nyhetstest

Med Blue Eco Range blir Henri Lloyd blir det första internationella marinklädesföretaget som engagerar sig i ett återvinningsprogram. Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers är tillverkade av återvunnet material och är i sig själva återvinningsbara.

Linjen är ett av många tydliga steg för Henri LL oyd att bli ett miljövänligare företag. Henri Lloyd samarbetar med det japanska bolaget Teijin, som har specialicerat sig på att tillverka och erbjuda miljövänliga produkter och tjänster. Tillsammans har man lyckats ta fram världens första seglarställ som helt följer återvinningssystemet Blue Eco Infinite Loop.

Systemet innebär i praktiken att kunder kan återlämna utslitna Blue Eco produkter till Henri Lloyd som i sin tur behandlas i Teijins återvinningssystem. Det återvunna råmaterialet används därefter till att tillverka nya Blue Eco produkter.

Materialet som används till Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers heter TP Eco och proukterna är 100% vindtäta, vattentäta och med en hög andasfunktion som Henri Lloyds övriga sortiment.

Henri Lloyd Blue Eco Jacket kostar 2395 kr och säljs i färgerna topaz, carbon, marinblått och gult. Henri Lloyd Blue Eco Hi-Fit byxa kostar 1695 kr och säljs i marinblått eller carbon

Länk: www.sportmanship.se

Den svenske båtdesignern står Ocke Mannerfelt tillsammans med sin son Ted bakom en helt ny konceptbåt kallad Nero. Det är en designstudie av framtidens drömbåt, enligt Ocke själv. Båten har racingdesign och en hybridmotorlösning med diesel- och eldrift.

2008 ritade Mannerfelt Design Team en ny tävlings katamaran till Victory Team i Dubai. Båten tävlar i den näst största klassen och har både vunnit tävlingar i Mellanöstern och VM 2009.

– Den här båten är den mest energieffektiva båt vi någonsin ritat, men vi vet att vi kan göra den ännu lite bättre, säger Ocke Mannerfelt.

– För att visa våra höga ambitioner har jag uppdaterat vår tävlingsbåt till vad jag kallar en dröm-koncept-hybrid-båt med mycket inspiration från modern bildesign. Vi har gett båten många helt unika lösningar och mycket nytänkande för båtindustrin” – säger Ted Mannerfelt som ritat båten.

Tanken med båten är att besättningen sitter som i en helikopter i en glasbubbla och ser vattnet under fötterna. Manövreringen sker med joystick, även det på samma sätt som i en helikopter.

Cockpitens tak är i glas med solceller och kupén har klimatkontroll. Motorn är en hybridlösning mellan en modern dieselmotor för bilar och elmotorer med batteridrift. Dieselmotorerna är Volvo Penta D3-motorer, de modernaste och renaste som finns.

I låga farter kör man ljudlöst på el och i högre farter på dieseldrift. Nickelmetallbatterierna kan laddas från dieselmotorerna, genom solcellerna eller från landström.

Vid acceleration används diesel och el i samarbete för att få ut maximal effekt.

– Hela konceptet har en extremt låg energiförbrukning, antagligen bara en tredjedel av dagens båtar, säger Ocke Mannerfelt.

Nero är en konceptbåt, men kan lika gärna bli verklighet inom kort.

Länkar:
www.ocke.se
www.mannerfeltdesignteam.com

Drygt 31 000 personer besökte Nordens mest exklusiva båtmässa, Scandinavian Boat Show som stängde i söndags. Det var en ökning med drygt 5 procent jämfört med året innan. Samtidigt rapporterar Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att det säljs betydligt fler båtar nu än för bara ett år sedan.

Intresset för båtlivet har tagit fart igen. Det kan både utställare och arrangörerna av den 13:e Scandinavian Boat Show konstatera efter den fem dagar långa mässan.

– Jättekul! Nu kan vi alla pusta ut och konstatera att vinden har börjat vända. Vi har haft en positiv och bra mässa jämfört med förra året. Inte bara antalet besökare ökade, utan vi har även haft rätt besökare och det har sålts båtar och tillbehör under de här dagarna, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Under helgen gick även mässorna Det Goda Köket och Allt för Hälsan på Stockholmsmässan. De tre lockade tillsammans nästan 70 000 besökare.

Torben Grael och Anna Tunnicliffe har utsetts till årets seglare 2009 av det internationella seglarförbundet, ISAF. Utmärkelsen kallas 2009 ISAF Rolex World Sailors of the Year och prisutdelningen hölls vid en ceremoni i Busan i Korea.

Torben Grael är välkänd för alla båtintresserade svenskar efter sina framgångar i Volvo Ocean Race, där han styrde en av Ericsson Racing Teams båda båtar till totalseger i den senaste omgången.

Engelskan Anna Tunnicliffe, som bor och verkar i USA, är inte lika välkänd. Men hon är bland annat en mycket aktiv match racing seglare.

Seglare och speciellt inbjudna gäster från hela världen följde prisutdelningen, som hölls i samband med ISAF:s årliga konferens och ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards.

Cirka 400 internationella gäster var med vid prisutdelningen. Värd för evenemanget var den danske storseglaren Jesper Bank, trefaldig Olympisk medaljör i segling. Han har också vunnit ISAF Match Racing World Championship och tidigare nominerats för utmärkelsen World Sailor Award.

En komplett artikel finns på: http://www.sailing.org/worldsailor/30262.php

Att bli möbelsnickare betyder inte bara att man kommer att får ett roligt, varierat och efterfrågat yrke- det betyder också att man kan ställa upp i Yrkes-SM och med lite tur och mycket skicklighet ta sig till världsmästerskapen i London. Dessutom har man stor chans att få jobb – bara i Dalarna är rekryteringsbehovet stort de kommande åren.

När yrkes-SM startar i dag på Haraldsbo Gymnasium sätts åtta unga möbelsnickare på prov. Listan över verktyg som måste medföras är lång; stöt- och simshyvel, sickling. Men dagens träarbetare måste vara lika skickliga med datormusen eftersom träarbete är en modern industri som ställer höga krav på till exempel CNC-programmering.

– Svensk träindustri håller en mycket hög klass. Vårt landslag brukar alltid klara sig bra vid de internationella tävlingarna, säger Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Trä- och Möbelindustriförbundet som anordnar tävlingen.

– För att Sverige ska fortsätta vara ett ledande träland måste fler ungdomar få upp ögonen för att arbete inom trä- och möbelindustrin är ett både roligt och säkert val. En ny rekryteringsprognos visar dessutom att minst sex tusen personer rekryteras till industrin inom den närmaste tre åren. Många av dessa träförädlande företag finns i Dalarna, och på tre års sikt kommer det bara i Dalarna att behövas ca 500 personer. Yrkes-SM är ett led i vårt arbete för att få fler att välja träyrket, avslutar Henrik Smedmark.

