nyhetstest

Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, hybridmotorbåten Greenline 33 och segelbåten Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.

Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.

Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568

Kommentarer

Christer 01:07:36 2010-03-12

Om alla hamnar som tar emot fritidsbåtar även kan ta emot fritidsbåtars toalettavfall, så är det nog många båtägare som kommer att uppdatera sina båtars septitanks- system för att kunna tömma på rätt sätt. Kanske direkt i bryggan http://pontoner.se/septitank-brygga.html

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att ingen omkom genom drunkning under februari i år jämfört med 2 personer under februari 2009. Detta trots att isarna har varit fina och många har passat på att åka långfärdsskridskor.

-Detta är helt fantastiskt, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet.

–I och med den långa tiden av ihållande kyla är lätt att tro att alla isar är säkra. Men man måste vara försiktig. Ett idogt arbete med information har gjort att kunskapen hos den enskilde om hur man ska bete sig på isarna numera är betydligt bättre än för några år sedan.

Många tillbud har inträffat på isarna under januari och februari men som tur är har de slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har fortfarande varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap. Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se eller www.issakerhet.se.

2010 februari 2009
– is 1
– övriga 1
0 totalt 2

I Stockholm från sjösidan sammanställer författaren Stockholms marinarkeologiska material för första gången, samtidigt som han på ett intressant sätt analyserar och tolkar den stora mängd fartygsvrak som finns från olika undersökningar i staden.

Stockholm har präglats av sitt vattenläge i över ett årtusende och det är omöjligt att föreställa sig staden utan vattnen. Närheten till vattnet har påverkat strategier och försvar, handel och sjöfart, kommunikationer och resursutvinning.

Allt detta har lämnat efter sig fysiska spår som berättar om stadens utveckling och historia i form av fartygsvrak, sjögårdar, hamnar, fiskeanläggningar, broar och badhus. Aktiviteterna vid dessa anläggningar längs stränderna och på vattnen var livliga och mångfasetterade.

Godshanteringen i hamnarna var omfattande och lokaltrafiken skedde i stor utsträckning på vattnen. Vintertid gav isarna gynnsamma transportmöjligheter. Vid bryggorna tvättades och hämtades vatten. Vid vattnen finns också spår efter flera av Stockholms många industrier.

Författaren, Marcus Hjulhammar, är verksam som marinarkeolog vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.

www.stockholmia.stockholm.se

Det italienska rederiet MSC Cruises fortsätter att satsa hårt för att erbjuda den mest moderna flottan i världen. I lördags invigdes majestätiska MSC Magnifica i Hamburg av den legendariska skådespelerskan Sophia Loren vid en spektakulär dopceremoni med Venedigkarnevalen som tema. MSC Magnifica kommer att kryssa i Medelhavet och besöka Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet under sommaren 2010.

Lördagen den 6 mars invigdes MSC Magnifica i Hamburg med en storslagen galakväll som gick i Venedigkarnevalens anda. Sophia Loren skänkte extra stjärnglans till MSC Cruises invigningsceremoni då hon traditionsenligt döpte fartyget. Under galakvällen uppträdde den italienska popstjärnan Eros Ramazzotti. Stjärnkocken Mauro Uliassi komponerade menyn för galamiddagen, och hans fantastiska menyer serveras fortsättningsvis ombord på MSC Magnifica.

– Vi valde att inviga MSC Magnifica i Hamburg, en spännande stad med en rik sjöfartshistoria, och det blev naturligt att ha Venedigs karneval som tema med tanke på att just Venedig är MSC Magnificas hemmahamn och att det just nu pågår en fantastisk fest där, säger Claes Tamm, nordisk chef för MSC Cruises.

MSC Magnifica blir rederiets elfte fartyg, det sjunde nya på sex år, vilket gör MSC Cruises flotta till världens mest moderna. MSC Magnifica erbjuder högsta komfort ombord med glamorös och raffinerad inredning framtagen av den italienska designbyrån De Jorio Design International. Ombord finns 17 barer och lounges med olika teman, en fullt utrustad sportbar med biljardbord, fem restauranger, teater med 1 200 platser, 4-D biograf, tennisbana, minigolf, bowling, fyra pooler – en av dem med ett fällbart glastak – och MSC Cruises välrenommerade balinesiska spa, MSC Aurea SPA. MSC Magnificas första kryssning på 13 nätter avgick igår från Hamburg via Amsterdam, Lissabon, Palma, Barcelona, Neapel, Taormina och Dubrovnik till hemmahamnen Venedig. Därifrån gör MSC Magnifica 7-nätterskryssningar under sommarsäsongen 2010 på rutten Venedig, Bari, Olympia, Izmir, Istanbul, Dubrovnik och tillbaka till Venedig.

– MSC Cruises vill vara en förebild inom kryssningsbranschen med de modernaste, mest komfortabla och klimatsmarta fartygen. Medelhavet har blivit alltmer populärt tack vare det inbjudande klimatet året runt, och MSC Magnifica är en utmärkt utgångspunkt för att upptäcka Medelhavets skatter, berättar Claes Tamm.

www.msccruises.se

Viamare Invest blir storägare i Svenska Båtskolan. Köpet är ett led i koncernens affärsidé om att vara en totalleverantör när det gäller båtliv. – Förvärvet ligger helt i linje med vårt helhetskoncept för båtägare. Nu kan vi lägga till en utbildningsdel som passar medlemmar och kunder perfekt, säger Viamares koncernchef och grundare Hans Mellström.

Det marina utbildningsföretaget Svenska Båtskolan erbjuder intensivkurser i navigation och manövrering för både proffs och amatörer. Förarintyg och kustskepparintyg tar t.ex. 2 dagar och Fartygsbefäl klass 8 tar 6 dagar.

