Gästhamnen i Norrtälje får ett välbehövligt lyft med ny servicebyggnad, nya bryggor, sjömack och ny arrendator. Promarina, ett företag i Viamarekoncernen, kommer att driva och utveckla gästhamnen från sommaren 2010 och med planer på både butik och café.
Norrtälje placerade sig inte bland de 50 bästa båtkommunerna i Sweboats nyligen publicerade rankning. Den hittillsvarande låga kvaliteten i gästhamnen i Norrtälje har varit en del av förklaringen.
– Nu kan vi äntligen vara stolta över det vi kan erbjuda båtburna gäster i Norrtälje, säger Kjell Jansson, kommunstyrelsens ordförande. Höjningen av kvaliteten i gästhamnen kommer även att stärka handeln i stadskärnan .
Promarina driver sedan tidigare gästhamnen i Furusund och på ostkusten i övrigt i Arkösund, Mariefred, Oxelösund och Strängnäs. I koncernen ingår även Nimbus Boats, Sjöassistans, Svenska Båtskolan och Seglarhotellet i Sandhamn.
– Båtliv och båtbesökare har stor betydelse för bilden av Norrtälje, säger Dan Löfgren, näringslivschef i Norrtälje kommun. Framgångsrika företag med attraktiva gästhamnar och inom service och försäljning av båtar och tillbehör är viktiga för hela näringslivet i kommunen.
Invigning av den nya gästhamnsbyggnaden kommer att ske tisdagen 22 juni.
På uppdrag av Stadsbyggnadskontoret utför Sweco en kartläggning av släntstabilitetsförhållandena i ett mycket stort antal områden i Göteborgs kommun. Kartläggningen är ett led i att anpassa staden till framtida klimatförändringar genom att förebygga skred och olyckor.
– Att inventera skredrisken minskar risken för materiella skador och förebygger olyckor som i värsta fall kan drabba människor. De senaste årens rapporter om klimatförändringar och ökad nederbörd har aktualiserat frågan ytterligare. Det är därför positivt att Göteborgs kommun nu tar ett grundligt grepp i frågan, säger Urban Högsta, geotekniker på Sweco som ansvarar för utredningen.
Swecos utredning är en del av Göteborgs Stads förebyggande arbete med att skapa en helhetsbild av stabilitetssituationen inom kommunen. Syftet är att vara väl förberedd vid exempelvis en framtida höjning av vattennivån. Resultatet kommer att ligga till grund för vidare stadsplanering. Informationen blir även ett underlag för det fortsatta arbetet med att förebygga och säkra de markförhållanden som finns i Göteborg. Ett arbete som sker i nära samarbete med mark- och fastighetsägare.
I Swecos uppdrag ingår undersökningar, beräkningar, utvärderingar och redovisning. Uppdraget innebär både övergripande stabilitetsutredningar inom hela kommunen och mer detaljerade utredningar längs stora delområden däribland Göta älv och Säveån.
Uppdraget beräknas pågå under drygt ett års tid. Uppdragets storlek är 16 Mkr.
När Kurt Ove Eriksson på lördagsmorgonen gick ner till sin sjöbod vid Badholmarna i Bovallstand trodde han knappt sina ögon, en över tre meter långt fisk låg och guppade i strandkanten! Han kontaktade Havets Hus och gav en beskrivning av djuret som onekligen verkade det vara något unikt. Det var heller inte vilken fisk som helst som Kurt Ove hittat, utan en väldig exotisk varelse som heter sillkung. Personal från Havets Hus anlände senare till Bovallstrand, där nu vetskapen om fyndet hade spridit sig, och en mindre folksamling uppstått. Då hade redan marinbiologen Daniel Valentinsson, som är hemmahörande i Bovallstrand, redan tidigt varit på plats och konstaterat att det verkligen var en sillkung.
Sillkungen har ett särpräglat utseende, som sprunget ur en saga och drar tankarna till en kinesisk drake. Fisken räknas som värdens längsta benfisk, och kan bli över 11 meter lång. Den döda fisken var tre och en halv meter lång och i väldigt fint skick, gälarna som undersöktes var fräscha och allt tyder på att djuret ganska nyligen dött och flutit iland i Bovallstrand. Tyvärr hade den långa fisken gått av på mitten och de långa vackra spröten som är så typiskt på en sillkung lossat. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var 1879. Man vet inte mycket om den men man tror att de lever på djupt vatten, ner till 1000 meter, och många tror att de har gett upphov till myterna om havsormar.
Fisken finns nu i förvar på Havets Hus i Lysekil där man nu ska ta ställning till hur man bäst ska ta tillvara den här unika fisken. Kanske kommer den att införlivas i 2010 års utställning om havsmonster, som visar just på alla otroliga djur som finns och funnits i våra hav genom tiderna.
Havets Hus i Lysekil AB
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.
Om akvariet
Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.
Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.
Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.
Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.
Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.
www.havetshus.se
Bilden:
Barn vid klappakvariet på Havets Hus. Foto: Roger Jansson
I oktober 2005 gavs den första djuplodande boken i ämnet ut på svenska. Nu kommer den efterlängtade andra utgåvan. – Den tekniska utvecklingen, nya internationella standarder, nya begrepp inom sjösäkerhet och överlevnad till sjöss har medfört ett uppdateringsbehov och nytryck. Det har därför varit naturligt att helt och hållet omarbeta flera av bokens kapitel, berättar författaren Stefan Nilsson som till vardags arbetar med överlevnads- och säkerhetsutbildning vid Scandinavian Safety Training Centre.
Utvecklingen har varit enorm de senaste fem åren. Flyg- och sjöräddning är nu en sammanslagen funktion. I Sverige finns idag världens mest avancerade simulator för att öva nödlandning i havet och med därtill hörande överlevnadsmoment.
– Och den nya, andra utgåvan är utökad med 28 sidor, mer än 150 nya bilder så att boken nu omfattar 256 sidor fakta och erfarenheter baserade på verkliga händelser och övningar. Flera kapitel är helt omskrivna och anpassade efter dagens regler och principer för räddning och överlevnad. Boken omfattar nu även ett nytt kapitel om överlevnad i vattnet samt två nya bilagor om första hjälpen och eftersökningsmetoder till sjöss fortsätter Stefan Nilsson.
