nyhetstest

Utombordare blir allt vanligare, även på större båtar. Alandia lanserar nu en utombordarförsäkring med förstklassiga villkor även för stora och äldre utombordare. Alandia Utombordarförsäkring Alandia Utombordarförsäkring täcker även de största utombordarna och gäller för både båt, motor och utrustning som behövs för att använda båten.

Försäkringen är anpassad för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla båtägare kan själva påverka premien genom att välja sin självrisk.

Med lite äldre motor ska man titta lite närmare, för ju äldre motor är, desto förmånligare är premien och vid delskada är avskrivningen på delar bland de lägsta på marknaden, om gammal utrustning ersätts med ny.

Våra villkor tillåter också att utombordsmotorn sitter kvar på båten under vintern, bara den är ordentligt fastlåst och eller fastbultad.

Alandia Båtförsäkring föddes på Åland, öriket mitt i Östersjön, där det mesta kretsar kring sjöfarten. I dag är det en av marknadsledarna i försäkringar för beboeliga fritidsbåtar. Alandia försäkrar 16 000 fritidsbåtar till ett värde av över 10 miljarder SEK och dessutom tusentals större fartyg.

www.alandia.com

Alandia lanserar en vattenskoterförsäkring med riktigt bra villkor. Alandias Vattenskoterförsäkring ger trygghet och försäkringstagaren slipper konstiga undantag.

Skotern är till exempel även försäkrad mot stöld under transporter. Alandia har anpassat försäkringen för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla skoterägare ger de möjlighet att själva påverka premien genom att välja självrisk i tre olika nivåer.

Startspärr är ett krav. När skotern inte används skall den vara fastlåst och kör man på grunt vatten skall man vara försiktig. Det räcker med andra ord med vanligt sunt förnuft.

www.alandia.com

Kommentarer

Oscar 10:01:25 2010-06-28

Vad säger försäkringen om skada skulle ske när man kör i en insjö där ingen i nuläget riktigt vet om man får åka ? Täcker försäkringen då också eller gör den det enbart om något händer då man kör i allmänna farleder ?

Honda Marine introducerar nya BF115D – den mellanstora fyrtaktsutombordsmotorn med en prestanda och bränsleekonomi i världsklass. Med sin kompakta ”vingform” ger BF115D ökade prestandanivåer och en förbättrad bränsleekonomi. Med den här motorn har Hondas utombordsmotorer i mellanregistret nått sitt ultimata utvecklingsstadium.

Honda har lagt stor möda på att ta fram en motor med störst slagvolym, högst effekt och maximalt vridmoment inom 115 hk-segmentet. Den nya BF115D med sin optimala effekt, förbättrade bränsleekonomi, lägre ljudnivå och jämna drift, är det ultimata valet för båtentusiaster, varv och skeppsbyggare.

Nya BF115D passar för en mängd olika skrov, för ribbåtar, fiskebåtar, fritidsbåtar och kommersiella båtar. Kombinationen av hög effekt, stort vridmoment och en stor propeller (som normalt förknippas med Hondas större utombordsmotorer på 135 hk och uppåt) gör att nya BF115D uppnår mycket höga prestandanivåer på större båtar.

Honda har sett till att nya BF115D har de högsta prestandanivåerna i sin klass genom att bygga in en 4-cylindrig 2 354 kubik-motor med DOHC*1, ett högteknologiskt PGM-Fi-system*2 och BLAST™ *3 som är Hondas unika tändstyrningssystem som avsevärt förbättrar startprestandan vid snabb acceleration från låga till medelhöga varvtal.

BF115D har den största slagvolymen inom 115 hk-segmentet och passar därför för en mängd olika tillämpningar och båtar genom att det användbara varvtalsområdet vid fullt gaspådrag ökar.

BF115D uppnår högre dragkraft tack vare propellerns*4 större diameter och en utväxling på 2.14:1. Detta gör motorn optimal för tyngre båtar eftersom propellern får ett mycket bra grepp, även vid låga hastigheter.

Honda har länge setts som föregångare när det gäller fyrtakts utombordsmotorer och är känt för sitt miljöarbete. Med detta i åtanke har vi försett den nya BF115D-utombordaren med Hondas eget bränslebesparingssystem. Systemet, ECOmo™*5, bidrar till den nya motorns förbättrade bränsleekonomi, vilken styrs av en LAF-sensor*6 placerad i avgasröret. Denna mycket avancerade och sofistikerade teknik säkerställer att BF115D har bästa möjliga bränsleekonomi vid marschfart.

Precis som Hondas övriga utombordsmotorer som lanserades under 2009*7 har nya BF115D en helt ny ECM-enhet*8 som tillhandahåller motorstyrningsdata som är kompatibla med branschens standardprotokoll NMEA 2000*9. Därigenom kan den nya BF115D-motorn anslutas till befintliga eller nya CAN*10-nätverk på en mängd olika båtar.

NMEA 2000-kompatibiliteten säkerställer att nya BF115D uppfyller marknadens och kundens förväntningar genom att den kan anslutas till den varierande och sofistikerade elektroniska utrustning som används av dagens båtentusiaster. Det rör sig bland annat om NMEA 2000-kompatibla apparater som kartplotters, ekolod och navigationsinstrument, alla*11 dessa kan visa motordata.

www.honda.se

Efter att Järnbröderna AB tog över agenturen januari 2009 har varumärket BRIG varit stadigt på frammarsch, efter en bra säsong i ryggsäcken ser båtmässan 2010 ut att bli ett rejält startskott för säsongen 2010. ‐ Helt fantastiskt säger Lars och Henrik Peterson som driver agenturen för BRIG i Sverige. Mässan har verkligen varit en rejäl sprängbräda för oss och redan efter 4 dagar hade vi 30 avslut på enbart RIB båtar med motorer över 40 hk fortsätter Henrik och Lars.

Inför båtmässan hade BRIG lanserat Brig 570 Falcon som har blivit en stor succé bland kunderna och inte mindre än 6 båtar har blivit sålda. Båten riktar sig för alla typer av aktiviteter till sjöss och finns med olika konsoll och sätesalternativ.

BRIG 780 har visats på skiss, tyvärr ännu inte första båten producerad för att visas på mässan men det har inte hindrat Järnbröderna från att skriva kontrakt på två stycken med 300 hk!

‐ Vi har hittat helt rätt i pris och utrustning för RIB marknaden och valet av utombordstillverkare är en viktig faktor. Evinrude har den perfekt balansen av vikt och vridmoment säger Henrik Peterson.

‐ Det känns verkligen som att RIB båt marknaden har tagit ett rejält kliv och vi ser mycket positivt på framtiden för denna typ av båt säger Lars Peterson.

