nyhetstest

Musto presenterar tre olika helt vattentäta hållare för MP3-spelare, mobiltelefon och kamera. Samtliga har fästband med kardborre, MP3- och mobilfodralet har halsrem. MP3-hållaren har port för hörlur. Kamerahållaren har handlovsrem och en linsdel vilket gör att det går att ta kort med kameran i fodralet utan att äventyra kameran.

Mobilfodralet kostar ca 160:-, MP3-fodralet ca 215:- och kamerafodralet ca 190:-

www.trendmark.se

Det blir en nedre promillegräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri och det blir därmed fritt fram för Kustbevakningen och Sjöpolisen att kolla promillehalten hos båtförare även i Sverige.

Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är längre än tio meter. Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. 1,0 promille blir en absolut gräns, och den som har mer alkohol i blodet än så döms för grovt sjöfylleri.

De nya reglerna innebär att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.

SBU har under beslutsprocessen framfört kritik mot förslaget. Bland annat för att det inte harmoniserar med lagstiftningen i andra grannländer, där 0,5 promille är den vanligaste gränsen.

– Vi får nu samma regler till sjöss som redan gäller på vägarna och det är bra. Jag tror att tiden är mogen för detta. Det är självklart för oss att vara nykter på vägarna och jag tror att samma inställning snart också gäller på sjön, säger Kristina Falk Strand, chef för brottsbekämpningsenheten på Kustbevakningen.

– Det är bra att reglerna blir tydliga och klara. Förutsägbara bestämmelser ökar rättsäkerheten, säger Kristina Falk Strand.

Den nya lagen innebär också att Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss för att kontrollera nykterheten i svenska vatten.

För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt. Om båtföraren har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båt på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan domen bli grovt sjöfylleri.

Kommentarer

L Karlsson 12:52:30 2010-04-29

"Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst 10 meter och kan gå 15 knop eller snabbare "

Helt fel- "Gränsen gäller de som framför båtar som är 10 meter eller längre ELLER båtar som med motordrift kan gå 15 knop eller snabbare"
Båda kraven behöver således inte uppfyllas, en inte helt oviktig detalj.

Sneseglaren 15:08:47 2010-04-29

Trist att likställa båtar med bilar och ett sånt okunnigt uttalande av KBV. Helt olika förutsättningar. Undrar hur de skall klara av detta nu när jag är ägare till båten och har druckit. Men min gamla mamma står vid rodret nykter. Hur skall Polis och KBV kolla att hon klarar den "väsentliga uppgiften" att lägga till själv ….

Olof Malmlöf 15:12:04 2010-04-29

– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.

Adam 16:31:50 2010-04-29

Olof: I Californien kan du åka dit med 0.5. Och är du under 21 så är gränsen 0.1. Plus att du har betydligt mer regler om utrustning som skall finnas i båten. (Och i vissa delstater i Kanada så är det tom. olagligt att dricka öl i en eka…)

Olof Malmlöf 23:27:45 2010-04-29

Adam. Det är riktigt att det varierar ngt. Jag kör i Maryland, Virginia, DC, NJ, RI etc =0.8. Jag tror att hela den här lagstiftningen är ett slag i luften. Folk som super struntar i om det är 0.2, 0.5 eller 0.8. För oss som är "skötsamma" innebär det bara onödiga begränsningar om man vill känna sig laglydig.

Här i USA är det betydligt mer övervakning. En del av rena säkerhetsskäl som inte hör båtsporten till per se. Utrustninngskraven är inte mer an vad de flesta har i båtarna ändå Sverige. Vad jag uppskattar här i USA är "NO WAKE" (Inget svall) som ofta är mer relevant än 5, 8 eller 12 knop, men kan även vara kombinerad med fartgräns.

Per-Arne 00:11:54 2010-04-30

Varför haka upp sig på bevisbördan ? Borde det inte vara vettigare och fundera på vad som händer med en när man får alkohol i kroppen? Man är faktiskt betydligt mer utsatt redan när man ligger förtöjd med sin båt än om du sippar/super hemma eller på krogen. Ett exempel på detta är en mycket erfaren världsomseglare som hittades drunknad intill sin båt i Nyköping! Lasse Åberg gjorde en mycket tänkvärd pr-film för sjönykterhet för x antal år sedan. Stiltje och fin kväll plus alkohol var en farligare kombination än att vara ute nykter i sin båt när det blåste kuling. Hemma kan du dricka till och känna dig trygg, men när du ligger förtöjd vid något mysigt ställe med din båt, kan vindarna vända och klipporna bli hala, som du säkert känner till. Då gäller det att vara skärpt och nykter om du inte vill riskera några tråkigheter!

Olof Malmlöf 14:37:52 2010-04-30

Per-Arne. Håller med om att man inte skall vara full på sjön. Men det är INTE binärt. Så gott som alla länder och myndigheter i världen anser att mellan 0.5 tlll 1 Promille funkar. Då kan man också lägga om sin båt utan att vara brottsling när man druckit lite vin på kvällen. Nu tar vi ett nästan militant grepp om detta i sverige. Lagen är inte förankrad bland båtfolk och heller inte väl definerad. Dålig förankring leder till låg efterfölelse. Jag registrerad aldrig min båt och kommer heller inte att följa den här lagen. Jag tillhör numer inte "lydfolket" och med ökat intrång i människors liv och tillit till egna beslut minskar lagefterföljelse.

Per-Arne 19:34:27 2010-04-30

Jag håller delvis med dig Olof och reggade inte heller in båten. Men om man även vänder på denna stek och skulle trotsa alla förbud som är svåra att lagföras för skulle väl det innebära folkmoraliskt rätt till fri fart på Essingeleden. Skulle inte det innebära högre tempo och större olycksrisker? Vi har faktiskt haft en gammal solidarisk alkoholpolitik och informationskampanjer i Sverige som byggde på omtankte om varandra. Nu verkar alla ha gett upp och trånar efter liberalare regler och länder där man "kan handskas med alkoholen". Men klarar de verkligen av det? Om nu sannolikheten att åka fast är så liten att man struntar i 0,2 gränsen till sjöss, hur kan man då vara så säker på att man inte har 0,2 i blodet när man sätter sig i bilen för att åka hem? Jag hade släktingar som på 60-talet älskade sitt båtliv med sin Petterssonare. De hade väldigt trevligt tillsammans med sina klubbkompisar och levde ett mycket rutinbundet båtliv med invanda krökartraditioner. Men plötsligt insåg de att deras båtliv blev en för stor hälsofara för dem så de sålde båten och köpte sig ett landställe i stället. Möjligtvis började de även att tänka om när deras bästa båtvän dog i liungcancer eftersom han rökte så mycket.
Min släktingar slutade även att röka efter dödsfallet.

Göran 11:30:37 2010-05-03

Beslutet om promillegräns är inte sjösäkerhets motiverat utan en nykterhetspolitisk kompromiss och kohandel som är ett slag i luften.
När våra ledande politiker jämför framförandet av en båt i mopedfart på en flera hundra meter bred farled med att köra bil i 90km/h på en 9 meters bred väg och med 3 meters mellanrum möta en i samma hastighet då blir det så här tokiga lagar.Med andra ord som de erfarna sjöpoliserna säger , det där kommer vi inte att lägga ner dyrbar arbetstid på att kolla

Per-Arne 21:00:30 2010-05-03

Vad har du för möjlighet att springa från en full mopedist som kör rakt emot dig Göran? Helst av allt sklule jag inte vilja möta någon berusad förare oavsett om det är till lands eller till sjöss!
För x antal år sedan kom körde en berusad snubbe i en liten snurrebåt om mig när vi seglade utanför Sätra båtklubb. När han paserat så reser han plötsligt på sig och ramlar ur båten. Han hade inget dödmansgrepp kopplat så båten kör runt runt hela tiden samtidigt som han ropar på hjälp. Jag kände mig frustrerad som inte kunde ingripa eftersom jag hade seglen uppe och en hrlt orutinerad besättning.Men jag ringde 112. Som tur var kunde ettungt bar i en mindre motorbåt agera. De såg till att de kunde kunde komma tillräckligt nära så att de kunde slita loss bränsleslangen från motorn. Förmodligen fick de en och annan repa på sin egen båt som tack för hjälpen. Det var rena turen att den packade snubben hamnade utanför sin egna båts framfart. Priset för den så romantiserade båtfyllan får även anhöriga och de hjälpande räddarna var med att betala. Man vet inte heller i förväg hur personen kommer att reagera som man försöker att rädda. Tänk om personen i fråga får panik och dränker dig av misstag!?
Alkohol är farligt både till lands och till sjöss oavsett fart eller om du ror. En räddningsaktion av dig är i regel traumatisk och kan kosta andra livet!

