nyhetstest

I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt slutbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Klassdirektivet, Klassförordningen, Olycksutredningsdirektivet, IMO:s olycksutredningskod (SOU 2010:23)”. Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att föreslå hur rättsakter från EU på sjösäkerhetsområdet samt IMO:s olycksutredningskod bör genomföras i svensk rätt. I slutbetänkandet behandlas två EU-direktiv, en EU-förordning och IMO:s olycksutredningskod.

Klassdirektivet, 2009/15/EG och Klassförordningen (391/2009) Bestämmelserna i klassdirektivet riktar sig till medlemsstaterna. I förhållande till det tidigare klassdirektivet innehåller det nya direktivet inte många ändringar i sak. Utredningens bedömning är därför att nu gällande svensk lag och förordning i huvudsak kan kvarstå oförändrad. Flertalet av utredningens förslag avser justeringar i hänvisningar till reglering i det nya direktivet, antingen i lag- eller förordningstext eller i föreskrifter och aktuella avtal på området.

Klassförordningen riktar sig till de så kallade klassificeringssällskapen.
Det finns ett fåtal artiklar i klassförordningen som riktar sig mot medlemsstaterna, som sammanfattningsvis innebär att medlemsstaterna åläggs att utföra vissa uppgifter samt att ta emot information i olika avseenden. Enligt utredningens mening är det lämpligt att i författning slå fast att Transportstyrelsen ska utföra aktuella uppgifter och ta emot information.

Olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och IMO:s olycksutredningskod Genom olycksutredningsdirektivet införs bland annat en skyldighet för medlemsstaterna att genomföra säkerhetsutredningar efter sjöolyckor och tillbud. Vidare säkerställs genom direktivet de utredande organens oberoende. Olycksutredningsdirektivet följer till stora delar det regelverk om harmonisering av tekniska utredningar som International Maritime Organization (IMO) har gjort, bland annat genom IMO:s kod – MSC.255(84) – internationell standard och rekommendationer för olycksutredningar (IMO-koden).

Utredningen har funnit att övervägande skäl talar för att föreslå att det i Sverige endast ska finnas ett oberoende utredningsorgan som ska göra de aktuella utredningarna, dvs. undersökningarna av sjöolyckor och tillbud till sjöss, nämligen Statens haverikommission.

Utredningen har vidare bland annat lämnat förslag till författningsbestämmelser om:

– nya definitioner av sjöolycksbegreppen,
– under vilka omständigheter en undersökning av sjöolycka ska göras,
– hur en sjöolycksundersökning ska genomföras,
– deltagande i säkerhetsutredningar med medlemsstater i den Europeiska unionen,
– samarbete med tredjeländer med väsentligt intresse, och
– sekretess i sjöolycksutredningar.

Från och med idag tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.

Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.

Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.

Inbitna klättrare, sportentusiaster och äventyrare har länge älskat SIGG. Tack vare att de är lätta att bära med sig, håller en hög schweizisk kvalitet och teknologi samt är snyggt designade anser många att de är marknadens bästa vattenflaskor utan konkurrens. SIGG satsar nu stort på svenska marknaden och först ut lanseras attraktiva vattenflaskor med olika budskap om miljön.

Oavsett var du befinner dig finns det många olika tillfällen då du behöver tillgång till vatten. SIGG-flaskor är innovativa, miljövänliga, funktionella och lätta att ta med sig överallt. Flaskorna från SIGG är slittåliga och vattentäta i de mest extrema situationer och passar därför perfekt till outdoor-entusiaster och friluftsintresserade.

– Vi i Sverige har förmånen att ha tillgång till gott vatten direkt ur kranen, så det finns egentligen ingen anledning till att köpa buteljerat vatten. SIGG erbjuder flaskor som inte bara är lätta att bära med sig, utan som dessutom är miljövänliga och återvinningsbara. Bland outdoor-entusiaster ser man ofta SIGG som en självklar tillgång under äventyret, säger Jonas Welander, nordisk försäljningschef SIGG.

SIGGs ekokollektion består av nio innovativa och funktionella flaskor. Alla flaskor har olika miljöbudskap och flaskan ”Green is the new black” är dessutom självlysande och därför lätt att hitta och se i mörker och passar på så sätt utmärkt för tältutflykten eller nattvandringen. SIGG tillverkar även juniorflaskor som passar äventyrslystna och friluftsintresserade barn. Se på faktabladet för ytterligare information om vattenflaskorna.