Handbok för överlevnad till sjöss ger en råd och lyfter fram viktig fakta rörande överlevnadssituationer i marina miljöer. Den behandlar överlevnad i vattnet, i livflottar samt på land i kustmiljö. Boken beskriver konsekvenserna av olika nödsituationer och hur vedertagna nödsignaler och livräddningsutrustning ska användas. Boken beskriver också sjöräddningen, både organisatoriskt, metodik och samverkan samt tips hur läsaren själv bör hantera olika nödsituationer till sjöss.
Oavsett om man är yrkessjöman, havskappseglare, sjösportare eller flygare som regelbundet flyger över öppet hav så innehåller Handbok för överlevnad till sjöss ovärderliga fakta, bilder och råd för alla. Den är också mycket lämplig som kurslitteratur i sjösäkerhetsutbildning och överlevnadsutbildning i marin miljö. För överlevnadsnördar är denna bok ett måste i bokhyllan! Flera av landets sjöbefäls- och sjömansskolor kommer att fortsätta använda boken i sin utbildning.
Författare: Stefan Nilsson
I juni 2010 kommer boken att finnas ute i handeln och till försäljning hos SeaSafety.
Priset för boken är 325 kr ink moms.
Man kan redan nu beställa boken via www.seasafety.se
– Industrigruppen Access Industries storsatsar på telekomverksamheten i Skandinavien och genomför varumärkesförändring Varumärkesförändringen innebär att ice.net som idag erbjuder mobilt bredband med marknadsledande täckning byter namn till Net 1. Förändringen inleds i Sverige den 10 maj 2010 och innebär att tjänsteutbudet når marknaden under ett nytt namn och med ett nytt utseende. Varumärkesbytet sker i samband med kraftfulla investeringar i nätets täckning, kvalitet och prestanda och signalerar ambitionen att erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation.
– Vi ska med tydlighet signalera att vi når den skandinaviska marknaden med unik geografisk täckning och att vi nu tar ytterligare ett steg för att nå fler med ett gränslöst erbjudande. Net 1 förmedlar vår ambition att vara nummer ett på marknaden genom att vi når flest och sträcker oss längst, säger Net 1s VD Per Borgklint.
Under Access Industries ägarskap har bolaget genomgått en omfattande förändring och stora investeringar har gjorts i nätet. I höstas förvärvade Access Industries en majoritet i Nordisk Mobiltelefon Danmark A/S vilket gjorde det möjligt att skapa ett skandinaviskt nät och erbjudande. Förändringarna har skett i en tid då bolaget dessutom sett en kraftigt ökande tillströmning av nya kunder.
Övergången till Net 1 inleds i Sverige den 10 maj 2010 och ambitionen är att Net 1 ska erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation, inom data såväl som för rösttjänster. Erbjudandet bygger på de unika fördelarna med ett skandinaviskt nät med oslagbar geografisk täckning som är fritt från roamingavgifter. Nätet täcker idag 84 procent av Skandinaviens landyta och når 6-12 mil utanför det skandinaviska kustbandet.
Kraftfulla investeringar
Under varumärket Net 1 kommer täckning, hastighet och kapacitet att utökas ytterligare i hela det skandinaviska nätet. Net 1 inleder i slutet av maj en övergång till Ericsson som teknikleverantör. Genom övergången fördubblas kapaciteten i nätet och ny teknik tillförs som gör det möjligt att öka överföringshastigheten från dagens 3.1 Mbit/sek till 14.4 Mbit/sek. Parallellt genomförs en nätutbyggnad som innebär att Net 1 ökar täckningen i Sverige från 90 till över 95 procent. I Skandinavien uppgår täckningen till 90 procent efter utbyggnaden. Syftet med satsningen är att nå fler kunder med ett bättre erbjudande och att göra det möjligt för fler att ansluta sig till Net 1.
– Vår offensiva utbyggnadsplan gör det möjligt för oss att möta en starkt ökande efterfrågan på våra tjänster och ytterligare förbättra vårt erbjudande. Investeringarna i vårt nät är nyckeln i vår tillväxtstrategi och en central del i vår ambition att vara den aktör som erbjuder marknadens mest tillgängliga lösningar för mobil kommunikation, säger Per Borgklint.
Om ice.net: Ice.net erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Ice.nets unika bredband täcker mer än 84% av den skandinaviska landytan samt ett avstånd 6 – 12 mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till ice.nets kunder hör: Rikspolisstyrelsen, SCA och Sveaskog. Sedan våren 2009 ägs ice.net av Access Industries. www.ice.net
Tusentals människor arbetar helt ideellt med fiskevårdåtgärder i svenska vatten. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården och under Sportfiskemässan i helgen tillkännages årets bidragstagare. Årligen delas ca 200 000 kr ut ur fonden.
Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel tilldelas Storöringens fiskeklubb I Timrå kommun 30 000 kr för projektet Fiska med alla som bland annat engagerar barn och ungdomar i fiskevårdsarbete i Ljustorpsån. Bollsta fiskevårdsförening får bidrag för utrivning av vandringshinder och upprustning av leder längs Bollstaån. Andra exempel på projekt som får bidrag är restaurering av strömsträckor i Motala ström, restaurering av havsöringsåar i syd- och mellansverige, projekt för information och fisketillsyn, upprensning av borttappade garn och fiskeredskap samt att utveckling arbetet med EU:s Vattendirektiv. Totalt får 9 olika projekt bidrag.
Sportfiskemässan som genomförs i Sundsvall i helgen är huvudsponsorer till Fiskevårdsfonden. För varje besökare på mässan skänker arrangörerna 3 kronor till fiskevårdsfonden.
– Det är väldigt glädjande att kunna bidra till exempelvis material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi hinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar, på kusten och i vattendrag, säger Agneta Brunell från Sportfiskemässan.
Från Sportfiskarnas sida menar man att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.
– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.
2010 års bidragstagare är:
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Biotopvård i Ullnabäcken
• Ystadortens Fiskevårds- och Sportfiskeförening – Biotopvård i Nybroån
• Upplands Fritidsfiskares Förening – Tillsyn och fiskevård i Ekoln
• Norsjö Sportfiskeklubb – Vattenvårdsprojekt i igenväxta sjöar
• Sportfiskarna Gästrikland – Fiskevårdsarbete enligt EU:s Vattendirektiv
• Bollsta Fiskevårdsförening – Biotopvård i Bollstaån
• Storöringens fiskeklubb, Sundsvall – Fiske- och fiskevårdsprojeketet ”Fiska med alla”
• Sportfiskarna Gotland – Rensning av linor och spökgarn vid Fårö
• Vreta kloster turism och lokala sportfiskeföreningar – Restaurering av strömsträckor i Motala ström
Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.
