nyhetstest

Kompakta radomer är det populäraste och naturliga valet för majoriteten av motor- och segelbåtsägare världen över. Med Raymarines nya 8-bits fullfärgs 18¨och 24¨ HD Digitala radomer får du alla fördelar senaste radarteknologin kan erbjuda.

De kraftfulla 4kW mottagarna ger suverän upplösning och måldetektion. Det nya HD Digitala radomsystemet levererar distinkta mål även i häftigt regn, snöfall och kraftig sjö utan klutter på både långt och kort avstånd. Du ser landkonturer, sjömärken och till och med väderfronter som närmar sig. Radomen processar två precisa data samtidigt, kort och lång målsökning, detta ger användaren två separata kontrollerande radarbilder i en enhet, samtidigt visade på skärmen.

När ett snabbrörligt mål närmar sig ökar radomen automatiskt radarscanningen från 24 till 48 varv för optimal spårning och säkerhet på korta avstånd.

En annan användbar nyhet för fiskare är ”bird mode” som hjälper till att hitta fiskstim genom att spåra sjöfåglarnas rörelser.

Strålningen från antennen är mindre än en mobiltelefon, vilket innebär att antennen kan monteras var som helst på båten, förutsatt att den har ”fri sikt”

Det behövs ingen manuell justering av radarn för att få bästa bild. Det sköter den automatiskt själv. De nya HD Digitala radomerna är fullt SeaTalk kompatibla och kan användas tillsammans med Raymarines nya E-serie och G-seriens monitorer.

Länk: www.belamarin.se

En domstol (New York Supreme Court) i New York bestämde på torsdagen att Société Nautique de Genève (SNG) inte får hålla America’s Cup i Ras Al Khaimah i Förenade Arabemiraten. SNG, som är den klubb som representerar cupens försvarare Alinghi, annonserade för flera månader sedan att de vill att seglingarna hålls i Förenade Arabemiraten. Men utmanarna, BMW/Oracle, protesterade i domstol mot detta och vann. Det schweiziska syndikatet har dock redan flyttat sina båtar till emiratet och börjat träna där.

Domaren, Shirley Kornreich, sa i sitt besked att seglingarna, som hålls i februari 2010, måste hållas på en ort i den södra hemisfären eller i spanska Valencia, där den senaste America’s Cup avgjordes.

– Detta är en besvikelse för oss eftersom vi var säkra på att domare Justice Cahns besked från maj 2008 tillätt försvararen av cupen att välja seglingsplats, Valencia eller någon annan plats, säger Lucien Masmejan, jurist hos Société Nautique de Genève.

Golden Gate Yacht Club (GGYC), som representerar BMW/Oracle, säger att de var nöjda med beskedet från domstolen.

Striden fortsätter och det kan mycket väl komma fler besked i frågan.

– Östersjöstrategin som ska behandlas på EU-toppmötet denna vecka är en stor framgång för arbetet med att förbättra Östersjöns miljö, inte minst när det gäller arbetet för ett fosfatförbud i rengöringsmedel, och för Sveriges arbete för att stärka regionen som helhet. Det säger miljöminister Andreas Carlgren.

Vid EU-toppmötet kommer Östersjöstrategin som EU-ministrarna har antagit att behandlas. Det innebär att EU tillsammans med Östersjöregionens aktörer nu kan börja arbeta på ett mer koordinerat och fokuserat sätt för att förbättra Östersjöns miljö.

– Östersjöstrategin anger att Östersjön ska pekas ut som ett pilotprojekt för snabbare och tuffare åtgärder för att bekämpa övergödningen. Strategin innebär att EU stöder genomförandet av Östersjöns aktionsplan (Baltic Sea Action Plan) inom HELCOM. Detta stärker möjligheterna för EU-länderna att nå sina åtaganden i HELCOM. Miljöministrarna kommer vid rådsmötet i december att ytterligare stärka genomförandet av strategin genom att anta kompletterande rådsslutsatser, säger Andreas Carlgren.

Östersjöstrategin innebär ett erkännande att det måste göras åtgärder som förbättrar Östersjöns miljö vilket kommer att stärka regionens konkurrenskraft. Med Östersjöstrategin kommer EU:s finansiella resurser att bättre kunna styras till de miljöinvesteringar som verkligen behövs.

Östersjöstrategin har en konkret aktionsplan som bland annat kommer att:
– driva på för ett fosfatförbud i rengöringsmedel, en viktig åtgärd för att bekämpa övergödningen
– stärka EU ländernas möjligheter att minska farliga ämnen i Östersjön
– stärka möjligheterna att skapa ett hållbart fiske i Östersjöregionen
– stärka möjligheterna att minska jordbrukets påverkan på Östersjöns miljö
– förbättra planeringen för havet utifrån ekosystemens behov
– förbättra sjösäkerheten
– förbättra samarbetet för hållbara städer och grön upphandling

EU-besluten denna vecka säkrar att Östersjöstrategin genomförs på ett bra och koordinerat sätt bl.a. genom en genomförandestruktur med en tydlig uppföljningsmekanism. Kommissionen och medlemsländerna tillsammans får en central roll i genomförandet. Detta är en förutsättning för ett lyckat resultat eftersom många av åtgärderna berör hur EU:s lagstiftning genomförs.

Överlåtbara fiskerättigheter införs för makrill, sill, skarpsill, blåvitling, tobis och vissa industriarter. Ändringar i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område.

Överlåtbara fiskerättigheter införs för följande kvoter:
Makrill och sill: Norska havet, Nordsjön, Skagerrak/Kattegatt, Östersjön västra, Östersjön östra Östersjön norra.

Skarpsill: Skagerrak/Kattegatt, Östersjön.

Blåvitling, tobis ochindustriarter i norsk zon i Nordsjön.

Tilldelning av fiskerättighet fastställs på grundval av den kvantitet som anges i de särskilda tillstånd för fiske av de pelagiska arterna sill, skarpsill, makrill, blåvitling och tobis samt av industriarter i Norges ekonomiska zon i Nordsjön som redan utfärdats för år 2009. Tilldelningen kommer att fastställas av Fiskeriverket (i promille med en decimals noggrannhet) i ett särskilt tilldelningsbeslut som gäller i tio år.

Särskilt tillstånd krävs vid fiske med:
* vadredskap med ett djup av 45 meter eller mer och en omkrets av 360 meter eller mer
* trål

Tillstånden utfärdas årligen och på tillståndet anges den kvantitet av respektive art som får fiskas i ett kvotområde med det fartyg som anges på tillståndet. Tillstånd beviljas de fartygstillståndshavare och fartyg som tilldelats en fiskerättighet.