Ny hemsida och aggressiv marknadsföring
På premiärvisningen av mässan passade även BRIG Sverige på att lansera ny hemsida. Kunderna kan nu bygga sin egen båt på hemsidan med färg utrustning etc.

Under mässan har BRIG valt att visa hela modellprogrammet av båtar, vilket har varit en viktig faktor för mässan säljframgångar. Under Allt för sjön i Stockholm kommer BRIG representeras av Brigs nya återförsäljare för Stockholm – Nimbus Maxi Center.

www.brig.se

Fler besökare än förra året, många affärer och nöjda utställare. Det blev resultatet av årets Båtmässa, som stängde portarna på söndagen. Svenska Mässan kunde räkna in cirka 79 200 besökare, vilket är ungefär 2 500 fler än förra året.

– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan i år lockat fler besökare. Det visar att det personliga mötet är viktigast, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks svår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter och tillbehör.

– Det började bra redan första dagen. Vi hade en kraftig försäljningsökning, jämfört med förra året. Sedan har trenden hållit i sig under hela Båtmässan, säger Håkan Steen, regionchef för Seasea Båttillbehör.

– I första hand har besökarna varit intresserade av komfortprodukter, alltså tillbehör som gör livet enklare ombord på båten. Det gäller alla typer av båtar.

Jessica Linder, marknads- och försäljningsansvarig på familjeföretaget Linder, berättar att man sålt 50 båtar och kanoter under mässan till priser från 12 000 till 160 000 kronor.

– Vi är positivt överraskade. Intresset har varit större än vi väntat oss. Vi har märkt att miljön blir allt viktigare. Båten ska hålla länge, motorn behöver inte vara så stor och bränslekostnaden ska vara mindre.

Intresset för större båtar har också varit stort under Båtmässan. Nordic Marine visade motorbåtar på 25 till 50 fot.

– Vi har sålt tre Targa 27:or på vardera cirka två miljoner och en Targa 44 på ca 8 miljoner. Dessutom har vi fått fler intresseanmälningar än tidigare år. Eftersom vi säljer kundanpassade båtar är det nu, när mässan är slut, som vårt stora arbete börjar, säger Calle Olsson, delägare i Nordic Marine.

Nu formas politiken för framtidens friluftsliv. Miljöminister Andreas Carlgren har inför arbetet med propositionen om framtidens friluftsliv inbjudit till diskussion med representanter för friluftsorganisationer, areella näringar, kommuner och myndigheter. 250 personer är i dagarna samlade på Sånga Säby utanför Stockholm på konferensen “Folk och Natur” och resultatet av arbetet kommer att arbetas in i regeringens friluftsproposition senare i vår.

– Det är inte staten som skapar friluftslivet. Det är människorna som utövar friluftsliv och själva organiserar sig som upprätthåller och utvecklar intresset för friluftsliv. Men en politik som ger goda förutsättningar för ett rikt friluftsliv gynnar samhället på många sätt. Friluftslivet är av mycket stor betydelse för människors välmående och engagemang i miljöfrågor, samtidigt som det bidrar till jobb och utveckling i många bygder, säger miljöminister Andreas Carlgren vid konferensen.

– Jag vill föra en dialog med berörda aktörer och fånga upp synpunkter och konkreta förslag från de som jobbar nära frågorna, säger Andreas Carlgren.

Andreas Carlgren pekar ut följande områden som särskilt viktiga, inför regeringens vidare arbete med friluftspolitiken:

– Allemansrätten ska värnas. Allemansrätten tydliggjordes i strandskyddslagen. Men det är en allt viktigare diskussion som behöver föras, bl.a. med anledning av det som är aktuellt med avgifter för t.ex. skidspår.
– Vi vill anlägga ett brett perspektiv på friluftslivet. Friluftslivet spänner över flera olika politikområden, bland annat naturen som resurs för växande naturturism och näringsverksamhet kopplad till turism i naturen. Friluftslivets folkhälsoaspekter och den förebyggande hälsovården är liksom kulturlivet centrala.
– Skyddade naturområden är en tillgång. Regeringen har dubblerat takten i skydd av skog och satsar mer på biologisk mångfald än tidigare, från 6 till 7,5 miljarder kronor jämfört med förra regeringen. Det nya strandskyddet ersätter ett urholkat skydd som var otillräckligt där det som mest behövdes och lade en död hand över områden där varsam utbyggnad kan ske. Strandskyddet stärks nu i områden med stark exploatering, inte minst runt de stora städerna. Skyddet för det rörliga friluftslivet vid stränderna har värnats över hela landet.
– Friluftsliv ska finnas i tätorten. 85 procent av invånarna bor i tätorter. Kommunerna har ett stort ansvar för planeringen av tillgången till tätortsnära natur för medborgarna. I den nya plan- och bygglagstiftningen tydliggörs detta kommunala ansvar.
– Tillgängligheten behöver underlättas. Det kan handla om skyltning, handikappanpassning, att skapa vandringsvägar eller anpassa kollektivtrafik. Även här är ansvaret framförallt kommunernas.
– Grunden för friluftslivet är de ideella organisationerna och det personliga engagemanget. För att stärka friluftsorganisationernas roll avser regeringen att föreslå att organisationerna själva ska få fördela de 25 miljoner kronor per år som utgår som statsbidrag. Många engagerade i friluftsorganisationer samarbetade kring förra årets Naturens år (2009), 100-årsjubileet av naturvård och nationalparker i Sverige. Samarbetet behöver fortsätta med Internationella året för biologisk mångfald .
– Lyfta fram skolans och förskolornas stora betydelse för att öka intresset för och kunskapen kring friluftsliv. Att barn och ungdomar får en känsla av trygga och lustfyllda upplevelser i naturen är en förutsättning för en allmänbildning om naturen och en vilja att utöva friluftsliv.
– Nya riksintressen. Naturvårdsverket kommer nästa år att få i uppdrag att se över riksintressena för friluftsliv. Det var två decennier sedan den förra bedömningen gjordes. Nya bedömningar kan behöva göras för mountainbike-vägar och klätterplatser. Idag är framför allt vissa vandringsleder, fjällnatur och skärgård utpekade som riksintressen

Bakgrund
Folk och Naturkonferensen arrangeras av Miljödepartementet och Naturvårdsverket. Konferensen består av ett 20-tal olika workshops där deltagarna diskuterar friluftslivet ur en mängd aspekter, såsom folkhälsa, fysisk planering, naturturism, forskning, barn och ungdom, äldre, integrationsfrågor, skötsel för friluftsliv och mycket annat. Samarbetspartners för konferensen är en rad myndigheter och organisationer: Folkhälsoinstitutet, Skogsstyrelsen, Ungdomsstyrelsen, Riksantikvarieämbetet, Sveaskog, LRF, Svenskt Friluftsliv, Sveriges Kommuner och Landsting, Fiskeriverket, Tillväxtverket, Lantmäteriet, Naturhistoriska riksmuseet, Jordbruksverket, Boverket och Statens Fastighetsverk.

