nyhetstest

Engelska Sunseeker slår på stra nyhetstrummen vid den kommande London International Boat Show, som hålls 8-17 av januari. I Sunseeker Internationals monter visas två splitter nya, fräcka båtar: Predator 108 special edition och Portofino 48. Båda får sin världspremiär på mässan.

Tidigare har Princess annonserat att de ska ha världspremiärer på samma mässa och nu är det alltså Sunseekers tur.

Premiärerna sker till tonerna från engelska flottans Royal Marines Band, som står för underhållningen vid avtäckandet av de nya modellerna. Ceremonin äger rum kl. 12.00 tisdag 8 januari i Sunseekers monter (SO40) och bandet klipps av Sunseeker Internationals styrelseordförande, Robert Braithwaite CBE.

Predator 108 special edition
The Predator 108 special edition blir den största båt som någonsin visas upp på en inomhusbåtmässa. En speciell lyftanordning har konstruerats för att flytta in båten.

Predator 108 är målad i en iögonenfallande custom-metallic guldfärg, så det är ingen risk att besökarna missar henne. Hon har bland annat en sportig flybridge med plats för kapten, en individuellt anpassas bakre cockpit med inbyggda säten och en wetbar samt ett rymligt fördäck med spa och andra godsaker.

Sunseeker Portofino 48
Trots att detta är en betydligt mindre båt än 108:an så har den väldigt gott om utrymme för att vara en prestandabåt. Totallängden är 15,66 m (51’4”). Inredningen omfattar bland annat en rymlig ägarkabin, en förlig VIP-kabin och massor av lyx.

Förutom Predator 108 special edition och Portofino 48 visar Sunseeker även upp 37 Metre Yacht, 34 Metre Yacht, 30 Metre Yacht och Predator 64 på mässan. Plus 88 Yacht, 80 Yacht, Predator 84, 74 och 60 samt Manhattan 70.

För detalejr om båtarnas storlek och prestanda, besök tillverkarens hemsida.

Länk: www.sunseeker.com

Sweden Rescue är från och med årsskiftet sjö- och flygräddningscentralens gemensamma beteckning när man svarar på anrop. Från samma tidpunkt gäller också den internationell beteckningen JRCC (Joint Rescue Coordination Center) för den gemensamma sjö- och flygräddningscentralen.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning och sjömansservice.

Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 90 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1150.

Sverige fortsätter att minska utsläppen av växthusgaser och utsläppen var 2008 rekordlåga. Under 2008 minskade utsläppen med ytterligare cirka 2,2 miljoner ton i förhållande till 1990. Sveriges totala utsläpp har nu minskat med närmare 12 procent sedan 1990.

– De senaste utsläppssiffrorna är mycket glädjande. Vår omställning och förnyelse av klimatpolitiken ger resultat. Alliansregeringen levererar. Den stora utsläppsminskningen bekräftar att Sverige går i spetsen och med råge uppfyller våra Kyoto-åtaganden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Vi har förstärkt styrmedel för att förorenaren ska betala, vilket leder till en kraftfull omställning från fossilberoende till gröna investeringar och utsläppsminskningar. Ett sådant förstärkt styrmedel är koldioxidskatten, säger Andreas Carlgren.

Sverige fortsätter att minska sina utsläpp av växthusgaser för femte året i rad. Miljödepartementet har tagit emot de preliminära uppgifterna om Sveriges utsläpp av växthusgaser för 2008. Naturvårdsverkets sammanställning visar att de samlade utsläppen av de viktigaste växthusgaserna som regleras i Kyotoprotokollet fortsätter att minska. Minskningen från 2007 till 2008 var cirka 2,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter och är den näst största sedan 1990. Utsläppen 2008 är de lägsta under hela perioden sedan 1990. De totala utsläppen har nu minskat med cirka 8,5 miljoner ton eller med cirka 11,7 procent sedan 1990 och uppgick 2008 till cirka 64 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Orsakerna till utsläppsminskningen är, enligt Naturvårdsverkets rapportering, flera. Fortsatta minskningar sker från bostäder och lokaler, industrin och avfallssektorn. Även utsläppen från transporter har minskat mellan 2007 och 2008.

– Det är glädjande att vi nu ser ett trendbrott och att utsläppen från transportsektorn nu börjar minska. Regeringen har stimulerat omställningen med höjd bensinskatt och stimulans till miljöbilar. Vi ärvde Europas äldsta och mest bensinslukande bilpark, nu är vi bland de länder som har lägst utsläpp från nya bilar, säger Andreas Carlgren.

Miljöbilspremien, koldioxidskatten och stöd till biogasmackar är några av de åtgärder som regeringen har vidtagit.

På måndagen den 14 december rullade den första laddhybridbilen av bandet i fabriken i Toyota City. Bilarna ingår i en pilotserie av 600 bilar som skall testas på olika platser i världen, varav 200 i Europa och merparten i Strasbourg. Två av bilarna kommer till Sverige.

Toyotas testflotta av laddhybridbilar bygger på den senaste generationen av Prius. De är utrustade med litiumjon-batterier, som kan lagra något mer energi än de nickel¬metall¬hydrid-batterier som används i den vanliga fullhybrid Prius-modellen.

Toyotas laddhybridbil fungerar i princip som en elbil vid kortare kör¬sträckor och som en ”vanlig” fullhybridbil vid längre resor. Med endast eldrift har den en räckvidd på
ca 20 kilometer. Det är tillräckligt för att klara 75–80 % av alla pendlingsresor, som står för majoriteten av alla bilresor i Europa. Batterierna laddas upp från ett vanligt jordat eluttag, på ca 1,5 timme, men till en viss nivå även under körning.

Elbilsegenskaperna gör att den är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Koldioxidutsläppet från Toyotas laddhybrid är rekordlåga 59 g/km*.
Med endast eldrift är CO2-utsläppet extremt lågt, helt beroende på hur elen produceras.

Eftersom Toyotas laddhybrid också fungerar som en konventionell fullhybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning vilket gör den helt oberoende av speciella laddstationer.

De två laddhybridbilar som kommer till Sverige ska användas för Toyotas interna tester.

Toyotas försäljning av laddhybridbilar beräknas starta inom de närmaste åren.

Då Sail Racing nu expanderar genom distributörer i flertalet länder, har man tagit fram ett koncept i vårens kollektion för 2010 som ska stärka varumärket ytterligare internationellt. Konceptet har fått namnet Sail Racing International. För varje marknad där Sail Racing finns representerat fr.o.m våren 2010 finns också en utvald färg på vissa plagg i kollektionen. Respektive lands flagga finns också självklart med som tydlig avsändare.

– Detta är ett sätt för oss att stärka vår position dels mot våra internationella distributörer och dess återförsäljare men också i ledet mot konsument. Vi vet att t.ex den italienska flaggan är en stark symbol för sport och för segling och är något man gärna bär på en piké-tröja, jacka, sweatshirt etc. Även som italie¬nare, säger Sail Racings VD Henric Wikestam. – Den respons vi har fått från våra distributörer indikerar mycket god försäljning mot konsument under våren 2010.

