nyhetstest

Hybrider, bränsleceller och andra lösningar stod i centrum på Düsseldorfs båtmässa 2010. Innovationslusten var på topp!

Text & foto: Lars-Åke Redéen

Miljödebatten sätter nu verkliga spår även i båtlivet. Ingen vet idag vilken teknik som kommer att bli trendsättande, men många motorbåtstillverkare tar chansen att experimentera och det finns riktigt smarta lösningar.
Innan bilbranschen har bestämt sig för vilken lösning de föredrar blir det knappast någon lösning för båtbranschen heller. Vi får snällt följa de stora volymtillverkarna – när de bestämmer sig blir tekniken billigare och tillgänglig för alla.
Den tillverkare som har kommit längst med serieproduktion av motorbåtar med alternativ drift är slovenska Seaways med sin Greenline 33. Denna familjebåt med ”superdeplacementskrov” i 10 m-klassen presenterades för första gången på förra årets mässa i Düsseldorf. Sedan dess har sex stycken prototyper testats.
Greenline 33, som designats av J&J Design, säljs både med dieselmotor (VW Marine SDI 75-5) och som fullhybrid där batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och/eller landström. Båten har upp till 14 knops fart med dieseldrift, men med enbart solcellerna som energikälla kan man åka i 3 knop. Toppfarten med elmotorn är 5,9 knop.

800 Nm räckvidd

Räckvidden är alltid intressant. Med dieseldrift är den hela 820 Nm vid 4,1 knops fart eller 213 Nm vid 13,8 knop. Med batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men den sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop. Med dieseldrift i 7 knop är förbrukningen låga 0,57 lit/Nm och C02-utsläppen endast 15 gram.
Intressant med Greenline 33 är också att det är en komplett bobåt med stora utrymmen för en hel familj. Salongen och akterdäcket utgör en stor yta som är förbunden via pentryt med bardisk och sovavdelningen är välplanerad. Med ett pris på 1 267 000 kr (hybridvarianten) är den intressant även för våra breddgrader. Båten får sin svenska premiär på Allt för sjön i Stockholm.

Bränslecell ombord

Österrikiska Frauscher visade en båt som enbart drivs med bränslecell från tillverkaren Fronius och elmotor och därmed är helt fri från andra utsläpp än vatten. Modellen heter Frauscher Riviera 600 och är på 6 m. bränslecellen kan enkelt beskrivas som en elektrokemisk elgenerator.
Elmotorn är en Kräutler på 4 kW som ger en räckvidd på 80 km vid 4 knops marschfart med en toppfart på 5 knop. Batterierna laddas enligt Frauscher upp på endast fem minuter.
Fineliner 33 Hybride var en annan mycket intressant båt med VW Marines femcylindriga dieselmotor på 165 hk i kombination med en ISKRA elmotor på 7 kW. Båten är en slank madam på 10×2,45 m och 2 300 kg. Några uppgifter om räckvidd fanns inte på mässan, men båten kostar drygt 1,6 Mkr.


Mässans största båt var denna rejäl yacht från Drettman. Modellen heter Elegance 122 RPH. Båten kostar drygt 38 Mkr plus moms och ägs som sig bör av en miljonär. www.drettmann.com

Get the Flash Player to see this player.


Jeanneau NC11 (New Concept) kallas denna nyskapande båt från Jeanneau, som verkligen storsatsar med många spännande nyheter i år. Den här båten passar väldigt fint för skandinaviskt båtliv med sina fina boutrymmen och ljusa inredning. Måtten är 10,85×3,73 m. www. jeanneau.fr
Video med båten: http://www.jeanneau.fr/nc11/en/video.html


Greenline 33 har förutsättningarna som ett riktigt alternativ för den som vill ha en familjebåt med hybriddrift. Båten kan köras på ren eldrift. Laddningen sköts via landström, solceller på taket och båtens dieselmotor. Mått 9,99×3,49 m, vikt 4 800 kg. www.bavariasverige.se


Frauscher Riviera 600 är inte färdig för serieproduktion men har en intressant framdrift. Båtens batterier laddas via bränslecell och utsläppen är därmed helt rena. www.futureprojecthydrogen.com


Fineliner 33 Hybride med VW:s dieselhybrid är ett intressant alternativ. Tack vare båtens långsmala skrov går det att köra riktigt ekonomiskt och miljövänligt med den. www.pringmarine.se


Holländska Mastervolt har flera intressanta lösningar för elen ombord. Bland annat detta system för hybrid-växelspänning. Det ger 50 Hz 230 V växelström och kombinerar generator, inverter och batteri i båten. Finns för 12V, 24V och 48V. www.mastervolt.se


Mässans fräckaste motorbåt var svenska J Craft Torpedo. Den har en tidlös stil men har en modern framdrivning med två Volvo Penta IPS 500 motorer, som ger den 12,63 m långa båten en toppfart på 44 knop. www.j-craftsboats.com


Den som börjar tröttna på vattenskotern bör satsa på en Seabob. Det är en fräck vattenmoped som drivs med vattenjet och den finns i många läckra färger www.seabob.com


Att lyfta upp en person som har trillat i vattnet är tungt. Mob.Ysport är det kryptiska namnet på denna smarta hävstång som monteras till exempel på en knap. www.mob-y.de


Lear 204 är en amerikansk båt med solceller på taket. Båten är på 6,10×2,59 m, väger 1 225 kg och har en 36V elmotor. Fart 6 knop. www.lear-electric-boats.com

Elegance 122 RPHJeanneau NC11Greenline 33Greenline 33Greenline 33Greenline 33Frauscher Riviera 600 Frauscher Riviera 600 Fineliner 33 Hybride Holländska Mastervolt ybrid-växelspänningSvenska J Craft TorpedoSvenska J Craft TorpedoSeabobMob.Ysport Lear 204

VDO presenterar nu sin nya moderna instrumentserie Viewline som finns med svart och vitinstrumenttavla. Frontsargar i olika färger och utföranden finns som tillval för att passa alla typer av smaker och instrumentbrädor. Nyheterna med Viewline är att det dubbla instrumentglaset är lasersvetsat mot instrumenthuset, och därmed är IP67 klassat för en helt fuktsäker montering.

Instrumenten har kvalitets kontaktstycken från Tyco/ Hirschmann. Instrumentbelysning samt varningslampor är av LED typ och är förmonterade i instrumenten.

– Vi är glada att kunna presentera denna nya moderna instrumentserie från VDO. Med svetsade dubbelglas minimeras risken för imma vilket gör produkten fuktsäker vilket många efterfrågar säger Sven Byström, produktansvarig för VDO instrument inom KG Knutsson AB.

Viewline ersätter Oceanline, men finns parallellt att beställa under en begränsad tid. Viewline instrument har 80mm samt 52mm i installationsdiameter.

Alla VDO givare för motorövervakning är kompatibla med Viewline instrumenten.

Instrumenten levereras i konsumentförpackning med kontaktdon samt monteringsanvisning. Mer information finner du på www.autokatalogen.se eller www.vdo.se/marin

Utställare: KG Knutsson AB, Handelsdivisionen

Pentax Optio W90 är en ny digital kompaktkamera med förbättrade vattentäta, dammtäta och stötsäkra egenskaper. Dessutom finns en ny funktion kallad Digital Microscope som fångar detaljer som är för små för att uppfattas med blotta ögat.

Genom förbättrad lufttäthet hos kamerahuset klarar Optio W90 undervattensfotografering ner till sex meters djup. Den är vattentät enligt standarden IPX8 (eller JIS Class 8) och är även exceptionellt stötsäker för att klara fall från 1,2 meters höjd. Optio W90 är dessutom dammtät enligt standarden IP6X (eller JIS Class 6) och kan användas vid temperaturer ner till minus 10°C, vilket gör den till ett perfekt val för krävande utomhusfotografering. Batteriet räcker till två timmars kontinuerlig användning.

Digital Microscope och 1 cm närgräns
Digital Microscope kombinerar makrofotografering med 1 cm närgräns med digital zoom, vilket ger möjlighet att fånga mikroskopiska detaljer. Tre LED-lampor på objektivets framkant belyser motivet så att det tydligt framträder på LCD-skärmen även när kameran hålls så pass nära att den skuggar motivet.

