nyhetstest

Den legendariska australiensiska båtbyggaren Bill Barry-Cotter presenterar en helt ny och fräck båt under konceptet Offshore Convertible. Den har bland annat inbyggd trappa upp til lflybridge, en täckt flybridge och finns i ett par versioner med bland annat tre kabiner i ett alternativ.

Den nya Maritiom 440 Offshore Convertible får sin premiär på Sydney International Boat Show i år. Båten erbjuder en extra hög nivå vad gäller komfort och utrymmen för en 44-fotare.

Båten kan anpassas för djuphavsfiske, familjeutflykter eller långa resor med familj och vänner. I versionen med tre kabiner blir det extra bekvämt att bo ombord i Maritimo 440 Offshore Convertible.

För framdriften står Volvo Penta IPS. Som standard har båten dubbla IPS 600. Bränslekapaciteten är 2 000 liter, så räckvidden bör bli betydande.

Både Maritimo och Riviera, som också kommer från Australien, har haft betydande exportframgångar det senaste året. Priset för nya Maritimo 440 Offshore Convertible börjar på AU$850,000.

SPECIFICATIONS – MARITIMO 440 OFFSHORE CONVERTIBLE
Length Overall 15.0 metres 49 ft 2 in
Beam 4.56 metres 14 ft 11 in
Draft 1.06 metre 3 ft 6 in
Dry weightt 13.5 tonnes 14.9 US tons
Fuel 2,000 litres 528 US gal
Water 400 litres 105 US gal
Holding Tank 300 litres 79 US gal
Standard Engines
2 x Volvo Penta IPS 600 320 kW 435 mhp
No.Sleeping Cabins 3

www.maritimo.com.au

Nu finns boken för alla naturälskare som vistas i skärgårdar och kustlandskap. Skärgårdens växter och djur av biologen och naturfotografen Klas-Rune Johansson har just kommit ut på Bilda Förlag. I våra skärgårdar finns inte bara lugna vikar med vackra och inbjudande naturhamnar. Här finns också ett rikt och intressant växt- och djurliv som kan berika vistelserna här ute.

Skärgårdens växter och djur är en praktisk handbok där man lätt kan lära sig känna igen det man ser i luften, på havet, på kobbar och skär; på ängar, hedar och myrar, i gölar och hällkar. En artbok för alla naturintresserade, för ”båtfolket” – seglare, motorbåtsburna, paddlare – och naturligtvis för strandvandrare och de som bor eller vistas i skärgårdar och vid kusterna.

Djuren är i första hand de bofasta i våra nordiska skärgårdar; däggdjur, fåglar, grod- och kräldjur, en del insekter och småkryp, men även en del tillfälliga gäster tas upp, som till exempel fåglar som flyger över och förbi. Av växterna är det koncentrerat till blomväxter, men här omnämns också några typiska gräs och halvgräs. Några få, i landskapet väl synliga lavar och alger, tas också upp.

Författaren Klas-Rune Johansson är biolog och naturfotograf (medlem i Naturfotograferna) med skärgård och kust som specialitet och har tidigare gjort flera naturböcker, bland annat Skärgårdens växtvärld, Skärgårdens djurliv, Kustflora och Blommande skärgård.

www.bildaforlag.se

Behövs egentligen TV ombord i sommar? Tja, det kan ju regna också. Och fotbolls-VM kickar igång den 11 juni vare sig det är regn eller solsken. Med Grundigs båt-TV slipper man krångel. Boxen för mottagning av digitala mark- och kabelsändningar är inbyggd och klar. Inga extra sladdar alltså, och dessutom bara en fjärrkontroll att hålla reda på. Sommarsortimentet omfattar Leemaxx 19” i fem fräscha färger samt Vision 2 i 16” och 19”.

Leemaxx 19” väger bara 3 kg och är lätt att flytta runt i det integrerade bärhandtaget. Boxergodkänd med inbyggd DVB-T/C MPEG4, USB 2.0 och HDMI. Fjärrkontroll i två versioner; en enkel för basfunktioner och en mer avancerad med fler knappar. Kan drivas på 12V. Leemaxx kan användas som datorskärm och blir då perfekt att ansluta till navigationsutrustningen om man skulle vilja jobba på en större skärm.

Nu lanseras Leemaxx i fem fräscha färgställningar; Röd/svart, grön/vit, rosa/vit, silver/vit samt antracit/svart. Cirkapris 4000:-

Vision 2 finns i 16” och 19”, en snygg småbilds-TV i klassisk design. Har inbyggd mottagardel för digital-tv, mark och kabel (DVB-T/C) i MPEG4-format och kan användas i 12 V-system. Två HDMI (varav en på sidan) och USB 2.0 för uppspelning av film, musik och bilder. Anslut minnessticka, MP3-spelare eller extern hårddisk och få HD-kvalitet rakt igenom på det uppspelade materialet. Boxergodkänd. Vision 2 19” finns även i vit design.

Cirkapris 16” 3 000:-, 19” 3 500:-

Jimmy Cornell (bilden) blir en av föredragshållarna under årets Scandinavian Alubat Week. Under ett heldagsseminarium ”Planning your dream voyage” blir det fokus på förberedelser, utrustning, säkerhet och genomförande av långa seglingar till havs. Erfarenheter av Medelhavet, Antarktis, Karibien och Söderhavet ackompanjerat av härliga och illustrativa bilder.

