Efter en Atlantsegling och ett år på egen köl i Medelhavet fick Thomas Veber idén att starta en webbshop som underlättar för alla som ska utrusta båten för lite längre turer. Sortimentet bestäms till stor del av egna erfarenheter och tips från andra långseglare. Här finns de mest uppskattade pilotböckerna och kanalkorten, bra stormfockar till vettiga priser, godkända livflottar och robusta säkerhetsselar både för stora skeppare och mycket små matroser. Info www.oceandream.se
– Förra årets myggplåga vid Nedre Dalälven var inte acceptabel. Därför välkomnar jag nu att vi med Kemikalieinspektionens beslut kan förbereda för att snabbt agera så det inte blir en ny förstörd sommar för boende i området.
Det säger miljöminister Andreas Carlgren efter Kemikalieinspektionens beslut om myggbekämpningen i Nedre Dalälven.
Kemikalieinspektionen har fattat beslut om att det medel som används för myggbekämpningen, VectoBac G, ska godkännas. Myndigheten kommer nu även komma in med en ny begäran om regeringens tillåtelse för att ge tillstånd till myggbekämpning i Natura 2000-områdena.
– Jag och regeringen har för avsikt att agera snabbt för att förra årets problem inte ska upprepas, säger Andreas Carlgren.
Bakgrund:
Kemikalieinspektionen godkände fredag 19 mars en ansökan om produktgodkännande för VectoBac G och VectoBac GR. I godkännandet ställs krav på användningen av bekämpningsmedlet. Bland annat:
– är det endast godkänt för yrkesmässiga användare;
– krav ställs på kunskap om hantering;
– användaren ska kunna styrka behovet av bekämpning av stickmygg;
– innan användning ska berörd kommun och allmänheten underrättas.
Med den svenske uppfinnaren Torbjörn Stehagers solglasögon kan du bli en säkrare trafikant och båtförare. Hans patenterade lins förhindrar reflexer och ökar kontrasten så att vägbana och omgivning framträder tydligare – även i skymning, regn, snö och dimma. Nu inleder han en internationell lansering av sina unika solglasögon.
Har du problem med reflexer från bilens instrumentbräda, från vägbanan eller från mötande båtar och fordon? Svårt att uppfatta vägskyltar och vita linjer? Är dina ögon känsliga för motljus och bländning vintertid?
Stockholmsuppfinnaren och elektrikern Torbjörn Stehager har efter tio års utvecklingsarbete tagit fram glasögonen som tar bort reflexer och ökar kontrasten så att vägbana och omgivning framträder tydligare och mer distinkt.
Genom den kontrasthöjande och samtidigt polariserade effekten förbättras ögats förmåga att registrera och fokusera. Vägbanan, skyltar, kantlinjer och övrig trafik uppfattas tidigare. Även i skymning, regn, snö och dimma gör kontrasthöjningen att ögats uppfattningsförmåga märkbart effektiviseras.
Solglasögonen gör att alla färger, utom grönt från levande växter och det gula dagsljuset, uppfattas korrekt av ögat och återges med naturlig exakthet, som om solglasögonen inte användes.
Allt beror på ögats färgdominans av grönt . Med glasögonen undertrycks ögats dominans av grönt på sommaren och ljusgult sken från snö vintertid.
Kraftiga reflexer dämpas från snö och vid olika båtsporter samtidigt som kontrasthöjningen gör det enklare att upptäcka hinder. Även vid jakt och fiske ökar djupseendet och kontrasten markant vilket gör det möjligt att tidigt upptäcka och tyda informationen i naturen.
Ytterligare en effekt är att många äldre med ”gula fläcken” upplever en förbättring av seendet.
www.roxor.se
Enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF kommer 350 biljoner dollar – vilket är 7 gånger mer än världens globala BNP – att investeras i urban infrastruktur de närmaste 30 åren. Om de stora investeringarna i urban infrastruktur görs i klimatsmarta transportsystem och energieffektiva byggnader kommer vi att kunna lösa en stor del av klimatutmaningen.
– En stark hemmamarknad är viktig för att skapa konkurrenskraftiga lösningar. Vi har allt att vinna på att låta våra svenska städer gå före i utvecklingen av fossilfria system för boende och transporter, Många företag ligger i framkant när det gäller klimatinnovationer och systemtänkande men det saknas riskkapital. Med rätt stöd från staten kan det här bli den största exportframgången i gröna investeringar i modern svensk historia, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Hur städerna utvecklas spelar en avgörande roll för om vi i framtiden ska få ett hållbart liv på vår planet. Enligt WWFs rapport ”Reinventing the city”, som presenterades på Earth Hour Conference i Stockholm den 23 mars, kommer cirka 80 procent av de globala koldioxidutsläppen från städer. I Sverige ligger siffran på cirka 60 procent.
– Vi närmar oss en värld med 9 miljarder invånare och en fortsatt snabb urbanisering. Om dagens städer utgör ett hot mot klimatet kan morgondagens städer bli lösningen. Smart planering och tuffa energiminskningsmål liksom användning av den senaste tekniken krävs. Företag som är duktiga på systemtänkande och teknik har goda möjligheter att ta både stora marknadsandelar och bidra till en klimatvänlig urban infrastruktur. Bara i Afrika och Asien kommer 1,7 miljarder människor att flytta in till städerna de närmaste trettio åren, säger Lasse Gustavsson.
Det handlar om allt från transporter och framtidens klimatneutrala bostäder till it-lösningar, till exempel var exempelvis skolor och sjukvård ska placeras eller hur busslinjer ska dras.
– Vi har inte råd att missa tåget. För att Sverige ska kunna behålla och utveckla sin position måste regeringen omedelbart öka stödet till de företag som exporterar klimatinnovativa lösningar.Det måste ske nu så att teknikerna snabbt kan komma ut på marknaden – och regelverket för statlig finansiering av klimatinnovationer måste ses över, säger Lasse Gustavsson.
WWF har därför också tittat närmare på hur mycket koldioxid Sveriges kommuner och städer skapar genom konsumtion. När det gäller mat bidrar storstäderna till högst utsläpp. Lite hårddraget kan man konstatera att klassiska höginkomsttagarkommuner ger upphov till större utsläpp från maten än klassiska låginkomsttagarkommuner. Glesbygdskommunerna bidrar till klart störst koldioxidfotavtryck när det gäller boende och transporter. En orsak är att det kallare klimatet i norrlandskommunerna kräver mer energi för uppvärmning. Här ligger storstäderna bättre till, eftersom bostäderna är koncentrerade till mindre ytor vilket ger en energieffektivare uppvärmning. Städerna och förorterna har lägre utsläpp per person men eftersom en majoritet bor i städer svarar de för nästan 60 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Glesbygdskommunerna med låga invånarantal har högst utsläpp per capita, men svarar totalt för 3,7 procent av de totala utsläppen.