Fiskeriverket kommer varje år att fastställa hur stor andel av respektive kvot som ska fördelas som överlåtbara fiskerättigheter. Kvantiteter kommer då också att avsättas i kustkvoter för fiske med andra redskap än de som omfattas av tillståndskravet.

I Östersjön får även trålfiske med fartyg under 12 meter bedrivas utan särskilt tillstånd och avräknas mot kustkvoterna. Det krävs inte heller särskilt tillstånd för de fartyg som endast fiskar sill och skarpsill i ICES delområde 30-31, oavsett redskap eller storlek på fartyget.

Fartyg som används för pelagisk fiske med stöd av ett särskilt tillstånd med fiskerättighet får inte användas för annat fiske eller för fiske på de pelagiska kustkvoterna. Fartyg för vilka under 2009 utfärdats tillstånd för torskfiske i Östersjön, för räkfiske eller fiske inom effortregleringen i Västerhavet kan dock fortsätta med det i den utsträckning som framgår av dessa tillstånd.

Liksom tidigare kommer Fiskeriverket avsätta delar av sill- och skarpsillskvoterna i Östersjön i en regional kvot för att kunna ge en extra tilldelning av fångstutrymme till fartyg som endast används för fiske i Östersjön och enbart landar i östersjöhamnar.

Överlåtelse och godkännande av överlåtelse
En överlåtelse av fiskerättigheter kan omfatta hela eller delar av de fiskerättigheter som fartygstillståndshavaren förfogar över. Överlåtelsen gäller för den del av den ursprungliga giltighetstiden på tio år som är kopplad till fiskerättigheten vid tidpunkten för godkännandet av överlåtelsen. En överlåtelse kan inte avse en begränsad tid t.ex. ett år eller ett visst antal månader.

Fartygstillståndshavaren ska ansöka hos Fiskeriverket om godkännande av överlåtelsen. Fiskeriverket kommer att bedöma i vad mån den tänkta överlåtelsen uppfyller de krav som ställs i lagen om överlåtbara fiskerättigheter samt säkerställa att fartygstillståndshavaren förfogar över den andel som överlåtelsen omfattar. Överlåtelsen kan inte genomföras innan den godkänts av verket.

Om det säljande fartyget ägs helt eller delvis av andra än fartygstillståndshavarna ska ansökan även vara undertecknad av samtliga ägare eller behöriga företrädare för dessa. Av beslutet om godkännande av överlåtelse kommer att framgå vilken/vilka andelar av respektive fiskekvot som de båda parterna innehar efter överlåtelsen. Nya särskilda tillstånd kommer att utfärdas för fartygen för att avspegla den nya fördelningen.

Den kvantitet som anges på tillstånden kommer att vara den totala kvantitet som får fiskas under året, dvs. fartygets andel efter överlåtelsen omräknat till kvantitet i ton genom att multiplicera andelen med den kvantitet av den svenska kvoten som av Fiskeriverket avsatts för fördelning i överlåtbara fiskerättigheter. Innehavaren av fiskerättigheten är ansvarig för att denna kvantitet inte överskrids.

Vid ett överskridande av tilldelad kvantitet görs motsvarande avdrag vid en kommande tilldelning. Om tilldelning redan skett när överskridandet av tidigare tilldelad kvot upptäcks av Fiskeriverket, kan motsvarande tilldelad kvantitet återkallas. På detta sätt kan fiskerättigheten inte överutnyttjas till skada för andra tillståndshavare.

Detta innebär att den fartygstillståndshavare som innehar fiskerättigheten kan få ett avdrag motsvarande överskridandet i sitt särskilda tillstånd eller av tilldelningen efterföljande år, oavsett om detta orsakats av det egna fisket eller av det fiske som bedrivits av den tidigare innehavaren av fiskerättigheten.

Detta är rimligt då en köpare av en fiskerättighet kan hålla sig skadelös genom villkor i köpeavtalet, om det är säljaren som står för överskridandet. Ett överskridande av den tilldelad fångstmängd kan också leda till åtalsanmälan eller administrativ sanktion beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Om fartygstillståndet dras in för en viss tid som en administrativ sanktion pga. överträdelser, kan Fiskeriverket reducera den tillgängliga fångstmängden under den period begränsningen av fartygstillståndet är aktuell.

Gemensamt fiske
De nuvarande reglerna för gemensamt fiske kommer att tillämpas året ut.
Fr.o.m. den 1 januari 2009 kommer bl.a. kravet på aktivt deltagande i fisket att stärkas. För att landad fångst ska kunna avräknas mot ett fartygs tilldelning av fångstmängd krävs aktivt deltagande Endast fartyg som aktivt deltar i fisket under fiskeresan kan avräknas fångst.

Som aktivt deltagande räknas manövrering av redskap, transport av fångst eller deltagande som lysbåt. Deltagandet ska kunna styrkas genom rapportering i loggblad. Befälhavaren på det landande fartyget avgör hur mycket av den landade kvantiteten som ska avräknas på var och en av de deltagande fartygen. Detta innebär att fångsten kan avräknas ett enda fartyg om det bedöms lämpligt, men även att fartyg utan tilldelning i området eller som redan fiskat upp sin tilldelning kan delta i fisket.

Samtliga deltagande fartyg måste dock ha tilldelats en överlåtbar fiskerättighet i något kvotområde. Befälhavaren måste kunna styrka sin rätt att fördela fångsten mellan de fiskefartyg som aktivt deltagit i fisket under den aktuella fiskeresan genom att fullmakter har inlämnats till verket i förväg. Fullmakter behöver inte lämnas in före varje fiskeresa, men bör naturligtvis återtas om samarbetet upphör.

Uppdraget till ett av världens främsta konstruktionsteam var rakt; ”Dehler 32 ska leda utvecklingen genom en tydligt närvarande seglingsdynamik som ska vara lättkontrollerad och rikligt belönade för den krävande seglarfamiljen. Dehler 32 ska skapa en extraordinär känsla och balans i sin helhet.”

Dehler 32 är ett resultat av över 40 års förvärvade kunskaper inom båtbyggande. Den kommer i storleksklassen att definiera egenskaperna och karaktären hos en modern prestandabåt och den perfekta balansen till komfort och livskvalitet ombord.

Med sitt moderna segelplan skapas kraft och dynamik som tämjs genom sitt effektiva roder och sportiga köldesign omvandlar krafterna till dynamiska resurser för fart och höjd. Stabiliteten och bettet från kölen leder energin effektivt framåt och skapar acceleration när vinden ökar. Egenskaperna kommer tillsammans ner till prestanda och säker seglingsglädje.

