Kustbevakningen ska leda ett projekt som ska förbättra möjligheterna till en integrerad övervakning av de nordeuropeiska havsområdena. Målet är att informationsutbytet mellan ländernas system ska bli effektivare. Projektet kommer att ledas från ett projektsekretariat i Karlskrona.
– Projektet ska föreslå hur medlemsländerna bör samarbeta för att lättare kunna utbyta information och vilka lagmässiga ändringar som bör göras, säger Dan Thorell, chef för Kustbevakningen region Syd.
Arbetet med integrering av sjöövervakning ingår i den europeiska havspolitiken. Det är framförallt rättsliga och administrativa frågor som måste besvaras för den framtida integreringen. En samordnad sjöövervakning har varit en prioriterad fråga för det svenska EU-ordförandeskapet. En större samordning ökar förmågan att gemensamt hantera kriser och katastrofhändelser i Östersjö- och Nordsjöregionen. Det ger också bättre brottsbekämpning, fiskerikontroll, tull och gränskontroll, sjö- och miljöräddningstjänst, sjösäkerhet och sjöfartsskydd. Ett annat mål är att göra myndighetsutövningen effektivare, spara kostnader och att underlätta för sjötransporter genom enklare anmälningsrutiner för sjöfarten.
Avtalet med EU-kommissionen innebär att Kustbevakningen inrättar ett projektkontor i Karlskrona med fyra till fem medarbetare. I projektet deltar 24 myndigheter från tio länder som projektmedlemmar: Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Sverige och Tyskland. Tio svenska myndigheter deltar: Kustbevakningen, Fiskeriverket, Försvarsmakten, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, Sjöfartsverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, Transportstyrelsen och Tullverket. Budgeten för det tvååriga projektet är på drygt tre miljoner.
Länk: www.kustbevakningen.se
Efter nyår börjar fem fiskefartyg att använda elektronisk loggbok vid sidan av pappersloggbladen. Inom kort införs e-loggboken på de 70 största svenska fiskefartygen. Förändringen innebär att alla konsumenter i framtiden, på ett enkelt sätt, ska få reda på var fisken har fångats. Dessutom blir kontrollen effektivare.
Från årsskiftet börjar fiskefartyg använda e-loggböcker istället för de traditionella loggbladen i pappersformat. Fem fartyg testas i ett pilotprojekt och därefter kommer närmare 70 fartyg att beröras – de svenska fiskefartyg som är över 24 meter. Chefen för Fiskeriverkets kontrollavdelning, Johan Löwenadler Davidsson, menar att systemet har många fördelar.
– Fartygen kommer att sända rapporter från att de lämnar hamn till att de kommer tillbaka. Eftersom rapporteringen sker i realtid kan vi följa upp fiskekvoterna på ett säkrare sätt. Risken för felaktigheter minskar och vår administration blir effektivare, säger Johan Löwenadler Davidsson.
Med e-loggböckerna försvinner de många fel som kan förekomma när man fyller i för hand. All rapportering sker på samma sätt, vilket gör det nya systemet mer jämlikt.
Underlättar för konsumenter
Men den kanske största vinsten är att e-loggböckerna skapar grunden för en bättre spårbarhet, det vill säga ett enklare sätt att spåra fisken genom hela livsmedelskedjan. Bland annat kan e-loggböckerna visa var varje fångst geografiskt har tagits upp. Detta kan så småningom vidareförmedlas till spårbarhetsorganisationer, exempelvis de som har miljömärkningar, som i sin tur kan informera konsumenter i affären.
– E-loggböckerna skapar goda förutsättningar för en framtida spårbarhet. Eftersom informationen är elektronisk kan vi lättare göra den tillgänglig för alla som har nytta av den, säger Johan Löwenadler Davidsson.
Fem fartyg testar systemet
Under hösten utbildades de fiskare som ingår i en första testgrupp. De ska testa systemet parallellt med de gamla pappersloggbladen under en tid. Jan Ziethén, fiskare på Rönnfors TG 72, som vanligen ligger i Simrishamn, är en av dem. Han tycker att det nya systemet verkar bra.
– Utvecklingen går ju inte att stoppa och jag tycker att det här är bra. Det är rätt dumt att hålla på och skicka papper på posten år 2009, när det finns möjligheter elektroniskt, säger han.
Inte fiska om systemet är nere
Men det finns en nackdel jämfört med papperssystemet och det är driftsäkerheten.
– Det här systemet kan krascha och då får vi inte gå ut. Då måste vi stanna vid kaj och det är ju inte bra. Tidigare har vi ju VMS-en, där gäller samma sak. Om den inte fungerar får vi inte gå ut. Nu blir det ytterligare ett system som måste fungera, säger Jan Ziethén.
Men han tycker ändå att det är dags att lägga de gamla pappersloggbladen på hyllan.
– Då känns e-loggboken mer tidsenlig. Framtiden finns ju där, säger Jan Ziethén.
Fakta: e-loggboken
Den nya e-loggboken införs i hela EU. I ett första steg ska fartyg större än 24 meter använda e-loggbok. Från och med 1 juli 2011 ska även fartyg större än 15 meter använda den. I nästa steg, år 2012, ska fiskefartyg över 12 meter använda e-loggbok.
Fiskeriverket tillhandahåller programvara som ska finnas ombord men fiskaren får stå för dator och kommunikationskostnad.
Fiskare kan få ett särskilt bidrag, upp till 95 procent av kostnaden, för att investera i ny dator ombord.
Innehållsmässigt innebär e-loggboken inga förändringar jämfört med pappersloggbladen. Men man kommer att kunna använda e-loggboken för att anmäla vissa saker som idag rings in.
Fortum har tidigare ansökt om att bygga ett kraftverk i Stackmora, men fått avslag i både Miljödomstolen som Miljööverdomstolen. Då det för tillfället inte verkar vara möjligt att bygga ett kraftverk kommer Fortum, som ett av handlingsalternativen, att utreda möjligheterna att riva ut dammen.