Uppgraderad ansiktsigenkänning, även för hundar och katter
Optio W90 har uppgraderad ansiktsigenkänning (AF&AE) som på endast 0,03 sekunder detekterar upp till 32 ansikten i bildfältet och sedan fångar dem i skarpt fokus med optimal exponering. Utöver populära funktioner som det innovativa filtret Small Face, kan denna uppgraderade kamera inte bara detektera mänskliga ansikten utan även hundar och katter. Kameran kan utlösas automatiskt i samma ögonblick som motivet vänder sitt ansikte mot kameran.

Högkvalitativ filminspelning i HD
Optio W90 fångar fulländade filmklipp i 16:9 HDTV-proportioner (1280×720 pixlar) med 30 bildrutor per sekund. Dessutom finns en rad redigeringsfunktioner: stillbilder kan extraheras från filmklipp, titelbilder kan läggas till i början och slutet av ett filmklipp etc. Optio W90 har även en HDMI-utgång för enkel visning på TV.

Extrabred 2,7 tum LCD-skärm
På baksidan av det minimala kamerahuset finns en 2,7 tum ljusstark LCD färgskärm med 230 000 punkter, horisontalt utökad till 16:9-format. Den är antireflexbehandlad för att underlätta användningen i starkt solljus.

Enastående bildkvalitet
Kombinationen 12,1 miljoner pixlar, Pentax bildhanteringsmotor och ett högeffektivt zoomobjektiv ger briljanta och högkvalitativa bilder med väldefinierade detaljer. Till och med när bilderna förstoras får man skarpa bilder med full kantskärpa.

Optiskt 5X zoomobjektiv med 28 mm vidvinkel
Trots de kompakta måtten har Optio W90 ett optisk 5X zoomobjektiv som täcker fokusavstånd från 5 till 25 mm (motsvarar 28-105mm i 35mm formatet). Tack vare detta stora zoomomfång kan kameran användas för ett brett urval av motiv, från spektakulära landskap och gruppbilder till ögonblicksbilder tagna på avstånd.

Tredubbel bildstabilisering
1) Pixel Track SR – vid stillbildsfotografering kompenserar Pixel Track SR (Shake Reduction) skakningar på ett effektivt sätt genom att bearbeta berörda bilder.
2) Bildstabiliseringsläge med hög känslighet – vid svaga ljusförhållanden ökar kameran automatiskt sin känslighet upp till ISO 6400, vilket gör det möjligt att använda en högre slutarhastighet. Detta minimerar på ett effektivt sätt ogynnsamma effekter av rörelser hos både kamera och motiv.
3) Film SR – under filminspelning förhindras oskarpa bilder genom en speciell mjukvara.

”Optio W90 har en intressant funktion kallad Subscreen Input, för visning av valfri miniatyrbild i displayens övre vänstra hörn. Det är användbart som referensbild när man vill ta flera bilder ur samma vinkel och med samma storlek, exempelvis när man fotograferar livsmedel för att sammanställa en receptsamling”, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax svenska generalagent.

Pentax Optio W90 kommer att kosta ca 3 299 kr.

www.focusnordic.se

Innovationsföretaget Ekomarine AB, som bland annat utvecklar den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula, genomför emission inför listning på Aktietorget. Mellan den 23 februari och 19 mars finns möjlighet för investerare att teckna aktier i företaget.

Ekomarine utvecklar bland annat båtbottenfärgen Neptune Formula, den enda giftfria färgen på marknaden. De driver även företaget Ekomarine Ballast, som utvecklar en teknik för rening av barlastvatten. Tekniken beviljades nyligen patent i USA.

Ekomarines bolagsordning har nu godkänts av Bolagsverket och i samband med detta inbjuds potentiella investerare att teckna aktier i företaget.

– Jag är glad att kunna erbjuda gamla och nya investerare att teckna aktier i Ekomarine AB. Jag är övertygad om att det vi arbetar med är viktigt i ett större perspektiv. Jag är också övertygad om att det är en god affär, säger Claes Tarras Ericsson för Ekomarine.

Möjligheten att teckna aktier finns fram till den 19 mars 2010. Beräknad första handelsdag på Aktietorget är den 27 april.

Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

Läs mer på www.ekomarine.se

Holländska Bellagio Yachts slår till med en riktigt läcker retrobåt i fräck stil. Båten är på 16,10×4,80 m och väger 18 ton. Men linjespelet för tankarna till klassiska skönheter. Båten har tagits fram i samarbete mellan Bellagio Yachts i Nederländerna och Vripack Naval Architects.

Dessa helt moderna 16 m yachter konstrueras av Mulder Shipyard under varumärket “Built by Mulder”. De beskrivs som en idealisk blandning av day cruiser och tender till större yachter. Den första båten är planerad att sjösättas i april 2011.

Hela båten byggs i aluminium för att hålla nere vikten. Hon utrustas som standard med två stycken Volvo Penta IPS 600 dieselmotorer, vilket beräknas ge en toppfart på cirka 30 knop. Alternativt kan kunderna beställa Bellagion med tre stycken IPS 600 och därmed öka topphastigheten till hela 40 knop.

Båten är elegant och smidig. Den innehåller en owner’s cabin med komplett badrum/toa och två gästkabiner med dubbelbäddar och ett gemensamt badrum. Pentry med kyl och ugn är placerat intill förarplatsen.

Förutom fyra bekväma och stora stolar vid förarplatsen har båten en bekväm soffgrupp och stora solutrymmen.

Längd: 16,10 m
Bredd: 4,8 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 18 ton
Bränsletank: 2 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 300 liter

Länk: www.bellagioyachts.nl

Nu har vedjakten Sofia Linnéa fått en egen hemsida. Hon är en nybyggd rekonstruktion av en klassisk vedjakt, den mest välseglande typen av roslagsjakter.

Text från Sofia Linnéas hemsida:

Kring skiftet mellan 1800- och 1900-tal fanns ca 600 större roslagsjakter — sandkilar, klyvarskutor och vedjakter — på vattnen kring Stockholm. Detta var kulmen på en 700-årig seglation mellan skärgården och huvudstaden. Roslagsjakterna fraktade sand till byggena, ved till kakelugnarna, hö till hästarna och fisk och potatis till hushållen i den växande huvudstaden.

Vedjakten var den största, vackraste och mest välseglande (snabbaste) typen av roslagsjakter i skärgården; perfekt anpassad för fjärdar, grunda vatten och trånga sund. Toppseglet på en smäcker rå 30 meter över vattenytan fångade minsta bris; det gav vedjakten någon knop även i blanka vatten mellan tysta strandskogar.

Och den var lastduglig! Dubbelt upp mot eget tonnage var inga problem. Vägde jakten 35 ton så lastade den alltså 70 ton.

Vedjaktens historia höll på att ta slut 1946. Då avtacklades Sofia av Länna efter 63 år under segel. Hon sattes iland i sundet NO Väringsö. Material som kunde återanvändas plockades bort efterhand. Fortfarande ligger bord och spantrester efter Sofia i marvatten.

Hennes siste skeppare var Werner Grönros. Han höll sig till segel. Grönros vägrade att installera maskin, något som alla hans skepparkollegor gjorde efter hand, med katastrofalt resultat: vibrationerna skakade sönder fartygsskroven. En av Sofias sista seglingar med stor vedlast dokumenterades fotografiskt (på film och i stillbilder) av Nordiska Museet 1941. Albert Eskeröd skrev senare en bok grundad på detta material.

År 1921 sjösattes Greta Linnea av Yxlan (Blidö) med Mörtviken som hemmahamn, men bara tio år senare hade hon gjort sitt som vedjakt. I slutet av 1940-talet fick hon slutligen dela många vedjakters dystra slut. Skrovet bogserades till ett brobygge i Mälaren vid Kvicksund nära Eskilstuna och sänktes för att bli till en av brons stenkistor.

