nyhetstest

Riviera, Australiens största tillverkare av fritidsbåtar, har under en länge tid varit till salu. Företagets banker har nu dragit tillbaka Riviera från försäljningslistan och hoppas att företaget ska klara sig på egna ben utan försäljning. Ett antal intressenter har dykt upp under det senaste halvåret, men bankerna föredrar att företaget rekonstrueras med nuvarande ägare i stället. På bilden syns årets första nyhet: Riviera 43 Open Flybridge IPS.

– Under de senaste elva månaderna har våra banker imponerats av de framsteg och förbättringar som vi har gjort, säger John Anderson, VD för Riviera.

– Nu är vårt fokus att förbättra företaget ytterligare, öka försäljningen och höja lönsamheten.

Under elvamånadersperioden har försäljningen gått riktigt bra och över 100 nya Rivierabåtar har levererats till kunder. Den australiska dollarn har varit en fördel för varvet, men ökad produktutveckling har också bidraget till den positiva utvecklingen. Totalt har båtar för motsvarande över 600 MSEK sålts.

Den första nya modellen 2010 är 43 Open Flybridge (bilden) med Volvo Penta IPS-motoroer, som får sin premiär vid båtmässan i Sanctuary Cove i maj.

Riviera har totalt 20 olika modeller i storlekar från 36 till 85 fot och med utförande som Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

www.riviera.com.au

Vindkraftsparken Rödsand 2 har börjat leverera elektricitet till det danska elnätet. Detta är tre månader före den uppsatta tidplanen för projektet. – God planering tillsammans med duktiga medarbetare och erfarna leverantörer har gjort det möjligt att utföra projektet på rekordtid. Det är också ett bevis på att vi nu börjat realisera vår strategi med att satsa på förnybar energi i industriell skala, säger Mark Porter VD för E.ON Vind i Sverige.

Arbetet med vindkraftsparken startade i maj 2008. Nu – snart två år senare – börjar parken producera el och de första vindkraftverken av totalt 90 stycken är nu inkopplade på det danska elnätet.

– Arbetet med konstruktion och installation har gått mycket bra, och hela vindkraftsparken beräknas vara i full kommersiell drift under andra halvåret 2010, berättar Mark Porter och tillägger att E.ON nu reser mellan tre och sex vindkraftverk i veckan.

Vindkraftsparken Rödsand 2 ligger till havs söder om den danska ön Lolland i Östersjön. Med en installerad kapacitet på 207 MW (megawatt) blir projektet en av de största vindkraftsparkerna i världen. Parken utgörs av 90 turbiner. Varje turbin har en rotordiameter på 93 meter och en kapacitet på 2,3 MW. När Rödsand 2 står helt klart kommer anläggningen att leverera el till 200 000 hushåll.

E.ON är en ledande aktör när det gäller att utveckla havsbaserade vindkraftparker. Rödsand 2 är bara en av totalt tre havsbaserade vindkraftparker som nu håller på att byggas.

Andra parker är Alpha Ventus (60 MW) vid den tyska kusten, London Array (1 000 MW) och Robin Rigg (180 MW), båda utmed den brittiska kusten. Helt utbyggda har de en kapacitet på över 1 400 MW.

Sjöhistoriska museet i Stockholm visar en nytillverkad modell av fartyget Baltica. Efter drygt 1 000 timmars arbete har museets egna modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claesson färdigställt den detaljrika och vackra tremastskonaren från 1940-talet.

– Sjöhistoriska museet har drygt 2 000 fartygsmodeller i sina samlingar, men just den här typen av fartyg fanns tidigare inte representerad där. Att vi valde att bygga just Baltica beror på att det i arkiven fanns ett bra bakgrundsmaterial att utgå från, med ritningar, fotografier och fakta om hennes historia, säger Stefan Bruhn.

Baltica sjönk i Östersjön 1963, troligtvis på grund av en läcka orsakad av ett isbälte. Nu har Baltica fått nytt liv! Varje liten del och detalj är handtillverkade med omsorg. Detaljrik, spännande och mycket vacker finns hon nu att se på Sjöhistoriska museet.

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer.

• Den tremastade skonaren Baltica från 1940-talet har nu blivit modell. Sjöhistoriska museets modellbyggare har utifrån ritningar och gamla fotografier låtit Baltica få nytt liv. Fartyget sjönk 1963 efter att ha fått en läcka, troligen orsakat av ett isbälte.

Foto: Anneli Karlsson/SMM.

Kommentarer

skattebetalare 13:29:34 2010-04-11

Fint men jag är säker på att det finns lika duktiga modellbyggare i Indien eller Kina som förmodligen hade byggt denna båtmodell lika fint för gissningsvis en tiodel av kostnaden. Och då inkluderat kostnaden för ett par inspektionsresor för dessa två herrar till indien/ kina tur och retur.

mvh

Johan Molin 17:27:10 2010-04-12

En fantastisk modell av den kanske mest särpräglade fartygstyp som seglade längs våra kuster under förra århundradet!
Det sägs att homo sapiens fick övertaget över neanderthalarna på grund av vår förmåga att rita symboler, göra konstverk och kommunicera med varandra. Jag tycker tvärtom mot föregående skribent att vi vore ett armt, fattigt och hemskt land att leva i om inte vi orkade med att förvalta vårt kulturarv själva. All heder åt detta bygge! Låt oss inte bli neanderthalare på nytt.