-Vi vill sätta igång utredningen nu för att så snart som möjligt få fram beslutsunderlag för ett ställningstagande vad som ska ske med dammen, säger Hans Rohlin, projektledare för utredningen.
Då det gäller den befintliga dammen så har vi, Fortum, underhållsansvaret. Fortum är skyldiga att underhålla dammen så att det inte uppkommer skada för allmänna eller enskilda intressen genom ändringar i vattenförhållandena.
– Oberoende av utredningen om utrivning så har vi en handlingsplan för dammen för att så långt det är möjligt säkerställa att skador inte uppkommer och för att kunna hantera en vårflod, säger Jukka Revell, ansvarig för underhållsverksamheten för vattenkraften inom Fortum.
Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling – nu och i framtiden.
Under 1500- till 1800-talen var det bättre att dricka öl än vatten eftersom vattnet var av så dålig kvalitet. Det är ett resultat från ekonomihistorikern Ulrika Söderlind forskning. Nu har hon fått Vin & Sprithistoriska Museets lilla stipendium för att fortsätta sina studier av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500 till 1800. Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium har tilldelats Paulina Rytkönen, fil dr, som ska svara på frågan hur det gick till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige under 1900-talet.
Hur gick det till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige? Det kommer Paulina Rytkönen, fil dr och vinhistoriker vid Södertörns högskola att undersöka. I sitt forskningsprojekt ”Vinkonsumtion i Sverige- ett stycke svensk 1900-tals historia”, som belönas med Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium på 75 000 kr, kommer hon att undersöka och belysa vinets väg in i det svenska folkhemmet. Syftet med studien är att utreda orsakerna bakom den ökning av vinkonsumtionen som skedde i vårt land under 1900-talet och att analysera förändringarna i svenskarnas dryckesmönster.
Trots att det skrivs åtskilliga spaltkilometer om vin varje år i svenska tidskrifter och tidningar är den svenska vinhistorien med få undantag ännu oskriven. Paulina Rytkönens forskning kommer att fylla denna kunskapslucka och Rytkönen, som undervisar om vinets ekonomiska historia, har även för avsikt att skriva en lärobok om vinet i Sverige under 1900-talet.
Bryggerinäringen i Sverige 1500-1800
Stipendiet på 25 000 kr tilldelas ekonomhistorikern Ulrica Söderlind, Stockholms universitet, för en studie av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500-1800. Under denna period utgjorde ölet en stor del av det dagliga kalori- och näringsintaget. En vanlig dagsranson var 3-4 liter och i svenska flottan drack mannarna ofta så mycket som 5 liter per dag. Att det faktiskt var mer hälsosamt att släcka törsten med öl än med vatten, som ofta var av dålig kvalitet under denna period, har Söderlind tidigare visat i sin forskning. När flottan bytte ut ölet mot färskvatten under 1700-talet ökade nämligen sjuktalen ombord.
En av de viktigaste ingredienserna i öl är just färskvatten och dessutom krävs då som nu också malt och humle till ölbryggningen. Det är tillgången och efterfrågan på dessa tre råvaror som Ulrica Söderlind kommer att studera ur ett ekonomhistoriskt perspektiv.
Bildtext: Paulina Rytkönen. Foto: Johan Nygren, Vin & Sprithistoriska Museet.
Fakta:
Vin & Sprithistoriska Museets stipendium syftar till att främja vetenskaplig forskning kring alkoholdrycker och delas ut årligen. För att belönas ska forskningen bedrivas inom svensk alkoholkultur med inriktning på traditioner, attityder och dryckesmönster. Vidare kan forskning bedrivas inom teknik- och tillverkningshistoria samt inom handel och politik. Stipendiet vänder sig till såväl studenter som doktorander och disputerade.
Skellefteå Hamn har köpt en Multidocker CH65 från den svenska tillverkaren Multidocker i Oskarshamn. Den nya kranen är en liten kran som i huvudsak lastar sågade trävaror och timmer samt högläggning.
– Multidockern effektiviserar vår hantering av vissa varor med upp till 40 procent jämfört med den gamla vikarmskranen. Den gamla kranen, Essemkon finns kvar för lättare lastningar och som backup för mindre haverier, säger hamnchef Lars Widelund. Vi räknar med att den nya kranen ska vara i full produktion i mitten av Januari.
Multidocker bygger sin kran på en beprövad Caterpillar grävmaskin som modifierats för att fungera i hamnar och andra tuffa omgivningar.
– Med två vikarmskranar ökar Skellefteå Hamn sin flexibilitet och konkurrenskraft på ett bra sätt och blir då en intressantare samarbetspartner för leveranser med båt och järnväg.
Fakta
Multidocker är en svensk tillverkare av hamnkranar som ägs av Österström gruppen.
Skellefteå Hamn omsätter 1 700 000 ton per år. Skellefteå Hamn ägs av Skellefteå kommun och drivs som en avdelning inom tekniska kontorets verksamhet.
Nu har kylan kommit även till hela Sverige. Många sjöar och vattendrag har börjat få en tunn is. En is som kan vara livsfarlig att vistas på. Det var inte bara kylan som kom utan också snön. En snö som på många platser lagt sig som ett isolerande lager ovanpå den tunna isen. Det krävs kunskap och stor försiktighet innan man ger sig ut på dessa isar.
Kärnisen skall vara minst 10 cm för att kunna betecknas som säker att gå eller åka på. Is som bildas i samband med snöfall bör vara minst 15 cm för att vara säker att vistas på.
Var och en som ger sig ut på isen måste själv försäkra sig om att den håller. Lättast gör man det med hjälp av en ispik. Snö på isen försvårar denna kontroll. Snö isolerar också vilket innebär att strömmande vatten kan försvaga isen på vissa platser vilket kan vara svårt att upptäcka. Rapporter om isarnas tjocklek ska alltid betraktas som färskvara.