Några konkreta exempel på vad kommunerna kan göra inom stadsplaneringen är att bygga passivhus- eller plusenergihus (som genererar mer förnybar energi än vad huset själv drar) eller bygga ut kollektivtrafiken. Glesbygdskommuner kan stimulera att människor jobbar hemifrån i större utsträckning. Kommuner med stor andel fristående hus kan ge stöd till husägare för byte av värmesystem, isolering och miljöanpassning. Klimatanpassning av miljontals bostäder i svenska miljonprogrammet är också viktigt, inte minst för att klara EUs mål på energibesparingar på 20 procent till år 2020.
WWF efterlyser att regeringen avsätter fyra miljarder kronor till klimatinnovationsföretag under kommersialiseringsfasen så att de snabbt kan komma ut på marknaden. En långsiktig, minst tioårig, nationell strategi över blockgränserna krävs, där även föregångare bland storföretag och proaktiva regioner engageras. På så sätt kan en positiv kraftsamling ske där både samhällets stöd i stort samt regelverk för statlig finansiering av klimatinnovationer i tidiga skeden ses över.
För att snabba på utvecklingen i landets städer och kommuner lanserar WWF i år tävlingen Earth Hour Challenge. Den ska utmana och inspirera kommunerna att ta fram en övergripande plan för att bli klimatneutrala eller kraftigt minska utsläppen inom de närmaste decennierna. De som har genomfört flest aktiviteter kommer att få högst poäng och koras till vinnare av utmärkelsen Earth Hour Capital 2011.
www.wwf.se
Bilden:
Foto: Germund Sellgren / WWF.
Genom att segla jorden runt på mindre än 50 dagar (48 dagar, 7 timmar och 44′ 52″) har Groupama 3 Team gjort en helt extrem seglingsprestation. Hela teamet från företaget Multiplast, som står bakom den trimaran som användes, tar också åt sig äran för denna fantastiska prestation.
Bakgrunden till denna nya referenstid på under knappt 49 dagar härrör ända från december 2004. Det var då som planerna på en helt ny trimaran från Van Peteghem-Lauriot Prévost lanserades.
Det krävdes över fem år av träning och tre försök att sätta rekordet innan det slutligen lyckades. Bland de tidigare rekordhållarna av denna “Jules Verne Trophy” finns välkända kappseglingsbåtar som till exempel Commodore Explore, Orange 1 och Orange 2.
– Jag gratulerar verkligen det här teamet för att de aldrig gav upp och slutligen lyckades med sitt fjärde försök. Även sponsorn bakom projektet, Groupama, ska ha en eloge för att de stöttat de här seglarna i tolv år, säger Dominique Dubois, VD för Multiplast.
Det var länge osäkert om Groupama skulle lyckas att slå rekordet. Inte förrän på den 43:e dagen, då båten befann sig i Nordatlanten på samma latitud som Kap Verde var Groupama 3 i vinnarläge för att slå det gamla rekordet.
New round-the-world record – Jules Verne trophy
Groupama 3 / 103 foot trimaran / Franck Cammas / Van Peteghem-Lauriot Prévost – MULTIPLAST / 48 days 7 hrs 44′ 52″.
Previous record
• 2005 / Orange 2 / 121 foot catamaran / Gilles Ollier Design Team–MULTIPLAST 50 days 16 hrs 20′ 04″
The former holders of the crew-manned round-the-world record:
• 2004 / Cheyenne / 125 foot catamaran / Morrelli-Melvin – COOKSON / 58 days 09 hrs 32′
• 2002 / Orange 1 / 109 foot catamaran / Gilles Ollier Design Team – MULTIPLAST / 64days 08 hrs 37′ 24″
• 1997 / Sport-Elec / 85 foot trimaran / Van Peteghem-Lauriot Prévost – CDK / 71 day 14 hrs 18′ 08″
• 1994 / Enza New Zealand / 89 foot catamaran Irens – BOMBARDIER / 74 days 22 hrs 17′ 22″
• 1993 / Commodore Explorer / 85 foot catamaran Ollier – MULTIPLAST / 79 days 06 hrs 15′ 56″
www.multiplast.eu
– Alliansregeringen har under mandatperioden flyttat fram positionerna, ökat insatserna och höjt ambitionen för att nå viktiga miljömål. Det sa miljöminister Andreas Carlgren när han presenterade regeringens miljömål vid en presskonferens på tisdagen. – Miljötillståndet blir allt bättre. De 16 miljökvalitetsmålen utvecklas nu för att möta de miljöpolitiska utmaningar vi står inför i dag och motsvara regeringens höjda miljöambition.
– Regeringen har kraftigt höjt anslagen till miljöarbetet, från 15 till 20 miljarder kronor, jämfört med förra fyraårsperioden. Insatserna på tidigare eftersatta områden som biologisk mångfald, havsmiljö och klimat har förstärkts rejält. Aldrig förr har så mycket gjorts för miljön, säger miljöminister Andreas Carlgren.
I den nya miljömålspropositionen anges en ökad ambition för svenskt ledarskap för hållbar utveckling.
– Sverige ska vara ledande i arbetet med att nå en hållbar utveckling, både vad gäller det vi gör här hemma och internationellt
– Miljöarbetet behöver engagera fler och allt fler inom näringsliv, kommuner och ideella organisationer behöver göras delaktiga
– Miljömålen ska samla aktörerna till ett arbete mot hållbara mål
– Regeringen inbjuder till långsiktigt samarbete för miljöpolitiken
I propositionen Svenska miljömål – för ett effektivare miljöarbete görs en bedömning av om målen nås och redovisas åtgärder för att nå dem. Till grund för förslagen ligger arbetet som skett i Miljömålsrådet och den särskilda Utredningen om miljömålssystemet, där samtliga riksdagspartier och experter som bl.a. miljöorganisationer bidragit. Den långsiktiga inriktningen för miljöpolitiken presenteras med ett modernare och effektivare miljömålssystem.
Naturvårdsverket får ett utökat ansvar för att samordna myndigheternas miljömålsuppföljning. Generaldirektörer för ansvariga myndigheter inom miljömålssystemet föreslås bilda ett särskilt råd till miljöministern. Regeringen bjuder in till en parlamentarisk beredning.
