nyhetstest

Seglaren Anders Lewander är på gång igen med ett nytt och spännande projekt. Nu siktar han på internationell segling med en speciell sorts båtar. Den 12 februari startar den anrika regattan JJ Giltinan, ett mästerskap som alltid har räknats som ett VM för 18ft skiff och som seglats på Sydney Harbour sedan 1938.

Syftet med mästerskapet då som nu är:
To provide good, fair, close racing;
To minimise the cost of competition;
To produce an attractive vehicle for public entertainment; ?
To provide enjoyment for all competitors and
To encourage new recruits.

”Team Gill Swedens målsättning är att göra bästa tänkbara prestation”, säger Anders Lewander som är skeppare på den svenska båten. ”Att säga att vi ska åka ner till Sydney och vinna vore inte trovärdigt, men vi kommer definitivt att göra vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi har. Klassen är ett getingbo med många olympier och världsmästare och de ca 30 deltagarna har alla tävlat ihop under många säsonger. Men vi är starka, vi har skiffsegling i blodet och vi ska ha riktigt kul. Det blir en riktig drömresa så här i februari.”

Peter Mickos som seglat 18ft skiff professionellt med Anders Lewander fyra säsonger tidigare, håller med: ”Det är helt klart en fantastisk resa. Vi ska matcha de bästa och ge dem en riktig överraskning. Vi har det bästa materialet och vi har torrseglat både i drömmen och framför videon på Anders segelmakeri North Sails. Vi kommer absolut ge konkurrenterna en hård match.”

“Sedan jag första gångerna såg en 18 fotare har det gått rysningar av välbehag genom kroppen” säger Sten Edström som kommer från Gävle och som med projektet förverkligar en dröm. ”Detta är ett mål i livet, något jag haft för ögonen när jag seglat min lilla Moth-jolle och andra glada båtar här hemma. Att få möjlighet att korsa Sydney Harbour i 30 knop, med tre på trapetswiren och med Sydneys operahus i bakgrunden, är en dröm som går i uppyllelse”.

”Detta är en så extrem klass; 100 års historik, båten i sig, farterna, krascherna… Alla de smått galna seglingsupplevelser vi har framför oss! Vi ska verkligen försöka förmedla den speciella känslan hem i februari”, tillägger Anders Lewander.

18ft skiffarna har kappseglat på Sydney Harbour sedan 1892, i en utvecklingsklass med få regler, vilket lett till att klassen legat i den absoluta framkanten vad gäller teknologi. På 80-talet byggde amerikanska Nasa en skiff helt i kolfiber och med en obeskrivligt hög budget för en jolle, nu hänger den på museum i Sydney.

Idag är begränsningarna fler än de var under slutet av 1800-talet, då start klockan två och 18ft lång var de enda reglerna. För att klubben Australian 18 footer League ska kunna leva stark med sin målsättning för JJ Giltinan och för att klassen ska bli mer tillgänglig, finns idag bestämmelser kring både skrov, mast och segel. Men man ligger fortsatt i framkant teknologiskt. Skiffarna som är byggda helt i kolfiber, har den senaste 3DL-segelteknologin från North Sails och kolfibermaster.

Tävlingsformatet i JJ Giltinan är snabbt och intensivt kring reven, uddarna och öarna i Sydney Harbour. ”Att runda Shark Point precis innanför Shark Island är en riktig utmaning”, berättar Peter Mickos. ”Vågorna bygger brant i den nordostliga sjöbrisen som kallas för Noreaster och som kan få upp en i härliga 30 knop. Att runda Shark Point är särskilt kritiskt, bland skiffies kallas udden för The Grave Yard. Många krascher har vi upplevt här, framåtvolt med bogsprötet rakt ner i svarta gruvan – en riktig framåtvolt, ja cart wheel helt enkelt!”

”Jag har aldrig seglat skiff och vi tre har aldrig seglat ihop tidigare. Anders har jag seglat med i trapetswire tidigare och han har en fantstisk förmåga att få ut det där lilla extra ur båten. Så med Anders och Peter på wiren är jag säker på att vi kan prestera ett och annat resultat som häpnar även om vi här hemma har skottat snö när de andra har legat i träning sedan månader nere i Sydney” avslutar Sten Edström.

JJ Giltinan genomförs den 12 februari till 21 februari, banområdet är i Sydney Harbour.

Länk: www.29er.se

Sören Colbings projekt med en miljövänlig båt byggd i aluminium får premiär till våren, troligen i april. Projektet – ”Skärgårdsströvaren” – har blivit lite försenat, men Sören är på gång och har lagt produktionen i Polen. – Det blir en båt som byggs enligt de planer som jag har presenterat tidigare, det vill säga en båt på 9,0×2,6 m, säger Sören Colbing.

– Jag siktar in mig på att den ska ha stark miljöprofil i allting och därmed klarar den sig med måttligt stor motor på 60 hk, men jag kan tänka mig att vi går ner en bit i storlek. Deplacementsfart räcker troligen för mitt ändamål och då stämmer konceptet så att båten drar lite bränsle och ger lite svall.

Sörens avsikt med båten är att bygga en miljövänlig båt som inte stör så mycket utan passar bra i miljön. Marschfarten kommer troligen att ligga på 8–9 knop. Ljudnivån blir tyst tack vare fyrtaktsteknik och en huv över utombordaren.

– Grejen är att komma ut och njuta med många goda vänner. Man kan vara upp till tolv personer i båten.

– Jag hoppas att nå en riktigt låg fränsleförbrukning vid deplacementsfart.

Båten är byggd i 5 mm aluminium i botten och 4 mm i fribord. Den är helsvetsad och vattentäta skott i stäven samt flyttankar under durken.

Tanken är att man ska kunna ta sig iland på ett enkelt sätt. Om man tiltar upp utombordsmotorn så kan man köra upp på en strand och ta sig iland via en stege. Man ska också kunna röra sig i båten från akter till stäv.

Vi siktar på fullt färdig båt med överbyggnad, targabåge, hydraulstyrning ska kosta cirka 750 000 kr inklusive 60 hk Suzuki.

Länk: www.colbing.se

Norska Windy har fått ett exklusivt uppdrag att bygga en tender till finansmannen Kjell Rökkes nya 217 fots segelyacht. Tendern heter T52 Super Tender och kombinerar prestanda och fräck design på ett mycket modernt sätt. Båten är under byggnation på före detta Storebros varv i Västervik.

Windy Boats har tagit hjälp av båtdesignern Ed Dubois för att ta fram den 16,10 meter långa Super Tender – Windy T52.

Den exklusiva designen från Ed Dubois kombineras med högsta byggkvalitet under namnet Windy. Den kompromisslösa T52 kommer garanterat att bli en kioskvältare som drar blickarna till sig var den än drar fram.

Motorpaketet består av tredubbla IPS 600 dieselmotorer från Volvo Penta, som ska ge T52 en topphastighet på 46 knop och en marschfart på 40 knop. IPS-maskinerna ger också hanterbarhet och prestanda i världsklass i kombination med Volvos joystick.

Båten är 4,5m bred. I cockpit finns rymliga sittplatser och tre racingstolar. Hela utrymmet skyddas av en biminitopp. Däcket är öppet av walk-around-typ. Båten utrustas bland annat med teakdäck, solavdelning, hydraulisk badplattform och många andra godsaker.