Michael Graff 17:39:26 2010-04-12

Tack för att det finns sån kompetens i detta landet fortfarande! Den s.k. Skattebetalaren är ju bara avundsjuk!
Men vi kan nog se till att hans jobb blir "Outsourcat" till Indien….

Sture Bylén 18:54:32 2010-04-12

Givetvis ska vi ha en levande museiverksamhet och utnyttja våra duktiga inhemska modellbyggare. De har en unik känsla för branschen som ska tas tillvara.
Det har vi råd med. För att använda ett slitet men passande argument:
– Det finns mycket annat man skulle kunna spara på i stället.

Magnus Pettersson 21:03:41 2010-04-12

Ja, om man hade velat ha en kinesisk eller indisk båt, så hade man kunnat outsourca. Annars hade indiern eller kinesen fått vara i Sverige och göra sin research och bygga modellen, och det till samma kostnad.

Mölle-Mats 00:45:47 2010-04-13

Fantastiskt fint bygge, en eloge till herrarna som åstadkommit detta!

Inget ont om indier eller kineser, men om vi ska låta dem ta över alla jobb för att det (temporärt) blir billigare – vad ska vi göra då?

Är (eller kanske snarare var) själv i IT-branschen och ser nu i finanskrisens kölvatten hur stora delar av den inhemska delen håller på att avvecklas till förmån för fr a indiska IT-människor. Men vad händer när dessa börjar begära allt mer i lön (vilket de gör!!!) så att de successivt kommer upp i samma nivå som deras kolleger i västvärlden hade innan de blev obsoleta!?!

Att outsourca till "lågkostnadsländerna" känns lite som att kissa i sängen när man fryser – det blir vamt och skönt en liten stund, men snart är det lika kallt (och dessutom blött) som förut!

Arne 08:08:57 2010-04-13

Jag håller med. Jag är glad att det finns så fin kompetens och yrkeskunnande i Sverige.

Sportföretaget Puma gör en ny, stor satsning som deltagare i Volvo Ocean Race 2011-12. I förra racet, som seglades 2008-09, kom Pumas båt tvåa totalt efter Ericsson 4. Även denna gång blir Ken Read skeppare ombord på Puma-båten.

Deltagandet i Volvo Ocean Race är ytterligare ett steg i Pumas satsning på att stärka sitt varumärke inom “Sportlifestyle”. Förutom själva deltagandet med en egen båt blir Puma Official Supplier av skor, kläder och andra tillbehör till Volvo Ocean Race.

– Vi är stolta över Pumas framgång i Ocean Race förra gången och ser fram emot den spänning som ett nytt deltagande innebär, säger Jochen Zeitz, VD för Puma med huvudkontor i Tyskland.

– Både teamet och företaget har lärt sig mycket av vårt förra deltagande i tävlingen. Volvo Ocean Race är ett av världens viktigaste sportarrangemang och att vara framgångsrika där är viktigt för oss.

www.puma.com

Hydro Power Sportswear-kollektionen från Helly Hansen erbjuder gedigna designade funktionsplagg inspirerade av kappseglingen marina stil och passar lika bra ombord på båten som på land. Kollektionen har en ren, avslappnad och skandinavisk stil och innehåller många favoriter.

Hydro Power Polo, tillverkad i tactel, är ett perfekt och skönt plagg, för att passa både när man seglar i gassande sol och när man går i land på eftermiddagen. För de kyligare kvällarna finns Helly Hansens Hydro Power Soft Shell Jacket som värmer lite extra, antingen som ett mellanlager eller som ett ytterplagg.

Under varma och soliga dagar kan den strandsugne seglaren kombinera den smickrande men ändå klädda Marble Bikini med Hydro Power Quick Dry ¾ Pant och få härlig sommarkänsla från topp till tå. Komplettera med en användbar sportsko med seglingsdetaljer, Hydro Power 3.

Hydro Power Soft Shell jacket 1500 SEK
Hydro Power Polo 600 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Marble Bikini 400 SEK
Hydro Power 3 shoes 900 SEK

I vår lanserar Rado en ny True, en klocka som kombinerar kompromisslös design med tekniskt avancerat, extremt reptåligt material. Modellen, True Sport, har som namnet antyder en sportig touch men utan att förlora Rados så karaktäristiska tydliga, rena och moderna formspråk.

Den mattsvarta klockan i keramiskt material har en rund boett, med ett matchande armband som ser ut att vara en förlängning av klockan. Urtavlan, även den mattsvart, har kontrasterande vita visare och index samt en kaxigt gul sekundvisare.

Rado True Sport finns med eller utan kronograf och kommer ut i butik i maj 2010.

Priser
Rado True Sport 10 500 kr
Rado True Sport Chronograph 17 000 kr

Den engelska designstudion Tony Castro Naval Architects & Yacht Designers har tagit sig an Galeon och en helt ny modell: 385 HT. Samarbetet mellan engelsmännen och det polska båtföretaget verkar riktigt spännande, av båtens linjer att döma Den nya båten kompletterar Galeons serie med Sports Cruisers.

385:an kommer i rask takt efter föregångarna Galeon 325 SC och 70HT Raptor, som också har tagits fram av Tony Castros team. Bakgrunden och linjerna påminner om varandra. Tanken är att allt ska samverka för att stärka Galeons varumärke och DNA inför framtiden.