SIGG är en världsledande aktör sedan 100 år tillbaka som erbjuder vattenflaskor av hög kvalitet. SIGGflaskorna är kända för sin kvalitet och smarta funktion, samt för sin innovation vad gäller design. SIGG samarbetar med designers och konstnärer från hela världen och varje år tas nya kollektioner fram. Sedan 1908 sker produktionen i den egna fabriken i Schweiz. Under 2010 kommer fabriken att producera flaskor i totalt 178 olika motiv, vilket är den största kollektionen med SIGG-flaskor någonsin.

Vattenflaskorna är tillverkade i ett enda stycke aluminium, vilket innebär att det inte finns några skarvar på flaskorna. Tack vare aluminiumet är de dessutom mycket lätta att bära, har en lång hållbarhet och är återvinningsbara.

Flaskorna är utrustade med SIGGs unika och egenutvecklade metod Eco-Care Liner, som gör flaskan helt tät och fri från läckage. Eco-Care Liner ligger som en tunn hinna på insidan av flaskan och skyddar aluminiumet från att lämna ifrån sig metallsmak eller lukt till din dryck.

www.sigg.com

Det spanska skoföretaget Camper är det senaste företaget som annonserat att de stälelr upp med en egen båt i den kommande versionen av Volvo Ocean Race, som seglas 2011-12. Projektet kommer att ledas av de mycket framgångsrika Emirates Team New Zealand. Båten ska segals under namnet Camper och kommer att segla under flagg från Royal New Zealand Yacht Squadron och Real Club Náutico de Palma.

Camper är ett familjeägt företag, som startade med skotillverkning på Mallorca redan 1877. Idag har Camper 320 egna butiker och “shop-in-shop” locations i 42 länder. Företaget distribuerar sina produkter genom 2 800 oberoende återförsäljare.

Efter 133 år är Camper fortfarande ett familjeägt företag där kreativitet, kvalitet och hantverksskicklighet ligger närmast hjärtat, enligt ett pressmeddelande.

Nästa Volvo Ocean Race startar ifrån spanska Alicante sent under 2011 och går i mål i Galway på Irland under mitten av 2012.

De stopp som teamen kommer till finns i Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya, Auckland, Itajai, Miami, Lissabon och Lorient.

www.camper.com

Engelska Princess Yachts International, som är ett av världens mest framgångsrika varv de senaste 20 åren, satsar ordentligt på att utöka produktionskapaciteten. Motsvarande drygt 150 Mkr satsar den Plymouth-baserade båttillverkaren på sin nyligen öppnade South Yard site i Devonport. Cirka 200 nya jobb skapas vid varvet.

Fabriken är på hela 15 hektar och belägen i ett historiskt intressant varvsområde i Devonport. Området köptes redan förra året för att Princess skulle kunna bygga båtar på över 100 fot där. Nu blir fabriken basen för tillverkningen av båtar med beteckningen M Class yachts.

Beskrivning av M Class yachts
32M
En extremt rymlig cruising yacht med lyxiga boutrymmen för upp till tio gäster. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål med olika alternativa kabinlösningar. Sjösätts under senare delen av 2010.

40M
En riktig långfärds Tri-deck cruising yacht, som planerar att sjösättas under 2011. Yachten kommer att ha extrem lyx och bekvämlighet ombord. Utrymmen för upp till tolv gäster och åtta besättningsmedlemmar. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål.

www.princessyachts.com

På Hannover Messe i nästa vecka lanseras Conel XR5i, en ethernetrouter för kabelanslutning mellan nätverk. XR5i är en komplementprodukt till de populära trådlösa GPRS/EDGE/3G routrarna ER75i/UR5 och UR5i. XR5i bygger i grunden på teknik från HSUPA routern UR5i och erbjuder sammankoppling av trådbundna ethernetnätverk. Tack vare att routern bygger på Conels aluminiumkapsling, även kallad SL- serien, så passar produkten storleksmässigt mycket bra i applikationer där Conels trådlösa routrar används.

“Conel bygger vidare på sitt trådlösa koncept med en kabelbaserad lösning då många efterfrågat en industriell Ethernet router med samma prestanda som Conels GPRS/EDGE och 3G routers. En ny marknad kan tyckas men jag är övertygad att produkterna i de flesta fall kompletterar varandra” säger Ulf Seijmer, Creative Director på Induo.