Windy T52 byggs med vakuuminjicering för att skapa en starkare och lättare båt. Den blir också mycket bränsleeffektiv med en räckvidd på 450-480 Nm.

Tekniska fakta
Windy T52 Super Tender
Längd ö a: 16,10 m
Bredd: 4,5 m
Vikt: 12 ton
Motorer: 3 X 435 hk VolvoPenta IPS 600
Bränsletank: 2 300 liter
Vattentank:240 liter
Maxfart: 46 knop
Marschfart: 40 knop

Länk: www.windy.no

Kommentarer

Knut Heiberg-Andersen 09:39:10 2010-02-02

Hei Lars-Åke;

WINDY Dubois T52 bygges der Storebro tidligere bygde sine båter, men varvet er idag et av de mest moderne og effektive i Skandinavia.
Windy Scandinaviia AB og ledningen der ( v/ Trevor Fenlon) har utviklet en virksomhet som kvalitetsmessig er på høyde med det beste.
Storebros gamle varv fremtvinger minner om gammel kultur ( ukultur)
Ha en fin dag.

Knut

Under 2009 drunknade eller omkom 28 personer inom fritidsbåtlivet. Sammanlagt sex personer saknas fortfarande. Antalet drunknade, omkomna eller saknade inom båtlivet minskade därmed med nio personer, från 43 till 34, eller 20 procent jämfört med föregående år. Detta framgår av statistik från Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen tar, tillsammans med övriga representanter från Sjösäkerhetsrådet, fram statistik över döda eller saknade inom fritidsbåtslivet.

År 2009 minskade antalet döda efter en ökande trend de senaste åren.

– Vår förhoppning är att vi nu ser ett trendbrott, eftersom även drunkningsstatistiken för bad med mera minskar, enligt Svenska Livräddningssällskapet, säger Mats Rosander Liew på Transportstyrelsens båtlivssektion.

Majoriteten av dem som drunknar eller förolyckas inom båtlivet är män, oftast över 50 år. Användningen av flytvästar bland dem som omkommit har varit låg.

– Behovet att ställa krav på flytvästar i båt framstår tydligt, säger Mats.

Transportstyrelsen har därför startat arbetet med att ta fram en föreskrift om krav på att fritidsbåtar ska utrustas med flytvästar. Föreskriften kan träda i kraft tidigast 2011.

Arbetet med att påverka beteenden och attityder inom båtlivet fortskrider också inom ramen för Sjösäkerhetsrådet.

Sjösäkerhetsrådet är en del av Transportstyrelsen. Ledamöterna representerar Försvarsmakten, Sjöräddningssällskapet, Polisen, Kustbevakningen, Försäkringsbolagen, Sjösportens Samarbetsdelegation, Båtbranschens Riksförbund, Myndigheten för samhällsskydd beredskap, Svenska Livräddningssällskapet, Riksföreningen Sveriges Gästhamnar, Sportfiskarna samt Sportdykarna.

Se statistik för de senaste tio åren på www.transportstyrelsen.se/pressmeddelanden.

Nu behöver man inte längre krångla med förlängningssladdar eller nöja sig med små batteridammsugare när man ska städa i båten. Mieles nya S4 Hybrid är världens första hybriddammsugare, som kan drivas både via eluttaget och med ett inbyggt laddningsbart batteri.

Med Mieles nya dammsugare S4 Hybrid kan man välja kraftkälla efter behov. Det går att byta från elanslutning till sladdlöst när som helst. Inga speciella åtgärder krävs mer än att dra ur kontakten. När dammsugaren är ansluten till elnätet laddas också det inbyggda litiumjon-batteriet automatiskt. Litumjon-tekniken innebär hög effekt och lång hållbarhet, eftersom batteriet kan laddas hur ofta som helst och är klart att användas direkt. En laddningsindikator visar aktuellt laddningsbehov.

Vid elanslutning har nya Miele S4 Hybrid en effekt på 1800 watt. Vid batteridrift är effekten 600 watt och den klarar då upp till 20 minuters normal dammsugning.

Hybridtekniken är redan välkänd via mobiler, bärbara datorer och en rad olika handverktyg, men Miele är nu först med att introducera hybridteknik också för hushållsapparater.

Batteridriften kommer väl till pass både vid städning där det saknas eluttag, som t ex i bilen, båten, husvagnen, förrådet etc, och för ”mellan-varven-städning”, när man snabbt vill städa av en yta utan att behöva krångla med elsladden.

Hybriddammsugaren bygger på Mieles traditionella S4-modell, med dess kompakta design och låga vikt. Tack vare hybridtekniken har man tillgång till både en fullfjädrad elansluten dammsugare och alla batteridriftens fördelar.

Pris 7 000 kr.

Länk: www.miele.se

Som ett led i satsningen på alternativ energi för båtar introducerar nu Thermoprodukter i Kalmar EFOY bränsleceller i sitt sortiment. Tekniken Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) har utvecklats i Tyskland av SFC Smart Fuel Cell som är marknadsledande inom detta område.

För marinmarknaden finns ett komplett program bränsleceller med laddkapacitet på 600 upp till hela 2200 W.

Processen är katalytisk och i det närmaste helt tyst och styrs av spänningen i din batteribank. Om spänningen sjunker under en viss nivå startar bränslecellen laddningen automatiskt.

I kombination med tex solceller kan du bli helt oberoende av annan laddning och behöver inte köra varken motor eller koppla landström.

Länk: www.isotherm.se

Nu kommer det en ny och sofistikerad modell från Finlands och en av världens ledande tillverkare av traditionella motorseglare och segelbåtar med däckssalong, Nauticat Yachts Oy. Den ultimata oceanseglingsupplevelsen, den nya Nauticat 525 presenteras under våren 2010. Hon är en spännande nykomling i företagets serie av segelbåtar med däckssalong och deras största båtmodell. Den nya 525:an är Nauticats mest avancerade modell för seriös världshavsomspännande segling i hög komfort.

Vid planering och utformandet av nya 525 var tyngdpunkten på att skapa en båt lämpad för krävande lågfärdssegling. Modellen togs fram efter att företaget uppmuntrade av nästan 100 stycken levererade Nauticat båtar i + 50-fots klassen tillsammans med sina kunder började planera en modell som skulle vara ännu mer välanpassad för långfärd i full komfort och säkerhet än redan existerande modeller i samma storleksklass.

Den nya 525 uppvisar ett stort antal förbättringar med tanke på avancerad långfärdssegling i jämförelse med den tidigare Nauticat 521:an och nuvarande Nauticat 515:an.
Skrovets rena linjer, den effektiva riggen, och ny design av kölen gör 525:an till en välseglande långfärdsbåt.

Däcket är modernt utformat med klassiska drag. 525:an levereras som standard ketchriggad, vilket möjliggör ett stort antal olika segelsättningar i varierande vind-och vågförhållanden.

Sittbrunnen har designats med styrmanssits på babordssida i främre delen av sittbrunnen, vilket medför att rorsman i lugn och ro kan koncentrera sig på att manövrera båten, samtidigt som sittbrunnen tillåter upp till nio personer att bekvämt hålla till i sittbrunnen.

Inredningen ombord på 525:an är utförd på traditionellt Nauticatmanér; att bygga båtar enligt högsta komfort-och säkerhetsstandarder och genom att använda bästa möjliga material samt utrustning som finns att få. Det finns ett flertal olika inrednings-och utrustningsalternativ att välja emellan, som alla Nauticat båtar byggs också Nauticat 525 som skräddarsydda lösningar utgående från våra kunders varierande önskemål och behov.