Scandinavian Alubat Week arrangeras varje år av Lange Maritime. Företaget är skandinavisk importör av Ovni och Cigale från franska aluminium-båtvarvet Alubat.
I år kommer arrangemanget att hållas i Norsk Maritimt Museum på Bygdøy i Oslo.

Jimmy Cornell kommer att vara i Oslo för olika program från torsdag 6 maj till söndag 9 maj. Under fredagen 7 maj blir det tillfälle för journalister att träffa och intervjua denne eftertraktade föredragshållare och jordenruntseglare. Lördagen 8 maj hålls långfärdsseminariet.
Hela Scandinavian Alubat Week pågår från 6 till 14 maj.

www.langemaritime.se

Sailstar startar en ny seglarskola till sommaren. På för- och eftersäsong kommer platsen att vara i jollehamnen i Skärgårdsstad, 40 km norr om Stockholm men vecka 26-32 flyttar Sailstar ut till Stockholms skärgård, Gistholmen mellan Ingmarsö och Svartsö.

”Vi har under många år arrangerat seglarskolor i Skärgårdsstads segelsällskaps regi, mest för barn och ungdomar men även för vuxna. Under de senaste åren är det så många som har frågat oss om att arrangera seglarskolor så nu satsar vi fullt ut på en ny seglarskola och vi gör det i privat regi. Varför privat regi kan man undra men vi har investerat rejält i flera nya jollar, en ny kölbåt, två nya följebåtar och våtdräkter, kommunikationsradios, en investering som var omöjlig att göra inom klubbens regi”, berättar Tomas Sandström, ägare och eldsjäl för Sailstar.

Sailstar erbjuder kurser både för barn och ungdomar, men även enbart för vuxna, för familj, dvs. alla åldersgrupper och även ett par specialveckor där vi erbjuder seglarskolor för vuxna singlar. Båtarna som används är främst ur RS sortiment, RS Feva utgör basen, RS Tera och RS Q’ba finns där och även en dagseglare från RS – RS Elite finns med bland utbudet av båtar.

”Vi vill kunna göra en seglarskola med mycket action i, vi kör oftast halvdagspass, två per dag och avslutar med after sail, eller fortsätter med kvällssegling de dagar det passar sig. Moderna jollar gör det enklare och roligare att segla och vi vill visa alla hur kul det är att segla jolle, förhoppningsvis fortsätter en del efter skolan med segling i någon form. Dessutom är jollesegling ett mycket effektivt sätt att lära sig att segla, allting blir så mycket mer direkt än i en kölbåt där man dessutom oftast är många fler ombord. Vi vill ha en kul, enkel, inspirerande men säker segling”

”Vi har tidigare arrangerat liknande kurser de vi har i Skärgårdsstad och de har fått väldigt bra emottagande, nu har vi ett mycket bättre material på alla sätt så det ska bli väldigt intressant att anordna årets seglarskolor. De seglarläger som arrangeras på Gistholmen kommer att ge ytterligare en dimension, perfekt mitt i Stockholms skärgård på en liten ö, vi får segla till handelsboden för att köpa mat till kvällen”, fortsätter Tomas Sandström.

www.sailstar.se

Kommentarer

jennifer berg 11:33:43 2010-05-01

Hej, jag undrar hur många ni kommer att vara, jag är alltid varje år på gistholmen då de är "landställe"

Jag hoppas att dom som deltar i eran seglar kurs kommer att vara bråkiga för på gistholmen är det ända som är där är glada miner och inge tjaffs,
Hoppas ni kommer trivas där så ses vi v 29.
Ps hoppas vi kommer utt med våra jollar.

Det är dags att kontrollera båten och båtmotorn innan sommaren. Ett antal båtmotorer har beslagtagits av myndigheterna i Baltikum och Polen. Motorerna har transporterats från Sverige. I Sverige har dock ingen stöldanmälan skett.


Ett fyrtiotal båtmotorer av skilda storlekar och värden har återfunnits i Baltikum och Polen. En del motorer är värda flera hundratusen kronor och har transporterats från Sverige till dessa länder. De gripna personerna har inte kunnat ge någon sannolik förklaring till hur man kommit över motorerna. Såväl de utländska myndigheterna som Larmtjänst utgår från att dessa motorer är stulna och att stölderna skett i Sverige.

Larmtjänst har dock inte kunnat identifiera samtliga motorer och inte heller hittat en polis- eller skadeanmälan som visar vem som är ägare till respektive motorer. Detta kan bero på att motorerna är nyligen stulna och att ägaren inte hunnit upptäcka stölden ännu. Det är därför dags att kontrollera båten inför sommaren. Även under vintern stjäls båtar och båtmotorer.

http://www.larmtjanst.se/Aktuellt/Nyheter/Batmotorer-troligtvis-stulna-/

Amerikanska Bertram, som ägs av Ferretti Yachts, är en av världens främsta tillverkare av sportfiskebåtar, vilket i det här fallet betyder extremt påkostade och snabbgående motorbåtar för fiske i varma vatten. Nu skriver företaget ett nytt kapitel när de introducerar sin helt nya Bertram 800, som kommer att bli flaggskeppet av flottan med Bertrambåtar och den största båt som har byggts vid varvet. Bakom introduktionen ligger år av forskning och utveckling.