De tävlande är:
Joakim Lundqvist, Fredrik Johansson och Johan Ekenberg från Haraldsbogymnasiet Falun, Martin Andersson och Robert Landström från Leksands gymnasium, Leksand, Patrik Andersson från Martin Koch gymnasiet, Hedemora samt Kim Backlund och Gustaf Dahlgren från Bolandsgymnasiet Uppsala.

Trä- och Möbelindustriförbundet är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin och möbelindustrin. TMF representerar trä- och möbelindustrin som sammantaget sysselsätter 40 000 personer i ca 7.500 företag, med en samlad omsättning på 60 miljarder kronor. Förädlingsvärdet är högt och företagen är betydelsefulla arbetsgivare i huvudsakligen mindre orter över hela landet. Bland medlemmarna finns företag som producerar trähus, möbler, kök, fönster, dörrar, golv, snickerier samt träkomponenter.

Länk: www.tmf.se

Igår presenterade Eurelectric – elföretagens europeiska branschorganisation – en rapport om hur en koldioxidneutral elsektor år 2050 kan nås. Bakgrunden är en deklaration i mars i år av 60 europeiska elbolag om att skapa en koldioxidneutral elsektor år 2050.

Rapporten visar att en koldioxidneutral elsektor i kombination med större och effektivare elanvändning är nyckeln till kraftiga utsläppsminskningar i EU. Enligt rapporten kan växthusgasutsläppen i hela EU minska med 75 procent till år 2050. Alla sektorer i ekonomin ska möta ett koldioxidpris. Elen får fler användningsområden, t ex i transportsektorn och i uppvärmningssektorn, vilket dessutom ger en kraftig energieffektivisering.

Maria Sunér Fleming, Svensk Energis enhetschef för produktion kommenterar:

– Studien visar att det är möjligt att nå en i princip koldioxidneutral elproduktion till 2050 för hela EU, vilket är en ambition som hela den europeiska branschen stödjer. I Sverige har vi det ju redan idag mycket väl förspänt med 98 procent koldioxidfri elproduktion. Vårt bidrag till att vi kan nå målet är en ökad export av vår klimateffektiva el.

Enligt rapportens scenario för år 2050 består 38 procent av den europeiska elmixen av förnybar energi medan 27 procent kommer från kärnkraft. 30 procent görs i anläggningar med koldioxidavskiljning och 5 procent kommer från övrig fossil energi. Detta minskar utsläppen från elproduktionen i Europa med nästan 95 procent.

För att minskningen av utsläpp och ökad energieffektivisering ska realiseras krävs;

•ett kraftigt stöd för utsläppshandelsmarknaden
•att alla sektorer internaliserar externa kostnader till följd av växthusgasutsläppen
•stöd för en internationell klimatöverenskommelse
•att alla koldioxidneutrala tekniker kan användas; investeringar i förnybar energi, tidig realisering av koldioxidavskiljning som måste vara testad och klar för användning år 2020, nya kärnkraftverk, smarta nät och nätutbyggnad
•ökad acceptans hos allmänheten för modern energiinfrastruktur
•stöd för kraftig energieffektivisering, t ex standarder och incitament för slutkunderna
•underlättande av ökad elanvändning i transportsektorn och uppvärmningssektorn

– De slutsatser som dras kring vad som måste göras stämmer mycket väl med den svenska branschens analys, säger Maria Sunér Fleming. Rapporten visar tydligt att el är en viktig del av lösningen på klimatproblemet och att elbranschen således spelar en viktig roll.

Rapporten ska presenteras på FN:s klimatmöte i Köpenhamn i december och är den europeiska elbranschens stöd för ett framgångsrikt möte i Köpenhamn. Svensk Energi stöder fullt att en överenskommelse om minskningar av växthusgaserna globalt kan nås.

Wenger, schweiziska knivtillverkaren och Team Alinghi, två gånger-vinnaren av America’s Cup, har tecknat ett partneravtal. Detta avtal omfattar Décision 35 på Genèvesjön och flera båtar byggda för att tävla om den 33: e America’s Cup. Denna föreningen av två starka varumärken hyllas av en mycket kraftig kniv – “SUI1 Alinghi” – speciellt utformad för tävlingarna. Detta precisionsverktyg är konstruerad med funktioner som är förutsättning för en konkurrenskraftig segling.

Alinghi och Wenger har många gemensamma värderingar: en hängivenhet till utveckling av högteknologiska produkter, precision, schweiziska rötter och i båda fallen, ett starkt varumärke som åtnjuter internationellt erkännande. Wenger är stolt sponsor av de två Alinghi Décision 35 som deltar i ‘Challenge Julius Bär’, seglingsmästerskapet på Genèvsjön, Wenger är även en Officiell leverantör av Alinghi och den nya segelbåten som kommer att försvara det 33:e omgången av America’s Cup 2010.

Samarbetet med Alinghi, gör Wenger SUI1 Alinghi ‘Sailor’s knife’ till den nyaste innovationen i konkurrensutsatt segling. En nära titt på den visar att en linje är inspirerad av en hajform. Bladets hål vid foten för enhandsöppning- påminner om det mäktiga havsdjurets ryggfen. För ett fast grepp i våta miljöer, är handtaget delvis täckt med gummi. Som alltid för Wengers produkter, är mångsidighet av största vikt – därför är knivbladet tandat i mittsektionen.

I en nödsituation kan en besättningsmedlem skära av linor med ett enda snitt. Det mångsidiga bladet, prydd med Alinghi-logotypen, kan öppnas med med ena handen, vilket är särskilt viktigt i hårt väder när en sjöman behöver sin andra hand för att säkra sig fast på båten. Bladet har ett säkerhetslås: vid öppning låser sig bladet automatiskt. För att frigöra trycker man in det schweiziska korset. Denna modell har också en schackelöppnare, splitsverktyg, graderad linjal, hopfällbar tång och skiftnyckel, ¼ ” spår- och stjärnbits, inbyggd adapter, skruvmejsel med låsfunktion, korkskruv, konservöppnare, nyckelring, flasköppnare och en syl med trådöga. Dessutom medföljer är ett slitstarkt nylonhölster med dräneringshål och är lätt att fästa på/av bältet.

SUI1 Alinghi ‘Sailor’s knife’ håller tradition av schweizisk armékniv med så många bra funktioner som möjligt på minsta möjliga utrymme vid liv. Varje medlem i Alinghi team har utrustats med sin egen kniv. Nu finns en identisk kniv tillgänglig för allmänheten.