Motorn är en 150 hk Perkins M150 TI diesel, som när det behövs ger 525:an en räckvid för motor på cirka 1500 Nm.

Tekniska fakta:
Längd ö a: 15,90 m
Vattenlinjens längd: 12,20 m
Bredd: 4,60 m
Djupgång: 2,20 m
Total segelyta: 138,4 m2
Deplacement: 24 ton
CE kategori: A
Standard båtspris: 744.728,-€ excl. MOMS ex Works, Riihikoski, Finland.

Länk: www.nauticat.com

Det nya stora kustbevakningsfartyget KBV 002 TRITON har kommit till Visby. Det var vid niotiden 21 januari som en väntande skara anhöriga, kollegor och representanter för media fick se fartyget lägga till vid kajen och träffa besättningen. Länk: www.kustbevakningen.se

Finn Yachts Ltd i Jakobstad följer upp succén FinnFlyer 36 (årets båt i Finland som tog silver i den finska ORCi rankingen 2009). Båtmodellen FinnFlyer 42 har premiär till sommaren 2010. FinnFlyer 42 kan bli en av de snabbaste 42-fotarna. Båten är konstruerad att mäta bra i IRC och ORCi. De första båtarna är sålda och under produktion.

Finn Yachts Ltd har en ökad efterfrågan på lätta, välbyggda, exklusiva båtar där kunden står i centrum. Finn Yachts Ltd har Det Norske Veritas som certifierare det ger en garanti att alla båtar uppfyller de högsta kraven i konstruktion.

Finn Flyer 42 kommer i två versioner Club och CR. Club versionen är en regatta version för den som vill tävla på högsta nivå. Tack vara byggmetoden har du full cruising inredning till samma vikt som motsvarande tävlingsbåt. Den passar utmärkt för bekväm cruising. CR versionen är för den som vill ha en snabb kustkryssare och som framförallt semesterseglar och ibland klubbkappseglar men vill vara snabbast på havet.

Finn Yachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för tillverkning av båtar i mindre serier. Båtarna är konstruerade med en avancerad kompositteknik som ger lätta, starka och snabba segelbåtar. FinnFlyer båtarna är ca 1-2 ton lättare än marknadens Performance Cruisers trots en mycket hög ballastprocent. Ca 43 % av FF 42:ans vikt finns i kölen.

ACCY-tekniken möjliggör tillverkningen av en optimal Performance Cruiser med seglingsprestanda som en Racer med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. ACCY-tekniken erbjuder dessutom byggnadstekniken helt styrenfri miljö.

Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov & däck i vakuuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Polyuretan målat skrov som standard för bästa kvalitet på finish, hållbarhet och lägsta vikt, roder samt hjärtstock i kolfiber (vikt 17 kg). Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak- eller ljus ek faner.

Design och exteriör:
FinnFlyer® 42 är designad med moderna linjer i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med 2 rattar för bästa styrkänsla valbar nedsänkt Racingratt på 160 cm i diameter. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 vinchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 8 personer. Standardmast, med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rodd, som tillval finns uppgradering till Seldén kolfibermast. Kölen i syrafast stål med blybulb ger lägsta möjliga tyngdpunkt och hög stabilitet som gör att båten även passar bra för segling med en mindre besättning.

Interiör:
Modern (ljus ek) eller Classic (teak)
Traditionell layout med 3 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. 2 längsgående soffor i salongen Club variant, (valbart 2 toaletter med U-soffa) samt förpik med garderober. Denna layout erbjuder upp till 8 personer kojplatser ombord.

FinnFlyer 42 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
1. FinnFlyer® 42 CR är en performance cruiser med kvaliteter för den som älskar att segla fort och bekvämt i skärgården och till havs. Båten fungerar bra för den som vill segla i ett antal tävlingar per säsong där den kan mäta sig med de snabbaste i sin storlek.

Kännetecknande för denna är:
Köl på 2.15m, (finns även med 2,00m som tillval) som tillval finns Sprayhood med skyddande flik, instrumentkonsol på rufftak mm.

2. FinnFlyer® 42 Club är Club racern med full semesterinredning. Den erbjuder kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre.

Kännetecknande för denna är:
T-köl på 2,50m, Öppen akter.

Teknisk data:
Längd 12,70m, bredd 3,80m, Djup CR 2,15m Club 2,50m
Deplacement Club 6,7 ton, CR 6,9 ton.
Segelyta: stor 58m2, 107 % Fock 47m 2, Spinnaker 175 m2
Motor: Yanmar 39 hk med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.
Ocean klass A, CE märkt, DNV certifierad.

Om Konstruktören
Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, han jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för ORCi och IRC. Hans konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu driver designfirman Stråhlmann Yacht Design och är även en flitig seglare.

Länk: www.finnyachts.fi

Abu Dhabi och landets grannar är ett av världens starkaste områden för försäljning av megayachter. En stor andel av dessa ytterst luxuösa båtar ägs av araber, som väljer att ha sina yachter på varma breddgrader. En utbyggnad av marinaindustrin ingår i Abu Dhabis satsningar för att ytterligare öka farten på landets turism.

En uteveckling av landets marinor är en central del för att forma Abu Dhabis framtid som turistnation. En del av detta är Abu Dhabi Yacht Show, som i år hålls för andra gången.

– Abu Dhabi är fast bestämt för att marina- och yachtindustrin ska vara en stark tillväxtfaktor för att bredda vår turism, säger Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, ordförande i Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) inför den andra upplagan av Abu Dhabi Yacht Show (ADYS), som hålls kommande månad.

ADTA är redan Mellanösterns ledande mässa för större yachter. Den fokuserar på lyxiga super- och megayachter (de senare är yachter över 80 m längd).

Planerna för Abu Dhabis utveckling till år 2030 omfattar bland annat en utbyggnad till 45 marinor i olika storlek. Vid bryggorna hoppas landets turismansvariga att det ska finnas cirka 10 000 båtar vid den tidpunkten. Nu har landet cirka 1 600 förtöjningsplatser vid sex marinor.

Abu Dhabi har goda förutsättningar för att växa inom marin verksamhet. Landet har 400 km kustlinje, över 200 öar och ett rikt marint liv.

De förstklassiga marina faciliteterna vid Yas Island byggdes upp inför Formel 1™Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix” och det negererade i sig ytterligare intresse för marina satsningar. När båtmässan hålls i mars komemr den att vara lokaliserad till Yas Marina.

På förra årets mässa i samma område visades yachter med ett sammanlagt värde på över 100 miljoner US Dollar.

Länk: www.abudhabiyachtshow.com

Det blev den slovenska hybridbåten Greenline 33 Hybrid som fick årets innovationspris på båtmässan boot i Düsseldorf, som pågår för fullt hela den här veckan. Båten har klassiska och långa linjer, men är proppfull med avancerad teknik som gör framdriften av den ytterst miljövänlig. Den finns i ett par olika och miljövänliga utföranden.

Det första intrycket är att Greenline 33 Hybrid är en snygg båt med hög kvalitet och byggmetoderna. Skrovsidorna är ljust beige och inredningen tillverkad i ljust trä.

Båten har kabiner föröver och en stor salong. Salongsdörren/väggen kan öppnas helt och eftersom pentryt kan vändas ut mot akterdäck gör det båten mycket “social”.

