nyhetstest

Ostronakademiens utmärkelse Silverostronet har tilldelats Brygguddens Musslor och Ostron i Sannäs, norr om Grebbestad. Brygguddens Musslor och Ostron bildades på 50-talet av bröderna Knut och Birger Karlsson.

Efterfrågan på ostron tog ordentlig fart på 60-talet, då skrapandet efter ostron förbjöds och ersattes av dykare som plockade ostronen för hand. Knut Karlssons söner övertog verksamheten i början på 90-talet och utvecklade det till dagens ledande företag.

Ostronakademiens utdelar Silverostron nr 2 med motiveringen:
Brygguddens Musslor & Ostron har under tre generationer svarat för banbrytande insatser för att göra det, i Bohuslän, vilt växande ostronet Ostrea edulis tillgängligt och känt. Man har på ett systematiskt sätt byggt upp detaljerade normer för skörd, kvalitetskontroll och distribution, vilket tillsammans garanterar konsumenten ostron av absolut högsta klass.

Ostronakademien i Grebbestad (www.ostronakademien.se) är en ideell förening som har som främsta uppgift att ge det svenska ostronet Ostrea edulis berättigad uppmärksamhet. Antalet medlemmar är ca 600. Förutom Silverostronet delar föreningen även ut ett årligt stipendium på 10 000 kr till yngre forskare.

År 2008 mottog journalisten Inger Grimlund Silverostronet nr 1.

Bilden: Syskonen Anneli och Peter Karlsson är den tredje generationen ostronproducenter hos Bryggudens Musslor och Ostron. Här i sorteringshallen, med Silverostronet och Ostronakademiens diplom.

Länk: www.ostronakademien.se

Kommentarer

fredrik 05:33:42 2013-01-20

dyker in inte mera?

Världsomseglaren Arne Mårtensson har kommit tillbaka till svensk hamn. Nu lovsjunger han utrustningen ombord, där bland annat autopiloten får en extra lovsångsvers. Arne, som seglade sin extremt välutrustade Hallberg-Rassy 62 runt jorden tillsammans med sin fru Heléne.

Ur Arne Mårtenssons pressrelease:

”Det allra viktigaste under en jorden runt segling på två personer är en bra autopilot. Den får aldrig krångla och den skall klara av att styra båten i alla väder. Vi är mycket imponerade av vår Raymarine autopilot. Den har klarat att styra Yaghan 44.000 nm runt jorden och har aldrig svikit oss. Autpiloten har aldrig gått sönder och den har heller aldrig någonsin tappat kursen trots tidvis mycket hård undanvind. Detta är unikt enligt vår erfarenhet. Det är mycket vanligt att man tvingas handstyra på hård undanvind för att autopiloten inte styr tillräckligt bra. Då kan en jorden runt segling lätt bli en mardröm.
För Yaghan som har massor med Raymarine utrustning ombord har också Raymarines globala servicenät varit till stor hjälp”
Arne Mårtensson

Branden i Åmål är nu släckt och alla intillboende har fått flytta tillbaka till sina hus och lägenheter. Totalt har värden för uppemot 400 Mkr försvunnit i branden, som drabbade företaget Dalbobåtar hårt. Många båtförsäkringsbolag är inblandade i det omfattande arbetet med att reda ut vem som äger vilken båt och vem som har försäkrat vad.

– Detta är en tragedi för våra kunder. De blir av med sin egendom. För många är båten en ögonsten, säger Jonas Roberts, skadechef på försäkringsbolaget Atlantica till Nya Werlandstidningen.

Även Svenska Sjö och säkerligen ännu fler båtförsäkringsbolag är inblandade och har ett stort arbete framför sig.

Branden har troligen startat hos Dalbobåtar, men enligt polisen finns det inga som helst misstankar om att branden är anlagd.

Läs mer på www.nwt.se

Direktlänk: http://www.nwt.se/dalsland/article645422.ece

Foto: Karl-Axel Wennerstrand.

Vind- och vågkraftsfundament placerade i havsmiljö kan lokalt öka förekomsten av fisk och krabbor. Den rev-liknande konstruktionen gynnar också utvecklingen av filtrerande fastsittande djur som till exempel blåmusslor och havstulpaner. Dessutom är det möjligt att öka eller minska förekomsten av olika arter genom fundamentens konstruktion. Det visar Dan Wilhelmsson, Zoologiska institutionen, Stockholms universitet i en avhandling som nyligen presenterades.

– Hårda ytor är ofta hårdvaluta i havet och fundamenten kan fungera som konstgjorda rev. Ofta läggs högar av stora stenar runt fundamenten för att förhindra erosion kring dessa och detta förstärker revfunktionen, säger Dan Wilhelmsson.

En stor utbyggnad av havsbaserad vindkraft pågår längs de europeiska kusterna samtidigt som det finns ett ökat intresse i länder som till exempel USA, Kina, Japan och Indien. Vågkraftstekniken utvecklas dessutom i snabb takt. Många tusen vind- och vågkraftverk grupperade i stora parker som var och en täcker flera kvadratkilometer är att vänta. Hur det marina livet kommer att reagera på detta är inte klarlagt, men flera forskningsprojekt pågår kring frågor som effekterna av buller, skuggor, elektromagnetiska fält och förändringar av vattnets rörelse.

Dan Wilhelmsson har i sin avhandling studerat hur själva fundamenten skapar livsmiljöer för fiskar, krabbor, humrar och fastsittande djur och växter. Han visar att vindkraftverk, även utan erosionsskydd, fungerar som rev för bottenlevande fiskar. Områdena runt vindkraftverken hade en högre täthet av fisk än de omgivande bottnarna. Detta trots att de naturliga bottnarna var rika på stenbumlingar och alger. Blåmusslor dominerade på vindkraftverken och verkade ha goda tillväxtförhållanden.

Även vågkraftsfundament, bestående av massiva betongklossar visade sig ansamla fisk och även krabbtaskor. Blåmusslor faller ned från bojarna vid ytan och blir föda för djur på fundamenten och på den omgivande bottnen. Humrar bosätter sig också under fundamenten. I ett storskaligt experiment gjordes hål i fundamenten vilket dramatisk ökade mängden krabbtaskor och hålens placering visade sig också vara viktigt för krabborna.

– Genom vind- och vågkraftparker skulle man kunna skapa stora områden med biologiskt produktiva revstrukturer, som dessutom är skyddade från skadlig bottentrålning. Med en genomtänkt design av fundamenten skulle man kunna gynna och skydda viktiga arter, eller kanske tvärtom minska reveffekterna för att minimera påverkan på ett område, säger Dan Wilhelmsson.

Ökningen av vissa arter kan dock vara negativt för andra arter. Mängden rovdjur på konstgjorda rev kan ibland bli så stor att bytesorganismer, som till exempel sjöpennor, sjöstjärnor och kräftdjur, glesas ut i omgivningarna och vissa arter kan försvinna helt.

Avhandlingens titel
Aspekter på förnyelsebar energi till havs och dess förändring av marina miljöer.