På Sjöhistoriska Museet i Stockholm finns en meterlång modell, byggd år 1931 i skala 1:20 av ingenjören Erik Hansson. Modellen beställdes av museichefen Gerhard Albe, som noterat att rospiggars och ålänningars skutor började bli sällsynta vid Strandvägskajen i Stockholm. Och Karl Johan-slussens ombyggnad några år senare spärrade tillträdet till Kornhamnen och hela Mälaren.

År 1999 utgav Sjöhistoriska museet boken Roslagens sista skutbygge — Greta Linnea, författad av Hans Eklund. Boken ingår som nr 35 museets rapportserie (ISBN 91-85268-74-7).

Titeln är inte riktigt adekvat. Greta Linnea kunde ha blivit den sist byggda vedjakten. Ödet ville dessbättre annorlunda.

www.sofialinnea.se

Kommentarer

Sven Fernqvist 14:05:11 2010-02-23

Segla med den här båten. Det enda jag kan säga är: Du kommer inte att ångra dig.

Inför säsongen 2010 tar välkända Musto sina beprövade sjöplagg flera steg vidare med ny design, nya material och färger samt en hel del nya plagg för alla behov, från offshore till racing och kustsegling.

MPX i ny design
Mustos MPX plagg är för krävande seglare som behöver ett Gore-Tex plagg som ger långvarigt skydd mot alla sorters väder. Jackorna och byxorna är bekväma att bära och andas.

MPX Ocean Jacket i Gore-Tex Pro Shell finns nu även i dammodell. Både dam- och herrmodellen har ny ergonomisk fleecefodrad fluoriserande huva med transparent skärm och ökat skydd för riktigt dåligt väder.

Nytt modifierat justerbart skvättskydd för god andningskontroll. Kragen är fleecefodrad med mjuk återvunnen fleece. Justerbara inre och yttre muddar ger samma skydd som torrdräkt. Tvåvägs dragkedja skyddad av dubbel stormflik ger en helt tät förslutning. Handvärmarfickor i bröstparti och nertill fram av återvunnen fleece håller händerna varma. Nya stora cargofickor med nätdränage förenklar åtkomsten av saker.

Jackan har kraftiga reflexer och förbättrat fäste för livväst. Finns i damstorlekarna XS-XL i färgkombinationerna Red/Dark Grey, Platinum/Dark Grey. Herrmodellen finns i färgerna Red/Dark Grey, Platinum/Dark Grey, Gold/Dark Grey samt Black/Dark Grey. Pris 5 995:-

www.trendmark.se

77 000 besökare kom till Båtmässan i Helsingfors, som avslutades på söndagen. Det är en minskning jämfört med förra årets besökarantal, men utställarna uppgav att det finns påtaglig efterfrågan på båtar och båttillbehör. Helsingfors båtmässa stärkte ytterligare sin position som Finlands ledande evenemang för båtliv och andra havsrelaterade aktiviteter.

– Trots att omsättningen i båtbranschen i fjol minskade med 40 procent, lyckades mässan igen samla en köpstark publik. Jämfört med förra året ökade värdet av de ingångna affärerna flera gånger om, både för båtarnas och för utrustningens del, säger Jouko Huju, VD för Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.

Den inhemska båttillverkaren Sailfish Boats AB har under sina hittills tio verksamhetsår etablerat sin position som tillverkare av inhemska kvalitetsbåtar. Det ansträngda läget inom båtbranschen har inte just haft konsekvenser för företagets omsättning, och hela produktionen för i år är redan såld.

– Den som beställer båt av oss får själv under produktionens gång välja sådant som inredningens färgsättning och träslag. Det är något som klart främjar vår försäljning, det har vi tydligt sett också under årets mässa, säger Åke Björklund från familjeföretaget Sailfish Boats.

VD Anders Kurtén, Finngulf Yachts Ab, berättar att resultatet av mässan för Finngulfs del i själva verket har gått över förväntningarna.

– Det var helt uppenbart att besökarna numera förstår att uppskatta kvalitet i båttillverkningen. Som utställare har vi också kunnat konstatera att besökarnas ”kvalitet” under den här mässan har varit påfallande hög, säger Anders Kurtén.

På tillbehörssidan berättar Bo Warelius från bolaget Six-Cap Oy, som på mässan har presenterat båtkläder, räddningsoveraller och flytvästar, att mässan var en positiv överraskning. Företaget var i år för första gången med på mässan som utställare.

– Det vi hade på mässan var närmast varuprov; nästa år kommer vi att vara bättre förberedda så att vi också kan sälja direkt. Vi har här på mässan sålt hundratals räddningsvästar, säger Bo Warelius.

Pris och utmärkelser på mässan
Hederspriset Årets Båtbragd 2009, som utses av Båtjournalisterna rf, tillföll Alf och Sara Andersson från Dragsfjärd i Kimitoöns kommun. Alf Andersson har med sin hustru sedan år 2006 haft hand om Helsingholmen, den för alla båtresande bekanta besöks- och etapphamnen. Hederspriset Mässans motorbåt 2010 gick till Bavaria 28 Sport, och First 35 tog titeln Mässans segelbåt 2010. Årets Båtprodukt 2010 valdes av mässbesökarna som röstade på flera utställda finalister: flest röster samlade McMurdo Fast Find 21, en personlig nödsändare. Hederspriset Årets båtdestination 2009 tillföll Airisto Marina, efter omröstning av båtfolket i Finland.

Mässan Vene 11 Båt kommer att hållas 11–20 februari 2011.

www.finnexpo.fi

Rutten börjar nu bli klar för den kommande seglingen Volvo Ocean Race 2011-12. Efter starten från spanska Alicante på hösten 2011 blir nästa anhalt Kapstaden i Sydafrika som därmed står som värd för åttonde gången för denna världsomsegling. Tillkännagivandet är den första i en rad av nyheter inför Volvo Ocean Race 2011-12. Övriga hamnar kommer att offentliggöras senast sista mars i år.

Volvo Ocean Race är den enda professionella världsomseglingen som verkligen besöker hamnar runt om i hela världen. Det handlar väldigt mycket om segling, men även om affärer eftersom tävlingen följs av extremt många människor via olika media.

– Vi har fått olika erbjudanden från flera hamnar och olika städer. Efter att ha utvärderat över 80 erbjudanden har vi fattat våra beslut. När vi nu höjer ribban en nivå för hela tävlingen känns det bra att ha med Kapstaden som organisatör av ett stopp, säger Volvo Ocean Race styrelseordförande, den förra VOR-seglaren Knut Frostad.

Den första delsträckan i kommande race blir på 6 500 Nm, vilket i racet 2008-09 tog vinnarbåten Ericsson 4 blott 21 , 17 timmar och 54 sekunder att tillryggalägga. Det är ett av historiens längsta race och den båt som vinner det brukar ha goda chanser även till slutsegern.

För Kapstaden blir det elfte Volvo Ocean Race/Whitbread det största arrangemanget efter FIFA World Cup – Fotbolls-VM. Över två miljoner biljetter har sålts till Fotbolls-VM, som hålls i Sydafrika i juni i år.

Volvo Ocean Race bygger upp en bas vid klassiska V&A Waterfront i Kapstaden. Men det blir inte mycket tid för teamen att vila vid detta stopp. Seglarna får fullt upp med olika kappseglingar och förseglingar inför den kommande delsträckan.

www.volvooceanrace.com

Bilden:
Fr. v. Dave Abramovitz, Cape Town Stopover Chairman, Greg Maill, Volvo Ocean Race Commercial Director, Bruce Parker-Forsyth, Cape Town Stopover CEO. Foto: Jurie Senekal.

Den 7-9 maj 2010 flyttar Nordens största sportfiskemässa till natursköna Sundsvall och Nordichallen – med ännu större lokaler och högre takhöjd – optimalt för Sportfiskemässans alla aktiviteter.

Vid mässans flugkastbanor och dragbassänger arrangeras uppvisningar, tävlingar och möjlighet att lära mer av proffsen. I år satsar mässan dessutom stort på flugfiske med kända profiler, flugbindartorg och roliga aktiviteter. Mässan har mött ett rekordstort intresse med fler anmälda än någonsin tidigare.

