Som första svenska försäkringsbolag lanserar nu If en Iphone-applikation som ger konkreta tips i en olyckssituation när man är ute och reser. Den talar om hur man ger första hjälpen och hittar automatiskt ens position då man ringer nödnumret, oavsett vilket europeiskt land man befinner dig i.
Med 1,4 miljoner skadeärenden per år vet If hur viktigt det är med kunskap och snabb hjälp när olyckan är framme. Därför har experter inom företaget utvecklat Iphone-applikationen If hjälper dig, ett enkelt verktyg som hjälper till vid en trafikolycka eller annan nödsituation, var man än befinner sig i Europa.
Tjänsten kan laddas ned kostnadsfritt från App Store och är gratis för alla att använda.
– Vårt mål är att kunden ska vara så väl förberedd som möjligt om ett problem eller en nödsituation skulle uppstå. Med den här nya tjänsten hoppas vi att det ska bli lite enklare om olyckan skulle vara framme, säger Per Nilsson, utvecklingsansvarig för mobila tjänster på If.
DE HÄR APPLIKATIONERNA INGÅR:
• Alla larmnummer i Europa finns lagrade i If hjälper dig och ändrar sig automatiskt efter vilket europeiskt land du befinner dig i. Du får alltid tag i hjälp vid en olycka.
• If hjälper dig utgår från din position när du ringer larmnumret (förutsatt att din GPS och ”data roaming” är påslagen i mobilen).
• En funktion hjälper dig att ta bilder vid en trafikolycka.
• Med ett tryck på din Iphone når du If Assistance om du behöver hjälp med t ex bilbärgning (gäller dig som är If-kund).
• If hjälper dig innehåller även en snabbkurs i Första hjälpen som tydligt beskriver vad du ska göra om någon är allvarligt skadad eller medvetslös vid en olycksplats.
www.if.se
Nu finns fästingskyddet Skudo att köpa i Sverige. Skudo är en liten elektronisk dosa som skrämmer bort fästingar på upp till tre meters avstånd med hjälp av ultraljud. Eftersom den verkar vid källan och håller fästingar borta från bäraren ger den skydd mot alla typer av infektioner som fästingar bär på, inte bara de som vaccin är verksamma mot. Och eftersom den arbetar med ultraljud behövs inga gifter som kommer i kontakt med människors hud.
– Bästa sättet att skydda sig mot fästingburna infektioner är genom att inte bli biten av en fästing överhuvudtaget. För friluftsmänniskor som rör sig ute under vår, sommar och höst är det lättare sagt än gjort. Men Skudo ger ett effektivt skydd och arbetar med ultraljud så att inga gifter kommer i kontakt med huden eller sprids i naturen, säger Emma Lund, Marknadsansvarig på Ticmera AB, generalagenten för Skudo.
Skudo Human heter versionen för människor och den bärs i midjehöjd utanpå kläderna och skyddar vuxna och barn mot att fästingar sätter sig på huden. Dosan är liten och robust och passar mycket bra för olika typer av friluftsliv där bäraren rör sig i terräng där fästingar väntar.
Fästingar är ett stort problem nära kusterna och i skärgårdar i framför allt södra Sverige. Men utbredningen och vilka sjukdomar fästingarna bär på förändras hela tiden. Dessutom har snötäcket under den gångna vintern skyddat fästingarna och hjälpt dem att övervintra.
Genom att skaffa en Skudo kan man relativt snabbt få ett gott skydd mot fästingar och de infektioner de bär på när man vet att man skall röra sig i fästingfarliga områden.
Om Ticmera
Ticmera är ett familjeföretag som drivs av syskonen och entreprenörerna Christian, Marcus och Emma Lund. Ticmera har ensamrätt för fästingavvisaren Skudo i Norden och Baltikum. Produkten säljs via företagets webbsajt www.ticmera.com och i Zoo-fackhandeln för husdjursmodellen.
Om Skudo
Skudo är ny på den svenska marknaden men har funnits i cirka 15 år. Dess förmåga att avvisa fästingar genom ultraljud är vetenskapligt fastlagda, länkar till undersökningar finns på www.ticmera.com. Skudo finns i två versioner, Skudo Human för människor och Skudo Pet för husdjur. Båda använder ultraljud med frekvensen 40 kHz.
Deck Shorts av kraftig bomull och med många fickor finns i färgerna Khaki, Kitt, Navy, Red, Orange och Light Blue. Storlekar XS – XXXL, ca pris 795:- Chino Cotton Shorts i mjuk och skön plaggtvättad bomullstwill, finns i färgerna Navy, Beige, Sailwhite och Royal i storlekarna S – XXXL, ca pris 695:- www.trendmark.se
Efter flera fördröjningar vid leveransen har nu världens största privata yacht, Roman Abramovichs Eclipse blivit helt klar och har levererats. Hon lämnade det tyska varvet Blohm & Voss i fredags och nu kan Abramovich njuta av denna helt extraordinära yacht på egen hand.
Eclipse är på hela 557 fot (167 m) och är väldigt välutrustad. Ombord finns bland annat två helikopterplattor, en ubåt, flera jacuzzi, en pool och ett system för att upptäcka inkommande robotar. Man undrar hur ägaren ska hinna använda allt detta, särskilt med tanke på att han även äger flera andra stora yachter…
Ägarens egen “kabin” är på närmare 500 m2 och omfattar två pooler, av vilka den större kan förvandlas till ett dansgolv.
Kostnaden för Eclipse beräknas till mellan 2 900 Mkr och 5 700 Mkr. Ingen utom möjligen ägaren vet dock exakt vad en yacht i den här klassen kostar.
M/Y Eclipse är konstruerad av Blohm + Voss i Hamburg. Hon ägs av Roman Abramovich. Båtens exakta längd är inte officiell, men troligen 167 m. Hon är därmed 11 m längre än närmaste privata yacht, Dubai, som tillhör Sheikh Mohammed i Dubai.
Eclipse har 11 gästkabiner, tre mindre båtar och en miniubåt som kan dyka till 50 m djup. Besättningen uppgår troligen till cirka 70 man.
Som försvar har båten ett tyskkonstruerat försvarssystem med robotar. Fönstren i Abramovichs kabin och på bryggan är skottsäkra och gjorda i armerat glas. Yachten är även utrustad med anti-paparazzi skydd, vilket bör vara svårt att tillverka…
Eclipse sjösattes för första gången 12 juni 2009.
Abramovichs privata flotta består av fyra yachter: Eclipse, Pelorus, Sussurro och Ecstasea. han skänkte en av sins tidigare yachter, “Le Grand Bleu”, till sin kompanjon och vän Eugene Shvidler 2006.
Oljeolyckan i Mexikanska golfen riskerar att bli en katastrof för både människor och naturen. Just nu läcker 800 ton råolja varje dygn ut i havet från det öppna borrhålet. Hur lång tid det fortsätter vet ingen. När oljan når de deltarika områdena utanför delstaten Louisiana drabbas mangrovebältena som är havens barnkammare.