Svenska Båtskolan finns på två ställen i landet, i Saltsjöbaden strax utanför Stockholm och i Uddevalla. Varje år utbildas cirka 1 000 elever.

– För oss betyder Viamares köp att vi får en fantastisk möjlighet att bli den främsta båtskolan i landet. Med en stark ekonomisk grund och ett omfattande kontaktnät kan vi gå ännu snabbare fram mot målet, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.

– Utbildning för sjöfolk är en fråga jag brinner för. Det är i dag på tok för många som ger sig ut med stora fritidsbåtar utan att ha tillräcklig kunskap om manövrering och navigering, säger Hans Mellström.

www.batskolan.se

Nimbus senaste nyhet, Nimbus 27 HT, hade högtidlig premiär på Allt för sjön 6 mars. Det var journalisten och livsnjutaren Steffo Törnquist som höll i invigningen. Hans liknelse av trogna Nimbusägare som “Nimbusknarkare” drog ner många skratt. Nimbus 27 HT är en variant på en befintlig båt, 27 Nova S som därmed får ett utökat användningsområde.

Steffo Törnquist, känd TV-personlighet och journalist, talade en del om livets goda och hade även med sig några exempel på detta, till besökarnas förtjusning.

Den nya båten hade dock Steffo, som äger en klassisk Coronet 21, inte provkört eftersom den var sprillans ny till mässan.

27 HT är i princip samma båt som 27 Nova S. Den har i den här varianten försetts med hardtop samt canvastak och canvasvägg i hyttens akterkant.

Fakta Nimbus 27 HT
Längd: 8,10 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 2 650 kg
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Motoralternativ: Volvo Penta D3-200, Volvo Penta D3-220, Volvo Penta D4-260
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.nimbus.se

Lördag 27 mars kl 20.30 är det dags för årets upplaga av Earth Hour. Under en timme mellan 20.30 och 21.30 släcker världen ljuset, tidszon efter tidszon. Förra året deltog en miljard människor i mer än 4 000 städer i 88 länder. I år förväntas genomslaget bli ännu större. Redan nu är 92 länder anmälda. Här i Sverige deltog enligt Sifo 4,8 miljoner människor förra året.

– Vi hoppas att miljontals privatpersoner, företag och städer runt om i världen är med och släcker ljuset under en timme. Earth Hour vill ge en positiv och kraftfull signal till världens regeringar att visa ledarskap och ta ansvar för vår framtid. Alla är vi en del av lösningen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF som står bakom Earth Hour i Sverige.

Engagemanget är stort och när 22 dagar återstår har 134 kommuner, 328 skolor och drygt 700 företag och organisationer anmält sig. Information om Earth Hour återfinns på en rad ställen, från kommunernas hyresavier och lönebesked, SEBs bankomatkvitton och Ikeas varuhus till ICAs butiker. Canon och fototidningen Kamera & Bild utlyser en fototävling kring Earth Hour. Arla ”släcker” panelen på mjölkpaketen, Årets Kock presenterar specialrecept och McDonalds berättar om Earth Hour på brickunderläggen.

Svenska ambassadörer för Earth Hour 2010 är skådespelarna Michael Nyqvist och Lena Olin.
– Jag släcker ljuset och vet att andra gör det över hela jorden. Tänk att under en dag kunna göra något bra. Även för de ofödda, säger skådespelaren Michael Nyqvist.

– Jag kommer definitivt att ägna dagen åt att komma på många små och stora sätt att spara på energi och på vår jord. Hela familjen deltar naturligtvis. Det är livsviktigt att agera innan tiden rinner ut, säger skådespelerskan Lena Olin.

Under Earth Hour den 27 mars kl 20.30-21.30 arrangeras runt om i landet en rad aktiviteter som
snowboardåkning, fackeltåg, konserter, ljusmässor, spökvandringar, klimattal, utställningar, stjärnskådarkvällar och klimatteater. I samarbete med MTG Radio arrangeras ”Earth Hour Show”, en akustisk konsert med kända artister i Kungsträdgården i Stockholm. Ljuset kommer från facklor, och marschaller samt från proffscyklister som trampar fram sitt bidrag till scenbelysningen.

– Vi uppmanar både våra kunder och medarbetare att aktivt delta i Earth Hour eftersom det är viktigt att vi tillsammans agerar mot klimatförändringarna. Med gemensamma krafter kan vi åstadkomma varaktig förändring, säger Eva Stål, koordinator för miljö och socialt ansvar, IKEA Sverige.

Hundratals kända landmärken som Operahuset i Sydney, Burj Khalifa i Dubai, Eiffeltornet i Paris, Tokyo Tower i Tokyo och Empire State Building i New York släcks ned ute i världen. Här i Sverige slocknar bland annat slotten i Kalmar och Örebro, rådhuset i Helsingborg och i Stockholm obelisken på Sergels torg, Hötorgsskraporna, Kaknästornet och Berns salonger. Kung Carl XVI Gustaf deltar även i år genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten – Drottningholm, Stockholm, Rosendal, Gripsholm och Ulriksdal. Andra kända ”släckare” är professor Christian Azar, tidningsdrottningen Amelia Adamo, skådespelarna Alexander Skarsgård, Noomi Rapace och Stellan Skarsgård.

Onsdag 23 mars arrangerar WWF tillsammans med Stockholm stad och SEB ”Earth Hour Conference” i Stockholms stadshus. Konferensen handlar om hur städer och företag kan gå före i omställningen mot hållbarhet. Framgångsrika exempel kommer att lyftas fram på hur näringsliv, politiker och offentlig sektor tillsammans kan lösa klimatutmaningen. Medverkar gör bland andra professor Johan Rockström, Stockholms universitet, Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson tillsammans med politiker och internationella näringslivsrepresentanter.

