En ny havsmiljömyndighet ska bildas för att stärka och effektivisera arbetet med hav och vatten och ta ett samlat grepp om området. Det är innebörden av regeringens beslut att tillsätta en utredning om hur den nya myndigheten ska organiseras. – Den nya myndigheten ökar Sveriges möjligheter att på ett kraftfullt sätt verka för bra miljö i hav och vatten och tar ett samlat grepp om detta område på ett sätt som tidigare saknats, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
Arbetet med vattenmiljöfrågor har ökat i omfattning under senare år och kommer fortsatt att öka, bl.a. till följd av EG:s ramdirektiv för vatten, EG:s marina direktiv och Helcoms aktionsplan för Östersjön. Samtidigt saknar Sverige i dag en myndighetsstruktur som kan arbeta kraftfullt och fokuserat med havs- och vattenmiljöfrågor och som har förutsättningar att ta ansvar för en effektiv och ändamålsenlig havs- och vattenförvaltning.
– Vatten i landmiljöer, vid kust och i hav utgör ett sammanhängande system som måste ses ur ett helhetsperspektiv. Ett exempel är övergödningen av haven, där lösningen framför allt finns i åtgärder på land och i de vattensystem som har utlopp i hav, säger Andreas Carlgren.
I första hand är det delar av Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska läggas samman till en myndighet som får ansvar för frågor om förvaltning av havs- och vattenmiljön. Utredaren ska lämna sitt förslag den 1 februari 2010 och myndigheten ska kunna inrättas fr.o.m. 1 januari 2011.
Myndighetens ansvarsområden, organisation och samverkan med andra berörda myndigheter kommer nu att analyseras närmare. Den särskilda utredaren ska bl.a.
– ta ställning till vilka verksamheter inom i första hand Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska ingå i den nya myndigheten,
– ta reda på om det finns verksamheter även inom andra myndigheter som bör ingå
– föreslå hur ansvarsfördelningen mellan myndigheten, länsstyrelserna och vattendelegationerna ska utformas när det gäller den regionala havs- och vattenmiljöförvaltningen och analysera hur länsstyrelsernas resurser för vattenmiljöarbete kan samordnas med och nyttjas i myndighetens arbete
– ta ställning till hur avgränsning ska ske till arbetet med fiskeriförvaltningen, fiskerikontrollens genomförande, vattenbrukets utveckling och fiskeprogrammets genomförande
– identifiera och analysera svårigheterna och bristerna i dagens havs- och vattenmiljöförvaltning och föreslå hur dessa problem kan undvikas i den nya organisationen, och
– klargöra ansvarsförhållanden och gränsdragningar gentemot andra myndigheter och verksamheter med anknytning till havs- och vattenområdet.
Avsikten är dessutom att myndigheten ska få ansvar för planering av havet i den ekonomiska zonen. Regeringen avser att tillsätta en särskild utredning för att bl.a. utarbeta den lagstiftning som behövs för planering i den ekonomiska zonen.
Regeringen anser att antalet myndigheter inte ska öka. Regeringens utgångspunkt är att Fiskeriverket ska upphöra i och med att den nya myndigheten bildas. Avsikten är dock inte att några verksamheter inom Fiskeriverket ska upphöra. De verksamheter inom Fiskeriverket som inte ska föras över till den nya myndigheten ska förläggas till mest lämplig myndighet. Regeringen kommer snarast att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur detta ska ske.
Sebago W3 Trench Coat är uppbyggd av W3 Light Shell i nylontaslan med supermembranet W3 och Dupont DWR finish. Den är vattentät och har extremt goda ventilerande egenskaper. Rocken har tejpade sömmar, dold knappknäppning och finns i färgerna Beige och Olive. Storlekar S – XXXL. Pris 2 995 kr. www.trendmark.se
Lowrance introducerar sin nya Elite serie färgekolod och GPS-kartplotter instrument. Bestående av tre modeller samt planerat för tillgänglighet i mars 2010, Elite-5 x ekolod, Elite-5 m kartplotter och Elite-5 ekolod/chartplotter erbjuder en ny standard av funktionsrika, hög prestanda, lättanvänd elektronik till överkomliga priser.
Alla modeller är utrustade med en 5-tums, 480 x 480 pixel SolarMAX 256-färgers skärm med bästa ljusstyrkan i klassen för överlägsen visning av kartor i detalj och ekolodsgrafer även i det starkaste solljus och från vidare vinklar.
Elite erbjuder mycket fin täckning för en mängd olika fiske- och båtlivssituationer, Elite-seriens dubbelfrekvens-ekolod erbjuder Lowrance standard med överlägsen klarhet, prestanda och ekoseparation, och kartplottrar med direkt ur lådan, plug-and-play navigation. Elite-5 x och Elite-5 levereras med en 83/200 KHz akterspegelsgivare med upp till 120-graders strålkon, och inbyggd temperatursensor. Elite-5 x och Elite-5 når djup ner till 305 meter med 500 watt RMS/4,000 watt topp-till-topp. För att hjälpa sportfiskare undvika att missa ett produktivt område av fiskrik struktur, erbjuder samtliga Elite en unik TrackBack? funktion som gör att användaren kan bläddra tillbaka och granska flera sidor av eko historia.
För att underlätta installation har Elite-5 och Elite-5m kartplotter en inbyggd 16-kanals GPS + WAAS precisions antenn, med möjlighet att använda extern antenn. För att säkerställa att kunderna erbjuds den bästa kartografin är Elite kompatibel med Navionics® Gold, via vattentät micro SD minneskortsfack. Dessutom kan man lagra upp till 3000 waypoints, 100 rutter med 100 waypoints per rutt, 100 återanvändbara spår med upp till 10 000 plottpunkter per spår.
“Elite serien är framtagen för att erbjuda enastående kartplotter och ekolods alternativ för kostnadsmedvetna fiskaren och båtägaren” sa Louis Chemi, chief operating officer för Navico-Amerika. “Våra bästa i sin klass 5-tums färgdisplayer kombinerat med vår prisbelönta GPS- och ekolodsteknik erbjuder ett färskt, högkvalitativt alternativ till mängder av båtägare och sportfiskare.”