Den båt som tar Bertram in i framtidens värld av fiske och lyx har även prestanda så det räcker och blir över. Den nya Bertram 800 byggs för att motsvara kraven från de många tidigare kunderna runt hela världen som vill ha den här sortens havsgående och snabba fiskebåtar.

Både skrovet och arrangemanget med rutorna är ytterst avancerade, enligt varvet. Rutorna är till exempel uppbyggda av flera lager med laminatglas för att båe skydda mot värme och det tryck som vattnet kan bilda vid gång i hård motsjö. Konstruktionen är testad av Advanced Yacht Technology för att klara även de tuffaste förhållanden.

Vad gäller framdrivningen så har AYT konstruerat speciella fickor i skrovet för att minimera kavitation och avgasrök. Bertram 800 standardutrustas också med det exklusiva ARG (Anti-rolling Gyro), så att besättningen slipper bli sjösjuk. I hög sjö sägs denna teknik minska rullningen med upp till 50 procent.

800 Specifications
Length, Overall (with bow pulpit) 82’8″ / 25.2 m
Length, Hull (standard ISO 8666) 78’8″ / 23.4 m
Beam, Max 22’0″ / 6.7 m
Draft 5’8″ / 1.7 m
Fuel Capacity 3,000 gal / 11,355 L
Displacement 185,240 lbs / 84.0 ton
Fresh Water Capacity, Total 400 gal / 1,515 L
Engineering Bertram Yacht / Ferretti Group
Standard Engine Twin MTU 16V Series 2000, 2000 HP
Optional Engine 1 Twin MTU 16V Series 2000, 2400 HP
Designer of Superstructure and Interiors Zuccon International Project

http://www.bertram.com/default.aspx

Den 6 april är det premiär för Sjöhistoriska museets nya klubb – Sjömansklubben. Lärorika och roliga aktiviteter kring sjömanskap, fartyg och hav väntar klubbens medlemmar. En och annan hemlighet väntar också.

Under påsklovet är det fullt ös på Sjöhistoriska och på isbrytaren Sankt Erik. På museet är temat marinarkeologi med sökande efter skatter och skrot i Stockholms undre värld och på isbrytaren vid Vasamuseet hålls ångan uppe med kol och coola maskiner. På tisdagen startar dessutom Sjöhistoriskas nya klubb för unga – Sjömansklubben.

– Genom Sjömansklubben hoppas vi både kunna sprida ännu mer kunskap och göra museet ännu mer spännande för våra yngre besökare, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska och kapten i Sjömansklubben.

Medlemmar i klubben får egna sjöfartsböcker utformade efter de som traditionellt använts av sjöfolk. En sjöfartsbok fungerar som id-handling och i den noteras vilka fartyg innehavaren arbetat på och i vilken befattning. I Sjömansklubben används boken för att samla stämplar och därigenom stiga i graderna. Alla börjar som jungmän. Efter att ha fått tre stämplar i sin bok följer befordran till lättmatros, sedan matros och så vidare. Stämplar i boken får man genom att delta i vissa aktiviteter eller genomföra olika prov och uppdrag.

– Uppdragen kan handla om att lära sig till exempel knopar och flaggsignaler eller om sjösäkerhet eller om hur en ångmaskin fungerar eller om en massa andra saker. Vi kommer dessutom att bjuda in medlemmarna till en del specialarrangemang, bland annat ett linjedop, men vad som händer då är en hemlis, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Fakta: Sjömansklubben

Startar: Den 6 april, därefter kan man bli medlem när som helst.
Rekommenderas: För 5-12 år
Kostar: 95 kr/år
Ingår: Lärorika och roliga aktiviteter, en fin sjöfartsbok att samla stämplar i, fri entré för en vuxen hela året på Sjöhistoriska, vid ett tillfälle på Vasamuseet och på Marinmuseum samt inbjudan till specialarrangemang.
Mer: Håll utkik på www.sjohistoriska.se

Starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Johan Tillander vann världscupen på Mallorca efter en andra plats i dagens medaljrace. Svenskarna låg med i tätgruppen från start till mål och lyckades passera tyskarna på sista gippen för att gå upp i en totalledning. Målgången blev dock en riktig rysare när nio av de tio båtarna i finalen gick i mål inom några båtlängder. Men svenskarna hade positionerat sig perfekt och slog schweizarna Marazzi/De Maria med en knapp båtlängd.

Ni låg trea igår. Hade ni någon tanke på att det kunde gå så här bra idag?
– Absolut. Vårt mål när vi gick ut idag var att ta guldet, säger en nöjd Johan Tillander.
– Vi startade bra idag och kunde då segla som vi ville.

Vinsten på Mallorca är Fredrik Lööf och Johan Tillanders första stora seger tillsammans i Starbåten. Efter det att Fredrik vunnit bronsmedaljen på OS 2008 tillsammans med Anders Ekström bytte han partner. Johan Tillander från Västerås är 35 år och har tidigare seglat Finnjolle där han som bäst varit 5:a på ett VM. Under debutsäsongen 2009 blev den största framgången en bronsmedalj på EM för Johan och Fredrik som representerar klubben KSSS.
Fredrik Lööf om teamets framgång på Mallorca:
– Vår strategi var att göra det vi trodde på hela tiden. Och det betalade sig.