Fakta: Förra året blev Earth Hour en stor framgång här i Sverige. Enligt Sifo deltog 4,8 miljoner (64 procent) av befolkningen i åldersgruppen 15-74 år och hela 99 procent av svenskarna visste att de skulle släcka. Såväl FNs generalsekreterare Ban Ki-moon som miljöminister Andreas Carlgren uppmanade världens befolkning att delta i Earth Hour.

Earth Hour startade 2007 av WWF i Australien då Sydney släcktes ned. Det blev en stor succé och året därpå spreds initiativet till 35 länder och 50 miljoner människor deltog. Earth Hour 2009 resulterade i den största globala manifestationen någonsin med närmare en miljard deltagande människor i 4000 städer i 88 länder.

www.wwf.se

Det är stora skillnader i hur svenska kommuner skapar förutsättningar för båtliv. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Endast varannan kommun i undersökningen driver hamnar. Övriga kommuner har helt överlåtit driften till ideella och privata aktörer. I den kommunala verksamheten varierar kötider och köavgifter kraftigt.

Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. Undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys, bygger på intervjuer med kommuner, båtklubbar och privata aktörer. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.

Nu presenterar Sweboat den första delen av undersökningen, med fokus på den kommunala delen av båtlivet. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner, dels vad gäller driften av hamnar, dels vad gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar närmare hälften, 48 %, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer. I några enstaka fall finns inga hamnar för fritidsbåtar i kommunen.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun (20 procent) svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Två kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”. Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 29 månader, d v s två år och fem månader.

– Vi vet genom tidigare gjorda undersökningar att väldigt många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle äga en egen båt om tillgängligheten var bättre. De långa kötiderna som vi ser i den här undersök¬ningen är ett hinder för många människor att förverkliga sin dröm, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Avgiften för att stå i kö till båtplats skiljer sig också kraftigt åt. I flera kommuner kostar det ingenting, medan andra tar ut avgifter på upp till 300 kronor per år. 62 procent av kommunerna i undersökningen uppger att de inte tar ut några avgifter alls och 23 procent uppger att de tar ut 175 kronor eller mer.

– Vi kan konstatera att de privata och ideella krafterna är oerhört viktiga för att fler svenskar ska kunna ta del av båtlivet. Att vända sig till en marina eller båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Oavsett vilken modell kommuner väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.

Fakta om undersökningen:
Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på frågorna. 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner) valde att delta i undersökningen, varav 120 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de som driver hamnar svarade 55 kommuner på frågan om kötider. 52 kommuner svarade på frågan om köavgifter.

Under våren 2010 presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta belönas de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.

I år när Turkiet ställer ut på Allt för Sjön i Stockholm har antalet medutställare i Turkiets monter växt parallellt med den kraftiga efterfrågan från svenskar som väljer att semestra på båt längs den Turkiska Rivieran. På årets utställning finns bl.a. Turkish Chamber of Shipping ( marinornas samarbetsorganisation), såväl som Turkiets första kvinnliga skeppare och båtuthyrare representerade.

Turkiet anses vara en av de ledande destinationerna för den som söker oförglömliga seglar upplevelser. Den vackra unika sydvästra kusten med mängder av vikar, små öar och intressanta historiska platser är känd som ” Mavi Tur” – Blue Voyage – och lockar tuesntals besökare från hela världen år efter år.

Antalet resenärer till Turkiet har under de senaste åren ökat med 20%. Bara på Ving har resandet ökat me 60% de senaste 5 åren och Apollo, som utökat med 8000 nya flygstolar inför den kommande sommaren, säger – “Efterfrågan på resorna har ökat och vi möter efterfrågan. Turkiet är sommarens raket.”

I Turkiet finns många former för uthyrning och olika båtar: Bare boat charter med vanliga glasfiberbåtar och katamaraner i alla storlekar, Gulets; traditionella träbåtar med manskap, cabin charter där man hyr delar av båten och mixas med andra, regatta; segling tillsammans med andra båtar, samt lyxiga megayachts.

Turkiet har även en stark båtbyggartradition och Turkiets Turistbyrå har informationsmaterial att tillgå för den som går i båtköpar-tankar.

I Turkiets monter C07:05 på mässan Allt för Sjön som äger rum 6-14 mars finns ett urval av marinor och information för hjälp till planeringen samt ett stort informationspaket med kartor, kontaktinformation, praktiska råd och tips.

Eniro På sjön är en världsunik tjänst som via mobilen hjälper användaren att hitta lokala näringsidkare när man är på sjön. Genom att kombinera användarens fysiska omgivning på det mobila sjökorten med Eniros Gula Sidor, kan användaren snabbt hitta näringsidkare och service som restauranger, gästhamnar och båtmackar i närheten.

Idag lanseras Eniro På sjön; en världsunik applikation för att söka lokalt via mobilen när man är på sjön. Eniro På Sjön har enkla snabbval till de mest efterfrågade lokala näringsidkarna och servicetjänsterna till sjöss, vare sig man vill hitta till restaurangen, båtmacken, hotellet eller gästhamnen.

Eniro På sjön är enkel att använda; öppna applikationen, rikta kameran mot horisonten och se båtmackar, restauranger och andra företag uppenbara sig på skärmen, passa in telefonen på ditt tryckta sjökort och sätt kurs mot målet. Eniro På sjön är ett planeringshjälpmedel och mobilt komplement till sjökorten på www.eniro.se.

Eniro På sjön utnyttjar tekniken AR, ”Augmented Reality”, som i realtid kombinerar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation. Eniro På sjön är utvecklad för Iphone 3GS där telefonens inbyggda funktioner som GPS, kompass och kamera utnyttjas. Applikationen är gratis och finns att ladda ner från Apples App Store.

