nyhetstest

Nu lanserar Calix ett eget landströmsystem som är en svensk produkt och all utveckling och produktion sker i Eskilstuna. Calix landströmsystem är ett säkert, enkelt, flexibelt och godkänt system att själv montera in i båten utan behov av behörig installatör. Idag görs ofta denna Calix installation direkt vid produktionen av båten hos ledande båt tillverkare. Calix system är mycket enkelt att använda genom fasta och täta kabelanslutningar.

Ett system omfattar en elcentral som finns i flera olika versioner med säkringar och personskyddsautomat (jordfelsbrytare) för att minimera risk för elektriskchock samt brand om det skulle uppstå fel i system/apparater anslutna till landströmsystemet.

Calix elcentraler har även som standard en galvanisk isolator inbyggd för att förhindra galvaniska strömmar. Denna isolator skyddar mot låga spänningsskillnader mellan sjö/havsvatten och skyddsjord (Galvaniska strömmar kan resultera i korrosion på drev, propellrar och andra metaller som är i kontakt med sjö/havsvatten). Ska man vara 100 % säker för att undvika galvanisk korrosion bör man även installera en isolationstransformator som är extra viktigt och krav på båtar byggda i aluminium. Den totala strömförbrukningen är begränsad till maximalt 16 Ampere på hela systemet.

Kabelsystemet som är ett ”plug and play” system gör att det går att kombinera efter olika önskemål, funktioner och ekonomi. Detta betyder att det är enkelt att bygga ut systemet med fler uttag om så önskas eller utöka med extra batteriladdare eller varmvattenberedare. Det finns i olika kabellängder från 0,5m till 12m som sammankopplat ger IP69, dvs betydligt högre krav än obligatoriska IP55 nivån för komponenter monterade utomhus. Detta ger extra säkert system som även kan kombineras med ett säkerhetslås sk. safety-lock som bekräftar att anslutningen är korrekt gjord samt förhindrar att systemet kan lossna vid kraftig sjögång eller storm. Calix system är utvecklat och godkänt för 16 ampere och ledarna av koppar för maximal ledningsförmåga är skyddade av flexibelt och slitstarkt PVC beklätt stålhölje som endast bygger 14mm i diameter. Detta gör att det är mycket enkelt och flexibelt att själv installera i båten. Landströmsintag och landströmskabel för anslutning mellan båt och bryggan finns i flera utföranden och längder.

Calix batteriladdare som är en del av systemet är utvecklade för att klara extremt tuffa klimat och förhållande. Laddarna är utrustade med Calix anslutning för att enkelt och säkert kopplas in i landströmsystemet, är helautomatiska, IP65 klassade och givetvis S-märkta. De finns idag i tre modeller för 12V system, 5A, 7A och 17A. Det går även att ansluta laddare av andra fabrikat till systemet via ett av Calix vägguttag.

Till Calix systemet finns även ett stort utbud av motorvärmare och kupéfläktar. För marina applikationer så används oftast en separat värmare som ansluts till motorn via en cirkulationspump. Ett beprövat system som är bra för de som har båtarna i året runt, rekommendationen i dessa installationer är att alltid installera en isolationstransformator.

Calix har mer än 50 års erfarenhet av att utveckla och producera kabel- och motorvärmarsystem till världens ledande tillverkare av personbilar, lastbilar, bussar, traktorer, entreprenadfordon, marinmotorer, militär- och flygindustrin samt på senare år även framgångsrikt på el och hybridfordon.

Landströmssystem är del av denna verksamhet med flera tusen Calix system levererade till fritidsbåtar och arbetsbåtar runt om vi världen bland annat genom varumärket Ladix.

www.comstedt.se

Geonavs nya G12 multifunktionsdisplayen är den första produkten i Geonavs nya spännande produktlinje. G12 innehåller en mängd exklusiva funktioner inklusive BlueLogic™ användargränssnitt, DualFuel™ kartografi för både Navionics och C-MAP, inbyggt XD ekolod och en imponerande snygg, ergonomisk design.

G12 har ett enkelt och modernt användargränssnitt som kallas BlueLogic™. Färgstark grafik och animering gör G12 enkel att använda och placerar den i en klass för sig. G12 har en ergonomisk kontrollpanel som med hjälp av smarta menyer gör arbetet intuitiv. Kontrollpanelen är belyst vilket gör den lättare att använda i mörker. Del av BlueLogic™ användargränssnitt omfattar Geonavs unika Pane Manager™ och HaloView Rotation™, en funktion som gör att vissa rutor och information kan anpassas efter eget önskemål.

Med branschens mest kraftfulla processor och 2GB höghastighetsminne, uppdaterar G12 alla vyer med kartbild, radar, ekolod, AIS och data på ett ögonblick. UltraClear Display™ ger suverän tydlighet med en glasbunden XGA-skärm och rent teckensnitt. Sebarheten har också förbättras i alla förhållanden från direkt solljus till totalt mörker. G12 är den första multifunktionsdisplayen som kan erbjuda konsumenterna ett val av kartografi från de två ledande tillverkarna av elektroniskasjökort – Navionics® och C-Map by Jeppesen®. Den levereras med attraktiva, inbyggda baskartor från både C-MAP och Navionics och kan kompletteras med mycket detaljerade kartor från deras respektive världsomspännande kartkataloger.