Båten finns i olika varianter, men grundkonceptet med eldrift är detsamma. Man kan antingen köra båten med hjälp av kraft från de solceller som kan monteras på det stora salongstaket eller ladda batterierna på traditionellt sätt. Det finns också en bränslecell ombord, med vilken båten blir helt fri från utsläpp. Det enda som kommer ut från en bränslecell efter fullbordad förbränning är vatten.

Det finns även en mer traditionell motor i Greenline Hybrid. Under durken sitter en VW Marine dieselmotor, som är kopplad till en elmotor.

Fakta Greenline Hybrid:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djup: 0,65 m
Torrvikt: 4500 kg
Kojer: 5
Bränslteank: 400 l
Vattentank: 300 l
Dieselmotor: Diesel VW Marine TDI 75-4
Maxfart: 10 knop
Räckvidd i 7 knop: 700 Nm
Fart med elektrisk motor: max 6 knop
Design: J&J Design
Pris cirka: 150 000 Euro plus moms

Länk: www.bavariasverige.se

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 82 personer omkommit i drunkningsolyckor under 2009. Det är 25 färre än under 2008 då 107 personer omkom och det lägsta antalet registrerade drunkningsolyckor någonsin.

SLS har som ett delmål arbetat för att antalet omkomna genom drunkning ska hamna under 100 personer. Ett mål som 2009 uppfyllts med råge. Ett annat mål är att inga barn ska drunkna. Tyvärr klarade vi inte detta mål 2009. Av de 82 omkomna var åtta barn och ungdomar under 19 år. Under de två föregående åren har antalet drunkande varit fem per år vilket då varit de lägsta antalet registrerade någonsin.

Trots att det totala antalet olyckor har minskat är olyckor med fritidsbåtar många under 2009. Det kan till viss del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte så båtvana personer har skaffat en båt. Enda sättet att minska dessa olyckor är utbildning och ökad användning av flytväst. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.

SLS sammanställning över antalet drunknade visar på en långsiktig minskning. Under 1990-talet redovisades164 omkomna genom drunkning i snitt per år. Motsvarande tal för de senaste tio åren är 120 drunknade per år.

Länk: www.sls.a.se

Nokia planerar att göra navigering för såväl fotgängare som bilförare gratis för Nokias smartphones. Detta är en del av den nya versionen av Ovi Maps, som går att ladda ned på www.nokia.com/maps. Nokias kart- och navigationslösning är speciellt framtagen för mobila enheter och baseras på en unik hybridteknologi.

Den nya versionen av Ovi Maps kommer att innehålla alla relevanta funktioner för bil- och gångnavigering, som till exempel röstguidad navigering (turn by turn) för 74 länder på 46 olika språk, och trafikinformation för mer än 10 länder, liksom detaljerade kartor för över 180 länder.

“Vi vill göra det lika naturligt att använda mobil navigering som att skicka ett sms eller ta en bild. Vi tror att vi genom att erbjuda de bästa kartorna med röstnavigering utan kostnad verkligen kan få fart på den utvecklingen”, säger Anssi Vanjoki, Executive Vice President, Nokia. ”Varför ska man behöva ha flera olika produkter som bara fungerar i ett land eller i en region? Sätt ihop allting, gör det gratis och globalt så har du någonting som verkligen är till nytta och kan hjälpa dig att ta dig runt i prinicip i vilken stad som helst i världen – oavsett om du promenerar eller kör bil”.

Fem funktioner som särskiljer Ovi Maps:

Inga dolda kostnader
Den nya versionen av Ovi Maps erbjuder alla kart- och navigeringsfunktioner du behöver utan kostnad och fungerar så länge du har din smartphone. Inga extra licenskostnader för nya länder, regioner eller tjänster som trafikinformation eller stadsguider. Operatörernas trafikkostnader kan tillkomma.

Bästa lokala täckningen
Eftersom mobilen alltid följer med på resan så ingår röstguidad navigering för gående och i bilen för 74 länder på 46 olika språk. Totalt finns kartor för mer än 180 länder. Detta innebär de bästa kartorna med den största geografiska täckningen – gratis.

Inget behov av nätverksuppkoppling vid navigering
Med Nokias unika hybridteknologi slipper du dyra och batterislukande nätverksuppkopplingar. Kartinformation kan laddas ned i förväg så att du kan använda Ovi Maps i offline-läge, vilket sparar batterierna. Detta är speciellt värdefullt för dem som oroar sig över kostnader för datatrafik när man är utomlands eller när du befinner dig i områden med dålig eller ingen mobiltäckning.

Unik hybridteknologi
Ovi Kartor baseras på en avancerad teknologi (hybrid vector maps). Vektorkartor är högkvalitativa, men mindre dataintensiva och gör det möjligt att fortsätta navigera även om du tappar mobiltäckning. Det innebär att kartor som laddas ned eller uppdateras via en nätverksuppkoppling är ungefär hälften så stora som bitmaps, som används av andra leverantörer av mobil kartinformation. Till skillnad från andra leverantörer, säkerställer hybridteknologin att all nedladdad kartinformation finns tillgänglig i mobilen för framtida användning.

Röstnavigering och trafikinformation
Turn-by-turn, röstnavigering är gratis för såväl fotgängare som bilförare. I bilen innebär detta information om trafik och trafiksäkerhetskameror. Fotgängaren kan få tips på genvägar genom parker och bilfria zoner i mer än 100 städer i världen samt mer än 6000 3D landmärken i mer än 200 städer som gör det enkelt att hitta var du är.

Ovi Maps finns redan idag tillgängligt för nedladdning till 10 Nokiamodeller, bland annat populära Nokia N97 mini, Nokia 5800 XpressMusic och Nokia E72. Fler modeller väntas inkluderas under de kommande veckorna. Under tiden kan ägare av Nokia smartphones som är kompatibla med nya Ovi Maps ladda ned det gratis på www.nokia.com/maps.

Från och med mars 2010, kommer nya Nokiasmartphones med GPS att innehålla den nya Ovi Maps-versionen förinstallerad tillsammans med lokal kartinformation, bil- och gångnavigering samt tillgång till Lonely Planet och Michelins reseguider – helt utan kostnad.

Länk: www.nokia.com

Notera: Lista över kompatibla terminaler: Nokia N97 mini, Nokia 5800 XpressMusic, Nokia 5800 Navigation Edition, Nokia E52, Nokia E55, Nokia E72, Nokia 5230, Nokia 6710 Navigator, Nokia 6730 classic och Nokia X6. För den senaste listan över modeller, besök: http://www.nokia.com/maps

ALMI Invest etablerades i sju regioner under 2009. Syftet är att öka tillgången på riskkapital för företag i expansionsfaser. Nu gör ALMI Invest sin första investering i region Småland och öarna. Investeringen görs i Västervikbaserade Golden-Cut Yachts, ett företag som utvecklar och marknadsför fritidsbåtar som kombinerar trä och plast för att uppnå en mer lättunderhållen träbåt.

Investeringen sker tillsammans med Gabrielsson Invest och Västervik Invest. Investeringen uppgår totalt till 2 miljoner kr. Richard Granberg startade Golden-Cut under 2008 och har tidigare drivit bolag och projekt som han sedermera avvytrat.