– Lanseringen av Eniro På sjön är en del av vår övergripande strategi att leverera relevant, lokal information till våra användare oavsett var de befinner sig, när de behöver det. Eniro vill underlätta för våra annonsörer att nå sina kunder och för våra användare att hitta till företag på sjön, säger Jesper Kärrbrink, vd för Eniro.

Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Eniro samarbetar med organisationen Visit Skärgården för ett levande, lokalt näringsliv.

www.eniro.se

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten även under 2010 ska delta i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Den svenska insatsen planeras pågå under sex månader och inledas i mitten av april. Det svenska bidraget kommer att bestå av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka ombord. Personalstyrkan kan komma att uppgå till cirka 175 personer.

Sverige kommer under de första fyra månaderna, april till augusti, även att ha ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter, (FHQ). Det innebär att en svensk amiral kommer att vara styrkechef och leda styrkehögkvarteret, placerat ombord på HMS Carlskrona.

HMS Carlskona ska genom eskortering trygga World Food Programs, WFP, humanitära hjälpsändningar till Somalia. Närvaron bedöms även underlätta för övrig handelssjöfart i området.

Sverige deltar också under fyra månader med ett luftövervakningsflygplan från Kustbevakningen som har stor kapacitet att övervaka havet över mycket stora ytor.

Sverige deltog tidigare under perioden 15 maj till 15 september 2009 i Atalanta-insatsen med de två korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget HMS Trossö.

Sedan EU inledde operation Atalanta i början av december 2008 har fler än 50 WFP-fartyg eskorterats med en last på cirka 300 000 ton mat till nödställda i Somalia. Inget av dessa fartyg har attackerats av sjörövare. Hindras WFP:s hjälpsändningar kan detta få förödande konsekvenser. WFP bedömer att behovet av sända humanitär hjälp med sjötransporter till Somalia blir minst lika stort 2010 som 2009.

I Sverige är inte racing någon stor grej. Men i England tävlas det som bekant flitigt. Över 20 team är redan anmälda till en av de tuffaste tävlingarna, the Great British RIB Rally (GBRR). Tävlingen kallas “the cruising adventure of a lifetime” och hålls 12-23 juni. Deltagarna kör RIB-båtar i riktigt utmanande vatten vid Irlands västkust upp till Skottlands norra udde.

De deltagande båtarna representerar en stor mångfald, från båtar av märket Scorpion till Redbay och Wahoo och i storlekar från 12 m ner till minimilängden 7,5 m.

Tankarna på GBRR 2010, som blir på 1 871 Nm, presenterades förra året. En drivande kraft bakom arrangemanget är Patrick Byrne, VD för Scorpion RIBs. Han deltar själv i tävlingen i en 10 m RIB med namnet TRINITY.

www.greatbritishribrally.co.uk

True Heading var först med AIS för fritidsbåtar i världen. Nu lanserar företaget nästa generations produkter i ett helt nytt sortiment med oslagbar prestanda och med prisnivåer som gör det möjligt för alla att skaffa AIS till sin båt.

AIS CTRX CARBON
Den nya AIS transpondern CTRX CARBON både sänder och tar emot AIS data. Produkten kommer att finnas i två versioner med basmodellen AIS CTRX CARBON som ny fräsch AIS transponder för fritidsbåtar och kommer bara att kosta kring 6500 kr. Dessutom lanserar vi AIS CTRX CARBON + som är likadan som basmodellen men med en inbyggd splitter som gör att AISen kan dela antenn med VHF radion och därmed förenkla installation och förbättra räckvidden på främst segelbåtar. Priset på CTRX CARBON + kommer att ligga på kring 8000 kr. Båda modellerna är förberedda för NMEA 2000 och kan enkelt uppgraderas för detta, men fortfarande finns vissa frågor kvar att lösa kring AIS och NMEA 2000, säger Magnus Nyberg utvecklingsansvarig på True Heading AB med lång erfarenhet från den internationella standardiseringen bakom AIS och NMEA. Vidare kommer i närtid även alarmmoduler att kunna erbjudas till bägge modellerna som gör att AISen enkelt kan bli ett övervakningssystem för din båt. Allt i ett gör både installation och den ekonomiska kalkylen mycket fördelaktigare. AIS CTRX CARBON serien är vår andra generation med AIS Klass B produkter och det känns som vi håller greppet om denna nisch nu när flera andra gör sina första stapplande försök att presentera AIS utrustning säger Magnus.

Till AIS CTRX CARBON serien lanseras också en POD för remote styrning av sändaren i transponder. Med ”S” (SILENT) knappen man enkelt sätta transpondern i tyst läge om man skulle vilja. Då blir den en mottagare och andra båtar kan fortfarande ses. AIS CTRX PODEN har också status övervakning och en extra USB anslutning för att enkelt kunna koppla CTRX CARBON till en dator.

AIS RX CARBON (AIS Mottagare)
Sedan dess lansering 2004 har True Headings AIS mottagare AIS RX YACHT befäst sin plats som marknadsledande för AIS produkter som tar emot data från andra båtar med AIS men som inte själv sänder ut någon data. Prismässigt har dock skillnaden varit för liten mellan en AIS mottagare med kvalitet och en AIS Transponder, vilket gjort att flera kanske avvaktat med att skaffa sin första AIS av kostnadsskäl säger Anders Bergström, marknadschef på True Heading AB. Med våra nya AIS mottagare AIS RX CARBON och AIS RX CARBON + så kommer detta hinder att vara borta. Nu får alla råd att skaffa en AIS produkt med högsta prestanda och därmed öka sin säkerhet i navigationen. Bas modellen AIS RX CARBON är en högprestanda mottagare med en data port och en USB anslutning. AIS RX CARBON + innehåller dessutom en inbyggd VHF splitter för att kunna dela AISen med VHF radions antenn. RX CARBON modellen kommer att kosta kring 2700 kr och RX CARBON + med inbyggd splitter från kring 3000 kr.