Teknisk specifikation
• Sågtandant blad för ökad effektivitet. Spetsen har ett standardegg. Bladet har säkerhetslås: efter utfällning låses bladet som frigörs genom ett tryck på det schweiziska korset. Bladet bär Alinghi’s logotyp. Till sjöss; i en nödsituation kan man skära av en lina med ett drag.
• Enhandsöppning för knivbladet. I extrema situationer, kan en sjöman använda sig av öppningsmekanismen som finns i foten av bladet med en hand och ha den andra fri för att säkra sig vid båten.
• Schackelöppnare. Används för att öppna och låsa schacklar.
• Splitsverktyg. Används för skarvning.
• Linjal, cm och tum.
• Universaltång med spetsiga ändar och verktyg för att böja ståltråd o. dyl/”mångsysslare”. Tandad greppyta gör det möjligt att plocka upp mycket små saker. Den största tandmönstret är avsett att användas som en skiftnyckel. Längst in finns en avbitartång. Näbbtången kan också användas för att lossa tampar/linor.
• Inbyggd skruvbitsadapter.
• 50 mm skruvbits: Phillips (PH3) / / Spår (6x45mm) för ¼” Hex bitshållare.
• Självlåsande spårmejsel (patenterad). Kapsylöppnare, böjverktyg.
• Handtag med dubbla material, plast och gummi för bästa grepp.
• Korkskruv
• Konservöppnare
• Syl med trådöga
• Handtagstextur i gummi. RangerGrip’s konkava ytor ger säkrare grepp, särskilt i väta.
• Logo: schweiziska korset, används för att frigöra låsfunktion av knivbladet.
• Nyckelring
• Extra slitstarkt nylonhölster med dräneringshål. Kardborrefästning som gör det lätt för att fästa på/av bältet.
• Längd utfälld: 220 mm, ihopfälld: 120 mm, 21 funktioner

Pris 1 838 kr.

Länk: www.WengerSverige.se

Fotointresset blir allt större bland svenskarna och den årliga fotomässan i Stockholmsmässan blir likaså större. Sedan slutet på 90-talet har Nikon arbetat med ambassadörer och under årets Fotomässa närvarar de och deltar med foton och betraktelser.

En utställning med modefotografier av Annika Aschberg blandat med gotiska porträtt på den vitmålade The Knife-sångerskan Karin Dreijer, förgyller mässan. Dessutom föreläser Martin von Krogh om att fotografera på utsatta områden, ofta i krig, Staffan Widstrand visar stolt upp världens största naturprojekt Wild Wonders of Europe och Mattias Fredriksson visar sin nyligen prisbelönta actionsportbildserie.

Johan Kling, Sverigechef på Nikon berättar:
– För Nikon är kunskapsutbytet med våra ambassadörer mycket värdefullt. Vi är väldigt stolta av att ha ett så nära samarbete med Annika Aschberg, Mattias Fredriksson, Mattias Klum, Martin von Krogh och Staffan Widstrand och kunna stödja dem i deras strävan att nå sina mål. Från det lilla till det stora; från att skildra det perfekta snowboardhoppet till känslig natur eller att visa utsatta människor med syfte att försöka göra världen något mer human — Nikonambassadörernas foton förmedlar känslostämningar som i sin tur kan glädja, beröra, förfära eller entusiasmera, enligt Nikons paroll ”at the heart of the image”.

Samtliga Nikonambassadörer deltar i Fotomässan 2009 förutom Mattias Klum som befinner sig i Borneo med ett nytt projekt. Se nedan en kort beskrivning av ambassadörerna och aktualiteter:

Annika Aschberg
Annika Aschberg fotograferar såväl mode som dokumentärt. Två av de möten som fängslat Annika mest var att dokumentera livet för deporterade amerika-kambodjaner och före detta flickbarnsoldater i Sierra Leone. En magisk realism och en vilja att fånga det oförväntade karaktäriserar Annikas foton oavsett genre eller teknik. På Fotomässan 2009 visar Annika en utställning med blandade modefotografier och gotiska porträtt på The Knifes Karin Dreijer. År 2007 fick Annika ett modefotopris vid den tyska galan Lead Awards. Annika Aschberg representeras av Cameralink.

Martin von Krogh
Martin von Krogh fotograferar dokumentärt och rör sig från djungeln i Ache med GAM-gerillan och skottlinjen i Mellanöstern till tyg- och traffickingindustrin på Saipan. Idag pendlar han mellan Indien och ”paradiset” Sverige. Martins foton från Gaza, Beirut och Israel har visats på Kulturhuset och han har fyra år i rad belönats med priser i Årets Bild. Martin föreläser på Fotomässan 2009 om hur det är att arbeta utomlands på extremt utsatta platser; ofta krigsområden. På martinvonkrogh.com hittar man Martins blogg och kan följa resorna världen över.

Staffan Widstrand
Reportagefotografen, naturskyddsförespråkaren och mångsysslaren Staffan Widstrand vurmar för och leder världens största naturfotoprojekt Wild Wonders of Europe som ska visa upp Europas naturarv för 700 miljoner européer. 170 000 bilder från 122 uppdrag i 48 länder av 68 ledande europeiska naturfotografer är redo för en turné av utställningar och bildspel i hela Europa, att tryckas i böcker och visas i reportage. Staffan, som vunnit många utmärkelser som bästa naturfotograf i Europa och givit ut flertalet böcker, föredrar att arbeta i långa projekt där människan och naturen möts; ekoturism, karismatiska kulturer, resor, djur, fåglar, jakt, fiske och äventyrssporter.

Mattias Fredriksson
Årebaserade Mattias Fredriksson är en av världens mest produktiva actionsportfotografer med fokus på utförsåkning och mountainbike. Mattias vill lyfta fram samspelet mellan åkare, bergen och ljuset med högsta varsamhet i extrema platser som annars är få förunnat att se — hard core action blandat med fantastisk natur. Andra motiv i portfolion är allt från porträtt till resor, mat och golf. Mattias vann nyligen tävlingen Deep Summer Photo Challenge i British Colombia Kanada med ett bildspel som visas här på Fotomässan.

Mattias Klum
Den som en gång har sett en utsatt orangutangunges blick, skildrat av Mattias Klum i vad som tidigare varit frodande djungel, har svårt att glömma den. Mångfaldigt internationellt prisbelönta Mattias arbetar som frilansfotograf med naturhistoria och kulturmotiv i fokus och befinner sig ofta i tropiska miljöer. Från tropiken i Borneo och Malaysia fokuserar nu Mattias även på Sverige. Nya projektet expeditionsverige.se uppmanar oss att dokumentera natur i Sverige som inspirerar och berör. På så sätt förstår vi vikten av att skydda vår fantastiska natur.

Länk: www.fotomassan.se

I februari slår Båtmässan återigen upp sina portar på Svenska Mässan i Göteborg. Under mässan arrangeras 2010 års Kustkonferens där en hel dag ägnas åt båtlivets viktigaste framtidsfråga – miljön. – Vi räknar också med många miljönyheter på Båtmässan, det gäller både båtar, motorer och tillbehör, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Branschorganisationen Sweboat rapporterar att båtförsäljningen under sommaren ökade med 30 procentig, jämfört med i våras och ökningen håller i sig.

– Under hösten har vi märkt en större optimism i branschen. Det visar sig bland annat i företagens intresse för att ställa ut på Båtmässan hela tiden ökar, säger Bengt Wallin.

Kustkonferensens tema under mässan är ”Framtid och Miljö”.

– Vi vill få alla intressenter i båtbranschen, från tillverkare till båtfolk, samhällsplanerare och serviceinstanser att mötas och verkligen ta konkret avstamp inför framtiden, säger Anders Svedberg på Västsvenska Turistrådet.