Läs mer om Starteamet här och på deras blogg
Världscupens officiella hemsida: www.trofeoprincesasofia.org

Världsnaturfonden WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson har blivit utsedd till naturvårdschef på WWF International. Han får ansvar för WWFs globala program och kommer att leda WWFs naturvårdsverksamhet i över 100 länder.

– Lasse har den kraft, kompetens och erfarenhet som krävs för att utveckla och driva WWFs globala program. Det har han med all tydlighet visat under sin tid som generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF. Det är bara att gratulera Lasse till det nya jobbet och WWF International till rekryteringen, säger Världsnaturfondens svenska ordförande Björn Hägglund.

Trots decennier av framgångsrikt naturvårdsarbete pekar många viktiga miljötrender fortfarande åt fel håll. Klimatförändringar, skövling av regnskogar, utfiskning av världens hav och utrotning av hotade växt- och djurarter, kräver nya kreativa och kraftfulla lösningar i samverkan mellan politik, näringsliv och civilsamhällets organisationer.

– Vi är på väg mot en planet med nio miljarder invånare och trycket på våra naturresurser bara ökar. Framgångsrik naturvård bygger på att vi också tillgodoser människors behov. Utmaningen är att hitta lösningar där miljö och ekonomisk utveckling inte blir varandras motsatser. Kraftfulla satsningar på miljö- och klimatlösningar kan tvärtom bli motorn i en ny grön och lågfossil ekonomi, säger Lasse Gustavsson.

Lasse Gustavsson har varit ansvarig för Världsnaturfonden WWFs verksamhet sedan juni 2007. Internationalisering, Earth Hour, en unik satsning på klimatinnovationer och en framgångsrik Östersjökampanj är några av de viktigaste resultaten som organisationen åstadkommit under hans ledning. Allmänhetens stöd för organisationen har också ökat.

Idag har WWF 190 000 supportrar, vilket gör organisationen till den mest inflytelserika internationella naturvårdsorganisationen i Sverige.

Världsnaturfonden WWF har påbörjat rekryteringen av en ny generalsekreterare.

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: – bevara världens biologiska mångfald – verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt – minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se

Bilden:
Lasse Gustavsson. Foto: Håkan Flank.

Nu ska det bli enklare och tydligare för myndigheter och företag i deras dagliga arbete för att följa miljökvalitetsnormerna. Det är innebörden av en propositionen Åtgärdsprogram och tillämpningen av miljökvalitetsnormer, prop. 2009/10:184, som regeringen överlämnat till Riksdagen. Det blir en tydligare skillnad mellan skarpa gränsvärdesnormer och normer av annan karaktär.

Miljökvalitetsnormer skiljer sig från de flesta andra miljöregler genom att de tar sikte på tillståndet i miljön och inte hur verksamhet som påverkar miljön ska utformas. Normerna anger därför inte hur enskilda som påverkar miljön ska bete sig och måste därför översättas från det önskvärda tillståndet i miljön till handlingsregler för personer och företag. Det sker bl.a. via åtgärdsprogram. För närvarande finns miljökvalitetsnormer för utomhusluft, omgivningsbuller, fisk- och musselvatten samt förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön.

De åtgärdsprogram som myndigheter och kommuner ska ta fram mot bakgrund av miljökvalitetsnormerna ska ha en övergripande planeringskaraktär och ange de olika styrmedel som behöver användas för att minska påverkan från olika källor och hur bördan för förändringarna ska fördelas. Åtgärdsprogrammen skall på ett tydligare sätt ange de förbättringar som åtgärderna leder till och hur dessa skall finansieras.

Förslaget förtydligar myndigheters, kommuners och verksamhetsutövares olika ansvar. Syftet med förslaget är att det ska bli ökad förutsägbarhet och enklare för inblandade parter att se vilka krav som ställs i förhållande till normerna.

Statlig satsning på Mälarsjöfarten ”Största infrastruktursatsningen på sjöfart i modern tid” Regeringen har nu fastställt planen för investeringar i transportinfrastrukturen fram till 2021. För första gången finns nu sjöfarten med i fördelningen. Den satsning på Södertälje sluss och Mälarsjöfarten som ingår i beslutet är den största satsningen på sjöfartsinfrastruktur i Sverige i modern tid.

– Jag är glad över beskedet och ser att detta kan vara ett transportpolitiskt paradigmskifte där sjöfarten fullt ut kan vara med och konkurrera om infrastrukturmedel, säger Sjöfartsverkets tf generaldirektör Noomi Eriksson. Jag kan inte uppfatta detta på annat sätt än att sjöfarten nu i allt större omfattning ses som ett smart transportalternativ för att kunna avlasta vägnätet från tunga transporter och klimatanpassa vårt transportsystem.

Alla ser vi fram emot sommar och ledighet då familjen under soliga och varma dagar kan ägna sig åt sina favoritaktiviteter på sjön. För barnen spelar väderleken inte alltid så stor roll, de leker och upptäcker världen oavsett sol eller regn. Därför är det viktigt att de har sköna, funktionella och slitstarka kläder som de kan röra sig i.