Affärsidén och innovationen med kombinerat plast/träskrov presenterades av Richard Granberg första gången i SVT:s entreprenörsprogram Draknästet våren 2009. Vid det tillfället blev det inga investeringar för bolaget, men däremot de första båtbeställningarna som lade grunden för en produktionsstart. Tre av ”Drakarna” däribland Mats Gabrielsson beställde var sin båt i anslutning till inspelningen (dec. 2008) vilka levererades under sommaren 2009 (de andra Drakarna var Sven Hagströmer och Richard Båge).

Golden-Cut Yachts erbjuder en serietillverkad retro-inspirerad träbåt med underhåll och pris som en jämförbar plastbåt i liknande storlek. Bolaget har etablerat samarbete med två av de mest internationellt kända och prisvinnande svenska designerna inom båtindustrin, Bo Zolland och Håkan Södergren. Skrovet tillverkas delvis i samarbete med ett 3:e generationens träbåtsvarv i Istanbul och slutmontering sker på varvet i Västervik i samarbete med Windy Scandinavia.
Båtmodellen Golden-Cut 28 W har under 2009 skapat stort intresse bland båtfolk med sin unika tidlösa design och etablerat sig på den svenska marknaden med bl.a. ytterligare sålda båtar och en återförsäljare i Stockholm. Under Scandinavian Boatshow 2009 lanserades även ytterligare en modell (G) som finns tillgänglig from säsongen 2010.

”Det här är ett utmärkt exempel på ALMI Invests verksamhet. En investering i ett företag med stor tillväxtpotential ledd av en driven entreprenör, och där ALMI Invest investerar tillsammans med privata riskkapitalbolag” säger Tarja zu dem Berge, vd ALMI Invest Småland och Öarna.

”Det var ett hårt arbete att få allt på plats och komma igång på så kort tid. Men det har givit resultat och vi har fått överväldigande positiv feedback från de första kunderna och marknaden. Att Mats som från början var kund nu vill investera känns som ett gott betyg. Genom investeringen så kan vi nu på allvar gå in i nästa fas och utveckla verksamheten vidare” säger Richard Granberg, vd Golden-Cut Yachts

För mer information:
Tarja zu dem Berge vd ALMI Invest, tel 0709-185896.
Richard Granberg, vd Golden-Cut Yacht 0708-30 65 50
Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör ALMI Företagspartner, tel 070-314 34 34.

Mer information och högupplösta bilder finns på www.golden-cut.se

Om Gabrielsson Invest AB
Sedan slutet av 80-talet driver Mats Gabrielsson investmentföretaget Gabrielsson Invest AB (GIAB) och BOIAB (Borås Invest AB), totalt riskkapital på över en miljard kronor. : www.giab.se

Om Västervik Invest AB
Västervik är ett såddkapitalbolag som investerar i främst i företag och idéer som har anknytning till Västerviks kommun. www.vastervikinvest.se

Om ALMI Invest
ALMI Invest erbjuder riskkapital genom regionala riskkapitalbolag. Investeringar ska ske i företag som kommit igenom etableringsfasen och står inför en expansion. Genom att överbrygga marknadsgapet på finansmarknaden bidrar ALMI Invest till regional och nationell tillväxt. Syftet är att i samarbete med kommersiella aktörer utveckla, förstärka och skapa värdetillväxt i företagen.

Länk: www.almiinvest.se

Tyska Bavaria fortsätter att presentera nya modeller i hög takt. Den allra senaste nyheten är Bavaria Sport HT 38, som enligt Bavaria sätter ny standard för sportbåtstillverkare. Båten presenteras på båtmässan i Düsseldorf, som startar lördag 23 januari. 38:an är framtagen i samarbete med BMW Group DesignworksUSA och har verkligt sportiga linjer.

Sport HT 38 är tillgänglig från 157 900 Euro plus moms, vilket är “mycket båt för pengarna”.

Cockpit är rymlig med solavdelning och bekväma sittytor, en integrerad wet bar och ytterligare solutrymmen finns på fördäck. Den nya 38:an är valplanerad både för att cruisa omkring med och för att bo i.

Midskepps finns en separat och rymlig kabin med dubbelkoj och även föröver finns två kojer. Toaletten nås från salongen (se skissen här nedan).

På båtmässan i Düsseldrof visas skisser på båten, som får premiär i verkligheten i april. Bavaria finns i monter 4-A-35 i Düsseldorf, där mässan pågår 23-31 januari-

Tekniska data:
Ce-Category B
Length overall (approx.) 11,80 m
Length hull (approx.) 11,65 m
Beam overall (approx.) 3,99 m
Height above water (approx.) 3,40 m
Draught (approx.) 0,70 m
Unloaden weight (approx.) 8.900 kg
Fuel tank (approx.) 720 l
Water tank (approx.) 250 l
People max. 12
Cabins 2
Berths 4
Height in salon (approx.) 2,10 m
Engine Volvo Penta 2 x 5,7 GXIE-EVC, 320 PS

Länk: www.bavariasverige.se

Sportfiskarna delar ut 200 000 kr ur Sportfiskarnas Fiskevårdsfond 2010. Syftet är att stödja projekt och insatser som långsiktigt gynnar sportfisket och fiskevården. Medel kan sökas av sportfiskeklubbar och distrikt anslutna till Sportfiskarna.

Under de senaste åren har mellan 100 000 och 200 000 kr årligen delats ut till fiskevårdsinsatser runt om i landet.
– Det läggs ner ett enormt arbete inom den ideella fiskevården. Men ibland räcker det inte med ideellt engagemang utan det krävs också pengar till exempelvis material, redskap och resor, säger Anders Karlsson från Sportfiskarna.

Bland bidragsgivarna till fonden märks bland annat Sportfiskemässan som satsar en del av varje inträdesavgift till fiskevårdsfonden. Bidragen ur Fiskevårdsfonden har främst använts till praktiska fiskevårdsinsatser som till exempel biotopvård i vattendrag och längs kusten samt bygge av fiskvägar. Bidrag har även lämnats till märkningsförsök, inventeringar, utbildning och information. Ansökan för 2010 ska vara inlämnad senast 20 mars.
– Vi hoppas på många bra projekt. Ansökan behöver inte vara komplicerad och Sportfiskarna hjälper gärna till med tips och råd, säger Anders Karlsson.

Länk: www.sportfiskarna.se

Båtbottentvättarna i Kolström, Nynäshamn, Gävle-trakten, Lidingö (Käppala), Vaxholm och Trosa besöktes sommaren 2009 av 1961 motorbåtar och 114 segelbåtar. Flera av dem gjorde återbesök, när beväxningen blivit besvärande igen. Tvättpriserna varierade beroende på båtens storlek. För segelbåtar var de 200–350 kr och för motorbåtar 200–500 kr.

Båtägarna var överlag mycket belåtna med resultatet. Bland de positiva kommentarerna märks särskilt att bränsleförbrukningen hållits tillbaka och att fartresurserna bibehållits.

På samtliga ställen fortsätter verksamheten under 2010. På Lidingö kommer sannolikt annan plats än Käppala komma i fråga.

– Vi har en motorbåt av typen Silver Eagle Cabin på 6,30 meter. Båten är från 2004 och har aldrig varit bottenmålad. Det är av miljöskäl vi vill undvika måla båten i botten. Inte h eller vill vi riskera att få på en färg som inte är kompatibel med aluminium. Vanligen har vi torrsatt båten några gånger per säsong och borstat ren botten för hand för att få bort all beväxning, säger Henry Duhs, en av de nöjda användarna.

