nyhetstest

Zunblock lanserar babysimbyxor med ny design som har tagits fram tillsammans med föräldrar och babysiminstruktörer. Eftersom det inte bildas luftfickor i babysimbyxorna lär sig barnen att lita på sin egen flytkraft. Precis så som de flesta babysiminstruktörer vill ha det.

Babysimbyxorna håller tätt och bildar en barriär som håller vattnet rent med hjälp av breda och mjuka resår som sitter smalt runt mage och lår. Materialet är mjukt mot huden och har en solskyddsfaktor på 50+. Tygerna är testade enligt den australiensiska standarden AS/NZ 4399:1996 och garanterar den högsta nivån, excellent sun protection (UPF 50+).

Färgerna är glada, vilket gör att barnen syns tydligt under vattnet.

Storlekar: S 3-6 mån, M 6-12 mån, L 12 – 18 mån
Återförsäljare: Bla Babyproffsen, Babyland och Barnens Hus.

Pris 129 kr.

www.zunblock.se

Framtiden för den utrotningshotade blåfenade tonfisken är nu mycket kritisk. På CITES-konventionens partsmöte i Doha röstade en majoritet av länderna idag ner förslaget att föra upp den blåfenade tonfisken på Cites-listan appendix 1 och genomföra ett internationellt handelsförbud. 72 stycken röstade mot förslaget medan 43 röstade för en listning och 14 avstod att rösta.

Trots ett starkt vetenskapligt stöd och en växande politisk vilja att införa handelsförbud mot blåfenad tonfisk förlorades omröstningen för ett handelsförbud.

– Det är skandal att regeringarna inte ens fick en chans att diskutera förslaget om att lista tonfisken, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Den internationella kommissionen för bevarandet av atlantisk tonfisk (ICCAT), har hittills misslyckats rejält med att skapa en hållbar förvaltning av fisket.

– Då politikerna misslyckats är det nu viktigare än någonsin att konsumenterna slutar köpa blåfenad tonfisk för att visa sitt missnöje med den misslyckade fiskeförvaltningen, säger Inger Näslund, fiskeexpert vid WWF.

WWF kommer aktivt att uppmana restauranger, kockar, handel och konsumenter runt om i världen att sluta sälja, servera, köpa eller äta denna hotade art. Redan idag finns en växande marknad som väljer att saga nej till atlantisk blåfenad tonfisk för att ge detta överfiskade bestånd en chans till återhämtning.

WWF planerar att uppmärksamma frågan i flera länder, inklusive Japan, där 80 procent av den blåfenade medelhavstonfisken hamnar. Om fiskebeståndet kollapsar, betyder det slutet på en 3000-årig fisketradition. Vad det skulle betyda för Atlantens ekosystem är osäkert.

Monaco som lade fram förslaget att föra upp blåfenad tonfisk på CITES-listans Appendix I blev förra året det första landet i världen som slutat handla med blåfenad tonfisk. WWF uppmanar andra länder att följa Monacos beslut. De senaste tio åren har bestånden av blåfenad tonfisk mer än halverats. Huvuddelen av fiskarna hamnar i Japan där de ingår i nationalrätterna sushi och sashimi.

Fakta: Vid årets partsmöte i CITES-konventionen ska länderna ta ställning till 42 olika förslag om skydd av arter. För att ett förslag ska gå igenom krävs att två tredjedelar av länderna röstar för.

Fler utställda båtar, fler besökare och många nya lyckliga båtägare. Så kan Nordens största båtmässa, Allt för sjön som stängde i helgen, sammanfattas. Efter förra årets nedgång seglar branschen nu i en klar medvind igen.

Läget i båtbranschen fick ett rejält lyft under båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Efter ett riktigt besvärligt 2009 är det åter god fart i branschen, vilket mässan var ett tydligt bevis på. Allt för sjön hade fler besökare och från de cirka 500 utställarna rapporterades en tydlig förbättring både vad gäller intresset hos besökarna och faktisk försäljning. Totalt visades omkring 800 båtar, vilket är en klar ökning från förra året.

– Det här är jättekul. Redan i höstas fick vi de första positiva signalerna. Under vintern förstärktes de och flera veckor innan vi öppnade var mässhallarna fyllda, precis som under ”de goda åren”. Nu när vi stängt, kan jag bekräfta att tongångarna i branschen är mycket positiva. Utställarna berättade dagligen glatt att det såldes betydligt fler båtar på mässan än förra året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Fler besökare
Båtlivet står sig starkt. Omkring 100 000 människor besöker varje år mässan. Totalt kunde man i år räkna in 115 000 besökare under de tio mässdagarna. Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan vilket säkerligen ökade intresset för att ta sig ut till Älvsjö i det solgnistrande vintervädret. Båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.

– Trots sol och vackert vinterväder ökade antalet besökare. Jag hörde en jämförelse nyligen som jag tycker är bra, nämligen att det bor 40 000 människor på Lidingö och vi hade nästan tre gånger så många här på mässan under de 10 dagarna! Det ger ett bra perspektiv på hur otroligt många besökare det verkligen handlar om, säger Thomas Sandberg.

Sjösäkerhet är också en fråga om brandsäkerhet. Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem beroende på felaktig gasolanvändning. Genom att följa några enkla råd kan du utnyttja gasolens fördelar och samtidigt känna dig trygg på sjön. – Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas.

Det är mycket som måste fungera innan båten kan läggas i sjön. En mycket viktig detalj är båtens gasolutrustning. Läckage i slangar och anslutningar är den vanligaste olycksorsaken med gasol.

Eftersom gasol är tyngre än luft söker sig läckage till det lägsta utrymmet ombord där det finns risk för att en brännbar blandning med luft uppstår. Det absolut viktigaste är därför att gasolflaskan placeras på däck, i ett ventilerat skåp/låda. Botten på detta utrymme skall ventileras direkt ut, t ex genom en separat genomföring i bordläggningen (som mynnar ovan vattenlinjen). Gasolflaskan ska alltid försvaras stående och när den inte används ska gasventilen stängas så att det inte läcker ut någon gas.

Såhär kontrollerar du gassystemet
För att undvika en olycka ska gassystemet kontrolleras noggrant innan det används. Anders Rogstedt på AGA Gas, ger följande råd:

• Kontrollera att alla skarvar i gassystemet är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.

• Kontrollera gasolslangen. Om du upptäcker sprickor eller andra skador byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.

• Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum tex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.

• Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare. Läckagetestare finns i flera olika typer där den enklaste är ett U-rör med siktglas som kopplas in manuellt. I siktröret kan du se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter. Ett billig och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem.