Pressrelease:

Helly Hansens seglarjacka, Point Jacket är tillverkad i ett vattenavstötande material som hindrar vind och väta från att tränga igenom plagget. Den finns i fem olika färger och har avtagbar huva. Seglarbyxan som passar till, Shelter Bib, är även den vind- och vattenavstötande och har förstärkt gren samt knän.

Vid vackert väder passar tvåfärgade pikettröjor och t-shirts med olika mönster. Kombineras med badshorts, för både tjejer och killar. Och glöm inte den livsviktiga flytvästen, för de små som redan nu älskar havet. Båda plaggen perfekta för aktiviteter till havs.

Helly Hansens sommarkollektion finns i storlekarna 86-134 och vänder sig till barn i åldrarna 2-8 år.
Point HT jacket 650 SEK
Shelter HT Bib 550 SEK
Sunset Polo 250 SEK
Surf T-shirt 200 SEK
Sunset Bordshorts 300 SEK
Navigare flytväst 500 SEK

Henrik Bark, Trollhättan, och David Tiger, Luleå, vann i höstas Sail Racings tävling -Win a Voyage Round Cape Horn. Priset var en plats ombord på Pelagic Australis och att medverka på en seglingsexpedition som ska runda Kap Horn. 22 april börjar äventyret och deras tuffa resa kommer att kunna följas via en blog på sailracing.com.

Höstens tävling rönte stort intresse och de lyckliga vinnarna kan om tre veckor mönstra på båten Pelagic Australis i hamnen i Ushuaia i Argentina. Sen väntar en 12 dagars lång expedition enligt den rutt som äventyrsseglaren och legendaren Skip Novak (medlem i Sail Racings test team) har lagt upp och där höjdpunkten är rundningen av Sydamerikas sydligaste punkt, mytomspunna Kap Horn.

Henrik och David kommer att få uppleva en fantastisk natur och dess olika mer eller mindre extrema skepnader, ett exotiskt djurliv samtidigt som de hela tiden får hjälpa till med hårt arbete på båten för att driva igenom expeditionen. Längre vandringar och en del bergsklättring på expeditionens olika destinationer kommer krävas av deltagarna. Under expeditionen och dess olika moment använder hela besättningen kläder från Sail Racing.

– Det här ska bli helt kanon! kommenterar David. -Jag har gjort många tuffa fjällvandringar i extremt hårt vinterväder, dock har jag aldrig satt min fot på en båt vilket självklart kryddar mitt deltagande i expeditionen!

Ett äventyrsliv utöver det vanliga väntar våra vinnare. Vi är spända på deras reseberättelser på deras kommande blog på www.sailracing.com.

Kommentarer

Gunnar 21:54:41 2012-03-15

Rundade Hornet 11 febr klarblå himmel 5m/sek ingen sjö! Vädret kom istället vid Falklandsöarna med vindbyar >45m/sek

Nu kan du följa Nord West Yachts på Facebook. Företaget blev ett av de allra första att lägga upp en sida på Facebook. Adress: http://www.facebook.com/pages/Nord-West/113607428649292

Marknaden för extrema och stora båtar verkar vara större än man kan ana. Här är den senaste expeditionsutrustade katamaranen från Sunreef Yachts – Expedition Power Cat. Det är en rejäl pjäs på 70 fot som bär namnet Ondin. Den första båten i den här serien med motordrivna katamaraner heter Jambo och byggdes för en kund vid namn Laurent Bourgnon och hans familj. Många fler ville dock köpa åten i utförandet Expedition och ge sig ut på sitt livs äventyr, därför kommer den här uppföljaren.

Ägarna till Ondin presenterade sig för första gången vid Cannes International Boat Show 2008, där serien med Expedition motordrivna katamaraner presenterades. Den chilenska ägarfamiljen blev bekanta med Laurent Bourgnon och tillsammans har de gjort verklighet av sina drömmar.

Bourgnon vill kunna färdas med båten längs den Sydamerikanska kusten och göra expeditioner långt in i Patagonien. Tillsammans med sin familj hade han länge letat efter en lämplig båt och i katamaranen fann han vad han sökte. Konceptet ger en både rymlig och extremt stadig båt.

Båten har all tänkbar utrustning, så expeditionerna för familjen Bourgnon blir troligen ganska bekväma. Här finns bland annat rymliga kojer för ett stort antal passagerare, elektronik från Raymarine och Plastimo, ljud- och bildanläggningar i topppklass och mycket mera.

Specification:

Year: 2010
Hull: Composite
LOA: 21.45 m / 70.4 ft
Waterline length: 20.54 m / 67.4 ft
BOA: 9.31 m / 30.5 ft
Draft max: 1,55m/ 5 ft
Light Craft Displacement: 47 tones
Full Load Displacement: 65 tones
Generator: 28 kVa
Engines: 2 x Volvo Penta 265 HP
Fuel tanks: 2 x 8000 L
Fresh water capacity: 1560 L
Range at 10 knots: 7000 nautical miles on full fuel tanks
Bow thrusters: yes
Guests: 8
Crew: 2

www.sunreef-yachts.com

Världscupen i segling förflyttar sig nu till Europa för den första av fem regattor efter tidigare stopp i Melbourne, Australien och Miami, USA. Över 1000 seglare från 40 länder deltar i 680 båtar i de tio olympiska och de tre paralympiska klasserna på bukten utanför Palma di Mallorca. Sverige ställer upp i sju av de olympiska klasserna med 28 seglare i 17 båtar.

