nyhetstest

Finansminister Anders Borg, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har i dag skickat en uppmaning till Europeiska kommissionen om att reglerna i det gemensamma EU-direktivet om moms måste ses över för att förbättra villkoren för ideell sektor. Uppmaningen sker mot bakgrund av att kommissionen har inlett ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige. Kommissionen anser att den svenska momslagen innehåller för generösa undantag för den ideella sektorn och därmed strider mot EU:s momsdirektiv.

– En rapport som tagits fram av två externa utredare pekar på att de svenska reglerna inte står i överensstämmelse med EU:s momsdirektiv. En anpassning av de svenska reglerna till EU:s momsdirektiv kan leda till ekonomiska och administrativa problem för delar av den ideella sektorn. Frågan är dock inte akut, vi är i början på en lång process. En självklar utgångspunkt är att oavsett hur momsregelverket kommer att utformas i framtiden ska den ideella sektorn i sin helhet inte förlora ekonomiskt på eventuella förändringar. Vi kommer att föra en dialog med såväl idrottsrörelsen som andra delar av den ideella sektorn, säger Anders Borg.

Men samtidigt vill vi passa på att uppmana kommissionen att se över det föråldrade regelverket på momsområdet som EU-länderna är skyldiga att följa. Reglerna är svårtolkade vilket flera avgöranden från EU-domstolen har visat, säger Anders Borg.

– Vi vill uppmärksamma EU på vår rika och viktiga folkrörelsetradition i Sverige och övriga Norden och uppmana EU att bidra till att allmännyttig ideell verksamhet inte får betungande skatteregler som leder till ökad skattebelastning och ökad administrativ börda, skriver de tre ministrarna.

Bildtext:
Hamnen hos Karlskrona Segelsällskap är mycket uppskattad bland båtfolk från när och fjärran. Här finns sju fasta gästplatser. Foto: Maarten van Leeuwen.

Regeringen har i dag beslutat att förbjuda fosfater i maskindiskmedel för konsumenters enskilda bruk. Förbudet träder ikraft den 1 juli 2011. Maskindiskmedel tillverkat innan förordningen träder i kraft får säljas till och med den 31 december 2011. Fosfor bidrar till övergödningen av sjöar, vattendrag och hav. Förbudet mot fosfater i maskindiskmedel är en ytterligare ett led i regeringens havsmiljösatsning.

– Utsläppen av fosfor ska minska. Vi har tidigare förbjudit fosfater i tvättmedel. Genom att nu även förbjuda fosfater i maskindiskmedel vidtar vi ytterligare en viktig åtgärd för att motverka övergödningen av Östersjön. Genom fosfatförbudet för både tvätt- och maskindiskmedel kommer vi att minska utsläppen av fosfater till havet med drygt 20 ton, säger Miljöminister Andreas Carlgren.

– Havsmiljön är prioriterad av alliansregeringen. Från att det tidigare knappast gick att spåra pengar till havsmiljöåtgärder har vi nu satsat en miljard kronor på friskare hav under mandatperioden. Det svenska EU-ordförandeskapet har lett till att Östersjön kommer att utses till pilotområde inom EU. Under våren kommer Sverige också att redovisa hur åtaganden i BSAP, Baltic Sea Action Plan, ska uppfyllas, säger Andreas Carlgren.

Regeringen beslutade i december 2007 att förbjuda användning av fosfater i tvättmedel. Under det svenska ordförandeskapet i EU arbetade Sverige för att avskaffa fosfater i tvätt- och maskindiskmedel inom hela EU. De europeiska miljöministrarna kom i december 2009 överens om att kommissionen så snabbt som möjligt ska ta fram ett förslag till förbud mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel inom hela EU. Sverige leder även arbetet inom EU:s strategi för Östersjöregionen för att påskynda ett fosfatförbud.

Sverige går nu före genom att, utöver det tidigare förbudet mot fosfater i tvättmedel, även införa ett nationellt förbud mot fosfater i maskindiskmedel.

Havsmiljösatsningen och arbetet för att göra bl.a. Östersjön friskare innehåller också:

– Påtryckningar och finansiellt stöd som lett till att bygget av reningsanläggningar för att stoppa utsläppen från Kaliningrad nu påbörjas
– 90 miljoner kronor under 2009-2010 till en mellanstatlig fond för att stödja projekt som företas även i andra länder kring Östersjön
– En ny myndighet för havsmiljöfrågor inrättas
– Förberedelser för ett förbud att släppa ut toalettavfall i havet från både stora fartyg och fritidsbåtar
– Åtgärder mot farliga båtbottenfärger
– Åtgärder för minskade utsläpp från båtmotorer

Holländska Wieringerwerf Jongert Shipyard har sjösatt sin största motor yacht hittills. Hon heter MY Lucia-M och är en nätt skapelse på 39 m med modellbeteckningen 3900MY. Lucia-M är den första båten i den här storleken som någonsin byggs hos Jongert, som är känt för sina stora segelyachter. Denna nya motorbåtsserie har utvecklats vid varvet efter specifickationer från flera kunder som gillar Jongerts segelbåtar men föredrar motorbåtar.

Denna halvplanande aluminiumyacht tillhör en tysk hotellutvecklare. Han valde Jongert Shipyard till att bygga sin nya yacht redan för ett par år sedan och Lucia-M är hans tredje båt i den här klassen.