Sportfiskemässan är en ambulerande mässa för att nå ut till alla fiskeintresserade i vårt avlånga land. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak.

www.sportfiskemassan.se

– Utrotningshotad fisk och fisk som fångats eller odlats med destruktiva metoder är mindre vanligt i svenska butiker idag än för bara två år sedan. Det visar en ny undersökning där Greenpeace har granskat dagligvaruhandelns inköpspolicys för fisk- och skaldjur.

– Skräckexempel som ål och tropiska räkor är idag nästan borta från butikshyllorna i Sverige. I de fall man hittar dessa arter är det som regel enskilda butiker som köpt in dem vid sidan av de stora kedjornas dominerande inköpsapparat, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.

Svenska och norska livsmedelskedjor är de som kommit längst i Skandinavien, medan danskarna har varit oerhört trögstartade. En anledning kan vara att Greenpeace började ta upp problemen med svenska kedjor redan 2006 och att Sverige haft en livlig debatt om krisen i våra hav hela 2000-talet.

– Samtidigt som handeln har gjort mycket för att rensa hyllorna från utrotningshotad fisk är det mycket långt kvar tills vi har en fullt hållbar fiskeindustri, säger Jan Isakson.

Rapporten följer upp det arbete som Greenpeace startade i Sverige, Norge och Danmark under 2008, där syftet var att få butikskedjorna att endast köpa in hållbara fisk- och skaldjur genom att ranka deras inköpspolicys mot varandra. I kampanjen uppmanades livsmedelsbutikerna att:

Genast ta bort de värsta produkterna.
Stödja de bästa produkterna, genom att till exempel bara annonsera produkter med fisk från hållbara bestånd och öka utbudet av hållbara produkter.

Förbättra återstående produkter, till exempel genom att uppmana sina leverantörer byta ut fisk från sårbara bestånd eller fisk som odlats med dåliga metoder till bättre alternativ.

– Dumpning av fin matfisk, skövling av värdefulla marina miljöer och fortsatt fiske på utrotningshotade bestånd är frågor som våra politiker måste ta ansvar för. Därför är det nu viktigt att näringslivet också använder sina kanaler för att få politikerna i Sverige och Europa att ta sitt ansvar, inte minst när det gäller att reformera EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Jan Isakson.

www.greenpeace.se

C2SAT (NGM-börsen, C2ST), en leverantör av maritima VSAT antennsystem, tillkännager idag att man ingått ett icke exklusivt avtal för distribution, service och installation med New Navigation Co Ltd., baserat i Hong Kong.

– Vi är mycket nöjda med att vara en distributör av C2SAT’s produkter. Vi tror att nya marknader och applikationer skapar nya affärsmöjligheter för leverantörer av VSAT service. C2SAT har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla kvalitetsantenner för VSAT och vi räknar med att vårt samarbete med C2SAT kommer att bidra till stabil tillväxt för oss, säger Frank Huang, Direktör för New Navigation i Hong Kong.

– Vi är övertygade om att vårt samarbete med New Navigation kommer att göra våra utmärkta produkter mer synliga och lättillgängliga i regionen. C2SAT söker aktivt efter partnerskap med etablerade företag inom den maritima satellitindustrin, som New Navigation, för att utöka sitt distributions- och servicenät, säger Norbert Hentschel, VD C2SAT Asia Pacific.

New Navigation Co. Ltd., baserat i Hong Kong, är sedan tidigare distributör för tyska Raytheon Anschutz och norska Phontech. New Navigation, som är en del av investment gruppen Via Marine från Nya Zeeland, spelar en viktig roll som leverantör av marinelektronik för varvsindustrin i Hong Kong och Kina. Företaget har genom sin starka bas av välutbildade servicetekniker och bra tillgång till reservdelar möjlighet att tillhandahålla kvalificerad och professionell service. (www.viamarine.com)

Om C2SAT
C2SAT med huvudkontor i Solna, Sverige, ett dotterbolag i Singapore samt ett BSO i Shanghai, Kina, är ett svenskt bolag som utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner och erbjuder on-line dubbelriktad bredbandskapacitet via satellit för marina installationer. Systemet skyddas av en rad globala patent. C2SAT holding AB är noterat på NGM-börsen (C2ST) med Mangold som likviditetsgarant (market maker). C2SAT är ett internationellt registrerat varumärke. (www.C2SAT.com)

Det sammansatta utrikes- och försvarsutskottet har sagt ja till regeringens förslag om en svensk väpnad sjöstyrka utanför Somalias kust. Insatsen ska skydda FN:s hjälpsändningar från pirater. Sverige deltog 15 maj –15 september 2009 i EU:s marina insats Operation Atalanta. Operationen syftar till att skydda FN:s Världslivsmedelsprograms (WFP) humanitära hjälpsändningar och andra sårbara transporter samt att förebygga, avvärja och bekämpa sjöröveri utanför Somalias kust.

Enligt förslaget ska den svenska styrkan vara verksam under sju månader från april 2010. Då ska en väpnad styrka på cirka 175 personer bemanna patrullfartyget Carlskrona, som bland annat har en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka. Därutöver ingår i den begärda personalramen om högst 465 personer resurser för förstärknings-och oförutsedda evakueringsbehov. Sveriges deltagande förutsätter att det även fortsättningsvis finns ett mandat för styrkan enligt beslut av FN:s säkerhetsråd. Från mitten av april till mitten av augusti ska Sverige ha ledningsansvaret för operationens styrkehögkvarter.

Lagföring av personer som misstänks för sjöröveri
Utskottet vill understryka vikten av att hitta lösningar på problemen med att lagföra personer som omhändertagits misstänkta för sjöröveri. Sådana lösningar måste ske i överensstämmelse med folkrätten inklusive de mänskliga rättigheterna. Dessutom måste avtal som EU ingått med tredjeland om överföring av omhändertagna pirater följas upp och efterlevas.

Sjötransporter avgörande
Somalia är ett av världens fattigaste länder och har länge varit konflikthärjat. Ett uppehåll i WFP:s humanitära hjälpsändningar, varav 90 procent transporteras sjövägen, skulle få förödande konsekvenser för Somalias befolkning. Utskottet är enigt i sitt förslag till riksdagsbeslut. Planerad dag för debatt och beslut: Onsdagen den 3 mars. Debatten sänds via webb-tv.

Nordkap tronar överst bland Hurtigrutens 40 utflykter. År 2009 tog Hurtigruten sammanlagt 49 483 gäster till 71 grader nord och Fastlandseuropas nordligaste punkt. Nordkapsklippan reser sig 308 branta meter över Barents hav längst i norr och har alltid varit ett viktigt landmärke för sjöfarare och en attraktion för människor från hela världen. Den italienska prästen Francesco Negri tros vara den första turist som besökte Nordkap, år 1664. Sedan dess har strömmen av gäster bara ökat.

Det bekräftas av Hurtigrutens utflyktsstatistik för 2009. Två av bolagets 40 utflykter innefattar Nordkap, och sammanlagt valde uppemot 50 000 gäster den överväldigande upplevelsen som en av sina höjdpunkter på resan mellan Bergen och Kirkenes. Att stå på platån och låta blicken vandra över horisonten ger känslan av att ha nått världens ände. Från den 13 maj till den 29 juli färgas samma horisont av midnattssolen och ger obeskrivliga och oförglömliga minnen.

– Nordkap är uppenbarligen en höjdpunkt på resan och en drivkraft för många av våra gäster. Det förstår alla som har stått på platån och upplevt den överväldigande känslan. Det är helt unikt, säger produktschef Kirsten Schultz.

De senaste åren har Hurtigruten gjort en enorm insats för att knyta till sig leverantörer av spännande utflykter av hög kvalitet längs kusten. År 2009 sålde man närmare 230 000 utflyktsbiljetter och topp tre er; Nordkap, Ishavskatedralen i Tromsö och Midnattskonsert i Tromsö (se 10-i-topplistan i bifogat dokument).

– Listan visar våra ”bästsäljare”, men har ändå sina begränsningar när det gäller att visa popularitet. Många av våra utflykter är begränsade vad gäller antal möjliga deltagare och kommer därmed aldrig att kunna nå ända upp. Det gäller speciellt de mer aktiva utflykterna som hundkörning, havsörnsafari och havssafari till Saltstraumen, säger produktschef Kirsten Schultz.