Regattan avslutas på Långfredagen med finalseglingar, s.k. medaljrace för de tio främsta i varje klass.

De svenska förhoppningarna står främst till den dubble OS medaljören Fredrik Lööf tillsammans med Johan Tillander i Starbåt, OS-fyran i Finnjolle Daniel Birgmark och vinnarna från Miamis världscup Anton Dahlberg och Sebastian Östling i 470. Intressant att följa är dessutom VM tvåan i matchracing, Anna Kjellberg som nu görs sin tredje regatta i den nya OS disciplinen. Hon seglar den nya båttypen Elliott 6m tillsammans med Madeleine Magnusson och Lotta Harrysson.

Svenska Deltagare

Finnjolle
Daniel Birgmark
Max Salminen
Björn Allansson
Star
Fredrik Lööf/Johan Tillander
Tom Löfstedt/Kasper Harsberg
470, herr
Anton Dahlberg/Sebastian Östling
Victor Bergström/Marcus Dackhammar
49er
Charlie Ekberg/Kalle Torlén
Jonas Lindberg/Niclas Düring
Magnus Baltscheffsky/Erik Geijer
Match Racing, Elliott 6m
Anna Kjellberg/Madeleine Magnusson/Lotta Harrysson
470, dam
Karin Söderström/Martina Söderbom
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson
Laser Radial
Josefin Olsson
Sara Sigvardsdotter
Fina Kuikka
Cecilia Jonsson

Regattan kan följas på:
www.trofeoprincesasofia.org
www.svensksegling.se

Program:
Söndag den 28 mars 2010 – start kl. 14.00 (matchracing kl. 11.00)
Måndag-Torsdag 29 mars – 1 april – start kl. 11.00 (matchracing kl. 10.00)
Fredag den 2 april – finalseglingar olika starttider för de olika klasserna mellan kl. 11.00 och 16.00

www.ssf.se

Stiftelsen Baltic Sea 2020, det Svenska Postkodlotteriet och Marine Stewardship Council (MSC) har inlett ett samarbete för Östersjöns miljö. Syftet är att sprida MSC-certifieringen och ekomärkningsprogrammet i hela Östersjöregionen. Som ett första steg öppnar MSC ett kontor i Stockholm från vilket man kommer tillhandahålla tjänster till fiskare och fiskerinäring i Sverige, Danmark och norra Tyskland.

Tack vare MSC:s fiskericertifiering och ekomärkningsprogram finns det nu möjligheter för fiskeindustrin i Östersjöregionen att uppvisa att man lever upp till globala marina hållbarhetskrav. Fisket utgör en viktig del av Östersjöns ekosystem och MSC syftar till att främja en ansvarsfull förvaltning av viktiga arter. Målsättningen är att uppnå livskraftiga och hållbara fiskebestånd och att återupprätta en balanserad fiskepopulation. MSC-programmet säkerställer också att man agerar i enlighet med de riktlinjer för internationell ”best practice” som fastslagits av FN:s Food and Agriculture Organisation.

MSC samarbetar med fiskare för att öka utbudet av hållbara produkter från havet. Samtidigt samarbetar man också med handlare, livsmedelsindustri och andra aktörer för att göra dessa hållbara marina produkter mer tillgängliga.

Lanseringen av projektet ”Fish and kids” i Sverige, som genomfördes i Norrköping den 25 mars, är ett första steg i att befästa MSC:s roll i Östersjöregionen. Projektet syftar till att öka mängden MSC-certifierade produkter som serveras i svenska skolbespisningar. Som ett resultat av det nya samarbetet kommer därmed fler svenska skolbarn att kunna välja hållbart producerad fisk till lunch. Genom att tillhandahålla relevant informationsmaterial ska projektet också bidra till att havsmiljöfrågor integreras i undervisningen.

Baltic Sea 2020 är en privat stiftelse vars mål är att stimulera konkreta åtgärder som förbättrar miljön i Östersjön. Stiftelsens tillgångar ska stödja åtgärder som är vetenskapligt förankrade, konkreta och som på ett innovativt sätt bidrar till att förbättra miljön och kunskapen om Östersjön.

www.balticsea2020.org

Aktieägarna i holländska Unlimited Sports Group (USG) har förvärvat det klassiska klädföretaget Tenson AB från Norrwin Group. Tenson kommer därmed att ingå i en av Europas största koncerner inom sport, outdoor och lifestyle. USG omsätter cirka 300 miljoner Euro.

– Ägarna bakom USG, som tar över hela bolaget och organisationen, har utlovat fortsatt storsatsning. Ambitionen är att fortsätta vårt påbörjade arbete med att göra Tenson till ett av de starkaste varumärkena inom sport och outdoor i Europa, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Tenson grundades i Varberg 1951 och har huvudkontor i Göteborg. Man har sedan 2007 storsatsat på en relansering av det svenska klassiska varumärket. Historiskt har Holland och Belgien, tillsammans med Sverige och Danmark, varit bolagets viktigaste marknader. De senaste kollektionerna har präglats av tuffare och djärvare design och förbättrad funktion, vilket mottagits väl.