True Heading AB är världsledande inom AIS området vilket är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigationen. Vår nära relation till och långa erfarenhet av säkerhetsprodukten AIS görs oss till unika i AIS branschen. AIS är en naturlig del av ett säkerhetssystem ombord för navigering eller upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme, i en nära framtid också möjligheten att kunna rädda en person som trillat överbord. True Heading AB är också stolt distributör för ACTISENSE, COMNAV, FLIR, HEMISPHERE och VESPER MARINE produkter i Sverige.

www.trueheading.se

Nimbus Boats utökar verksamheten i Stockholm med ett samägande med Nimbus Maxi Center, som är en av Nimbus största återförsäljare. Det nya bolaget kommer att heta Nimbus Boats Stockholm AB där hela personalen från Nimbus Maxi Center ingår.

Det nya bolaget kommer att utöka verksamheten genom att etablera sig på Lidingövarvet, vilket är planerat till våren 2010. Bolaget kommer framgent att erbjuda intressanta helhetslösningar för sina kunder, då det finns en långsiktig plan med etableringen på Lidingö.

Syftet med samgåendet är att stärka sin marknadsledande position i regionen samt öka tillgänglighet och servicegrad gentemot kunderna.

– Det är ett strategiskt viktigt beslut att utöka verksamheten i Stockholmsregionen och det är den bästa lösningen för att nå våra mål då vi ser mycket positivt på framtiden säger Magnus Andersson, koncernchef och VD för Nimbus Boats AB.

– Med denna konstruktion får vi en unik plattform där vi helt enkelt kommer att bli oslagbara. Det känns oerhört bra och jag är säker på att våra kunder, både nya och gamla kommer att gilla det här säger Fredrik Bergstöm, VD för Nimbus Boats Stockholm AB som är eldsjälen och mannen bakom Nimbus Maxi Center.

www.nimbus.se

Skärgårdsstiftelsens styrelse har beslutat att anställa Lena Nyberg som VD för Skärgårdsstiftelsen, hon tillträder den 1 juni. Lena efterträder Berndt Festin som går i pension efter ett omfattande och engagerat arbete för Stockholms skärgård och Stiftelsen. De moderata ledamöterna och ersättarna i styrelsen deltog inte i dagens beslut.

För närvarande är Lena bland annat styrelseledamot i Karolinska Universitetssjukhuset styrelse och Konsumentföreningen Stockholms styrelse. Under många år har hon även varit aktiv som ordförande i en stödförening för Stiftelsen Barnens Ö. Barns möjlighet att få vara på kollo har varit en prioriterad fråga för henne.

Lena Nyberg är en samhällsengagerad jurist med många års erfarenhet av chefskap och ledarskap inom offentlig sektor, både lokalt och nationellt. Senast arbetade hon i 8 år som barnombudsman i Sverige och var där med myndighetschef för myndigheten Barnombudsmannen. Tidigare har hon varit statssekreterare på kulturdepartementet och borgarråd i Stockholms stad. Lena började sin yrkesverksamma bana inom bostadskooperationen och var både fastighetsförvaltare och föreningsjurist på HSB Stockholm på 80-talet.

– Vi i styrelsen är mycket glada till att Lena Nyberg blir vår nya vd. Lena Nyberg har de kvaliteter som vi eftersökt för att kunna utveckla stiftelsens arbete, utifrån stadgar och den framtidsstrategi som vi enigt antog vid styrelsens junisammanträde förra året. Det säger Raymond Svensson, Skärgårdsstiftelsens ordförande.

– Jag ser fram emot att få vara med i arbetet med vår framtidsstrategi och leda stiftelsens arbete, säger Lena Nyberg. Stiftelsen har en uppskattad verksamhet med många samverkansparter men behöver också utvecklas i takt med tiden. Stiftelsens arbete ska både tillvarata skärgårdens fantastiska miljöer av olika karaktär samtidigt som skärgården ska göras tillgänglig för fler och nya besökare. Det är en spännande utmaning som ny VD att ta sig an detta viktiga arbete, tillsammans med stiftelsens personal och styrelse, avslutar Lena Nyberg.

Privat är Lena gift, har tre söner och bor i Stockholms innerstad men tillbringar mycket av sin lediga tid i fritidshuset på södra Ljusterö. Fiske och svampplockning är några av favoritaktiviteterna.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län är offentlig markägare i Stockholms skärgård. Stiftelsens uppgift är att hålla skärgården öppen för alla. Genom betesdrift bevarar den skärgårdens naturvärden och landskapsbild. Stiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Våra tillsynsmän, naturvårdare och jordbruksarrendatorer är bofasta i skärgården. Mer information: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:14:40 2010-03-05

Jurist, ombudsman. Bra. Kunnande om Skärgårdsbefolkningens och turisternas behov??? "Kvotkvinna"?

Najad 505 och Greenline 33 har utsetts till MiljöBästa Båt 2010 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Utnämningen presenterades på båtmässan Allt för sjön 5 mars.

Svenska Båtunionens Miljökommitté utser årligen MiljöBästa båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt. Valet baseras på varvets mycket tillfredställande uppfyllelse av de miljökrav som Svenska Båtunionen (SBU) i en enkät ställer på en produkt för att ges utmärkelsen MiljöBästa Båt.
Så här motiverar Miljökommittén årets utnämningar:
Segelbåt
”Najad 505 är en exklusiv båt tillverkad för en utvald krets av brukare där miljöaspektens prispåverkan inte är avgörande utan tillåter nya och långsiktigt miljövinnande koncept för övrig produktion i långa serier.
Motorbåt.
”Miljökommittén utnämner Greenline 33 Hybrid till MiljöBästa motorbåt 2010. Valet baseras på tillverkarens utpräglade inriktning vid framställning av en motorbåt med minimal negativ påverkan på miljön vid såväl framdrivning som vid materialval. Svenska Båtunionens enkät har till alla delar besvarats, där Greenline 33:s väl utvecklade hybriddrivning särskilt noterats. Båten kan bilda skola för efterföljare.”

