivslängden sägs vara upp till sex år.

Pris 499 EUro plus moms.

Länk: www.kannad.com

Kommentarer

Sneseglaren 18:26:24 2009-10-20

En SÅN skall jag ha!

Navigatören 21:44:37 2009-10-20

Bra, då plockar vi upp dig om du drattar i.

“Lancia di Lancia” heter världens första Lancia byggd för havet. Det anrika bilmärket, som bland annat varit mycket framgångsrikt på rallybanorna i årtionden, har tillsammans med fyra italienska designföretag – Sacs, Fiat Powertrain Technologies och Martini tagit fram den spännande båten.

Lancias båt byggs vid varvet Sacs, som har över 20 års erfarenhet av att bygga RIB-båtar och särskilt riktigt lyxiga sådana.

Båtens konstruktör är marindesignern Christian Grande. Båten har ett skrov på 13,10 m och en ansenlig bredd på hela 3,83 m för att ge både goda prestanda och hög komfort.

Vikteffektförhållandet för denna båt är 7,5 kg/hk, vilket gör båten väldigt sportig. Den är försedd med två motorer av typ FPT N67-560 och ytskärande drev från JMD av samma sort som används i racing. Marschfarten anges till 15 – 45 knop och maxfarten till 55 knop.

Färgsättningen går i klassisk Lanciastil.

Tekniska data
Konstruktionsmaterial: Glasfiber
Längd ö a: 13,10 m – 43 ft
Bredd max: 3.83 m – 12.56 ft
Djupgående: 0,8 m – 2.62 ft
Torrvikt inklusive motorer: 8,5 ton
Bränsletankar: 1000 liter
Motorer: 2 x 560 hk FPT N67-560
Ytskärande drev: Jolly Drive Marine
Maxfart: 55 knop
Marschfart: 15 – 45 knop
Passagerare: 11
Kojer: 2
CE-kategori: B
Pris: 550 000 Euro plus moms
Länk: www.sacsmarine.it

Svenska Nimbus Boats blir först i världen med en fullt produktionsanpassad motorbåt som drivs med el. Båten, som får världspremiär på torsdag 22 oktober, byggs på en befintlig modell, möjligen Nimbus 27 Nova S (bilden).

Det är smått sensationella uppgifter som kommer från Nimbus, som har sitt huvudkontor i Långedrag i Göteborg. Ytterst få uppgifter har läckt ut till pressen om den båt som nu ska presenteras.

I sitt pressmeddelande beskriver Nimbus den som “världens första stora kommersiella elmotorbåt”. Båten är på 4 ton (27 fot) och uppges ha en maxfart på hela 27 knop utan motorljud eller utsläpp. Dessutom till en bråkdel av normal bränslekostnad. Båtens batterier kan återladdas på endast tre timmar.

– Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till den kommersiella marknaden, säger Nimbus Boats VD, Magnus Andersson.

Den eldrivna båten har tagits fram i samarbete med svenska Electroengines, som bland annat presenterade en eldriven Sabb 9-3 (lilla bilden nedan) på årets Almedalsvecka på Gotland. En produkt som väckte mycket stort intresse.

Länk: www.nimbus.se

Kommentarer

Elnisse 13:30:30 2009-10-20

Wow! Hur långt går den på en laddning? När kan man köpa den?

Anders 23:53:51 2009-10-21

Den går enligt uppgift hela 17 nm, dvs 51 minuter i 20 knop. Sedan stopp i 3-4 timmar om du har ett rejält strömuttag till hands, betydligt längre på "hushållsel".

Bosse 15:35:28 2009-10-23

Skulle vara intressant med en mindre elmotor för inte alltför bråttomt båtåkande och hur långt man då kommer på en laddning.
Fast hur långt man kommer beror väl egentligen på hur mycket batterier man kan rymma ombord…..

Robert 13:31:02 2010-02-19

Äntligen är framtidens Båt här 🙂

Stefan 09:47:58 2010-09-12

om man nu bara vill åka i 7-8 knops fart hur långt skulle man då komma.jag funderar på att konvertera min Albin 25 till el drift pga motor byte.

stefan 19:31:53 2010-12-09

Nu har jag börjat att bygga om båten jag har bilder på www.elbil.forum24.se

GockeMannen 01:42:31 2010-12-15

Stefan -hittar inte ditt bygge. Ge en direktlänk tack.