Med fart kommer man långt ut på tunn is. Om isen brister har man stora problem att ta sig tillbaka säker is och räddning. Hjälpinsatser blir också mycket riskfyllda.
Barn kommer också lätt långt ut på svag is. Skulle den då brista blir räddningen mycket svår. Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn nära isar!
Prova alltid och ofta isens tjocklek med en ispik. Ha isdubbarna rätt fastsatta runt halsen och vistas aldrig på isen utan sällskap.
Länk: www.issakerhet.se
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat ett kontrakt med LIG Nex1 för produktion av Saabs marina signalspaningssystem, avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen. Kontraktet är värt närmare MEUR 11 (cirka MSEK 114).
Kontraktet innebär att LIG Nex1 lokalt ska tillverka delar av Saabs signalspaningssystem (så kallade ESM-system, Electronic Support Measures), för leverans till Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW). Systemet är avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen.
– Det här kontraktet är ett bevis på vår kompetens inom marina signalspaningssystem och vår goda relation med både LIG Nex1 och HDW. Vi ser med tillförsikt fram emot ett lovande partnerskap med ett av de största försvarsföretagen i Sydkorea, säger Micael Johansson, affärsenhetschef för Saab Avitronics.
Som huvudentreprenör tar LIG Nex1 fullt ansvar för signalspaningssystemet. Saab och LIG Nex1 etablerar tillsammans en integrerad testutrustning för systemacceptans och underhåll vid LIG Nex1 tillverkningsanläggning i Gumi i Sydkorea, vilket garanterar framtida support för systemet.
– Det här givande partnerskapet med sydkoreansk industri och det utmärkta samarbetet med den sydkoreanska flottan är en bra grund för fortsatta framgångar, säger Micael Johansson.
Saab i Sydafrika fick 2002 kontrakt på signalspaningssystem till HDW för den första delserien av sydkoreanska ubåtar i 214-klassen. Detta andra kontrakt bekräftar återigen Saabs position som världsledande inom signalspaningssystem för konventionella ubåtar. Dessa system har tidigare sålts och levererats till Grekland, Sydkorea, Portugal och Sydafrika.
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.
Länk: www.saabgroup.com
Brödrene Aa AS och Kockums AB, som ingår i ThyssenKrupp Marine Systems, har undertecknat ett samarbetsavtal för marknadsföring, utveckling och produktion av passagerarfartyg i kolfiber/sandwich-struktur.
Användning av kolfiber har gett Brödrene Aa en fantastisk utveckling inom passagerarfartyg byggda i kolfiber och av katamarantyp. Under de senaste sju åren har Brödrene Aa producerat 23 passagerarbåtar och har ytterligare sex båtar i orderboken.
Kockums har utvecklat sin kompositerfarenhet under mer än 45 år och är ledande inom militärt-marina komposittillämpningar. Största erfarenheten inom kolfiberutveckling är Visby Klassen för den svenska Marinen, som är det största fartyg i världen som hittills byggts i detta material. Kockums har tidigare också aviserat order för civila servicebåtar i kolfiber, CarboCAT, för vindparkstillämpning.
Kolfiber ger 40 procents viktreduktion jämfört med aluminium. Kolfiber är vidare icke-korrosivt och sandwichtekniken ger stora underhållsbesparingar och hög säkerhet. Detta ger en avsevärd kostnadsreduktion av bränsleförbrukning och underhåll. Mindre motorer kan användas för framdrivning för att uppnå jämförbara prestanda till båtar byggda i andra material och därmed minskas påverkan på miljön.
Länk: www.kockum.se
När världens högst ansedda regatta hålls för 33:e gången står Peak Performance som officiell klädsponsor. Nästa års America’s Cup blir inte första gången Peak Performance jobbar med segling. Tidigare har det svenska sportmodeföretaget sponsrat båtar i Whitbread Around the World Race, och senast i september var Peak Performance officiell klädsponsor till Challenge Julius Baer på Genèvesjön.
– America’s Cup är segelsportens mest prestigefyllda tävling. Ett perfekt tillfälle för ett premiummärke som Peak Performance att nå fler i en värld vi redan är en del av, säger Jonas Ottosson, VD på Peak Performance. Många båtmänniskor åker dessutom skidor och spelar golf.
I samband med kappseglingen lanseras en limiterad America’s Cup-kollektion. Kollektionen kommer att bäras av all personal under tävlingsdagarna och kommer även att finnas i speciellt utvalda Peak Performance-butiker. Dessa finns listade på www.peakperformance.com från mitten av januari.
America’s Cup-pokalen från 1851 är den äldsta inom internationell idrott och prissumman den högsta.
Den amerikanska båtbyggaren Magnum Marine tar i ordentligt när de planerar sin nästa modell. Det är en daycruiser på hela 100 fot (29 m) som får rartresurser på över 50 knop tack vare enorma motorer på 2 600 hk styck och ytskärande Arensondrev. Det lär bli en båt i verklig superklass avsedd för de med stor plånbok och litet miljösamvete.
Jänkarna, särskilt i de sydligare staterna, är inte särskilt blyga när de tar fram nya modeller. Hittills har detta varit ett framgångsrecept eftersom båtar som till exempel Donzi, Cigarette och Baja har fått mycket utrymme i media.
Men när Magnum Marine presenterar sin nyhet är det en ung italienare, Alberto Mancini, som står för designen. Linjerna känns delvis igen från båtar som Wally Yachts och även Fjords kantiga daycruiser och kabinbåtar. Men det här är mycket större och ännu häftigare.
Den nästan 30 m långa och 6 m breda båten är inte så miljöförstörande som man kan tro vid en första anblick. Tillverkaren har lagt stor vikt vid att använda lätta och starka material och båten är byggd i kolfiber. Enligt Magnum sparar detta motsvarande 20 procent vikt jämfört med en glasfiberbåt. Dessutom blir båten betydligt starkare i hela sin konstruktion.