Statens energimyndighet beviljar Seabased Industry AB stöd med 139 Mkr. Stödet lämnas för en vågkraftsanläggning för elproduktion med en effekt på 10 megawatt. Projektet syftar till att demonstrera en fullskalig vågkraftanläggning i drift. Den teknik Seabased tagit fram är ett av få helhetskoncept för storskalig elproduktion från vågenergi.

– Det finns mycket vågenergi i världen och denna teknik för att producera el är mycket lovande. Det är också roligt att se ett samarbete mellan ett litet innovativt företag och ett stort energibolag, säger Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger.

Stödet på 139 Mkr från Energimyndigheten till demonstrationsanläggningen innebär att den hittills största vågkraftsparken nu kan bli verklighet. I projektet kommer sammanlagt cirka 420 vågenergiomvandlare att tillverkas i Lysekil för att sedan driftsättas och utvärderas i havet nordväst om Smögen i Sotenäs kommun.

Projektet har redan uppmärksammats internationellt och myndigheten ser att det finns en exportpotential och möjlighet till kostnadseffektiv massproduktion.

Seabaseds teknik består av flera enheter, de röliga vågomvandlarna, som ansluts till ett gemensamt system på havsbotten, som tillsammans utgör en vågkraftspark.

– Varje enhet kan bytas ut individuellt utan att kraftproduktionen från parken avbryts, vilket gör systemet skalbart och okänsligt för underhåll eller möjliga stopp eller störningar i enskilda enheter, säger Birgitta Palmberger, avdelningschef vid Energimyndighetens teknikavdelning.

Energirelevansen i projektet från Seabased bedöms vara av betydelse eftersom den tekniska potentialen för vågkraft inom Sveriges ekonomiska zon uppskattas till cirka 10 TWh och potentialen i världen bedöms vara i storleksordningen 10 000 – 15 000 TWh.

Bakgrund
I december 2008 utlyste Energimyndigheten 875 miljoner kronor, för demonstration och kommersialisering av andra generationens drivmedel och annan energiteknik. Dessa medel ska användas under 2009-2011 och bidra till att visa, för näringslivet, den potential som finns avseende för investering i storskalig demonstration av ny teknik med stor exportpotential.

Utlysningen avser i första hand demonstrationsanläggningar för andra generationens biodrivmedel och i andra hand demonstration och kommersialisering av annan energiteknik av stor nationell betydelse och omfattande exportpotential, till exempel teknik avseende fordon och elproduktion. Projekt som redan beviljats stöd inom utlysningen:

•Chemrec AB; utvinning av biodrivmedel ur svartlut.
•Göteborg Energi AB; en anläggning för omvandling av lågkvalitativ skogsråvara till högkvalitativt drivmedel – biometan.
•Södra Cell AB; en fullskaledemonstration av LignoBoost-konceptet integrerat vid fabriken i Mörrum.
•Volvo Personvagnar AB; elbil för stadstrafik

2009 lanserade BRP det revolutionerande iControl™ – världens mest avancerade vattenskoterteknologi som bland annat inkluderar iBR™, världens enda bromssystem för vattenskotrar och iS™, världens första och enda fjädringssystem på vatten. BRP är fortfarande ensam om dessa teknologier och för 2010 utökar BRP sitt prisbelönta iControl™-system till hela modellprogrammet av Sea-Doo® GTX† och RXT® samt (för Sverige nya) modellen WAKE™ PRO 215.

Alla Sea-Doo GTX-, RXT- och WAKE™ PRO 215-modeller får dessutom BRP:s exklusiva S3-skrov™ som ger överlägsen kontroll, exakt manöverförmåga, en mjukare och stabilare åktur samt skarpa kurvtagningar utan ansträngning.

BRP ökar även kraften till 260 hk på Sea-Doo GTX Limited iS 260 och RXT-X 260*. Med branschens bästa effekt-viktförhållande, gör denna effekthöjning RXT-X 260* till den snabbaste och snabbast accelererande vattenskotern på vattnet, samtidigt som den har den bästa bränsleekonomin i sin klass.

Nytt för Sverige 2010 är sammanfattningsvis modellerna GTX 155, RXT-X 260 RS samt WAKE PRO 215, den enda vattenskotern speciellt designad för ”bogserande” vattensporter. Modellens nya, exklusiva Ski Mode gör varje förare till en expert genom att alltid leverera en perfekt start- och marschfart.

Slutligen inför BRP 2010 ett nytt, justerbart styre; X-Steering med A.E.S. (Adjustable Ergonomic Steering) och en högprestandamonitor; X-Gauge på sin racinginspirerade RXT-X-modell.

IBR™ = Intelligent Brake and Reverse, iS™ = Intelligent Suspension, A.E.S. = Adjustable Ergonomic Steering

www.brp.com

Två internationellt kända politiker och en fransk stjärnkock – de mottar på torsdag 11/2 ”Kungsfenan The Swedish Seafood Award” på Göteborgsoperan. Priset har delats ut sedan 2002 och ambitionen är att bli ett av världens viktigaste fiskpriser.

Priset är uppdelat i två kategorier: Hållbar fiskenäring och Maritim gastronomi.

Hållbarhetspriset delas av Namibias fiske- och naturresursminister Dr Abraham Iyambo och EU:s förre fiskekommissionär Dr Joe Borg från Malta.

Dr Abraham Iyambo har under mer än ett decennium lett utvecklingen mot en hållbar förvaltning av Namibias fiskeresurser. Han har dessutom hittat vägar för att begränsa det illegala, icke-reglerade fisket i Sydostatlanten och bidragit till att formulera Reykjavik-deklarationen som handlar om nödvändigheten att tillämpa ekosystemansatsen i fisket.

­– Problemet är bristen på politiska beslut men vi har lösningen: det krävs att vi säger stopp nu, säger Dr Abraham Iyambo.

Dr Joe Borg, som tidigare varit Maltas utrikesminister, har under sin tid i EU-kommissionen, som han lämnade i veckan, gett fiskefrågorna den uppmärksamhet som är nödvändig för att minska problemen med överfiskning i EU:s fiskevatten.

– Vi måste göra något åt överkapaciteten. Det är enda sättet att få ner fångsternas omfång, säger Dr Joe Borg.