– Vi är stolta över förvärvet av Tenson, som har en proffsig organisation och som passar mycket bra in i vår verksamhet. Varumärket är starkt och kompletterar våra befintliga varumärken inom outdoor, marin och ski. Vår bedömning är att Tenson har en oerhörd potential både på befintliga och på nya marknader, säger Jos Gillebaard, aktieägare och CEO USG.

Den senaste tiden har Tenson presenterat en rad nyheter. Exempelvis inledde man ett nära samarbete med rapparen och skidentusiasten Petter under 2009 och i mars i år lanserade man sin första marina kollektion på 30 år.

– Intresset för Tensons produkter har ökat markant i samband med de nya kollektionerna. Tajmingen med en ny stor och stark ägare med ambitioner för varumärket, är helt rätt i en tid med medvind för Tenson. Tack vare våra nya ägare, deras resurser och nätverk ges vi möjlighet att nå nya spännande marknader – kanske också med en rad nya produkter, säger Johan Lövqvist.

www.tenson.se

I Öresund fångas många stora fiskar. Nyligen slog Helsingborgaren Ingvar Persson det 23 år gamla rekordet för fenknot. Ingvars fenknot från Öresund vägde 0,938 kg. Efter en riktig isvinter börjar spöfiskarna hitta öppet vatten. I Öresund har turfiskebåtarna kört ut med grupper av fiskare i flera veckor nu. De har överraskats av fina koljor men också den ovanligare och vackra fenknoten.

Sedan 1987 har en fenknot från Kummelbank i Kattegatt hållit det svenska sportfiskerekordet med 0,910 kilo. Häromdagen fångades dock en större när fiskeklubben Lupus hade en dagsutflykt i Öresund. Helsingborgaren Ingvar Persson fiskade vid botten på 27 meters djup med en mindre torskpirk på 120 gram när hugget kom. Under invevningen kände han att det här inte var någon vanlig kolja eller torsk. Det visade sig vara en mycket stor fenknot på 0,938 kilo och 46 cm lång.

– Fenknoten har nu godkänts av Sportfiskarna som nytt svenskt sportfiskerekord. Det ger fångstmannen ett snyggt diplom och platsen i den svenska rekordlistan, berättar Håkan Brugård som är storfiskregistrerare hos Sportfiskarna.

Fenknoten är släkt med den vanligare knoten som tack vare lustiga ljud också kallas knorrhane! Fenknoten har extremt stora fenor, ofta i starka färger som lila och turkos.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Stena Lines hotell i Frederikshavn, även känt som ”Badhotellet”, genomgår just nu en omfattande ombyggnation. Den 6 juni öppnas portarna till en helt ny upplevelse – The Reef Frederikshavn. Här kan hotellets gäster och besökare fly undan vardagen för att möta Karibien i en häpnadsväckande miljö i det nya äventyrsbadet med turkost vatten, grottor, kokosnötter och skatter.

The Reef Frederikshavn är en av Stena Lines mest spännande satsningar och utgör ett unikt inslag bland de badhotell som redan finns på marknaden. I en praktfull tropisk omgivning får gästerna möjlighet att förtrollas av öns mystik, äventyr, lek och gemenskap.

De Göteborgsbaserade företagen Stylt Trampoli och PP Arkitekter har tillsammans skapat det nya badlandet på 1500 kvm, där Stylt har tagit fram koncept och upplevelsemanus.

– Det är ett spännande uppdrag för oss eftersom det är första gången vi tar oss an ett badlandskap. Vi konstaterade tidigt att de flesta andra badanläggningar konkurrerar med sin storlek och antalet attraktioner. Med det som utgångspunkt har vi jobbat mer med att skapa en känsla, en stämning. Vi har utgått från nordbornas etablerade bild av Karibien, men också kryddat med sagans och äventyrets magi. Ljud, ljus, växter och överraskningar har varit vårt fokus för att skapa en upplevelse som sträcker sig långt utöver en traditionell simhall, säger Erik Nissen Johansen, ägare och kreativ chef på Stylt Trampoli.

– Med The Reef kommer vi att få möjligheten att erbjuda en upplevelse och ett äventyr utöver det vanliga. Det ska passa lika bra för barnfamiljen, det ensamresande paret som kickoffen, fortsätter Charlotte Ljunggren, linjechef för Stena Lines Danmarkslinjer.

Det karibiska konceptet kommer också att återspeglas i The Reefs olika kök. Såväl den nya restaurangen som strandbaren ska bjuda gästerna på mat och dryck med tropisk touch.

– Mat och dryck är en viktig del i reseupplevelsen och genom att skapa en restaurang och bar i samma genuina The Reef-anda, får hotellets gäster och besökare ta del och njuta av upplevelsen i sin helhet, säger Charlotte Ljunggren.

Hotellet är beläget centralt i Frederikshavn med endast fem minuters promenad från hamnen. Stena Line har daglig trafik med Stena Danica och Stena Jutlandica till Frederikshavn under hela året. Mellan maj och september kompletteras turlistan med snabbfärjan Stena Line Express. Hotellets nuvarande 213 rum i skandinavisk stil kommer så småningom också övergå i tropisk harmoni, för den rätta känslan. Dessutom erbjuder hotellet 20 möteslokaler i en egen konferensdel. The Reef Frederikshavn öppnar för en helt ny upplevelse den 6 juni 2010.