För våren 2010 finns Sail Racing i Sverige, Norge, Benelux-länderna, Japan, Italien, Spanien, Australien och Nya Zeeland. Expansionen ska fortsätta med en stadig tillväxt med fokus just nu på Skan¬dinavien och fler länder kring medelhavet.

I kollektionen Sail Racing International finns piké-tröjor, ruggers, sweatshirts och jackor. Plaggen kom¬mer finnas i butik fr.o.m mars 2010.

Länk: www.sailracing.com

Svenska Agapi Marine AB presenterar en helt ny RIB som är anpassad för hela familjens båtliv: Agapi 900 Walk Around. Det är en, enligt Agapi själva, helt ny och revolutionerande typ av båt med en unik kombination av egenskaper. Det är första RIB som kombinerar RIB-ens fina sjöegenskaper, en svensk modern design med en familjeorienterad kabinlösning med fyra sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till tio personer – allt med en båt som enkelt trailas efter en vanlig familjebil och inom kort med vanligt B-körkort (totalvikt ca 2100 kg).

Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; Med minsta motorn kan man komma under litern/n.m samtidigt som båten kan nå farter över 55 knop med en 350 hkr utbordare. Miljöhänsynen förstärks av traileregenskaperna där allt tradionellt “båtmeck” i princip elimineras och onödiga transportkostnader minimeras.

Det är möjligt att upptäcka hela Skandinavien med en sådan här högpresterande båt där sjösättningen är så enkel tack vare den anpassade trailern att man ensam tar i eller upp båten på under tio minuter.

Agapi 900 W.A rekommenderas med en motor på 175 hk upp till 350 hk och kostar från 649 000 i basutförande. Båtarna säljs direkt från generalagenten med visningslokal i Vallentuna.

Länk: www.agapimarine.se

Enligt en ny FAO-studie är den marina fiskeindustrin dåligt utrustad för att hantera de nya problem klimatförändringen medför. Redan idag står den inför flera utmaningar, däribland överfiske, förlust av livsmiljöer och bristande förvaltning. Små östater, som får minst 50 procent av sitt proteinbehov från fisk och skaldjur (både från odlingar och fiske) är särskilt utsatta.


Inlandsfisket, som nästan uteslutande bedrivs i Afrika och Asien (hela 90 procent), kan även drabbas hårt och därmed riskerar några av världens fattigaste befolkningsgruppers tillgång till mat och försörjning att försämras. Uppvärmningen i Afrika och Centralasien förväntas stiga över det globala medelvärdet och beräkningar tyder på att kring 2100 kommer mycket negativa effekter att märkas i 25 procent av Afrikas innanhav, sjöar och vattendrag.

Även fiskeodlingarna kommer att påverkas. Näst intill 65 procent av alla fiskeodlingar är belägna i inlandet. De förekommer främst i Asiens tropiska och subtropiska regioner, då speciellt i större floders deltaområden. Stigande havsnivåer kommer under de närmaste årtiondena att öka saliniteten uppströms och därigenom påverka fiskeodlingarna.

Studien ”Klimatförändringens effekter på fisket och vattenbruk” vilken innefattar expertutlåtanden från olika delar av världen, bland annat från det internationella centret för världsfiske, Globec, NACA, Kanadas avdelning för fiske och hav och University of East Anglia, är en av de mest genomgripande vetenskapliga studier som gjorts om klimatförändringens effekter på fiske och fiskeodlingar.

FAO:s granskning innefattar cirka 500 vetenskapliga artiklar och målar upp en bild av en redan utsatt sektor som står inför omfattande och ofta genomgripande förändringar.

Sannolika scenarion

Enligt FAO studien, kan man med stor sannolikhet förutse omfattande förändringar i temperatur, vindar och försurning vilka kan påverka hav, sjöar och vattendrag.

Inom bara några år kommer ökade temperaturer begränsa syretransporten i vävnader hos fiskar och därmed påverkar deras fysiologi. Detta kommer resultera i förändrad i utbredning av sötvattens- och marina arter. Varmvattenarter kommer att gynnas medan antalet kallvattenarter minskar.

På temperaturens villkor

Eftersom de flesta vattenlevande djur är växelvarma, påverkas deras ämnesomsättning kraftigt av det omgivande klimatet, speciellt temperatur. Förändringar i temperatur kan ge störningar i fiskars reproduktion, till exempel genom ändrad tidpunkt för könsmognad och lek samt storleken på äggen de lägger.

Förutom förändringar i fiskarnas utbredning och antal, är det sannolikt att klimatförändringen kommer att leda till att färre fiskar når vuxen ålder.

Fiskebestånd nära polerna kommer på grund av högre havstemperaturer sprida sig närmare polerna och därmed öka i antal. Fiskebestånd i närheten av ekvatorn å andra sidan kommer få svårt att klara av dessa höjda vattentemperaturer.

För fiskodlingar, kommer temperaturhöjningen i tempererade områden bli problematisk för många odlade arter eftersom de inte klarar av att leva i för höga temperaturer.

Platser med problem

Torskfisket i Nordatlanten har under flera årtionden varit problematiskt och lär drabbas hårt av klimatförändringen. Unga torskars överlevnadsförmåga påverkas redan idag av att planktonbestånden minskat som ett resultat av klimatförändringen. Torskbestånden i östra Nordamerika utan för Maine befinner sig på artens sydligaste gräns och är därmed särskilt sårbara. Prognoser förutspår att torskens överlevnadsförmåga utanför Maine försämras. På samma sätt visar olika simuleringar att även torskbestånden i Nordatlanten kommer att minska som en följd av stigande temperaturer.

Arter som anpassat sig till kalla och specifika temperaturer, så som laxen, kan få svårt att överleva i sin nuvarande livsmiljö på grund av samverkan mellan uppvärmningen, förändrade livsmiljöer, konkurrens av nya arter, rovdjur och ökad parasitism, konstaterade rapporten.

Antarktiska krillbeståndet har minskat med 38-75 procent per årtionde sedan 1976. Orsaken till denna förändring tros vara att isen kring Antarktiska halvön under vinterhalvåret har minskat. Förändringen i krillbeståndet har betydande effekter på Antarktiska oceanens näringskedja eftersom krill är pingviners, sälars och valars huvudsakliga föda.

Korallreven har sedan länge ansetts vara särskilt utsatta för klimatförändringens effekter, så som stigande temperatur och havsvattennivåer samt ökad surhetsgrad och stormintensitet. För en fjärdedel av de marina arterna är korallreven en viktig livsmiljö. Dessa arter utgör en viktig protein- och inkomstkälla för många utvecklingsländer.