– Oljeutsläppet riskerar att utvecklas till en av de största naturkatastroferna i Nordamerikas historia. Den amerikanska sydkusten är med sina mangroveträsk ovärderlig som yngelplats för skaldjur och fisk. Havens ekosystem är oerhört viktiga och skafferi för miljontals människor. När oljan når kusterna och landar i mangroveträsken blir den ett hårt slag både mot fiskenäringen och turismen, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Flera värdefulla naturreservat ligger också i närheten av oljebältet, bland annat Delta National Wildlife Refuge i Louisiana längst ut vid Mississippifloden. Detta reservat är skapat för att skydda stora mängder vadarfåglar och änder som rastar här under flytten. Dessutom häckar flera sällsynta fåglar inom reservatet. Oljan riskerar nu att slå ut detta för lång tid.
Vid kusten riskerar valar och havssköldpaddor att drabbas liksom yngelområdena för blåfenad tonfisk, krabbor och ostron.
1989 förliste supertankern Exxon Valdez och läckte omkring 50 000 ton olja utanför Alaskas kust. Hundratusentals marina däggdjur, fåglar och fiskar drabbades längs en sträcka av 180 mil. De förödande konsekvenserna märks fortfarande. Stora mängder olja finns kvar i Alaskas tidvattenstränder. Där bryts oljan inte ned eftersom marken inte släpper igenom syre.
– I Mexikanska golfen sprutar nu oljan ut från 1.5 kilometers djup på havsbotten och det har vi väldigt liten historisk erfarenhet av. Djuphaven saknar skydd idag, säger Lasse Gustavsson.
– Det finns i dagsläget inget snabbt sätt att stoppa flödet från havsbottnen. När oljan når stränderna blir katastrofen ett faktum och det är dessutom mycket svårt att sanera i mangroveträsken. I många fall kan även okunnigt utförd sanering ge ännu större miljöskador. Ytan som just nu täcks av olja motsvarar en sjättedel av Sverige och kommer troligtvis att öka, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartshandläggare på WWF.
Händelserna den senaste veckan i Mexikanska golfen ger en skrämmande påminnelse om oljeprospekteringens miljöeffekter. När en oljeolycka inträffade utanför Kaliforniens kust 1969 ledde det till starka protester som senare fick kongressen att förbjuda oljeborrning nära kusten. Nu är vi där igen, säger WWF.
Den 1 maj invigdes världsutställningen Expo-2010 i Shanghai. Den svenska paviljongen är en av närmare 200 paviljonger som ska locka besökare från hela världen under parollen “Spirit of Innovation”. Johannes Tüll och Christer Stenmark, arkitekter på Sweco, har ansvarat för utformningen av den svenska paviljongen. Trötta och stolta blickar de ut över ringlande köer strax efter att området öppnat för besökare.
– Det har varit mycket arbete in i det sista och det känns skönt att vara framme vid invigningen. Idag ringlar kön lång utanför entrén och det ska bli spännande att se vilket mottagande vår paviljong får, säger Johannes Tüll som varit på plats i Shanghai den senaste månaden för att övervaka byggnationen.
– Det är fantastiskt att uppleva att den svenska paviljongen nu blivit verklighet. Jag är väldigt stolt över att vi har lyckats skapa en byggnad som förmedlar våra visioner och tankar kring mötet mellan människan, staden och naturen, säger Christer Stenmark.
Världsutställningens tema ”Better cities, better life” handlar om hur man kan skapa hållbart liv i världens växande städer. Swecos design tar avstamp i det övergripande temat för världsutställningen och i det svenska temat ”Spirit of Innovation”. En grundtanke som format arbetet är att både naturen och staden är en stor källa till inspiration för människan. Innovativa och kreativa människor är en förutsättning för att skapa ett hållbart samhälle
Det första man möts av är staden som finns på utsidan av bygganden. I de gränder som bildas mellan de fyra huskropparna visas naturen upp i form av bilder av Mattias Klum. Utställningen visar upp många exempel på hållbara innovativa svenska lösningar. Bland annat är entrén en avancerad träkonstruktion i miljöcertifierat limträ. Som ett led i Swecos hållbara design ska paviljongen även återanvändas efter världsutställningen.
I samband med Sportfiskemässan i Sundsvall delar Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker, “Ge fan i våra vatten”, ut 50 000 kr till biotopvård i Ljungan. Satsningen, som möjliggörs genom en ny rulle från Abu Garcia där 250 kr för varje såld rulle går till fiskevård, ska förbättra för laxen och öringen i Ljungan.
Pengarna tillfaller Tuna Östra Fiskevårdsområde och kommer att användas för att förbättra lek- och uppväxtområden för lax och havsöring i Allstaforsen i Ljungan.
– Åtgärderna kommer även att utöka antalet ståndplatser för vuxen fisk, vilket gynnar sportfisket, berättar Kenneth Johansson som är ordförande i fiskevårdsområdet.
Den nya svensktillverkade rullen som tagits fram i en begränsad upplaga inför Sportfiskemässan i Sundsvall går under namnet Ambassadeur RAW Rocket och finns i modellerna 5600 och 5601 med höger- respektive vänstervev.
– Att vi kan bidra till fiskevården genom att göra det vi är bra på, att tillverka fiskeutrustning, känns naturligtvis jättebra. Går försäljningen bra räcker överskottet dessutom till fler fiskevårdsprojekt, säger Olle Lidesjö som är försäljningschef på Abu Garcia.
Åtgärderna som ska genomföras i Ljungan är att lägga tillbaka sten i vattnet som schaktats upp vid de flottledsrensningar som genomförts under årens lopp. Avsikten är att återställa älvfåran i så ursprungligt skick som möjligt. Åtgärderna kommer att genomföras sommaren 2010 i samband med borttagning av befintlig bro.
Ge fan i våra vatten är sedan tidigare med och finansierar ett flertal fiskevårdsprojekt runt om i landet och nu alltså även i Ljungan.
– Laxen var en av de arter vi ville satsa på redan när vi drog igång projektet. En stor eloge till Abu som nu hjälper oss att möjliggöra den här satsningen, säger Erik Ohlsson, gitarrist i Millencolin och en av initiativtagarna till Ge fan i våra vatten.
Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna. Projektet syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Hittills har insamlingen resulterat i över 500 000 kronor till fiskevård. Ge fan i våra vatten är med och finansierar ett flertal fiskevårdsprojekt runt om i landet.
Sportfiskemässan hålls i Nordichallen, Sundsval, 7-9 maj.
Kommentarer
I min barndom och ungdom – på 30-talet – ingick det i sommarkvällarna att cykla ned till notstället i Ljungan där min farbror och hans kamrater fiskade lax med hjälp av not som lades ut från en båt och sedan spelades in från ett vandringsspel och starka armar i den andra änden.
Normalt var att noten innehöll ett trettital laxar som sedan kördes hem på en flakvagn.
Drängarna krävde i sina avtal att slippa äta lax mer än en gång i veckan!
Puma Ocean Racing, som kom två i förra upplagan av Volvo Ocean Race, har tillkännagett en ny satsning tillsammans med Berg Propulsion för att skapa kärntruppen i en satsning inför nästa race, som seglas 2011-2012. Ken Read, skeppare på PUMA Ocean Racing i förra racet, har presenterat sin nya besättning och sin ledning för teamet. Teamet lämnade Alicante i förra veckan för att ta hem il mostro, PUMA Ocean Racings båt, tillbaka till Newport, Rhode Island, i USA där teamet ska börja träningen inför nästa segling.
il mostro kommer att tjänstgöra som träningsbåt tills en ny båt har byggts. Det är med denna nya båt som teamet ska delta i 2011-12 års upplaga av Volvo Ocean Race.