• De allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Använder du denna typ av flaska till din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns tex reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.

Om det uppstår en läcka
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det läcker gasol:

• Stäng gasventilen för att stoppa gastillförseln

• Larma och varna

• Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor

• Leta reda på var det läcker

• Åtgärda läckan

• Kontrollera att det är tätt.

– Ha gärna har en gasvarnare ombord också för ytterligare säkerhet, rekommenderar Anders Rogstedt , och är du osäker på en installation, till exempel av ett gasolkök, låt en fackman se över utrustningen.

Bildtext:
Med AGAs läckspray avslöjar du snabbt och enkelt gasläckage och undviker olycksrisker. Även små läckage syns tydligt tack vare det vita skum som uppstår när du sprutar på läcksprayen. Det är särskilt viktigt att kontrollera olika kopplingsanslutningar, speciellt när utrustningen har stått oanvänd ett tag.

Konsumenternas efterfrågan på digitala anslutningar, integrerad kommunikation och en förbättrad ljudupplevelse i bilen har ökat kraftigt. För att svara på denna efterfrågan utökar Pioneer sitt utbud av underhållning i bilen med två digitala mediaspelare: MVH-8200 och MVH-8200BT. Dessa mångsidiga multimedia enheter förbättrar upplevelsen genom innovativ integrering av USB och SD-kortplatser med musik och video-uppspelning, iPod video, Bluetooth och mycket mer.

“Kompakta, masslagringsenheter som håller stora mängder musik och video har blivit en standard för dagens konsumenter, också i bilen”, säger Tom Van Biervliet, Manager Product Planning Bilstereo, Pioneer Europe. “för att följa denna trend, debuterar Pioneer en ny kategori av inbyggd mottagare konstruerad med digitala media uppspelning från iPods, USB-lagringsenhet och Secure Digital (SD) minneskort som de primära källorna.”

MVH-P8200 och MVH-P8200BT är 1-DINs enheter som kommer med en inbyggd 3-tums skärm som digital uppspelning för Audio och video. Pioneers mycket uppskattade 7-vägs multifunktionsratt gör låtval snabbt och lätt använt, medan en ny meny på skärmen ger full tillgång till alla spellistor, albumbilder, videor och mycket mer på en ansluten iPod eller iPhone.

Båda enheterna erbjuder uppspelning av MP3, WMA och iTunes AAC-musikfiler via USB och SD-minneskort. USA-porten ligger direkt på framsidan av mottagare och SD-minneskortet är placerat diskret bakom delvis löstagbar frontpanel.

Att förbättra ljudupplevelsen, särskilt för komprimerade digitala format, utrustar Pioneer de digitala mediaspelarna med Advanced Sound Retriever (ASR), en patenterad teknik som hjälper till att återställa de musikaliska detaljerna försvinner när komprimerade musikfiler skapas. Införandet av en 8-bands grafisk equalizer ger möjlighet att justera ljudet i systemet för att passa fordonet och lyssnaren, och dedikerade hi-volt (4V) pre-amp utgångar för fram, bak och subwoofer öka på den totala systemuppbyggnad flexibilitet.

För ytterligare anslutningsmöjligheter och bekvämlighet, integrerar step up modellen MVH-P8200BT en Parrot Bluetooth modul. Ihopkopplad med en kompatibel Bluetooth-mobiltelefon kan användare njuta av en säker, handsfree-kommunikation och gör det möjligt för dem att höra konversationen via bilens högtalare medan deras röst sänds via den medföljande mikrofonen

Pris från 4 000 kr.

www.pioneer.se

Mindre och trailerbara båtar blir allt intressantare för de nya människor som kommer till båtlivet. Den engelska designfirman Tony Castro Naval Architects & Yacht Designers har tagit fram ett nytt koncept för denna 7 m sportbåt som är avsedd för båtliv under kortare turer och även för en kombination med mer sportiga båtupplevelser.

Båten har tagits fram efter en genomgång av vad som finns på marknaden inom området mångsidiga och trailerbara båtar. Designfirman ville dessutom skapa en båt och trailer som upplevs som ett “paket” skapat för att passa ihop.

Den stil som Tony Castro har tagit fram är både aggressiv och modern till det yttre. Designerna har valt att använda moderna material, snyggt trä och läder för detaljer i sittbrunnen.

Under däck finns det ganska bra med plats och rum för en V-formad koj, stuvutrymme och en toalett. Soldäck kan utökas genom att de aktre sittplatserna fälls ner och därmed skapar extra utrymme för den som vill njuta ordentligt av solen.

Motoralternativen är drev upp till 500 hk.

Tekniska fakta
Längd: 7 m
Bredd: 2,67 m
Vikt: 1 656 kg
Bränsletank: 200 liter

www.tonycastroyachts.com

Volvo Ocean Race kommer till Kina även i nästa race. Den här gången är det Sanya i den allra sydligaste kinesiska provinsen Hainan som får stå värd för seglarna. Denna Kinas guldkust bygger vidare på den succé som besöket i Qingdao under stoppet i racet 2008-09 blev. Sanya blir mål för den etapp som startar från Abu Dhabi.

De övriga officiella hamnar som ingår i Volvo Ocean Race 2011-12 är Alicante, där själva starten går, Kapstaden, Lissabon, Lorient, Abu Dhabi, och målgången i Galway.

Själva rutten för racet kommer, enligt arrangörerna, att offentliggöras i slutet av mars. Då kommer även detaljerna om delsträckornas längd, poängberäkning med mera att bli offentliga.

www.VolvoOceanRace.com

Nu kommer den österrikiska båttillverkaren Frauscher med ännu en fräckt designad elbåt – 650 Alassio. Båten presenterades vid Austrian Boat Show i Tulln och avtäcktes av Miss Austria, Anna Hammel. Förutom sin eleganta design väcker båten uppmärksamhet för sin miljövänliga framdrift och sina klassiska detaljer.

650 Alassio kompletterar med sin längd på 6,5 m och en motor på 4,3 / 6,0 / 25 och 40 kW utbudet av elbåtar från denna tillverkare. Denna unika båt representerar det som varvet beskriver som “finest hours at sea” med en väl genomtänkt design och sofistikerade detaljer. Vad det innebär i detalj har vi dock inte fått reda på i den ganska magra pressreleasen.