Hurtigruten har omkring 40 olika utflykter fördelade på sträckan Bergen–Kirkenes. Utflykter som alla berättar nära historier om norsk kultur, natur och historia. 2010 kan bjuda på nya spännande aktiviteter med Hurtigruten.

– Vi arbetar bland annat med en spännande stadsvandring i Norges första huvudstad – vikingastaden Trondheim – och en vintertur till Atlanterhavsparken, det fascinerande akvariet i Ålesund. Förhoppningsvis får vi båda på plats i år, säger Schultz.

Med erfarenhet av sjöfart i norska farvatten sedan 1893 är Hurtigruten det bästa sättet att uppleva Norge både på sommaren och vintern. Vi tar gästerna nära kustpärlorna och erbjuder en kontinuerlig panoramautsikt i en mysig och informell atmosfär.

www.hurtigruten.no

Båttillverkaren Chris-Craft gör omfattande design- och funktionslyft på Corsair 25 och Corsair 28 samt Launch 25 och Launch 28. De modifierade modellerna kommer ut på marknaden under våren och den nya Corsair 25 gör Sverigepremiär i Gulves Stockholms monter på Allt för sjön-mässan i Älvsjö den 6-14 mars.

– Bland annat har sittbrunnen, badbryggan, instrumenteringen och stolarna fått sig ett ordentligt lyft på alla fyra modellerna och de har alla fått motorlucka i teak med tillhörande soldyna. Det är stora förbättringar som ger ökad komfort, bättre båtupplevelse och vackrare båtar, förklarar Mats Andersson på Gulves Stockholm som är generalagent för Chris-Craft.

På Corsair-modellerna har en flushmonterad skylight installerats som ger betydligt bättre ljus i ruffen och man kan få en grill monterad i sittbrunnen och en elektriskt styrd förarstol. Ruffen har även genomgått en övergripande uppfräschning på Corsair 25 och 28. Dessutom har det vackert snidade och teakbaserade fördäcket och fördäcksluckan på Corsair 25 blivit både större och vackrare.

Gulves Stockholm är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit och Tiara i Sverige. Även Riva, Boston Whaler, Albemarle, Baja och MasterCraft ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.

www.gulvestockholm.se

Pioneer lanserar fem nya multimedia och underhållningsenheter för bilen med högkvalitativt ljud och video från CD, DVD, SD-och USB, Bluetooth och bärbara källor som iPod eller iPhone. AVH-serien består av tre 2-DIN enheter, AVH-3200DVD, AVH-3200BT och AVH-P4200DVD och två 1-DIN modeller, AVH-5200DVD och AVH-5200BT.

Alla modeller är utrustade med ett helt nytt, grafiskt användargränssnitt och stora LCD pekskärmar för enkel kontroll. Anpassningsbara menyval, knapp belysning och olika bakgrunder ger konsumenten möjlighet att perfekt matcha systemet till bilens inredning eller humör.

“Folk tillbringar mycket tid i bilen och då kan de lika gärna njuta av det, säger Tom Van Biervliet, Manager Product Planning Bilstereo, Pioneer Europa. “Pioneers nya AVH underhållningsenheter förvandlar bilen till en komplett multimediastation med navigering som ger konsumenten möjlighet att integrera många av de mest populära bärbara enheter. Denna integration ökar kapaciteten hos Pioneer enheten samtidigt som den bärbara enheten ska styras med Pioneer användargränssnittet, som är särskilt avsedd för användning vid bilkörning.

Genom att erbjuda ett så brett spektrum av möjligheter, identifierade Pioneer behovet av att skapa ett intuitivt användargränssnitt för dessa underhållningssystem. Detta uppnåddes genom att integrera avancerade “Slide Touch-funktion”, som gör det enkelt att styra genom kontroll menyer och stora spellistor helt enkelt genom att trycka och dra texten på skärmen. Våra menyer möjliggör snabb navigering, medan snabblänkar tillåter vi användaren att hoppa till källan eller iPod med bara en enda knapptryckning på skärmen.

iPod och iPhone integration
iPod/iPhone Direkt kontroll ger konsumenten möjlighet att kontrollera sin bärbara enhet direkt från AVH-huvudenheten. Genom att ansluta sin iPod direkt till mottagarens USB-terminal, får användaren tillgång till allt innehåll som lagras på den digitala mediaspelare som kan väljas via huvudenhetens pekskärm. Med ABC sökning är det möjligt att snabbt söka igenom listor över artister, album och låtar genom att bläddra alfabetiskt och använda första bokstaven i namnet. När en iPod/iPhone är ansluten laddas även denna.

Kompatibilitet
Varje enhet har inbyggda anslutningar till USB-enheter, Secure Digital (SD) minneskort och produkter med mini-jack AV-utgångar för olika media uppspelning. Med en integrerad Parrot Bluetooth modul, är handsfree-kommunikation möjlig på AVH-3200BT och AVH-5200BT. Bluetooth är också tillgänglig på AVH-P4200DVD med tillägg av en Pioneer IP-buss Bluetooth-adapter.
2010 AVH–serie multimedia enheter är NavGate förberedda, genom att ansluta Pioneers AVIC-F220 NavGate uppgraderingsenhet. AVIC-F220 är en kompakt, löstagbar “add-on” produkt som ger full navigation och kompatibilitet med Pioneers AVIC Feeds programvara.

Personlig
Varje modell erbjuder ett brett sortiment med olika anpassningar, för dem som vill lägga till en personlig touch på sitt system. Användarna kan välja mellan en mängd skärmbakgrunder och färger på knapparna för att perfekt matcha instrumentbelysning. 5 förinställda skärm och knapp färger finns tillgängliga, medan anpassade färger även kan skapas för knappbelysning med RGB färg väljaren.

Anpassningsbar bakgrundfunktion ger användare valet av fyra förinstallerade bakgrundsbilder, en av dessa är att importera egna JPEG-bilder från en CD-ROM, USB-minne och SD-kort för att använda som bakgrundsbild.

Video
De nya systemen erbjuder uppspelning av iPod video, DVD och DivX-videoinnehåll. Användare kan även visa JPEG images4 under uppspelning av musik, liknande bildspel funktion som är vanlig på digitala bildramar.

Ljud
Varje modell har Pioneers MOSFET5 4 X 50W förstärkning, 4-Volt pre-amp output, High-Pass/Low-Pass delningsfilter för subwoofer integration och Pioneers patenterade Advanced Sound Retriever (ASR) som återställer den musikaliska detaljer förlorade i skapandet av komprimerade musikfiler. Med 8-bands grafisk equalizer (GEQ) ljud kan anpassas till ens personliga smak, medan Auto Equalizer möjliggör automatisk skräddarsytt ljud till bilen (CD-MC20 mikrofon krävs). Dessutom har varje AVH- modell Pioneers Sonic Control Center, som justerar tiden för att flytta Sonic kärnan i systemet till ett visst område av bilen.

Rekommenderade priser inkl moms
AVH-3200DVD: 5 500kr
AVH-3200BT: 6 500kr
AVH-P4200DVD: 7 500kr
AVH-5200DVD: 9 000kr
AVH-5200BT: 9 500kr

www.pioneer.se

Bahco lanserar en serie verktygs- och förvaringslådor tillverkade i slagtålig polypropen (PP Plus). Verktygslådorna finns i nio olika varianter och i tolv storlekar. Till detta tillkommer fem mindre förvaringslådor för mindre verktyg, skruv och tillbehör. Materialet som Bahco valt till verktygslådorna gör dem kemikaliebeständiga och slagtåliga även i låga temperaturer.

– Detta är vår första kompletta serie med verktygslådor, säger Magnus Alterot, marknadsansvarig på SNA Europe [Sweden] AB. Det är dessutom ett så brett sortiment att varje yrkeskategori kan hitta sin favorit.

De större verktygslådorna är försedda med greppvänliga handtag och spännen i ABS-plast och mässing. Merparten har dessutom utrustats med hål för hänglås så att alla verktyg stannar på sin plats.