Den nya serien har utrustats med ett nytt vrid- och vinklingsbart monteringsfäste med enhandsgrepp för snabb montering och demontering. Bakgrundsbelyst knappsats som är utformad för att kunna manövreras med en hand. Användarvänligt menysystem och en mängd olika inställningsmöjligheter. Elite-5 x, Elite-5m och Elite-5 är också helt vattentäta enligt IPx7 standard.
Lowrance Elite-5 x ekolod, Elite-5 m kartplotter och Elite-5 kombinerad kartplotter/ekolod har ett rekommenderat ca pris på 6495:-, 5995:- samt 7595:-, och kan köpas från auktoriserad Lowrance återförsäljare.
www.sportmanshipmarin.se
Garmin presenterar VHF 300, flaggskeppet bland Garmins VHF:er med funktioner som stöd för flera kommunikationsstationer ombord, platssparande ”black box” konfiguration och möjlighet till integrerad dual-band AIS mottagare. VHF 300 har en sändareffekt på 25 W och erbjuder anslutningsmöjligheter både via NMEA 2000 och NMEA 0183. Tack vare designen med black box kan den monteras i stort sett var som helst för att spara dyr plats vid instrumentpanelen.
Användaren sköter enheten via handburna mikrofonen GHS™ 10. Den har en skarp 2” LCD display, dedikerade fasta knappar för standardfunktioner samt tre flerfunktionsknappar övriga funktioner och inställningar. En VHF 300 har stör för upp till tre stycken GHS 10 som har inbyggd mikrofon och högtalare för båtar med flera kommunikationsstationer och använder antigen den medföljande 4” aktiva högtalaren med volymratt eller en passiv högtalare från tredjepartstillverkare. Vid användning av VHF 300 på flera stationer i båten kan systemet även fungera som intercom mellan platserna.
Med VHF 300 får du även funktioner som NOAA vädernotifiering, klass D Digital Selective Calling (DSG) och positionstracking som låter användaren lokalisera och följa upp till tre båtars position. Radion är även utrustad med en tvåvägs 30 watt hailer kompatibilitet för kommunikation med andra båtar eller ljungmän på däck. Användaren kan också återspela upp till 90 sekunder av det senast inkomna röstmeddelandet med endast en knapptryckning.
För de som vill utnyttja det populära AIS systemet erbjuder Garmin VHF 300 AIS, en VHF som kombinerar alla ovan nämnda funktioner med hela fyra stycken inbyggda mottagare. En dedikerad för VHF kommunikation, en för DSC och två dedikerade AIS mottagare. VHF 300 AIS tar emot både klass A och klass B signaler samtidigt och säkerställer att ingen kritisk information går förlorad.
AIS ger fritidsskepparen helt nya möjligheter att identifiera och undvika andra större fartyg på långt såväl som kort avstånd, oavsett sikt. AIS ger detaljerad information som identitet, position, fart och kurs för fartyg utrustade med AIS transponder. Användaren kan enkelt se AIS mål direkt i det digitala sjökortet i den kompatibla sjökortsplottern.
VHF 300 och VHF 300 AIS kommer finnas tillgängliga under första kvartalet 2010 kommer att kosta rekommenderat cirkapris 7 595 kr respektive 9 795 kr.
www.garmin.se
Garmin presenterar nu AIS 600, den första AIS transpondern från Garmin. AIS 600 ger användaren möjlighet att både ta emot och sända Automatic Identification System (AIS) data, för identifiering av fartyg samt undvika kollision vid dålig sikt.
AIS 600 tar emot både Klass A och Klass B signaler samtidigt för att säkerställa att ingen viktig information går förlorad. AIS 600 har även en unik inbyggd aktiv splitterbox med ClearTrack™ teknik som eliminerar behovet av två VHF antenner på båten. Detta ger användaren mer plats i masttoppen eller på targabågen samt gör installationen enklare och snyggare.
Den interna aktiva splitterboxen säkerställer att all VHF och AIS kommunikation skickas och tas emot med minimal signalförlust eller störningar. ClearTrack säkerställer att inga avbrott av AIS-mottaging uppstår, även om VHF radion används. Garmin är den första tillverkaren att erbjuda marknaden för AIS ClearTrack tekniken.
Användaren få enkelt AIS mål presenterade i sin sjökortsplotter direkt i sjökortet. AIS 600 är både NMEA 0183 samt NMEA 2000 kompatibel, vilket ger en enkel installation och integrering i båtens befintliga nätverk av marinelektronik. Installerad levererar AIS 600 detaljerad information så som fartygsidentifiering, position, kurs och fart från fartyg utrustade med en AIS sändare inom räckvidd (VHF). Samtidigt skickas ens egen båts information till andra fartyg med en AIS mottagare. Ett användarläge där man väljer att inte sända ut sin egen data finns givetvis och är snabbt och enkelt att byta till.
När AIS 600 är integrerad tillsammans med en Garmin sjökortsplotter och VHF radio via NMEA 2000 kan DSC meddelanden inledas till AIS mål direkt från sjökortsplottern, genom att välja ”call with radio” funktionen. Användaren kan också aktivera AIS målet vilket ritar ut en vektorlinje i fartygets färdriktning som indikerar fart och kursförändringar tydligt.
AIS 600 kommer finnas tillgänglig på marknaden i februari 2010 till ett rekommenderat cirkapris av 12 995 kronor.
www.garmin.se
Garmin presenterar GPSMAP 700 serien, Garmins första sjökortsplottern med 7” pekskärm och radar- samt ekolodsmöjligheter. GPSMAP 720 breddar vår redan mycket breda produktlinje av sjökortsplottrar och ger ytterligare valmöjligheter till sina kunder.
”Vår teknik med pekskärmar är mycket erkänd inom marinindustrin för sin funktionalitet, prestanda och enkla handhavande. Vi är därför mycket glada att vidare bredda vår produktlinje med dessa nya panoramadisplayer,” säger Dan Bartel, försäljningschef worldwide på Garmin. I en klass för sig själv erbjuder GPSMAP 720 serien ett nytt perspektiv av navigation med fingertoppkänsla och täpper till glappet mellan våra instegsmodeller och större nätverksenheter.”