Värden för flera hundra Mkr gick bokstavligt talat upp i rök vid en brand i Åmål i helgen. Det var företaget Dalbobåtar som hemsöktes av en mycket våldsam brand. Hela deras vinterförvaring med många stora och dyra motor- och segelbåtar uppställda för förvaring brann ner.

Branden startade natten till söndagen och fick ett snabbt och mycket häftigt förlopp. På söndagsförmiddagen återstod bara förvridna stålskelett av de rejäla båthallarna.

Många båtägare runt Vänern har drabbats, men det fanns även båtar med norska ägare i lokalerna. Både det drabbade företaget och de inblandade försäkringsbolagen får nu en grannlaga uppgift med att få tag i alla drabbade.

Värst utsatt är ägaren till företaget Dalbobåtar, som fick se sitt livsverk gå upp i rök.

Foto: Karl-Axel Wennerstrand.

Pressmeddelande från Åmåls kommun:
2010-01-17, kl 11,30
Kl 00.25 inkom ett automatlarm från SOS, en brand hade brutit ut i hamnterminalen i Åmåls hamn där bland annat Dalbobåtar, Bluesföreningen och Gula verkstaden har sin verksamhet. Byggnaden har brunnit ner till grunden och är totalförstörd, inga båtar som vinterförvarades eller inventarier har gått att rädda. Inga personskador har rapporterats.

Det som inträffat är oerhört tragiskt och vi känner med berörda personer.

I nuläget uppskattas att värden för 300-400 miljoner gått förlorade. Området är avspärrat tillsvidare och allmänheten uppmanas att respektera avspärrningen.

Branden är ännu inte helt släckt och rök sprids fortfarande över Åmåls tätort. Rökgaserna kan vara hälsovådliga. Allmänheten uppmanas att stänga fönster, dörrar samt ventilation och att inte utsätta sig för röken i onödan.

Alla som är berörda av skadan uppmanas att ta kontakt med sitt försäkringsbolag.

Det italienska rederiet MSC Cruises fortsätter att växa. I vår är det premiär för rederiets elfte fartyg, majestätiska MSC Magnifica som efter en spektakulär dopceremoni i Hamburg den 6 mars kommer att kryssa i Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet under sommaren 2010.

MSC Cruises fortsätter att utöka och modernisera sin flotta. Redan i dag är nio av tio fartyg byggda på 2000-talet och så många som sex av dem har lanserats under de senaste fem åren. MSC Magnifica blir rederiets elfte fartyg, det sjunde nya på sex år. Med en utökning av ett nytt fartyg nästan varje år är MSC Cruises ett av världens snabbast växande rederier.

– Kryssning är den nya chartern och om bara några år kommer de flesta att överväga en kryssning som ett alternativ när de planerar sin semester. Intresset för att kryssa på semestern växer enormt och för att möta efterfrågan behövs ännu fler moderna, komfortabla och klimatsmarta fartyg som MSC Magnifica, säger Claes Tamm, nordisk chef för MSC Cruises.

MSC Magnifica erbjuder en fantasisk komfort ombord för de maximalt 2 500 passagerarna som kommer att passas upp av en besättning på 1 000 man. Cirka 65 procent av hytterna har privat balkong och ombord finns tolv barer, fem restauranger, en teater med 1 200 platser, tennisbana, minigolf och MSC Cruises välrenommerade balinesiska spa. Dessutom finns även tre pooler ombord MSC Magnifica, varav en med utfällbart tak — perfekt under höst- och vinterkryssningar i Medelhavet.

– Vi har sett ett ökat intresse för vinterkryssningar i Medelhavet då vädret är bättre för sightseeing i hamn och flyganslutningarna billigare än under sommarhalvåret. Allt fler vill uppleva mer än bara sol och sandstrand på sina resmål, säger Claes Tamm.

MSC Magnifica invigs i Hamburg den 6 mars där den legendariska skådespelerskan Sophia Loren enligt tradition döper fartyget. Vid ceremonin uppträder också den världsberömde italienska sångaren Eros Ramazzotti.

Den 7 mars avgår den första kryssningen på 13 nätter från Hamburg via Amsterdam, Lissabon, Palma, Barcelona, Neapel, Taormina och Dubrovnik till hemmahamnen Venedig. Därifrån gör MSC Magnifica 7-nätterskryssningar under sommarsäsongen 2010 på rutten Bari, Olympia, Izmir, Istanbul, Dubrovnik och Venedig.

Länk: www.msccruises.se

Svenskarna köper sportkläder och idrottsutrustning som aldrig förr. Redan innan vintern slog till hade sport- och fritidshandeln ökat med 8,1 procent (januari-november), jämfört med 2008, enligt Handels Utredningsinstitut (HUI). Överlägset mest inom svensk sällanköpshandel. Räknat med all handel i Sverige är det bara Systembolaget som har ökat försäljningen mer under 2009.

För att fira det framgångsrika året och se kommande nyheter, träffas hela sportbranschen under två dagar på Sveriges största oberoende sportfackmässa, Swesport (17-18 januari). Bakom Swesport-mässan står Svenskt Sportforum som är sportleverantörernas och sportkedjornas branschförening i Sverige.

– Utvecklingen i sportbranschen är fantastisk och vi har i år fler nya sportföretag än någonsin tidigare på Swesport. Det bubblar av nya svenska sportinnovationer och i år deltar hela 30 nya sportföretag, som inte varit med tidigare, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Sportbranschens vinnare 2009
Vinnarna i Sveriges mest prestigefyllda tävling för sportprodukter, Gear of the Year, offentliggjordes under Swesport-mässans gala på söndagskvällen. Totalt slogs 39 produkter och varumärken om de 13 utmärkelserna. Bakom tävlingen står sportbranschens facktidning, Sportfack. Årets vinnare:
– Årets Nykomling: Sanuk
– Årets Barnmärke: Nanook
– Årets Miljöprodukt: Smith Maze Evolve
– Årets produkt skor: Asics Gel Nimbus
– Årets produkt hårdvara: Full Tilt Seth Morrison
– Årets produkt konfektion: Icebreaker Chakra
– Årets innovation skor: Ecco Biom
– Årets innovation hårdvara: Spot
– Årets innovation konfektion: Flexngrip
– Årets varumärke skor: Adidas
– Årets varumärke hårdvara: Head
– Årets varumärke konfektion: Icebreaker
– Årets svenska varumärke: Poc

Under Swesport-dagarna samlas den svenska sportbranschen för att bygga relationer, nätverka, göra affärer och inspireras. Målet med Swesport är att vara en plattform och den självklara mötesplatsen för alla inom den svenska sportindustrin. Swesport består av tre delar; Mässa, där framtidens trender inom sportbranschen visas, med utrustning och mode som kommer till butikerna under kommande säsonger, med det senaste inom ishockey, skidor, street, surf, skor, kläder och outdoor. Seminarier med ett tjugotal föreläsare, som talar om träning, sporthandel, äventyr med mera. Sportgala med prisutdelning, där årets bästa sportföretag belönas i tävlingen Gear of the Year, modevisning, galamiddag och underhållning.