Skrovet i 385 HT är en vidareutveckling av skrovet som används i Galeon 325 HT, vilket borgar för karakteristiska linjer. Båten har en sportig och modern exteriör och ger, enligt konstruktörerna, både komfort och sportiga egenskaper.

På fördäck finns gott om plats för solande båtälskare. Det finns även gott om plats för besättningen med vänner att äta middag eller umgås i den stora sittbrunnen/cockpit.

Dynorna är tänkta att sys i tvåfärgade material, för att understryka att båten har en högre finish än tidigare generationers Galeon.

Under däck finns ett välutrustat pentry på styrbord sida och en L-formad soffa om babord. Båten är ritad med en rymlig ägarkabin och dubbla gästkabiner.

Fakta Galeon 385 HT
Längd: 12.05m
Bredd: 3.83m
Djupgående: 0.63m
Motorer:
Enkel- eller dubbelmontage
2 x Volvo D6 DPH 370hk
eller
2 x Volvo D4 DP 300hk
Prestanda:
2 x Volvo D6 DPH 370hk – 37 knop
2 x Volvo D4 DP 300hk – 34 knop

För drygt ett år sedan gav regeringen Sjöfartsverket i uppdrag att tillsätta en expertgrupp och arbeta fram en handlingsplan för ökad rekrytering inom sjöfartssektorn. Nu är rapporten klar.

Innan finanskris och lågkonjunktur drabbade världsekonomin så var rekryteringsläget inom sjöfartsbranschen ett hett ämne. Bristen på sjöbefäl uppskattades globalt i tiotusental och i Sverige turnerade isbrytaren Ymer längs kusterna med Sjöfartskaravanen och budskapet om en lovande framtid för de som valde att satsa på en karriär inom sjöfart. Näringsdepartementet efterlyste en handlingsplan med konkreta åtgärder som hela sektorn kunde enas kring.

Expertgruppens handlingsplan bygger på en vision om att det även på längre sikt finns en internationellt konkurrenskraftig svensk sjöfartssektor, som kommer att ha ett kontinuerligt behov av att rekrytera personal. Och man har valt att definiera sjöfartssektorn brett; underleverantörer, offentlig sektor, skolor, rederier och tjänsteföretag – hela det maritima klustret som omfattar cirka 220 000 anställda.

Handlingsplanen består av förslag inom tre teman; attityder, utbildning och regelverk. Det akuta problemet med praktikplatser för studenter på sjöfartsutbildningar måste få en snabb lösning. En särskild utredare föreslås se över utbildningssystemet. Vidare föreslås också en särskild organisation för att samla sjöfartssektorn i genomförandet av marknadsföringsinsatser och i samverkan ska aktörer inom näringen arbeta för att etablera och utveckla ett gemensamt varumärke för det maritima klustret. Regel-förändringar behövs främst vad det gäller skärgårdstrafiken.

www.sjofartsverket.se/rekryteringsuppdraget

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har träffat ett uppdragsavtal med Wallenius Marine om en första referensinstallation av Opcon Powerbox-teknik på ett av Wallenius fartyg. Den inledande installationen, som syftar till att tillvarata spillvärme för produktion av el ombord, förväntas ge mellan fyra och sex procents bränslebesparing och blir den första installationen på fartyg.

– Vi räknar med stora miljövinster av detta och introducerar nu Opcons teknik för värmeåtervinning ombord. Enbart Wallenius egna fartyg förbrukar årligen 200 000-250 000 ton tjockolja. Med fyra till sex procents bränslebesparing minskar vi också utsläppen av CO2 med ca 37 000 ton om året och svaveldioxid med runt 150 ton om året, säger Per Croner, vd Wallenius Marine AB.

Avtalet följer på en längre tids samarbete där förutsättningarna för att installera Opcons teknik för produktion av el ur spillvärme på Wallenius fartyg studerats.

– De möjligheter som Opcon Powerbox-tekniken erbjuder för att tillvarata spillvärme och sänka bränsleförbrukningen ombord är något av det mest intressanta vi har sett inom området. Fyra till sex procents bränslebesparing är väldigt mycket i dessa sammanhang. I en förlängning ser vi dessutom möjligheter att använda tekniken för att spara uppåt tio procent. Vår målsättning är att kunna installera Opcon Powerbox-tekniken i samtliga våra nyproducerade fartyg samt i huvuddelen av våra befintliga fartyg framöver. Vi vill ligga i täten vad gäller att sänka vår energiförbrukning och minska utsläppen inom sjöfarten, säger Per Croner.

Wallenius Marine ansvarar för bemanning, drift och teknik- och miljömässig vidareutveckling av Walleniusflottan samt för EUKOR Car Carriers i deras nybyggnadsprogram. Genom dotterbolag och tillsammans med partners kontrollerar Wallenius fler än 150 fartyg.

– Det här avtalet innebär ett genombrott för Opcon på den marina sidan som har alla förutsättningar att bli ett av de största marknadssegmenten för Opcon Powerbox på lite sikt. Att nu ha fått Wallenius med sin gedigna erfarenhet på området och sin uttalade vilja att arbeta med energieffektivisering och miljö som första kund är av stor betydelse. Vi får nu också en möjlighet att testa och verifiera den energieffektiviseringen som systemen erbjuder också vid fartygsdrift. Wallenius Marine har under många år betraktats som en av pionjärerna inom marin teknisk utveckling, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef för Opcon.