Gastronomipriset mottas av fransmannen Paul Bocuse, världens förmodligen mest kände och inflytelserike kock. Bocuse skapade 1987 den prestigefyllda matlagningstävlingen Bocuse d´Or och har därmed på ett utomordentligt sätt synliggjort fiskgastronomin. Genom deltävlingen Bästa fiskrätten har fisk och skaldjur erövrat en framträdande position inom den högre matlagningskonsten och på det sättet höjt nivån för maritim gastronomi.

Syftet med utmärkelsen är att inspirera och premiera inom alla områden som kan bidra till en positiv utveckling av fisk och skaldjur – i havet och i våra sjöar, i fångsten, inom livsmedelsindustrin, distribution och handel, i vår kost och som måltidskultur.

De organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är Göteborgs Universitet, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svensk Fisk, Svenska Mässan och Göteborg & Co.

Läs mer: www.kungsfenan.se

– En viktig seger för bevarandet av en av världens mest hotade fiskarter. Det säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna, om parlamentets beslut idag. Man förordar att den blåfenade tonfisken ska föras upp på CITES- listan över hotade arter, annex 1, vilket innebär förbud att handla med den internationellt.

Beståndet av blåfenad tonfisk i Atlanten står på randen till kollaps. I mars hålls en partskonferens om den s k CITES-konventionen, som listar vilka arter som det ska vara förbjudet att handla med internationellt. EU-parlamentets resolution idag är inte lagstiftande, utan en opinionsyttring och de som ville skydda den blåfenade tonfisken vann.

Det är stora ekonomiska intressen inblandade när det gäller den blåfenade tonfisken och därför står striden hård om just den. En enda fisk kan vara värd över en miljon kronor och det illegala fisket är omfattande.

Sedan år 2000 har EU gett bidrag till 121 nya fartyg och bidragit till moderniseringen av hela 481 stycken, som samtliga deltar i fisket av blåfenad tonfisk.

33, 4 miljoner Euro har EU satsat på detta. Under samma tid har bara nio mindre fartyg skrotats med EU-bidrag.

– Det är en sorglig politik som bedrivits och ett viktigt principiellt beslut som parlamentet tog idag. EU har med skattemedel aktivt bidragit till att driva arten mot randen av kollaps, vilket ger oss ett extra stort ansvar att rädda den, säger Isabella Lövin.

Sjuttio procent av den blåfenade tonfisken exporteras till Japan.

– Skattepengar går till att subventionera rovfiske som blir sushi och sashimi på exklusiva affärsmiddagar, säger Isabella Lövin. Det har inget att göra med det småskaliga fiske som många sydeuropeiska ledamöter, som röstade emot CITES-listningen, säger sig vilja skydda.

Den spanska regeringen, som nu leder EU, har inte stött CITES-listningen, vilket däremot länder som Italien och Frankrike gjort. Spanien hänvisar till att man väntar på ett förslag från kommissionen om den blåfenade tonfisken. Spanien har EUs absolut största fiskeflotta och tar emot det mesta av stödpengarna.

Läs mer om grön politik i EU: www.mp.se/isabella

Nu införs fredningstid för hälleflundra och det blir förbjudet att fiska den fram till första april. Förbudet träder i kraft redan på måndag, 15 februari. – Vi har tagit ett snabbt beslut eftersom vi såg att landningarna av hälleflundra ökat oroväckande i januari, säger Martin Rydgren, handläggare på Fiskeriverket.

Hälleflundra är klassad som starkt hotad på ArtDatabankens rödlista men är inte kvoterad eller reglerad på annat sätt. Hälleflundra är en riktigt stor plattfisk, den kan bli 50 år gammal och över tre meter lång. Den räknas till en av de läckraste matfiskarna och betingar ett högt pris i fiskdisken. Men dessvärre har den fiskats för hårt och därför blivit mycket sällsynt i svenska vatten sedan några decennier tillbaka.

– Arter som reproducerar sig långsamt är mycket känsliga för fisketryck. Hälleflundran är en sådan art, den lägger rom första gången när den är 7-8 år gammal, säger Martin Rydgren.

Samlas kanske för lek i Skagerrak
Hälleflundran leker på bottnar som är minst 300 meter djupa, leken sker under vinter och vår.

– Det kan vara så att de stora fångsterna i januari beror på att man har råkat fiska just där hälleflundran samlats för lek. Men det är en art som vi egentligen vet väldigt lite om, säger Martin Rydgren.

Yrkesfiskets fångster av hälleflundra är normalt mycket små. De senaste åren har svenska fångsterna i Skagerrak i genomsnitt legat på i knappt tre ton. Men i år har landningarna varit ovanligt höga – mer än tio ton har redan rapporterats in.

Inte reglerad med kvoter
Hälleflundra en art som inte kvoteras eller regleras på annat sätt inom EU. Norge har däremot bland annat infört fredningstid 20 december till och med 31 mars.

– Nu inför även Sverige ett förbud att fiska hälleflundra under leken. I år blir det från 15 februari till och med 31 mars. Under 2010 kommer vi att ta fram ett mer långsiktigt stärkt skydd för hälleflundra, då kan datumen komma att ändras, säger Martin Rydgren.

– Du som ringer 112 är våra ögon och öron på platsen. Utan att ta risker kan Du göra en viktig insats vid exempelvis olycka, akut sjukdom eller brand. SOS –operatören är hela tiden med och ger råd och stöd till dess hjälpen är framme, säger Anders Klarström, SOS Alarm.

Människor över hela landet får idag möjlighet till ett personligt möte med SOS Alarm och alla de engagerade hjälpresurser som står bakom nödnumret 112. EU-länderna har utsett just den 11/2 till ”112-dagen”. Syftet är att informera om att nödnumret 112 gäller inom hela EU och vad man bör tänka på i en akut nödsituation. I samband med 112-dagen presenteras en unik sammanställning över hur svenskarna på riksnivå och i varje län fick hjälp via nödnumret 112 under 2009.

3 500 000 – så många gånger svarade SOS Alarm på nödnumret 112 runt om i landet förra året. Sammanställningen av 112-verksamheten för 2009 visar också att den genomsnittliga svarstiden för hela landet har pressats ner till 6,8 sekunder – eller knappt två signaler, vilket är rekordsnabbt.

För att öka kunskaperna om nödnumret genomförs den europeiska 112-dagen för första gången i Sverige torsdagen den 11/2. Runt om i landet sprider representanter för SOS Alarm tillsammans med polis, räddningstjänst, ambulanssjukvård, jourhavande präst m fl information på välbesökta knutpunkter som järnvägsstationer och köpcentra.

Sammanställningen av förra årets 112-verksamhet som presenteras i samband med 112-dagen ger en unik bild av hjälpbehoven över landet. En tydlig trend är att ambulansuppdragen blir fler och att allt fler använder mobiltelefon för att slå larm. Detta ger ett snabbare larm, men innebär ett större behov av att den som ringer stannar kvar och är beredd att hjälpa SOS-operatören, exempelvis med att lokalisera platsen.