På Kustkonferensen diskuteras också framtid, trender och innovationer inom båtlivet. Ett annat seminarium tar upp Bohusläns framtid. Ska Bohuslän bevaras eller utvecklas? Eller går dessa krafter att förena?

Standarden på gästhamnar är väsentligt mycket lägre, jämfört med campingplatser. Här finns mycket att ta tag i.

– Just nu ligger en motion i riksdagen om sänkt moms och att införa så kallad turistmoms för gästhamnar, något som skulle betyda mycket för båtlivet, menar Anders Svedberg. Då skulle vi få in fler entreprenörer i branschen. Folk som förstår att en gästhamn inte handlar om att parkera båten utan om att se människan i båten.

Kustkonferensen arrangeras 9–10 februari på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Båtmässan som pågår 6 – 14 februari.

Länk: www.batmassan.se

Kommentarer

Kent Hamberg 09:41:59 2009-12-02

Hej, vi är intresserade att vara på Båtmässan i Göteborg. Vi vill veta om vad som gäller, regler, priser etc.
Var vänlig och skicka oss information. Vi är en helt ny båtproducent med Miljöprofil som startat med att bygga Ribbåtar i Ängelholm med svanska samarbetspartners och i huvudsak svenska leverantörer.
Mvh Kent Hamberg
Light Marin Europa AB
Helsingborgsvägen 33B
26272 Ängelholm
Mobil 070-9992450

Lars-Åke Redéen 11:07:49 2009-12-02

Hej!
Du bör nog ta kontakt med mässledningen i Göteborg. Det här är tidningen Båtlivs hemsida…
mvh
Redaktionen

länk 12:18:05 2009-12-02

www.batmassan.se

International Paint höjer ribban inom kategorin lack i oktober 2009 då företaget introducerar fyra nya produkter i sitt lack- och träbehandlingssortiment.

Under 2004 lanserade International Paint ett marknadsundersökningsprogram för att samla in åsikter från gör-detsjälv-kunder, yrkesanvändare och sina egna interna säljteam. Deltagarna ombads kommentera Internationals befintliga lacksortiment och beskriva de ”perfekta” egenskaperna som de skulle leta efter hos en premiumprodukt. Man drog även nytta av den breda kunskapsbasen inom AkzoNobel-koncernen och gjorde ytterligare undersökningar för att sätta sig in i kommande trender inom sektorerna för fritidsbåtar och allmän träbehandling.

Undersökningarna visade International Paint att kunderna letar efter högblanka lacker och produkter med starkt glansbevarande egenskaper. De vill även ha lacker som är enkla att stryka, som inte droppar och som det inte bildas en hinna på. Vidare söker de produkter med långvarigt resultat och som skyddar träet, samtidigt som de förstärker träets naturliga skönhet, produkter som kräver mindre arbete och system som är snabba att stryka. Resultaten av marknadsundersökningen användes i ett omfattande forsknings- och utvecklingsprogram och de resulterande nya sammansättningarna prövades noga på kunder.

International Paint är nu glada över att kunna tillkännage lanseringen av Perfection Plus, Schooner® Gold, Compass och Clear Wood Sealer Fast Dry i början i oktober 2009.

Lacken av professionell kvalitet, Perfection Plus, är en klar, tvåkomponents polyuretanbaserad lack som är enkel att stryka och har extra lång motståndskraft mot kemiskt och mekaniskt slitage samt överlägset UV-skydd. Perfection Plus skydd varar upp till fyra gånger längre än vanliga enkomponentslackers. Perfection Plus har en exceptionellt klar och högblank yta, både vid strykning och under användning, och ger ett ultimat och långvarigt estetiskt resultat.

Lacken kan strykas direkt på underlaget eller som alternativ användas tillsammans med Clear Wood Sealer Fast Dry – en snabbtorkande, färglös tvåkomponentsprimer med polyuretan – för att minska arbetstiden med upp till 30 %.

Avancerad UV-teknik i en högblank premiumprodukt gör Schooner Gold till Internationals mest hållbara enkomponentslack. Tester som har utförts av International i Florida under en 12-månadersperiod visade att Schooner Gold höll sig blank längre än andra ledande lackprodukter. Schooner Golds överlägsna djupa glans och färg varar lika länge som ytbeläggningen.

Schooner Gold ersätter Schooner-lacken med en mer avancerad och självreglerande produkt för enklare strykning. Du får ett professionellt resultat med bara sex lager och arbetet blir mindre då du inte behöver slipa lika mycket. Om du använder produkten tillsammans med Internationals Clear Wood Sealer Fast Dry kan du minska arbetstiden med upp till 50 % – du stryker fyra lager grundfärg på en dag och behöver inte slipa mellan lagren.

Schooner Golds traditionella, varma bärnstensfärgade nyans förhöjer färgen på naturligt trä. Schooner Gold har optimerats för att kunna strykas i varmare klimat med högre temperatur, vilket gör den lämplig för användning utan förtunning i en temperatur mellan 20 och 35 °C.

Compass kompletterar Schooner Golds traditionella egenskaper med en helt ny, snabbtorkande och extremt tålig enkomponentslack med polyuretan. Produkten ger minskad arbetstid: du kan stryka två lager per dag, dammkontamineringen minimeras, och du behöver endast slipa efter var annat eller var tredje lager. Compass kan även användas tillsammans med Clear Wood Sealer Fast Dry för ännu bättre estetiskt intryck och högre hållbarhet.

Som alla Internationals högkvalitativa lacker, innehåller Compass HALS (Hindered Amine Light Stabilisers) som är ”bäst i klassen” samt UV-absorbatorer som skyddar träunderlaget från att brytas ned av solen, ökar slitstarkheten och förlänger ytans hållbarhet.

Compass är ljust bärnstensfärgad för att betona träets naturliga utseende och har utmärkta flödes- och strykningsegenskaper som säkrar ett jämnt och professionellt resultat. Perfection Plus, Schooner Gold, Compass och Clear Wood Sealer Fast Dry kan strykas direkt på alla typer av trä, inklusive feta träslag som teak och iroko.

Vad är HALS och UV-absorbatorer?
Internationals högkvalitativa lacker – Perfection Plus, Schooner Gold och Compass – innehåller en blandning av UV-absorbatorer och Hindered Amine Light Stabilisers (HALS) av premiumkvalitet samt UV-skydd för att förlänga lackytans livslängd så att den blir längre än för konventionella produkter.

UV-absorbatorer suger upp skadliga UV-strålar från solljuset och omvandlar dem till värme som sedan försvinner ut genom lacklagerytan. Hindered Amine Light Stabilisers (HALS) absorberar inte strålning utan skyddar istället ythartset från de fotokemiskt producerade ”fria radikalernas” skadliga verkan genom att neutralisera dem och förhindra kemisk nedbrytning. HALS regenererar sig själv under neutraliseringsprocessen och fortsätter därmed att skydda ytan under hela ytlagrets livslängd.