PUMA har utsett spanska Juan Yacht Design från Valencia att leda designen av den nya båten. Juan Kouyoumdjians design har ett bra facit hittills vad gäller regelen Volvo Open 70. Företaget stod till exempel bakom 2006 års vinnare, ABN AMRO One och 2009 års vinnare, Ericsson 4.
“Beslutet att anlita Juan för att deigna PUMA:s nya båt var ett avgörande steg för hela vår satsning, säger Ken Read.
Här nedan följer en lista över de nya besättningsmedlemmarna från PUMA Ocean Racings pressrelease:
PUMA Ocean Racing Sailing Team
Ken Read, 48 (Rhode Island, USA) – Skipper
Considered to be one of the world’s most accomplished racers, Read was in charge of PUMA Ocean Racing and at the helm of PUMA’s il mostro throughout the entire Volvo Ocean Race 2008-09. The US-born Read has twice helmed America’s Cup programmes in 2000 and 2003 and was named United States Rolex Yachtsman of the Year twice and has 46 World, North American and National Championships to his credit.
Tom Addis, 40 (Sydney, AUS) Navigator
Addis, a trained meteorologist, joins PUMA as a navigator after sailing with Telefónica Blue during the Volvo, taking two leg wins. Tom has sailed thousands of offshore miles onboard Maxi Alfa Romero, winning both Sydney-Hobart and Transpac races. Addis also sailed with America’s Cup Team New Zealand in 2007.
Rob Greenhalgh, 32 (Hamble, GBR) Helmsman & Trimmer
2009 18’ Skiff World Champion, Greenhalgh is back with PUMA after joining the crew during the 08-09 race. Greenhalgh was a vital part of PUMA’s last campaign and served as tactician for Ken Read during in port racing and watch captain offshore. Rob has sailed two previous Volvo Ocean Races and was part of the crew, along with Tony Mutter and Brad Jackson, who won the race with ABN AMRO One during the 05-06 edition of the race.
Brad Jackson: 42 (Auckland, NZL) Design Coordinator & Watch Captain
Named New Zealand Sailor of the Year in 2009, Jackson has sailed the Volvo Ocean Race five times, numerous Sydney-Hobarts, Fastnets and Trans-Atlantics. Jackson was a member of the Ericsson 4 boat that won the Volvo 2008-09 and has been part of three 24-hour monohull speed records. In addition to his role as watch captain, Jackson will serve as design coordinator for the PUMA programme, mixing the sailors’ input with Juan K’s creative and technical expertise.
Andrew ‘Junior” Lewis’: 27 (Honolulu, USA) Trimmer & Driver
Lewis will be one of the three under-30 sailors onboard PUMA’s new boat. Lewis has logged thousands of offshore miles, sailing onboard ABN AMRO Two during the Volvo Ocean Race 05-06 race and on Rambler during the record-breaking Transatlantic Race and Middle Sea races. Lewis also has a long list of honours for inshore racing ranging from the Laser Class and America’s Cup. He was part of the monohull record-breaking crew of ABN AMRO Two during the 05-06 race.
Tony Mutter, 41 (Auckland, NZL) Aerodynamics Coordinator & Watch Captain
Mutter joins PUMA after sailing onboard Volvo Ocean Race 08-09 winner. Mutter has sailed five Volvos, five Fastnet Races and five Maxi Worlds. He has been part of three Volvo crews where the 24-hour monohull record has been broken. As aerodynamics coordinator, he will work closely with North Sails to design the next generation of VO70 sails. Tony will sail onboard for PUMA as watch captain.
Casey Smith, 31 (Brisbane, AUS) Systems Manager & Bowman
Smith joined the crew of PUMA’s il mostro for the Volvo Ocean Race 08-09 as one of the under 30s. Smith was instrumental in repairing structural damages to il mostro during the last race. And was honoured for the sportsmanship award for his efforts in replacing il mostro’s rudder during the Leg SEVEN Trans-Atlantic crossing. Smith has sailed the 08-09 Volvo Ocean Race and numerous Sydney-Hobart races and Trans-atlantic crossings.
Jonathan ‘Jono’ Swain, 43 (Durban, RSA) Helmsman & Trimmer
Jono Swain comes to PUMA with experience in four Volvo Ocean Races, most recently as watch captain onboard Telefónica Blue. Swain is considered an ‘all-round sailor’, mixing offshore experience with an impressive inshore resume which includes and America’s Cup campaign, Louis Vuitton Series and trimming on Mean Machine.
PUMA Ocean Racing Shore Team Management
Kimo Worthington, 50 (California, USA) General Manager
Kimo Worthington has a rare combination of management expertise onshore and leadership on the water. His professional sailing career includes competing in six America’s Cups, including a win with America3 in 1992, and numerous offshore miles. In the 1997-98 Whitbread Round the World Race, Worthington was watch captain and sailing team manager for the winning EF Language team. In the Volvo Ocean Race 2005-06 he served as General Manager for second place Pirates of the Caribbean and in the Volvo Ocean Race 2008-09 he was general manager for PUMA Ocean Racing.
Tim Hacket, 38 (Sydney, AUS) Shore Team Manager
Tim Hacket has been building racing yachts for over 20 years. A native Australian, Tim is now based in Newport, Rhode Island. Tim’s experience includes four America’s Cup boat builds and two Volvo Ocean Race shore teams, mostly recently as part of PUMA’s Volvo 2008-09 campaign.
www.puma.com
Scania är åter på plats i Irak med både produktion och försäljning. Lastbilar som beställts av statliga kunder monteras lokalt i landet, medan en fristående distributör försörjer den privata marknaden med fordon som importeras. Distributören svarar också för återuppbyggnaden av Scanias försäljnings- och servicenät i landet. – Om situationen i landet fortsätter att stabiliseras kan Irak på några års sikt återta positionen som vår viktigaste marknad i Mellanöstern, säger Scanias försäljnings- och marknadsdirektör Martin Lundstedt.
Irak var i början 1980-talet en av Scanias största marknader. Som mest såldes 3 900 lastbilar under ett år (1981).
I slutet av 2009 inledde State Company for Automotive Industry (SCAI) tillverkningen av de första lastbilarna i en order på 500 som beställts inom ramen för ett avtal mellan Scania och det irakiska industri- och energidepartementet. Produktionen sker vid det statliga industrikomplexet Iskandariyah söder om Bagdad.
– Att skapa arbetstillfällen inom landets industri har varit en viktig aspekt i det avtal som träffats mellan Scania och den irakiska staten, säger Martin Lundstedt.
Vid SCAI:s anläggning i Iskandariyah sysselsätts idag cirka 300 personer inom Scaniaverksamheten, som förutom slutmontering av lastbilschassier även omfattar påbyggnation för leverans av körklara bilar.
SCAI har hittills levererat ett 150-tal färdigutrustade lastbilar till olika offentliga kunder, som till exempel tankbilar till Ministry of Water Protection and Supply.
I återuppbyggnaden av det irakiska samhället ingår även åtgärder för att stimulera ett privat entreprenörskap.
– Det finns idag privata företag som efterfrågar lastbilar för både styckegods- och anläggningstrafik. De flesta av dessa importeras begagnade från Europa. Efterfrågan på nya lastbilar, men även bussar, förväntas öka i takt med de infrastruktursatsningar som planeras i Irak, säger Martin Lundstedt.