SOS Alarm ägs av staten, landstingen och kommunerna tillsammans. Företaget svarar för nödnumret 112 och larmar ut resurser som ambulans och räddningstjänst. SOS Alarm har även andra typer av larm och servicetjänster som t ex brandlarm, inbrottslarm, driftlarm, trygghetslarm, personlarm och krisjour. SOS Alarm har 18 SOS-centraler över landet som arbetar dygnet runt.

www.112.se

– Sverige ska fortsätta minska utsläppen till Östersjön. Under våren kommer regeringen presentera en strategi som tydligt visar att Sverige klarar sina åtaganden för att rädda Östersjön enligt den gemensamma aktionsplanen Baltic Sea Action Plan.

Det beskedet gav miljöminister Andreas Carlgren vid Baltic Sea Action Summit i Helsingfors på onsdagen. Sveriges preliminära beting gäller minskning av utsläppen av kväve med 21 000 ton och av fosfor med 290 ton.

Sverige övertar efter HELCOM:s ministermöte i Moskva i maj ordförandeskapet i HELCOM, ett samarbetsorgan för Östersjöstaterna.

– Vi kommer att fortsätta driva på arbetet för att rädda Östersjön, däribland för att åtgärder vidtas vid den värsta utsläppskällan som är avloppen från ryska Kaliningrad. Jag välkomnar premiärminister Putins besked på onsdagen som för frågan framåt, men vi kommer fortsätta att driva på för att åtgärder genomförs, avslutar Andreas Carlgren.

Vi årets Fort Lauderdale Boat Show i Florida introducerar holländska en helt ny teknik för att bygga stålbåtar. Den kallas Smart KitTM och är revolutionerande för båtindustrin, enligt Vripack. Metoden ska snart testas i verkligheten då en 20 m motor yacht ska byggas på endast 7,5 månader. Båten är helt nyutvecklad av italienska Gamma Yachts och Vripack hoppas kunna visa hur effektiv den nya metoden är.

Vripacks Smart Kit har väldigt många fördelar. Den bygger på en väldigt väldetaljerad 3D konstruktion, där noggrannheten i sig sparar mycket tid och arbete. Standardprofiler ersätts av CNC-formade profiler och byggarna kan använda förarbetade enheter.

Den nya, halvplanade yachten som ska byggas har ett fräckt utseende med en förarhytt med 360° panoramavy, vilket också gör att mycket ljus kommer in i båten. Inredningen kan utformas på olika sätt efter kundens önskemål för sex gäster och två besättningsmän. Båten har komplett pentry och en styrkonsol på flybridge med inbyggd wet bar.

www.vripack.com

Pioneer lanserar nu ett Navigationssystem med utökade möjligheter att njuta av musik och underhållning. Pioneers nya AVIC-F920BT integrerar avancerade navigering med banbrytande funktioner som ett elegant 3D-gränssnitt, Pioneer MusicSphere och ECO-diagram.

Förutom inbyggda navigeringsfunktioner, innehåller den nya dubbel-DIN AVIC-F920BT 4GB flash-minne, en stor 6,1-tums WVGA pekskärm, en 3D-grafikaccelerator, DVD-uppspelning, inbyggd Bluetooth för handsfreesamtal och musik streaming, USB för iPod/iPhone-anslutning, en micro SD-kortplats och backkamera ingång. Den erbjuder en omfattande kartdatabas från Tele Atlas som omfattar 44 europeiska länder och omfattar mer än 6 miljoner Points of Interest (POI). Dessutom kommer systemets TMC (Traffic Message Channel) informera användaren om trafikstockningar och tillbud under resan.

“Pioneer fortsätter att utveckla avancerad teknik för denna kategori, eftersom kombinationen av underhållning, bekvämlighet och navigering är viktigt för våra kunder dagligen, säger Geert Verhoeven, Product Planning Manager, Pioneer Europe. “Innovationer som vårt 3D-gränssnitt, MusicSphere och ECO-diagram visar Pioneer ledarskap inom utveckling och integration av teknik som uppfyller behoven hos slutkonsumenten.

Audio användargränssnitt revolutionerande med 3D-teknik
AVIC-F920BT´s nydesignade 3D-användargränssnitt ger dynamiska genvägar för alla inbyggd eller anslutna media-källor, visning av albumbilder och förbättrad visning av ljudspår. Touch & Slide reglaget används för att växla källa och för att söka i iPod/iPhone innehåll. Med den nya sökfunktionen ABC och att List sökningar sker sökningen dubbelt så snabbt och förenklar användandet . Den Anpassningsbara “start meny” gör att användare kan dra och släppa upp till 15 funktionsikonerna till Start menyn för att bara vara en knapptryckning ifrån.

MusicSphere = humörbaserade spellistor
Med Pioneers nya egenutvecklade MusicSphere teknik kommer användare att kunna njuta av musik som matchar deras sinnesstämning. När du installerat MusicSphere iTunes plug-in software kommer den att analysera hela din iPod, iPod touch eller iPhones musikbibliotek och skapa särskilda spellistor baserade på olika musikaliska attribut såsom känsla, rytm mönster, Beats Per Minute (BPM), utgivningsår eller/och datum när låten laddas ner till enheten(ljus, energisk, dyster, avkopplande, lugn).

Genom MusicSphere plug-in, kan användaren välja önskad parametrarna för sin musik för att skapa en “DJ spellista”. Denna funktion kommer att skapa en non-stop blandning av upp till 100 låtar i de valda musiktyperna med ytterligare möjlighet att ställa in övergångseffekter för att blandas mellan låtarna. När en iPod, iPhone eller iPod Touch enheten har synkroniserat med MusicSphere spellistor och är ansluten till AVIC-F920BT, kan upp till 40 specialiserade spellistor nås via en animerad 3D-sfär som kan roteras upp, ner åt vänster och åt höger med en lätt beröring av skärmen.

Garanterad Miljövänlighet
Eftersom Pioneer bryr sig om miljön, kommer AVIC-F920BT med andra generationens sparsamma ECO-driving funktion för lägesrapporter och visualiserar förarens inverkan på miljön. Genom Pioneers egenutvecklade NavGate FEEDS PC software, kan enheten beräkna bränslekostnaden för resrutten samt bilens CO2-utsläpp genom detaljerade körrapporter. Med hjälp av en egenutvecklad algoritm för bränsleförbrukning, kan NavGate FEEDS även logga och arkivera kördata och analysera körvanor och generera olika rapporter med förslag för att förbättra bränsleeffektiviteten. Nytt för denna generation av miljömedvetna funktioner, är att ECO-diagram ger föraren en visuell representation av deras miljöpåverkan. Dessutom, när en rutt är inställd, kommer enheten att beräkna en Drive Score – färdvägs-poäng baserat på kör effektivitet med faktorer som kraftiga inbromsningar, accelerationer och inaktivitet.