Bild: Sportfiskarna. Foto: Knuts Conny.
Företaget Light Marin Europa AB introducerar ett för Sverige nytt båtmärke. Båtmodellen Light Marin 75 är deras första båt. Light Marin hade invigning av sin nya RIB förra veckan och sålde även ett antal båtar.
Båten är tillverkad i ett sandwichlaminat med Divinycell, vi vakuumgjuter skrovet med balkar och spant , allt på en gång. Båtens konstruktion har samma hållfasthet som 50 fots racingbåtar. Det är DIAB:s huvudkonstruktör Geeir som har gjort hållfastighetsberäkningar på konstruktionen efter Light Marines ritning. Curtis Emerson, bördig från Nya Zeeland har konstruerat båten och står för design.
Företaget har bland annat vakuumgjutit en form för att sedan vakumgjuta skrovet. De använder hypalontuber(ORCA) för högsta kvalité.
Samarbetspartner på motorsidan är Honda.
Fakta Light Marin 75
Längd 7,5 m
Bredd 2,9m
Djupgående 0,48 m
Vikt exkl. motor ca 450 kg
Vikt med motor ca 670 kg
Info: www.lightmarin.se
Den 23 april – 15 maj, pågår den så kallade Mustaschkampanjen, en rikstäckande satsning för att sprida kunskap och samla in medel till Cancerfonden i kampen mot prostatacancer. Det är Strix Television som för andra året i rad arrangerar en engagerande programserie om en strapatsfylld resa från Haparanda till Ystad. Målet är att samla in 10 miljoner kronor till Cancerfondens forskning. I år går Citroën in som delsponsor i Mustaschkampanjen – i rollen som Official Car.
– Det rör sig om Sveriges vanligaste cancerform, vilket inte många av oss känner till, säger Magnus Bengtsson, Sverigechef för Citroën. Det allra viktigaste är att upptäcka sjukdomen i tid. För Citroën, som har en stor manlig kundgrupp, känns det rätt att stötta Mustaschkampanjen. Det är angeläget att sprida kännedom om sjukdomen, så att fler män blir proaktiva. Likaså bidra till att Cancerfonden kan få in nya medel till sin forskning.
Från Haparanda till Ystad – en del av Mustaschkampanjen
Många kända profiler från radio och TV ger sitt stöd. Bland andra Gert Fylking och Robert Aschberg, som för ett år sedan genomförde den mödosamma vandringen från Ystad till Haparanda. På tre månader avverkade de närmare 200 mil och de gjorde det för egen maskin, på ren viljestyrka. Målet var att samla in pengar och sprida kunskap om prostatacancern. Nu är det dags för Robert och Gert att ta sig tillbaka – från Haparanda till Ystad denna gång. Men de ska inte promenera. De ska lifta med svenska folkets hjälp. Ett antal följebilar från Citroën assisterar med insamlingen på deras resa genom Sverige. Ytterligare en nyhet för i år: Robert och Gert är inte ensamma. De utmanas av Musse Hasselvall och Andreas Halldén. Tävlingen är uppdelad i fem etapper. Varje etapp avslutas med en direktsänd talkshow – från Umeå, Mora, Karlstad, Jönköping och Ystad.
Mustaschnålen säljs över hela landet
I likhet med det redan etablerade Rosa bandet, säljer man den så kallade Mustaschnålen. Insamlingen till prostatacancern drog in ca 8 miljoner kronor förra året.
– Vi hoppas att Gert och Robert och deras utmanare – med hjälp av Citroëns bilar under resan – ska kunna slå den siffran, avslutar Magnus Bengtsson.
En bärbar gasgrill är ett mycket mer miljövänligt alternativ än en engångsgrill. Nya Vidar BBQ från Primus väger bara 4,5 kg och är därför lätt att ta med till stranden, på picknicken eller balkongen. Ändå har Vidar samma kapacitet som en större grill. Vidar, en portabel gasgrill i rostfritt stål, gjorde succé redan förra grillsäsongen med sin stilrena design. Bärbara gasgrillar är också betydligt bättre för miljön än engångsgrillar.
Årets modell har uppdaterats med grilltång och en uppsamlingsbricka som gör grillen ännu lättare att rengöra. En väska finns som tillbehör. Liksom tidigare har Vidar non-stick-beläggning som gör att maten inte fastnar och en grillyta stor som ett A3-ark, vilket räcker för att grilla till fyra personer samtidigt.
Kraftull brännare och inbyggd piezotändare gör Vidar redo för användning på någon minut.
Efter grillningen är Vidar lätt att fälla ihop och ta med – benen är vikbara, locket hopfällbart och gasbehållaren ryms i grillen. Vidar levereras med grilltång i rostfritt stål som har gummerat grepp.
Rekommenderat cirkapris är 799 kr inklusive grilltång (i butik i början av juni).
Väskan i nylonmaterial, med utvändig nätpåse för extra gasbehållare. Pris 249 kr.
www.primus.se
Statens fastighetsverk (SFV) övertar under hösten 2010 det så kallade ERSTA-batteriet på Landsort. SFV, som redan idag förvaltar flera militära befästningar, ser stor potential i byggnaden som härstammar från kalla kriget. ERSTA-batteriet kommer att öppnas för allmänheten som ett komplement till övriga besöksmål på Landsort så snart SFV funnit en passande hyresgäst.
I takt med att det svenska försvaret monteras ner ser Fortifikationsverket över vilka anläggningar som ska bevaras för framtida generationer. En av dessa utvalda byggnader är ERSTA-batteriet på Landsort som från och med hösten 2010 övergår till att förvaltas av Statens fastighetsverk. Anläggningen kommer att klassas som statligt byggnadsminne.
Ökat intresse för militära anläggningar
ERSTA-batteriet visar tydligt det kalla krigets teknologiska och ekonomiska kraftsamling och anses vara mycket modernt. Liknande anläggningar är fortfarande i militär drift i andra länder. SFV tror därför att batteriet har potential att utvecklas till ett framtida besöksmål.
– Statens fastighetsverk förvaltar flera militära befästningar från olika tidsåldrar och vi har märkt en klar ökning av den så kallade ”militärturismen”. Vi ser därför fram emot att hitta en bra hyresgästlösning också här, en hyresgäst som kan levandegöra anläggningen på ett intressant och lockande sätt, säger fastighetschef Jörgen Hammarstedt på Statens fastighetsverk.