Fakta om Swesport
Swesport är Sveriges största oberoende sportfackmässa för företag inom sportbranschen och arrangeras av Svenskt Sportforum. Swesport är enda tillfället under året då hela sportbranschen samlas. Syftet är att vara en mötesplats där både nya och etablerade aktörer möts, inspireras och ser nya framtidsmöjligheter. Mässan samlar årligen över 100 leverantörer av allt ifrån volleyboll till snowboard, från underställ till dunjackor. Mässan är en fackmässa och är öppen för de som jobbar i sportbranschen. www.swesport.se

Fakta om Svenskt Sportforum
Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Som medlemsorganisation arbetar Sportforum för en god lönsamhet och tillväxt i branschen och erbjuder sina medlemmar utbildning, rådgivning och samverkan. Som intresseorganisation arbetar Sportforum med att stimulera svenskarna till aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter samt genom sprida kunskap och att aktivt driva idrotts- och hälsorelaterade frågor.

Länk: www.svensktsportforum.se

Det finns många priser inom båtindustrin. Det mest prestigefyllda delas varje år ut på London International Boatshow. Prisets utses av tidningarna Motor Boat Monthly, Motor Boat & Yaching och Costum Yachting. I klassen Wheelhouse and Walkaround vann Paragon 31 och utsågs till ”Motorboat of the Year”.

Men Nimbus Boats framgångar slutade inte där. Totalt finns det sex klasser i tävlingen dit båtar nomineras. Nimbus hade tre båtar i final, förutom då Paragon 31 gick också Paragon 25 och Nimbus 365 dit.

– Stolt, rörd och tillfredsställd, det är mina känslor just nu, säger Magnus Andersson, vd.

Arbetet med att ta fram Paragon 31 har skett under båtbranschens kanske värsta lågkonjunktur. Trots stora utvecklingskostnader har Nimbus ändå valt att satsa på framtiden.

– Priset visar hur rätt vi i dag ligger med våra modellprogram. Om man också betänker att det var i tuffaste tänkbara internationella konkurrens vi tävlade så vågar jag sticka ut hakan och säga att framtiden ser mer än lovande ut, säger Mikael Gustavsson, teknisk chef.

– Vi har starka ägare som trots finanskrisen fortsatt att satsa på utveckling, design och forskning. Det var ju till exempel inte länge sedan vi visade upp vår första elbåt, Nimbus 27 Nova E-power. Därför är vi i väldigt bra forn, jag vill säga toppform, nu när marknaden vänder, Magnus Andersson.

Det visar också orderblocket. I dag går redan fabriken i Storebro, där bland annat Paragon 31 tillverkas, för fullt. Och i både fabrikerna i Ryds och Mariestad börjar man närma sig kapacitetstaket.

– I Storebro går det i år inte att ”knöka in” en enda båt till, De två produktionslinjerna går redan över full kapacitet, säger Magnus Andersson.

Länk: www.nimbus.se

Louis Schweitzer har efter förfrågan från övriga styrelsen accepterat att ta över som ordförande i Volvos styrelse fram till kommande stämma. Förändringen kommer sedan Finn Johnsson meddelat styrelsen att han har för avsikt att sluta som ordförande.

”Jag har jobbat inom olika Volvostyrelser från 1989, inte minst i AB Volvos styrelse där jag suttit sedan 1998 och varit ordförande sedan 2004, men behöver frigöra tid för mina övriga och allt mer omfattande och nya uppdrag och lämnar nu därför styrelsen”, säger Finn Johnsson. ”Jag hade i och för sig kunnat göra det vid kommande stämma men eftersom det fanns en efterträdare redan nu var jag och övriga styrelsen överens om att det inte fanns någon anledning att vänta.”

Louis Schweitzer har suttit i AB Volvos styrelse sedan 2001. Schweitzer har lång erfarenhet av att leda stora, multinationella bolag, och har tidigare bland annat varit vd och ordförande för Renault SA. Louis Schweitzer är idag ordförande för Astra Zeneca och sitter även i styrelserna för BNP Paribas, Véolia och L’Oréal. Fram till den 8 mars i år är han också ordförande för den franska regeringens jämställdhetskommission.

”Volvo är ett företag som jag har jobbat nära i många år. Det är en stor ära och en väldigt spännande utmaning att få ta över ordförandeklubban i bolaget”, säger Louis Schweitzer.

”Å styrelsens vägnar vill jag också tacka Finn Johnsson för hans aktiva och engagerade arbete som styrelsens ordförande.” säger Louis Schweitzer.

Då var det dax för en ny 36-fots däcksalongsbåt, med 360 graders havsutsikt från Nordship Yachts i Danmark. Nordship Yachts har nu fyra moderna modeller av däcksalongsbåtar bestående av Nordship 43 DS, 40 DS, 380 DS och nu 360 DS.

Alla modellerna bygger på enkel och bekväm segling där rorsman seglar båten och trimmar seglen själv utan, om så önskas, att besvära övriga besättningen. Riggen är 9/10 del med ett stort storsegel och självslående fock med Furlex som standard. Detta tillsammans med en bulbköl, frihängande roder och modern skrovform borgar för mycket goda seglingsegenskaper.

Nordship 360 DS får en stor däcksalong med möjlighet till invändig styrning, härlig havsutsikt med koll på vad som händer i hamnen när man ligger vid kaj. Framför däcksalongen blir det stor toalett med separat duschutrymme, pentry och en mycket rymlig owners cabin med centerkoj. Akter om däcksalongen finns en gästhytt med stor dubbelkoj, ingång till sittbrunns stuv, som även nås från sittbrunnen, och separat ingång till teknikrum under däcksalong.

Det är också gott om plats runt det stora bordet i sittbrunnen efter en härlig seglats.

Nordship 360 DS är ritad och konstruerad av Lars Buchwald och Arne Borghegn och tillverkas helt i Nordships nya fabrik i Lundeskov utanför Kolding.

Fakta Nordship 360 DS
LÖA 11,00 m
LVL 9,76 m
Bredd 3,60 m
Djup 1,80 m
Vikt 6 500 kg
Kölvikt (bly) 2 200 kg
Storsegel 34,00 kvm
Självslående fock 28,00 kvm
Masthöjd över VL 17,00 m
Färskvatten ca 400 L
Diesel ca 200 L
Konstruktör: Buchwald & Borghegn

Länk: www.onsalamarin.se

Svenska Båtunionens utmärkelse MiljöBästaBåt 2009 blev en stor succé med tre premierade båtar. Vi inbjuder er nu att visa framtidens båtliv och att nominera en eller flera av era saluförda fritidsbåtar till utmärkelsen ”MiljöBästaBåt” 2010.

Konsumenterna frågar allt mer efter miljöanpassade båtar. Vad är då viktigare än att båttillverkarna visar upp att man följer med i utvecklingen.

Utmärkelsen ger stor positiv uppmärksamhet och visar på ett lyhört miljö- och kvalitetsengagemang. Med ständigt förbättrade miljöegenskaper erbjuds produkter som svarar mot allt fler miljömedvetna båtköpares krav.

Att lämna en nominering kostar inget men det finns mycket vinna!