När föraren inte behöver höga fartresurser finns det elmotorer som räcker till för att föra fram båten i några knop. Magnum har även valt LED-belysning i båten för att minska elförbrukningen och därmed kunan ha en mindre och lättare batteribank.
Magnum 100, som får fyra rymliga kabiner med dubbelkojer, är planerad att få sin premiär 2012.
Tekniska fakta
Längd: 20 m
Bredd: 6 m
Djupgående: 1,37 m
Vikt: 66,7 ton
Bränsletankar: 7 570 liter
Färskvattentankar: 1 514 liter
Toppfart: 48-55 knop
Motorer: MTU dieslar à 2 600 hk, dubbel- eller trippelmontage
Framdrift: Arneson ytskärande drev
Länk: http://magnummarine.com
Under 2009 genomförde Sjöräddningssällskapets frivilliga besättningar ca 3000 uppdrag. Ca 2000 av dem var förebyggande sjöräddning, uppdrag då läget inte är akut men som förebygger olyckor till sjöss. Ca 1000 var sjöräddningslarm och sjöambulanstransporter, uppdrag med fara för liv. Hela nio av dem var i fjol vinter isräddning – i merparten av dem räddade man personen direkt ur vaken.
Ett ökat intresse för olika aktiviteter på isen har lett fram till att Sjöräddningssällskapet utökat verksamheten, vintertid, med svävare. Den första svävaren togs i bruk 2007 och inför den kommande säsongen har vi nio svävare att tillgå. Det är befintliga räddningsstationer som med frivillig besättning bemannar svävarna. Vissa kan flyttas landvägen på släpvagn för att snabbare nå olycksplatsen. Förutom räddning med svävaren på isen är den också en räddningsenhet som är bäst lämpad för insatser den tid då isen varken bär eller brister.
Sjöräddningssällskapet har svävare placerade i Mälaren, Stockholmsområdet samt i Vadstena i Vättern. Det är en drygt fem meter lång svävare med plats för bår. Sjöräddningssällskapet tittar också på en mindre, och billigare, svävare att placera på samtliga stationer med risk för isläge vintertid.
Fakta Sjöräddningssällskapets svävare:
• längd 5,25 m
• bredd 2,5 m
• lyfthöjd 0,3 m
• torrvikt 670 kg
• lastkapacitet 500 kg
• bränsletank 70 l
• fart; 25 knop i vatten, 34 knop på is
• Kostnad 850 000 kr
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss. Tack vare 1.800 frivilliga finns det alltid besättning som ställer upp, dygnet runt längs hela vår kust och i de stora sjöarna. Idag står Sjöräddningssällskapet för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, utan några statliga bidrag.
Länk: www.ssrs.se
Östersjön ska bli pilotprojekt i EU:s havsmiljöarbetet. Fosfater i tvättmedel ska förbjudas inom EU. Ett förslag med sikte på utfasning och förbud ska nu tas fram av EU-kommissionen. Det blev resultatet när EU:s miljöministrar på dagens miljöråd antog rådsslutsatser om regionala havsfrågor och genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen.
– Vi tar nu krafttag mot övergödningen i Östersjön och för att förbättra miljön i alla EU:s hav. Att göra Östersjön till ett pilotprojekt och fosfatförbudet har varit två av svenska ordförandeskapets viktigaste miljöfrågor, säger Andreas Carlgren.
– Östersjön är ett av Europas mest förorenade innanhav, där vi nu kan gå före med viktiga insatser för bättre miljö. Åtgärderna och de regionala strategier som prövas i Östersjön kan senare användas i andra hav i Europa.
Kommissionen kommer skyndsamt att ta fram ett förslag till förbud i hela EU mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel i syfte att minska övergödningen.
– Fosfater i tvättmedel bidrar kraftigt till övergödningen av våra vattendrag, hav och sjöar. Detta gäller särskilt i de områden där avloppsreningen är bristfällig. Fosfor är en viktig källa till den återkommande algblomningen. Flera EU länder har infört eller börjat överväga förbud men genom dagens beslut går vi mot ett generellt förbud på EU-nivå, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Slutsatserna i miljörådet innebär också att EU:s miljöministrar uppmanar kommissionen att skyndsamt utse Östersjön till pilotprojekt för snabbare och strängare åtgärder, och med särskilda stödmöjligheter. I EU:s direktiv för havsmiljön, det marina strategidirektivet, har en möjlighet skapats att utse ett havsområde som är särskilt förorenat till ett pilotprojekt där åtgärderna vidtas snabbare och mer effektivt än vad som krävs av direktivet i övrigt. När ett havsområde blir pilotprojekt stöds åtgärderna av EU-kommissionen. Beslutet idag innebär att kommissionen snabbt skall besluta om att göra Östersjön till pilotprojekt.
Beslutet i miljörådet innebär också att de regionala havskonventionerna kommer att få en mer betydande roll för att förbättra havsmiljön. EU ger ett starkt stöd till den aktionsplan för Östersjön som tagits fram av Helcom. Miljörådet gav också särskild uppmärksamhet till EU:s strategi för Östersjöregionen, som antogs av Europeiska rådet i oktober. Strategin är ett exempel på tvärsektoriellt regionalt samarbete för att stärka insatserna för en bättre havsmiljö.
Båtåret 2009 är snart till ända. Tidningen Båtliv önskar alla våra läsare och besökare av den här hemsidan en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Båtår! Trots att den ekonomiska verkligheten var väldigt tuff under den gångna säsongen så var båtintresset på topp. Det har även märkts på den fantastiska respons som vi har fått på tidningen och hemsidan.