Mycket av den unika militära miljön kommer att bevaras, bland annat kommer kanonen på bergets topp att vara kvar.
Seminarium kring Sveriges militära anläggningar
4-5 maj arrangerade Statens fastighetsverk ett seminarium för några av verkets hyresgäster på militära befästningar. Syftet med seminariet var att diskutera hur verksamheterna kan utvecklas till att bli än mer populära besöksmål. Representanter från Bodens fästning, Hemsö fästning, Arholma fästning, Vaxholms fästning, Siaröfortet och Tingstäde fästning på Gotland närvarade vid seminariet, liksom representanter från Statens försvarshistoriska museer samt experter på militärhistoria och turistutveckling.
– Vi diskuterade några av Sveriges mest kända militära befästningars utvecklingspotential och nu när ERSTA-batteriet tillkommer vår förvaltning, kändes det naturligt att träffas just på Landsort. Statens fastighetsverk förvaltar hela ön sedan tidigare och det är mycket viktigt för oss att delta i utvecklingen av hela Landsort som besöksmål, säger Jörgen Hammarstedt.
www.sfv.se
Sveriges största internationella seglingsevenemang, Stena Match Cup Sweden, har utsetts till kvalificeringstävling inför OS i London och den nya OS-grenen matchracing för damer. Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. Det finns sedan tidigare relativt få tävlingar inom segling för kvinnor, OS är tveklöst den största av dem alla och det öppnar nu upp för en dramatisk ökning av elitsegling för damerna.
Damklassen i Stena Match Cup Sweden blir i år kvalificeringstävling inför matchracing-tävlingarna i London OS 2012. Statusen som officiellt OS-kval för damer stärker ytterligare evenemanget som sedan tidigare är en deltävling i Världsmästerskapet för världens bästa manliga matchracing skeppare. Tio damlag kommer att segla i OS båten Elliott 6 i Marstrand; två svenska lag, två danska lag och ytterligare sex lag från andra nationer. Varje besättning består av tre tävlande som alla är bland de absolut största stjärnorna inom kvinnlig matchracing.
– Det här kan tävlingsmässigt bli ett genombrott för svensk damsegling. Vi kommer också se ett ökat deltagande från renodlade landslag med all support och professionalism det innebär, säger Stefan Rahm förbundsdirektör/sportchef för Svenska Seglarförbundet.
De två svenska lagen kommer att ledas av stjärnorna Anna Kjellberg, uppstickaren som kommit tvåa i Marstrand de två senaste åren, och tidigare världstvåan i matchracing Linda Rahm.
– Vi ser den här satsningen på Elliott klassen som en naturlig följd i ett långt engagemang som tävlingen haft i tjejernas matchracing, berättar Martin Sohtell projektledare på Brandspot och fortsätter; Att knyta samman den sportsliga satsningen teamen gör mot OS med det största seglingsevenemanget i Sverige är naturligtvis väldigt roligt.
Stena Match Cup Sweden var tidigt ute med att etablera en damklass redan 1999. Tack vare detta har Sverige kommit att bli en stark nation inom damkappsegling.
– De svenska lagen kommer att ställas mot den absoluta världstoppen i sommar. Det kommer definitivt att bli en mycket bra värdemätare där vem som helst av de tio startande teamen kan stå som segrare i slutet på veckan. Så tufft blir det!, säger Peter Klock VD för GKSS.
Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5 – 11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
www.matchcupsweden.com
Nu ska kemikalietillsynen bli tydligare och mer lättöverskådlig. Dubbelt tillsynsansvar tas bort. Det är innebörden i propositionen 2009/10:167 Kemikalietillsynen, som regeringen överlämnat till Riksdagen. Regeringen kommer nu att genomföra de förordningsändringar som behövs med anledning av propositionen.
– Många av de kemikalier som sprids i samhället finns i varor. För att uppnå en giftfri miljö behöver tillsynen över farliga ämnen i varor öka och bedrivas mer strategiskt, både vad gäller sådana varor som tillverkas i Sverige men även sådana som förs in till Sverige. Det är det regeringen nu genomför, säger Miljöminister Andreas Carlgren.
Regeringen har givit Kemikalieinspektionen i uppdrag att ta fram en strategi för tillsynen av kemikalier i varor, bl.a. för att identifiera vilka varugrupper som bör prioriteras i tillsynen och för att tillsynen ska kunna bedrivas strategiskt och effektivt.
Den nuvarande organisationen för tillsyn enligt miljöbalken över kemiska produkter, biotekniska organismer och varor omfattar myndigheter på central, regional och lokal nivå. Organisationen är i många avseenden otydlig vilket riskerar att medföra att tillsyn bedrivs ineffektivt eller i värsta fall inte alls.
– Dagens situation är inte rimlig. Flera myndigheter kan utöva tillsyn över en verksamhet i syfte att kontrollera samma regler. Företag kan få besök av olika tillsynsmyndigheter som gör samma sak, vilket är en onödig belastning före företaget och en ineffektiv tillsyn, säger Andreas Carlgren.
Propositionen bygger på Reach-utredningens förslag till ny organisation och finansiering av kemikalietillsynen. Regeringen har tidigare i år genomfört ändringar av kemikalieavgiften i syfte att förenkla för de företag som är avgiftsskyldiga och för att avgiften bättre ska återspegla kostnaden för tillsynen. För de allra flesta företag innebar ändringen en kraftigt sänkning av avgiften.
– Den fortsatta återhämtningen av den globala efterfrågan gör att vi behöver öka bemanningen för att klara en högre produktionstakt under det tredje kvartalet, säger Anders Nielsen, Executive Vice President och ansvarig för Scanias produktion.
Antalet återanställningar inom produktionen som planeras fram till halvårsskiftet motsvarar en fjärdedel av de anställda som inte fick sina tidsbegränsade kontrakt förlängda till följd av den kraftiga nedgång som följde efter finanskrisen 2008.
– Vi har använt perioden av låg beläggning inom produktionen till insatser för att förbättra metoder och arbetssätt. De förbättringar som våra medarbetare har utvecklat kommer att resultera i en avsevärt förbättrad produktivitet, säger
Anders Nielsen.
Sedan slutet av 2008 har antalet anställda inom Scanias produktion minskat med cirka 3 000 personer, varav 2 000 visstidsanställda som inte fått sina kontrakt förlängda. Resterande del av minskningen beror på stopp för ersättningsrekrytering till följd av pensionsavgångar etc.