Olof Malmlöf 00:37:01 2010-05-04

Per-Arne. Måste ha varit frunktansvärt att uppleva. Men betänk att sannolikt är det just en sådan person som ändå inte bryr sig (vi har ju haft 1 promille redan innan) och gick båten max 15 knop innefattas han ju inte ens av reglerna.

Har inte hittat bra statistik ännu här i USA men en intressant – och statistiskt vederlagd – undersökning visaratt "distraktioner" i bil (mobiltelefon, SMS, Ipod, stereo, navigatoretc ) motsvarar om man har .08 promille eller mer i blodet!

Men, man skall inte jämföra med bil. Lagen på 0.02 på sjön saknar helt rationella grunder

Per-Arne 08:05:41 2010-05-04

Även jag har märkt att många är mindrr uppmärksamma idag både på vägarna och till sjöss vilket mycket väl kan bero på att de slukas upp av gps:er sms:r eller annan modern teknik.
Jag har alltid "hulligan-tutan" tillgänglig och har väckt en och annan i kritiska ögonblick. Så visst har du rätt i att det är att jämföra med en viss fylla Olof! Men ja g tror i alla fall det är farligt om båtfolket bara lutar sig bakåt och fortsätter med sitt frihets-sippande! Har verkligen alkoholen försvunnit ur kroppen när de väl sätter sig bakom ratten i sin bil? Det är möjligt att den nya promilleilagen även skulle kunna förbättra nykterheten på våra vägar.

Skötsam 23:25:06 2010-09-02

Vansinne med 0,2! 0,5 OK
Jag accepterar inte denna Överhöghet.
En lag som fattas utan ett uns av underlag eller fakta = diktatur. På Bryggsnack är detta den största tråden, alla är rasande!
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348586

Ljungbergarn 18:11:51 2010-11-24

Vansinneslagen!
www.alltom02promillepasjon.se
Läs och bli förbannade, ledsna, upprörda.
Politikerna ställs mot väggen, deras svar, som inte är några svar, utvisar endast makt-fetichism.

Peter Eriksson 05:05:15 2010-11-25

Det stämmer inte alls att alla är rasande på Maringuidens bryggsnack. Många har inte alls problem med den nya lagstifningen.Sen verkar de flesta som är emot lagen bara utgå från sig själva och sin egen verklighet. Man ska komma ihåg att om man tillåter att man har en halv promille alkohol i blodet och kör hem "en vindstilla kväll" så är det även tillåtet för en 18-åring att också ha en halv promille i blodet och köra 40 knop med farsans styrpulpet på kvällen. För den "friheten" blir även den laglig.

Ljungbergarn 19:56:47 2010-12-01

Nu är det igen klarlagt att lagen är helt felriktad enligt färsk statistik.
Nu ställs politikerna mot väggen med svart på vitt, och de vägrar svara, eller rättare sagt, de har inget att komma med nu för statistiken är förödande för de som står bakom lagen. Intressant att man just för de båtar som finns överrepresenterade i olycksstatistiken har undantagit dem i lagtexten. Båtar som lagen riktar sig emot finns knappt alls.

gockemannen 17:31:52 2010-12-02

Vilken statistik hänvisar du till? Länka gärna!

stefan 19:14:57 2011-01-25

Så här hade varit bättre!
1,0 om du kör under 8 knop
0,6 " " " mellan 8 – 25 knop
0,2 " " " över 25 knop

Anitljungbergaren 09:04:46 2011-01-28

Typisk foliehatt, klart han inte har någon statistik. Det finns ingen statistik som stöder att man blir bättre båtförare på fyllan.

Jag, däremot blir bara snyggare ju fullare jag är.

gunnar lassen 21:57:20 2014-01-26

Kære svenske broderfolk
Det er og bliver en tosset lov. 0,5 – 0,8 havde været OK.
Det værste er dog den usædvanlige nidkære måde politi og kystbevogtning synes at udføre jagten på – utåleligt.
Jeg bliver herefter i Danmark – ikke for at drikke ustyrlige mængder, men hvem ønsker at skulle diskutere (blive anklaget etc) blot fordi man en aften skal flytte sin båd 200 m i en bugt, men desværre har drukket 0,5 flaske vin, og herefter skal behandles som en kriminel – få nu lavet det oprør og få den lov lavet om.
God ædruelig sommer ønskes I alle

Mellan åren 2004 och 2009 ersattes båtägare med 68 miljoner för stulna båtmotorer. Antalet stulna motorer var 1 778 och Yamaha är det märke som toppar listan över antalet stölder. Det visar färsk statistik från Länsförsäkringar. Nu är båtägarna i full gång med vårrustning inför sjösättningen. För en del är det första gången de tittar till båten efter vintern, och många stölder upptäcks nu. Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Flertalet stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän långt senare, säger Rikard Elleberg, produktspecialist på Länsförsäkringar.

De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 778 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 68 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor. Och även om man får ersättning så är det här ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på, säger Rikard Elleberg.

De motorer som anträffas hittas ofta i Polen och Baltikum. Stölderna är välorganiserade och det är vanligt att det stjäls flera motorer vid samma tillfälle, både stora och små.

– Det stjäls från båtar i stort sett överallt, avslutar Rikard Elleberg. Både på stora orter och marinor och längs fridfulla insjöar mitt i Sverige. Ingen plats är helt säker. Vare sig man har båten vid fritidshuset eller på båtvarv måste man hålla uppsikt.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2004-2009:
Yamaha, 590 st
Suzuki, 201 st
Mercury, 295 st
Honda, 183 st
Evinrude, 92 st
Johnson, 79 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Förvara om möjligt motorn inomhus.
• Gör tätare besök vid båten under vintern.
• Be någon fastboende se till din båt eller samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Gravera in ditt personnummer på flera ställen på motorn.
För ytterligare information kontakta:

Foto: Yamarin.

www.lansforsakringar.se

Den 6-8 augusti arrangeras Class 1 offshore racing för första gången i Sverige. Motorsportens verkliga tungviktare. Ett formidabelt muskelpaket på 4,8 ton flyger över vågtopparna i farter som närmar sig 260 km/h. Efter exotiska platser som Monaco, Miami, Rio de Janeiro och Dubai är det så dags för Uddevalla på svenska västkusten att skriva in sig i historieböckerna. VM-deltävlingen SGP, Swedish Grand Prix, är det största som hänt svensk motorsport sedan Formel 1 i Anderstorp. Räkna med en folkfest för hela familjen.

Norska Arendal som arrangerat en VM-deltävling i Class 1 sedan 1994 lockar årligen över 150 000besökare.

– Även om förutsättningarna i Uddevalla är betydligt bättre, räknar vi lite försiktigt med 100 000 besökare första året. Det innebär drygt 50 miljoner turistkronor till regionen, 40 nya årsarbeten, och mellan 15-20 miljoner i skatteintäkter. Utöver ett mediegenomslag värt flera 10-tals miljoner för kommunen, säger arrangerande föreningens ordförande, Stefan Docksjö.

H.K .H. Prins Carl Philip, tävlingens beskyddare
Bland de prominenta personer som väntas till Swedish Grand Prix är Prins Carl Philip. Prinsen som har ett genuint båtintresse fullgjorde sin värnplikt vid Första Amfibieregementet i Vaxholm. Prinsen utbildade sig till båtchef (Stridsbåt 90) och genomgick senare officersutbildning inom Marinen. Han deltog under utbildningstiden bland annat i en långresa med minfartyget HMS Carlskrona. Prins Carl Philip tog examen som fänrik i december 2002 och är idag reservofficer med kaptens grad.