Bland de mest intressanta båtnyheterna från våra svenska tillverkare finns Nimbus nya 27 fots elbåt. Det är världens första produktionsinriktade elbåt som är avsedd att säljas till konsument. Troligen börjar försäljningen inom 2-3 år.
En annan tillverkare som alltid levererar intressanta nyheter är Nord West Yachts, som har sin fabrik och sitt huvudkontor på norra delen av Orust. Företaget presenterade i somras sin nya Nord West 370 Sports Top försedd med IPS och joystick. Båten är ett mästarprov på hur bra båtar som svensk båtindustri bygger.
Även från de svenska segelbåtsvarven har nyheterna varit många. Ett av de bästa exemplen är den helt nya Hallberg-Rassy, som vi kommer att presentera i ett av vårens nummer i Båtliv 2010.
Det tyska storvarvet Bavaria, som är en av världens största båtproducenter, har under 2009 bland annat visat en helt ny Cruiser 32 segelbåt, som bär tydliga drag av det lyckosamma samarbetet med Farr Yachts och Group DesignworksUSA.
Slutligen kan vi inte låta bli att visa en bild på Riviera 70. Just det här exemplerat tillhör en lojal kund i Australien. Båten är extrautrustad för motsvarande närmare 6 Mkr svensk valuta. Den har bland annat försetts med uppgraderade MTU dieselmotorer som ger 4 000 hk, Furuno elektronik för över 2 Mkr och en ismaskin som vräker ut 12 kg is i timmen. Det kan vara nåt att längta till för oss svenskar som skottar snö och njuter av julvädret.
God Jul!
Redaktionen
Skeppsmasken håller på att spridas till Östersjön, där den hotar ett stort marint kulturarv. Forskare vid Göteborgs universitet misstänker att klimatförändringen gynnar den fruktade masken, och deltar nu i ett EU-projekt för att kartlägga vilka arkeologiska fynd som hotas.
Skeppsmasken, som när den angriper marinarkeologiska fynd kan äta upp och förstöra dem inom tio år, har hittills undvikit Östersjön eftersom den inte är anpassad för de låga salthalterna. Nu har skeppsmasken påträffats både i danska och tyska Östersjövatten.
– Vid till exempel Rügen har skeppsmask angripit vrak som legat oskadda från angrepp ända sedan 1300-talet, och vi ser nu också angrepp längs den svenska kusten, bland annat på Ribersborgs kallbadhus i Malmö, säger Christin Appelqvist, doktorand vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.
Enligt Christin Appelqvist och hennes kollegor kan skeppsmaskens framfart vara en effekt av klimatförändringen, där en högre vattentemperatur gjort det lättare för masken att klara bräckt vatten. För att ta reda på vilka marinarkeologiska fynd som hotas samarbetar Christin Appelqvist med kollegor i EU-projektet WreckProtect, med forskare från Sverige, Danmark och Holland, samt experter från Frankrike och Tyskland.
Syftet är att hitta metoder för att skydda vraken, till exempel att täcka dem med geotextil och bottensediment, samt att försöka förutsäga till vilka områden skeppsmasken kan tänkas spridas i framtiden. Enligt forskarna finns över 100 000 vrak i Östersjön.
– Ett hundratal vrak är redan angripna, och då har vi än så länge inte sett skeppsmasken passera Falsterbo. Den klarar att leva i så låga salthalter som Stockholms skärgård , men behöver saltare vatten för att kunna fortplanta sig, säger Christin Appelqvist.
Foto skeppsmask: Christin Appelqvist. Foto bryggangripen: Jon Havenhand. Bildtext: Bryggpåle i Tjärnö utanför Strömstad som angripits av skeppsmask.
Projektet Wreck Protect koordineras av Charlotte Björdal, Statens Provningsanstalt. Läs mer om Wreck Protect och se Youtube-klipp från vrakdykning: http://www.wreckprotect.eu/
Tre år efter de tidigare ägarna sålde finska Oy Finn-Marin Ltd i Kokkola har de nu köpt tillbaka företaget, som de senaste åren har ägts av ett riskkapitalbolag. De tidigare ägarna, Osmo Roukala och Jarmo Kinnunen, har köpt tillbaka samtliga aktier i Oy Finn-Marin Ltd.
För Finn-Marin innebär detta att företaget får ett ökat rörelsekapital och en ny finansiering.
Företaget drivs vidare från Kokkola i tre moderna fabriker.
Finn-Marins varumärken är:
– FinnMaster
– Grandezza
Länk: www.finnmarin.fi
Australiens ledande motorbåtstillverkare, Riviera yachts med huvudkontor i Brisbane, gör en riktig storsatsning på nya modeller. De kommer bland annat att presenteras på den stora båtmässan Miami International Boat Show, som i början av nästa år hålls för 69:e gången. Flera av båtarna är utrustade med Volvo Penta IPS.
Över 100 000 besökare väntas till Miamimässan 2010, som sträcker sig över ett gigantiskt område intill Miami Beach Convention Centre 11-15 februari.
Riviera kommer att visa upp några av sina senaste modeller, inklusive Riviera 41, 45 och 47 Open Flybridges, 43 med IPS och 48 Offshore Express samt 4400 Sport Yacht med IPS.
– Båtmässan i Miami är en av de viktigaste i världen, både för den amerikanska marknaden och för den europeiska, säger Chris McCafferty, vVD för Riviera Yachts.
– Vi kommer att introducera flera nyheter för den amerikanska marknaden. Bland annat Riviera 5000 Sport Yacht med Zeus pod drives, 5800 Sport Yacht med trippelinstallation av Volvo Penta IPS, 51 Enclosed Flybridge med trippel IPS och en nydesignad flybridge och vår nya serie Motor Yacht .
Rivieras populära 51 Series II Flybridge modeller är en av de serier som erbjdus med Volvo Penta IPS. Det är efter omfattande tester i USA som båtarna förses med trippelinstallation av IPS. 51 Open och Enclosed Flybridge kommer dock även i fortsättningen enbart att säljas med rak axel.