Displayen på 7” med en upplösning på hela 800×480 pixels i widescreen format med pekskärm levererar en färgstark och kontrastrik presentation, även i starkt solljus och snäva betraktningsvinklar. Nytt är lägstanivån för bakgrundsbelysningen som kan ställas in, vilket tar bort risken för bländning vid nattnavigation. I utförande med ekolod (GPSMAP 720s) får du även en kraftfull fishfinder på upp till 1 kW beroende på val av givare. Ett kombinationsinstrument som ger dig kraften och detaljrikedomen som krävs för alla typer av fiske, samt sparar plats på instrumentpanelen.
GPSMAP 720 och GPSMAP 720s har båda ingång för radar, vilket ger användaren möjlighet att ansluta valfri GMR radar från Garmin. Oavsett om man väljer att ansluta radar med en gång eller i framtiden kommer man uppskatta enkelheten i ”plug-and-play” installationen, likväl som kraften och målseparationen som Garmins beprövade radarantenner erbjuder. Dessa enheter är de första icke nätverkskompatibla modellerna med radarmöjlighet från Garmin och blir det perfekta valet till den som vill ha radar i båten, men inte vill betala för nätverksteknologin. För vidare inkopplingsmöjligheter erbjuder GPSMAP 720/720s NMEA 2000, vilket gör det enkelt att ansluta information som motordata, flödesmätare, AIS, autopilot och mycket mer.
Likt övriga marinprodukter från Garmin med pekskärm har GPSMAP 720/720s en snygg och plan design som gör sig lika bra i dagens moderna båtar såväl som i äldre. Den interna högkänsliga GPS mottagaren ökar flexibiliteten vid installation utan att behöva tänka på kabeldragning av en extern antenn.
Alla modellerna är kompatibla med Garmins högkvalitativa digitala sjökort BlueChart g2 Vision som tar navigationsupplevelsen till en högre nivå. Bland annat med AutoGuidance som automatiskt beräknar en färdväg till vald destination, 3D presentation av sjökortet både över och under vattentytan, flygfoton över hamnar och marinor och mycket mer.
GPSMAP 720 och 720s beräknas finnas tillgängliga i april 2010 till rekommenderade cirkapriser av 12 995 kr respektive 14 995 kr.
www.garmin.se
Finska Bella Boats har tagit fram en rad nya modeller till årets säsong. Bella 441 R är absolut en av de mångsidigaste båtarna i sin storleksklass. Den lämpar sig till stugan och fisket samt till förbindelsebåt. Det är gott om förvarings- och reseutrymmen. Båten har höga fribord med stadiga relingar ökar säkerheten och användningsmöjligheterna ytterligare. Den har en öppen och skyddad sittbrunn.
Standard utrustning:
– öppen sittbrunn med regnvattensdränering
– stor sittbrunn i fören
– dubbel skrovkonstruktion
– förarplatsen midskepps; jämn viktfördelning i båten
– en bred styrpulpet och vindruta ger ett gott skydd
– styrpulpeten har en integrerad plats för kartplotter och kompass
– stadiga och säkerhetsfrämjande relingar ger också en bättre rörelsefrihet i båten
– rikliga förvaringsutrymmen
– ankarbox i aktern
– praktiska badplattformer akteröver
– spänning 12 V
– badstege
Extra utrustning:
– hydraulisk styrning, kapell, teaklaminatdurk, sittdynor i fören och aktern
Mått: 4,40×1,85 m, vikt 400 kg. Motor 30-40 hk.
www.bellaboats.fi
Forbinabåtar AB och Huges har ingått partnerskap för att säkerställa kundernas behov på västkusten. Valet av Huges baseras på “Huges breda kompetens och långa erfarenhet som Sveriges ledande aktör inom fritidsbåtar”. Forbinabåtar och Göran Forsberg har i 25 år försett Sverige och Skandinavien med moderna och rymliga familjebåtar.
Huges Marina har ett av marknadens bredaste utbud av båtar och motorer. Tillsammans med deras strategiska partners ges kunderna unika möjligheter att ta del av Huges totalerbjudande av tjänster för ett tryggt båtköp. Detta skapar en grund för möjligheter till komplett rådgivning och jämförelse bland Nordens ledande varumärken på kundernas villkor.
– Det känns extra roligt att vi tillsammans med Forbinabåtar kan erbjuda våra kunder möjligheten att växa inom ramen för vårt modellerbjudande. I Huges showroom som invigs i februari i Göteborg kommer vi ha premiär och erbjuda våra kunder en unik möjlighet att ta del av Forbina som en del i Huges modellprogram, säger Janne Lundmark, VD Huges Marina.
Förändringar har gjorts med ett breddat produktprogram, med modeller som Forbina 40 och 36. Nya coupé och DC-modeller som 36 CC/DC och 40CC har gjort debut på senare tid. Detta är en båttyp med stora luftiga ytor som blivit populär i Skandinavien.
Den senaste 40 CC kombinerar daycruiserns alla fördelar med hyttbåtens praktiska boende. Forbinabåtarna karakteriseras av ljusa luftiga inredningar i amerikansk vitek, rymliga kabiner och alltid ett centralt placerat pentry. Samtliga modeller är naturligtvis utrustade med WC och dusch.
– Valet av Huges Marina följer vår strategi och kändes naturligt då vi är måna om att våra kunder skall kunna erbjudas bästa möjligheten av båtmodell kombinerat med rätt erbjudande av tjänster. Genom den långa erfarenheten och kompetensen som redan finns inom Huges anläggningar på Västkusten som Orust (f.d. Orust Marin) och Göteborg (f.d. VK Marin) ser vi många fördelar inom ramen av samarbetet” – berättar Göran Forsberg, VD och ägare Forbinabåtar AB
Huges Marina är Sveriges största marinkedja med en ledande position inom service och försäljning av fritidsbåtar, tillbehör samt tilläggstjänster. Visionen är erbjuda svenska folket en rikare fritid genom en enkel tillgång till båtlivet. Huges målsättning är att konsolidera marknaden för försäljning och eftermarknad av fritidsbåtar, genom att nå en marknadsandel om 25%. Strategin för att nå marknadsledarskap är att bli en totalleverantör av produkter och kringtjänster så som försäkring, finansiering, service, förvaring och utbildning. Gillesvik Invest AB är huvudägare.
www.huges.se
Den 14:e juni anländer Ostindiefararen Götheborg till Stockholm för att delta i festligheterna kring bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Det är nu beslutat att Ostindiefararen Götheborg kommer sätta kurs mot Stockholm för att delta i festligheterna som arrangeras kring bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Redan den 14:e juni beräknas hon lägga till vid Skeppsbron i Stockholms hamn.