För möta den ökande efterfrågan på den privata marknaden har Scania återupptagit samarbetet med Al Bunnia-gruppen, som är Iraks största privata koncern. Gruppen är distributör av Scaniafordon för den icke-statliga marknaden och har hittills i år levererat ett 30-tal lastbilar.
De fordon som distribueras till den privata marknaden monteras i Scanias egna fabriker och färdigutrustas (byggs på) av karossörer i Mellanöstern, bland annat vid Scanias leveranscenter i Dubai.
Med Swedfund som medfinansiär och delägare har Al Bunnia-gruppen bildat bolaget Mada Al Rafidain, som påbörjat arbetet med återuppbyggnaden av ett försäljnings- och servicenät i Irak. Nyligen återinvigdes en serviceverkstad utanför Bagdad. Inom kort öppnas även en helt ny Scania-anläggning i Erbil i norra Irak.
Swedfund är ett statligt riskkapitalbolag som erbjuder kapital och kompetens, främst till svenska företag som vill etablera eller expandera sin verksamhet i utvecklingsländer.
– Investeringar för att bygga ut försäljnings- och servicenätet är avgörande för Scanias och vår partners framgångar. Redan idag råder stor efterfrågan på verkstadstjänster, eftersom som det finns uppskattningsvis 5 000 Scaniafordon i trafik i Irak, säger Martin Lundstedt.
– Den rika tillgången på olja och gas gör Irak till ett av världens tio rikaste länder räknat per capita och kommer att vara en av de snabbast växande ekonomierna under de närmaste tio åren. Vi hoppas att denna investering inte bara stöttar Scanias satsning på den irakiska marknaden utan även kan locka andra svenska företag att våga etablera sig i Irak säger Swedfunds VD Björn Blomberg.
Kommentarer
gärna om ni gör en stor bilprovning till alla lastbilar.
Bashar Ahmed , Stockholm , Hero automekanik
Hjulångaren Eric Nordevall II är nu i slutfasen av färdigställandet till färdigt passagerarfartyg. Projektet har drivits som ett arbetsmarknadsprojekt i samarbete med Arbetsförmedlingen. Prioriteringen och fokus har därför varit att fungera väl som arbetsmarknadsprojekt, vilket medfört att produktion kommit i andra hand. Västra Götalandsregionen har under mars 2010 tillskjutit 2 Mkr för fartygets färdigställande och nu krävs att fokus helt läggs på skeppsbygget och fartygets färdigställande.
Styrelsen för Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening (FÅEF) har därför beslutat att dopresan till Stockholm under augusti 2010 framflyttas till juni 2011 och den planerade Ericsgatan som klassat passagerarfartyg görs sommaren 2011. Den planerade passagerartrafiken 2011 kommer inte att påverkas av detta. Under sensommar och höst 2010 kommer fartyget att provköras på Bottensjön och då kommer även politiker och beslutsfattare att bjudas in.
Affärsplan
Parallellt kommer nu affärsplanen för Hjulångaren Eric Nordevall II att utarbetas och detta arbete kommer att vara avslutat under 2010 för att affärsplanens tillämpning under 2011 och framåt.
Affärsplanen ska innefatta organisation och verksamhet för fartygets framtid som rederi.
Bekostandet av affärsplanen kommer inte att ske med stödet från Västra Götalandsregionen, utan är ett samarbete mellan Karlsborg kommun, Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening och flertalet kanalkommuner på både på Väst/ Östgötasidan. När affärsplanen sätts i verket börjar den historiska resan och början på Hjulångaren Eric Nordevall II passagerartrafik, med den fantastiska möjligheten för kommuner och företagande utmed Göta Kanal att dra nytta av Hjulångaren Eric Nordevall II i sin marknadsföring under många år framöver. Det behövs stöd och engagemang från inblandade aktörer redan nu för att detta ska bli ett lyckat företag.
Historik – Fakta – Framtidsplan om projekt Hjulångaren Eric Nordevall II vid Forsviks Varv i Forsvik: Föreningen Forsviks Varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II, en replik av originalet Eric Nordevall byggd 1836. Eric Nordevall förliste och sjönk till Vätterns botten 1856 utanför Vadstena och står än idag välbevarad på 45 meters djup. Eric Nordevall tillhörde den första generationen ångfartyg byggda speciellt för att trafikera Göta Kanal och revolutionerade tillsammans med sina systerfartyg de svenska kommunikationerna. Man kunde nu för första gången resa med fast tidtabell mellan Stockholm och Göteborg.
Första halvan av året 2009 var fokus för Forsviks Varv helt inställt på sjösättningen den 6 juni av Eric Nordevall II, vilket kunde genomföras helt enligt plan med stor arbetsinsats av personal och andra inblandade.
Efter Sjöfartsverkets besiktning med krängnings- och manöverprov kunde Eric Nordevall II söndagen den 14 juni påbörja sin färd till Motala för att onsdagen den 17 juni förenas med sin ångpanna och de två balansång-maskinerna. Giftermålet var en historisk händelse för alla inblandade och många besökare.
Ångpannan är byggd av Kockums i Karlskrona och ångmaskinerna av Motala Verkstad i Motala. Eric Nordevall II bogserades hem igen med ankomst till Forsviks Varv den 28 juni där en stor välkomstkommitté med musik och tal. Väl i hemmahamn angjord vid sin nya brygga har arbetena med hennes färdigställande fortsatt med avbrott för en provslussning i Forsvik den 27 november.
Ångpannan med sina plåtar sammansatta av 6000 naglar är nu proveldad, provtryckt av Ångpanneföreningen. Ångrör och vattenledningar är dragna och godkända för att förena ångpannan med de båda unika balansångmaskinerna tillverkade enligt den 170 år gamla konstruktionen. Mycket arbete är också gjort på fartyget med bland annat galjonsfiguren och skovelhjulsaxlarna på plats. Projektets fokus ligger nu på att färdigställa fartyget och det pågår för fullt invändiga arbeten med t.ex. hyttinredning och aktersalong liksom arbeten ovan däck. Ångpannan och ångmaskinerna provkörs under april. Efter skovelhjulens montering kommer Eric Nordevall II för egen maskin att under perioden juni till och med augusti göra provturer på Bottensjön under överinseende och medverkan av kontrollmyndigheterna Ångpanneföreningen och Sjöfartsverket.
www.nordevall.com
Finesse 26 är segelbåt med fokus på användbarhet, miljö och kvalitet. Den är nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen Design S. Finesse 26, som är konstruerad av Sven Hellström Design, är ett av de nominerade bidragen för priset.
Bland närmare 200 anmälda bidrag har 31 nominerats. Juryn bestående av tio designexperter har bedömt bidragen utifrån hur nyskapande och kreativa de är inom alla tänkbara områden av produkter, oavsett designdisciplin, samt kring affärsnytta, hållbarhet, funktion och utförande.
Vilka av de nominerade bidragen som premieras med ett “S” kommer att avslöjas på Arkitekturmuseet den 8 juni, där alla nominerade bidrag kommer att ställas ut. Utställningen kommer sedan visas runtom i Sverige och utomlands.
www.swedishdesignaward.se
www.finesse.nu
För tredje året i rad arrangerar Göta kanalbolag, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt och efterfrågan är stor.
Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:
Bergs slussar:
onsdag 5/5, kl 18-21 lördag 8/5, kl 10-13
Sjötorp
Lördag 22/5, kl 9-12
www.gotakanal.se
Foto: AB Göta kanalbolag.