Med sina skrovlinjer där bredden följer ut i akterskeppet skapas inte bara extra bärighet utan även en rymlig sittbrunn. Däckslayouten är utformad för att stödja ett enkelt och effektivt besättningsarbete med orientering mot att båten ska kunna seglas med fåmansbesättning.

Med sina moderna och effektiva 32 fot är Dehler 32 lämplig både för krävande offshore racing och längre cruisingsemester. Interiört finns en akterkabin och förkabin med generösa sovutrymmen. Material och design kommer att skapa ett välbefinnande. Salongen är ljus och rymlig.

Nya Dehler 32 blir den första premiumbåten inom storleksklassen och kommer att flytta referenspunkterna framåt.

När det gäller prisbilden så kommer den att bli attraktiv. Detta möjliggörs genom att varvet nu kan ta del av en effektiv och skalfördelig inköpsstruktur. Från varvet indikeras att introduktionspriset kommer att ligga på strax under Euro 87 000 inkl. moms.

Leverans av nya Dehler 32 beräknas ske från april 2009.

Preliminära data:
Löa 9.60 m
Lvl 8.90 m
Bredd 3.20 m
Djup 1.90 m

Riggmått
J 3.65 m
P 12.50 m
I 13.10 m
E 4.30 m

Länk: www.dehler.se

Den svenska statens riskkapitalbolag för fordonsindustrin, Fouriertransform, gör nu sin första investering. 60 miljoner SEK går till bolaget Powercell Sweden AB, som utvecklar, producerar och säljer bränsleceller, bränsleomvandlare och kraftaggregat.

– Vi ser mycket positivt på att få ytterligare en stark finansiell ägare till Powercell. Det gör det möjligt för oss att vara en långsiktig partner i tunga industriella utvecklingsprojekt, säger Per Wassén, ordförande i Powercell Sweden AB och investeringsansvarig på Volvo Technology Transfer.

Fouriertransforms investering sker genom en riktad nyemission, det vill säga att pengarna går rakt in i bolaget i utbyte mot nya aktier. Genom Volvo Technology Transfer kvarstår AB Volvo som den största ägaren i Powercell Sweden AB, med över 40 procent av aktierna. Övriga ägare är OCAS, Midroc New Technology och Fouriertransform.

– Vi har lärt känna företaget och människorna bakom det, och ser fram emot ett förtroendefullt samarbete. Vi är övertygande om att det här är en bra investering för branschen med stor lönsamhetspotential, säger Hans Golteus, tillförordnad VD för Fouriertransform.

Så sent som i början av juli i år gjorde storföretagen Midroc och OCAS tillsammans med Energimyndigheten och Volvo Technology Transfer en gemensam investering på 200 miljoner SEK i Powercell Sweden AB i Göteborg. En investering som skapar 100 nya arbetstillfällen i Göteborg de närmsta tre åren.

– Vi är i full färd med att bemanna företaget, och vi har fått över 1000 mycket kvalificerade sökande till våra utannonserade tjänster, säger Per Wassén, som också avslöjar var Powercell Swedens nya lokaler kommer att ligga.

– Alla resurser, från ledning, marknadsföring och försäljning till utveckling, produktion, inköp och laboratorium samlas under ett tak precis vid Älvsborgsbrons fäste på Hisingen i Göteborg. Det gör Powercell till norra Europas största bränslecellsanläggning, säger han.

En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som drivs med vätgas. Under en kemisk reaktion omvandlas vätgasen till el utan några andra restprodukter än vatten. För att lösa problemet med tillgång på vätgas, producerar Powercell i ett första steg vätgas från existerande bränslen, så som biobränslen och bensin eller diesel. Jämfört med vanliga diesel- eller bensindrivna el-aggregat ger Powercells produkt upphov till klart mindre utsläpp av koldioxid, och ger inga utsläpp alls av partiklar, koloxid och kväveoxider. Bränslecellerna är dessutom effektivare, mindre och tystare.

Powercell Swedens produkt har utvecklats av Volvo Technology under 15 år, och består av två patenterade delar: en bränsleomvandlare (reformer) och en bränslecell av PEM-typ – den typ som är vanligast i fordonsapplikationer. Bränsleomvandlaren kan framställa vätgas från biobränslen som etanol, DME (Dimetyleter), biogas, metanol och biodiesel, men också från vanlig diesel eller bensin.

Exempel på användningsområden är el-aggregat för hushåll, lastbilar, båtar, telemaster på avlägsna platser och elhybridfordon.

Fouriertransform AB (FTAB) är ett av den svenska staten bildat och ägt riskkapitalbolag för investeringar i företag i fordonsbranschen. FTAB har ett kommersiellt uppdrag och investeringarna ska ge marknadsmässig avkastning på sikt.

Powercell Sweden AB utvecklar och distribuerar avancerade bränslecellssystem för transportindustrin och vissa andra högteknologiska marknader. Företaget grundades 2008 som ett dotterbolag till Volvo Technology Transfer. Tekniken bakom Powercells bränsleceller har utvecklats inom Volvokoncernens bolag Volvo Technology.

Volvo Technology Transfer är ett helägt dotterbolag till AB Volvo. Volvo Technology Transfer utvecklar och stöder nya affärer som är av relevans för Volvokoncernen. En del av arbetet är att investera i företag och projekt som är av strategiskt, tekniskt och kommersiellt intresse.

Midroc New Technology, som är en del av Midroc Europe, utvecklar och investerar i framtida teknologier inom Clean Tech och BioMed. Midroc ägs av Mohammed H. Al-Amoudi som bland annat äger Preem Petroleum, Svenska Petroleum Exploration och Västra Hamnen Fonder.

OCAS är ett avancerat marknadsdrivet materialforskningscenter med bas i Belgien. OCAS investering i Powercell Sweden AB gjordes genom investeringsfonden Finindus. OCAS kommer att hjälpa Powercell Sweden med utveckling och optimering av material.

Energimyndigheten verkar inom olika samhällssektorer för att skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning.

Toyota breddar nu sitt program av hybridmodeller ytterligare med den nya kompakta lyxmodellen ”Sai”, som börjar säljas i Japan i början av december. Sai är det senaste tillskottet till det växande utbudet av fullhybridmodeller från Toyota.

Den har dels en 2,3-liters bensinmotor (av Atkinsontyp) på 150 hästkrafter, dels en elmotor på 143 hästkrafter. Fullhybriddriften innebär att motorerna kan arbeta tillsammans eller var för sig. Den sammanlagda effekten när bilen drivs av båda motorerna är ca 190 hästkrafter. Trots den relativt höga motoreffekten har Sai en bränsleförbrukning på endast 4,3 liter/100 km (mätt enligt det japanska tranport¬ministeriets normer).