För Riviera innebär lanseringen av Motor Yacht serien att företaget ger sig in i ett nytt produktområde. Riviera 73, 78 och 85 Motor Yachts har samtliga den höga kvalitet och design som kännetecknar den aurtaliska tillverkaren. De är även tänkta att ge märket en plats bland de bästa båttillverkarna i välden.
Riviera tillverkar 20 olika modeller från 36 till 85 fot i serierna Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.
Länk: www.riviera.com.au
Regeringen har i dag beslutat att utse Gunnar Malm till generaldirektör och chef för den nya myndigheten Trafikverket. – Jag är mycket glad över att kunna utse Gunnar Malm till generaldirektör för Trafikverket. Gunnar har ett digert arbete framför sig och jag är fullständigt övertygad om att han kommer göra ett utmärkt arbete, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Gunnar Malm är sedan 2008 vd för Arlandabanan Infrastructure AB, och är särskild utredare i organisationskommittén för Trafikverket. Tidigare har Malm bland annat varit vd för ASG AB samt ekonomi- och finansdirektör samt ställföreträdande generaldirektör för SJ.
Gunnar Malm har en ekonomexamen från Stockholms universitet med inriktning redovisning och investering samt finansiering.
Trafikverket är den nya myndighet som den 1 april 2010 tar över verksamheten vid Vägverket och Banverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen vid Sjöfartsverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser samt verksamheter rörande modellutveckling/analysverktyg vid Statens institut för kommunikationsanalys.
– Den nya Trafikverket har en viktig roll i arbetet med att ställa om de svenska transporterna från fossildrivna till gröna. Att driva denna utveckling samt göra det i samklang med att förenkla människors och företags vardag genom smidiga kommunikationer blir Gunnar Malms huvuduppgift i sin nya roll, säger Åsa Torstensson.
Gunnar Malms förordnande som generaldirektör och chef för Trafikverket gäller för tiden den 1 april 2010 till och med den 28 februari 2015.
Regeringens särskilde utredare Johan Franson överlämnade i dag betänkandet Sjöarbetskonventionen – om Sveriges anslutning (SOU 2009:95) till infrastrukturminster Åsa Torstensson. På några områden krävs ändringar i lag eller förordning för att konventionen ska kunna ratificeras. I övrigt kan nödvändiga ändringar göras i myndighetsföreskrifter.
Utredningen har haft i uppdrag att lämna de förslag till författningsändringar som är nödvändiga för att undanröja hinder för Sveriges ratificering av 2006 års sjöarbetskonvention, som beslutats av Internationella arbetsorganisationen (ILO).
Genom sjöarbetskonventionen revideras och moderniseras ett antal tidigare konventioner och rekommendationer. Syftet är att införa ett samlat instrument med alla aktuella krav på arbets- och levnadsförhållanden till sjöss.
I konventionen ställs krav på att ett effektivt system för tillsyn och certifiering av arbets- och levnadsförhållandena till sjöss inrättas. Utredningen föreslår till följd av detta att två nya dokument införs sjöarbetscertifikat och försäkran om överensstämmelse med sjöarbetskonventionen.
Enligt konventionen får alla fartyg som anlöper en hamn i en medlemsstat inspekteras för att efterlevnaden av kraven i konventionen ska kunna granskas, även fartyg registrerade i en stat som inte har ratificerat konventionen. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen vid kontroll av utländska fartyg i fråga om arbets- och levnadsförhållanden ska följa 2006 års sjöarbetskonvention om sådana kontroller.
Krav på certifikat
I konventionen stadgas att sjömän som är anställda som fartygskockar ska vara utbildade och kvalificerade för sin befattning ombord. Utredningen föreslår bestämmelser om krav på certifikat för att få arbeta som fartygskock.
Redare ska enligt konventionen svara för de kostnader som uppstår till följd av en sjöman som arbetar på deras fartyg blir sjuk. Redaren ska även betala sjuklön till en sjuk sjöman. Enligt konventionen får den tid redaren ansvarar för kostnader och sjuklön inte understiga 16 veckor. Utredningen föreslår därför ändringar genom vilka tiden som redaren ansvarar för förlängs.
Sjömän ska enligt konventionen ha tillgång till akut tandvård vilken arbetsgivaren ska betala. Utredningen föreslår nya regler om detta i sjömanslagen.
Socialförsäkringsskydd till sjömän
På socialförsäkringsområdet föreskriver konventionen att varje medlemsstat ska vidta åtgärder, för att ge ett kompletterande socialförsäkringsskydd till de sjömän som är varaktigt bosatta på dess territorium. Skyddet får inte vara mindre förmånligt än det som landbaserad personal som bor i landet har. Utredningen föreslår därför att de sjömän som bor i Sverige men som arbetar på ett utländskt fartyg och som inte omfattas av förordning (EEG) 1408/71 eller en bilateral konvention om social trygghet, ska omfattas av den svenska arbetsbaserade socialförsäkringen.
Sjöarbetskonventionen träder i kraft 12 månader efter den dag då minst 30 medlemsländer som tillsammans står för 33 procent av världshandelstonnaget har ratificerat konventionen. Fem länder har hittills ratificerat konventionen. Utredningen föreslår därför inte något datum för ikraftträdande av de föreslagna författningsändringarna.
Vid dagens regeringssammanträde beslutades att förordna Ann-Catrine Zetterdahl som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.
– Det känns oerhört roligt att vi lyckats rekrytera Ann-Catrine Zetterdahl som ny generaldirektör för Sjöfartsverket. Sjöfarten står inför stora utmaningar och Ann-Catrine kommer både kunna delta i utvecklingen av svensk sjöfart samt påverka den internationella sjöfarten, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Ann-Catrine Zetterdahl har sedan 2006 arbetat som direktör/Vice President för Customer Operations inom TeliaSonera. Zetterdahl har sedan 2004 haft ledande befattningar inom TeliaSonera samt varit vd för bland annat Telia Installation AB samt haft styrelseuppdrag i bland annat Telaris samt i Statens lokalförsörjningsverk. Ann-Catrine Zetterdahl är civilingenjör med inriktningen industriell ekonomi.