Övriga deltagare har som regel inte följt SBU:s enkät, ej heller varit eller som det framkommit sökt EU-certifiering. Någon båt har varit nära – skulle kunna få ett “hedersomnämnande” om det ingått som del i “tävlingen”.
– Att najad, som även fick utmärkelsen förra året med sin 355:a, åter framstår som klar vinnare är naturligtvis mycket tillfredställande. Trevligt och bra hade varit om de deltagande till alla delar följt kommitténs anvisningar, säger Harald Mårtensson, tf ordförande i Miljökommittén.

Stena Recycling och Total Sweden inleder ett rikstäckande samarbete om återvinning av farligt avfall. Samarbetet omfattar återvinning av förbrukade smörjmedelsprodukter från framförallt bilverkstäder i hela Sverige.

Stora mängder förbrukad motorolja och annat farligt avfall uppstår kontinuerligt, inte minst på bilverkstäder landet runt i samband med service och reparationer.

En stor del av oljan återvinns och förädlas till nya basoljeprodukter som kan användas pånytt.

– Dels är det viktigt att oljan tas omhand på ett säkert och miljöriktigt sätt i hela återvinningsprocessen. Dels skapas en betydande miljönytta då oljan kommer till användning igen, säger Martin Holmen, kundansvarig på Stena Recycling.

Genom samarbetet kan TOTAL Sweden utveckla servicen till sina svenska kunder och erbjuda en heltäckande lösning för omhändertagande av restprodukter. Den omfattar analys, sortering, insamling, transport och behandling av allt farligt avfall.

En innovativ del av samarbetet är så kallad tankpejling. Allt fler verkstäder använder oljetankar med sändare som kan meddela om det är dags för hämtning. Tekniken minimerar transporter och förenklar verkstadskundernas egen avfallshantering.

– GSM-tekniken ger oss aktuell status på fyllnadsnivåer i verkstädernas avfallstankar. Samtidigt vet vi hela tiden exakt var tankfordonen finns. På det sättet kan vi hämta avfallet när meddelande kommer och fordonen finns i närheten, säger Martin Holmen.

– Stena Recycling är en perfekt partner som har kapacitet att ta hand om våra kunders spillolja och annat farligt avfall i en komplett process. Ett viktigt mål för TOTAL är att bli mer effektiva i att minska miljöpåverkan av vår verksamhet och våra produkter, säger Mads Gade, Procurement and Logistics Manager på TOTAL.

En utmaning med den förnybara energi som kan utvinnas ur havsvågor är att den pulserar. I sin avhandling visar Magnus Rahm hur flera kraftverk kan kopplas samman till en vågkraftpark för att ge jämnare elproduktion. Avhandlingen försvaras den 5 mars vid Uppsala universitet.

De förnybara energislagen havsvågor, vind och sol, varierar i allmänhet mycket på kort tid. Till exempel är vattnet i en havsvåg i ständig rörelse. Denna energi kan omvandlas till el med hjälp av ett vågkraftverk med en boj. Bojen kopplas med en lina till ett kraftverk på havsbotten. I kraftverket rör sig magneter upp och ned i takt med bojens rörelse och el induceras i generatorns lindningar.

– En av utmaningarna med vågkraft är att energin i vågorna pulserar medan vi vill att lamporna i våra hem ska lysa lika starkt hela tiden. En station, ett undervattensställverk, har tagits fram för att kunna koppla samman flera kraftverk och därigenom bygga en vågkraftpark. Ju fler bojar som kopplas samman och rör sig i otakt med varandra, desto jämnare blir elproduktionen, förklarar Magnus Rahm.

Om ställverket placeras på havsbotten, istället för på en plattform, blir det billigare och det skyddas dessutom mot starka vindar och kraftfulla vågor. De genomförda experimenten är de första i sitt slag. Tidigare har endast resultat från datorberäkningar och från skaltester i vågtank rapporterats.

Magnus Rahms avhandling beskriver experiment till havs på Uppsala universitets forskningsanläggning för vågkraft. Anläggningen ligger utanför Orust, sydväst om Lysekil, och här sjösattes det första vågkraftverket 2006. Under 2009 sjösattes ytterligare tre vågkraftverk och ett ställverk.

För att inspirera och utveckla seglarna så arrangeras nu för första gången GRPMS Nordic Shorthanded Forum i samband med Allt för Sjön. Bland talarna finns flera kända namn: Hannah White startade sitt första solorace över Atlanten som 22-åring, och förra året fullföljde hon OSTAR i en Figaro II, och blev då publikens favorit.

Staale Jordan är äventyraren från Norge som nästan seglade solo runt Antarktis, och sedan blev kappseglare i ett av de tuffaste soloracen, Mini Transat. Staale berättar också om sina äventyr i boken “Våghalsen”.

Ulf Brändström berättar om sitt projekt, där han mitt i livet bestämmer sig för att kappsegla över Atlanten i en kappseglingsmaskin som bara är 6.50. Han berättar om sitt tuffa träningsprogram tillsammans med fransmännen, som är bäst i världen på den här formen av segling

Tre personer med olika bakgrund och mål med sin segling – men de förverkligar sina drömmar – och just därför bra källor till inspiration!

För de som vill ha handfasta råd, så kommer förra årets vinnare av Watski 2star Baltic, Jonas Svensson & Andreas Emmoth, och berättar om sitt vinnande race.