G12 är först i branschen med den enda multifunktionsskärmen i sin klass som har inbyggt ekolod. XD Sonar™ är en dubbelfrekvens, 2kW mottagare (200/50 kHz) som ger exakta resultat på upp till 1000 meters djup. Geonavs systerbolag Humminbirds långvariga erfarenhet av ekolodsteknik gör att G12 med XD Sonar är en produkt av absoluta världsklass. Ett brett urval av givare för alla behov och monteringar finns som tillval. BackTrack Data Recall™ funktionen gör det enkelt att gå tillbaka för att se ekolodhistoria.

Med integrerad waypointlagring, skärmbildsdumpning, ekolodzoom och anpassningsbar färgpalett är XD sonar™ fullt utrustad för fiske och fritid. G12 har också en vattentät anslutning för USB och minneskort med exklusiva QuickConnect™ Data Port i fronten. Bakom en vattentät dörr möjliggörs en snabb USB anslutning för enkel data upp/nerladdning samt två HDSD minneskortplatser för förprogrammerade kartor och waypoint ner/uppladdning. Andra nya Geonav produkter som lanseras är: • GSC 110 Autopilot: bygger på beprövad styrningsteknik för att tillhandahålla tillförlitlig, exakt styrningskontroll med en elegant industridesign och enkelt användargränssnitt. • HD Ethernet Radar: Radarbild på 2D-och 3D-kartor och så många som 20 MARPA mål. • GTX AIS transponder: visar namn, position, kurs, hastighet och annan viktig information på upp till 100 fartyg med denna känsliga transponder.

Pris 59 995 kr.

www.comstedt.se

Efter en lång process med diverse budgivning har Lissabon utvalts som första europeiska hamn i Volvo Ocean Race, som nästa gång startar från Alicante på hösten 2011. Lisasbon, som ligger på Portugals västkust, blir målet efter den delsträcka som går över Atlanten tillbaka till Europa sommaren 2010.

Det är första gången som denna historiskt mycket viktiga hamnstad får spela en roll i världens främsta havskappsegling.

Hela 34 städer har ansökt om att få stå som värdar för någon av hamnarna inför och efter delsträckorna i kommande Volvo Ocean Race enbart i Europa. 15 av dessa genomgick en första gallring och slutligen har några städer valts ut.

– Det känns fantastiskt att en så känd stad som Lissabon nu finns med bland våra stopovers. Staden bjuder på fantastiska seglingsförhållanden som gör att våra in-port race blir extra spännande, säger Volvo Ocean Race VD, Knut Frostad.

– Lisbon är en vacker stad som kan erbjuda mycket till Volvo Ocean Race. Stoppet där kommer säkert att bli något att både se fram emot och minnas.

Portugal är som bekant en av de viktigaste seglingsnationerna. Många av de stora upptäcktsresandena utgick från Portugal när de upptäckte “nya” delar av världen.

Volvo Ocean Race började sin historia som Whitbread Round the World Race redan 1973 och är idag världens främsta havskappsegling. Tävlingen seglas med båttypen Volvo Open 70 av professionella besättningar.

www.volvooceanrace.com

Bilden:
Fr. v. Antonio Costa, borgmästare i Lissabon, Knut Frostad, VD för Officer Volvo Ocean Race, och Joao Lagos, ordförande för Lagos Sports.

N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett snabbväxande livsstilsvarumärke med både dam- & herrkollektioner samt modeaccessoarer. Trendmark presenterar nu NZA i både Sverige och Danmark.

Nya Zeelands historia och vackra natur är källan till inspiration för NZA:s design. NZA förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark, svårtillgänglig terräng och alpina utmaningar som alla inbjuder till nya upptäckter.

Under våren smygstartar försäljningen på NK i Stockholm och Melrose & Co i Kungsbacka. Till hösten kommer NZA vara välrepresenterade i livsstilsbutiker över landet.

www.nzanewzealand.com

Sebago har i samarbete med designhuset Colette i Paris tagit fram en kollektion 1946 Limited edition skor. Kollektionerna som finns i en begränsad upplaga kommer att presenteras i utvalda butiker med start i mitten av maj.

Därefter kommer nya begränsade kollektioner av andra skomodeller presenteras i augusti, november och februari.

Först ut i maj är Trend Docksides, ikonen som stått modell för alla seglarskor. Tre olika färgställningar finns att välja bland. De kunder som hänger på låset i maj får chansen till ett par specialdesignade skor som bara finns i ett fåtal exemplar till ett pris på ca 1395:-.

www.trendmark.se

Denna sommar kommer hela den svenska kitesurfingeliten att få tävla om den hedervärda titeln Svensk riksmästare i kitesurfing. Det kommer att ske genom en serie av fyra tävlingar, från premiären i halländska Rågelund, via Haga Park på Öland, via Landskrona, till finalen i Falkenberg.

Kitesurfing är segling med en styrbar drake. Med hjälp av den kan man driva en kitebräda (ser ut som en wakeboard), en surfingbräda eller diverse mer specialiserade racingbrädor. Det finns flera sätt att tävla på. Man kan till exempel tävla i vågor genom att ta vågorna bäst, coures racing genom att segla snabbast runt en bana, eller freestyle genom göra avancerade trick. Tävlingsmomenten i Sweden Kite Tour kommer att vara freestyle, course racing samt samt några moment av uppvisningskaraktär.