Länk: www.yachtpaint.com

Sam Davies, som seglar Artemis Ocean Racing, kämpar med vindar på 50-70 knop (25-35 m/sek) medan svenska båtägare kurar i höstmörkret. Sam är på väg över Atlanten från Europe i inledningen av Transat Jacques Vabre yacht race från Frankrike till Costa Rica.

Denna brittiska seglartjej utmanar verkligen naturkrafterna under sin segling. Vinden är mycket stark för tillfället och det är inte ovanligt med vindbyar upp till 35 m/sek.

Igår morse gippade Sam tillsammans med sin besättningsman, fransmannen Sidney Gavignet, söderut för att positionera sig rätt inför kommande kraftiga lågtryck. Hon låg igår eftermiddag sjua i racet, men ligger på den sydligaste kursen vilket kan vara en fördel när de annalkande lågtrycken slår till.

– De senaste 24 timmarna har vi haft fullt upp att göra. Det är första gången som vi har gippat på den här resan och vi gör det för att följa vädersystemen i stället för att välja en optimal sträckning, vilket skulle ta oss längre norrut. Vi tycker att det är ganska tufft även här med upp till 10 m höga vågor, säger Sam.

Sedan starten av racet har det varit ganska lite tid för att sova för besättningarna på grund av väderleken. Sam rapporterade igår att hon hade fått tre timmars lyxig vila…

– Nätterna är mycket kalla, våta och mörka. Vi förvbäntar oss starka vindar de närmaste 24 timmarna och med tanke på det är det viktigt att vila när man kan så att man är förberedd, säger Sidney Gavignet.

Länk: www.artemisoceanracing.com

Det verkar allt mer troligt att kommande America’s Cup seglas i Valencia. Société Nautique de Genève (SNG), den schweiziska båtklubb som representerar America’s Cup-försvaraen Alinghi, säger att nästa omgång av America’s Cup ska hållas i spanska Valencia.

SNG hade tidigare valt Ras Al Khaimah i Förenade Arabemiraten som seglingsplats, men efter domen i New York Supreme Court förra veckan verkar det mesta peka åt att det i alla fall blir Valencia. Domaren där bestämde att att cupen skulle seglas någonstans i den södra hemisfären eller i Valenica, där den förra omgången avgjordes.

SNG hade även föreslagit två platser i Australien, men har nu officiellt sagt att deras medtävlare, Golden Gate Yacht Club (GGYC), som representerar BMW/Oracle, inte skulle gå med på detta.

– Vi gick in i förhandlingarna i god tro för att förhandla fram en långsiktig lösning så att vi kan segla om cupen igen i februari, säger Brad Butterworth, skeppare på Alinghi.

– Den här gången var det viktigast att prioritera så att seglingarna inte fördröjdes.

SNG har skickat en formell begäran att flytta America´s Cup till Valencia till domaren i New York som handhar fallet.

KG Knutsson AB blir svensk generalagent för den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey från norska Wireless-Safety AS.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart för att kunna slå på tändningen och starta motorn. Med ett traditionellt dödmansgrepp kopplas en snodd mellan gasreglaget och förarens kläder eller runt förarens arm. Om föraren faller över bord slits snodden av från reglaget och motorn stannar.

CoastKey, som är vattentät ner till 1 meters djup, hängs runt halsen på båtföraren. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Systemet fungerar också som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka.

– Trots att dödmansgreppet är en effektiv säkerhetsåtgärd så kör många båtförare utan dödmansgrepp. Det upplevs som lite krångligt att sätta på sig samtidigt som det måste kopplas bort varje gång man ska röra sig i båten. Med ett trådlöst dödmansgrepp går det att röra sig fritt i båten och ändå vara skyddad om man skulle falla över bord. Vår förhoppning är att detta ska vara så enkelt att använda att fler väljer att färdas säkrare på sjön, säger Dan Eriksson, produktspecialist på DEFA-avdelningen inom KGK.

CoastKey har forskats fram i Norge och utvecklats i samarbete med professionella båtförare bland annat inom den norska polisen och ribbåtsbranschen.

– Den är främst framtaget för fritidsbåtar samt mindre yrkesbåtar och den kompletterar vårt redan starka marina sortiment mycket bra. Systemet finns i nuläget installerat i närmare 1000 båtar och sitter bland annat som standard i norska Goldfish-båtar, säger Dan Eriksson.

Bild: Den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey hängs runt halsen och stannar båtmotorn om du faller över bord. Prisexempel: Enkelmontage Suzuki 5 995 ink. moms.

Länk: www.kgk.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 9 personer under oktober 2008.

Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 90 personer under samma period förra året.

2009 oktober 2008

3 övriga 3

1 fritidsbåt 4

1 bad 1

– fritidsbåt, utländsk 1

1 båt, utländsk –

6 totalt 9
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2009.

4/10, Övriga, dyk
Ramsmoraviken, Värmdö, AB-län
En 33-årig man från Södertälje omkom i en dykolycka. Mannen fick problem vid dykningen och steg upp mot ytan för snabbt. Han svimmade av och innan dykledaren hann få tag på honom, hade han sjunkit medvetslös mot botten.

11/10, Övriga
Ekerö, AB-län
En 53-årig man hittades död i vattnet utanför Ekerö. Polisen fastställde senare att personen omkommit genom drunkning.

16/10, Båt
Söder om Öland, Öland, H-län
En rysk man saknas efter att ha fallit överbord från ett ryskt handelsfartyg i vattnen söder om Ölands kust. Mannen är ännu inte återfunnen och befaras ha drunknat.

20/10, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Säffle, S-län
En 52-årig man saknas på Vänern utanför Säffle. Mannens båt hittades tom en dryg halvmil från stranden, men trots sökningar med dykare och helikopter har man inte hittat mannen.

28/10, Övriga
Badhusparken, Östersund, Z-län
En man drunknade efter att, av okänd anledning, ha hamnat i vattnet. Vittnen som såg mannen i vattnet slog larm. Räddningsförsök gjordes på plats men mannen konstaterades senare avliden på Östersunds sjukhus.

30/10, Bad
Bali
En 40-årig man drunknade på Bali då han överraskades av en jättevåg när han var ute och badade.

Ibland räcker varken slägga, starka grannar eller kätting kopplad i kompisens bil. För att rikta karosser behövs extra muskler.

– Vi lanserar en riktsats med kapacitet på 10 ton som kompletterar vår tidigare 4-tons riktsats. Med den nya riktsatsen möter vi efterfrågan på större och kraftigare verktyg, säger Ola Gustafsson, produktspecialist på Kamasa Tools.

Båda satserna har fått ett enhetligt utseende och är kompletta för att klara press-, lyft- och tryckuppdrag vid karosseriarbeten.
– De hydrauliska delarna som ingår är producerade med mycket stor noggrannhet och kvalitet vilket borgar för bra effekt och lång livstid. De hydrauliska pumparna kan användas både horisontellt och vertikalt.

Varje riktsats levereras i en slagtålig box av olje- och köldbeständig plast med fast inredning i lock och botten.