Skicka nominering på svenska till Svenska Båtunionen, info@batunionen.com senast 2010-02-15.

Utmärkelserna ”MiljöBästaBåt” 2010 delas ut på båtmässan ”Allt För Sjön” 2010 i Stockholm.

Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt, årets kriterier och ytterligare kontaktuppgifter.

Vi ser fram emot era nomineringar.

Bengt Gärde
Ordförande Svenska Båtunionen

Bengt Hallberg 070-5828049
Ordförande Miljökommittén

Hans W Berglund
Generalsekreterare

På bilden syns pristagarna 2009.

Startskottet för årets båtsäsong i Finland skjuts som vanligt på Båtmässan i Helsingfors Mässcentrum den 13-23 februari 2010. Med på mässan är över 320 utställare som presenterar sina produkter och tjänster. Det är Finlands klart största båtutställning, ett verkligt jättevaruhus för allt som har med sjön att göra; evenemanget fyller som vanligt hela Mässcentrum. Mässbesökarna trakteras också med ett massivt och helt förnyat mässprogram.

På Vene 10 Båt visas än en gång nyheter och drömmar för alla intresserade av båtar och livet till sjöss. Bland de utställda båtarna prioriteras i år närmast motor- och segelbåtar i den realistiska medelklassen, men visst finns det också yachter som hos de flesta faller i drömbåtskategorin. Utbudet på båtmässan ger en utmärkt översikt av de båttyper som för närvarande köps och används i Finland. En båtklass för sig utgör raden av praktiska och trygga mindre båtar för sommarstugan.

Mängden båttillbehör, utrustning och kläder för marint bruk har utökats betydligt jämfört med i fjol. Detsamma kan sägas om urvalet inu-motorer, alltså inombords¬motorer med drev genom akterspegeln. Bland utombordarna finns många alter¬nativ som är lättare och bränslesnålare än tidigare, rentav några miljövänligare hybridlösningar.

På elektroniksidan visas ännu mer avancerade produkter än hittills, med nya funktioner: de senaste ekoloden och sjökortsplottrarna har bildskärmar av många nya slag, bl.a. kommer de tredimensionella displayrutorna nu starkt.

Bland träbåtarna på båtmässan visas dels nya båtar och pågående båtbygge på Träbåtsbyggarna rf:s avdelning, dels i mahogny båtsentusiasternas monter en helrenoverad 22 fots före detta sjöbevakningsbåt, ett Vatorbygge från 1960-talet.

Världens första motorbåtsmotor visas

Det äldsta utställningsföremålet på Vene 10 Båt är från år 1888. Motorn, byggd i Tyskland av Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach, är den första förbrännings-motorn som byggts för installation i en båt. Slagvolymen är 465 kubikcentimeter och den uppmätta effekten 1,1 hk. Motorn är en verklig sevärdhet; för att se något motsva¬rande måste man ta sig till Daimlermuseet i Stuttgart.

Inspektion av båtars skick

Olika tjänster för båtägare förs starkt fram på mässan. För första gången ges information om inventering av båtars skick. En av Finlands Båtförbund auktoriserad båtinspektör företar granskningar av båtars strukturella skick, t.ex. i samband med köp av begagnade båtar eller efter skadefall. Utomlands är det närmast en själv-klarhet att begagnade båtars skick inför ett köp konstateras av ett oberoende proffs, en s.k. surveyor, och behovet av detta slags tjänster ökar också i Finland.

Nya programestrader och betydligt utvidgat programutbud

Det blir över 300 programnummer på mässans estrader, utöver utställarnas egna program i montrarna. Där ges information som kan vara till nytta för praktiskt taget alla som rör sig till sjöss. Till årets nyheter hör en estrad i motorbåtshallen, en miniteater för turism i segelbåtshallen och en programhelhet i hall 3 som särskilt riktas till stugbåtsanvändare.

Mässbesökarna får möjligheter att höra berättelser av bl.a. olympiske guldmedaljören Thomas Johanson, som var med i senaste omgången av Volvo Ocean Race. Boken ”Kova kierros” om Finlands framgångsrikaste kappseglare utges strax före båtmässan och kan köpas där.

Likaså berättar en veteran bland jordenruntseglarna, Eero Lahtinen, om sina erfarenheter av oceansegling. Han redogör också för den pågående jordenrunt¬seglingen för amatörer, Clipper Round The World 09-10.

Vene 10 Båt, som hålls i Helsingfors Mässcentrum 13 -21.2.2010, är Finlands största fritidsevenemang med anknytning till båtar och hav. Föregående båtmässa, i februari 2009, samlade 79 452 besökare. Finlands Mässa arrangerar Vene 10 Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.

Länk: www.venemessut.fi

Sjösäkerhet är en stor och viktig fråga som Båtmässan valt att prioritera, därför blir det inget separat sjösäkerhetstorg som tidigare. Istället kommer sjösäkerhetsfrågorna att genomsyra hela mässan.

– Bland annat får besökarna möjlighet att se unika båtar från insidan, båtar man egentligen inte vill se i verkligheten, säger mässgeneral Bengt Wallin klurigt och avslöjar vilka slags farkoster det rör sig om.

– Sjöräddningen visar en 12-metersbåt i Victoriaklassen, en räddningsbåt med världsrykte, Kustbevakningen kommer med en Cobra som är en riktigt häftig båt och Marinen tar med en Stridsbåt 90.

Även Båtmässans senaste webbprogram ” Studio Båtmässan” handlar om säkerhet till sjöss. Klicka här för att se Studio Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 6-14 februari. För mer information se: www.batmassan.se

Under de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön, den 11-14 mars, går Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan. Kanotavdelningen blir en naturlig övergång mellan skärgård och vildmark i den 10 000 kvm stora nybyggda delen av A-hallen. Besökaren får under dessa dagar möjlighet att uppleva tre mässor till priset av en.

Att få känna sin litenhet i en storslagen natur, att känna frihet och att få umgås med nära och kära. Det är vad allt fler människor önskar och den gemensamma nämnaren för de tre mässorna. Besökarna får njuta av friluftsliv, storslagna naturupplevelser och uppleva spänning varvat med skön avkoppling i naturmiljö. Entréavgiften på 140 kronor ger då inträde till alla tre mässorna.

Vind i seglen för båtbranschen
Lågkonjunkturen till trots har båtåret 2009 varit gott, framförallt under sommaren och hösten.
Under juli och augusti tog båtförsäljningen fart rejält och visade bättre siffror än på flera år. Det visar färska siffror från Sweboat, båtbranschens riksförbund. Höstmässan Scandinavian Boatshow såg en ökning med fem procent i antal besökare jämfört med föregående år. Båtbranschen har vind i seglen!
Förra årets upplaga av Allt för Sjön såg dessutom en uppgång i försäljningen av båttillbehör och kläder. Tillbehörsavdelningen kommer att växa ytterligare till nästa år.