Under 57 års verksamhet har Jongert byggt 325 segelbåtar. 3900 MY, med byggnummer 429, är som sagt den första större motorbåten. men den är också typisk för Jongert’ eftersom den kombinerar varvets kvalitetskunskaper och tekniska innovationer. Till exempel har båten en glassbrygga och ett avancerat övervakningssystem.

Glasbyggran är integrerad och har, i motsats till de flesta andra instrumentpaneler, byggts över alla instrument och kontroller som behövs för att hantera båten.

Specifications Jongert 3900MY

General
Naval Architecture: Azure Naval Architects
Interior design: Guido de Groot Design
Exterior design: Guido de Groot Design

Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium

Main dimensions
Length over all: 39,00 m
Length waterline: 33,68 m
Beam over all: 7,80 m
Draught (half loaded): 2,04 m
Displacement (half loaded): 316 GT
Maximum speed: 28 kn
Cruising speed: 24 kn
Range at 12 kn one generator running 2.400 nm
Fuel capacity: 46.500 l
Fresh water capacity: 7.400 l
Black/Grey water capacity: 2.600 l

Propulsion
Main engines: 2 x MTU 16V4000 M93, 3.120 kW / 4.185 bhp at 2.100 rpm
Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers Bowthruster
Hydraulic app. 60 kW / 80 hp

www.jongert.nl

Den 1 april 2010 startar den nya myndigheten Trafikverket. För Sjöfartsverkets del är det två frågor som överförs till Trafikverket; långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen. Övrig verksamhet som rör sjöfart stannar kvar vid Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket ansvarar även i fortsättningen för byggande, drift och underhåll av sjöfartens infrastruktur. Trafikverket kommer att ansvara för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar.

− Det är två personer som kommer att övergå i Trafikverket från Sjöfartsverket och de tar med sig frågorna som rör dels långsiktig infrastrukturplanering, dels riksintressen. I övrigt är det ”Business as usual” som gäller, säger Tage Edvardsson, tf chef Sjöfart och Samhälle.

Nu kommer det en ny praktisk gör-det-själv-bok för alla båtägare om hur man uppdaterar eller byter ut sitt elsystem från grunden när el-problemen börjar dyka upp i den gamla fritidsbåten. I Sverige finns drygt 700 000 fritidsbåtar – de allra flesta från 1970- och 1980-talen. Många börjar bli lite till åren men kan med en del kärlek och underhåll ge många fler års aktivt båtliv.

I många av de äldre båtarna kan svårförklarliga problem med elsystemet uppstå, från att laddningen av batterierna inte verkar funka till att säkringarna måste ”snurras” för att lamporna ska fungera.

Att se över båtens elsystem är ett stort projekt som inte är helt lätt om man inte gjort någonting liknande förut. Tar man hjälp av en firma som jobbar med båtel är det en fråga om tiotusentals kronor även för en ganska liten båt.

Denna höggradigt praktiska bok utgår från det man verkligen måste veta för att kunna göra en uppdatering av båtens elsystem, utan att fodra några större teoretiska förkunskaper om hur el ombord fungerar. För den som vill ha lite teori finns ett kapitel i slutet av boken, men inga förkunskaper krävs. Elsystem ombord passar lika bra för motorbåten som segelbåten och är illustrerad med mängder av färgbilder.

Micke Westin är båtjournalist och har även jobbat som seglarinstruktör och styrman på skolfartyg. Han har seglat i Söderhavet och är också skeppare i Sjöräddningssällskapet.

Maretron N2KView är ett program som gör det möjligt att övervaka och styra sensorer och givare som använder den nya marina industristandarden NMEA 2000®. Oavsett om du är intresserad av att övervaka ditt fartygs system medan du är till sjöss eller på distans, kan Maretron N2KView visa all information du behöver från motorer, generatorer, tankar, roder, navigationsinstrument, lokalt väder, elsystem och mycket mera.

N2KView är helt konfigurerbar och det går att designa olika skärmar efter dina behov. Det är enkelt att byta mellan olika visningslägen för att övervaka alla system i fartyget. Digital visning, analog visning, grafer, diagram, varningsljus och staplar kan fritt konfigureras för att passa dina krav. Det går även att ställa operativa gränsvärden och färger för analoga displayer så du enkelt vet när alla värden är korrekta och när de inte är det.

Den nya versionen innehåller också komplett stöd för att göra skräddarsydda övervaknings- och styrskärmar för N2KViev-iPhone mjukvaran, som kommer att finnas på Apple App Store.

Tack vare omfattande optimering har processorutnyttjandet av N2KView 3.0 reducerats dramatiskts jämfört med tidigare versioner, så att den nu kan köras på strömsnåla datorer, som fläktlösa datorer, t.ex. NaviGear M Station.

När en dator har anslutits till NMEA 2000-nätverket med Maretron USB100 gateway, går det att ansluta andra pc och handenheter genom konventionell teknik som Ethernet, WiFi eller 3G för att få distansövervakning. Det går t.ex. att se tanknivåer på fartyget i din mobil när du tankar. Du kan också övervaka fartygets position överallt i världen om en Internetanslutning finns ombord.

I Platinumversion 3.0 adderas stöd för visning och styrning av CAN-utrustad Cruisair Q-Logic luftkonditionering, Marine Air Elite luftkonditionering och Eskimo Ice ismaskiner.
Larmhanteringen har förbättras med möjligheten att använda datorns högtalare och för att skicka e-post genom fler SMTP servers.

Fjärrövervakning har nu fått en ny dimension!