Stefan 09:41:22 2010-12-20

Hej gå in på forumet och klicka på allmänt om elfordom.

Stefan 21:02:07 2011-05-18

Nu är El båten i vattnet.www elbil.forum24.se/ Allmänt om elfordom / Elbåt

sstefan 00:01:16 2011-06-22

Hej igen nu har jag en film på min elbåt .
http:hn.se/nyheter/varberg/1.1253729-stefan-bat-glider-fram-med-eltrucksmotorn

stefan 00:13:20 2011-06-22

Jag skrev fel på direktlänken.
http://hn.se/nyheter/varberg/1.1253729-stefan-bat-glider-fram-med-eltrucksmotorn

Vid det kommande rådsmötet med Europas fiskeministrar den 19 och 20 oktober ska flera avgörande frågor för Östersjöns fiskbestånd behandlas. Ministrarna ska besluta om ett nytt system för gränsöverskridande fiskekontroll inom EU och om Östersjöns fångstkvoter för 2010. För att den positiva, men oväntade, ökningen av torsken i Östersjöns östra bestånd ska kunna fortsätta krävs nu en effektivare förvaltning.

– Världsnaturfonden WWF välkomnar regeringens linje att dumpning av torsk, så kallat utkast, bör förbjudas i samband med förbättrad selektivitet i trålredskapen under 2010. Men det nya danska förslaget om en minskad minimistorlekt på trålad torsk från 38 cm till 35 hör hemma i papperskorgen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Enligt forskare uppnår torsken i Östersjön könsmognad först vid 42-50 cm storlek. Problemet med dumpning löses bäst genom selektiva fiskeredskap och kontroll. Något annat vore att ge upp målet om torskbeståndens återhämtning.

För att Östersjöns torskbestånd ska få en fortsatt återhämtning måste EUs fiskeministrar en gång för alla lösa frågan om trålfiskets utkast, dumpningen av torsk. Men fiskebegränsningar, återhämtningsplaner och tekniska regleringar blir verksamma först när fiskeflottans kapacitet har anpassats till fiskbeståndens bärkraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fisk för att försörja alla båtarna.

Torskfiskets förvaltningsplaner för Östersjön är baserade på en fångststorlek med ett minimimått på 38 cm. Skulle en ny minimigräns införas blir nästa års vetenskapliga utvärdering och måluppföljning av förvaltningsplanerna för de tre senaste årens torskbestånd omöjlig. Det skulle dessutom slå hårt mot bestånden eftersom ännu färre torskar då inte skulle få chansen att reproducera sig.

För att komma tillrätta med det illegala fisket som hotar Europas redan överfiskade bestånd, ser WWF fram mot att förslaget till det nya gränsöverskridande kontrollsystemet antas på rådsmötet och skyndsamt implementeras i Europas medlemsländer. Fiskerådsmötet måste stödja kommissionens rätt att hålla inne ekonomiskt stöd från den Europeiska Fiskefonden (EFF) till medlemsstater som genom att inte leva upp till regelverket inom EUs gemensamma fiskepolitik hotar de marina fiskresurserna. Det sanktionssystem som föreslås i kontrollförordningen måste också samordnas med nu gällande inom EUs rådsförordning för illegalt, orapporterat och oreglerat fiske.

WWF uppmanar jordbruksminister Eskil Erlandsson och fiskerådsmötets övriga ministrar att följa återhämtningsplanen och att anta fiskekvoter för 2010 enligt det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommendationer.

Länk: www.wwf.se

Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.

Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.

I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.

På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.

Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.

Förbluffade och intresserade deltagare

Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:

– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.

Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.

En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:

– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.

Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln

Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:

– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.

Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:

– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.

Länk: www.stormfagel.se

Nu finns det även en version av Gobius tankmätare för toatankar placerade på land. Sedan tidigare är Gobius äl beprövad i tusentals fritidsbåtar, men nu finns alltså en ny version för villor och fritidshus med slutna avfallstankar. Premiär blir på Hem & Villa 2009 i Göteborg 5 – 8 november.