Tekniska fakta Frauscher 650 Alassio:
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,17 m
Motor: 4,3 | 6 | 10 | 25 | 40 kW
Vikt: ex 950 kg
Pris: € 36 500 exklusive moms

Ytterligare en nyhet från Frauscher shipyard är ett nytt samarbete med holländska Mastervolt, vars nya batterier med lithium, iron och fosfat installeras i 650 Alassio för första gången..

www.frauscherboats.com

Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu att den nya versionen 2010 av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision nu finns tillgänglig. Framtagen för att återge samma detaljerade information som ett traditionellt papperssjökort, gör nyadesignade BlueChart 2010 det enkelt att se och identifiera information som djupkurvor, bränningar, sjömärken, fyrar, djupsiffror och mycket mer.

Nya BlueChart 2010 innefattar på både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Båda dessa sjökort ger användaren traditionellt sjökort, tidvattenstationer (där tillgängligt), perspektiv vyer, och fiskekort. Som tillägg, med dessa nydesignade kort, kan användaren dra nytta av ökade dimensioner, standardiserad information likväl som förbättrad övergång mellan zoomskalor och sömlösa övergånga mellan kortgränser. Den nya kartdatan ger också användaren möjlighet att själv definiera vilka djupkurvor som skall visas som grunt vatten i blått. Vill man bara att tremeterskurvans yta skall vara blåmarkerad kan man enkelt ställa in detta.

BlueChart g2 Vision erbjuder utöver detta även satellitbilder och 3-dimentionell presentation både över och under vattenytan. BlueChart g2 Vision erbjuder även Garmins unika funktion Auto Guidance som automatiskt beräknar en säker färdväg till vald destination utifrån av användaren angivet säkert djup, höjd samt hur nära land man vill gå. Utöver detta innehåller även BlueChart g2 Vision mängder av flygfoton tagna över hamnar, marinor mm.

2010 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer finnas tillgänglig efter den 1 april. Denna version är den första nya version som släpps efter att Garmin i juni 2009 frivilligt valt att återkalla alla BlueChart g2 och g2 Vision av version 2009 på grund av felaktig djupdata. Garmin erbjuder nu alla kunder som blivit berörda av denna återkallning en fri uppdatering till 2010 års version. För mer information om man som kund är berättigad en fri uppdatering samt hur man skall gå tillväga, besök hemsidan.

www.garmin.se/bluechart2010

Regeringen har idag beslutat att ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt Länsstyrelsen i Stockholms län, i uppdrag att analysera hur infrastruktur och samhällsviktig verksamhet påverkas med anledning av de kända riskerna en översvämning av Mälaren kan medföra.

– För att kunna ha en god beredskap måste vi ha kunskap om vilka konsekvenserna blir vid en översvämning. Många känsliga och utsatta anläggningar, flera av riksintresse, finns i Stockholmsområdet. Det är till exempel trafikstråk, järnvägar, tunnelbanor, transformatorstationer, och vattenverk, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska analysera och bedöma vilka konsekvenser en översvämning i Mälaren medför för olika samhällssektorer. Länsstyrelsen i Stockholms län ska kartlägga riskerna för översvämningshot på centrala funktioner i systemet med trafik- och försörjningstunnlar under Stockholm samt upprätta ett förslag för åtgärder för höjd säkerhet i dessa system. Det handlar om att tillförsäkra att vatten, el- och värmeförsörjning fungerar och att skydda tele- och datakommunikation.

Det centrala i förslaget till ny plan- och bygglag är att lagstiftningen säkerställer att den som ansöker om bygglov ska få svar senast inom tio veckor, att kontrollen av byggandet skärpas och klimat- och miljöhänsyn tas i planeringsarbetet.

– Den som söker om bygglov kan stå inför sitt livs investering eller sina drömmars projekt och ska veta att kommunen inom 10 veckor ska ge besked. Vi stärker nu den enskildes rätt, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Viktiga förändringar är också att kontrollen av byggandet stärks, miljöhänsynen i planeringsarbetet tydliggörs, tillgången till grönområden för boende säkerställs och tillgängligheten till byggnader förbättras för personer med nedsatt rörelseförmåga, säger Andreas Carlgren

Regeringen beslutade på torsdagen om propositionen En enklare plan- och bygglag . Lagen avses träda ikraft den 2 maj 2011 och ersätter lagstiftning från 1987 och 1994. Propositionen överlämnas till Riksdagen den 23 mars och blir då tillgänglig i sin helhet.

– Utredningar har de senaste fyra åren föreslagit över 250 olika förändringar i PBL. Vi moderniserar och förtydligar nu plan- och bygglagen samtidigt som de grundläggande syftena ligger kvar, d.v.s. det kommunala självstyret och kommunernas ansvar för planeringen, säger Andreas Carlgren.

– Nya PBL är också en del i regeringens regelförenklingsarbete, liksom en fortsättning på de förbättringar som gjorts tidigare. Dit hör rätten att nu bygga friggebodar på upp till 15 kvadratmeter mot tidigare tio, samt att det är enklare att sätta upp solfångare och att s.k. säsongsbyggnader inte behöver ha bygglov varje år, säger Andreas Carlgren.

Viktiga förbättringar i nya PBL:

För den enskilde
– Den som söker bygglov ska få besked av kommunen inom tio veckor.
– Bygglov ska till skillnad mot idag kunna vinna laga kraft, så att den enskilde inte långt i efterhand riskerar drabbas av överklaganden
– Medborgarna ska kunna ställa krav på att kommunen i förväg ska kunna redogöra för vilka villkor som kan gälla i ett bygglov
– Den enskilde ska kunna ställa krav på besked inom fyra månader om kommunen avser att ta fram en detaljplan för ett område
– Frågor om avfallshantering (t.ex. sopsortering) och elektronisk kommunikation (t.ex. bredband) ska finnas med vid planläggning och annan prövning

För ökad tillgänglighet
– En bedömning av byggnadens tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska göras redan vid bygglovsprövningen
– Detta säkerställer att det blir rätt redan från början

Gällande grönområden
– Kravet förtydligas på att behov av grönområden nära bostadsområden alltid ska beaktas
– När planer tas fram ska det göras med hänsyn att det i närheten av bostäder bl.a. ska finnas torg, parker och andra grönområden
– Det ska även finnas lämpliga friytor och platser för lek, motion och annan utevistelse
– Bestämmelsen om att grönområde går före t.ex. parkering om det inte finns utrymme för båda stärks

För klimat- och miljöarbetet
– Miljö- och klimataspekter ska beaktas i kommunernas planeringsarbetet. Det gäller både minskad klimatpåverkan och klimatanpassning
– Kommunerna ska i planeringen ta hänsyn till miljökvalitetsmålen, regionala klimat- och energistrategier, länsplaner för transportinfrastruktur samt de transportpolitiska målen
– Även i ärenden om bygglov ska klimatförhållanden beaktas
– Om byggnader har en betydande miljöpåverkan räcker inte bygglov utan det krävs detaljplan
– Kommunerna kan som förutsättning för bygglov ställa krav på åtgärder som motverkar översvämning och erosion, liksom markförorening och olyckor