Det blev en bronsmedalj till de svenska 470 herrarna Anton Dahlberg och Sebastian Östling när världscupen avgjordes idag i franska Hyères. Därmed har de följt upp den tidigare världscup segern i Miami på ett fantastiskt sätt. – Det känns som en seger, vi låg sist inför sista kryssen i dagens medaljrace men tack vare vår mentala uppladdning så lyckades vi behålla fokus och kämpa oss till tredje platsen totalt. Det känns riktigt bra just nu, säger Sebastian Östling direkt från Hyères.
Tävlingen i Hyères har testat seglarnas tålamod ordentligt då det har bjudits på högsommar väder med lätta vindar och försenade tävlingar. Hur har veckan varit?
– Det har varit långa dagar och svåra race. Vi har fokuserat på att jobba på att hitta rätt mental inställning. Att hjälpa varandra att ladda om inför nästa race och ta med de positiva känslorna. Att inte ge upp och fortsätta jobba, och det gav ju resultat, säger Sebastian Östling.
– Det är ett fantastiskt bra resultat, säger Magnus Grävare, förbundskapten. De har en väldigt stark serie denna säsong och visar att de tillhör världseliten.
Hyères på den franska rivieran var det fjärde stoppet på seglingens världscupcirkus efter tidigare regattor i Melbourne (Australien), Miami (USA) och Palma de Mallorca (Spanien). Kommande tävlingar där SWE Sailing Team deltar är:
7-9 maj GKSS Olympic Class Regatta Långedrag, Sverige
26-30 maj Världscuptävling, Medemblik, Holland
15-17 juli SM-veckan, Malmö, Sverige
9-14 augusti Världscuptävling, Weymouth, England
2-3 oktober KSSS Olympic Class Regatta Saltsjöbaden, Sverige
För mer information om regattan:
www.sof.ffvoile.net
www.svensksegling.se
Alla vill rädda det småskaliga kustfisket. Som är lokalt, har mindre bifångster, stora kulturvärden, ofta mindre miljöpåverkan och är viktigt för en levande kustbygd. Men varför går branschen bara sämre för varje decennium? Vad krävs för att vända skutan?
Fiskeriverket har på regeringens uppdrag gjort en utredning av svenskt småskaligt kustfiske.
– Ett stort problem är bristande lönsamhet, säger Karin Bjerner, handläggare på Fiskeriverket och en av de ansvariga för utredningen. Fiskarena får inte tillräckligt betalt för sin fångst, samtidigt som kostnaderna för till exempel bränsle och transporter ökat.
www.fiskeriverket.se
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB ska under perioden 2010-2014 finansiera ett nytt idrottsstipendium i Östhammars kommun. Det är innebörden i ett avtal som träffats mellan SKB och kommunen. Målgruppen för det nya stipendiet är aktiva ungdomsföreningar som har sitt säte i kommunen och som blivit godkända ”Guldklubbar” i enlighet med kommunens pågående samarbete med SISU Idrottsutbildarna.
– För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Självklart spelar ett aktivt och rikt föreningsliv en stor roll i detta. Därför är vi glada över att vi i form av ett stipendium kan uppmärksamma både föreningar och dess eldsjälar i kommunen, säger Stig Björne, chef för enheten för samhällsfrågor på SKB.
– I Östhammars kommun finns det ett starkt föreningsliv med starka traditioner och som är till stor nytta för hela kommunen. Att kunna uppmuntra och stödja de föreningar som vill utveckla sin verksamhet och organisation är viktigt för framtiden, och det här stipendiet känns helt rätt i det avseendet, säger Dag Söderberg, fritidschef i Östhammars kommun.
Bakgrund:
Östhammars kommun kommer att sköta den praktiska hanteringen av idrottsstipendiet. Kommunen ska årligen, genom fritidsnämnden, besluta om fördelningen av stipendiet i enlighet med SKB:s riktlinjer för stipendier till ungdomsföreningar. Den totala summan ska under perioden uppgå till 500 000 kr.
För att en förening ska ha möjlighet att ansöka om det nya stipendiet måste följande kriterier vara uppfyllda:
– Föreningen måste ha sitt säte i Östhammars kommun.
– Föreningen ska under det senaste verksamhetsåret ha bedrivit ungdomsverksamhet och redovisat densamma till fritidsnämnden enligt normer för lokalt aktivitetsstöd.
– Föreningen ska ha erhållit Östhammars kommun, fritidsnämndens och SISU Idrottsutbildarnas utmärkelse ”Guldklubb”.
Avgörande för stipendiets storlek är antalet medlemmar i föreningen. Fördelningen kan variera mellan åren beroende på hur många och hur stora föreningar som söker. Varje enskild förening kan endast erhålla stipendiet vid ett tillfälle.
Det beviljade stipendiet fördelas mellan tre områden: föreningens ordinarie verksamhet, personligt stipendium till eldsjäl i föreningen samt medel till en utbildnings/utvecklingsresa. Föreningen själv beslutar om vilken medlem som ska erhålla det personliga stipendiet.
Populära P1-programmet Naturmorgon fyller 20 år och bjuder in morgonpigga lyssnare att vara med under sändningarna varje lördag i maj. Premiär 1 maj på Lidingö utanför Stockholm. – Det ska bli roligt att se hur morgonpigga våra lyssnare är egentligen, säger Naturmorgons Elin Lemel som tillsammans med programledarkollegorna Jenny Berntson Djurvall och Lasse Willén ger sig ut för att möta djur, natur och lyssnare runt om i landet.
– Naturmorgons lyssnare har alltid haft stor betydelse för programmets innehåll, det ska bli roligt att få träffa några av dem på riktigt, säger Lasse Willén.
Lördag 1 maj är det turnéstart vid Lidingö Brukshundklubb utanför Stockholm. Temat för sändningen är skog. På Lidingö finns nätverket skogsgruppen som bildades för 15 år sedan och nu är med och påverkar kommunens arbete med skogen på ön.
Sändningen startar kl. 06.14. Naturmorgons producent Lisa Henkow rekommenderar varma kläder.
– Kom och ät frukost med oss i det gröna, säger Lisa Henkow.
Turnéplan
1 maj: Lidingö brukshundklubb
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Joacim Lindwall, publikvärd Elin Lemel.
8 maj: Göteborg, Gunnebo slott
Programledare Lasse Willén, fältreporter Lena Näslund, publikvärd Elin Lemel.
15 maj: Södra Öland
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Lasse Willén, publikvärd Lisa Henkow.
22 maj: Malmö, Torups bokskog
Programledare Lasse Willén, fältreporter Elin Lemel, publikvärd Jenny Berntson Djurvall.
29 maj: Luleå, Mörö hamn
Programledare Elin Lemel, fältreporter Thomas Öberg, publikvärd Lisa Henkow.
För mer information och vägbeskrivningar, se sverigesradio.se/p1/naturmorgon
Naturmorgon sänds i P1 lördagar kl. 06.14. Programmet finns också för lyssning och nerladdning på hemsidan.
M-324XP är bestyckad med en värmekamera som har 320 x 240 pixlar. Kamerans bildvinkel är 24°. Den kompakta och ruggade kameran klarar farter upp till 100 knop och är givetvis helt vattentät. Precis som de andra kamerorna i M-serien styrs den av en joystick och kan panorera 360° kontinuerligt samt tilta ±90°. Bilden visas på en vanlig bildskärm eller plotter med videoingång. M-324XP kan monteras stående eller hängas upp och ned.