– Målet med Sweden Kite Tour är dels att samla alla kitesurfingtalanger på ett ställe och tävla om vem som är bäst i Sverige. Men inte bara det, vi vill också skapa ett roligt och underhållande event för att visa nyfikna vilken fantastisk sport kitesurfing är. Därför kommer det att finnas chanser att prova på att flyga en kite, testa de senaste prylarna och samtidigt insupa en skön strandstämning, berättar Anton Liljegren, initiativtagare till Sweden Kite Tour.

Det första eventet går av stapeln under helgen den 8-9 maj i Rågelund som ligger mellan Varberg och Kungsbacka. Nästa tävling sker helgen den 5-6 juni i Haga park på Öland. Under Landskronafestivalen den 15-17 Juli arrangeras den tredje tävlingen tillsammans med Mike Blomvall, rankad fyra på världscupen under 2008. Sweden Kite Tour avgörs i Falkenberg i samband med SM-finalen i Thundercat. Under finaltävlingen på Skrea strand den 14-15 augusti, kommer åskådare och deltagare att vara med om att kora den första svenska riksmästaren i kitesurfing.

Det blir inga bindande hållbarhetskrav inom EU på fasta biobränslen för el- och värmeproduktion. Istället rekommenderas de enskilda medlemsländerna att införa egna villkor som så långt möjligt motsvarar de hållbarhetskriterier som EU fastställt för flytande biodrivmedel och biooljor. Det framgår av den rapport som EU-kommissionen har lämnat. Rapporten skulle egentligen ha lämnats i december 2009, men sköts upp i avvaktan på att den nya kommissionens tillträde.

– För oss i bioenergibranschen är det mycket positivt att det inte nu blir bindande villkor som skulle öka byråkratin utan att ge någon miljönytta. Den svenska skogsvårdslagstiftningen och miljölagstiftningen räcker bra och nu kan förhoppningsvis regelverket anpassas till dem, säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar.

– Det är också en framgång för Svebio och för den europeiska bioenergiorganisationen Aebiom, som på olika sätt försökt påverka EU-kommissionen att inte lägga ett nytt byråkratiskt regelverk för bioenergin. Det hade kunnat hämma utvecklingen av den snabbt växande europeiska bioenergibranschen.

– Användningen av biobränslen för el- och värmeproduktion ger mycket stora reduktioner av utsläppen av växthusgaser, och det sker med mycket effektiva metoder. Eftersom man i första hand använder biprodukter och restprodukter från skogsindustrin och skogsbruket är det naturligt att förlita sig på det regelverk som redan finns, menar Gustav Melin.

Läs den europeiska bioenergiorganisationen Aeboims kommentar på www.aebiom.org

Svebio – Svenska Bioenergiföreningen – är branschorganisation för företag som arbetar med att framställa, hantera och använda olika typer av biobränslen. Svebios ändamål är att öka användningen av bioenergi på ett miljömässigt och ekonomiskt optimalt sätt. Svebio grundades 1980 och har cirka 300 företag som medlemmar.

www.svebio.se

Fiskeriverket har beslutat införa nya bestämmelser för gäddfiske med handredskap i Östersjön. Från och med den 1 april är det förbjudet att behålla mer än tre gäddor per fiskare och dygn och dessa gäddor får vara mellan 40 och 75 centimeter. Bottenviken är dock undantagen.

Reglerna gäller alla fiskemetoder där handredskap andvänds, bland annat spöfiske, trollingfiske, dragrodd, uttring, dörjning och angeldonsfiske. Endast gäddor mellan 40 och 75 centimeter får behållas, de andra ska genast släppas ut i vattnet igen.

Reglerna gäller i Östersjön utom Bottenviken, (ICES delområde 31) och de träder i kraft 1 april 2010.

Bakgrund
Bakgrunden till beslutet är att bestånden av gädda är svaga i egentliga Östersjön på grund av rekryteringsstörningar. Gäddan är en toppredator som har stor inverkan på det övriga fisksamhället och därmed hela ekosystemet.

I denna situation är det viktigt att hålla ned fisket på en art som generellt sett är känslig för högt fisketryck. Stora gäddor är extra viktiga för beståndens återväxt och det är anledningen till att dessa ska återutsättas.

www.fiskeriverket.se

För många båtar som har legat kvar i sjön i vinter börjar läget nu bli kritiskt. Så länge isen låg stadigt så höll den kvar båtarna ovanför vattnet, men i takt med ruttnande och sjunkande is ökar risken för att båtarna ska sjunka med stora konsekvenser som föjd.

Det som kan skadas är bland annat bordsgenomföringarna, som kan sprängas av is. Men även båtar som är vattenfyllda riskerar att hamna under ytan.

Vid en skada orsakad av slarv drabbas oftast båtägaren själv av höga kostnader. Han eller hon är skyldig att sköta underhållet på båten på ett noggrant sätt.

Så här skriver försäkringsbolaget Svenska Sjö på sin hemsida:

Den svåra kylan ökar risken för skador på båtar som ligger i vattnet.

Vi har haft ett ovanligt stort antal båtar som sjunkit sedan den den stränga kyla slog till nu i vinter.

Då antalet skador av denna typ ökat markant under köldperioden drar vi slutsatsen att de till övervägande del orsakats av frostskador som t.ex. genomföringar som frusit sönder eller slangar som lossnat pga. isproppar.

Förutom att det pga isförhållanden och temperaturer gör bärgningarna mycket mer komplicerade och att det blir omfattande skador på båten så gäller försäkringen bara i begränsad utsträckning för skador som orsakats av frysskador.