Bilden visar Port expander CDE7 som är en annan kabelbaserad produkt från Conel.

www.induowireless.com

Scania, som tillverkar lastbilar, bussar och motorer bland annat för marint bruk, presenterar ett mycket positivt resultet för årets första kvartal.  Rörelseresultatet uppgick till MSEK 2 130  Nettoomsättningen uppgick till MSEK 16 503  Rörelsemarginalen blev 12,9 procent  Leveranserna uppgick till 11 947 fordon

Scanias rörelseresultat för det första kvartalet uppgick till MSEK 2 130. Det goda resultatet förklaras främst av den starka efterfrågan i Brasilien, där lastbilsmarknaden stöds av både skattelättnader och räntesubventioner.

Ytterligare information kommer att lämnas den 28 april i samband med den ordinarie presentationen av resultatet för det första kvartalet 2010.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor.

www.scania.com/se

Naturvårdsverket har gett tillstånd till skyddsjakt på 230 gråsälar i Östersjön, från Kalmarsund till finska gränsen. Det är oförändrat antal från i fjol. Totalt finns cirka 25 000 gråsälar i Östersjön. Gråsälarna utgör ett problem för yrkesfisket i Östersjön. De tar fisk i fisknät och fasta redskap. Regeringen har i år anslagit 25 miljoner kronor för bidrag och ersättning till sälskador.

– Det bästa är att förebygga skador och utveckling av mer sälsäkra redskap och fiskemetoder pågår. Det finns en laxfälla som fungerar bra och den utvecklas även för fiske av sik och torsk. Men det räcker inte, utan skyddsjakt behövs fortfarande, säger Per Risberg, biträdande chef för Viltförvaltningsenheten på Naturvårdsverket.

Jakt från land och båt
Grundprincipen är att skyddsjakten på gråsäl ska ske från land eller båt som är fastgjord i is eller annan fast förankring. Men yrkesfiskare kan få tillstånd till jakt från båt. Då krävs att de eller den som ska utöva jakten har gått utbildning i säljakt i Sverige eller Finland.

Sedan 2007 har Naturvårdsverket tillåtit jakt från båt. Planen är att metoden ska utvärderas, men alltför få sälar har hittills fällts från båt för att det ska kunna utvärderas.

Oförändrat antal
Liksom i fjol tillåts skyddsjakt på 230 gråsälar. I fjol fälldes 128 gråsälar.
Jakten får inledas 16 april och pågå året ut, eller tills tilldelningen är fylld. Högst hälften av gråsälarna får fällas före 1 juli.

Tilldelningen är Norrbottens län 40 sälar, Västerbotten 20, Västernorrland 30, Gävleborg 60, Uppsala 20, Stockholm 20, Södermanland 10, Östergötland10, samt Kalmar län 20 gråsälar.

Forskare verksamma vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Göteborgs universitet, har påträffat en helt ny bakterieart som bara lever i Gullmarsfjorden. Bakterien döps till Endoxenoturbella lovénii för att hedra den viktiga, marina forskningsstationen. Forskaren Mattias Obst vid Zoologiska institutionen har som många andra marina forskare sin bas vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, som är samlingsnamnet för Göteborgs universitets marina forskningsstationer i Kristineberg utanför Lysekil och på Tjärnö utanför Strömstad.

I en vetenskaplig artikel beskriver Mattias Obst och hans kollegor vid Lovéncentret i Kristineberg en helt ny bakterieart. Bakterien, en så kallad endosymbiontiskt prokaryot, lever i tarmsystemet i den bottenlevande masken Xenoturbella – som i sin tur även den är unik för Gullmarsfjorden.

Som alla andra upptäckare får Mattias Obst och hans kollegor äran att döpa den nya bakterien:

– Som en uppskattning för Lovén-centret och dess betydelse som bas för den marinbiologiska forskningen har vi bestämt att arten ska heta Endoxenoturbella lovénii, säger Mattias Obst

Bakteriens värddjur Xenoturbella är stor som en tumnagel och har en unik kroppsdesign: den saknar både hjärna, fortplantnings- och känselorgan. Den unika Xenoturbellan är ovärderlig för studier av den marina djurvärldens tidigaste evolution, och masken har sedan den upptäcktes lockat forskare från hela världen till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Kristineberg.

Fyndet av den nya “Lovén-bakterien” publiceras i ansedda vetenskapliga tidskriften Applied and Environmental Microbiology den 15 april, och får då äran att pryda tidskriftens omslag.

Länk till artikel: http://aem.asm.org/cgi/content/full/76/8/2657

Bildtext Xenoturbella: Den unika Xenoturbellan, som lever enbart i Gullmarsfjorden, är värddjur för den nya ”lovénii-bakterien”.
Bildtext lovenii: Den nyupptäckta bakteriearten.
Bildtext Lovén centret Kristineberg: Den marina forskningsstationen vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Kristineberg.
Foton: Mattias Obst. Foto porträtt: Göteborgs universitet.