Och Anders Lewander, segelmakare ochj skeppare på Ericsson 3 i senaste Volvo Ocean Race, kommer att att dela med sig av sina erfarenheter. Plus massa trevligt mingel så klart.

•Lördag 13:e mars, 15:00-17:30
•Allt för Sjön, Stockholmsmässan, lokal K11

Simppu 620 är en klassisk nordisk snipa, men med utombordsmotor i brunn. Det ger lätt installation och service, utmärkt manövrerbarhet, fri durkyta i hela båten. Simppu är lika lämplig för transporter som för fritid och fiske. Utmärkt ekonomi tack vare lågt pris och liten förbrukning. Vid fem knop drar en 8hk motor 2dl per sjömil. Glöm allt jäkt med Simppu 620, och njut av lata dagar på sjön!

Simppu 620 tar båtlivet tillbaka till ursprunget. Den är en rymlig och stabil snipa, med en utombordsmotor monterad i en brunn. Valet av denna lösning gör båten mycket prisvärd och tillgänglig för de flesta. Simppu 620 har ballast i kölen, och klarar utan problem att två man står vid relingen, som t ex när man tar upp nät eller fiskar med spö.

Simppu 620 är självlänsande vid bryggan, och kräver lite underhåll. Motoralternativen är utombordsmotor upp till 15hk, eller elmotor, som ger en toppfart motsvarande en 6-8hk bensinmotor.(Kommer under 2010). Sammantaget en utmärkt båt att ha vid fritidshuset för kortare transportsträckor, fiske med spö eller nät, eller för trygga familjeutflykter. Simppu är också en utmärkt uthyrningsbåt, tack vare lätt service, billigt underhåll och reparationer. Simppu är en succé i Finland, och låg på sjätte plats i registreringsstatistiken redan efter ett år.

Miljöalternativet
Från första början har elmotor varit ett alternativ. Ett lättdrivet deplacementsskrov som Simppu 620 kräver måttligt med effekt för att nå upp och lite över sin vattenlinjefart. Därför kan Simppu 620 göra ca sex – sju knop med en 4-6kW elmotor – ett miljövänligt alternativ som intresserar allt flera. Med en 8hk bensinmotor har förbrukningen å andra sidan uppmätts till 0,45 l/nm vid maxfart och ca 0,2 l/nm vid 5 knop – en relativt ringa miljöbelastning även det. Och med 15 hk och trimplan toppar Simppu 11 knop, för den som vill ha längre aktionsradie. Simppu 620 är ännu ett exempel på snipans comeback. Den bjuder på utrymme, stabilitet, ekonomi, och är – om du vill – ytterst miljövänlig.

Tekniska data
Produktutveckling: Port Arthur Oy
Längd ö.a.: 6,10m
Bredd: 2,30m
Tomvikt: 450kg
Maxvikt: 890kg
Certifierad för: 6 personer
Maxeffekt: 15hk
Maxhastighet: 7 (11) knop med bensinmotor, 6-7 knop med elmotor
Standardutrustad med: Kölskena, avbärarlist, årtullar
Extra utrustning: Akterkapell med fönster, hamnkapell, etc
Distribution i Skandinavien: CBOAT

Inför båtsäsongen 2010 har Ekomarine AB vidareutvecklat och förbättrat den primer som är avsedd för användning tillsammans med den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula.

Neptune Formula, marknadens enda giftfria båtbottenfärg, finns i kulörerna svart och ljusgrå. Sedan förra säsongen har primern vidareutvecklats och vidhäftningsförmågan är förbättrad. Kulören på primern är mörkgrå. Neptune Formula är anpassad för Östersjöbruk.

– Vi har utvecklat primern sedan förra säsongen, och tror och hoppas att våra kunder ska tycka om den förbättrade versionen. På grund av efterfrågan har vi även ändrat kulören på primern från vit till mörkgrå. Vi arbetar kontinuerligt med vidareutveckling av såväl färg som primer, och hoppas kunna erbjuda ännu fler kulörer av Neptune Formula till nästa säsong, säger Gunilla Östberg, forskningschef på Ekomarine AB.

Produkterna finns tillgängliga på marknaden.

www.neptuneformula.se

Frankrike är tillbaka som värd för Volvo Ocean Race. Det är staden Lorient i Bretagne som blir hamn för racet sommaren 2012. Lorient Liksom La Rochelle (1997-98 och 2001-02) ska Lorient dessutom stå som värd en andra gång, i racet som hålls 2014-15.

Tillkännagivandet kommer efter att hamnar som Kapstaden och Lissabon redan blivit officiella. Lissabon i Portugal är dessutom startplats för den delsträcka som seglas till Lorient, cirka 700 Nm.

– Vi är väldigt nöjda med att få ett tydligt fransk engagemang i racet, säger Volvo Ocean Races VD, Knut Frostad.

– Det har länge varit ett mål för oss att återuppliva några av de klassiska etappmålen i seglingen och att komma till Frankrike är ett sådant mål.

Frankrike har haft 21 team som deltagit i racet från starten 1973-74 med bland andra La Poste som kom trea i seglingen som hölls 1993-94. L’Esprit d’Equipe med skepparen Lionel Péan vann totalt 1985-86 och 289 franska seglare har deltagit i de tio tidigare racen.

www.volvooceanrace.com

Medan båtfolket laddar upp som bäst för årets andra svenska båtmässa – Allt för sjön i Stockholm – finns det fortfarande de som drömemr om vinter och kyla. Nu är det klart att världsnamnet Tucker Hibbert, USA, kommer till Sverige för att ta delta i VM i snöskotercross i Malå den 26-27 mars. Det är tävlingsledningen som lyckats locka hit honom efter månader av påtryckningar.