– Miljöpolitiken tjänar på långsiktigt politiskt samarbete. Regeringen bjuder därför nu in samtliga riksdagspartier till en parlamentarisk beredning med uppgift att utveckla nya etappmål, styrmedel och åtgärder. I det arbetet bör dialogen med näringsliv, ideella organisationer och forskarsamhället utvecklas, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
Miljötillståndet blir allt bättre. Regeringen bedömer att det finns förutsättningar att med ytterligare åtgärder nå elva av de 16 miljökvalitetsmålen. Ett av målen, Skyddande ozonskikt, är på väg att nås med vidtagna och planerade åtgärder.
Däremot är det fortfarande mycket svårt att nå fyra av målen, Begränsad klimatpåverkan, Giftfri miljö, God bebyggd miljö och Ett rikt växt- och djurliv, även om ytterligare åtgärder sätts in. Orsaken är naturens återhämtningsförmåga och andra förändringar som ofrånkomligen tar tid, samt beroendet av internationella insatser.
Regeringen har valt att under mandatperioden presentera särpropositioner och förstärkta budgetmedel för särskilt prioriterade miljömål. Dessa särskilda satsningar på klimatet, havsmiljön och skydd av värdefulla naturskogar redovisas nu i miljömålspropositionen.
Regeringen har höjt klimatambitionen. Den tidigare regeringens klimatmål på minus fyra procent minskade utsläpp till år 2012 har höjts till 40 procent till år 2020. Sverige har därmed blivit ledande och pådrivande internationell aktör i klimatförhandlingarna. De senaste tre åren har utsläppen i Sverige minskat mer än någon tidigare treårsperiod. Genom föreslagna klimatskatter, gröna investeringar i utvecklingsländer och beslut om de bindande åtgärder i Sverige som regeringen beslutat i EU, kommer svenska utsläppen per person år 2020 vara de lägsta i EU.
– Sverige har nu EU:s mest ambitiösa klimatpolitik. Nu minskar utsläppen även från transportsektorn och det rullar tolv gånger fler miljöbilar på vägarna än förra mandatperioden, det säljs åtta gånger mer etanol och det säljs tre gånger mer biogas, säger Andreas Carlgren.
Regeringen har kraftigt ökat insatserna för att nå havsmålet. Från knappt spårbara pengar i budgeten har regeringen satsat över en miljard på havsmiljön under mandatperioden. Kraftfulla satsningar mot övergödning har initierats, bl.a. med åtgärder inom jordbruket med kantzoner och våtmarker. Fosfater i tvättmedel har förbjudits. En ny havsmiljömyndighet tillskapas i Göteborg.
– Från nästan obefintlig nivå satsas nu årligen en miljard kronor på havsmiljön. Sverige kommer att klara åtaganden för Östersjön, vilket presenteras senare i vår. Sverige har varit pådrivande för som lett till att Östersjön är pilotområde inom EU och för att Ryssland ska åtgärda den värsta enskilda utsläppskällan i Kaliningrad, säger Andreas Carlgren.
Regeringen klarar nu delmålet för långsiktigt skydd av värdefull skog under miljömålet Levande skogar. När alliansregeringen tillträdde hade enbart 150 000 hektar av det statliga ansvaret på 400 000 hektar värdefull natur skyddats. Anslag och verktyg som lämnades av förra regeringen gjorde att Miljömålsrådet 2006 konstaterade att med nuvarande anslagsnivå uppnås målet först 2020 .
Under alliansregeringen har anslaget för biologisk mångfald ökat, från 6 miljarder under den tidigare regeringen till 7,5 miljarder under alliansregeringen. Mer värdefull natur, ungefär 60 000 hektar, har därmed skyddats anslagsvägen.
Samtidigt har den statliga marken använts. I ett första steg skyddades Sveaskogs värdefulla naturskogar (60 000 hektar). I ett andra steg skyddades Fastighetsverkets och Fortifikationsverkets naturvärdefulla mark (51 000 hektar). Nu tas nästa steg när Sveaskog AB avsätter ersättningsmark som ger skydd till 80 000 hektar skyddsvärd skog hos privata markägare och bolag.
– Regeringen tar nu det ojämförligt största steget för naturvård och för att skydda våra fina svenska naturskogar. Det tidigare omöjliga målet om skydd av skog uppnås redan 2010. Det ger oss en bra grund att utveckla nästa steg för hållbart brukande och skydd tillsammans med forskning, näring och naturvård, säger Andreas Carlgren.
– Det är i första hand är på statens och bolagens marker skyddet av värdefull natur ska ske och att skattebetalarnas pengar inte ska användas för att tvångsköpa privata småskogsägares marker, säger Andreas Carlgren.
Miljömålen infördes 1999. De anger vilken miljökvalitet som är önskvärd. Systemet ger dem som aktivt arbetar för miljön nationellt, regionalt och lokalt en gemensam målbild. Målen skapar möjligheter för breda genomomförandestrategier.
Tuffare än så här kan det inte bli för den som vill ha en riktigt sjövärdig båt. Men smakar det så kostar det – cirka 10 Mkr är prislappen för denna Rupert 50 Wheelhouse som premiärvisades på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Just den här båten är anpassad för undersökningar till havs, men den har prestanda som väcker habegär hos väldigt många.
Motorbestyckningen i denna tio ton tunga RIB är tre stycken Volvo Penta dieselmotorer D6-370 DPR och bränsletankarna är på 3×500 liter. Båten går dock att få med ännu större maskiner, upp till Volvo Penta 13 liters dieselmotorer i dubbelmontage.
Trots att maskinerna är relativt tunga gör den här båten troligen över 45 knop, enligt tillverkaren. Tillsammans med det vassa RIB-skrovet bör det ge sjöegenskaper i absolut toppklass.
Även inombords är utrustningen “state of the art” med ett komplett Furuno NavNet 3D navigationssystem.
www.rupertmarine.com
Nu kan man äntligen börja se ljuset i vintertunneln! De första modiga nybörjarkunderna har redan bokat in sig för forspaddling på Stockholms ström och Stockholms alla forsentusiaster ser fram emot en rejäl vårflod att leka av sig i.
2010 blir en rolig säsong av flera skäl. 200-åriga kulturminnet Norrbro och anrika parken Strömparterren återinvigdes i januari med pompa och ståt av kronprinsessan Victoria.
“Det ska bli underbart med lite folkvimmel nere vid vattnet i sommar efter två års byggdamm”, säger Tobias Nilsson, delägare och instruktör på upplevelseföretaget Paddling Stockholm som huserar i ett av stenvalven under Norrbro.