Vi uppmanar därför dig som har båten i vattnet nu under vintern att se till din båt kontinuerligt och vidta lämpliga åtgärder för att undvika skada.

Problemen med läckage kan visa sig först när isen i de sönderfrusna genomförningar mm. börjar smälta – alltså när det blir varmare ute.

www.svenskasjo.se

På Envisions 2010 kommer efterspelet från Köpenhamnsmötet att debatteras under rubriken: Köpenhamn – spiken i kistan eller en möjlighet för nya tankebanor. En av debattörerna är Svante Axelsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen (SNF): – En ny tankebana som definitivt behövs är att det inte är en uppoffring att lämna fossilsamhället, tvärt om.

Som bekant var ett stort problem i Köpenhamn oförmågan från USA och Kina att komma till skott, samt att det blev konflikter mellan den rika och fattiga världen. – Grundproblemet är att många både medborgare och regeringar ser det som en uppoffring att lämna fossilsamhället. Det gör att debatten handlar om hur så kallade bördor ska fördelas, säger Svante.

Istället – menar Svante – borde man titta på nya näringar som exempelvis utveckling av solkraft. Ett exempel är den danska vindkraftexporten. Utvecklingsländer kan gå direkt på framtidens miljövänliga lösningar – utan att ta omvägen runt fossilsamhället. Sverige har uppfyllt miljömålen i Kyotoprotokollet med råge, och vi har inte blivit fattigare av det.

Självklart är Svante inte nöjd med resultatet av Köpenhamnsmötet. Men å andra sidan anser han att det faktiskt kan vara bättre med inget avtal än ett dåligt avtal: – Ett totalt urvattnat avtal blir ett alibi för de som egentligen inte vill se någon förändring.

Med det menar Svante att arbetet ändå måste fortsätta, utsläppsminskingar är helt nödvändiga. – Dessutom kan faktiskt misslyckandet tjäna som en väckarklocka; om de som har makten inte klarar att lösa problemen måste du och jag ta tag i det lokalt, avslutar Svante.

Medverkande i debatten:

Jan Eliasson, fd Utrikesminister och FN:s sändebud i Darfur, ordf. i WaterAid

Lars-Erik Liljelund, Generaldirektör Statsrådsberedningen

Svante Axelsson, ordf. Svenska Naturskyddsföreningen

Birgitta Resvik, ansvarig energi och klimat, Svenskt Näringsliv

Carola Gunnarsson, Kommunstyrelsens ordf., Sala kommun

Tid och plats Envsions 2010: Aros Congress Center, Västerås, 20–21 april 2010. Komplett program: www.envisions.se. Debatten ”Köpenhamn – spiken i kistan eller en möjlighet för nya tankebanor?” äger rum 21/4 kl 09:10–10.10.

Företaget Wema har presenterat en ny och unik logg med GPS-antenn istället för tryckloggsgivare och paddelhjul. Med Wemas GPS-logg visas den riktiga farten (fart över grund), den fungerar i alla hastigheter (även låga). Tack vare att en GPS-antenn används som givare visas även bäringen (kurs över grund).

Denna GPS-logg visar farten analogt och bäringen digitalt, signalerna kommer från den högpresterande 32-kanaliga GPS-antennen.

Röd eller gul bakgrundsbelysning.

Område: 30/ 60 knop

Strömförsörjning: 12 V

Mått: Ø85mm
Art.nr: 110393 (Svart, 0-30 knop)
Art.nr: 110388 (Svart, 0-60 knop)
Art.nr: 110394 (Vit, 0-30 knop)
Art.nr: 110389 (Vit, 0-60 knop)
Art.nr: 110393 (Silverline Svart, 0-30 knop)
Art.nr: 110688 (Silverline Svart, 0-60 knop)
Art.nr: 110694 (Silverline Vit, 0-30 knop)
Art.nr: 110688 (Silverline Vit, 0-60 knop)

www.frigus.se

Kommentarer

Benny 09:05:45 2010-04-09

Fantastiskt instrument. Skulle vara intressant om den visade 0-12 knop för oss som har snipa.

Bo H 14:36:41 2010-04-09

Eller hur? Viktig kommentar…

Leif Claesson 22:03:36 2011-02-13

Ett fartområde till ca 10 knop hade gjort den mycket intressant för såväl snipor som segelbåtar.

Johansson 14:52:33 2011-02-16

Ja, eller 0 – 15, för oss sjöfyllerister…

Stefan 14:44:01 2014-03-12

Den finns i 0-15 knop, se;
http://www.wemasystem.se/gpslogg-silverline-knop-komplett-kanalig-p-220.html

Bill Friberg 20:34:56 2014-10-07

Jag tycker att det är viktigt med acståndsmätare.

Industrikompetens i väst, ett samverkansprojekt mellan Volvo Personvagnar, AB Volvo och flera leverantörer beviljas 18 Mkr i stöd från Europeiska Socialfonden (ESF). Pengarna ska användas till kompetensutveckling. Projektet ska genom ökad samverkan stärka såväl medarbetarnas kompetens som företagens konkurrenskraft i Västra Götaland. Det ska även skapa strukturer för fortsatta utbildningsinsatser i samverkan mellan företagen.

Utbildningarna kommer att hållas av Göteborgs Tekniska College, som också är projektansökare. Cirka 3 000 personer beräknas kunna vässa sin kompetens genom projektet.

Utbildningarna spänner över fem områden; effektiva produktionssystem, el och elektronik, mångfald och jämställdhet, nya teknikområden samt grundläggande kompetens i kärnämnen.