Om Marinplus AB
Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Det gör vi genom att utveckla och marknadsföra användarvänliga och innovativa produkter. Vi representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR marina mörkerkameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, Maretron NMEA 2000-teknik och NaviGear navigationssystem.

www.marinplus.se

Söndagens program för den kinesiska vicepresidenten Xi Jinpings officiella stadsbesök i Sverige inleddes med bland annat ett besök ombord på Ostindiefararen Götheborg. – Tack vare Ostindiefararens historiska resa till Kina har skeppet ett mycket stor symbolvärde för Kina och det kinesiska folket. Skeppet symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan länderna, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Tillsammans med vicepresidenten anlände ett flertal kinesiska ministrar till Ostindiefararen Götheborg. Under eftermiddagen reser delegationen vidare till Stockholm där man bland annat kommer att träffa näringsminister Maud Olofsson.

– Ostindiefararen Götheborg betyder oerhört mycket för Sverige och svenskt näringsliv, skeppet är en dörröppnare för svenska företag ute i världen, säger näringsminister Maud Olofsson.

Ostindiefararen Götheborgs historiska resa till Kina och tillbaka till Sverige (2005 – 2007) hårdbevakades av kinesiska media vilket gjorde skeppet mycket känt bland den kinesiska befolkningen. Därigenom blev skeppet även en nationalsymbol för Sverige i Asien.

Kinas vicepresident Xi Jinping ombord på Ostindiefararen Götheborg. I en symbolisk handling, för framtida handelsrelationer mellan Sverige och Kina sätter vicepresidenten segel i gångspelet på värderdäck tillsammans med landshövding Lars Bäckström. Bild: Anna Jolfors.

– I Kina värderas långvariga relationer och Ostindiefararen Götheborg symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan Sverige och Kina. Det är en av anledningarna till att många kinesiska ledare vill besöka skeppet, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Under förmiddagen besökte vicepresidenten även SKF och efter besöket ombord på Ostindiefararen Götheborg begav sig delegationen vidare för lunch med landshövding Lars Bäckström innan vidare transport till Stockholm.

Sedan 2005 har närmare 650 000 personer besökt Ostindiefararen Götheborg och i samband med sjösättningen 2003 utsågs H.M. Kung Carl XVI Gustaf till skeppets högste beskyddare.

www.soic.se

Den 15 meter långa fartygsprototypen Stena Airmax döps idag i Göteborg. Prototypen ingår i ett projekt där en ”luftkudde” testas för att minska friktionen mot vattnet och därmed även bränsleförbrukning och utsläpp på framtidens stora tankfartyg. Stena kommer att investera upp emot 50 miljoner kronor i projektet.

Mycket goda resultat har hittills framkommit vid tester med mindre ordinarie fartygsmodeller varför man nu vågar gå vidare till denna storskaliga modell med en egenvikt av hela 25 ton. Nu skall motsvarande prover genomföras med Stena Airmax.

Gudmor vid dopet är Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Stena Teknik driver sedan fem år tillbaka ett utvecklingsprojekt för att hitta en metod att minska ett fartygs motstånd och därmed radikalt reducera energiutnyttjandet och bränsleförbrukningen.

”Resultaten vid de provningar som genomförts ser mycket lovande ut. Beroende på typ av fartyg och fart räknar vi med en energibesparing på 20 – 30 procent. Nu ska detta verifieras genom tester med den nybyggda prototypen Stena Airmax,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

Utvecklingsprojektet och byggandet av modellen P-MAXair har skett i samarbete med Chalmers och Skeppsprovningsanstalten SSPA i Göteborg. Stena Airmax kommer att testas i en skyddad vik av Gullmaren på svenska västkusten under våren 2010 där omfattande datoriserade testprogram kommer att genomföras. Fartygsmodellen drivs av elmotorer vid dessa simuleringar.

Luftkudde minskar friktionen
Konceptet går ut på att minska den ”våta ytan” d v s den del av skrovet som är i kontakt med vattnet och som bromsar fartyget. Detta åstadkommes genom att en del av fartygets platta botten ersätts med en utskärning i skrovets botten (en s.k. kavitet) som fylls med luft. Således möter vattnet en luftyta i stället för en stålplåt och därmed minskar friktionsmotståndet. Detta kan synas enkelt men en rad fenomen uppstår som komplicerar bilden. Bland annat bildas det intern vågbildning i kaviteten som reducerar den positiva effekten. Det är också en balansgång mellan att optimera lufttrycket så att största möjliga motståndsminskning uppnås och samtidigt minimera luftläckaget.

Luftens inverkan i fullskala
Provning av fartygsmodeller i testbassänger har gamla anor och tekniken för att skala upp resultaten från en modell till fartyg är väl känd. Stenas projekt avviker dock från detta genom att även luft är inblandat. Det finns ingen erfarenhet av hur luftens inverkan i modellskala skall överföras till fullskala. Att bygga ett fartyg baserat på normala modellförsök av en 4 m lång modell skulle innebära ett mycket stort risktagande.

Stena tog därför beslutet att bygga en modell i skala 1:12 vilket motsvarar en 15 m lång modell för att verifiera att de uppnådda resultaten gäller även i en större skala. Detta har tidigare aldrig gjorts. Även utprovning av luftregleringssystemet blir en viktig del för framtida projekt.

Patenterad bulb
Stena har ansökt om patent för den breda och platta bulben i förskeppet, som underlättar för vattnet att pressas in under fartyget på ett gynnsamt sätt.