Prins Carl Philip är mycket friluftsintresserad och seglar gärna på västkusten. Prinsen är även engagerad inom motorport. Prinsen erhöll Svenska Bilsportförbundets förarlicens hösten 2003. Sedan 2008 tävlar han i Porsche Carrera Cup för Flash Engineering.

Prins Carl Philip är sedan starten 2010 beskyddare för Swedish Grand Prix.

MILJÖANSVAR
Tävlingsbåtarna i Class 1 är förmodligen den mest extrema testbänk industrin kan önska sig. Lättare och starkare material medför mindre förbrukning. Starkare båtar medför också säkrare båtar med längre livslängd. Bättre förbränning leder till mindre tankar och mindre utsläpp. Mer lättdrivna skrov medför samma fart med mindre motorer.

– Skälet till att jag accepterade att ta miljöansvaret för Swedish Grand Prix, var min övertygelse om att kunna bidra till en bättre utveckling för båtlivet, säger Stefan Docksjö. Genom att göra tävlingsbåtarna miljövänligare, borde man också kunna förbättra vanliga fritidbåtar. 2008 sänktes exempelvis bullernivån från cirka 130 dB till under 100. Vilka bullerkrav finns idag på fritidsbåtar?

Detsamma gäller drivmedel. De flesta fordon drivs idag med vanlig bensin och diesel. Detta är ohållbart! Våra politiker måste ta ett större ansvar och tvinga fram bättre lösningar, även på havet. Om det är etanol, en renare bensin som alkylat, eller en kombination därav får framtiden utvisa. Tänk om dessa 10 tävlingsbåtar kan bli en testbänk även för framtida drivmedel på havet? Tänk om Swedish Grand Prix kan bidra till att ALLA Västkustens 100 000 båtar redan om ett par år halverar sina utsläpp? Då har vi verkligen åstadkommit en förändring, säger Docksjö.

ASPEN – NY SPONSOR
– Vår ambition är att vara ett föredöme och leda utvecklingen till ett grönare båtliv. Därav är vi mycket stolta över att presentera en av våra viktigaste samarbetspartners, Lantmännen Aspen Petroleum, säger Docksjö. Som leverantör av drivmedel till både tävlingsbåtar, funktionärer och besökare, erbjuder ASPEN bland annat Alkylatbensin och Biodiesel. Alkylat är en bensinkvalitet där man i tillverkningsprocessen lyckats plocka bort 99 % av alla gifter som exempelvis det starkt cancerogena ämnet bensen samt olika aromater. Varför dessa ämnen överhuvudtaget tillåts i drivmedel är en stor gåta…

– Kommer ni ihåg motståndet från motortillverkare och bensinbolag när blyfri bensinen skulle införas, undrar Docksjö. Under Swedish Grand Prix bjuder arrangören in till en konferens för att diskutera just alternativa drivmedel inom båtlivet.

– Vi måste lyfta blicken ur ankdammen och se bortom horisonten, avslutar en hoppfull Docksjö.

STORA KOMMERSIELLA VÄRDEN
Bland barnfamiljer, kungligheter, ambassadörer och andra celebriteter är Swedish Grand Prix också en arena för affärer. Kombinationen av motorolja och champagne lockar.

– Den kommersiella plattform Class 1 utgör, är motorn i vår ekonomi, säger en av sponsorerna bakom NGP, Norwegian Grand Prix. En tävling som arrangerats sedan 1994.

– Möjligheten att vara med från start skapar unika möjligheter för våra partners, säger Jan-Erik Blöe Hanssen, projektledare för SGP. Swedish Grand Prix öppnar upp för en titelsponsor och tre huvudsponsorer. Det finns även skräddarsydda avtal för företag av alla storlekar. Det är viktigt med en regional förankring, samtidigt som det är ett stort internationellt evenemang. Med TV-sändningar i 142 länder och 220 miljoner hushåll som följer tävlingarna, är SGP ett av de största svenska idrottsevenemangen på flera år.

Kort om arrangemanget
• Detta är första gången en världscuptävling i Offshore Class 1 arrangeras i Sverige.
• Platsen för arrangemanget är Uddevalla, den 6-8 augusti 2010
• Huvudansvariga är UIM, WPPA, IOTA, SVERA och föreningen SGP
• 2010 års grand prix: Brasilien, Norge, Sverige, Rumänien, Italien, Abu Dhabi och Dubai.
• Bland tidigare svenska förare bör nämnas Lennart Bylock och dennes italienska partner,
ingenjören Fabio Buzzi. Inom Class 2 finns även Staffan Roth och Mikael Frodé.
• I Norge utmärker sig Andreas Ove Ugland, Kjell Inge Rökke, Rune Gjelsten och Bård Eker.

Kort om båtarna och tävlingsklassen

• Första svenska motorbåtstävlingen hölls i Marstrand 1904
• UIM bildades 1922 och första Class 1-tävlingen hölls 1964
• Uppmärksammad olycka med Stefano Casiraghi 1990
• Sedan 1994 använd uteslutande 46 fots katamaraner
• Minimivikt 4 800 kg (efter målgång)
• Motorstyrka 2 x 928 hk (numer begränsat)
• Toppfart 140 knop (260 km/h)

Norges ambassadör ser stora affärsmöjligheter i Class 1

CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP 2010
28 Mars BRAZILIAN GP – Rio de Janeiro
18 Juli NORWEGIAN GP – Arendal
6-8 Aug SWEDISH GP – Uddevalla
29 Aug ROMANIAN GP – Constanta
3 Okt ITALIAN GP – Stresa
26 Nov ABU DHABI GP – Abu Dhabi
11 Dec DUBAI GP – Dubai

Bildtext:
Full throttle för Swedish Grand Prix 2010. Den 6-8 augusti är det VM-fest på Byfjorden. Foto: Grand Prix/Class 1.

Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt ett nytt nässeldjur som tycks ha etablerat sig i svenska vatten. Arten, som kommit hit med hjälp av den invaderande amerikanska kammaneten, kan vara samma djur som orsakar hudåkommor på badande i USA.

Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har i flera år följt invasionen av den amerikanska kammaneten Mnemiopsis. Nu har forskarna upptäckt att kammaneten kan ha fört med sig ytterligare en ny art till Sverige: ett marint nässeldjur som lever som parasit på kammaneten. Enligt forskarna kan det vara samma parasit som vållar problem i USA genom att orsaka hudåkommor på badande.

Nässeldjuret, som Göteborgsforskarna genom DNA-analyser tror sig ha identifierat som havsanemonen Edwardsiella, är vanligt förekommande i kammanetens naturliga livsmiljö i västra Atlanten men har inte tidigare påträffats i svenska vatten eller på någon annan plats dit kammaneten spridit sig. Det är nässeldjurets larver som parasiterar på kammaneten, och som orsakar hudirritationerna – som kanske kan ställa till problem även för svenska badare.

– Den amerikanska varianten av nässeldjuret ger upphov till en hudirritation som kallas ”sea bathers eruption”, vilket generellt inte kräver vård men som ger ganska stygga hudirritationer som sitter i några dagar. Men anemonen vi hittat är till förväxling lik en svensk anemon som heter Edwardsiella carnea, och vilken av arterna det är, eller om det verkligen rör sig om två skiljda arter, får vi först veta efter en fördjupad genetisk analys.

Skulle det vara den amerikanska Edwardsiella som kommit hit kan vi få se enstaka fall av ”sea bathers erruption” även i Sverige fram på höstkanten, tror Erik Selander:

– Dock har vi inte sett så extrema mängder av arten i svenska vatten som förekommer på den amerikanska östkusten. Anemonlarverna har dessutom haft sin peak i september, efter högsäsongen för svenska badare.