– Den produktionsökning som vi planerar kan inte hanteras inom ramen för den del av vårt flexibilitetsavtal som medger att veckoarbetstiden ökas med fem timmar per vecka. Av respekt för våra medarbetare är inte heller ett ökat övertidsuttag någon bra lösning. Därför väljer vi att även utnyttja flexibilitetsavtalets möjlighet att visstidsanställa upp till 20 procent av medarbetarna inom produktionen, säger Anders Nielsen.
Behovet av återanställningar är störst inom Scanias komponentverkstäder, som finns i Sverige och som även fortsatt kommer att svara för vissa stödleveranser av delar till motorer, axlar och växellådor till produktionen i Brasilien. Cirka 300 av de 500 av jobben finns i Sverige och de övriga vid anläggningarna för slutmontering av lastbilar i Nederländerna och Frankrike.
De visstidsanställda som inte fick sina kontrakt förlängda i slutet av 2008 och 2009 har förtur i Scanias rekrytering. Hittills har ett hundratal av dessa återrekryterats till komponentverkstäderna i Södertälje för att ersätta personal som lämnat Scania genom naturlig avgång. Det stora flertalet av dem som tillfrågats har tackat ja till återanställning. De anställs på visstidskontrakt som sträcker sig över 6 månader och kan förlängas med ytterligare 6 månader för att därefter omvandlas till tillsvidareanställning.
– Det är glädjande att så många visar fortsatt förtroende för Scania som arbetsgivare, och det är samtidigt en stor fördel att kunna rekrytera medarbetare med tidigare erfarenhet av Scanias arbetssätt, avslutar Anders Nielsen
När segelsällskapet GYS celebrerar sitt femtioårsjubileum blir det med ett storstilat evenemang den 4 och 5 september på och omkring Riddarfjärden i Stockholm, där regattan ftroligen kommer att samla omkring etthundra båtar.
GYS har anordnat kappsegling på Ridddarfjärden den första helgen i september sedan 1965, ursprungligen till minne av den stora regatta som hölls där i samband med Stadshusets invigning 1923. Det stora slagnumret har varit, och är, kampen om den näst America’s cup anskrämligaste och mest eftertraktade pokalen, The Scandal Beauty Trophy.
GYS tog också initiativet till Segelbåtens dag, då man seglade på alla Stockholms vatten. Som mest var närmare 1 500 båtar med i denna världens största regatta. När huvudsponsorn drog sig ur på grund av dåliga tider insomnade Segelbåtens dag.
Nu skall den återuppstå, i varje fall på Riddarfjärden. Inte bara de stora och gamla träyachterna kommer att delta utan även en rad inbjudna klasser.
Start- och målkanon placeras på Riddarholmen och högkvarteret blir Stockholms segelsällskaps och Rålambshovs båtklubbs hamnar vid Rålambshov.
Åskådare kommer att kunna åka gratis i veteranbuss mellan Riddarholmen och Rålambshov, där underhållning kommer att ges om allt går i lås. Där skall även olika organisationer sätta upp sina informationstält. Även Automobilhistoriska klubben ämnar visa upp sina gamla rariteter.och man kommer att få se en rad veteranmotorcyklar.
På Riddarholmen och längs Norr Mälarstrand kommer högtalare att placeras ut för referat av seglingarna och sakkunniga kommentarer om det som rör sig på land och på vattnet.
Motor Yacht Societys gamla motorbåtar kommer att defilera liksom Rivaklubbens båtar och Sjöräddning och Kustbevakning visar upp sig. Svenska Skärgårdskryssarförbundet, SSKF, och Sail Yacht Society, SYS, kommer också med sina fina båtar.
Kommentarer
Hej. Som tidigare deleier i Kerma och volontær i GYS (1967) var jag med och seglade regattan redan 1967 ((hon hette då Reduit). Vi var 4 eiere, som hadde några fina år med den båten. Skall førsøka att komma på jubileet, så kanske jag kunde hållas informerad om arrangemanget per sms eller helst e-post. Min adress: rgeordah@online.no. Mvh Rune Dahlberg
Hej igen. I september 1967 hade vi faktiskt tagit tillbaka namnet Kerma, som ju var den førsta 95an som Salander byggde. Hon skulle egentligen ha hetat Gerdny, men det det blev Kerma till sist. Jag har sett bilder på Kerma etter att hon blevrestaurerad och kan bara gratulera med arbetet. Ser fram till att se henne i verkligheten. Mvh Rune
Den 3 juli är det dags för en av skärgårdens verkliga fartfester: Skärgårdens snabbaste båt. Enligt arrangören är det en dag med över 3000 besökare, mullrande motorer, helikoptrar, jetskis, skärgård och mingel. VIP, sponsorer och besökare tillbringar en heldag vid Strömma Krog samt ute på Nämdöfjärden.
Det blir också en minimässa och båtrace. 14 tävlande kör om pokalen och titeln “Skärgårdens snabbaste båt 2010”.
De tävlande grupperna är indelade i RIB, V-skrov och katamaraner. Snabbast i varje grupp koras till vinnare!
Vi börjar på Strömma Krog vid Strömma Kanal kl 11.00 den 3 juli 2010.
Mellan 11-18 är det öppet för alla sedan är det middag och fest för speciellt inbjudna.
http://www.skargardenssnabbastebat.se/
Kommentarer
Detta var det sämsta evenemang, eller i.a.f. det mest överreklamerade jag någon sin varit med om. Var det en av klasserna där det fanns mer än en deltagare?
Tre mediokra båtar som åkte runt i 10 minuter, det var inte ens i närheten av skärgårdens snabbaste båt som vann klassen med två deltagare.
RIB-klassen och katamaran klassen vanns av de enda deltagarna som var med antar jag. Det räcker med att åka ut vilken dag som helst så ser man nästan lika feta båtar.
Jo nu var det ju ett par båtar som lämnade återbud och någon fick motorproblem, Jag var också ute och tittade på Racet, besökte även minimässan vid Strömma och tycker tvärtemot dig Bengt, att det var mycket trevligt och bra arrangerat. Jag och min familj ser fram emot nästa års race.
YCDBSOYA World Offshore Drag Racing is all about acceleration – travelling a short distance as quick as possible!
YCDBSOYA lanserar ”Dragracing för racerbåtar” i Sverige 2012.