Ny finns det en ny hemsida med en blogg som handlar om Blekinge skärgård. Adressen är www.blekingeskargard.com

Nu är det full fart på båtsäsongen. Försäljningen av nya och begagnade båtar och båtprylar är i full gång. Nordens största marina marknadsplats, Marina Torget håller öppet 4-6 juni 2010 i Factory, Nacka Strand. Här finns allt man kan tänkas behöva inför den stundande båtsäsongen, nytt som gammalt. Marknadsplatsen håller öppet för både privatpersoner och företag. En auktion kommer även att hållas för välgörande ändamål.

Köp och sälj nya och gamla båtprylar; reservdelar som inte längre går att få tag på, kompasser, antika sjökort, dyvikar, segel, motorer, tampar, block, propellrar, vinschar, lattor, motorbåtar, segelbåtar eller flytvästen till hunden. Marina Torget är till för alla som vill bli av med nya, begagnade eller antika båtprylar. Nu finns chansen att rensa förrådet eller restlagret. Här kan alla båtentusiaster samlas under samma tak.

– Vi har märkt att efterfrågan av att hitta sina marina favoritprylar är stor. Det du inte har behov av
längre kan komma någon annan till nytta. Alla har prylar liggandes i garaget, förrådet eller i båten som inte används. Det ligger också i tiden att tänka miljömedvetet. Varför köpa nytt när du kan hitta det till ett mycket lägre pris av någon som inte använder sina saker? säger Klabbe Nylöf, initiativtagare till Marina Torget.

För att skapa en välgörande aktivitet kommer det under lördagen även att hållas en auktion. Varje säljare får skänka två produkter som auktioneras ut till högstbjudande. Pengarna går till välgörande ändamål inom ett marint segment som bestäms av arrangören. Vilken organisation det blir kommer att meddelas under fredagen.

Marina Torget kommer att hålla öppet:
Fredag 4 juni 12-20
Lördag 5 juni 10-18
Söndag 6 juni 10-18
Entréavgift: 100 kr.

Sista anmälningsdag är tisdagen den 11 maj 2010

För ytterligare information kontakta Jessica Rington på WHYSHORE Yatching & Marketing 08 – 601 30 59 eller maila på: info@whyshore.com

Fem ingenjörer får Volvos Teknikpris 2010 för sitt arbete med att utveckla Volvo Pentas Dynamic Positioning System – ett system som håller en båt i samma position när den ligger i vänteläge. Priset delas ut av Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef, idag den 14 april i samband med AB Volvos årsstämma. Volvos Teknikpris 2010 uppmärksammar en del av den omfattande vidareutveckling som skett inom Volvo Penta sedan först introduktionen av den elektroniska plattformen för fritidsbåtar (EVC – Electronic Vessel Control) från 1999 samt från introduktionen av det unika drivsystemet IPS (Inboard Performance System) 2005.

Det prisbelönade systemet Dynamic Positioning System (DPS) hjälper föraren att bibehålla båtens position och kompasskurs inom ett par meter när med bara en knapptryckning. Det är en mycket praktisk funktion exempelvis när föraren väntar vid sjömacken eller vid bro- och slussöppningar.

DPS styrs av en speciell programvara integrerad i Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. En antenn med dubbla GPS-mottagare förser systemet med exakt positions- och kursinformation. Programvaran styr med hjälp av denna information motorernas varvtal, växellägen, slirfunktion samt styrningen av drivenheterna.

”Det är fem år sedan jag delade ut Volvos Teknikpris för utvecklingen av IPS och nu har jag glädjen att återigen belöna ett par av ingenjörerna från den gången”, säger Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef. ”Framgång föder framgång för ständigt fortsatt och skickligt ingenjörsarbete. Denna gång belönas även unga ingenjörer från Volvos dotterbolag CPAC Systems för sitt arbete i DPS-projektet.”

Utvecklingen av DPS har omfattat alla delar av drivsystemet, från motor och transmission till kontrollsystem och HMI (samverkan mellan människan och systemet), där synkroniseringen i realtid mellan delarna är viktig. En stor utmaning för ingenjörerna har varit det faktum att systemet måste passa lika bra i olika båtar eftersom Volvo Penta enbart arbetar med fristående båtbyggare. Systemet måste vara intuitivt och ha hög säkerhet samt vara lätt att installera.