Erik Selander och hans kollegor registrerade parasiten under två olika mätningar 2007 och 2008. Vid den senare mätningen visade parasiten en tillväxt som var 40 procent större än kammanetens. Ur ekologisk synpunkt är etableringen därför inte bara av ondo.

– Kammanetens explosiva utbredning här och i till exempel Svarta havet tros bero på att maneten har färre naturliga fiender här än i sin naturliga miljö. Därför är det extra spännande att se vad som händer när det nu dykt upp en naturlig fiende till kammaneten. Eftersom parasiteringen är så hög finns förhoppningar om att arten kan bidra till att dämpa invasionen av kammaneter något, vilket vi sett på andra sidan Atlanten, säger Erik Selander.

Artikeln Parasitic anemone infects the invasive ctenophore Mnemiopsis leidyi in the North East Atlantic publiceras i tidskriften Biological Invasions majnummer.

Länk till artikel: http://www.springerlink.com/openurl.asp?genre=article&id=doi:10.1007/s10530-009-9552-y

Foto Erik Selander.
Bildtext Esb 025: Närbild på parasiten inuti den amerikanska kammaneten Mnemiopsis leydi
Esb026: När larven är tillräckligt stor lämnar den maneten och blir kortare och tjockare. Det är larverna som orsakar hudirritationer på grund av giftet i dess nässelceller. Oftast sker det när larver fastnat innanför till exempel badkläder.
Esb065: Parasiten som fullvuxen.

Det här är en familjebåt som byggs i hög kvalitet av italienska Colombo. Företaget har utmärkta hantverkare, men har här även tagit hjälp av designerna vid Victory Design, Brunello Acampora, som står för skrovet, och Nuvolari-Lenard som har designat båtens yttre och inre.

På däck används mahogny, vilket återspeglar den klassiska tradition som Colombo vill arbeta efter. Sidorutorna och den aktre glasdörren har dock en annan och lite modernare stil.

I fören har båten ett stort soldäck, vilket säkert uppskattas – främst på lite varmare breddgrader. Matplats, cockpit med mera är konstruerat för att passagerarna ska få känslan av att de sitter ute, trots att de är i en skyddad kupébåt. Taket har dock en mycket stor skjutlucka och tack vare de stora aktre dörrarna går det att öppna upp båten rejält.

Båten är rejält bred, vilket ger god innervolym. I kabinen finns till exempel en bra matplats med soffa och ett stort matbord. Själva pentryt döljs delvis bakom en vikdörr.

Under däck finns fem kojer i två separata kabiner. Ägarhytten med sin dubbelkoj är längst fram i fören medan midkabinen har tre kojer.

Motoralternativen är två Volvo Penta IPS system med D4-motorer på 300 hk styck. Det tillåter cruisingfarter upp till 28 knop och en toppfart på 33 knop med halv last. Båten kan förses med Pentas joystick för IPS.

Dimensions and technical details
Construction material Fibreglass
Decoration Teak
Length 12,69 m
Beam 3,65 m
Berths 5
Engines 2 x 300 hp Volvo Penta IPS 400
Dry displacement 8,7 tonn
Max. speed 33 kn
Cruising speed 28 kn
Fuel tank capacity 1000 l
Water tank capacity 350 l
C.E. category B

www.colomboboats.it

Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.

-Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter. -I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som destination!

– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.

Modern arkitektur med maritim förankring
– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.

Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).

Grön våg
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg. -Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.

– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren. En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flagg-klassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent.

Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats. Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.

Världsnaturfonden WWF är starkt kritisk till ett kompromissförslag från Internationella valfångstkommissionen, IWC, som i strid mot sina egna riktlinjer vill öppna upp för kommersiell valjakt under en 10-årsperiod. För första gången på 25 år kan det nu bli tillåtet att jaga i valreservaten i södra Oceanien. Förslaget innebär att Internationella valfångskommissionen ger grönt ljus för Japan, Norge och Island att helt lagligt bedriva kommersiell valfångst.

Däremot skulle fångstkvoterna vara lägre än de som länderna själva har satt idag. Enligt IWC skulle det nya beslutet rädda tusentals valar de närmaste 10 åren.

WWF är mycket kritisk till att också Sverige och den svenska regeringen backar upp förslaget.

– Förslaget öppnar upp för en farlig utveckling, där valfångsten blir en politisk handelsvara i stället för att grundas på vetenskapliga argument. Det borde vara Sveriges plikt att arbeta för att kvoterna grundas på vetenskap och inte politisk kohandel. Det kan också öppna upp för valfångst i reservaten på södra halvklotet, bland annat i södra Oceanien, säger Tom Arnbom, biolog och naturvårdsexpert på WWF.

Om förslaget går igenom kan länderna också jaga hotade valarter som sill- och hajval.

1986 införde IWC ett moratorium som förbjuder medlemsländerna att fånga val. Men Japan har fortsatt med kommersiell valjakt under vetenskaplig täckmantel. Norge och Island har motsatt sig förbudet och bedriver också valfångst.

– WWF uppmanar alla länder att delta på IWCs möte i Agadir, Marocko den 21-25 juni för att åter sätta frågan om vetenskap och hållbar förvaltning i främsta rummet, säger Tom Arnbom.

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: – bevara världens biologiska mångfald – verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt – minska föroreningar och ohållbar konsumtion.

www.wwf.se

Det är dags för Stiftelsen Håll Sverige Rents årligen återkommande Nationella Skräpplockardagar och antalet deltagare är högre än någonsin. 23 000 i Stockholm, 60 000 i Göteborg, 5 000 i Malmö och ytterligare tiotusentals personer i 240 av landets 290 kommuner. Fler än 320 000 personer kommer att under några veckor manifestera mot nedskräpningen genom att vårstäda Sverige.

– Skräpplockardagarna är vårt sätt att lyfta det utbredda engagemang mot skräpet som finns i Sverige och det är roligt att se att allt fler kommuner också engagerar sig i manifestationen, säger Joakim Brodahl, kampanjledare på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Skräpplockardagarna samlar framför allt de aktiviteter mot nedskräpning som pågår i skolor och förskolor men engagerar även privatpersoner, föreningar och företag. Dessutom är det för varje år allt fler kommuner som väljer att på olika sätt uppmuntra sina invånare att delta eller väljer att ansluta sina lokala kampanjer till den nationella manifestationen.

Bland de dryga 60 kommuner som är aktiva i år ser vi bland annat Karlstad, Enköping, Göteborg, Lerum, Gällivare, Eslöv, Gävle, Kalmar, Nynäshamn och Örebro.

Skräpplockningen pågår framför allt under vecka 17 men aktiviteter pågår under hela våren beroende på när snön försvinner över landet. Se vad som händer i ert län/kommun och vilka verksamheter som deltar på www.hsr.se/skrapplockardagar

För att särskilt lyfta fram de kommuner där engagemanget är störst utlyser Håll Sverige Rent tävlingen Årets kommun. Belöningen utgår i form av ett vandringspris som delas ut i början av juni. Utmärkelsen har de senaste två åren tilldelats Enköpings kommun. Med de årliga Skräpplockardagarna vill Håll Sverige Rent sätta den ökande nedskräpningen och dess konsekvenser i fokus och visa att individen kan åstadkomma förändring med en så enkel handling som att plocka skräp. Syftet är att på sikt förändra människors attityder och beteenden så att nedskräpningen minskar.

Håll Sverige Rent kommer också att manifestera genom att plocka skräp, torsdagen den 29:e april.

www.hsr.se

BIldtext:
Skräpdykning i Stockholm. Foto: Håll Sverige Rent.

Bolaget Nord Stream kommer att ta ökad hänsyn till miljön genom kompensationsåtgärder för gasledningen på tyskt vatten. Det är resultatet av en överenskommelse mellan WWF i Tyskland, en rad miljögrupper (BUND) och Nord Stream AG. Miljöorganisationerna drar nu tillbaka sin stämning mot gasledningen. Bland annat ska bolaget betala ut 10 miljoner euro till en stiftelse för miljöprojekt och dessutom arbeta för att tusen hektar ska bli skyddat område.