Tekniska data om Demonstratormodellen Stena AirMAX i skala 1:12
Längd 15 m
Bredd 3.3 m
Djupgående ”fullastad” 0.9 m
Vikt fullastad 35 ton
Fart 5 knop
Framdrivning 2 x 10 kW

Motsvarar i fullskala:
Längd 182 m
Bredd 40 m
Djupgående ”fullastad” 11.3 m
Vikt fullastad 65,000 ton
Fart 14 knop
Framdrivning 2 x 8,000 kW

Modellen är byggd av en stållåda, som innehåller all utrustning och som omges av ett formskrov i glasfiberarmerad plast. I den platta botten finns ett urtag för ”luftkudden”, som är nästan hela bredden och ca hälften av båtens längd.
Modellen drivs av 2 elmotorer vars ström genereras av en dieselgenerator.

Luftkudden matas av fläktar och regleras så att underkanten på luftbubblan ligger nära botten men utan att läcka ut.

Modellen bemannas av 1 – 2 personer. Testdata skickas via länk till en följebåt. Testerna kommer att assisteras av personal och båtar från Sjöräddningssällskapet.

Northport System har släppt en uppgradering av navigationsprogrammen för PC Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC, versionsnummret är 4.5.50. Med den nya uppgraderade programvaran kan sjökort och kartor som användaren har i sin dator omvandlas för att passa i handdatorer och mobiltelefoner med operativsystem från Microsoft och Nokia.

De operativsystem som stöds är Microsoft Windows Mobile 6.5 eller tidigare och Symbian 60 version 3 och 5. Programvaran som skall användas heter PathAway GPS 5 och finns i versioner för både operativsystemen Windows Mobile och Symbian 60.

Telefoner som har Microsoft Windows Mobile är t.ex HTC, SonyEricsson X2 med flera. Operativsystemet Symbian 60 används i ca 60 olika modeller av Nokia samt även av Samsung, LG och SonyEricsson. T.ex. så har SonyEricssons nya telefon Vivaz just Symbian 60 som operativsystem.

Sjökorten konverteras till PathAway speciella format av Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC version 4.5.50 Detta betyder att alla sjökort och kartor som användaren idag har i sitt Fugawi Navigations program kan användas i handdatorer och mobiltelefoner med programvaran PathAway.

Uppgraderingen av Fugawi är gratis för alla användare som köpt Fugawi programvaran efter 1 januari 2007 och uppgraderingen kan laddas hem från http://www.soltek.se/demo/fugawi4550.exe

Telefoner med Symbian 60 3rd och 5th edition som programmet PathAway GPS 5 Symbian stöder:
LG: KT610, JoY
Samsung: G810, i7110, i8510 INNOV8, Omnia HD i8910, L870, SGH-i400, SGH-i450, SGH-i520, SGH-i550, SGH-i560, SGH-i570,
Sony Ericsson: Idou, Vivaz, Satio,
Nokia: 3250, 5230, 5500d, 5700, 5800 XpressMusic, 5320 XpressMusic, 5530, 5630, 5730, 6110 Navigator, 6120 Classic, 6121, 6124, 6210 Navigator, 6220 Classic, 6290, 6650, 6700 Slide, 6710 Navigator, 6720, 6730, Surge 6790, E50, E51, E52, E55, E60, E61, E61i, E62, E63, E65, E66, E70, E71, E71x, E72, E75, E90, N71, N73, N75, N76, N77, N78, N79, N80, N80 IE, N81, N82, N85, N86, N91, N91 8Gb, N92, N93, N93i, N95, N95 8GB, N96, N97, X6

www.soltek.se

En av Englands mest intressanta unga seglare har bestämt sig för att segla med i världens äldsta solosegling jorden runt – 2010 VELUX 5 OCEANS. Den blott 19-årige Oscar Mead ställer upp i samma startfält som några av världens mest meriterade långseglare inför det 30 000 Nm långa racet som startar från Frankrike i oktober.

Redan förra året var Oscar på tidningarnas förstasidor som den yngsta personen någonsin att fullborda Original Singlehanded Transatlantic Race (OSTAR). Ett år senare har han alltså tagit sig an en ännu tuffare utmaning, som även kallas “the Ultimate Solo Challenge”.

Oscar blir den yngste skepparen någonsin att styra en egen båt i denna nio månader långa regatta.

– Att kappsegla över Atlanten var en sak, men att kappsegla jorden runt i VELUX 5 OCEANS är en ännu större utmaning. Denna segling har vunnits av några av världens ledande och mest välkända seglare och det finns gott om seglare som har försökt olika rekord i racet. Jag ska definitivt försöka att bli den yngste att fullborda tävlingen, säger Oscar.

Oscar pluggar konstruktion för motor- och segelbåtar vid Southampton Solent University och gör ett års uppehåll under tiden han kappseglar jorden runt.

www.velux5oceans.com

När man jobbar utan begränsningar kan resultatet bli riktigt bra. så är fallet med holländska Vripacks nya och unika forskningsfartyg 138 New Generation Explorer. Det är en tidigare kund till varvet som har beställt den här extremt välutrustade båten för leverans till sommaren 2011. Trots att det är en väldigt robust och välutrustad båt ligger den på under 500 ton inklusive sina fem däck.

Trenden med välutrustade megayachts som klarar av en och annan resa även till någon av de båda polerna är tydlig. Åtskilliga ägare av megayachts låter kända varv bygga extremt välutrustade långfärdsbåtar.

Den här båten har bland annat en fantastisk avdelning för ägaren med manshöga panoramafönster och en stor avdelning med bad och dusch. Åtta gäster kan inkvarteras i fyra separata kabiner på övre däck.