Drivsystemet IPS väckte stor uppmärksamhet när det lanserades och redan från början var efterfrågan på världsmarknaden stor. Sedan dess har Volvo Pentas ingenjörer, tillsammans med kolleger på andra Volvoenheter, fortsatt en intensiv utveckling av själva drivsystemet, men också av olika tillbehör.

Tidigt 2006 introducerades en ”joystick” för manövrering av båtar, vilket blivit en av senare års mest uppskattade produkter i båtvärlden. Hösten 2006 lanserades även multiinstallationer för stora yachter med såväl tre som fyra IPS-enheter installerade tillsammans.. År 2007 visades bland annat en specialfunktion för sportfiske och 2009 introducerades ett större IPS-drev för ännu högre effekt.

Ingenjörer från flera delar av Volvokoncernen har alltså deltagit i utvecklingen av DPS och följande fem personer belönas:

Lennart Arvidsson (Projektledare och transmissionsspecialist, Volvo Penta, vinnare 2005)
Oddbjörn Hallenstvedt (Transmissionsspecialist, Volvo Powertrain, vinnare 2005)
Caroline Henriksson (Systemutveckling och teknisk projektledare, CPAC Systems)
Anders Gunne (Båtstyralgoritmer, CPAC Systems)
Marcus Brorsson (Drivlinestyrning, CPAC Systems)

Volvos Teknikpris instiftades 1988 och delas i år ut för 23:e gången. Priset är ett uttryck för uppskattning av särskilt framstående tekniska insatser inom Volvokoncernen, vilka bidrar till den tekniska profileringen och stimulerar till insatser som för koncernens tekniska kompetens framåt. 


Nu finns det en ny och praktisk vädersajt som passar bra inte minst för båtfolk. På sajten finns vindprognoser, våghöjd, temperaturer och mycket annat användbart. www.klart.se/kust

www.klart.se

Mustos nya Crew Bag omfattar stryktåliga vattentäta bagar i 900 deniers polyester/nylon. Crew bag har låsbara dragkedjor, vadderad axelrem och separat förvaring får våta persedlar. Finns i tre storlekar Small som rymmer 35 liter, Large 60 liter och Xlarge hela 90 liter.

Priserna är ca 895:- respektive 1095:- och 1190:-

Clam Case Rymmer hela 100 liter och är delbar på mitten vilket underlättar packningen. Materialet är kraftig polyester/nylon som tål tuffa tag. Clam case har massvis med fickor att organisera packningen i. Urdragbart draghandtag, bärhandtag i sida och bärremmar samt kullagrade hjul. Ca pris 2395:-

Navigators Case Skepparens portfölj från Musto för allt nödvändigt. Gjord i kraftig 900 deniers vattentät polyester med organizerdel och vadderad laptop del samt panel för påhäng på Mustos väskor med hjul och draghandtag. Ca pris 995:-

www.trendmark.se

Klockföretaget Certina som är känt för sina sportiga klockor lanserar nu DS Master Chronograph – en kaxigt maskulin kronograf som med sina 45 mm i diameter definitivt sticker ut. DS Master är en högprecisionsklocka som har testats av Controle Officiel Suisse de Chronometer (COSC) och fått utmärkelsen kronometer.

Den svarta urtavlan har tre kronografer som mäter tiden i intervaller om 12 timmar, 10 sekunder och 60 sekunder. Klockan är även utrustad med Certinas kända Double Security, ett säkerhetssystem som innebär att klockan är både stöttålig och vattentät.

Klockan finns i två varianter, en helt i svart PVD och en tvåfärgad med svart urtavla mot rostfri boett och ring. Båda modellerna har svart gummiarmband. Klockan är förpackad i ett snyggt fodral i svart PVD och kommer med ett COSC certifikat.

DS Master kostar 9 900 kr.

Till sommarsäsongen 2010 lanserar Sjö&Hav en mygg- & fästingspray som, i linje med tidigare produkter, är anpassad för friluftsliv. Sprayen ger inte bara ett effektivt skydd för hela familjen utan följer även Sjö&Havs grundtanke om att vara ett bättre miljöval vid köp av hygienprodukter för utomhusbruk.

Mygg- och fästingsprayen verkar mot mygg, knott och andra stickande insekter samt verkar förebyggande mot fästingbett. Då medlet appliceras med spray är det enkelt att få god täckning på hud, hår och kläder vilket ökar skyddet mot fästingar. Sprayen kan med fördel användas vid alla utomhusaktiviteter och fungerar lika bra på golfbanan och i trädgården som vid skogspromenader och utomhusbad.