– Överenskommelsen är en framgång för skyddet av Östersjön och det är speciellt glädjande att WWF och miljörörelsen lyckas där regeringarna har misslyckats. Att förorenaren betalar är en grundpelare och vi välkomnar att Nord Stream nu tagit ett rejält kliv i denna riktning. De är nu beredda att kompensera för skador som kan uppstå av gasledningen på tyskt vatten, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Östersjöländerna Ryssland, Sverige, Danmark, Tyskland och Finland vars territorialvatten och ekonomiska zoner genomkorsas av den planerade gasledningen har sagt ja till projektet. WWFs förslag om att införa en mekanism finansierad av Nord Stream för att kompensera eventuella miljöskador fick inget stöd. WWF har även hävdat att gasledningen riskerar att öka miljöskadorna i det känsliga Natura 2000-området Greifswald, mer än vad som angetts av Nord Stream men kritiken har inte tagits på allvar. Till följd av detta lämnade WWF tillsammans med BUND in en stämning mot tyska staten för att de godkänt gasledningen .

I den överenskommelse som slutförts de senaste dagarna förbinder sig Nord Stream att ta ökad hänsyn till Östersjöns miljö. Cirka 10 miljoner euro ska gå till kompensationsåtgärder som ska beslutas av en stiftelse ledd av miljöorganisationerna. Dessutom ska 3 miljoner euro gå till extrainsatser om akuta skador inträffar och Nord Stream ska arbeta för att tusen hektar ska bli skyddat område. Kompensationsåtgärderna kommer att utformas så att de bättre fredar marina arter och deras livsmiljöer som kan påverkas negativt av gasledningen.

Fakta: Den 120 mil långa gasledningen från ryska Viborg till tyska Greifswald går genom Östersjön, klassat som ett särskilt känsligt havsområde av FNs sjöfartsorgan IMO. Bottensedimenten rymmer allt från gamla miljögifter till minor från andra världskriget.

WWF hävdar att grävning, plöjning och stendumpning kan leda till kraftig påverkan på både biologisk mångfald och miljö. Mängden fosfor och kväve som skulle kunna frigöras vid bottenarbetet är omfattande. I Tyskland och Finland passerar gasledningen direkt genom eller mycket nära ett flertal skyddade områden. I Sverige passerar den ett par kilometer från två svenska Natura 2000-områden, Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.

Trendmark som representerar varumärkena Musto, N.Z.A, Sebago, och Allen Edmonds lanserar nu även Elvströmkollektionen i Sverige, Danmark och Finland. Efter många år av framgångsrik produktion inom segel, båtar och tekniska redskap började Paul Elvström 1981 produktionen av sportkläder som bär hans prestigefyllda namn. Tack vare kombinationen av kvalitet, stil och design blev Elvströmkollektionen en succé.

2006 tog Beach Company över ansvaret för utvecklingen av varumärket. Beach Companys designer har uppdaterat kollektionen så att den möter marknadens behov samtidigt som de månat om Elvströmsandan och integriteten i varumärket.

Elvström klär den medvetne mannen med eleganta sportkläder i casualdesign. En uppdaterad look med noggrant utformade produkter som är trendiga utan att vara överdrivna eller extrema. Elvström satsar på en fantastisk passform med omsorg för detaljer.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Emirates Team New Zealand har utsett den olympiske seglaren och skepparen Chris Nicholson som skeppare i Campers utmaning för Volvo Ocean Race 2011-12. Nicholson är en veteran med tre stycken Volvo Ocean Races bakom sig. Det första seglade han som vaktkapten 2001-02 på Amer Sports 1, med Emirates Team New Zealand VD Grant Dalton som skeppare.

I seglingen 2005-06 var han vaktkapten på den spanska utmanaren movistar och 200-09 var han co-skipper på PUMA, som kom totaltvåa efter vinnaren Ericsson 4.

Nicholson, 40, representerade Australien vid OS 2000 och 2004. Han var världsmästare i 49er 1997, 1998 och 1999 och världsmästare i 505 1992, 1994 och 2002.Det är med andra ord en ytterst rutinerad seglare med rätt bakgrund som ska ansvara för Campers båt.

Nicholson får dessutom sällskap av de neregerande mästaren i world match racing, Adam Minoprio, från New Zealand.

Minoprios relativt nya BlackMatch team har fått en raketkarriär inom match racing. Efter bara två år på den professionella cirkusen vann teamet serien och ligger främst i rankingen.

Emirates Team New Zealand VD, Kevin Shoebridge, som komemr att ansvara för Campers projekt, kommenterar utnämningarna av Nicholson och Minoprio med att det blir ett mycket erfaret gäng som ska segla båten.

Nästa omgång av Volvo Ocean Race startar i spanska Alicante i oktober 2011 och går i mål i Galway på Irland i juni 2012.

Bildtext:
Chris Nicholson (t. v.) och Adam Minoprio.

Kina må vara gigantiskt på alla områden, men vad gäller båtar och båtliv ligger de långt efter oss. Däremot är lyxiga båtar viktiga som statusprylar. Det bevisas inte minst av denna superlyxiga och ytterst välutrustade Sunseeker 80 Yacht, som har levererats tll Want-Want Group i Kina. Want-Want Group är okänt för oss, men den amerikanska tidningen Forbes Global har erkänt det 40-åriga bolaget som ett av världens finaste med en vinst på 500 miljoner US dollar. I Kina är Want-Want mycket välkänt i alla hushåll.

Företaget har redan privatjet, så gruppens ordförande, Mr. Tsai, tyckte att det var en logisk utveckling att investera i denna 24,44-m långa lyxdröm.

Want-Want la ner väldigt mycket pengar och energi för att ta reda på vilken yacht och vilket varumärke som bäst passade för företagets behov. Det som slutligen fällde avgörandet var Sunseeker Chinas sätt att visa på den lyx och komfort som denna yacht har.

Mr. Tsai tog till och med sin privata Gulfstream Jet för att inspektera den nya båten personligen innan beslutet. Han blev så imponerad att han personligen tog beslutet på plats.

Detta är den åttonde större båten som Sunseeker har levererat i Kina hittills i år. För utrustningslista och tekniska fakta, besök Sunseekers hemsida.

www.sunseeker-china.com

Det engelska båtföretaget Robert Underwood Multihulls (Rumulti) presenterar två nya och fräcka katamaraner som de har tagit fram i nära samarbete med flera av sina kunder. Dels Sunreef 62 Sail som byggs i Polen, dels Fusion 40 Sail från Australien.

Marknaden för katamaraner växer snabbt. Fler och fler vill ha tillgång till denna bekväma och sjövärdiga båttyp som går att anpassa både för segel- och motorbåtsliv.

Både de polska Sunreef och australiensiska Fusion Catamarans finns i motor- respektive segelbåtsvarianter.
Sunreef Catamarans i storlekar på 60-150 fot, där företaget är ensamt om att kunna erbjuda båtarna i motor- eller segelbåtsutförande. Varje båt är dessutom mer eller mindre specialbyggd för den aktuella köparen, varför inredning och mycket av utrustningen kan anpassas helt individuellt.

Sunreef 62 är en helt ny modell för i år. Enligt agenten passar den särskilt bra för europeiska kunder. Båten kan seglas av två personer och erbjuder verkligen ett annorlunda alternativ jämfört med många andra tillverkare. Beroende på inredningsalternativ kan båten till exempel förses med upp till tio kojer och den breda båten (9,88 m) skapar mycket stora ytor för salong, cockpit, soldäck med mera.