Dold navigations BOX
AVIC-F220 erbjuder full vägledning och 2,3 miljoner “intresse punkter”(POIs). NavGate FEEDS PC-programvara ger möjlighet att skapa egna POIs. Med TMC-mottagare i AVIC-F220, varnar systemet användaren för bilköer, väggarbeten och andra situationer i trafiken. AVIC-F220s kompakta konstruktion tillåter mångsidig installation i små utrymmen och kan enkelt tas loss från sitt fordonsfäste för att koppla ihop med PC och NavGate FEEDS.

Den nya NavGate FEEDS Clock (Stilren Klocka i skärmen) and Photo View (Bildvisning i skärmen) applikationen ger ytterligare funktionalitet i AVIC-F220.

När dessa Navgate feeds Applicatationer hämtats och överförts till enheten via ett SD-kort kan dessa program användas som alternativa skärmsläckare till kartvyn. Den ger tillgång till fem olika klockvyer och ger möjlighet till bildspel av personliga bilder med övergångseffekter.

Pioneer rekommenderar varmt en dold navigations enhet i form av AVIC-F220 för konsumenter som ännu inte investerat i ett navigationssystem men köpt en AV-underhållningsenhet av 2010 års modell från Pioneer. Pioneers 2010 AVH AV-Underhållnings enheter erbjuder fullfjädrad CD/DVD-uppspelning, USB-anslutning för iPod/iPhone control(styrning) och -för utvalda modeller- bekvämligheten med inbyggd Bluetooth för handsfree-samtal.

www.pioneer.se

Nu lanserar KGK Motor AB nya generationens 60 hästare, Suzuki DF60 med teknik som Lean Burn och Easy Start snabbstartsystem. Teknik som idag finns på Suzukis större modeller. Lean Burn systemet ger tydliga bränslebesparingar från lågvarv till marschfart. Suzuki DF60 är också försedd med en underhållsfri självjusterande kamaxelkedja.

Suzuki satsar hårt på ny teknik som ska ge bränslesnåla motorer. Suzukis Lean Burn är ett sådant. Lean Burn systemet ger motorn en magrare bränsleblandning genom att förutsäga bränslebehovet baserat på olika driftförhållanden vilket i sin tur ger motorn god bränsleekonomi.

– Lean Burn tekniken har optimerats så att det ger fördelar inom ett vidsträckt fartområde, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Detta ger stora fördelar när det gäller både bränsleekonomi och prestanda, från lågvarv till marschfart.

Smidig start
Nya DF60 är utrustad med Suzukis Easy Start System, ett snabbstartssystem som även finns DF70-90. Vid start vrids nyckeln snabbt om och släpps sedan direkt. Startmotorn tar sedan hand om resten och resultatet blir en mjukare och bättre start.

Bränslesparande och underhållsfri teknik
– Vår nya DF60 blir första motorn i denna klass med självjusterande kamaxelkedja, säger Lasse Johansson. Kedjan ligger i oljebad och förfogar över en automatisk hydraulisk spännare som ser till att den alltid är korrekt inställd och därmed underhållsfri i drift.

En annan utvecklad detalj i syfte att spara bränsle är en nyutvecklad oljepump som ger större mekanisk effektivitet. Lösningen tillåter oljan att flyta genom smörjningssystemet med mindre motstånd tillsammans med förminskad mekanisk förlust i andra delar av motorn medverkar detta till bättre bränsleekonomi. Dessutom är DF60 en bland de absolut lättaste motorerna i denna klass vilket också är gynnsamt för bränsleekonomin.

För att hindra att båten skadas vid upptippning är DF60 försedd med en tiltbegränsare som begränsar riggvinkeln. Den använder sig av en begränsare som konstant känner av motorns riggvinkel. Suzukis nya DF60 omfattas av företagets 5 års garanti som borgar för ett tryggt ägande.

Visas i både Göteborg och Stockholm
– Våra återförsäljares kommer att visa nya Suzuki DF60 i sina montrar på Båtmässan i Göteborg och på Allt för sjön i Stockholm, säger Lasse Johansson.

Inrätta fler marina skyddade områden, återinför skatt på handelsgödsel, åtgärda Östersjöns kvarvarande miljöfarliga ”hot-spots” från Helcoms lista och bygg ut mottagningsanläggningar för avloppsvatten i hamnarna. Det är några av kraven Världsnaturfonden WWF lyfter fram i ett brev till Östersjöländernas regeringschefer inför toppmötet – Baltic Sea Action Summit – den 10 februari i Helsingfors.

På toppmötet inbjuds regeringschefer, företag och organisationer att avge löften om konkreta åtgärder för Östersjön. Finlands president Tarja Halonen som 2008 fick WWFs pris ”Baltic Sea Leadership Award” är en av initiativtagarna.

– Östersjöländerna har en lång tradition av löften och handlingsplaner. Men genomförandet är en bristvara. Ord måste följas av åtgärder i större utsträckning än tidigare om vi ska se några verkliga förbättringar i havet, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för WWF i Sverige.

Samtidigt som vi behöver fortsätta det trägna arbetet inom regionala och europeiska institutioner för att nå långsiktiga förändringar finns det flera saker som regeringarna kan göra omedelbart för att förbättra tillståndet i Östersjön.

De sju enkla saker som föreslås av WWF är:
1. Förbjud all användning av fosfater av tvätt- och diskmedel
2. Återinför skatt på kväve och fosfor i handelsgödsel och verka för skatt inom hela EU
3. Förbjud fiske av ål tills beståndet har återhämtat sig och återställ vandringsvägar
4. Skriv under barlastvattenkonventionen
5. Åtgärda de miljöfarliga hot-spots som finns kvar på Helcoms lista
6. Bygg ut tillräckliga mottagningsanläggningar i hamn för kryssningsfartygens avloppsvatten
7. Skapa ett nätverk av marina skyddade områden

– De här sju sakerna kan göras med mycket små ändringar i befintlig budget och lagstiftning och har i flera fall redan utlovats av länderna. Det är långt ifrån vad som behövs för att återställa Östersjön till ett gott miljötillstånd, men vi tror att de kan vara en bra början, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.

Bakgrund: Många goda ambitioner har historiskt funnits när det gäller havsmiljön. Helsingforskommissionen Helcom tillkom 1977, Östersjöns miljödeklaration antogs den 9 april 1992, Östersjöns Agenda 21-arbete initierades av statsministrar i länderna kring Östersjön 1996, Aktionsplanen för Östersjön antogs i november 2008 och EU: s Östersjöstrategi antogs av Europeiska rådet i oktober 2009.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 1 person omkom genom drunkning under januari i år jämfört med 5 personer under januari 2009.