Wallenius står för installationskostnaden och betalar under testperioden för levererad el. Målsättningen är att få en installation färdig senast under hösten 2011 antingen på ett nyproducerat eller befintligt fartyg.

Större fartyg använder idag stora mängder fossila bränslen för sin drift vilket innebär att en minskad bränsleförbrukning direkt skulle minska utsläpp av såväl CO2, som NOx och svavel. Idag finns ca 16 000 registrerade fartyg världen över med en driveffekt över 10 MW. Hela den kommersiella sjöfarten bedöms stå för mellan 4 och 5 procent av de globala utsläppen av CO2.

Chino Trousers från Sebago i mjuk och skön plaggtvättad bomullstwill finns i färgerna Navy, Beige, Royal och Sailwhite i storlekarna 30-40″. Pris 895 kr. www.trendmark.se

Den här replikan av ett träfartyg från år 600 före Kristus har nyligen rundat Godahoppsudden på sin 17 000 Nm seglats runt Afrika och ännu längre. Båten är byggd enligt gammal sed, men den är absolut fullproppad med modern navigationselektronik från Raymarine.

Fartyget heter Phoenicia och är ett primitivt skepp. Den enda skillnaden mot originalets tidsålder är den navigationsutrustning som finns ombord. Phoenicia är byggd med hjälp av historiska och antikvariska fynd som stöd för att använda gamla tiders byggmetoder.

Fartyget är grunden för expedition Phoenicia (www.phoenicia.org.uk), som kom till stånd tack vare Philip Beale, en före detta officer i British Royal Naval Officer. Hon sjösattes i Syrien sommaren 2008 och är nu ute på en expedition på uppdrag av bland andra Royal Geographical Society. Målet är att återskapa storcirkelnavigation runt Afrika, en teknik som användes av fenicierna långt innan Kristi födelse.

Utrustningen ombord omfattar bland annat en Raymarine C80 multifunktionsdisplay, GPS-antenn, AIS (Automatic Identification System) mottagare, ST60+ Tridata, vindinstrument, DSM300 fish finder och Raymarine LifeTag wireless man overboard system.

Seglingen har inte varit helt enkel. Som mest mötte Phoenicias internationella besättning på upp till 16 personer 7 m höga vågor och stormvindar. Bland annat revs båtens storsegel i två delar.

www.phoenicia.org.uk

Kommentarer

Niklas Andersson 17:22:26 2010-10-23

Phoenicia har precis natt sitt mal i Arwad,Syrien och som enda svensk ombord haller jag fanan hogt. Ett fantastiskt avantyr

Länsstyrelsen i Västernorrland har beslutat bidra med 378 175 kr till stiftelsen Håll Sverige Rent för etablering av båttvätt i Härnösands hamn. Det blir den första båttvätten på Norrlandskusten. Totala investeringen är på 756 350 kr. Syftet med länsstyrelsebidraget är att minska föroreningar i havet. Målet är att många båtägare ska avstå från att använda giftig färg mot påväxt och istället tvätta sin båt.

Länsstyrelsen har också beslutat bidra med 21 800 kr till Nyadals Intresseförening. Föreningen ska bygga en mottagningsstation i Nyadals gästhamn för toalettavfall från fritidsbåtar. Totalkostnad 53 000 kr.

Joby, företaget bakom det välkända flexibla kamerastativet Gorillapod, lanserar nu Gorillamobile för iPhone 3G/3GS och Gorillamobile för iPod touch. Stativets ben har en vikbar kulleds¬konstruk¬tion som gör att det kan monteras praktiskt taget var som helst (dörrhandtag, lyktstolpe, cykelstyre e.t.c). Detta ger helt nya möjligheter när det gäller placering av Iphone eller iPod för fotografering, videoinspelning eller filmvisning.

En smart detalj är de specialkonstruerade snäpplåskåporna som både skyddar och håller IPhone eller iPod i ett stadigt grepp.

Joby lanserar även en ny version av populära Gorillacam, en fri Iphone-applikation som ger iPhones inbyggda kamera nya funktioner, däribland självutlösare, fotografering i tidsintervall, och tagning av snabba bildserier. Den nya versionen erbjuder dessutom 4x zoom och bild¬sta¬bi¬lisering. Applikationen som till dags dato har laddats ner 1,5 miljoner gånger är gratis och till¬gänglig via iPhone App Store.

Gorillamobile inkluderar även två självhäftande clips med hög vidhäftningsförmåga och en universal kamera-adapter, så att den kan användas med alla typer av handhållna enheter.

“Gorillamobile kan användas för att placera en minivideokamera, GPS, spelenhet, musikspelare, projektor i fickformat eller digitalkamera”, säger Per Skog hos Jobys generalagent Focus Nordic AB.

Gorillamobile för iPhone 3G/3GS och Gorillamobile för iPod touch väger 63 gram är 15 centimeter långa. De beräknas finnas i handeln under April månad och kommer att kosta ca 495:- kr inklusive moms.

Antalet vadarpar på västkusten har under det senaste decenniet minskat med ungefär en tredjedel. Det framgår av en rapport som ges ut av havsrelaterade myndigheter utmed västkusten. Rapporten Västerhavet tar också upp problemet med skräpfloden till våra stränder och presenterar åtgärdsplanen som ger nytt hopp för torsken.