Piratdåden i Adenviken utanför Somalia har ökat kraftigt och förväntas bli ännu fler. Bara de två senaste veckorna har den EU-ledda styrkan i operation Atalanta avbrutit flera kapningsförsök från olika piratgrupper, omhändertagit över 40 pirater och tagit i beslag eller sänkt ett antal fartyg. Dessutom har den svenska kustbevakningens flyginsats i operation Atalanta redan bidragit till att EU-styrkan har kunnat avbryta pågående eller planerade kapningar.
Om knappt fyra veckor tar Sverige över ledningsansvaret för den EU-ledda styrkan i operation Atalanta. De kommer bland annat att leda 7-10 större fartyg och fem flygplan. Den multinationella staben som Sverige ansvarar för består av cirka 25 personer från ett antal olika nationer.
Sveriges bidrag består bland annat av:
•Det multinationella styrkehögkvarterets uppgifter och sammansättning
•De stora skillnaderna mellan bidragen 2009 och 2010 – fartyg, ledning och operationsområde
•Samverkan mellan EU:s och övriga styrkor i området
•Utmaningar med hänsyn till bland annat kultur och klimat
•Premiär för svensk chef i operativ/taktisk EU-stab
Fiskeriverket har nu fördelat årets fiskevårdsanslag. Omkring 25 miljoner kronor satsas på bland annat storstädernas fiskemöjligheter, fiskens uppväxtmiljöer och flodkräftans överlevnad. Nu ska länsstyrelserna avgöra vilka specifika projekt som ska utföra insatserna.
Runt om i svenska sjöar, vattendrag och på kusten finns ett stort fiskevårdsbehov. Samtidigt är intresset stort för att genomföra fiskevårdande åtgärder. För budgetåret 2010 har det kommit in närmare 400 ansökningar om totalt 50 miljoner kronor i bidrag.
– Det är glädjande att engagemanget för fiskevården är så stort. Utan detta aktiva intresse kan vi inte klara Sveriges miljömål för restaurering av sjöar och vattendrag, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.
Både regionala och nationella projekt
Av årets fiskevårdsanslag som är på 24 832 000 kr fördelas 10 402 000 kr till regionala projekt och 14 430 000 kr till projekt av nationell karaktär.
Särskilda satsningar görs för att:
• bevara flodkräftan
• möjliggöra fiskvandring förbi vattenkraftverk och andra hinder i vattendragen
• restaurera fiskens lek- och uppväxtmiljöer
• utveckla fiskemöjligheterna i storstadsområden och där allmänheten har fritidsfiskemöjligheter
• förbättra fisketillsynen på kusten och i de stora sjöarna
• genomföra övervakning och diagnostik av vissa sjukdomar hos fisk och kräftdjur
Fiskeriverkets beslut anger den generella inriktningen för årets fiskevårdsarbete. Huvuddelen av projektpengarna går dock direkt till länsstyrelserna, som själva avgör vilka specifika projekt som ska utföra insatserna. De län som sammantaget får fördela mest fiskevårdsmedel är Västra Götalands, Gävleborgs och Norrbottens län.
Designfirman Tony Castro fortsätter att ta fram intressanta båtnyheter. Den här gången är det en 45 fots weekendseglare med väldigt klassiska linjer. Projektet har sina rötter från diskussioner med en av Tony Catsros kunder, som ville ha den som komplement till sin stora motoryacht.
Konceptet går ut på en klassisk seglare för den som vill vara ute på sjön i 2-3 dagar med övernattningsmöjligheter. Den vänder sig också, vilket framgår av illustrationen, till båtägare som älskar klassiska linjer och inte vill ha någon “plastinspirerad” båt.
Just den här typen av klassisk slup finns i stort antal på de stora sjöarna i USA, där de används för dagsegling eller kortare helgturer. Den finns också representerad på båda sidor av Atlanten och inte minst i Skandinavien finns det säkert många som gillar linjeföringen.
Den här båttypen kan byggas på flera sätt, bland annat beroende på budget och övriga önskemål. Konstruktören vill dock att detta ska vara en god seglare med hög komfort för 2-3 personer. De borde ju få plats i en 45-fotare…
Båten ska vara enkel att segla med bara en eller två personer ombord. Både köl- och roderarrangemang kan justeras beroende på hur djupa vatten man seglar i. Den aktuella versionen är försedd med en centerbordsliknande köl, vilket ger ett djupgående på endast 1,2 m.
www.tonycastroyachts.com
Principal Dimensions:
L.O.A : 14.25 metres
D.W.L : 10.00 metres
Bmax : 3.98 metres
Tmax : 1.20m / 3.00m
DISP. : 11 tonnes
Den 18 mars firade Helly Hansen den nya butiken på Kungsgatan 45 med seglaren Magnus Ohlsson som specialinbjuden gäst och föredragare. Med det nya konceptet i lokalerna får kunderna en unik interaktiv upplevelse, en blandning av företagets historia och innovativa, grafiska effekter. Detta framhäver varumärkets arv som ledande inom skyddskläder för såväl väldens berg, bergsguider, som hav, oljeplattformsarbetare, och sin storhet inom sportswear och nu också lifestyle.
– Den här butiken ger oss en chans att förse kunderna med en äkta Helly Hansenupplevelse. Vår nya lokal och läget passar perfekt in på våra kriterier för etablering av nya butiker och den kommer att ge våra kunder en riktig känsla av vad Helly Hansen vill vara, säger Peter Castella, Global Retail Director.
– Med den nya spännande och mycket omtyckta sportswear-kollektionen som lanseras i sommar, är vi säkra på att våra kunder kommer att känna sig inspirerade av vad de har sett och upplevt i butiken.
Butikschefen Alex Davies och hans team ser fram emot att välkomna nya och befintliga kunder till denna spännande, nya konceptbutik.
Helly Hansen har öppnat ny butik på Drottninggatan i Stockholm och förutom den butiker i Oslo och Manchester. Företaget ser fram emot att öppna ytterligare butiker i Skandinavien, England och Nordamerika inom en snar framtid.
Som ett led i utvecklingen av arbetet med sociala nätverk från Henri Lloyds sida har man i England anställt Dan Williams som Social Network Executive. Dan kommer att vara ansvarig Henri Lloyds satsning kring sociala medier i ett globalt perspektiv. Inledningsvis kommer fokuseringen att ligga i på att aktivera Henri Lloyd på Facebook och fylla dess sida med kul och intressant information för alla som gillar segling, varumärket och vill följa med på vad som händer med Henri Lloyd.
Adressen för att nå Henri LLoyd Marine på Facebook är http://www.facebook.com/hlmarine
TBE-virus som kan orsaka en allvarlig hjärninflammation, sprider sig till allt fler håll i landet. Golfare och båtfolk löper särskilt stor risk att drabbas då fästingarna finns i gräset på golfbanor, i skärgården och vid våra stora sjöar. Smittskyddsinstitutet rekommenderar alla som bor, vistas eller reser i risk-områden att vaccinera sig mot TBE.