Lanseringen av Sai följer Toyotas ambition att under de närmaste åren introducera ett tiotal nya hybridmodeller. Toyotas mål är att år 2020 ha en hybridversion i varje modellserie.

Sai är från början konstruerad med omtanke om miljön. Förutom fullhybriddriften, som ger en mycket god energieffektivitet, är omkring 60 procent av inredningen tillverkad i ekologisk plast (som framställts av växtmaterial). Säkerhetsnivån är också hög, med bland ett mycket avancerad radarbaserad krockskyddssystem. Stor omsorg har dessutom lagts vid köregen¬skaper och komfort i toppklass.

Sai uppfyller redan nu de lagkrav som ställs i Japan från år 2015. De låga CO2-utsläppen innebär också att bilmodellen uppfyller de japanska kraven för skattelättnader och andra subventioner för miljöfordon.

Toyota räknar med att sälja 3 000 Sai-bilar i månaden på den japanska marknaden.

Den för svenska vatten nya arten uppmärksammades första gången förra året, när en trålfångad torsk dissekerades av Emma Nohrén (Havets Hus marinbiolog) och hon fann ett exemplar i magen. Det vetenskapliga namnet på krabban är Goneplax rhomboides.

Sedan första fyndet gjordes, har man fått upp ytterligare några exemplar utanför Gullmarsfjorden och även i norska Oslofjorden har man hittat ett exemplar. Det här kan betyda att arten har etablerat sig på våra mjukbottnar.

Krabban som inte liknar våra vanliga krabbor, har ett ganska specifikt utseende med sina långa framklor (hanen) och sina uppfällbara ögon som ser ut att sitta på varsin liten pinne. Ryggskölden är gul/rödaktig till svagt röd/skär. Krabban kan bli cirka 37 mm över ryggskölden.

Goneplax rhomboides normala utbredningsområde sträcker sig från brittiska öarna och söderut till Sydafrika. Arten finns också i Medelhavet och sällsynt i Nordsjön.

Det var fiskarna Johan och Robert Sterner som fick det ovanliga exemplaret när de fiskade efter havskräftor med burar på 55 meters djup nordväst Måseskär. De tog därefter kontakt med Havets Hus eftersom de såg att det inte var någon vanlig krabba från skagerack. Krabban kommer att placeras ut till visning för Havets Hus besökare i början av vecka 44, när ett akvarium med mjukbotten färdigställts speciellt för den här krabban. Till dess går den i karantän där den redan setts smaska i sig råa räkor med god aptit

Det här med nya arter i våra vatten är på intet sätt ett nytt fenomen men har naturligtvis påskyndats med människans hjälp. Den globala uppvärmningen gör också att temperaturen i haven stiger och att arter som normalt behöver lite varmare vatten än vi har på våra breddgrader får en chans att fortplanta sig vilket ytterligare skyndar på antalet introducerade arter i våra vatten.

Nya arter i våra vatten behöver inte utgöra något hot för vår fauna, men de kan vara förödande i vissa sammanhang. Ett talande exempel, visserligen i sötvatten, är signalkräftan som planterades ut i svenska åar och sjöar. Signalkräftorna har mycket högre motståndskraft mot kräftpest än vad vår svenska flodkräfta har, signalkräftan kapslar in sjukdomen i skalet och är därför alltid bärare av smittan. Detta har varit förödande för den svenska flodkräftan som nästan helt slagits ut.

En annan art i marina vatten som man är rädd för ska sprida sig är den Amerikanska hummern som ses som ett allvarligt hot mot vår europeiska hummer eftersom den Amerikanska hummern kan vara bärare av smittsamma sjukdomar som är extremt dödliga för den Europeiska hummern.

Den här nya krabban som nu kommit till våra vatten, torde inte utgöra något hot mot våra arter, då man inte känner till att den är bärare av några otrevliga sjukdomar. Arten håller också till på mjukbottnar relativt djupt där den gräver gångar och förmodligen gör mer nytta än skada.

Höstlov på Havets Hus vecka 44
Piraterna intar Havets Hus med dunder och brak. Hela veckan är det olika aktiviteter, såsom “gå på plankan” och mata hajar, vågar du gå in i läbbiga lådan, ansiktsmålning, skattjakt, tipspromenad, filmvisning, visning av läbbiga djur, fiskdamm m.m.

Länk: www.havetshus.se

Kustbevakningens nya kombinationsfartyg KBV 001 Poseidon gjorde förra veckan ett besök på Skeppsbron i Stockholm. Samtidigt är KBV 002 redo att ge sig iväg på provtur på Svarta havet.

KBV 001 Poseidon är byggd av Damen Shipyards i Galati i Rumänien. Fartyget, som kom till Sverige från varvet i juli, har Göteborg som hemmahamn och är det första i en serie om tre nya kombinationsfartyg till Kustbevakningen, KBV 001 – 003. De tre är de enda i sitt slag i norra Europa och kommer bl.a. att ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss.

Fakta om KBV 001 POSEIDON:
Längd över allt: 81,2 m
Bredd: 16 m
Djupgående normalt: 5,5 m
Djupgående fullt lastad: 6,5 m
Deplacement normalt: 3 800 ton
Deplacement fullt lastad: 4 900 ton
Fart, max: 16 knop
Dragkraft: 100 ton
Besättning normalt: 12-15 personer
Besättning maximalt: 44 personer
Länk: www.kustbevakningen.se

Tack vare bästa miljöegenskaper har Volvo Penta utsetts till officiell leverantör av dieselmotorer till 22 passagerarfärjor som byggs inför världsutställningen i Shanghai nästa år. World Expo 2010 beräknas locka miljontals besökare till Shanghai från maj till oktober nästa år.

Effektiva sjötransporter är en väsentlig del i arrangörernas ambitioner att leva upp till världsutställningens tema, “Better city, better life”.

En stor del av sjötransporterna kommer att hanteras av 22 stycken nya färjor med kapacitet för 500 passagerare vardera. Dessa färjor kommer att transportera hundratusentals passagerare längs Huangpufloden under de fem månader som världsutställningen pågår.

De fyra första exemplaren av färjorna sjösattes nyligen i Shanghai i närvaro av representanter för World Expo samt varvet som står för byggnationen – Xidu Shipyard of Shanghai J.Y.

World Expo har ställt mycket höga miljökrav i samband med utvärderingen av vilka motorer som ska få driva de nya passagerarbåtarna. I hård konkurrens föll valet på 7-litersmotorer från Volvo Penta med beteckningen D7C TA.