YCDBSOYA tror att tävlingsformen kommer bli en stor publik succé. Till skillnad från dragracing med bilar! Håller man en ingångsfart, när man passerar startlinjen. Sen drar man bara på fullt! Snabbast över mållinjen vinner såklart. Vi mäter och tiden & toppfarten vid målgången. (Man tävlar på ”strippen” enskilt av säkerhetsskäl).
Tävlingsbanans längd anpassas efter banförhållanden. Det är viktigt att man koncentrerar tävlingen & publiken till samma område som dragracing. Då blir det den häftigaste upplevelsen för alla parter. YCDBSOYA tror intresset för ”snabba båtar” kommer öka radikalt i Sverige. Vinst summan kommer locka många deltagare och innehåller kontanter samt ”värde checkar” från sponsorer, PR Internetmarknadsförning. Det går att samordna tävlingarna med andra PR & Event som flytande båtmässor & Internetmässa osv.
Det krävs mer skicklighet av förarna än vid dragracing! Det gäller att man kan hantera alla hästkrafterna och få ut det mesta möjliga på ”strippen”. På sjön är det som bekant inte ”asfalt” utan vatten, vågor och vind kan påverka resultatet. Man tävlar man om ”bästa tiden” som vid dragracing och varje hundradel räknas. Skillnaden är i starten, här står man inte still utan man skall tygla alla hästkrafterna och ligga på exakt ingångshastighet vid startlinjen.
Tävlingen planeras köras under juni, juli & augusti i Sverige & Norge varje år. Det finns bara möjligheter med detta. YCDBSOYA startar upp tävlingswebben inom kort och där kommer löpande information finnas.
Det kommer ett ”tävlingsteam” från Florida! De är ute efter att sätta ”världsrekord” på ”strippen” redan 2012. Båten lär vara nått av det värsta och ”häftigaste” som funnits i Sverige.
YCDBSOYA World
http://www.ycdbsoya.com
Det tyska storvarvet Bavaria ligger aldrig på latsidan vad gäller produktutveckling. Nu annonserar de om en ny Bavaria Cruiser 40 som får premiär till hösten. Även denna modell är framtagen i samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group Designworks USA. Målsättningen är att skapa en lätthanterad båt för behagling cruisingsegling.
Bavarias samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group Designworks USA har hittills varit en formidabel succé i Sverige. Under våren har nästan 40 båtar av de nya modellerna sålts. Kunderna uppskattar det nya formspråket samt fokus på snabb segling med enkel hantering. Fler och fler väljer att utrusta båten med självslående fock vilket tillsammans med rullmast ger en överlägsen hanterbarhet.
Nu presenterar Bavaria en ny modell i det viktiga 40-fotssegmentet. Denna storlek har senare år varit ett självklart val för större familjer och för de som ger sig ut på längre seglatser. I Bavaria 40 får köparna tre hytter, två WC, en stor salong och rymlig sittbrunn.
Båten är konstruerad av Farr och designad av BMW Group Designworks USA. Konstruktionsmålen har varit: snabb seglare och enkel hantering i kombination med bästa komfort i tre hytter och rymlig salong.
Bavaria 40 seglas med fock för enkel hantering och Farrs´ skrov, köl roder och riggkonstruktion för fart och harmonisk segling. Stor badplattform i samma stil som t ex Bavaria 45:an, rent däck med många flushade luckor, sittbrunn med dubbla rattar och gott om plats för minst sex personer.
Bavaria 40 får ägarhytten i förskeppet med en egen toalett/dusch. Stort pentry med soffa för besättning och gäster. Dubbla akterkabiner med toalett och dusch och traditionellt framåtvänt kartbord.
Bavaria Cruiser 40 kommer att vara certifierad av Germanischer Lloyd enligt ”Yacht Plus”. Premiär för båten blir under hösten. Vi kommer visa båten under Öppna Varv i augusti.
Mer information, data, skisser osv kommer inom kort.
Pris blir likvärdigt med nuvarande 40-fotaren.
www.bavariasverige.se
Ingen har hittills tagits i Norge för att har kört båt utan båtkörkort. Lagen om allmänt förarbevis i vårt västra grannland infördes 1 maj och innebär att alla som yngre än 30 år måste ha båtkörkort om båten är mer än 8 m och har en motor på minst 25 hk. Den nya lagen har lett till en rusning för att få utföra de teoretiska prover som behövs. 10 000-tals norrmän beräknas stå i kö för att få sitt tillstånd.
Provet liknar ett svenskt Förarintyg. Det gäller att svara rätt på minst 40 av 50 frågor totalt.
Förutom regeln om 30 år och 25 hk finns det en del andra villkor. Läs mer på Båtmagasinets websajt:
http://www.batmagasinet.no/
Onsdagen 5 maj klockan 10:00 svensk tid hissades den svenska flaggan på KBV 003 AMFITRITE. Detta sedan Damen Shipyards i Galati i Rumänien överlämnat fartyget till Kustbevakningen. KBV 003 AMFITRITE kommer att lämna Galati på lördag morgon den 8 maj. Fartyget beräknas komma till sin hemmahamn i Karlskrona den 3 juni. På bilden ses systerfartyget BKV 001.
KBV 003 AMFITRITE är ett systerfartyg till KBV 002 TRITON och till KBV 001 POSEIDON. Dessa fartyg har byggts av Damen Shipyards, en varvskoncern med varv i Nederländerna, Rumänien, Kina och Kuba. De äger även Cityvarvet i Göteborg. Konstruktionen av fartygen har skett hos dotterbolaget Damen Schelde Naval Shipbuilding i Vlissingen, Nederländerna. Själva byggnationen sker på varvet Damen Galati i Rumänien, som ligger vid Donau cirka 16 landmil upp från Svarta Havet.
www.kustbevakningen.se
Lilla bilden:
Svenska flaggan hissas på KBV 003 AMFITRITE. Foto: Gunnar Grönberg.
42 lag ska tävla om vilka som tar sig den 300 meter långa sträckan i Fyrisån på snabbast tid. Lördagen den 8 maj är det dags för Akademiska rodden där studenter och anställda från Uppsala universitet och SLU slåss om äran med OS-kommentatorn Roberto Vacchi i speakertornet.