– Kungafamiljen har alltid stöttat vårt projekt och har genom det bidragit till skeppets framgångar runt om i världen. Det känns därför viktigt för oss att finnas på plats och vara en del av firandet, säger VD för Svenska Ostindiska Companiet, Rikard Thornander.
På plats kommer skeppet bland annat vara en del av evenemanget Love Stockholm, som pågår fram till bröllopsdagen den 19 juni.
– Bröllopet kommer att locka till sig besökare och TV-tittare från hela världen. Med skeppets närvaro hoppas vi kunna bidra till att förstärka upplevelsen av denna historiska händelse, säger Rikard Thornander.
H.M. Kung Carl XVI Gustaf är Ostindiefararen Götheborgs högste beskyddare och H.M. Drotting Silvia är skeppets gudmor. Kronprinsessan Victoria var bland annat med ombord då skeppet anlände till Shanghai år 2006.
Lantmännen Aspen fortsätter förra sommarens offensiva satsning på att nå ut med miljöanpassad alkylatbensin till Sveriges marinor. Ett led i den satsningen är deltagandet på Båtmässan 2010 i Göteborg den 6–14 februari.
– Att alkylatbensin ger stora fördelar för såväl miljön som för den personliga hälsan är välkänt bland många användare av småmotorer. Men båtägare vet inte alltid att det finns ett alternativ till den vanliga bensinen – ett alternativ som radikalt minskar andelen giftiga ämnen i utsläppen, säger Mats Uhrlander, marknadschef Norden på Lantmännen Aspen.
För att nå ut till Sveriges båtägare samarbetar Lantmännen Aspen med sjömackar och marinor längs havskusterna och vid de stora sjöarna. Förra sommarens satsning på västkusten fortsätter i år och kompletteras med östkusten, främst Stockholmsområdet.
– Några av de marinor som säljer Aspen alkylatbensin kommer att delta i vår monter på Båtmässan i Göteborg för att berätta om sina erfarenheter av bränslet och samarbetet med oss. Vi hoppas att det ska inspirera och övertyga fler marinor och båtägare, säger Mats Uhrlander.
På mässan finns även möjlighet att granska en båtmotor som har körts på Aspen alkylatbensin och som efter många sjömil fortfarande är ren inuti.
Havets Hus västerhavslevande växter och djur har i år fått sällskap av en utställning om havsmonster. Verkliga och mytiska havsmonster, finns trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Inviger årets utställning gör barnens favorit – Julia Messelt.
Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig är allt som krävs för att skrönor och myter ska uppstå. Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen.
Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn. Gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer antagligen från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mumlar om sirener nog har sett sjökor. De kallas till och med sirendjur. Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan.
Finns det verkliga havsmonster?
Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden, men de har sett olika ut från tid till annan. Havets Hus visar exempel på de som finns idag, de som har funnits och hur man förr trodde att de såg ut. Utställningen pågår mellan 13 februari – 7 november 2010.
Invigning
Lördagen den 13 februari kl 14.30 inviger Julia Messelt utställningen. Hon leder barnprogrammen på måndagarna och är van att ställa kluriga frågor, något som Havets Hus marinbiolog Emma Nohrén kommer att få erfara. Julia stannar kvar efter invigningen så att alla barn får chansen att träffa henne. Havets Hus håller med anledning av invigningen extra öppet till kl 17.00 (entrén stänger 16.30).
Sportlovsaktiviteter
Under v 7-8 (13/2-28/2) finns ett sportlovsprogram på Havets Hus. Guidningar varvas med filmer och alla barn får möjlighet att skapa sitt eget havsmonster av lera, att ta med eller ställa ut på Havets Hus
Mer information finns på www.havetshus.se
En artrik bottenfauna gör att mer näring från sedimenterande algblomningar förs vidare upp i näringskedjan. Även främmande arter bidrar till ett effektivare upptag av näringsämnen. Detta innebär att mer näring blir tillgänglig för fisk istället för att brytas ned till närsalter (t.ex ammonium) av bakterier i sedimentet. Det visar Agnes Karlson i en doktorsavhandling som läggs fram inom kort vid Systemekologiska institutionen, Stockholms universitet.
Djuren som lever i Östersjöns djupa bottnar, musslor och små kräftdjur, livnär sig främst av nedsjunkande organiskt material från algblomningar. Genom att äta av algrester i sedimentet och samtidigt själva vara bytesdjur för fisk, till exempel torsk och strömming, utgör de en länk mellan sedimenterat organisk material och fiskproduktion.
Djursamhället på botten förändras till följd av övergödningen genom att känsliga arter försvinner från områden med syrefattiga bottnar, medan tåliga arter ökar i antal. En minskning av antalet arter innebär att utnyttjandet av blomningsmaterialet blir mindre effektivt eftersom vi har sett att de olika arterna kompletterar varandra beträffande födostrategier. Det innebär att artrika bottnar kan föra vidare mer näring från alger eller cyanobakterier upp i näringskedjan än artfattiga bottnar.
På senare år har många nya arter etablerat sig i Östersjön, bland annat en havsborstmask och frågan huruvida detta tillskott påverkar upptag och nedbrytning av alger har gett oväntade resultat.
– Jag har inte sett några tendenser till att den främmande masken konkurrerar med de inhemska arterna om algblomningsmaterial, snarare verkar den bidra till ett ökat resursutnyttjande vilket är positivt för djurens tillväxt, säger Agnes Karlson.
Avhandlingens titel
Benthic use of phytoplankton blooms: uptake, burial and biodiversity effects in a species-poor system.