För att ytterligare tänja på gränserna så är den här båten byggd i tre olika material. Skrovet är gjort i stål, överbyggnaden i aluminium och bryggan och en del andra delar är tillverkade i komposit. Kombinationen sparar vikt och ger båten bättre balans.

Båten är försedd med dubbla maskiner och byggs för närvarande hos CIZGI Shipyard i Turkiet enligt MCA LY2 reglementet. Inredningen görs av företaget Art Line.

LOA : 138ft
LWL : 123ft
BOA : 30ft
BWL : 29ft
Draft (design load) : 9ft
Depth : 14ft
Height above DWL : 59ft
Displacement : 480.8 t
Engines : 2 x 750 HP, Cat C-32, Acert, A-Rating
Exterior Designer : Vripack®
Interior Designer : Art Line
Builder : CIZGI Shipyard Turkey

www.vripack.com.

Svenska Båtunionen valde en ny styrelse vid Båtriksdagen 2010, som hölls 26–28 mars. En nyhet är att Unionsstyrelsen fick en kvinnlig ledamot i Anita Zeliath från Hässleholm.

Förväntningarna var höga inför årets Båtriksdag eftersom programmet var ovanligt välpackat. Förutom ordinarie förhandlingar pågick flera workshops, där delegaterna kunde diskutera olika ämnen, under Båtriksdagen som hölls på Tallinks fartyg mellan Stockholm och Tallin.

Bland de motioner som togs upp fanns ämnen som utsläpp av toaavfall, utbildningsbidrag för båtklubbsprogrammet BAS, moms för båtlivet och Unionens egen webbkommunikation.

Bland de mer handfasta ämnena märks ett beslut om att ta fram en folder om hur båtägare bör hantera pallningsmaterial. En av anledningarna till detta är den tragiska olycka som skedde i Strängnäs i höstas då en person avled när hans båt föll över honom.

Efter en diskussion togs även en kvinnlig ledamot med i styrelsen. Det är Anita Zeliath från Hässleholm, som har sin och familjens båt i Pukavik och därmed representerar Blekinge Båtförbund.

Bildtext:
Svenska Båtunionens styrelse 2010. Fr. v. Erik Duvner, Skånes Båtförbund, Ingemar Wahlman, Gästriklands Båtförbund, Carl R Hellström, Östra Vänerns Båtförbund, Sten Olsson, Bottenvikens Båtförbund, Anita Zeliath, Blekinge Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Denis Helin, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Martin Nordström, Blekinge Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens Båtförbund.

www.batunionen.com

Hallberg-Rassy presenterar ett nytt flaggskeppt. Det är en ny 64-fotare, som är en stor nyhet i dubbel bemärkelse. Det är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Det är otvivelaktigt en äkta Hallberg-Rassy och modellen står samtidigt för en rad viktiga nyheter. De enorma akterdäcksstuvarna på hela 8,6 kubikmeter sväljer en RIB om så önskas. Det finns även en stor hydrauliskt utfällbar badplattform.

Pressrelease från Hallberg-Rassy:

Däckslayouten är ren. Alla skylights och luckor är flushmonterade. De främsta 6,5 metrarna av däcket är helt flushat. Det finns ett soldäck integrerat i akterruffstaket. Ankarvinschen är dold under däck. Som uppgradering finns hydrauliskt kutterstag med rulle under däck och genuarulle under däck. Det finns totalt åtta förtöjningsknapar uppe på teakfotlisten, varav två springknapar på varje sida. Som tillbehör finns en hydraulisk landgång som kan fällas in helt och hållet i akterstuven.

Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker eller till och med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen.

Nedgångsstickskotten sänks på elegant och enkelt sätt ned. Sittbrunnen är välskyddad av den Hallberg-Rassytypiska vindrutan eller hardtopen.

Inredningen har ovanligt mycket naturligt ljus. Totalt finns så mycket som trettioen ljusinsläpp i båten. Därav är
sex stycken skrovfönster. Skrovfönster är något som infördes av Hallberg-Rassy för 34 år sedan 1976. Man sitter och ser ut i salongen genom de fyra skrovfönstren där. En person med normallängd ser stående ut genom de stora salongsfönstren. Interiören erbjuder 12 alternativ i 5 sektioner, vilket blir 72 olika inredningslayouter för alla smaker och behov.

Motorn är väldimensionerad. Det är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-280 på 280 hk och 669 Newtonmeters vridmoment vid 2 500 varv per minut. Tankvolymen är även den generös för lång räckvidd med 1 800 liter bränsle och 1 300 liter färskvatten.

Maskinrummet är stort och har plats för mängder av teknisk utrustning, är väl ljudisolerad och lättåtkomlig för service och underhåll.

Vattenlinjen är 2,23 m längre än på Hallberg-Rassy 62. Frers fartdiagram för Hallberg-Rassy 64 förutser 9,2 knops fart vid 5 m/s sann vind och 75 graders vindinfallsvinkel, och 11,5 knops båtfart med bara stor och traditionellt försegel i 12 m/s och 110 graders vindvinkel. Hög båtfart gör det här till en riktig milätare.

Båten har ovanligt riklig utrustningsnivå redan som standard. Bl a ingår hydraulisk seglingshantering, 8 kW elverk, 20 hk bogpropeller, fyra hydrauliska vinschar, teakdäck, flushade skylights, segel, basinstrument, 120 A laddare och 4000 W inverter.