En av modellerna har en justerbar axelrem och en insvängd design som också gör den bekväm att bära på axeln. I locket finns upp till tolv justerbara fack. En annan modell har, utöver plats under locket för större verktyg, tre utdragbara lådor. Lådorna som ger plats åt mindre verktyg är låsbara med spännen i rostfritt stål.

– Vi har även mindre förvaringsväskor som får plats i väskorna för mindre tillbehör som ska med på jobben, säger Magnus Alterot. En speciell väska finns också för elverktyg,

Varje verktygs- och förvaringslåda har sin speciella lösning. Lådorna är framtagna för både professionella användare och Gör-det-själv-användare.

www.bahco.com

Det polska varvet Galeon, känt för sina motorbåtar i större familjeklass, har tillsammans med den engelska designstudion Tony Castro Naval Architects testat sin förmåga på att ta fram lite större båtar. Resultatet är den här 70-fotaren, som kallas Galeon 70HT “Raptor”.

Båten har ett avdragbart glastak över sittplatserna i salongen. Glaeon tror, liksom många andra båttillverkare, att kunderna vill ha alla möjligheter till att få sol på sig samtidigt som de sitter väl skyddade.

Interiören är modern på samma sätt som vi har sett i många kontinentala båtar de senaste åren. Det vill säga mer utseende som en hotellobby än en traditionell båtinteriör. Materialval och textilier blir också allt viktigare i den här typen av designarbeten.

Förutom salong med en U-formad soffa, frukostavdelning/bar och pentry har Galeons 70-fotare även ett så kallat skydeck för yttre styrplats som tillval.

Längd: 19,72 m
Bredd: 5,25 m
Djupgående: 1,16 m

Båtlivs upplaga ökar igen och tidningen drar ifrån ibland skandinaviska och europeiska båttidningar. Den nya upplaga är 145 300 exemplar (kontrollerad av Tidningsstatisk AB) för 2009. Det är ett rekord i sig – ingen annan svensk båttidning har varit i närheten av denna upplaga.

Av de svenska båttidningarna är det bara tre stycken – Båtliv, Praktiskt Båtägande och På Kryss – som är kontrollerade av TS. De övriga – Båtnytt, Vi Båtägare och Segling – har ingen TS-redovisning.

Medan Båtliv, som är en medlemstidning, alltså ökar sin upplaga så redovisar Praktiskt Båtägande en minskning med 7,7 % till 20 400 exemplar. Även På Kryss redovisar en nedgång, med 2,2 %.

Båtliv ges ut till alla medlemmar i båtklubbar som via regionala båtförbund.

– Det innebär att alla våra läsare har en egen båt, vilket gör att vi kan fokusera mer på vår målgrupp än flera av de andra båttidningar, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.

Förutom papperstidningen Båtliv driver tidningen även hemsidan www.batliv.se som du just nu läser. Det är snabbaste och mest välbesökta av alla marina hemsidor i Sverige idag.

Båtliv ägs av Svenska Båtunionen, som har drygt 160 000 medlemmar.

i-Pilot från MinnKota underlättar manövreringen av elmotorer för montering i fören. Den revolutionerande i-Pilot autopiloten från MinnKota har teknik baserad på GPS teknologi. i-Pilot kan enkelt kompletteras på MinnKotas elmotorer för montering i fören – PowerDrive V2, Terrova samt saltvattenmodellerna Riptide SP och ST. Toppkåpan på motorerna byts ut till i-Pilot toppmotorkåpa med inbyggd GPS antenn och elektronik. Den trådlösa fjärrkontrollen synkroniseras enkelt genom knapptryckning. Det gör att manövreringen av båten blir lekande lätt, med fjärrkontrollen skapas full kontroll över hastighet och rikting.

Med ett enkelt tryck på inspelningsknappen spelas din rutt/spår in och lagras i minnet. i-Pilot kan lagra upp till tre rutter/spår som enkelt kan väljas. Det går att välja att starta från starten eller målet på rutten/spåret sedan sköter i-Pilot resten.

i-Pilots farthållare ger dig möjlighet att hålla en konstant hastighet, den går att ställa i 0,1 Mph lägen. Det skapar nya möjligheter då strömmar, vågor och vind inte påverkar hastigheten.

i-Pilots avancerade autopilot ger dig möjlighet att hålla en fastkurs. Genom att aktivera autopiloten i den kurs du håller kompenserar den med hjälp av GPS noggrannhet for vind, vågor, strömmar och avdrift.

Med Spot-Lock ger i-Pilot möjligheten att stanna på en önskad position. När Spot-Lock är aktiverad så övervakar i-Pilot positionen, om båten driver 5ft utanför positionen aktiverar i-Pilot motorn tillbaka till utgångspositionen.

Med CoPilot styrs hastighet och rikting trådlöst. En snabbknapp finns för att kunna nå max hastighet direkt.

Info www.comstedt.se

Finska Yamarin presenterar flera nya modeller för årets båtsäsong. Den största båten är Yamarin 63 Bow Rider, en ny modell för säsongen 2010. Det är en båt med säkra och fina köregenskaper i alla väder. Den praktiska och rymliga däcks-layouten är kombinerad med ett sportigt och stiligt utseende. Den nya modellen har en vindruta som ger ett bättre skydd än normalt för passagerarna på akterbänken tack vare en högre profil på sidorutorna.

Vid planeringen har man tagit särskild hänsyn till att det skall vara lätt och tryggt att ta sig ombord samt att röra sig i båten.

Yamarin 63 Bow Rider är en båt med ypperliga köregenskaper. Den djupa V-bottnens mycket goda köregenskaper kommer fram särskilt i lite hårdare väder. Det stadiga skrovet är mycket välbalanserat och båten är både kursstabil och mjuk i sjögång. Båten har en stadig och högklassig vindruta som ger ett bra vindskydd även för dem som sitter på akterbänken tack vare sidoglasens formgivning.

Båten väger 900 kg och med en 150-hästare är toppfarten över 46 knop, medan förbrukningen håller sig under 0,9 l/sjömil ända upp till 33 knop!

Det är lätt att ta sig ombord i Yamarin 63 Bow Rider såväl via fören, aktern som sidorna tack vare att det finns fotsteg och ytor med halkskydd där det är tryggt att stiga. Badplattformen sträcker sig ända ut till skrovsidan och då blir det bara ett kort kliv upp på bryggan! Vid BB-sidoförtöjning är det även lätt att stiga ombord via sidan då det på däcket framför vindrutan på finns ett fotsteg med halkskyddsyta. Dessutom finns det halkskyddsytor både på akterbänken och bänken framme i fören där man kan stiga utan att trampa på sittdynorna. Vid dåligt väder uppskattas det säkert att det är lätt att ta sig in och röra sig under kapellet, som hör till standardutrustningen. Den rymliga solbädden som fås som extratillbehör är gjord så att man genom att ta bort ett sidostycke kan bibehålla fri passage till badplatformen.

I sittbrunnen i aktern finns en stor L-formad bänk och genom att vända förarsäterna skapar man behändigt en sittgrupp för fem personer runt bordet (extra tillbehör). Under akterbänken finns ett stuvutrymme på hela 875 liter (jämför WV Passat Sedan 485 l) där solbädden, bordet, vattenskidor, kylbox och många andra grejer får plats. Kylboxen har sin egen fördjupning så att den hålls på plats även i sjögång. Det finns även eluttag under akterbänken. Luckorna till stuvfacken är lätta att öppna och de hålls öppna också medan dynorna är på plats. Naturligtvis ingår också ett praktiskt och rymligt kapellgarage i båtens standardutrustning.

För att miminera reflexionerna är pulpeterna gråa. Vid styrpulpeten finns plats för en 8″ kartplotter. I BB-pulpeten finns ett djupt och rymligt låsbart handskfack med eluttag och plats för radio (extra tillbehör). BB-pulpeten har dessutom ett stadigt handtag som också fungerar som muggställ. Den eleganta akryldörren mellan pulpeterna är formad så att den spar utrymme och därför finns det gott om bredd i passagen då dörren är öppen. Dörrens övre kant är försedd med en formad list som gör att dörren är stadig och att dörröppningen och fönstret bildar ett enhetligt vindskydd.

Fören på Yamarin 63 Bow Rider är öppen med en väl tilltagen bänk och stor durkyta, där det finns gott om utrymme att fiska eller transportera saker.