Ny mässhall
Huvuddelen av Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan kommer att förläggas till den helt nya mässhallen som invigs i februari och är en förlängning av A-hallen.
Publikintensiv helg
Cirka 100 000 besökare besöker årligen Allt för Sjön. Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan hade 2009 drygt 23 500 besökare under tre dagar, vilket var en ökning med 25 procent från föregående år. Under de fyra dagar som mässorna i år går parallellt väntas totalt cirka 70 000 personer bege sig till Stockholmsmässan.

* Allt för sjön pågår den 6-14 mars 2010

* Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan öppnar kl 12 den 11 mars och pågår till den 14 mars

* Under de fyra dagar som mässorna pågår parallellt (den 11-14 mars) gäller en och samma entrébiljett till samtliga mässor. Besökaren går alltså in på tre mässor till priset av en (140 kr för vuxna, 50 kr för ungdomar 12-18 år och 20 kr för barn 7-11 år.

Länk: www.alltforsjon.se

Nu lanserar Biltema en hel serie med egna bottenfärger. Först presenteras de färger som klarar Östersjön, men inom kort kommer även en färg för Västkusten. Dessutom introducerar företaget flera andra färger och båtkemiska nyheter. Varorna ska säljas i Biltemas 63 egna varuhus. Bottenfärger är inte något helt nytt område för Biltema, som i år öppnar flera nya varuhus. Företaget har sålt bottenfärg i Norge i flera år.

– Vi ser att våra färger är lika bra eller bättre än konkurrenternas. Vi kommer absolut inte att lansera någon sämre produkt än någon annan, säger Jösse Gjörstrup, ansvarig för marint på Biltema.

– Jag har jobbat med det här i två år. Zinkoxidfärgen är helt klar och det är den stora försäljningsvolymen. Vi ligger även inne med en ansökan för vår västkustfärg. Allt är godkänt enligt Kemikalieinspektionens regelverk.

Prisnivån blir klart under övriga färgtillverkares. En burk på 0,75 liter ska kosta 159 kr till konsument. Det blir samma pris för alla färgerna.

– Vår bestämda uppfattning är att vi ska kunna ta en rejäl del av bottenfärgsmarknaden. På sikt kommer vi att klara det.

Biltema kommer även att komplettera även med flera andra båtkemikalier. Bland annat en tvåkomponents PU-lack, halvmatt inredningslack och epoxyspackel i 1 kg förpackning (2×0,5 kg) för 219 kr till konsument. De presenterar även en ny mahognybets, som även ska fungera på teak.

Biltema byter samtidigt utseende på alla sina färgförpackningar och gör om texterna så att kunderna få mer och tydligare information.

Biltema har 63 varuhus och alla säljer båtsortimentet och ska öppna flera nya. Ett av de varuhus som kommer 2010 är Västervik där vi ser en stor båtmarknad, som öppnar i början av sommaren.

Länk: www.biltema.se

Kommentarer

Nils 14:53:22 2010-01-15

Grymt med bottenfärgen!

Väntar dock på västkustfärgen 🙂

Kjello 10:58:41 2010-03-10

Vad är de som är grymt ?

Båt-Göran 14:06:36 2010-05-03

Grymt!

Klasse 12:35:54 2010-05-04

Oduglig färg tyvärr!
Se: http://www.watski.se/PageFiles/1449/091-096%20Bunnstoff.pdf

Johan 00:54:57 2010-05-16

Hmm, snacka om vilseledande inlägg…. den fär du påvisar i länken är ine alls av den typen som biltema lanserat i sverige… i så fall skulle den kallas för "västkustfärg" samt att vi på ostkust nsamt insjö inte är utsatta på alls samma sätt som i noska vattnen beträffande trulpaner och snäckor….

Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet genomför tillsammans en strategisk omstationering av svävarresurser, med anledning av förväntad issituation. Det innebär att det kommer att finnas 3 svävare på västkusten.

Sjöräddningens ansvar omfattar även räddning av människoliv där havet är fruset. Men i områden där det ligger is kan inte alla sjöräddningsresurser ta sig fram, och det tar i allmänhet längre tid.

De vanliga räddningsbåtar som kan ta sig fram i is är främst:
• Sjöräddningssällskapets tunga fartyg (Astra, Broström och Oskar Falkman)
• Sjöfartsverkets lotskuttrar
• Kustbevakningens stora miljöfartyg och kryssare

Räddningshelikopter finns normalt att tillgå, så länge det inte råder risk för isbildning eller dåliga siktförhållanden.

Den kommunala räddningstjänsten kan vanligen ta sig fram från land och göra insats med t ex Hansabräda.

Den i särklass bästa resursen vid isolyckor är svävare. Flera resursägare har svävare, såsom:
• Sjöfartsverket
• Kustbevakningen
• Sjöräddningssällskapet
• Privata

Dessa är normalt baserade i de områden där det är vanligast med isvinter. Med anledning av att det i år sannolikt kommer att vara isbelagt även på västkusten, har Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet en aktiv dialog, som syftar till att placera enheterna där de gör mest nytta.

Följande omstationeringar har genomförts eller kommer att genomföras de närmaste dagarna:
• SSRS’ svävare i Munsö flyttas till Strömstad och ersätts av en privat resurs.
• SSRS’ svävare Österskär flyttas till Göteborg.
• Sjöfartsverket flyttar en svävare till västkusten, där den kommer att bemannas av personal från Sjöräddningssällskapet.

Sjö- och Flygräddningscentralen i Göteborg följer utvecklingen av isläget, i samverkan med SMHI och resursägarna. Om isläget förändras kan ytterligare åtgärder bli aktuella.

Det finns orsak att mana allmänheten till försiktighet med sjöss. Rent allmänt bör man vara försiktig med årets första is, som många gånger kan vara förrädisk. I skärgården kan isens kvalitet variera starkt. Nylagd is kan spricka upp och personer kan bli isolerade på isflak.

När man hamnar i iskallt vatten är överlevnadstiden starkt begränsad. Det är därför viktigt att man är rätt utrustad och att man inte är ensam.

Om olyckan är framme, larmas Sjöräddningscentralen via 112.

Följ alla sjöräddningsfall på Sjö- och Flygräddningscentralens blogg – MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Med fullt ös och optimism in i mässåret 2010. boot Düsseldorf sätter nya accenter och breddar sitt upplevelsekoncept. Var med, ha kul, upplev, vattensporter med något för alla. Allt detta kommer att stå i fokus än mer i januari på världens största show för maritima sporter och lifestyle.

På Diving Show i hall 3 finns “prova-på-dykning“, i aktivitetsbassängen på Beach World kan du öva stand-up-paddling, i den blå semestervärlden upptäcker du nya stränder eller träffar stjärnorna från segel- och surfsporten. Allt detta är möjligt på boot Düsseldorf!

Internationalitet: 1550 utställare från över 50 länder
Från den 23 till 31 januari 2010 kommer 1550 utställare från över 50 länder presentera en hel värld av vattensporter i 17 hallar och 213 000 kvadratmeter med inspiration på sommar, sol, strand och hav. Utbudet sträcker sig från metspön till superyachter. Runt 550 deltagare kommer från utlandet och tar upp nästan halva utställningsytan. De största utställarländerna är Holland med 100 båtvarv, tillbehör och service följt av Italien, Frankrike och Storbritannien. Samlingsmontrar kommer att finnas från både Kroatien och Norge.