Utöver de 18 Mkr bidrar de deltagande företagen med egna insatser. Den totala budgeten för projektet är 27 Mkr.

Maretron lanserar det allra senaste inom marin GPS-teknik genom uppdateringen av alla GPS-produkter till den senaste och mest noggranna magnetiska variationsmodellen i världen (WMM2010).

Maretron lanserar det allra senaste inom marin GPS-teknik genom uppdateringen av alla GPS-produkter till den senaste och mest noggranna magnetiska variationsmodellen i världen (WMM2010). Dessutom kan alla befintliga Maretron GPS-mottagare uppgraderas genom Maretron USB100 PC-gateway.

Maretron GPS200 är en state-of-the-art 32-kanalig GPS-antenn och mottagare som kan leverera positionen fem gånger per sekund. GPS200 har oöverträffad känslighet och kan även monteras under ett glasfiberdäck. En annan fördel med GPS200 är att den sänder noggrann magnetisk variation med hjälp av den aktuella positionen och enligt World Magnetic Model (WMM-2010).

GPS200 är en plug-and-play-enhet som är helt kompatibel och certifierad efter NMEA 2000®. Den ansluter direkt till ett NMEA 2000-nätverk och kommunicerar med navigationsprogramvaror, kartplotters, autopiloter och dedikerade instrument som Maretron DSM250 färgdisplay. Det kompakta och vattentäta huset ger år av tillförlitlig prestanda.

GPS200 avkodar automatiskt GPS-signalen och justerar positionen efter SBAS-signaler inklusive den nordamerikanska WAAS, europeiska EGNOS samt asiatiska MSAS med bättre än 2.5 m noggrannhet.

GPS200 monteras enkelt på något 1” standard marinfäste med 1” – 14 utvändiga gängor. Den kan också monteras direkt på ett däck.

Pris ca 3 490 kr inkl moms.

Läs mer om WMM2010 här: http://www.ngdc.noaa.gov/geomag/WMM/DoDWMM.shtml
Läs mer om Maretron här: http://www.maretron.se

På båtmässan i Düsseldorf var det världspremiär för den helt nya Sirius 35 DS. Båten har utvecklats efter 40 års erfarenhet av båtbyggeri och i samarbete med varvets kunder. Den nya modellen från Sirius-Yard följs upp av ytterligare en däcksalongsbåt som sjösätts i sommar, Sirius 310 DS.

Den moderna designen på 35 DS gör att båten finns med tre olika utformade däckshus beroende på hur kunderna vill ha båten disponerad. Detta ger även lite olika karakär åt båten.

Längd: 10,50 m
Längd i vattenlinjen: 9,53 m
Bred: 3,45 m
Bredd vattenlinjen: 3,15 m
Djupgående: 1,60 m / 1,35 m, 1,90 m
Ballast: 2,6 t
Vikt: 7,4 t
Storsegel standard 29,0 m²
Självslående fock standard: 22,0 m²
Genoa II: 40,0 m²
CE-kategori: Category A, Ocean

www.sirius-werft.de

Nu kommer det en ny satellittelefon från Inmarsat. Den heter isatPhone Pro och erbjuder det allra bästa inom satellittelefoni, Bluetooth handsfree, voicemail, sms och E-mail.

Positionsdata är också inbyggt och kan användas direkt i textmeddelanden. Den nya telefonen är främst avsedd för professionella användare inom media, hjälparbete, olja och gas, gruvor och byggjobb. Det är den första handhållna enheten som har byggts särskilt för Inmarsats nätverk.

www.telemar.se

Den 5 mars offentliggörs vilka marina nyheter som nominerats i den nya tävlingen Årets Nyhet 2010 på båtmässan Allt för sjön. De nominerade bidragen som utsetts av en jury ska vara nydanande inom områdena miljö, innovation och design. Allmänheten röstar fram vinnaren under mässan. Produkter som kan delta i tävlingen kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.

– Syftet med tävlingen är att lyfta fram innovativa marina produkter för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk, säger Marit Söderström Nord, ansvarig för Årets Nyhet på för Allt för sjön.

Den vinnande produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena. En jury med specialistkunskap inom områdena har bedömt årets 30 inkomna bidrag. Av dessa har juryn nominerat 18 bidrag som presenteras på presskonferensen den 5 mars samt i en utställning i monter C01:03 i Charlie-hallen.

Efter presskonferensen och under hela mässan får Allt för sjöns besökare rösta på den nyhet de tycker är bäst. De som röstar i tävlingen är med i utlottningen av fina priser. Samtliga 30 tävlande bidrag ligger uppe på www.alltforsjon.se fram till att de nominerade släpps.

För att få delta måste produkten ställas ut och marknadsföras på Allt för Sjön 2010. Den ska också ha kommit ut på den svenska konsumentmarknaden efter den senaste Allt för sjön 2009 d v s efter den 9 mars 2009.

Det vinnande bidraget kommer att presenteras senast onsdagen den 17 mars. Vinnaren får 10 000 kr i annonsering av Hamnen.se samt en övernattning för två på Seglarhotellet på Sandhamn.