— Han är en levande legend, det här är det största som har hänt svensk snöskotersport, säger Peter Söderhäll, affärsområdeschef för Arctic Cat på KGK Motor.

För tredje året i rad anordnas VM i snöskotercross i Malå i Västerbotten den 26-27 mars 2010. Men i år är det bara en final, och en vinnare. Redan tidigare finns ett antal namn klara från världstoppen i USA, men nu är det alltså klart att Tucker Hibbert, team Monster Energy/Arctic Cat, kommer.

— Helt otroligt, vi tror knappast att det är sant. Det här kommer att betyda mycket för hela tävlingen. Hans skoter ligger redan på en båt på väg hit och det ska bli grymt att se honom i aktion, säger Peter Söderhäll.

Tidigare år har VM bestått av flera deltävlingar och har därför inte varit möjligt att vinna för de amerikaner som kommit hit för en tävling. I år har reglerna ändrats så att det bara blir en enda final. Det ger högre status åt tävlingen och de amerikaner som kommer har möjlighet att ta hem VM-titeln. Och för arrangören Malå Skoterklubb blir det chans till ännu en publiksuccé.

— Förra året hade vi en publik på hela 6 500. Nu när det är klart att Tucker Hibbert kommer att ställa upp så håller vi tummarna för att det kommer ett par tusen till. Nu blir det ett riktigt VM, säger Lars Johan Edh, arrangör och före detta tävlingsförare.

Hittills är deltagare klara från Sverige, Norge, Finland och USA, och troligen kommer också deltagare från Kanada, Ryssland, Italien och Frankrike. För att minska köerna och pressa priserna kommer biljetterna i år att säljas via Ticnet.

För att läsa mer om tävlingen, gå in på http://www3.idrottonline.se/templates/Workroom.aspx?id=416685

Under 2010 års Sportfiskemässa den 7-9 maj i Sundsvall kommer arrangemanget att genomgå en process för att identifiera, minska och kompensera för de kolioxidutsläpp som mässan genererar. Processen kallas +KlimatPositiv och genomförs av FishEco. Man kommer bl a att göra beräkningar på utställarnas utsläpp via resor och lokalens energiförbrukning för uppvärmning och el.

– Sportfiskemässan har en strävan att verka för att vara så miljö- och klimatvänlig som möjligt. Detta känns extra viktigt då mässans målgrupp har ett traditionellt starkt intresse inom dessa frågor som är så intimt förknippat med just sportfiske. Jag är stolt och glad över att vi genomför den första klimatkompenserade sportfiskemässan i Europa. Vi har inte kännedom om att något liknande tidigare genomförts, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.

– Det är fantastiskt att får arbeta med ett sådant här arrangemang. Bland sportfiskare finns det idag ett stort engagemang kring just klimat- och miljöfrågor som förhoppningsvis också kan bli ännu större. Att sportfiskare och Sportfiskemässan tagit beslutet att starta ett förbättringsarbete är verkligen ansvarsfullt och jag ser framemot att få starta, menar Jan Ohlsson, energi- och klimatkonsult, som leder processen.

Kistamässan – en miljödiplomerad anläggning
Kistamässan, som arrangerar Sportfiskemässan i Sundsvall, kan sedan våren 2009 profilera sig som en grön mäss- och eventanläggning. Genom aktivt miljödiplomeringsarbete har Kistamässan erhållit Stockholms Stads Miljödiplom som uppfyller den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas. Miljöledningssystemet är ett småföretagsanpassat miljöledningssystem som bygger på ISO 14 001, men har ett bantat dokumentationskrav och stort fokus på konkreta miljöförbättrande åtgärder.

Experterna och många av branschens kända profiler är samlade
Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak. Här kan besökarna pröva casting, flugfiske och tillverka sina egna drag och beten eller få restips om de bästa fiskevattnen.

Sportfiskemässan är en ambulerande mässa för att nå ut till alla fiskeintresserade i vårt avlånga land.

Genom åren har mässan utvecklats till såväl branschens som publikens självklara mötesplats. Den 7-9 maj 2010 arrangeras Sportfiskemässan för första gången på Nordichallen i Sundsvall.

http://www.kistamassan.com/events/sportfiskemassan2010

Svensktillverkade HR 610CB från HR Boat i Laxå förenar två världar, Bowrider och Daycruiser, i en och samma båt. I ruffen finns det plats för fyra sittande eller för två övernattande vuxna och ett barn. Aktersoffan kan göras om till en kojplats för en vuxen eller för två barn. HR 610 premiärvisas av KGK Motors återförsäljare på mässan Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Det är ett helt nytt koncept som HR Boat AB visar på mässan Allt för sjön. Nya HR 610CB, som står för Cabin Bowrider, kombinerar Daycruiserns möjlighet till övernattning med Bowriderns fina utrymmen i solen. Platsen i fören kommer att älskas av barnen under varma sommardagar men också användas under fisketuren då akterutrymmet kan hållas rent och fräscht.

– Vi är precis färdiga med båten som kommer att premiärvisas för publiken på Allt för sjön, berättar Tomas Eriksson på HR Boat. Det är en helt perfekt skärgårdsbåt, den passar lika bra för dagsturen en solig sommardag som för familjens helgutflykt med övernattning.

HR 610 premiärvisas på Allt för sjön 2010 på Stockholmsmässan:
Utställare: Astons sjöbodar Marin och Fritid, Marinbutiken samt Jannes Marin & Fritid
Monter: B03:25

TEKNISKA DATA
Längd: 610 cm x bredd: 240 cm
Fribordshöjd inv.: 90 cm
Vikt utan motor: 850 kg
Max antal personer: 6
Kojplatser: 3+1
Fast tank: 170 liter
Motorstyrka: 90-150 hk.

www.hrboat.com