Det kommer att bli en fartfylld tävling när lagen gör upp om vem som kan ro fortast från Haglundsbro till S:t Olofsbron och därmed kammar hem den prestigefyllda titeln. Inspirerad av den klassiska studentrodden mellan Oxford och Cambridge drog Akademiska Hus igång Akademiska rodden 2007. Sedan dess har antalet lag gått från 30 till 42, och i år är det rekord på antalet anmälda lärarlag. Det är en seriös roddtävling, men samtidigt ett arrangemang präglat av stor glädje och entusiasm. Tävlingen är öppen för studenter och anställda vid Uppsala universitet och SLU och avgörs i två klasser; en för studenter och en för anställda. Bland annat finns förra årets vinnare Hiawathas kanotklubb från SLU med bland de anmälda.
– Samarbetet med Akademiska Hus och stadens två universitet ger oss ett unikt tillfälle att skapa intresse kring roddsporten för att kunna rekrytera våra framtida tävlingsroddare, säger Ida Andersson vid Uppsala Akademiska Roddarsällskap.
– Akademiska rodden på Fyrisån mitt i stadskärnan är ett arrangemang som på ett livfullt sätt förstärker Uppsala som studentstad, säger Pia Aronson, informationsansvarig vid Akademiska Hus Uppsala.
Petter Ljungström, till vardags internationell handläggare vid Uppsala universitet och själv roddare i klubben, är lördagens tävlingsspeaker tillsammans med den kände tv-kommentatorn Roberto Vacchi. Petter var med som tränare och projektledare när roddklubben förra året gjorde en turné i USA och kom på en hedrande fjärdeplats med sin damfyra i Nordamerikas största roddtävling Head of the Charles. Alla stora och framstående universitet i USA och Europa kan erbjuda sina studenter en bra roddklubb och Petter Ljungström kunde konstatera att Uppsalas roddklubb håller för internationell konkurrens.
– Vi kan tävla med de bästa akademiska roddlagen i USA och Europa. Det ger Uppsalas båda universitet ett gott rykte bland internationella studenter att vi har den profilen, säger han.
Arrangörer för årets upplaga av tävlingen är Uppsala Akademiska Roddarsällskap, UARS, Akademiska Hus, Uppsala universitet och SLU.
Stockholm, 4 maj, 2010 – DHL Global Forwarding lanserar nu GOGREEN, som är en miljöanpassad transportprodukt kopplad till sjö- och flygfrakt. Detta innebär att DHL kan hjälpa kunderna att klimatkompensera sina transporter, för att på så sätt minska sin miljöpåverkan.
Den nya produkten GOGREEN är en del av DHL:s miljöprogram GoGreen där bland annat reduktion av koldioxidutsläpp ingår.
En GoGreen sjö- och flygtransport utförs precis som tidigare, med skillnaden att DHL Global Forwarding nu kan hålla kundernas koldioxidutsläpp, för en specifik transport, till noll totalt sett. Detta är möjligt genom att DHL kompenserar ett koldioxidutsläpp någon annanstans på jorden.
Till grund för DHL Global Forwardings nya klimatvänliga flyg- och sjöprodukt ligger SGS:s (Societe Generale de Surveillance) certifiering, vilket innebär att DHL kan klimatkompensera sina kunder med hjälp av emissionsberäkningsverktyget Accept.
– Produkten riktar sig till den kund som vill vara klimatvänlig genom att skicka klimatneutrala sändningar, samtidigt som man på ett ansvarsfullt sätt arbetar med att minska sina utsläpp. Kunden ökar även medvetenheten kring sin miljöbelastning, säger Linda Bergsten, miljöchef på DHL Global Forwarding.
DHL Global Forwarding erbjuder även verktyget Emission Simulation Tool, där kunder visuellt kan se sina utsläpp av koldioxid samt simulera vad som händer med den totala utsläppsbilden om kunden gör aktiva val såsom ändra rutt, ändra från flyg- till sjötransport, samt minska alternativt öka sändningsvolymen. Med hjälp av verktyget kan DHL Global Forwarding tillsammans med sina kunder nå Deutsche Post DHL:s mål att reducera koldioxidutsläppen med 30 procent till 2020. För denna nyskapande och kundvänliga lösning tog DHL Global Forwarding hem utmärkelsen Årets hållbara projekt 2009!
www.dhl.com
Norska Maritim Radio lanserade 3 maj en helt ny mobilportal för alla som färdas på sjön. Portalen är i första hand tänkt som en nyttig sajt för marina användare, men där finns även allmänna nyheter och annat intressant. Portalen fungerar på alla mobiltelefoner med webbläsare samt på iPod Touch.
För dem som bor i Norge är det bara att skicka ett sms med koden mradio till 2242 så kommer länken direkt i telefonen.
Intresserade kan också besöka hemsidan http://www.maritimradio.no för mer information.
http://www.maritimradio.no
Ett antal elitseglare är på plats när GKSS arrangerar Olympic Class Regatta i Långedrag 8 – 9 maj. Under åren har GKSS arrangerat tävlingar som America’s Cup, Volvo Ocean Race och Match Cup Sweden och kommande helg är det dags för ännu en stortävling när GKSS står värd för Olympic Class Regatta i Långedrag 8-9 maj. Svensk seglingselit (landslaget) som består av majoriteten GKSS-seglare kommer att vara på plats och tävlingarna seglas i de utmanande vattnen utanför Långedrag.
För GKSS är Långedrags hamn klubbens hem och hjärta, centralt belägen bara tio minuter utanför Göteborgs centrum. Här har GKSS utbildat generationer av seglare. Vattnen utanför Långedrag är bevisat utmanande och för deltagarna i OCR blir detta ett bra tillfälle att få testa sina seglingskunskaper och samtidigt njuta av den svenska gästfriheten samma år som klubben
GKSS fyller 150 år. GKSS kommer i samband med regattan och i samarbete med Svenska Seglarförbundet organisera ”clinics” och träningsläger för de olika klasserna. Evenemanget kommer att segla i klasser; Laser, Laser Radial, 470 (herr & damklass), 49er, Women’s Matchracing (tre personer i båttyp Elliot) och i ungdomsklasserna, 29er, 420 och Europa Jolle. Totalt är det 100 seglare som gör upp i 9 klasser. Deltagarna är både juniorer och seniorer och för juniorerna är tävlingen den sista uttagningsregattan före ungdoms VM.