Kameran är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög samt väger 4 kg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.
M-324XP upptäcker en människa i vattnet på ca 450 meter och en liten båt på ca 1 300 meter. Allt i totalt mörker!
Rekommenderat pris på M-324XP är 128 900 kr inkl moms.
www.marinplus.se
Svenska YachtSafe lanserar nu ett helt ingjutet GSM/GPS båtlarm som är extremt strömsnålt med lång spårtid på inbyggda batteriet. Larmet är absolut vattentätt och står tåligt emot svåra påfrestningar som till exempel vatten, bensinångor, oljor, stötar och vibrationer. För att aktivera larmet krävs bara en knapptryckning på den medföljande fjärrkontrollen.
Via sms larmas du vid inbrott, om båten förflyttas eller om larmet avlägsnas. Trådlös IR sensor och utgång för siren finns för enkel installation av skalskydd. Utöver larmfunktionerna finns en SOS- knapp på fjärrkontrollen som gör det möjligt att meddela en förutbestämd person var du och din båt befinner er i en eventuell nödsituation.
Larmet är litet och designat för att inte synas och saknar således knappar, lysdioder, symboler eller anslutningar som avslöjar dess funktion. Larmet göms därför lätt i alla typer av båtar, utombordsmotorer eller till exempel vattenskotrar.
Vi har fokuserat på att lösa de brister och problem som finns med båtlarm idag, säger Kjell Ove Vik på tillverkaren VETEL AB. Fokus har varit låg strömförbrukning, lång spårtid, marin kapsling samt att det inte ska se ut som ett larm. Jag tror vi nått marknadsledande prestanda i alla dessa avseenden. Många båtlarm ser idag ut som enkla konsumentprodukter och i exempelvis en utombordare identifieras dessa enkelt vid en stöld. Vårt nya larm smälter väl in i denna miljö, det liknar andra motordetaljer.
Ett problem med dagens GSM/GPS larm är att de drar alldeles för mycket ström från huvudbatteriet. Detta är ett stort problem för båtägare med mindre batteri som måste underhållsladda batteriet om båten inte används på en månad. YachtSafe drar så lite som 2mA från huvudbatteriet och kan alltså vara igång även under vinterförvaringen.
Larmenheten är dessutom så pass strömsnål att den kan övervaka ett objekt i upp till sex månader på enbart det inbyggda batteriet. Det är på hela 2000mAh och ger dessutom en spårtid vid stöld på upp till 2-3 veckor, vilket är sju gången längre än vad som är normalt i klassen.
YachtSafe båtlarm utvecklas och tillverkas i Sverige. Det är godkänt och rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.
Fakta:
– GSM/GPS larm och spårare.
– Helt ingjutet IP68.
– 74x48x28 (mm)
– 6A utgång.
– 2-7mA från båtens huvudbatteri.
– Upp till 2-3 veckors spårtid på enbart inbyggda batteriet.
– Upp till sex månaders övervakning på interna batteriet.
– Trådlös IR sensor och siren för skalskydd.
– Larmet rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.
Pris 3 995 kr.
www.yachtsafe.se
Kommentarer
Hej hur kan man höra att man aktiverar larmet
i mitt larm har jag en siren men det piper inte till när jag aktiverar larmet.
hur gör man
Har larmet på min vattenskoter, fungerar kanon!
Till Lars Wikström
Använd din mobil och skicka sms till sändaren . Slå pinkoden mellanslag och status.Du får svar!
Mvh. Ossi Nöjd YachtSafe ägare
en lampa eller ett pip ljud skall det ju vara när man aktiverar larmet.
Man skall ju inte behöva sända ett sms bara för att kolla om man har larmet på eller ej.
Stena gör en gemensam sponsorinvestering för hela koncernen i ett av Sveriges största årligen återkommande evenemang, Match Cup Sweden. Med ny titelsponsor byter evenemanget namn till Stena Match Cup Sweden. Stena och Match Cup Sweden har en lång historia i och med att Stena Line och Stena Bulk under många år har varit båtsponsorer till evenemanget. Nu har Stena Sfären bestämt sig för att kliva upp och blir titelsponsor på koncernnivå.
– Det känns fantastiskt roligt att ta ett helhjärtat grepp om Match Cup Sweden. Vi har varit med under flera år och har på olika sätt upplevt evenemangets många möjligheter. Därför vet vi också att det är ett utmärkt evenemang för att samla hela Stenagruppen till en koncerngemensam aktivitet. Vårt mål är att ytterligare stärka banden mellan medarbetare, kunder och partners och vi ser att Stena Match Cup Sweden är en utmärkt plattform att utgå ifrån, säger Dan Sten Olsson, Koncernchef på Stena AB.
– Det är oerhört glädjande att Stena väljer att göra den här investeringen. Det är det bästa betyg man kan få som evenemang när en så trogen partner väljer att förstärka sitt engagemang ytterligare, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, som arrangerar Stena Match Cup Sweden.
Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår i Marstrand 5 – 11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år.
– Genom den stora publiktillströmningen som arrangemanget har, och i och med att vi är stora arbetsgivare i Västsverige är det ett utmärkt sätt för både anställda som kunder och partners att komma samman under lediga former. Allt som har med vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat vilket Stena Match Cup Sweden verkligen handlar om, säger Gunnar Blomdahl, VD Stena Line.
Bland evenemangets båtsponsorer syns PelleP, Castellum och Santa Maria, som alla har valt att förnya sina flerårsavtal. Även Swedish Match är en trogen partner. Childhood är fortsatt evenemangets officiella välgörenhetspartner med en egen båt och ny sponsor för i år är Sigma. Göteborgs-Posten är fortsatt evenemangets mediepartner.
Lagom till båtmålarsäsongen kommer International med en ny Metodbok som ger detaljerad information om hela sortimentet, och en massa tips & råd om hur man bäst går till väga med målningen så man får bästa möjliga resultat. Enkla steg-för-steg anvisningar ger en överblick som är tänkt att underlätta arbetet. Metodboken laddar man enkelt ner på Internationals hemsida www.yachtpaint.com.
GRAF Ipanema på 29,5 fot är ett nytt båtprojekt som bygger vidare på samma tradition som amerikanska Chris-Craft och italienska Riva. På samma sätt som de två andra är Ipanema ett verk av en familj som besitter ovanligt mycket båtkänsla och hantverksskicklighet vid sitt varv på Lake Constance. Det här är en dröm om en perfekt träbåt, som kan bli verklighet för den som har råd att betala.
GRAF Ipanema kan fås med motorbestyckning som uppfyller de mest varierande önskemål. Singel- eller dubbelmontage, vinkelväxel, drev eller andra sorters framdrivningsteknik. Det går även att välja mellan bensin och diesel. Med dubbla 400 hk Volvo Penta motorer uppges maxfarten till 40 knop.
Enligt varvet är sjöegenskaperna på topp genom hela fartregistret. Kontrollinstrumenten och instrumentpanelen är designade för att passa i den här extremt väldesignade blivande klassikern.
För konstruktionen står Winfried H. Wilke.