Smittan ökar tydligt på västkusten och finns nu runt både Vättern och Vänern.
Riskområden
Totalt rapporterades 210 fall av TBE i Sverige under 2009, vilken är en minskning mot rekordåret 2008 då 224 fall rapporterades. Men ingenting tyder på att den lilla nedgången skulle vara en trend mot en mer bestående minskning enligt Smittskyddsinstitutet.
Hjärninflammation orsakad av TBE-virus är en allvarlig sjukdom och antalet personer som infekterats har stadigt ökat under 2000-talet. Sedan 1990 har antalet fall fördubblats.
Ökning på västkusten
Hittills har enbart ett fåtal personer på västkusten drabbats av hjärninflammation orsakad av TBE-virus. Men under 2009 rapporteras en ökning. Under 2009 rapporterades fall av TBE runt både Vättern och Vänern. Under 2009 insjuknade några personer så långt upp som i norra Bohuslän.
Starka TBE-fästen
Smittskyddsinstitutets statistik för 2009 visar att smittan är vanligast längs Upplands- och Sörmlandskusten samt vid Mälarens mellersta och södra delar. Hittills har närmare 50 procent av fallen rapporterats därifrån. I Roslagen som är Sveriges starkaste TBE-fäste, utvidgar sig smittan till nya områden. I Stockholmsområdet kan man dock notera en minskning från rekordåret 2008.
– Det är lite tidigt att säga men det är mycket möjligt att det har med vaccinering att göra. Medvetenheten är stor om riskerna för att smittas av TBE i skärgården och runt Mälaren. Det kan göra att många vaccinerar sig, säger Marika Hjertqvist, epidemiolog vid Smittskyddsinstitutet.
Ökningen av TBE under 2000-talet kan ha flera orsaker, som ökad observans bland läkare och allmänhet och ändrat beteende hos människor, enligt SMI.
TEST — BÖR DU VACCINERA DIG?
r Bor du i ett riskområde?
r Har du en sommarstuga i ett riskområde?
r Planerar du att segla, paddla eller åka båt i ett riskområde?
r Planerar du att spela golf i ett riskområde?
r Planerar du att semestra, till exempel campa eller hyra stuga i ett riskområde i Sverige?
r Ska du besöka vänner som bor i ett riskområde?
r Planerar du att resa till riskområden på Åland eller i Baltikum?
r Planerar du att resa till riskområden i Central- och Östeuropa?
Om du svara JA på en eller flera av dessa frågor bör du överväga att vaccinera dig mot TBE. Ett enda fästingbett räcker om fästingen bär på TBE-viruset.
Fyra tips — så skyddar du dig mot TBE
• Vaccinera dig.
• Inspektera kroppen när du har varit ute i områden där fästingar är vanliga. Vuxna får oftast fästingar på undre delen av kroppen. Eftersom barn är kortare angrips de oftare på överkroppen, huvud, hals, hårbotten och bakom öronen.
• Ljusa kläder gör det lättare att upptäcka en krypande fästing.
• Inspektera husdjur — även hundar och katter får fästingar som kan krypa över till människor.
Kan förebyggas med vaccin
Bästa sättet att förebygga insjuknade är vaccination som ger ett mycket bra skydd, över 90 procent. Eftersom TBE orsakas av virus kan sjukdomen inte botas, antibiotika biter inte på virus. Därför rekommenderar Smittskydds¬institutet att alla som bor eller vistas i kända riskområden vaccinerar sig.
Både barn, (från ett år) och vuxna kan vaccineras.
Fästingburen hjärninflammation — så yttrar sig sjukdomen
TBE är en allvarlig sjukdom och smittar direkt vid bettet. Sjukdomen kan ha två faser. I sin första form ger den influensaliknande symtom som huvudvärk, muskelvärk och feber som kan vara upp till en vecka. Därefter blir de flesta helt återställda och är i fortsättningen immuna mot TBE.
Ungefär var fjärde smittad insjuknar på nytt efter omkring en veckas symtom¬frihet, nu i en allvarligare form som beror på att viruset har spridit sig till hjärna och hjärnhinnor. Symtomen är svår huvudvärk, hög feber, illamående, nackstyvhet och påverkat allmäntillstånd. En del personer får bestående neurologiska skador som problem med tal, minne och koncentra¬tion, nedsatt hörsel och ibland förlamningstillstånd. Ofta krävs långvarig sjukskrivning och rehabilitering. Dödsfall förekommer, men är ovanligt.
TBE-vaccinet Encepur ger 90 procents skydd
Encepur är ett vaccin som ger över 90 procents skydd mot TBE-virus. Vaccinet finns i två varianter; ett barnvaccin för barn från ett år till elva år, och ett vaccin för ungdomar och vuxna.
TBE-vaccin finns på vårdcentraler och på vaccinationsmottagningar. För bästa möjliga skydd krävs tre sprutor. De två första ska helst tas i god tid före kommande fästingsäsong och den tredje nio till tolv månader efter den första. Därefter ska skyddet fyllas på med en ny dos vart tredje år. För att det ska bli lättare att komma ihåg vaccinationen erbjuder många vaccinatörer påminnelse genom sms eller e-post.
Encepur tillverkas av Novartis och säljs i Sverige av SBL Vaccin.
Zunblock lanserar babysimbyxor med ny design som har tagits fram tillsammans med föräldrar och babysiminstruktörer. Eftersom det inte bildas luftfickor i babysimbyxorna lär sig barnen att lita på sin egen flytkraft. Precis så som de flesta babysiminstruktörer vill ha det.
Babysimbyxorna håller tätt och bildar en barriär som håller vattnet rent med hjälp av breda och mjuka resår som sitter smalt runt mage och lår. Materialet är mjukt mot huden och har en solskyddsfaktor på 50+. Tygerna är testade enligt den australiensiska standarden AS/NZ 4399:1996 och garanterar den högsta nivån, excellent sun protection (UPF 50+).
Färgerna är glada, vilket gör att barnen syns tydligt under vattnet.
Storlekar: S 3-6 mån, M 6-12 mån, L 12 – 18 mån
Återförsäljare: Bla Babyproffsen, Babyland och Barnens Hus.
Pris 129 kr.
www.zunblock.se
Framtiden för den utrotningshotade blåfenade tonfisken är nu mycket kritisk. På CITES-konventionens partsmöte i Doha röstade en majoritet av länderna idag ner förslaget att föra upp den blåfenade tonfisken på Cites-listan appendix 1 och genomföra ett internationellt handelsförbud. 72 stycken röstade mot förslaget medan 43 röstade för en listning och 14 avstod att rösta.