– Detta är en prestigeorder för Volvo Penta och ett bevis på vår oerhört starka miljöimage i Kina. Med våra motorer åstadkommer vi avsevärda miljöfördelar jämfört med lokala motoralternativ och det är precis vad arrangörerna är ute efter, säger Giorgio Paris, chef för Volvo Penta i Asien.

Varje färja utrustas med två Volvo Penta D7 dieselmotorer vardera och båtarna kommer att ha en marschfart på cirka 8 knop. Motorerna bidrar inte bara till minskad miljöpåverkan utan samtidigt till högre prestanda och förbättrad ombordkomfort.

När World Expo avslutats kommer de 22 passagerarfärjorna att användas i staden Shanghais reguljära kollektivtrafik på Huangpufloden.

På Scandinavian Boat Show 2009 visar Gulves Stockholm Chris-Crafts nya och världens enda exemplar av Corsair 25 Heritage Edition Silver Bullet (Lancer 20 Silver Bullet på bilden). Det är första gången båten visas för en större publik och kanske den sista då Chris-Craft vill bevara modellens exklusivitet.

– Det finns bara ett exemplar i världen av denna ovanliga och läckra motorbåt och den ställer vi ut i vår monter på Scandinavian Boat Show 2009. Det är en båt som verkligen sticker ut från mängden och inte bara för att det endast finns ett exemplar. Den gnistrar som en silverpokal på fjärden, konstaterar Mats Andersson på Gulves Stockholm.

Corsair 25 Silver Bullet är en så kallad limited edition och hittills har det bara byggts en. Det som skiljer en Silver Bullet från övriga Corsair-modeller är främst den unika skrovfärgen i silver metallic samt skarndäck och grabbräcken i mahogny. Dessutom har den specialdesignad och creméfärgad klädsel i sittbrunnen och i ruffen.

Chris-Craft har också utvecklat Lancer 20 Silver Bullet. Även den är en limited edition med en planerad tillverkning på högst 150 stycken. Det är ännu oklart om Chris-Craft kommer att bygga fler Corsair 25 Silver Bullet. Möjligen blir den köpare som är “först till kvarn” ensam i världen om att äga en Corsair 25 Silver Bullet.

På Scandinavian Boat Show 2009, den 4-8 november på Stockholmsmässan, visar Gulves Stockholm även de nya modellerna Chris-Craft Launch 22 och Corsair 22 samt Pursuit C 230 och OS 285.

Gulves Stockholm är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit och Tiara i Sverige. Även Riva, Boston Whaler, Albemarle, Baja och MasterCraft ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.

Läs mer på: www.gulvestockholm.se

Än en gång har de norska fjordarna utsetts till världens bäst förvaltade resmål av National Geographic Traveler. Sedan 1893 har Hurtigruten visat upp de norska fjordarna för norska och utländska gäster. Norsk turism hade varit mycket fattigare utan en bärkraftig förvaltning av vår fantastiska natur generellt sett, och speciellt våra unika fjordar.

Tidskriften National Geographic Traveler har ännu en gång placerat de norska fjordarna högst upp i sin resmålsmätning, där de utnämner världens bästa resmål i samarbete med National Geographic Center for Sustainable Destinations. Det här är sjätte gången som den omfattande internationella utmärkelsen delas ut och de norska fjordarna har toppat listan tre gånger. År 2007 säkrade Lofoten, Norge, ännu en fjäder i hatten genom att utses till den tredje bästa ö-destinationen i världen.

– National Geographics starka trovärdighet och genomslagskraft i världen gör detta till en av de viktigaste utmärkelserna inom internationell turism. Att de norska fjordarna än en gång toppar den här listan är en bekräftelse på våra unika naturliga fördelar. Vi gläder oss över resultatet och tar tillfället i akt att gratulera fjord-Norge till framgången, säger Christian Bue Nordahl, Global Brand Manager i Hurtigruten ASA.

För Hurtigruten kommer utmärkelsen att ytterligare stärka bilden av Norge som attraktivt turistmål.

– För många utländska resenärer representerar Hurtigruten deras första möte med norska fjordar och norsk natur. Det finns ett nära band mellan de norska fjordarna och Hurtigruten sedan Richard With etablerade rutten år 1893. Vi seglar i samma farvatten med elva fartyg, varje dag året om, och de norska fjordarna är ett av våra starkaste kort. Att norska resmål än en gång passerar National Geographics nålsöga visar att man arbetar aktivt för en bärkraftig norsk turism, säger Bue Nordahl.

År 2008 upplevde över 100 000 utländska gäster fjordarna och den norska kusten mellan Bergen och Kirkenes med Hurtigruten.

Länk: www.hurtigruten.com

Vid förra veckans dagens regeringssammanträde beslutades att Transportstyrelsen får i uppdrag att analysera möjligheten för kommuner att införa miljözoner för olika typer av fordon och motorredskap.

– Det här är ytterligare åtgärder för att minska luftföroreningar och buller i våra tätorter, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Sedan mitten av 1990-talet finns möjligheten för svenska kommuner att införa miljözoner för tunga dieseldrivna fordon. I en miljözon för tunga fordon begränsas möjligheten att använda äldre och utsläppsmässigt sämre fordon. Sådana miljözoner finns för närvarande i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Lund.

Uppdraget förväntas ge svar på om miljözoner för andra fordonstyper som till exempel personbilar eller arbetsmaskiner kan vara ett verksamt och tillämpbart medel för att minska luftföroreningar och buller i svenska tätorter.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 15 maj 2010.

I samband med båtmässan Hanseboot i Hamburg i Tyskland presenterades på söndag kväll 25 oktober vinnaren av titeln Årets Cruisingbåt 2009. Priset vanns av svenska Hallberg-Rassy Varvs AB. Det ärofyllda priset röstades fram av läsarna till tyska båttidningen Segeln och delades ut av Seglns chefredaktör Thorsten Höge till Magnus Rassy.

Swedish Classic Boats är Sveriges snabbast växande nätverk för alla som fascineras av klassiska båtar. Sedan grundandet i juni 2009 omfattar nätverket idag 300–400 medlemmar spridda över Skandinavien.

– Det är tydligt att det fanns ett behov för en plats på nätet för oss som älskar svensk båtkuultur, säger nätverkets grundare, Anders Værnéus.

– Hela sajten är uppbyggd enligt samma mall som bland annat Facebook använder. Så det är lätt att förstå hur det fungerar och lätt att berätta för omvärlden vad man håller på med hemma i garage och under presenningar. Samt givetvis knyta nya kontakter.

Kontaktskapandet är det centrala. Att hitta andra entusiaster som håller på med samma sak som man själv. Det är också ett snabbt och enkelt sätt att efterlysa båtar, saker eller kanske kunskap som man själv saknar.