För kontroll
– Reglerna om byggkontroll stärks genom att det tydliggörs vad kontrollplanen ska innehålla och vilka uppgifter och vilken kompetens kontrollansvarig ska ha
– Kontrollansvarig ersätter dagens kvalitetsansvarig vilket stämmer bättre överens med uppgiften den personen ska ha

För kommunerna m.fl.
– Planprocessen förenklas
– Kravet på program före plan slopas då det ofta bara försenar processen att ta fram detaljplan
– Utställning av detaljplan förenklas och kallas granskning
– Underrättelse till fastighetsägare blir obligatorisk när ansökan om bygglov eller förhandsbesked görs av annan än fastighetsägaren
– Länsstyrelserna ska på eget initiativ redovisa ett samlat underlag om statliga intressen en gång under mandatperioden. Detta blir ett stöd för kommunerna när de ska se över hur aktuella översiktsplanerna är
– Dagens system med tre sanktionsavgifter förenklas samtidigt som avgifterna görs enhetliga och lika för hela landet.

Ola Skinnarmo kan numer titulera sig Decenniets Äventyrare. Under lördagen utsågs Ola, samt äventyrskollegan Vera Simonson, till årets manliga respektive kvinnliga äventyrare 2009. Några minuter senare fick Ola ta plats på scen igen för att motta den prestigefyllda utnämningen Decenniets äventyrare 2000-2009.

Juryns motivering löd:
“För att ha tänjt på gränser, utmanat de hårdaste klimaten, genomfört de svåraste expeditionerna och tagit äventyrandet in i detta århundrade. Ola Skinnarmo bevisar gång på gång hur framgångsrika expeditioner ska genomföras på ett säkert och miljövänligt sätt. Med flera häpnadsväckande och utmanande äventyr i sin ryggsäck går Ola i spetsen för Sverige som en framstående nation av djärva äventyrare. Det är med stolthet vi utser Ola Skinnarmo till Decenniets Äventyrare.”

www.vildmarksmassan.se

Foto: Fredrik Blomqvist.

I år är det 200 år sedan det första spadtaget togs på Göta kanal, vattenleden som går tvärs genom hela Sverige. Jubileet kommer att firas med en särskild festdag den 24 maj i Motala, där den första spaden sattes i jorden.

– Det här är ett bra tillfälle att visa att Göta kanal inte bara är ett populärt semesterområde utan också ett helt unikt byggnadsverk. Det tog hela 22 år att bygga färdigt kanalen som blev första steget i moderniseringen av Sveriges infrastruktur, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal är i dag en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Båtfolket har länge haft Göta kanal som en favorit, och nu blomstrar turismen också i upplevelseområdet runt kanalen. Kanalen byggdes som en vattenväg genom Sverige mellan år 1810 och 1832. I år firar ett stolt Göta kanalbolag 200 år sedan första spadtaget togs.

– Göta kanal låg i frontlinjen för landets tekniska utveckling och är fortfarande ett av Sveriges största byggnadsprojekt som någonsin genomförts. Totalt deltog 58 000 svenska soldater i arbetet under Baltzar von Platens ledning, så det är många av oss som faktiskt har en anfader som stått med spaden i hand till ett av världens mest fantastiska byggen, säger Anna Meyer.

Jubileet uppmärksammas med historiska guidningar under sommaren i bland annat Söderköping och Motala. Längs kanalen hittar den historieintresserade också äventyrsguidningar i Karlsborgs Fästning, evenemang i Forsviks Bruk som firar 600 år och för de yngre besökarna finns även en skattjakt i Baltzar von Platens fotspår.

Cykelpaket eller kanalkryssningar
Men Göta kanal är också ett modernt turistområde med mängder av aktiviteter och driftiga entreprenörer som driver caféer, boendeanläggningar och ordnar aktiviteter. Att cykla i kanalmiljö mellan matupplevelser och slussar är en upplevelse utöver det vanliga. Här finns flera nyheter längs med kanalen som passar både yogaintresserade, upplevelsesugna och barnfamiljer.

Det klassiska sättet att uppleva Göta kanal är att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet med turer på flera dagar.

– I år finns ett nytt utbud av kortare kryssningar med övernattning, som ett komplement till de klassiska längre kryssningspaketen, säger Anna Meyer. Ett exempel är ett kryssningspaket med M/S Ceres med 3 rätters supé ombord och herrgårdsboende i Sätra Bruks Herrgård inklusive frukost för endast 1250 kronor.

Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2010:
– Slusskurser för fritidsbåtar. Göta kanal arrangerar kurser i slussning den 5 och 8 maj i Bergs slussar, 22 maj i Sjötorp.
– Kryssningspaket med hotellboende, M/S Ceres. Tvådagars kryssning på Göta kanal med 3-rätters supé, lunch, övernattning på Norrqvarn Hotell, 1990:-/person. www.vikenrederi.se
– Cykel- och båtpaket, upplev hela västgötadelen av Göta kanal under 4 dagar med cykel och M/S Sandön, helpension, 4.200:-/person. www.upplevelsepaket.se
– Cykel- och yoga weekend i Sjötorp för både nybörjare och erfarna den 9-11 juli, 1.390:-/person. www.cykelsemester.se
– Visioner vid vatten. Nytt kanalkonstverk i Karlsborgs kommun med invigning i början av juli.
– Matevenemang längs kanalen i Västergötland. I juli arrangeras allt från kockdueller till grillfester med kända matprofiler.
– Hjulångaren Eric Nordevall II gör sin jungfrufärd på Göta kanal. Med avresa från Forsvik i början av augusti väntas hon angöra Stockholm, efter flera stopp med evenemang på vägen, redo för dop den 25 augusti på Riddarfjärden. www.nordevall.com
– Sveriges längsta Kräftskiva. I år sätts kräftfisket i fokus med evenemang och kräftfiskearrangemang längs hela kanalen, bland annat Kräftivalen i Motala hamn den 14 augusti.
– Skörde- och kulturfest längs Göta kanal, mellan Sjötorp och Karlsborg den18-19 september, i Hajstorp den 17-19 september.

www.gotakanal.se

Foto: Göta Kanal.