– På årets allt för sjön kan vi se en tydlig trend mot att miljö- och energi medvetenheten ökar i båtbranschen. På mässan visas bland annat två nya hybridbåtar, bränslecellmotorer, miljöanpassade båtfärger och annan utrustning med starkt miljöfokus, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Mer information finns på: www.alltforsjon.se

Fortum samarbetar med Upplandsstiftelsen i ett treårigt projekt för att bevara och utveckla värdefulla naturmiljöer vid nedre Dalälven. Miljön i området är så unik att den är utpekad som särskilt värd att bevara inom det Europeiska naturnätverket Natura 2000. Projektet finansieras med 900 000 kronor från Fortums Nordiska Miljöfond. Fonden finansieras genom avsättningar för varje kund till Fortum som väljer el märkt med Bra Miljöval. Projektet omfattar bland annat naturreservatet Bredforsen och Fortums marker kring Untra kraftverk.

– Området kring Untra vattenkraftverk i nedre Dalälven är speciellt och sannolikt ett av de områden kring Fortums vattenkraftverk i Sverige som är rikast på naturvärden. Vi är därför glada över samarbetet med Upplandsstiftelsen i detta konkreta projekt för att bidra till att området kan bevaras, säger Birgitta Adell, miljösamordnare vattenkraft, Fortum

Området vid nedre Dalälven är livsmiljö för ett stort antal hotade arter. Genom förändringar i markanvändning inom jord- och skogsbruk samt utbyggnaden av älven för vattenkraft håller dessa miljöer på att förändras. Samarbetsprojektet är bland annat inriktat på buskröjning och uthuggning av gran från strandängar, återskapande av slåtter och betesmark, frihuggning av gamla ekar och åtgärder för att säkerställa mångfalden av växter och djur.

– Ingen annanstans är den biologiska norrlandsgränsen så tydlig som just här, förklarar Pär Eriksson, projektledare Upplandsstiftelsen. Alldeles vid nordgränsen för många av våra sydliga djur och växter finns rikligt med exempelvis ädla lövträd som ek, ask och lind. Några områden tillhör de mest värdefulla vi har när det gäller biologisk mångfald. Här lever hundratals rödlistade och hotade djur och växter. Här finns också landets sydligaste harrbestånd vilket är av stort biologiskt värde. Stödet från Fortums Nordiska Miljöfond betyder mycket för det fortsatta arbetet.

Om projektet
Projektet är planerat att pågå i tre år och genomförs i samarbete med Upplandsstiftelsen, en fristående organisation ägd av Uppsala läns kommuner och landsting. Arbetet leds av Upplandsstiftelsen i samarbete med Fortum. Dessutom ska arbetet bedrivas i samråd med Naturvårdsverket, Länsstyrelsen i Uppsala län, Heby, Tierp och Älvkarleby kommun. Kontakter kommer även att knytas med andra berörda markägare, främst Bergvik AB som äger stora arealer kring Dalälven.

Fortums Nordiska Miljöfond
Samarbetsprojektet finansieras av Fortums Nordiska miljöfond. Fonden får sina pengar genom avsättningar från Fortums försäljning av el märkt med Bra Miljöval. Fortums Nordiska miljöfond har tidigare bland annat bidragit till åtgärder för att rädda den unika Gullspångslaxen, anläggandet av en ny fiskväg vid Lundströmmens kraftverk samt forskning kring den hotade flodpärlmusslan.

www.fortum.se/naturen

Sverige fortsätter att utveckla framtidens ubåtsteknik. Det står klart efter torsdagens tillkännagivande från Försvarets Materielverk (FMV) om ett nytt kontrakt med Kockums AB om den nya A26-generationen. Båtarna kommer att byggas på Karlskronvarvet.

Kockums AB, där Karlskronavarvet ingår, ägs numera av det stora tyska företaget ThyssenKrupp Marine Systems. Den order som de har fått från FMV gäller konstruktion av den nya generationen. Därefter följer byggnation av minst två nya A26 ubåtar.

Regeringsbeslut om nytt ubåtsprojekt
Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.

Den nya generationen, med projektbenämningen A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående. Den skall drivas med konventionellt diesel-elektriskt maskineri, och dessutom vara utrustad med det luftoberoende framdrivningssystemet typ Stirling, vilket gör den svår att upptäcka.

Nya A26 ska vara ”osårbar” genom ett mycket starkt skydd mot stötar och undervattensexplosioner. Den ska också ha en kapacitet för att bära olika modulära nyttolaster, med ett tubsystem som är mer flexibelt jämfört med dagens torpedtuber.

A26 skall vidare kunna anslutas till olika former av nätverk.Genom hela ubåtens livslängd ska den kunna uppgraderas och anpassas genom en höggradigt modulär konstruktion.

Den svenska regeringen godkände i december 2007 inledandet av konstruktionsfasen för en ny generation av ubåtar. Förberedelserna pågår tillsammans med Försvarets materielverk (FMV) för att ingå ett konstruktionskontrakt för A26.

Tekniska data
Längd 63 m
Bredd 6.4 m
Deplacement 1900 ton i undervattensläge
Vapen Fyra 53 cm torpedtuber + en tub för flexibel last
Framdrivning En propeller, batteri-/diesel-elektrisk drift med luftoberoende Stirling-system (AIP)
Uthållighet i undervattensläge Veckor
Skrov Enkeltryckskrov
Besättning 17-26

Företaget VanDerHeijden Steelyachts har nu fått en skandinavisk representant. Denna holländska stålbåtsbyggare är ett välrenommerat varv som bygger mycket exklusiva stålyachter i storlekar från 11 meter till 27 meter. Varvet bygger varje yacht enligt kundens egna önskemål med rekommendationer från varvets experter. Varje yachts utformning blir därför helt unik.