Trots ett starkt vetenskapligt stöd och en växande politisk vilja att införa handelsförbud mot blåfenad tonfisk förlorades omröstningen för ett handelsförbud.
– Det är skandal att regeringarna inte ens fick en chans att diskutera förslaget om att lista tonfisken, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Den internationella kommissionen för bevarandet av atlantisk tonfisk (ICCAT), har hittills misslyckats rejält med att skapa en hållbar förvaltning av fisket.
– Då politikerna misslyckats är det nu viktigare än någonsin att konsumenterna slutar köpa blåfenad tonfisk för att visa sitt missnöje med den misslyckade fiskeförvaltningen, säger Inger Näslund, fiskeexpert vid WWF.
WWF kommer aktivt att uppmana restauranger, kockar, handel och konsumenter runt om i världen att sluta sälja, servera, köpa eller äta denna hotade art. Redan idag finns en växande marknad som väljer att saga nej till atlantisk blåfenad tonfisk för att ge detta överfiskade bestånd en chans till återhämtning.
WWF planerar att uppmärksamma frågan i flera länder, inklusive Japan, där 80 procent av den blåfenade medelhavstonfisken hamnar. Om fiskebeståndet kollapsar, betyder det slutet på en 3000-årig fisketradition. Vad det skulle betyda för Atlantens ekosystem är osäkert.
Monaco som lade fram förslaget att föra upp blåfenad tonfisk på CITES-listans Appendix I blev förra året det första landet i världen som slutat handla med blåfenad tonfisk. WWF uppmanar andra länder att följa Monacos beslut. De senaste tio åren har bestånden av blåfenad tonfisk mer än halverats. Huvuddelen av fiskarna hamnar i Japan där de ingår i nationalrätterna sushi och sashimi.
Fakta: Vid årets partsmöte i CITES-konventionen ska länderna ta ställning till 42 olika förslag om skydd av arter. För att ett förslag ska gå igenom krävs att två tredjedelar av länderna röstar för.
Fler utställda båtar, fler besökare och många nya lyckliga båtägare. Så kan Nordens största båtmässa, Allt för sjön som stängde i helgen, sammanfattas. Efter förra årets nedgång seglar branschen nu i en klar medvind igen.
Läget i båtbranschen fick ett rejält lyft under båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Efter ett riktigt besvärligt 2009 är det åter god fart i branschen, vilket mässan var ett tydligt bevis på. Allt för sjön hade fler besökare och från de cirka 500 utställarna rapporterades en tydlig förbättring både vad gäller intresset hos besökarna och faktisk försäljning. Totalt visades omkring 800 båtar, vilket är en klar ökning från förra året.
– Det här är jättekul. Redan i höstas fick vi de första positiva signalerna. Under vintern förstärktes de och flera veckor innan vi öppnade var mässhallarna fyllda, precis som under ”de goda åren”. Nu när vi stängt, kan jag bekräfta att tongångarna i branschen är mycket positiva. Utställarna berättade dagligen glatt att det såldes betydligt fler båtar på mässan än förra året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.
Fler besökare
Båtlivet står sig starkt. Omkring 100 000 människor besöker varje år mässan. Totalt kunde man i år räkna in 115 000 besökare under de tio mässdagarna. Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan vilket säkerligen ökade intresset för att ta sig ut till Älvsjö i det solgnistrande vintervädret. Båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.
– Trots sol och vackert vinterväder ökade antalet besökare. Jag hörde en jämförelse nyligen som jag tycker är bra, nämligen att det bor 40 000 människor på Lidingö och vi hade nästan tre gånger så många här på mässan under de 10 dagarna! Det ger ett bra perspektiv på hur otroligt många besökare det verkligen handlar om, säger Thomas Sandberg.
Sjösäkerhet är också en fråga om brandsäkerhet. Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem beroende på felaktig gasolanvändning. Genom att följa några enkla råd kan du utnyttja gasolens fördelar och samtidigt känna dig trygg på sjön. – Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas.
Det är mycket som måste fungera innan båten kan läggas i sjön. En mycket viktig detalj är båtens gasolutrustning. Läckage i slangar och anslutningar är den vanligaste olycksorsaken med gasol.
Eftersom gasol är tyngre än luft söker sig läckage till det lägsta utrymmet ombord där det finns risk för att en brännbar blandning med luft uppstår. Det absolut viktigaste är därför att gasolflaskan placeras på däck, i ett ventilerat skåp/låda. Botten på detta utrymme skall ventileras direkt ut, t ex genom en separat genomföring i bordläggningen (som mynnar ovan vattenlinjen). Gasolflaskan ska alltid försvaras stående och när den inte används ska gasventilen stängas så att det inte läcker ut någon gas.
Såhär kontrollerar du gassystemet
För att undvika en olycka ska gassystemet kontrolleras noggrant innan det används. Anders Rogstedt på AGA Gas, ger följande råd:
• Kontrollera att alla skarvar i gassystemet är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.
• Kontrollera gasolslangen. Om du upptäcker sprickor eller andra skador byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.
• Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum tex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.
• Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare. Läckagetestare finns i flera olika typer där den enklaste är ett U-rör med siktglas som kopplas in manuellt. I siktröret kan du se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter. Ett billig och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem.
• De allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Använder du denna typ av flaska till din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns tex reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.
Om det uppstår en läcka
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det läcker gasol:
• Stäng gasventilen för att stoppa gastillförseln
• Larma och varna
• Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor
• Leta reda på var det läcker
• Åtgärda läckan
• Kontrollera att det är tätt.
– Ha gärna har en gasvarnare ombord också för ytterligare säkerhet, rekommenderar Anders Rogstedt , och är du osäker på en installation, till exempel av ett gasolkök, låt en fackman se över utrustningen.
Bildtext:
Med AGAs läckspray avslöjar du snabbt och enkelt gasläckage och undviker olycksrisker. Även små läckage syns tydligt tack vare det vita skum som uppstår när du sprutar på läcksprayen. Det är särskilt viktigt att kontrollera olika kopplingsanslutningar, speciellt när utrustningen har stått oanvänd ett tag.
Konsumenternas efterfrågan på digitala anslutningar, integrerad kommunikation och en förbättrad ljudupplevelse i bilen har ökat kraftigt. För att svara på denna efterfrågan utökar Pioneer sitt utbud av underhållning i bilen med två digitala mediaspelare: MVH-8200 och MVH-8200BT. Dessa mångsidiga multimedia enheter förbättrar upplevelsen genom innovativ integrering av USB och SD-kortplatser med musik och video-uppspelning, iPod video, Bluetooth och mycket mer.