Fisket avgörande för världens fattiga

Ungefär 520 miljoner människor är beroende av fiske och vattenbruk eftersom de får både protein och inkomster från denna sektor. 400 miljoner av dessa fattiga människor får minst 50 procent av sitt protein- och mineralbehov från fisk och skaldjur.

Många fiske- och kustsamhällen lever redan under otrygga förhållanden orsakade av fattigdom och otillräcklig landsbygdsutveckling. Samtidigt påverkas dessa samhällens välbefinnande av överexploatering av fiskeresurser och eroderade ekosystem.

Enligt rapporten är en avgörande fråga hur väl sådana samhällen kommer att kunna anpassa sig till förändringen. Även om en del afrikanska kustsamhällen sannolikt inte kommer att drabbas hårt av klimatförändringen, är deras anpassningsförmåga låg och därför är de sårbara även för mycket små förändringar i klimat och temperatur.

Rapportens slutsats är att det krävs snabba åtgärder för anpassning för att kunna bekämpa klimatförändringens negativa effekter på tillgång till mat och försörjning.

Bilden:
Västafrikanska fiskare sjösätter båt i vindpiskat hav.

Nord West Yachts har utsetts till ett av årets Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Motiveringen är att “Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens Industri sedan år 2000 de snabbast växande företagen i landet, Sveriges Gaseller.” På bilden Nord Wests ägare, Benny Martinsson, med intyget om att hans företaget utsetts till Gasellföretag.

Den 12 december kl 14.00 var det vernissage för marinmåleriutställningen Möt horisonten på Marinmuseum i Karlskrona. Utställningen bygger på en del av näringslivsdoldisen Erik Ekegrens omfattande samling. Tavlorna ackompanjeras av texter på temat havet och människan skrivna av rapartisten Petter Askergren och konstnären Sigvard Olsson.

Möt horisonten visar många aspekter ur genren historiskt marinmåleri. Verk av erkända konstnärer blandas med mer schablonmässiga fartygsporträtt. Men den konstnärliga bedömningen är inte utställningens primära syfte.
– Jag ser snarare att målningarna visar den bredd som genren marinmåleriet har. Inte minst inom flottan har traditionen att avbilda fartyg och skildra slag alltid haft en stark ställning, säger utställningschef Carina Karonen.

Utställningen kan ses också som en spegel för människors längtan ut och för drömmar om andra kontinenter. Tavlorna kan dessutom berätta mycket om sina målare, sina motiv och tidsepoker. Och om sin samlare.
– Förutom det uppenbara intresset för hav och båtar visar den väl också på ett visst mått av galenskap. Att få sin samling visad så här är förstås en samlares dröm, säger Erik Ekegren.

Han har under 30 år lett bagerikoncernen Pågen AB. Lika länge har han samlat målningar, affischer och frimärken med marina motiv. Det stora intresset har lett till djupa kunskaper och gjort honom till en efterfrågad specialist på området.

Till utställningen har konstnären Sigvard Olsson och rapartisten Petter Askergren fritt skrivit texter på temat havet och människan. De representerar två generationer och har olika erfarenheter av havet. Målningarna som visas på Marinmuseum är en utvald del av utställningen som tidigare visats på Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Utställningsproducent: Pia Frände, Statens maritima museer
Formgivare: Mattias Lind, White arkitekter

Under lördagens vernissage invigde Marinmuseums chef Richard Bauer utställningen tillsammans med samlaren Erik Ekegren och Ronald Bergman, ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.

Bilderna:
Karlskrona inlopp med bland annat fregatten Eugenie efter världsomseglingen. Johan Christian Berger 1855 olja/duk. Foto: Johan Jonsson / SMM.

Erik Ekegren. Foto: Ridde Johansson / SMM.

Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer, har beslutat att k-märka ytterligare fem fartyg: Götakanalbåten Diana, fiskebåten Mälaren, minsveparen M21-Saga, timmerbogseraren Hebe och bogseraren Harge. Museet vill uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta fartygen som är en viktig del av det maritima kulturarvet och sammanlagt är nu drygt 90 fartyg i Sverige k-märkta.

– Gamla välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

DIANA
Byggd på Finnboda varv, 1931.
Ägare: Strömma Turist och Sjöfart.
Diana är en typisk representant för Götakanalbåtarna som ursprungligen byggdes som kombinerade last- och passagerarfartyg. Fartyget används i en lång tradition där förändringar av fartyget speglar utvecklingen och krav på säkerhet och driftekonomi. Redan tidigare har hennes ”systrar” Juno och Wilhelm Tham, som också trafikerar Göta Kanal, blivit k-märkta.
Diana och det sammanhang som hon används i bedöms av Statens maritima museer som kulturhistoriskt värdefull.

MÄLAREN
Byggd på Knippla Skeppsvarv 1943.
Ägare: Lennart Vennberg, Stockholm.
Mälaren byggdes vid Knippla Skeppsvarv 1943 på beställning från Öckerö för att användas till sillfiske med trål. Senare såldes fartyget till Hasselösund vid Smögen för att användes till räkfiske. Mälaren gick i fiske fram till slutet av 1970-talet. Fartyget är idag hemmahörande i Stockholm. Hon är ett fint exempel på träbyggda motoriserade fiskebåtar med kryssarakter. På grund av omställningen av fiskeflottan i dag skrotas många av dessa klassiska fiskefartyg därför är det särskilt roligt att några av dem tas om hand och bevaras av sina nya ägare.

M21-SAGA
Byggd på Norrköpingsvarv, 1941.
Ägare: Christer Linden och Merete Lind, Hägersten.
M21 Saga är byggd på Norrköpingsvarv med Jac Iversen som konstruktör för minsvepning i inre vatten och skärgård. Fartyget har använts inom marinen fram till 2007 som bl.a röjdykarfartyg och för utbildning. I arbetet med att bevara M21 har man strävat efter att vara såväl materialtrogen som hantverkstrogen. Inredningen har bibehållen autentisk utformning. Ägaren ska bevara fartyget i skick som en före detta minsvepare.

HEBE
Byggd på William Lindbergs Mekaniska Verkstad & Varfs AB i Stockholm 1876.
Ägare: Hebe Landfjärden AB, Rimbo.
Hebe byggdes 1876 vid Wilhelm Lindbergs mekaniska verkstad, Södra Varvet i Stockholm. Fartyget bevaras och används idag i sin ursprungliga miljö. Det finns ett gott dokumentationsmaterial som beskriver Hebes historia som timmerbogserare på Storsjön. Fartyget har exteriört samma utformning som från 1920-talet. Mycket av inredningen och utrustningen finns kvar ombord från tiden som timmerbogserare.