Västerhavet ges ut av Kontaktgrupp Hav, ett nätverk för forskningsinstitutioner, myndigheter och fristående organisationer som arbetar med havsmiljöfrågor i Skagerrak, Kattegatt och Öresund. I nätverket ingår marin expertis från Havsmiljöinstitutets enhet vid Göteborgs universitet, Fiskeriverket, SMHI, Bohuskustens vattenvårdsförbund och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne län.

I fokus för Västerhavet 2010 står de många åtgärder som genomförs på olika plan. Du kan till exempel läsa om hur en ny återhämtningsplan ger nytt hopp för den hotade torsken, och om de åtgärder som diskuteras för att återställa de tillbakaträngda ålgräsängarna. Vi berättar dessutom om effekterna av de 5 000 kubikmeter skräp som varje år flyter iland på Bohusläns stränder.

I Västerhavet redovisas också en studie som visar hur exploateringen av strandlandskapet lett till att de häckande vadarfåglarna minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Flera arter har helt försvunnit. Ett exempel är brushanen, där man 1970 räknade till 34 häckande par vid Getteröns fågellokaler i Varberg men där man sedan 1990 inte hittar något enda par. Åtgärder är nödvändiga.

Västerhavet hette tidigare Havsmiljön. Rapporten finns att hämta som pdf här:
http://www.havet.nu/?d=173

En tryckt rapport kan beställas från:
marie.svard@havsmiljoinstitutet.se

Foto: Kärrsnäppa. Foto: Lars-Åke Flodin.

Den legendariska australiensiska båtbyggaren Bill Barry-Cotter presenterar en helt ny och fräck båt under konceptet Offshore Convertible. Den har bland annat inbyggd trappa upp til lflybridge, en täckt flybridge och finns i ett par versioner med bland annat tre kabiner i ett alternativ.

Den nya Maritiom 440 Offshore Convertible får sin premiär på Sydney International Boat Show i år. Båten erbjuder en extra hög nivå vad gäller komfort och utrymmen för en 44-fotare.

Båten kan anpassas för djuphavsfiske, familjeutflykter eller långa resor med familj och vänner. I versionen med tre kabiner blir det extra bekvämt att bo ombord i Maritimo 440 Offshore Convertible.

För framdriften står Volvo Penta IPS. Som standard har båten dubbla IPS 600. Bränslekapaciteten är 2 000 liter, så räckvidden bör bli betydande.

Både Maritimo och Riviera, som också kommer från Australien, har haft betydande exportframgångar det senaste året. Priset för nya Maritimo 440 Offshore Convertible börjar på AU$850,000.

SPECIFICATIONS – MARITIMO 440 OFFSHORE CONVERTIBLE
Length Overall 15.0 metres 49 ft 2 in
Beam 4.56 metres 14 ft 11 in
Draft 1.06 metre 3 ft 6 in
Dry weightt 13.5 tonnes 14.9 US tons
Fuel 2,000 litres 528 US gal
Water 400 litres 105 US gal
Holding Tank 300 litres 79 US gal
Standard Engines
2 x Volvo Penta IPS 600 320 kW 435 mhp
No.Sleeping Cabins 3

www.maritimo.com.au

Nu finns boken för alla naturälskare som vistas i skärgårdar och kustlandskap. Skärgårdens växter och djur av biologen och naturfotografen Klas-Rune Johansson har just kommit ut på Bilda Förlag. I våra skärgårdar finns inte bara lugna vikar med vackra och inbjudande naturhamnar. Här finns också ett rikt och intressant växt- och djurliv som kan berika vistelserna här ute.

Skärgårdens växter och djur är en praktisk handbok där man lätt kan lära sig känna igen det man ser i luften, på havet, på kobbar och skär; på ängar, hedar och myrar, i gölar och hällkar. En artbok för alla naturintresserade, för ”båtfolket” – seglare, motorbåtsburna, paddlare – och naturligtvis för strandvandrare och de som bor eller vistas i skärgårdar och vid kusterna.

Djuren är i första hand de bofasta i våra nordiska skärgårdar; däggdjur, fåglar, grod- och kräldjur, en del insekter och småkryp, men även en del tillfälliga gäster tas upp, som till exempel fåglar som flyger över och förbi. Av växterna är det koncentrerat till blomväxter, men här omnämns också några typiska gräs och halvgräs. Några få, i landskapet väl synliga lavar och alger, tas också upp.

Författaren Klas-Rune Johansson är biolog och naturfotograf (medlem i Naturfotograferna) med skärgård och kust som specialitet och har tidigare gjort flera naturböcker, bland annat Skärgårdens växtvärld, Skärgårdens djurliv, Kustflora och Blommande skärgård.

www.bildaforlag.se

Behövs egentligen TV ombord i sommar? Tja, det kan ju regna också. Och fotbolls-VM kickar igång den 11 juni vare sig det är regn eller solsken. Med Grundigs båt-TV slipper man krångel. Boxen för mottagning av digitala mark- och kabelsändningar är inbyggd och klar. Inga extra sladdar alltså, och dessutom bara en fjärrkontroll att hålla reda på. Sommarsortimentet omfattar Leemaxx 19” i fem fräscha färger samt Vision 2 i 16” och 19”.