Segelbåten Aspect 40 blev den första vinnaren i Allt för sjöns nya tävling Årets Nyhet 2010. Aspect 40 vann före Arlanda Cable Park, en ”liftbana” för vattenskidåkning och trea kom Latrina, en miljövänlig latrintömningsstation för fritidsbåtar.

Det blev en segelbåt som tog hem det första och därmed historiska priset i den nya tävlingen Årets nyhet 2010. Totalt anmäldes 30 produkter till tävlingen. Av dessa nominerades 18 bidrag av en jury med specialistkompetens inom områdena miljö, innovation och design. De nominerade ställdes ut på mässan Allt för sjön där allmänheten kunde se och rösta på bidragen. I montern hjälpte elever från Marina Läroverket i Danderyd besökarna tillrätta och besvarade de intresserades frågor.

Totalt röstade 2518 personer på de 18 bidragen. Vinnaren fick 398 röster. Juryns motivering av Aspect 40 vid nomineringen löd: ”En båt med innovativa lösningar som inbjuder till att segla och låta motorn vila! Gynnar både miljön och upplevelsen”.

Tvåan Arlanda Cable Park fick 367 röster och trean Latrina fick 306 röster

Aspect 40 är en svensktillverkad 40 fots familjeracer byggd i exklusiva material och flera unika lösningar. Ett par finesser är det nedfällbara gennakerpeket som också fungerar som landgång och gör det lätt att kliva iland. Ett annat är akterspegeln i kolfiber som enkelt kan göras om till ett matbord.

– Vi är hedrade över utnämningen till Årets Nyhet på Allt för sjön, säger Ragnhild Tannergård, Aspect Yachts AB. Vi hade nästan 2800 registrerade besökare i vår monter och det känns extra roligt att så många uppmärksammat vår svensk-producerade familjeracer. Vi har investerat mycket i innovativa lösningar, miljövänlig produktion och stabilitet i konstruktion, vilket verkar tilltala mässans besökare. Nu ser vi fram emot att isen skall smälta, så att vi kan njuta av att båten är snabb, smäcker och läcker!

– Nyhetsmontern lockade väldigt många nyfikna besökare och vi kunde se ett starkt intresse för de nya miljöprodukterna som var med i tävlingen. Detta skapar en ökad kunskap och kännedom kring dessa produkter vilket gynnar både användare, producenter och framför allt vår marina miljö vilket också är syftet med vår tävling, säger Marit Söderström Nord, ansvarig för Årets Nyhet på för Allt för sjön.

Reglerna för tävlingen är enkla. Produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena miljö, innovation och design och produkter som kan delta kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.

– Syftet med tävlingen är att lyfta fram nya marina produkter för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk, säger Marit Söderström Nord.

www.alltforsjon.se

Scania ökar produktionen och gör undantag från det avtal som träffats om fyradagarsvecka under första halvåret 2010 för de verkstadsanställda i Sverige. Enligt avtalet återgår tjänstemännen till femdagarsvecka i april.

– Behovet att öka produktionen beror främst på att efterfrågan är fortsatt mycket hög i Brasilien, men en viss återhämtning sker också i Europa. Genom ett effektivt utnyttjande av vår globala produktionsstruktur ökar vi takten i Europa för att kunna försörja den sydamerikanska produktionen med komponenter, säger Anders Nielsen, Executive Vice President, Production and Logistics.

Återgången till femdagarsvecka inom produktionen gäller i första hand i april. Eftersom det främst är ökning av takten i tillverkningen av komponenter för Sydamerika som kräver femdagarsvecka, så kommer vissa verkstäder inom Europaproduktionen att fortsätta med lediga fredagar under andra kvartalet. Så är till exempel fallet med slutmonteringen av lastbilar i Södertälje och hyttmonteringen i Oskarshamn, som sysselsätter närmare 2 000 av Scanias verkstadsanställda i Sverige.

– Jag utesluter dock inte att ytterligare taktökningar kan leda till en återgång till femdagarsvecka även vid dessa enheter om den positiva utvecklingen av efterfrågan fortsätter. Det ska dock noteras att nivån på efterfrågan är avsevärt lägre än rekordåren 2007 och 2008, säger Anders Nielsen.

Scania har tillämpat fyradagarsvecka sedan i juni 2009 för samtliga anställda i Sverige. Olika former av korttidsvecka har också gällt för drygt 2 000 medarbetare i bland annat Nederländerna, Frankrike och Tyskland.

Sedan slutet av 2008 har antalet anställda inom Scanias produktion minskat med cirka 3 000 personer, varav 2 000 visstidsanställda som inte fått sina kontrakt förlängda. Resterande del av minskningen beror på stopp för ersättningsrekrytering till följd av pensionsavgångar etc.

Införandet av fyradagarsvecka har varit en viktig del i Scanias strategi att behålla kompetensen i företaget och undvika stora varsel trots mycket kraftigt minskad efterfrågan. Det nuvarande avtalet träffades i december 2009. Enligt detta gällde fyradagarsveckan under det första kvartalet 2010 för tjänstemän och under första halvåret för verkstadsanställda.

Classic är en handsydd äkta Penny loafer mockasin i premiumskinn från Sebago. Skon har uppbyggd hålfot och stålgelänk i skaft, den har vattenavstötande lädersula och gummiklack. Denna säsong finns Classic i hela 9 olika färger. Förutom traditionella Brown, Cordo och Black finns nu även vårfärgerna Niagara Blue, Red, White samt mockavarianterna Deep Sea, Light Brown och sand. Finns i storlekarna 7 – 12 och kostar ca 1995:- www.trendmark.se

Den norska motorbåtstillverkaren Viksund, som gick i konkurs för en tid sedan, är tillbaka. Deras senaste båt heter Viksund och har en del intressanta nyheter. Bland annat är detta den första båten i Europa som har försetts med ZF:s nya styrsystem med joystick. Efter en lång debatt i Norge har många båttillverkare där helt gått ifrån teak. Viksund 360 har i stället ett amerikanskt träslag i inredningen.

Tillsammans har Viksund och ZF/KGK Norge jobbat intensivt med att få det nya styrsystemet att fungera och det presenterades för första gången på en båtmässa i Bergen tidigare i vinter. Systemet kan även eftermonteras på många nyare båtar. Det kan också levereras till flera vanliga motortyper, från bland andra Cummins, Yanmar och Volvo Penta.

En av Viksunds modeller, 360 St Cruz, visades upp på årets Oslomässa med det nya systemet, som kallas JMS (Joystick Manouvering System). I detta fallet tillsammans med en installation av en stor dieselmotor, Cummins QSB 5,8 425 hk.