– Det var mycket enklare att tvätta där än att lyfta upp båten på slip. Efter tvätten ökade farten 3,6 knop vid samma varvtal.

– Vi ser 2009 års resultat som ytterligare ett exempel på att vår metod Bottentvätt i vattnet med uppsamling nu blivit erkänd och accepterad av båtägarna. Vi räknar med att nya platser för bottentvättar kommer att offentliggöras under vårvintern som ett resultat av det allmänt ökande intresset samt möjligheterna till Lova- och EU-bidrag, säger G O Douglas, VD Boatwasher Sweden AB.

Länk: www.boatwasher.se

Vid årsskiftet stod Stockholmsmässans senaste utbyggnad klar. Med 10 000 nya kvadratmeter utställningsyta kan företaget göra befintliga mässor större, parallellförlägga arrangemang och attrahera nya kunder. Den nya hallen har varit efterlängtad.

Bistert kallt i Sverige och bedömarna är oense om botten på lågkonjunkturen är nådd. Men på Stockholmsmässan råder vårkänslor. Vd Patric Sjöberg har just öppnat dörren till en helt ny utställningshall, som i ett slag ökar mässans kapacitet med närmare 20 procent.
– Självklart påverkas vi av konjunkturen, men de flesta stora arrangemang bokas in flera år i förväg. Även om ett enskilt event kan bli lite mindre ett år så är ändå den underliggande trenden att framför allt kongresserna blir fler och större. Möten mellan människor är så viktiga,
det märker vi på efterfrågan från både svenska och internationella kunder.
– Vi har flera egna mässor som tidigare tagit hela anläggningen i anspråk. Nu har vi lättare att erbjuda plats till kunder vi tidigare fick tacka nej till. Vi har också möjlighet att köra flera mässor med närliggande teman samtidigt, något som vi vet att besökarna uppskattar. Båtentusiasterna passar på att gå på Vildmarksmässan när de ändå är här och vice versa, säger Patric Sjöberg.
Förutom detta kan Stockholmsmässan nu i större utsträckning hyra ut till externa mässarrangörer. Större ytor och nya restaurangstråk i kombination med anpassningsbara och flexibla lösningar ger fler möjligheter och därmed fler kunder. Stockholmsmässan var redan innan utbyggnaden Nordens största mässanläggning, och nu tillhör man det absoluta toppskiktet i norra Europa.
– Med ökad förmåga att “paketera” huset öppnar vi upp för nya mässkoncept men också för nya typer av arrangemang, som andra event och stora banketter. Vi har kapaciteten, vi har effektiviteten och vi har förstklassig kompetens i att hantera allt från mat, logi och resor till själva mässdeltagandet. Vi står väl rustade inför framtiden, säger Patric Sjöberg.

Fakta utbyggnaden
* Arkitekt: Alessandro Ripellino, Rosenbergs arkitekter
* Byggfirma: Värmdö Bygg
* Utställningsyta: 10 000 kvadratmeter
* Plan 1: 11 500 kvadratmeter
* Plan 0 (garage, teknik mm): 12 800 kvadratmeter
* Antal plåtar i flätverkets fasad: 1 556 st
* Antal belysningsarmaturer i fasaden: 331 st
* Antal fontäner i dammen: 71 st
* Antal liter vatten i dammen: 89 600 liter
* Sammanlagd gardinlängd: 1 kilometer

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen. Allt för sjön är en av de mässor som arrangeras på Stockholmsmässan.

Den nya båtbyggaren Emocean Marine visar upp sin helt nya Voodoo 27 på båtmässan i Düsseldorf och söker samtidigt efter europeiska återförsäljare för sin helt nya serie med båtar i ny design. På mässan visas företagets 27-fotare för första gången på en europeisk mässa. 50 båtar är redan sålda efter premiären på Emirates Boat Show innan jul och nu hoppas varvet på en bra mässa även i Tyskland.

Den nya båtbyggaren Emocean Marine visar upp sin helt nya Voodoo 27 på båtmässan i Düsseldorf och söker samtidigt efter europeiska återförsäljare för sin helt nya serie med båtar i ny design. På mässan visas företagets 27-fotare för första gången på en europeisk mässa. 50 båtar är redan sålda efter premiären på Emirates Boat Show innan jul och nu hoppas varvet på en bra mässa även i Tyskland.

– Voodoo 27 har en fräck design som drar till sig allas blickar snabbt, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd. Det här är en helt ny produkt och försäljningen överträffar redan våra förväntningar. Båtköparna har länge sökt efter en måttligt prissatt day cruiser eller en ny mindre båt som komplement till sina större båtar. På mässan i Düsseldorf kommer vi även att visa planerna och ritningarna för vår nya 37-fotare.

The Voodoo 27 kommer att visas i Hall 5 Stand 5A 22. I samma monter finns även Talisman 27 – en båt för fiske och dykning byggd på samma skrov som använder samma typ av skrov. Den båten är dock försedd med två utombordsmotorer för att få en ännu bättre manövreringsförmåga. Designern har även fått plats med en rymlig kabin I denna båt.

– Det här är ett internationellt drivet och designlett projekt som involverar några av de skarpaste hjärnorna I marinbranschen, konstaterar Ellul. Resultatet bevisas av den stil och finish som båtarna har I combination med mycket goda prestanda.

Länk: www.emoceanmarine.com

Till sommaren presenteras Bavaria Deep Blue 46 i en helt ny version försedd med flybridge. Denna nydanande båt får därmed en mer traditionell framtoning även om linjerna är desamma som för den ”vanliga” Deep Blue 46. Varvet säger att detta blir en mycket rymlig båt med hög komfort.

Detta är Bavarias första flybridgemodell och att varvet har valt 46:an är ett naturligt val. En flybridge kräver en viss storlek på båt för att inte skapa en rank båt.

– Deep Blue 46 Flybridge blir en fantastisk båt, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria.

– Vi har redan bevisat med den öppna versionen att Bavaria kan etablera sig på den mer lyxiga nivån med flybridgebåtar. Vi ser fram emot att få visa upp Bavarias första flybridgebåt särskilt eftersom detta blir en milstolpe för vårt företag.

Båten har flera speciella och riktigt snygga lösningar. Bland annat de glasdörrar som öppnar upp båten och går över båtens hela bredd. Ombord finns också rymliga utrymmen för umgänge och boende.

Båten premiärvisas till sommaren men besökare på båtmässan i Düsseldorf 23–31 januari kan ta del av planerna på ett mer handfast sätt genom ritningar.

Tekniska fakta

CE-kategori: B

Längd öa: 14,20 m

Längd skrov: 12,93 m

Bredd: 4,45 m

Höjd öv: 3,65 m

Djupgående: 0,75 m

Torrvikt: 14.500 kg

Bränsletank 1.200 l

Vattentank: 410 l

Personer: 12

Kabiner: 3

Kojer: 6

Motorer: Volvo Penta 2 x IpS-600; D6-435; 307 kW

Info: www.bavaria-yachtbau.com

Ostindiefararen Götheborg är storstjärnan i en ny dokumentärfilm som imorgon visas i Tysk/Franska kulturkanalen ARTE. I filmen ”Kampen om Östersjön” agerar Götheborg det svenska flaggskeppet Hedvig Sophia.

Under sommaren 2009 har ett tyskt produktionsteam ifrån Spiegel TV varit ombord på Ostindiefararen Götheborg för att göra en film om ”Kampen på Östersjön” och det svenska flaggskeppet Hedvig Sophia.