“Kompakta, masslagringsenheter som håller stora mängder musik och video har blivit en standard för dagens konsumenter, också i bilen”, säger Tom Van Biervliet, Manager Product Planning Bilstereo, Pioneer Europe. “för att följa denna trend, debuterar Pioneer en ny kategori av inbyggd mottagare konstruerad med digitala media uppspelning från iPods, USB-lagringsenhet och Secure Digital (SD) minneskort som de primära källorna.”
MVH-P8200 och MVH-P8200BT är 1-DINs enheter som kommer med en inbyggd 3-tums skärm som digital uppspelning för Audio och video. Pioneers mycket uppskattade 7-vägs multifunktionsratt gör låtval snabbt och lätt använt, medan en ny meny på skärmen ger full tillgång till alla spellistor, albumbilder, videor och mycket mer på en ansluten iPod eller iPhone.
Båda enheterna erbjuder uppspelning av MP3, WMA och iTunes AAC-musikfiler via USB och SD-minneskort. USA-porten ligger direkt på framsidan av mottagare och SD-minneskortet är placerat diskret bakom delvis löstagbar frontpanel.
Att förbättra ljudupplevelsen, särskilt för komprimerade digitala format, utrustar Pioneer de digitala mediaspelarna med Advanced Sound Retriever (ASR), en patenterad teknik som hjälper till att återställa de musikaliska detaljerna försvinner när komprimerade musikfiler skapas. Införandet av en 8-bands grafisk equalizer ger möjlighet att justera ljudet i systemet för att passa fordonet och lyssnaren, och dedikerade hi-volt (4V) pre-amp utgångar för fram, bak och subwoofer öka på den totala systemuppbyggnad flexibilitet.
För ytterligare anslutningsmöjligheter och bekvämlighet, integrerar step up modellen MVH-P8200BT en Parrot Bluetooth modul. Ihopkopplad med en kompatibel Bluetooth-mobiltelefon kan användare njuta av en säker, handsfree-kommunikation och gör det möjligt för dem att höra konversationen via bilens högtalare medan deras röst sänds via den medföljande mikrofonen
Pris från 4 000 kr.
www.pioneer.se
Mindre och trailerbara båtar blir allt intressantare för de nya människor som kommer till båtlivet. Den engelska designfirman Tony Castro Naval Architects & Yacht Designers har tagit fram ett nytt koncept för denna 7 m sportbåt som är avsedd för båtliv under kortare turer och även för en kombination med mer sportiga båtupplevelser.
Båten har tagits fram efter en genomgång av vad som finns på marknaden inom området mångsidiga och trailerbara båtar. Designfirman ville dessutom skapa en båt och trailer som upplevs som ett “paket” skapat för att passa ihop.
Den stil som Tony Castro har tagit fram är både aggressiv och modern till det yttre. Designerna har valt att använda moderna material, snyggt trä och läder för detaljer i sittbrunnen.
Under däck finns det ganska bra med plats och rum för en V-formad koj, stuvutrymme och en toalett. Soldäck kan utökas genom att de aktre sittplatserna fälls ner och därmed skapar extra utrymme för den som vill njuta ordentligt av solen.
Motoralternativen är drev upp till 500 hk.
Tekniska fakta
Längd: 7 m
Bredd: 2,67 m
Vikt: 1 656 kg
Bränsletank: 200 liter
www.tonycastroyachts.com
Volvo Ocean Race kommer till Kina även i nästa race. Den här gången är det Sanya i den allra sydligaste kinesiska provinsen Hainan som får stå värd för seglarna. Denna Kinas guldkust bygger vidare på den succé som besöket i Qingdao under stoppet i racet 2008-09 blev. Sanya blir mål för den etapp som startar från Abu Dhabi.
De övriga officiella hamnar som ingår i Volvo Ocean Race 2011-12 är Alicante, där själva starten går, Kapstaden, Lissabon, Lorient, Abu Dhabi, och målgången i Galway.
Själva rutten för racet kommer, enligt arrangörerna, att offentliggöras i slutet av mars. Då kommer även detaljerna om delsträckornas längd, poängberäkning med mera att bli offentliga.
www.VolvoOceanRace.com
Nu kommer den österrikiska båttillverkaren Frauscher med ännu en fräckt designad elbåt – 650 Alassio. Båten presenterades vid Austrian Boat Show i Tulln och avtäcktes av Miss Austria, Anna Hammel. Förutom sin eleganta design väcker båten uppmärksamhet för sin miljövänliga framdrift och sina klassiska detaljer.
650 Alassio kompletterar med sin längd på 6,5 m och en motor på 4,3 / 6,0 / 25 och 40 kW utbudet av elbåtar från denna tillverkare. Denna unika båt representerar det som varvet beskriver som “finest hours at sea” med en väl genomtänkt design och sofistikerade detaljer. Vad det innebär i detalj har vi dock inte fått reda på i den ganska magra pressreleasen.
Tekniska fakta Frauscher 650 Alassio:
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,17 m
Motor: 4,3 | 6 | 10 | 25 | 40 kW
Vikt: ex 950 kg
Pris: € 36 500 exklusive moms
Ytterligare en nyhet från Frauscher shipyard är ett nytt samarbete med holländska Mastervolt, vars nya batterier med lithium, iron och fosfat installeras i 650 Alassio för första gången..
www.frauscherboats.com
Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu att den nya versionen 2010 av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision nu finns tillgänglig. Framtagen för att återge samma detaljerade information som ett traditionellt papperssjökort, gör nyadesignade BlueChart 2010 det enkelt att se och identifiera information som djupkurvor, bränningar, sjömärken, fyrar, djupsiffror och mycket mer.
Nya BlueChart 2010 innefattar på både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Båda dessa sjökort ger användaren traditionellt sjökort, tidvattenstationer (där tillgängligt), perspektiv vyer, och fiskekort. Som tillägg, med dessa nydesignade kort, kan användaren dra nytta av ökade dimensioner, standardiserad information likväl som förbättrad övergång mellan zoomskalor och sömlösa övergånga mellan kortgränser. Den nya kartdatan ger också användaren möjlighet att själv definiera vilka djupkurvor som skall visas som grunt vatten i blått. Vill man bara att tremeterskurvans yta skall vara blåmarkerad kan man enkelt ställa in detta.
BlueChart g2 Vision erbjuder utöver detta även satellitbilder och 3-dimentionell presentation både över och under vattenytan. BlueChart g2 Vision erbjuder även Garmins unika funktion Auto Guidance som automatiskt beräknar en säker färdväg till vald destination utifrån av användaren angivet säkert djup, höjd samt hur nära land man vill gå. Utöver detta innehåller även BlueChart g2 Vision mängder av flygfoton tagna över hamnar, marinor mm.