Leemaxx 19” väger bara 3 kg och är lätt att flytta runt i det integrerade bärhandtaget. Boxergodkänd med inbyggd DVB-T/C MPEG4, USB 2.0 och HDMI. Fjärrkontroll i två versioner; en enkel för basfunktioner och en mer avancerad med fler knappar. Kan drivas på 12V. Leemaxx kan användas som datorskärm och blir då perfekt att ansluta till navigationsutrustningen om man skulle vilja jobba på en större skärm.

Nu lanseras Leemaxx i fem fräscha färgställningar; Röd/svart, grön/vit, rosa/vit, silver/vit samt antracit/svart. Cirkapris 4000:-

Vision 2 finns i 16” och 19”, en snygg småbilds-TV i klassisk design. Har inbyggd mottagardel för digital-tv, mark och kabel (DVB-T/C) i MPEG4-format och kan användas i 12 V-system. Två HDMI (varav en på sidan) och USB 2.0 för uppspelning av film, musik och bilder. Anslut minnessticka, MP3-spelare eller extern hårddisk och få HD-kvalitet rakt igenom på det uppspelade materialet. Boxergodkänd. Vision 2 19” finns även i vit design.

Cirkapris 16” 3 000:-, 19” 3 500:-

Jimmy Cornell (bilden) blir en av föredragshållarna under årets Scandinavian Alubat Week. Under ett heldagsseminarium ”Planning your dream voyage” blir det fokus på förberedelser, utrustning, säkerhet och genomförande av långa seglingar till havs. Erfarenheter av Medelhavet, Antarktis, Karibien och Söderhavet ackompanjerat av härliga och illustrativa bilder.

Scandinavian Alubat Week arrangeras varje år av Lange Maritime. Företaget är skandinavisk importör av Ovni och Cigale från franska aluminium-båtvarvet Alubat.
I år kommer arrangemanget att hållas i Norsk Maritimt Museum på Bygdøy i Oslo.

Jimmy Cornell kommer att vara i Oslo för olika program från torsdag 6 maj till söndag 9 maj. Under fredagen 7 maj blir det tillfälle för journalister att träffa och intervjua denne eftertraktade föredragshållare och jordenruntseglare. Lördagen 8 maj hålls långfärdsseminariet.
Hela Scandinavian Alubat Week pågår från 6 till 14 maj.

www.langemaritime.se

Sailstar startar en ny seglarskola till sommaren. På för- och eftersäsong kommer platsen att vara i jollehamnen i Skärgårdsstad, 40 km norr om Stockholm men vecka 26-32 flyttar Sailstar ut till Stockholms skärgård, Gistholmen mellan Ingmarsö och Svartsö.

”Vi har under många år arrangerat seglarskolor i Skärgårdsstads segelsällskaps regi, mest för barn och ungdomar men även för vuxna. Under de senaste åren är det så många som har frågat oss om att arrangera seglarskolor så nu satsar vi fullt ut på en ny seglarskola och vi gör det i privat regi. Varför privat regi kan man undra men vi har investerat rejält i flera nya jollar, en ny kölbåt, två nya följebåtar och våtdräkter, kommunikationsradios, en investering som var omöjlig att göra inom klubbens regi”, berättar Tomas Sandström, ägare och eldsjäl för Sailstar.

Sailstar erbjuder kurser både för barn och ungdomar, men även enbart för vuxna, för familj, dvs. alla åldersgrupper och även ett par specialveckor där vi erbjuder seglarskolor för vuxna singlar. Båtarna som används är främst ur RS sortiment, RS Feva utgör basen, RS Tera och RS Q’ba finns där och även en dagseglare från RS – RS Elite finns med bland utbudet av båtar.

”Vi vill kunna göra en seglarskola med mycket action i, vi kör oftast halvdagspass, två per dag och avslutar med after sail, eller fortsätter med kvällssegling de dagar det passar sig. Moderna jollar gör det enklare och roligare att segla och vi vill visa alla hur kul det är att segla jolle, förhoppningsvis fortsätter en del efter skolan med segling i någon form. Dessutom är jollesegling ett mycket effektivt sätt att lära sig att segla, allting blir så mycket mer direkt än i en kölbåt där man dessutom oftast är många fler ombord. Vi vill ha en kul, enkel, inspirerande men säker segling”

”Vi har tidigare arrangerat liknande kurser de vi har i Skärgårdsstad och de har fått väldigt bra emottagande, nu har vi ett mycket bättre material på alla sätt så det ska bli väldigt intressant att anordna årets seglarskolor. De seglarläger som arrangeras på Gistholmen kommer att ge ytterligare en dimension, perfekt mitt i Stockholms skärgård på en liten ö, vi får segla till handelsboden för att köpa mat till kvällen”, fortsätter Tomas Sandström.

www.sailstar.se

Kommentarer

jennifer berg 11:33:43 2010-05-01

Hej, jag undrar hur många ni kommer att vara, jag är alltid varje år på gistholmen då de är "landställe"

Jag hoppas att dom som deltar i eran seglar kurs kommer att vara bråkiga för på gistholmen är det ända som är där är glada miner och inge tjaffs,
Hoppas ni kommer trivas där så ses vi v 29.
Ps hoppas vi kommer utt med våra jollar.