Vid Stockholms universitet pågår utbildning och forskning på högsta nivå. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning i en miljö där öppna sinnen möts och utvecklas. www.su.se
Nu är det helt fullt på Båtmässan, som arrangeras 6-14 februari på Svenska Mässan i Göteborg. All tillgänglig monteryta är utsåld. – Utställarna satsar för fullt. Jag kan lova en mässa med många intressanta nyheter. Vi har bland annat över 20 motorbåtar som har världs- eller Sverigepremiär på mässan, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Trots snöandet är det vårkänsla i Svenska Mässans hallar. De över 300 utställarna har bråda dagar. Det putsas och fejas på vårens alla båtnyheter, från stora motorbåtar och segelbåtar till små roddbåtar och kanoter. På lördag öppnar årets Båtmässa.
– Mässan visar att det också är vårkänsla i svensk ekonomi. Efter den svåra lågkonjunkturen har båtbranschen tagit fart under hösten och vintern. Vi på Båtmässan började märka av den ökande optimismen i november. Bokningarna strömmade in och nu är hela mässan utsåld, säger Bengt Wallin.
Årets störta motorbåt är en Windy 48 Triton, som är 14,5 meter lång och 4,2 meter bred. Priset närmar sig 10 miljoner. Årets största segelbåt är Lagoon 400, en katamaran som är 12 meter lång och över sju meter bred.
Båtmässan är inte bara nya båtar. Viking X, Sveriges kanske mest legendariska veteranbåten, väntas bli ett stort dragplåster på mässan. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar.
Länk: www.svenskamassan.se
Ekomarines teknik bygger på en naturlig process där syret i vattnet reduceras. På så sätt skapas en syrefri miljö där främmande organismer dör. Då vattnet pumpas ut ur fartyget syresätts det igen.
Barlastvatten är nödvändigt för att kontrollera ett fartygs stabilitet när det går utan last. Hanteringen av barlastvatten har länge varit ett problem eftersom barlastvatten innehåller vattenlevande organismer som, när de överförs till nya miljöer, kan rubba balansen i det nya ekosystemet. Exempel på så kallade invasionsarter som kommit till svenska vatten är kammaneten och jätteostronet.
– Att få patent i USA är ett stort framsteg för Ekomarine. Det är av största vikt att hindra att arter sprids till nya geografiska områden. Förutom att orsaka stort problem för det marina livet, kan en ny art förorsaka enorma kostnader och även ge upphov till epidemier, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine AB.
Enligt ballastvattenkonventionen från International Maritime Organisation (IMO) skall alla fartyg i internationell trafik ha barlastvattenrening. Konventionen gäller när länder som svarar för 35 % av världstonnaget har ratificerat konventionen.
Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.
Länk: www.ekomarine.se
Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar 1 700 kronoholmar runt om i Sverige – öar som svenska folket är delägare i. För att uppmärksamma detta deltar SFV för första gången på Båtmässan i Göteborg, 6-14 februari. SFV ställer ut tillsammans med några av sina hyresgäster. De är entreprenörer som levandegör och tillgängliggör unika miljöer på Nidingen, Pater Noster och Väderöarna.
Begreppet kronoholme kommer från den tid då staten kallades kronan. Många kronoholmar är gamla fiskeläger medan andra kan vara före detta lots- och fyrplatser eller militära anläggningar av nationellt intresse. De flesta återfinns längs Sveriges kust och har ofta höga natur- och kulturvärden med lämningar som visar att de nyttjats under många århundraden.
Att förvalta en kronoholme innebär ofta att hitta en bra balans mellan aktivt nyttjande och bevarande. Visionen för SFV:s arbete med kronoholmar är utöver att vårda kulturarvet, att göra dem tillgängliga. På Båtmässan i Göteborg visar SFV – tillsammans med entreprenörer på Nidingen, Pater Noster och Väderöarna – exempel på vad det kan innebära.
– Vårt nära samarbete med driftiga och kunniga entreprenörer är nödvändigt för att vi ska kunna tillgängliggöra kulturarvet på öarna i havet. Tillsammans tar vi hand om kronoholmarna och gör vårt bästa för att så många som möjligt ska kunna ha tillgång till dessa fantastiska miljöer. Genom att synas på Båtmässan hoppas vi att fler ska få upp ögonen för de här delarna av kulturarvet, säger Pär Färdmo, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
Hamnen på Väderöarna, som Statens fastighetsverk har för avsikt att hålla öppen året runt, är ett bra exempel på samarbete mellan SFV och entreprenören där ute. Ett annat är Tylön vars fyr under 2008 genomgick en grundlig renovering och där SFV för fyrplatsen söker en lämplig entreprenör. De tre utposterna i väst – Nidingen, Pater Noster på Hamneskär och Väderöarna – är alla kronoholmar och erbjuder några av västsveriges unika konferensmöjligheter.
Fakta kronoholmar
På en kronoholme behöver det inte finnas något hus, det är själva marken och eventuellt även omgivande vatten som utgör fastigheten. Totalt förvaltar Statens fastighetsverk omkring 1 700 kronoholmar. De flesta av dem ligger i Norrbottens, Göteborgs och Bohusläns skärgårdar men de finns också i Vänern.
Besök oss på Båtmässan – välkommen till monter C01:44
Sveriges kronoholmar är en del av vårt gemensamma kulturarv och förvaltas av Statens fastighetsverk. Passa på att träffa våra kronoholmsförvaltare under ditt besök på Båtmässan i Göteborg. Vi finns i monter C01:44. Välkommen!
Lagom till Båtmässan i Göteborg presenterar bohuslänska SeaMaster en världsnyhet i mellanbåtsklassen. Den populära och välkända SeaMaster 210/ 21 har genomgått en modernisering och utveckling med många smarta lösningar – utan att för den skull försämra den genuina kvaliteten och goda sjöegenskaperna.
Flexibilitet och oslagbara sjöegenskaper. Det är två ledord för konstruktören Glenn Karlsson på det lilla bohuslänska båtvarvet SEAMASTER i Kungshamn vid Smögen.
Det senaste tillskottet i Seamaster-familjen är SeaMaster 210wa flexi. Konceptet bygger på att ett skrov och däck i olika kombinationer ska passa många olika versioner/ modeller. Det blir lätt för båtköparen att hitta sin favorit, tack vare ett brett urval av olika moduler.
– Det blir lite som att bygga med Duplo, man kan nästan få båten precis som man vill genom att bygga ihop olika moduler, berättar konstruktören Glenn Karlsson.