Nytt för i år är att alla finalseglingar i alla klasser går av stapeln på samma dag – söndag eftermiddag den 9 maj – direkt utanför piren i Långedrags hamn. Finalseglingarna på söndag föregås av 3 kvalseglingar på lördagen och en 1 på söndagen därefter startar de spännande finalerna.
www.gkss.se/gkssocr
Starten för båtsäsongen innebär också start på högsäsongen för båtstölder. De flesta båtar stjäls från hamnar med dålig bevakning. Försäkringsbolaget If har lanserat konceptet Säker hamn, som hjälper till att hålla tjuven borta.
If lanserade år 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Ett av kriterierna är att hamnen ska bevakas av medlemmarna. Båtar i de certifierade hamnarna har generellt drabbats av betydligt färre skador, vilket inneburit att If har kunnat höja försäkringsrabatten för medlemmarna från 15 till 25 procent.
Idag ligger 30 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är stölder av motorer och drev, som stjäls i samband med sjösättningen då båtarna är nyutrustade.
– Det är en god idé att båtklubbens medlemmar hjälps åt att gå vakt i hamnen under båtsäsongen, och att man startar bevakningen redan innan de första båtarna läggs i sjön, då många båtar är fulla med verktyg och personliga tillhörigheter. På så sätt kan man undvika många olyckliga stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Det här krävs för att blir certifierad som Säker hamn:
• Hamnen ska vara skyddad från öppen sjö och utomstående trafik.
• Hamnen ska ha bevakning utförd av medlemmarna för att minska riskerna för stöld.
• Hamnen ska ha kontroll på andrahandsuthyrningen av båtplatser.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.
Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.
IFS STÖLDSKYDDSTIPS:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
• Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Stöldskyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Bilden är från Borka brygga i Enånger.
Många byggnader har inbyggda elfel. Alltför ofta är det tekniska fel som borde ha upptäckts redan i den kontroll som elinstallatören ska utföra innan första tillkoppling. En ny bok från SIS Förlag beskriver hur systematiska kontroller kan minska risken för olyckor kopplade till fel i elinstallationer.
Vi förutsätter att elektricitet finns tillgänglig överallt och fungerar säkert i alla miljöer, oberoende av användarens kompetens. Men när elen inte är så säker som vi förväntar oss kan det få stora konsekvenser. Olyckor kopplade till fel i elinstallationer är vanliga trots att det krävs behörighet för att arbeta med el.
– Vem som helst får inte utföra elinstallationsarbeten, men trots det uppstår fel. Det kan bero på flera orsaker; att materialet är fel, att ritningar har ändrats eller att installatören har glömt eller slarvat. För att fler fel ska upptäckas i tid har jag sammanfattat vilka kontroller elinstallatören är skyldig att göra innan första tillkopplingen, säger Mats Jonsson.
Mats Jonsson är författare till den nya handboken Kontroll före idrifttagning. Mats arbetar som konsult, föreläsare och kurshållare inom elsäkerhet och deltar i den tekniska kommitté inom SEK som arbetat fram standarden Elinstallationsreglerna, SS 4364000.
Handboken beskriver vilka grundläggande kontroller som ska göras innan en installation tas i bruk, hur kontrollen går till och vilka instrument och metoder som kan användas. Instruktionerna i boken följer svensk standard för inspektion, provning och dokumentation av kontrollerna. Handboken Kontroll före idrifttagning finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 395 kr.
SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2009 MSEK 220 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).
www.sis.se
Lördag 8 maj slår Volvo Museum upp portarna för sin traditionsenliga årliga aktivitetsdag. Man passar samtidigt på att fira att det är 15 år sedan museet öppnade i de stora lokalerna i Arendal.
Under de gångna 15 åren har de förstklassiga samlingarna av historiska Volvo-fordon ständigt vuxit till att idag omfatta drygt 100 bilar, lastbilar, bussar och anläggningsfordon samt ett stort antal marin- och flygmotorer, tekniska komponenter, utrustningsdelar, åskådningsmateriel och mycket mycket annat som präglat verksamheten vid de olika Volvo-bolagen. Volvo Museum drivs gemensamt av AB Volvo och Volvo Personvagnar AB vilket betyder att samliga produkter som bär Volvos logotyp, järnmärket, är representerade på de 6 000 kvadratmetrarna.
Volvo Museums dag och jubileet firas hela lördag 8 maj med start kl 10.00 ute på Arendal:
– Detta blir en Volvo-dag att minnas, späckad med aktiviteter för hela familjen. Ett av de mest spännande inslagen är paraden med gamla och nya Volvo-fordon som körs på förmiddagen med start kl 10.00 vid museet och som går in till stadens centrum, säger Sten-Åke Lyngstam, chef för Volvo Museum.
Förutom museets egna samlingar kommer det att finnas gott om andra fordon att titta på. Många fina Volvo-bilar av de flesta klassiska modellerna från de inbjudna Volvo-klubbarna dyker upp och dessutom kommer Tunga Rallyt, ett rally för kommersiella fordon, att ha målgång vid museet efter lunch. Hela dagens är det gratis i entré till museet och fri parkering på området.
För mer information om Volvo Museums dag, titta på www.volvomuseum.se
Kommentarer
Jag har haft förmånen att provköra denna nya svenska båt och kunde konstatera att de visste vad de gjorde när de konstruerade den.
Vid tillfället var det inte säskilt hög sjö så det gavs möjlighet till att testa båtens prestanda.. Vi var vid tillfället två personer i denna båt som är certifierad för upp till 25..! personer och utrustad med 150 hp från Honda.
Planingströskel vet inte denna båt vad det är.. Trots sin skarpa v-botten smög den sig tidigt ur vattnet till planing och vid fartreduktion behöll den planing lång ner i fartregistret.
Eftersom vi för båten var relativt lätt lastade och att det verkligen är en "Light Marin" tangerade vi 47 knop indikerat, snabbt för en så stor båt och med relativt få pållar under kåpan. Men det var nu den verkligen visade på fina egenskaper, kurvtagningen var som på räls utan minsta antydan till att sladda eller bete sig och den behöll farten föredömligt trots snäva svängar.
Efter en stunds kurvande fick vi en egen vågmaskin i form av en Nordwest 420 som åkte fram och åter för tester och vi fick chans att klyva 1,5 meters svall gång på gång.. Trååkigt.. det var ju helt odramatiskt, denna båten behöver större vågor för att det skall bli spännande.
Tack för trevlig demorunda och grattis till en mycket fin båt.
Får gratulera till ett bra jobb och hoppas ni får liknande framgångar på försäljnings sidan..
Mvh Martin Jönsson.
What a nice creation, good job and all the best for the distribution!