För kunder som vill ha något ytterligare lite annorlunda är Fusion 40 Sail en riktigt kundanpassad yacht. Den är designad i Australien men byggs i Thailand hos varvet Cobra/CMI. Skroven levereras färdiga dit så att Rumultis personal kan övervaka varje bygge. Konstruktionen gör dessa båtar till de lättaste katamaranerna i sin klass.

priset för Fusion 40 Sail startar på £106,000.00 + moms och Sunreef 62 Sail kostar från £1,003,000.00 + moms.

www.rumulti.com

Kustbevakningen har förnyat flygplansflottan med tre nya flygplan av typen Dash 8 Q-300. De benämns KBV 501, 502 och 503. Hemmabasen är Skavsta flygplats i Nyköping. Övervakning och spaning bedrivs längs hela den svenska kusten samt över Vänern och Mälaren året om, dygnet runt. Dessutom förekommer regelbundet internationella uppdrag.

Bildtexter:

Varje flygbesättning består av 2 piloter och 2 systemoperatörer.

Under flygningen har operatörerna hand om och ansvarar för spaningsutrustningen ombord.

www.kustbevakningen.se

Joby, företaget bakom det världsberömda kamerastativet Gorillapod, utökar nu sitt sortiment med Gorillapod Magnetic. Detta är ytterligare ett exempel på en produkt av typen “varför har ingen kommit på det förr?”, helt i linje med företagets strävan att skapa revolutionerande produkter för en kreativ och aktiv livsstil.

Utvecklingen av den nya produkten har inspirerats av försäljningsframgångarna med Gorillatorch-lampan, vilken utöver böjliga ben har magnetfötter. Med kraftiga magneter i fötterna kan Gorillapod Magnetic fästas på alla typer av magnetiska ytor, utöver sedvanlig förankring med de böjliga benen. Den kan viras runt en pelare, en trädgren, eller klängas fast på en taggig klippa – positioneringsmöjligheterna är verkligen oändliga.

Gorillapod Magnetic är det senaste tillskottet till Jobys populära Gorillapodfamilj, som idag omfattar en lång rad stativ som skapar helt nya möjligheter för kreativ fotografering. Alltsedan 2006 då man lanserade sin första produkt, Gorillapod original kamerastativ, har Joby revolutionerat den fotografiska tillbehörs¬mark¬na-den. Nu finns Gorillapod i fyra storlekar för olika typer av fotografisk utrustning, från kompakt¬kameror och minivideokameror upp till 5 kg tunga proffskameror.

Det finns även en rad originaltillbehör för ytterligare användningsområden. Exempel¬vis finns Ballhead for SLR-Zoom en specialanpassad kulled. Gorillapod och Flash Clip som gör det möjligt att använda Gorillapod SLR till sin blixt, helt perfekt i kombination med trådlösa slavblixtar.

“Dessutom finns Jobys populära Gorillamobile, en familj med produkter som ger iPhone, iPod och andra mobila enheter helt ny handsfreefunktionalitet”, säger Henrik Wernbo, hos Jobys generalagent Focus Nordic AB.

Pris och tillgänglighet
Gorillapod Magnetic hanterar upp till 325 gram tunga kompakta digitalkameror och mini¬video¬kameror, väger endast 62 gram, är 15 centimeter lång, och har ett rekommenderat för¬säljningspris på 349 kr inklusive moms. Produkten beräknas finns i handeln från och med juni månad.

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Sunpak, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem¬elek¬tronik¬produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

Sista veckan i april är det premiärsegling för en ny reklamfilm från Pripps Blå och med det även en kursändring för det anrika ölvarumärket. Efter några år av en ganska tyst tillvaro är nu Pripps Blå tillbaka med en storsatsning i media, en ny profilflaska, en sommaröl smaksatt med fläder och som officiell leverantör till bröllopskalaset – Love Stockholm 2010.

Det finns få varumärken som är så starkt förknippade med den svenska sommaren och det visar sig i försäljningen av Pripps Blå där juni, juli och augusti är årets viktigaste månader. Idag har Pripps Blå en marknadsandel på drygt 10 procent och målet är att öka marknadsandelarna under de närmaste åren.

Reklamfilmerna från Pripps Blå brukar både vara efterfrågade och efterlängtade. Sista veckan i april smygstartar Pripps Blå sommaren med en ny reklamfilm. Den nya kommunikationen tar fasta på att Pripps Blå alltid är lika uppfriskande – oavsett var den dricks och av vem.

– Det känns som helt rätt år att göra storsatsning för Pripps Blå i år. Sällan har väl sommaren varit så efterlängtad, och det är ju just sommaren som är Pripps Blå stora årstid. Med den nya filmen vill vi markera att Pripps Blå är tillbaka, men i en ny tappning. Det ska både skapa igenkännande av den där speciella blå sommarkänslan och tillföra något nytt och intressant, säger Henric Byström PR-chef Carlsberg Sverige.

I den nya filmen anländer inte Pripps Blå-båten på en kobbe i den svenska skärgården, utan på en strand i Brasilien. Det är en kontrast, men stämningen och miljön är väldigt mycket Pripps Blå. Karaktärerna och miljön är annorlunda, men bildspråket och känslan bygger vidare på Pripps Blås arv av avslappnad gemenskap med vänner. Filmen avslutas med att Pripps Blå-båten seglar vidare mot nya destinationer för att dela med sig av uppfriskande sköna Pripps Blå stunder.

Målet med den nya filmen är att öka kännedomen och relevans för Pripps Blå i framförallt den yngre målgruppen och befästa Pripps Blå position som ett av Sveriges populäraste öl.

Både regissören Eric Broms och produktionsledaren Mats Sandin har tidigare arbetat med reklamfilmer för Pripps Blå. De har återigen fångat den speciella “blå” känslan, men med brasilianska toner. Musik har länge varit tongivande i Pripps Blå kommunikation där den blå känslan presenterats av kända svenska artister som Tomas Ledin, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson. Nu när Pripps Blå gör ett stopp i Brasilien är det med en ny version, med Brasilianska rytmer, av den klassiska “Dina färger var blå ” av Tommy Nilsson.

Reklamfilmen börjar sändas vecka 16 på Kanal 5 TV 3, 6och webb-TV.

Flera blå stunder – Pripps Blå smaksatt med fläder
För att fira att sommaren snart är här lanserar Pripps Blå en öl smaksatt med fläder – Pripps Blå Sommarlager. Ölet har en fräsch, lätt och uppfriskande smak av äkta fläder och kommer att finnas för försäljning på restauranger, i dagligvaruhandeln samt i beställningssortimentet på Systembolaget. Pripps Blå Export, 33 cl, tappas även från och med april på en ny profilflaska i grönt glas.

Under det första kvartalet 2010 uppgick Volvokoncernens försäljning till 58,6 miljarder kronor, vilket justerat för förändrade valutakurser var en ökning med 12% jämfört med föregående år. Volvo Penta var en av de delar som rapporterade vinst. Bolaget har gått från en förlust föregående kvartal på nästan 100 Mkr till en vinst på över 100 Mkr.

Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till 2,8 miljarder kronor jämfört med förlusten på 4,5 miljarder kronor det första kvartalet föregående år. Samtliga koncernens affärssegment var lönsamma. Rörelsemarginalen steg till 4,8% till följd av de åtgärder som genomförts för att sänka koncernens kostnader och som en effekt av högre kapacitetsutnyttjande och förbättrad produktivitet i det industriella systemet.

• Under det första kvartalet steg nettoomsättningen med 4% till 58,6 Mdr kr (56,1). Nettoomsättningen steg med 12% justerat för förändrade valutakurser

• Rörelseresultatet uppgick till 2.799 Mkr under det första kvartalet (-4.528) som ett resultat av en överlag sänkt kostnadsstruktur i kombination med förbättrad produktivitet och ökad kostnadstäckning i det industriella systemet

• Under det första kvartalet uppgick resultatet per aktie före och efter utspädning till 0,83 kronor (-2,09)

• Under det första kvartalet var det operativa kassaflödet i industrirörelsen -2,7 Mdr kr (-15,7). Det negativa kassaflödet var en effekt av en säsongsmässigt normal ökning av rörelsekapitalet

• Avsevärd resultatförbättring inom Anläggningsmaskiner

”Med den gradvis förbättrade världsekonomin så ökar efterfrågan på koncernens produkter igen. Samtidigt har de åtgärder vi genomfört för att sänka kostnadsnivån gett bra resultat runt om i koncernen. Framgent kommer vi fokusera på att utnyttja den ökande försäljningsvolymen för att höja produktiviteten i koncernens alla verksamheter medan vi bibehåller strikt kostnadsfokus. Försäljnings- och administrationskostnaderna ska hållas nere, och vi är också fast beslutna att ytterligare öka effektiviteten i produktutvecklingen.” Leif Johansson, VD och koncernchef.