Kvar finns det erkänt goda skrovet, lätt-planande tack luftsmord stegbotten. Nyheten finns snarare över däck, där olika modeller bygger på samma skrov och däck.
På mässan i Göteborg kommer en den alldeles nya walkaround-modellen att visas. Båten finns också med styrpulpet och rymliga lösningar för exempelvis trolling och sport-fiske, men också som dykbåt eller allroundbåt för den aktive båtägaren som ställer höga krav på flexibilitet, rymlighet och tillgänglighet.
En smart lösning av däcket i aktern gör det lätt att montera antingen utombordare eller inombordare och under durken finns gott om stuvutrymme.
Säkerhet i fokus
Efter flera tragiska och dramatiska olyckor med fritidsbåtar som drabbats av brottsjöar och blivit vattenfyllda har SeaMaster tagit fram en egen lösning med luckor i aktern som aldrig låter däcket bli översvämmat.
– Nya Seamaster 210 Flexi är dessutom exceptionellt sjösäker och osänkbar. Skrovet är helt skumfyllt. Man kan såga itu båten och ändå ro iland, säger Glenn Karlsson.
Varför man nu skulle göra det. Har man en gång kört en Seamaster så blir man lätt bortskämd med god komfort och dess extraordinära sjöegenskaper.
– Det är det mest lättdriva skrovet på marknaden – vilket ger mycket god körekonomi och körglädje.
Marknadens minsta kabinbåt
Den andra nyheten som SeaMaster presenterar finns i Trendline-serien. Trendline 500cabin. En rymlig och rejäl kabinbåt – under 5 meter. Trots sin påkostade design och kvalitet är det en synnerligen prisvärd båt – med ett utgångspris på under 100.000 kronor. En stor liten nyhet som redan väckt stort intesse i Dusseldorf. SeaMaster Trendline 500cabin. Måste ses i verkligheten.
Länk: www.seamaster.se
Bara hälften av båtskadorna sker under den aktiva båtsäsongen. Var fjärde skada inträffar under vintern då de flesta båtar inte används alls. Många båtar lever extra farligt just nu, med stora snömängder och sträng kyla. Det visar statistik från försäkringsbolaget If.
Närmare hälften av de ca 2 500 skadorna på båt som anmäldes till If under 2009 inträffade under de tre månaderna då båtarna var mest i bruk – juni, juli och augusti – medan resten inträffade då de flesta båtar bara används i liten utsträckning eller inte alls. Nära var fjärde båtskada (23 procent) inträffar mellan oktober och april.
– Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.
Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning måste vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla.
Det stränga vintervädret med mycket snö och långvarig kyla i stora delar av landet gör att många båtar lever extra farligt just nu.
– Vi får dagligen samtal om båtar som skadats av frostsprängning eller stått uppallade på land och vält på grund av snötrycket, säger Dan Falconer.
Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.
– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Dan Falconer.
Totalt betalde If ut 45 Mkr i ersättning för skador på båt fritidsbåtar under 2009.
Kommentarer
Detta kan väl inte stämma när det gäller båtar upplagda på Båtklubbens område och försäkrade i Svenska Sjö?
Världens första större serietillverkade hybridmotorbåt premiärvisas på den Allt för sjön, Nordens största båtmässa. Den drivs med solceller, el och en dieselmotor. Med enbart solcellsdrift går den i tre knop, tills solen går ner. En annan hybridbåt är svenska Jens28 som har världspremiär på mässan.
Allt för sjön öppnar för allmänheten den 6 mars på Stockholmsmässan.
Greenline 33 Hybrid är en färdigutvecklad och miljöanpassad fullhybridsbåt som kan köras enbart på de solceller som täcker en stor del av rufftaket.
Med solcellsdrift går den i tre knop. Cellerna laddar även ett batteri som fulladdat ger den en fart på fem knop i 20 distansminuter. Båten har en aktionsradie på 700 sjömil i sju knops fart med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt CO2 utsläpp på 15 gram. Med dieseldrift gör den 15 knop. Batterierna laddas genom solcellerna, dieselmotorn eller landanslutning.
Företaget som utvecklat båten, Seaway, har patentsökt skrovet vilket är anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop. Jämfört med ett deplacerande skrov är förbrukningen enligt tillverkaren, bara hälften och jämfört med ett semideplacerande skrov som har dubbla motorer är förbrukningen fyra gånger mindre.
Greenline 33 har en modern design, som är klassisk på samma gång. En traditionell “trawler” form kombinerat med formerna hos en modern salongsbåt. Båten vänder sig till miljömedvetna människor som värdesätter hav och natur. Ute till havs kan den gå på diesel- eller eldrift och i hamnar nyttjas med fördel den tysta eldriften. I Sverige säljs båten av Bavia Yacht AB.
Miljögenombrott i båtbranschen
Utvecklingen av miljöanpassade båtar går nu snabbt framåt. Bara på Allt för sjön visas flera hybridbåtar, bränslecellmotorer och annan utrustning med starkt miljöfokus.
Bränslecell
Ett företag på årets Allt för sjön är Thermoprodukter som introducerar alternativ energi med EFOY bränsleceller. En bränslecell omvandlar metanol till energi med rent vatten och en minimal mängd koldioxid som utsläpp. För marinmarknaden finns bränsleceller i flera storlekar och processen styrs av spänningen i batteribanken. I kombination med exempelvis solceller är du varken i behov av motor eller av landström.
Länk: www.alltforsjon.se
Länk: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Äntligen, den här skulle man vilja testa!
Vilken båt! Bra jobbat Seaway!
I år finns det stora chanser att träffa aktuella författare som medverkar på Båtmässan i Göteborg! Den 6 februari drar mässan igång och den pågår till och med den 14 februari.
Bland författarna som kommer finns:
Birger Sjöberg, som i höstas kom med boken När Goldie Hawn kom in från sjön, föreläser lördagen den 6 feb kl.15.00-15.30 samt söndagen den 7 feb kl.11.00-11.30.
Göran Dalhov, aktuell med boken Från Kattegatt till Skagerack, föreläser lördagen den 13 feb kl.14.00-14.30.