– I boxen finns, förutom en pump med slang, bland annat även förlängare av olika storlek, spridarkil, tryck- och kilhuvuden. Samtliga mekaniska delar har snabbkoppling.

Priset för riktsats K 5170, 4 ton, är 2 579 exklusive moms samt
3 494 exklusive moms för riktsats K 5171 på 10 ton. Båda riktsatserna finns tillgängliga hos Kamasa Tools återförsäljare runt om i landet.

Bild: Kamasa Tools kommer med extra muskler vid karosseriarbeten och kompletterar sin 4 tons riktsats med en ny och mer kraftfull riktsats med 10 tons kapacitet.

Länk: www.kgk.se

Anmälningarna strömmar in inför 2010 års sailrace – Watski 2star Baltic. Sedan anmälningsstarten 2 november tills dagens datum har det kommit in 96 anmälningar. Deltagarantalet är 125 båtar.

Watski 2star har blivit en succé i Sverige, Danmark och Norge. 2010 blir den 3:e Watski 2star Baltic.

– Det är vår stora förhoppning att båtfackpressen följer upp detta arrangemang som idag är ett sailrace av rang och framförallt snabbt blivit väldigt populärt bland seglarna i Sverige, Danmark och Norge.

Detta beror säkert till stor del att Watski 2star är ett välorganiserat arrangemang där segelsällskapen gör ett fantastiskt arbete, samt den stora utmaningen för deltagarna.

www.watski.se

Nu är det klart med charter från Örnsköldsvik till Kroatien. Det är Scandjet Aviation Group som startar avgångarna till Split i maj nästa år och Örnsköldsvik blir därmed ensam ort i Norrland att kunna erbjuda Kroatienresor.

Projektledaren Fredrik Holmgren vid Örnsköldsviks kommuns utvecklingsarbete Världsklass 2015 är glad över beskedet.

– Det här innebär både att vi kan erbjuda ett unikt resmål för norra Sverige och att Örnsköldsvik visar sig vara en attraktiv plats för en sådan företagsetablering, säger han. Att Kroatien dessutom låg i topp i den webbenkät vi gjorde för att ta reda på vilka resmål människor önskar bäddar också för en positiv fortsättning.

Med Örnsköldsviks kommun och flygplatsen i spetsen började redan för två år sedan arbetet för en direktcharter till Kroatien. Tillsammans med Scandjet Aviation Group har nu idéerna förverkligats och man satsar nu på att Örnsköldsvik blir ett nav för charterresor till Kroatien.

– Vi är mycket glada att äntligen kunna erbjuda norra Sverige en direktcharter till Split i Kroatien säger Sasha Djakovic, VD på Scandjet Aviation Group. Utöver attraktiva priser på flygbiljetter kan vi även, tillsammans med vår nära samarbetspartner researrangören Kroatienspecialisten, lova ett prisvärt utbud av charterresor till Kroatien. Vi hoppas att detta bara är början på ett mycket gott samarbete.

Avgångarna till Split blir på lördagar under perioden 8 maj-12 juni samt 28 augusti – 2 oktober. Restid 3,5 timmar. Flygbolag blir Viking Airlines.

Siemens PLM Software, en affärsenhet inom Siemens Industry Automation Division och en ledande global leverantör av Product Lifecycle Management (PLM), mjukvara och tjänster, tillkännagav idag att Oy Nautor Ab, byggare av de världsberömda Swan segelbåtarna, valt programvaran Teamcenter som företagsövergripande PLM-lösning och som fullt implementerad kommer att omfatta 60 utvecklarplatser. Dessutom har Nautor valt Siemens PLM Softwares NX mjukvara för yachtutveckling. Siemens PLM Software kommer att tillhandahålla både mjukvara och tjänster.

– Med Siemens PLM Software ser vi en möjlighet att investera i en ny företagslösning för yachtutveckling och produktlivscykelhantering, som är helt integrerad och som kommer att förbättra vår konkurrenskraft och tillföra värde för våra kunder samt fortsätta att bidra till att ytterligare stärka vår tillväxt, säger Antti Ivaska, Teknisk chef, Nautor.

Teamcenter, världens mest använda PLM-portfölj, gör att Nautor effektivt kan samarbeta genom att dela konstruktions- och produktinformation i en enda PLM-lösning. NX, Siemens PLM Softwares digitala lösning för produktutveckling, gör det möjligt för Nautors ingenjörer att öka effektiviteten för design, att dela design- och innovationsidéer och tillgodose kundernas specifika krav mer exakt och undanröja kompromisser i utvecklingsarbetet.

– Att ett branschledande företag som Nautor väljer Teamcenter och NX som företagsövergripande PLM-lösning, är ett bevis på Siemens PLM Softwares förmåga att utveckla PLM-teknik som är bäst i sin klass, säger Mats Friberg, Nordisk vd, Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att hjälpa Nautor att förbättra sin produktutveckling så att man kan möta utmaningen att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

– Vi är stolta över att ett prestigefyllt och känd tillverkare av högklassig segelyachts har valt Teamcenter och NX som sin PLM-plattform, säger Tapio Juurakko, vd på Ideal Product Data, Siemens PLM Softwares partner i Finland.

Om Nautor’s Swan
Nautor är varvet som bygger de världsberömda Swan segelyachterna. Sedan grundandet av företaget 1966 har närmare 2 000 Swanbåtar tillverkats, i storlekar från 36 till 131 fot och nästan alla av dem är fortfarande i bruk. Nautor’s montering och tillverkning i Jakobstad, Finland, levererar idag cirka 20 stora luxuösa seglingsyachts (60-130ft) per år. Produktionen stöds av ett team på cirka 40 interna designers och ingenjörer i nära samarbete med marina arkitekter och andra designpartners. Nautor har för närvarande närmare 400 anställda totalt.
www.nautorswan.com

Om Siemens PLM Software
Siemens PLM Software, en affärsenhet av Siemens Industry Automation Division, är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster inom product lifecycle management (PLM) med 6,7 miljoner sålda licenser och 63 000 kunder över hela världen. Siemens PLM Software har sitt huvudkontor i Plano, Texas, och samarbetar nära företag för att leverera öppna lösningar som hjälper dessa att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter. www.siemens.se/plm.

Om Siemens Industry Automation Division
Siemens Industry Automation Division (Nürnberg, Tyskland) är världsledande inom automationssystem, lågspänningsställverk och industriell programvara. Portföljen varierar från standardprodukter för tillverknings- och processindustrin till lösningar för hela branschsektorer som omfattar automatisering av hela anläggningar för biltillverkning och kemiska fabriker. Som en ledande programvaruleverantör, optimerar Industri Automation hela förädlingskedjan hos tillverkare – från produktens design och utveckling till produktion, försäljning och ett brett utbud av underhållstjänster. Med cirka 42 900 anställda runt om i världen omsatte Siemens Industry Automation under räkenskapsåret 2008 en total försäljning på 8,7 miljarder euro.