Smakar det så kostar det, även i båtsammanhang. priset för GRAF Ipanema börjar på 550 000 US dollar, motsvarande nästan 4 Mkr. Men då ingår en lång rad finesser och ädla material som till exempel teak, lärk, ek, fina textilier och en mängd skinn.
www.graf-bootsbau.de
Nu är det dags att nominera jordbrukare som gjort bra insatser för att minska övergödningen. Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” arrangeras av Världsnaturfonden WWF i länderna runt Östersjön. Målet är att lyfta fram jordbrukare som vill vara föregångare och satsa på miljövänliga metoder för att minska näringsläckaget.
Sverige utser en av åtta nationella kandidater i Östersjöområdet. Idén bakom priset är att lyfta fram de bästa metoderna för att minska näringsämnen som kväve och fosfor att läcka från åkermarken till vattendragen och vidare ut i Östersjön. Den slutliga vinnaren tillkännages i höst.
– När vi pratar om jordbruken kring Östersjön handlar det ofta om problemen med övergödningen. Med den här utmärkelsen vill vi lyfta fram och belöna de som verkligen anstränger sig att hitta positiva och effektiva lösningar, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF.
Bakom utmärkelsen står WWF tillsammans med Swedbank och Lantbrukarnas miljöforum i Östersjöområdet (Baltic Farmers Forum on the Environment, BFFE). Tävlingen är öppen för enskilda lantbrukare, jordbruks- och rådgivningsorgan och andra aktörer inom området. Varje land runt Östersjön nominerar en nationell vinnare som får ett symboliskt pris på 1 000 euro (cirka 10 000 kronor) diplom och resan till konferensen där den slutliga vinnaren – Baltic Farmer of the Year 2010 – utses. Förstapristagaren belönas med ett pris på 10 000 euro (cirka 100 000 kronor).
– Bönder har en viktig roll att spela i kampen mot övergödningen och de utgör också en mycket viktig del av våra kunder. Swedbank har åtagit sig att arbeta enligt principen om företagens ansvar och lägger stark tonvikt på hållbarhet, säger Hans Wennberg på Swedbank.
WWF har länge arbetat aktivt med övergödningsproblemet i hela regionen inom ramen för sitt internationella Östersjöprogram, Baltic Ecoregion Program. Jordbruket och EUs subventioner har stått i fokus för arbetet att minska övergödningen.
Fakta: Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” sjösattes förra året av WWF, Swedbank och Baltic Farmers Forum on Environment (BFFE). Förra årets pris gick till det finländska paret Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Vapola utanför Nystad. De belönades för sitt starka miljöengagemang, minskat läckage från åtgärder som enkelt kan upprepas och kopieras av andra lantbrukare runt Östersjön”. Finalist från Sverige 2009 var jordbrukaren Bertil Aspernäs i Torsås kommun.
Kriterier och anmälningsformulär kan laddas ner på: www.panda.org/baltic
Anmälan måste ske senast den 31 augusti 2010.
Sövningsmedlet medetomidine har visat sig vara effektiv mot påväxt och prövas nu av EU för att kunna ingå i framtidens båtbottenfärger. Forskning vid Göteborgs universitet visar att ämnet i högre koncentrationer kan ge effekter i havsmiljön.
Sedan det världsomfattande förbudet mot tennorganiska föreningar (TBT) trädde i kraft 2008 pågår en febril jakt efter miljövänliga båtbottenfärger. En av substanserna som studeras är medetomidine – ett ämne som används som sövningsmedel inom veterinärmedicin och som också visat sig hindra havstulpanens larver från att sätta sig.
Medetomidine som aktiv substans i båtbottenfärg genomgår för närvarande en utvärdering enligt EU:s biociddirektiv. Forskaren Anna Lennquist vid Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet har i sin avhandling undersökt vilka effekter låga koncentrationer av medetomidine får på fisk.
I avhandlingen har Anna Lennquist gjort försök där regnbåge, torsk, piggvar, storspigg och atlantlax behandlats med medetomidine under perioder från ett dygn och upp till 54 dygn.
Den mest uppenbara effekten är enligt studien att medetomidine gör fiskarna blekare, eftersom ämnet påverkar de hudceller som innehåller mörkt pigment.
– Det verkar inte som att pigmentcellerna skadas, ens under långvarig behandling med medetomidine, men däremot påverkas känsligheten något. Blekhet är inte skadlig i sig, men en fungerande pigmentering är mycket viktig för fiskars kamouflage, kommunikation och UV-skydd, säger Anna Lennquist.
En annan effekt som noteras i flera av studierna är att ett avgiftningsenzym i fiskarnas lever påverkas.
– Vid studier på isolerade leverfraktioner har vi kunnat konstatera att enzymets verkan förhindras av medetomidine. Det skulle kunna innebära att fiskars nedbrytning av skadliga substanser i miljön försämras av ämnet, säger Anna Lennquist.
Andra effekter som upptäckts efter medetomidinebehandling är att fiskar blir något slöare och får mindre aptit, liksom att blodsockerhalt och leverstorlek tycks påverkas.
– Avsikten med avhandlingen har varit att identifiera några av de effekter på fisk som skulle kunna uppträda om man använder medetomidine i båtbottenfärg. Vi kan konstatera att läckaget av medetomdine bör kontrolleras så att inte skadliga koncentrationer hamnar i havsmiljön, samtidigt har ämnet inte visat sig ha någon effekt på andra viktiga livsfunktioner, till exempel fiskarnas tillväxt, oxidativ stress, cellförgiftning och genuttryck.
Avhandlingen Studies of fish responses to the antifoulant medetomidine försvarades vid en disputation den 23 april. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22081
Foto piggvar: Anna Lennquist.
Foto porträtt: Elisabeth Dunker.
Den 8-9 maj är det åter dags för de populära Kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet. Alla kommer att vara där. Och de är fler än någonsin. – Alla stora inom kajak i Sverige finns på plats men vi får också internationella besök, säger Magnus Fischer på Kajakspecialisten som arrangerar Kajakdagarna tillsammans med Sjöhistoriska museet.
Det är sjunde året som mässan hålls. Den har lockat fler utställare och besökare för varje år, liksom kajaksporten.
– Paddling är populärt eftersom det passar alla och alla åldrar, det finns klubbar och kurser för både barn och veteraner. Det krävs förståelse för sjön och säkerheten men så är det förstås med allt båtliv, säger Magnus Fischer.
Under Kajakdagarna kan besökarna kolla in hundratals olika kajaker, träffa andra paddlare, hitta nya kurser och resmål, lyssna på föredrag och se på uppvisningar. För mer vana paddlare anordnas också tävlingar. Även för den som aldrig provat att paddla men är lite nyfiken så finns all anledning att komma till Sjöhistoriska.
– Är man intresserad av att börja så är Kajakdagarna en utmärkt utgångspunkt. Här får man en ordentlig överblick över vilka kurser som finns och vad paddlingen har att erbjuda, säger Magnus Fischer.
Kajakdagarna 2010 vid Sjöhistoriska museet
8-9 maj kl. 11-16. Fri entré!
Programmet och mer information på:
www.sjohistoriska.se och www.kajakdagarna.se
Fotograf/Källa Magnus Fischer, kajakspecialisten.se.
Briggen Tre Kronor af Stockholm som självaste kronprinsessan Victoria är gudmor till står för den kungliga glansen vid årets upplaga av Marinfestivalen. Fartyget gästar Halmstad som ett av ett 20-tal fartyg och kommer att erbjuda festivalbesökarna möjlighet till seglatser eller att bara komma ombord och insupa den härliga atmosfären.