Arne och Heléne Mårtensson, berättar om sin fantastiska jorden-runt-segling och boken Vid nytt roder som kom i höstas. De föreläser tisdagen den 9 feb kl. 13-14.
Länk: www.svenskamassan.se
McMurdo lanserar en mycket efterlängtad produkt: AIS SART S5. Traditionell SART används vid nödsituation och sänder signal som visas i 12 punkter på närliggande fartygs radar. AIS SART sänder, förutom detta, sin egen identitet och exakta position. Alla fartyg med AIS system inom räckvidden för VHF tar emot SARTens signal med chans att den nödställde hittas och räddas snabbare! AIS SARTens position uppdateras kontinuerligt.
Produkten har inbyggd 20-kanals GPS och sänder sin exakta position samt egen identitet och sändningen pågår i minst 96 timmar. AIS SARTens id består av 9 siffror: första tre är “970” följt av tillverkarens kod (2 siffror) och de sista 4 siffrorna är enhetens unika serienummer. De fartyg med AIS-mottagare ombord kommer på sin skärm att se en aktiverad AIS SART som en blinkande symbol eller text på skärmen tillsammans med GPS positionen.
McMurdo Smartfind S5 är vattentät (10m), flyter och levereras i en robust, flytande väska. AIS SARTen är utformad för att enkelt kunna aktiveras även av outbildad personal. Ett rött skyddslock förhindrar oavsiktlig aktivering. Enheten skall testas årligen genom att trycka på en testknapp och då testas sändare, batteri, GPS och indikatordioder.
Vikt SART 160 g. Med förlängningspålen 450 gr.
Storlek Längd 330 cm, bredd 85 cm. Med förlängningslåle 155 cm.
Batteriets livslängd: 6 år och behöver ej sändas som farligt gods.
Pris 5 300 kr.
Länk: www.cordland.se
Inför kommande säsong införs X-35 GRANDPRIX i Stockholm. Arrangören lyfter tävlingsmomentet och skapar en stark tävlingsplattform för de aktiva och ger ett mer publikvänligt event. Fyra stycken 2-dagarsevent kommer att arrangeras med fokus på banrace men med en tight distanssegling som tillägg. Sträckan för distansseglingen är max 18 sjömil och planeras inte ta mer än 3 timmar att segla.
X-35 klassen är väletablerad och den välkände seglarprofilen Klabbe Nylöf svarar så här på frågan varför han valt att kappsegla X-35:
– Båttypen är unik med sin kombination av utmärkta ban-och havskappseglings egenskaper. Den lämpar sig för besättning med sikte på att både segla ban- och havskappseglingar som t ex Gotland Runt och Lidingö Runt. Båten är en stark entypsklass och har VM-status, den är teknisk att segla och detta skapar möjligheter för hela besättningen att vara delaktig.
Behovet att kunna följa seglingarna på nära håll och få uppleva den spänning som de tighta racen ger har ökat i takt med att kvalitén också har ökat. Tiden för både de aktiva seglarna och åskådarna är värdefull och konkurrensen från andra sportsliga event är stor.
X-35 GRANDPRIX gör seglingen mer lättillgänglig både för publiken och seglarna. De fyra tävlingsarenorna är ett geografiskt medvetet val och skapar också förutsättningar att umgås även utanför banan på närliggande restauranger. Här kan man umgås på aftersail tillsammans med sponsorer och vänner och äta och dricka något gott tillsammans.
– Exponeringen som den nya eventplattformen innebär ger dessutom stora mervärden till sponsorer och partners, säger Lars Sörqvist, ordförande i det svenska X-35- förbundet.
X35 GRANDPRIX program för:
GP 1 Hägernäs 8-9 maj Viggbyholm Båtklubb
4-6 st Bankappseglingar vid Hägernäs 9 maj
Distanskappseglingen utgörs av Lidingö Runt 8 maj
GP 2 Nacka Strand Sail Arena 13-14 maj (Nacka Strand Yacht Club)
4-6 st Bankappseglingar och distanskappsegling
GP 3 Saltsjöbaden 21-22 augusti (Stockholms Yacht Klubb)
4-6 st Bankappseglingar på Baggensfjärden
Distanskappseglingen utgörs av Kräftköret
GP 4 Nynäshamn 18-19 september Nynäshamns Segelsällskap)
4-6st Bankappseglingar och distanskappsegling
Vid varje GP anordnas regattamiddag och sociala aktiviteter på land.
Länk: www.whyshore.com
Efter förra årets ekonomiska nedgång hårdsatsar nu båtbranschen på årets Båtmässa i Göteborg, 6-14 februari på Svenska Mässan. – Det märks att konjunkturen håller på att vända. Hela 20-talet nya motorbåtar kommer att premiärvisas och många utställare har ökat sin monteryta, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan. Mässans största motorbåt blir 14,5 meter långa Windy 48 Triton från Gillholms Marina, som får Sverigepremiär i Göteborg.
Stora företag som Targa och Bella, liksom lite mindre företag som Westline och Rocad, väljer att göra sina lanseringar på Båtmässan.
– Tittar vi på Sverigepremiärer så ser vi helt nya varumärken som Morgan, Faster, Atlantic och XO-Boats. Den svenska båtmarknaden tror på en ljusare framtid och väljer därför att ta in nya utländska varumärken, säger Bengt Wallin.
På Båtmässan i Göteborg blir det världspremiär på Rocad Boats nya modell Rocad 606 SD med dubbla självlänsar, bredare styrpulpet och större akterdäck.
Det blir mässpremiär för svenska Fred 25, en motorbåt byggd så att en rullstolsburen ska kunna använda båten helt själv. Båten är av aluminium och har en bred bogramp som är fällbar, vilket gör det enkelt att komma ombord. Däcket är stort och helt plant.
Engelska Princess Yachts är en av de riktigt stora i motorbåtsbranschen. Princess V42, en helt ny version av en den legendariska sport cruisern, får Sverigepremiär på Båtmässan. Den nya V42:an skiljer sig i många avseenden från tidigare versionerna. Den är nu bredare och längre med en total längd på drygt 44 fot. På akterdäck finns ett garage med plats för gummibåt eller vattenskoter, samt en stor solsäng. Princess finns i Svensk Båtcenters monter.