Amerikanska Genmar, en av världens största oberoende båttillverkare, får en förlängd frist för sin omorganisation. Det är enda alternativet för företaget, som står under Chapter 11 konkursskydd sedan drygt en månad.

Utvecklingen med förlängd frist kommer efter ett domslut i en amerikansk domstol förra veckan.

En domare har förlängt företagets tidsfrist för demsom vill köpa bolaget till 31 januari 2010. Kreditorerna får ännu längre tid på sig, fram till 1 april, för att acceptera de förslag som kommer in den närmaste tiden.

Enligt domstolen finns det tolv intressenter till Genmar, som äger flera välkända båtmärken, bland andra Larson och Four Winns.

Det är nu också helt klart att företagets ägare under många år, Irwin Jacobs, har lämnat posten som styrelseordförande för Genmar Holdings. Den dynamiske Jacobs har styrt Genmar framgångsrikt och varit en av anledningarna till att företaget har vuxit snabbt.

Bavaria gör en rivstart nästa år med världspremiären för nya Sport 38 på båtmässan “boot” i Düsseldorf i januari. Bavaria Sport 38 blir en stor motorbåt i ett viktigt storleksområde. Liksom tidigare nyheter det senaste året bär den tydliga kännetecken för samarbetet med BMW Group DesignworksUSA.

Sport 38 har designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, ett dotterbolag till BMW Group. Den är baserad på samma koncept som i Sport 28, som fick sin premiär i september i år. Den båten presenteras för övrigt närmare i Båtliv nr 6.

Den nya modellen har en rymlig cockpit med stora sittplatser för den som vill njuta av gemenskap ombord eller sola på det rymliga soldäcket. Båten har även en inbyggd wet bar.

Den första versionen av Sport 38 komemr att presenteras som “Open” i Düsseldorf. Hardtop-versionen blir tillgänglig från och med våren 2010 med ett nyutvecklats tak.

Tekniska fakta:

Längd ö a: 11.80 m
Skrovlängd: 11.60 m
Bredd ö a: 3.99 m
Torrvikt: 8,500 kg
Bränsletank: 720 l
Vattentank: 250 l
Kabiner: 2
Bäddar: 4
Länk: www.bavariasverige.se

Nimbus Boats ägare, Altor Fund III, har tecknat avtal med Apotekets Omstrukturerings AB om att förvärva klusterbolag 1 och 8 , sammantaget över 200 svenska öppenvårdsapotek, från Apoteket AB. De förvärvade apoteken kommer ingå i den nya svenska apotekskedjan Apotek Hjärtat. Därmed blir Apotek Hjärtat den största fristående apotekskedjan i Sverige.

Riksdagen beslutade den 29 april i år att öppna upp det 38-åriga apoteksmonopolet för nya aktörer. Avsikten är bland annat att ge konsumenterna ökad tillgänglighet till läkemedel, bättre service, ett bättre tjänsteutbud och låga läkemedelskostnader till nytta för konsumenten och det offentliga. Altors nystartade Apotek Hjärtat är ett av de nya apoteksföretagen som ska göra det möjligt.

Till VD i det nystartade apoteksbolaget Apotek Hjärtat har Anders Nyberg utsetts. Anders Nyberg har över 20 års erfarenhet från ledande positioner inom svensk detaljhandel, senast som vice VD för ICA. Jostein Lønberg har utsetts till vice VD. Jostein hade under tio år en central roll under omregleringen av den norska apoteksmarknaden, bland annat som inköpsdirektör och marknadsdirektör på den ledande norska apotekskedjan Apotek1.

Förvärvet av över 200 apotek innebär att det nybildande Apotek Hjärtat redan från start har en stark marknadsposition och strategin är fortsatt tillväxt på en marknad som utvecklas.

– Svenskarna har en relativt sett låg tillgång till apotekstjänster och vi ser stora möjligheter att expandera vår verksamhet i Apotek Hjärtat. Vår avsikt är att bygga den ledande svenska apotekskedjan i termer av kompetens, produkterbjudande och effektivitet, och denna investering passar väl i vårt långsiktiga mandat, säger Fredrik Strömholm, partner hos Altor Equity Partners AB.

Styrelsen är under sammansättning och består för närvarande av Knut Faremo – grundare av Norgesgruppen, Fredrik Strömholm – partner i Altor Equity Partners AB och styrelseledamot i bland annat Ferrosan, Nimbus, Åkers, Q-Matic och Carnegie samt tidigare i ACO Hud och Nycomed, Stefan Linder – partner hos Altor Equity Partners AB och styrelseordförande i Euro Cater samt styrelseledamot i Byggmax, Dustin och Meyn.

Apotek Hjärtat har knutit en rad exklusiva rådgivare till sig som kommer arbeta mot både ledning och styrelse, bestående av Åke Hallman – tidigare VD Apoteket AB och Generaldirektör på Konkurrensverket, Gunnar Alvan – tidigare Generaldirektör på Läkemedelsverket, Dag Johannesson – tidigare Chefsjurist på Apoteket AB och styrelseledamot i Oy Tamro AB, och Steinar Stokke – tidigare rådgivare åt Apoteket AB och VD i Apokjeden AS.

– Vi är glada att vi kan attrahera sådana krafter i styrelse och rådgivare, som kommer utgöra värdefullt stöd i arbetet att utveckla den ledande svenska apotekskedjan, säger Stefan Linder, partner hos Altor Equity Partners AB.
För frågor kontakta Fredrik Strömholm, Partner, Altor Equity Partners AB, +46 8 678 9105

Om Altor
Altors Fund III är en riskkapitalfond med tillgängligt kapital om EUR 2 000 miljoner. Altor har Altor Equity Partners som investeringsrådgivare. Altors investerare inkluderar bland annat Skandia Liv, 3:e AP Fonden, SEB Investment Management och Nordea Liv & Pension.

Altor investerar i nordiska företag med fokus på värdeskapande genom tillväxt, strategisk utveckling och operationella förbättringar. Altor har en långsiktig ägarhorisont med möjlighet att behålla investeringar i över tio år. Altors fonder har för närvarande 25 portföljbolag med sammanlagda intäkter om EUR 13,4 miljarder och totalt 34 000 anställda. Nuvarande och tidigare investeringar inom hälsosektorn innefattar Aco Hud, Ferrosan och PaloDEx. Investeringar inom detaljhandelssektorn innefattar bland annat Byggmax, Dustin, Euro Cater och Helly Hansen.

Liros Cup 2009 drog totalt över 1 000 jollar i någon av starterna. Nu är cupen definitivt över för den här gången. Båtliv kan presentera resultaten.

Följande klasser har ingått i cupen:
Optimist A, Optimist B Zoom8, E-jolle, Laser std, Laser Radial, RS Feva, Bräda (Kona, Bic) och Tera.