HARGE
Byggd på Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad 1907.
Ägare: En grupp personer med anknytning till Sällskapet Polstjärnan i Karlstad.
Harge byggdes 1907 vid C J Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad. Fartyget bevaras och används idag i sin ursprungliga miljö. Det finns ett mycket gott dokumentationsmaterial som beskriver Harges historia som bogserare på Vättern och senare som passagerarfartyg. Fartyget är teknikhistorisk-, samhälls- och personhistoriskt intressant.
Originalmaskin och panna är fortfarande i bruk. Planen är att Harge ska ingå i ett maritimt center i Karlstad med fartyg byggda vid stadens kända varv Wennbergs mekaniska verkstad.

Länk: www.maritima.se

Bilden:
Diana är byggd på Finnboda varv,1931 och ägs av Strömma Turist och Sjöfart. Diana är en typisk representant för Götakanalbåtarna som ursprungligen byggdes som kombinerade last- och passagerarfartyg. Fartyget är k-märkt av Sjöhistoriska museet. Fotograf/Källa Ola Marklund/Strömma Turist och Sjöfart.

Norska Windy höjer ribban för sportbåtar med sin senaste nyhet, den helt nya Windy 39 Sports Cruiser. Det är en båt för sportig körning i alla tänkbara väder och ett komplement till företagets populära serie med Scandinavian Sports Cruisers. Den nya Windy 39 har två kabiner, goda prestanda och stora sociala utrymmen med bland annat en rymlig cockpit och en praktisk hardtop. Världspremiären sker på båtmässorna i Oslo, Aten och Cannes i september 2010.

Enligt Windy själva så kombinerar den nya modellen företagets snygga design och fräcka linjer för sportbåtar som till exempel Windy 44 Chinook och 48 Triton i den nya Windy 39, som antas tilltala den erfarna skepparen som inte vill ha för stor båt.

– Det är för familjefadern som vill komma ut på sjön och vara tillsammans med familj och vänner, säger Windys VD, Knut Heiberg-Andersen.

Stora satsningar har gjorts för att ta fram så fina och flexibla utrymmen som möjligt ombord. Cockpit är optimerad för avkoppling och nöje samtidigt som det är en säker plats att vistas på. Hardtopen skyddar mot sol och regn utan kapellets nackdelar och gör det möjligt att ha en öppen båt så fort vädret tillåter.
.
Under däck finns en kompakt, privat salong midskepps med en soffa, bord och ett rymligt pentry. För gäster finns en komfortabel midcabin med dubbelkoj medan ägarkabinen ligger i fören.

Träinredningen är gjord i mattlackerad ljus ek som kompletteras med textilierna som finns i flera olika färgsättningar.

Windy 39 är designad för att passa med antingen Volvo Penta IPS eller konventionella drev. Beroende på effekt är maxfarten beräknad till max 44 knop.

Tekniska fakta
Längd: 11,85 m
Bredd: 3,70 m
Vikt: 7 600 kg
Marschfart: 34-36 knop
Motorer: Volvo Penta 2×300 – 2×370 hk IPS eller drev

Länk: www.windy.no

Från och med 10 december är KBV 002 TRITON i svensk ägo. Detta sedan Damen Shipyards i Galati i Rumänien överlämnat fartyget till Kustbevakningen. Besättningen som ska ta hem KBV 002 TRITON till Sverige är ombord på fartyget som avgår från Galati på söndag morgon den 13 december för att gå mot Valetta på Malta. Hit beräknas man komma runt den 18 december.

Efter att ha firat jul och nyår på Malta går turen vidare mot Sverige den femte januari. Beräknad ankomst till Visby blir den 19 januari.

KBV 002 TRITON är ett systerfartyg till KBV 001 POSEIDON. Fartyget är namngivet efter en gregisk havsgud som var son till Poseidon (KBV 001) och Amfitrite (KBV 003). Han hade en mans överkropp på en fiskliknande underkropp. Tritons attribut var en snäcka, i vilken han blåste för att röra upp eller lugna vågorna.

Fakta
KBV 002 TRITON byggs liksom KBV 001 POSEIDON och KBV 003 AMFITRITE av Damen Shipyards, en varvskoncern med varv i Nederländerna, Rumänien, Kina och Kuba. De äger även Cityvarvet i Göteborg. Konstruktionen av fartygen har skett hos dotterbolaget Damen Schelde Naval Shipbuilding i Vlissingen, Nederländerna. Själva byggnationen sker på varvet Damen Galati i Rumänien, som ligger vid Donau cirka 16 landmil upp från Svarta Havet.

Länk: www.kustbevakningen.se

Nu drabbas isbjörnarna i Kanada av det allt varmare klimatet. När havsisarna smälter ökar svälten bland isbjörnarna. Åtta fall av kannibalism bland isbjörnar har upptäckts, enligt WWF och Polar Bears International. Isbjörnarna äter upp sina ungar i desperation.

Normalt fryser havsisen till i början av november i Hudson Bay i Kanada men fortfarande ligger havet öppet. Isbjörnarna har strandat på land och svultit i fem månader utan att kunna jaga säl. De allra hungrigaste och mest utsvultna ha nått gränsen till desperation. Några har övergått till kannibalism och ett flertal isbjörnsungar har dödats och ätits upp.

– Isbjörnarnas öde är en viktig väckarklocka för världens ledare att agera nu, och inte sedan. Regeringarna måste förstå allvaret och ta med sig detta i förhandlingarna för att få till ett bindande, rättvist och ambitiöst klimatavtal. Det som FN:s klimatpanel IPCC har förutspått ska ske i Arktis har redan hänt. Framtiden är redan här, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

En starkt bidragande orsak bakom avsmältningen är de varmare temperaturerna. I Arktis är det främst isbjörn, men även valross och vikarsäl som drabbas när havsisarna smälter. Isbjörnen klarar av att svälta i många månader men läget har nu förvärrats. Under de senaste veckorna har flera alarmerande rapporter strömmat in från Hudson Bay i Kanada. Här finns världens sydligaste och mest studerade isbjörnspopulation och den påverkas kraftigt av klimatförändringarna. Färre isbjörnsungar föds och överlever och dödligheten ökar hos gamla djur. Kroppskonditionen går ner, vilket lett till att populationen i Västra Hudson Bay minskat med 22 procent under de senaste decennierna. Under trettio år har bara några få fall av kannibalism rapporterats. Isbjörnar är fantastiskt väl anpassade för att klara av att svälta under långa perioder, men nu verkar det som om gränsen är nådd. I ren desperation dödas och äts de minsta isbjörnarna upp.

– Isbjörnarna behöver komma ut på isen så fort som möjligt för att fånga säl. Fem månader utan riktig mat gör det svårt för världens största landlevande rovdjur att överleva på bär, alger och torrt gräs. Isbjörnen är beroende av en diet på fet mat, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF.

– Idag har medeltemperaturen på jorden ”bara” ökat med 0,7 grader. Dagens bud i förhandlingarna ligger på 3-4 graders temperaturhöjningar. Det handlar om enorma klimatförändringar som kommer att påverka både människor och våra ekonomier. Effekterna blir mildare och det blir billigare om vi vidtar kraftfulla åtgärder nu, avslutar Lasse Gustavsson.