Bland världspremiärerna märks också Westline Boats Westline 34 Sport Cupé som bland annat har en stor taklucka som öppnas elektroniskt.
Targa har världspremiär på sin Targa 37 med IPS och ny förkabin och svenska premiärer på Targa 31 och Targa 44 med joystick.
Sandströms visar fyra nyheter. Först och främst blir det världspremiär för D-Cruiser 5.70 som precis färdigställts i fabriken.
– Sandströms är en utställare som det är extra roligt att ha med på Båtmässan. Företaget byggde i många år båtar under namnet Uttern. Varumärket köptes av Brunswick och senare flyttades produktionen till Polen. Alla undrade vad som skulle hända med de duktiga båtbyggarna i inre Norrland, säger Bengt Wallin.
– Resultatet ser vi nu. En ny generation driver företaget. Nya båtar och ett nytt varumärke har uppstått och på ”allvar” lanseras nu märket på Båtmässan. En av båtarna har världspremiär. Under 2009 ökade Sandströms sin försäljning med hela 70 procent, trots konjunkturnedgången.
Ytterligare ett antal stora motorbåtar visas vid bryggorna i B-hallen. Här finns utställare som Nord West, Forbina, Grand Rib, Tresfjord, Skilsö, Minor och Windy. Givetvis finns också Carlanders båtvarv med på Båtmässan för 51:a gången.
Länk: www.svenskamassan.se
Den 5 februari arrangerar Sportfiskarna, Värmlands läns kalkningsförbund, By- och Borgviksälvens vattenråd och Gislaveds kommun ett kalkningsseminarium i Gislaved. Bakgrunden är att sjöar och vattendrag hotas av minskade kalkningsanslag.
Sjöar och vattendrag hotas av minskade kalkningsanslag, samtidigt som kalkpriserna har gått upp. Kalkningen är en grundbult bland annat i den svenska fiskevården. Minskade anslag innebär ett hot mot livet i många sjöar och vattendrag.
– Det finns fortfarande behov av nykalkning i vissa vattensystem – trots minskade utsläpp av försurande ämnen. Ett flertal av landets laxförande vattendrag är fortfarande beroende av kalkning, berättar Stefan Larsson, fiskevårdskonsulent på Sportfiskarna.
Samhällsnyttan i fokus
Kalkningens samhällsnytta står i fokus för seminariet där kostnaderna skall vägas mot rekreationsmöjligheter och livskvalitet.
– Varje satsad krona på kalkning ger minst tre kronor tillbaka till samhället, säger Stefan Larsson.
Arrangörerna vill med seminarierna även inhämta aktuell information, stimulera bildandet av nya nätverk kring försurningsfrågorna samt bidra till ökat samarbete mellan myndigheter och ideella organisationer.
På Båtmässan i Göteborg, som startar på lördag, är det nypremiär för en klassiker: Z21. Det är en sportbåt med härliga fartupplevelser. Svängkölen kan röra sig i sidled, uppvinklad i lovart motsvarar det en person i trapets. Med Z21:ans svängköl och moderna segelföring som VO70 båtarna, är snabb hitech-segling tillgänglig för alla ”vanliga” seglare.
Svängkölen – på engelska canting keel – vinklas upp i lovart 45 grader, allting sköts med ett enkelt och funktionellt blocksystem. Att slå med svängkölen tar inte längre tid än att skota hem focken vilket gör att alla i besättningen är aktiva i seglingen. Z21 kan bära mer segel än en vanlig kölbåt, den blir lättare och inte minst – snabbare. Svängkölen är framtidens melodi.
Z21 transporteras på obromsad trailer med vanligt B-körkort. Den låga vikten på 500 kg gör båten lätt att hantera och självklart – snabb.
Länk: www.zboats.se
Kommentarer
Synd att två så fina båtar kommit i händerna på Larsson.
De orsakade stora förluster iom Simfotechs (HP1030)konkurs och vi är på väg till domstol mot dem.
Men det är väl med våra pengar de köpt rättigheterna till dessa båtar?
Synd även om övriga inblandade
Heja Larsson- han e bäst! Vad e pengar för nåt en dag som denna?
Det var många som skadades av problemen hösten 2008. Inte minst ägarna till Simfotech! De förlorade ett helt företag om jag förstått det hela rätt.
Det hela började med en finanskris i USA som har lite att göra med entreprenörskap och nya fina sportsegelbåtar.
Nu blickar vi framåt anser jag och tar nya tag. Det är HP1030, Z21, Z31, Elan 31, A31, A35, Sunfast 3200, m.fl. toppmoderna sportsegelbåtar värda!!!
Jag för min del applåderar entreprenörer som vågar, orkar och vill satsa för att leda utvecklingen framåt!
Kenneth
Årets båtmässa i Göteborg blir en kavalkad av båtar i olika storlekar. Störst, eller i alla fall bredast är Lagoon 400. En katamaran på hela 7,25 meters bredd. Göteborg är en av två städer i världen som kan stoltsera med att visa upp den i år. – Det ska bli häftigt, säger utställaren Örjan Berg på Oxelösunds Båt & Motor om sin båt.
Katamaraner är ovanliga i Sverige, framför allt på västkusten. Örjan Berg har bestämt sig för att ändra på det. 2005 scannade han av marknaden och 2006 köpte han en demobåt från franska Lagoon, världens största tillverkare av katamaraner.
– Jag var övertygad om att det var en bra grej, trots att båtmarknad i det här landet i det närmaste är överetablerad, säger han.
Men skeptikerna var många. Inte kan väl en katamaran fungera i vårt klimat, den hör hemma i Medelhavet och andra varma områden. Men tiden och försäljningsstatistiken har visat att annorlunda.
– Det har tuffat på rätt bra och snart levererar vi båt nummer 26. Katamaranen känns som ett uppskattat tillskott på marknaden, fortsätter han.
För att visa att den klarar av tuffa förhållanden kommer katamaranen att seglas upp från Frankrike i slutet av januari.
Båtmässan arrangeras 6-14 februari. För mer information se: www.batmassan.se
Kommentarer
Bra, men för för en så påkostad produkt finns inte L1 oL2 banden. ANMÄRKNINGSVÄRT!!!!