– Efter den långa tiden av ihållande kyla ligger många isar är det är lätt att tro att isen är säker, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet. Många tillbud har inträffat på isarna under januari och början av februari. Som tur är har de flesta slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap.

Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se.

2010 januari 2009
1 is 5
– övriga –
– bad/dyk –
1 totalt 5

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under januari 2010.

17/1 Is, skidor
Stora Amundön, O-län
En man drunknade efter att ha gått igenom isen vid Amundön i Göteborgs södra skärgård. En man och en kvinna gick igenom isen i samband med skidåkning. Paret drogs upp ur vaken. Mannen avled medan kvinnan fördes till sjukhus. Hennes tillstånd betecknades som allvarligt, men stabilt.

Styrelsen i Returpack har beslutat att höja panten på aluminium- och stålburkar från 50 öre till 1 krona. Höjningen av pantbeloppet genomförs från och med den 15 september 2010. Att höja panten är en del i den storsatsning Returpack i år inleder för att ytterligare öka återvinningen på burkar och PET-flaskor.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Miljövinsterna när det gäller återvinning av aluminium och PET-material är stora och därför tar Returpack nu extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Utöver höjd pant på burkar förbättras tillgängligheten för konsumenterna, både för de som konsumerar sin dryck utomhus och för de som pantar stora mängder. Returpack kommer att testa flera olika lösningar tillsammans med olika samarbetspartners för att nå bästa resultat.

– Vi på Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Att vi svenskar är så bra på att panta handlar till stor del om att många är medvetna om miljövinsterna när det gäller återvinning. Men självklart har pantens storlek också betydelse, även om den inte är avgörande. Någon höjning av pantbeloppet har inte genomförts sedan 1987, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.

Från den 15 september

Panthöjningen den 15 september innebär att konsumenterna betalar 1 krona i pant istället för 50 öre när de handlar sin dryck på burk. Under en övergångsperiod kommer det att finnas burkar med 50-öres pant och burkar med 1-kronas pant på marknaden. Men, när konsumenterna pantar burken får de tillbaka samma pantbelopp som de betalat. Pantautomaterna identifierar vilket pantbelopp som betalats genom en EAN-kod. Det lönar sig alltså inte att spara gamla burkar och panta dem efter den 15 september.

– Panthöjningen kommer att påverka många olika delar av pantsystemet. Just nu pågår ett intensivt arbete med att genomföra de förändringar som behövs i alla led. Bland annat ska alla pantautomater programmeras om, säger Pelle Hjalmarsson.

Stora miljövinster

Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Genom en enkel vardagshandling kan vi därmed ta igen en del av den energi som vi förbrukar när vi exempelvis duschar, lagar mat eller tittar på tv. Och det är så vi måste tänka för att värna om miljön, avslutar Pelle Hjalmarsson.

Flugfiskebranschen är känd för att varje år kläcka spännande nyheter med hög innovationsgrad. På Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan kommer besökarna få se ett stort urval av smarta produkter på ett särskilt Nyhetstorg.

– Flugfiskebranschen är känd för att vara en passionerad bransch och det brukar märkas även på produktsidan. Det är kul att se att så många i år tänker på både funktion och design, säger Jussi Sjölund, medarrangör av Svenska Flugfiskemässan.

Svenska Flugfiskemässan får i år besök av flera olika spännande personligheter: Mikko Stenberg från Finland, Simon Graham från Sydafrika, samt Charles Jardine och Dave Wiltshire från England är några av de skickliga flugbindare som imponerar vid den internationella flugbindargatan. Författaren Gunnar Westrin föreläser om fiske och fantastiska miljöer från sina resor i Lappland och Mikael Frödin föreläser om fiske på Kolahalvön, där några av världens bästa laxälvar är belägna.

Imponeras av proffskastarna och prova själv!
Vid kastbanan för uppvisningar visar kastinstruktörerna hur ett perfekt flugkast ska se ut – en aktivitet som brukar dra fulla läktare. Du kan även möta kastinstruktörerna vid kastbanan för allmänheten och här får de erfarna chans att vidareutveckla sin teknik och nybörjarna får prova på att kasta en fluglina.

– Vi hoppas att mässan ska bidra till att nya målgrupper ska få upp ögonen för en spännande sport som erbjuder hissnande naturupplevelser och härlig gemenskap, säger Jussi Sjölund.

Andra exempel på aktiviteter på mässan som ska roa och inspirera är flugbindarverkstad, flugfiskebio, auktion med mera.

Flugfiske är en fritidssysselsättning som inte behöver kosta speciellt mycket men med tiden kan intresset växa till en passion som man vill investera mer i, med ny utrustning eller resor till nya och spännande destinationer. Svenska fiskevatten lockar fiskare från hela Europa medan vi själva reser allt längre bort för att hitta vårt drömvatten. Fisketurismen har ökat markant de senaste åren och allt fler lägger både tid och pengar för att få en fiskeupplevelse utöver det vanliga.

– Laxfiske i Skottland, bonefishfiske i Karibien, öringfiske i Nya Zeeland samt vildmarksäventyr i Alaska och Kanada står högt i kurs för min egen del, säger Jussi Sjölund.

Testa flytringarnas Rolls Royce
Sverige har länge haft en framträdande roll i utvecklingen av fiskeutrustning och många innovationer har sitt ursprung hos svenska innovatörer. Detta märks tydligt på mässan där några av de absolut senaste produkterna från utställarna ställs ut på Nyhetstorget. Här hittar vi bland annat det helt nya rullkonceptet Varioverse från Vision som underlättar kampen med storfisken. Loops sexkantiga tennishandtag på den nya spöserien som ligger stabilt i handen är en annan nyhet, liksom en riktig lyxvariant av flytring från företaget Imago. Besökarna kommer att kunna testa den nya flytringen och andra liknande modeller i mässans vattenbassäng.

– Besökarna får rösta på vilken nyhet på Nyhetstorget de tycker är mest spännande och har då möjlighet att vinna fina priser, säger Nicolas Jändel, chefredaktör på tidningen Allt om Flugfiske, som är medarrangör av Nyhetstorget på Svenska Flugfiskemässan.

Flugfiske är inte längre bara fiske, det blir mer och mer som en livsstil och innefattar numera även andra element som rätt kläder, god mat, mysigt boende och exotiska resor. Allt detta kommer besökarna känna av under mässdagarna.