Båtens säten och sittdynor är av tyglikt vinylmaterial. Det nya materialet som är utvecklat särskilt med tanke på marint bruk är vattentätt och lätt att hålla rent. Färgsättningen är en kombination av mörkblått och ljus sand.
Yamarin 63 Bow Rider är förmonterad för Yamaha utombordare.

YAMARIN 600 BIG RIDE
Yamarin 600 Big Ride är en snabb och sportig båt för vana båtförare. Båten är mycket lätt och hållbar och dessutom ekonomisk att köra. Köregenskaperna uppfyller den mest krävande förarens förväntningar. 600 Big Ride har en accelerationsförmåga som överraskar alla.

Yamarin 600 Big Ride är valet för förare som är vana vid god fart. Båten är snabb med utmärkta köregenskaper tack vare den strömlinjeformade utformningen och steglisterna vid V-botten med varierande vinkel. Med en Yamaha F150-motor och två personers last kommer båten upp till hastigheter på över 53 knop.

Yamarin 600 Big Ride är ekonomisk också vid höga marshfarter. Med en marschfart på 36-46 knop förbrukar båten bara 0,75-0,80 liter per sjömil vilket innebär att man kan köra upp till 130 sjömil utan att tanka.

Yamarin 600 Big Ride är en lätt båt som väger bara 470 kg, men den är hållbar och testad i över 60 knop. Båten är handlaminerad med högklassig AME 600-isoftalharts och förstärkt med mångdubbla lager av glasfibervävnad, riktade fibrer och Coremat-kärnmaterial. Skrovets överdimensionerade balkar och däckets speciella fackkonstruktion som stöder skrovet ger en garanterat god hållfasthet.

Yamarin 600 Big Ride har kojplatser för två personer i förkajutan.

NYA SUVIMODELLER SÄSONGEN 2010
Fem nya Suvimodeller lanseras säsongen 2010: 4180 R, 4250 SR, 4650 SR 5050 SR Uno och 5050 SR Duo. I de nya modellerna har man satsat speciellt på köregenskaper, snärtigare yttre, större stuvutrymmen och sidostabilitet.

Suvi 4180 R är en sidopulpetbåt som finns att få med både lång och kort rigg. Den nya modellen är en lättare version av Suvi 4200. Båten har högre ståhöjd än tidigare och självlänsen är slopad. Motorbrunnen är längre så man har kunnat flytta tyngdpunkten framåt vilket gör det lättare att komma upp i plan. Den uppskattade hastigheten med en F15-motor är 20 knop med en persons last och 19 knop med två personers last.
längd: 4,18 m * bredd 1,68 m * vikt ca. 150 kg * bärkraft 4 pers. * motorrekommendation 15 – 20 hk

Suvi 4250 SR är en ny självlänsande modell för 4 personer. Båten har gott om stuvutrymme (bl.a. stuvfack för trossar i för och akter och en spölåda). Modellen har lång rigg, motorrekommendationen är 20-25 hk. Hastigheten med en F25-motor är omkring 25 (en persons last) /24 (två personers last) knop. Som extra tillbehör finns till exempel vindruta, räcken, sittdynor och kapell.
längd: 4,32 m * bredd 1,70 m * vikt ca. 210 kg * bärkraft 4 pers. * motorrekommendation 20 – 25 hk

Suvi 4650 SR är en ny modell med självläns och utmärkta köregenskaper. Dessutom finns riktigt stora stuvutrymmen och två stuvboxar för trossar. Räcken, vindruta och badstege ingår som standard. Som extra tillbehör finns till exempel kapell och dynserier.
längd: 4,70 m * bredd 2,0 m * vikt ca. 260 kg * bärkraft 4 pers. * motorrekommendation 30 – 40 hk

Modellen Suvi 5050 SR tillverkas både med sidopulpet (Uno) och med dubbelpulpet (Duo). Uno har en bred sidopulpet för två personer medan Duo har separata säten för förare och co-pilot. Båda modellerna har självläns och gott om stuvutrymmen med två stuvboxar för trossar. Till exempel räcken, vindruta och badstege ingår i standardutrustningen. Bland annat dynor och kapell finns som extra tillbehör till båtarna
längd: 5,08 m * bredd 2,08 m * vikt ca. 360 kg / Uno, 380 kt / Duo * bärkraft 5 pers. * motorrekommendation 40 – 50 hk

www.yamarin.fi

Wally Boats har gjort sig kända för att ta fram båtar med de kanske fräckaste linjerna inom båtvärlden. Deras senaste båt, som är på närmare 26 m, är inget undantag. Här har designerna verkligen släppt loss och tänjt på gränserna. Den första båten i serien är redan såld till kund och ska levereras 2011.

Wally skrev under sitt första kontrakt för leverans av den här modellen i början av januari. Leveransen ska ske under våren 2011.

Den nya designen har flera karaktäristiska drag. Skrovet är till exempel väldigt stabilt och cirka tio procent bredare än för motsvarande liknande båtar med samma längd och deplacement.

Även friborden är högre, vilket ger större innervolym och gör båten mer bekväm i hög sjö. Båtens tyngdunkt har också hållits låg, vilket medverkar till stabiliteten.

Båten har bland annat ett “garage” för en jolle på 6 m. Motorerna är lågvarviga och båten finns i olika versioner med tre eller fyra kabiner.

Den 26 m långa Wallyship har tre däck, vilket ger gott om plats för soldyrkare och båtfolk med lite olika intressen. Båten kommer att byggas vid WallyEurope i italienska Ancona. Även en variant på 36 m är under konstruktion.

Pris från 45 Mkr plus moms.

Basic Spec – Wallyship 26…
LOA: 25.65m (84ft 2in)
LWL: 25.5m (83ft 8in)
Max Beam: 7.5m (24ft 7in)
Draught: 1.6m (5ft 3in)
Engines: 2 x 350hp Caterpillar C12s
Generators: 2 x 26kW
Fuel: 15,000L (3,963 US gals)
Water: 3,000L (792 US gals)
Displacement (Half Load): 85 tonnes (187,393lbs)
Displacement (Full Load): 92 tonnes (202,825lbs)
Continuous Cruise @ 1,300rpm: 12 knots
Range @ 12 knots: 2,000nm
Rnage @ 9 knots: 5,000nm
Construction: Composite
Classification: RINA
Design: Wally/Allseas

www.wally.com

Induo lanserar larmsändaren Zeus, ett GSM baserat larm för fordon och mobila tillämpningar. Zeus är en produkt som kombinerar ett enkelt handhavande med ett attraktivt pris. Produkten är tänkt att komplettera ett befintligt larmsystem eller som en fristående larmlösning för GSM.

Zeus har tre larmingångar och kontaktar upp till fem olika användare vid larm genom såväl SMS som genom uppringning. Detta är en dubbel säkerhet som är användbar särskilt när nätet är högt belastat. Den användare som besvarar larmenhetens uppringning kan dessutom höra vad som händer vid det larmade objektet. Det larmade objektet kan positioneras med hjälp av GSM positioneringstjänster som operatörer erbjuder så som tillexempel Telia Friend Finder eller Tele2 Street Smart vilket ger en ungefärlig position.

“Vi är övertygade att Zeus är en larmsändare som täcker marknadens behov av ett grundläggande larm för fordonsbruk till ett pris som är mycket attraktivt. Zeus användningsområden är som stöldlarm i fordon, båtar, containers och släpvagnar. Tack vare den inbyggda mikrofonen kan den även användas som ett enkelt GSM baserat överfalls- eller nödlarm. Den feedback vi fått från marknaden hittills är mycket positiva” säger Björn Moberg, Induos grundare och produktspecialist.

Zeus kan användas som en fristående larmlösning eller parallellt med ett inbyggt bil- eller båtlarm som ett tyst larmkomplement för att kontakta ägaren när det ordinarie larmet larmar. Zeus består av två delar, en plastkapslad larmenhet och ett backupbatteri som klarar drift i upp till 10 timmar utan matningsspänning. Till larmenheten kopplas larmpunkter, matningsspänning samt den medföljande mikrofonen.