Länk: swedishclassicboats.ning.com

Seglarprofilen Michael Collberg gör comeback i Expressklassen och seglar SM/NoM Marstrand 2010, enligt Västkustens Expresseglare.

Team Collberg har en unik samling av guldmedaljer: sju SM-guld Express, sex SM-guld H-båt, tre NM-guld H-båt, ett Danskt guld H-båt, tre Norska guld H-båt, SM-guld IF, nordisk mästare Matchrace, tre totalsegrar i Tjörn Runt samt framgångar i J80 samt X-99.

– Expressen har en speciell plats hos mig, det var med Black Magic vi vann det första SM-guldet 1987! säger Michael Collberg, Team Collberg. ”Marstrand skall bli jättekul att segla, härligt att det blir lite utländska båtar också!”

SM/NoM i Marstrand 2010 ser ut att bli riktigt intressant. Guldvinnare återvänder, rookies gör entré. Säkerligen bjuder de Norska och Danska Expresseglarna på starkt motstånd i Marstrand.

Läs mer på www.expresseglare.org

– Det skall bli toppen att få återvända till Marstrand nästa år och köra SM/NoM! Sveriges seglar-Mecca erbjuder allt vi kappseglare vill ha! säger Mikael Bogefors SWE 2009 (f.d. ordförande i Sveriges Expresseglare).

– Också de som inte seglar kan njuta av allt Marstrand kan erbjuda, till exempel besöka Sveriges enda seglingsbibliotek.

Västkustens Expresseglare med ca 90 Expresser är ett regionförbund under Sveriges Expresseglare. 2008 lanserades X-Race TV som sänder live WebbTV från Båtmässor och regattor, filmerna finns också on-demand med över 100 000 nedladdningar. Västkustens Expresseglare genomför också föreläsningar under temat ”Success med Express”.

Länk: www.teamcollberg.se

Båttillverkaren Nimbus Boats visade i torsdags upp världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Nimbus 27 E-power är 27 fot, har en marschfart på 22 knop blir fulladdad på fyra timmar. Priset för ”full tank”: 50 kronor. – Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till marknaden, säger Nimbus Boats vd, Magnus Andersson.

Nimbus 27 E-power är framtagen i ett samarbete med företaget Electroengine, som utvecklar lösningar för eldrift av olika fordonstyper, bland annat personbilar.

– Nimbus ska vara bäst i världen när det gäller miljösegmentet. Med elbåten befäster vi vårt försprång. Nu leder vi utvecklingen av miljöriktiga båtar, och utan att göra avkall på komfort och prestanda, säger Magnus Andersson.

Prestandan börjar närma sig bränsledrivna båtar. En fulladdad Nimbus 27 E-power har en aktionsradie på upp till 20 nautiska mil, eller 37 kilometer, i marschfarten 22 knop. Toppfarten är 27 knop. Batteriernas livstid beräknas till 3 000 laddcykler, vilket motsvarar en användning på mer än 10 år.

– Med den nya generationens batterier, som kommer inom kort, kan vi troligen direkt fördubbla aktionsradien. Då blir elbåten en seriös utmanare till fossilbränsledrivna båtar, säger Thomas Bergfjord, vd för Electroengine, som menar att elmotorn är framtiden både till lands och till sjöss.

– Elbåten ger inga utsläpp under eldrift och underhållet är betydligt mindre än för en dieselmotor. Batterierna laddas på tre timmar i trefas eluttag med 400 volt/32 ampere, men kan också laddas i ett vanligt eluttag på 28 timmar.

Magnus Andersson räknar med ett stort intresse för elbåten, men då det hittills inte funnits några bra alternativ finns inte mycket data att gå på.

– Det är ett medvetet risktagande för att skapa en ny marknad och utveckla framtidens miljövänliga båtar. Priset blir inledningsvis cirka 30 till 40 procent högre än för motsvarande dieselbåt, men då drifts- och servicekostnaderna är betydligt lägre blir Nimbus 27 E-power i långa loppet både en bra affär och bra för miljön.

Tillverkningen av Nimbus 27 E-power ska ske i Nimbus Boats fabriker i Mariestad, Storebro och Ryd.

– Teknologin är inte låst till Nimbus 27 E-power, utan kan monteras i flera av våra andra båtmärken, som Ryds och Paragon. Det är också vår förhoppning, säger Magnus Andersson.

Länk: www.nimbus.se

Amerikanska Joby bygger vidare på succén med det extemt flexibla kamerastativet Gorillapod och lanserar nu Gorillatorch – en mobil, och mycket ljusstark LED-lampa som är rikt- och vridbar i 360°. Lampan är monterad på ett trebent stativ med flexibla leder, gummiklätt grepp och magnetfötter. Lampans ljusflöde kontrolleras med en steglös energibesparande dimmer.

Gorillatorch skulle kunna kallas för ”Ficklampa 2.0”, eftersom den har väsentligt uppgraderade funktioner jämfört med den traditionella ficklampan och därmed lämnar det gamla fick- eller och stavlampsutseendet långt bakom sig. Den LED-baserade ljuskällan ger ett riktat intensivt ljus och är monterad på Jobys prisbelönade stativkonstruktion med böjbara ben av slitstark ABS-plast och tyskt TPE-gummi. Detta kombinerat med kraftfulla magnetfötter gör att Gorillatorch är användbar i en mängd olika miljöer och tillämpningar. Den kan fästas, hängas, vridas fast, ställas och användas i det närmaste var som helst.

Gorillatorch drivs av tre vanliga AA-batterier. Ljuset anpassas med en steglös dimmer. I maxläge ger lampan 65 lumen vitt LED-ljus. Lampan är kompakt, mycket lätt och vattentålig. Den väger knappt 197 gram och är 20 cm hög.

– Oavsett var man behöver bra riktad tillfällig belysning – t ex i ett mörkt vindsutrymme, under motorhuven på bilen eller ute i naturen – så är den här praktiska lampan överlägset funktionell, säger Per Skog på den svenska generalagenten Focus Trading.

Gorillatorch lanseras i Sverige under oktober 2009. Den kostar ca 490 kronor inkl moms och har ett års garanti.

Länk: www.gorillatorch.se

Hamburgs internationella båtmässa firar i år sitt 50-årsjubileum. Mässan pågår 24 oktober till och med 1 november. På mässan visas flera riktiga höjdpunkter, bland annat en interaktiv ”Volvo Ocean Race Experience”.

Denna ”Volvo Ocean Race Experience” ska ge mässbesökarna en smak av den extrema upplevelse som det är att segla Volvo Ocean Race. Besökarna får uppleva hur trångt det är i båtarna och hur besättningsmännen har det.