– Sommaren öppnar upp för familjeaktiviteter och med tanke på ett växande problem med fästingar har vi valt att ta fram en mygg- och fästingspray med skydd för hela familjen. Att vi valt att ha hela familjen i fokus beror på att majoriteten av liknande produkter inte är anpassade för användning på små barn, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Hav lanserades första gången 2004 med en flytande tvål anpassad för saltvatten. Grundtanken är att utveckla produkter som förenklar livet i skärgården och underlättar för ett aktivt friluftsliv. Idag, sju år senare, är Sjö&Hav ett av skärgårdens mest kända varumärken med ett sortiment om fem olika produkter för utomhusbruk.

Sortimentet består av fyra hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme och årets nyhet Mygg- & Fästingspray samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och vissa av dem löddrar rikt i saltvatten, men de fungerar lika bra inomhus i sötvatten. Flaskorna flyter även då de är fulla, vilket underlättar vid utomhusbad eller vid en tur med båten. De är svensktillverkade och innehåller nedbrytbara råvaror som har en minimal inverkan på vår miljö.

www.sjohav.se

Kommentarer

conny 21:33:02 2010-07-09

var köper man mygg- & fästingspray ågon stans?

Hasse och Yvonne Larsson köpte det första exemplaret av miljöbåten Greenline 33 Hybrid som kom till Sverige. De är medlemmar i Edsbergs Båtklubb i Sollentuna och har hemmahamn i Spillesboda. – Vi har hållit på med båtar sedan barnsben. Vi lovade våra barn att vi skulle varva ner så vi försökte gå över till husbil, men den använder vi på vintern och så blir det båt på sommaren, säger Hasse.

Både Hasse och Yvonne, vars båt visades på Allt för sjön, är pensionärer, så de har gott om tid att använda sin båt. Förra sommaren var de ute på sjön i nio veckor. I år hoppas de på ännu en långresa.

– Om sommaren blir lika fin som vintern har varit så blir det kanon, säger Yvonne.

Steget att köpa en hybridbåt var inte så långt för Hasse och Yvonne, trots att de har seglat en Diva 38 tidigare. Enkelheten att komma ut med en motorbåt fällde avgörandet.

– Vi har utrustat båten med det mesta man kan få, från solceller till den stora motorn. Det är något nytt och trendigt, säger Hasse.

Greenline 33 Hybrid finns både med dieselmotor (VW Marine SDI 75-5) och som fullhybrid där batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och/eller landström. Båten har upp till 14 knops fart med dieseldrift och med solcellerna som energikälla kan man åka i 3 knop. Räckvidden med dieseldrift är 213 Nm vid 13,8 knop och med batteridrift i 2,4 knop 37 Nm.

www.bavariasverige.se

20 000 kr delas ut till en ungdomsledare som har gjort en betydande insats för att främja barn och ungdomars intresse för sportfiske eller fiske- och vattenvård samt fiskeetik. Årets tre kandidater kommer från Gotland, Grängesberg och Norrköping.

Under 2009 instiftade Abu Garcia, promotionföretaget Hello Sweden och Sportfiskarna ungdomsledarstipendiet. Stipendiet hedrar minnet av Torbjörn Åslund, passionerad sportfiskare och mångårig försäljningschef på Abu som avled 2007 efter en längre tids sjukdom.

Av ett flertal nominerade har nu tre kandidater tagits fram bland vilka en jury kommer att utse årets stipendiat. De kandidater som valts ut är Bertil Eklund från Fårösund på Gotland, Yvonne Wallin från Grängesberg och Kenneth Israelsson från Norrköping.

– Samtliga nominerade kandidater har varit mycket kvalificerade och utgör alla fantastiska exempel på den stora ungdomsverksamhet som årligen i tysthet genomförs inom sportfisket.

Vi är mycket glada att på detta sätt kunna hedra Torbjörns minne genom att premiera någon av dessa, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia och Bengt Olsson från Sportfiskarna.

Vem som slutligen belönas med stipendiet meddelas senare i vår.

Bertil Eklund är nominerad för sin verksamhet som ungdomsledare i Fårösunds Sportfiskeklubb. Ett engagemang som han påbörjade redan 1989 vilket inneburit att han under åren fostrat och danat många ungdomar socialt och mentalt till goda sportfiskare och samhällsmedborgare. Bertil har två gånger blivit belönad för sitt arbete med ungdomar: 2001 blev han utsedd till Gotlands Kommuns ungdomsledare och 2009 erhöll han Slite Lions stipendium för sitt ideella engagemang för ungdomar.