Förutom joysticken har Viksund 360 St Cruz försetts med flera andra nyheter, Båten har bland annat en vändbar U-soffa och extra gott om stuvutrymme.

Tekniska fakta
Längd: 11,10 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,00 m
Vikt: 6 500 kg
Bränsletank: 660 liter
Vattentank: 300 liter
Motor: 400–600 hk
Fart: 20–35 knop

www.viksund.no

Sportfiskarna har lördagen 13 mars 2010 hållit förbundskongress i Stockholm. De samlade delegaterna har enats om ett antal uppmaningar till makthavare och myndigheter för att uppnå friska vattenmiljöer samt ett ekologiskt och ekonomiskt hållbart fiske.

Sportfiskarna ställer följande krav på Regering och Riksdag:

• Stoppa allt fiske på arter och bestånd utom biologiskt säkra gränser. Fiske ska enbart ske på ett ekologiskt hållbart sätt och fiskeriförvaltningen ske baserat på vetenskapliga grunder.

• Begränsa rätten till omfattande fiske med mängdfångande redskap, såsom nät. Detta är av avgörande betydelse för att säkerställa bestånden av viktiga arter som lax, havsöring och inte minst gädda, vars kritiska beståndssituation nyligen fått stor uppmärksamhet.

• Fortsätt kalkning av sjöar och vattendrag i minst samma omfattning och med minsta samma anslagsnivåer som idag. Försurningen får inte tillåtas öka och för många hittills försummade vatten krävs ny kalkning.

• Säkra fiskevårdens finansiering med minst 100 Mkr per år, antingen ur statkassan eller genom att ta emot erbjudandet från den samlande fiskarkåren, sportfiskare såväl som yrkesfiskare, att erlägga en allmän fiskevårdsavgift på motsvarande nivå. Genomför ett Friluftslyft, motsvarande Idrottslyftet, på ytterligare 100 Mkr per år för att säkerställa svenska folkets tillgång till natur och friluftsliv.

• Avskaffa omedelbart elcertifikat för småskalig vattenkraft. Det är oförsvarligt att tvinga elkonsumenterna att erlägga 700 Mkr per år, i huvudsak till de tre dominerande kraftproducenterna som subvention syftande till att ödelägga kvarvarande strömmande vatten och därigenom bryta med av riksdagen i enighet fastställda miljömål.

En privat europeisk segelklubb, British Kiel Yacht Club, äger en flotta bestående av Hallberg- Rassy 342. Klubben har beslutat att förnya flottan. Ytterligare en gång har klubben undersökt marknaden för 31 till 35 fots segelbåtar. Resultatet blev åter en order på Hallberg-Rassy 342. De nya båtarna skall levereras 2011. Den tidigare flottan är nu till salu.

Klubben har gjort en detaljerad studie av konkurrerande båtar. Man har provseglat, studerat byggmetoder, möjligt andrahandsvärde, reservdelsförsörjning, prisvärdehet med mera. Analyserna har pågått under mer än ett års tid.

BKYC, British Kiel Yacht Club, är belägen i Kiel i norra Tyskland. Engelska militären hyr båtarna för utbildning i segling. Normalt seglas båtarna av soldater i engelska armén men även soldater från flyget, flottan samt privatpersoner med anknytning till engelska försvarsmakten. Mellan fem och sju personer finns ombord på varje båt. En charterperiod är cirka fem dygn.

Båtarna seglas normalt i danska farvatten. Den seglade distansen är cirka 150 Nm per chartertillfälle. Båtarna seglas intensivt från början av mars till slutet av november. Varje båt seglas årligen cirka 7 000 Nm. Detta motsvarar ungefär så mycket som en normal familjebåt används i sju år.

BKYC har ett eget varv där de utför professionellt underhåll och vinteruppläggningav sina båtar. Klubben förnyar sin flotta efter tre eller fyra år. Detta är den fjärde gången ordern går till Hallberg-Rassy. Inget annat varv har fått så många beställningar från BKYC. Tidigare har BKYC haft en flotta om tolv stycken Hallberg-Rassy 29, ytterligare en bestående av tolv Hallberg-Rassy 31 och senast en flotta bestående av tio Hallberg-Rassy 342.

De nya båtarna skall levereras 2011. Den tidigare flottan är nu till salu. Varje båt är kostar 120 000 Euro exklusive moms. Båtarna kommer att levereras hösten 2010 men kan beställas redan nu.

Ytterligare information om båtarna, som är till salu, går att få på www.bkyc.de/html/boat_sales.html

www.hallberg-rassy.com

Sjöfartsverket har i tidigare verksamhetsplaner haft ambitionen att överlåta ansvaret för mindre farleder som saknar betydelse för handelssjöfarten till regionala och lokala aktörer. I den nya verksamhetsplanen för 2011 – 2013 är dessa skrivningar borttagna. Ansvaret för de mindre farlederna var en av många frågor som togs upp vid den årliga Kustkonferensen som invigdes av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Ändringen i Sjöfartsverkets verksamhetsplaner är glädjande för svenskt båtliv. Att endast mäta en farleds betydelse för samhället via den traditionella handelssjöfarten är missvisande.

De mindre farlederna används av fritidsbåtsägare för fritid, rekreation och turism, men också av en stor mängd småföretagare som behöver båt som en del av sin verksamhet. Det handlar om alla maritima upplevelseföretag vid kusten men också hantverks- och serviceföretag i skärgårdsmiljö som använder de mindre farlederna. Ett av syftena med Kustkonferensen är att påverka och Sjöfartsverket var en tydlig adressat på årets konferens.

– Vi tror att vi bidrog till denna positiva kursändring i Sjöfartsverkets nya treårsplan som nu offentliggjorts några veckor efter Kustkonferensen. Fritidsbåtsfarlederna är vitala för svensk turism och vi gläds åt att Sjöfartsverket och deras huvudman, Näringsdepartementet, ändrat sig i denna fråga. Det visar att båtlivet är en viktig fråga på den politiska agendan vilket är mycket glädjande, säger Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet, en av konferensarrangörerna.

Även småbåtsindustrin är nöjd med kursändringen. Utan säkra farleder att åka på riskerar intresset för båtlivet att minska och det påverkar hela båtindustrin och dess underleverantörer. Säkra farleder är lika viktigt för båtlivet som landsvägar är för bilismen.

Västsvenska Turistrådet AB är den regionala turistorganisationen för Västra Götaland. Bolagets ägare är Västra Götalandsregionen. Bolagets uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Målet är att Västra Götaland ska vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.