Zeus kan användas i en rad olika applikationer, i mobila applikationer så som bilar, bussar, transportfordon, entreprenadmaskiner, släpvagnar samt i kollektivtrafik och taxi där möjligheten att använda Zeus som överfallslarm med medhörning är särskilt uppskattad. Förutom de mobila användningsområdena kan Zeus användas på byggarbetsplatser för att larma byggbodar, vid tillfälliga evenemang och event samt i fasta installationer så som larmning av förrådsutrymmen, lokaler, garage och fritidshus.

Zeus övervakar automatiskt strömförsörjningen, om spänningen sjunker ned till 11 volt i mer än 40 sekunder så kontaktas användarna med ett SMS. Enheten aktiveras med en extern brytare eller genom att skicka ett SMS. De upp till fem användarna har dessutom möjlighet att skicka ett SMS för att kontrollera om enheten är aktiverad samt hur bra täckningen är på platsen.

Zeus finns för omedelbar leverans till kampanjpriset 1 450 kr + moms.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet från den trådlösa branschen. Induo är ett svenskt bolag inom området trådlös kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”. Induo Wireless betyder fritt översatt “engagerat trådlös”.

Induo levererar produkter och tjänster för trådlös kommunikation till och från såväl mobila som fasta enheter. Målgruppen är professionella användare med höga krav på livslängd och pålitlighet.I utbudet av produkter finns tillexempel radiomodem, gsm modem, 3G router och larmsändare för SMS. Induo är generalagent för SATEL och svensk representant för Maestro Wireless, Conel, RFM, Teltonika och Zadako.

www.induowireless.com

twitter.com/induowireless

Alla båtintresserade är välkomna till Kustbevakningen bredvid Hamnens hus ute vid Strömören på Svartön i Luleå. Vi får information om hur kustbevakningen jobbar sommar och vinter och vilka regler som gäller på sjön egentligen. Goda möjligheter att ställa diverse kluriga frågor, inte minst om promillehalter och nya rutiner för alkotester på sjön!

Tisdag 23/2 kl. 19.00 – En kväll med kustbevakningen på kustbevakningscentralen i Luleå.

I väntan på sjösättning kommer fler programkvällar kring båtlivet under vintern och vårvintern för alla båtintresserade i Luleå med omnejd. Håll utkik på LSS, Luleå Segelsällskaps hemsida www.provasegla.se

Kbv:s man på plats är stationens chef Fredrik Gustavsson 070-2933811. Kvällens LSS-värd Håkan Sjunnesson 070-3772952

(Vägbeskrivning till Kustbevakningen från Örnäsrondellen i Luleå : Kör ut mot Svartöstan, sväng av höger innan järnvägsbron, Passera Luleå energis värmeverk och följ vägen ut mot malmhamnen på Svartön. Vid Hamnvakten sväng av höger innan vakten och sedan vänster. Följ vägen förbi oljehamnens cicterners.Vid vägens slut ligger Kustbevakningens hus.)

Kommentarer

A M 08:29:58 2010-02-18

Synd att det ligger så långt bort. Jag har några bra frågor att ställa till Kbv…

Bosse 08:30:20 2010-02-18

Kläm fram dom då! Vad är det du vill veta?

A M 08:31:12 2010-02-18

Varför dom lägger så stor energi på att övervaka båtfolket. Finns det inte viktigare saker att göra även för KBV?

Fredrik 10:53:01 2010-02-19

Svar till AM.
Menar du att det inte är någon mening att se till att folk är nyktra,håller gällande fartbegränsningar och rätt lanternföring?
Alla dessa saker räddar ju allas våra liv eller hur?
Tycker kustbevakningen gör ett fantastiskt jobb, vi ska vara glada att denna resurs finns.
Skrämmande att det finns "båtfolk" som tydligen inte tycker det är så farligt med onyktert folk på sjön,finns mer sådant än vi tror!!

A M 14:36:38 2010-02-19

Självklart är det viktigt att alla är nyktra, både på sjön och i trafiken. Du drar alldeles för långa slutsatser av min enkla fråga.
Men efter att ha sett Kustbevakarna på TV5 undrar man ju vad en del kbv-are håller på med.

Nisse 23:37:22 2010-02-20

AM: Du tror väl ändå inte att TV-program, speciellt på TV5, har speciellt mycket med verkligheten att göra? Deras enda syfte är att sälja reklamtid, glöm inte det. Verkligheten retuscheras sedan så att den passar det syftet.

A M 15:36:04 2010-02-21

Nej, jag tror inte på allt jag ser på TV eller läser i tidningar/på webben.
Men jag har sett tillräckligt mycket av tokiga fasoner från kustbevakare som spelat över totalt. Tyvärr drabbar detta mitt förtroende för denna skattefinansierade myndighet och det drabbar även alla de riktigt bra kustbevakare som säkert utgör majoriteten av alla anställda i Kbv. Jag tycker att Kbv borde ta itu på allvar med kulturen inom sin egen myndighet.

Gott om nyheter för alla i familjen, det står klart med knappt tre veckor kvar till öppnandet den 6 mars av båtmässan Allt för sjön som i år arrangeras för 75:e gången. Minst ett trettiotal nya båtar visas, tillbehörsavdelningen blir rekordstor, och för barnen finns många aktiviteter. Bland premiärerna finns Scandinavian Cruiser 20 (bilden).

På årets Allt för sjön visas många nya, läckra, tuffa, snabba och exklusiva båtar, många har mycket hög prestanda och är läckert designade.

Vi presenterar här ett urval av nyheterna.

Segelbåtar/Motorbåtar
Förtöjda vid segel- och motorbåtsbryggorna i Alfa-hallen och Bravo-hallen kan du bl a hitta följande världs- och Sverigepremiärer; Aspect 40, Tofinoiu 8.0, Scandinavian Cruiser 20, Agapi 900WA, Bomarine Husbåt, Jens28 hybrid, Aquador 22C, Flipper 625 DC, Galeon 340 FLY, North Pacific 28, Roughneck 808 (RIB), Rupert 50 (RIB), Sealine F46, Fearless A28, Sea Force One RIB 37 och Sunseeker Predator 52 (mässans största båt). Läs mer om segelbåtar/Motorbåtar »

Detaljerna som avgör hittar du i Charlie-hallen
Tillbehörsmarknaden har vuxit enormt de senaste åren. Vilket inte minst avspeglar sig i utbudet på årets Allt för sjön. Här lanseras nya produkter som ska underlätta livet ombord, men också roa i hamn.

Classic Boat Show 2010 – Båtklubben
Heleneborgs Båtklubb från Långholmen i Stockholm kommer med klubbhus, brygga, aktiva medlemmar och 12 båtar. Utställarna kommer att anamma årets tema, Båtklubben, och den gemenskap vi delar. Därför kommer så många som kan klä sig i varvskläder. Vegamössa och blåställ blir mässkostymen i år. Läs mer om Classic Boat Show »

Rösta fram Årets Nyhet 2010 och vinn fina priser
I år lägger vi fokus på produktnyheter och speciellt de som utmärker sig inom design, innovation och miljö. 30 produktnyheter har kommit in till tävlingen och det är allt från de senaste miljöbåtarna, nya navigationsinstrument, hopfällbar kajak och en snowboardpark för vattensport! Rösta fram Årets Nyhet 2010 här »

Några fler aktiviteter
Skärgårdsradion 90,2 direktsänder

Fotoutställningen – “100 % Vattenbaserat”

Det Billiga Båtlivet, auktion av nyrenoverade båtar

Barnens Sjövettskola

Barnens hörna – Buskul för de mindre barnen

Milko Box Four Wind Race 2010 – bygg din egen farkost

Seglingsbassäng – segla radiostyrda båtar

Svenska Kryssarklubben – Forum med aktuella båtlivsfrågor

Info: www.alltforsjon.se

Kommentarer

Göran A 08:29:23 2010-02-18

Vilken läcker segelbåt. Nån som vet vad den kostar?

PCM Marin AB 15:34:38 2010-02-18

Hej Göran A.
Visst är Scandinavian Cruiser 20 läcker.
Den kostar 280.000:- komplett
Kommer att visas på mässan i monter A07:12
Välkommen