Yvonne Wallin är nominerad för sitt engagemang som ungdomsledare i FK Grängesfirren i Grängesberg. Sedan 1990 har hon varit den ideella motorn i en mycket stor ungdomsverksamhet som omfattat bland annat sportlovspimpel, fiskeskolor på fritidsgård, metetävlingar, fiskeutflykter för flyktingungdomar och sommarfiske för funktionshindrade barn och ungdomar. Yvonne har med stor entusiasm förmedlat en positiv syn på fisket till många barn och ungdomar.

Kenneth Israelsson är nominerad som grundare och verksamhetsansvarig för skolfisket i Norrköping. Sedan 1998 har ca 5000 barn och ungdomar deltagit i skolfisket i regi av Cityfiske i Norrköping. En del av verksamheten har varit inriktad på ungdomar med skolproblem som genom att få ta ansvar har utvecklas som individer och fått breddade kunskaper och ett aktivt fritidsintresse. Arbete med integration har alltid genomsyrat verksamheten där sportfisket har fungerat som ett gemensamt intresse där alla kunnat delta på lika villkor.

NGK blir teknisk partner och officiell leverantör av tändstift till Vodafone McLaren Mercedes Formel 1-team under säsongen 2010. Det innebär att nära nog samtliga av de ledande konkurrerande teamen i Formel 1-mästerskapen får sin gnista från NGK.

Det blev en spektakulär invigning av säsongen för Vodafone McLaren Mercedes 2010 Formel 1-team. Båda McLarenstallets brittiska förare; Jenson Button och Lewis Hamilton var närvarande. Ett unikt tillfälle som för första gången i Formel 1-historien samlat de två senaste världsmästarna i ett och samma stall. Hamilton blev världsmästare 2008 och Button tog hem världsmästartiteln förra året, 2009.

– Inom NGK har det alltid varit en ära att få vara med och utveckla tändstift speciellt avsedda till Formel 1 racing. NGK har varit leverantör till mängder av Formel 1-team genom åren.

Det är en extremt krävande miljö för stiften och det ställer enorma krav på design och expertkunskaper inom tillverkningen. Djupgående tester, både på och vid sidan av banan, har bevisat den pålitlighet och prestanda som NGK-stiften står för och det gör att många konstruktörer gärna väljer NGK, säger Manne Gustafsson, NGK produktspecialist inom KG Knutsson AB.

Sedan NGK för första gången var involverad i en Grand Prix-vinst – i Mexiko med Honda 1965 – har NGK:s tändstift funnits med i vinnande bilar vid hela 239 tillfällen.

– Med det fortsatta nära samarbetet med Vodafone McLaren Mercedes är vi övertygade om att den magiska siffran 250 vinster kommer att nås under den här säsongen, säger Manne Gustafsson.

www.ngk.se

Hydro Power Sportswear-kollektionen från Helly Hansen erbjuder gedigna designade funktionsplagg inspirerade av kappseglingen marina stil och passar lika bra ombord på båten som på landbacken. Kollektionen har en ren, avslappnad och skandinavisk stil och innehåller många favoriter.

Hydro Power Polo tillverkad i tactel är ett perfekt och skönt plagg när temperaturen stiger, och passar både när man seglar i gassande sol och när man går i land på eftermiddagen. För de kyligare kvällarna finns Helly Hansens Hydro Power Hybrid Jacket som värmer lite extra.

Under varma och soliga dagar kan den strandsugne seglaren dra på sig ett par Boston Quick Dry shorts och komplettera med en användbar sportvattensko med seglingsdetaljer, Hydro Power 3.

Hydro Power Hybrid jacket 1700 kr
Hydro Power Polo 650 kr
Boston Quick Dry shorts 550 kr
Hydro Power 3 shoe 900 kr
Duffel bag, 90 L 1300 kr

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 1 person omkom genom drunkning under mars i år jämfört med 2 personer under mars 2009. Totalt har 2 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 9 personer under 2009.

2010 mars 2009
– is 1
1 övriga 1
1 totalt 2
Drunknade till och med mars månad 2005-2010
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Mars 4 1 9 1 2 1
Totalt t.o.m. mars 19 14 16 10 9 2

Från företaget Teknikhamstern kommer dessa solpaneler med måttanpassning. De kostar ungefär som vanliga paneler, men är i första hand avsedda för att ladda batterierna i olika typer av fordon och farkoster med 12V och 24V system.