I Sverige finns 750 000 villor/fritidshus med slutna avfallstankar. De flesta med ett gemensamt problem. Man vet inte nivån i tanken. Man är osäker på om man kan använda toaletten. Ofta blir tanken full en fredag eller strax innan gästerna kommer.

Existerande nivålarm fungerar sällan eftersom de är monterade inuti. Det revolutionerande med Gobius är att den mäter från utsidan tanken. Det gör den extremt enkel att installera. Dessutom visar den flera nivåer, inte bara när tanken är full.

Länk: www.gobius.se

På Allt för sjön i Stockholm i våras presenterade franska Jeanneau en daycruiser byggd för skandinaviska förhållanden efter input från kunder och båtåkare i Skandinavien. Nu går företaget vidare och introducerar den nya Jeanneau Cap Camarat 555 DC.

Båten premiärvisas redan den här veckan. Det är en klassisk daycruiser men byggd enligt de kraven som dagens kunder stälelr med bland annat högre fribord och goda boutrymmen.

Vindrutan är dragen långt akterut, som på Bavarias nya båtar formgivna av BMW. Tillsammans med de höga friborden ger detta en både säker och ombonad känsla i båten.

Föraren och passageraren om babord har egna säten. Akterut finns en L-formad soffa. Båten har även en avtagbar badplattform. I kabinen finns det två kojer och dessutom finns det plats för soldyrkare på fördäck. Toalett saknas dock i standardutrustningen.

Tekniska data
Längd: 5,43 meter
Bredd: 2,35 meter
Vikt: 820 kg
Djup: 30 cm
Max motor: 120 hk
Bränsletank: 100 liter
CE-kategori: C6
Design: Sarrazin Design

Länk: www.navark.se

Den 17 oktober till och med 13 december arrangerar Arbetets museum och Statens maritima museer Fartygsforum 2009 i Norrköping. Under lördagen öppnar Arbetets museum också utställningen Skeppsbrott på fotogalleriet Hyllan. Fyra generationer Gibson på Scillyöarna, sydväst om Land’s End i Cornwall, Storbritannien har dokumenterat skeppsbrott sedan 1860-talet.

Fartygsforum hålls för nionde gången, i år med temat Flytande arbetslivsmuseer, utveckling och samverkan. Forumet är en mötesplats för ideella aktörer, myndigheter och institutioner som arbetar med att bevara och bruka historiska fartyg. Under dagarna kommer bland annat forskningsprogrammet Bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet – forskningsbehov att presenteras av Lennart Bornmalm och Bosse Lagerqvist från Göteborgs universitet. Transportstyrelsen informerar om kommande regler och Sjöhistoriska museet berättar om fartygsbevarande runt Östersjön och utveckling av k-märkningen av fartyg.

Utställningen Skeppsbrott
Fotografen Hans Ola Ericson kom i kontakt med Frank Gibson under ett av sina besök på Scillyöarna. Franks farfars far, John Gibson, skaffade sig sin första kamera 1860, och efter sex år lämnade han sjömanslivet för att bli yrkesfotograf. Han började fotografera havet och framför allt skeppsbrotten längs Cornwalls kust och kring Scillyöarna. Alla skepp på väg till eller från Europa måste ta sig förbi de förrädiska farvattnen. Storformatskameran Thornton Pickard och fascinationen för skeppsbrott gick i arv i fyra generationer. Nu visas en serie originalfotografier på fotogalleriet Hyllan på Arbetets museum.

Hans Ola Ericson är journalist och har under många år skrivit om sjöfart ibland annat Nautisk Tidskrift, Sjörapporten, Sjöfartsverkets tidning och Svensk Sjöfarts Tidning.

UTSTÄLLNINGSPERIOD: 17 oktober–13 december 2009

Länk: www.arbetetsmuseum.se

Foto samtliga bilder: Familjen Gibson.

Regeringen har idag beslutat att ge Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen i uppdrag att lämna förslag till ett nytt planeringssystem för transportinfrastrukturen.