Fakta: Avsmältningen av havsisen i Arktis går betydligt snabbare än väntat, visar en rad rapporter, bland annat WWFs Arctic feedback report. Havsisen är viktig för klimatet. Ju mer havsis som försvinner desto fortare går uppvärmningen. Sommarisen i Arktis var i år den tredje minsta sedan mätningarna startade för 30 år sedan.

Länk: www.wwf.se

Kommentarer

Ebba 17:17:53 2010-02-13

vad hemskt!

oliven 20:17:54 2010-02-16

hemskt

M o F 13:29:06 2010-03-03

Gud vad hemskt!!!!!!!!!!!

Nisse 23:03:54 2010-03-03

Naturens lagar. Den starka överlever och säkerställer släktets fortbestånd!

Nu kan Hurtigrutens gäster bada i världens tuffaste – och inte minst kallaste – farvatten. Längst österut av alla städer i Västeuropa och lika långt norrut som Sibirien ligger Vardö med sina 2 500 invånare. Här får du som gäst ombord på Hurtigruten en unik möjlighet att bli en av mycket få som badar i havet, som är isfritt på vintern endast på grund av Golfströmmen. Från omklädningsrummet på land är det bara några få meter till det uppfriskande Barents hav och ett härligt dopp.

I Antarktis utgör vulkanön Deception Island en av de största naturliga hamnarna i världen. Den är också en naturlig bassäng i det antarktiska havet, med en snittemperatur på hela 0o C. Geotermisk aktivitet gör emellertid att den badande på vissa platser kan uppleva den behagliga känslan av plusgrader i vattnet. Under besöket på Deception Island kommer MS Frams gäster att få möjlighet till ett otroligt uppfriskande ishavsbad.

MS Fram åker inte bara till Antarktis. Utforskarfartyget tar också sina gäster till äventyrliga Grönland och magiska Spetsbergen. Ta ett dopp med MS Fram i havet i grönländska Uummannaq eller i Magdalenefjorden på Spetsbergen.

Hurtigruten skapar äkta upplevelser i unika farvatten och det sägs att ett kallt dopp får blodet att strömma snabbare genom ådrorna. Hurtigrutens flotta seglar i polara farvatten året om. Bland våra gäster finns det alltid några som vill känna på badtemperaturen, oavsett om det är på den norska kusten, på Grönland, Spetsbergen eller i Antarktis. Nu har Hurtigruten sett till att stilla gästernas hunger efter upplevelser även på detta område.
Under förutsättning att förhållandena är de rätta för att bada ska våra expeditionsteam se till att de tuffaste av våra gäster får tillfredsställa sin äventyrslust även på det här området. För andra badsugna är det fullt möjligt att njuta av våra fantastiska resmål från bubbelbadet på däck. Om det är ombord på MS Fram eller ett av Hurtigrutens fartyg på den norska kusten spelar ingen roll.

Länk: www.hurtigruten.com

På bara 250 har ökade koldioxidutsläpp gjort världshaven 30 procent surare. Försurningen hotar skaldjur och koraller som är uppbyggda av kalk, vilket kan få drastiska effekter för havens ekosystem och globala ekonomiska intressen. Nu agerar forskare från Göteborgs universitet i ett internationellt nätverk för att vid Köpenhamnsmötet kräva åtgärder mot det marina klimathotet.

Det EU-finansierade forskningsprojektet EPOCA (European Project on Ocean Acidification) samlar 100 forskare från 29 europeiska forskningsorganisationer, och har de senaste åren publicerat flera uppseendeväckande rön om havets accelererande försurning:

• takten med vilken havet försuras antas vara den snabbaste på 55 miljoner år
• sedan den industriella revolutionen inleddes för ungefär 250 år sedan har havsmiljön blivit 30 procent surare
• ostronindustrin i nordvästra USA har under de senaste fem åren visat en kraftig nedgång, enligt amerikanska forskare beroende på att ostronlarver dör i det surare havet
• experiment visar att bara en aning surare miljö orsakar massdöd bland vissa arter av sjöstjärnor
• i en artikel publicerad i Science konstaterar forskare att ett av världens största korallrev, Stora Barriärrevet utanför Australien, redan visar tecken på nedbrytning
• i en artikel i ansedda tidskriften PNAS visade forskare att en surare havsmiljö slår ut de kemiska signaler som fiskar orienterar sig med, vilket kan få arter att förirra sig från sina naturliga miljöer.

Till de sjunkande pH-värdenas mer oväntade effekter hör att surare vatten är sämre på att absorbera ljud, vilket skapar en ”bullrigare” havsmiljö som kan påverka till exempel valar och delfiners kommunikation.

Michael Thorndyke är adjungerad professor i experimentell marinbiologi vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, och knuten till Kungliga vetenskapsakademien. Tillsammans med ett antal forskarkollegor från Göteborgs universitet ingår han i EPOCAS forskarnätverk.
–Våra studier runt Sveriges kuster visar att marina arter reagerar på försurningen på olika sätt. För en del arter har försurningen positiva effekter och gynnar tillväxten, för andra leder den helt enkelt till döden. Det är därför svårt att förutsäga exakt vad som händer i ett surare hav, men en sak vi kan vara säkra på: det marina ekosystemet som helhet, inkluderat de i svenska hav, kommer förändras i grunden. Därför krävs det en omedelbar och dramatisk minskning av koldioxidutsläppen, säger Michael Thorndyke.

EPOCA:s företrädare talar inför Köpenhamnsmötets beslutsfattare den 10 december.

Bilden: Michael Thorndyke. Foto: Göteborgs universitet

Nu introduceras hybridbåten Greenline 33 på den svenska marknaden. Det är en 10 m lång diesel- och eldriven motorbåt som kan köras 20 Nm i 5 knops fart på enbart eldrift. Aktionsradien i 7 knop med dieseldrift är 700 Nm och i farter runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla.

Greenline 33 är en riktig miljöbåt och en färdigutvecklad fullhybrid med mycket goda miljöegenskaper, enligt generalagenten Bavaria Sverige.

Bland egenskaperna anges:

• 20 sjömil i 5 knop på ren eldrift.

• En aktionsradie på 700 Nm i 7 knop med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt CO2 utsläpp på 15 gram.

• Upp till 15 knops fart med dieseldrift.

• I fart runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla.

• Batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och genom landanslutning.

• Greenline har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdeplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop.

• Greenline 33 är även utan hybriddrift en miljövänlig båt med sina extremt låga förbrukningssiffror, båten går också att köpa med enbart dieseldrift.

• Greenlines skrov ger hälften av förbrukningen jämfört med ett deplacerande skrov och fyra gånger mindre förbrukning än ett semi­‐deplacerande skrov med dubbla motorer.