Med Ronald van der Heijden som konstruktör och ägare, har varvet under sina 16 år byggt över 400 yachter. Alla med mottot ”Kunden kommer alltid först”. Yachterna ritas och byggs helt och hållet på varvet i Waalwijk av ett team som har satt en helt ny standard gällande stålyachtsdesign.

På årets båtmässa i Düsseldorf 23-31 januari, visades en 20 meters SUPERIOR. Det är en lyxig stålyacht med flybridge och är en helt ny båt på marknaden.

Den andra båten på bilderna här är en mer långsamtgående båt med snålare bränsleförbrukning, marsch cirka 14 knop. Det är en A-klassad DYNAMIC De Luxe 1800 Classic med öppen styrhytt, hon finns även med stängd styrhytt.

www.vanderheijdensteelyachts.se

En av de intressantaste större båtarna på Allt för sjön 2010, som pågår 5-14 mars i Stockholm, är den helt nya Rupert 50 Wheel House från svenska Rupert Marine. Det är den andra stora nyheten från Rupert i vinter. För några månader sedan introducerades Ruptech 32, som redan har sålts i mer än tio exemplar.

Vi har inte fått så mycket mer information om Rupert 50 Wheel House än, men gå in på tillverkarens hemsida så kommer det mer information.

Löa: 15 m
Bredd: 3,99 m
Motorer: 3 x Volov Penta D6 370 DPR
Effekt: 1,110 HK
Bränsle: 3 x 500 L

www.rupertmarine.com/sv/rupert50wh.asp

Mellan sandkornen på havsbotten finns en okänd och outforskad djurvärld. Det vet zoologen Pierre De Wit vid Göteborgs universitet – som hittat nya djurarter vid både Stora Barriärrevet, Nya Kaledonien och utanför Gullmarsfjorden i Bohuslän.

Havsbottnarnas sandskikt är hem för en stor del av havets enorma artmångfald. Här lever arter från nästan alla havets djurgrupper. Daggmasksläktingen Grania, som hör till ringmaskgruppen Clitellata, är en av dem.

Grania är en omkring två centimeter lång och mestadels vit mask som påträffas i marin sand världen över, från tidvattenzonen och långt ner i djuphavet. Forskaren Pierre De Wit vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, arbetar med att kartlägga exakt hur många arter av Grania det finns och hur de är besläktade med andra organismer.

Pierre De Wit har bland annat genomfört studier vid Stora Barriärrevet i Australien, där han och kollegorna funnit fyra helt nya arter av Grania-masken. En av dem är den vackert grönfärgade Grania colorata.
–I vanliga fall är dessa maskar färglösa eller vita, och varför just den här arten är färggrant grön har vi faktiskt inte hittat något bra svar på, säger Pierre de Wit.

Även i Skandinavien har Pierre De Wit hittat en tidigare okänd mask, döpt till Grania occulta, som bara kan skiljas från en tidigare känd art med hjälp av DNA. Maskarnas genetik visar att de båda arternas evolutionära historia faktiskt är helt skild, och att den ena av dem i själva verket är närmare släkt med en art som ser helt annorlunda ut.

– Arter som tidigare uppfattats som samma kan visa sig ha helt olika funktion i ekosystemet, och vara olika toleranta för till exempel miljögifter. Detta är naturligtvis viktigt att veta för att kunna vidta rätt åtgärder för att skydda vårt djurliv, säger Pierre De Wit.

Avhandlingen Systematics of Grania (Clitellata: Enchytraeidae), an interstitial annelid taxon försvaras vid en disputation den 5 mars 2010.
Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/21721

Bildtext: Den nya arten av Grania som upptäckts utanför Gullmarsfjorden. Foto: Pierre De Wit. Foto porträtt: privat.

Det är inte tillåtet att använda råa jätteräkor eller andra kräftdjur som agn vid fiske, som foder eller på annat sätt sprida dem i naturen. Det är sedan länge reglerat i en EU-förordning och beror på risken att det kan sprida smittor. Detta gäller alla produkter från djurriket som inte räknas som livsmedel.

Det är sedan länge reglerat i EU-förordningen om animaliska biprodukter, att man inte får sprida till exempel odlade råa räkor i naturen. Animaliska biprodukter är med några få undantag allt från djurriket som inte är livsmedel. Till det räknas även matavfall.

Om räkorna skulle hamna i vattendrag, finns risken att de kan sprida smittor till andra kräftdjur. I dag finns inte det uppmärksammade viruset som orsakar sjukdomen White Spot Disease på kräftdjur i Sverige. Sjukdomen är klassad som en risksjukdom eftersom viruset kan spridas till vilda kräftdjur i Sverige. Viruset smittar inte människor.

För att undvika smittspridning är det viktigt att se till att skal och rester läggs i hushållssoporna. Att använda råa räkor som agn vid fiske eller som foder är inte tillåtet.

På kort tid har HMS Carlskrona byggts om till stöd- och ledningsfartyg för insatsen i Adenviken. Den 13 mars kastar besättningen loss med destination Afrika. Ombord på HMS Carlskrona pågår nu de sista förberedelserna inför hennes avfärd till Adenviken där hon ska delta i den EU-ledda Operation Atalanta. Syftet med insatsen är att trygga sjöfarten utanför Somalia, där pirater kapar fartyg och kräver lösen. Förra året deltog de svenska fartygen HMS Stockholm, HMS Malmö och HMS Trossö i operationen.