Även i svåra tider: ett lika omfattande utbud som vanligt
“Vi är glada att vi trots mycket svåra ekonomiska betingelser här i Düsseldorf även 2010, både i internationalitet och utbudsbredd som vanligt kan erbjuda en omfattande överblick på vad världsmarknaden har att erbjuda inom yacht- och vattensportvärlden. De stora märkena, varven och tillverkarna inom branschen har anmält sig och bekräftar därmed med eftertryck boot Düsseldorfs funktion som internationellt ledande marknadsplats för branschen” säger Werner Matthias Dornscheidt, VD på Messe Düsseldorf.

Men även en ledande mässa kan i kristider inte helt undgå utvecklingen. “Vi håller rätt kurs. Ändå märks den ekonomiska situationen också på boot. Snävare mässbudgets leder till att monterytorna minskas. Endast i några enstaka fall beslutade man sig för att helt skippa ett deltagande på boot 2010. Sammanfattar Goetz-Ulf Jungmichel, projektledare boot Düsseldorf.

boot kan dra fördel av sin mångfald av utbudssegment runtom alla sorter av vattensporter. Gentemot de strukturellt och konjunkturberoende svagare affärerna med båtar och yachter finns det stabila och delvis växande områden såsom dykning, vattenturism och charter och framför allt den väl fungerande tillbehörsmarknaden.

Allt ifrån splitternytt till klassiskt: 1 700 båtar och yachter
Yachter och båtar i alla storlekar, från toppmoderna modeller och klassiker till modeller och planerade superyachtsprojekt visas på boot 450 utställare i åtta mässhallar och runt 100.000 kvadratmeter och därmed hälften av den totala utställningsytan. 1 700 båtar och yachter väntar på alla båt- och yachtfantaster

Med ett bra sortiment presenterar si liksom förut segelsporten i hallarna 16 och 17. Där finns även det breda utbudet av mindre och mellanstora motorbåtar och båtar av stål.

Svårigheter: yachter inom lyxsegmentet
Lyxsegmentet har problem. Stora tillbakagångar i försäljningen liksom djupa omstruktureringar rörande varv och företagsgrupper har fört till kortade budgetar och därmed minskade monterytor och färre visningsmodeller. I mässhall 6 kommer nästa år runt 40 storyachter att visas. Düsseldorfs superyacht show i mässhallen 7 visar sig däremot som stabil. Runt 150 utställare samlas där med sina planerade yachter, modeller och servicetjänster runtom detta exklusiva segment. Bland de fyra samlingsdeltagandena, Deutsche Yachten – German Yachting Pool, en show från “Federation Industrie Nautique“, AMIA – Arab Marine industri Association och HISWA Holland Yachting Group. Superyachtklubben kommer denna gång att hittas i storyacht-hallen 6.

Glädjande stark: utrustning och tillbehör
En stor efterfrågan på monterytor och 80 nya utställare kännetecknar utvecklingen inom båtutrustning, båtelektronik, motorer, tillbehör och vattensportbeklädnad. I hallarna 10 och 12 presenterar 400 utställare en högvärdig palett av produkter för och runtom båten.

Obestridligt: boot förblir nummer 1 inom dyksporten
Med 320 utställare är och förblir Düsseldorfs utbud i mässhallen 3 världens största konsumetutställning på mässmarknaden. Dykområden och -baser runtom jordklotet, från Asien, Medelhavet till Söderhavet, dykdräkter, utbildning, nyheter från undervattensfotografi och –film. Allt detta erbjuder boot Düsseldorf koncentrerat i en hall på 20 000 kvadratmeter utställningsyta.

I bra form: den maritima resemarknaden
I bra form presenterar sig den maritima resemarknaden på boot 2010. Den som letar efter ett passande resmål för sin vattensportsemester, vill chartra en båt eller kanske påbörja en utbildning skulle ta en avstickare till hallarna 13 och 14 där 350 utställare presenterar maritima tjänster.

Bygga ut egna styrkor: 360o vattensport att uppleva
14 olika tema- och upplevelsevärldar erbjuder boot Düsseldorf 2010 under sitt motto “360o vattensport att uppleva”. Ett nytt rekord i mässans historia “Vi bygger ut utbudet av vattensportaktiviteter i hallarna, med underhållning och information, med möjlighet att komma i kontakt med branschstjärnor och toppidrottare.” Vi vill att hela paletten av vattensporter ska kunna upplevas och väcka nyfikenhet att prova på” påpekar Goetz-Ulf Jungmichel till konceptet. “Just nu under den ekonomiskt svåra tiden är det viktigt att locka nya målgrupper till de maritima sporterna, såsom unga familjer, men även att förmedla nya impulser och idéer.”

Utökat utbud: trendsporter
Det speciellt inriktade utbudet av trendsporter till den yngre publiken utökas ordentligt och kommer att återfinnas i hallarna 1 och 2. Inom Beach World kommer det i framtiden att finnas Kitesurfing, brädsurfing, wakeboard och vattenskidåkning men även Stand-up Paddling, Winch Waking och Skimboarding på programmet. Höjdpunkten i hall 1 är den nya aktivitetsbassängen där man kan prova på dessa vattensporter. I granhallen 2 presenterar tillverkare och handlare de senaste materialen liksom det nyaste strandmodet.

Delaktighet önskvärt: Prova-på-dykning
Även i dyksportcentret i hall 3 med sin omtyckta scenshow och igenkänningstecken såsom glastornet kommer att få tillökning. En andra bassäng bjuder in besökaren till att prova på dykning.

Bland attraktionerna i sportfiskecentret i hall 12 räknas ett gigantiskt showakvarium.

Nyupplaga: World of Paddling
Worl of Paddling följer upp 2010. Området hade premiär 2009 och med ett gediget informationsutbud runtom kanotsporten och -turism var den en fullkomlig succé. Den stora utställningen kring kanoter och kajaker under taket på “World of Paddling” ackompanjeras av sportaktiviteter i aktionsbassängen i hall 13.

Leka och lära: mässuccé för barnen
De yngsta boot-besökarna kommer att framför allt i hall 14 få valuta för sina pengar. Där kommer det att upptäcka den stora lekvärden “Kids Active Corner” en aktivitetsområde med jollar där våra små på ett lekfullt sätt kan närma sig segelsporten. I det maritima klassrummet får eleverna av medarbetare från Düsseldorfs aqua Zoo lära sig mer om livet i havet.

I den nya vattensportarenan presenterar organisationer och föreningar sitt spektrum av utbud och visar på vägar in i båt- och vattensportvärlden.

Jättestort: Classic Forum
Med en stor show kommer Classic Forum i hall 15 att vara. Där presenteras under ledning av “Fördervereins deutsche Museumwerft e.V.” runt 26 klassiska båtar och modeller, maritima hantverk och ett omfattande föredrags- och filmprogram runtom om renovering, underhåll och historiken av gamla båtar. Som känd gäst kommer världsomseglaren och vikingfantasten Burghard Pieske från Lübeck med sin “Viking Saga” att närvara.