Till det unika skrovet har Greenline designat ett nytt däck och en ny planlösning. Båtens design är modern och klassisk på samma gång.

Tekniska fakta Greenline 33
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djup: 0,65 m
Vikt: 4 500 kg
Design: J&J Design
Utveckling och tillverkning: Seaway
Försäljning i Sverige: Bavaria & Fabola Sverige
Pris: 1 287 000 kr
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Kalle 17:02:20 2010-08-08

Ingen skönhet direkt, men kul att båttillverkare också börjar göra bättre miljöalternativ.

Regeringen förstärker dialogen med näringsliv, kommuner och myndigheter för att genomföra EU:s ramdirektiv för vatten. De generella åtgärdsprogram som Vattenmyndigheterna antar ska följas upp och preciseras. En kontrollstation föreslås till år 2012 och en nationell vattensamordnare tillsätts.

Vattenmyndigheterna vid fem länsstyrelser har utvecklat åtgärdsprogram för att genomföra EU:s ramdirektiv för vatten i Sverige. Syftet är att sätta igång åtgärder för att nå målet god vattenstatus, i ett första steg till år 2015, men i alla vatten år 2027.

Åtgärdsprogrammen har varit på samråd med ett stort antal remissinstanser. Samrådet visar stort engagemang och att många berörs av arbetet för god vattenstatus. Cirka 1000 svar och omfattande synpunkter har inkommit. Regeringen tar med anledning av bl.a. remisssynpunkterna nu flera initiativ för det fortsatta arbetet:
– De aktuella åtgärdsprogrammen får en övergripande karaktär.

För att hålla den höga ambition som regeringen har i genomförandet av vattendirektivet är det nödvändigt med acceptans och stöd från kommuner, myndigheter och näringsidkare. Vattenmyndigheterna har i uppgift att förtydliga och förbättra de aktuella åtgärdsprogrammen utifrån de omfattande synpunkterna. Åtgärdsprogrammen är de första som upprättas och bör därför få en generell och övergripande karaktär, eftersom kunskapsunderlagen som de bygger på ännu utvecklas.
– En kontrollstation för preciseringar införs 2012.

De övergripande åtgärdsprogrammen ska utvärderas, fördjupas och preciseras utifrån dialogen med aktörer och nya kunskapsunderlag. Åtgärderna ska vara kostnadseffektiva och miljönyttan granskad. Regeringen tar därför initiativ till att införa en kontrollstation för åtgärdsprogrammen till år 2012.
– En nationell vattensamordnare tillsätts.

Regeringen tillsätter en nationell vattensamordnare med uppgiften att föra dialog om direktivet och underlätta samspelet mellan myndigheter, kommuner, näringsliv och andra aktörer på central, regional och lokal nivå. Den nationella vattensamordnaren har en viktig roll i preciseringen av åtgärderna. Regeringen aviserar dessutom redan nu att en nationell och flera regionala hearings om vattendirektivet kommer att genomföras under nästa år. Håkan Larsson (se nedan) utses till nationell vattensamordnare och kommer att rapportera till regeringen.
– Miljökvalitetsnormerna i vattenförvaltningen tydliggörs.

Många har pekat på risken för oförutsebarhet för näringsidkare, kommuner eller andra när vissa kvalitetskrav ska vara uppfyllda flera år framåt i tiden. Regeringen har därför satt igång ett arbete i Regeringskansliet för att tydliggöra miljökvalitetsnormernas rättsliga status i vattenförvaltningen. Regeringen avser att återkomma under våren med förslag på förbättringar.

En rad kommuner samt Naturvårdsverket, SGU och Jordbruksverket har bett att regeringen ska pröva de förslag till åtgärdsprogram som tagits fram av Vattenmyndigheterna. Regeringen kan konstatera att vattenmyndigheterna har åtagit sig att förtydliga och förbättra åtgärdsprogrammen på en rad av de punkter som kritiserats och har därför beslutat om att lämna förslagen till åtgärdsprogram utan åtgärd.

Bakgrund
Ramdirektivet för vatten som EU:s medlemsländer och Europaparlamentet tog beslut om redan 2000 är ett verktyg för att förbättra den svenska vattenkvaliteten, utifrån krav som ställs i hela EU.

Ramdirektivet ställer krav på att förbättringar görs av verksamheter bl.a. för att: minska övergödning av hav och inlandsvatten, förebygga översvämningar, exempelvis genom att återställa uträtade och fysiskt påverkade vattendrag, skydda grundvatten från föroreningar och överuttag, återställa vandringsvägar för fisk och andra organismer, förhindra läckage från förorenad mark eller sediment, minska utsläpp av giftiga ämnen. Åtgärderna ska anpassas till lokala förhållanden och problem. Såväl styrmedel, t ex avgifter och information, som fysiska insatser, t ex minskning av utsläppen av föroreningar, rening av dagvatten och öppnandet av vandringsvägar för fiskar kan användas.

Vattensamordnaren Håkan Larsson är journalist och tidigare riksdagsledamot för Centerpartiet under perioden 2002-2006. Han har på senare tid haft en rad utredningsuppdrag bl.a. utarbetade han ett underlag inför förhandlingarna med Finland om fiskestadgan i gränsälvsöverenskommelsen (Torneälv) och har därefter ingått i den svenska förhandlingsdelegationen. Vidare har han på regeringens uppdrag utrett det svenska vattenbrukets förutsättningar och möjligheter, Det växande vattenbrukslandet (SOU 2009:26).

Kommentarer

Harry 01:47:01 2009-12-10

Detta liknar i stort som jakten på bilisterna med den så ansedda "noll visionen" som i praktiken är totalt ogenomförbar.

Att jaga båtfolket som smutsar ner i väldigt ringa omfattning är som att förbjuda folk att köra bil. Det vore väl ändå bättre att dom jagade den tyngre trafiken som spolar sina tankar lite här och var, det måste väl ändå anses skita ner avsevärt mycket mer än några småbåtar gör. Men det är ju klart, det är ju lättare att jaga en minoritet än att jaga dom som kan slå tillbaka.

I dagarna har det blivit klart att CB66 klassen har blivit inbjuden till en av världens största segeltävlingar, den legendariska Kieler Woche som går av stapeln 19-23 Juni. Kieler Woche som år 2010 seglas för 128 gången lockar närmare 1500 startande båtar i 28 olika klasser som seglar på inte mindre än nio olika banområden.

– Vi är mycket glada för det här, berättar Tomas Skålén, ordförande i det Svenska CB66 förbundet.

– Vi ser genom detta en möjlighet att växa ytterligare i Danmark som i allra högsta grad är på gång med en flotta i dagsläget på ca 16 båtar samt att kunna etablera klassen i Tyskland. Detta medför automatiskt att intresset ökar i Sverige.

I samband med detta så inför vi utöver vår Svenska Cup också en Internationell serie ”North European Cup” som förutom Kieler Woche också innehåller vårt Internationella SM i Malmö samt Nordic Championship i Köpenhamn.