Ann-Catrine Zetterdahl förordnas som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket från och med den 1 maj 2010 till och med den 30 april 2016. Från den 1 januari 2010 till dess att Ann-Catrine Zetterdahl tillträder har regeringen i dag också beslutat att Sjöfartsverkets nuvarande ekonomidirektör, tillika ställföreträdande generaldirektör, Noomi Eriksson vikarierar som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.
Framtid och miljö är temat på Kustkonferensen 2010, som arrangeras 9-10 februari på Båtmässan i Göteborg. Kustkonferensen kommer att invigas av infrastrukturminister Åsa Thorstensson. – Alla i båtbranschen träffas på Kustkonferensen. Här kommer vi att ta ett konkret avstamp in i framtiden och det kommer att ske i miljöns tecken, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Kustkonferensen inleds på tisdagen med en halvdag om båtlivets viktigaste framtidsfråga – miljön.
Här kommer bland annat Båtmiljörådet att presentera ett nytt förslag till miljöprogram för fritidsbåtar. Kustzonsprojektet – Sveriges första pilotprojekt kring en integrerad kustzonsplanering – presenteras. Svenskt Marinteknisk Forum talar om miljödeklaration för fritidsbåtar och Västra Götalandsregionen pekar på de viktigaste frågorna i den regionens maritima strategi. Moderator är Stefan Edman, författare och miljödebattör.
Onsdag förmiddag ägnas åt nyheter, trender och innovationer som påverkar och förändrar den martima sektorns framtid. Konferensen heter ”På vågens framkant”.
Nimbus visar E-power new generation, världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Aspen Alkylat presenterar mobila tankstationer med renare bensin. Nya internationella innovationer och perspektiv inom anti-fouling forskningen kommer också att presenteras. Seaways miljöhamn där båten parkeras på torra land och båtpooler är annat som tas upp under denna konferens.
På eftermiddagen blir det seminarium om bevarande och utveckling i kustzon med Stefan Edman.
Bohuslän är en drivkraft inom den expanderande besöksnäringen. På samma gång ställs frågan – finns det en risk att Bohuslän förlorar sin själ? Det här är en frågeställning som är lika aktuell för alla Sveriges kustregioner.
Kustkonferensen arrangeras 9–10 februari på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Båtmässan.
Länk: www.batmassan.se
Temperaturökningen i Arktis har redan fått isarna att smälta. Om även tundran tinar kommer enorma mängder organiskt material föras som en skräpflod rakt ut i ishavet – med ytterligare koldioxidutsläpp som följd. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.
Arktis och framförallt Laptevhavet norr om Sibirien tar emot stora mängder flodvatten från ryska floder, inte minst från Lena som sett till både avrinningsområde och längd är en av jordens tio största floder. I flodvattnet transporteras organiskt kol från tundran, som när det bryts ned ute i kusthavet tillför stora mängder koldioxid till atmosfären. Det visar forskning från Göteborgs universitet.
Temperaturökningen i Arktis, som redan fått effekter i form av ett minskat istäcke under sommaren, kan även få permafrosten att tina.
–Stora mängder organiskt kol är idag bundet i permafrosten, och om detta frigörs och följer med floderna ut i kusthavet kommer urgasningen av koldioxid till atmosfären att öka, säger Sofia Hjalmarsson, bördig från Falkenberg och doktorand vid Institutionen för kemi.
Sofia Hjalmarsson har i sin avhandling jämfört kolsystemets påverkan på klimatet i två olika geografiska områden: dels i Östersjön, Kattegat, Skagerrak, dels i kusthaven norr om Sibirien (Laptevhavet, Östsibiriska havet och Tjuktjerhavet). Gemensamt för de båda områdena är att de får ta emot stora volymer flodvatten som innehåller organiskt kol och närsalter, framförallt kväve.
Avhandlingen Carbon Dynamics in Northern Marginal Seas försvarades vid en disputation den 18 december. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/21245
Bifogade foton foto: Göteborgs universitet.
Beslutet om när Kustbevakningen kommer att rekrytera nya aspiranter skjuts på framtiden. Besked om när det är dags för aspirantrekrytering kommer att ges under våren 2010. Detta innebär att det tidigast kan bli aktuellt med start för grundutbildningen under senare del av hösten 2010.
Drygt 800 personer är anställda i Kustbevakningen. Drygt 500 av dessa är kustbevakningstjänstemän vars arbete innebär myndighetsutövning med polisiära befogenheter, miljöräddning, kontroll- och tillsynsverksamhet inom myndighetens verksamhetsområden. Att arbeta som kustbevakare är att ha ett stimulerande och aktivt arbete med omväxlande uppgifter. Att vara lyhörd och att visa engagemang är lika viktigt som att vara rätt utrustad och insatsberedd.
Inom myndigheten kan man arbeta som t.ex. befälhavare, maskinist, pilot, systemoperatör eller räddningsdykare.
För att kunna arbeta som kustbevakare ska du genomgå myndighetens grundutbildning. Vi annonserar vid behov efter aspiranter i dagspress och på internet. Vi arbetar för att fler kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund än den svenska ska söka till myndigheten.
Övriga anställda i Kustbevakningen arbetar i stab- och ledningstjänst på den centrala ledningen eller vid någon av regionledningarna. Till staberna rekryteras dels kustbevakare, dels externa medarbetare med olika specialistkompetenser.