Svenska Flugfiskemässan går parallellt med Vildmarksmässan och äger rum på Stockholmsmässan den 11-14 mars. Läs mer på www.flyfishingfair.com och www.vildmarksmassan.se

CR 440 DS har den nya designen som är framtagen av CR Yachts tillsammans med Stephen Jones som även designat de andra modellerna som tillverkas av CR Yachts. Skrovet lamineras i en sandwich konstruktion med divinycell som kärna och med vinylester. De bärande skotten görs i glasfiber förstärkt divinycell, en metod som användas i CR 470 och CR 480 DS.

Detta ger en starkare båt jämfört om man använder de traditionella plywood skotten, dessutom har de en ljuddämpande effekt mellan kabinerna.

När specifikationen för CR 440 DS fastställdes bestämdes redan vid ett tidigt skede att båten skulle ha bra seglingsegenskaper med ett säkert uppträdande. Därför finns ca 47% av vikten i kölen, som dessutom är monterad på en djup kölficka vilket ger en mycket stabil båt.

Sittbrunnen är relativt djup för att kunna ge bra skydd, dubbla rattar så att rorsman får en blick över båten samt området runt. Det finns stora stuvfack som även kan rymma cyklar eller annat som man vill ha med sig på långsegling.

Inredningen layout anpassas som vanligt på CR Yachts större modeller efter kundernas önskemål. Inredningen kan tillverkas i flera olika material och stilar, till exempel mahogny, amerikansk vitek, teak mm.

Data:
Loa: 13,20 m
Lwl: 11,50 m
Beam: 4,08 m
Draft: 2,10 alt 1,85 m
Displ: 10 000 kg
Keel: 4 700 kg
Sailarea: 100 sqm
Engine: 55 hp

www.cryachts.se

Rydsbåtar och NPP Reklambyrå har lanserat en ny intelligent webbsida som har ambition att bli Skandinaviens bästa båtsite. NPP Reklambyrå har sedan hösten 2009 jobbat intensivt med att skapa en möjligheternas och upplevelsernas båtwebbplats, på uppdrag av Ryds båtar.

– Det känns enormt roligt att i dagarna lansera en mycket rik webbsida med stora möjligheter och fördelar för Ryds kunder, säger projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

En stor utmaning för NPP Reklambyrå i utformningen av Ryds webbsida var att hitta smarta lösningar för att visa på Ryds stora och breda båtsortiment. NPP Reklambyrå har satsat mycket på att den som besöker sidan ska ha kunna ta del av båtarna på ett interaktivt sätt. Detta har gjort att både det grafiska och den tekniska plattformen som NPP Reklambyrå valt att bygga är mycket avancerad.

Webbsidan bygger på en intelligent filtreringsfunktion som låter användaren välja båt utifrån specifika önskemål och behov. Filtret plockar fram de båtar som är intressanta för användaren och flera aktuella båtar jämförs i en detaljerad specifikation.

– Att ge besökaren en upplevelse har varit viktigt i arbetet med Ryds båtar, då upplevelser är djupt rotad i Ryds båtars anrika varumärke. Därför har vi jobbat mycket med det visuella och interaktivitet. Vi har skapat en närhet till båtarna genom att besökaren kan klicka på olika detaljer och därmed förflytta sig närmare båten. Detta gör att besökaren får en bättre känsla för båten, berättar projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

www.ryds.se

Atlantica utökar sitt utbud av tilläggsförsäkringar och lanserar maskinskadeförsäkringen Exklusiv Motor som kan tecknas både för utombordare och utbytta inombordare i äldre båtar.

– Vi vet att många båtägare byter motor i sin lite äldre båt. Tidigare har båtens ålder styrt möjligheten att teckna maskinskadeförsäkring. Genom vår nya tilläggsförsäkring Exklusiv Motor kan nu våra försäkringstagare teckna en maskinskadeförsäkring fram till och med att motorn är 7 år, oavsett båtens ålder. Dessutom ges nu även ägare av utombordare samma möjlighet, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica.

För att kunna teckna Exklusiv Motor måste hela ekipaget vara värt minst 150 000 kronor vid teckningstillfället. Motorn får inte vara äldre än 7 år när försäkringen tecknas och man kan behålla den fram till och med att motorn blir 15 år.

www.atlantica.se

Försäkringsbolaget Atlanticas kunder har från 1 januari 2010 det högsta ansvarsbeloppet på marknaden och det ingår helt utan kostnad.

– Vi har bland annat märkt att många som skall kappsegla utanför Sverige behöver teckna ett högre ansvarsbelopp än de tidigare 5 MSEK som ingått. Framförallt beror det på att de arrangerande klubbarna ofta kräver ett högre ansvarsbelopp idag.

Som motorbåtsägare finns ju risk att dra på sig större krav än 5 MSEK vid t.ex. omfattande personskador.

I och med vår ändring har Atlanticas kunder det ansvarsbelopp som anges som det maximala enligt begränsningsreglerna i Sjölagen. Det är 3 miljoner SDR, vilket är en valutakorg och i dagsläget motsvarar beloppet drygt 30 Mkr. Därmed slipper seglare som ska tävla utomlands teckna tilläggsförsäkring, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica båtförsäkring.

Ansvarsförsäkringen ingår i alla grundförsäkringar som Atlantica erbjuder och gäller för alla båtar som tecknas.

www.atlantica.se

Förra året tog 10 600 personer förarbevis för båt. Av dessa var bara cirka 2 600 kvinnor. Det ska Sjöassistans ändra på och erbjuder nu en ny utbildning enbart för kvinnor. – Kan vi få fler att ta båtkörkort ökar säkerheten ombord. Därför vill vi att fler kvinnor tar Förarintyg, säger Kenth Bill, marknadschef på Sjöassistans.

Women Only Förarintyg heter den nya utbildningen som är indelad i två steg. Det första steget sker i hemmet framför din dator och i din egen takt. Steg två genomförs gemensamt under två dagar under Sjöassistans ledning i endera Nacka Strand eller Långedrag utanför Göteborg.

I utbildningen, som startar i april, ingår teori, sjösäkerhet och båtpraktik. Deltagarna får bland annat känna på att manövrera båt, pröva att använda VHF och navigation. Hela utbildningen avslutas med ett formellt examensprov för Förarintyg.

– Vi har redan fått in anmälningar vilket visar att intresset är stort. Förutom ökad säkerhet ombord innebär det fler med nautisk kompetens, vilket gör att man kan navigera i nya vatten och upptäcka okända ställen i skärgården, säger Kenth Bill.

Siffrorna på hur många Förarintyg som totalt utfärdats har tagits fram av Nämnden För Båtlivsutbildningen (NFB).

– Samhället i stort är allt mer jämställt, men inte sjölivet. Det är något som vi vill ändra på, säger Kenth Bill.

www.stockholmradio.se