– Vi är jättenöjda med resultatet och fick mycket bättre bilder än vad vi någonsin kunnat hoppas på. Att faktiskt kunna vara med och filma när detta vackra historiska skepp seglar på riktigt bidrar mycket till känslan i filmen, säger Spiegel TV:s producent Kirsten Hoehne.

Förutom skeppet Götheborg så har också flera personer ifrån besättningen fått agera skådespelare och statister. Spiegel TV:s producent Kirsten Hoehne var särkilt imponerad av Hans Hoffsten, som till vardags är timmerman ombord på Götheborg, men som nu fick äran att spela 2:e kapten Wachtmeister.

– Jag kunde inte ha hittat en bättre kapten. Hans talang och närvaro gör att han absolut borde satsa på en framtid som skådespelare, säger Kirsten Hoehne.

Enligt produktionsteamet ska filmen senare under året gå i ZDF, vilket är Tysklands näst största TV kanal. Den kommer också troligtvis visas på National Geografic och History Channel.

Dokumentärfilmen visas första gången i ARTE den 16 januari kl.20:15. (se www.arte.tv)

Repriser:
3 februari kl.05:00
6 februari kl.12:00

Länk: www.soic.se

Klockorna på bryggorna i hamnen i Nongsa Point Marina i Batam, Indonesien, klämtade för fullt när Team Finland angjorde hamnen efter Race 5 igår morse. Med sig ombord hade de fem besättningsmän från Cork som därmed kunde återförenas med sin ordinarie besättning på California.

Skepparen på Team Finland, Rob McInally, fick varma applåder när han la till med sin 68-fots yacht längs med kajen. Finnarna var de första att anlända av klipperbåtarna efter det att Cork gick på grund och räddningsarbetet satte igång.

Här är resten av den engelska pressreleasen:

“It was very dark, the winds were strong and squally. Once everyone was on board, spending the night there for the Cork crew in particular was very tough as was going back to it the following day to see it again. I actually stood off a bit further than Edinburgh Inspiring Capital and Qingdao because I didn’t want them to spend too much time as they were, looking at Cork. It wasn’t a pretty sight at all.”

There was great relief amongst the crew to be back on land and, in particular, to be reunited with their Cork team mates and friends from the other crews. Despite the emotional arrival they did not forget to congratulate Cape Breton Island for their achievement in taking line honours with three cheers. Cork did the same for Team Finland and the loudest cheer of all was reserved for the Irish team.

With 25 people on board for the last few days, Rob says, “It’s been fairly tough – it’s been so hot and obviously there’s been a lot on the minds of the guys from Cork but they’ve been really good – they’ve been good fun. We’ve got them involved in the sailing because I think it’s very important to get them involved in the steering and on the foredeck doing the headsail changes and they’ve all been grinning and enjoying that, so that’s good.

“I can’t believe the amount of food we’ve gone through and the amount of tea we’ve drunk in the last few days! It’s been an incredible experience just watching everybody work together as a team. It’s been very different culturally – they are very much Irish and very good humoured so it’s been a great time.

“It feels very good to be here. The moment the boat stopped my shoulders just started to relax. It’s a beautiful place and we’re all going to have some great fun and some chill out time before moving on to the next adventure.”

Rob took over as skipper of Team Finland in Geraldton and it is clear he and the crew have already settled into a cohesive unit – they treated him to a good natured dunking in the pool as soon as they arrived at Nongsa Point Resort after crossing the finish line at 1309 local time (0609 GMT).

As well as the Cork crew, on board Team Finland are bags of kit recovered from the boat, all of which will need to be dried out. The Race Office, with the help of Nongsa Point Resort, has been making arrangements for space to sort, clean and dry.

Race 5, from Geraldton, Western Australia, to Singapore began on 3 January and the course has delivered some of the most challenging conditions to date for the crews, all of whom have put their normal lives on hold to take part in the Clipper Race, whether for a single leg or for the whole of the ten-month, 35,000-mile race.

As a number of teams suspended racing during the incident the final results will be subject to ratification once all the skippers’ declarations have been received by the Race Committee before being confirmed. California, Qingdao and Edinburgh Inspiring Capital were also involved in the operation, as well as Uniquely Singapore and Hull & Humber, who stood by to offer assistance if required.

Qingdao, with Cork skipper, Richie Fearon on board, and Edinburgh Inspiring Capital are expected to arrive in Batam tomorrow to join the rest of the fleet who have gathered ahead of the arrival in Singapore.

The fleet will sail in to Marina at Keppel Bay, owned by Uniquely Singapore team sponsor, Keppel Corporation, at 10am on Saturday 23 January. Guest of honour at the colourful ceremony will be Singapore’s Senior Minister, Mr Goh Chok Tong, who named Uniquely Singapore when she was launched ahead of the Clipper 05-06 Race.

“The international following and goodwill that the Clipper Round the World Yacht Race continues to generate will help promote Singapore as Asia’s destination to live, work and play. Keppel is happy to contribute to the vibrancy of this southern waterfront with such international events at the Marina at Keppel Bay on Keppel Island,” said Ms Wang Look Fung, General Manager of Group Corporate Communications, Keppel Corporation Limited.

Mr Rostam Umar, Executive Director of Communications and Human Resources and Organisational Development at Singapore Tourism Board, Uniquely Singapore’s team partner, said, “We welcome the crew members of the Clipper Round the World Yacht Race to Singapore. We see the race as a platform to showcase Singapore as a destination for international sporting events and where visitors have the opportunity to enjoy many exciting leisure experiences. Events such as Clipper Round the World Yacht Race strengthen Singapore’s image as one of Asia’s leading entertainment capitals with a diverse calendar of events year round.”

The Clipper 09-10 Race started from the Humber on the north east coast of England on 13 September 2009 and will return to there on 17 July 2010. It is the only event in the world where people from all walks of life can take on the challenge of a lifetime and race around the globe on stripped down 68-foot ocean racing yachts.

Race 6 start: Tuesday 2 February
Places will be available for television cameras/photographers on media boats for the start of Race 6 on Tuesday 2 February. Exact timings to be advised.

The Clipper 09-10 Round the World Yacht Race started on 13 September from the Humber on the UK’s east coast and return there in July 2010 after 35,000 miles of ocean racing. No previous sailing experience is required to take part as full training is provided. More than 40 nationalities an 230 professions are represented by crew competing in Clipper 09-10. Crew can sign up for the whole circumnavigation or one or more legs. The overall race is divided into individual races and points are accumulated according to each individual race position. The yacht with the highest total at the finish wins the race trophy.

Standings after Race 4 and Race 5 Scoring Gate
1. Team Finland 41 points
2. Spirit of Australia 41 points
3. Jamaica Lightning Bolt 28 points
4. Hull & Humber 28 points
5. Cork 23 points
6. Cape Breton Island 23 points
7. Uniquely Singapore 21 points
8. Qingdao 17 points
9. Edinburgh Inspiring Capital 13 points
10. California 7 points

Länk: www.clipperroundtheworld.com

En av de största nyheterna på årets Boot Düsseldorf kommer från holländska Jongert Shipyard, som introducerare sin nya 5200M. Denna modernt designade yacht är det absolut senaste från det välkända varvet som gjorde en omstart 2009 och redan är “tillbaka” som ledande holländskt varv. Boot Düsseldorf är öppen 23 – 31 januari kl. 10 till 18. Jongert Shipyard finns i Hall 7 (Superyacht Show) monter 7a-B08.