Last but not least: alla vänner av maritim konst bjuder Messe Düsseldorf åter igen in till “Galeria boot Düsseldorf”. Runt 20 gallerister och konstnärer kommer 2010 att presentera sina arbeten för besökarna i hall 7.

Det och mycket mer erbjuder boot 2010 de internationella besökarna från den 23 till 31 januari dagligen mellan kl. 10:00 till 18:00. Katalogen till boot 2010 finns att få för 7.-€ (portokostnader tillkommer). Inträdesbiljetter inkluderar gratis utnyttjande av lokaltrafiken inom “Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr VRR. Dessa kan ni beställa online på www.boot.de. Den som löpande vill få aktuell branschinformation på Internetportalen www.boot.de kan besökare och vattensportintresserade hålla sig ajour kring allt viktigt runtom mässan.

Länk: www.boot.de

Colombo 26 Bellagio är den första båten i en riktigt lyxig serie från den italienska båttillverkaren som har gjort sig känd för snygga och klassiska linjer på sina båtar. Det är en ”stor liten båt” som innehåller det mesta man behöver på en begränsad yta. Båten beskrivs som en riktig lyxprodukt med ytterst fint träarbete och fernissa kombinerat med ett utsökt färgval.

Aktern stängs till exempel med en elektrisk dörr, som även kan förvandlas till badplattform som är mycket användbar när båten ligger vid bryggan. På döck finsn en soffa, wet bar och ett kylskåp.

Sätet intill föraren har justerbart nackstöd, som gör att passageraren kan sitta bakochfram, vilket är bra om någon åker vattenskidor efter båten. Dynoroch madrasser i hela båten är tillverkade enligt högsta tänkbara standard för att vara både tåliga och stilfulla.

Under fördäcket finns en kabin med en dubbelkoj och en rejäl toalett.

Teak och mahogany används flitigt för decoration och på sidorna finns en målad linje, som är en vacker contrast till skrovets krämfärg. 26 Bellagio är därmed en båt i samma linje som övriga Giacomo Colombo båtar.

I motorrummet finns två stycken Volvo Penta 5.0 GXI 270 hk V8-motorer, som ger en toppfart på over 40 knop och en marschfart på cirka 36 knop.

Tekniska fakta
Material: glasfiber
Längd ö a: 7,48 m
Bredd: 2,47 m
Torrvikt: 2 150 kg
Bränsletank: 265 l
Färskvattentank: 70 l
Motorer: Volvo Penta 5.0 Gxi DP 270 hk
Toppfart: 40 knop
Antal personer: 8
CE-kategori: B
Info: www.colomboboats.it

Fred 25 är en ny, svensk båt som får mässpremiär på Båtmässan i Göteborg 6–14 februari. Det är en mycket praktisk båt byggd i aluminium. Båten har fällbar 90 cm bred bogramp i fören, vilket gör det enkelt att komma ombord. Däcket är stort och helt plant.

Med sina 7,50 meter har Fred 25 plats för åtta personer och packning på fördäck. Fred 25 är utrustad med bogpropeller i fören samt fjärrstyrd bogramp för att garantera full hanterbarhet.

Tillverkarens ambition är att möjliggöra för en ensam skeppare (även med nedsatt rörelseförmåga) att själv hantera båten. Som tillval finns ankarspel där ankaret läggs i utan interaktion från skepparen förutom ett knapptryck på fjärrkontrollen.

Fred 25 finns med hytt som tillval, skapas ett skydd för väder och vind så båten kan användas året om. Bakom hytten finns gott om plats för fiske eller förtöjning.

Båten är byggd enligt patrullbåtsstandard med ett skrov med 20 graders V-botten. Skrovet är uppbyggt i tre sektioner med kollisionsskott i fören, dubbel botten samt ett tätt maskinrum för att även klara grundkörningar. Skrovet är spantat med 40 cm mellanrum för extrem vridstyvhet, styrka och tyngd som ger en skön lugn gång även i vågor.

FAKTA
Längd 7,50 m (ca 8,70 m med badplattform och utombordsmotor)
Bredd 2,57 m, med fendrar 2,7 m
Djup 0,4 m + motor
Bränsletank 200 liter
Motor Suzuki DF 175 Hk
Pris 895 000 kr
Länk: www.hanterbarabatar.se

Årets största båt på världens största båtmässa — boot 2010 i Düsseldorf – kommer från tyska Drettmann Group. Det är ett riktigt lyxbåtsvarv, som visar upp den ytterst sofistikerade yachten Elegance 122 RPH. Hon är 38 m lång och heter ”Espresso”. Ägare är en grekisk miljonär.

”Espresso” har modern inredning i vit ek, zebramönster och valnöt. Tillsammans med högglansiga lackytor, massor av läderklädsel och rostfria element ska detta ge ägaren en både lyxig och avkopplande känsla.
Skepparen har även beställt en enorm flybridge med stora sittytor och en väl tilltagen yta för BBQ. Hans egen koj sträcker sig över två däcksplan ombord.
På boot 2010 visar Drettmann Group sex stycken yachter – inklusive tre världspremiärer. Montern är på nästan 3 000 m2, störst på hela utställningen.
Förutom 38 m båten visas den helt nya Bandido 66, den minsta båten i serien kallad Drettmann Explorer, som spänner sig från 66 till 170 fot. Med en längd på 20 m och en bredd på 6 m är det ändå en ganska rejäl båt. Bränsletankarna rymmer hela 11 000 liter I denna båt som är tillverkad I glasfiber och konstruerad för Atlantfart.
Ytterligare en premier är Elegance 68. Den har en helt ny design på skrovet, som dock är mer klassiskt utformat än de övriga båtarna. Designen är helt kundanpassad och tillverkas under mottot ”Black&White”.
Drettman är verksamt I Bremen sedan 1970. Det är ett familjeföretag, som drivs av Claudia och Albert Drettmann. Varvet har over 100 anställda i Europa. Företagets varumärken är Elegance, Elegance Open, Premier, Bandido och Vision Yachts.
Drettmann Group kan ses i Düsseldorf 23 – 31 januari i hall 6, stand D/E 27.

Länk: www.drettmann.com

Under de närmaste tre åren kommer Toyota att placera ut 100 bränslecellsdrivna bilar i trafik i USA. Bilen – kallad FHCV-adv – är en stor kombimodell men har ändå en bränsleförbrukning under mot¬svarande 3,5 liter/100 km. Den tankas med komprimerad vätgas och har en räckvidd på nästan 70 mil på en tank. Enligt planerna ska Toyota sedan påbörja en begränsad försäljning av bränslecellsbilar år 2015.

Testbilen FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle – Advanced) ska gå i trafik i Kalifornien och i New York. Användare blir både universitet, privatägda företag och offentliga förvaltningar.

Testflottan blir en av de största i USA och syftet är dels att stimulera utbyggnaden av antalet vätgasmackar, dels att demonstrera bränslecellsteknikens tillförlitlighet och prestanda inför den planerade lanseringen av de första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbilarna 2015.