Marina organismer som fäster på båtbottnar har alltid varit ett gissel för sjöfarten. Genom att följa hur larver av havstulpaner går tillväga i sin jakt på lämpliga platser att sätta sig fast, kan forskare vid Linköpings universitet designa ytor som hindrar påväxt – utan giftiga kemikalier. Havstulpanerna, som trots sitt namn hör till djurriket, är de mest ökända av havets fripassagerare. Ett fartyg med skrovet täckt av deras hårda kalkskal går långsammare och drar mer bränsle.

Den vanligaste metoden att undvika påväxt är att använda giftiga bottenfärger. Den mest effektiva substansen har varit tributyltenn (TBT), som numera är totalförbjuden. Men hittills har inga riktigt bra ersättningar för giftfärgerna tagits fram.

– Vår strategi är i stället att designa ytor där havstulpanlarvens klister inte fastnar. Tanken är att larven ska simma iväg och hitta en annan plats att sätta sig fast för resten av livet, säger Tobias Ekblad, doktorand i molekylär fysik och medarbetare i EU-projektet AMBIO.

För att undersöka hur larven med sina ”fötter” – egentligen de främre delarna av ett par antenner – promenerar omkring och lämnar mikrometerstora avtryck använder sig forskarna av så kallad ytplasmonresonans. Denna mätmetod, baserad på elektromagnetiska vågrörelser i gränsskiktet mellan ytan och havsvattnet, kan detektera de minimala optiska förändringar som sker när de tunna (10 miljondels millimeter) fotavtrycken fastnar. På så vis kan man i realtid se hur avtrycken uppstår och följa deras rörelser sig fram och tillbaka över ytan.

Resultaten som läggs fram i Tobias Ekblads doktorsavhandling visar att det är kemin som avgör om larverna gillar en yta eller inte. Ekblad har utvecklat en metod att täcka ett material med tunna lager av en vatteninnehållande gel, hydrogel, som testats med olika kemisk sammansättning. Till exempel har beläggningar som innehåller polymeren polyetylenglykol (PEG) visat mycket goda resultat.

Forskarna har också studerat ytors effekt på hur blod koagulerar, ett problem som bland annat uppstår när proteser opereras in i kroppen. Liksom i påväxtprojektet har det visat sig att de användbara materialen är de som kraftigt minskar bindningen av proteiner till ytan.

Avhandlingen Hydrogel coatings for biomedical and biofouling applications är publicerad på LiU Electronic Press, se http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54304. Den läggs fram fredag 19 mars kl 10:15 i sal Planck, Fysikhuset, campus Valla, Linköping. Opponent är professor Jan Gentzer, North Carolina State University, USA.

Fredagen den 12 mars 2010 lanserades SJÖBASIS, det myndighetsgemensamma systemet för sjölägesinformation i realtid. SJÖBASIS som sammanställer information från ett flertal svenska myndigheter har utvecklats i samarbete mellan Kustbevakningen och Saab. De myndigheter som deltar är Fiskeriverket, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Naturvårdsverket, Polisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Sveriges Geologiska Undersökning, Sjöfartsverket, SMHI, Transportstyrelsen och Tullverket.


Systemet har varit i drift hos Kustbevakningen sedan oktober 2009. I och med lanseringen ges nu övriga deltagande myndigheter möjlighet att få tillgång till systemet. Efter inledande tal av statssekreteraren Håkan Jevrell illustrerades den unika myndighetssamverkan symboliskt genom att de elva myndigheterna fick ansluta en nätverkssladd till en gemensam switch/dator.

– Det här systemet är ett gott exempel på hur samhällets resurser används på ett effektivt sätt. Det är verkligen en stor dag för oss myndigheter, säger Judith Melin, Kustbevakningens generaldirektör.

Under lanseringen demonstrerades SJÖBASIS och de inbjudna gästerna fick möjlighet att ställa frågor kring systemet.

– Det har varit en fantastisk respons bland våra medarbetare, säger Kristina Falk Strand, sjöövervakningschef på Kustbevakningen. Folk står i kö för att få utbildning i systemet.

Förutom talare från Kustbevakningen bjöd Saabs vd Åke Svensson på sina tankar om utveckling och leverans av SJÖBASIS. Arrangemanget uppskattades och besökarna visade stort intresse i de diskussioner och demonstrationer som dagen bjöd på.

Lördagen den 13 mars utsågs Årets Äventyrare 2009 på Vildmarksmässan i Stockholm. Årets kvinnliga äventyrare blev Vera Simonsson och årets manliga äventyrare blev Ola Skinnarmo.

I mars 2009 tog sig Vera Simonsson tillsammans med systern Emma Simonsson, samt norskorna Ingebjoerg Tollefsen och Kristin Folsland Olsen, över den avlägsna Baffin Island i Kanada. Under 80 dagar skidade de med 120 kilo tunga pulkor den 1 100 kilometer långa vägen från sydöstra Baffin Island till Pond Inlet i den nordöstra delen av ön, vilken är vörldens femte största ö. I motiveringen står bland annat att “Deras äventyr visar att du inte behöver vara en skäggig man i anorak för att utföra de mest imponerande utmaningarna.”

– För att klara kyla och andra påfrestningar gäller det att vara beslutsam och fokuserad, säger Vera Simonsson som svar på frågan hur de klarade av det hårda klimatet under turen.

Den 15 juni 2009 seglade Ola Skinnarmo med besättning från Stockholm med båten Explorer of Sweden. Målet var att följa i polarforskarens Nordenskiölds fotspår samt att visa upp en unik miljö under stark påverkan av klimatförändringarna. Nordostpassagen förbinder Atlanten och Stilla Havet och går norr om Sibirien, en resa på över 6 000 nautiska mil i orörd vildmark. Nordenskiöld genomförde år 1878 en seglats genom Nordostpassagen med båten Vega. I mitten av september var Ola och hans besättning klara med expeditionen då de nådde fram till Berings sund. De hade då seglat genom hela Nordostpassagen, precis som Nordenskiöld gjort 130 år tidigare. Motiveringen bakom utmärkelsen avslutas med orden “Hans inställning och passion för svåra och häpnadsväckande äventyr gör honom till den självklara vinnaren av Årets Äventyrare 2009.

– Ett viktigt syfte med expeditionen var att dokumentera klimatförändringarnas påverkan på Arktis och den är stor. På flera ställen har glaciärerna märkbart dragit sig tillbaka, säger Ola Skinnarmo.

– Årets Äventyrare är inte en tävling. Det är ett erkännande och en hyllning för en extraordinär bedrift, säger Fredrik Erixon som är initiativtagare till utnämningen Årets Äventyrare.