Kommentarer

Valter 18:36:55 2010-04-25

jaha det var ju intressant, när få vi medlemmar se en ekonomisk redovisning av Båtunionens verksamhet, det är ju ändå våra pengar som de använder…

Lars-Åke Redéen 10:13:54 2010-04-26

Hej!
Gå in på www.batunionen.com
Där finns protokoll från SBU:s olika aktiviteter inklusive Båtriksdag så att du själv kan ta del av detta.
mvh
L-Å Redéen
Chefredaktör

Per-Arne 18:54:06 2010-04-26

kopierat ur Sbu:s toamål:
Toafrågorna

* Fler toaletter i land ger snabbast och mest kostnadseffektivt resultat, ingår i den samhällsfinansierade infrastrukturen på land.
* Även den stora majoriteten båtar utan toa är del av röliga friluftslivet.
* Båt med vattentoalett ombord ska ha hålltank, helst tömningsbar över däck
* Onödig toatömning i havet ska undvikas, ingen toatömning i inlandsvatten
* Till nöds mer än 500 m från land i havet, under gång
* Lokala väl motiverade, avgränsade förbud kan godtas, t ex naturhamnar, strandnära lägen
* Fler och väl tillgängliga tömningstationer som del av samhällsfinansierad infrastruktur

Det här är ju rimliga mål som även bygger på att båtägarna tar sitt eget anvsar L-Å.
Min inser inte du att Lasses krönikor har alltid motarbetat
detta genom sitt raljerande och påstående att detta inte är ett problem för båtfolket?
Är SBU:S toamål bara försyns skull?
Per-Arne

Lars-Åke Redéen 08:48:16 2010-04-27

Krönikor är alltid väldigt tydliga och skarpt formulerade, så även i Båtliv. Men Lasse Bengtsson har, såvitt jag vet, aldrig gått emot SBU:s ståndpunkt i någon sakfråga. SBU:s mål är verkligen inte bara för syns skull utan långsiktiga mål som kan uppnås eller har uppnåtts.
Vad Lasse säger är att toatömningen inte är ett problem för vanligt båtfolk. Jag håller med.

Per-Arne Feldt 20:30:06 2010-04-27

Hur kommer ni i så fall att klara nolltoleransen mot toautsläpp om det blir lag? Ska ni fortsätta gnälla eller hjälpa till att gilla läget?

S.B 13:05:10 2010-04-29

L-Å, du kan inte mena allvar att Lasse Bengtssons krönikor är tydliga och skarpt formulerade…
Jag vet att jag inte är ensam om att tycka att hans konstanta raljerande är pinsamt.

Vem tar SBU på allvar när du påstår det som chefsredaktör?

AdvanSea marinelektronik ingår i Navimo-gruppen och består av en serie sjökortsplottrar, VHF samt segelinstrument för fritidsbåtar. Med AdvanSea erbjuds fritidsskepparen digitala hjälpmedel för navigering på ett enkelt och överskådligt sätt. Grundtanken är att information ska vara lättillgänglig och förståelig i alla situationer. Nu utvidgas serien med ett AIS system för fritidsbåtar.

AIS står för ”Automatic Identification System” och har tidigare varit ämnat för yrkessjöfart där det varit krav på att fartyg över 300 register-ton skall vara utrustade med AIS. Med detta system skickas information ut om egen position, kurs, fart m.m. Mottagaren kan få upp denna info på sin sjökortsplotter som sedan räknar ut om risk för kollision föreligger. Informationsutbytet sker via Vhf-antenn och de flesta moderna sjökortsplottrar är förberedda att kopplas till en AIS-utrustning

I AdvanSea AIS program finns tre olika enheter. RX-100 är en mottagare som bara tar emot info från andra AIS-utrustade båtar och skickar den vidare till en sjökortsplotter. TR-200 är en enhet kombinerad mottagare/sändare där man också kan skicka iväg information så att man syns för andra. Den är utrustad med GPS och levereras med egen GPS-antenn. Samt Split-100, en så kallad splitter som gör att man kan använda samma antenn för VHF som för AIS, gör också att man kan nyttja antennen till vanlig FM-radio

Prisindikation; RX-100 1.695:-
TR-200 7.395:-
Split-100 2.950:-

www.navimo.se

Plastimo är en stor aktör på rullfocksmarknaden och har tillverkat system i över 25 år. Filosofin är att enkelhet ger styrka. Tillförlitlighet är också en viktig egenskap, revning av segel måste fungera i alla lägen oavsett väder och vind. Få rörliga delar, kompositmaterial och stor produktion håller prisbilden nere. Plastimo rullfocksystem är underhållsfria och har 5 års garanti.

Plastimo nya rullfocksystem 609 & 811 har en helt omgjord svirvel med ny typ av kullager, softare design och lägre vikt än tidigare. Trumman har dessutom blivit inkapslad för att ge ännu enklare och säkrare manövrering av revlinan. Minsta modellen, 406, har uppgraderats med ny färgdekor. Alla tre storlekarna finns i varianter med ett eller två profilspår för segel och är avsedda för båtar mellan 14 och 36 fot. I sortimentet har Plastimo även större rullfocksystem för båtar upp till ca 45 fot.

Plastimo rullfocksystem är tänkta att enkelt kunna monteras på befintligt förstag direkt på sjösatt och riggad båt eller på mast som ligger på land. En bågfil, borrmaskin, skruvmejsel, tång samt något att mäta med är i princip de verktyg som behövs vid installationen. Aluminiumprofilerna som levereras med är ett antal 1,5/2,15m långa sektioner som kopplas samman med hjälp av speciella skarvstycken. Av och påriggning sker sedan ungefär som tidigare utan att själva rullfocksystemet avlägsnas från masten.

Prisläge från 3 195:- till 8 995:- beroende på modell

www.navimo.se

Den Turin-baserade biltillverkaren Fiat har utvecklat ett nytt glödstift i samarbete med NGK. Det är första gången Fiat väljer glödstift från NGK och för tändstiftstillverkaren innebär detta ett stort genombrott och ökade marknadsandelar inom dieselsegmentet.

Enligt affärsvillkoren har NGK ensamrätt på leverans av glödstift och glödstyrenheter till Fiat Groups nya motor SDE 1,3 liters Multijet. Motorn ska användas i koncernens bästsäljande modeller, som Fiat 500, Grande Punto och Doblo samt Lancia Musa och Alfa Romeo Mi.To.

– NGK har utvecklat ett specialglödstift av mantlad typ, Y9001AS, och glödstyrenhet R41GJ för den fyrcylindriga dieselmotorn. Kombinationen bidrar till att motorn uppfyller EURO 5-kraven, de nya kraven från EU när det gäller utsläpp från motorfordon och berörda reservdelar, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos KG Knutsson AB.

För att åstadkomma nödvändiga glödegenskaper, som snabb uppvärmning och lång efterglödning, är Y9001AS utrustat med NGK:s Advanced Quick Glow System, AQGS. Glödstiftets värmerör har en diameter på enbart 3,5 mm, vilket är avsevärt smalare än konventionella metallglödstift.

– Därför når det 1 000° C på bara två sekunder och ger enastående tillförlitlig tändning av dieselblandningen, till och med vid mycket låga lufttemperaturer.

I kombination med glödstyrenheten R41GJ ger glödstiftet dessutom lång efterglöd med exakt rätt temperatur i upp till tre minuter. På så sätt minskas utsläppen från kalla motorer markant. Trots att detta innebär tuffare driftförhållanden för glödstiftet har NGK lyckats hålla livslängden på en hög nivå. Glödstiftet har konstruerats för att garantera rätt tändning under motorns hela livslängd.