– Tidplanen har varit snäv minst sagt. Vi har varit tvungna att köra i flera parallella spår. Just nu pågår en intensiv verksamhet ombord med färdigställande och verifiering av modifieringar, utbildning av besättningen samt verifiering av helikopterfunktionen, säger Peter Andersson, projektledare på FMV.

Genom att fartyget i princip har legat i malpåse sedan 2005 har förberedelserna erbjudit en rad utmaningar för FMV, Försvarsmakten och industrin. Med stöd av Marina basbataljonen har fartyget genomgått en generalöversyn. Normalt tar det sex månader, men har nu genomförts parallellt med övriga modifieringar.

– Försvarsmakten har ställt krav på att alla modifieringar ska vara långsiktiga, därför har vi inte kunnat omhänderta vissa önskemål om nya förmågor inom projektet, utan dessa har lagts till listan av framtida modifieringar, säger Peter Andersson.

HMS Carlskrona byggdes 1982 som min- och långresefartyg. I sin nya roll som stöd- och ledningsfartyg krävs utökad kommunikationsförmåga samt förmåga att leda andra fartyg. Under en del av sin tid i operationsområdet kommer HMS Carlskrona att härbärgera det lokala högkvarteret för insatsen, som leds från London. Som en följd av detta har fartyget försetts med flera lösningar för satellitkommunikation samt nationell och internationell ledning. Fartyget har även fått ny brygglayout och ett modernt navigationssystem.

Fartyget ska kunna basera helikopter 15 ombord och därför har tankningsutrustning installerats. Inflygningshjälpmedlen för att medge landning i mörker och dåligt väder finns nu också på fartyget. Verifiering av hela helikopterfunktionen genomförs nu, samtidigt som piloter och markpersonal utbildas.

Under sitt uppdrag i Adenviken kommer fartyget att ha en bordningsstyrka ombord. För att denna styrka ska kunna utföra sina uppgifter har en ny snabbgående dieseldriven RIB-båt anskaffats tillsammans med en ny dävert. Runtom fartyget har fästen för kulsprutor monterats med ballistiskt skydd för skyttarna. Fartyget har även föreberetts för att hantera omhändertagna pirater.

HMS Carlskrona har sedan tidigare en kvalificerad sjukvårdsavdelning. Denna har moderniserats, dessutom har en patienthiss installerats för att möjliggöra patienttransport till och från helikopterplattan.

Arbetena med installation, modifieringar och underhåll har genomförts vid Kockums AB i Karlskrona, med stöd av Saab och ett flertal andra leverantörer.

Ghost Yachts och Jongert Shipyard har inlett ett samarbete för att bygga den 55 m långa yachten G180, som presenterades i november. Den spektakulära designen är ett resultat av det italienska företaget Gloss Design. Det unika skrovet “Fast Displacement Hull Form” är utvecklat av de käna marindesignerna Van Oossanen & Associates.

Beslutet att välja Jongert som partner för bygget av den mäktiga G180 var enligt företagen helt logiskt.

– Jongert Shipyard är överlägset det modernaste och bäst utrustade skeppsvarvet i världen för att bygga super yachts och de har en extremt skicklig personal, säger Björn Moonen, VD för Ghost Yachts.

– Samma sak gälelr varvets underleverantörer. Vi vill dessutom bygga så ekologiskt som möjligt, vilket för oss innebär att välja en så energieffektiv design som möjligt och att vi inte orsakar onödiga transporter. Alla Jongerts underleverantörer finns inom en radie på 100 km från varvet.

Skrovet hos G180, som går väldigt lågt, är unikt. Det har ett mycket lägre motstånd än traditionella deplacementsskrov. Båten går, enligt varvet, väldigt bra i farten 13-14 knop med 2×820 hk motorer. Beroende på motorval kan man dock få upp yachten i cirka 40 knop som maxfart.

Technical specifications G 180
Naval architect Van Oossanen & Associates, the Netherlands
Interior design Jongert Design Team / Owner’s preference
Exterior design Gloss Design, Italy

Hull type Fast Displacement Hull Form
Hull material Steel
Superstructure material Aluminium and reinforced composites
Compliance MCA code of practice LY2 – unrestricted
Classification At owner’s advice

Length overall 55.00 m / 180.00 ft
Length waterline 53.34 m / 175.00 ft
Max. Beam 9.20 m / 30.00 ft
Draft 3.00 m / 9.84 ft

Displacement 710 metric tons
Gross Tonnage 669 GT
Max speed Spec A 19 knots
Max speed Spec B 24 knots
Cruising speed 15 knots

Fuel capacity 110.000 litres / 29.000 Gallons
Fresh water capacity 20.000 litres / 5.285 Gallons
Main engines Spec A MTU 12V4000 M70 2 x 1680 KW
Main engines Spec B MTU 20V4000 M73L 2 x 3600 KW
Main generators 2 x 160 KW

Accommodations Owner’s stateroom + five double VIP guest cabins
Six crew cabins with two berths each + Captain’s cabin

The specifications are preliminary. Details may change during the production engineering process.

www.jongert.nl

Här är ett urval av de båtar som fanns på årets Båtmässa i Göteborg. Klicka på bilderna för att se dem i en större variant

Crescent 491 BRCrescent 620 BRFinnmaster 55 SCFred 25Fred 25Micore 500 GTMorgan 485 SCNordkapp Enduro 600Nordkapp Enduro 600SandströmsWindy 48 TritonXO 24Yamarin 63 BR