Första båten kommer att vara i produktion till sommaren 2010.

www.hallberg-rassy.com

Styrelsen i Ekomarine AB meddelar att nyemissionen i Ekomarine är genomförd enligt beslut vid Styrelsemöte 9 februari 2010. Emissionsbeloppet uppgår till 8,3 miljoner kronor. Genom nyemissionen har bolaget fått 164 nya ägare, och det totala antalet ägare i Ekomarine AB uppgår nu till 192 stycken.

* Nyemissionen tecknades till 85 %.

* Ekomarine AB har tillförts drygt 8,3 miljoner kronor före emissionskostnader, motsvarande 925 511 nyemitterade aktier.

* Totalt uppgår antalet aktier i bolaget efter emissionen till 6 535 511
aktier.

* Genom nyemissionen ökar aktiekapitalet med 92 551 kr till 653 551 kr.

Beräknad första handelsdag på AktieTorget är 27 april 2010.

Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

www.ekomarine.se

Snygg på stranden under och efter graviditeten. Den tvådelade mammabaddräkten är tillverkad i mjuka och svala material och sitter snyggt och skönt under hela graviditeten. Det finns mycket plats att växa i, även den stora magen får plats.

En gravid mage kan vara känslig för UV-strålning. I Zunblocks mammabaddräkt finns en inbyggd solskyddsfaktor på 50+. Tygerna är testade enligt den australiensiska standarden AS/NZ 4399:1996 och garanterar den högsta nivån excellent sun protection (UPF 50+)

Smart amningsfunktion
Baddräkten är också anpassad att kunna användas och sitta snyggt efter graviditeten. Den har en inbyggd amningsfunktion som enkelt kan öppnas eller tillslutas vilket underlättar vid amning på stranden.

Återförsäljare, storlek och pris
Storlekar: S, M, L, XL
Återförsäljare: Bla Babyproffsen, Babyland och Barnens Hus.
Pris inkl moms: SEK 499

www.zunblock.se

Maretron lanserar nu version 3.0 av övervaknings- och styrprogrammet N2KView® för NMEA 2000-nätverk, med fler funktioner och möjligheten att integrera en iPhone i systemet.

Maretron N2KView är ett program som gör det möjligt att övervaka och styra sensorer och givare som använder den nya marina industristandarden NMEA 2000®. Oavsett om du är intresserad av att övervaka ditt fartygs system medan du är till sjöss eller på distans, kan Maretron N2KView visa all information du behöver från motorer, generatorer, tankar, roder, navigationsinstrument, lokalt väder, elsystem och mycket mera.

N2KView är helt konfigurerbar och det går att designa olika skärmar efter dina behov. Det är enkelt att byta mellan olika visningslägen för att övervaka alla system i fartyget. Digital visning, analog visning, grafer, diagram, varningsljus och staplar kan fritt konfigureras för att passa dina krav. Det går även att ställa operativa gränsvärden och färger för analoga displayer så du enkelt vet när alla värden är korrekta och när de inte är det.

Den nya versionen innehåller också komplett stöd för att göra skräddarsydda övervaknings- och styrskärmar för N2KViev-iPhone mjukvaran, som kommer att finnas på Apple App Store.

Tack vare omfattande optimering har processorutnyttjandet av N2KView 3.0 reducerats dramatiskts jämfört med tidigare versioner, så att den nu kan köras på strömsnåla datorer, som fläktlösa datorer, t.ex. NaviGear M Station.

När en dator har anslutits till NMEA 2000-nätverket med Maretron USB100 gateway, går det att ansluta andra pc och handenheter genom konventionell teknik som Ethernet, WiFi eller 3G för att få distansövervakning. Det går t.ex. att se tanknivåer på fartyget i din mobil när du tankar. Du kan också övervaka fartygets position överallt i världen om en Internetanslutning finns ombord.

I Platinumversion 3.0 adderas stöd för visning och styrning av CAN-utrustad Cruisair Q-Logic luftkonditionering, Marine Air Elite luftkonditionering och Eskimo Ice ismaskiner.

Larmhanteringen har förbättras med möjligheten att använda datorns högtalare och för att skicka e-post genom fler SMTP servers.

www.marinplus.se

Det var lugna och oberäkneliga vindar under första dagens segling vid 41 Trofeo S.A.R. Princesa Sofia Mapfre, det tredje eventet inom ISAF Sailing World Cup. Alla de topprankade seglarna gick vidare efter första dagens seglingar.

Slutresultaten visar på en stabil ledargrupp plus några överraskning. Ett typexempel återfinns i 470-klassen, där hela 93 båtar seglade i två grupper. Stuart Mcnay’s från USA, klassens ledare tillsammans med den australiske seglaren Matthew Belcher, kämpade med de stundtals tuffa förhållandena.

I 470 för damer togs segern hem av Giulia Conti och Giovanna Micol från Italien.

www.trofeoprincesasofia-mapfre.org

Det blev en dubbelseger i Rio de Janeiro för Team Fazza med Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi, när de tog maximala 40 poäng vid det Grand Prix i formel 1 som kördes i helgen. Det är tävlingarna inom UIM Class 1 World Powerboat Championship som har kört igång för säsongen med premiär i Brasilien. Starten kunde inte ha varit bättre med fantastiska förhållanden och fina tävlingsförhållanden.

De segarande förarna körde för Team Fazza i en av deras två båtar. Den andra Fazzabåten kom på andra plats.

De regerande världsmästarna ledde hela tävlingen från start till mål. Det enda mindre problem som drabbade Al Zafeen och Bin Hendi var ett mindre problem med elen ombord. De lyckades ändå bli snabbast över banans 71.32 Nm med en vinnartid på 47min 16.14 sek.