Länk: www.cb66racer.org

Simrad Yachting, marknadsledare inom utveckling och tillverkning av marin navigation, autopiloter, kommunikation och ekolods system, och den Svenska distributören, Sportmanship Marin, har av den svenska båttillverkaren Nord West utsetts till en av tre “preferred supplier” av marinelektronik.

Nord West, som bygger ungefär 40 båtar årligen i storleken mellan 37 och 56 fot, kommer nu att erbjuda sina kunder ett komplett, fabriksinstallerat, SIMRAD navigations system. Detta innefattar den nya Simrad NSE med tillhörande Broadband Radar (BR24), ihop med VHF och Autopilot.

NSE8 och NSE12 är 8″ och 12″ multifunktionsdisplayer innehållande “best in class” radar, kartplotter och ekolod. Broadband Radar, BR24, liknar inget annat på marknaden och tillför en ny dimension av prestanda och säkerhet för navigatören.

Benny Martinsson, VD på Nord West, säger: “Vi är extremt imponerade av Simrads utrustning, speciellt det nya NSE systemet och Broadband Radar. Den nya teknologin kommer att harmonisera och stärka Nord West långa tradition av att bygga motorbåtar med hög kvalité, som överensstämmer med modern design och klassiska linjer”.

Christian Olsson, VD på Sportmanship Marin, säger: “Vi är glada över att Nord West har valt att utrusta sina båtar med Simrads marknadsledande produkter. Nord West och Simrad känns som en naturlig koppling då båda parter ligger i framkant i sina respektive områden. Utan tvivel kommer Simrads produkter att komplettera båtarnas höga standard i prestanda och kvalité”.

Länk: www.simradyachting.se

Sverige har i dag tilldelats 46 miljoner euro av EU-kommissionen. Pengarna kommer från EU:s stöd för transeuropeiska transportnät TEN-T och syftar till att göra transporterna av människor och gods snabba och enkla inom EU.

Totalt delades i dag 510 miljoner euro ut och av dessa gick 46 miljoner euro till svenska projekt.

Till projektet Motorways of the Sea mellan Karlskrona – Gdynia i sydöstra Sverige har tilldelats över 17 miljoner euro. Stödet ska gå till:
– Alvesta godsterminal
– Kust till kustbanan Emmaboda-Karlskrona
– Åtgärder i Karlskrona Hamn
– El-anslutningar, Stena Line

Utöver stödet till Motorways of the Sea så ges också följande projekt nya medel:
– Malmö Central får 4,6 miljoner euro
– Studie för ny älvförbindelse Göteborg-Marieholmstunneln får 2,1 miljoner euro
– Installation av fordonsutrustning för det nya tågsignalsystemet ERTMS får 22 miljoner euro

Stockholms hamnar delade på måndagen ut sitt årliga miljöpris Miljöbojen. Årets vinnare är WWF som belönas för sitt arbete mot kryssningsfartygens dumpning av avfallsvatten i Östersjön. – Vi är mycket glada och hedrade över priset och att vårt arbete gett resultat, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Som en följd av WWFs kampanj under flera år har kryssningsrederiernas branschorganisation, European Cruise Council (ECC) i år beslutat att inte längre dumpa sitt avfallsvatten och toaavfall i havet. En förutsättning är att hamnarna kan leva upp till deras krav på mottagningsanläggningar.

– Att vi fått Miljöbojen sporrar oss ytterligare att fortsätta arbeta mot dumpning av avfallsvatten till sjöss, för fler och bättre mottagningsanläggningar och för ett friskare Östersjön, säger Åsa Andersson, programchef för Svensk natur och Östersjön på WWF.

– Stockholms hamn ligger långt framme i miljöarbetet, inte minst när det gäller mottagnings-anläggningar. Men i många Östersjöhamnar behövs skärpta krav och förbättringar. I förlängningen behöver vi även ett regionalt förbud mot dumpning och gemensamma krav för hamnarnas mottagningsanläggningar, avslutar Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Avfallsvatten som dumpas från fartyg och båtar ger små tillskott jämfört med utsläpp från t ex jordbruket. Men de bidrar till den redan alarmerande övergödningen av Östersjön. Eftersom sjöfarten och kryssningsnäringen är en starkt växande industri i Östersjön är det viktigt att fortsätta arbeta.

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: – bevara världens biologiska mångfald – verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt – minska föroreningar och ohållbar konsumtion.

Länk: www.wwf.se

Tisdagen den 15 december sjösätts julens stora familjekomedi ”GÖTA KANAL 3 – Kanalkungens hemlighet” när Världspremiären i Motala äger rum. ”I den tredje och sista delen är kronofogden återigen på besök hos Anderssons Båtvarv. Men den här gången är det lugnt. Andersson har levererat de sista båtmotorerna till Italien och när väl betalningen är i hamn, är varvet skuldfritt. Men då slår den italienska maffian till och det kommer inga pengar… Kronofogden jagar Andersson men blir också själv jagad. Pengar kommer, pengar försvinner. Ska kanalkungens hemlighet hjälpa de inblandade?”

Julen 1981 hade filmen GÖTA KANAL – Eller vem drog ur proppen premiär och blev en omedelbar biosuccé. Uppföljaren ”GÖTA KANAL 2 – Kanalkampen” blev 2007 års mest sedda biofilm trots att den hade premiär redan på julen 2006. Båda filmerna har dragit miljonpublik på TV och video/dvd har sålts i mängder.

För regin står Christjan Wegner och i rollerna finns bland annat Janne ”Loffe” Carlsson, Eva Röse, Eric Ericson, Sara Sommerfeld, Magnus Härenstam, Svante Grundberg och Rafael Edholm.