Snart är det bara 90 dagar kvar till Halmstad Marinfestival 2010. 29 Juli drar vi igång och bjuder som vanligt på mängder av upplevelser i dagarna 4 . Massor av bra uppträdanden och självklart den maritima atmosfären med många fartyg att beskåda vid kajkant eller att bege sig ut till sjöss med.
Läs mer om festivalen på www.halmstadmarinfestival.se och i vår grupp Halmstad Marinfestival på facebook.
Mer om Briggen Tre Kronor
Briggen Tre Kronor af Stockholm byggdes Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes med Kronprinsessan Victoria som gudmor i augusti 2009. I dag seglar hon som en ambassadör för Östersjöregionen med fokus på frågor som rör ungdomar, miljö och ekonomisk tillväxt i regionen.
Tre Kronor af Stockholm har byggts med samma teknik och formgivning som traditionella fartyg från 1800-talet och hon förärades 2009 priset som bästa nykomling i The Tall Ships´ Races worldwide. Samtidigt är hon fullt utrustad med alla moderna bekvämligheter och har bland annat ett komplett restaurangkök ombord som serverar läckra klimatsmarta menyer.
Att segla en brigg är en unik upplevelse. Den vackra och komplicerade riggen kräver många händer vilket gör att man som passagerare får många möjligheter att själv vara med och manövrera fartyget.
Läs mer om Briggen Tre Kronor af Stockholm på www.briggentrekronor.se
Halmstad Marinfestival 2010 är den sjätte festivalen i ordningen som arrangeras vid Tullkammarkajen, i en trivsam marin miljö i dagarna fyra. De stolta traditionsfartygen är festivalens stora attraktion och festivalens besökare kan här kliva ombord och följa med ut på en seglats utmed Halmstads vackra kust.
På land finner man utställningar, musik, serveringar, uppvisningar, tävlingar, sagostunder, happenings och mycket mer. På festivalen finns något för alla. Halmstad Marinfestival har blivit sommarens höjdpunkt!
Datum :Torsdag 29 juli – Söndag 1 augusti.
Kommentarer
Äntligen, jag har längtat efter en lösning som mina barnbarn kan använda. Hunden har alltid haft fästinghalsband men det kan man ju inte sätta på människor.
För människor! 🙂
Den måste vi testa på familjen, vi brukara få mycket fästingar på oss när vi är ute och seglar både på våra 4 barn samt vår katt.
Fantastikst om det fungerar, det här skall jag testa!
Det här måste vår familj testa, vi är ute på skärgårsöarna hela säsongen och avskyr dessa äckliga små kyp, de är en plåga!
Äntligen något för oss stackars människor!
Hur reagerar hundar på detta trevliga ljud?
Har köpt denna Skudo Pet till min hund förra året. Märkte ingenting på min hund. På deras hemsida kan man läsa att det gjorts studier, en som visar att den är säker, de har tydligen mätt tresshormonet på hundarna, det gav utslag när fästingarna bet sig fast. Inget utslag på stresshormonet när de hängde på dosan.
Har köpt Skudo både till hunden (Pet) och till oss människor (Human) i år. Kan verkligen rekommendera den.
Jag har försökt läsa dessa studier och dessutom försökt verifiera källan på det uppgivna Universitetet. Tunt material och jag måste erkänna att jag är skeptisk. Man har försökt med ljud på möss och det har bevisligen ingen verkan. Fantastiskt OM det fungerar jag blev biten 14 gånger på två veckor förra sommaren …
jag brukar få MÅNGA äckliga fästingar på mig när jag är ute med båten under sommaren. Kolla på nätet förut hur man ska undvika dem o det står att man ska klä på sig en massa täckande kläder. Det vill man ju inte på sommaren!!! Så jag ska nog tästa den här skudon o så får vi se om den fungerar. Jag hoppsas det för det behövs skydd för människor mot fästignar!
Kan de verkligen funka?
Tja de fungerar ju på möss säger frugan, så vi skal köpa 2 Skudo Human, vi bor i Roslagen och bor vid vattnet, kryllar av fästingasr här, man kan ju sätta upp de på altanen och få den fri, värt att testa, bra idé!
Vi har köpt en till vår hund, han verkar inte bry sig om ljudet, fungerar bra tycker vi, skönt att slippa de där gifterna, vi själva och hunden mådde dåligt av de giftiga fästinghalsbanden.
Vi kan rekommendera denna dosa, den räcker en hel säsong!
Har aldrig hört om de här, intressant, skall testa på familjen i sommar när vi är i skärgården, hustrun brukar bli översållad av fästingar, hon skulle bli överlycklig OM det fungerar!
Finns den i nån båtäffär?
Erlanssons Brygga kanske, ska kolla.
Jag har just köpt en fästingbricka/Skudo via internet. www.gladahundsaxen.se (snabb leverans och bra pris)
Hoppas bara den fungerar i sommar. Gillar inte att droppa gifter på vår hund, senast fick hon värk i lederna.
Köpte på Skärgårdsmässan i helgen (på Djurgården i Stockholm) 4 st Skudo Human till hela familjen, hoppas på att vi slipper fästingarna i skärgården under denna sommar. Om det fungerar är det revolutionerande!
Ja, inte fungerade dom på våra hundar. Vi återgick efter tre veckors fästingplockande med Skudo som skydd till de gamla vanliga hedliga skyddande spot-on läkemedel.
De två studierna som hänvisas till är ju den ena väldigt gammal, den andra dock från 2002. BÅDA studierna har INTE kunnat visa på någon skyddseffekt. Båda studierna innehåller oerhört litet material 20 hundar i vadera studien (5 försvann tydligen i den andra). Räkna fästingarna dom hade på sig trots att dom bar Skudo så kan ni själva avgöra. Detta är forskning av dålig kvalitet.
Ja, det var nog det sämsta köp som jag har gjort. Efter nästan 2 mån användande gick jag tillbaka till affären och bytte för jag trodde att det var något fel på den men tyvärr så var den andra Skudon precis lika värdelös. Efter en runda i skogen kunde jag plocka bort mellan 8-12 st fästingar, en del som kröp omkring runt halsen och en del som redan satt sig fast. Uselt!!!
Vi , 2 vuxna – 2 undomar var i skärgården samt i Finland förra sommaren 2010, Skudo Human som jag köpte på Skärgårdsmässan maj 2010 kan vi rapportera fungerar!
Vi plockade några fåtal på hela sommaren, ungdomarna brukar annars få en hel del.
Fästinskrämmaren köper vi igen till våren, inget snack om saken.
Grymt enkelt!
Är jättenöjd. Har Skudo Human på oss i familjen och skudo Pet på hunden. I början glömde vi ta bort Skudo Pet när hunden badade, vi fäste Skudo Pet i ett elastiskt resårband och tog av den under hela badtiden., vilket kunde vara i flera timmar. Sedan satte vi på den igen.
Själv har jag Skudo Human på mig hela tiden i skärgården, har plockat en och annan, men det är stor skillnad mot innan, kunde plocka bort 3-4 fästingar /dag, bara på mig själv. Förra sommar tog jag bort totalt 3 på mig själv.
Om man riktar fästingskrämmaren mot en fästing, vill den bara bort ifrån dosan.
Nöjd skärgårdsfamilj.