Nu drar VM-cirkusen över till Europa. Nästa deltävling går i norska Arendal, 16-18 juli.

BRAZILIAN GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza 3 – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) – 47.16,14
2. Fazza 1 – A Al Mehairbi (UAE) / M Al Marri (UAE) + 00.14,09
3. Duemme – Foresti & Suardi – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) + 00.28,00
4. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / N Giorgi (ITA) + 01.56,11
5. Foresti & Suardi – SCAM – F Magnani (ITA) / M Pennesi (ITA) + 02.29,87
6. Welmax Alianza – G Manuzzi (SMR) / M Stromoy (NOR) + 1 lap
Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) – DNF

CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 2 of 14
1. Fazza 3 – 40pts 2. Fazza 1 – 30pts 3. Duemme – Foresti & Suardi – 21pts 4. Team Abu Dhabi – 16pts 5. Welmax – 12pts 6. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 7. Welmax Alianza – 10pts

www.class-1.com

För att fler ska upptäcka upplevelselandet Sverige presenterar Näringsdepartementet i dag ett nytt initiativ för att samordna berörda myndigheter att utveckla nya och gamla destinationer. Initiativet innebär att det upprättas ett partnerskap dit företagaren kan vända sig för att få kontakt med myndigheter och privata aktörer med uppdraget att stötta turistnäringens utveckling.

– Det ska vara enkelt för den lilla företagaren att få tillgång till kompetensutveckling, affärsnätverk, mötesplatser och hjälp att hitta finansiering för att utveckla sin verksamhet, säger näringsminister Maud Olofsson.

Det blir Tillväxtverket och Visit Sweden som får i uppdrag att leda ett samarbete tillsammans med Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Rikstrafiken, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Vinnova och den nya myndigheten Trafikverket för att tillsammans med näringen och regionerna främja partnerskap för destinationsutveckling.

“Sverige – det nya Matlandet”
– För att det lilla upplevelseföretaget ska blomstra behövs samverkan kring en destination med väl fungerande infrastruktur, tillgängliga transporter, bra boende, god mat samt handel i en unik och hållbar miljö. Vår förhoppning är att det nya samarbetet innebär att turistföretag som vill växa kan ägna mindre tid åt administration och mer tid åt att utveckla sina resemål, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Alliansregeringen har sedan tidigare gjort mycket för att stärka besöksnäringen. Över 170 åtgärder har genomförts för att skapa ett företagsklimat i världsklass, Visit Sweden har fått 170 miljoner kronor extra under mandatperioden för marknadsföring av Sverige som turistland och Alliansregeringen har antagit en strategi för att stärka utvecklingskraften i Sveriges landsbygder. Därtill genomförs en stor satsning på “Sverige – det nya Matlandet”.

I höst startar det italienska rederiet MSC Cruises nya spännande rutter i Nordamerika. De nya kryssningarna bjuder på Nordamerikas dramatiska kontraster: från New Yorks pulserande liv till de öppna vidderna i Kanada och New Englands storslagna natur i sina varmaste höstfärger.

MSC Cruises lanserar nya rutter på 7, 9 och 10 nätter från september 2010 med MSC Poesia. Fartygets 7-nätterskryssningar går mellan New York och Quebec och angör bland annat Halifax, Boston, Newport och Charlottetown. Kryssningen på 9 nätter i oktober utgår från Quebec och går ända ner till Florida, solskensstaten, och angör bland annat Boston, Newport och New York på vägen ner.

– Vi är väldigt stolta över att få presentera våra nya kryssningar i Nordamerika och kunna erbjuda ännu fler spännande och annorlunda kryssningsupplevelser till våra gäster, säger Claes Tamm, nordisk chef MSC Cruises. New York är ett av svenskarnas favoritresmål, och med de nya kryssningsrutterna ger vi möjligheten att upptäcka andra sevärda platser på den nordamerikanska östkusten, kanske i kombination med några dagar i New York.

Nordamerikas östkust bjuder på ett brett utbud av upplevelser: storslagna naturhamnar, charmiga städer från kolonialtiden, Newport med sin unika prägel, Boston, New York, Acadia nationalpark, Quebec Citys kulturella puls, de akadiska bosättningarna i Nova Scotia med flera.
Nordamerika med MSC Poesia 7-nätterskryssning med MSC Poesia på rutten New York – Halifax – Charlottetown – Corner Brook – Quebec från 4 700 kr/person för insideshytt och från 7 500 kr/person för utsideshytt med balkong. I priset ingår 7-nätterskryssning, helpension, all underhållning samt skatter. Priset för barn under 18 år som delar hytt med två fullt betalande är 1 150 kr/barn. Flyg tillkommer.

www.msccruises.se

Klassiska handsydda Docksides seglarskor finns denna säsong i fler färger än någonsin. Några av de nya dammodellerna är Lake Blue, Violet, Aqua och Pink Nub, finns i storlekar 5 – 11 och kostar ca 1195:- Bala är en handsydd mockasin i premiumläder med Laytex skumdämpad innersula, tre-kvarts stabiliserad och halkfri Sebago Lakes yttersula. Färgerna är Navy/White och Red/White, finns i storlekarna 5 – 11. Ca pris 795:- www.trendmark.se

Här är en båt för all som vill åka riktigt snål och miljövänligt på sjön. Skager 660 Hybrid, som premiärvisades på Oslo båtmässa, är en norsk traditionell snipa som har byggts ordentligt. Med standard trecylindrig Yanmar dieselmotor på 28 hk i en vanlig installation med axel gör båten, som är försedd med trimplan i aktern, 13 knop som maxfart.