Premiär på juldagen i: Alingsås, Arboga, Arvidsjaur, Arvika, Avesta, Bengtsfors, Boden, Bollnäs, Borgholm, Borlänge, Borås, Boxholm, Bromölla, Bräcke, Bureå, Båstad, Edsbyn, Emmaboda, Enköping, Eskilstuna, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Flen, Gislaved, Grebbestad, Grästorp, Gullspång, Gusum, Gävle, Göteborg (Bergakungen, Biopalatset), Hallstahamn, Halmstad, Haparanda, Heby, Hedemora, Helsingborg, Hudiksvall, Härnösand, Hässleholm, Höganäs, Höllviken, Idre, Jakobsberg, Jönköping, Kalix, Kallhäll, Kalmar, Karlsborg, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Kinna, Kiruna, Kristianstad, Kristinehamn, Kumla, Kungsbacka, Kungsör, Kungälv, Köping, Laholm, Lammhult, Landskrona, Leksand, Lessebo, Lidköping, Linköping, Ljusdal, Ludvika, Luleå, Lund, Lysekil, Lövånger, Malmö (Filmstaden, Filmstaden Entre), Mariestad, Markaryd, Mjölby, Mora, Motala, Munkfors, Mörrum, Norrköping, Norrtälje, Norsjö, Nossebro, Nybro, Nyköping, Nynäshamn, Nässjö, Osby, Oskarshamn, Piteå, Ronneby, Ryd, Rättvik, Sala, Sandviken, Sigtuna, Skara, Skelleftehamn, Skellefteå, Skoghall, Skurup, Skänninge, Skärhamn, Skövde, Smedjebacken, Smålandsstenar, Sollefteå, Stenungsund, Stockholm (Saga, Sergel, Skandia, Täby, Lidingö, Råsunda, Kista, Heron City, Vällingby, Söder, Sickla, Tumba, Sollentuna, Spånga), Storuman, Strängnäs, Strömstad, Sundsvall, Sälen, Söderhamn, Söderköping, Tidaholm, Tomelilla, Torsby, Torslanda, Tranemo, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Töreboda, Uddevalla, Ulricehamn, Umeå, Uppsala (Filmstaden, Royal), Vara, Varberg, Vetlanda, Vimmerby, Visby, Vänersborg, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Åmål, Ånge, Åseda, Älvsbyn, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund och Östhammar.

Köpenhamn är den grönaste staden i Europa, följd av Stockholm, Oslo, Wien och Amsterdam. Det visar resultatet av en omfattande miljöstudie om 30 europeiska storstäder, European Green City Index. Stockholm är ledande när det gäller byggnader, miljöstyrning och transporter, bland annat tack vare att Stockholm har den högsta andelen miljöbilar i Europa.

European Green City Index är en oberoende studie genomförd av The Economist Intelligence Unit på uppdrag av Siemens. I studien har miljöprestationen hos 30 europeiska storstäder rangordnats både i ett övergripande index och i åtta olika kategorier. Varje stad har studerats med hjälp av 30 indikatorer, något som gör miljöstudien till den mest omfattande någonsin.

”European Green City Index innehåller ett porträtt av varje stad med ingående fakta om stadens miljövänlighet såsom hållbarheten hos infrastruktur, resursanvändning och miljöstyrning. Dessutom lyfts de bästa exemplen fram. Det gör studien till en inspirationskälla och ett beslutsunderlag för städers miljöplanering”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige.

Resultatet toppas av Köpenhamn, tätt följd av Stockholm som gör särskilt bra ifrån sig inom kategorierna byggnader, transport, koldioxidutsläpp, luftkvalitet och miljöstyrning. Stockholm ligger i framkant med välisolerade och energieffektiva byggnader, vilket bidrar till att staden har fått en delad förstaplats tillsammans med Berlin i kategorin byggnader.

Även när det gäller transporter hamnar Stockholm på första plats med en väl utbyggd kollektivtrafik, biltullar, många miljöbilar och bussar som drivs med etanol eller biogas. Stockholm uppmärksammas också för den stora andelen invånare som väljer att cykla eller gå till arbetet.

Stockholm har en lång tradition av att arbeta med miljöplaner och har även goda förutsättningar för en stark miljöprestation: gott om rent vatten, avsaknad av tung industri och god tillgång till fossilbränslefria energikällor. Samtidigt visar studien att stockholmarna använder mer energi, vatten och genererar mer sopor än många andra europeiska storstadsinvånare, något som kan kopplas till välståndet men även till det faktum att klimatet är kallare och mer energikrävande.

”Även om man jämför med andra städer i kalla klimat, exempelvis Oslo och Köpenhamn, ligger Stockholms energianvändning på en högre nivå. Eftersom byggnader står för ungefär 40 procent av städers energianvändning finns det potential att öka energieffektiviteten i äldre byggnader för att få bukt med energitjuvar”, säger Ulf Troedsson.

“Med European Green City Index vill Siemens visa sitt engagemang för hållbar utveckling i städer och för att identifiera, hantera och minska de negativa följderna av urbanisering samt minska CO2-utsläppen som är den största orsaken till en hotande klimatförändring”, säger Ulf Troedsson.

Industrin behöver kostnadseffektiv energi som också är miljöeffektiv. Nu satsar Energimyndigheten 82 miljoner kronor i ett program för forskning och utveckling inom industrins energianvändning där fokus ligger på lösningar genom ett fåtal effektiva energiomvandlingar.

Det finns en stor potential i energieffektivi¬sering inom industrin. Energieffektiviseringar bidrar till ökad konkurrenskraft genom lägre produktionskostnader samtidigt som det skapar utrymme för ökad produktion.

Statens energimyndighet har därför beslutat att avsätta 82 miljoner kronor för genomförande av programmet Effektivisering av industrins energianvändning – forskning och utveckling, under tiden 2010 och 2014 . Programmet syftar till att utveckla processer, verktyg och kunskap för effektivare energianvändning inom industrin. Ett av programmets mål är att ta fram metodik som i dag inte är tillgänglig på marknaden och programmet bedöms ha ett direkt industriellt värde för de berörda branscherna.

I Energimyndighetens prioriteringar av de långsiktiga insatserna för forskning, utveckling och demonstration på energiområdet anges den energiintensiva indu¬strin som ett prioriterat område. Insatser för ökad energieffektivisering i industrins processer lyfts särskilt fram. Energiintensiv industri är därmed ett prioriterat område för detta program.

Volvo Technology Transfers dotterbolag Terracastus Technologies har tecknat en avsiktsförklaring med Nordvästra Skånes Renhållningsbolag (NSR) gällande ett gemensamt bolag för uppgradering av biogas till flytande fordonsbränsle, LBG (Liquefied Biogas). Genom uppgraderingen av såväl rötgas som deponigas kan NSR:s anläggning i Helsingborg minska utsläppen av koldioxid med 40 000 ton per år jämfört med diesel.

Anläggningen beräknas när den är färdig under tredje kvartalet 2011 producera bränsle motsvarande ungefär 15 miljoner liter diesel per år, vilket gör den till en av de största anläggningarna för uppgradering till flytande biogas i världen. Biogas är ett klimatneutralt bränsle vilket innebär att bränslet tillverkat vid anläggningen kan bidra till att minska koldioxidutsläppen med 40 000 ton per år jämfört med drift med diesel.

Terracastus teknik för rening och uppgradering av biogas baseras på en patenterad teknik som använder den koldioxid som finns i rågasen för att avlägsna föroreningar och omvandla biogasen till vätska vilket underlättar lagring och distribution. Tekniken har tidigare använts vid ett pilotprojekt i Burlington County, NJ i USA där LBG producerades och användes som bränsle till två sopbilar från Volvokoncernens amerikanska dotterbolag Mack Trucks.

Volvo Technology Transfer AB ägs av AB Volvo och fokuserar på att utveckla och stödja nya affärer av relevans för Volvokoncernen. En del i det arbetet är att investera i företag och projekt som är av tekniskt och kommersiellt intresse.