Tack vare det låga priset kan de även användas i olika lösningar där miljön är viktig. Priset är cirka 39 kr/W för paneler i standardmått. Exempel 20W kostar 1 180 kr.

www.teknikhamstern.se

Den 13-15 april samlas 150 av världens intressenter när det gäller snabbgående båtar i Göteborg. ”High Speed Boat Operations (HSBO)” bjuder in till sitt fjärde forum för att ge båtbyggare, ingenjörer, myndigheter och uppköpare en chans att träffas och diskutera den senaste tekniska utvecklingen. Nytt för i år är att samtliga båtar ska tankas med alkylatbensin, vilket reducerar utsläppen av de allra miljöfarligaste ämnena radikalt.

Varje år släpps tusentals med ton av kolväten ut i våra svenska vatten. Detta är ett stort problem, då kolväten påverkar våra känsliga marina miljöer negativt, speciellt i känsliga ekosystem. Att tanka sin båt med Aspen alkylatbensin är ett sätt att aktivt motverka marin miljöförstörning.

– Det är roligt att få vara med i sådana här sammanhang, säger Jens Söderberg, Lantmännen Aspen. Under dessa tre dagar kommer vi att tanka femton till tjugo snabbgående båtar, ribb-boats, som kommer att demonstreras. Vår mobila tankstation kommer att stå bredvid Eriksbergsdockan.

Forumets deltagare från hela världen kommer att bli uppdaterade om det mesta som gäller snabba båtar genom en mängd föredrag. Möjligheten att testa båtarna i sin naturliga miljö är en viktig del av seminariet.

www.lantmannen.se

Regeringen gör omfattande insatser för havsmiljön. I vår kommer en skrivelse om hur Sverige ska uppfylla alla åtaganden inom ramen för Baltic Sea Action Plan, när det gäller minskade utsläpp. En miljard kronor har satsats på havsmiljön under mandatperioden. Förbud mot fosfater i tvättmedel har införts och införs för maskindiskmedel. Regeringen förbereder ett förbud mot att släppa ut toalettavfall i havet.

Miljöminister Andreas Carlgren besöker måndagen 12 april en båtbottentvätt på Lidingö, kör eco-driving med en Waxholmsbåt och diskuterar de nya mottagningsanläggningarna i Nacka för småbåtars toalettavfall.

Program

10.15 BoatWasher båtbottentvätt i Käppala, Lidingö. Företaget berättar om hur båtbottentvättar kan minska användningen av båtbottenfärger med farliga kemikalier. Landstingsrådet Gustav Andersson (c) medverkar.

11.00 Waxholmsbolaget vid Gåshaga brygga, Lidingö. Waxholmsbolaget kommer berätta om sitt miljöarbete och förevisa eco-driving till sjöss – hur man minskar utsläppen från skärgårdstrafiken

13.30 Dalarö brygga, Saltsjöbaden. Besök vid tömningsanläggning för toalettavfall. Representanter för Nacka kommun och Fisksätra båtklubb, som har fått Lova-bidrag för en ny anläggning till sin båtklubb, informerar.

Solteknik HB har nu utökat området för de Finska sjökorten i BSB format. Solteknik HB som bara utgår från Sjöfartsverkens originaldata utökar utgivningen med Finska Sjöfartsverkets sjökort och täcker nu in även Finska viken i sitt utbud. Två nya produkter lanseras under våren. CDF10 Finska viken och CDF11 Skärgårdshavet.

CDF10 Finska viken, innehåller kustkort 13 – 21 i skala 1:50 000 och översiktskorten 951 östra Finska viken och 952 västra Finska viken i skala 1:250 000 samt även specialerna 191 Helsinki, 192 Nordsjö, 134 Hamina och 138 Kotka. Översiktskorten sträcker sig över hela Finska viken och kan lätt användas även för överseglingar till S.t Petersburg och Estland.

CDF11 Skärgårdshavet, innehåller kustkorten 22 – 34 i skala 1:50 000 och översiktskorten 935 Ålands hav skala 1:500 000, 953 Skärgårdshavet skala 1:250 000 samt specialerna 136 Hankö skala 1:20 000, 160 Mariehamn skala 1:25 000, 169 Degerby – Långnäs skala 1:20 000 och 190 Turku skala 1.20 000.

Sjökorten levereras på CD men kommer också att kunna laddas ner från Internet.

De båda sjökortsområdena levereras på samma CD skiva och användaren köper en licens för att öppna och använda innehållet på skivan. CF10 Finska viken kostar 995:- och CDF11 Skärgårdshavet kostar 1295:-

www.soltek.se