Här nedan presenteras årets medaljplaceringar:

SYD Optimist A
1 Carl Ferm, Rörviks SS
2 James Olsson, Kullavik KKK
3 Christian Knaack, Rådasjöns SS

SYD Optimist A
1 Carl Ferm, Rörviks SS
2 James Olsson, Kullavik KKK
3 Christian Knaack, Rådasjöns SS

SYD Optimist B
1 Oskar Engström, Lerums SS
2 Anton Bergqvist, Rörviks SS
3 Sandra Baerveldt,Halmstads SS

Nord Optimist A
1 Christian Knaack, Bohus Malmöns BK
2 Rolf Andreasson, Stenungsunds SS
3 Adam Bergin, Stenungsunds SS

Nord Optimist B
1 Sigrid Andreasson, Stenungsunds SS
2 Felix Warnicke, Sotefjordens SS
3 Alexander Selbey, Stenungsunds SS

Zoom8
1 Carl Stark, Stenungsunds SS
2 Victor Thorsson, Stenungsunds SS
3 Mattias Stenqvist, Rådasjöns SS

E-Jolle
1 David Kölby, Kullavik KK
2 Alexandra Larsson, Halmstads SS
3 Gustav Kölby, Kullavik KK

RS Tera
1 William Gelang, SS Kaparen
2 Emil Andersson, Björlanda Kile SS
3 Anna Thorell, Björlanda Kile SS

RS FEVA
1 Emil Svensson/Alexander Falkendahl, Rådasjöns SS
2 Douglas Afzelius/Martin Bertilsson, Kullavik KK
3 John Eriksson/Lisa Eriksson, Björlanda KSS

Laser
1 Stefan Nordström, Billdals KS
2 Fredrik Munkby, Långedrags SS
3 Johan Mälsjö, Billdals KS

Laser Radial
1 Sebastian Knaack, Rådasjöns SS
2 Hanna Bach, SS Norderviken
3 Fredrik Bach, SS Norderviken

KG Knutsson AB blir svensk generalagent för den trådlösa livräddaren och fjärrstarten CoastKey från norska Wireless-Safety AS.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart för att kunna slå på tändningen och starta motorn. Med ett traditionellt dödmansgrepp kopplas en snodd mellan gasreglaget och förarens kläder eller runt förarens arm. Om föraren faller över bord slits snodden av från reglaget och motorn stannar.

CoastKey, som är vattentät ner till 1 meters djup, hängs runt halsen på båtföraren. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Systemet fungerar också som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka.

– Trots att dödmansgreppet är en effektiv säkerhetsåtgärd så kör många båtförare utan dödmansgrepp. Det upplevs som lite krångligt att sätta på sig samtidigt som det måste kopplas bort varje gång man ska röra sig i båten. Med ett trådlöst dödmansgrepp går det att röra sig fritt i båten och ändå vara skyddad om man skulle falla över bord. Vår förhoppning är att detta ska vara så enkelt att använda att fler väljer att färdas säkrare på sjön, säger Dan Eriksson, produktspecialist på DEFA-avdelningen inom KGK.

CoastKey har forskats fram i Norge och utvecklats i samarbete med professionella båtförare bland annat inom den norska polisen och ribbåtsbranschen.

– Den är främst framtaget för fritidsbåtar samt mindre yrkesbåtar och den kompletterar vårt redan starka marina sortiment mycket bra. Systemet finns i nuläget installerat i närmare 1000 båtar och sitter bland annat som standard i norska Goldfish-båtar, säger Dan Eriksson.

TG Alpha från finska TG Boats är en spännande och snabb båt som fick sin svenska premiär på Scandinavian Boat Show. Båten, som har designats av Frese Gustafsson, bjuder på mycket nytänkande och kan bli en riktig succé bland alla som kör mycket i skärgården.

De största skillnaderna mellan TG Alpha och konkurrenterna syntes mycket väl på mässan. Båtens botten har ett steg av helt annan typ än vad vi är vana vid. Frese Gustafsson har gått sin egen väg och enligt de som kört båten är resultatet en båt som både går mjukt och fint men även har goda fartprestanda.

TG Alpha är på 7,3×2,77 m och väger cirka 1 800 kg. Som de andra TG-båtarna är skrovet planerat att fungera ekonomiskt också med lite mindre motoreffekt. Båten är optimerad för 150 hk, men maxeffekten blir över 200 hk. Med 250 hk ligger topphastigheten på klart över 40 knop knop.

TG-ALFA är konstruerad och designad av Frese Gustafson (www.fresegustafson.com), son till Tage som grundade TG-båtarna. I samarbete med Jan Gustafson har båtens koncept, detaljer och komponenter finslipats. Från slutet på 1990-talet var Frese med och jobbade på TG båtarna och när de senaste modellerna byggdes skötte Frese om klassificeringen och hållfasthetsberäkningar. Även en stor del av formarna på de TG-båtar som idag är i produktion har Frese byggt. Från 2001 till 2006 satsade Frese största delen av sin tid till båtracingen (lika som sin far Tage gjorde åren 1971-1979) i offshore klassen som körs på långa banor i grovsjö. Lik sin far var det förstås egen byggd och konstruerad båt som gällde och även framgången blev lik sin fars, Tage 12 mästerskap och Frese 7 mästerskap. Bästa säsongen gjorde han 2005 genom att vinna Finska-, Nordiska- och Europamästerskapet och silver i Världsmästerskapet.

Ett stort stöd och hjälp med TG-ALFA projektet har han haft av Jan Gustafson och av ett stort team från TG:s familjeföretage som tillsammans hittat de rätta lösningarna för båten. För några år sedan skedde ett generationsskifte då Tage Gustafson gav över åt sonen Frese och halvbrodern Jan Gustafson. Den nya båten är nu den nya generationens första och av helt ny konstruktion.

Länk: www.tgboats.fi

Svenska Båtunionens val av MiljöbästaBåt 2009 blev en stor succé. Då utsåg vi tre båtar i var sin klass. Najad 355, Nimbus 27 Nova S och Whisper 55 premierades för modern produktionsteknik och minskad miljöpåverkan på olika sätt.

Vi fokuserar även i år på klasserna MiljöBästa Motorbåt och MiljöBästa Segelbåt. Utmärkelserna delas ut på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars 2010.

Utmärkelsen Miljöbästa Båt 2010 är avsedd att stimulera båttillverkarna till att ständigt förbättra miljöegenskaperna hos sina produkter så att de ger minsta möjliga miljöpåverkan vid såväl tillverkning som användning.

Svenska Båtunionens, SBU, Miljökommitté kommer att introducera bedömningsgrunderna för ”Miljöbästa Båt 2010” under Scandinavian Boat Show i Stockholm i nov 2009.

”Utnämningen av ”Miljöbästa Båt” ligger helt i linje med det miljöarbete som Svenska Båtunionen bedrivit långsiktigt i närmare 40 år” säger miljökommitténs ordförande Bengt Hallberg. ”Det är ett av sätten att synliggöra båtlivets engagemang för natur och miljö. Vi är ju en del av svenskt friluftsliv som har stort eget intresse av att värna en god marin miljö”.

Vi ser fram emot nomineringar från båttillverkarna till SBU fram till 15 febr. 2010.

Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt och årets kriterier

Bilden: Pristagarna i MiljöBästa Båt 2009.