Detta är en “typisk Jongert”, säger båtkonstruktören René van der Velden.

– Förr när man såg en segelyacht kunde man redan på avstånd se att det var en Jongert. I den här designen har gått tillbaka till den idén och båtarna är nu lätta att känna igen.

Förutom rena standardbåtar bygger Jongert även extremt kundanpassade yachter. Hur de ser ut beror helt på kundens önskemål, användningsområden och smak. Det som sätts allra först på prioriteringslistan är dock enskildhet, lyx och komfort.

– Den nya 5200M har till exempel en egen “beach club zone”, säger Van der Velden. Den omfattar en stor solplattform, en wet bar, dusch och toalett. Detta utrymme nås direkt från de fyra VIP gästkabinerna. Ett annat exempel är de speciella gångar som förbinder sittutrymmena utan att göra intrång på ordinarie däcksutrymmen.

På fördäck finns tillräckligt utrymme för att installera en egen swimmingpool eller för att placera en stor RIB intill det stora solutrymmet. Master cabin (för två personer) är placerad så att båtens hela bredd (10,35 m) utnyttjas till fullo. Segling är också centralt på den här yachten.

Det syndikat som tog över Jongert för ett år sedan består av VeKa Group, Werkina Werkendam, DHG och Rabo Private Equity. var och en av dem är solida finansiella institutioner med god ekonomi. Tack vare detta upplägg är Jongert starkare än någonsin. Företaget har nya order för två stycken motoryachter och en segelyacht (totalt försäljningsvärde över 40 miljoner Euro) och en mängd förfrågningar från potentiella kunder för nybyggen och renoveringar.

Tekniska fakta 5200M
Design: Doug Peterson
Inre design: Jongert Design Team or owners choice
Yttre design: René van der Velden Yacht Design
Längd ö a: 52,20 m
Längd vl: 46,40 m
Bredd: 10,35 m
Djup: 3,32 – 6,10 m (Jongert Patented Folding Keel)
Vikt: 350 ton
Max fart: 14,5 knop
Cruisingfart: 12 knop
Räckvidd: 3 500 Nm
Skrov: aluminium
Stormast höjd: 41,60 m
Storsegel: 426 m2
Genua: 535 m2 (115%)
Huvudmaskin: 2 x “Caterpillar”, 709 kW, 950 hk @ 1 600 rpm
Generator: 2 x “Northern Light” M1066T 80kW @ 1 500 rpm, 1 x “Northern Light” M944W 25kW @ 1 500 rpm
Bränsletank: 40 000 l
Färskvatten: 15 000 l

Länk: www.jongert.nl

Den globala miljömärkningen av fisk – Marine Stewardship Council, MSC – toppar en ny rankning för miljömärkning av fisk. Flera andra certifieringssystem för vildfångad fisk behöver bli bättre, visar rapporten som gjorts på uppdrag av Världsnaturfonden WWF.

– Det är positivt att MSC klarar den höga ribban. Nu hoppas vi att fler skärper kraven så att de bidrar till en effektiv och hållbar fiskeriförvaltning, säger Lasse Gustavsson.

Undersökningen jämför och rankar sju olika miljömärkningssystem för vildfångad fisk. Bland annat bedöms hur pass effektiva miljömärkningarnas kriterier är på vägen mot friskare hav och hållbara fiskbestånd. Högst på listan hamnar MSC som klarar 95 procent av de ställda kraven i rapporten ”Assessment of On-Pack, Wild-Capture Seafood Sustainability Certification Programmes and Seafood Ecolabels”.Den har tagits fram av Accenture Development Partnerships (ADP) på uppdrag av WWF.

Jämfört med MSC får fiskcertifieringar som Naturland, Friends of the Sea och KRAV mycket lägre betyg. De lever upp till mellan 26 – 65 procent av kraven. Det beror bland annat på bristande kriterier för hur de ska nå ett hållbart fiske och välmående havsekosystem. Också brister i transparens och information ger låga omdömen.

Rankningen bedömer bästa tillgängliga metoder – “best practice” – när det gäller miljömärkning av vildfångad fisk. Den grundar sig bland annat på FN-organet FAOs krav och standarder från 2005 (International Social and Environmental Accreditation and Labelling Alliance, ISEAL) samt på WWFs ramverk för ekosystembaserad havfiskeförvaltning.

– De tio senaste åren har certifieringen av fisk ökat starkt och många miljömärkta fiskprodukter har sett dagens ljus. Det är en signal om att både konsumenter och fiskproducenter ställer krav på ett mer hållbart fiske, säger Inger Näslund, fiskexpert på WWF.

Med ett växande antal miljömärkningar med olika kriterier ökar också risken för förvirring. Förtroendet kan då minska hos inköpare och konsumenter.

– Vi hoppas att granskningen lyfter fram oklarheter och bidrar till att förbättra märkningen. Då är den till nytta för både producenter och konsumenter, avslutar Inger Näslund.

Fakta:
Läs den fullständiga rapporten på:
http://www.panda.org/what_we_do/how_we_work/conservation/marine/publications/

Resultatet av rankningen:
Namn på certifiering Resultat i procent (högsta betyg 100 procent)

MSC (global märkning, bas i London) 95,63 procent
Naturland (tysk märkning) 64,56 procent
Friends of the Sea (italiensk märkning) 55,83 procent
KRAV (svensk märkning) 50,00 procent
AIDCP (amerikansk märkning) 48,06 procent
Marine Eco-label Japan (MEL Japan) 40,29 procent
(japansk märkning)
Southern Rocklobster 26,70 procent
(australiensisk märkning)

Stenungsbaden Yacht Club kommer i starten av 2010 att lansera en ny kategori rum – Special Guest Rooms – ämnade för gäster som vistas gratis mot att de skriver på nätet om sin sejour på hotellet. Inget krav på tidigare bloggerfarenhet ställs, poängen är att få reda på vad gästerna tycker och tänker om verksamheten.

Via Facebook-sidan Special Guest Room utses varje vecka en skribent som erbjuds fri kost, logi och underhållning under en weekend mot att denne skriver om och delar med sig av sin vistelse på Stenungsbaden Yacht Club.

Detta blir första gången i Sverige ett hotell låter sina gäster berätta i realtid om sina erfarenheter för alla att ta del av. Under dessa fria vistelser har den utvalda skribenten chans att uppleva allt från dansbandskvällar och singelfester till spaupplevelser, träning, och konferenser.

– Efter ombyggnationen och utökningen med komplett spa-anläggning är Stenungsbaden en perfekt miljö för en helgvistelse med nöje, avkoppling och hotellboende. Något de utvalda skribenterna kan njuta av helt utan kostnad, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Under dessa skribenthelger kommer gästerna att kunna ta del av spavistelser, dansband, shower, delta i träningsaktiviteter, konferenser, navigationskurser och nöjen av olika slag. Under premiärhelgen 29-30 januari bjuds den första skribenten på Black Ingvars Viva Las Vegas Show. Senare fram i mars utkämpar de båda finalisterna i SVT:s Dansbanskampen en egen kamp på hotellet och fram i vår bjuds den aktuelle gästen på en stenhård Bootcamp-helg med instruktören Mark Anthony. Bland mycket annat.

Länk: www.stenungsbaden.se