Den 50:e International Boat Show i Hamburg omfattar cirka 700 utställare från 30 länder, som tillsammans visar upp cirka 1 000 båtar och yachter,inklusive en hel rad premiärer. Hanseboot 2009 hålls i Hamburg Fair och In-Water hanseboot hamn.

Länk: www.hanseboot.de

Ruptech 32 är en helt ny båtkonstruktion från Rupert Marine i samarbete med den svenske båtkonstruktören Ocke Mannerfelt. Det är enligt Rupert själva en ”exklusiv, användarvänlig bruksbåt med mycket hög finish och varje detalj väl genomtänkt”.

Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelts välkända design med rötter i offshore racing. Den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.

I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med en ergonomiskt optimal förarmiljö med fjädrande stolar. Här kan man välja layoutlösningar efter behov; bäddbara soffor och bord eller fjädrande stolar för alla passagerare, pentrymodul, två rejäla garderober varav den ena kan utrustas som toalett. I den främre kabinen finns två kojplatser i full längd. En stramt sober inredningsdesign med moderna material skapar ett exklusivt intryck. När vädret tillåter kan man sitta ute och köra från den yttre styrplatsen och umgås med alla ombord.

Den fällbara U-soffan på akterdäck kan kompletteras med dynor och bord och kan också göras om till en stor solbädd. Fälls soffan ner får man en stor däcksyta som klarar mycket last. Ombordstigningen är enkel och praktisk med stora dörrar i för och akter. Full ståhöjd i huvudkabinen gör att man kan gå raklång genom hela båten. För oöm tilläggning finns en kraftig gummiförstärkning i fören och en integrerad skumfender längs friborden.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing. Bland de mer uppmärksammade racerbåtarna finns B23, V-24/B24 och B-28 samt en Class III katamaran för Victory Racing Team i Dubai.

I designteamet ingår Ocke Mannerfelt med 30 års erfarenhet av avancerad båtdesign och Ted Mannerfelt med 10 års erfarenhet som bildesigner för bland annat Jaguar och Lotus i England.

Ruptech byggs i Sverige av professionella båtbyggare med mångårig erfarenhet av både yrkesbåtar och fritidsbåtar. Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning. Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Alla installationer uppfyller hårt ställda krav för yrkesbåtar. Elsystemet är i huvudsak tvåpoligt och har förtennade kablar, strömbrytare och säkringar är av industrikvalitet, för lanternor och all övrig belysning används modern LED teknik.

Alla inredningsmaterial är valda med stor omsorg för hög slitstyrka och minimalt underhåll. Designen är stramt sober och funktionell.

Ruptech 32 är utvecklad av Rupert Marine, en av de ledande tillverkarna av skräddarsydda RIB-båtar för professionellt och privat bruk; polis-, militär- och sjöräddningsbåtar, tenders till megayachts och avancerade privatbåtar. Ruperts båtar används från Svalbard i norr till Australien i söder.

Läs mer på www.rupertmarine.com

Läs mer på www.mannerfeltdesignteam.com

Marinplus AB har utsetts till ny svensk distributör för Shipmodul. Allt fler instrument och givare som till exempel GPS-mottagare, ekolod, AIS-mottagare eller väderstationer installeras på båtar. Informationen skickas med protokollet NMEA 0183 eller NMEA 2000.

För att ett navigationssystem ska kunna använda och visa information som skickas med NMEA 0183 behövs en ledig ingång för varje enhet. Ofta räcker inte ingångarna till för alla givare. Då är en multiplexer en smart lösning. Givarna ansluts till multiplexern som samlar all data till en utsignal som i sin tur ansluts till navigationssystemet.

Shipmodul passar både till plottrar, navigationsdatorer och handhållna produkter. I sortimentet finns multiplexer med USB, Bluetooth, SeaTalk och seriella portar. Det finns även en NMEA-splitter som är lämplig när flera instrument behöver dela på NMEA-information.

– Med en Shipmodul behöver du inte byta till en ny plotter bara för att du vill ha ett till instrument ombord, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

– Jag är mycket nöjd att vi har nått ett distributionsavtal med Marinplus AB. Detta kommer verkligen att stärka varumärket Shipmodul på den svenska marknaden, säger Meindert Sprang, VD för CustomWare i Holland som äger Shipmodul.

Shipmodul kostar mellan 1 490 kr till 4 190 kr inkl moms beroende på modell.

Marinplus AB representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR värmekameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, C-MAP sjökort, PRIMAR ENC sjökort, Rose Point navigationsprogram och NaviGear navigationssystem.

Länk: www.marinplus.se

Scanias arbete med klimatförändringsfrågor lovordas av Carbon Disclosure Project (CDP), som representerar 475 institutionella investerare med 55 000 miljarder i USD i förvaltade tillgångar. Det är första gången som Scania finns med i CDPs Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI).

Indexet är en viktig del av CDP:s årliga rapport Nordic 200 Report och används för att uppmärksamma de företag i Nordic 200 Index som har uppvisat det mest professionella arbetssättet i klimatförändringsfrågor. Företagen rankas efter sin information om klimatpåverkan och en hög poäng indikerar god intern informationshantering och förståelse av de klimatförändringsfrågor som berör företaget.

– Vikten av att hålla nere koldioxidutsläppen ökar för alla industrier. Våra kunder kräver produkter och tjänster som ger dem möjlighet att minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Scania tillgodoser dessa behov genom att tillhandahålla bränsleeffektiva fordon och motorer som kan köras på förnybara bränslen, tjänster såsom förarutbildning i bränsleeffektiv körning samt genom att hålla fordonen i toppskick, säger Scanias VD Leif Östling.

– Energieffektivitet bör vara en del av varje företags kultur eftersom det påverkar företagets resultat. Inom Scania räknas varje kWh, vilket illustreras av den 40-procentiga minskning av energiförbrukningen per tillverkat fordon som uppnåtts de senaste 10 åren. Det senaste årets minskning uppgår till inte mindre än 3200 ton koldioxid, avslutar Leif Östling.

– Företagen som tas upp i CDLI uppmärksammas för att ha hållit en hög kvalitet på svaren till CDP, något som speglar en god förståelse av hur klimatförändringen påverkar deras verksamhet idag och i framtiden. De företag som hanterar sin risk idag genom att begränsa sina utsläpp och inser fördelen med att tillverka produkter och tjänster med låga koldioxidutsläpp kommer att vara bäst rustade att lyckas i framtidens lågutsläppsekonomi, säger Paul Dickinson, VD för Carbon Disclosure Project.