– Fiat har monterat tändstift och lambdasonder från NGK sedan början av nittiotalet. Att nu kunna lägga till Fiat Group på listan över biltillverkare som även monterar glödstift ses som en bekräftelse på att NGK är en av de största leverantörerna av glödstift till industrin, säger Manne Gustafsson.

www.ngk.se

www.kgk.se

RIB-båtar är erkända som de bästa havsgående båtar som finns. Nu kommer det en riktigt extrem version av dessa havets SUV-ar. Den heter BWA 40 WL och är en ny och sportigare version av en RIB som funnits sedan tidigare. Bland annat har stäven och hela förpartiet förstärkts och designats om för att klara mer och tuffare sjö. Samtidigt har båten fått mer däcksytor för solbadare. Även badplattformen på denna maffiga båt har utökats ordentligt.

BWA 40 WL har försetts med räcken och handtag på flera platser för att skapa en säkare känsla för besättningen. Båten i sig är extremt säker, men när det går undan ordentligt är det skönt att kunna hålla i någonting stabilt.

Den utbyggda badplattformen ligger i vattenlinjen, vilket gör den till en läcker plats att lapa sol under fina dagar. Den hjälper även till att ge båten en lång våt yta för att ytterligare befästa farten och de goda egenskaperna.

Vid förarplatsen finns två anatomiskt utformade stolar och alla passagerare är väl skyddade i aktersoffan.

Trots båtens strömlinjeformade yttre finns det övernattningsmöjligheter ombord. Framför förarplatsenb finns en stor kabin med en king size säng, en soffa, bord och ett separat badrum med dusch.

I kabinen finns även allt övrigt man behöver: luftkonditionering, varmvatten, ismaskin, LCD-TV, DVD, Hi-Fi, LED-belysning och mycket mer.

Skrovet är förstärkt med Kevlar och byggt för verklig havskörning. Båten har två stycken turbodieslar med common rail och 24 ventiler. De kommer från Fiat (Iveco) Powertrain Technologies N60 och är på 400 hk styck. Räckvidden är 400 Nm vid en marschfart på 30-35 knop med en förbrukning på 40 liter i timmen.

Båten är försedd med ytskärande drev från Jolly Drive Marine och propellrarna har optimerats för hög fart. Maxfarten är 45 knop.

Dimensions and technical data
Construction material: fiberglas
Length o.a.: 12.60 m – 41’ 13”
Beam max: 3.90 m – 12’ 31”
Tube diameter: 68 cm – 2’ 9”
Tube stage: 7
Draft at propellers: 0,7 m – 2.29 ft
Dry displacement engines included: 5,5 t – 12.125 lb
Fuel tank capacity: 1000 litres – 220 gal (GB) – gal 264 (USA)
Engines: 2 FPT N60 400 hp
Max power: 2 x 500 hp
Surface Drives: Jolly Drive Marine
Speed with 2 x 400 hp: 45 knots
Cruising speed with 2 x 400 hp: 35 knots
People on board: 16
Berths: 2
CE category: B
Price: 259.000,00 Euro (VAT not included)

www.bwa.it

Regeringen har idag beslutat att Försvarsmakten får anskaffa ett nytt signalspaningsfartyg som ersättare för det nuvarande signalspaningsfartyget, HMS Orion. Det nya fartyget ska byggas i enlighet med internationella klassningsregler och upphandlas genom öppen upphandling.

– I den nya inriktningen för försvaret är närområdesperspektivet tydligt. Östersjöområdet är stabilt. Långsiktigt går dock aldrig att utesluta risk för olyckor, militära incidenter och intressekonflikter. Med dagens beslut säkrar regeringen fortsatt tillgång till fartygsburen signalspaning i närområdet, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

I och med att ett nytt fartyg med civil klassning anskaffas kommer det att kunna drivas med lägre drifts- och underhållskostnader. Fartyget kommer också att kunna användas under en lång tid framöver.

Det nuvarande signalspaningsfartyget projekterades och byggdes 1984 efter då gällande regelverk för en livslängd fram till 2014. Förändringar av detta regelverk och en successiv övergång till civila regler gör att fartyget idag inte motsvarar dagens sjösäkerhetsregler. Omfattande åtgärder skulle krävas för att fortsatt bruka fartyget.

En groda utan lungor, en kärlekskrank snigel som skjuter hormonpilar mot sin partner och världens största insekt. Det är några av de 123 nya arter som upptäckts av forskarna i de tropiska regnskogarna i hjärtat av Borneo de senaste tre åren, enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF.

Forskarnas upptäcktsfärder på Borneo – ett av världens mest biologiskt rika områden – fortsätter att överraska. En rad nya spektakulära fynd från 2007 har nu sammanställts av WWF i rapporten Borneo’s New World: Newly Discovered Species in the Heart of Borneo. Totalt har 67 växter, 29 ryggradslösa djur, 17 fiskarter, 5 grodor, 3 ormar, 2 ödlor och en helt ny fågelart upptäckts under den här tiden.

– De nya fynden är fantastiskt glädjande. Tre nya arter upptäcks per månad. Ju mer forskarna letar desto mer hittar de. Men hoten är fortfarande många och mer resurser krävs om skogarna ska kunna skyddas på sikt, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

I de avlägsna och svårtillgängliga skogarna på Borneo lever också spektakulära arter som Borneonoshörningen sida vid sida med orangutang, gibbon, trädleopard, månråtta och malajbjörn.

Bland de nyupptäckta arterna finns världens största insekt (Phobaeticus chani) och en brandfärgad orm (Dendrelaphis kopsteini) som växlar färg. En endemisk art av sniglar (familjen Ariophantidae) som lever på höga altituder i Borneos bergsregnskogar skjuter harpunliknande pilar med hormoner mot sin partner, vilket tros öka fortplantningsförmågan.

Genom ett historiskt avtal – den så kallade Borneodeklarationen mellan Indonesien, Borneo och Brunei som slöts 2007 – ska länderna öka samarbetet kring naturskydd, hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning i Borneos hjärta. Målet är att bevara 220 000 kvadratkilometer oersättliga och värdefulla regnskogsområden. Som ett resultat kommer 58 procent av Brunei Darussalam att skyddas i någon form.

Ett ökad skydd gynnar bland andra en av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) som är sju centimeter lång och saknar lungor. Den lilla grodan andas genom huden och dess platta form tros underlätta navigeringen i de kraftiga forsar som utgör dess livsmiljö.

Under de senaste hundra åren har hälften av Borneos skogar försvunnit och bara 25 procent av låglandsregnskogen finns kvar. Bakom förlusten av regnskogarna ligger expansionen av oljepalmsplantager, skogsavverkning för virke och pappersmassa och bränder.

– Här finns en enorm biologisk mångfald som måste bevaras för framtiden, säger Niklas Pettersson, biolog och naturvårdshandläggare på WWF.

Upptäcktsresanden har besökt ön Borneo i århundraden, men vidsträckta områden återstår fortfarande att undersöka, ofta under tuffa förhållanden för forskarna.

Fakta: I Heart of Borneo – Borneos hjärta – lever ett tiotal arter av primater, 350 fågelarter, 150 reptil- och groddjursarter och cirka 10 000 växter. WWFs kontor i Malaysia och Indonesien arbetar för att öka skyddet och att få hållbart förvaltade skogar. Svenska WWF har med stöd av bidragsgivare, djungelfaddrar och biståndsorganet SIDA varit med att finansiera och stötta flera naturvårdsprojekt på Borneo och arbetet med att ta fram kriterier för uthålligt producerad palmolja.

Rapporten samt pressbilder med några av de spektakulära arterna finns på:
www.wwf.se/borneonyaarter2010

Bildtext:
En av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) är 7 cm lång och saknar lungor. Den finns på Borneo. Foto: Stefan Hertwig

Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.

– Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter.

– I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som turistdestination!

– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.

– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.

Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).

– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg.

– Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.

– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren.

En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flaggklassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent. Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats.

Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.

www.promarina.se