Det är dags att kontrollera båten och båtmotorn innan sommaren. Ett antal båtmotorer har beslagtagits av myndigheterna i Baltikum och Polen. Motorerna har transporterats från Sverige. I Sverige har dock ingen stöldanmälan skett.


Ett fyrtiotal båtmotorer av skilda storlekar och värden har återfunnits i Baltikum och Polen. En del motorer är värda flera hundratusen kronor och har transporterats från Sverige till dessa länder. De gripna personerna har inte kunnat ge någon sannolik förklaring till hur man kommit över motorerna. Såväl de utländska myndigheterna som Larmtjänst utgår från att dessa motorer är stulna och att stölderna skett i Sverige.

Larmtjänst har dock inte kunnat identifiera samtliga motorer och inte heller hittat en polis- eller skadeanmälan som visar vem som är ägare till respektive motorer. Detta kan bero på att motorerna är nyligen stulna och att ägaren inte hunnit upptäcka stölden ännu. Det är därför dags att kontrollera båten inför sommaren. Även under vintern stjäls båtar och båtmotorer.

http://www.larmtjanst.se/Aktuellt/Nyheter/Batmotorer-troligtvis-stulna-/

Amerikanska Bertram, som ägs av Ferretti Yachts, är en av världens främsta tillverkare av sportfiskebåtar, vilket i det här fallet betyder extremt påkostade och snabbgående motorbåtar för fiske i varma vatten. Nu skriver företaget ett nytt kapitel när de introducerar sin helt nya Bertram 800, som kommer att bli flaggskeppet av flottan med Bertrambåtar och den största båt som har byggts vid varvet. Bakom introduktionen ligger år av forskning och utveckling.

Den båt som tar Bertram in i framtidens värld av fiske och lyx har även prestanda så det räcker och blir över. Den nya Bertram 800 byggs för att motsvara kraven från de många tidigare kunderna runt hela världen som vill ha den här sortens havsgående och snabba fiskebåtar.

Både skrovet och arrangemanget med rutorna är ytterst avancerade, enligt varvet. Rutorna är till exempel uppbyggda av flera lager med laminatglas för att båe skydda mot värme och det tryck som vattnet kan bilda vid gång i hård motsjö. Konstruktionen är testad av Advanced Yacht Technology för att klara även de tuffaste förhållanden.

Vad gäller framdrivningen så har AYT konstruerat speciella fickor i skrovet för att minimera kavitation och avgasrök. Bertram 800 standardutrustas också med det exklusiva ARG (Anti-rolling Gyro), så att besättningen slipper bli sjösjuk. I hög sjö sägs denna teknik minska rullningen med upp till 50 procent.

800 Specifications
Length, Overall (with bow pulpit) 82’8″ / 25.2 m
Length, Hull (standard ISO 8666) 78’8″ / 23.4 m
Beam, Max 22’0″ / 6.7 m
Draft 5’8″ / 1.7 m
Fuel Capacity 3,000 gal / 11,355 L
Displacement 185,240 lbs / 84.0 ton
Fresh Water Capacity, Total 400 gal / 1,515 L
Engineering Bertram Yacht / Ferretti Group
Standard Engine Twin MTU 16V Series 2000, 2000 HP
Optional Engine 1 Twin MTU 16V Series 2000, 2400 HP
Designer of Superstructure and Interiors Zuccon International Project

http://www.bertram.com/default.aspx

Den 6 april är det premiär för Sjöhistoriska museets nya klubb – Sjömansklubben. Lärorika och roliga aktiviteter kring sjömanskap, fartyg och hav väntar klubbens medlemmar. En och annan hemlighet väntar också.

Under påsklovet är det fullt ös på Sjöhistoriska och på isbrytaren Sankt Erik. På museet är temat marinarkeologi med sökande efter skatter och skrot i Stockholms undre värld och på isbrytaren vid Vasamuseet hålls ångan uppe med kol och coola maskiner. På tisdagen startar dessutom Sjöhistoriskas nya klubb för unga – Sjömansklubben.

– Genom Sjömansklubben hoppas vi både kunna sprida ännu mer kunskap och göra museet ännu mer spännande för våra yngre besökare, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska och kapten i Sjömansklubben.

Medlemmar i klubben får egna sjöfartsböcker utformade efter de som traditionellt använts av sjöfolk. En sjöfartsbok fungerar som id-handling och i den noteras vilka fartyg innehavaren arbetat på och i vilken befattning. I Sjömansklubben används boken för att samla stämplar och därigenom stiga i graderna. Alla börjar som jungmän. Efter att ha fått tre stämplar i sin bok följer befordran till lättmatros, sedan matros och så vidare. Stämplar i boken får man genom att delta i vissa aktiviteter eller genomföra olika prov och uppdrag.

– Uppdragen kan handla om att lära sig till exempel knopar och flaggsignaler eller om sjösäkerhet eller om hur en ångmaskin fungerar eller om en massa andra saker. Vi kommer dessutom att bjuda in medlemmarna till en del specialarrangemang, bland annat ett linjedop, men vad som händer då är en hemlis, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Fakta: Sjömansklubben

Startar: Den 6 april, därefter kan man bli medlem när som helst.
Rekommenderas: För 5-12 år
Kostar: 95 kr/år
Ingår: Lärorika och roliga aktiviteter, en fin sjöfartsbok att samla stämplar i, fri entré för en vuxen hela året på Sjöhistoriska, vid ett tillfälle på Vasamuseet och på Marinmuseum samt inbjudan till specialarrangemang.
Mer: Håll utkik på www.sjohistoriska.se

Starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Johan Tillander vann världscupen på Mallorca efter en andra plats i dagens medaljrace. Svenskarna låg med i tätgruppen från start till mål och lyckades passera tyskarna på sista gippen för att gå upp i en totalledning. Målgången blev dock en riktig rysare när nio av de tio båtarna i finalen gick i mål inom några båtlängder. Men svenskarna hade positionerat sig perfekt och slog schweizarna Marazzi/De Maria med en knapp båtlängd.