Toyota har sedan slutet av 2002 bedrivit en begränsad testverksamhet med bränslecellsbilar i USA och i Japan. Bland annat körs ett 20-tal bilar i trafik i Kalifornien i samarbete med flera universitetet, för att testa tekniken och övriga förutsättningar.

Sedan 2002 har Toyota utvecklat bränslecellstekniken kraftigt, med längre räckvidd, hållbarhet och effektivitet i såväl bränslecellsstacken som vätgastankarna, samtidigt som kostnaderna för både material och tillverkning har sänkts väsentligt. Den nya FHCV-adv-modellen har t ex 150 procent bättre räckvidd än sin föregångare.

Tester som gjorts i enlighet med amerikanska körcykler visar att FHCV-adv har en räckvidd på drygt 69 mil på en tankning och en bränsleförbrukning motsvarande
3,46 l/100 km.

Toyota har under de senaste tio åren forskat kring olika typer av framtida drivsystem för bilar, mot bakgrunden att det inte finns endast ett sätt att lösa behoven av miljömässigt hållbar framdrivning. Sedan någon månad tillbaka har Toyota börjat testa 600 laddhybridbilar i trafik runt om i världen. 200 av dem ska köras på vägarna i Europa, varav två kommer till Sverige.

Länk: www.toyota.se

Kommentarer

Laban 22:13:07 2010-01-13

Vad gör den här nyheten på en sida som batliv? Inte en rad handlar om båtar eller sjöliv. Känns mycket konstigt.

Lars-Åke Redéen 22:02:19 2010-01-14

Vi vill gärna visa på vilka tekniker som finns för miljövänligt arbete även inom bilindustrin. De ligger ofta lite för marinbranschen.
Båtlivs redaktion

Gustav 12:35:48 2010-01-17

Dessutom blir testflottan en av de största i USA!

Stena Bulk har bekräftat två egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet i Sydkorea för leverans 2011. Fartygen som får en dödvikt på 158 700 ton vardera kommer vid leverans att bli de största fartygen i Stena Bulks flotta med sina 274 meters längd och 48 meters bredd. Ytterligare två optioner för systerfartyg finns för deklaration under våren 2010.

Närmare 50 Mkr extra per fartyg har investerats i tillgänglig teknik för att uppnå högsta miljöklass med 10 procent mindre bunkerförbrukning jämfört med de bästa fartygen av idag i denna storleksklass.

Beställningen av Stena Superior samt Stena Supreme är ett led i Stena Bulks satsning på eget högklassigt tonnage att sättas in i Stena Sonangol Suezmax Pool, som framgångsrikt är inne på sitt femte år tillsammans med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol. Poolen omfattar ett femtontal fartyg och skall inom en treårsperiod byggas ut till ca 25 stora tankfartyg. Inom samarbetet ryms även en omfattande vidareutbildning av Sonangolanställda både till sjöss och i Stena Bulks kontorsnät runt om i världen. Sedan en tid projekteras tillsammans en ny och modern sjöfartsskola i Angola.

Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, Rio de Janeiro, London samt Singapore.

Stenasfären har sedan tidigare omfattande beställningar hos Samsungvarvet i Sydkorea, med bl.a fyra oljeborrningsfartyg samt två superfärjor i tillägg till de nya tankfartygen.

Stena Bulk – Med nio kontor i åtta länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egen designavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 75 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för hela Concordia Maritimes flotta. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 18.800 anställda och en omsättning på 56 miljarder SEK.

http://www.stenabulk.com

Nordkapp Enduro 760 är en helt ny båt från norska Nordkapp Boats. Det är en stor mittkonsolbåt med en kabin med plats för upp till tio personer. Båten är särskilt anpassad till aktiva familjer som vill kombinera bad, solande, vattensport och fiske.

Båten är utrustad med smarta detaljer som kapell, pentry, ankarvinsch, kartplotter, bogpropeller, radio/CD med mera. Skrovet är detsamma som i Nordkapp Noblesse 760.

Längd 7,6 m. Bredd 2,55 m. Motor 200–2×200 hk. Två kojplatser.

Länk: www.nordkapp.no

Svenska Paragon 31 blev enda svenska vinnare på London Boat Show när vinnarna den fjärde “Motor Boat of the Year” (MBoTY) presenterades för VIP:ar och marinindustrins representanter igår kväll. Paragon 31 vann i klassen “Wheelhouse & Walkaround”.

Det är marinelektroniktillverkaren Garmin som för andra året sponsrar den här utnämningen och ceremonin, som hålls på den nu pågående båtmässan i London. Hela 56 båtar var anmälda till årets utmärkelser. Tio av dessa utsågs till vinnare i respektive kategorier.

Svenska Nord West Yachts har tidigare haft stora framgångar i den här tävlingen. De vann sin klass ett par år i rad innan reglerna ändrades så att även de inhemska tillverkarna fick större chans att hämta hem priser.

Här är alla vinnarna i respektive kategorier. Utnämningarna görs i samarbete mellan båttidningarna Motor Boat & Yachting och Motor Boats Monthly.
The evening’s winners were:

RIBs & Sportsboats
Winner – Zodiac N-ZO
Highly Commended – Goldfish 29 RIB

Wheelhouse & Walkaround
Winner – Paragon 31
Highly Commended – Marino APB 27

Trawlers and Aft Cabins
Winner – Bénéteau Swift Trawler 34
Highly Commended – Marex 370

Traditional and Retro
Winner – Nordic Cruiser
Highly Commended – Oyster OM43

Steel and Inland
Winner – Linssen 25.9

Sportscruiser below 45ft
Winner – Sessa C38
Highly Commended – Cranchi Endurance 33

Sportscruiser above 45ft
Winner – Princess V62
Highly Commended – Sessa C68

Flybridge below 55ft
Winner – Azimut 53

Flybridges over 55ft
Winner – Fairline Squadron 65

Custom Yachts over 70ft
Winner – Mochi Long Range 23
Highly Commended – Ferretti 840 Altura

Dessutom delades två specialpriser ut. Garmin Outstanding Service Award gick till företaget Sealine South och den engelska båtbyggaren Sunseeker International mottog juryns specialpris till någon som åstadkommit något alledeles särskilt för marinindustrin.

Microdiving heter ett helt nytt koncept som ger båtägare nya möjligheter att underhålla och kolla sin båt även under vattenlinjen. Med den här metoden blir det enkelt att kolla eller byta propeller, hålla båtbotten ren från snäckor och inspektera eventuella skador. För dem som har båten i varmare vatten innebär Microdiving att de kan låta båten ligga i längre perioder.

Systemet kallas Mini B Microdive och uppfanns av Rob Hart, en mycket erfaren dykinstruktör med över 6 500 dyk och 109 hela dagar under vatten bakom sig. Han uppfann systemet speciellt för alla älskare av scubadykning, men även båtägare och andra intresserade kan dra nytta av Microdiving. Jämfört med flera internationella båtcertifikat (till exempel Yachtmaster och VHF) är Microdiving relativt enkelt att uppnå.

Utrustningen kostar från cirka 5 000 kr.

Länk: www.microdive.com