Under motorhuven finns dock även en elmotor, som ger riktigt goda och miljövänliga prestanda.

Skager 660 Hybrid är nämligen även utrustad med en elmotor från holländska Bellman, som ägs av Mastervolt. Elhybriden är kopplad direkt på backslaget och så länge man kör med enbart dieselmotorn så laddas båtens batterier.

Snipan har som standard fyra stycken AGM batterier 150Ah. De räcker för cirka fem timmars körning på 75 procent kapacitet i 5 knop.

Smakar det så kostar det, inte minst när man har med norska produkter att göra. Skager 660 Hybrid är inget undantag. Själva båten kostar 625 000 kr med en största dieselmotorn och teakutrustning. Av detta står elmotorn för cirka 70 000 kr i extrakostnad.

Tekniska data Skager 660 Hybrid
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 150 kg
Bränsletank:140 liter
Motor: 9–28 hk
Toppfart: 13 knop
Toppfart hybrid: 7 knop
Info: www.skager.no

Hydrolift siktar verkligen på toppen med sin helt nya och revolutionerande styrpulpetbåt SX-22. Båten premiärvisades på Oslomässan av Bård Eker, samme man som försökte köpa Saab tillsammans med Christian von Koenigsegg. På den stora bilden intervjuas Eker av norsk TV. Bård Eker är sedan många år djupt engagerad i båtbranschen och på senare år särskilt genom Hydrolift. Med den nya modellen visar Hydrolift att det fortfarande finns rum för intressanta innovationer.


Skrovet är fräckt med sina designskyddade luftsmorda steg, som visar att båten har kapacitet för riktigt höga farter. Interiören är också spännande, inte minst för att Hydrolift har börjat använda modultänkande på samma sätt som till exempel Buster som har moduler i sina båtar sedan ett par år.

Interiören i SX-22 bjuder på många valmöjligheter. Båten kan snabbt förändras till badbåt till prestandabåt eller anpassas för professionella användare. Båten har också en gjuten, genomfärgad D-fender i polyuretan som även kan eftermonteras och ersättas om den går sönder.

Skrovet har som sagt luftsmorda steg, vilket ger en tvåstegsraket. Konstruktionen är effektiv och ger både hög toppfart och bränslesnål framdrift.

Båten levereras i första skedet med Mercurys Veradomotorer, men kan även utrustas med andra motorer.

Teknisk Data Hydrolift SX-22
Längd: 6,68 m
Bredd: 2,30 m
Vikt: Från 1 000 kg (inkl. motor)
Sittplatser: 4–8 personer
Bränsletank: 250 liter
Motor (utombordare): 150–300 hk
Info: www.hydrolift.com
www.ekerdesign.com

Regeringen beslutade på torsdagen att tillåta byggandet av Marieholmstunneln i Göteborgs kommun. Därmed har regeringen nu tillåtit den andra och avslutande etappen av Marieholmsförbindelsen. Vid torsdagens sammanträde beslutade regeringen om tillåtlighet för Vägverket att bygga en ny vägförbindelse under Göta älv, benämnd Marieholmstunneln, i Göteborgs kommun. Regeringen godkänner därmed Vägverkets begäran om tillåtlighet för projektet enligt miljöbalkens 17 kap.

Marieholmstunneln och Partihallsförbindelsen (som regeringen den 15 februari 2007 beslutade att tillåta utbyggnaden av) är geografiskt och utformningsmässigt kopplade till varandra. Vägverket har föreslagit att den nu planerade vägen ges motorvägsstandard och byggs i en 498 meter lång tunnel under Göta älv med tre körfält i vardera riktning från Marieholmsmotet till Ringön.

Syftet med en ny förbindelse är dels att minska sårbarheten i trafiksystemet i området, dels avlasta Tingstadstunneln och angränsande vägnät där det i dag råder stora säkerhets- och framkomlighetsproblem vid högtrafik. Marieholmstunneln kommer tillsammans med Partihallsförbindelsen att koppla samman E 20 med E 45 och E 6.

Gerber Octane är multiverktyget för outdoorentusiaster: vandrare, klättrare, campare, cyklister och andra. Med sin vikt på 140 g är Gerber Octane tillräckligt lätt för att ha i fickan, ändå har den alla viktiga funktioner som du behöver för dagligt bruk.

Gerbers patenterade design för enhandsöppning av tången gör Gerber Octane snabb och enkel att använda. Totalt åtta verktyg, inklusive V-cut avbitartång, tre olika skruvmejslar, slätt och sågtandat knivblad, flasköppnare, fickklämma och ett nytt verktyg för enkel öppning av förpackningar. Alla verktyg hålls säkert på plats av det patenterade låssystemet Saf.T.Plus. Designen är sportinspirerad med rött handtag, som dessutom gör verktyget lättare att hitta i väskan eller i fickan.

Gerber Octane finns i rostfritt/röd eller rostfritt/mörkgrå och kostar 800:-.

Gerber Legendary Blades är ett amerikanskt företag som tillverkar högkvalitativa och innovativa produkter för vildmarks- och friluftsliv. I produktportföljen finns bland annat multiverktyg, knivar, ficklampor och vätskesystem som alla säljs under varumärket Gerber. Företaget ingår i Fiskarskoncernen och varumärket marknadsförs i Europa av Silva Sweden AB, som också ingår i Fiskars Outdoor Division.
www.gerbergear.com/se