– En fungerande infrastruktur är en grundförutsättning för jobb och företagande i alla delar av landet och planeringssystemet för infrastruktur är regeringens viktigaste styrmedel för att påverka infrastrukturutvecklingen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Nuvarande planeringssystem innebär att det krävs nära fyra år av utrednings- och förankringsarbete innan regeringen kan fatta beslut om vilka infrastrukturåtgärder som ska genomföras. Den tiden bör förkortas avsevärt. Ett nytt planeringssystem bör vara mer flexibelt så att åtgärderna kan anpassas till nya förhållanden och samtidigt kräva mindre omfattande underlagsmaterial. Det är också viktigt att uppföljning sker i förhållande till de transportpolitiska målen. En utgångspunkt för det nya förslaget är att det även fortsättningsvis ska finnas en nationell plan och regionala planer.

Trafikverken ska i sitt arbete med att ta fram ett nytt planeringssystem samråda med VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet), Boverket, Naturvårdsverket, SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys), planeringsansvariga myndigheter på länsnivå, SKL (Sveriges kommuner och landsting) samt med Transportinfrastrukturkommittén. Uppdraget ska remitteras och därefter redovisas till Regeringskansliet senast den 15 februari 2010.

90 år fyller den ena, 120 år fyller den andra. Både Citroën och Eiffeltornet jubilerar i år och firar det tillsammans med en unik show med internationella dimensioner. Ljusshowen visas nämligen simultant på internet.

Från den 22 oktober och tre månader framåt kommer Eiffeltornet att bjuda på en 12 minuter lång ljusshow fyra gånger per kväll. Citroën deltar i showen på grund av sina historiska band med Eiffeltornet, som märkligt nog fungerade som reklampelare åt det franska bilmäket under närmare tio år. Namnet Citroën fanns upplyst i stora bokstäver på tornet från 1925 till 1934. Detta “lysande” samarbete fortsätter nu under 2009.

Vid premiären för Eiffeltornets ljusshow visar Citroën upp sin kreativa sida med hjälp av den nyaste modellen C3. Den höga vindrutan Zenith gör att passagerarna kan följa hela showen i sin fulla höjd. Tio exemplar av nya Citroën C3 placeras på kända platser i Paris med vindrutan vänd mot Eiffeltornet. Varje bil blir också utrustad med en kamera som sänder bilderna direkt på internet. Den 22 oktober kl 21.00 kan man se showen direkt på www.citroen.com var man än befinner sig på jordklotet. Internetsurfaren kan växla mellan de olika platserna för att se showen ur olika perspektiv genom C3:s vindruta Zenith.

Kuriosa kring Citroën 90 år
Citroën, som fått sitt namn efter sin upphovsman André Citroën, firar att det är 90 år sedan den första serietillverkade bilen, Type-A, rullade ut på vägarna. Sedan dess har många blivande Citroën-klassiker sett dagens ljus. Allt från Traction Avant, eller B11 som vi kallade den i Sverige, och 2CV, antistatusbilen som blev överkomlig för alla och envar, till dagens C5 med gashydraulik och transportklassikern Berlingo.

Märket har under 2000-talet lanserat ett helt nytt och brett modellprogram med försäljningssuccéer såväl inom personbilar som lätta lastbilar. Citroën är ledande i Europa på kompakta MPV-modeller med det gemensamma tilläggsnamnet Picasso. Citroën är också bland de ledande märkena vad gäller låga utsläpp av CO2. Under 2008 sålde Citroën 1 356 000 bilar vid 8 000 försäljningsställen och har idag 13 500 anställda. Under jubiléumsåret 2009 har märket gått in i en förnyelseprocess med ny identitet, nya kundrelationer och en ny produktserie – DS-serien.

Vid det kommande rådsmötet med Europas fiskeministrar den 19 och 20 oktober ska flera avgörande frågor för Östersjöns fiskbestånd behandlas. Ministrarna ska besluta om ett nytt system för gränsöverskridande fiskekontroll inom EU och om Östersjöns fångstkvoter för 2010. För att den positiva, men oväntade, ökningen av torsken i Östersjöns östra bestånd ska kunna fortsätta krävs nu en effektivare förvaltning.