Länk: www.kustbevakningen.se
För ett par år sedan kläcktes denna smått vansinniga idé att Wikens Båtselskap skulle arrangera en kombinerad slalom- och seglingstävling i Skåne. Ett festligt event utöver det vanliga! Under tidig höst 2009 beslöt vi oss för att tävlingen skulle bli verklighet.
Att Båstad skulle bli huvudort kändes självklart med dess närhet till Vallåsens skidbacke och med Hotell Skansen beläget vid hamnen.
Lika självklart var att C55 skulle vara båttypen i seglingsmomentet. C55-klassen är på stark frammarsch och finns representerad i många av Sveriges båtklubbar. C55:an seglas av tjejer och killar i alla åldrar och nivåer. Enkel att transportera och hantera.
Vi har även förstått att det döljer sig många duktiga och entusiastiska skidåkare ibland C55-seglarna. WBS Ski and Yachting vänder sig till alla som gillar skidåkning och segling. Vår målsättning är att WBS Ski and Yachting ska bli en återkommande kul inledning på seglingssäsongen.
Arrangör: Wikens Båselskap i samarbete med Båstad BSS och Vallåsens skidanläggning. 5-6 mars i Vallåsens skidanäggning (ca 20 km öster om Båstad) och Båstad Inbjudan går ut nationellt till främst svenska båt- och seglingsklubbar
Man tävlar i lag om 2-3 personer.
Båttyp: C55
Max 25 deltagande lag/ båtar.
Fredag 5 mars slalomtävling Vallåsen.
Start kl 14:00.
4 race/ lag.
After Ski på Pepes Bodega i Båstad.
Middag och festligheter på Hotell Skansen i Båstad
Lördag 6 mars Kappsegling i Båstad.
Fleetrace. Kryss-länsbanor strax utanför Båstad hamn.
Klass: C55
Start kl 11:00. 4 race planerade.
Lunchpaus ca 13:00
16:00 After Sail och prisutdelning
För mer info se http://www.vikensbs.se/default.aspx?pageid=303
Den nya båtbyggaren Emocean Marine söker nu efter återförsäljare över hela Europa som en följd av de framgångar företaget hade på Emirates Boat i Förenade Arabemiraten. Företaget sålde över 15 nya båtar där och Emocean Marine sikar nu på världens största båtmässa, Boot Dusseldorf (23-31 januari) där de har europeisk premiär för sina båtar med namnen Voodoo och Charm.
– Vi förväntar oss ett minst lika stort intresse i Europa som vi fick på hemmaplan, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.
– Med en prisnivå som börjar på 55 000 Euro ger våra båtar extremt mycket för pengarna och vårt beslut att lansera vår nya modellserie under recessionen har varit helt rätt.
Under testkörningar i Abu Dhabi med Voodoo 27, en lyxig daycruiser, och Talisman 27, en båt mer lämpad för fiske och dykning, som båda är byggda på samma skrov visade sig båtarna, enligt tillverkaren, både stabila och mycket komfortabla.
– Det här är ett designdrivet projekt som baseras på omfattande marknadsundersökningar bland existerande och kommande båtköpare, säger Ellul.
– C. Raymond Hunt & Associates i USA har designat skrovet medan Gloss Design i Italien står för däck och cockpit.
Länk: www.emoceanmarine.com
Beslutet innebär bland annat att ryckfiske från is efter lake förbjuds, att nät skall vittjas minst en gång var femte dygn, att minimimåttet för gös i Mälaren höjs till 45 cm och att minsta tillåtna maska i Mälaren höjs till 120 mm. Fiskeriverket har beslutat om ändrade bestämmelser för fisket i de stora sjöarna.
Beslutet innebär bland annat att ryckfiske från is efter lake förbjuds och att nät skall vittjas minst en gång var femte dygn. Bestämmelserna träder ikraft den 21 december 2009.
Vid översynen av fiskebestämmelserna i Vättern 2005 beslutades om en bestämmelse om att nät skulle vittjas minst en gång var femte dygn. Bakgrunden till detta var att det saknades möjlighet för tillsynen att ingripa om man hittade övergivna eller borttappade nätredskap.
På senare tid har det även i Vänern varit vissa problem med borttappade eller infrusna redskap. Fiskeriverket anser att samma regel som gäller i Vättern bör gälla även i de övriga stora sjöarna, d.v.s. även i Vänern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland. Detta innebär att tillsynen i dessa sjöar får bättre möjlighet att ingripa om man hittar spökgarn och skapar också ett incitament för fiskaren att planera sitt fiske så att redskapen inte fryser inne eftersom man då riskerar att de beslagtas.
I samband med att Fiskeriverket remitterade ett förslag om förbud mot ryckfiske i havet år 2008 påpekade flera remissinstanser att det fanns ett undantag i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:37) om fiske i sötvattensområdena som innebar att det var tillåtet att ryckfiska lake från is och att man ansåg att detta borde förbjudas. Ryckfiske är en fiskemetod som innebär att mycket fisk kan skadas utan att fisken landas och Fiskeriverket har därför beslutat att även ryckfiske efter lake från is förbjuds.
Beslutet innebär också att minimimåttet för gös i Mälaren höjs till 45 cm och att minsta tillåtna maska höjs till 120 mm. I denna del har de flesta myndigheter och organisationer som besvarat remissen ansett att om förslaget skall antas i nuvarande form så måste övergångstiden förlängas. Detta då fiskare bör få möjlighet att fiska slut på redan investerade redskap. Fiskeriverket har därför beslutat att tiden för ikraftträdande vad gäller minimimått för gös och minsta tillåtna maska i Mälaren skall vara den 1 juli 2012.
Kommentarer
Fortum har alltså blivit rädda efter den rad av polisanmälningar som har skett, senast om brott mot strandskyddsreglerna vid uppförandet av den olagliga betongdammen. Dags för länsstyrelsen att förelägga Fortum om att riva ut dammen och återställa miljön, kanske göra lite åtgärder så att harren kan återkomma även till det området i Oreälven!