2010 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer finnas tillgänglig efter den 1 april. Denna version är den första nya version som släpps efter att Garmin i juni 2009 frivilligt valt att återkalla alla BlueChart g2 och g2 Vision av version 2009 på grund av felaktig djupdata. Garmin erbjuder nu alla kunder som blivit berörda av denna återkallning en fri uppdatering till 2010 års version. För mer information om man som kund är berättigad en fri uppdatering samt hur man skall gå tillväga, besök hemsidan.
www.garmin.se/bluechart2010
Regeringen har idag beslutat att ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt Länsstyrelsen i Stockholms län, i uppdrag att analysera hur infrastruktur och samhällsviktig verksamhet påverkas med anledning av de kända riskerna en översvämning av Mälaren kan medföra.
– För att kunna ha en god beredskap måste vi ha kunskap om vilka konsekvenserna blir vid en översvämning. Många känsliga och utsatta anläggningar, flera av riksintresse, finns i Stockholmsområdet. Det är till exempel trafikstråk, järnvägar, tunnelbanor, transformatorstationer, och vattenverk, säger försvarsminister Sten Tolgfors.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska analysera och bedöma vilka konsekvenser en översvämning i Mälaren medför för olika samhällssektorer. Länsstyrelsen i Stockholms län ska kartlägga riskerna för översvämningshot på centrala funktioner i systemet med trafik- och försörjningstunnlar under Stockholm samt upprätta ett förslag för åtgärder för höjd säkerhet i dessa system. Det handlar om att tillförsäkra att vatten, el- och värmeförsörjning fungerar och att skydda tele- och datakommunikation.
Det centrala i förslaget till ny plan- och bygglag är att lagstiftningen säkerställer att den som ansöker om bygglov ska få svar senast inom tio veckor, att kontrollen av byggandet skärpas och klimat- och miljöhänsyn tas i planeringsarbetet.
– Den som söker om bygglov kan stå inför sitt livs investering eller sina drömmars projekt och ska veta att kommunen inom 10 veckor ska ge besked. Vi stärker nu den enskildes rätt, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
– Viktiga förändringar är också att kontrollen av byggandet stärks, miljöhänsynen i planeringsarbetet tydliggörs, tillgången till grönområden för boende säkerställs och tillgängligheten till byggnader förbättras för personer med nedsatt rörelseförmåga, säger Andreas Carlgren
Regeringen beslutade på torsdagen om propositionen En enklare plan- och bygglag . Lagen avses träda ikraft den 2 maj 2011 och ersätter lagstiftning från 1987 och 1994. Propositionen överlämnas till Riksdagen den 23 mars och blir då tillgänglig i sin helhet.
– Utredningar har de senaste fyra åren föreslagit över 250 olika förändringar i PBL. Vi moderniserar och förtydligar nu plan- och bygglagen samtidigt som de grundläggande syftena ligger kvar, d.v.s. det kommunala självstyret och kommunernas ansvar för planeringen, säger Andreas Carlgren.
– Nya PBL är också en del i regeringens regelförenklingsarbete, liksom en fortsättning på de förbättringar som gjorts tidigare. Dit hör rätten att nu bygga friggebodar på upp till 15 kvadratmeter mot tidigare tio, samt att det är enklare att sätta upp solfångare och att s.k. säsongsbyggnader inte behöver ha bygglov varje år, säger Andreas Carlgren.
Viktiga förbättringar i nya PBL:
För den enskilde
– Den som söker bygglov ska få besked av kommunen inom tio veckor.
– Bygglov ska till skillnad mot idag kunna vinna laga kraft, så att den enskilde inte långt i efterhand riskerar drabbas av överklaganden
– Medborgarna ska kunna ställa krav på att kommunen i förväg ska kunna redogöra för vilka villkor som kan gälla i ett bygglov
– Den enskilde ska kunna ställa krav på besked inom fyra månader om kommunen avser att ta fram en detaljplan för ett område
– Frågor om avfallshantering (t.ex. sopsortering) och elektronisk kommunikation (t.ex. bredband) ska finnas med vid planläggning och annan prövning
För ökad tillgänglighet
– En bedömning av byggnadens tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska göras redan vid bygglovsprövningen
– Detta säkerställer att det blir rätt redan från början
Gällande grönområden
– Kravet förtydligas på att behov av grönområden nära bostadsområden alltid ska beaktas
– När planer tas fram ska det göras med hänsyn att det i närheten av bostäder bl.a. ska finnas torg, parker och andra grönområden
– Det ska även finnas lämpliga friytor och platser för lek, motion och annan utevistelse
– Bestämmelsen om att grönområde går före t.ex. parkering om det inte finns utrymme för båda stärks
För klimat- och miljöarbetet
– Miljö- och klimataspekter ska beaktas i kommunernas planeringsarbetet. Det gäller både minskad klimatpåverkan och klimatanpassning
– Kommunerna ska i planeringen ta hänsyn till miljökvalitetsmålen, regionala klimat- och energistrategier, länsplaner för transportinfrastruktur samt de transportpolitiska målen
– Även i ärenden om bygglov ska klimatförhållanden beaktas
– Om byggnader har en betydande miljöpåverkan räcker inte bygglov utan det krävs detaljplan
– Kommunerna kan som förutsättning för bygglov ställa krav på åtgärder som motverkar översvämning och erosion, liksom markförorening och olyckor
För kontroll
– Reglerna om byggkontroll stärks genom att det tydliggörs vad kontrollplanen ska innehålla och vilka uppgifter och vilken kompetens kontrollansvarig ska ha
– Kontrollansvarig ersätter dagens kvalitetsansvarig vilket stämmer bättre överens med uppgiften den personen ska ha
För kommunerna m.fl.
– Planprocessen förenklas
– Kravet på program före plan slopas då det ofta bara försenar processen att ta fram detaljplan
– Utställning av detaljplan förenklas och kallas granskning
– Underrättelse till fastighetsägare blir obligatorisk när ansökan om bygglov eller förhandsbesked görs av annan än fastighetsägaren
– Länsstyrelserna ska på eget initiativ redovisa ett samlat underlag om statliga intressen en gång under mandatperioden. Detta blir ett stöd för kommunerna när de ska se över hur aktuella översiktsplanerna är
– Dagens system med tre sanktionsavgifter förenklas samtidigt som avgifterna görs enhetliga och lika för hela landet.
Kommentarer
Visa(O)