Lagom till den första vårsolen öppnar Gävles första kajakbutik. Den är en del i Point 65 Kayak Center, som är en del av en rikstäckande kedja med upplevelsecenter inom paddling. — Gävle är en perfekt stad att paddla i och det här har varit min dröm i många år. Härifrån är det bara några paddeltag ut till havet, och det är enkelt att nå både insjöar och vattendrag, säger Mats Ståhlberg, som är ansvarig för paddelcentret i Gävle.

Paddelsporten har gått från nischsport till folksport på bara några år. För ett år sedan startade den rikstäckande kedjan Point 65 Kayak Center i Sverige. Nu öppnar kedjan en butik i Gävle.

— Paddling har vuxit enormt de senaste åren som ett billigt, naturnära och miljövänligt alternativ till motorbåtar och dyra resor. Vi har fått många förfrågningar från paddelentusiaster som saknar ett center med bra utbud i Gävle. Det blir spännande att se vilket mottagande vi får här, säger Tomas Öhman, vd på Point 65 Kayak Center.

Stort utbud på nytt kajakcenter
Point 65 Kayak Center i Gävle kommer att erbjuda uthyrning av kajaker, paddelkurser, guidade turer och en butik med försäljning av kajaker och tillbehör. Kajakcentret öppnar den 10 april, med smygöppning några dagar tidigare för ivriga paddelintresserade. Lokalen är en gammal marinbutik vid Gavleån, några hundra meter från utloppet i Östersjön.

— Paddlingen här är underbar. Man kan både paddla inomskärs i Östersjön och in i Testeboån som ligger nära, eller i någon av de insjöar som ligger runt om. För den som drabbats av bröllopsyran går det faktiskt att paddla ända till Ockelbo, där den blivande Prins Daniel Westling kommer från, säger Mats Ståhlberg.

För att nå internationell klass har Nigel Foster, världens ledande kajakguru och instruktör, engagerats och står för säkerhetskrav, kursplan samt utbildning för Point 65 Kayak Centers instruktörer och ledare. Det finns även planer på att lansera Point 65 Kayak Center utomlands.

Förutom i Gävle finns kedjan även i Stockholm, Göteborg, Norrköping, Siljansnäs och i danska Rungstedt Havn.

www.point65.se

Det brittiska varumärket Henri Lloyd lanserar för hösten 2010 ett helt nytt skjortprogram. Henri Lloyd har under många år utvecklat en mer casual lifestylekollektion men kliver nu också in i finrummet och erbjuder en mer dressad skjortlinje.

En stor anledning till kollektionstillägget är just den stora efterfrågan av dressade skjortor från Henri Lloyd som återförsäljare haft, speciellt på senare tid.

Varumärket Henri Lloyd levererar för våren 2010 ut en kollektion som starkt speglar den marina kopplingen till seglingen färgmässigt, vilket också följs upp för hösten. Henri Lloyd besitter också ett arv från den engelska landsbygden, vilket var tydligt under många år och som tas tillbaka och stärks med höstkollektionen.

Henri Lloyds nya skjortor kommer att finnas i handeln från och med oktober 2010.

Shirt Stripe Rugby från Sebago av enzymtvättad bomull finns i färgkombinationerna White/Red och White/Navy, priset ca 895:- och storlekarna 36 – 44. Chinos och shorts av mjuk plaggtvättad bomull. Färgerna som erbjuds är Beige, Sailwhite och Navy. Shortsen finns även i färgen Pink. Storlekarna för båda är 34 – 44. Ca pris för byxan är 795:- och shortsen 695:-

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag 29 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Nu har hela rutten för det kommande Volvo Ocean Race 2011-12 presenterats. Den sista hamnen som blev officiell var Auckland på Nya Zeeland, som därmed får vara med om att arrangera denna tävling för åttonde gången. Jorden runt seglingen startar i september nästa år.

Det blir en väldigt spännande upplaga av Volvo Ocean Race, att döma av de planer som hittills har blivit offentliga. Sex team är redan klara för tävlingen och minst ett par till lär vara på gång. Av dem kanske en “skandinavisk” båt, om vi får tro de rykten som når redaktionen.

Av de åtta hamnar som presenterats var bara tre stycken med vid förra racet. Med norrmannen och före detta jorden runt-seglaren Knut Frostad i ledningen för Volvo Ocean Race har hela tävlingen fått en nystart, vilket märkets redan under förra racet.

Den första etappen seglas från Alicante i Spanien (permanent starthamn) till Kapstaden. 6 500 Nm.

Den andra etappen seglas till Abu Dhabi. 5430 Nm.

Den tredje etappen seglas Sanya. 4 800 Nm.

Den fjärde etappen seglas via Kap Horn till Rio de Janeiro.

Den femte etappen seglas till Miami. 4 900 Nm.

Den sjätte etappen seglas till Lissabon. 3 590 Nm.

Den sjunde etappen seglas till Lorient. 655 Nm.

Den åttonde och sista etappen seglas till Galway. 425 Nm.

www.Volvo Ocean Race.com

På den lilla bilden syns Aucklands borgmästare, John Banks, och Nya Zeelands premiärminister Maurice Williamson med en Volvo XC60.