Ni låg trea igår. Hade ni någon tanke på att det kunde gå så här bra idag?
– Absolut. Vårt mål när vi gick ut idag var att ta guldet, säger en nöjd Johan Tillander.
– Vi startade bra idag och kunde då segla som vi ville.

Vinsten på Mallorca är Fredrik Lööf och Johan Tillanders första stora seger tillsammans i Starbåten. Efter det att Fredrik vunnit bronsmedaljen på OS 2008 tillsammans med Anders Ekström bytte han partner. Johan Tillander från Västerås är 35 år och har tidigare seglat Finnjolle där han som bäst varit 5:a på ett VM. Under debutsäsongen 2009 blev den största framgången en bronsmedalj på EM för Johan och Fredrik som representerar klubben KSSS.
Fredrik Lööf om teamets framgång på Mallorca:
– Vår strategi var att göra det vi trodde på hela tiden. Och det betalade sig.

Läs mer om Starteamet här och på deras blogg
Världscupens officiella hemsida: www.trofeoprincesasofia.org

Världsnaturfonden WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson har blivit utsedd till naturvårdschef på WWF International. Han får ansvar för WWFs globala program och kommer att leda WWFs naturvårdsverksamhet i över 100 länder.

– Lasse har den kraft, kompetens och erfarenhet som krävs för att utveckla och driva WWFs globala program. Det har han med all tydlighet visat under sin tid som generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF. Det är bara att gratulera Lasse till det nya jobbet och WWF International till rekryteringen, säger Världsnaturfondens svenska ordförande Björn Hägglund.

Trots decennier av framgångsrikt naturvårdsarbete pekar många viktiga miljötrender fortfarande åt fel håll. Klimatförändringar, skövling av regnskogar, utfiskning av världens hav och utrotning av hotade växt- och djurarter, kräver nya kreativa och kraftfulla lösningar i samverkan mellan politik, näringsliv och civilsamhällets organisationer.

– Vi är på väg mot en planet med nio miljarder invånare och trycket på våra naturresurser bara ökar. Framgångsrik naturvård bygger på att vi också tillgodoser människors behov. Utmaningen är att hitta lösningar där miljö och ekonomisk utveckling inte blir varandras motsatser. Kraftfulla satsningar på miljö- och klimatlösningar kan tvärtom bli motorn i en ny grön och lågfossil ekonomi, säger Lasse Gustavsson.

Lasse Gustavsson har varit ansvarig för Världsnaturfonden WWFs verksamhet sedan juni 2007. Internationalisering, Earth Hour, en unik satsning på klimatinnovationer och en framgångsrik Östersjökampanj är några av de viktigaste resultaten som organisationen åstadkommit under hans ledning. Allmänhetens stöd för organisationen har också ökat.

Idag har WWF 190 000 supportrar, vilket gör organisationen till den mest inflytelserika internationella naturvårdsorganisationen i Sverige.

Världsnaturfonden WWF har påbörjat rekryteringen av en ny generalsekreterare.

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: – bevara världens biologiska mångfald – verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt – minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se

Bilden:
Lasse Gustavsson. Foto: Håkan Flank.

Nu ska det bli enklare och tydligare för myndigheter och företag i deras dagliga arbete för att följa miljökvalitetsnormerna. Det är innebörden av en propositionen Åtgärdsprogram och tillämpningen av miljökvalitetsnormer, prop. 2009/10:184, som regeringen överlämnat till Riksdagen. Det blir en tydligare skillnad mellan skarpa gränsvärdesnormer och normer av annan karaktär.

Miljökvalitetsnormer skiljer sig från de flesta andra miljöregler genom att de tar sikte på tillståndet i miljön och inte hur verksamhet som påverkar miljön ska utformas. Normerna anger därför inte hur enskilda som påverkar miljön ska bete sig och måste därför översättas från det önskvärda tillståndet i miljön till handlingsregler för personer och företag. Det sker bl.a. via åtgärdsprogram. För närvarande finns miljökvalitetsnormer för utomhusluft, omgivningsbuller, fisk- och musselvatten samt förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön.

De åtgärdsprogram som myndigheter och kommuner ska ta fram mot bakgrund av miljökvalitetsnormerna ska ha en övergripande planeringskaraktär och ange de olika styrmedel som behöver användas för att minska påverkan från olika källor och hur bördan för förändringarna ska fördelas. Åtgärdsprogrammen skall på ett tydligare sätt ange de förbättringar som åtgärderna leder till och hur dessa skall finansieras.

Förslaget förtydligar myndigheters, kommuners och verksamhetsutövares olika ansvar. Syftet med förslaget är att det ska bli ökad förutsägbarhet och enklare för inblandade parter att se vilka krav som ställs i förhållande till normerna.