Se även: www.aretsaventyrare.com

Abu Dhabi gör en storsatsning på Volvo Ocean Race 2011-12. Landet håller på för fullt att bygga upp sin turistindustri och som ett led i denna långsiktiga förändring ska de både delta som hamnstopp och bygga en egen båt som ska delta i själva racet med delvis inhemsk besättning. Båtliv följde undertecknandet av avtalet på plats.

För Abu Dhabi, som är huvudstad i Förenade Arabemiraten, är detta något helt nytt. Det är även premiär för Volvo Ocean Race som organisation att besöka den Persiska Gulfen på det här sättet.

– Vår strävan är att utveckla tävlingen hela tiden. Nu har vi fem hamnar klara för nästa race, varav Abu Dhabi är en riktigt spännande nykomling, men vi kommer att ha totalt mellan 9 och elva hamnar, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

Överenskommelsen om att ställa upp som hamn i kommande race undertecknades på måndagen i Abu Dhabi. Förutom organisatörerna för Volvo Ocean Race deltog en lång rad representanter för turistmyndigheterna i landet. Avtalet undertecknades av Knut Frostad och Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, som är ordförande för Abu Dhabis turistmynidghet.

Seglingarna utanför Abu Dhabi kan bli spännande. Det råder ofta ganska lätta och behagliga vindar i det här området, vilket i sig är utmanade för de extrema VO 70-båtarna.

www.volvooceanrace.com

Här är Volvo Ocean Races egen pressrelease om nyheten:

Abu Dhabi Marks Middle East’s Volvo Ocean Race Debut

Alicante, Spain – 15 March 2010 – An agreement signed in the United Arab Emirates capital, Abu Dhabi, today will see the Arabian Gulf’s emerging marine leisure hub become a host port for the 2010-12 race. A racing team from Abu Dhabi will also take its place on the start line of the race in Alicante, Spain in the autumn of next year.

“This event will take Abu Dhabi’s marine leisure proposition to the world and will enable us to demonstrate, first hand, our powerful credentials to a highly influential professional yachting audience,” said His Highness Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, Chairman, Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA), the agreement’s co-signatory.

“Via the expansive international media coverage the race enjoys, Abu Dhabi’s name will ride high on another world-class sporting wave,” he added.

The agreement, signed between His Excellency Mubarak Al Muhairi, ADTA’s Director General and Knut Frostad, Volvo Ocean Race CEO, takes Abu Dhabi into global yachting history as the first Middle East port to host the event since its 1973 inception.

“We found in Abu Dhabi an incredible synergy,” said Frostad. “This destination has a long maritime history which it wishes to elevate to a new era while celebrating the achievements of the past. There was a willingness to meet our requirements, an understanding of the participants’ needs and an enthusiasm which simply stood out ahead of others.”

Team Abu Dhabi, a crew specially selected by ADTA will tackle the ‘Everest of Sailing’, in a newly designed boat, which will be built in the UAE capital by the Abu Dhabi Mar Group.

“It is our ambition to include a UAE national in the crew who will be our ocean ambassador representing the emirate’s long seafaring heritage,” said Al Muhairi. “The locally-constructed boat will also signal our potential as a new build and repair port, which will recall the heady days when vessels made on these shores set sail for months of pearling expeditions and proved to be among the sturdiest afloat.”

The new marina being built at Emirates Palace – the emirate’s signature hotel and among the world’s most opulent – will be the focal point of the host port.

Al Muhairi said Abu Dhabi, its fellow emirates and the wider Gulf is expected to get fully behind the event and to welcome the Volvo Ocean Race fleet to the region when the crews arrive in Abu Dhabi at the finish of leg two from Cape Town, South Africa.

“The Volvo Ocean Race is known for extreme levels of endurance and expertise – values which are synonymous with our own,” added Al Muhairi. “I believe the entire region will follow the teams’ progress and produce a welcome which will be truly deserving of the legendary Arabian hospitality.”

The Volvo Ocean Race traces its origins back to 1973 and is the world’s premier offshore sailing race. The Volvo Open 70 racing boat is sailed by professional athletes, who race around the world with the prevailing winds.

The remaining host ports will be revealed throughout March.

www.volvooceanrace.com

Sportfiskarna höll i lördags kongress i Stockholm. På kongressen tilldelades skribenten och debattören Gunnar Westrin från Råneå förbundets högsta förtjänsttecken i Guld

Det var en märkbart rörd och tagen Gunnar Westrin som mottog utmärkelsen. Gunnar gav under sitt tacktal kongressdelegaterna ett smakprov på sin fantastiska berättarkonst. Efter att Westrin tilldelats utmärkelsen hastade han vidare – mot en väntande publik på Flugfiskemässan.
– Detta är nog det största erkännande jag någonsin fått, berättade Gunnar.

Det är Sportfiskarnas valnämnd som utser mottagare av förbundets högsta förtjänsttecken i guld. Utmärkelsen delas ut i samband med förbundets kongress som hålls vartannat år. Gunnar Westrin var detta år ensam mottagare av utmärkelsen.

Motiveringen lyder:
“Gunnar Westrin har sedan de första stapplande fiskestegen i republiken Jämtlands djupa skogar i mer än ett halvt sekel varit en passionerad sportfiskare och naturvän!

Under hela sin livsgärning har Gunnar verkat för att värna naturen, förespråkat en ekologisk grundsyn och i synnerhet arbetat oförtrutet för bevarandet av våra sista, orörda strömmande vattendrag.

Men kanske har Gunnars allra största bidrag till svenskt sportfiske varit som inspiratör genom sin unika skriv- och berättarådra i 60-talet böcker, mer än 1000 artiklar i fiskepress och ett flertal radio- och tv-produktioner.

På sitt helt egna, omisskännliga sätt skildrar Gunnar den vilda, vackra naturen och förmedlar sinnliga fiskeintryck från när och fjärran. Gunnar har för sina läsare och till eftervärlden skapat levande historia och odödliga minnen genom sitt författarskap.

Eskapaderna med följeslagaren Åke Bodén i Piteälvens övre lopp. Flugfiske på vindarnas boning i andligt sällskap med Carsten Lorange och Hans Lidman. Och inte minst harrgroparna i Gunnars eget paradis – det vidsträckta Sandåslandet!

Gunnar har alltid hållit det genuina sportfiskets fana högt, varit de värden trogen, som Sportfiskeförbundet en gång grundades för att värna, och förtjänar bättre än någon annan att för sin livsgärning mottaga Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbunds högsta utmärkelse, hederstecknet i guld.”