CDLI fungerar som ett utvärderingsverktyg för institutionella investerare och sammanställs av SIRP (Sustainable Investment Research Platform) vid Umeå universitets handelshögskola. Indexet omfattar de tjugo högst rankade företagen i Nordic 200 baserat på analyser av svaren i CDPs frågeformulär. För år 2009 låg fokus på växthusgasutsläpp, utsläppsminskningsmål samt risker och möjligheter kopplade till klimatförändringen

Rapporten Nordic 200 Report med en förteckning över företagen som ingår i Carbon Disclosure Leadership Index finns tillgänglig på www.cdproject.net

Länk: www.scania.com

ExclusivE 76 var en av de intressanta båtar som hade premier på årets internationella båtmässa Cannes Boat Show i slutet av augusti. Båten är designad av Gilles Ollier, som även har skapat bland annat maxikatamaranerna Orange och Magic Cat. ExclusivE 76 är främst byggd för snabb cruising och båtliv på varma breddgrader.

– När vi seglar i 10 knops bris, 50 grader från vinden når ExclusivE 76farter på över 9 knop. Det motsvarar väldigt väl våra förväntningar och antaganden, säger Georges Benarroch, VD för ExclusivE Marine.

– Den här speciella båten, byggd för en särskild kund, passar särskilt väl till originalidén bakom båten, nämligen en 40 tons prestandabåt med maximala möjligheter till kundanpassning.

ExclusivE 76 kan anpassas på en rad olika sätt, främst vad inredningen beträffar. Varje kund kan välja träslag och textilier helt efter sin egen smak, vilket är ett försäljningsargument som vinner allt mer mark hos de internationella varven.

Konstruktionen med dubbla skrov ger enorma utrymmen och goda prestanda vid olika vindar. Båten levereras dessutom med justerbara kabiner och en salong som är öppen akterut. Riggen har imponerande 311 m2 segelyta och båtens däckssalong är på 70 m2, något som är unikt för en båt i den här storleken.

Tekniska fakta
Längd ö a: 23,20 m
Längd i vattenlinjen: 21,40 m
Bredd: 10,50 m
Salong: 70 m²
Vikt: 40 ton
Kabiner: 3 eller 4
Segelställ: 311 m2
Djupgående: 1,30 m

Länk: www.exclusive-marine.com

På årets internationella båtmässa i Paris, som hålls i början av december, får denna nya motorbåt premiär. Den heter Aequus 7.o och är en 7 m familjebåt som drivs med en elmotor som kan laddas via stora solpaneler på båtens soltak.

Aequus 7.o kan ta en besättning på upp till sju personer för en nöjestripp på sjön. Båten är utrustad med solpaneler som laddar båtens batterier med en räckvidd på 4–8 timmar (beroende på batterikapacitet) vid en hastighet på 5,5 knop utan kraften från solceller. Vid behov kan båten snabbladdas vid kaj. Maxhastigheten är 7 knop.

Aequus 7.o erbjuder en rymlig cockpit med sittplatser och ett soldäck. I kabinen finns en koj med 2 längd. Hon kan även utrustas med vattentoalett.

Båten är designad för att tillmötesgå kraven enligt CE-standard kategori C.

Elmotorn är på 48 V. Som standard är båten utrustad med en uppsättning AGM (absorbed glass mat) gelbatterier, som är underhållsfria och tål upp till 400 djupurladdningar (upp till 80%).

Solpanelen är på 6 m2 och taket ger även skydd för solens strålning. Vid behov av extra laddning kan systemet matas med 230V.

Båten är designad av FINOT-CONQ, som även bland annat konstruerat fyra av de fem senaste toppbåtarna i Vendée Globe, i en digital testtank.

Länk: www.aequusboats.com

En ny satsning på fladdermöss är på gång i Stockholms skärgård. Tidigare militära berganläggningar i skärgården har fått nytt liv och omvandlas till hem för fladdermöss – ”Bat Forts”. När anläggningarna stängs igen för gott specialanpassas igengjutningarna med särskilda inflygningsöppningar.

I nästan alla berganläggningar som fladdermusforskarna besökt under det senaste året har de hittat övervintrande arter, varav flera är rödlistade. Den art som väckt störst uppmärksamhet är barbastell, som är mycket ovanlig och fyndet är det första i Stockholms län.

Det var under Fortifikationsverkets arbete med att stänga gamla berganläggningar, tidigare utnyttjade av försvaret, som samarbetet startade mellan naturvårdare och myndigheterna. Tack vare en av eldsjälarna, den pensionerade majoren Harry Lantz, konsult hos Fortifikationsverket, inventerades berganläggningarna och där det fanns fladdermöss stoppades igengjutningarna.

– Sverige har skrivit under fladdermuskonventionen – ”Eurobat” – och vi är glada att vi gemensamt kan arbeta för att säkra fladdermössens framtid i området. Om ingen hade reagerat och bergen gjutits igen hade fladdermössen gått en säker död till mötes, säger Tom Arnbom, naturvårdsexpert på Världsnaturfonden WWF.

– Vi stoppade upprensningen och förändrade arbetet med igengjutningar så att fladdermössen inte skulle störas. Fortifikationsverket engagerar sig i miljöarbete på många sätt, allt från test av vindkraft och energiskog på gamla skjutfält till att hjälpa till att skydda sällsynta arter, både växter och djur. Om det visar sig att det finns lämpliga övervintringsplatser på andra platser i Sverige så kommer det fram i vårt normala samarbete med länsstyrelserna, säger Per-Olof Larsson, projektledare på Fortifikationsverket.

Värmdö kommun hoppas att initiativet för fler fladdermusbostäder kan följas på fler platser i landet.

– Vi är stolta över att ha varit med i starten och hoppas att vi kan inspirera andra kommuner att göra konkreta insatser för den biologiska mångfalden och för att bevara viktiga naturvärden, säger Ann Hagström, kommunekolog i Värmdö kommun och Peter Frej (M), ordförande i samhällstekniska nämnden.

Förutom de rödlistade arterna – barbastell, fransfladdermus och mustaschfladdermus – har fem andra fladdermusarter hittats, bland annat långörad fladdermus och vattenfladdermus.

Fakta:

Fladdermöss (Chiroptera) är jordens näst artrikaste däggdjursgrupp med mer än 1000 arter, varav cirka 18 har observerats i Sverige. Bara ett fåtal flyttar till varmare trakter under vintern. Fladdermössen äter insekter och sover därför under den kalla säsongen när det inte finns några insekter att jaga. På hösten söker fladdermössen upp platser där det bara är några få plusgrader, lagom fuktigt och utan drag. Gamla berganläggningar är idealiska övervintringsplatser.