– Världsnaturfonden WWF välkomnar regeringens linje att dumpning av torsk, så kallat utkast, bör förbjudas i samband med förbättrad selektivitet i trålredskapen under 2010. Men det nya danska förslaget om en minskad minimistorlekt på trålad torsk från 38 cm till 35 hör hemma i papperskorgen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Enligt forskare uppnår torsken i Östersjön könsmognad först vid 42-50 cm storlek. Problemet med dumpning löses bäst genom selektiva fiskeredskap och kontroll. Något annat vore att ge upp målet om torskbeståndens återhämtning.

För att Östersjöns torskbestånd ska få en fortsatt återhämtning måste EUs fiskeministrar en gång för alla lösa frågan om trålfiskets utkast, dumpningen av torsk. Men fiskebegränsningar, återhämtningsplaner och tekniska regleringar blir verksamma först när fiskeflottans kapacitet har anpassats till fiskbeståndens bärkraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fisk för att försörja alla båtarna.

Torskfiskets förvaltningsplaner för Östersjön är baserade på en fångststorlek med ett minimimått på 38 cm. Skulle en ny minimigräns införas blir nästa års vetenskapliga utvärdering och måluppföljning av förvaltningsplanerna för de tre senaste årens torskbestånd omöjlig. Det skulle dessutom slå hårt mot bestånden eftersom ännu färre torskar då inte skulle få chansen att reproducera sig.

För att komma tillrätta med det illegala fisket som hotar Europas redan överfiskade bestånd, ser WWF fram mot att förslaget till det nya gränsöverskridande kontrollsystemet antas på rådsmötet och skyndsamt implementeras i Europas medlemsländer. Fiskerådsmötet måste stödja kommissionens rätt att hålla inne ekonomiskt stöd från den Europeiska Fiskefonden (EFF) till medlemsstater som genom att inte leva upp till regelverket inom EUs gemensamma fiskepolitik hotar de marina fiskresurserna. Det sanktionssystem som föreslås i kontrollförordningen måste också samordnas med nu gällande inom EUs rådsförordning för illegalt, orapporterat och oreglerat fiske.

WWF uppmanar jordbruksminister Eskil Erlandsson och fiskerådsmötets övriga ministrar att följa återhämtningsplanen och att anta fiskekvoter för 2010 enligt det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommendationer.

Länk: www.wwf.se

Foto: Erling Svensen, WWF Canon.

Anna-Maria Saméus, produktchef på Volvo Personvagnar, har utsetts till Årets teknikkvinna 2009. Hon tilldelas priset för sin förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg. Priset delas ut av försvars- och säkerhetsföretaget Saab.

– Jag är naturligtvis jätteglad över att få det här priset, och hoppas att det kan inspirera andra kvinnor att jobba med teknik, affärer och ledarskap, säger Anna-Maria Saméus.

Förstapriset består av en studieresa till Saabs kontor i Bryssel och en mentor från Saab under ett års tid. Samtliga som ansökt erbjuds en plats i ett kvinnligt nätverk.

Juryns motivering
En jury bestående av representanter från Saab och employer branding-företaget Unviersum motiverar valet av Årets teknikkvinna så här:

“Anna-Maria Saméus ger oss bilden av en teknikkvinna som arbetar i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg, nära affärerna och med kunden i fokus. Hennes engagemang och nyfikenhet har bidragit till utveckling och förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet. Detta är en teknikkvinna som vi kommer att se mer av i framtiden.”

Anna-Maria Saméus har arbetat på Volvo i 14 år. Efter att nyligen ha avslutat ett affärskonceptarbete för en kommande bilmodell kommer hon nu att återgå till sin roll som produktchef med ansvar för att sammanföra tekniska lösningar med marknadens krav. Anna-Maria Saméus har studerat Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Övergödning av haven kan ha inverkan på den genetiska variationen hos alger. Det visar forskning vid Göteborgs universitet, som lägger en pusselbit till kunskapen om hur algblomningar uppstår.

Fytoplankton utgör grunden för hela den marina näringskedjan. De mikroskopiska organismerna är vanliga i kustnära områden från polartrakterna ända till ekvatorn, och förökar sig genom celldelning. Vid riklig förekomst av celler i vattenmassan uppstår en algblomning – ett återkommande problem i svenska hav och längs våra kuster.

Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har länge intresserat sig för algblomningars uppkomst och orsaker. Doktoranden Karolina Härnström har i sin avhandling fokuserat på kiselalger, som är den största enskilda gruppen av fytoplankton, och dess förekomst i övergödda Mariager fjord på Jylland.

Resultaten visar att övergödning kan påverka algernas genetiska variation: i Mariager fjord fann forskarna andra typer av alger under perioder med kraftig övergödning, än då övergödningen var lindrigare.

– Vi känner till förvånande lite om kiselalgernas ekologi, om varifrån cellerna kommer som ger upphov till blomningar och om det är samma populationer som återkommande blommar på en viss plats eller om det skiljer sig åt. Min forskning kan bidra till ett svar, och kanske öka kunskapen om hur algblomningar påverkas av miljöförändringar och hur populationsdynamiken hos dessa alger ser ut i ett mikroevolutionärt perspektiv, säger Karolina Härnström.

Avhandlingen Bloom dynamics and population genetics of marine phytoplankton – Community, species and population aspects försvarades vid disputation den 25 september. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20913

Bilden föreställer kiselalgen i närbild. Foto: Karolina Härnström. Foto porträtt: Karolina Härnström.

Den 18 oktober går starten för tävlingen la Solidaire du Chocolat med Tietos segelbåt Tieto Passion som en av de tävlande. Det är den första transatlantiska tävlingen där sport, evenemang och välgörenhet kombineras. Tävlingen är öppen för Class40-båtar och går mellan Nantes, Saint-Nazaire, i Frankrike och Yucatan i Mexiko.

Tieto Passion är en del av Tietos marknadsföringsprogram Tieto on Tour, som lanserades i början av 2009. Programmet sker i samarbete med Microsoft och EMC. Syftet är att sprida kunskap på Tietos huvudmarknader om bolagens lösningar och tjänster. Med hjälp av ett mobilt briefing-center och båten Tieto Passion skapas naturliga mötesplatser. Hittills har nära tusen kunder och partners deltagit i olika aktiviteter.

Nya kunderfarenheter
Med konceptet Tieto on Tour vill Tieto ge sina kunder nya erfarenheter och samtidigt utforska framtida möjligheter inom IT. Att dela kunskaper och erfarenheter över gränserna, attrahera nya kunder och anställda samt bygga Tietos varumärke, är kärnan i programmet. Tieto presenteras där som en innovativ, global IT-partner med fokus på produktivitet, hållbarhet och tillväxt.

De stora samtalsämnena i IT-branschen är desamma världen över – effektivitet, produktivitet, håll¬barhet och nya tjänster. Tietos koncept Future Office och Financial Value Chain är exempel på lösningar som helt anpassats till dessa kundbehov. En kund som är intresserad av hållbar utveckling eller grön IT kan få hjälp av Tieto med utvärdering, planering och implementering av miljövänliga lösningar för inköp, drift och återvinning av IT-utrustning och IT-processer, och därmed minska sitt koldioxidutsläpp.

– IT skapar tillväxt och effektivitet i alla sorters organisationer. Kunddriven IT och toppmoderna innovationer för kundbetjäning är det som främst driver IT-investeringarna. De företag som klarar låg-konjunkturen bäst är de som redan vet hur de ska prioritera sina IT-investeringar när botten är nådd, säger Pilar Lundholm, marknadschef på Tieto.

Tieto on Tour fortsätter 2010
Tieto on Tour handlar om att skapa långvariga relationer samt öka synligheten och medvetenheten om företaget bland dess intressenter. Att driva försäljningen ingår också som ett viktigt mål. Återkopplingen från kunder som deltagit i Tieto on Tours aktiviteter, och som har haft möjligheten att träffa Tieto-experter från hela världen via digitala kommunikations¬kanaler i det mobila briefing-centret, har varit mycket positiv.

Med båten Tieto Passion får kunder och partner också möjligheten att segla tillsammans och bygga närmare relationer. Tieto on Tour fortsätter under 2010 med mål¬sättningen att träffa fler kunder i alla länder där Tieto primärt verkar.

Mer information om Tieto on Tour och tävlingen la Solidaire du Chocolat finns på:
http://www.tieto.com/tietopassion
http://www.tieto.com/tour/
http://www.lasolidaireduchocolat.com/en